Beste tweakers,
Ik heb diverse problemen met mijn warmtepomp gehad door foutieve installatie (zie topics hieronder).
Binnenkort komt de installateur de boel wéér anders aansluiten. Er zijn namelijk te dunne leidingen gebruikt.
Dat biedt ook de kans om het buffervat anders aan te sluiten.
Volgens Warmtepompweetjes is dit GOED:

En dit SLECHTER omdat er menging optreed in het vat. Als je dan de temperatuur in het buffervat meet, zal de WP dus een hogere temperatuur water aanmaken. Het rendement van een WP gaat achteruit als er een hogere temperatuur gemaakt moet worden.

Volgens een productexpert van de fabrikant van de WP, gaat in opzet C echter de levensduur van de (externe) circulatiepomp achteruit doordat die 'geduwd' wordt door de interne pomp van de binnenunit.
Ik zit nu met een aantal vragen:
Buffervat geen hydraulisch nulpunt?
Storing: te laag verwarmingswaterdebiet
Ik heb diverse problemen met mijn warmtepomp gehad door foutieve installatie (zie topics hieronder).
Binnenkort komt de installateur de boel wéér anders aansluiten. Er zijn namelijk te dunne leidingen gebruikt.
Dat biedt ook de kans om het buffervat anders aan te sluiten.
Volgens Warmtepompweetjes is dit GOED:

En dit SLECHTER omdat er menging optreed in het vat. Als je dan de temperatuur in het buffervat meet, zal de WP dus een hogere temperatuur water aanmaken. Het rendement van een WP gaat achteruit als er een hogere temperatuur gemaakt moet worden.

Volgens een productexpert van de fabrikant van de WP, gaat in opzet C echter de levensduur van de (externe) circulatiepomp achteruit doordat die 'geduwd' wordt door de interne pomp van de binnenunit.
Ik zit nu met een aantal vragen:
- Klopt het dat de levensduur van de pomp achteruit gaat in opzet C?
- Mijn warmtepomp heeft geen externe temperatuursensor voor de afgifte. Verandert dat nog iets aan de keuze?
- Heeft iemand nog andere tips/verbeteringen?
Buffervat geen hydraulisch nulpunt?
Storing: te laag verwarmingswaterdebiet
[ Voor 1% gewijzigd door MWDKing op 17-05-2021 11:31 . Reden: Plaatjes verwisseld, typfout. ]