Acties:
  • +6Henk 'm!
Update:
productreview: Netgear Orbi WiFi 6 System AX4200 (set van 2 stuks) review doo...
_______
Hallo allemaal,

Ik opdracht (betaalde klus) van Netgear ga ik diverse Wifi 6 Mesh router sets met elkaar vergelijken, qua performance en stabiliteit.
JA betaald, maar JA ook wel echt objectief. In de review zal een uitgebreide testverantwoording komen maar je mag er vanuit gaan dat ik ongekleurde testresultaten zal publiceren. Netgear heeft geen invloed op de testopzet, testuitvoering noch de testverslaglegging. In mijn dagelijkse werk houd ik me ook bezig met het testen, dan voornamelijk software, dus ik ben gewend om een professionele en objectieve testaanpak neer te zetten.

Wat ga ik testen?
Van 4 merken (Netgear, TP-link, Linksys en Asus) verschillende sets Wifi6 (niet 6E) Mesh routers met verschillende AX specificaties.

Ik ga me niet focussen op wat de gebruikte achterliggende technologieën precies allemaal zijn, welke services er allemaal wel inzitten en welke niet. Primaire focus ligt op
- Performance van de wifi
- Stabiliteit van de wifi
- Gebruiksgemak. Denk hierbij aan installatie en/of de bijbehorende app.
- Stroomverbruik

Out of scope:
- Design
- Beveiliging (da's niet mijn expertise, jammer genoeg)

De review zal binnenkort komen te staan onder het kopje "Reviews" (maarja... onder welk product ga ik die dan hangen?). Maar om het voor mezelf een beetje levendig te houden, en omdat ik toch wat moet (zit al dagen in thuisisolatie op de werkkamer #Corona) zal ik jullie, vermits dat op prijs wordt gesteld, op de hoogte houden van de voortgang en tussentijdse bevindingen.

[Voor 7% gewijzigd door testmanager op 06-07-2021 23:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Na het schrijven van de inleiding en testverantwoording, nu maar begonnen met het uitpakken van de hardware, apps installeren (en accounts aanmaken), en vast de nodige firmware updates uitvoeren. Om te beginnen met de TP-link Deco, de kleinste AX1800 eerst.

Een grappige eerste bevinding is dat van alle 3 de satellieten, er geen onderscheid is tussen router en satelliet. Bij de Netgear Orbi is dat bijvoorbeeld wel zo. Dus het zou niet moeten uitmaken welke je in je router prikt...

Acties:
  • 0Henk 'm!
De test vind plaats met echte buren, de test vind namelijk plaats in ons huis :-). Dus de routers/satellieten komen op dezelfde plek als m’n huidige. Dan zal ik achtereenvolgens met alle hardware dezelfde metingen doen.

Die overige punten kijk ik naar. Die AX getallen liegen er inderdaad niet om, marketing-wise, dan!
Mijn doel is juist niet te veel technische details te gaan opsommen (die kunnen we ook allemaal zelf wel bij de productpagina’s vinden) maar gewoon een real-life test, met goed vergelijkbare cijfertjes.

PS, MIMO van *elk*van die radio’s? Het systeem als geheel ondersteund toch MIMo, MU-MIMO of helemaal niet? Niet per radio/antenne?

Acties:
  • 0Henk 'm!
laurens0619 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:42:
Leuk! Ik zou de technische details juist wel meenemen maar dan meer in het kader van “geeft het voordelen voor scenario x”

Dus bv 3 scenarios:
- standaard browsen/youtube/netflix
- thuiswerken/teams
- gaming

Zaken als dfs, mimo, channel width is allemaal gaaf maar voor standaard youtube/netflixen maakt het vaak helemaal niet uit. Bij gaming ga je dat bv wel weer enorm merken.

Dus leuk dat je er juist praktijktest van maakt.

Tip: vaak gaat een review niet verder dan een speedtest maar ik heb genoeg situaties gezien waar een speedtest 50mbit gaf maar zo instabiel als wat was. Voorbeeld: ik pik in een vakantiehuisje wifi van de camping op middels een nanostation, ik heb bewust de link speed laag gezet, daardoor pak ik maar 5mbit maar die is wel super stabiel. Ik kan er prima op
Youtube/netflix/teams

Veel non-tweakers upgraden hun internet lijn naar 500mbit of meer om het internet sneller te krijgen maar tenzij je bv met een ps4 een dikke game naar binnen haalt heb je in de meeste huishoudens aan 50/50 echt meer dan genoeg. Meestal zit het in de brakke wifi die ze thuis hebben

Bekijk anders de app Nperf op iOs eens. Die doet naast speedtest ook browser/youtube testing :)
Ah, die Nperf is een goede tip, thanks!

Acties:
  • 0Henk 'm!
burnedhardware schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:56:
leuke test! beschrijf in je test aub de testopstelling en vooral welk type huis je hebt (bouwjaar / soort vloeren en muren)

voor de dekking maakt het nogal uit of je in een houtskelet zit of in een betonnen bunker. Mijn ervaring (n=1) in een nieuwbouwhuis is dat wifisignaal enorm door de verdiepingsvloeren wordt verzwakt (=kansloos met mesh), en dat 2 binnenmuren tussen AP en client prima gaat .
Yes, uiteraard!

Acties:
  • +1Henk 'm!

Een cd-rommetje voor de documentatie/installatie..... Anno 2021
#Really??? #Linksys #Velop

Acties:
  • +1Henk 'm!
burnedhardware schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:05:
je moet ook even nadenken hoe je hoge doorvoersnelheden goed kan meten/gaat weergeven. hoe meer snelheid, hoe groter de kans dat iets anders dan het AP de beperkende factor is.

Ik denk dat het interessanter is om te zien hoe de apparaten onder slechte omstandigheden werken (hoeveel dingen (bv gipbroc stenen) kan je tussen 2 AP's zetten en welke bandbreedte hou je over?) - geen idee hoe je testopstelling eruit zou moeten zien om te voorkomen dat het signaal om het obstakel heengaat.
Hmmmmm, en dan kan ik je na de test vertellen dat na 9 Gyproc platen dikte het bereik wegvalt.
En dan, wat kun je dan met die informatie? :-) De aannemer bellen en zeggen dat het huis toch maar anders moet? :-p

Acties:
  • 0Henk 'm!
dion_b schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:51:
[...]

Let op dat verkeer van buren allerminst constant is. Globaal genomen is piek internetverkeer tussen 18u en 21u, maar of jouw buren zo klokvast zijn is een tweede. Om een eerlijke vergelijking te doen moet je hier rekening mee houden; ik zou aanraden om ieder set op zelfde tijdstip op vergelijkbare dag (dus alles doordeweeks of alles in het weekend) te testen, en daarbij vooraf een meting van drukte in de gebruikte kanalen te doen en te noteren.

[...]
Ja, klopt. Ik probeer daar ook rekening mee te houden. En de testen een aantal malen te herhalen, opdat uitschieters zoveel mogelijk worden vereffend in de gemiddelden....

Acties:
  • 0Henk 'm!
burnedhardware schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:00:
[...]

vooral dat de ene bij 6 gipbroc platen nog 100 mbit weet te halen op 5Ghz, terwijl de andere teruggeschakeld is naar 2.4 GHz en 20 mbit (ik ben geen wifi expert, maar ik meen dat als dat gebeurt de wifi ervaring van de andere clients ook om zeep gaat)
Tja, maar dan nog, dat zegt dan weer niks voor iemand die een huis met bijvoorbeeld, dikke betonnen muren heeft. Zo zijn er wel *tig scenario's te bedenken vrees ik. Ik houd ons huis (beschrijving volgt in de review) aan als uitgangspunt. Dan moet eenieder maar voor zichzelf bepalen of de review dan waarde voor hem of haar heeft.
Work in progress....
Nu alle metingen in een Excelsheet kloppen, en gemiddelden berekenen.

lier schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:57:
Vergeet ook niet te noteren met welke versie van de software/firmware de devices draaien, dat kan ook nog van invloed zijn op de resultaten.

Leuk, ben benieuwd (zelfs al is het Mesh).
Goeie tip, heb ik gedaan!
thnx
Animal schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:08:
Zeer benieuwd. Ik ben op dit moment op zoek naar een 3 punts mesh systeem maar het is moeilijk om recente reviews te vinden. Succes!
Staat morgen online!
Overigens is voor ons huis (begane grond, 1e, 2e en 3e verdieping. Oh, en voor- en achtertuin en kelder) en 3 punts systeem het beste, qua voorradigheid van test-sets heb ik alles getest op 2-punts-set. Maar neem dan maar aan dat met een 3-punts set het alleen maar beter kan worden.

Vermits: je de sets niet te dicht op elkaar plaatst.... !
Zygivt schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:10:
[...]

Mits je 3de punt ook binnen bereik van de hoofdnode staat anders kunnen de resultaten per set nogal uiteen lopen (ben ik zelf achter gekomen).
Eens, maar dat is m.i. nu even niet onderdeel van deze/mijn test.
Woudtwe schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:36:
Ben benieuwd of je bij de Rbk853 ook DNS issues heb. Ik heb die set hier staan en ondanks dat de servicedesk diverse uren heeft geprobeerd zijn blijf ik DNS problemen hebben. Een website kan niet gevonden orden, maar als je het tabblad opent ververst ie en vind ie hem wel....
Heeft dat niet te maken met welke DNS je provider gebruikt, of dat je zelf hebt opgegeven? (ik heb zelf 2 verschillende DNS providers opgegeven in de RBK85x en heb nooit meer problemen....)

Acties:
  • +1Henk 'm!
laurens0619 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:34:
Leuk maar ga toch even kritisch zijn

Ik als lezer wil vooral antwoord:
- hoe snel is het op punt a b c met 1 wifi
- hoe snel is het als je mesh wifi punten gebruikt

Ik kan uit je verhalen nu ook niet opmaken of de connectie via de extra node liep of direct
Misschien nulmeting toevoegen wat het bekabeld doet?

Kun je niet wat grafiekjes toevoegen ipv de excel?

Hier wat inspiratie
https://www.techtesters.eu/tp-link-deco-m4-review/
Ohja, natuurlijk, grafiekjes!! Ga ik regelen.

Ik neem nog even contact met je op over wat je bedoeld met "snelheid op punt a b c met 1 wifi"?

Acties:
  • +1Henk 'm!
laurens0619 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:34:
Leuk maar ga toch even kritisch zijn

Ik als lezer wil vooral antwoord:
- hoe snel is het op punt a b c met 1 wifi
- hoe snel is het als je mesh wifi punten gebruikt

Ik kan uit je verhalen nu ook niet opmaken of de connectie via de extra node liep of direct
Misschien nulmeting toevoegen wat het bekabeld doet?

Kun je niet wat grafiekjes toevoegen ipv de excel?

Hier wat inspiratie
https://www.techtesters.eu/tp-link-deco-m4-review/
Ik snap nu wat je bedoelt, dank, ga ik regelen!

Acties:
  • 0Henk 'm!
testmanager schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:41:
[...]

Ik snap nu wat je bedoelt, dank, ga ik regelen!
Done, maar weliswaar in een gecombineerde grafiek.

[Voor 36% gewijzigd door testmanager op 06-07-2021 23:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Nu ook ge-updated met de metingen van het stroomverbruik.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee