Buren bouwen muur op onze grond

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer. "Nee" is ook gewoon een antwoord. Zonder beschreven recht of overeenstemming op papier niemand op je grond laten bouwen. Niets vastleggen is direct einde oefening. Wat de architect daarvan vindt, is zijn probleem.

De eerste keer pakken ze 20 cm voor een uitbouw, daarna weer 5 cm voor een rekenfout in een veranda... Onze vorige buren waren ook nogal van het inhalige type. Heel opvallend, het kwartje viel volgens hen altijd toevallig hun kant op. De planken zouden nooit 1 cm te kort zijn, altijd 5 te lang op grond van een ander.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Sowieso raar argument van die buurman. Als hij niet jouw stenen had gebruikt voor het opmetselen van dat muurtje, dan had hij toch alsnog (andere) stenen moeten kopen?
Dus hij heeft nu en de grond/toestemming gratis gekregen en weigert om te betalen voor materialen die hij hoe dan ook al had moeten betalen.

Snapt hij überhaupt wel dat als hij het erop gooit dat hij zich niets van de afspraak kan herinneren en dat er niets op papier staat, dat ook de andere kant op werkt? Kan jij je er iets van herinneren dat hij op jouw grond mocht bouwen? Staat daar iets van op papier?

Zou hem een hele mooie spiegel voorhouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Xanthine schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:49:
Nog even een update hier: intussen woon ik een half jaar in onze woning, en de buren zijn ook aan de ruwbouw bezig.

Onze architect (is dezelfde) vond het niet nodig om een document op te maken ivm de gedeelde muur. (fout 1). Dus er werd mondeling afgesproken dat de buren een stukje op onze grond mogen bouwen, op voorwaarde dat ze de kant van de muur waar wij op kijken in onze brik metsen, op hun kosten.
architect heeft een boel taken, maar advocaat/notaris spelen is er daar niet 1 van.
rechtshulp zoeken lijkt mij het beste.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 14-02-2023 18:37 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dit soort afspraken altijd op papier zetten al is het een paar woorden op een bierviltje met een handtekening. Vroeger werd het op de achterkant van een sigarendoosje gedaan, maar die kan niemand meer betalen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:52
Man, man, man man... :F

Ik zat dit topic eens terug te lezen.
Jij ziet bij de buren iets gebeuren wat je onprettig vindt en je wettelijk gezien ook niet mee hoeft in te stemmen, maar omdat je bang bent om de buurman te frustreren laat je het maar gebeuren, werk je zelf nog actief eraan mee door hem van materiaal te voorzien.

Uiteindelijk zit jij nu met èn de kosten èn de frustraties; gewoon omdat je te laf was om dat zakelijk (en dat kan best heel vriendelijk) aan te pakken. Gewoon door de buurman toentertijd aan te spreken, te overleggen en afspraken vast te leggen naar ieders tevredenheid.

8)7 Ik wil trouwens ook nooit meer van een Belg horen dat Hollanders karig zijn, als die man niet eens netjes die pallet stenen wil betalen (of is je buurman soms een Hollander? _/-\o_ )

[ Voor 13% gewijzigd door H. Lal op 23-02-2023 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
H. Lal schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:42:
(of is je buurman soms een Hollander? _/-\o_ )
Nee, een Turk (maar daar mag je niets van zeggen want dat is racisme :+ )

Met de buren aan de andere kant heb ik tijdens de bouw ook mondelinge afspraken gemaakt, en dat is telkens netjes betaald zonder dat ik er zelf achter moest vragen.

In alle geval heb ik er vrede mee genomen, 1000 euro meer of minder overleef ik wel, en het leven is te kort om daarover ruzie te maken. Als ze nadien op de scheiding een omheining willen plaatsen dan zal ik ook mondeling toestemmen om de kosten te delen, en dan netjes het bedrag min die 1000 euro betalen ;) Tot die tijd moeten ze mij niets meer vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Klinkt als een fijne buurman waar je lekker een kopje thee mee wilt drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmakaay
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:41
mierenfokker schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:52:
Klinkt als een fijne buurman waar je lekker een kopje thee mee wilt drinken.
Wel je eigen theezakjes meebrengen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:21

LankHoar

Langharig tuig

joostmakaay schreef op zondag 26 februari 2023 @ 23:11:
[...]

Wel je eigen theezakjes meebrengen dan
Vergeet je eigen kopje niet. Anders kost dat weer afwasmiddel en water.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-09 09:21
Enne, wat nou als je dat muurtje (met jouw eigen betaalde stenen) op jouw eigen grond gewoon weer afbreekt? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja precies, je buurman heeft met jouw stenen een muur gebouwd en kan zich niet herinneren dat daar een afspraak over is? Dan wil jij graag je stenen terug, want jij kunt je ook geen afspraak herinneren.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:34
Als je overigens project nieuwbouw zou hebben gedaan, dan staat dit allemaal al netjes op papier zodat er achteraf geen gezeik van komt. Ook daar staat de buitenmuur altijd op de grond van de buren als de 1 wel de aanbouw kiest en de andere niet. Je tekent hier echter al voor in je koopcontract dat dit het geval gaat zijn als je die optie niet neemt
Te vestigen erfdienstbaarheden
Artikel 25
1. Verkrijger is ermee bekend en stemt ermee in dat de bouw van naburige
woningen met toebehoren kan geschieden met een of meer van de
alternatieven opgesomd in de uitbreidings-/meerwerkopties keuzelijst
behorende bij deze overeenkomst en / of aangegeven op de
situatietekening.

[ Voor 34% gewijzigd door Vipertje op 05-03-2023 20:22 ]

Pagina: 1 2 Laatste