Warmtepomp buffervat; best manier van aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 09:16
Beste tweakers,

Ik heb diverse problemen met mijn warmtepomp gehad door foutieve installatie (zie topics hieronder).
Binnenkort komt de installateur de boel wéér anders aansluiten. Er zijn namelijk te dunne leidingen gebruikt.

Dat biedt ook de kans om het buffervat anders aan te sluiten.
Volgens Warmtepompweetjes is dit GOED:
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_c_de_juiste_manier.jpg

En dit SLECHTER omdat er menging optreed in het vat. Als je dan de temperatuur in het buffervat meet, zal de WP dus een hogere temperatuur water aanmaken. Het rendement van een WP gaat achteruit als er een hogere temperatuur gemaakt moet worden.
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_a.jpg

Volgens een productexpert van de fabrikant van de WP, gaat in opzet C echter de levensduur van de (externe) circulatiepomp achteruit doordat die 'geduwd' wordt door de interne pomp van de binnenunit.

Ik zit nu met een aantal vragen:
  1. Klopt het dat de levensduur van de pomp achteruit gaat in opzet C?
  2. Mijn warmtepomp heeft geen externe temperatuursensor voor de afgifte. Verandert dat nog iets aan de keuze?
  3. Heeft iemand nog andere tips/verbeteringen?
N.b. Op twee andere topics heb ik al vragen gesteld m.b.t. mijn eigen installatie en foto's daarvan geplaatst. Ik heb een nieuw topic geopend omdat het een apart vraagstuk is. Voor de geinteresseerden:
Buffervat geen hydraulisch nulpunt?
Storing: te laag verwarmingswaterdebiet

[ Voor 1% gewijzigd door MWDKing op 17-05-2021 11:31 . Reden: Plaatjes verwisseld, typfout. ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-05 23:08
1) Deze pomp zal op vloerverwarming met naregeling op constante druk worden ingesteld zodat het debiet over de groepen gelijk zal zijn, aangezien er al druk wordt aangeleverd zal dit minder energie kosten, toerental van de waaier zal ook gelijk blijven. (Slijtage is dus meer theorie verhaal, vuil in je systeem sloopt je pomp sneller)
2) De bedoeling van de buffer is meer energie op te slaan voor de defrost en om te voorkomen dat de WP gaat pendelen. (De warmte kan niet de vloer in maar wel in het vat.) Iets hogere temperatuur, enkele graden is dan noodzakelijk. Dit is het wisselgeld dat je achterlaat door het naregeling systeem, heb je geen naregeling dan kun je de vloer als buffer gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-05 06:04
Zolang jouw buffervat een voldoende grote aansluiting heeft is er niks aan de hand.
Volgens mij zit je met een elektronisch geregelde pomp prima. (A label)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Jim423 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:30:
Zolang jouw buffervat een voldoende grote aansluiting heeft is er niks aan de hand.
DAB evosta goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 09:16
Jim423 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:30:
Dank voor je input. Waarom is de grote van de aansluting relevant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
MWDKing schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:52:
Beste tweakers,

Ik heb diverse problemen met mijn warmtepomp gehad door foutieve installatie (zie topics hieronder).
Binnenkort komt de installateur de boel wéér anders aansluiten. Er zijn namelijk te dunne leidingen gebruikt.

Dat biedt ook de kans om het buffervat anders aan te sluiten.
Volgens Warmtepompweetjes is dit GOED:
[Afbeelding]
Dit is zeker interessant, ik heb het vat in de kelder opgesteld, daar lopen al twee 32 mm uponor naar toe. volgens bovenstaand plaatje hoef ik dan alleen de pomp voor de vloerverdeler toe te voegen.

Wat doe je met de buffer met koelen, laat ik m ook afkoelen? Waar plaats ik de aftakking naar de fancoils?
Pagina: 1