Over je eigen situatie:
- Je bent zelf gastouder bij jullie thuis (en tot schoolgaande leeftijd ook voor je eigen kinderen)
- Houd van controle / kinderen in je eigen omgeving
- Partner werkt op locatie
- Je wil zelf ook (deels) op locatie werken, buiten je eigen 4 muren komen
- Beiden zijn 1 dag per week (buiten het weekend) thuis
Als ik het topic doorlees zijn er dus meerdere redenen waarom dat je geen gebruik wil maken van de bso.
- Hooggevoelige kinderen, bang voor overprikkeling
- 1 is anafylactisch voor veel dingen
- Kosten
1
Ik zou zeggen, is mee om te gaan. "Tegenwoordig" zijn veel kinderen hooggevoelig (iig dat stempel), goede organisaties zouden daar prima mee om moeten kunnen gaan. Zoals eerder aangegeven, er zijn ook kleinschalige bso's / gastouders met kleine groepen en meer rust.
Je geeft ook aan dat het gaat om 1 dag per week. Om te relativeren / nuanceren, het is niet de kinderen gelijk 5 dagen per week in een MonkeyTown droppen
2
Dat is inderdaad wel een dingetje en begrijpelijk dat je daar bang voor bent / controle over wilt hebben.
3
Kosten worden voor de oudste / meeste opvang-uren afhankelijk van jullie inkomen gecompenseerd tot het niveau dat werken loont. De kosten voor andere kinderen worden voor ~90% gecompenseerd.
Waarom denk je dat de bedragen van de kinderopvangtoeslag-affaire zo extreem hoog opgelopen zijn bij de geraakte ouders
Onze situatie is anders.
Mijn vrouw en ik werken fulltime / 40u/w bij een kantoorbaan waar we ook makkelijk van thuis kunnen werken. Beide werkgevers gaan post-corona er van uit zeker 2 dagen/w thuiswerken. Totale inkomen is 2,5x modaal (maar ook eigen woning, eigen auto, studieschuld, etc etc)
Onze oudste (bijna 3 jaar oud) gaat 4 dagen per week naar het kinderdagverblijf, die ene andere dag neemt mijn vrouw 1 dag/maand vrij, ik de overige (ik kan makkelijk compenseren met overuren).
We hebben nu eentje er bij gekregen, 6 weken oud. Mijn vrouw gaat naar 4 dagen werken, de kleine 3 dagen kdv en verder blijft dit jaar het schema hetzelfde (oudste 4 dagen kdv).
Eind van het jaar kijken we hoe het gaat en stellen het bij.
We hebben de kinderen altijd veel meegenomen naar anderen. De 4 dagen per week naar het kinderdagverblijf gedaan ook vanwege de sociale ontwikkeling en omgaan met veel prikkels. 1 of 2 dagen per week leek ons weer een te grote verandering op de normaal, aangezien ze de eerste jaren geen tijdsbesef hebben. En wij houden beiden van werken / ons werk, wat bij ons beiden ook wel echt een type werk is voor minimaal 4 dagen per week. We zouden beiden gillend gek worden als een van ons altijd thuis bij de kinderen zou zijn
Bij de oudste werkt dat tot nu toe goed.
In jullie situatie. Is het de optie om een bso eerst een maandje of 2 te proberen, kijken hoe het gaat?
Heb jij ook een vaste dag dat je beschikbaar bent voor zoeken naar een baan, sollicitatiegesprekken etc. Ligt er even aan wat je precies wilt / zoekt, maar dat traject duurt ook altijd minimaal 2 maanden. Maandje vacature, sollicitatiegesprekken inplannen, 2e gesprek, contractvoorstel.
Mocht je de bso niet bevallen, kan je zonder problemen de functie niet accepteren (of zelfs in je maand proeftijd zonder opgaaf van reden opzeggen).