Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Mijn vrouw heeft bij de eerste 3 dagen in de week gewerkt. Elke dag gedoe en stress. Kind in tranen om op creche achter te blijven.

Bij de tweede trad er een gevalletje zwangerschapsdiscriminatie op op haar werk, waarbij ze bij terugkomst al haar leuke taken kwijt was geraakt en al haar collega's de overgebleven kutklussen bij haar in het mandje hadden geschoven "omdat dat andere werk echt niet in 3 dagen per week kon".

Ze is daar toen gestopt, en heeft het daar eerst heel moeilijk mee gehad. "Nu werk ik niet."

Intussen al 3 jaar huismoeder en iedereen vind het heerlijk. Geen kinderen op de bso/creche. Geen gestress meer 's ochtends en 's avonds. Schoonmaakster de deur uit. Doen nu samen het huishouden, waarvan zij de hoofdmoot doet en de taken verdeelt. En ik werk 50-60 uur in de week en verdien genoeg voor 2.

Klassiek rollenpatroon misschien, maar als ik zie hoeveel rust dat brengt en hoe veel leuke dingen zij met de kinderen doet ben ik heel blij met deze verdeling.

En in het weekend zijn de kinderen dan voor mij. Ga ik lekker met ze op pad, op avontuur. En als mijn vrouw zin en tijd heeft, want ze wil ook graag aan haar hobbies etc kunnen werken, dan gaat ze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-09 19:56
Mijn vrouw werkt niet. Samen hebben we 5600 eur netto in de maand.

Ze wil in de toekomst wel weer gaan werken maar dat heeft bijna geen impact op het inkomen vanwege kdv kosten.

Uiteindelijk blijven het keuzes en ben ik blij dat ons kindje aandacht krijgt waar nodig zonder dat dit financiële consequenties heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:00

DropjesLover

Dit dus ->

Misschien kan het wat minder over de financiële kant en de rolverdeling gaan, en wat meer over de situatie van @GadgetGirl88? :)
De financiële kant is maar een klein deel bij hun.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-09 08:15

EiT

Persoonlijk vind ik dat mensen soms te veel afkeer hebben voor BSO terwijl ze er geen ervaring mee hebben.

Onze oudste is juist in sprongen omhoog gegaan mbt sociale vaardigheden sinds hij op de BSO zit.
Zijn klas is een normale vertrouwde omgeving met dezelfde kinderen en elke dag dezelfde juf.
In het begin vond hij het moeilijk omdat hij moeite heeft om contact te maken met andere kinderen, ik had als kind zelf ook enorm last van en herkende mij zelf hier ook in.

Het is nu zelfs zo erg dat ik hem niet meer te vroeg mag ophalen. Als ik hem voor 17:00 ophaalt dan vind hij dat hij te weinig speeltijd heeft.

Onze BSO zit direct naast de school, ik vermoed dat dit ook wel een pluspunt is.

Met de lockdown zie je ook heel goed het verschil en dat de BSO ook een positieve invloed heeft.

Overigens gaat hij alleen ma-di-do.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:44
Skyrunner schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:54:
Onze nanny werkt momenteel 4x8u voor ons, krijgt dan ook kost + inwoning (tijdelijk).

Kinderopvang is simpelweg verschrikkelijk duur in NL.
...
met mijn oudste heb ik wel gezien dat die zaken lang niet altijd op orde zijn
...
Ik zou dan eigenlijk ook altijd een gastouder willen aanraden en als je een beetje zoekt is daar best wel veel en betrouwbare keuze in.
Ik heb wel het idee dat je een beetje naar jezelf toe redeneert. Je hebt slechte ervaringen met één opvang en generaliseert dat naar iedere opvang. Maar weet je, net als bij een nanny is het ook bij een opvang zo dat als je een beetje zoekt, daar best wel veel en betrouwbare keuze in is. Onze kinderen hadden het daar altijd erg naar hun zin, met 'voor elk wat wils': lekker rustig knutselen voor de rustiger kinderen en een grote buitenruimte om te spelen/ravotten voor wildere kinderen. En goede leidsters met wie ze echt een band hebben gekregen. Ze gingen er altijd met veel plezier heen. En waren soms juist teleurgesteld als we een weekje vakantie hadden genomen en ze niet naar de opvang 'hoefden'. Zo kan het dus ook.

En of opvang nou zo 'verschrikkelijk duur' is? Ik denk dat het voor de meeste mensen een stuk duurder is om een woning te kopen met een extra kamer voor de nanny. Een woning met een kamer extra kost alleen in aanschaf al zo een halve ton meer (als het niet meer is). Ik denk dat onder de streep de kost en inwoning voor een nanny niet echt goedkoper is dan opvang.

Ik vind het prima dat je voor een nanny kiest, maar beide varianten hebben voordelen en nadelen. Plaats niet meteen de opvang in een hokje op basis van één of enkele slechte ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Een nanny of au pair heeft als voordeel dat je een stuk flexibiliteit krijgt. Je hoeft niet om 17:30 naar de kinderopvang te racen, want de kids zijn al van school gehaald.

Daarnaast kan het bij hogere inkomens en meerdere kinderen financieel gunstiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
t_captain schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:13:
Een nanny of au pair heeft als voordeel dat je een stuk flexibiliteit krijgt. Je hoeft niet om 17:30 naar de kinderopvang te racen, want de kids zijn al van school gehaald.

Daarnaast kan het bij hogere inkomens en meerdere kinderen financieel gunstiger zijn.
Die openingstijden hangen natuurlijk ook van de opvang af. Een opvang die al om 17.30 dicht gaat vind ik wel erg vroeg. Maar met bv wisselende werktijden/nachtdiensten is een nanny oid zeker veel praktischer. En vanaf 3 kinderen is zelf iemand inhuren volgens mij inderdaad ook vaak voordeliger dan opvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:23:
[...]

Die openingstijden hangen natuurlijk ook van de opvang af. Een opvang die al om 17.30 dicht gaat vind ik wel erg vroeg. Maar met bv wisselende werktijden/nachtdiensten is een nanny oid zeker veel praktischer. En vanaf 3 kinderen is zelf iemand inhuren volgens mij inderdaad ook vaak voordeliger dan opvang.
Het gaat opzich niet heel hard omhoog bij meer kinderen. Want voor het 2e en 3e kind krijg je ook, ook bij hoge inkomens, nog bijna 80% subsidie.

We hebben er met drie kinderen wel even over gedacht, omdat het idd net iets goedkoper is en je hoeft de kinderen niet te halen en brengen. Je bent echter wel heel afhankelijk van 1 persoon, dus als die ziek is of stopt heb je wel direct een probleem. De opvang is daarin veel betrouwbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kepler schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:11:
[...]
We hebben er met drie kinderen wel even over gedacht, omdat het idd net iets goedkoper is
Dat is dus precies wat ik zeg...
Je bent echter wel heel afhankelijk van 1 persoon, dus als die ziek is of stopt heb je wel direct een probleem. De opvang is daarin veel betrouwbaarder.
Dat is wel een goed punt. Bij een nanny zul je daarvoor waarschijnlijk toch een back-up voor willen/moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
EiT schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 07:26:
Persoonlijk vind ik dat mensen soms te veel afkeer hebben voor BSO terwijl ze er geen ervaring mee hebben.
Eigenlijk mijn enige probleem ermee zijn de enorme kosten in NL. Uiteraard zal een kind belangrijke skills ontwikkelen op de opvang die je thuis niet kunt ontwikkelen (zoals omgang met anderen).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:37:
[...]

Dat is dus precies wat ik zeg...

[...]

Dat is wel een goed punt. Bij een nanny zul je daarvoor waarschijnlijk toch een back-up voor willen/moeten hebben.
Maar het was geen schokkend bedrag. Net even gekeken naar een nanny buro en die vragen voor 3 kinderen 20 euro per uur, ik heb geen zin om een exacte berekening te maken maar dat zal niet veel verschillen met de opvang.

Tel daarbij nog de backup op en/of eventueel extra vrije dagen die je moet opnemen als de nanny niet beschikbaar is.

En de kinderen vinden het ook heel gezellig op de opvang met de andere kinderen, dat was de doorslaggevende factor uiteindelijk.

Voor de ouders is het wel vele malen praktischer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-09 15:14
Bij ons is het wel aardig eerlijk verdeeld maar dat komt ook omdat we qua salaris behoorlijk gelijk zitten.

Ik werk 4dgn in de week en m'n vriendin 3dgn en klust nog wat bij als ZZPer. Dan moet je dus nog 2dgn overbruggen en dan gaan die van ons naar de BSO (2) en naar het KDV (1).

Tuurlijk kost dat flink wat geld (oudste is 8 ) en als ik alles bij elkaar op tel zitten we zeker tussen de 50 en 70K netto in de afgelopen 8jr.

Maargoed de BSO vinden wij belangrijk qua ontwikkeling en 2dgn vinden wij een mooi aantal (di en do) :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 05:26
Interessant wel inderdaad die nanny oplossing. Zoals ik er net wat over gelezen heb is dat dus een soort gastouder aan huis. Ook kan je (als je aan de voorwaarden voldoet) gewoon kinderopvangtoeslag aanvragen met een nanny... Nooit echt over nagedacht eerlijk gezegd, misschien is dit in NL niet zo populair? Ik ken echt niemand in mijn omgeving die dat heeft.
Wij hadden 2 dagen opvang, 1 dag KDV en 1 dag gastouder. Dat was voor ons de sweet spot. Inmiddels school en 2 dagen BSO. Ook helemaal prima. Bij ons is de BSO ook hetzelfde gebouw en groep als de KDV voorheen. Tot 18.30 officieel, maar ik merk dat als je al iets na 1800 komt, ze er soort wel op aandringen wat eerder te komen...

Wat betreft de allergieën etc... Daar hoef je je bij een goede gastouder of KDV volgens mij echt geen zorgen over te maken. Die hebben echt wel vaker met dat bijltje gehakt en hebben/hadden waarschijnlijk veel meer ervaring dan wij als verse ouders destijds. Je geeft sowieso natuurlijk aan wat je kind wel of niet verdraagt, en daar houden ze echt heel erg goed rekening mee is mijn ervaring. Ze hebben bij de KDV ook vaak alles in huis voor serieuze aanvallen en korte lijntjes met hulpdiensten. Ik snap de zorgen erover echter heel goed. Vond het in het begin ook best spannend. Totdat je ziet dat je kids er echt van genieten.

[ Voor 31% gewijzigd door GeeEs op 21-05-2021 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:40
EiT schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 07:26:
[..].

Het is nu zelfs zo erg dat ik hem niet meer te vroeg mag ophalen. Als ik hem voor 17:00 ophaalt dan vind hij dat hij te weinig speeltijd heeft.

Onze BSO zit direct naast de school, ik vermoed dat dit ook wel een pluspunt is.

[..]
Herkenbaar, mag mijn dochter (7 jaar) niet voor 17:30uur ophalen. BSO zit in de school en ze doen niet anders dan heerlijk spelen. Veel buiten als dat kan, maar bij slecht weer hebben ze een gehele gymzaal tot hun beschikking.
Dat kan ik niet bieden in onze eengezinswoning.

Ze gaat di-wo-do naar de BSO en altijd met veel plezier. Naar mijn mening hoeft je de BSO/KDV niet te laten voor het welzijn van je kinderen - wel kan het een financiële afweging zijn.
Ondanks wat toeslag is het een flink bedrag dat ze elke maand moeten overmaken.

Powered by KPN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GeeEs schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:04:
Interessant wel inderdaad die nanny oplossing. Zoals ik er net wat over gelezen heb is dat dus een soort gastouder aan huis. Ook kan je (als je aan de voorwaarden voldoet) gewoon kinderopvangtoeslag aanvragen met een nanny... Nooit echt over nagedacht eerlijk gezegd, misschien is dit in NL niet zo populair? Ik ken echt niemand in mijn omgeving die dat heeft.
Is ook omdat je voor een au pair/nanny ook de ruimte in je huis moet hebben. De meeste mensen hebben niet zomaar even een kamer over voor een nanny, laat staan dat die kamer genoeg privacy biedt (zowel voor nanny als voor de familie). Dan zit je dus vaak al in het dure segment van de woningmarkt en daarmee ook vooral de hoogste inkomens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 05:26
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:17:
[...]

Is ook omdat je voor een au pair/nanny ook de ruimte in je huis moet hebben. De meeste mensen hebben niet zomaar even een kamer over voor een nanny, laat staan dat die kamer genoeg privacy biedt (zowel voor nanny als voor de familie). Dan zit je dus vaak al in het dure segment van de woningmarkt en daarmee ook vooral de hoogste inkomens.
Een nanny zonder kost en inwoning is prima mogelijk schijnbaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
t_captain schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:13:

Het is al snel financieel gunstiger en daarmee een motivatie voor degenen die daarvoor opteren. Een nanny/au-pair komt in de standaardsituatie neer op het afknijpen van een arbeidsmigrant (met andere naam) en ontwijking van fiscale aspecten. De ruimte is wel noodzakelijk maar komt neer uit tijdelijke herbestemming van bestaande ruimte.

Hetzelfde zie je soms met de inhuur van gastouders aan huis tegen absurd lage lonen of onredelijke flexibiliteit.

De kosten voor een reguliere kinderopvang zitten primair in loonkosten en huisvestingskosten. Bij een gastouder loonkosten.

Tegen eventueel gestress bestaan ook andere oplossingen. Mrs. is welbewust van een consultancy van naar een kantoorbaan op vaste locatie in de buurt gegaan. Er is geen grotere quality of life verbetering geweest dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Rukapul schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:29:
[...]
De ruimte is wel noodzakelijk maar komt neer uit tijdelijke herbestemming van bestaande ruimte.
Tijdelijk als in enkele jaren. In de tijd van je leven waarin je de ruimte juist het meeste nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 08:23:
[...]

Ik heb wel het idee dat je een beetje naar jezelf toe redeneert. Je hebt slechte ervaringen met één opvang en generaliseert dat naar iedere opvang. Maar weet je, net als bij een nanny is het ook bij een opvang zo dat als je een beetje zoekt, daar best wel veel en betrouwbare keuze in is. Onze kinderen hadden het daar altijd erg naar hun zin, met 'voor elk wat wils': lekker rustig knutselen voor de rustiger kinderen en een grote buitenruimte om te spelen/ravotten voor wildere kinderen. En goede leidsters met wie ze echt een band hebben gekregen. Ze gingen er altijd met veel plezier heen. En waren soms juist teleurgesteld als we een weekje vakantie hadden genomen en ze niet naar de opvang 'hoefden'. Zo kan het dus ook.

En of opvang nou zo 'verschrikkelijk duur' is? Ik denk dat het voor de meeste mensen een stuk duurder is om een woning te kopen met een extra kamer voor de nanny. Een woning met een kamer extra kost alleen in aanschaf al zo een halve ton meer (als het niet meer is). Ik denk dat onder de streep de kost en inwoning voor een nanny niet echt goedkoper is dan opvang.

Ik vind het prima dat je voor een nanny kiest, maar beide varianten hebben voordelen en nadelen. Plaats niet meteen de opvang in een hokje op basis van één of enkele slechte ervaringen.
Je maakt aannames, je weet wel, van die dingen die vaak aan de basis liggen van mindere zaken ;)

Uiteraard is mijn mening naar mij toe geredeneert, hoewel in dit geval ook naar de ervaringen van kennissen en meerdere KDV's. Ik heb nooit echt het idee gehad "waar voor mijn geld" te krijgen, maar de eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ook met 1 enkele nanny te hebben gehad (die bleek te stelen).

Neemt niet weg dat ik KDV nog altijd duur vind in NL en té vaak balanceert op het randje van wel/niet mbt inkomen. Soi, een nanny kost idd een extra kamer (hoewel de onze nu alleen voor een paar weken bij ons blijft, doorgaans woont zij elders), maar ik heb volgens mij ook nooit beweert een nanny aan te raden om kosten te besparen ;) Sterker nog, met toeslagen KDV kan het duurder zijn, maar.....

voordelen:
- flexibiliteit
- huishouden gelijk op orde (boodschappen, was, schoonmaak, koken)
- snotterneuzen geen probleem
- "gratis" 2-talig onderwijs (in ons geval)
- flexibiliteit
- persoonlijke zorg voor de kleine

nadelen:
- privacy (indien inwonend)
- kosten

Dáarom raad ik een nanny aan.

[ Voor 28% gewijzigd door Skyrunner op 21-05-2021 20:17 ]

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Skyrunner schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:33:
[...]

Je maakt aannames, je weet wel, van die dingen die vaak aan de basis liggen van mindere zaken ;)
Je prikkelde vooral met je opmerking dat je 'altijd een nanny zou aanraden'. Dat vond ik een behoorlijk polariserende opmerking. Als ik op zo'n zwart-wit opmerking reageer, dan heeft dat weinig met aannames te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:01:
[...]

Je prikkelde vooral met je opmerking dat je 'altijd een nanny zou aanraden'. Dat vond ik een behoorlijk polariserende opmerking. Als ik op zo'n zwart-wit opmerking reageer, dan heeft dat weinig met aannames te maken.
En die uitspraak sta ik nog steeds vierkant achter, of rond, wat je wil ;)

En gebaseerd op meerdere ervaringen, dus weinig zwart/wit, pastel tintje hier en daar.

Fijn weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Op een driekamerflatje zou ik niet zo snel mijn kind uit zijn kamer schoppen om een nanny te kunnen huisvesten. Dan heb ik liever dat ze bij de opvang lekker de ruimte hebben om te kunnen spelen. Maar blijkbaar zie ik dat verkeerd en zou ik beter een nanny kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Skyrunner schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:33:
[...]

Uiteraard is mijn mening naar mij toe geredeneert, hoewel in dit geval ook naar de ervaringen van kennissen en meerdere KDV's. Ik heb nooit echt het idee gehad "waar voor mijn geld" te krijgen, maar de eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ook met 1 enkele nanny te hebben gehad (die bleek te stelen).

Neemt niet weg dat ik KDV nog altijd duur vind in NL en té vaak balanceert op het randje van wel/niet mbt inkomen. Soi, een nanny kost idd een extra kamer (hoewel de onze nu alleen voor een paar weken bij ons blijft, doorgaans woont zij elders), maar ik heb volgens mij ook nooit beweert een nanny aan te raden om kosten te besparen ;) Sterker nog, met toeslagen KDV kan het duurder zijn, maar.....

voordelen:
- flexibiliteit
- huishouden gelijk op orde (boodschappen, was, schoonmaak, koken)
- snotterneuzen geen probleem
- "gratis" 2-talig onderwijs (in ons geval)
- flexibiliteit
- persoonlijke zorg voor de kleine

nadelen:
- privacy (indien inwonend)
- kosten

Dáarom raad ik een nanny aan.
Andere nadelen:
- Volledig afhankelijk van 1 persoon
- Minder omgang met andere kinderen buiten school

En als de nanny ook nog je huishouden doet, inclusief jullie boodschappen en koken dan hoop ik wel dat jullie haar erg goed betalen :D Want dat is nogal wat als ze ook nog twee of drie kinderen moet vermaken. En de flexibiliteit voor jullie, gaat weer af van haar 'vrijheid'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:21
Hier 2 kinderen van 5 en 7. Mijn vrouw werkt 3x9uur en ik 4x8.
Op ma en vr is mijn vrouw vrij, op wo ik.
Di opa en oma (vanaf 14:30 na schooltijd)
Op do BSO. Van 14:30-17:30. Je zegt dat je de bso niks vindt. Maar in werkelijkheid is het dus (voor ons) maar een paar uurtjes

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
kepler schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 22:16:
[...]

Andere nadelen:
- Volledig afhankelijk van 1 persoon
- Minder omgang met andere kinderen buiten school

En als de nanny ook nog je huishouden doet, inclusief jullie boodschappen en koken dan hoop ik wel dat jullie haar erg goed betalen :D Want dat is nogal wat als ze ook nog twee of drie kinderen moet vermaken. En de flexibiliteit voor jullie, gaat weer af van haar 'vrijheid'.
De genoemde nadelen hebben wij opgelost door het eerder genoemde "netwerk" ; onze nanny kent weer anderen die in kunnen vallen wanneer nodig. Daarnaast gaat onze kleine man sinds kort naar peuterspeelzaal voor de sociale contacten en in voorbereiding op school om in ieder geval het Nederlands te beheren.

Wat ik al zei, het is een beetje het balletje hooghouden soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn 2 cents / situatie. Vrouw en ik werken beide ~50-60 uur per week en verdienen ongeveer hetzelfde. Zij moet vaak nacht/weekend diensten draaien (ziekenhuis).Onze dochter van 3 (en straks haar zusje) gaan 4 dagen naar het KDV en 1 dag komen opa en oma bij ons thuis oppassen. KDV heeft ruime tijden (van 07.30 - 18.30 en uitloop tot 20.00). Wordt ook warm gelunched ('s avonds eten we nogmaals samen warm).

Voor ons werkt dit goed. Dochter heeft het uitstekend naar haar zin met haar vriendjes en de leidsters. Eerlijk gezegd wordt er op het KDV meer (en educatief) vertier aangeboden dan ik thuis zou kunnen. Voor haar is het niet nodig om vaker thuis te zijn (mijn inschatting), het is meer dat dit voor mij zelf een wens zou kunnen zijn/worden om bv. 90% te werken.

Wanneer onze jongste naar school gaat zullen we waarschijnlijk een combi van BSO + opvang aan huis doen. Geen aupair maar een "volwassen" Nederlandse kracht die jaren kan blijven. Met wat we nu voor 2p aan KDV betalen kun je min of meer fulltime iemand aan huis inhuren.

Key is dat mijn vrouw en ik hier zelf 100% achter staan. Er zullen altijd mensen zijn die hier wat van vinden, maar als je er onderling over uit bent is dat minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:48

JaQ

Ik werk 4 hele dagen plus een ochtend, mijn vrouw 3.5 dag + diensten. Beiden een flink drukke baan. Voor Corona was ik gemiddeld 5 nachten in buitenland (2 of 3 keer via Schiphol) die ik nooit op vrijdag plande (die halve dag). Soms wel al op zondagavond weg.

We hebben 1 dag BSO (vroeger mix BSO/KDV) en 2 dagen een vaste oppas aan huis vanaf het moment dat school uit gaat (14:00, continurooster)

Met 3 kinderen is een vaste oppas aan huis vergelijkbaar qua kosten met een KDV, wel iets duurder dan BSO. Maar…
- ze is geen schoonmaakster (daar is iemand anders voor), maar ruimt wel samen met de kids de troep van kids op. En ze kookt het eten, doet eventueel boodschappen indien nodig
- Spelen met vriendjes/vriendinnetjes gaat door. In praktijk ook vaak bij ons, omdat onze oppas actief kinderen bezig houd (creatief/buiten spelen/of op stap naar zwembad, dierentuin, etc)
- geen eindtijd (ze stopt ergens tussen 17:30 en tot het punt dat we uitgewerkt/thuis zijn)

Voor ons is dit ideaal. We hebben een au-pair overwogen, middelen en ruimte zijn er. Extra voordeel ten opzichte van de huidige oppas is dat je dan ook savonds nog meer vrijheid hebt (als de au-pair niet weg is, kan je zelf makkelijk samen eten/sporten/etc). Dat weegt voor ons niet op tegen de inbreuk op privacy: ik word niet gelukkig van een random persoon in huis (ook nog eens Max 1 jaar). We hebben ook wat gewisseld voordat we de juiste oppas hadden, die nu uiteraard geknuffeld wordt (we doen regelmatig dingen extra voor haar, zodat het leuk blijft bij ons. Is niet altijd in geld, maar zo heb ik bijvoorbeeld geholpen bij een verhuizing/klussen)

Klein detail: we wonen in Drenthe in een klein dorp, als we in de randstad waren beland dan was de kans klein dat we zo’n oppas hadden kunnen vinden. Dat hoor ik ook vanuit familie. Dan waren we waarschijnlijk toch voor een au-pair gegaan.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Pagina: 1 2 Laatste