corset schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:04:
[...]
Grappig dat je precies mij er op aanvalt, als er al tientallen posts zijn die exact hetzelfde zeggen als ik.
Als je moet uitwijken voor een auto die op de rem gaat, zat je er te dicht op. Zo simpel is het. Je houdt afstand zodat je remweg lang genoeg is. En wat voor je auto je dan hebt maakt niet uit, daar dien je zelf rekening mee te houden.
offtopic:
Waarom zeg je dat dan als het al tientallen keren gezegd is? Het is niet zo dat als je iets vaker herhaalt dat het dan waar is.
Er zijn meerdere factoren die invloed hebben op het op tijd kunnen stoppen. Zoals niet (continue) voor je kijken, als je wilt invoegen is het namelijk goed gebruik dat je ook naast je en achter je kijkt of je niemand van de weg ramt bij het voegen, op dat moment kijk je kortstondig niet voor je. Als je dan gas geeft om je snelheid aan de auto's op de rijbaan aan te passen, en de auto voor je remt (omdat hij bang is dat hij niet kan invoegen, of zit naast een vrachtwagen en denkt dat het beter is om er achter in te voegen dan er voor) dan kan je verrast worden. Ondanks dat je voldoende afstand hield, kan je wellicht niet meer op tijd remmen. Of misschien nog net wel, maar is ontwijken gewoon de beter optie. Een andere mogelijkheid is afgeleid zijn door zaken in auto, zoals je telefoon, een passagier die schrikt van een spin, of buiten je auto zoals reclame borden etc.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden, het toont echter wel jouw (jullie) ongelijk aan dat niet op tijd kunnen remmen altijd komt door het onvoldoende afstand houden.
In mijn ogen is anticiperen op de te verwachten handeling van anderen in het verkeer essentieel in veilig verkeersgedrag. Zo mag je ook verwachten dat iemand op een oprit gaat versnellen naar de snelheid van de rijbaan. Als iemand dan ineens (onverwacht) vertraagt dan kan een situatie zoals die van de TS voorkomen. Ik vind dan uitwijken in sommige gevallen gerechtvaardigd. Als je dan na het uitwijken de remmende auto gepasseerd bent, wat logisch is gezien je uitwijkt omdat er een (groot) snelheidsverschil is, ga je er niet achter weer invoegen, dat slaat echt nergens op.
Daarnaast moet je in zo'n situatie een split second beslissing nemen, dus de kans dat je achteraf niet de beste oplossing hebt gekozen is aanwezig.
Daarnaast is het voor het mogen gebruiken van de vluchtstrook volledig irrelevant wat de oorzaak is van de noodsituatie. Of dit nu onvoldoende afstand houden is, of slecht ondehoud. Je krijgt geen boete voor het oneigelijke gebruik van de vluchtstrook op het moment dat je pech hebt met je auto. Je kan wel een boete krijgen voor het gebruiken van de weg met een auto die technische niet voldoet, maar niet voor het op de vluchtstrook zetten van die auto.
Het is heel wat anders als er moedwillig een langzamere weggebruiker over de vluchtstrook wordt ingehaald, zonder dat daar een nood situatie aan vooraf is gegaan.
Aangezien ik er niet bij was en de verklaring van de politie agent niet beschikbaar is, kan ik niet oordelen of de situatie van de TS een ordinaire inhaalactie was, of een legitieme ontwijk actie. In het eerste geval is de boete in mijn ogen terecht, in het tweede geval in mijn ogen niet. Of een boete voor bumperkleven wel terecht zou zijn kan ik niet bepalen i.v.m. onvoldoende bewijs. Dit is ook niet relevant, aangezien die boete (waarschijnlijk) niet is uitgeschreven.