Boete rechts inhalen via vluchtstrook bij oprit snelweg

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanbosje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-05 10:45
Goedemiddag,

Onderweg naar mijn werk ben ik staande gehouden door een politieagent voor het rechts inhalen op de oprit van de snelweg, echter deed ik dit omdat de auto voor mij ineens vol op de rem ging terwijl er geen aanleiding was om dit te doen (geen auto's voor de bestuurder of gevaarlijke situatie) daardoor had ik te weinig ruimte om ook direct op te rem te gaan en heb ik uit reflex rechts ingehaald. Helaas stond boven aan de oprit een politieauto en die heeft me uiteindelijk staande gehouden. Ik heb niet gezien om welke foutcode het ging, maar hij vertelde me dat de boete via OvJ ging lopen.

Nu is mijn vraag: Wat zal de hoogte van de boete zijn en kan ik deze boete aanvechten?

Met vriendelijke groeten,
Stefan

Acties:
  • +53 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:07
Als je moest uitwijken zat je te dicht op de voorganger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Rechts inhalen was toen iets van 230 euro maar pin me er niet op vast.

Ik reed op de meest rechterbaan en links van mij gingen mensen in de ankers want weet-ik-veel, dus ik schoot er langs. Ik bezwaar gemaakt met tekeningen en alles. Mocht niet baten.

Boete is nu 250 lees ik.

https://www.anwb.nl/verke...cember/boetebedragen-2021
pennywiser schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:13:
OK bedankt voor de tip, kijk je nog even naar de vraag van TS?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1302638 op 18-05-2021 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Rechts inhalen over de vluchtstrook of was degene voor je inmiddels al ingevoegd en heb jij toen via de invoegstrook rechts ingehaald?
Volgens mij mag dat laatste namelijk gewoon, dat doen velen met een vrachtwagen bijvoorbeeld.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De vraag is of je nog op het oprit zat, op moment van inhalen. Dit mag namelijk.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pennywiser
Anoniem: 1302638 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:14:

OK bedankt voor de tip, kijk je nog even naar de vraag van TS?
De boete is dus terecht, anders had hij wel normaal kunnen remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
True schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:14:
Rechts inhalen over de vluchtstrook of was degene voor je inmiddels al ingevoegd en heb jij toen via de invoegstrook rechts ingehaald?
Volgens mij mag dat laatste namelijk gewoon, dat doen velen met een vrachtwagen bijvoorbeeld.
Dit dus. Rechts inhalen mag gewoon als je op de oprit zit. Maar niet via de vluchtstrook idd. Dan moet je afstand houden en anticiperen. Hoe debiel sommige lui ook rijden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:46
https://boetebase.om.nl/?...1957%2C21912&Linked=R+326

Kortom 250 euro.
True schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:14:
Je mag inderdaad rechts voorbij op een invoegstrook. Je mag daarna echter niet weer terug naar de hoofdrijbaan. Want dan is het rechts inhalen en dat mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Inspired schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:15:
[...]

Dit dus. Rechts inhalen mag gewoon als je op de oprit zit. Maar niet via de vluchtstrook idd. Dan moet je afstand houden en anticiperen. Hoe debiel sommige lui ook rijden.
Ik bedenk mij net dat het misschien een invoegstrook/oprit was met twee stroken waarbij je dan niet rechts verkeer mag inhalen dat links van je rijdt op dezelfde invoegstrook/oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 08:18
PD2JK schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:15:
De vraag is of je nog op het oprit zat, op moment van inhalen. Dit mag namelijk.
Niet bij een 2 baans brede oprit, wat volgens mij het geval is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pennywiser schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:15:
[...]

De boete is dus terecht, anders had hij wel normaal kunnen remmen.
True, maar dat vroeg hij niet.
Precies wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
.Maarten schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:15:

Kortom 250 euro.

[...]

Je mag inderdaad rechts voorbij op een invoegstrook. Je mag daarna echter niet weer terug naar de hoofdrijbaan. Want dan is het rechts inhalen en dat mag niet.
Boete voor rijden op de vluchtstrook is hoger. mm toch niet (meer) blijkbaar. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 18-05-2021 12:18 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Kortom 250 euro.

[...]

In dat geval zou TS het volgende gedaan hebben:
  1. invoegen;
  2. weer naar rechts naar de invoegstrook;
  3. inhalen via invoegstrook;
  4. weer opnieuw invoegen.
En dit mag inderdaad niet.

Dit wordt mij niet duidelijk in TS z'n post.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pennywiser
Anoniem: 1302638 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:16:
[...]

True, maar dat vroeg hij niet.

[...]

Precies wat?
Heel simpel, en no offense, als je moet uitwijken, of bv. ook als je achterop iemand rijdt, hou je te weinig afstand, rekening houdende met jouw eigen snelheid (hoger, meer afstand). Een agent heeft beoordeeld, dan is het jouw woord, of dat van getuigen tegen een dat van een opsporingsambtenaar. Weinig kans helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanbosje
True schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:17:
[...]

In dat geval zou TS het volgende gedaan hebben:
  1. invoegen;
  2. weer naar rechts naar de invoegstrook;
  3. inhalen via invoegstrook;
  4. weer opnieuw invoegen.
En dit mag inderdaad niet.

Dit wordt mij niet duidelijk in TS z'n post.
Het was op een oprit met 1 rijstrook waarbij de rechterstrook een vluchtstrook is. Ik ging via de vluchtstrook uitwijken en inhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Stefanbosje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:20:
[...]

Het was op een oprit met 1 rijstrook waarbij de rechterstrook een vluchtstrook is. Ik ging via de vluchtstrook uitwijken en inhalen.
Kan je de plek eens delen via streetview?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
Je reed op een oprit, nog op de invoegstrook, de persoon voor je remde hard, jij week uit via de vluchtstrook en haalde je voorganger in en ging weer terug de invoegstrook op?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Dat is dan 400€: https://boetebase.om.nl/?...2236422278220752195721912

Volgende keer meer afstand of met de bus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanbosje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:47
[...]

Dus terecht..

Vluchtstrook is geen inhaalstrook. Zeker als ik streetview zie, dit is gewoon rechts inhalen geweest op een stuk weg wat niet bedoeld is om op te rijden.

[ Voor 16% gewijzigd door corset op 18-05-2021 12:23 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

pennywiser schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:20:
[...]

Heel simpel, en no offense, als je moet uitwijken, of bv. ook als je achterop iemand rijdt, hou je te weinig afstand, rekening houdende met jouw eigen snelheid (hoger, meer afstand). Een agent heeft beoordeeld, dan is het jouw woord, of dat van getuigen tegen een dat van een opsporingsambtenaar. Weinig kans helaas.
Ja, en daar ben ik het mee eens.

Nu ik wat meer hoor over TS en de situatie ben ik het ook met je eens dat dit een kwestie van jammer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
corset schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:22:
[...]

Dus terecht..

Vluchtstrook is geen inhaalstrook.
Daarbij weet je dat niet kan inhalen en dien je daarop je snelheid en afstand tot voorligger af te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanbosje
corset schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:22:
[...]

Dus terecht..

Vluchtstrook is geen inhaalstrook.
Wellicht even mijn topic lezen. Mijn vraag is de boete en of ik een kans maak om de boete aan te vechten. Dat ik een fout maak, dat is mij ook duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als ik het zo lees heb je uitgeweken naar rechts en heb je de auto over de vluchtstrook ingehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik denk niet dat bezwaar veel zin heeft en dat je er nog best vanaf komt als je een boete krijgt voor rechts inhalen. En geen boete voor het rijden op de vluchtstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanbosje
theHoff schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:24:
Als ik het zo lees heb je uitgeweken naar rechts en heb je de auto over de vluchtstrook ingehaald?
Klopt inderdaad

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• corset
Stefanbosje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:24:
[...]

Wellicht even mijn topic lezen. Mijn vraag is de boete en of ik een kans maak om de boete aan te vechten. Dat ik een fout maak, dat is mij ook duidelijk.
Aanvechten kan altijd. Maar als je weet dat je fout zit, is het dan niet gewoon netjes om te betalen? ipv er allemaal uitvluchten voor gaat bedenken? Je had hier veel meer boetes kunnen krijgen

1.) Te dicht op de voorganger (anders had je niet hoeven uitwijken)
2.) Inhalen over de vlucht strook
3.) Rechts inhalen

Je hebt er maar 1 gekregen, en dat is dan nog teveel? 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door corset op 18-05-2021 12:25 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
[...]

Het is meer van, terecht, dus geen kans op succesvolle aanvechting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Stefanbosje zet dergelijke relevante informatie een volgende keer gewoon meteen in je startpost. Bij deze heb ik in elk geval de titel verduidelijkt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Kalentum schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:24:
Ik denk niet dat bezwaar veel zin heeft en dat je er nog best vanaf komt als je een boete krijgt voor rechts inhalen. En geen boete voor het rijden op de vluchtstrook.
TS zegt dat niet, hij beschrijft het enkel voor hem op de positieve manier. "Ik heb niet gezien om welke foutcode het ging, maar hij vertelde me dat de boete via OvJ ging lopen." Ik denk dat de agent gewoon feitcode: R 465 a heeft geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Ik zie dan niet erg veel basis voor een beroep. Jij dient voldoende afstand te houden van je voorganger. Daarnaast had je kunnen uitwijken maar het inhalen had niet gehoeven tenzij de auto volledig tot stilstand kwam, maar dat zie ik niet in je verhaal. Als je alleen een boete voor 1 van de 2 feiten krijgt zou ik je verlies nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
True schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:26:
[...]

TS zegt dat niet, hij beschrijft het enkel voor hem op de positieve manier. "Ik heb niet gezien om welke foutcode het ging, maar hij vertelde me dat de boete via OvJ ging lopen." Ik denk dat de agent gewoon feitcode: R 465 a heeft geschreven.
Dan heeft hij alsnog geluk dat het niet 3 boetes zijn geworden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanbosje
corset schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:24:
[...]

Aanvechten kan altijd. Maar als je weet dat je fout zit, is het dan niet gewoon netjes om te betalen? ipv er allemaal uitvluchten voor gaat bedenken? Je had hier veel meer boetes kunnen krijgen

1.) Te dicht op de voorganger (anders had je niet hoeven uitwijken)
2.) Inhalen over de vlucht strook
3.) Rechts inhalen

Je hebt er maar 1 gekregen, en dat is dan nog teveel? 8)7
Laat ik voorop stellen dat ik geen uitvlucht zoek voor mijn actie. Ik kijk altijd een paar auto's vooruit en in dit geval waren er geen andere auto's voor deze bestuurder waardoor ik had ingeschat dat we snelheid gingen maken op de oprit, maar in plaats daarvan ging de bestuurder op de rem en had ik een reflex om uit te wijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Aanvechten op welke grond?

Punt 1: Je zit te dicht op voorgang om normaal te kunnen remmen,
Punt 2: Je wijkt uit om een ongeluk te voorkomen naar vluchtstrook prima zou niet nodig moeten zijn maar ongeluk voorkomen is altijd goed. Maar gaat vervolgens inhalen via vluchtstook.

Dus op welke grond denk je het aan te kunnen vechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanbosje
De reden voor de topic is dat ik de hoogte van de bekeuring wil weten aangezien het via de OvJ loopt en niet direct werd verteld dat het rechts inhalen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:11

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Stefanbosje op basis waarvan denk jij zelf bezwaar te kunnen maken? Bezwaar maken is je recht, maar ben benieuwd op basis waarvan. Dat een andere bestuurder iets doen wat je niet verwacht is geen heel solide verhaal voor een bezwaar

Pak de pijn van de boete zou mijn advies zijn. Wellicht wordt het een artikel 5?

[ Voor 5% gewijzigd door We Are Borg op 18-05-2021 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 12:26

SambalBij

We're all MAD here

Dit kan denk ik 3 kanten op?
Rechts inhalen, rijden over de vluchtstrook en/of onvoldoende afstand houden (bumperkleven - had je voldoende afstand gehouden dan had je niet hoeven uitwijken)

Over de vluchtstrook is 400 euro, rechts inhalen is 250 euro, en onvoldoende afstand is tot 80 km/h 300 euro en kan oplopen tot 650 euro bij harder dan 80 en minder dan 3m afstand...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Stefanbosje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:31:
De reden voor de topic is dat ik de hoogte van de bekeuring wil weten aangezien het via de OvJ loopt en niet direct werd verteld dat het rechts inhalen was.
Zover ik kan zien is boete voor rechts inhalen 250 euro. Maar hierbij heb je de vluchtstrook gebruikt dus misschien dat ze hiervan afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Stefanbosje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:30:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik geen uitvlucht zoek voor mijn actie. Ik kijk altijd een paar auto's vooruit en in dit geval waren er geen andere auto's voor deze bestuurder waardoor ik had ingeschat dat we snelheid gingen maken op de oprit, maar in plaats daarvan ging de bestuurder op de rem en had ik een reflex om uit te wijken.
Dit benadrukt bij een rechter alleen maar meer dat je geen afstand hield en de situatie wel inschatte maar niet goed. De auto voor je heb je mee te maken.

Sommigen gaan bv op een kruising al rijden als ze een knipperlicht zien van iemand die afbuigt. Ik heb altijd geleerd, zodra diegene in gaat sturen en duidelijk de aangegeven weg gaat volgen, mag jij. Anticipeer, hou afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanbosje
We Are Borg schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:31:
@Stefanbosje op basis waarvan denk jij zelf bezwaar te kunnen maken? Bezwaar maken is je recht, maar ben benieuwd op basis waarvan. Dat een andere bestuurder iets doen wat je niet verwacht is geen heel solide verhaal voor een bezwaar

Pak de pijn van de boete zou mijn advies zijn
Ik wou bezwaar maken op basis van de situatie dat de bestuurder voor mij een spontane remactie deed die onnodig was en hiervoor ging uitwijken. De fout is natuurlijk het daarna doorrijden en inhalen ipv terug invoegen achter de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Stefanbosje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:35:
[...]

Ik wou bezwaar maken op basis van de situatie dat de bestuurder voor mij een spontane remactie deed die onnodig was en hiervoor ging uitwijken. De fout is natuurlijk het daarna doorrijden en inhalen ipv terug invoegen achter de auto.
Jouw fout is niet zijn fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 09:17
De boete is moeilijk te voorspellen: Hangt er helemaal vanaf welke feiten zijn doorgegeven / de OvJ gaat gebruiken. Als ie je echt wil naaien kan ie je op 3 verschillende feiten pakken.

Wat betreft bezwaar maken: Met deze uitleg heb je vrijwel geen kans.
Je geeft aan dat jij van mening was dat de afstand voldoende was omdat je had ingeschat wat je voorganger ging doen. Het maken van die inschatting is echter niet bij jou neergelegd. De regels hieromtrent bieden geen ruimte voor jouw inschatting. En dan nog, zeker bij invoegen kan er wel is iets mis gaan. Je zat dus gewoon ronduit te dicht op je voorganger.
Stefanbosje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:35:
[...]

Ja, dat kan een fout zijn en daar zou die bestuurder een boete voor kunnen krijgen. Maar hoe heb jij hier iets mee te maken? Als jij je aan de regels had gehouden had je gewoon ook geremd en daarna weer snelheid gemaakt. Niets aan de hand. Sterker nog, misschien had die agent er dan wel voor gekozen je voorganger te pakken.

[ Voor 35% gewijzigd door Nijn op 18-05-2021 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Nijn schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:36:
De boete is moeilijk te voorspellen: Hangt er helemaal vanaf welke feiten zijn doorgegeven / de OvJ gaat gebruiken. Als ie je echt wil naaien kan ie je op 3 verschillende feiten pakken.
En vergeet voorgaande feiten niet. Wat staat er nog meer aan boetes uit het verleden?
Hij zou er ook nog een artikel 5 aan kunnen hangen, dus dan zijn het 4 feiten. Gezien het verhaal van TS zou een artikel 5 ook zeker tot de opties horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Nijn schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:36:

Wat betreft bezwaar maken: Met deze uitleg heb je vrijwel geen kans.
Je geeft aan dat jij van mening was dat de afstand voldoende was omdat je had ingeschat wat je voorganger ging doen. Het maken van die inschatting is echter niet bij jou neergelegd. De regels hieromtrent bieden geen ruimte voor jouw inschatting. En dan nog, zeker bij invoegen kan er wel is iets mis gaan. Je zat dus gewoon ronduit te dicht op je voorganger.
Is inderdaad niet vooraf aan te geven. Kan inderdaad zoals eerder gesteld kapstokartikel worden, en vervolgens inname rijbewijs. Of bv. 450 euro boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Of de remactie van je voorganger nodig is of niet: je moet gewoon voldoende afstand houden, en dat heb je niet gedaan. Als je voorganger geremd had en er stond op dat moment net iemand stil op de vluchtstrook dan was je (en de auto op de vluchtstrook) het haasje geweest. Of een dood haasje.

Ik denk dat je er met "rechts inhalen" nog best aardig van af komt, gegeven wat ze er nog meer aan kunnen hangen. Daar zal de remactie van je voorganger (al dan niet terecht) al in verdisconteerd zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door TMDC op 18-05-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
theHoff schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:38:
[...]

En vergeet voorgaande feiten niet. Wat staat er nog meer aan boetes uit het verleden?
Hij zou er ook nog een artikel 5 aan kunnen hangen, dus dan zijn het 4 feiten. Gezien het verhaal van TS zou een artikel 5 ook zeker tot de opties horen.
En met een beetje pech komt er ook nog een EMG-cursus achteraan, het houdt je iig van de straat :+

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
TS had best mogen uitwijken op de vluchtstrook. Die is voor incidenteel gevaar.
Alleen had hij daarna weer achter de andere auto moeten invoegen.

Een echte F1 boete eigenlijk: leaving the track and gaining an advantage.

[ Voor 0% gewijzigd door sambalbaj op 18-05-2021 17:16 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:43

DirtyBird

Praktiserend denker

TS is weer goed geholpen met alle belerende vingertjes. Ik denk dat een hoop mensen de twee-seconden regel niet uiterst nauwkeurig volgen op het moment dat er sprake is van optrekken, helemaal op een oprit waar geen zijwegen zijn waar ineens iets vandaan kan komen.
Volgens mij is remmen zonder reden ook een overtreding. Als je dat kunt aantonen is er wellicht iets te halen. Anderzijds; kijk uit dat je met een verweer jezelf niet in de voet schiet en de ovj je op een rijcursus stuurt.

Wat betreft rechts inhalen in het algemeen vraag ik me af of je oom agent kunt vragen om ook de onnodig links-rijders op de snelweg een bekeuring te geven.
Daar word ik toch wel zo chargrijnig van :(

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:04
sambalbaj schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:40:
TS had best mogen uitwijken op de vluchtstrook. Die is voor incidenteel gevaar.
Alleen had hij daarna weer achter de andere auto moeten invoegen.

Een echte F1 boete eigenlijk: leaving the track and gaining an advangage.
Dit inderdaad. Ik heb al vaker meegemaakt dat auto's achter mij moesten uitwijken omdat ze anders tegen me aanrijden. Vooral in file situaties waarbij het verkeer weer op gang komt maar dan toch weer (hard) moet remmen.

Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat iemand dan maar vanaf de vluchtstrook mij inhaalde, lijkt me ook een vrij gekke situatie. Je rijd de vluchtstrook op en dan rem je toch alsnog zo hard mogelijk? Je kan toch niet goed zien wat er voor je voorganger is gebeurd dus je kan daar ook niet zomaar terug de weg op.

Wat ik overigens denk dat er gebeurd is, en dit is pure speculatie, is dat TS vrij dicht op zijn voorganger zat op de invoegstrook (sommige mensen voegen nou eenmaal in met de snelheid alsof ze een woonwijk inrijden) en zijn voorganger was het daar niet mee eens dus trapte keihard op de rem om TS te laten schrikken alleen TS is er toen voorbij gegaan. Beide natuurlijk niet netjes en in dit geval gewoon 'pech' voor TS dat er net politie stond.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ozzie schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:46:
[...]
Sommige mensen voegen nou eenmaal in met de snelheid alsof ze een woonwijk inrijden, en zijn voorganger was het daar niet mee eens dus trapte keihard op de rem om TS te laten schrikken alleen TS is er toen voorbij gegaan. Beide natuurlijk niet netjes en in dit geval gewoon 'pech' voor TS dat er net politie stond.
Of de snelheid op de snelweg zelf was ook zodanig. Dat kan je de hele oprit al beoordelen, dat ziet iedereen wel voordat ie invoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanbosje
Nou ik zie dan de boete vanzelf wel voorbij komen. Is hier trouwens enige indicatie voor wanneer OvJ een sanctievoorstel thuisstuurt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:57
DirtyBird schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:42:
TS is weer goed geholpen met alle belerende vingertjes. Ik denk dat een hoop mensen de twee-seconden regel niet uiterst nauwkeurig volgen op het moment dat er sprake is van optrekken, helemaal op een oprit waar geen zijwegen zijn waar ineens iets vandaan kan komen.
Volgens mij is remmen zonder reden ook een overtreding. Als je dat kunt aantonen is er wellicht iets te halen. Anderzijds; kijk uit dat je met een verweer jezelf niet in de voet schiet en de ovj je op een rijcursus stuurt.

Wat betreft rechts inhalen in het algemeen vraag ik me af of je oom agent kunt vragen om ook de onnodig links-rijders op de snelweg een bekeuring te geven.
Daar word ik toch wel zo chargrijnig van :(
Ja remmen zonder reden is niet handig en waarschijnlijk ook een overtreding --> dat maakt niks uit voor TS, want hij deed daarna helaas iets wat ook niet de bedoeling is.

De rest van je punt is ook lekkere stemmingmakerij--> ook onnodig links-rijden is een overtreding en daar wordt waarschijnlijk heel weinig op gehandhaaft }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Naar de vluchtstrook gaan voor een noodrem lijkt me prima acceptabel (alhoewel niet de bedoeling omdat je in eerste instantie afstand hoort te houden).
De boete krijg je voor daarna doorrijden en het inhalen van een auto op de vluchtstrook. Lijkt me terecht, je had moeten wachten tot je weer netjes in kon voegen.
Aanvechten weinig kans lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 18-05-2021 12:55 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Stefanbosje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:53:
Nou ik zie dan de boete vanzelf wel voorbij komen. Is hier trouwens enige indicatie voor wanneer OvJ een sanctievoorstel thuisstuurt?
Was geen goede link die ik had, weet niet kan zo niet vinden, hou rekening met 6 weken.

We weten niet welke het is:

https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Verkeersovertredingen

[ Voor 33% gewijzigd door pennywiser op 18-05-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:28
Kalentum schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:24:
enig ander gebruik van de vluchtstrook dan in een noodgeval (twijfelachtig of TS kan bewijzen dat dit een noodgeval was) is strafbaar. Daar zijn echt wel boetes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
rdfeij schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:01:
[...]

enig ander gebruik van de vluchtstrook dan in een noodgeval (twijfelachtig of TS kan bewijzen dat dit een noodgeval was) is strafbaar. Daar zijn echt wel boetes voor.
Jazeker maar uit de eerste zin van de openingspost maakte ik op dat meneer agent alleen het rechtsinhalen heeft genoteerd. De vluchtstrook en het onvoldoende afstand houden wordt 'm dan vergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
Als het via de OvJ gaat is er niet voor een simpel feit geschreven als "rechts inhalen" of "gebruik maken van de vluchtstrook". Dat zijn simpele feiten met een bekende feitcode en een vaste sanctie die de agent je direct kan vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
vassago schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:05:
Als het via de OvJ gaat is er niet voor een simpel feit geschreven als "rechts inhalen" of "gebruik maken van de vluchtstrook". Dat zijn simpele feiten met een bekende feitcode en een vaste sanctie die de agent je direct kan vertellen.
Over de vluchtstrook rijden is geen mulderfeit en gaat altijd via de OvJ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Is dat zo? Ik doe dat namelijk regelmatig :p

Als ik iemand voor mij heb die met 80 gaat invoegen, trap ik daarna even op het gas en voeg netjes met 100/130 in. Ik was altijd in de veronderstelling dat dat mocht eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Waaj schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:09:
[...]
Over de vluchtstrook rijden is geen mulderfeit en gaat altijd via de OvJ.
Dat is gewoon R 465 a of R 472 a beide voor 400,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
PWM schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:11:
[...]

Als ik iemand voor mij heb die met 80 gaat invoegen, trap ik daarna even op het gas en voeg netjes met 100/130 in. Ik was altijd in de veronderstelling dat dat mocht eerlijk gezegd.
Dat mag wel. Wat niet mag is naar de uitvoegstrook uitvoegen, inhalen en weer invoegen op de hoofdrijbaan. Je wordt dan geacht de aangegeven richting te volgen (zeker vanaf dat de pijlen op het wegdek staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:06
[...]

Wat je hier beschrijft mag volgens mij gewoon, wat de poster bedoelt is het volgende:

Je rijd op de snelweg, je gaat naar de in/uitvoegstrook om iemand in te halen, je gaat weer terug naar de snelweg :)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Maar dan heb je het over het geval dat jij ook van de invoegstrook afkomt. Volgens mij is de situatie hierboven dat jij al op de snelweg rijdt (dus niet in eerste instant van de invoegstrook af komt), even de invoegstrook pakt om in te halen, en dan weer op de snelweg gaat rijden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
vassago schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:12:
[...]

Dat is gewoon R 465 a of R 472 a beide voor 400,-
Even uit het feitenboekje geknipt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kax1M0PvJ8fFr_vM3iV_T7HSro4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KgYbesRmHxvt6CeSGgWXK3rH.png?f=fotoalbum_large

en de feitcode:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7kuuED4O6i3r95KP0_m9X85mNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d51CNRGTJOxVJMPYjsNOHtzI.png?f=fotoalbum_large

[edit] ik weet niet of in een andere richtlijn een boetebedrag is vastgesteld. In het feitenboekje van 2020 staat nog een bedrag van €390,= vermeld.

[edit 2] In een ander document over 2021 kom ik inderdaad een boetebedrag van €400,= tegen.

[ Voor 11% gewijzigd door Waaj op 18-05-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik denk dat je met een beperkte boete nog aardig wegkomt. Zo inhalen kan ook als 'verkeershufter'-gedrag opgevat kan worden en daarvoor zijn recent de boetes voor veel feitcodes verhoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
@Waaj de boetebase van het OM zelf geeft 400.,- aan maar dat zal dan wel de standaard richtlijn zijn die de OvJ hanteerd.

@Rukapul ik vind 400,- voor een stukje vluchtstrook anders geld genoeg.

Ook best kans dat de agent TS meer informatie heeft gegeven maar dat die overrompeld was en het niet meegekregen heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
vassago schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:30:
@Waaj de boetebase van het OM zelf geeft 400.,- aan maar dat zal dan wel de standaard richtlijn zijn die de OvJ hanteerd.

@Rukapul ik vind 400,- voor een stukje vluchtstrook anders geld genoeg.

Ook best kans dat de agent TS meer informatie heeft gegeven maar dat die overrompeld was en het niet meegekregen heeft.
Ja en nee, laten we eerlijk kijken

TS Reed te kort op de voorganger, besloot een verkeershufter manouvre uit te halen. Krijgt er een boete voor, en eerste vraag "Kan ik dit aanvechten!".

Dan is die 400 best terecht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Lekker betalen en zie het als leergeld. Voor het zelfde geld had je er tegenaan gezeten en ging je verzekering verschrikkelijk omhoog.

Ik heb ook ooit een debiel achterop gehad, gelijk 2000 extra afschrijving op mijn auto...heb ik nooit teruggezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-04 22:19
Bijna hetzelfde ervaren en eerst dacht ik geluk te hebben, want de boete was er 5maanden later nog niet.
Helaas.... 8 maanden verder, boete op de mat gekregen..

400 euro....

Zuur, maar eigenschuld in mijn geval, lekker in termijnen betalen en de T#$#@$ met ze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelino
  • Registratie: Januari 2018
  • Niet online
[...]

Ook al is het duidelijk een boete, altijd in bezwaar gaan en zoveel mogelijk vraagtekens proberen te creëren.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 17:27

artificial_sun

Mazda Rx7

Ok bedankt @Appelino dan weet ik ook weer op wie ik boos moet zijn als de administratie kosten per boete volgend jaar €25 is.

Stadia was beter....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 22:57

Cyphax

Moderator LNX
corset schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:54:
[...]

Ja en nee, laten we eerlijk kijken

TS Reed te kort op de voorganger, besloot een verkeershufter manouvre uit te halen. Krijgt er een boete voor, en eerste vraag "Kan ik dit aanvechten!".

Dan is die 400 best terecht :+
Ik weet niet, ik vind dat je een aanname maakt waar een gevaar aan zit, namelijk dat jouw remweg net zo kort is als die van jouw voorganger. Ik vermoed dat een sportwagen die 100 rijdt bijvoorbeeld veel eerder stil zal staan als mijn stock 206. Wanneer zit ik er dan niet te kort op, en hoe kan ik nou zo'n inschatting maken? Dus waar jij jouw oordeel aan ophangt is dat uitwijken altijd betekent dat je als achterligger iets fout doet. Imho moet je dat wel gaan aantonen dan, want ik kan daar best wel gerede twijfel bij bedenken.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 18-05-2021 14:22 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-04 14:03
Als ik het verhaal zo lees zou ik denken dat de overtreding is het rijden over de vluchtstrook, en niet rechts inhalen.

De vluchtstrook mag je natuurlijk gebruiken met een goede reden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noppus
  • Laatst online: 10:19
Ik zie best situaties waarin het gedrag van TS verdedigbaar is. Als je één auto voor je hebt, en verder een vrije baan, dan kun je, als er vóór je onverwacht stevig geremd wordt, en je zit er een beetje dicht op, beter wat voorzichtiger gecontroleerd remmen en uitwijken dan planken op de rem en de controle over de auto verliezen. En misschien rijdt er nog iemand achter je, die jij dan in je koffer krijgt.

Als je dan door uitwijken naar de vluchtstrook veilig bent, zou ik dat doen. En als je die auto eenmaal voorbij bent (dat gebeurt als je iets voorzichtiger remt), én je bent je rot geschrokken, én je zie die mafklapper nog steeds staan op de rijbaan, dan denk ik niet dat veel mensen netjes op de vluchtstrook stil blijven staan en wachten tot de ander weer gaat rijden om dan na hem weer in te voegen. Dat soort types kunnen beter achter je rijden dan voor je.

Het is wat anders als je met enorme snelheid passeert, zonder te remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:01
Cyphax schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:21:
[...]

Ik weet niet, ik vind dat je een aanname maakt waar een gevaar aan zit, namelijk dat jouw remweg net zo kort is als die van jouw voorganger. Ik vermoed dat een sportwagen die 100 rijdt bijvoorbeeld veel eerder stil zal staan als mijn stock 206. Wanneer zit ik er dan niet te kort op, en hoe kan ik nou zo'n inschatting maken? Dus waar jij jouw oordeel aan ophangt is dat uitwijken altijd betekent dat je als achterligger iets fout doet. Imho moet je dat wel gaan aantonen dan, want ik kan daar best wel gerede twijfel bij bedenken.
Maar..... Dat is precies de reden dat je altijd twee seconden afstand houdt minimaal. Tenzij je voorganger een of andere Koenigsegg van een miljoen rijdt met een belachelijk korte remweg en ook nog vol in de ankers gaat is twee seconden afstand al genoeg.

Een auto heeft met 70km/h een gemiddelde stopafstand van 43.06m en legt 19,44m/s af. Met twee seconden afstand waarvan je 1 seconden nodig hebt als reactietijd heb je een extra 20 meter om te stoppen op je voorganger die 40 meter nodig heeft. Dat een sportauto wat sneller remt zal zeker zo zijn, maar hij zal zelden 50% sneller remmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 22:57

Cyphax

Moderator LNX
Muismat1991 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:32:
[...]

Maar..... Dat is precies de reden dat je altijd twee seconden afstand houdt minimaal.
Dat zal best wel, maar hoe schat je dat nou echt in terwijl je aan met z'n allen aan het optrekken bent? Is twee seconden dan echt genoeg?
Ik vind het prima als je dat vervolgens uit gaat zoeken, maar ik vind de conclusie dat je in alle gevallen te dicht op je voorganger zit als je een langere remweg hebt wel erg snel getrokken. :)
(Het is allang mooi dat ie uit kon wijken en niet achterop 'm gebotst was; ik denk dat dat namelijk zou zijn gebeurd als TS serieus te dicht op de voorganger zat)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
Geen afstand genoeg punt je moet altijd kunnen stoppen, we zitten hier niet op een gesloten circuit maar op de openbare weg en daar zit vanalles tussen qua bestuurders daar moet je rekening mee houden en niet dat hij "misschien" zal optrekken jij hebt volgens mij nog steeds geen glazen bol.
Assumptions are the mother of all fuckups!!!!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De praktijk is dat niemand voldoende afstand houdt. Pak een rondje snelweg in de spits en je kan ze met een lampje zoeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
Cyphax schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:38:
[...]

Dat zal best wel, maar hoe schat je dat nou echt in terwijl je aan met z'n allen aan het optrekken bent? Is twee seconden dan echt genoeg?
Ik vind het prima als je dat vervolgens uit gaat zoeken, maar ik vind de conclusie dat je in alle gevallen te dicht op je voorganger zit als je een langere remweg hebt wel erg snel getrokken. :)
(Het is allang mooi dat ie uit kon wijken en niet achterop 'm gebotst was; ik denk dat dat namelijk zou zijn gebeurd als TS serieus te dicht op de voorganger zat)
Als je dit echt zo vindt zoals je schrijft, moet je denk ik weer wat rijlessen gaan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Anoniem: 1302638 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:44:
De praktijk is dat niemand voldoende afstand houdt. Pak een rondje snelweg in de spits en je kan ze met een lampje zoeken.
Maar als jij het zelf wel doet, is de kans klein dat er aan je voorkant wat gebeurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

pennywiser schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:46:
[...]

Maar als jij het zelf wel doet, is de kans klein dat er aan je voorkant wat gebeurt.
True, true.

Maar het voelt een beetje "de braafste jongen van de klas" af en toe. Jij niet specifiek hoor. Ik hou ook graag twee seconden afstand, en mijn auto doet dat automatisch op de ACC. Maar dat betekent ook elke 2 minuten een werkbusje in het gat dat je open laat en dat levert ook weer wrijving op.

Achter een vrachtauto pak ik het liefst 10 seconden want je ziet geen klote :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Anoniem: 1302638 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:48:
[...]

True, true.

Maar het voelt een beetje "de braafste jongen van de klas" af en toe. Jij niet specifiek hoor. Ik hou ook graag twee seconden afstand, en mijn auto doet dat automatisch op de ACC. Maar dat betekent ook elke 2 minuten een werkbusje in het gat dat je open laat en dat levert ook weer wrijving op.

Achter een vrachtauto pak ik het liefst 10 seconden want je ziet geen klote :P
Ook dat is true, heel vervelend. Even nieuwe plek op de weg zoeken, ik heb afgeleerd me daaraan overmatig te storen tijdens het rijden. Maar ja, anticiperen blijft het voortdurend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
noppus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:31:
Ik zie best situaties waarin het gedrag van TS verdedigbaar is. Als je één auto voor je hebt, en verder een vrije baan, dan kun je, als er vóór je onverwacht stevig geremd wordt, en je zit er een beetje dicht op, beter wat voorzichtiger gecontroleerd remmen en uitwijken dan planken op de rem en de controle over de auto verliezen. En misschien rijdt er nog iemand achter je, die jij dan in je koffer krijgt.

Als je dan door uitwijken naar de vluchtstrook veilig bent, zou ik dat doen. En als je die auto eenmaal voorbij bent (dat gebeurt als je iets voorzichtiger remt), én je bent je rot geschrokken, én je zie die mafklapper nog steeds staan op de rijbaan, dan denk ik niet dat veel mensen netjes op de vluchtstrook stil blijven staan en wachten tot de ander weer gaat rijden om dan na hem weer in te voegen. Dat soort types kunnen beter achter je rijden dan voor je.

Het is wat anders als je met enorme snelheid passeert, zonder te remmen.
Ik vind dit wel interessant, want TS handelt in een reflex. En dan heb je niet echt tijd om je realiseren dat er al dan niet een stuk vrij asfalt rechts van je zit.

Ik heb wel eens een kop-staart botsing op de linkerbaan van een autosnelweg gehad en ben blij dat ik (reflex) gewoon keihard ben gaan remmen en een kleine botsing (met auto total loss) had. Want als ik in een reflex was uitgeweken was ik OF tegen de vangrail links geknald of ik was onder een vrachtwagen (rechts) gekomen. (overigens leverde mij dat ook nog een boete voor te weinig afstand houden op).

In het geval van TS pakt het goed uit om uit te wijken (want er ligt een vluchtstrook) maar die is er niet altijd of er zijn andere dingen zoals een stuk water, bomen, fietsers, vangrails etcetera. En je hebt niet altijd tijd om 'het beste' te kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:16

BrZ

Muismat1991 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:32:
Een auto heeft met 70km/h een gemiddelde stopafstand van 43.06m en legt 19,44m/s af. Met twee seconden afstand waarvan je 1 seconden nodig hebt als reactietijd heb je een extra 20 meter om te stoppen op je voorganger die 40 meter nodig heeft. Dat een sportauto wat sneller remt zal zeker zo zijn, maar hij zal zelden 50% sneller remmen.
Die 43 meter is de totale stopafstand, dus reactietijd + remafstand. De remafstand bij 70km/h is dan zo'n 25 meter. Met 2 seconde afstand tot je voorganger heb je dus zo'n 64 meter om tot stilstand te komen (2x 19,44 + 25), wat ruim meer is dan die 43 meter.

(Er van uitgaande dat je remweg ongeveer hetzelfde is als je voorganger hoef je overigens alleen maar de reactietijd aan afstand te houden, maar dan sta je na een noodstop precies bumper tegen bumper ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kalentum schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:54:
[...]

Ik vind dit wel interessant, want TS handelt in een reflex. En dan heb je niet echt tijd om je realiseren dat er al dan niet een stuk vrij asfalt rechts van je zit.

Ik heb wel eens een kop-staart botsing op de linkerbaan van een autosnelweg gehad en ben blij dat ik (reflex) gewoon keihard ben gaan remmen en een kleine botsing (met auto total loss) had. Want als ik in een reflex was uitgeweken was ik OF tegen de vangrail links geknald of ik was onder een vrachtwagen (rechts) gekomen. (overigens leverde mij dat ook nog een boete voor te weinig afstand houden op).

In het geval van TS pakt het goed uit om uit te wijken (want er ligt een vluchtstrook) maar die is er niet altijd of er zijn andere dingen zoals een stuk water, bomen, fietsers, vangrails etcetera. En je hebt niet altijd tijd om 'het beste' te kiezen
Dit was een oprit en geen linkerbaan met bijbehorende snelheid. Met lagere snelheid heb je meer tijd om te reageren dan op de linkerbaan. Constateer dat je niets hebt om uit te wijken links en rechts, dan moet je afstand en snelheid daarop nog verder dan normaal aangepast zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
Cyphax schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:21:
[...]

Grappig dat je precies mij er op aanvalt, als er al tientallen posts zijn die exact hetzelfde zeggen als ik.

Als je moet uitwijken voor een auto die op de rem gaat, zat je er te dicht op. Zo simpel is het. Je houdt afstand zodat je remweg lang genoeg is. En wat voor je auto je dan hebt maakt niet uit, daar dien je zelf rekening mee te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens mij is het meeste al wel gezegd. Je mag van geluk spreken dat de agent een redelijk goede dag had en niet gelijk artikel 5 heeft geopperd (te weinig afstand houden, rijden over de vluchtstrook en rechts inhalen binnen enkele seconden tijdens de bijzondere handeling invoegen)

[ Voor 32% gewijzigd door pagani op 18-05-2021 15:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:06
corset schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:04:
[...]

Grappig dat je precies mij er op aanvalt, als er al tientallen posts zijn die exact hetzelfde zeggen als ik.

Als je moet uitwijken voor een auto die op de rem gaat, zat je er te dicht op. Zo simpel is het. Je houdt afstand zodat je remweg lang genoeg is. En wat voor je auto je dan hebt maakt niet uit, daar dien je zelf rekening mee te houden.
offtopic:
Waarom zeg je dat dan als het al tientallen keren gezegd is? Het is niet zo dat als je iets vaker herhaalt dat het dan waar is.

Er zijn meerdere factoren die invloed hebben op het op tijd kunnen stoppen. Zoals niet (continue) voor je kijken, als je wilt invoegen is het namelijk goed gebruik dat je ook naast je en achter je kijkt of je niemand van de weg ramt bij het voegen, op dat moment kijk je kortstondig niet voor je. Als je dan gas geeft om je snelheid aan de auto's op de rijbaan aan te passen, en de auto voor je remt (omdat hij bang is dat hij niet kan invoegen, of zit naast een vrachtwagen en denkt dat het beter is om er achter in te voegen dan er voor) dan kan je verrast worden. Ondanks dat je voldoende afstand hield, kan je wellicht niet meer op tijd remmen. Of misschien nog net wel, maar is ontwijken gewoon de beter optie. Een andere mogelijkheid is afgeleid zijn door zaken in auto, zoals je telefoon, een passagier die schrikt van een spin, of buiten je auto zoals reclame borden etc.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden, het toont echter wel jouw (jullie) ongelijk aan dat niet op tijd kunnen remmen altijd komt door het onvoldoende afstand houden.

In mijn ogen is anticiperen op de te verwachten handeling van anderen in het verkeer essentieel in veilig verkeersgedrag. Zo mag je ook verwachten dat iemand op een oprit gaat versnellen naar de snelheid van de rijbaan. Als iemand dan ineens (onverwacht) vertraagt dan kan een situatie zoals die van de TS voorkomen. Ik vind dan uitwijken in sommige gevallen gerechtvaardigd. Als je dan na het uitwijken de remmende auto gepasseerd bent, wat logisch is gezien je uitwijkt omdat er een (groot) snelheidsverschil is, ga je er niet achter weer invoegen, dat slaat echt nergens op.
Daarnaast moet je in zo'n situatie een split second beslissing nemen, dus de kans dat je achteraf niet de beste oplossing hebt gekozen is aanwezig.

Daarnaast is het voor het mogen gebruiken van de vluchtstrook volledig irrelevant wat de oorzaak is van de noodsituatie. Of dit nu onvoldoende afstand houden is, of slecht ondehoud. Je krijgt geen boete voor het oneigelijke gebruik van de vluchtstrook op het moment dat je pech hebt met je auto. Je kan wel een boete krijgen voor het gebruiken van de weg met een auto die technische niet voldoet, maar niet voor het op de vluchtstrook zetten van die auto.

Het is heel wat anders als er moedwillig een langzamere weggebruiker over de vluchtstrook wordt ingehaald, zonder dat daar een nood situatie aan vooraf is gegaan.
Aangezien ik er niet bij was en de verklaring van de politie agent niet beschikbaar is, kan ik niet oordelen of de situatie van de TS een ordinaire inhaalactie was, of een legitieme ontwijk actie. In het eerste geval is de boete in mijn ogen terecht, in het tweede geval in mijn ogen niet. Of een boete voor bumperkleven wel terecht zou zijn kan ik niet bepalen i.v.m. onvoldoende bewijs. Dit is ook niet relevant, aangezien die boete (waarschijnlijk) niet is uitgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Iedere post die hieronder nog geplaats wordt met een opmerking in de trant dat de boete terecht is de TS maar domweg moet betalen, is hierbij off-topic en ongewenst.

De TS vraagt in eerste instantie wat hem te wachten staat, een volledig terechte vraag en bovendien is het in Nederland een grondrecht om een veroordeling of strafoplegging aan te mogen vechten.
Het is echt niet nodig iemand te verwensen die gebruik wil maken van dit recht.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pennywiser schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:13:
Dat wel, en dan mag je de vluchtstrook gebruiken. Je moet dan wel stopen, en niet de auto(s) voor hem gaan inhalen.
Een vluchtstrook is een deel waar weggebruikers naar kunnen uitwijken in geval van nood of pech.
@Stefanbosje
Schrijft dat de auto voor hem een noodstop maakte, waar geen reden voor was
(zat misschien te klooien op zijn telefoon)

Dit zou ik ook als reden opgeven bij evt. bezwaar @Stefanbosje

Good Luck

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-05 15:43
vassago schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:05:
Rijden over de vluchtstrook heeft een feitcode (R465a) en een standaardtarief (€ 400), maar is wel een OM-feit. Daarvoor wordt (via het CJIB) een strafbeschikking opgelegd door het OM. Die standaardtarieven voor OM-feiten kan een agent je in de regel niet vertellen, tenzij hij het toevallig in de Boetebase of de Tekstenbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen heeft opgezocht.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:34
Ik heb een keertje iemand van achteren geraakt omdat die plots remde. Wie denk je dat er schuldig was? Die andere niet in elk geval, ook al gaf hij op het schadeformulier toe dat hij plots hard moest remmen omdat hij een file over een heuvel te laat had gezien.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
voske schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:23:
[...]

Rijden over de vluchtstrook heeft een feitcode (R465a) en een standaardtarief (€ 400), maar is wel een OM-feit. Daarvoor wordt (via het CJIB) een strafbeschikking opgelegd door het OM. Die standaardtarieven voor OM-feiten kan een agent je in de regel niet vertellen, tenzij hij het toevallig in de Boetebase of de Tekstenbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen heeft opgezocht.
Strafbeschikking, dat is dus nog met een strafblad ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hackus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:12:
[...]

Dat wel, en dan mag je de vluchtstrook gebruiken. Je moet dan wel stopen, en niet de auto(s) voor hem gaan inhalen.
Een vluchtstrook is een deel waar weggebruikers naar kunnen uitwijken in geval van nood of pech.
@Stefanbosje
Schrijft dat de auto voor hem een noodstop maakte, waar geen reden voor was
(zat misschien te klooien op zijn telefoon)

Dit zou ik ook als reden opgeven bij evt. bezwaar @Stefanbosje

Good Luck
Allemaal true, toch denk ik dat de kans op slsgen nagenoeg 0 is, omdat het jouw woord tegen dat van een agent is. Getuigen zijn er ook niet (meer).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 472287

DutchKel schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:23:
Ik heb een keertje iemand van achteren geraakt omdat die plots remde. Wie denk je dat er schuldig was? Die andere niet in elk geval, ook al gaf hij op het schadeformulier toe dat hij plots hard moest remmen omdat hij een file over een heuvel te laat had gezien.
Je klinkt verbaasd over het feit dat dat jou schuld is. Ik hoop dat je toch nog eens stevig gaat nadenken over "afstand houden" en wellicht jezelf een opfriscursus auto-theorie geeft.

[ Voor 174% gewijzigd door deepbass909 op 18-05-2021 18:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
DutchKel schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:23:
Met genoeg afstand was je dat niet gebeurd, ook voor jou kwam die heuvel eraan en kon je er niet overheen kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 21:16
De vluchtstrook is voor noodgevallen. Zoals ik je verhaal lees TS, heb je deze gebruikt om een ongeval te voorkomen. Hoewel het geen schoonheidsprijs is om een voertuig in te halen op deze wijze, heb je desondanks een verkeersongeval voorkomen. Hier is vast wat clementie mogelijk.
Op het moment dat je de boete krijgt is het prima de moeite om eerlijk dit verhaal te houden. Deze boete is ontworpen voor personen die bijvoorbeeld geen zin hebben in een file en dus over de vluchtstrook rijden. Of vinden dat een uitvoegstrook 500 meter eerder begint bij een file (dus nog vluchtstrook is) dan als er geen file is.

Ik weet nog goed dat ik in mijn oude Mitsubishi met trommelremmen rondom, steeds dichterbij de hagelnieuwe BMW voor mij kwam te rijden tijdens het maken van een noodstop. Echt op een haar na een flink ongeluk (was er maar een vluchtstrook op de N8). Ik hield twee seconden afstand omdat ik wist dat de remmen van die auto niet zo goed waren als die van recentere auto's (wel door de APK overigens). Maar als er iemand in jouw gat duikt en dan een noodstop doet, is bijna geen kruid tegen gewassen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:34
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:29:
[...]

Je klinkt verbaasd over het feit dat dat jou schuld is. Ik hoop dat je toch nog eens stevig gaat nadenken over "afstand houden" en wellicht jezelf een opfriscursus auto-theorie geeft.
Zo verbaasd was ik niet dat het mijn schuld is. Ik wil alleen aan TS duidelijk maken dat hij te weinig afstand hield en dat hij geluk heeft dat het bij een boete is gebleven.

Het was bij mij overigens wel met een nieuwe lease auto die ik net voor het weekend had gekregen en nog niet zo goed kende, de remweg was daarvan dus langer dan wat ik had verwacht.

Maar feit blijft dat ik inderdaad te weinig afstand hield.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Tip: koop een dashcam. Precies voor dit soort situaties. :)
Pagina: 1 2 Laatste