Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-08 01:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRzFUapMeB7v123jY5xH-ToJ_wQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IrgQvq5Ac9zvBts2I6wHFNuB.png?f=user_large

Groot in prestaties. Compact van formaat.

Compact 5,9-inch scherm perfect formaat voor bediening met één hand
- Vlaggenschip Qualcomm® Snapdragon™ 888 5G mobiel platform

-120Hz HDR AMOLED-scherm met een responstijd van 1 ms en een maximale helderheid van maximaal 1100 nits

-Krachtige 4000 mAh-batterij die optimaliseert op basis van uw gedrag

-Sony® 64 MP IMX686 vlaggenschipsensor, 12 MP ultrabrede camera en 12 MP camera aan de voorkant

-Gecertificeerde IP68 water- en stofbestendigheid

-Krachtige dubbele stereoluidsprekers en 3,5 mm koptelefoonaansluiting

https://estore.asus.com/nl/asus-zenfone-8.html

Tijdelijke aanbieding: Bespaar 80€ bij het afrekenen (korting wordt automatisch toegepast bij het afrekenen). Let op: deze aanbieding is alleen geldig voor de 8/128GB versie. Aanbieding loopt van 12/05/2021 tot 31/05/2021 of zolang er voorraad is.

Reviews

YouTube: Zenfone 8 - The most boring INCREDIBLE phone ever.

YouTube: Asus ZenFone 8 Review - The Mini Flagship I've always wanted!

Geschreven review
https://www.xda-developer...eview/amp/#zenfone8camera

Firmware/Updates

https://zentalk.asus.com/...zenfone-8-release-note_en

Beta Android 12
https://www.asus.com/Content/Android-12-Beta/

GCAM

https://www.celsoazevedo....camera/dev-wichaya/f/dl0/

Settings:

Auxiliary camera - (back) - 2 buttons
manual set camera id - enable,
back camera 1 (main) - 0
back camera 2 (wide) - 2
front camera (main) - 1

[ Voor 25% gewijzigd door Pukson op 21-05-2021 17:29 ]

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pukson
Ha Tweakers,

Dit is mijn eerste openingspost, ik zal hem vandaag nog wat meer info toevoegen en wat overzichtelijker maken.

Gisteren heb ik de Zenfone 8 besteld bij Asus zelf! Ben erg benieuwd gezien het compacte formaat en toch high end specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fentek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 11:45
Pukson schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:49:
Ha Tweakers,

Dit is mijn eerste openingspost, ik zal hem vandaag nog wat meer info toevoegen en wat overzichtelijker maken.

Gisteren heb ik de Zenfone 8 besteld bij Asus zelf! Ben erg benieuwd gezien het compacte formaat en toch high end specs.
Top! Ik was al op zoek naar een Zenfone 8 ervaringstopic, vandaag pas ontdekt dat deze al per direct beschikbaar is op de asus store.

Ik ben al lange tijd op zoek naar een vervanger voor mijn huidige LG G6. Deze komt nog goed mee maar de voornamelijkste pijnpunten (sinds 1-2 jaar al) zijn trage prestaties bij batterij < 50% en de met momenten zeer trage camera.
De vervanger moet zoals de G6 relatief compact zijn, een goede batterijduur en goede camera hebben. De beste kanshebber tot nu toe was de Sony Xperia 5 II maar viel uiteindelijk af door te hoge prijs, te lang en smal, lage screen brightness buiten en toch twijfelachtige camera in bepaalde situaties. De opvolger belooft heel wat beter te zijn maar komt pas ergens deze zomer uit voor een nog veel te hoge prijs die alleen gerechtvaardigd kan worden indien de (camera)prestaties echt uitmuntend zijn.

Plots kwam dan de aankondiging van de Asus Zenfone 8, die gezien z'n formaat (zowat exact hetzelfde als de G6), prestaties, features en vooral de prijs eigenlijk een no-brainer zijn. Hetgeen mij (voorlopig) nog tegenhoudt om hem aan te schaffen zijn zaken die moeilijk/niet in reviews terug te vinden zijn:

- Ik kom van een LCD, die voor mij persoonlijk nog steeds beter beeld geeft dan bvb. het OLED-scherm van de Samsung S8. Het is lastig om lang naar het OLED-scherm te staren, vooral in donkere omstandigheden, vanwege de PWM. Ik vraag me af hoe dit zit bij hedendaagse smartphones.
- Is er een mogelijkheid om power / volume buttons als camera shutter te gebruiken?
- Shutter speed na indrukken. Wat mij betreft een van de belangrijkste dingen op een camera. Bij veel flagships van tegenwoordig wordt de foto niet direct genomen bij indrukken shutter button... Ik begrijp niet dat dit nog kan met snelle SoCs.
- Enkele kleinere zaken zoals updatebeleid, kwaliteit camera in bepaalde omstandigheden, notification led schijnt te knipperen bij opladen (kan storen 's nachts), ...

Dit lijkt heel kieskeurig allemaal maar als je lang met een smartphone wil doen moeten bepaalden zaken echt goed zitten. De Zenfone 8 is vooral vanwege z'n formaat in combinatie met specificaties echt een verademing tussen al die grote en zware gevallen van tegenwoordig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mb1234
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-12-2024
Fentek schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:17:
[...]
- Ik kom van een LCD, die voor mij persoonlijk nog steeds beter beeld geeft dan bvb. het OLED-scherm van de Samsung S8. Het is lastig om lang naar het OLED-scherm te staren, vooral in donkere omstandigheden, vanwege de PWM. Ik vraag me af hoe dit zit bij hedendaagse smartphones.
De Zenfone 8 heeft DC dimming i.p.v. PWM dimming.

Het volgende wordt echter wel aangegeven op website van Asus "DC Dimming is only supported with certain display settings."
Zie helemaal onderaan de pagina: https://www.asus.com/nl/Mobile/Phones/ZenFone/Zenfone-8/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
Fentek schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:17:
[...]

Top! Ik was al op zoek naar een Zenfone 8 ervaringstopic, vandaag pas ontdekt dat deze al per direct beschikbaar is op de asus store.

Ik ben al lange tijd op zoek naar een vervanger voor mijn huidige LG G6. Deze komt nog goed mee maar de voornamelijkste pijnpunten (sinds 1-2 jaar al) zijn trage prestaties bij batterij < 50% en de met momenten zeer trage camera.
De vervanger moet zoals de G6 relatief compact zijn, een goede batterijduur en goede camera hebben. De beste kanshebber tot nu toe was de Sony Xperia 5 II maar viel uiteindelijk af door te hoge prijs, te lang en smal, lage screen brightness buiten en toch twijfelachtige camera in bepaalde situaties. De opvolger belooft heel wat beter te zijn maar komt pas ergens deze zomer uit voor een nog veel te hoge prijs die alleen gerechtvaardigd kan worden indien de (camera)prestaties echt uitmuntend zijn.

Plots kwam dan de aankondiging van de Asus Zenfone 8, die gezien z'n formaat (zowat exact hetzelfde als de G6), prestaties, features en vooral de prijs eigenlijk een no-brainer zijn. Hetgeen mij (voorlopig) nog tegenhoudt om hem aan te schaffen zijn zaken die moeilijk/niet in reviews terug te vinden zijn:

- Is er een mogelijkheid om power / volume buttons als camera shutter te gebruiken?
- Shutter speed na indrukken. Wat mij betreft een van de belangrijkste dingen op een camera. Bij veel flagships van tegenwoordig wordt de foto niet direct genomen bij indrukken shutter button... Ik begrijp niet dat dit nog kan met snelle SoCs.
- Enkele kleinere zaken zoals updatebeleid, kwaliteit camera in bepaalde omstandigheden, notification led schijnt te knipperen bij opladen (kan storen 's nachts), ...

Dit lijkt heel kieskeurig allemaal maar als je lang met een smartphone wil doen moeten bepaalden zaken echt goed zitten. De Zenfone 8 is vooral vanwege z'n formaat in combinatie met specificaties echt een verademing tussen al die grote en zware gevallen van tegenwoordig...
Qua updates zijn er inmiddels al 2 uitgekomen voor fixes etc. En de hebben toegezegd 2 grote updates uit te brengen.

Android 12 beta is zelfs al aanwezig, en zenui is blijkbaar erg tegen stock android aan.

Ik begreep dat je aan de power button verschillende dingen kan koppelen. Dubbel press voor camera oid.

Echte camera reviews kan ik niet vinden. Wel zijn ze allemaal redelijk positief gestemd over de camera.

Tot eind deze maand krijg je nog 80 euro korting op het toestel. Eventueel al aankopen en in de doos houden of zelf ervaren. Kan je hem binnen 14 dagen nog retourneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
De mijne is zojuist verzonden met UPS :)

[ Voor 199% gewijzigd door Pukson op 21-05-2021 17:30 . Reden: Verkeerde knop. Post mag wel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fentek
mb1234 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:23:
[...]

De Zenfone 8 heeft DC dimming i.p.v. PWM dimming.

Het volgende wordt echter wel aangegeven op website van Asus "DC Dimming is only supported with certain display settings."
Zie helemaal onderaan de pagina: https://www.asus.com/nl/Mobile/Phones/ZenFone/Zenfone-8/
Wow, dit vinkt zowat het belangrijkste uit m'n lijstje af! En inderdaad, na wat beter zoeken op de productpagina is dit een optie die aangezet kan worden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aq70HbBQzW0eiNSA9qM-ygy_R-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T0pSk7bqi1Kfg5IN998uMwcA.png?f=fotoalbum_large
Pukson schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:45:
[...]

Qua updates zijn er inmiddels al 2 uitgekomen voor fixes etc. En de hebben toegezegd 2 grote updates uit te brengen.

Android 12 beta is zelfs al aanwezig, en zenui is blijkbaar erg tegen stock android aan.

Ik begreep dat je aan de power button verschillende dingen kan koppelen. Dubbel press voor camera oid.

Echte camera reviews kan ik niet vinden. Wel zijn ze allemaal redelijk positief gestemd over de camera.

Tot eind deze maand krijg je nog 80 euro korting op het toestel. Eventueel al aankopen en in de doos houden of zelf ervaren. Kan je hem binnen 14 dagen nog retourneren
Goed om te horen. Reviews van de camera zijn inderdaad over het algemeen vrij positief, net niet bij de top.
Na wat zoeken toch 1 review gevonden waarin je de reviewer letterlijk een foto ziet nemen: YouTube: Asus ZenFone 8 Review - The Mini Flagship I've always wanted!
Ziet er goed uit qua shutter response denk ik.

Die korting zal me inderdaad snel doen beslissen, heeft te maken met het voorlopig ontbreken van de 6GB-versie volgens deze review: https://www.androidauthor...zenfone-8-review-1223905/
The Zenfone 8 comes in four variants, starting at €599 for the 6GB RAM version and going all the way up to €799 for a model with a whopping 16GB RAM (tested here). Asus said the entry-level model won’t be available right away, so the 8GB/128GB model will be offered at the lower €599 price point at launch. It’s unclear how soon after launch the 6GB/128GB model will be made available.
Er houdt me na bovenstaand nieuws i.v.m. het scherm alleszins niet veel meer tegen om te bestellen :)

Ik verwacht trouwens met deze specs dat de prijs van de 8GB/128GB-versie niet extreem veel onder de huidige 599€ zal zakken. Ik kan ook mis zijn natuurlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hij is klein:
Asus Zenfone 8

Asus Zenfone 8

Asus Zenfone 8

Asus Zenfone 8

OnePlus 9 Pro vs Asus Zenfone 8:
OnePlus 9 Pro vs Asus Zenfone 8

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
Nice!! Hoe kom je toch altijd aan zoveel recente telefoons. Zie je met enige regelmaat voorbij komen haha.

Misschien kun je de vraag van @Fentek beantwoorden wat betreft de shutterspeed. Hoe bevalt jou het toestel in algemeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fentek
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en de 8GB/128GB-versie besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
Fentek schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:18:
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en de 8GB/128GB-versie besteld!
:*) De mijne komt dinsdag binnen, althans dat zegt UPS voor nu. Kwam deze review nog tegen, redelijk uitgebreid. Ook het stukje DC-dimming kwam langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fentek
Pukson schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:29:
[...]

:*) De mijne komt dinsdag binnen, althans dat zegt UPS voor nu. Kwam deze review nog tegen, redelijk uitgebreid. Ook het stukje DC-dimming kwam langs.

[YouTube: Tiny flagship Android phone - ASUS Zenfone 8 review!]
Super, ben benieuwd naar je eerste ervaringen.

Er zijn inderdaad al heel wat reviews terug te vinden. Hier een (zeer) uitgebreide: https://www.xda-developers.com/asus-zenfone-8-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 16:09
Ik overweeg deze (Zenfone 8), zeker met deze korting.

Vraag aan degene die 'm al heeft: hoe goed werkt de fingerprint sensor?

[ Voor 4% gewijzigd door Pred op 24-05-2021 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Laatst online: 13:31
Pred schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:36:
Ik overweeg deze (Zenfone 8), zeker met deze korting.

Vraag aan degene die 'm al heeft: hoe goed werkt de fingerprint sensor?
Heb hem nu een paar dagen in gebruik en moet zeggen dat ie niet zo snel is al de oneplus 5 waar ik vandaan kwam. Maar qua gebruiks gemak vind ik hem snel genoeg. En soms pakt ie hem niet in 1 keer. Maar gebruik nu ook smart unlock door hem te koppelen aan me horloge.

Wat betreft de accu duur had ik op meer gehoopt. Ik gebruik hem wel intensief en kom er denk ik de dag niet mee door. Maar was toch al gewend om tussendoor op te laden maar blijft wel jammer.

En wat de camera betreft maakt ie mooiere foto's dan de oneplus 5 dus ik ben dar blij mee. En net even geprobeerd maar er zit wel een kleine vertraging tussen op de knop drukken en dat de foto wordt gemaakt. Ook de na verwerking duurt even. Zou ook verwachten dat het sneller zou zijn.

Wat mij wel positief verbaast is dat het dual wifi heeft dus dat wel zowel met een 5Ghz als een 2.4 verbinding maakt.

Ook over het scherm ben ik erg tevreden.Ben nog wel benieuwd hoe ie gaat zijn in de felle zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 19:48

Laguna

Connaisseur

De reden dat de accu prestaties te wensen over laten, ligt deels aan de energieslurpende 888 SoC, maar ook aan de configuratie mbt de refresh rate van het scherm. Op dat gebied is er ruimte voor verbetering middels een software update, dus hopelijk kan Asus die prestaties nog optimaliseren.
Generally speaking, the Zenfone 8 finds itself in a tough situation when it comes to battery life. The 90Hz and 120Hz modes are really inefficient due to extremely lacklustre base power consumption behaviours. If you were to use your phone at very high brightness levels, the luminance power would vastly overcome that disadvantage and one probably wouldn’t notice the deficit as much, but at lower brightness levels, the phone would last much less than comparative devices.

The conundrum with this situation is that while 60Hz seems to be efficient for the Zenfone 8, it’s also not an as quite good experience when it comes to performance and responsiveness. So either you’ll have to deal with a responsive and inefficient device, or with an adequate battery life but sluggish feeling phone.
https://www.anandtech.com...nfone-8-hands-on-review/4

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pukson
Zojuist ontvangen. Ff wennen hoor zo'n klein toestel als je komt van een S21 Ultra. Kort mee gespeeld, fingerprint is net zo snel als die van de S21 Ultra, handig programmeerbare knop, snel, mooi scherm en de haptic feedback is erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Ik ben ook nog wel benieuwd naar of de accuduur echt zo "beroerd" is als dat ik hier en daar lees, of dat het "in het echt" wel mee valt? Kun je het scherm bijvoorbeeld ook instellen op 90hz ipv 120hz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pukson
Pred schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:48:
Ik ben ook nog wel benieuwd naar of de accuduur echt zo "beroerd" is als dat ik hier en daar lees, of dat het "in het echt" wel mee valt? Kun je het scherm bijvoorbeeld ook instellen op 90hz ipv 120hz?
Ja, je hebt de optie voor 60,90,120 en automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Pukson schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:00:
[...]

Ja, je hebt de optie voor 60,90,120 en automatisch
Dan zou in het kader van batterijbesparing 90hz een mooie tussenoplossing zijn, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Pred schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:07:
[...]

Dan zou in het kader van batterijbesparing 90hz een mooie tussenoplossing zijn, lijkt me.
Helaas vooralsnog dus niet, aldus mijn eerdere post met een quote van Anandtech. Hopelijk kan Asus dit verhelpen/verbeteren middels een software update.

[ Voor 12% gewijzigd door Laguna op 25-05-2021 17:22 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonymalony
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-05 16:32
Ik heb wel interesse in deze telefoon, maar mijn grootste probleem is het updatebeleid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
Tonymalony schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:32:
Ik heb wel interesse in deze telefoon, maar mijn grootste probleem is het updatebeleid...
Ik heb geen idee wat het update beleid is maar vind dat ze tot nu toe snel updaten. Zie https://zentalk.asus.com/...zenfone-8-release-note_en
Daarnaast kan je ook al de beta van 12 installeren.
Weet er iemand wat het update beleid is van Asus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
Laguna schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:05:
[...]

Helaas vooralsnog dus niet, aldus mijn eerdere post met een quote van Anandtech. Hopelijk kan Asus dit verhelpen/verbeteren middels een software update.
Anandtech heeft volgens mij de review gedaan op pre release software. In de tussentijd zijn er inmiddels al 2-3 updates geweest.

Zo vind ik de fp scanner net zo snel als m'n Ultra. Camera kwaliteit is echt prima/top. Batterij kan ik niks over zeggen, eerste dag is nooit goed te meten ivm installaties en backups terugzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Tonymalony schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:32:
Ze hebben gezegd (voor wat het waard is) dat deze telefoon 2 major upgrades krijgt, dus Android 12 en Android 13? Denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 14:11
Interessante telefoon dit en een mogelijke opvolger voor mijn S7. Ik las wat berichten over een slechte belkwaliteit, heeft iemand dit al getest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pukson
FortyOne schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:59:
Interessante telefoon dit en een mogelijke opvolger voor mijn S7. Ik las wat berichten over een slechte belkwaliteit, heeft iemand dit al getest?
Vandaag wat telefoontjes gepleegd en was kraakhelder, totaal geen issues. Ook hier geldt, merk geen verschil met m'n oude S21 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 14:11
Pukson schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:00:
[...]

Vandaag wat telefoontjes gepleegd en was kraakhelder, totaal geen issues. Ook hier geldt, merk geen verschil met m'n oude S21 Ultra
Gelukkig maar. O.a. deze review meldt problemen dat zij zelf soms niet goed te horen waren maar ook dat andere reviewers dit niet ervaarden dus hopelijk een uitzondering:
This is also the first phone I've tested in a long time where multiple people have repeatedly mentioned issues hearing me on calls. (Yes, you can make phone calls on it!) I don't have issues hearing other people, but others have said they couldn't hear me at times.

Asus says it just might be a problem with my unit. I also asked several other reviewers who have tested the same model, and I'm the only one with these woes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
FortyOne schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:48:
[...]

Gelukkig maar. O.a. deze review meldt problemen dat zij zelf soms niet goed te horen waren maar ook dat andere reviewers dit niet ervaarden dus hopelijk een uitzondering:

[...]
Hier ook alleen maar goede ervaringen met de geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chiel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:39
FortyOne schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:59:
Hier ook geen probleem met de belkwaliteit (hoewel Volte nog niet werkt op T-mobile). Volgens het forum op asus.com zou dit een regiospecifiek probleem zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pukson
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRDg6f0ZlvtsWaN5nEbAJrfKuIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoQXIV6wqOQVbdj1TqlZym7P.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste volle dag erop zitten. Screen brightness staat op om en nabij 80 procent constant. 120hz vast en wisselend op 5G en wifi.

Alleen waarom de camera zoveel heeft gesnoept, daar kan ik mijn vinger niet opleggen. Heb geen foto's of iets dergelijks gemaakt. Wel face unlock in gebruik, maar gebruikt dat zoveel? Dan zet ik het uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pred

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pred
Ik twijfel nog steeds heel erg of ik de Zenfone 8 zal aanschaffen. Is potentie is het echt een fantastisch toestel, maar voor mij zijn de accuduur en de fingerprint sensor op dit moment de factoren van twijfel. Nog een paar dagen en dan verloopt de 80 euro korting...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pukson
Pred schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:31:
Ik twijfel nog steeds heel erg of ik de Zenfone 8 zal aanschaffen. Is potentie is het echt een fantastisch toestel, maar voor mij zijn de accuduur en de fingerprint sensor op dit moment de factoren van twijfel. Nog een paar dagen en dan verloopt de 80 euro korting...
Bij twijfel niet doen. Zelf ervaar de de fp als prima en doet wat die moet doen. Niet super snel maar ook niet super traag.

Review van androidworld klopt ook niet helemaal. De Z8 ondersteunt namelijk geen wireless charging maar kom wel met een dikke 30 watt oplader. Telefoon is met een klein uur volledig vol.

Batterij. Tja kan er niet echt over oordelen zie hierboven. Toch 120 Hz geforceerd, 5G en alle op de achtergrond laten draaien etc. Haalde ik toch nog 4 uur en 45 min sot mee. Dus kan nog bij Hz op automatisch zetten of 90.

Er zullen vast nog updates komen vanuit Asus, om dit nog meer te optimaliseren.

[ Voor 10% gewijzigd door Pukson op 27-05-2021 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pred
Mijn huidige telefoon (Nokia 8 ) doet het nog prima, maar geen updates en begint wat te slijten.

Ik denk dat ik eerst wacht op wat de Sony Xperia 5 III te bieden heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

De ZenFone 8 komt met een bedrade oplader in de doos, maar verwacht geen buitengewone snellaadprestaties. Het gaat namelijk om een 18 watt oplader, en die laadt simpelweg niet snel genoeg op naar hedendaagse normen. Draadloos opladen kan met een vermogen van 18 watt en hij kan ook omgekeerd draadloos opladen.
De oplader is toch 30 watt?

Daarnaast dacht ik dat draadloos opladen niet mogelijk was. Wel bijzonder dat de ene review zegt van wel en de ander van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kan die ook niet, geen idee waarom ze dat roepen. EDIT: 30 Watt-oplader wordt bijgeleverd ja
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ulfl8hpmpmWRT99kQB96S041mfo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2sZLpDyCRhChhvaCAeaIUZXD.jpg?f=user_large

[ Voor 73% gewijzigd door CLB op 27-05-2021 09:42 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonymalony
"Op het vlak van updates hoef je verder geen grootse verwachtingen te hebben van ASUS. Het merk belooft om zijn telefoons twee jaar lang van updates te voorzien en gedurende dezelfde periode kan je beveiligingspatches verwachten."

Voor een telefoon van 600 euro vind ik dit erg jammer. Is een OS als bijvoorbeeld Lineage een optie voor deze telefoon wanneer Asus niet meer met updates komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chiel
Tonymalony schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:48:
"Op het vlak van updates hoef je verder geen grootse verwachtingen te hebben van ASUS. Het merk belooft om zijn telefoons twee jaar lang van updates te voorzien en gedurende dezelfde periode kan je beveiligingspatches verwachten."

Voor een telefoon van 600 euro vind ik dit erg jammer. Is een OS als bijvoorbeeld Lineage een optie voor deze telefoon wanneer Asus niet meer met updates komt?
Asus is idd wel developersvriendelijk. Een custom rom van Omnirom is al in de maak. Ik maak me dus niet al te veel zorgen over de duur van de updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
Tonymalony schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:48:

Sws 2 grote android updates dat zou dus 2 en half jaar ondersteuning wezen. Rond oktober komt android 12 en dan 2022 oktober android 13.

Begreep dat een zenfone 5 ook nog beveiligingsupdates krijgt. Dus zit goed naar mijn idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Pukson schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:48:
[Afbeelding]

Eerste volle dag erop zitten. Screen brightness staat op om en nabij 80 procent constant. 120hz vast en wisselend op 5G en wifi.
Hoeveel scheelt het als je screen brightness op adaptive zet? Vergeleken met mijn OnePlus 7T lijkt de accuduur niet geweldig te zijn, waarbij het scherm groter is (6,55") en de accu kleiner (3800mAh). Ik haal gemiddeld gezien namelijk het dubbele met 8 uur scherm aan over een periode van 24 uur. Persoonlijk vind ik zo'n fel scherm helemaal niet comfortabel om naar te kijken en daarnaast zorgt het onnodig voor veel energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
Laguna schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:16:
[...]

Hoeveel scheelt het als je screen brightness op adaptive zet? Vergeleken met mijn OnePlus 7T lijkt de accuduur niet geweldig te zijn, waarbij het scherm groter is (6,55") en de accu kleiner (3800mAh). Ik haal gemiddeld gezien namelijk het dubbele met 8 uur scherm aan over een periode van 24 uur. Persoonlijk vind ik zo'n fel scherm helemaal niet comfortabel om naar te kijken en daarnaast zorgt het onnodig voor veel energieverbruik.
8 uur sot op 1 acculading? Dat is veel hoor! Dat heb ik volgens mij nooit kunnen halen op welke telefoon dan ook.

Edit:

Blijf me echt verbazen hoe goed de audio kwaliteit is van deze telefoon. Geluid kan echt hard maar blijft kraak helder en je voelt ook een beetje de bass.

[ Voor 11% gewijzigd door Pukson op 27-05-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fentek
Gisteren ook mijn toestel ontvangen! Eerste indruk is heel positief over het algemeen. Het zal de komende tijd wat zoeken zijn naar de beste instellingen ivm ontgrendelen (vingerafdrukscanner, "oppakken om telefoon te checken", double tap on screen, ...), power button functies, scherminstellingen, ...

Vingerafdrukscanner is wat mij betreft zeer snel, maar toch iets trager dan de scanner achterop m'n LG G6, waar 1 tik voldoende is om te ontgrendelen.

Over accuduur kan ik niet veel zeggen gezien de installatie van al m'n apps, data transfer etc, wat niet echt representatief is voor het doorsnee gebruik. Ook heeft een accu enkele laadcycli nodig om z'n volle capaciteit te benutten (indien dit nog niet achterhaald is ondertussen...).

Qua formaat ben ik aangenaam verrast, hij is net iets smaller dan m'n LG maar 'k wist niet dat dit kleine verschil het toestel zoveel prettiger doet vasthouden. Het matte glas en afgeronde randen helpen daar ook wel bij. Ik zou deze het liefst zonder hoesje willen blijven gebruiken...
Ik heb trouwens grote handen maar kan me niet inbeelden om met een grotere smartphone rond te lopen... Zie bvb de vergelijking eerder in dit topic van @CLB .

Camera nog niet echt getest, enkel wat snelle foto's binnenshuis. Lijkt me meer dan goed genoeg maar zal nog moeten blijken.

Punch hole is nog even wennen maar valt minder op wanneer het donkere thema gebruikt wordt.

Ik kom van een toestel van 4 jaar oud, Android is nog steeds heel herkenbaar / weinig veranderd, wat goed nieuws is wat mij betreft. Tot nu toe geen problemen met compatibiliteit van apps & backups etc. Snelheidsverschil is groot, alles zeer responsief/snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pukson
https://zentalk.asus.com/...e-8-eu-30-11-51-50#latest

【Release Note】

Optimized Phone call quality
Improved camera quality
Improved system stability
Enabled VoLTE on Telekom (Germany)
Enabled VoLTE on Tele2 (Russia)
Enabled VoLTE & VoWiFi on O2 (Czech Republic)

Ze pushen een hoop updates de laatste tijd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
VoLTE/VoWiFi seems to be working just fine. I needed to enable switches in mobile network options by this code: *#*#3642623344#*#* (must be re-entered after the reboot)

Werkt voor mij op Vodafone! Wel elke reboot opnieuw invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chiel
Op T-mobile word ik gelijk doorgeschakeld naar de voicemail van de ontvanger als ik iemand bel met Volte ingeschakeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 22:22
Heb imiddels ook een Zenfone 8.
Werkt geweldig

Voor de mensen die willen weten hoe goed de digitale zoom functie is

foto van een gebied pixels van een "LG 27ul600" genomen op circa 10cm afstand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHNPX77Q5rYpcPeoX7HlvpLjz8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vm1t85ou8YO8eyrMFOAasPdg.jpg?f=fotoalbum_large

Ja ik weet het ik heb een Dead pixel. Kwam deze toevallig tegen toen ik zat te klooien met de zoom

Ware groote van het gebied: {in pixels}
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ch2UUBiYsr5KCgYEymbdN4DXCJs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1aTwxm3QVww8XSCv9n3QeAXY.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door darknessblade op 31-05-2021 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pukson
M!chiel schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:32:
Op T-mobile word ik gelijk doorgeschakeld naar de voicemail van de ontvanger als ik iemand bel met Volte ingeschakeld.
Ah oke. Is ook te verwachten dat het niet op elke provider werkt. Officieel moeten ze het eerst testen en toestemming hebben, dacht ik. Van de provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonymalony
Ik heb de Zenfone 8 een paar dagen in bezit gehad, maar toch besloten om het terug te sturen. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog, maar voor 600 euro verwacht ik een nagenoeg perfecte telefoon.

Wat ik fijn vond is de software, de snelheid van het scherm en dat de telefoon fijn in de hand ligt. De camera is goed, je kunt er mooie foto's mee maken.

Het probleem voor mij is dat de vingerafdrukscanner een stuk slechter werkt dan mijn Nokia 5 van 100 euro. Op den duur werd het unlocken frustrerend. Ook vind ik dat de batterijduur matig is op 90hz+ en ook op de zuinigere instellingen vind ik het niet denderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
Tonymalony schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:35:
Ik heb de Zenfone 8 een paar dagen in bezit gehad, maar toch besloten om het terug te sturen. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog, maar voor 600 euro verwacht ik een nagenoeg perfecte telefoon.

Wat ik fijn vond is de software, de snelheid van het scherm en dat de telefoon fijn in de hand ligt. De camera is goed, je kunt er mooie foto's mee maken.

Het probleem voor mij is dat de vingerafdrukscanner een stuk slechter werkt dan mijn Nokia 5 van 100 euro. Op den duur werd het unlocken frustrerend. Ook vind ik dat de batterijduur matig is op 90hz+ en ook op de zuinigere instellingen vind ik het niet denderend.
Bijzonder dat de fp scanner zo wisselend is. Werkt hier prima. Heb wel m'n duim 3x toegevoegd. Batterij duur kan ik mij in vinden, maar haal eind van de dag. Heb ook alle hoop dat dit allemaal met updates nog gefinetuned wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Na een hoop getwijfel (en een beetje druk) toch de stoute schoenen aangetrokken en de Asus Zenfone 8 besteld. Komt vandaag binnen. Ben benieuwd naar de FP en accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fentek
Accuduur vind ik na een week gebruik redelijk tegenvallen. 'k Denk dat ik gemiddeld rond de 4 uur SOT zit. Nu zit ik aan 3u39min met 14% over. Helemaal geen intensieve apps gebruikt buiten de camera (9 min). Standby-drain valt ook tegen.

Een ander negatieve ervaring zijn de notificaties. Weet niet of dit aan Android 11 of aan de Zenfone ligt maar bepaalde notificaties komen niet of veel te laat. Voor reminder apps was het even uitzoeken maar na verschillende instellingen aan te passen (geen batterij-optimalisatie voor de app, "trillen" aanzetten zowel in app als ergens in een diep menu van Android voor de app, alle mogelijke spaarmodi voor accu uitschakelen, ...) ben ik er eindelijk in geslaagd om de phone te laten trillen op het tijdstip dat hij moet trillen voor een bepaalde herinnering...

Het kan toch niet dat met standaardinstellingen notificaties er niet door komen, omdat ze mogelijk te veel energie verbruiken? Een oud toestel doet het gewoon voor exact dezelfde apps, met een inefficiëntere SoC en kleinere batterij zonder dat deze de batterij leegslurpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Fentek schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:12:
Accuduur vind ik na een week gebruik redelijk tegenvallen. 'k Denk dat ik gemiddeld rond de 4 uur SOT zit. Nu zit ik aan 3u39min met 14% over. Helemaal geen intensieve apps gebruikt buiten de camera (9 min). Standby-drain valt ook tegen.

Een ander negatieve ervaring zijn de notificaties. Weet niet of dit aan Android 11 of aan de Zenfone ligt maar bepaalde notificaties komen niet of veel te laat. Voor reminder apps was het even uitzoeken maar na verschillende instellingen aan te passen (geen batterij-optimalisatie voor de app, "trillen" aanzetten zowel in app als ergens in een diep menu van Android voor de app, alle mogelijke spaarmodi voor accu uitschakelen, ...) ben ik er eindelijk in geslaagd om de phone te laten trillen op het tijdstip dat hij moet trillen voor een bepaalde herinnering...

Het kan toch niet dat met standaardinstellingen notificaties er niet door komen, omdat ze mogelijk te veel energie verbruiken? Een oud toestel doet het gewoon voor exact dezelfde apps, met een inefficiëntere SoC en kleinere batterij zonder dat deze de batterij leegslurpen...
Erg vervelend!

Die accu, dat was min of meer bekend. Die notificaties zijn wel vervelend, ja. Ik ben benieuwd of ik daar ook last van ga krijgen.

Gebeurt het bijvoorbeeld ook bij notificaties van GMail of Whatsapp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Fentek schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:12:
Hier heeft ook iemand een test gedaan en daar is ook goed te zien dat de meeste energie verbruikt wordt bij basis gebruik (bellen/berichten) en stand-by. Lijkt mij dat dit wel verholpen moet kunnen worden met een software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fentek
Pred schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:50:
[...]

Erg vervelend!

Die accu, dat was min of meer bekend. Die notificaties zijn wel vervelend, ja. Ik ben benieuwd of ik daar ook last van ga krijgen.

Gebeurt het bijvoorbeeld ook bij notificaties van GMail of Whatsapp?
Ja het was inderdaad bekend maar de meeste reviews die ik zag tonen SOT waarbij toestel 's morgens van de lader is en 's avonds leeg is. Daarbij is dus minder stand-by time waardoor de SOT daar nog meevalt. Ik probeer 2 dagen met 1 batterijlading te doen of laad hem soms op na 1 dag met nog 30-40% over.

EDIT: verschil met batterijgebruik @Pukson is duidelijk en strookt met wat @Laguna hierboven zei:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1a_kc8JkSjukYV8ySefmSscrGqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMqien41zJgxzxbkGJ3PWvMz.jpg?f=fotoalbum_large

Het probleem met notificaties doet zich ook voor met Gmail en bvb. Messenger. Whatsapp werkt beter maar ik gebruik die niet zo vaak dus kan hier geen oordeel over vellen. Laten we hopen dat dit opgelost wordt met een software-update in de nabije toekomst.

[ Voor 21% gewijzigd door Fentek op 03-06-2021 16:59 . Reden: Huidige accu-status toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
Die notificaties issue heb ik niet, tenminste met Snapchat en Whatsapp. En allerlei Social media apps. Accu duur behaal ik ook zo'n 4 uur sot. Maar dat is met een dag als vandaag, warm weer, 120hz en constant 5G aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPhkVD6WSo-GW-rMsAPjXekwL14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmVdd0cEruDEiioBMtsZuhFu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Pukson op 03-06-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Dat is wel een aanzienlijk verschil tussen jullie @Pukson en @Fentek. Beiden ongeveer 4 uur SoT, maar de één over een periode van 2 dagen en de ander over 10 uur. Zou 5G de boosdoener zijn of de 120Hz?

[ Voor 9% gewijzigd door Laguna op 03-06-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
Laguna schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:04:
Dat is wel een aanzienlijk verschil tussen jullie @Pukson en @Fentek. Beiden ongeveer 4 uur SoT, maar de één over een periode van 2 dagen en de ander over 10 uur. Zou 5G de boosdoener zijn of de 120Hz?
Eigenlijk geen verschil alleen Gebrek deed er 2 dagen over om 4 uur sot aan te tikken en ik 10 uur. Werkte vandaag buiten en hoop gebruik moeten maken van mijn telefoon. Werd met enige regelmaat heet, plus helderheid echt max en de 5G en 120Hz verklaart het voor mij ook wel haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pred
Ik heb 'm binnen. Mooi toestel.

FP is inderdaad echt wel een dingetje. Hij zegt vaak dat de sensor vuil is.

Ik geef het een paar dagen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amandess
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-09 23:49
Hoe is het toestel in vergelijking met de Asus Zenfone 6? Heb nu met het LCD scherm in de zon af en toe toch wel wat issues, werkt dat beter met het OLED scherm van de 8?

Ik vond de flip camera zodanig fijn bij de 6, dus de 8 Flip is zeker het overwegen waard. Zeker het geen notch/gat in je scherm (en geen front cam hoeven afplakken) vond ik erg prettig.
Bij mijn 6 begint de accuduur nu toch wel een stuk terug te lopen (red nu net een dag, voorheen 2 dagen), dus mogelijk dat ik op termijn toch eens moet kijken naar vervanging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pred
Na een dag "spelen" met de vingerafdrukscanner heb ik nu een situatie waarin ik nagenoeg geen missers meer heb. Hij unlockt (bijna) altijd.

Gewoon meerdere (3) vingers toevoegen van dezelfde duim, onder verschillende lichtomstandigheden.

Ik merk ook dat het de truc is om de vinger (duim) in z'n geheel op het vingerafdrukscannericoontje te leggen, en niet alleen het bovenste deel van de duim.

Lees hier meer over FP:
https://zentalk.asus.com/...ngerprint-reader-unusable

[ Voor 36% gewijzigd door Pred op 04-06-2021 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pukson
Besef mijzelf steeds meer hoe handig die notification LED is. Dan ook de positie, wanneer die in m'n broekzak zit, hoef ik alleen er even in te spieken. Knippert de led, dan is er een berichtje. Echt fijn:)

Nu weet ik weer waarom ik zo'n LED fijn vind

@Pred Dat doe ik dus ook steeds en werkt prima. Nooit melding van vieze scanner of dat die niet werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Pukson op 04-06-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amandess
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-09 23:49
Hoe zijn jullie ervaringen met het melden van updates?

Op m'n 6 flip heb ik het probleem dat als ik een update even een dagje uit wil stellen dat die updates heel agressief aangekondigd worden. Als in, terwijl ik een spelletje aan het spelen ben ik elke 5 minuten een pop-up krijg om te melden dat er een update is en of ik nu een reboot wil doen of later. Bijv. ook elke keer als ik de camera opstart.

Oftewel komt me regelmatig voor dat ik een update doe op een moment dat het niet uit komt omdat ik te snel aan het klikken was en de melding spontaan onderin m'n scherm opkwam en ik dus de reboot now koos.

M'n laatste Samsung (a8 2018) was hier netter in, dan bleef het gewoon tussen je notificaties staan en deed je de update als het uit kwam. Nu voel ik me verplicht om hem meteen te doen omdat ik anders gestalkt wordt totdat ik hem alsnog doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
@Amandess Ik heb naast de updates die de telefoon kreeg toen ik hem de eerste keer opstartte (vorige week woensdag), pas één andere systeem update gehad. Die was beschikbaar 's ochtends toen ik wakker werd. Die heb ik toen direct laten doen. Dus nog geen ervaring met notificaties tijdens werkzaamheden.

Over de accu; Ik laat de telefoon tot 90% op en kom daar met ongeveer 2 á 3 uur screen on time de dag mee door. Voor dat ik 's avonds ga eten hang ik hem aan de laderen. Ik heb 2 kids jonger dan 4 dus de telefoon wordt pas weer gepakt nadat die op bed liggen. Dus hoef ik ook niet op zijn snelst te laden.

Ps. Ik ben zeer tevreden met mijn ZenFone 8 (non flip). Niet dat dat veel zegt aangezien ik van een Nokia 6.1 Plus kom.

[ Voor 9% gewijzigd door Stonehawk op 05-06-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Ik heb notificaties een beetje getest. Geen problemen. WhatsApp, Gmail, Google Keep, Google Calendar, alles loopt goed.

[Edit] Home Assistant app krijgt geen notificaties tenzij batterijoptimalisatie uitgezet wordt. Jammer.

Notificaties mbt updates heb ik nog niet gehad.

[ Voor 24% gewijzigd door Pred op 05-06-2021 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 22:22
met mijn batterij gebruik houdt de telefoon het circa 3 dagen uit.

Qua notificaties komen sommige er nog niet altijd duidelijk door de standby. maar dit is een geval van het goed instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Als ik zo een beetje Google zijn er meerdere telefoons die last hebben van delayed notifications. Lijkt een Android 11-dingetje te zijn.

Batterij optimalisatie uit zetten voor de betreffende app is de oplossing.

[ Voor 22% gewijzigd door Pred op 05-06-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrie Post
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-09-2022
Twijfel tussen s21 en zenfone 8. Kan iemand mij helpen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Jurrie Post schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:04:
Koop de S21.

Of de ZenFone 8.

Je geeft nul info over wat je belangrijk vindt en wat niet, dus er valt weinig te helpen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrie Post
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-09-2022
Voor mij is belangrijk performance. Is de sd888 merkbaar sneller dan de E 2100 ? Daarnaast maak ik me zorgen om de fp sensor als ik alle reacties lees. Is irritant als deze het slecht doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

@Jurrie Post voor zulke vragen is er een apart sub forum: Aankoopadvies Tablets en Telefoons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pukson
https://zentalk.asus.com/...e-8-eu-30-11-51-57#latest

Vandaag is er weer een update uitgekomen voor de Zenfone!

Na update echt idee dat de animatie snelheid ook omhoog is gegaan. Alles lijkt net wat snappier

[ Voor 25% gewijzigd door Pukson op 07-06-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavevdrH
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-06-2021
Ik heb de Zenfone 8 16/256 nu een week.
Deze genomen ipv de OnePlus 9 pro, welke me teleur stelde op diverse vlakken.

Fijn aan deze Zenfone 8:
- Wifi 6
- Duo 2.4 + 5ghz
- 5G mobile

FP sensor werkt bij mij prima

Waar ik vraagtekens bij heb:
- Wordt heet bij lang video bellen via Whatsapp
- Batterij slurpt leeg (door Whatsapp / camera?)
- Front camera (Whatsapp) is niet zo goed

Heb al diverse settings de afgelopen week gevonden maar zal nog wat moeten tweaken hier en daar denk ik...

Hoe is jullie ervaring met Whatsapp video bellen?

Dave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
@DavevdrH Ik heb geen ervaring met Whatsapp video bellen, dus ik kan er niks zinnigs over zeggen.

Even een ander vraag, maar wel gerelateerd aan de accu. Bij Instellingen -> Batterij -> Batterijverzorging, is er een optie "Gestaag opladen". Deze heb ik aan staan en zou dus, volgens de beschrijving, de accu langzaam en stabiel tempo opladen. Maar mijn telefoon laad gewoon, met de bijgeleverde lader, van 20-30% naar 90% binnen een uur (geen idee hoelang hij er precies over doet) op met HyperCharge 30 op. Dus doet deze functie gewoon niks, of kijkt hij naar de temperatuur om te kijken of de telefoon te snel oplaad? En zal mijn telefoon gewoon niet warm genoeg wordt om het laden terug moet schroeven.

Tot nu toe heb ik alleen maar groene puntjes bij de oplaadgewoontes. Dit staat leuk, maar heb zo'n idee dat het gewoon niks voorstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rigs
  • Laatst online: 23-07 20:27

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DavevdrH
Kijk dan... Top... Nu uitproberen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KqNV_eL2x4MzDXmq3W-t1wvHng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZlAC2EeMyV4W63jTbWjSPt6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
Punt 2 en 3 zijn interessant voor mij.

Voor punt 1 heb ik nog geen problemen mee ondervonden. Iemand anders wel al iets van instabiliteit gemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Hardware-matig is het een fantastische telefoon. Software-matig zijn er nog wel verbeteringen mogelijk.

Ik ben ontzettend blij dat ASUS actief bezig is met deze telefoon en dat er nu regelmatig updates komen (zoals vandaag weer met .60, vingerafdrukscanner verbeterd en batterijverbruik).

Dit biedt echt perspectief voor de toekomst zodat ook de nadelen van deze telefoon verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fentek
Pred schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:05:
Hardware-matig is het een fantastische telefoon. Software-matig zijn er nog wel verbeteringen mogelijk.

Ik ben ontzettend blij dat ASUS actief bezig is met deze telefoon en dat er nu regelmatig updates komen (zoals vandaag weer met .60, vingerafdrukscanner verbeterd en batterijverbruik).

Dit biedt echt perspectief voor de toekomst zodat ook de nadelen van deze telefoon verdwijnen.
Ik kan het niet beter verwoorden dan dit :) Eerste indruk van update is dat vingerafdrukscanner een stuk verbeterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
Fentek schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:34:
[...]
Ik kan het niet beter verwoorden dan dit :) Eerste indruk van update is dat vingerafdrukscanner een stuk verbeterd is.
Mijn eerste indruk van de vingerafdrukscanner is dat hij mijn vingers beter pakt en daarnaast ook merkbaar sneller is geworden.

Edit: Hij pakt nu echter ook een vinger die er niet instaat! Dus hij is niet veiliger geworden. En ja ik heb het scherm eerst nog een keer gepoetst. Ik heb 4 verschillende vingers erin staan en ik kan mijn telefoon met 5 vingers unlocken.

Edit2: Ik heb al mijn vingerafdrukken eruit gehaald en er opnieuw ingezet en nu kan ik niet meer met de bewuste vinger unlocken. Ik kwam, nadat ik ze eruit had gehaald, er pas achter dat ik die vinger had kunnen identificeren. Ik had graag geweten welke vinger de telefoon dacht dat het was. Maar is toch kwalijke zaak. Ik heb het scherm nu na elke gescande vinger weer gepoetst.

[ Voor 47% gewijzigd door Stonehawk op 10-06-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chiel
Oei dat is niet mooi. Ik kan het echter niet bevestigen: mijn pink volstaat nog steeds niet om te unlocken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pred
Bij de instellingen van de vingerafdrukken (Beveiliging) staat een knop "Controleer". Daarmee kun je zien welke vinger je gescant hebt. Voor in de toekomst.

Ook hier geen andere vingers scanbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Pred op 10-06-2021 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pukson
Ze pompen wel lekker updates, geeft moed voor de toekomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartje_K
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 16:11
Dag allemaal. Ik ben zeer geïnteresseerd in de Zenfone 8, maar ik heb er een paar vragen over en ik hoop dat iemand hier ze kan beantwoorden.

De hoofdvraag: is de accuduur na de laatste update echt verlengd? M.a.w. is er merkbaar verschil met voor deze update?

De andere vraag gaat over het RAM geheugen. Heb je die 16Gb nodig (is natuurlijk persoonlijk, maar graag hoor ik jullie mening) en heeft het hebben van meer of minder RAM nog effect op prestaties van de accu?

Graag hoor ik van jullie, dan hoop ik snel mijn beslissing te kunnen gaan maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InfoTracer
Bartje_K schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:49:
Dag allemaal. Ik ben zeer geïnteresseerd in de Zenfone 8, maar ik heb er een paar vragen over en ik hoop dat iemand hier ze kan beantwoorden.

De hoofdvraag: is de accuduur na de laatste update echt verlengd? M.a.w. is er merkbaar verschil met voor deze update?

De andere vraag gaat over het RAM geheugen. Heb je die 16Gb nodig (is natuurlijk persoonlijk, maar graag hoor ik jullie mening) en heeft het hebben van meer of minder RAM nog effect op prestaties van de accu?

Graag hoor ik van jullie, dan hoop ik snel mijn beslissing te kunnen gaan maken.
Ik merk dat na de update het batterij verbruik voor "mobiel netwerk standby" een stuk verbeterd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pukson

Naar mijn idee is de 8Gb echt meer dan voldoende. Denk niet dat je het verschil ook gaat merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pred

Mijn ervaring is dat de accuduur een stuk verbeterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavevdrH
Accu lijkt beter nu idd.
Ook minder warm.

Maar bij videobellen met Whatsapp slurpt de batterij nog steeds leeg en wordt hij ook nog warm...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmkwMPY8l3r9Y2aEd4MY4xOZ-B0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCpf0xKmt8YfhB853LbY8Rpc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_v
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09-2024

b_v

Jurrie Post schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:04:
Heb precies hetzelfde, m'n Galaxy S10 is aan vervanging toe...

Heb de volgende telefoons vergeleken: (S10 als referentie)
https://tweakers.net/pric...;1684576;1693140;1648316/

Paar van m'n eisen waar de Zenfone 8 aan voldoet:
Goeie prijs/kwaliteit
Hoge refresh rate
Degelijke camera, hoeft niet perse high-end te zijn
Liefst 3.5mm headphone jack, waterdicht en vingerafdruk in scherm
Fijn dat ze nog wel een kabel meegeven vergeleken met Samsung, zelfs een hoesje!

De dingen die me tot nu toe tegenhouden bij de Zenfone:
Software, afgezien van de shitty bloatware biedt Samsung's One UI wel veel voordelen vergeleken met standaard Android, erg fijn te gebruikte. De duur van Asus' software support zie ik niet als zo een groot punt als velen anderen hier maar kan idd beter.

Geen sd kaart, best jammer want het prijsverschil tussen 128/256GB vind ik te hoog dus heb maar 128GB waar ik alles mee moet doen, wordt maar een beetje jongleren met bestanden in de cloud... overigens heeft de s21 ook geen sd kaart support, daarom heb ik de S20 in de vergelijking staan.

Geen wireless charging, jammer want ik heb een wireless charger in m'n monitors stand, maar mar het is geen dealbreaker.

Niet verkrijgbaar bij grote webshops als Coolblue (vanwege patentproblemen oid?) beetje apart maar je kan direct via hun website bestellen.

S21/Zenfone8 zijn dus erg vergelijkbaar, met software in het voordeel van de S21 maar kleinere extra's zoals 3.5mm headphone jack en meegeleverde kabels/hoesje in het voordeel van Zenfone8.

S21 lijkt me hier de veiligste keuze voor je gezien de succesvolle geschiedenis van de Galaxy serie. Ik nijg toch net richting de Zenfone8 om juist iets nieuws te proberen, en geen zin om nieuwe oortjes aan te schaffen of hele tijd met usb-c->3.5mm rond te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartje_K
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 16:11
Dank jullie wel voor alle berichten, ik vond ze zeer behulpzaam. Ik ben toch niet voor de Zenfone 8 gegaan en heb nu een Pixel 4a 5g aangeschaft. Batterij is toch wel voor mij de belangrijkste feature van een telefoon, hoe snel hij ook op mag laden. Voor nu ben ik (weer) erg blij met de Pixel ervaring en wie weet komt er in de toekomst nog een Android toestel uit met high end specs voor een redelijke prijs, met wel een high capacity batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Bartje_K schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:32:
Dank jullie wel voor alle berichten, ik vond ze zeer behulpzaam. Ik ben toch niet voor de Zenfone 8 gegaan en heb nu een Pixel 4a 5g aangeschaft. Batterij is toch wel voor mij de belangrijkste feature van een telefoon, hoe snel hij ook op mag laden. Voor nu ben ik (weer) erg blij met de Pixel ervaring en wie weet komt er in de toekomst nog een Android toestel uit met high end specs voor een redelijke prijs, met wel een high capacity batterij.
Pixel 4a 5G twijfelde ik ook over, maar geen ip-waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavevdrH
Aangezien ik veel gebruik maak van Whatsapp video bellen heb ik besloten om de Zenfone 8 retour te gaan sturen...

Telefoon wordt echt te heet, dat kan op lange termijn niet goed gaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r19bADwrsR-lAwxPd_rGCl1L3ac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTTQ9yOclymphnQoyiuewDd0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavevdrH
In 30min helft van batterij leeg met videocall

1,5 uur gamen slechts 3,2 procent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
DavevdrH schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:05:
Aangezien ik veel gebruik maak van Whatsapp video bellen heb ik besloten om de Zenfone 8 retour te gaan sturen...

[Afbeelding]
Lijkt me echt een issue van Whatsapp. Zoveel batterij gebruik is niet goed. Moet zeggen dat ik het steeds langer trek met de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavevdrH
D8 ik ook maar op mijn oude Huawei P30 Pro geen probleem met uren Whatsapp Videochat.

De ZF8 gaat terug en ga toch Samsung weer een kans geven. Galaxy S21 5G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pukson
DavevdrH schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:05:

[Afbeelding]
Zojuist een nieuwe update weer binnen!

【Release Note】

Optimized system stability
Improved thermal for 3rd party APP video call.

Zou waarschijnlijk jouw issue fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwahgib
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-05-2024
Ik overweeg de zenfone 8 dus ook. Mijn belangrijkste alternatief is de aankomende Sony Xperia 5 III (met name vanwege de camera). Maar die is toch weer wat groter, en heeft een onhandig langwerpig formaat. Ik zie dat Asus redelijk wat updates met fixes uitbrengt voor toch wel serieuze issues eerder. Wat is jullie ervaring nu na de laatste .67 release? Wat zijn de belangrijkste bezwaren nog?

[ Voor 37% gewijzigd door kwahgib op 22-06-2021 17:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stonehawk
@kwahgib
Ik heb de telefoon nu een paar weken in gebruik, maar ik heb nog niet echt problemen mee meegemaakt (op het rare gedrag van vingerafdruk scanner na, die ik zelf heb opgelost en voor de rest niemand anders er over gehoord heb). Ik ben er zeer tevreden mee.

Qua camera ben ik tevreden, maar ik kom van een budget telefoon vandaan dus misschien niet echt relevant/representatief.

Ik heb ook even naar de Sony 5 III gekeken, maar mede omdat de USB-c aansluiting van mijn oude telefoon brak was, waardoor ik letterlijk allerlei kronkels moest maken om de telefoon, als ik geluk had, te kunnen laden. Wilde ik niet wachten. Een ander reden waarom ik niet gewacht had, was omdat Sony weliswaar de camera's zelf maakt, de software kant in het verleden slechtere foto's liet maken dan andere telefoons met dezelfde camera's. De Zenfone 8 heeft tenslotte ook de camera's uit het stal van Sony.

Dit geschreven te hebben, zou ik als ik jou was, gewoon op de reviews wachten. En dan pas een keuze maken. Helemaal als je de camera belangrijk vind. Het enige wat je er nu over vind is eigenlijk alleen maar pr praat.

Ik vind het wel fijn van Asus dat ze schijnbaar druk bezig zijn om problemen op te lossen. Het waren over het algemeen niet problemen die ik ondervonden heb.

De batterij verbruik is bij mij van 90% naar 20-30% in 24 uur, naar nu 90% naar 10-30% in ~40 uur. Dit heeft zeer waarschijnlijk verschillende oorzaken, maar de software update(s) kan er iets te maken mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwahgib
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-05-2024
Dank voor je reactie!
Stonehawk schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:58:
Ik heb ook even naar de Sony 5 III gekeken, maar mede omdat de USB-c aansluiting van mijn oude telefoon brak was, waardoor ik letterlijk allerlei kronkels moest maken om de telefoon, als ik geluk had, te kunnen laden. Wilde ik niet wachten. Een ander reden waarom ik niet gewacht had, was omdat Sony weliswaar de camera's zelf maakt, de software kant in het verleden slechtere foto's liet maken dan andere telefoons met dezelfde camera's. De Zenfone 8 heeft tenslotte ook de camera's uit het stal van Sony.
Inderdaad. Ik vind de pro features waar ze mee schermen ook wel leuk. Maar ook in mijn situatie zal 90% point en shoot zijn. Ze zullen hun post-processing toch behoorlijk moeten verbeteren tov de Mark II om interessant te zijn.
Ik vind het wel fijn van Asus dat ze schijnbaar druk bezig zijn om problemen op te lossen. Het waren over het algemeen niet problemen die ik ondervonden heb.
Hier ben ik het mee eens. Ik houd dat dus ook in de gaten. Ik kan nog wel een paar weken wachten en onder tussen van gebruikers zoals jij horen hoe het er dan voorstaat. Dank dus.
De batterij verbruik is bij mij van 90% naar 20-30% in 24 uur, naar nu 90% naar 10-30% in ~40 uur. Dit heeft zeer waarschijnlijk verschillende oorzaken, maar de software update(s) kan er iets te maken mee hebben.
Ja het zal erg afhangen van je gebruik. Ik vind het wel belangrijk, maar ben ook realistisch met de sd888. Heb je hem wel eens erg warm voelen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stonehawk
kwahgib schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:11:
...
Ja het zal erg afhangen van je gebruik. Ik vind het wel belangrijk, maar ben ook realistisch met de sd888. Heb je hem wel eens erg warm voelen worden?
Zelf heb ik geen last gehad van te warm worden. Ik heb tijdens Mario Kart Tour tijdens de warme dagen wel een half uur in de zon gespeeld. Volgens de Game Genie van Asus max 42 graden geworden, maar dan was het gpu en cpu gebruik, 40% 30%. Dus geen volledig belasting.

Nu ik het toch over buiten gebruik heb. Het scherm was voor het gamen in de volle zon niet helder genoeg. Het was wel te doen, maar binnen is veel beter. Tweakers en berichtjes lezen was wel goed.
Pagina: 1 2 3 Laatste