Ik gok een Google Play systeemupdate. Die gaan een beetje ongemerkt, na een herstart.Stonehawk schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:44:
Heel verhaal over accu(verbruik) problemen.
Deze app kan gebruikt worden om te checken of er een update is voor Google Play Services en of die geïnstalleerd is:M!chiel schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:33:
[...]
Ik gok een Google Play systeemupdate. Die gaan een beetje ongemerkt, na een herstart.
https://play.google.com/s....weberdo.apps.serviceinfo
https://zentalk.asus.com/...69-android-13/ba-p/361783
Dit is de VoLTE en WifiCall update; ik heb nu beide icoontjes in mijn scherm.2023/03/15
Since the server pushes update notice to different serial numbers by batches, it may take some days for you to receive the FOTA notice. Thanks for your patience. You may tap “System updates” in [Settings] >[System] to check if there is new firmware available. Or, you can also try to manually update firmware by referring to the following link.
How to update firmware on my phone?
【Release Note】
Updated Android security patch to 2023-03-05
Optimized System Stability
Provide a press-and-hold trash can option to one-time dismiss persistent notifications
[ Voor 5% gewijzigd door Tweaker626 op 19-03-2023 12:34 ]
Na meerdere valpartijen is mijn Zenfone8 onbruikbaar geworden. Het scherm is grotendeels zwart en dus onleesbaar geworden.
Ik overweeg om mijn telefoon zelf te repareren. Dus vervangen scherm+frame (90AI0063-R20010).
Dit zou +-200€ kosten.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of raad je het af?
Eigenlijk ben ik matig tevreden over mijn Zenfone, maar ik vind geen alternatief onder de 500€ die me aanspreekt. Daarnaast wil ik mijn e-waste beperken, aangezien de telefoon voor de rest nog goed functioneert.
Benieuwd naar jullie advies/mening!
Ik overweeg om mijn telefoon zelf te repareren. Dus vervangen scherm+frame (90AI0063-R20010).
Dit zou +-200€ kosten.
Eigenlijk ben ik matig tevreden over mijn Zenfone, maar ik vind geen alternatief onder de 500€ die me aanspreekt. Daarnaast wil ik mijn e-waste beperken, aangezien de telefoon voor de rest nog goed functioneert.
Ik had exact hetzelfde. Matig tevreden, instabiel en nu een kapot scherm, dat kostte mij nog meer dan jou om te repareren. Qua compactheid blijft de Zenfone natuurlijk wel king, maar in mijn ogen zijn er tegenwoordig redelijk goede alternatieven.gedever schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:36:
Na meerdere valpartijen is mijn Zenfone8 onbruikbaar geworden. Het scherm is grotendeels zwart en dus onleesbaar geworden.
Dit zou +-200€ kosten.
Ikzelf heb gekozen voor een tweedehands jonge Pixel 7 voor €450 en nog geen seconde spijt van gehad. De chipset van deze telefoon zou even snel of zelfs trager moeten zijn vergeleken met de Snapdragon 888 van de Zenfone 8, maar de Pixel is zo veel soepeler en responsiever. Camera is ook beter. Hij is een stuk zwaarder en groter, maar daar is nu ook een antwoord op:
De Pixel 7A. Is bijna hetzelfde als de 7, minus de camera, en hij is nog compacter ook. Kost je 509€ nieuw. No brainer.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Bedankt voor je reactie! Helaas kan ik vanuit België niet profiteren van de lanceeractie (gratis earbuds), waardoor ik beter wacht op een pricedrop. Heb ook een 2dehands Samsung Galaxy S22 overwogen (450€), maar daar lees ik dan weer veel problemen met de batterij over. Ondertussen werk ik terug met mijn Sony XZ1 Compact, wat een heerlijk compact toestelletje! . Jammer te lezen op dit forum dat nogal wat mensen maar matig tevreden zijn over hun Zenfone 8. Bij zijn lancering leek het zo'n geweldig toestel, met fantastische hardware. Maar helaas, de software belemmert de potentie van de hardware (bij Google Pixel lijkt het andersom)XanderDrake schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:44:
[...]
Ik had exact hetzelfde. Matig tevreden, instabiel en nu een kapot scherm, dat kostte mij nog meer dan jou om te repareren. Qua compactheid blijft de Zenfone natuurlijk wel king, maar in mijn ogen zijn er tegenwoordig redelijk goede alternatieven.
Ikzelf heb gekozen voor een tweedehands jonge Pixel 7 voor €450 en nog geen seconde spijt van gehad. De chipset van deze telefoon zou even snel of zelfs trager moeten zijn vergeleken met de Snapdragon 888 van de Zenfone 8, maar de Pixel is zo veel soepeler en responsiever. Camera is ook beter. Hij is een stuk zwaarder en groter, maar daar is nu ook een antwoord op:
De Pixel 7A. Is bijna hetzelfde als de 7, minus de camera, en hij is nog compacter ook. Kost je 509€ nieuw. No brainer.
Oh ja de Pixels hebben wel een betere accutijd, iets van 30% langer plezier van je telefoon.gedever schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:35:
[...]
Bedankt voor je reactie! Helaas kan ik vanuit België niet profiteren van de lanceeractie (gratis earbuds), waardoor ik beter wacht op een pricedrop. Heb ook een 2dehands Samsung Galaxy S22 overwogen (450€), maar daar lees ik dan weer veel problemen met de batterij over. Ondertussen werk ik terug met mijn Sony XZ1 Compact, wat een heerlijk compact toestelletje! . Jammer te lezen op dit forum dat nogal wat mensen maar matig tevreden zijn over hun Zenfone 8. Bij zijn lancering leek het zo'n geweldig toestel, met fantastische hardware. Maar helaas, de software belemmert de potentie van de hardware (bij Google Pixel lijkt het andersom)
De XZ1 is ook leuk. Ik had ooit eens een Z1 Compact, genieten. Maar ja, ik wil ook gewoon een goede camera en Sony saboteert altijd zichzelf hiermee.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Ben ik nu toch even verbaasd, dat mijn telefoon nu bezig is met een security patch. Die had ik eerlijk gezegd niet meer verwacht, omdat de telefoon ouder is dan 2 jaar. Toch een voorzichtig plus puntje voor Asus.
Veel telefoons krijgen 5 jaar security updates.Stonehawk schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:32:
Ben ik nu toch even verbaasd, dat mijn telefoon nu bezig is met een security patch. Die had ik eerlijk gezegd niet meer verwacht, omdat de telefoon ouder is dan 2 jaar. Toch een voorzichtig plus puntje voor Asus.
Zijn er nog Tweakers met een Zenfone 8 over? Ik ervaar al een hele tijd dat ik geen goed geluid/video kan opnemen. Er is altijd een sterk hoorbare ruis op de achtergrond, waardoor opnames slecht klinken en dB meters op tilt slaan.
Nu kwam ik er onlangs achter dat de telefoon zelf een sissend geluid maakt. Dit is vooral goed te merken in de camera app, zowel statisch (camera app geopend) maar voornamelijk tijdens videoopname. Ervaart iemand anders dit ook?
Ik kwam een zelfde issue tegen op Zentalk https://zentalk.asus.com/...ne-max-pro-m2/td-p/391002, maar een oplossing lijkt niet voorhanden. In tegenstelling tot die persoon, ervaar ik het met alle opnames (sound recorder, db meter, video etc). Zou toch wel zonde zijn van een relatief jonge smartphone om om deze reden afgeschreven te moeten worden.
Nu kwam ik er onlangs achter dat de telefoon zelf een sissend geluid maakt. Dit is vooral goed te merken in de camera app, zowel statisch (camera app geopend) maar voornamelijk tijdens videoopname. Ervaart iemand anders dit ook?
Ik kwam een zelfde issue tegen op Zentalk https://zentalk.asus.com/...ne-max-pro-m2/td-p/391002, maar een oplossing lijkt niet voorhanden. In tegenstelling tot die persoon, ervaar ik het met alle opnames (sound recorder, db meter, video etc). Zou toch wel zonde zijn van een relatief jonge smartphone om om deze reden afgeschreven te moeten worden.
Wat ik heb gehad met de zenfone 8 was dat ik mijn telefoon in een houder op de fiets had met racefietsen en mountainbiken waardoor de optische stabilisatie van de camera herrie/geluid maakte als ik de camera gebruikte. Dit heb ik opgelost door de camera aan te zetten en er een paar klappen op te hebbrn gegeven.vpm schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:27:
Zijn er nog Tweakers met een Zenfone 8 over? Ik ervaar al een hele tijd dat ik geen goed geluid/video kan opnemen. Er is altijd een sterk hoorbare ruis op de achtergrond, waardoor opnames slecht klinken en dB meters op tilt slaan.
Helaas heb ik zelf nog andere problemen gehad zoals dat mensen aan de andere kant van de lijn een echo ervaarde. En de batterij duur wordt ook steeds slechter. En nog andere dingen gehad met zoals geen data tijdens het bellen. Ook krijgt de telefoon geen majoor android updates meer.
Dit alles zorgt er voor dat de telefoon op de nominatie staat om dit voorjaar / begin zommer vervangen te worden.
Misschien een s24 of een pixel 8.
Ik heb de telefoon blijkbaar alweer sinds okt 21, dus zo heel jong is ie ook niet meer. Ik zag de preview van de s24 al voorbij komen en zal daar zeker eens naar gaan kijken, ook al ben ik juist vanwege de bloatware naar Asus gegaan. En de prijs...InfoTracer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:45:
[...]
Dit alles zorgt er voor dat de telefoon op de nominatie staat om dit voorjaar / begin zommer vervangen te worden.
Misschien een s24 of een pixel 8.
De batterij begint me ook steeds mee op te breken. Ik kon voorheen bijna twee dagen doen en nu ligt ie wel 2/3x per dag aan de lader. Dat is sowieso met de major updates achteruit gegaan, zoals altijd.

Geen interesse in de aankomende Zenfone 11 (Ultra)?
Gezien de prijs en het update beleid niet. Voormij is vooral het update beleid van belang want dat is ook de grootste reden waarom ik nu een nieuwe telefoon moet gaan aanschaffen.RepareerDroid schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:46:
Geen interesse in de aankomende Zenfone 11 (Ultra)?
Bij de Zenfone 10 werd het al 4 jaar ondersteuning. Misschien wordt het bij de Zenfone 11 4 jaar OS updates en 5 jaar beveilingsupdates. Nu Google en Samsung 7 jaar OS updates beloven verwacht ik dat de rest ook wel meer OS updates gaat beloven.InfoTracer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:52:
[...]
Gezien de prijs en het update beleid niet. Voormij is vooral het update beleid van belang want dat is ook de grootste reden waarom ik nu een nieuwe telefoon moet gaan aanschaffen.
De ondersteuning is nu net lang genoeg voor mijn accu, die zit nog maar op 69%. Dus als de ondersteuning langer zou worden, zullen ze ook het vervangen van de accu makkelijker moeten maken. Anders hebben al die updates ook geen zin voor mij. En dus zal een nieuwe Zenfone er niet inzitten.
Begrijp mij niet verkeerd. Als de ondersteuning langer zou zijn, zou ik wel een poging doen om de accu te vervangen. De telefoon voldoet voor de rest nog aan mijn gebruikseisen. Ik ervaar dan ook nog geen vreemde problemen.
Maar dit jaar ga ik toch naar een vervanger zoeken. In mei? heb ik de telefoon 3 jaar.
Begrijp mij niet verkeerd. Als de ondersteuning langer zou zijn, zou ik wel een poging doen om de accu te vervangen. De telefoon voldoet voor de rest nog aan mijn gebruikseisen. Ik ervaar dan ook nog geen vreemde problemen.
Maar dit jaar ga ik toch naar een vervanger zoeken. In mei? heb ik de telefoon 3 jaar.
Ik ben een uitgebreide accu health check aan het doen. Over een paar dagen kan er meer zekerheid over gesteld worden, maar ik zit nu al onder de 70%. Dat is echt bizar slecht, voor een tel van deze leeftijd, met in achtneming van normale laadtactieken. Dit is de eerste tel die ik binnen 3 jaar ga vervangen. Zonde.
Even een heads-up voor iedereen die nog een Zenfone 8 gebruikt:
Ze lijken momenteel met bosjes neer te vallen. De mijne is afgelopen week ook overleden. Met ~40% batterij de telefoon in de lader gedaan. Na 45 minuten wil ik de telefoon weer pakken maar valt al op dat het ledje niet mee brandt. Er zit totaal geen leven meer in de telefoon. Alle knoppencombinaties geprobeerd maar niets zorgt er voor dat de telefoon weer aan gaat. Het is dus iets anders dan het ram-dump issue dat eerder speelde.
Na wat online zoeken kwam ik deze tread tegen:
https://zentalk.asus.com/...ead-zenfone-8/td-p/405921
Hier veel andere gebruikers die hetzelfde melden. Val je nog binnen de twee jaar garantie dan zet Asus er een nieuw moederbord in. Val je daarbuiten (dat zal bij de meeste het geval zijn...) dan mag je de dure reparatie zelf aftikken.
Data van je telefoon ben je wel altijd kwijt. Tip: zorg dus voor goede backups!!
Ze lijken momenteel met bosjes neer te vallen. De mijne is afgelopen week ook overleden. Met ~40% batterij de telefoon in de lader gedaan. Na 45 minuten wil ik de telefoon weer pakken maar valt al op dat het ledje niet mee brandt. Er zit totaal geen leven meer in de telefoon. Alle knoppencombinaties geprobeerd maar niets zorgt er voor dat de telefoon weer aan gaat. Het is dus iets anders dan het ram-dump issue dat eerder speelde.
Na wat online zoeken kwam ik deze tread tegen:
https://zentalk.asus.com/...ead-zenfone-8/td-p/405921
Hier veel andere gebruikers die hetzelfde melden. Val je nog binnen de twee jaar garantie dan zet Asus er een nieuw moederbord in. Val je daarbuiten (dat zal bij de meeste het geval zijn...) dan mag je de dure reparatie zelf aftikken.
Data van je telefoon ben je wel altijd kwijt. Tip: zorg dus voor goede backups!!
Ik heb al diverse momenten meegemaakt dat het scherm zwart bleef of niet meer wilde reageren op input. Uiteindelijk na een aantal keer de aan/uit knop indrukken, reageert ie weer. Is dat een voorbode of ongerelateerd?
Zijn er Tweakers met LineageOS ervaring op de Zenfone 8?
https://wiki.lineageos.org/devices/sake/
https://xdaforums.com/f/asus-zenfone-8.12291/
https://wiki.lineageos.org/devices/sake/
https://xdaforums.com/f/asus-zenfone-8.12291/