Kattenvoer: welke merken voer jij?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07-2023
Eind volgende maand mogen we onze twee kittens ophalen, uiteraard zijn we ons al enige tijd aan het verdiepen in goede voeding.

Onze honden hebben we jaren geleden vers gevoerd (KVV) en dat beviel ontzettend goed, onze kittens zullen dus ook dagelijks natvoer/KVV gaan krijgen, maar we willen als basis graag goed droogvoer aanbieden.

Onze eisen zijn een graanvrije brok met hoog eiwitgehalte, hiervoor hebben we nu twee merken op het oog namelijk Applaws en Purizon.

--> Applaws is wat lager in eiwitten maar wel in meerdere webshops te bestellen, Purizon is hoog in eiwitten, maar enkel bij ZooPlus verkrijgbaar (wat ik persoonlijk een nadeel vind).

Wat zijn jullie ervaringen met deze merken? Of juist andere merken? Ik weet dat iedere kat weer anders reageert maar we willen graag goed beginnen ipv heel veel te moeten uitproberen. Er is zoveel te krijgen.... 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door GadgetGirl88 op 20-05-2021 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Waarom elke dag natvoer? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Natvoer zit veel vocht in en aangezien katten van nature geen grote drinkers zijn helpt dit de vochtbalans goed op peil te houden, voorkleint hierdoor ook weer de kans op blaasgruis en/of blaasontstekingen. En buiten dat is het sowieso veel voedzamer (althans, wanneer je een goed merk kiest dan he) ;) !

[ Voor 5% gewijzigd door GadgetGirl88 op 20-05-2021 08:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:26
Van elke dag natvoer gaan ze verschrikkelijk stinken is mijn ervaring.

Ik voer mn katten al jaren Jarco voer, erg goede kwaliteit tegen een normale prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:03

tha_crazy

Mafketel

Allereerst, de kittens moeten natuurlijk nog een tijdje kittenvoer hebben.
Daarnaast is het in het begin makkelijk om even door te gaan met het voer wat ze nu krijgen, en er daarna een ander voer doorheen te mengen, dit voorkomt diarree.

Dat gezegd hebbende, bij ons krijgen ze standaard hills brokken, aangevuld met Felix natvoer elke avond.
De opvang kittens die wij krijgen van het asiel krijgen primair Hills kittenbrokken, echter zijn er ook andere merken met kleinere brokken. Natvoer varieert.
GadgetGirl88 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:49:
[...]

Natvoer zit veel vocht in en aangezien katten van nature geen grote drinkers zijn helpt dit de vochtbalans goed op peil te houden, voorkleint hierdoor ook weer de kans op blaasgruis en/of blaasontstekingen. En buiten dat is het sowieso veel voedzamer ;) !
Dit, daarop aanvullend, veel is ook op te lossen met een drinkfontein.
Nadat wij deze hebben neergezet zijn ze al beter gaan drinken.

Katten houden namelijk niet echt van water uit een bakje....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Bouke-p schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:50:
Van elke dag natvoer gaan ze verschrikkelijk stinken is mijn ervaring.

Ik voer mn katten al jaren Jarco voer, erg goede kwaliteit tegen een normale prijs.
Dat kan ook een ontgiftingsproces zijn, zeker wanneer ze voorheen altijd enkel brokken kregen. Mijn ervaring is wel dat stinken meestal te maken heeft met overbodige troep in het voer. Er zijn katten die het juist op enkel natvoer beter doen, dus het is heel verschillend. Jij voert dus alleen brokken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:20

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Wij hebben onze katten vanaf het begin gevoerd met relatief goedkoop voer van de supermarkt:
Tom Poes variantjes

Afbeeldingslocatie: https://www.brekz.nl/27811/tompoes-kattenbrokken.jpg

Af en toe (1 à 2x in de week) gaven we ze dan Whiskas nat voer gemengd met droogvoer als traktatie. De dierenarts is nog steeds verbaasd dat ze het daar zo goed op doen. We krijgen elk jaar complimenten hoe mooi de vacht en tanden zijn.
Nu ze ouder zijn (inmiddels bijna 13) zijn we over gegaan op Felix Senior, en geven we ze nog steeds af en toe nat voer.

Voordeel van beide: verkrijgbaar bij veel supermarkten en redelijk goedkoop. Het ligt ook aan je katten of ze bepaald voer lekker vinden of last krijgen van ingewanden, vacht, tanden bij gebruik van een bepaald soort voer. Onze katten zijn blijkbaar niet zo kritisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tearitup
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-06-2024
Sanabelle Grande hier voor mijn uit de kluiten gewassen kat (begonnen met Sanabelle voor kittens). Relatief betaalbaar, zeker als je grote zakken bestelt. Erg tevreden over, kat blijft op een gezond gewicht, mooie glanzende vacht en overall erg gezond. Rijst ipv graan en voedingswaardes zouden prima moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wij hebben geen vast merk. Onze katten krijgen tweemaal per dag (ochtend en middag) droogvoer en eenmaal (avond) natvoer.

We vinden het vooral belangrijk dat bij het droogvoer het hoofdingrediënt niet vulmiddel is, maar gewoon eten. Dus geen granen, maar vlees, zeg maar.

Wij geven het natvoer met een scheutje extra water. Er staat uiteraard een waterbak, maar zo weten we zeker dat ze goed vocht binnenkrijgen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
tha_crazy schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:50:

Hier wel als het de drinkbak van de hond is.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik kan dit beamen. Deze hebben wij sinds een tijdje ook staan en werkt uitstekend. Bijkomend voordeel is dat de kat minder met water aan het spelen is waardoor de halve kamer niet onder ligt _/-\o_

Wat ik in elk geval begrepen heb is dat de combinatie van beide erg belangrijk is. Hard droog voer is minder voedzaam maar wel erg goed voor de tanden. Alleen nat voer kan dus weer zorgen voor veel tandsteen en gebitsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15
Wij hebben 3 katten. Ze krijgen allemaal 2x per dag afgewogen porties harde brokken van Royal canin. Wel alle 3 een ander "type" brok omdat het ook 3 verschillende katten zijn en in verschillende leeftijdscatogorien zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tearitup
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-06-2024
Daarnaast is het in het begin makkelijk om even door te gaan met het voer wat ze nu krijgen, en er daarna een ander voer doorheen te mengen, dit voorkomt diarree.

Dat gezegd hebbende, bij ons krijgen ze standaard hills brokken, aangevuld met Felix natvoer elke avond.
De opvang kittens die wij krijgen van het asiel krijgen primair Hills kittenbrokken, echter zijn er ook andere merken met kleinere brokken. Natvoer varieert.

[...]

Drinkfontein is idd nuttig. Ook even een eind bij het voer vandaan zetten, dat helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:52
GadgetGirl88 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:42:
Onze eisen zijn een graanvrije brok met hoog eiwitgehalte, hiervoor hebben we nu twee merken op het oog namelijk Applaws en Purizon.

--> Applaws is wat lager in eiwitten maar wel in meerdere webshops te bestellen, Purizon is hoog in eiwitten, maar enkel bij ZooPlus verkrijgbaar (wat ik persoonlijk een nadeel vind).
Dus je hebt een voorkeur voor Purizon maar wil het niet aan de katten geven omdat het van Zooplus komt? Overigens, als ik Google op 'purizon' krijg ik genoeg webshops.

Onze katten krijgen uitsluitend droge brokken, eerst van Hills, nu van Royal Canin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Galaxis schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:53:
Wij hebben 3 katten. Ze krijgen allemaal 2x per dag afgewogen porties harde brokken van Royal canin. Wel alle 3 een ander "type" brok omdat het ook 3 verschillende katten zijn en in verschillende leeftijdscatogorien zitten.
Hoe doe je dat dan met bakjes dat ze elkaars voer niet opeten? Ik heb twee katten die hebben echt geen eigen voerbak, eten als het nog even kan zelfs tegelijk uit hetzelfde mini-bakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88

[...]

Thanks, klopt helemaal! We voeren ze de eerste 2-3 weken gewoon wat ze al bij de cattery kregen, ze eten daar nu Royal Canin Mother&Babycat en krijgen daar dagelijks een portie natvoer/KVV.

Na die eerste weken gaan we rustig aan mengen, ik ben niet zo'n fan van Royal Canin, er zitten veel granen in wat voor katten vooral een vulmiddel is. Wij zagen bij onze honden bijvoorbeeld dat ze op vers vlees en graanvrije brokken veel minder poepten, geen scheten meer lieten en gewoon beter in hun vacht zaten.
Dus daarom de keuze voor Applaws of Purizon.

We hebben inderdaad ook al een drinkfontein (Miaustore) aangeschaft, denk dat ze dat geweldig gaan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 10-09 15:15
n9iels schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:54:
[...]

Hoe doe je dat dan met bakjes dat ze elkaars voer niet opeten? Ik heb twee katten die hebben echt geen eigen voerbak, eten als het nog even kan zelfs tegelijk uit hetzelfde mini-bakje.
Ze hebben alle 3 een eigen voerbak die enkel opent op hun chip. :)

( https://www.amazon.nl/Sur...id=pla-530423106392&psc=1 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Het eerste jaar (ongeveer) zullen ze voeding voor kittens moeten hebben. Daarna wordt het ras en soort/type kat van belang. Lang haar, binnen of juist een buiten kat en dat soort eigenschappen spelen mee in de keus van de voeding.

Mijn kat kreeg vroeger altijd voer van Royal Canin, speciaal voor de binnen kat.
Tegenwoordig is het Hills vanwege een schildklier aandoening. Met die merken heb ik positieve ervaringen.

Let wel op dat meerdere rassen zwakke nieren hebben en elke dag natvoer dan niet altijd de beste keus is.
Maar daar kan de dierenarts vast meer over vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erick81
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 14:22
Onze twee poezen krijgen een mix van royal canin & hill's science plan. We geven bewust meerdere merken zodat ze niet eenkennig worden. Mocht 1 van de merken uitverkocht zijn hoeven ze niet te wennen aan een ander merk.

Om er voor te zorgen dat ze genoeg vocht binnen krijgen staat er een drink fonteintje voor ze, stromend water blijven ze erg interessant vinden en wordt er genoeg door ze gedronken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Kalentum schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:54:
[...]

Dus je hebt een voorkeur voor Purizon maar wil het niet aan de katten geven omdat het van Zooplus komt? Overigens, als ik Google op 'purizon' krijg ik genoeg webshops.

Onze katten krijgen uitsluitend droge brokken, eerst van Hills, nu van Royal Canin.
Ik vind ZooPlus een hele fijne webshop maar ik bedoel te zeggen dat het lastig kan zijn als het maar op één plek verkrijgbaar is. Als er dan leverproblemen zijn zit je ermee. Purizon voor de kat is voor zover ik heb gezien alleen via ZooPlus te bestellen in NL. Maar al met al geen probleem, alleen iets wat meetelt in de overweging. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:18
Let op met het geven van teveel natvoer. Ze vinden het vaak lekkerder dan droogvoer maar droogvoer is veel beter tegen de ontwikkeling van tandsteen en tandproblemen.

KVV is weer een ander verhaal, let er op dat je het juiste merk koopt (en dan nog ben ik geen voorstander). Veel fabrikanten mengen grote hoeveelheden van de schildklier door het KVV heen omdat het simpelweg afval is waar ze anders niet veel mee kunnen doen. Nu is de schildklier een opslagplek van vele hormonen die in die grote hoeveelheden niet goed zijn voor een kat of hond.
Bron: https://www.voerwijzer.co...rken-na-uitzending-radar/
Het is ook zeker niet "nodig" als je gewoon een goed merk voer geeft aan je dier, maar de keuze moet je natuurlijk zelf maken.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
TheDude84 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:55:
Het eerste jaar (ongeveer) zullen ze voeding voor kittens moeten hebben. Daarna wordt het ras en soort/type kat van belang. Lang haar, binnen of juist een buiten kat en dat soort eigenschappen spelen mee in de keus van de voeding.

Mijn kat kreeg vroeger altijd voer van Royal Canin, speciaal voor de binnen kat.
Tegenwoordig is het Hills vanwege een schildklier aandoening. Met die merken heb ik positieve ervaringen.

Let wel op dat meerdere rassen zwakke nieren hebben en elke dag natvoer dan niet altijd de beste keus is.
Maar daar kan de dierenarts vast meer over vertellen :)
Heb je de de aflevering van de Keuringsdienst van Waarde toevallig gezien? Voer speciaal voor rassen schijnt vooral marketing te zijn ;)

https://www.voerwijzer.co...onderzoekt-rashondenvoer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

gwystyl schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:52:
Wij hebben onze katten vanaf het begin gevoerd met relatief goedkoop voer van de supermarkt:
Tom Poes variantjes

[Afbeelding]

Af en toe (1 à 2x in de week) gaven we ze dan Whiskas nat voer gemengd met droogvoer als traktatie. De dierenarts is nog steeds verbaasd dat ze het daar zo goed op doen. We krijgen elk jaar complimenten hoe mooi de vacht en tanden zijn.
Nu ze ouder zijn (inmiddels bijna 13) zijn we over gegaan op Felix Senior, en geven we ze nog steeds af en toe nat voer.

Voordeel van beide: verkrijgbaar bij veel supermarkten en redelijk goedkoop. Het ligt ook aan je katten of ze bepaald voer lekker vinden of last krijgen van ingewanden, vacht, tanden bij gebruik van een bepaald soort voer. Onze katten zijn blijkbaar niet zo kritisch :)
Deze inderdaad. Zal voor de purist gruwelen zijn, maar onze kat vindt het lekker, is volgens de dierenarts kerngezond, en schrokt iedere dag ook nog een Whiskas zakje naar binnen.
Fine by me. Fijne is ook dat ze deze brokjes niet in één keer naar binnen werkt, maar over de hele dag wat happen neemt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
n9iels schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:54:
[...]

Advies van de fokker: brokken onbeperkt in één bakje neerzetten, natvoer/KVV beiden een eigen bakje geven. Daar wordt het neergezet en direct opgegeten dus als ze beiden een eigen bakje voor dat moment hebben werkt dat prima denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Headshot_NL schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:00:
Let op met het geven van teveel natvoer. Ze vinden het vaak lekkerder dan droogvoer maar droogvoer is veel beter tegen de ontwikkeling van tandsteen en tandproblemen.

KVV is weer een ander verhaal, let er op dat je het juiste merk koopt (en dan nog ben ik geen voorstander). Veel fabrikanten mengen grote hoeveelheden van de schildklier door het KVV heen omdat het simpelweg afval is waar ze anders niet veel mee kunnen doen. Nu is de schildklier een opslagplek van vele hormonen die in die grote hoeveelheden niet goed zijn voor een kat of hond.
Bron: https://www.voerwijzer.co...rken-na-uitzending-radar/
Het is ook zeker niet "nodig" als je gewoon een goed merk voer geeft aan je dier, maar de keuze moet je natuurlijk zelf maken.
Maar dan moeten ze het droogvoer wel kauwen om de tanden "schoon" te krijgen/houden toch? Ik hoor dat veel katten die kleine brokjes gewoon in z'n geheel doorslikken?

Ik ben benieuwd met welke merken jij dan goede ervaring hebt? Daar ben ik namelijk naar op zoek, naast het feit dat ik al wel de nodige research heb gedaan natuurlijk. KVV is net als ons eigen vlees: koop je bij de Aldi dan heb je meer kans op plofkippen dan wanneer je bij de slager koopt! :P

[ Voor 12% gewijzigd door GadgetGirl88 op 20-05-2021 09:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:07
Ik geef ook Royal Canin, harde brokken. Oudste kat kreeg diarree van elke dag nat voer en stinken op de bak zeg. Nu dus alleen maar droog voer dus. Staat beschikbaar voor ze de hele dag door.

Katten bijten de brokjes goed kapot slikken het gelukkig dus niet geheel door ook.

Daar bij heb ik een drink fontein waar beide katten goed gebruik van maken, dus qua vocht zit het wel goed met ze.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:48
Geef ze hier altijd Taste of the Wild - Rocky Mountain Feline. Dit is graanvrij kattenvoer. Doen het altijd in een onbeperkte bak. Ze doen het er goed op met een mooie vacht. Het enige nadeel is dat de brokjes wat klein zijn. Daarnaast geven we af en toe Applaws natvoer.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:26
GadgetGirl88 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:51:
[...]

Dat kan ook een ontgiftingsproces zijn, zeker wanneer ze voorheen altijd enkel brokken kregen. Mijn ervaring is wel dat stinken meestal te maken heeft met overbodige troep in het voer. Er zijn katten die het juist op enkel natvoer beter doen, dus het is heel verschillend. Jij voert dus alleen brokken?
Klopt. Nu heb ik enkel nog 2 doodnormale asbakras katten, maar ook toen ik vroeger met een ex Maine Coons had kregen ze maar heel zelden blikvoer.

Nou moet ik ook wel zeggen dat als ze blikvoer krijgen dat meestal wel Whiskas is en ik denk dat daar wel wat overbodige troep in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Bouke-p schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:11:
[...]

Klopt. Nu heb ik enkel nog 2 doodnormale asbakras katten, maar ook toen ik vroeger met een ex Maine Coons had kregen ze maar heel zelden blikvoer.

Nou moet ik ook wel zeggen dat als ze blikvoer krijgen dat meestal wel Whiskas is en ik denk dat daar wel wat overbodige troep in zit.
Whiskas is inderdaad niet de meest kwalitatieve voeding, al lees ik dat katten het er hier prima op doen, maar dat is hetzelfde als onze voeding: je kan je prima voelen met ongezonde voeding maar van binnen wordt je daar natuurlijk niet beter op.
Ik denk dat wanneer je een premium merk natvoer zou proberen, je wel verschil merkt, maar nogmaals: de darmen hebben echt een paar weken nodig om aan verandering te wennen. Wij hebben natvoer van Wild Freedom en Feringa gekocht om te proberen, ben heel benieuwd. Plan is 50% brok 50% natvoer per dag aan te bieden, maar alles rustig opbouwen. Ik ben in ieder geval van mening dat het dagelijks aanbieden van een portie natvoer erg goed voor ze kan zijn.

Niemand hier ervaring met Applaws of Purizon droogvoer? :)

De mensen die verschillende merken brok voeren: meng je dan twee merken door elkaar of wissel je per zak af? Geeft dat geen problemen met de darmen?

[ Voor 8% gewijzigd door GadgetGirl88 op 20-05-2021 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
GadgetGirl88 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:49:
[...]

Natvoer zit veel vocht in en aangezien katten van nature geen grote drinkers zijn helpt dit de vochtbalans goed op peil te houden, voorkleint hierdoor ook weer de kans op blaasgruis en/of blaasontstekingen. En buiten dat is het sowieso veel voedzamer (althans, wanneer je een goed merk kiest dan he) ;) !
Katten zijn gelegenheidsdrinkers, maar drinken doen ze echt wel. Na een hap brokjes zoeken allebei mijn beesten de waterbakjes op. De drinkfontein wordt niet heel relevant gevonden (maar mgoelijk staat die wat te dicht bij het droogvoer).

Mijn laatste 2 dierenartsen zeiden beide "natvoer is heel duur water voor je kat". Gevolg: af en toe el cheapo natvoer als traktatie voor de poes, de kater blieft het eigenlijk sowieso niet. En inderdaad, van natvoer gaat de bak een stuk harder stinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Bundin schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:16:
[...]

Katten zijn gelegenheidsdrinkers, maar drinken doen ze echt wel. Na een hap brokjes zoeken allebei mijn beesten de waterbakjes op. De drinkfontein wordt niet heel relevant gevonden (maar mgoelijk staat die wat te dicht bij het droogvoer).

Mijn laatste 2 dierenartsen zeiden beide "natvoer is heel duur water voor je kat". Gevolg: af en toe el cheapo natvoer als traktatie voor de poes, de kater blieft het eigenlijk sowieso niet. En inderdaad, van natvoer gaat de bak een stuk harder stinken.
Als je cheap natvoer geeft is het logisch dat de bak gaat stinken....als ik bij de MC gegeten heb merk ik dat ook in de pot....Dierenartsen zijn sowieso pro marketing merken droogvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Wij voeren onze katten Hills T/D. Dat zijn extra grote brokken waardoor ze minder last krijgen van tandsteen. Wij hebben ze helaas niet laten wennen aan een tandenborstel maar met deze brokken blijven de tanden ook goed schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Hier krijgt de poes Purina One voor binnenkatten waar ze het goed op doet. 's Ochtends en 's avonds een half blikje gourmet voor het lekkere. Drinken doet ze uit de WC/Wasbak wanneer er vaat in staat :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:24

Esumontere

Floep, banaan.

Mijn (binnen-)poes krijgt Hill's Science Plan indoor brokken, en in het weekend een zakje Whiskas natvoer als extraatje. Doet ze het prima op, eet alles netjes op. Ze stinkt niet en poept bijzonder weinig.

Wat betreft vochtinname: De eerder genoemde drinkfontein doet wonderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:11
Wij geven onze Siamezen een vrij divers aanbod. (4 jarige poes en morgen wordt onze kat 1 )

Brokken:
- Power of Nature - Fees Favorite
- Power of Nature - Meadowland Mix
- Royal Canin - Kitten droogvoer

Natvoer:
- GranataPet - Symphonie
- GranataPet - Kip
- GranataPet - Lam & Kalkoen
- Mac's - Rund
- Terra Faelis - Konijn, Broccoli & Kattenmunt (Deze zijn ze helemaal gek op, kost wel €12/kg :X )
- Royal Canin - Kitten natvoer in saus

Deze selectie komt voornamelijk van Catmoneo, daar staat een behoorlijke uiteenzetting met welke types voeding/eiwitten goed zijn voor katten.

's Ochtends krijgen ze het natvoer, met een beetje tandenpoetsspul (poeder) erdoorheen, Siamezen hebben een vrij kwetsbaar gebit.
De kitten heeft soms geen zin in natvoer, maar die accepteert tandenpoetsen gelukkig :P

Zelf houden wij van variatie in het eten, dus de katten mogen dat ook van ons. Ze hebben hier geen last van diarree of iets dergelijks, ik denk ook dat zoveel variatie dit ook wel helpt te voorkomen. (Kan het mis hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:18
GadgetGirl88 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:04:
[...]

Maar dan moeten ze het droogvoer wel kauwen om de tanden "schoon" te krijgen/houden toch? Ik hoor dat veel katten die kleine brokjes gewoon in z'n geheel doorslikken?

Ik ben benieuwd met welke merken jij dan goede ervaring hebt? Daar ben ik namelijk naar op zoek, naast het feit dat ik al wel de nodige research heb gedaan natuurlijk. KVV is net als ons eigen vlees: koop je bij de Aldi dan heb je meer kans op plofkippen dan wanneer je bij de slager koopt! :P
Ja ze moeten er inderdaad wel op kauwen want anders heeft het inderdaad geen zin. Je zult dit denk ik gewoon moeten proberen.
Wij gebruiken bij onze hond de veterinaire lijn van Royal Canin. Dit vanwege grote kortingen en cashbacks die we kunnen krijgen, anders wel erg prijzig met een grote hond. Nadat we onze hond kregen zijn we veel aan het proberen geweest welk voer goed werkt en uiteindelijk gaat dit al jaren heel goed.

Veterinaire lijn voor katten. Maar dit is eigenlijk alleen op advies van een dierenarts nodig. https://www.royalcanin.com/nl/cats/products/vet-products

[ Voor 6% gewijzigd door Headshot_NL op 20-05-2021 09:28 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
Wij hebben ook Purizon brokjes, die gaan er goed in en staan de hele dag beschikbaar op een speelplank, omdat onze kater anders de neiging heeft te snel en te veel in één keer naar binnen te harken. Qua natvoer halen we ook bij ZooPlus de Cosma Nature. Als je ooit kattenvoer moet eten voor een weddenschap, zou ik die nemen ;) Er zit echt vrijwel alleen tonijn/kip in, procentueel gezien zo'n beetje het meeste vlees van wat ik heb gezien. Iedere dag krijgen ze een zakje.

Ik zou in ieder geval wel in het begin zoveel mogelijk afwisselen met smaken, zodat ze niet eenkennig worden qua eten. Vooral nuttig als ze ooit een keer speciaal dieetvoer nodig zouden hebben of je reguliere voer niet leverbaar is.

En t.a.v. het drinken hebben wij geleerd en aangehouden om meerdere drinkbakjes neer te zetten, hoe meer ze het tegenkomen, hoe beter ze drinken. Ook schijnen katten van nature de voorkeur te hebben om niet naast het eten te drinken, omdat ze instinctief zouden weten niet te moeten drinken vlakbij een dode prooi. Dus onze drinkbakjes staan minstens 2m van de eetbakjes af. Geen idee of het helpt, maar ze drinken prima :)

[ Voor 21% gewijzigd door millerman_sf op 20-05-2021 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:11
Wij geven onze poezen 's ochtends altijd Hills brokken, want dat zijn een van de beste die je kan krijgen, en 's avonds krijgen ze altijd natvoer. Blikken 'Animonda Carny' volgens mij verkopen ze dat alleen bij Zooplus. Is een duits merk, maar bestaat voor 65+% uit echt vlees. Staat zelfs op de verpakking welke delen van een dier er in verwerkt zitten.
Deze blikken stinken ook veel minder dan allerlei goedkope zakjes en als je naar de ingrediënten kijkt zie je dat die goedkope zakjes vaak maar voor 15% uit vlees bestaan en voor de rest gevuld zijn met van alles en nog wat om het ergens op te laten lijken. Aangezien katten echte carnivoren zijn hoeven ze van mij geen soja en erwten binnen te krijgen.
Deze blikken ruiken meer naar een soort sterke leverpastei of ardennerpate en hebben niet de sterke chemische geur die andere zakjes hebben.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 19:04
GadgetGirl88 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:15:
[...]

iemand hier ervaring met Applaws of Purizon droogvoer? :)

De mensen die verschillende merken brok voeren: meng je dan twee merken door elkaar of wissel je per zak af? Geeft dat geen problemen met de darmen?
Hier ervaring zowel met Applaws als Purizon droogvoer.
Onze beide katten kreigen momenteel mix van Purizon en Applaws. Mix omdat we nu weer overgaan naar Applaws (dus wij mengen een tijdje de brokken ipv in 1 x overgaan naar ander merk)
Purizon hadden we genomen voor onze Maine Coon (die helaas maandje geleden is overleden) vanwege de grotere brokken. Onze kleinere katten in huis aten dit echter ook prima.
Maar toch het idee dat onze huidge katten het beter doen op applaws, ze verteren het beter zeg maar.

Applaws/Purizon, maar ook bv Orijen en Carnilove zijn wat duurder als alle andere brokken, maar je weet ook wat ze binnen krijgen. dit in tegenstelling bv tot Royal Canin waar ingredienten niet precies verteld worden.

Goedkopere merken zijn niet graanvrij. Graan is iets wat een kat niet nodig heeft en wat niet goed voor een kat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Flapperbol schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:22:
Wij geven onze Siamezen een vrij divers aanbod. (4 jarige poes en morgen wordt onze kat 1 )

Brokken:
- Power of Nature - Fees Favorite
- Power of Nature - Meadowland Mix
- Royal Canin - Kitten droogvoer

Natvoer:
- GranataPet - Symphonie
- GranataPet - Kip
- GranataPet - Lam & Kalkoen
- Mac's - Rund
- Terra Faelis - Konijn, Broccoli & Kattenmunt (Deze zijn ze helemaal gek op, kost wel €12/kg :X )
- Royal Canin - Kitten natvoer in saus

Deze selectie komt voornamelijk van Catmoneo, daar staat een behoorlijke uiteenzetting met welke types voeding/eiwitten goed zijn voor katten.

's Ochtends krijgen ze het natvoer, met een beetje tandenpoetsspul (poeder) erdoorheen, Siamezen hebben een vrij kwetsbaar gebit.
De kitten heeft soms geen zin in natvoer, maar die accepteert tandenpoetsen gelukkig :P

Zelf houden wij van variatie in het eten, dus de katten mogen dat ook van ons. Ze hebben hier geen last van diarree of iets dergelijks, ik denk ook dat zoveel variatie dit ook wel helpt te voorkomen. (Kan het mis hebben)
Ah die website ken ik, daardoor ben ik ook op de genoemde merken droogvoer uitgekomen. Gaf je als kitten ook al verschillende merken brokken door elkaar? Want ik wil rustig overstappen maar dan wennen ze steeds maar aan één merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
forzafan schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:29:
[...]

Hier ervaring zowel met Applaws als Purizon droogvoer.
Onze beide katten kreigen momenteel mix van Purizon en Applaws. Mix omdat we nu weer overgaan naar Applaws (dus wij mengen een tijdje de brokken ipv in 1 x overgaan naar ander merk)
Purizon hadden we genomen voor onze Maine Coon (die helaas maandje geleden is overleden) vanwege de grotere brokken. Onze kleinere katten in huis aten dit echter ook prima.
Maar toch het idee dat onze huidge katten het beter doen op applaws, ze verteren het beter zeg maar.

Applaws/Purizon, maar ook bv Orijen en Carnilove zijn wat duurder als alle andere brokken, maar je weet ook wat ze binnen krijgen. dit in tegenstelling bv tot Royal Canin waar ingredienten niet precies verteld worden.

Goedkopere merken zijn niet graanvrij. Graan is iets wat een kat niet nodig heeft en wat niet goed voor een kat is.
Top! Ik vind het ook wel fijn om zowel Applaws als Purizon te geven, en beide merken hebben ook kittenbrokken. Purizon heeft wat in de negativiteit gestaan afgelopen weken, in Frankrijk waren er meldingen van vele zieke katten dus dat heeft me doen twijfelen. Blijkt vooral expres opgezette ophef te zijn, maar dat is maar een aanname. Ik denk dat we het gewoon moeten proberen om erachter te komen of het wat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:11
GadgetGirl88 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:30:
[...]

Ah die website ken ik, daardoor ben ik ook op de genoemde merken droogvoer uitgekomen. Gaf je als kitten ook al verschillende merken brokken door elkaar? Want ik wil rustig overstappen maar dan wennen ze steeds maar aan één merk?
Ja, wij maken er meestal een mix van.
Wij hebben altijd brokken staan, dus twee losse bakjes heeft wat minder zien omdat de kitten liever de non-kitten brokjes eet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 18:38

Koekfabriek

King Billy on the wall

Die van ons krijgen 2x per dag Royal Canin Dental brokken. Daarnaast nog een keer 's avonds een schepje sperziebonen met wat (gram of 10) caloriearme brokken. Daarnaast af en toe natvoer (gemiddeld 1x in de week, op warme dagen vaker) en snoepjes (zalmsticks) of een beetje melk.

Dental brokken voor het gebit op langer termijn.
Sperziebonen en caloriearme brokken voor volle buik zonder te dik te worden.

De katten zelf hebben het liefst natvoer of sperziebonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Flapperbol schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:40:
[...]

Ja, wij maken er meestal een mix van.
Wij hebben altijd brokken staan, dus twee losse bakjes heeft wat minder zien omdat de kitten liever de non-kitten brokjes eet :P
Top, dan gaan we dat gewoon eens proberen, rustig opbouwen met het oude voer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 14:23
Wij zitten met 7 katten, geen ras, gered als achtergelaten kittens uit tuinen en komende uit andere gezinnen, allemaal geholpen.
We kopen daardoor meestal droogvoer in bulk bij zooplus. Merk en soort varieert afhankelijk van de promo's. Hills, RC, en gelijkaardig. Ze hebben zelden last met een wissel. Maar de gemiddelde supermarkt producten vallen duidelijk minder in de smaak.
2 maal daags een ruime portie, als we overdag thuis zijn, 3 kleinere schepjes, verdeeld over 7 bakjes, en 3 voedertorens, voor wat extra inspanning. Is altijd verrassend snel weg.
In het weekend komt er al eens wat natvoer aan te pas. (als we het niet vergeten) Dat is dan allerhande goedkopere merken. Het is meer een traktatie dan werkelijk voer.

Qua drinken staan er 2 fonteinen, en een dubbel waterbakje. Het stilstaand water wordt meestal verkozen. zelfs in de tuin, na een plensbui. Het airco water in de zomer is ook steeds populair.

Ze doen het toch vrij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 14:55
2 Katten van 13 en 14. Ze krijgen al hun hele leventje "all you can eat."
Vroeger was dat Royal Canine "standaard" daarna "Royal Canin Indoor 7+" toen ging ik meer verdienen en vonden we dat zij daar ook van mochten genieten dus een tijdje "NH Cat Carnivore" gegeven maar daar gingen ze ongelooflijk van stinken en bunkeren.

Nu krijgen ze "Renske Kat Senior Verse Kip&Eend" en daar doen ze het net zo goed op als op de Royal Canine en is wat beter qua baasjeskarmapunten.

Af en toe cosma thai natvoer (want alleen vlees en gelei) ze krijgen daarnaast als "snacks" alleen cosma gedroogde vleesstukjes. (want alleen vlees)

[ Voor 13% gewijzigd door Krystman op 20-05-2021 09:50 ]

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:32
Ozzie schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:27:
Wij geven onze poezen 's ochtends altijd Hills brokken, want dat zijn een van de beste die je kan krijgen, [...]
Wat je bedoelt is dat Hills een van de beste is in marketing richting dierenartsen. Royal Canin is de andere. Die 2 merken hebben hun marketing het beste op orde, maar dat betekent niet dat het ook het beste voer is. Zoals anderen al zeggen: check de ingrediënten. Katten hebben vlees nodig. Geen granen, geen groenten, geen andere onzin: vlees. Hoe hoger het percentage vlees, hoe beter.

Een nog gevaarlijker aanname is trouwens 'mijn kat vindt het lekker, dus het zal wel goed zijn'. Dat werkt bij mensen niet zo, en bij katten ook niet. Een kind eet het liefst alleen maar friet en pannenkoeken, en een kat eet het liefst de kattenvariant daarop, namelijk goedkoop voer met teveel toegevoegd zout.

Uiteraard is het prima mogelijk dat jouw kat heel prettig oud wordt op goedkoop voer met weinig vlees en veel zout. Dat is hetzelfde als je oude opa die 100 werd terwijl hij rookte als een ketter. Goed voer vergroot de kans dat je kat gezond oud wordt, en slecht voer verkleint die kans. Maar het is geen garantie.

Hier een kat van 14 met diabetes, na een groot deel van zijn leven slecht voer te hebben gekregen. Nu moeten we hem 2x per dag met precies 12 uur ertussen een spuit insuline geven, en krijgt hij voer met zo min mogelijk koolhydraten. Daarmee is de ziekte onder controle te houden, maar de oude zal hij nooit meer worden. En wij kunnen nooit meer spontaan een avondje weg, want de kat moet wel netjes op tijd zijn insuline krijgen, dus daar moet je altijd eerst iemand voor regelen. En mensen die het aandurven om een chagrijnige kat een injectienaald in zijn nek te duwen zijn dungezaaid (en terecht). Daarnaast zijn we 200 euro per maand kwijt aan voer, insuline en aanverwanten. Maak niet dezelfde fout als wij, en zorg beter voor je kat - daarmee verklein je de kans dat je in dezelfde vervelende situatie terecht komt als wij nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 14:30
Onze "dikzak" (liefkozend, hij is totaal niet dik :P ) krijgt Royal Canin Oral Care. Niets afgewogen, gewoon gestort in zijn anti schrokbak. Hij eet een beetje, gaat luieren, spelen, drinkt wat uit zijn fontein en eet weer wat.

We geven Oral Care omdat hij gevoelige tanden heeft ( aanleg is bij hem wat groter blijkbaar) en daar gaat hij goed op. Vacht glanst, hij oogt gezond, is niet dik en stinkt geen uur in de wind. Geen natvoer en eens per paar dagen/week een treat-stick.

Maar zoals zovele al zeiden, tis per kat wisselend. De kat van mijn ouders vrat geen "kwaliteitsbrokken" maar de goedkoopste troep van de supermarkt ging hij los op. Beestje is 18 jaar geworden.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 18:38

Koekfabriek

King Billy on the wall

@RoasteR87
Wat voor anti-schrobak gebruik jij? Wij zitten daar ook aan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Anakha schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:50:
[...]

Wat je bedoelt is dat Hills een van de beste is in marketing richting dierenartsen. Royal Canin is de andere. Die 2 merken hebben hun marketing het beste op orde, maar dat betekent niet dat het ook het beste voer is. Zoals anderen al zeggen: check de ingrediënten. Katten hebben vlees nodig. Geen granen, geen groenten, geen andere onzin: vlees. Hoe hoger het percentage vlees, hoe beter.

Een nog gevaarlijker aanname is trouwens 'mijn kat vindt het lekker, dus het zal wel goed zijn'. Dat werkt bij mensen niet zo, en bij katten ook niet. Een kind eet het liefst alleen maar friet en pannenkoeken, en een kat eet het liefst de kattenvariant daarop, namelijk goedkoop voer met teveel toegevoegd zout.

Uiteraard is het prima mogelijk dat jouw kat heel prettig oud wordt op goedkoop voer met weinig vlees en veel zout. Dat is hetzelfde als je oude opa die 100 werd terwijl hij rookte als een ketter. Goed voer vergroot de kans dat je kat gezond oud wordt, en slecht voer verkleint die kans. Maar het is geen garantie.

Hier een kat van 14 met diabetes, na een groot deel van zijn leven slecht voer te hebben gekregen. Nu moeten we hem 2x per dag met precies 12 uur ertussen een spuit insuline geven, en krijgt hij voer met zo min mogelijk koolhydraten. Daarmee is de ziekte onder controle te houden, maar de oude zal hij nooit meer worden. En wij kunnen nooit meer spontaan een avondje weg, want de kat moet wel netjes op tijd zijn insuline krijgen, dus daar moet je altijd eerst iemand voor regelen. En mensen die het aandurven om een chagrijnige kat een injectienaald in zijn nek te duwen zijn dungezaaid (en terecht). Daarnaast zijn we 200 euro per maand kwijt aan voer, insuline en aanverwanten. Maak niet dezelfde fout als wij, en zorg beter voor je kat - daarmee verklein je de kans dat je in dezelfde vervelende situatie terecht komt als wij nu.
Dit is precies wat ik bedoelde te zeggen, thanks! Ieder moet het voor zich weten, maar vaak ontwikkelen zich nare ziektes, orgaanproblemen etc wanneer je voor voeding met slechte ingredienten kiest. Een kat is een carnivoor en droogvoer is voor het gemak uitgevonden, ik maak er dan ook graag gebruik van, maar de basis voor een kat is toch echt nog steeds vlees en dus dierlijke eiwitten. In veel voer zitten eiwitten gehaald uit bijv erwten etc, daar kan een kat feitelijk niets mee. Nogmaals, ieder voor zich, maar ik wil bewust kiezen voor de voeding van onze kittens, ik heb zelf dan ook gezien bij onze bulldogs hoe een dier kan opknappen van echt goed vers vlees!

Vergelijk voor de lol eens de ingredienten van Royal Canin met dat van Power Of Nature of bijv Applaws. Ik schrik ervan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:11
Anakha schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:50:
[...]

Fijn dat je maar een zinnetje van mijn hele post quote...

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wij geven onze katten altijd Purizon, bevalt goed en ze doen het er goed op. Kittens krijgen Royal Canin maar tegen de tijd dat ze vrij rondlopen zullen ze ook Purizon eten aangezien dat hier gewoon vrij staat. Natvoer is echt een traktatie aangezien ze genoeg water drinken, in de zomer wat meer dan in de winter. Vaak is dat het goedkoopste spul juist omdat ze dat het lekkerst vinden, gekke beesten...

Bestellen het gewoon bij ZooPlus, vaak met meerdere zakken tegelijk en dan nog allerlei lekkers er bij.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 20-05-2021 10:06 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Wij geven ze een grote voerbak waar 2kg brokjes in gaat en dat dan een eetdeel bijvult. mogen ze altijd eten, staat altijd.
Natvoer krijgen ze in een eigen bakje genoeg dat ze het direct opeten.

Het goedkoopste droogvoer, vinden ze het niet lekker, dan vangen ze zelf maar lekker muizen, vissen en hagedissen (houden ze gelijk de slangen weg, toen we hier kwamen wonen zat er minimaal één 2 meter lange hagedisslang en hoewel niet gevaarlijk je schrikt toch echt elke keer als zo'n beest wegschiet en de katten pakten ook wel slangtjes tot zo'n 30cm, fascinerende beesten, eens een levende gered en een dag in een aquarium zonder water goed bekeken, mooi.)

Dan maak ik zelf nat voer met diverse ingredienten waar ze het goed op doen:
1 Water, ik kook het .
2 vlokken/rijst, zeer goed gaar en met staafmixer glad als vulling voor het voer
3 olijfolie, tegen haarballen (ik maak/geef dit als er 1 last van haarballen krijgt)
4 gistvlokken, vinden ze lekker en heeft vitaminen B reeks
5 knoflookpoeder, tegen vlooien (niet veel een theelepel op een liter water want knoflook/ui schijnt niet gezond te zijn voor katten, maar een beetje werkt goed tegen vlooien en ze doen het er al jaren goed op, oudste kater is 13 jaar en gezond/vitaal
wat vlees, ik snijd hardere delen en vetranden van biefstuk ed af, en snij dat in kleine stukjes, leverworst/pate. goedkoop vlees soms snijspul dat ze verkopen als vlees voor dieren, dat soort spul.
water olie vlokken/rijst aan kook brengen, gaar koken, de rest erin, staafmixen tot glad en feitelijk ruikt het (en smaakt het) naar ongezouten ragout wat het natuurlijk ook is, als ik bitterballen maak is het bijna hetzelfde maar dan met kruiden en zout)
Meestal maak ik 5 tot 7 kilo en vries het dan in oude ijsbakken in, in elke bak genoeg om ze het in een dag of twee op te laten eten.

We gaven eerst van die 100gr zakjes natvoer. vonden ze heerlijk, maar goed wel elke dag een zakje aluminium, onduidelijke vetten en ook vooral water en vullers. Dus we dachten, "hmm voor minder dan de helft maken we het met spullen die de katten nog helpen ook" dus dat werd m :)

Voor ik het voer zelf maakte moesten we regelmatig van die bruine pasta tegen haarballen geven, nu niet meer
Voor ik het voer maakte moesten we 4 keer per jaar pipetje frontline in de nek doen omdat er vlooien opdoken, nu is één keer per jaar voldoende.
Dus ja minder vervuiling. minder spul kopen en te eten geven voor minder geld, voelt nog steeds goed om te doen :)

EDIT: ooh wacht 1 poes heeft langer haar, die kan wat sneller last hebben van haarballen, als dat gebeurd dan doe ik een theelepel olijfolie in mijn handen en verspreid het door haar vacht, dan is het dezelfde dag weer over met gekke geluiden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Silent7 op 20-05-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Tsurany schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:05:
Wij geven onze katten altijd Purizon, bevalt goed en ze doen het er goed op. Kittens krijgen Royal Canin maar tegen de tijd dat ze vrij rondlopen zullen ze ook Purizon eten aangezien dat hier gewoon vrij staat. Natvoer is echt een traktatie aangezien ze genoeg water drinken, in de zomer wat meer dan in de winter. Vaak is dat het goedkoopste spul juist omdat ze dat het lekkerst vinden, gekke beesten...

Bestellen het gewoon bij ZooPlus, vaak met meerdere zakken tegelijk en dan nog allerlei lekkers er bij.
Haha heerlijk! Thanks voor je antwoord! Hebben ze nog voorkeur voor een smaak van Purizon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Mijn twee jarige mainecoon krijgt een maal per dag een zakje nat voer. Huismerk jumbo (rund of kip), dit eet hij nooit in een keer helemaal op. Zo nu en dan pikt hij er wat vanaf.
Hij krijgt Perfect Fit adult1+ droog voer. Hij eet zodra hij trek krijgt en ik vul het bakje max 2keer per dag. Qua snoepjes ook huismerk jumbo, er zijn verschillende maar ik gebruik meestal anti haarbal en voor het gebit.
Dierenarts vind hem kern gezond, perfect gebit, goed gewicht etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

GadgetGirl88 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:08:
[...]

Haha heerlijk! Thanks voor je antwoord! Hebben ze nog voorkeur voor een smaak van Purizon?
Niet echt, we hebben meerdere smaken die we of afwisselend geven of door elkaar mengen. Ze lijken daar geen voorkeur in te hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Silent7 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:08:
Wij geven ze een grote voerbak waar 2kg brokjes in gaat en dat dan een eetdeel bijvult. mogen ze altijd eten, staat altijd.

Het goedkoopste droogvoer, vinden ze het niet lekker, dan vangen ze zelf maar lekker muizen, vissen en hagedissen (houden ze gelijk de slangen weg, toen we hier kwamen wonen zat er minimaal één 2 meter lange hagedisslang en hoewel niet gevaarlijk je schrikt toch echt elke keer als zo'n beest wegschiet en de katten pakten ook wel slangtjes tot zo'n 30cm, fascinerende beesten, eens een levende gered en een dag in een aquarium zonder water goed bekeken, mooi.)

1 Water, ik kook het .
2 vlokken/rijst, zeer goed gaar en met staafmixer glad als vulling voor het voer
3 olijfolie, tegen haarballen (ik maak/geef dit als er 1 last van haarballen krijgt)
5 knoflookpoeder, tegen vlooien (niet veel een theelepel op een liter water want knoflook/ui schijnt niet gezond te zijn voor katten, maar een beetje werkt goed tegen vlooien en ze doen het er al jaren goed op, oudste kater is 13 jaar en gezond/vitaal
wat vlees, ik snijd hardere delen en vetranden van biefstuk ed af, en snij dat in kleine stukjes, leverworst/pate. goedkoop vlees soms snijspul dat ze verkopen als vlees voor dieren, dat soort spul.
water olie vlokken/rijst aan kook brengen, gaar koken, de rest erin, staafmixen tot glad en feitelijk ruikt het (en smaakt het) naar ongezouten ragout wat het natuurlijk ook is, als ik bitterballen maak is het bijna hetzelfde maar dan met kruiden en zout)
Meestal maak ik 5 tot 7 kilo en vries het dan in oude ijsbakken in, in elke bak genoeg om ze het in een dag of twee op te laten eten.

We gaven eerst van die 100gr zakjes natvoer. vonden ze heerlijk, maar goed wel elke dag een zakje aluminium, onduidelijke vetten en ook vooral water en vullers. Dus we dachten, "hmm voor minder dan de helft maken we het met spullen die de katten nog helpen ook" dus dat werd m :)

Voor ik het voer zelf maakte moesten we regelmatig van die bruine pasta tegen haarballen geven, nu niet meer
Voor ik het voer maakte moesten we 4 keer per jaar pipetje frontline in de nek doen omdat er vlooien opdoken, nu is één keer per jaar voldoende.
Dus ja minder vervuiling. minder spul kopen en te eten geven voor minder geld, voelt nog steeds goed om te doen :)
Respect!! Ik zou niet weten waar ik de tijd en de moed vandaan moet halen! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:51
Bij ons hebben we het gesplitst met droog- en natvoer.
Droogvoer hebben we vroeger van alles gehad, maar de laatste jaren eigenlijk over op Perfect Fit en daarin de versie voor de leeftijd van de katten. Gewoon te koop bij de supermarkten.
In de avond gaan we voor Felix (en uiteraard ook daar de variant voor de leeftijd). We wisselen hierin af tussen de iedere dag feest en de gewone variant.
Soms eens een speciaal bakje natvoer tussendoor.

Daarnaast eet de kat blijkbaar ook bij de buren (die zetten buiten eten naar voor de katten), maar die vinden dat niet erg. Daarnaast wordt er zo nu en dan een muis gevangen en opgegeten. Ook lekker trots voor je neus. :D

Whiskas vroeger wel gegeven maar één van onze katten was daar allergisch voor. Kreeg vrij snel uitslag en schilfers.

[ Voor 8% gewijzigd door Arunia op 20-05-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jippprs
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06-2022
Hier ook 2 tevreden (binnen)katten met Animonda Carny natvoer 2x per dag. (en af en toe wat anti-haarbal snoepjes en soms wat kippenhartjes als snack)
Blijven op een constant gezond gewicht, mooie glanzende vacht en verder ook geen last van diarree/geurtjes oid.

Heb dit natvoer uitgekozen op basis van eerder genoemde website: Catmoneo, echt een aanrader. Alles goed uitgelegd en degelijk onderzocht.

Als anti-schrokbak hebben we een mooie roze met grote stekels. Zodat ze hun pootjes mogen gebruiken bij het eten en niet de mond als een schovel door de voerbak laten gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:22
Toen ik mijn kat net kreeg heb ik echt overal samples aangevraagd van kittenvoer. Hierdoor heeft de mijne echt van alles door elkaar gegeten. Hierdoor is ze nu waarschijnlijk ook een stuk minder eenkennig. Ik gooi nog steeds royal canin en whiskas met felix door elkaar en vraag ik regelmatig proefverpakkingen aan die er ook doorheen gaan.
Naast de bak droogvoer krijgt ze om de dag een half bakje natvoer, maar daar eet ze vaker alleen de gelei/saus van dan het vlees wat er in zit :)

Daarnaast heeft ze ook gewoon geleerd te eten wat ze krijgt. Als de bak niet leeg is krijgt ze gewoon niets (net zoals ze geleerd heeft niet alles in 1x op te eten omdat ze maar 1x per dag een bakje vol krijgt)

[ Voor 11% gewijzigd door SunnieNL op 20-05-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Jippprs schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:21:
Hier ook 2 tevreden (binnen)katten met Animonda Carny natvoer 2x per dag. (en af en toe wat anti-haarbal snoepjes en soms wat kippenhartjes als snack)
Blijven op een constant gezond gewicht, mooie glanzende vacht en verder ook geen last van diarree/geurtjes oid.

Heb dit natvoer uitgekozen op basis van eerder genoemde website: Catmoneo, echt een aanrader. Alles goed uitgelegd en degelijk onderzocht.

Als anti-schrokbak hebben we een mooie roze met grote stekels. Zodat ze hun pootjes mogen gebruiken bij het eten en niet de mond als een schovel door de voerbak laten gaan ;)
Animonda Carny natvoer heb ik inderdaad ook besteld, betaalbaar en qua ingredienten ziet het er goed uit. Geef je enkel dit natvoer en geen brokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jippprs
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06-2022
GadgetGirl88 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:44:
[...]

Animonda Carny natvoer heb ik inderdaad ook besteld, betaalbaar en qua ingredienten ziet het er goed uit. Geef je enkel dit natvoer en geen brokken?
Inderdaad alleen natvoer, geen brokken. Bestel het in blikken van 800gr. daar kan ik mijn 2 katten precies 2 dagen eten van geven. Kost dan €0,56 per dag per kat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37
Vooral IAMS.. Heel soms mixen we er wat whiskas doorheen maar over het algemeen vinden ze die IAMS het lekkerst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 17:35
Ik wil alleen even zeggen dat het me opvalt dat het meeste kattenvoer slechts 4% vlees heeft... Zielig!

Overgewicht onder katten is nu ook een dingetje. Maargoed, wij mensen eten ook bijna niets meer rauw zonder suiker en tarwebloem.

[ Voor 21% gewijzigd door Harm_H op 20-05-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik geef ze Royal Canin sterilised, omdat ze op een flatje zitten (niet lang meer :D) en anders te dik worden. Als kitten kregen ze RC Kitten.

Natvoer zal ze een rotzorg wezen wat het is, ze vreten alles. Ik haal meestal iets in de aanbieding bij Ranzijn als ik er toch ben om de 10-12kg zakken brokjes op te halen. Nu al een tijd een hele grote doos Whiskas gelei. Ik geef het echter maar 1x per week. Een kat heeft brokjes nodig voor z'n tanden.

Waterfontein is echt een hele simpele manier om ze veel meer te laten drinken. En vooral waterbakjes op andere plekken dan bij hun voer zetten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:47
Hier ontzettend blij met Jozera en Purizon. Vooral die laatste lijkt een van de weinige merken te zijn die hun percentages van ingrediënten goed heeft afgesteld.

We zijn nog op zoek naar biologisch natvoer dat ze lekker vinden... Dat avontuur gaat nog wel ff door...

Verder ff heel flauw... Z'n waterfontein, is dat nou niet gewoon beetje TellSell niveau? Katten drinken buiten uit waterplassen etc, is binnen een simpel waterbakken niet genoeg? Ik laat me graag anders adviseren😜

[ Voor 29% gewijzigd door Basekid op 20-05-2021 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 13:03

LankHoar

Langharig tuig

Silent7 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:08:

1 Water, ik kook het .

EDIT: ooh wacht 1 poes heeft langer haar, die kan wat sneller last hebben van haarballen, als dat gebeurd dan doe ik een theelepel olijfolie in mijn handen en verspreid het door haar vacht, dan is het dezelfde dag weer over met gekke geluiden :)
Dit is zeker interessant. Hoe weerhoud je de teken? Helpt knoflook/ui daar ook tegen? We geven onze katten elke 2 maanden Bravecto+ maar is vrij prijzig en zeker niet gezond.. Er lopen hier wel zo ontzettend veel teken in de tuin (afgelopen 2 weken zeker 5 gezien tussen de haren van de kat) dat we niet zonder durven. -EDIT- echt letterlijk net 2 teken op 1 van onze katten gevonden, ondanks Bravecto+.. :X

Verder geven wij vaak wisselnde merken (wisselen van spijs doet eten, en kijken vaak naar aanbiedingen bij Zoohit bijvoorbeeld, heet in NL Zooplus), met wel als vuistregel zo veel mogelijk vlees, geen suiker/granen en zo weinig mogelijk vulling. Momenteel hebben we deze merken staan (in uiteenlopende smaken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0qmzmnhhHxx3OGjtNOO9EklA-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BeaO4eu562VbH9P9EQzpruuu.jpg?f=fotoalbum_large

We geven regelmatig door de dag heen vlees, en zo nu en dan brokjes (Wild Freedom, Purizon, Britcare, Applaws etc.). Katten moeten echt regelmatig kleine hapjes eten, liefst 8x per dag ofzo. 's Ochtends en 's avonds eten geven is niet natuurlijk voor een kat. Ook belangrijk: zet het water niet in de buurt van het eten (dat voelt alsof de prooi vervuild is voor katten), en zorg voor wijde bakjes met een laag randje, zodat ze geen snorharen stress krijgen. Bovendien is het beter om het op een klein plateautje te zetten, zodat ze niet door de knieën hoeven, dat kan pijnlijk zijn, vooral voor oudere katten (dit geld voor zowel voer als water uiteraard).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:55

Honesty

kattenneus!

Onze huispoes is nu 17 en eet alleen nog maar natvoer, voor de vorm gooi ik er altijd een handen goede brokken door.

Maar dat is omdat sinds ze verleden jaar zomer opgegeven is(we zijn toen veel bij het ziekenhuis geweest maar niks kunnen vinden wat haar bloedarmoede verklaarde)

We kopen nu gewoon blikken bonzo wat ik klein maak en afwisselend Whiskas of sheba ofzoiets voor de vissmaken.
Bonzo oid koop ik omdat het lekker grote verpakkingen zijn zodat ik niet iedere dag een nieuwe moet openen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

5 katten hier (vind 2 meer als zat maar ja kids/vrouw vinden het gezellig en ach .. kan het hebben ;) )

Wij geven "duur" voer royal canin/hills oid bij zooplus daar bestellen we alles (3% korting oid voor 1,50 p.j) en we bestellen geregeld voor familie dus dat brengt geld snel terug..

De reden dat wij geen goedkoop voer geven is dat ze veel minder verharen ..en een gezondere vacht behouden

"nat" voer krijgen ze ook al dan niet wat restanten vlees / vla /vis / groenten .. gemengt met "droog' voer ..
of uit de winkel ..
Basekid schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:58:
Verder ff heel flauw... Z'n waterfontein, is dat nou niet gewoon beetje TellSell niveau? Katten drinken buiten uit waterplassen etc, is binnen een simpel waterbakken niet genoeg? Ik laat me graag anders adviseren😜
Water gaat hard, en stilstaand water kan alg onstaan .. en broedplaats voor muggen dan (binnen/buiten)
en jij drinkt toch ook graag koud/fris water ? ipv lauw ..

We hebben een tijd een grote container gehad (2 liter) die op zijn kop werd gedraaid waar ze uit konden drinken. best wel een werk om wekelijks bij te vullen (je morst snel) .. maar overleefbaar .. ze zijn alleen niet meer te krijgen .. (ja met pet fles maar dat vind ik ook ranzig)

Nu maken die elektrische (USB) fonteintjes je leven dat betreft ook niet veel aangenamer .. alleen ze komen met een "filter" ,,, en je ziet toch wel dat het filter werkt . er zijn er een paar die kieskeurig zijn en alleen schoonwater drinken .. en die filters-fonteinjes hebben (tijdens de overgang) dan ook wel de voorkeur gehad .. die andere werd nauwelijks gebruikt ..

Maar moet zeggen dat zo een fontein niet voor elk huishouden geschikt is .. dat betreft kan het een hit of mis zijn ..bij jou

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat bij mijn katten tot nu toe altijd goed heeft gewerkt aangaande drinken, is het mengen van wat water met het "natvoer". Beetje prakken, en dan wordt het meer als kattensoep. Meestal werd het vocht het eerste weggelikt voordat het voer zelf verdween.

Toen een van de twee vorige katten werd gediagnosticeerd als risico qua nierfunctie, heb ik ze toen beiden op Royal Canin Renal droogvoer gezet, de select/special en gewone versie 50-50 gemixt. De Select was als dreamies verpakt en geliefd, en het werd met plezier verorberd door beiden.

Ik krijg twee nieuwe katten hopelijk morgen en dan zal het weer even uitzoeken worden wat ze prefereren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:07
Fonteintje heb ik gekocht om mijn oudste wat meer te laten drinken. Ze likt het nu als het ware van een schoteltje af. Dat schoteltje vult zich steeds bij en stroomt traps gewijs naar beneden. Heb 3 andere geprobeerd, maar daar was ze bang van of toen je jongste rouwdouwer kwam gooide hij ze om. Even toen weer een schaal geprobeerd maar de jongste maakt er een groot zwem paradijs van. Hij is gek op water!
Heb een er nu een van https://miaustore.com/nl/...p1KFpeh9-frEaApJWEALw_wcB Motor maakt nauwelijks geluid en is makkelijk schoon te maken. Rad in de motor zit los en draait in een gat rond. Of te wel de magneten zitten op de as en zit los in de behuizing. Ideaal met schoon maken dus.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Louwke schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:46:
Fonteintje heb ik gekocht om mijn oudste wat meer te laten drinken. Ze likt het nu als het ware van een schoteltje af. Dat schoteltje vult zich steeds bij en stroomt traps gewijs naar beneden. Heb 3 andere geprobeerd, maar daar was ze bang van of toen je jongste rouwdouwer kwam gooide hij ze om. Even toen weer een schaal geprobeerd maar de jongste maakt er een groot zwem paradijs van. Hij is gek op water!
Heb een er nu een van https://miaustore.com/nl/...p1KFpeh9-frEaApJWEALw_wcB Motor maakt nauwelijks geluid en is makkelijk schoon te maken. Rad in de motor zit los en draait in een gat rond. Of te wel de magneten zitten op de as en zit los in de behuizing. Ideaal met schoon maken dus.
Wij hebben ook deze fontein, nog niet in gebruik maar groot voordeel: geen filters! En keramiek is beter schoon te maken dan plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:08
Onze luie poes krijgt van ons droogvoer van Royal canin in de ochtend (bakje vol) en het 's avonds natvoer ervan.
Verder heeft ze een waterfonteintje waar madam gretig gebruik van maakt.

Volgens de dierenarts is ze een heel gezonde kat van 15.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• forzafan
  • Laatst online: 11-09 19:04
Basekid schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:58:

totdat je een maine coon neemt die net elke vers gevulde waterbak vrolijk omgooit of al het water er uit staat te slaan...in t begin lach je erom, maar na een tijdje niet meer en ga je kijken naar een fontein. Wat in ons geval prima werkte, met de fontein werd er niet meer gespetterd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Laatst online: 10-09 16:22
Wij 'krijgen' binnenkort ook een kitten.
Had me dacht ik best goed ingelezen over voeding en dergelijke.
Info uitgevraagd bij de dierenarts alles, die gaven aan dat we het beste 'gewoon' droge brokjes konden voeren.
Ben toen op zoek gegaan naar brokjes en kwam bij Wild Freedom uit vanwege het lage graan en juist hoge vlees gehalte.

Toen kwam dit topic voorbij met de site 'https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/'...
Daar staat Wild Freedom bij 'afgeraden' brokken...
Uiteraard wil je het beste voor je gezinsleden. Vanuit Catmoneo kwam ik terecht bij Farmina.
Maar wat is nu gangbaar, wat is nu wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Louwke schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:46:
Dan heb je wel die gouden toch? :+

Hier nog een simpele plasticen catmate, maar na de verhuizing wil ik ook zo'n keramische, dus bedankt voor de link! ;) Nog een blauwe te krijgen ook.

Plastic is simpel, mag in de vaatwasser, maar je merkt dat het kattentongetje de boel oprult. Er blijft steeds meer vuil in de randen hangen en je krijgt het gewoon niet meer wit. Dat ding was een tientje dus heeft z'n geld zeker opgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

GadgetGirl88 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:42:
Eind volgende maand mogen we onze twee kittens ophalen, uiteraard zijn we ons al enige tijd aan het verdiepen in goede voeding.

Onze honden hebben we jaren geleden vers gevoerd (KVV) en dat beviel ontzettend goed, onze kittens zullen dus ook dagelijks natvoer/KVV gaan krijgen, maar we willen als basis graag goed droogvoer aanbieden.

Wat zijn jullie ervaringen met deze merken? Of juist andere merken? Ik weet dat iedere kat weer anders reageert maar we willen graag goed beginnen ipv heel veel te moeten uitproberen. Er is zoveel te krijgen.... 8)7
Ik heb nu al 14 jaar katten en zoveel verschillende voeren gehad. De kattenkliniek, en dat is ook mijn ervaring, geeft aan dat in principe elk premium brokvoer genoeg voedingsstoffen heeft om een kat te voorzien van de juiste (hoeveelheid) bouwstoffen, mineralen en voedingswaarde; daar is het immers op gemaakt.
Ook is het zo dat bijna al het voer gemaakt is om in de maag redelijk makkelijk uit elkaar te vallen, dit voor schrokkers of katten die niet kauwen.
Wel is het zo dat kittens een hogere calorische behoefte hebben, dus kittenvoer is in feite wel goed om mee te beginnen. Het bevat doorgaans (veel) meer vetten en eiwitten. Daarna overstap op een volwassen-kat-voer is gewoon prima. Het "gewone" onderhoudsvoer van Hills of Royal Canin is gewoon helemaal prima.

Maar inderdaad, de ene kat is de ander niet en je zult een beetje moeten afwachten wat voor voer je kat nodig gaat hebben. Ons mainecoons bijvoorbeeld hadden na kittenperiode al wat meer metabolic voer nodig om het gewicht onder controle te houden, omdat één van de coontjes niet te zwaar mag worden.
Onze siamees heeft speciaal nierdieet, dus je ziet, alles werkt anders.

Ik zou zelf niet al teveel waarde hechten aan dat alles graanvrij moet zijn (tenzij je kat om welke reden dan ook een bepaalde intolerantie heeft), en juist zoveel mogelijk vlees moet bevatten, zoals gezegd, een beetje premium kattenbrok is er gewoon op gemaakt om in de dagelijkse energiebehoeften te voorzien.

Ik zou voer erop kiezen dat het:
- een premium merk is, Hills of Royal Canin vind je altijd wel iets van
- smaakbehoefte van je kat: er zijn proefzakjes te krijgen en kijk gewoon wat aanslaat.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:46
Kater krijgt: Perfect Fit Adult 1+ Active, afwisselend Rund en Vis 55 gram p/dag. 1x week klein blikje natvoer Gourmet Gold Zalm Mousse of Tonijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 06:22

OMD

Wij geven onze 2 Brits Kortharen Purizon en dan de vis variant. Stinkt als een bunzing maar ze vinden het lekker :)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Onze katten hebben het een hele tijd op Smilla gedaan (het goedkoopste bij Zooplus), en we zijn een paar maanden terug op het Jumbo kattenvoer over gegaan omdat ik te lui was om iedere keer online te moeten bestellen terwijl ik het ook in de supermarkt kan kopen voor zelfs iets minder geld.

Naar mijn idee vinden ze het nieuwe voer net iets TE lekker, want sinds we over zijn gestapt lijkt het alsof de voerbak iedere keer vernietigd moet worden zo hard duiken ze er op. Dat terwijl ze de Smilla toch vaak lieten staan.
Dat maakt het soms lastig om hun intake te reguleren, want soms vreet de ene beide bakken leeg als de andere even z'n rug gekeerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Laatst online: 01:20
LankHoar schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:11:
[...]

Dit is zeker interessant. Hoe weerhoud je de teken? Helpt knoflook/ui daar ook tegen? We geven onze katten elke 2 maanden Bravecto+ maar is vrij prijzig en zeker niet gezond.. Er lopen hier wel zo ontzettend veel teken in de tuin (afgelopen 2 weken zeker 5 gezien tussen de haren van de kat) dat we niet zonder durven. -EDIT- echt letterlijk net 2 teken op 1 van onze katten gevonden, ondanks Bravecto+.. :X
Wikipedia: Knoflook
Knoflook (vooral verse) is giftig voor honden en (vooral) katten.
Ui en chocola ook trouwens. In hoeverre dit giftiger is dan Bravecto durf ik niet te zeggen. Eerst Frontline gebruikt, maar dat hielp echt voor geen meter meer. De kat gewassen, met een vlooienmiddel, maar dat was echt een ramp. Uiteindelijk Bravecto bij de dierenarts gekregen, wat wel hielp. De lokale dierenspeciaalzaak verwees niet door, vanwege het feit dat zij alleen Frontline (mogen) verkopen en van resistentie hebben ze natuurlijk nooit gehoord. Ik geloof dat er 3 maand wordt gegeven wat betreft de duur van Bravecto. Uiteindelijk gaf ik mijn kat het alleen maar 6 maanden per jaar (de warmste). De vlooien weg een teek nog maar af en toe.

W.t.b. kattenvoer. Ik kon het aan de vacht van mijn kat zien dat hij "betere" brokjes kreeg (Royal Canin i.p.v. het supermarkt spul). Mijn dierenarts gaf aan dat "vaak" wisselen van voedsel geen goed idee is. Hiervan kunnen ze aan de diarree geraken. Nooit echt meegemaakt overigens.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-09 15:13
Onze Siberische boskatten krijgen de inhoud van blauwe zak van perfect fit. Dit is continu beschikbaar via een voer silo. En rond half acht na een high 5 kunstje de goedkoopste katten sticks van de ah. En als we er aan denken krijgen ze op zondag 1 bakje Sheba puur voor de lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11-09 12:57
Heb zelf een kat uit t asiel met een vacht problemen. De kat zou inmiddels een jaar of 7 moeten zijn.

Kwa Brokjes, Royal canin,
Natvoer, 2x in de week een half blikje gourmet gold, want dat werkt idiaal met de medicatie voor zn vacht.(verpulverd pilletje er overheen) al mocht ik volgens 't asiel alleen brokjes voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-09 18:12

vrotogel

leest vooral mee

Mijn kattenbeest krijgt als droogvoer altijd al Casa Fera. Ook met vroegere katten erg goede ervaringen mee, ook ter voorkoming van nierproblemen. De brokken groeien mee met de poes dus Junior, Adult en Senior. Elke dag een maaltijdzakje Whiskas natvoer....

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Laatst online: 11-09 15:20
Ik heb een schrokop die ongeveer alles weet wat ik haar voorschotel, en een diva die lekker kieskeurig is en ook perfect in staat is om de ene dag haar bakje schoon te likken en de andere dag compleet te laten staan omdat het eten haar niet aanstaat. Dus elke dag is het weer gokken wat nu in de smaak valt om haar aan het eten te houden, ik heb nu goede ervaringen met een mix van royal canin en hill's, maar dat kan volgende week weer compleet omslaan en dan mag ik vast weer een ander type of merk kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

2 ragdolls hier (waarvan eentje een flinke beer is a 8 kg), die geven we Purzon Kip met Vis. Laatst toevallig overgestapt op grote brokken (was een aanbieding) en dat gaat ook prima. Minder schrokken heb ik het idee (af en toe lag er nog wel eens een stuk braaksel met nauwelijks gekauwde brokjes daarbij :P).
We bestellen altijd bij ZooPlus, daar is vaak wel iets van een actie of kortingscode voor geldig.
Af en toe een klein blikje natvoer (iets van vis o.i.d.), maar 99,9% van de tijd gewoon brokken. Drinken doen ze genoeg, en in de zomer plaatsen we een waterfonteintje (waar ze natuurlijk nauwelijks uit drinken :'))

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb 2 katten waarvan ééntje wat overgevoelig blijkt en nierstenen heeft gekregen van Purina en Royal Canin. Sindsdien overgestapt op graanvrij voer van Carnilove en geen problemen meer. Heb ook sinds 5 maanden geen haarballen meer en ook geen brokjes kots, dus ik ben er blij mee :+ Deze brokken stinken wel enorm trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:47
Dr Pro schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:58:
Info uitgevraagd bij de dierenarts alles, die gaven aan dat we het beste 'gewoon' droge brokjes konden voeren.
Ben toen op zoek gegaan naar brokjes en kwam bij Wild Freedom uit vanwege het lage graan en juist hoge vlees gehalte.

Toen kwam dit topic voorbij met de site 'https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/'...
Uiteraard wil je het beste voor je gezinsleden. Vanuit Catmoneo kwam ik terecht bij Farmina.
10 personen 10 antwoorden ben ik bang.. De ene website zegt hele dag voer, andere zegt max 2x per dag... En iedereen claimt het te weten (helaas).

Over drinkbakken:
Ik houd het voor nu bij twee metalen bakjes met water voor de 2 katten. Wel netjes apart van hun eetplek. Ze drinken beide regelmatig en elke avond verversen we het. Laatste artscheck was helemaal OK, dus ik houdt het zo.

[ Voor 12% gewijzigd door Basekid op 20-05-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
LankHoar schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:11:
[...]

Ja teken is handmatig verwijderen, maar die zitten hier altijd in de zone achter de mond/kin/nek, dus de plekken waar ze niet goed bijkunnen, ik aai ze niet maar check op teken, volgens mij merken ze geen verschil :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 13:03

LankHoar

Langharig tuig

Basekid schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:12:
[...]

10 personen 10 antwoorden ben ik bang.. De ene website zegt hele dag voer, andere zegt max 2x per dag... En iedereen claimt het te weten (helaas).
Klopt, zo ook wat betreft dierenartsen, die hebben ook nog wel eens verschillende uiteenlopende inzichten (wij hebben o.a. een chronisch ziek katje en die is al door veel artsen behandeld).

Echter, we hebben twee verschillende katten "psychologen" langs gehad, en het advies van hun is redelijk gelijk. Dit zijn mensen die zich echt verdiept hebben in katten. Niet dat een dierenarts niets weet, maar hun aanpak is vooral medisch en niet specifiek enkel voor katten dus generieker. Zelf kennis op doen heeft ons veel inzichten gegeven in het leven van onze katten. Hier twee goede bronnen:

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Water, we hebben twee water bakken in buis, een 2L en een 1L en in de zomer heb ik voor bij een buitenkraan een net niet goed afsluitende kraanverloopje dat wat druppels doorlaat als ik de kraan aan laat staan. Daar zet ik een bak onder en daar maken ze veel gebruik van. We wonen bij een rivier en als die niet droogstaat drinken ze daar ook flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Dr Pro schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:58:

Catmoneo is een site waarbij de schrijfster veel onderzoek heeft gedaan, ook in de FB groep "Natuurlijke Katten" vind je soortgelijk advies terug. Ik zou zeggen, twijfel je? Just try! Wij hebben het met onze honden zelf ervaren wat voor verschil dit gaf: minder lichaamsgeur, minder ontlasting, betere vacht, geen stinkende bek, energieker en gezond. Want het beest is uitzonderlijk oud geworden voor zijn ras! Ik zag gewoon letterlijk de granen en vulstoffen er vanachter weer uitkomen, bij graanvrij en/of vers voer was het 1x daags een goede keutel. Dus betere opname en minder uitscheiding van afvalstoffen. Naar verhouding niet veel duurder want minder dierenartskosten en ze zijn sneller verzadigd. Dit zie je met de kattenbrokken ook: van Royal Canin eten ze opvallend meer dan van een voer met meer eiwitten.

[ Voor 15% gewijzigd door GadgetGirl88 op 20-05-2021 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 17:59
Hiero hoofdzakelijk purina One, en soms als snacks: diepvries kuikentjes, kippe nekies. zakkies nat,stickies, snoepies (niet tegelijk!)..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBodq-QiGq5sQx3zrU5CDXKqdBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbI33HUMbZW4QQS4ri6M4bzu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Laatst online: 10-09 16:22
GadgetGirl88 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:14:
[...]

Catmoneo is een site waarbij de schrijfster veel onderzoek heeft gedaan, ook in de FB groep "Natuurlijke Katten" vind je soortgelijk advies terug. Ik zou zeggen, twijfel je? Just try! Wij hebben het met onze honden zelf ervaren wat voor verschil dit gaf: minder lichaamsgeur, minder ontlasting, betere vacht, geen stinkende bek, energieker en gezond. Want het beest is uitzonderlijk oud geworden voor zijn ras! Ik zag gewoon letterlijk de granen en vulstoffen er vanachter weer uitkomen, bij graanvrij en/of vers voer was het 1x daags een goede keutel. Dus betere opname en minder uitscheiding van afvalstoffen. Naar verhouding niet veel duurder want minder dierenartskosten en ze zijn sneller verzadigd. Dit zie je met de kattenbrokken ook: van Royal Canin eten ze opvallend meer dan van een voer met meer eiwitten.
Ik zie dat er in Royal Canin kittenvoer ook mais zit, dat zijn toch ook granen? En er zit rijst in. Voor zover ik gelezen heb, zijn koolhydraten via brokken/nat voer een flinke no-no.

Maar dat is dus precies wat ik bedoel, iedereen heeft er iets over te zeggen en vrijwel alles is tegenstrijdig… keuzes maken wordt dan zo ongelooflijk lastig 😓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 14:30
Koekfabriek schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:51:
@RoasteR87
Wat voor anti-schrobak gebruik jij? Wij zitten daar ook aan te denken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIpkmvbo7lNsTwLOn63fo49ZoWU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7qSarP631N8BDqvbVatYaCOd.jpg?f=user_large

We gebruiken dit ding van Northmate. Is volgens mij voor een hond, maar bij die kat van ons werkt het prima. Elk brokje moet "gehengeld" worden, dus eten gaat rustig aan.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:20
Natvoer: desertlepel whiskas in de ochtend en in de avond,
brokken: Tom poes variantjes / perfect fit indoor + (blauwe zak)

We zijn onlangs iets meer natvoer gaan geven (voorheen was het een proeflepeltje) omdat onze dames anders te veel brokken tot zich nemen en dus aankomen.
De variantjes zijn we gaan mixen met perfect fit omdat we merkten dat ze vooral in de winter last kregen van haarballen: daar zit antihaarbal middel in. (Het zijn geen indoorkatten hoor)

Verder heeft één van de 2 vanmiddag een halve mus op: dat houd je toch niet tegen bij een roofdier als een kat, maar ik zie het wel als onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat ze in ieder geval ´s nachts en ´s ochtends erg vroeg gewoon binnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Dr Pro schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:32:
[...]

Ik zie dat er in Royal Canin kittenvoer ook mais zit, dat zijn toch ook granen? En er zit rijst in. Voor zover ik gelezen heb, zijn koolhydraten via brokken/nat voer een flinke no-no.

Maar dat is dus precies wat ik bedoel, iedereen heeft er iets over te zeggen en vrijwel alles is tegenstrijdig… keuzes maken wordt dan zo ongelooflijk lastig 😓
En dat is dus een misvatting, gebaseerd op dat katten vleeseters zijn. Wat natuurlijk correct is, maar als we dat een klein stukje verder doortrekken naar wát katten nou eigenlijk eten. Een prooidier. En heel vaak heeft dat prooidier geen lege maag. Juist de muizen/vogels die katten in het wild zouden eten hebben granen in zich. En de kat krijgt dat dus ook binnen, naast de vacht/veertjes en botjes/kraakbeen die ze ook nog wel eens naar binnen schrokken. En de voedingsstoffen die daarin zitten zitten niet in puur vlees. Door granen in de brokken simuleren ze dit deel dus, puur gebaseerd op voedingswaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:56
Sinds vorige zomer nog maar twee in plaats van drie katten en hier eten ze droogvoer van lams uit zo'n automaat die met de chip werkt. Chip bak omdat de overleden kat brokjes met pijnstiller had en we ze moesten scheiden bij het eten. Nu eten de twee overgebleven katten nog uit één zo'n bak, de andere ligt als reserve in de kast.
Iedere avond wat natvoer, ieder een eigen bakje maar slechts één van de twee is er gek op en de andere eet er soms van. Merk natvoer is wat er op dat moment goedkoop was.
Drinken doen ze uit dezelfde bakken als de honden en boven in de badkamer staat een fontein die ze ook samen met de honden delen.
Grootste voorkeur voor drinken lijkt echter al het water buiten te zijn. Plasjes op de tuintegels, regenwater in een emmer, regenwater in de vuurschaal enz. Drinken uit de wc heeft één van de twee ook een tijdje gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 17:54
Hier, naar het schijnt, een kruising van een Britse korthaar en een Siamees van 10 jaar.

Gehele dag perfect fit senior 7+ in een bakje.
Rond het avondeten een derde van bakje gourmet met een eetlepel water erbij voor extra vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:29

MLLL

Palm Treo 650

Standeman schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:20:
Hier krijgt de poes Purina One voor binnenkatten waar ze het goed op doet. 's Ochtends en 's avonds een half blikje gourmet voor het lekkere. Drinken doet ze uit de WC/Wasbak wanneer er vaat in staat :p
Grappig , hier precies hetzelfde al zet je 50 drinkbakken neer in huis ze drinken gewoon uit de wc of douche. Niet dat ik er blij van word , maar een kat leer je toch niets af, je kunt nog beter tegen een muur praten

Een keertje G'woon brokken geprobeerd van de Deen, die lieten ze mooi staan.
Hiervoor Perfect-Fit brokken gehad , die vonden ze ook wel oké, maar de Purina One vinden ze lekkerder.
Pagina: 1 2 3 Laatste