Rookmelders verplicht 1-7-2022 consequenties niet plaatsen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:48
Hallo Medetweakers,

Deze week las ik het nieuwsbericht bij de TU https://www.c.technischeunie.nl/Nieuws/rookmelders-verplicht-vanaf-juli-2022.html over de gewijzigde wetgeving betreffend rookmelders in de bestaande bouw.

Vanochtend heb ik geprobeerd dit aan mijn ouders voor te leggen om hun woning op tijd gereed te hebben. Mijn vader explodeerde echter over onzin regels en "dictator Rutte".

Nu lijkt mij de oplossing vrij simpel. Plaats melders 30cm vanaf lampen voor een vaste aansluiting
2x Ei 146 rookmelder (overloop boven en hal beneden) €30
1x Firex KF30 hittemelder (bijkeuken met ketel/wasmachine/droger) +- €40
3x 30cm p25 goot + kabel 3x1,5 = +- €5
Totaal +- €115 voor 10 jaar

Hiermee voldoet het aan de regel op elke verdieping een rookmelder met daarnaast een hittemelder bij een risicoplek. Eventueel ook een hittemelder in de open keuken. Ben ik hierin correct met de wetgeving?

Er is risico voor niet uitkeren bij brand door verzekering. Zijn er verder nog mogelijke consequenties voor het niet volgen van deze wet?
Alvast bedankt voor jullie tijd.

Beste antwoord (via Rukapul op 17-05-2021 19:21)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

vj_slof schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:04:
Hier een keer thuis brand gehad. Niemand thuis gelukkig. Buurman gek van het gepiep en gaat telefonisch klagen bij de woningstichting ipv de brandweer te bellen… Ja, zo kan het ook.

Zelf weigerden de buren altijd de rookmelders. Dit jaar eindelijk verplicht. Zonderlinge buurman heeft zelfs geen deurbel, dus als zijn rookmelder afgaat bel ik eerst 112 en trap ik als z’n voordeur helemaal kapot. Brand of geen brand.
En lekker de brand méér zuurstof geven, zal de buurman fijn vinden bij jouw poging tot inbraak, dan zal de brand vast ook aangestoken zijn... ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ricko1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:58:
Hallo Medetweakers,

Deze week las ik het nieuwsbericht bij de TU https://www.c.technischeunie.nl/Nieuws/rookmelders-verplicht-vanaf-juli-2022.html over de gewijzigde wetgeving betreffend rookmelders in de bestaande bouw.

Vanochtend heb ik geprobeerd dit aan mijn ouders voor te leggen om hun woning op tijd gereed te hebben. Mijn vader explodeerde echter over onzin regels en "dictator Rutte".

Nu lijkt mij de oplossing vrij simpel. Plaats melders 30cm vanaf lampen voor een vaste aansluiting

Hiermee voldoet het aan de regel op elke verdieping een rookmelder met daarnaast een hittemelder bij een risicoplek. Eventueel ook een hittemelder in de open keuken. Ben ik hierin correct met de wetgeving?

Er is risico voor niet uitkeren bij brand door verzekering. Zijn er verder nog mogelijke consequenties voor het niet volgen van deze wet?
Veel info te lezen op oa Rookmelders.nl

Afbeeldingslocatie: https://www.brandweerzeeland.nl/sites/brandweerzeeland/files/styles/nieuws_teaser/public/2018-05/image.jpeg?h=b1ed9d61&itok=77GOUq7e

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 14-05-2021 14:02 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 14:13

Sterven?

Hier in BE al een tiental doden door woningbranden dit jaar alleen. Met overal rook- of hittemelders was dit aantal flink lager.

Maar als je te gierig bent voor 10€ per jaar of te erg 'tegen regelneverij' bent, moet je het zelf weten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Matthis schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:55:
[...]

Sterven?

Hier in BE al een tiental doden door woningbranden dit jaar alleen. Met overal rook- of hittemelders was dit aantal flink lager.

Maar als je te gierig bent voor 10€ per jaar of te erg 'tegen regelneverij' bent, moet je het zelf weten.
Neem aan dat de verzekeringspartijen hier ook aan mee gaan werken? Geen melders = geen dekking.

Ik snap zelf de weerstand ook niet, maar het is weer hetzelfde als autogordels en Corona vaccinaties. Rutte ( ;) ) bedenkt dus we bieden weerstand!

Default blanke hetero

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
In bestaande bouw <2003 mag je toch nog steeds melders op batterijen toepassen? Dan is de oplossing dus nog simpeler.

Die melders verkopen ze ook met batterij die 10 jaar mee gaat. Na 10 jaar zou je toch de gehele melder moeten vervangen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Hallo Medetweakers,

'Pa (of vooral, Ma), zou je Rutte willen negeren en het dan voor mij doen, zodat ik met een gerust hart kan slapen?'
werkt waarschijnlijk beter dan gaan wijzen op gevolgen voor verzekering enzo.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Gelukkig gelden die koppel regels niet voor bestaande bouw zo te lezen en mag je daarvoor gewoon nog wat goedkope melders van de action gebruiken.
Verder eens met je pa, overdreven bemoeizucht en waarschijnlijk weer het gevolg van een lobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Bedankt voor de reacties
@Matthis open deur "dat zal mij toch niet gebeuren". Gierigheid is het probleem niet, maar het "moet". Ik snap het nut van rookmelders wel.

@Xander Ervaring bij het vorige huis (18 jaar geleden, toen was ik 7) is rookmelder op batterij steeds piept na een paar maanden. Een claim dat de batterij 10 jaar meegaat gelooft hij niet.

@toolkist Dat is een beetje te dramatisch vor iemand van 25. Ik ben bijna op het punt waar ik ze het maar uit laat zoeken. Helaas moet ik nog 2 tot 4 jaar wachten voor een huurflat. Kopen is helemaal onmogelijk momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 20:37

AMDFreak

Intel is zo..

Hallo Medetweakers,

Voor nu maakt het voor de verzekering niets uit, in de polisvoorwaarden en/of clausules staat nergens dat je verplicht bent rookmelders te plaatsen conform X.

Als dit echt in een wet opgenomen gaat worden, kan dit een discussie worden. Oke je hebt een rookmelder, deze gaat af bij brand.. dan bel je 112 (op deze manier heb je er "alles" aan gedaan om de brand te voorkomen".
Ik zou eerder als verzekeraar eisen dat er iets van een blusapparaat aanwezig is, zodat je snel een beginnende brand kan blussen ipv eerst op het gemakje een emmer water vullen..

Ik vraag me af of een verzekeraar hier echt streng op gaat naleven, zou een rookmelder echt helpen om de schade last te verlagen? Als die af gaat, is het kwaad al geschied.. Laat staat als je niet thuis bent en je hebt wel een rookmelder..

Offtopic:
- een verzekeraar eist ook niet dat je cv ketel jaarlijks goed wordt onderhouden
- een verzekeraar eist ook niet dat je schoorsteen jaarlijks of 2 jaarlijks geveegd moet zijn..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Verhelderend stukje:
https://www.interpolis.nl...nen/rookmelders-verplicht

En batterij melders zijn dus ook toegestaan ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkevinxd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-05 12:08
keur0000 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:47:
Verhelderend stukje:
https://www.interpolis.nl...nen/rookmelders-verplicht

En batterij melders zijn dus ook toegestaan ;)
Batterij melders mogen voor nu dan dus wel toegestaan zijn, maar vraag me af of het niet verplicht wordt om alsnog melders te moeten ophangen die gekoppeld zijn en een accu hebben.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:02
Gelijk een cadeau idee voor vaderdag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

AMDFreak schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:38:
[...]

Ik vraag me af of een verzekeraar hier echt streng op gaat naleven, zou een rookmelder echt helpen om de schade last te verlagen? Als die af gaat, is het kwaad al geschied.. Laat staat als je niet thuis bent en je hebt wel een rookmelder..
Een rookmelder dient vooral om te waarschuwen als jij slaapt. Veel mensen worden namelijk gewoon bedwelmd door de rook. Daarnaast is rook heel slecht voor de longen waardoor je levenslange longschade aan een brand over kunt houden.
Offtopic:
- een verzekeraar eist ook niet dat je cv ketel jaarlijks goed wordt onderhouden
- een verzekeraar eist ook niet dat je schoorsteen jaarlijks of 2 jaarlijks geveegd moet zijn..
Zijn er dan verzekeringen tegen dood door koolmonoxide? Zo niet, dan zal de verzekeraar het prima vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 20:37

AMDFreak

Intel is zo..

Klopt, maar een brandverzekeraar verzekerd ook niet iemands gezondheid.. maar verzekerd je huis/gebouw.

Verder ben ik het met je eens dat rookmelders er zijn voor je eigen "leven".

Ik zou eigenlijk niet weten hoe een overlijdensrisico verzekering aankijkt tegen een dood door koolmonoxide. Scharen ze dit onder zelfdoding?
maargoed, dit is wat offtopic.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:01
Ben ik nu zo dom op de vrijdagmiddag, of is het begrijpelijk dat ik niets snap van de onderstaande zin?

Het toepassen van vrijloopdrangers wordt verplicht. Dit geldt voor een toegangsdeur van een woonfunctie die alleen zelfsluitend is bij brand in de woonfunctie of het woongebouw waarin de woonfunctie is gelegen. Dit geldt voor nieuwe woongebouwen en bij verbouw en functiewijziging.

M.a.w. moet er bij elke woongelegenheid nu een dranger op de voor- en achterdeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:51
Mijn huidige rookmelders zijn gekoppeld en nu tien jaar oud. Ik begrijp niet goed de verschillende koppelsystemen. Ik ben er vanuit gegaan dat ze bedraad zijn gekoppeld. Maar ik weet het niet zeker.
Er zijn nog wel bedraad gekoppelde rookmelders te koop (in de minderheid). Zoals de EI146. Uit de specs haal ik:
"Bedraad te koppelen met behulp van oranje koppeldraad. In bestaande woningen is deze oranje koppeldraad al aanwezig en her te gebruiken"

Dus als ik het goed begriip, moet ik nagaan of de rookmelders aan elkaar zijn gekoppeld met oranje draad. Is dan de 'standaard' of zouden er ook nog andere mogelijkheden kunnen zijn?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Thnx @Ricko1, ik wist hier niks vanaf. En blijkt dat ik zo’n beetje de enige in de vriendengroep ben die nog geen brandmelders heeft xD

Tbh vind ik de kansen nog steeds erg laag, 32 doden tov 620 in het verkeer (deelname aan verkeer dus 19x kans op dood dan geen brandmelder ophangen). Uit het rapport van 2020 blijkt dat veruit de meeste mensen dood gingen door beperkte zelfredzaamheid (25 van de 32. eg rolstoel / baby / drugs), en meestal alleenstaand (75%). Daarnaast was er uberhaupt maar 40% van deze branden een geval waarin een brandmelder nut had gehad.
Als gezond gezin van 4 dus kleine kans.

https://www.ifv.nl/kennis...le-woningbranden-2020.pdf

Maarja, ze worden verplicht, dus een setje FireAngels gekocht. 💸💸

[ Voor 10% gewijzigd door _eLMo_ op 14-05-2021 18:16 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-06 08:03
MantaMaartuh schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:36:
(...) waarschijnlijk weer het gevolg van een lobby
Dat denk ik ook, een lobby van de brandweer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-06 21:31
Maar is dit voorstel dan al aangenomen/behandeld? Het stukje van TU heeft het over een wetsvoorstel..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-06 08:03
_eLMo_ schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:13:

Als gezond gezin van 4 dus kleine kans.
Kleine kans, groot effect. Daarnaast is de ingreep ook relatief klein.

Ik verwacht overigens dat de verzekeringstechnische / juridische consequenties meevallen. Bij brand zal de verzekering in mijn ogen moeten bewijzen wat de schade geweest zou zijn met rookmelders. Ook een boete bij het niet hebben van een rookmelder zie ik voor particulieren niet gebeuren. Maar dat moet geen overweging zijn vind ik, rookmelders kunnen echt het leven van jou en je gezinsleden redden. Dat, afgezet tegen de prijs, maakt het een goede investering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-06 12:32
Ricko1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:37:
Bedankt voor de reacties
@Matthis open deur "dat zal mij toch niet gebeuren". Gierigheid is het probleem niet, maar het "moet". Ik snap het nut van rookmelders wel.

@Xander Ervaring bij het vorige huis (18 jaar geleden, toen was ik 7) is rookmelder op batterij steeds piept na een paar maanden. Een claim dat de batterij 10 jaar meegaat gelooft hij niet.
Daarom de standaard 9v alkaline batterij van een rookmelder direct vervangen door een van 9v lithium, die gaan wel een stuk langer (vele jaren) mee. Scheelt je een hoop gedoe en ergernis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
@XFlame Daar moest ik ook wat meer over lezen. Een "vrijloopdranger" is een deurdranger die de deur automatisch sluit zodra de spanning wegvalt (b.v. door een rookmelder die schakelt). Normaal gesproken doet die niks i.t.t. een normale deurdranger.

Dit is van toepassing bij apartementen waarbij de "voordeur" binnen is. Denk aan een gang in het midden van een gebouw ipv zoiets als een gallerijflat. Hier kan rook zich ophopen. De voordeur van de woning moet dan ook rookdicht zijn. Dit vertraagt de verspreiding van rook en geeft meer tijd om te evacueren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:14
Hier 5x google nest protect v2 hangen. Rook, warmte en koolmonoxide melder. Entreehal, woonkamer, bijkeuken, overloop boven en zolder.

Zijn gekoppeld via wifi, zelftestend en geven inzicht in de app. Ook meldt ie daar wanneer en welke batterij vervangen moet worden. Tweetraps alarm, licht bij eerste detectie, hard bij verergering. Geeft dan ook sprekend aan waar de detectie plaatsvindt, zodat je tegenovergesteld kan vluchten. Hebben we de kinderen ook geleerd. Tegelijkertijd ook nog mooie nacht verlichting op de gangen (met bewegingsdetectie)

En ja, het kost wat (100€ per stuk) maar als er echt een keer wat gebeurt wil je het jezelf niet aanrekenen...

[ Voor 7% gewijzigd door caspervc op 14-05-2021 23:29 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Zomaar uit benieuwdheid: Hoe is deze wetgeving tot stand gekomen? Want een rookmelder redt niet alleen je eigen leven, maar met de volle bebouwing in NL ook je buren. Wanneer zo'n ding af gaat heb je zo'n 30 seconden om je huis te ontvluchten, daarna ben je bewustloos. Dan duurt het zo'n 3 minuten voordat het bij de buren begint te branden. Dus als je het niet voor jezelf doet, doe je het dan wel voor je buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 19:27
Op Ali staan genoeg Tuya of Xiaomi rookmelders, via wifi. Werkt dat een beetje? Of heb je dan een Tuya account nodig, niet zelfstandig via wifi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
De Xiaomi Honeywell rookmelders werken hier prima met koppeling dmv zigbee naar home assistent.

Mocht er nog stroom zijn op het moment dat ze afgaan gaan de lampen aan en de rolluiken omhoog. Indien geen stroom dan gaat er een breekijzer tussen het rolluik.

Toch eens werk van maken om paar rolluiken te voorzien naar noodstroom accu. Dit kan blijkbaar bij somfy rolluiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-06 13:29
caspervc schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:39:
Hier 5x google nest hangen. Rook, warmte en koolmonoxide melder. Entreehal, woonkamer, bijkeuken, overloop boven en zolder.

Zijn gekoppeld via wifi, zelftestend en geven inzicht in de app. Ook meldt ie daar wanneer en welke batterij vervangen moet worden. Tweetraps alarm, licht bij eerste detectie, hard bij verergering. Geeft dan ook sprekend aan waar de detectie plaatsvindt, zodat je tegenovergesteld kan vluchten. Hebben we de kinderen ook geleerd. Tegelijkertijd ook nog mooie nacht verlichting op de gangen (met bewegingsdetectie)

En ja, het kost wat (100€ per stuk) maar als er echt een keer wat gebeurt wil je het jezelf niet aanrekenen...
Voldoen die ook aan de norm EN14604?

edit* Even gegoogled en ja de 2e generatie voldoet aan de norm.

[ Voor 3% gewijzigd door Ant Joy op 14-05-2021 19:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:50
Hier in huis 2 jaar geleden van die Alecto rookmelders gekocht. Van de 5 zijn er nog 2 overgebleven.

Heb er 3 in de nacht met veel geweld moeten mollen omdat ze spontaan zonder duidelijke reden af gingen en op een normale manier niet te stoppen zijn. Ze bleven maar af gaan en je weet niet meer wat je er mee aan moet behalve het hele ding dan maar te slopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pennywiser schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:45:
Op Ali staan genoeg Tuya of Xiaomi rookmelders, via wifi. Werkt dat een beetje? Of heb je dan een Tuya account nodig, niet zelfstandig via wifi?
Je wil gokken met je leven om een paar euro’s te besparen en een ongekeurde melder van ome Ali te importeren/bestellen?

/edit: de bol.com runt nu ook groot de banners met verplicht de rookmelder per 2022:
https://www.bol.com/nl/ra...QMhIBL5HyA.4_10.12.Banner
Met een magneet sticker kost het je dus 20 euro voor 10 jaar 1 rookmelder.

[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 14-05-2021 19:47 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
YakuzA schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:20:
[...]

Je wil gokken met je leven om een paar euro’s te besparen en een ongekeurde melder van ome Ali te bestellen?

/edit: de bol.com runt nu ook groot de banners met verplicht de rookmelder per 2022:
Totale bs. Die Xiaomi of Tuya rookmelders zijn prima, ik vroeg alleen naar de wifi werking ervan. Niet 1 of ander ongefundeerd oordeel zonder er zelf ervaring mee te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-06 13:29
pennywiser schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:33:
[...]

Totale bs. Die Xiaomi of Tuya rookmelders zijn prima, ik vroeg alleen naar de wifi werking ervan. Niet 1 of ander ongefundeerd oordeel zonder er zelf ervaring mee te hebben.
Of ze goed werken zou best kunnen maar als ze niet aan de norm voldoen mag je ze niet plaatsen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pennywiser schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:33:
[...]

Ik zal de Consumentenbond even voor je quoten:
Rookmelders uit het buitenland kopen
In mei 2019 kocht onze Engelse zusterorganisatie Which? enkele rookmelders online via grote verkoopsites als eBay en Wish. De prijzen zijn vaak maar enkele euro's. Maar ze blijken vaak juist niet te doen wat ze zouden moeten doen: waarschuwen bij brand.
Geef liever iets meer geld uit en kies een rookmelder uit onze test.
Maar verder mag je het idd best zelf weten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Ant Joy schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:39:
[...]

Of ze goed werken zou best kunnen maar als ze niet aan de norm voldoen mag je ze niet plaatsen.
Het gaat oa. om deze: pricewatch: Xiaomi Mijia Honeywell Brandalarm Detector

Die staat ook hier:

https://nl.aliexpress.com/item/1005002392432674.html

Die keuring zal ik eens induiken, maar ze worden in NL dus wel aangeboden en ze staan daarnaast ook op Ali.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 14-05-2021 19:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
YakuzA schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:40:
[...]

[...]

Bedankt voor dit geweldig onderbouwde stukje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
YakuzA schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:40:
[...]

[...]

Sorry dat ik wat fel reageerde, maar iedereen schiet vanuit de heup tegenwoordig lijkt het wel..

In het algemeen: ja. Echter staan ook spullen van Xiaomi op Ali. Niet alles is over 1 kam te scheren, zoals de Consumentenbond vaak doet.

[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 14-05-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:29
Hier een keer thuis brand gehad. Niemand thuis gelukkig. Buurman gek van het gepiep en gaat telefonisch klagen bij de woningstichting ipv de brandweer te bellen… Ja, zo kan het ook.

Zelf weigerden de buren altijd de rookmelders. Dit jaar eindelijk verplicht. Zonderlinge buurman heeft zelfs geen deurbel, dus als zijn rookmelder afgaat bel ik eerst 112 en trap ik als z’n voordeur helemaal kapot. Brand of geen brand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
vj_slof schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:04:.

Als je mijn deur kapot trapt als de brandmelder vals alarm geeft doe ik aangifte vanwege inbraak en geweldpleging.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 23:22
Trommelrem schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:40:
Zomaar uit benieuwdheid: Hoe is deze wetgeving tot stand gekomen? Want een rookmelder redt niet alleen je eigen leven, maar met de volle bebouwing in NL ook je buren. Wanneer zo'n ding af gaat heb je zo'n 30 seconden om je huis te ontvluchten, daarna ben je bewustloos. Dan duurt het zo'n 3 minuten voordat het bij de buren begint te branden. Dus als je het niet voor jezelf doet, doe je het dan wel voor je buren?
3 minuten? In een regulier woongebouw moeten woningscheidende muren, vloeren en plafonds minstens 30 minuten weerstand bieden tegen branddoorslag. En die eis bestaat al tientallen jaren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Ivow85
aljooge schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:12:
[...]

Als je mijn deur kapot trapt als de brandmelder vals alarm geeft doe ik aangifte vanwege inbraak en geweldpleging.
Succes, je aangifte zal hooguit tot een verhoor leiden. Conclusie is vervolgens dat rechtmatig gehandeld is, vanwege vermoeden van een beginnende woningbrand. Stempeltje er op, dossier sluiten.

Schade aan de voordeur kun je in zo'n geval niet eens verhalen op degene die de deur intrapt. Maar is voor jezelf of je opstalverzekering.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Als dit echt in een wet opgenomen gaat worden, kan dit een discussie worden. Oke je hebt een rookmelder, deze gaat af bij brand.. dan bel je 112 (op deze manier heb je er "alles" aan gedaan om de brand te voorkomen".
Ik zou eerder als verzekeraar eisen dat er iets van een blusapparaat aanwezig is, zodat je snel een beginnende brand kan blussen ipv eerst op het gemakje een emmer water vullen..
Kleine brandblussers zijn niet zo effectief wanneer ze gebruikt worden door mensen die er geen ervaring mee hebben. Men bereikt er in praktijk vaak geen succesvolle blussing mee, wel veel nevenschade in geval van een poederblusser. En belangrijker: mensen die gaan blussen vergeten nog wel eens de brandweer te bellen én stellen zichzelf bloot aan giftige rook, zonder beschermingsmiddelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:54
YakuzA schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:20:
[...]

Je wil gokken met je leven om een paar euro’s te besparen en een ongekeurde melder van ome Ali te importeren/bestellen?

Met een magneet sticker kost het je dus 20 euro voor 10 jaar 1 rookmelder.
Idd. Ik vertrouw Xiaomi al niet met een nietmachine, dus een rookmelder al helemaal niet . Hier alleen maar kwaliteitsspul op elke verdieping, en een CO melder op zolder bij de ketel. Zit je iig goed :)

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
Ik heb gewoon rookmelders op batterij bij iets van Blokker of zo gehaald. Dat zou moeten voldoen aan alle wetgevingen, gaan irritant piepen als de batterij (bijna) op is. Helemaal prima. Een in de woonkamer, 1 in de hal bg, 1 in de hal 1e verdieping, 1 co/rook op zolder bij ketel. Tot nu toe in 3 jaar pas 1x een batterij hoeven vervangen. Je hebt zelfs bevestiging met tape en een magneet wil je niet boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ivow85 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:16:
[...]

3 minuten? In een regulier woongebouw moeten woningscheidende muren, vloeren en plafonds minstens 30 minuten weerstand bieden tegen branddoorslag. En die eis bestaat al tientallen jaren.
In Flevoland zal dat ongetwijfeld het geval zijn. In de 14 andere provincies niet. Daar staan nog een boel oude gebouwen.
Succes, je aangifte zal hooguit tot een verhoor leiden. Conclusie is vervolgens dat rechtmatig gehandeld is, vanwege vermoeden van een beginnende woningbrand. Stempeltje er op, dossier sluiten.
Is hier niet een eeuwenoud arrest van? Het waterleidingarrest ofzoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 13:03
Ik heb als test een rookmelder van Heiman uit duitsland gekocht (via Amazon ) een TÜV en EN16404 gecertificeerde rookmelder met oa foto electrische sensor, een kompact ding en getest door boven rook te houden van een wierrook stokje !

Had in het verleden eens een melder gekocht bij de gamma , geen goedkope maar wat een bagger ding die ging geneens af boven een brandende krant.

Het is jammer dat er weinig goede testen zijn van Rookmelders in nederland.

https://www.amazon.de/-/n...n%2Caps%2C163&sr=8-6&th=1

veiligheid voor alles, overigens tip doe niet alleen op de overloop een melder maar ook in bv een woonkamer bij de TV of slaapkamer met een TV.

Het kan je leven redden en een brand ontstaat al heel snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Zelf heb ik hier een drietal Nest Protect v2 hangen, op batterijen. Doen het al ruim 2 jaar op de set AA batterijen. Maar, qua prijs waren ze natuurlijk niet goedkoop.

Overigens wel veel plezier en profijt van, als er wat eten in de airfryer aanbrandt bijvoorbeeld ;) meldt direct dat er zo een alarm gaat klinken, in verschillende ruimtes waar ik ze heb hangen. Met een tik op de knop is die gemute. Maar de aanschafprijs is niet voor eenieder te doen uiteraard

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
Gandalf68 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:32:
Ik heb als test een rookmelder van Heiman uit duitsland gekocht (via Amazon ) een TÜV en EN16404 gecertificeerde rookmelder met oa foto electrische sensor, een kompact ding en getest door boven rook te houden van een wierrook stokje !

Had in het verleden eens een melder gekocht bij de gamma , geen goedkope maar wat een bagger ding die ging geneens af boven een brandende krant.

Het is jammer dat er weinig goede testen zijn van Rookmelders in nederland.

https://www.amazon.de/-/n...n%2Caps%2C163&sr=8-6&th=1

veiligheid voor alles, overigens tip doe niet alleen op de overloop een melder maar ook in bv een woonkamer bij de TV of slaapkamer met een TV.

Het kan je leven redden en een brand ontstaat al heel snel.
Heiman is hartstikke Chinees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Xander schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:04:
[...]

Die melders verkopen ze ook met batterij die 10 jaar mee gaat. Na 10 jaar zou je toch de gehele melder moeten vervangen.
Die van mij gaan 'slects' 7 jaar mee, maar dat komt vanwege de ingebouwde koolmonoxidemelder.

Verder maak ik altijd een agendapunt aan, 7 jaar in de toekomst: "rookmelders vervangen" :p

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 23:57
pennywiser schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:45:
Alleen zolang je internet hebt en de servers in de lucht zijn.
Zo niet dan hoop ik dat ze gewoon gaan piepen en niet blijven hangen in "niet verbonden" modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
jeroen3 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:57:
[...]

Zo niet dan hoop ik dat ze gewoon gaan piepen en niet blijven hangen in "niet verbonden" modus.
Er hangen hier al 4 jaar 3 Xiaomi/Honeywell rookmelders en ze zijn nog nooit gewoon gaan piepen en blijven hangen in "niet verbonden" modus.
Sterker, mijn hele huis hangt vol Xiaomi domotica en ik heb er nooit problemen mee.
Het blijft jammer dat mensen vooral uit de onderbuik oordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capo1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 16:14
Het lijkt mij inderdaad niet slim om te bezuinigen op een rookmelder. Gelukkig is het al een aantal jaren verplicht volgens het bouwbesluit om ze te plaatsen voor de nieuwbouw sinds 2015(dacht ik).
Zelf heb ik en installeer ik op aanvraag de Hager T550A, voorzien van batterij welke 10 jaar meegaat. Geen 230V voeding benodigd en draadloos koppelbaar, ook voor de bestaande woning een goede oplossing. Helaas wel prijzig, maar het uiterlijk is daar ook naar.
Een rookmelder heeft een detectiekamer welke door de jaren heen vervuild/verouderd, het is dus sowieso al een aanrader om na 10 jaar een rookmelder te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

XWB schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:52:
[...]

Die van mij gaan 'slects' 7 jaar mee, maar dat komt vanwege de ingebouwde koolmonoxidemelder.

Verder maak ik altijd een agendapunt aan, 7 jaar in de toekomst: "rookmelders vervangen" :p
In dat opzicht blij met mijn Nest Protect, die geven uiteindelijk zelf de melding dat ze vervangen moeten worden. Koolmonoxide melder is bij de v2 verder gekeurd op 10 jaar als ik me niet vergis. En dan te weten, na productiedatum, niet na moment van plaatsen.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dat is opmerkelijk. We kunnen niet bij mensen achter de voordeur controleren of handhaven in het geval van een pandemie, maar dit is prima te handhaven?

Niet dat ik tegen rookmelders ben ofzo. Was eigenlijk van plan om een paar Fibaro's te kopen om aan mijn Domotica te koppelen, zodra ik de goedkope rookmelders in het huis ga vervangen. Maar dat doe ik pas als de betreffende ruimtes zijn opgeknapt. Toevallig 2 weken geleden voor het eerst de batterij van mijn Fibaro CO melder vervangen. Die heb ik nu, gokje, tussen de 2 en 3 jaar.

Ik begrijp dat ik nog maar iets meer dan een jaar heb. We zijn er hier op Tweakers in ieder geval op tijd bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim____
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:27
Hier ook een Honeywell (xiaomi) melder. Laatst voor de grap getest met een lucifer.

Ging binnen 3 seconden piepen, binnen 5 seconden gingen alle lampen door de koppeling met zigbee -> home assistant.

Zijn er ergens test resultaten te vinden dat deze melders onvoldoende zouden werken of regelrecht prut zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 00:25:
Dat is opmerkelijk. We kunnen niet bij mensen achter de voordeur controleren of handhaven in het geval van een pandemie, maar dit is prima te handhaven?

Niet dat ik tegen rookmelders ben ofzo. Was eigenlijk van plan om een paar Fibaro's te kopen om aan mijn Domotica te koppelen, zodra ik de goedkope rookmelders in het huis ga vervangen. Maar dat doe ik pas als de betreffende ruimtes zijn opgeknapt. Toevallig 2 weken geleden voor het eerst de batterij van mijn Fibaro CO melder vervangen. Die heb ik nu, gokje, tussen de 2 en 3 jaar.

Ik begrijp dat ik nog maar iets meer dan een jaar heb. We zijn er hier op Tweakers in ieder geval op tijd bij. :)
Ik denk niet dat ze daadwerkelijk gaan controleren, maar dat je meer problemen zal hebben met de verzekering als je het niet had.

Overigens gaan die fibaro's ook niet voldoende zijn, volgens dat artikel moeten ze aan elkaar gekoppeld zijn en een accuduur hebben van 10 jaar. Een zelfbouw domotica oplossing zal wel niet voldoen omdat dat niet 100% zeker is (denk aan crash van het OS). 10 jaar vind ik overigens wel overdreven. Ze gaan immers toch piepen als de batterij leeg is.

Edit: Oeps, ik zag deze discussie bij de actieve topics en niet helemaal doorgelezen toen ik reageerde, sommige punten zijn al aan bod geweest sorry.

[ Voor 19% gewijzigd door GekkePrutser op 15-05-2021 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
GekkePrutser schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 07:17:
[...]

Ik denk niet dat ze daadwerkelijk gaan controleren, maar dat je meer problemen zal hebben met de verzekering als je het niet had.

Overigens gaan die fibaro's ook niet voldoende zijn, volgens dat artikel moeten ze aan elkaar gekoppeld zijn en een accuduur hebben van 10 jaar. Een zelfbouw domotica oplossing zal wel niet voldoen omdat dat niet 100% zeker is (denk aan crash van het OS). 10 jaar vind ik overigens wel overdreven. Ze gaan immers toch piepen als de batterij leeg is.

Edit: Oeps, ik zag deze discussie bij de actieve topics en niet helemaal doorgelezen toen ik reageerde, sommige punten zijn al aan bod geweest sorry.
Er staat echt helemaal nergens in dat artikel dat de batterijen een accuduur van 10 jaar moeten hebben.
Fibaro rookmelders voldoen gewoon aan de EN14604 norm, dus die gaan prima voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ChinaGeek schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 07:32:
[...]

Er staat echt helemaal nergens in dat artikel dat de batterijen een accuduur van 10 jaar moeten hebben.
Fibaro rookmelders voldoen gewoon aan de EN14604 norm, dus die gaan prima voldoende zijn.
Het gaat inderdaad enkel om die norm. De consument hoeft (gelukkig) in principe verder niet na te denken. Stempeltje = goed.

Alles wat je daarnaast extra doet, is mooi meegenomen. Branddeken, ontsnappingsladder, brandblussers, domotica-koppeling....

Ik heb overigens nog geen formele stukken gezien en het artikel van TU is natuurlijk commercieel geschreven. Ze verkopen o.a. rookmelders. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-05-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:16:
[...]

Het gaat inderdaad enkel om die norm. De consument hoeft (gelukkig) in principe verder niet na te denken. Stempeltje = goed.

Alles wat je daarnaast extra doet, is mooi meegenomen. Branddeken, ontsnappingsladder, brandblussers, domotica-koppeling....

Ik heb overigens nog geen formele stukken gezien en het artikel van TU is natuurlijk commercieel geschreven. Ze verkopen o.a. rookmelders. :)
Voor zover ik het kan vinden, zijn het alleen nieuwsberichten over begin 2020 toen men het voornemens was, maar is het nooit bij wet bekrachtigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:16:
ChinaGeek schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:58:
Voor zover ik het kan vinden, zijn het alleen nieuwsberichten over begin 2020 toen men het voornemens was, maar is het nooit bij wet bekrachtigd.
https://www.rijksoverheid...jzigingen-bouwregelgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Laatst online: 16:05

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
vassago schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:15:
[...]

En waar zegt dat iets over bestaande bouw?
Hier? :?
Daarnaast treedt medio 2022 de al vorig jaar aangekondigde verplichting in dat bestaande woningen moeten zijn voorzien van een rookmelder op iedere verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Laatst online: 16:05
Een bijzin die verzuipt in de rest van het artikel, maar gevonden thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

vassago schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:20:
Een bijzin die verzuipt in de rest van het artikel, maar gevonden thanks.
Sorry maar die was echt niet moeilijk te vinden hoor. Onder het kopje Eisen brand- en vluchtveiligheid gebouwen in de laatste zin van de paragraaf.
MantaMaartuh schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:36:
Gelukkig gelden die koppel regels niet voor bestaande bouw zo te lezen en mag je daarvoor gewoon nog wat goedkope melders van de action gebruiken.
Verder eens met je pa, overdreven bemoeizucht en waarschijnlijk weer het gevolg van een lobby
Inderdaad, hoe durven ze mensenlevens te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
jeroen3 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:57:
[...]

Dat is een goeie inderdaad, ik moet er eens duiken. Heb 0,0 domotica dingen draaien, dus kan niet met deze melders mooi aansluiten op iets bestaands wat al draait.. Ja een Pihole, heb ik verder ben ik nog niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Anoniem: 1302638 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:29:
[...]

Sorry maar die was echt niet moeilijk te vinden hoor. Onder het kopje Eisen brand- en vluchtveiligheid gebouwen in de laatste zin van de paragraaf.

[...]

Inderdaad, hoe durven ze mensenlevens te redden.
Ze kunnen er ook voor kiezen om het te promoten en onder de aandacht te brengen.
ik ben niet zo van het verplichten. Nieuwbouw ok, die hebben toch al te maken met regeldrift, maar laat mensen gewoon zoveel mogelijk met rust en licht ze voor.
(maargoed, het maakt gelukkig niet veel uit nu goedkope ook toegestaan zijn, het is oimo ander verhaal als het per se gelinkte dure dingen moeten zijn)

[ Voor 11% gewijzigd door MantaMaartuh op 15-05-2021 10:56 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

vj_slof schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:04:

En lekker de brand méér zuurstof geven, zal de buurman fijn vinden bij jouw poging tot inbraak, dan zal de brand vast ook aangestoken zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dus omdat het in jouw reactie staat moet het? ;) Ik denk dat er bedoeld wordt ook een degelijke bron te vermelden.

Edit: nvm, had je al gegeven, thnx! Ik moet eerst meer/beter lezen. :)

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 15-05-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Laatst online: 17:29
CH4OS schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:59:
[...]
Of ik de voordeur nu opentrap of hij hem op een bepaald moment zelf open doet maakt in zo’n geval weinig uit. Een deurbel zou wel makkelijk zijn in zo’n geval. Man woont in een bovenwoning dus zal uiteindelijk toch echt de woning via zijn voordeur moeten verlaten bij brand. Geen brand maar vals alarm jammer dan voor mijn buurman. Hij had door het nalaten van het bellen van de brandweer erger kunnen voorkomen, dat laat ik me niet gebeuren. Zal een rechter ook prima in meegaan als de buurman het lef zou hebben een zaak tegen me te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

vj_slof schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:13:
[...]

Of ik de voordeur nu opentrap of hij hem op een bepaald moment zelf open doet maakt in zo’n geval weinig uit. Een deurbel zou wel makkelijk zijn in zo’n geval. Man woont in een bovenwoning dus zal uiteindelijk toch echt de woning via zijn voordeur moeten verlaten bij brand. Geen brand maar vals alarm jammer dan voor mijn buurman. Hij had door het nalaten van het bellen van de brandweer erger kunnen voorkomen, dat laat ik me niet gebeuren. Zal een rechter ook prima in meegaan als de buurman het lef zou hebben een zaak tegen me te starten.
Een bericht vol aannames. Als de brand in de buurt van de voordeur is, kan hij niet via daar weg. Leuk dat jij dan de brand even wil helpen, door de voordeur in te trappen, zodat de brand meer zuurstof krijgt en kan oplaaien. Bel gewoon 112, laat de professionals dit afhandelen en ga niet zelf de held proberen uit te hangen.

Je zou kunnen proberen te communiceren en zeggen dat hij laag bij de grond moet blijven als ie niet weg kan tot de hulpverlening er is. Of zelf aan de andere kant een ladder neerzetten of iets, zodat er wél een andere vluchtroute ontstaat. Maar de brand "helpen" is het domste wat je kunt doen bij brand.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 15-05-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:13
Bij mijn ouders ( nieuwbouw) heeft de aannemer 1 rookmelder gezet voor een begane grond van 110m2, en nog 1 boven (40m2). Volgens mij moeten op de begane grond 2 rookmelders hangen, maar ik kan de tekst van NEN 2555 over rookmelders nergens vinden, jullie nog ideeën? Of doe Ik te moeilijk. Sowieso jammer dat de aannemer geen rookmelder per slaapkamer hangt..... Dus ook bij nieuwbouw is het nog niet helemaal goed geregeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

MantaMaartuh schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:55:
[...]

Ze kunnen er ook voor kiezen om het te promoten en onder de aandacht te brengen.
ik ben niet zo van het verplichten. Nieuwbouw ok, die hebben toch al te maken met regeldrift, maar laat mensen gewoon zoveel mogelijk met rust en licht ze voor.
(maargoed, het maakt gelukkig niet veel uit nu goedkope ook toegestaan zijn, het is oimo ander verhaal als het per se gelinkte dure dingen moeten zijn)
Doen ze ook pas 100 jaar natuurlijk, dat promoten en onder de aandacht brengen.

Die gelinkte dingen verplicht komt ook nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:04:
[...]

Doen ze ook pas 100 jaar natuurlijk, dat promoten en onder de aandacht brengen.

Die gelinkte dingen verplicht komt ook nog wel.
Dat verwacht ik dus voorlopig niet. Er komt nu een nieuwe regel. Die gaan ze niet over 3 jaar alweer aanscherpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 20:56
Oke wel rookmelders voldoen aan de volgende eisen voor een nieuwbouw woing:, goed, mooi en redelijke prijs, er is zoveel keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-06 16:25
Ivow85 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:26:
[...]

Kleine brandblussers zijn niet zo effectief wanneer ze gebruikt worden door mensen die er geen ervaring mee hebben. Men bereikt er in praktijk vaak geen succesvolle blussing mee, wel veel nevenschade in geval van een poederblusser. En belangrijker: mensen die gaan blussen vergeten nog wel eens de brandweer te bellen én stellen zichzelf bloot aan giftige rook, zonder beschermingsmiddelen.
Tegelijkertijd is dit juist ook goed. Elk brandje wat je namelijk niet met zo'n blusser geblust krijgt is te groot voor een normaal mens. Ook precies de reden dat er bijvoorbeeld steeds minder brandhaspels te vinden zijn. Dat nodigt uit om te lang te blijven blussen.

Blusser leeg? Brand dus te groot, dus weg daar en brandweer bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
XFlame schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:27:
Ben ik nu zo dom op de vrijdagmiddag, of is het begrijpelijk dat ik niets snap van de onderstaande zin?

Het toepassen van vrijloopdrangers wordt verplicht. Dit geldt voor een toegangsdeur van een woonfunctie die alleen zelfsluitend is bij brand in de woonfunctie of het woongebouw waarin de woonfunctie is gelegen. Dit geldt voor nieuwe woongebouwen en bij verbouw en functiewijziging.

M.a.w. moet er bij elke woongelegenheid nu een dranger op de voor- en achterdeur?
Dit was voorheen een gelijkwaardige bepaling om meer dan 2 deuren op een gang te hebben. Nu roept men alweer dat omdat dit nu in regelgeving is opgenomen ipv gelijkwaardigheid, die oplossing niet meer mag...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jwlb schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:21:
[...]

Tegelijkertijd is dit juist ook goed. Elk brandje wat je namelijk niet met zo'n blusser geblust krijgt is te groot voor een normaal mens. Ook precies de reden dat er bijvoorbeeld steeds minder brandhaspels te vinden zijn. Dat nodigt uit om te lang te blijven blussen.

Blusser leeg? Brand dus te groot, dus weg daar en brandweer bellen.
Een haspel is duurder dan een blusser, dus als je met een blusser af kan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 09:03
Hallo Medetweakers,

Ik denk dat de consequentie van de wet vooral is dat straks een huurder/eigenaar een betere positie heeft om de verhuurder/vereniging van eigenaren te verzoeken al niet te dwingen via de huurcommissie / rechter om de situatie in orde te brengen.

Voor een eigenwoning kan je prima je eigen keuzes maken. Maar het probleem zit meer in appartementen, opgedeelde woningen en kelderboxen (i.v.m. elektrische fietsen) met meerdere eigenaren/ huurders.

[ Voor 3% gewijzigd door Cobalt op 17-05-2021 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
peter13579 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:33:
Bij mijn ouders ( nieuwbouw) heeft de aannemer 1 rookmelder gezet voor een begane grond van 110m2, en nog 1 boven (40m2). Volgens mij moeten op de begane grond 2 rookmelders hangen, maar ik kan de tekst van NEN 2555 over rookmelders nergens vinden, jullie nog ideeën? Of doe Ik te moeilijk. Sowieso jammer dat de aannemer geen rookmelder per slaapkamer hangt..... Dus ook bij nieuwbouw is het nog niet helemaal goed geregeld...
Dat is pas noodzakelijk bij bepaalde vluchtlengtes, een normale woning komt daar vrijwel nooit aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

In ons appartementencomplex zijn dit voorjaar via de VvE CO-melders geplaatst. Zelf heb ik rookmelders geplaatst, maar ik zou het niet verkeerd vinden dat dit ook via een groter geheel aangepakt mag worden. Het zou jammer zijn als er meerdere woningen onbewoonbaar worden omdat iemand zich niet genoodzaakt voelt een rookmelder te plaatsen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik kreeg laatst toevallig ook een vraag over dit onderwerp. Hierbij een linkje naar het concept besluit, welke waarschijnlijk zonder veel aanpassingen wordt ingevoerd. Zie pagina 4, 25 en 42 voor alle details.

https://www.internetconsu...ijzigingbbl/document/5479

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

[...]

Voor nu maakt het voor de verzekering niets uit, in de polisvoorwaarden en/of clausules staat nergens dat je verplicht bent rookmelders te plaatsen conform X.

Offtopic:
Een brandblusser? Dat zal slechts in beperkte situaties werken:
- Het is een beginnende brand, dat wil zeggen je ziet de prullenbak smeulen met eventueel een paar KLEINE vlammen.
- De brandblusser is goedgekeurd voor de specifieke brand.
- Brandblusser is nog niet toe aan herkeuring.
- Gebruiker is getraind in het gebruik van een brandblusser.

Het gebruik van een brandblusser is niet zo makkelijk als het lijkt en bij verkeerd gebruik kan de brand verergeren.

Bij verschillende trainingen die ik heb gehad met betrekking tot brandbestrijding, gaven de ervaren brandweermannen aan: “Enkel proberen te blussen als je zeker weet dat het slaagt, anders is vluchten de beste keuze.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:18
Mijn vader explodeerde echter over onzin regels en "dictator Rutte".
Het spijt me me heel erg, maar ik word zo moe van mensen als uw vader. Overal Rutte de schuld van geven. Ik ben ook zeker geen VVDer, maar dat gezeik altijd. Met 2 woorden weten we hier al welke politieke richting uw vader voorkeurs geniet.

On topic, gewoon een aantal op batterijen. Desnoods van de Action. Hal beneden, hal boven. Woonkamer 1 of 2. Slaapkamers waar nodig. Niet in de badkamer en keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bij de verbouwing van mijn huis heb ik onze 'wijkbrandweerman' uitgenodigd. Een beetje vergelijkbaar met een wijkagent. Een initiatief van de brandweer om mensen te ondersteunen bij het plaatsen van rookmelders, uitdenken van vluchtroutes etc.

Bij mij allemaal niet zo spannend, al heb ik door dat bezoek wel meer rookmelders dan ik anders zou hebben. Ook eentje in het hokje waar m'n wasmachine staat, bijvoorbeeld.

Maar hij vertelde me ook dat het vooral bij oudere mensen soms dramatisch is. Kleedjes over de tv, angstige mensen die binnenshuis op elk deur een slot hebben en dat 's nachts afsluiten en meer van dat soort ellende. Ook onveilige elektrische installaties kwam hij regelmatig tegen.

Hoe dan ook, moraal van het verhaal: misschien is er in de gemeente/veiligheidsregio van je ouders ook zoiets. Wellicht maakt bezoekje van brandweerman met veel praktijkervaring ("De meeste doden die we aantreffen zijn gestikt door rook en niet verband.") meer indruk.

Ik heb zelf rookmelders in de: kelder/meterkast, hal, woonkamer, overloop, slaapkamer, werkkamer (ivm de elektronica), wasmachinehok en zolder. Allemaal gekoppeld aan elkaar. Overkill? Waarschijnlijk wel. Maar voor die paar tientjes extra slaap ik er wel beter door. Heb in het verleden een woningbrand meegemaakt (viel achteraf gelukkig allemaal mee) en dat blijf je echt wel bij.

[ Voor 16% gewijzigd door sOid op 17-05-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Standalone melders gaan een jaar of vijf mee op een 9v blokje.
Gekoppelde melders houden het wel 10 jaar vol.
Hangt een beetje van het batterijtje af. in Sanyo zat nog meer puf dan in een Duracell.

Een nadeel van een melder is dat de kat in zijn broek piest van angst als dat ding afgaat en ouderen geen idee hebben wat er staat te piepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:49
Hier moeten ze nog steeds terug gehangen worden (al jaren :-( ). Probleem was, kids aan het douchen, deur van de badkamer open en ja hoor, de beide rookmelders gaan af :F (zolder en overloop (opentrap)).
En goedkoop of duur.. Ze reageren allemaal op deeltjes in de lucht en ja, dat is waterdamp ook.
Dus, die plekken moet ik eigenlijk een hittemelder hangen, maar ja, die heeft weer geen zin om een brand van beneden te registreren omdat die alleen op temperatuur gaan en niet op rook (duh)..
Dus tja.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

ProudElm schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:04:
Hier moeten ze nog steeds terug gehangen worden (al jaren :-( ). Probleem was, kids aan het douchen, deur van de badkamer open en ja hoor, de beide rookmelders gaan af :F (zolder en overloop (opentrap)).
En goedkoop of duur.. Ze reageren allemaal op deeltjes in de lucht en ja, dat is waterdamp ook.
Dus, die plekken moet ik eigenlijk een hittemelder hangen, maar ja, die heeft weer geen zin om een brand van beneden te registreren omdat die alleen op temperatuur gaan en niet op rook (duh)..
Dus tja.. 8)7
Mijn rookmelder heb ik inmiddels de draden van doorgeknipt. Door de open keuken ging dat ding elke keer als ik stond te wokken bleren.

Ik wil nog wel een nieuwe installeren, maar dan liefst met een schakelaar dat ik hem uit kan zetten als ik ga koken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:26
caspervc schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:39:
Hier 5x google nest protect v2 hangen. Rook, warmte en koolmonoxide melder. Entreehal, woonkamer, bijkeuken, overloop boven en zolder.

Even uit nieuwsgierigheid: wat betreft koolmonoxide, heb je er dan ook eentje op lagere hoogte hangen? Want anders staat de ruimte al vol koolmonoxide. Gaat het alarm wel af, maar hoor je het misschien niet meer. :+

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:49
Anoniem: 63072 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:10:
[...]

Mijn rookmelder heb ik inmiddels de draden van doorgeknipt. Door de open keuken ging dat ding elke keer als ik stond te wokken bleren.

Ik wil nog wel een nieuwe installeren, maar dan liefst met een schakelaar dat ik hem uit kan zetten als ik ga koken.
Die in de woonkamer/keuken deed dit ook, maar daar had ik nog redelijk vrede mee (is ook weg inmiddels). Maar ja, dat werkt dus ook voor geen meter.
Dus eigenlijk overal hittemelders plaatsen en bij de voordeur/gang/trap beneden dan maar een rookmelder, dan zou het vast goed moeten komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:04
GermanPivo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:12:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid: wat betreft koolmonoxide, heb je er dan ook eentje op lagere hoogte hangen? Want anders staat de ruimte al vol koolmonoxide. Gaat het alarm wel af, maar hoor je het misschien niet meer. :+
Ik heb altijd begrepen dat je een CO-melder op borsthoogte moet hangen. Of te wel een aparte melder, los van een rookmelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:26
FrankHe schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:04:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat je een CO-melder op borsthoogte moet hangen. Of te wel een aparte melder, los van een rookmelder.
Daarom m'n vraag ook ;-)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:04
Check :)

De montagevoorschriften staan altijd in de handleiding. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

https://www.brandpreventi...e-een-koolmonoxidemelder/

Plafond bij de ketel, ooghoogte in overige ruimtes. Nou ja, ik heb mijn NESTs ook overal op het plafond hangen (ook bij de ketel) dus daar zou hij als eerste moeten detecteren.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

aschja schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:50:
[...]

Het spijt me me heel erg, maar ik word zo moe van mensen als uw vader. Overal Rutte de schuld van geven. Ik ben ook zeker geen VVDer, maar dat gezeik altijd. Met 2 woorden weten we hier al welke politieke richting uw vader voorkeurs geniet.

On topic, gewoon een aantal op batterijen. Desnoods van de Action. Hal beneden, hal boven. Woonkamer 1 of 2. Slaapkamers waar nodig. Niet in de badkamer en keuken.
*knip*
Zonder enige onderbouwing is dit een rant en dat laten we achterwege.

Daarbij is CO2 zwaarder dan gewone lucht en ook CO, dus een CO meter zou ik eerder verplichten.

[ Voor 22% gewijzigd door tweakduke op 19-05-2021 15:32 ]

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Zelf heb ik in 2018 drie verschillende rookmelders gehaald die toen verschillende malen goed uit de test waren gekomen:

Pyrexx PX-1 V3Q
EI-Electronics Ei650
Hekatron Genius Plus

De reden dat ik voor 3 verschillende rookmelders heb gekozen, is vanuit de gedachte dat als een type niet goed werkt, de ander dan wel een signaal geeft. Alles is hier toch gelijkvloers, al hangen ze wel in verschillende ruimtes. Af en toe even de testknop indrukken om te weten of ze het nog wel doen. In die 3 jaar nog geen problemen gehad.
aljooge schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:18:
Hier in huis 2 jaar geleden van die Alecto rookmelders gekocht. Van de 5 zijn er nog 2 overgebleven.

Heb er 3 in de nacht met veel geweld moeten mollen omdat ze spontaan zonder duidelijke reden af gingen en op een normale manier niet te stoppen zijn. Ze bleven maar af gaan en je weet niet meer wat je er mee aan moet behalve het hele ding dan maar te slopen.
Maak je die rookmelders ook wel eens schoon? Als er 3 van de 5 bij jou zijn afgegaan, zou ik zeggen dat er waarschijnlijk veel stof in huis is en dat zich dat heeft afgezet voor de sensor. Ik haal er regelmatig even de stofzuiger langs. Daar zou eigenlijk ook meer aandacht aan besteed moeten worden in de handleiding van dit soort melders, want stof kan makkelijk een reden van een valse melding zijn en dat is goed te voorkomen.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
yodeluxe schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:23:

Maak je die rookmelders ook wel eens schoon? Als er 3 van de 5 bij jou zijn afgegaan, zou ik zeggen dat er waarschijnlijk veel stof in huis is en dat zich dat heeft afgezet voor de sensor. Ik haal er regelmatig even de stofzuiger langs. Daar zou eigenlijk ook meer aandacht aan besteed moeten worden in de handleiding van dit soort melders, want stof kan makkelijk een reden van een valse melding zijn en dat is goed te voorkomen.
Goede tip. Ga ik doen. Die 3 rookmelders waren net een paar maand nieuw, dus dan hadden ze al vervuild uit de fabriek moeten komen. Ben blij dat de overigen nu al 2 jaar niet zijn afgegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
bgrr schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:54:
De Xiaomi Honeywell rookmelders werken hier prima met koppeling dmv zigbee naar home assistent.

Mocht er nog stroom zijn op het moment dat ze afgaan gaan de lampen aan en de rolluiken omhoog. Indien geen stroom dan gaat er een breekijzer tussen het rolluik.

Toch eens werk van maken om paar rolluiken te voorzien naar noodstroom accu. Dit kan blijkbaar bij somfy rolluiken
Ik heb er een ups tussen staan. werkt perfect. (vergeet de tahoma box en je internet modem+router niet..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Anoniem: 63072 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:10:
[...]

Daar heb je hittemelders voor.

Door dit topic ben ik getriggerd, ik wist dit niet. Ik ga wat melders van FireAngel kopen. Die hebben zowel optische als thermische melders die draadloos koppelbaar zijn en met batterij voor 10 jaar.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
Bedankt voor de reacties

@toolkist Dat is een beetje te dramatisch vor iemand van 25. Ik ben bijna op het punt waar ik ze het maar uit laat zoeken. Helaas moet ik nog 2 tot 4 jaar wachten voor een huurflat. Kopen is helemaal onmogelijk momenteel.
*knip*
Dit voegt niks toe zo.

[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 16-10-2021 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:12

Amphiebietje

In de blubber

Dit kan ook komen door stof dat zich in de rookmelder ophoopt (hier bij een rookmelder op de tocht). Eventjes de stofzuiger er op, en hij houdt het weer een paar maanden vol met dezelfde batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Sefa schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:25:
[...]

Dat denk ik ook, een lobby van de brandweer.
Nee, in dit gevaleen naar mijn mening best wel eerzame lobby, een van de brandwondenstichting.
Een jaar of 10 geleden(uit mijn hoofd) begonnen met het opzetten van campagnes en regionale groepen van vrijwilligers die door de brandweer werden 'opgeleid' om te bepalen waar en hoeveel brandmelders (van het eenvoudige type) er in woningen geplaatst kunnen worden en bij hulpvraag bereid zijn om deze bij ouderen en hulpbehoevenden te plaatsen.

Bron: ik heb me destijds hiervoor opgegeven, cursus gehad, echter in al die jaren 0 *nul) hulpvragen gehad.
Ik begrijp daardoor ook wel dat er, nadat eea heel toegankelijk was gemaakt,men uiteindelijk op een verplichting uitgekomen is.

Los van het aantal doden is de schade (aan levensgenot) bij brand erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
In dit appartement hangt zo'n kreng van FireAngel die bij een beetje rook tijdens het koken al af ging (en vervolgens in meerdere appartementen ook af ging gezien die dingen aan elkaar gekoppeld zijn).

Iedereen heeft de bedrading aangepast zodat hij alleen in het appartement af gaat, ik heb die van mij helemaal weg gehaald en zelf 2 rookmelder en 2 hittemelders (wel ver uit de buurt van de kookplaat) opgehangen.

Moet voldoende zijn toch?
Pagina: 1 2 Laatste