Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07-2023
Ik ben dertiger, getrouwd en moeder van twee jonge kids. Mijn partner werkt (zo goed als) fulltime en heeft een prima salaris. Ik werk zelf ook, nooit anders gedaan. Maar sinds de komst van onze kinderen enkele jaren geleden merk ik dat ik vooral voor hen thuis wil zijn als ze uit school komen. Ik vind BSO maar niets en wij hebben geen familie die in de gelegenheid is om op vaste dagen op te passen.

Ik werk thuis dus de kids kunnen altijd in de vakanties, tijdens studiedagen of tijdens schoolsluitingen door COVID thuis zijn. Ik breng ze iedere ochtend zelf naar school en haal ze iedere dag weer op. Dat voelt erg fijn, maarrrrr.......Ik merk dat ik toe ben aan een functie buiten de deur, even zonder kinderen, iets voor mij alleen. Maar hoe ga ik dit in vredesnaam combineren met mijn kids?

Ik ben benieuwd naar ervaringen, balans tussen werk en gezin, hoe doe jij dat? En ik ben benieuwd met welk netto inkomen jij rond kan komen met je gezin? Wij leven hier prima van ca 3500,- netto per maand, ik overweeg eventueel minder te gaan werken maar in deze tijd vind ik het toch wel prettig om te kunnen blijven sparen.

[ Voor 12% gewijzigd door GadgetGirl88 op 12-05-2021 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Mijn vrouw werkt elke woensdagmiddag bij een gezin van 3 kinderen waarvan de ouders fulltime werken. Wat ik begreep is dat hun kinderen ook niet naar BSO gaan, maar dat er altijd 'oppas' is. Mijn vrouw is dat dus elke woensdag. Ze haalt de kinderen dan van school op.

Hierdoor kunnen de ouders fulltime buiten de deur werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@GadgetGirl88 Hier nog KDV leeftijd dus nog geen schoolvakanties en studiedagen, maar daar kijk ik inderdaad wel tegenop. Het zal soms best wel goochelen zijn om alles rond te krijgen.
Dat gezegd hebbende: het is wel iets waar beide ouders een taak en verantwoordelijkheid in hebben, dus als jij ander/leuker werk gaat doen buiten de deur, zal je partner meer moeten bijspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Lelletje schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:30:
Mijn vrouw werkt elke woensdagmiddag bij een gezin van 3 kinderen waarvan de ouders fulltime werken. Wat ik begreep is dat hun kinderen ook niet naar BSO gaan, maar dat er altijd 'oppas' is. Mijn vrouw is dat dus elke woensdag. Ze haalt de kinderen dan van school op.

Hierdoor kunnen de ouders fulltime buiten de deur werken.
Ja dat zou ideaal zijn, je kunt inderdaad nanny's inhuren (kinderopvang aan huis) waar je ook kinderopvangtoeslag voor kunt krijgen. Laat ik nou net weer het type zijn dat het echt onwijs lastig vindt om een vreemde in prive sfeer te hebben zonder er zelf bij te zijn....Ik weet het, de keuzes zijn niet oneindig en als je iets wilt moet je water bij de wijn doen, maar ik ben dus echt nog hard op zoek naar een oplossing die ook goed voelt ofzo! 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 17:08
GadgetGirl88 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:28:
Ik ben dertiger, getrouwd en moeder van twee jonge kids. Mijn partner werkt (zo goed als) fulltime en heeft een prima salaris. Ik werk zelf ook, nooit anders gedaan. Maar sinds de komst van onze kinderen enkele jaren geleden merk ik dat ik vooral voor hen thuis wil zijn als ze uit school komen. Ik vind BSO maar niets en wij hebben geen familie die in de gelegenheid is om op vaste dagen op te passen.

Ik werk thuis dus de kids kunnen altijd in de vakanties, tijdens studiedagen of tijdens schoolsluitingen door COVID thuis zijn. Ik breng ze iedere ochtend zelf naar school en haal ze iedere dag weer op. Dat voelt erg fijn, maarrrrr.......Ik merk dat ik toe ben aan een functie buiten de deur, even zonder kinderen, iets voor mij alleen. Maar hoe ga ik dit in vredesnaam combineren met mijn kids?

Ik ben benieuwd naar ervaringen, balans tussen werk en gezin, hoe doe jij dat? En ik ben benieuwd met welk netto inkomen jij rond kan komen met je gezin? Wij leven hier prima van ca 3500,- netto per maand, ik overweeg eventueel minder te gaan werken maar in deze tijd vind ik het toch wel prettig om te kunnen blijven sparen.
Wij zorgen dat er ook altijd iemand thuis is, meestal is dat m'n vrouw. Die werkt dan elke week op een middag waar ik weer vrij ben en om het weekend de zaterdag en zondag, waar ik dus ook weer thuis ben.

Ik ben vrij conservatief en ben van mening dat zo mogelijk, er een ouder thuis moet zijn. En dan bedoel ik niet dat BSO of oppas nooit een optie is maar wel (voor mij) als dit structureel elke dag zou zijn. Ik zou denk ik 2 dagen BSO wel het maxium vinden.

Hoe je rond kan komen is natuurlijk afhankelijk wat je uitgaven en vaste lasten zijn.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Kun je aangeven waarom jullie een BSO of gast-ouder (om maar iets te noemen) "maar niets vinden". Er zijn goeie, en uiteraard ook minder goede. Maar hier ligt denk ik wel de oplossing voor je probleem. Persoonlijk zie ik de BSO, of welke vorm van opvang dan ook als een sociale verrijking van onze kinderen. Andere kinderen dan alleen hun klasgenoten, andere volwassenen om hen heen.
(m'n kinderen gaan 2 middagen naar de BSO, voor de beeldvorming. De rest wordt door m'n vrouw en ik opgevangen)

[ Voor 11% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 12-05-2021 14:36 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 20:55

PB-powell

Mr. Laziness

Onze zoon is pas 5 maanden en m'n vrouw zit momenteel thuis dus we zijn hier niet direct mee bezig. Maar ik denk dat wij op een oplossing gaan komen waarbij ik 1 middag per week thuis ben, mijn vrouw ook 1 of 2, oma doet 1 middag en de rest zal dan BSO zijn. Door beide 1 middag per week vrij te zijn lever je relatief weinig in en heb nog 3 middagen over om iets voor te bedenken. En wat @Sjaak_Afhaak zegt, de BSO is ook een stukje sociale verrijking voor kinderen. Daar leren ze omgaan en spelen met anderen, een van de redenen dat onze zoon al met 3 maanden naar het KDV gaat 2 dagen in de week.
Daarnaast maakt het ook uit hoe oud de kinderen zijn en hoe goed je ze vertrouwt met alleen zijn.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:35:
Kun je aangeven waarom jullie een BSO of gast-ouder (om maar iets te noemen) "maar niets vinden". Er zijn goeie, en uiteraard ook minder goede. Maar hier ligt denk ik wel de oplossing voor je probleem. Persoonlijk zie ik de BSO, of welke vorm van opvang dan ook als een sociale verrijking van onze kinderen. Andere kinderen dan alleen hun klasgenoten, andere volwassenen om hen heen.
(m'n kinderen gaan 2 middagen naar de BSO, voor de beeldvorming. De rest wordt door m'n vrouw en ik opgevangen)
Dit heeft te maken met twee dingen:

1. Mijn kinderen zijn hooggevoelig, hebben veel baat bij rust na een schooldag
2. Ik ben zelf een controlfreak en vind het niet prettig dat een ander de hele middag na schooltijd voor mijn kind moet zorgen, zeker niet met punt 1 in gedachten.

Mijn voorkeur gaat dus sterk uit naar een opa of oma die mijn kinderen uit school haalt, maar helaas is dit geen optie, werken allemaal nog zelf. Dat het een sociale verrijking is ben ik volledig met je eens, maar onze kinderen hebben na school meestal geen behoefte aan sociale drukte, af en toe met een vriendje afspreken en hun sport/club/activiteiten is soms al een hele opgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn vrouw werkt fulltime en ik werk in een 90% regime zodat ik elke woensdagnamiddag thuis ben. Pre-covid ging een grootouder de oudste van school halen op sommige dagen en bleef hij een dag even in de naschoolse opvang. Nu zijn beide opties weggevallen en halen we hem elke dag zelf op. Dit kan omdat we beide een vrij flexibele job hebben maar het is wel hard werken omdat je dan toch vaak 's avonds als de kinderen in bed liggen nog iets moet doen voor het werk.

Wat mij opvalt in jouw verhaal is dat je niet spreekt over je partner? Kan hij ook niet een deel extra inspringen? Het is 2021, de tijd van enkel de vrouw die het merendeel van de kinderzorg op zich neemt mag van mij wel eens voorbij zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-05 23:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:35:
Het ligt aan de leeftijd van de kinderen en de hoeveelheid tijd die ze daar doorbrengen. De meeste mensen vinden niet dat een baby 40 uur per week bij de BSO moet blijven maar vinden 8 uur voor een kind van 6 jaar wel acceptabel. De kinderen van topicstarter zullen er waarschijnlijk ergens tussenin zitten en zijn voorkeur ligt meer richting minder uren BSO.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Admiral Freebee schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:39:
Mijn vrouw werkt fulltime en ik werk in een 90% regime zodat ik elke woensdagnamiddag thuis ben. Pre-covid ging een grootouder de oudste van school halen op sommige dagen en bleef hij een dag even in de naschoolse opvang. Nu zijn beide opties weggevallen en halen we hem elke dag zelf op. Dit kan omdat we beide een vrij flexibele job hebben maar het is wel hard werken omdat je dan toch vaak 's avonds als de kinderen in bed liggen nog iets moet doen voor het werk.

Wat mij opvalt in jouw verhaal is dat je niet spreekt over je partner? Kan hij ook niet een deel extra inspringen? Het is 2021, de tijd van enkel de vrouw die het merendeel van de kinderzorg op zich neemt mag van mij wel eens voorbij zijn :X
Haha, mijn partner werkte voorheen onregelmatig, daarom ben ik de stabiele factor. Sinds enkele weken heeft hij een andere werkgever en werkt hij regelmatig, maar hij moet hiervoor altijd op locatie zijn en kan niet thuiswerken. Dus dat maakt dat ik hem niet betrek in dit verhaal, we hebben ervoor gekozen hem fulltime zijn gang te laten gaan op zijn werk zodat hij niet constant hoeft te puzzelen. Omdat ik thuiswerk kon ik altijd al gemakkelijk heen en weer voor de kinderen, dus daar was eigenlijk nooit een discussie over. Ik vind het zelf ook fijn om dit te doen.

Wij hebben beiden wel 1 vaste dag in de week dat we samen vrij zijn, die dag kan ik natuurlijk ook nog gebruiken voor een baan buiten de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik werk zelf bijna dubbel fulltime (uit eigen keuze, niet omdat het moet), mijn vrouw wil graag werken maar wil geen oppas. Daarom heel makkelijk de keuze gemaakt dat zij niet gaat werken. Financieel gezien zou het ook niet interessant zijn als we 5 dagen in de week BSO of een oppas nodig hadden, want dan zou mijn vrouw 3/4e van haar salaris meteen weer in kunnen leveren daarvoor.

Ons vast netto inkomen is rond de 2700, maar mijn extra werkzaamheden zorgen wel voor een leuk extra zakcentje. Zelfs met 2700 netto is het te doen, we hebben dan niet veel over aan het eind van de maand maar wat mij betreft is het wel de juiste keuze voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Johnny schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:40:
[...]

Het ligt aan de leeftijd van de kinderen en de hoeveelheid tijd die ze daar doorbrengen. De meeste mensen vinden niet dat een baby 40 uur per week bij de BSO moet blijven maar vinden 8 uur voor een kind van 6 jaar wel acceptabel. De kinderen van topicstarter zullen er waarschijnlijk ergens tussenin zitten en zijn voorkeur ligt meer richting minder uren BSO.
Onze kids zijn 6 jaar en 4 jaar inderdaad, tot nu toe nooit gebruik gemaakt van dagopvang of BSO omdat dit niet nodig was, maar ik ben me ervan bewust dat wanneer ik buiten de deur wil werken, ik natuurlijk een keuze moet gaan maken. Maar thuiswerken totdat onze kinderen oud genoeg zijn om alleen thuis te zijn is ook een serieuze overweging, maargoed, dan heb ik nog wel wat jaren te gaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Oon schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:45:
Ik werk zelf bijna dubbel fulltime (uit eigen keuze, niet omdat het moet), mijn vrouw wil graag werken maar wil geen oppas. Daarom heel makkelijk de keuze gemaakt dat zij niet gaat werken. Financieel gezien zou het ook niet interessant zijn als we 5 dagen in de week BSO of een oppas nodig hadden, want dan zou mijn vrouw 3/4e van haar salaris meteen weer in kunnen leveren daarvoor.

Ons vast netto inkomen is rond de 2700, maar mijn extra werkzaamheden zorgen wel voor een leuk extra zakcentje. Zelfs met 2700 netto is het te doen, we hebben dan niet veel over aan het eind van de maand maar wat mij betreft is het wel de juiste keuze voor ons.
Fijn! Ik ben zelfstandig ondernemer en verdien goed dus we sparen nu flink en dat voelt fijn. Echter zou ik, wanneer we kijken naar wat we minimaal nodig hebben om alles te kunnen betalen, fiks minder kunnen werken. Ik overweeg dan ook nog om bijv te stoppen als ondernemer en 1-2 dagen buiten de deur te werken, want dat is mijn wens, maar heel eerlijk: dan ga ik er fors op achteruit wat salaris betreft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:07
GadgetGirl88 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:43:
[...]
we hebben ervoor gekozen hem fulltime zijn gang te laten gaan op zijn werk zodat hij niet constant hoeft te puzzelen. Omdat ik thuiswerk kon ik altijd al gemakkelijk heen en weer voor de kinderen, dus daar was eigenlijk nooit een discussie over. Ik vind het zelf ook fijn om dit te doen.
Maar door ervoor te kiezen dat hij niet constant heeft te puzzelen, heb je dus de situatie dat jij moet gaan puzzelen. Als je het prima vindt dat hij zijn gang kan gaan zonder rekening met de kinderen te houden, dan is dit dus wel een consequentie.
GadgetGirl88 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:39:
[...]

2. Ik ben zelf een controlfreak en vind het niet prettig dat een ander de hele middag na schooltijd voor mijn kind moet zorgen, zeker niet met punt 1 in gedachten.

Mijn voorkeur gaat dus sterk uit naar een opa of oma die mijn kinderen uit school haalt, maar helaas is dit geen optie, werken allemaal nog zelf. Dat het een sociale verrijking is ben ik volledig met je eens, maar onze kinderen hebben na school meestal geen behoefte aan sociale drukte, af en toe met een vriendje afspreken en hun sport/club/activiteiten is soms al een hele opgave.
Misschien dat je dan eens bij een andere BSO zou kunnen gaan kijken. Niet iedere BSO is een 'heksenketel' vol met impulsen. Er zijn ook BSO's waar kinderen die meer gebaat zijn bij rust en regelmaat ook een rustig plekje voor zichzelf hebben. Vaak ook met steeds de zelfde leidsters en een duidelijke, heldere structuur. Wellicht dat er een organisatie of website is voor ouders van 'hoogsensitieve' kinderen waar ze je tips kunnen geven over wat bij jou in de buurt geschikt is. Een met gaan kijken kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:43
Herkenbaar issue. Ook "jong" gezin hier met werkende ouders. 36 uur en 32 uur. Hier schiet ook wel eens de gedachte door het hoofd om één ouder thuis te houden. Nu toch weel stress met huishouden, opvang, kinderen etc. Als er één van ons thuis zou zijn zou het toch een hoop extra rust opleveren.

Niet echt tips/oplossing maar ik ga het topic wel ff volgen. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 20:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier de volgende situatie:

Dochter van 2 gaat ma, di en do naar de opvang. M'n vrouw werkt 4x8 uur en is woensdags vrij. Ik werk 4x 9 uur en ben vrijdags vrij. Dat is een hele goede balans. Elke week 3 dagen vrij en tijd voor de kids (eigenlijk 4 duur voor de kids, ons samen). En 3 dagen opvang. VIndne we ook belangrijk voor de sociale band met anderen. Het gaat super en ik zou het voor nu niet anders willen.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik ben vader van een dochter van 2 en in juli verwachten we onze tweede.

Mijn vrouw werkt normaal 3 dagen (nu 3 halve dagen ivm met zwangerschapsklachten) en ik werk fulltime. Samen komen we rond van van ong 5400 Euro netto per maand. Mijn dochter gaat twee dagen in de week naar de kinderopvang, mijn vrouw zorgt voor haar tijdens haar parttime dagen en momenteel passen mijn ouders één ochtend in de week op. Als onze tweede dochter er is zal ik één dag in de week minder gaan werken aangezien mijn ouders gaan stoppen met oppassen. Voor de dagopvang zijn we ongeveer 840 Euro per maand kwijt waarvan we ongeveer de helft terug krijgen via de kinderopvangtoeslag.

In het begin van de Coronacrisis heb ik mijn dochter veel om mijn heen gehad terwijl ik thuis werkte. Ik heb dat als zeer stressvol ervaren omdat ik nergens echt aandacht aan kon geven. Overigens zie ik juist veel waarde in de kinderopvang. Ik merk dat haar woordenschat aanzienlijk breder is dan de woorden die wij haar leren. Hetzelfde geldt voor andere vaardigen waarvan mijn vrouw en ik regelmatig opkijken als ze weer wat nieuws laat zien. Ik heb overigens nog niet uitgezocht wat het kost om twee kinderen naar de dagopvang te sturen. Gezien het grote bedrag nu houd ik mijn hart vast.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:32
Hier 2 dagen BSO (2 kinderen, 7,5 en 5)
Mijn vrouw werkt 32 uur, is een dag per week vrij, ik werk 36 uur (3x9 en 2x5) en ben dan 2 middagen vanaf 14:00 thuis. Vind t zelf een fijne balans. Denk dat wij van ca 4k per maand leven, maar dat is weer incl BSO kosten dan.

BSO zou ik niet snel afschrijven. Je kinderen kunnen rust nodig hebben na school, maar sociaal is het goed dat ze in een andere groep dan hun klas bewegen en vrienden etc maken. Dat vraag ik me altijd af van thuisblijvertjes. Op een goede BSO kunnen ze ook rust vinden. Mijn oudste zit vaak in een zitzak teen boek te lezen als ik ze kom halen. Geen zin meer in samen spelen en even chillen zegmaar.

[ Voor 43% gewijzigd door caspervc op 12-05-2021 15:24 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:58
[...]

Wat betreft 1, een gastouder kun je niet direct vergelijken met een drukke BSO. Het is een kleine groep, in een huissituatie. Er moet uiteraard wel een klik zijn met de betreffende gastouder, maar het hoeft zeker niet druk te zijn. Ik zou het zeker overwegen, omdat een kind heel veel kan hebben aan de andere contacten, ook als het thuis na een dag op school op is. Al zal daar ook verschil tussen de 6 en 4 jarige zijn. Toen mijn kinderen 4 waren gingen ze 4 dagen per week tot 13.00 ipv 5, met op woensdag een rustdagje.

En reden 2 is al helemaal een reden voor opvang. Kun je werken aan je eigen gevoelens mbt loslaten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Herkenbaar verhaal @GadgetGirl88. Het is inderdaad puzzelen met (jonge) schoolgaande kinderen en werk.
Maar ik mis nog wel wat informatie, dus eerst een paar vragen en daaronder mijn ervaring over hoe wij het doen.

* Wat voor werk wil je gaan doen? Wil je productie werk (ergens fysiek aanwezig moeten zijn) of administratief werk (fysiek op kantoor zitten, maar deels thuiswerken is ook een optie) doen? Of bijv. de horeca of zorg in?
* Hoe veel uur in de week wil je gaan werken? Wil je hele of halve dagen gaan werken?
* Wil je avonddiensten en/of weekendwerk gaan doen?
* In welke straal wil je werk gaan doen? Wil je aan de andere kant van het land gaan werken, zit je met enorme reistijden die je niet moet vergeten.
* Hoe kijkt je partner hier tegen aan (dat jij wilt gaan werken)? Zijn er mogelijkheden dat hij minder / thuis gaat werken?

Verder vraag ik mij af, waarom je tegen een bso bent? Ja, je kinderen zijn mogelijk hoog gevoelig, maar dat betekend niet, dat ze na schooltijd niks meer kunnen doen. Pas op dat je geen "curlingouder" wordt, want dan gaan je kinderen het straks nog zwaar krijgen vrees ik. Tuurlijk wil je het beste voor je kinderen en heb je geen kinderen om ze "weg te stoppen" bij een ander of de bso, maar een opvang kan ook heel veel goeds (en rust bij jezelf) brengen.

Wij hebben 3 kinderen (7, 5 en 3 jaar). Mijn vrouw werkt drie dagen in de week en ik werk vijf dagen in de week (vier op kantoor en een dag vanuit huis). Voordeel is dat zij in het onderwijs werkt en over het algemeen bijna op dezelfde momenten vakantie heeft, als de kinderen. Dit scheelt (mij) een hoop vakantiedagen, want op vrouwlief is vaak dus thuis tijdens de vakanties / vrije dagen van de kinderen. Wel iets om rekening mee te houden.

Wij hebben het als volgt geregeld:
Op maandag en dinsdag is mijn vrouw vrij en brengt en haalt zij de kinderen van en naar school.
Op woensdag en donderdag moet mijn vrouw werken en brengen wij de oudste twee naar de voorschoolse opvang en de jongste naar het kdv. Woensdagmiddag halen opa en oma de kinderen van school en het kdv. Op donderdag gaan de oudste twee naar de bso en blijft de jongste tot wat later op het kdv.
Op vrijdag werk ik thuis en breng en haal ik de kinderen van en naar school en gaat de jongste naar het kdv. 's Middags is soms nog wel een kleine uitdaging, omdat ik dan nog aan het werk ben en soms een meeting ingeschoten krijg. Maar over het algemeen zorg ik dat ik op vrijdag nog wat rapportages moet schrijven / reviewen en dat niet tijdsgebonden is (en dus ook 's avonds of in het weekend kan gebeuren).

Persoonlijk ben ik heel blij dat onze kinderen naar het kdv en de bso gaan. Ze leren daar een hoop andere dingen, die ze thuis of op school niet leren.
Nu is niet iedere bso hetzelfde, dus wij zijn ook echt op zoek gegaan naar wat bij onze kinderen past. Zo zit er een bso in de buurt die qua kosten een stuk goedkoper is, maar daar zetten ze de kinderen gewoon voor een tv neer en veel plezier!
Wij hebben echter een bso, waar ze verschillende thema's aanbieden en daar kan je dan een voorkeur voor aangeven (afhankelijk van de plekken kunnen ze daar dan wel/niet terecht. Maar onze ervaring is dat er eigenlijk altijd wel plek is op de voorkeur). Thema's die deze bso aanbiedt zijn: zwemmen, sporten, peutersport (voor kinderen van 4 en 5 jaar), koken, dansen, theather, handvaardigheid en techniek, zaalvoetbal en "niks". En met "niks" bedoel ik meer, dat ze geen thema hebben, maar gewoon lekker kunnen spelen op locatie (poppenhoek, met autootjes, speeltuin, etc.).
De oudste is dol op koken, dus die gaat op woensdag met veel plezier naar het koken toe. De middelste vindt het dansen enorm leuk, dus die is sinds kort daar naar toe overgegaan. Daarvoor zat ze bij het sporten, maar daar is ze nu wat op uit gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MaltheseFalcon schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:19:
Ik heb overigens nog niet uitgezocht wat het kost om twee kinderen naar de dagopvang te sturen. Gezien het grote bedrag nu houd ik mijn hart vast.
offtopic:
De toeslag voor het tweede kind is een stuk hoger dan die voor het eerste kind. Als je voor het eerste kind ongeveer de helt terug krijgt, dan krijg je voor het tweede kind een bijna 90% vergoed. Van de 840 euro zul je dan zelf ongeveer 105 euro moeten betalen. Dat valt volgens mij wel mee voor wat je ervoor terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-05 14:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat zoek je precies in "een functie buiten de deur"? Puur een andere fysieke omgeving en even geen kinderen om je heen? Dan kan je wellicht ook gewoon je huidige werkzaamheden vanaf een andere locatie doen (voor een deel van de tijd) door ergens kantoorruimte te huren of zo.

[ Voor 83% gewijzigd door Orion84 op 12-05-2021 16:28 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
BastaRhymez schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:15:
Herkenbaar verhaal @GadgetGirl88. Het is inderdaad puzzelen met (jonge) schoolgaande kinderen en werk.
Maar ik mis nog wel wat informatie, dus eerst een paar vragen en daaronder mijn ervaring over hoe wij het doen.

* Wat voor werk wil je gaan doen? Wil je productie werk (ergens fysiek aanwezig moeten zijn) of administratief werk (fysiek op kantoor zitten, maar deels thuiswerken is ook een optie) doen? Of bijv. de horeca of zorg in?
* Hoe veel uur in de week wil je gaan werken? Wil je hele of halve dagen gaan werken?
* Wil je avonddiensten en/of weekendwerk gaan doen?
* In welke straal wil je werk gaan doen? Wil je aan de andere kant van het land gaan werken, zit je met enorme reistijden die je niet moet vergeten.
* Hoe kijkt je partner hier tegen aan (dat jij wilt gaan werken)? Zijn er mogelijkheden dat hij minder / thuis gaat werken?

Verder vraag ik mij af, waarom je tegen een bso bent? Ja, je kinderen zijn mogelijk hoog gevoelig, maar dat betekend niet, dat ze na schooltijd niks meer kunnen doen. Pas op dat je geen "curlingouder" wordt, want dan gaan je kinderen het straks nog zwaar krijgen vrees ik. Tuurlijk wil je het beste voor je kinderen en heb je geen kinderen om ze "weg te stoppen" bij een ander of de bso, maar een opvang kan ook heel veel goeds (en rust bij jezelf) brengen.

Wij hebben 3 kinderen (7, 5 en 3 jaar). Mijn vrouw werkt drie dagen in de week en ik werk vijf dagen in de week (vier op kantoor en een dag vanuit huis). Voordeel is dat zij in het onderwijs werkt en over het algemeen bijna op dezelfde momenten vakantie heeft, als de kinderen. Dit scheelt (mij) een hoop vakantiedagen, want op vrouwlief is vaak dus thuis tijdens de vakanties / vrije dagen van de kinderen. Wel iets om rekening mee te houden.

Wij hebben het als volgt geregeld:
Op maandag en dinsdag is mijn vrouw vrij en brengt en haalt zij de kinderen van en naar school.
Op woensdag en donderdag moet mijn vrouw werken en brengen wij de oudste twee naar de voorschoolse opvang en de jongste naar het kdv. Woensdagmiddag halen opa en oma de kinderen van school en het kdv. Op donderdag gaan de oudste twee naar de bso en blijft de jongste tot wat later op het kdv.
Op vrijdag werk ik thuis en breng en haal ik de kinderen van en naar school en gaat de jongste naar het kdv. 's Middags is soms nog wel een kleine uitdaging, omdat ik dan nog aan het werk ben en soms een meeting ingeschoten krijg. Maar over het algemeen zorg ik dat ik op vrijdag nog wat rapportages moet schrijven / reviewen en dat niet tijdsgebonden is (en dus ook 's avonds of in het weekend kan gebeuren).

Persoonlijk ben ik heel blij dat onze kinderen naar het kdv en de bso gaan. Ze leren daar een hoop andere dingen, die ze thuis of op school niet leren.
Nu is niet iedere bso hetzelfde, dus wij zijn ook echt op zoek gegaan naar wat bij onze kinderen past. Zo zit er een bso in de buurt die qua kosten een stuk goedkoper is, maar daar zetten ze de kinderen gewoon voor een tv neer en veel plezier!
Wij hebben echter een bso, waar ze verschillende thema's aanbieden en daar kan je dan een voorkeur voor aangeven (afhankelijk van de plekken kunnen ze daar dan wel/niet terecht. Maar onze ervaring is dat er eigenlijk altijd wel plek is op de voorkeur). Thema's die deze bso aanbiedt zijn: zwemmen, sporten, peutersport (voor kinderen van 4 en 5 jaar), koken, dansen, theather, handvaardigheid en techniek, zaalvoetbal en "niks". En met "niks" bedoel ik meer, dat ze geen thema hebben, maar gewoon lekker kunnen spelen op locatie (poppenhoek, met autootjes, speeltuin, etc.).
De oudste is dol op koken, dus die gaat op woensdag met veel plezier naar het koken toe. De middelste vindt het dansen enorm leuk, dus die is sinds kort daar naar toe overgegaan. Daarvoor zat ze bij het sporten, maar daar is ze nu wat op uit gekeken.
Ik sta zeker open voor BSO maar ik ben er gewoon terughoudend in. Misschien ook omdat onze jongste anafylaxie heeft, ze reageert op sporen van verschillende voedingsmiddelen anafylactisch wat betekent dat ze met 10 minuten dood is als er geen medicatie wordt gegeven. Gezien het feit ze nog jong is en het een complexe medische toestand is, is het misschien voor iedereen die meeleest wat begrijpelijker dat ik niet zo snel voor een BSO zou kiezen.

Mocht ik buiten de deur willen werken sta ik voor van alles open, het liefst binnen mijn eigen woonplaats, ook weer ivm mijn jongste. Mocht er een medische noodsituatie ontstaan moet de ambulance gebeld worden en wil ik als moeder natuurlijk zo snel mogelijk ter plaatse zijn.
Mijn partner heeft net een nieuwe functie en wij hebben samen afgesproken dat ik er zoveel mogelijk voor de kinderen ben en mijn werk hierop aan pas, wat ik nog steeds helemaal prima vindt. Maar dat maakt het soms even lastig, zoals nu. Echter ben ik er me er ook van bewust wat een zegen het is dat ik thuiswerk, goed verdien én mijn kinderen gewoon zonder opvang na school kan ontvangen. Dussss....wellicht een soort van midlife crisis dit? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Inspired schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:15:
Herkenbaar issue. Ook "jong" gezin hier met werkende ouders. 36 uur en 32 uur. Hier schiet ook wel eens de gedachte door het hoofd om één ouder thuis te houden. Nu toch weel stress met huishouden, opvang, kinderen etc. Als er één van ons thuis zou zijn zou het toch een hoop extra rust opleveren.

Niet echt tips/oplossing maar ik ga het topic wel ff volgen. :)
Ik ben dus al jaren dankbaar voor het feit dat wij GEEN stress met opvang hebben, ik zie vrienden sjezen van huis naar school naar werk en weer naar de BSO om 18:00 om vervolgens uitgeput en bezweet te eten en hun kinderen naar bed te brengen. Ik heb dat niet. Wel slaat bij mij de sleur toe omdat ik voor mijn gevoel bijna niet mijn eigen voordeur uit kom. Maar ook dat is natuurlijk weer belachelijk, wat een zeurpiet ben ik eigenlijk! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Anoniem: 677216 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:34:
[...]
Dat gezegd hebbende: het is wel iets waar beide ouders een taak en verantwoordelijkheid in hebben, dus als jij ander/leuker werk gaat doen buiten de deur, zal je partner meer moeten bijspringen.
Dit inderdaad, ik verdien meer dan mijn vrouw maar als mijn vrouw ander werk wil doen waarvoor een 'tijdsoffer' van mijn kant nodig is dan doe ik dat.

Daar zal je samen uit moeten komen. Als ik fulltime blijf werken zal ik waarschijnlijk een hele mooie carrière hebben. Maar daar heb ik (en sowieso wij als gezin) niets aan wanneer mijn vrouw ongelukkig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Tehh schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:55:
[...]

Dit inderdaad, ik verdien meer dan mijn vrouw maar als mijn vrouw ander werk wil doen waarvoor een 'tijdsoffer' van mijn kant nodig is dan doe ik dat.

Daar zal je samen uit moeten komen. Als ik fulltime blijf werken zal ik waarschijnlijk een hele mooie carrière hebben. Maar daar heb ik (en sowieso wij als gezin) niets aan wanneer mijn vrouw ongelukkig zou zijn.
Helemaal mee eens! Mijn man zou ook absoluut een stap terug doen als dat nodig is, maar zoals ik al zei heb ik zelf aangegeven dat ik het prima vind zo. Hij verdient goed en heeft deze uren nodig om zijn werkgever tevreden te houden. Ik ben liever minder met werk bezig. In mijn optiek kun je daarom dus ook het beste investeren in de carriere van de persoon die er het meeste mee doet. Neemt niet weg dat ik momenteel geen carriere maak, ik heb al flink wat jaren een zeer goed lopende eigen onderneming die ik niet zomaar van de baan zou vegen. Maar het moet wel leuk blijven en daarom ben ik nu dus aan het overwegen een stap terug te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

GadgetGirl88 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:46:
[...]
Maar ook dat is natuurlijk weer belachelijk, wat een zeurpiet ben ik eigenlijk! :X
Valt wel mee hoor. Genoeg mensen die dat gevoel hebben nu ze door corona al tijden thuiswerken (en een aantal periodes ook de kinderen niet naar school / opvang gaan).

Zoals ik hierboven al noemde zou je gewoon eens kunnen beginnen met kijken of je je huidige werkzaamheden niet gewoon deels buiten de deur kan gaan doen. Gewoon even een andere omgeving opzoeken. Misschien dat dat zelfs al voldoende is als je dat tijdens schooluren doet, zodat je er daarna alsnog gewoon voor je kinderen kan zijn en de laatste uurtjes van de middag vanuit thuis werkt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Orion84 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:06:
[...]

Valt wel mee hoor. Genoeg mensen die dat gevoel hebben nu ze door corona al tijden thuiswerken (en een aantal periodes ook de kinderen niet naar school / opvang gaan).

Zoals ik hierboven al noemde zou je gewoon eens kunnen beginnen met kijken of je je huidige werkzaamheden niet gewoon deels buiten de deur kan gaan doen. Gewoon even een andere omgeving opzoeken. Misschien dat dat zelfs al voldoende is als je dat tijdens schooluren doet, zodat je er daarna alsnog gewoon voor je kinderen kan zijn en de laatste uurtjes van de middag vanuit thuis werkt.
Helaas is mijn werk niet buiten de deur te doen, ik ben namelijk zelf gastouder 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

GadgetGirl88 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:11:
[...]

Helaas is mijn werk niet buiten de deur te doen, ik ben namelijk zelf gastouder 8)
:D

Ja, dat maakt die oplossing wel wat lastiger ja. Kantoorruimte buiten de deur is wel te regelen, een ruimte waar je ook die opvangkinderen mee naartoe kan nemen is een ander verhaal :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nobodie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-05 19:07
Hier een vader van twee zoons.
De oudste is 6 en de jongste is 6 maanden.

@GadgetGirl88 Het is een herkenbaar verhaal. Ook wij hebben het lastig gevonden om een balans te vinden tussen werken en privé met kinderen.

Zelf werk ik 32 uur en mijn vrouw werkt 24 uur
Wij hebben het nu zo opgelost:
Maandag en dinsdag heeft mijn vrouw de kinderen
Woensdag en donderdag gaan ze naar KDV/BSO en school.
Vrijdag werk ik thuis en zijn de kinderen bij mij of op school.

Zij werkt in het onderwijs waardoor de kinderen in de vakanties gewoon thuis zijn en niet naar de KDV/BSO hoeven. Op vrije dagen van mijn oudste i.v.m. studie dag leerkracht neem ik vaak verlof op.
Wij vinden het belangrijk dat de jongste naar het KDV gaat.
Hij leert nu al veel meer/andere dingen dan dat we hem thuis zouden kunnen doen.
Dit hebben we ook met de oudste gemerkt.

We hebben dan ook een KDV/BSO uitgezocht die goed aansluit bij onze waarde en normen.
De KDV/BSO waar onze kinderen heen gaat, werken met thema's en doen veel met de natuur.
Het is een KDV/BSO wat is op een boerderij is en aangesloten is van de Verenging agrarische kinderopvang.
Mijn oudste gaat/ging altijd met veel plezier naar de KDV/BSO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Nobodie schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:14:
Hier een vader van twee zoons.
De oudste is 6 en de jongste is 6 maanden.

@GadgetGirl88 Het is een herkenbaar verhaal. Ook wij hebben het lastig gevonden om een balans te vinden tussen werken en privé met kinderen.

Zelf werk ik 32 uur en mijn vrouw werkt 24 uur
Wij hebben het nu zo opgelost:
Maandag en dinsdag heeft mijn vrouw de kinderen
Woensdag en donderdag gaan ze naar KDV/BSO en school.
Vrijdag werk ik thuis en zijn de kinderen bij mij of op school.

Zij werkt in het onderwijs waardoor de kinderen in de vakanties gewoon thuis zijn en niet naar de KDV/BSO hoeven. Op vrije dagen van mijn oudste i.v.m. studie dag leerkracht neem ik vaak verlof op.
Wij vinden het belangrijk dat de jongste naar het KDV gaat.
Hij leert nu al veel meer/andere dingen dan dat we hem thuis zouden kunnen doen.
Dit hebben we ook met de oudste gemerkt.

We hebben dan ook een KDV/BSO uitgezocht die goed aansluit bij onze waarde en normen.
De KDV/BSO waar onze kinderen heen gaat, werken met thema's en doen veel met de natuur.
Het is een KDV/BSO wat is op een boerderij is en aangesloten is van de Verenging agrarische kinderopvang.
Mijn oudste gaat/ging altijd met veel plezier naar de KDV/BSO.
Ziet er goed uit! Omdat ik zelf gastouder ben gaan mijn kids van kleins af aan al mee in de thema's, activiteiten en sociale structuur dus wat dat betreft zijn ze niets te kort gekomen voor zover ik dat zelf kan zeggen ;) . Ik ben blij met alle antwoorden hier, super fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GadgetGirl88 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:45:
[...]

Ik sta zeker open voor BSO maar ik ben er gewoon terughoudend in. Misschien ook omdat onze jongste anafylaxie heeft, ze reageert op sporen van verschillende voedingsmiddelen anafylactisch wat betekent dat ze met 10 minuten dood is als er geen medicatie wordt gegeven. Gezien het feit ze nog jong is en het een complexe medische toestand is, is het misschien voor iedereen die meeleest wat begrijpelijker dat ik niet zo snel voor een BSO zou kiezen.
Dan is de terughoudendheid en een zekere angst wel begrijpelijk. Aan de andere kant kun je ze ook niet je hele leven in de gaten blijven houden. Er kan op school ook maar zo iets gebeuren. Wellicht is het dan juist beter dat dat 'loslaten' ook in een omgeving met professionele leidsters kan, die volgens mij in hun opleiding ook wel het een en ander meekrijgen over medische incidenten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:32:
[...]

Dan is de terughoudendheid en een zekere angst wel begrijpelijk. Aan de andere kant kun je ze ook niet je hele leven in de gaten blijven houden. Er kan op school ook maar zo iets gebeuren. Wellicht is het dan juist beter dat dat 'loslaten' ook in een omgeving met professionele leidsters kan, die volgens mij in hun opleiding ook wel het een en ander meekrijgen over medische incidenten.

***members only***
Ik ben me zeker bewust van het feit dat ik de jongste niet constant in de gaten kan blijven houden, maar gezien de leeftijd van 4 jaar is het nog wel nodig. Naar de basisschool gaan is een vrij recente stap en dat vraagt al heel wat vertrouwen, voorlopig ben ik dus nog niet toe aan nieuwe stappen zoals een tweede plek waar ik onbekenden moet vertrouwen en bekwaam moet maken met medische handelingen. Hoe ouder kinderen worden, hoe makkelijker dit zal gaan. Straks kennen ze hun eigen risico's beter en gaan ze oorzaak en gevolg wat beter begrijpen. Voor nu kan ik dit nog niet verwachten en dus voelt het voor mij minder stressvol als ik nog deels regie heb. De leerkracht is gelukkig zeer meegaand, professioneel en we hebben zeer korte lijnen met school wanneer ze daar is, dus dat voelt goed. Ik weet zeker dat ze dit op een BSO ook kunnen maar voor zowel mij als mijn partner is dat voor nu echt nog een stap te ver in het diepe. En daarmee accepteer ik ook de gevolgen zoals het feit dat ik mijn werk dus moet aanpassen op de momenten waarop de kids thuis zijn.

Ik heb na een lange wandeling vandaag vooral rust in mijn hoofd gekregen, ik vind mijn huidige baan eigenlijk helemaal niet stom, het is de tijd voor mezelf die ik te kort kom. Ik ga daarom gewoon eens kijken of ik een stap terug kan doen in mijn eigen bedrijf door bijv 1 dag minder te werken. Ik maak dagen van 10-11 uur dus ook niet zo gek dat 4 dagen naast mijn gezin iets teveel van het goede is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik ben benieuwd naar ervaringen, balans tussen werk en gezin, hoe doe jij dat?
Wij hebben het als volgt ingeregeld.
Beide werken we 3,5 dag (28 uur)
Maandag: Ik breng de kinderen naar school. Opa en/of oma haalt ze uit school.
Dinsdag en Donderdag: Mijn vrouw brengt en haalt
Woensdag en Vrijdag: Ik breng en haal.

We verdienen prima, maar hebben ook niet veel nodig. Wat mij betreft is dit een prima schema voor ons en de kinderen. In vakanties hoeven we vaak ook weinig extra's te organiseren (alleen de maandagmiddag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:37

FreakNL

Well do ya punk?

Ik werk contractueel 40 uur maar mijn baan past (gelukkig) niet in een 9-5 stramien. Dus dat gaat alle kanten op. Maar ik kan dus tot in de redelijke ook gewoon mijn eigen werkschema maken.

Vriendin werkt 28 uur en ook deels in het weekend.

Wij nemen nu 2 dagen KDV af en straks wordt dat 2 dagen VSO/BSO (en de rest school natuurlijk). Van de overige dagen is meestal mijn vriendin gewoon thuis. Die gaat dus ook meer “vrijheid” krijgen als kleine naar school gaat. Alle dagen die niet meer passen in de 2 opvangdagen pak ik op. En wellicht opa/oma weer als de Corona een beetje klaar is…

Wij vonden 2 dagen ook genoeg qua opvang.

Overigens snap ik het “buiten de deur” gevoel. Ik werk (gelukkig) niet 100% thuis en vind het heerlijk om bepaalde dagen Ff niet met gezin/kind bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@GadgetGirl88 Pas in iedergeval op met het minderen van werk als gastouder en als je ondernemersaangifte doet omdat je als zzp-er staat ingeschreven bij Kvk.

Doe altijd nog even de OndernemerCheck of je nog wel voldoet aan de voorwaarden: https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

Als je hier niet meer aan voldoet, kan je dus niet genieten van de zelfstandige korting en dat kan flink schelen bij je aangifte.

Mijn vrouw is ook gastouder, en heeft dit zelfde pad bewandeld. :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 14:54

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb een zoon van 4 maanden. Wij kiezen bewust voor geen KDV, maar proberen het binnen de familie te houden.

Mijn vrouw werkt 3 dagen (thuis) en ik werk 4,5 dag (geregeld naar klanten, kantoor of project).

Maandag heeft mijn vrouw de kleine, dinsdag komt mijn schoonmoeder hier, woensdag wederom mijn vrouw. Donderdag komt mijn moeder langs. Vrijdag mag ik aan de bak (als hij even slaapt dan kan ik nog wat werken)

Qua inkomen redden we het makkelijk. Er komt €4700 binnen en we kunnen nog prima sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Falcon schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:30:
@GadgetGirl88 Pas in iedergeval op met het minderen van werk als gastouder en als je ondernemersaangifte doet omdat je als zzp-er staat ingeschreven bij Kvk.

Doe altijd nog even de OndernemerCheck of je nog wel voldoet aan de voorwaarden: https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

Als je hier niet meer aan voldoet, kan je dus niet genieten van de zelfstandige korting en dat kan flink schelen bij je aangifte.

Mijn vrouw is ook gastouder, en heeft dit zelfde pad bewandeld. :)
Thanks, daar ben volledig van op de hoogte! Ik werk momenteel 4 dagen, wanneer ik naar 3 dagen ga zou ik nog steeds aan de urennorm voldoen. De kortingen zijn echt ontzettend fijn, ik verdien echt meer dan prima en als ik ieder jaar weer zie wat uiteindelijk mijn verzamelinkomen bij de Belastingdienst is nadat alle kortingen, aftrek, vrijstellingen etc eraf zijn bedenk ik me weer: dit ga ik bij een werkgever nooit op deze manier voor elkaar krijgen. ;)
Dus ja, ik ben me ervan bewust dat ik mijn goedlopende bedrijf niet zomaar aan de kant moet schuiven, het is echt heel fijn om goed te verdienen en er voor mijn kids te kunnen zijn, maar zoals je zelf misschien ook weet van je vrouw: het kost onwijs veel energie al die kids en je levert in op je privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
DjVe schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:35:
Ik heb een zoon van 4 maanden. Wij kiezen bewust voor geen KDV, maar proberen het binnen de familie te houden.

Mijn vrouw werkt 3 dagen (thuis) en ik werk 4,5 dag (geregeld naar klanten, kantoor of project).

Maandag heeft mijn vrouw de kleine, dinsdag komt mijn schoonmoeder hier, woensdag wederom mijn vrouw. Donderdag komt mijn moeder langs. Vrijdag mag ik aan de bak (als hij even slaapt dan kan ik nog wat werken)

Qua inkomen redden we het makkelijk. Er komt €4700 binnen en we kunnen nog prima sparen.
Fijn zeg, en 4700 euro is een best bedrag hoor, jullie zijn gezegend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 22:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

GadgetGirl88 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:36:
[...]

Thanks, daar ben volledig van op de hoogte! Ik werk momenteel 4 dagen, wanneer ik naar 3 dagen ga zou ik nog steeds aan de urennorm voldoen. De kortingen zijn echt ontzettend fijn, ik verdien echt meer dan prima en als ik ieder jaar weer zie wat uiteindelijk mijn verzamelinkomen bij de Belastingdienst is nadat alle kortingen, aftrek, vrijstellingen etc eraf zijn bedenk ik me weer: dit ga ik bij een werkgever nooit op deze manier voor elkaar krijgen. ;)
Dus ja, ik ben me ervan bewust dat ik mijn goedlopende bedrijf niet zomaar aan de kant moet schuiven, het is echt heel fijn om goed te verdienen en er voor mijn kids te kunnen zijn, maar zoals je zelf misschien ook weet van je vrouw: het kost onwijs veel energie al die kids en je levert in op je privacy.
Het blijft een lastige beslissing, misschien toch nog even geduld hebben en over een paar jaar deze keuze maken? Heb je ook iets meer zicht op hoe het gaat op school bijv.

Tot die tijd kijken naar de mogelijkheden om het minder energie te laten kosten en misschien iets meer luxe/ontspan momenten met je partner/vrienden te plannen.. zodat je toch wat vaker tegen een volwassen praat? ;)

Hierboven geef je aan dat 4700 een best bedrag is... moet jij niet eens naar je uurtarief per kind gaan kijken? Met de aantal uren en dagen die je hier noemde zou je toch tegen de 250 euro per kind per week moeten kunnen uitkomen (netto).
Dan kan je een dag minder opvang doen en toch niet al te veel hoeven in te leveren.

[ Voor 10% gewijzigd door Falcon op 12-05-2021 20:51 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Falcon schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:48:
[...]

Het blijft een lastige beslissing, misschien toch nog even geduld hebben en over een paar jaar deze keuze maken? Heb je ook iets meer zicht op hoe het gaat op school bijv.

Tot die tijd kijken naar de mogelijkheden om het minder energie te laten kosten en misschien iets meer luxe/ontspan momenten met je partner/vrienden te plannen.. zodat je toch wat vaker tegen een volwassen praat? ;)

Hierboven geef je aan dat 4700 een best bedrag is... moet jij niet eens naar je uurtarief per kind gaan kijken? Met de aantal uren en dagen die je hier noemde zou je toch tegen de 250 euro per kind per week moeten kunnen uitkomen (netto).
Ja ik denk dat ik zeker over een paar jaar anders sta in deze situatie, soms bekruipt het me gewoon.
Wat betreft inkomen: ik heb een vast bedrag per maand wat ik overboek naar onze prive rekening, de rest gaat allemaal naar de zakelijke spaarrekening voor buffer/investering etc. Ik werk 4 dagen en kan max 4 kinderen per dag opvangen aangezien mijn eigen twee kinderen onder de 10 jaar meetellen. Mijn uurtarief is in deze regio eerder hoog dan laag, dus ik zit zeker goed hoor.
Iedere maand is anders (door vakanties/feestdagen, gesloten = geen inkomsten) maar ik verdien gemiddeld tussen de 2000 - 3000 euro per maand, met uitschieters van 3200 euro. Meer is het niet aangezien ik op één van mijn werkdagen niet alle plekken vol heb. Wanneer deze zijn gevuld zit ik aan de max en dan kom ik denk ik redelijk dicht in de buurt van die 4K per maand.

Ik boek slechts 1300 euro naar onze prive rekening voor vaste lasten, meer is simpelweg niet nodig en daar wil ik ook niet aan gaan wennen dus alles daarboven wordt apart gezet. Ik maak bewust voldoende bedrijfskosten en doe investeringen, dit zorgt weer voor een lager verzamelinkomen bij de Belastingdienst en zorgt er dus ook voor dat je minder hoeft te betalen bij de aangifte.

Waar komt jouw vrouw op uit?

[ Voor 21% gewijzigd door GadgetGirl88 op 12-05-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Falcon schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:48:
[...]

Met de aantal uren en dagen die je hier noemde zou je toch tegen de 250 euro per ki
Dan kan je een dag minder opvang doen en toch niet al te veel hoeven in te leveren.
Dat ligt natuurlijk heel erg aan de contracten, als ik een dag minder werk ben ik de helft van mijn contracten kwijt aangezien veel kinderen hier 3 dagen per week uren afnemen. Dus het ligt wat ingewikkelder dan jij omschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GadgetGirl88 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:14:
[...]
Ik weet zeker dat ze dit op een BSO ook kunnen maar voor zowel mij als mijn partner is dat voor nu echt nog een stap te ver in het diepe. En daarmee accepteer ik ook de gevolgen zoals het feit dat ik mijn werk dus moet aanpassen op de momenten waarop de kids thuis zijn.

Ik heb na een lange wandeling vandaag vooral rust in mijn hoofd gekregen, ik vind mijn huidige baan eigenlijk helemaal niet stom, het is de tijd voor mezelf die ik te kort kom.
Goed dat je daar over nadenkt. Met de extra uitleg van je situatie kan ik begrijpen dat je nu niet te grote stappen wilt maken bij het 'overdragen' van je kind aan de zorg van anderen (leerkrachten en leidsters) of het 'loslaten' van je kind. Ik kan mij daarom voorstellen dat jullie nu niet toe zijn aan de BSO voor de jongste. Maar ik kan mij wel voorstellen dat dit over een paar jaar anders is.

Daarom zou ik vooral in het achterhoofd houden dat de huidige situatie niet voor altijd zo hoeft te blijven. En dat je voor nu bewust deze keus hebt gemaakt. Wat meer tijd voor jezelf nemen is altijd verstandig en daarnaast kun je ook nadenken over wat je in de toekomst zou willen doen, als je minder gebonden bent aan de zorg voor de jongste. En wanneer die toekomst dan is, daar zou je natuurlijk ook over kunnen nadenken. Dat kan over twee jaar zijn, maar ook bij wijze van spreken pas over twaalf jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:30
Tot eind vorig jaar was mijn partner fulltime thuis en zorgde voor de kinderen. Nu werkt ze sinds dit jaar fulltime. Onze jongste (2) gaat sinds de hele week naar het KDV, en de oudste (4) gaat na school naar de BSO (zelfde locatie als KDV). Ze doen daar allemaal leuke dingen, kunnen met andere kinderen spelen en ze hebben elke dag echt zin om erheen te gaan.

In het begin voelden we ons schuldig om ons kind 40 uur naar het KDV te brengen, maar achteraf zijn we er heel blij mee. Ons kind is lekker vrolijk, leert er hele andere dingen dan wat wij haar aanbieden, heeft allemaal vriendjes en vriendinnetjes en ze heeft het er prima naar haar zin. Voor ons geeft het ruimte om lekker rustig te kunnen werken (wat mentaal een stuk ontspannender is dan voor de kinderen zorgen) en als we eens een dagje vrij pakken zijn we ook echt een dag vrij. Dat was ook wel een vreemde gewaarwording de eerste keer in jaren :)

Ik merk ook dat de tijd die we nu wel met de kinderen zijn ('s ochtends, 's avonds en in het weekend) we veel meer echt met ze bezig zijn ipv dat wij ons ding doen en de kinderen zijn ergens aan het spelen. Kwaliteit ipv kwantiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drannelf
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-04 20:49

Mijn partner en ik zijn allebei 4 dagen gaan werken toen er een kind kwam (is nog niet schoolgaand).
4 dagen per week is er dus een ouder thuis, 1 dag is oma bij ons thuis en 2 dagen kinderopvang.
Is natuurlijk niet altijd haalbaar, maar als je partner een dag thuis zou kunnen zijn/werken geeft dat ook meer ruimte voor jou :)

Balans:
Ik werk ongeveer 40 uur per week in 4-5 dagen per week (4 kantoordagen, 1 avond/weekend dienst).
Buiten officiële werktijden gaan mail en werktelefoon uit.
Mijn doordeweekse vrije dag wordt besteed (op volgorde van belangrijkheid) aan: kind, huishouden, klusjes, ontspanning.

Maandelijks benodigd inkomen (zonder sparen):
Totaal €2400 per maand.
+/- €1050 hypotheek.
1 kleine zuinige auto van partner die (inclusief onderhoud en afschrijving) betaald kan worden met kilometervergoeding. Ik fiets 80% naar mijn werk.

NOM woning - 6830 Wp - Daikin 2E200AV3 WPB - Daikin Ururu Sarara 3,5kW - dakisolatie Rd >6 - bodemisolatie Rd 5,88 - HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 03-05 18:11

Mfpower

In dubio

Ik ben de kostwinner thuis. 3 kinderen waarvan 2 op school en de jongste nog thuis. Ooit hadden we het idee dat we werk en opvoeden gingen verdelen maar door ziekte van mijn vrouw werk ik nu alleen. 36 uur per week. Zij is na de geboorte van onze oudste van 34 uur naar nul gegaan. Dat was niet gepland.

Maar we willen en wilden per se geen kdv of bso. Hebben wij zelf ook niet gehad als kind en we zijn prima sociaal ontwikkeld. Kinderen spelen na school met elkaar, playdates en vriendjes uit de buurt. Net als wij vroeger. In de buurt zijn er meer die zo denken en de straten zijn dan ook voor deze tijd behoorlijk gevuld met kinderen. Ik heb dan ook een mening over bso en zeker kdv en ik geloof sterk dat zeker de eerste jaren kinderen gewoon bij hun ouders en familie horen (ik wil hier echter nu geen discussie over starten).

Geld en carrière zijn voor ons niet zo belangrijk. Maar ik moet zeggen dat we in 2014 voordelig een huis konden kopen. Als we dit huis nu hadden moeten kopen dan had ik het op mijn inkomen niet kunnen betalen.

Als de kinderen straks allemaal naar school gaan is het niet ondenkbaar dat mijn vrouw weer wat werken gaat om het wat ruimer te krijgen. Ik kan alleen maar zeggen: focus je op wat je écht belangrijk vindt in het leven en wat waarde toevoegt. De rust die het ons brengt dat er altijd iemand thuis is, is onbetaalbaar. Toen de scholen dichtgingen was er bij ons geen probleem, de kinderen deden het prima en lopen niet achter. Ik heb toen zelfs nog 8 uur ouderschapsverlof opgenomen om m’n vrouw met het thuisscholen te ontlasten. De kinderen zijn er heel blij mee en wij zien het als de belangrijkste investering; ze zijn maar kort jong. Het maatschappelijke beeld is dat werken het allerbelangrijkste is maar sowieso deel ik dat niet. Er is zeer veel onbetaald werk wat waarde toevoegt aan de maatschappij en opvoeding / ouderschap is daar een voorbeeld van.

Helaas maakt de economische situatie het zo dat veel ouders de luxe niet hebben een dergelijke keuze te maken.

Daarnaast hebben we sinds kort nog een winkeltje op bol waar we tussen de bedrijven door nog wat op verkopen en zo knopen we de eindjes aan elkaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Mfpower op 20-05-2021 00:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 22:34
Waarom werkt de vrouw nog steeds in meer dan de helft van de posts hier minder dan de man? Heel ouderwets. De meest logische, eerlijke en eenvoudigste oplossing is namelijk: de lasten delen evenredig delen met de partner (bijv. allebei 4 dagen werken). Naast het feit dat zelfstandigheid en zelfontplooiing natuurlijk ook erg belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:32
Hier als volgt:
- Ma en Di de vriendin
- Woensdag KDV
- Donderdag wisselen beide omas af (om en om)
- Vrijdag: ene week ik, andere week vriendin. Ik werk 36 uur.. zij nu 24

Mijn vriendin werkt in t weekend dus dan pas ik weer op. Enige lastig is dus dat je redelijk langs elkaar heen leeft..
MarcoC schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 00:49:
Waarom werkt de vrouw nog steeds in meer dan de helft van de posts hier minder dan de man? Heel ouderwets. De meest logische, eerlijke en eenvoudigste oplossing is namelijk: de lasten delen evenredig delen met de partner (bijv. allebei 4 dagen werken). Naast het feit dat zelfstandigheid en zelfontplooiing natuurlijk ook erg belangrijk is.
Moet je baan natuurlijk wel toelaten..

[ Voor 49% gewijzigd door ID-College op 20-05-2021 08:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Ik ben dertiger, getrouwd en moeder van twee jonge kids. Mijn partner werkt (zo goed als) fulltime en heeft een prima salaris. Ik werk zelf ook, nooit anders gedaan. Maar sinds de komst van onze kinderen enkele jaren geleden merk ik dat ik vooral voor hen thuis wil zijn als ze uit school komen.

[...]
Dat is een typisch Nederlandse insteek.

Dit is het land van de "anderhalve baan". 40 uur voor de man, 16 of 24 voor de vrouw. We zijn hier niet heel geemancipeerd (internationaal ergens in het brede midden), maar kennelijk is het een oplossing waar mensen wel gelukkig van worden (5e plek op de index van gelukkkige landen).

Je kunt dus mee gaan in die flow, voor veel mensen werkt het best goed op die manier.

Wat ik wel wil meegeven: denk bij alles wat je beslist ook aan de lange termijn. Over een aantal jaar hebben de kids je niet meer nodig zodra ze uit school komen. Je AOW datum zit nogal wat jaren na hun eindexamen. Waat sta je over 10 jaar als je nu naar de 40+24 uur gaat? En wat nou als je naar de 32+32 uur gaat?
Dat is een Nederlands dingetje. Andere landen die qua politiek en samenleving het meest op ons lijken zijn vaak geemancipeerder. Denk aan Denemarken en Zweden.

Een paar factoren die je moet meewegen:

* wat doet de verdeling met de relatie? Een zeer scheve verdeling kan het gevolg hebben dat de een "alleen maar tussen de kinderen zit" en de deur uit wil zodra de ander thuis komt. Die ander wil juist een keer rustig thuis zijn want die zit alleen maar op het werk of op reis voor het werk. Daar kan een spanningsbron zitten.

* wat doet de verdeling met je zelfstandigheid? Een goede relatie is gefundeerd op vrijwilligheid, en vrijwilligheid heeft op zijn zijn beurt een fundament in (financiele) zelfredzaamheid.

* hoe verhouden de inkomens zich? Ik ben eenverdiener. Dat hebben we besloten toen mijn inkomen per gewerkt uur voorbij de factor 5 ging ten opzichte van wat mijn vrouw verdiende. De stress van elkaar thuis moeten afwisselen stond voor ons niet meer in verhouding tot het relatief kleine stukje inkomen dat het opleverde. Vanwege een vrij hoog inkomen aan mijn kant is kinderopvang bovendien best duur.

* wat zijn je plannen voor de lange termijn? 16 of 24 uur is lang niet altijd mogelijk. Wat er vaak gebeurt is dat de vrouw een stapje terug doet qua functieniveau. Over 10 jaar heeft ze een enorme achterstand in haar carriere ten opzichte van een vrouw die wel 32+ uur is blijven werken.

[ Voor 44% gewijzigd door t_captain op 20-05-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Blijkbaar als er vrijheid van keuze bestaat (hier kun je part-time werken, in veel andere landen is dat moeilijker) is dit de verdeling die vrijwillig ontstaat. Als ik het geld niet nodig had zou ik ook minder willen werken hoor, ik vind werk prima en redelijk leuk maar staat over het algemeen in de weg voor de dingen die ik echt belangrijk vind in het leven. In ons geval hadden we weinig keuze (mijn vrouw werd dus ziek) maar in elk geval in ons specifieke geval gaat het haar gewoon veel beter af om met de kinderen te zijn. Ik ervaar het als veel zwaarder (maar heb het er graag voor over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-05 15:40
Tsja, het blijft lastig. Ik ben niet bepaald carrièregericht en mijn vrouw ook niet. Salarissen zijn vergelijkbaar maar mijn vrouw heeft de keuze gemaakt minder te werken omdat ze zelf meer thuis wil zijn met de kinderen. Dus ik werk nu 36 uur (al zou ik liever 32 uur werken wat ik ook van plan ben in de toekomst) en mijn vrouw werkt 24 uur. 2,5 halve dag opvang in de week en de rest vangen we zelf op. Het probleem is alleen dat mijn vrouw nog minder uren wil werken waar ik weer wat minder happig op ben. Lastig om de balans te vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 09:29
Carrieregericht heeft hier regelmatig een negatieve connotatie.

Echter, er is ook zoiets als semi-passief een carriere hebben, omdat je beter wordt in je werk. Vaak zie je dat werknemers tussen hun 35-45 landen op hun hoogste functie. Door voor die periode parttime (<32uur/wk) te gaan werken vergroot de kans om te blijven hangen op een niveau onder wat normaal bereikbaar is (qua functieinhoud en salaris).

Aannemende dat veel vrouwen kinderen krijgen tussen de 25-35 en de schoolgaande leeftijd dus ligt in 29-37(-43) zijn de potentiele 'kosten' duidelijk. Dat inhalen is bepaald niet triviaal.

Parttime werken is dus wel mogelijk, maar het komt met flinke consequenties.

Uiteraard zijn er beroepen en sectoren waar dit nauwelijks een rol speelt.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 20-05-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Zijn er opties dat één van jullie vroeg begint en vroeg klaar is met werken, zodat diegene de kinderen op kan halen? De ander doet het dan andersom. Dan zou je in theorie geen/weinig uren in hoeven te leveren. Maar is natuurlijk afhankelijk van het werk dat je doet.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:26

DropjesLover

Dit dus ->

Over je eigen situatie:
  • Je bent zelf gastouder bij jullie thuis (en tot schoolgaande leeftijd ook voor je eigen kinderen)
  • Houd van controle / kinderen in je eigen omgeving
  • Partner werkt op locatie
  • Je wil zelf ook (deels) op locatie werken, buiten je eigen 4 muren komen
  • Beiden zijn 1 dag per week (buiten het weekend) thuis
Als ik het topic doorlees zijn er dus meerdere redenen waarom dat je geen gebruik wil maken van de bso.
  1. Hooggevoelige kinderen, bang voor overprikkeling
  2. 1 is anafylactisch voor veel dingen
  3. Kosten
1
Ik zou zeggen, is mee om te gaan. "Tegenwoordig" zijn veel kinderen hooggevoelig (iig dat stempel), goede organisaties zouden daar prima mee om moeten kunnen gaan. Zoals eerder aangegeven, er zijn ook kleinschalige bso's / gastouders met kleine groepen en meer rust.
Je geeft ook aan dat het gaat om 1 dag per week. Om te relativeren / nuanceren, het is niet de kinderen gelijk 5 dagen per week in een MonkeyTown droppen ;)

2
Dat is inderdaad wel een dingetje en begrijpelijk dat je daar bang voor bent / controle over wilt hebben.

3
Kosten worden voor de oudste / meeste opvang-uren afhankelijk van jullie inkomen gecompenseerd tot het niveau dat werken loont. De kosten voor andere kinderen worden voor ~90% gecompenseerd.
Waarom denk je dat de bedragen van de kinderopvangtoeslag-affaire zo extreem hoog opgelopen zijn bij de geraakte ouders :P

Onze situatie is anders.
Mijn vrouw en ik werken fulltime / 40u/w bij een kantoorbaan waar we ook makkelijk van thuis kunnen werken. Beide werkgevers gaan post-corona er van uit zeker 2 dagen/w thuiswerken. Totale inkomen is 2,5x modaal (maar ook eigen woning, eigen auto, studieschuld, etc etc)

Onze oudste (bijna 3 jaar oud) gaat 4 dagen per week naar het kinderdagverblijf, die ene andere dag neemt mijn vrouw 1 dag/maand vrij, ik de overige (ik kan makkelijk compenseren met overuren).
We hebben nu eentje er bij gekregen, 6 weken oud. Mijn vrouw gaat naar 4 dagen werken, de kleine 3 dagen kdv en verder blijft dit jaar het schema hetzelfde (oudste 4 dagen kdv).
Eind van het jaar kijken we hoe het gaat en stellen het bij.

We hebben de kinderen altijd veel meegenomen naar anderen. De 4 dagen per week naar het kinderdagverblijf gedaan ook vanwege de sociale ontwikkeling en omgaan met veel prikkels. 1 of 2 dagen per week leek ons weer een te grote verandering op de normaal, aangezien ze de eerste jaren geen tijdsbesef hebben. En wij houden beiden van werken / ons werk, wat bij ons beiden ook wel echt een type werk is voor minimaal 4 dagen per week. We zouden beiden gillend gek worden als een van ons altijd thuis bij de kinderen zou zijn :P
Bij de oudste werkt dat tot nu toe goed.

In jullie situatie. Is het de optie om een bso eerst een maandje of 2 te proberen, kijken hoe het gaat?
Heb jij ook een vaste dag dat je beschikbaar bent voor zoeken naar een baan, sollicitatiegesprekken etc. Ligt er even aan wat je precies wilt / zoekt, maar dat traject duurt ook altijd minimaal 2 maanden. Maandje vacature, sollicitatiegesprekken inplannen, 2e gesprek, contractvoorstel.
Mocht je de bso niet bevallen, kan je zonder problemen de functie niet accepteren (of zelfs in je maand proeftijd zonder opgaaf van reden opzeggen).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 16:27
t_captain schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:02:
[...]

Dat is een typisch Nederlandse insteek.
Dat is niet helemaal waar, er zijn nog steeds landen in (Oost) Europa waar vrouwen semi-stoppen met werken zodra ze kleine kinderen hebben.

Wat Nederland apart zet van de rest van West Europa is een onderontwikkelde opvang: in Frankrijk is school meestal tot 5/6, in Scandinavie is opvang gratis/kids mee naar werk omdat daar een creche is doodnormaal. Omdat je in NL niet echt goed geholpen wordt de roosters aan elkaar te breien, en omdat opvang belachelijk duur is, is het vaak net zo voordelig gewoon minder te werken.

Wat typisch Nederlands is, is dat de vrouw dat doet, en zelden de man. Volgens deze meetlat (ook verlof voor nieuwe vaders bijv) zijn wij het meest rol-bevestigende land in de OECD. Absoluut niet modern!

Dat gezegd hebbende, de vraag moet zijn: wil je zelf meer tijd met je kinderen doorbrengen? Ben je bereid minder inkomsten te hebben?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Brent schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:59:
[...]

Dat is niet helemaal waar, er zijn nog steeds landen in (Oost) Europa waar vrouwen semi-stoppen met werken zodra ze kleine kinderen hebben.

Wat Nederland apart zet van de rest van West Europa is een onderontwikkelde opvang: in Frankrijk is school meestal tot 5/6, in Scandinavie is opvang gratis/kids mee naar werk omdat daar een creche is doodnormaal. Omdat je in NL niet echt goed geholpen wordt de roosters aan elkaar te breien, en omdat opvang belachelijk duur is, is het vaak net zo voordelig gewoon minder te werken.

Wat typisch Nederlands is, is dat de vrouw dat doet, en zelden de man. Volgens deze meetlat (ook verlof voor nieuwe vaders bijv) zijn wij het meest rol-bevestigende land in de OECD. Absoluut niet modern!

Dat gezegd hebbende, de vraag moet zijn: wil je zelf meer tijd met je kinderen doorbrengen? Ben je bereid minder inkomsten te hebben?
Ik zou dat wel eens goed onderzocht willen hebben. Ik heb (upper middle class) Amerikaanse vrienden waar stay at home-mom kunnen zijn een statussymbool is. Die werken dan overigens niet part-time, maar helemaal niet meer.

Overigens als ik kijk naar onze situatie: mijn vrouw heeft de kinderen met liefde tot 2 jaar borstvoeding gegeven. Iets wat ik nooit zou kunnen overnemen, dus er zijn ook gewoon biologische verschillen. Al was het maar omdat ik niet hoefde te bevallen en de enorme hormonale gehechtheids-hormonen over me heen krijg. Maar dat is vast niet een populaire insteek in de moderne wereld. Ik houd niet van de term ouderwets wanneer in deze tijd mensen hier vrijwillig voor kiezen.

Tot slot: zoals ik al zei, mijn vrouw is dus ziek en krijgt een kleine arbeidsongeschiktheidsuitkering. Bij de berekeningen voor kinderopvangtoeslag wordt niet het loon uit inkomen gerekend, maar het volledige inkomen (loon+uitkering). Hierdoor krijg je procentueel hetzelfde als iemand die werkt, maar in verhouding moet je meer van het verdiende inkomen inleveren. Toen wij dit gingen berekenen kwamen we er achter dat werken (naast dat het voor haar al lastig is) ook nog eens echt niets oplevert. Bijna alles van wat er meer binnenkomt gaat dan naar de opvang.

Hoe dan ook, mijn take-away en advies aan TS is: breng in kaart wat je waarden zijn en prioriteiten tov. werk en gezin en leef daarnaar, zorg voor jezelf en als het niet werkt, balanceer opnieuw. Kijk niet naar anderen en als je rond kunt komen neem dan de belangen van jezelf en je kinderen in ogenschouw en experimenteer. Mijn buren hebben hun kinderen eerst naar een BSO gedaan en zoals ze het zelf zeiden: "onze kinderen worden er niet gelukkig van" en hebben dat teruggedraaid. Om dat te doen werkt de buurman een dag minder en de buurvrouw alleen nog maar tijdens schooltijden.

[ Voor 11% gewijzigd door Mfpower op 20-05-2021 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 12:08
Wat ik lees in het verhaal van TS is dat ze de sleur wil doorbreken van thuiszitten en daarom een oplossing zoekt om haar kinderen bij iemand te kunnen onderbrengen, zodat ze zelf buitenshuis kan gaan werken voor een paar uur per week. Daarbij zijn alle geboden oplossingen eigenlijk niet goed door verschillende redenen (medisch, psychisch, etc.)

Het klinkt mij vooral als "Corona moe" zijn. Altijd opgesloten zitten, niets buiten de deur kunnen doen met vrienden, familie, etc. Iets wat veel mensen ondertussen hebben.

Misschien moet je het van een andere hoek bekijken en een leuke hobby gaan zoeken die je 2 avonden in de week kunt gaan doen, terwijl je partner op de kinderen past.

Zo zijn je kinderen bij een vertrouwd persoon en heb je toch zelf een aantal uur per week waar je wat sociale contacten hebt en even weg bent uit de sleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:56
Wij hebben drie jonge kinderen (4.5, 3 en 0.5jaar) en wij hebben het als volgt geregeld:

We werken allebei 32(+) uur per week en eerlijk gezegd hebben we allebei een behoorlijk drukke baan (zeg ik terwijl overdag op Tweakers reageer, mini pauze :P). Maar daardoor verdienen we meer dan genoeg en is dat geen factor in onze beslissingen.

Kinderen gaan 3 volledige dagen naar opvang/BSO, vaak van 8u tot 1730. De andere vier dagen is er minimaal 1 van ons thuis en in het weekend allebei. De kinderen gaan met veel plezier naar de opvang en komen altijd heel vrolijk (en moe) weer thuis.

Voor de dagen dat de kinderen naar de opvang gaan zorgen we dat het eten van te voren al gemaakt is. Dat scheelt een hoop gedoe, dus als we thuis komen is het eten opwarmen, even spelen en rustig aan tafel. Ik haal en breng de kinderen 90% van de tijd, omdat ik of thuis werk of fiets maar werk. Ik ervaar de opvang dagen niet als stressvol, juist een mooie afwisseling omdat werken een andere soort drukte is dan 3 jonge kids :D

Geen van beide denkt er over om huisvader/moeder te worden, daarvoor vinden we werken veel te leuk/belangrijk. Niet om het geld, maar gewoon om niet alleen met de kinderen bezig te zijn. Werk is ook voor onze eigen sociale ontwikkeling nuttig.

[ Voor 4% gewijzigd door kepler op 20-05-2021 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Mfpower schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:19:
[...]

Ik zou dat wel eens goed onderzocht willen hebben. Ik heb (upper middle class) Amerikaanse vrienden waar stay at home-mom kunnen zijn een statussymbool is. Die werken dan overigens niet part-time, maar helemaal niet meer.
Doordat ik academisch onderzoeker ben, heb ik collegae uit zo'n beetje elk Europees land ;)
Overigens als ik kijk naar onze situatie: mijn vrouw heeft de kinderen met liefde tot 2 jaar borstvoeding gegeven. Iets wat ik nooit zou kunnen overnemen, dus er zijn ook gewoon biologische verschillen. Al was het maar omdat ik niet hoefde te bevallen en de enorme hormonale gehechtheids-hormonen over me heen krijg. Maar dat is vast niet een populaire insteek in de moderne wereld. Ik houd niet van de term ouderwets wanneer in deze tijd mensen hier vrijwillig voor kiezen.
Waar het om gaat is dat in NL met afstand de vader het minste verlof krijgt (bijv, ik werk in DE, ik krijg 12 maanden betaald verlof), de opvang dus erg duur is, en dat daardoor de 'logische' keuze is de carriere van de vrouw op te offeren, omdat deze ook de biologische functies uitvoert. Dat is dus precies waar het verbeteren van opvang en verlof op gericht is: het minder vanzelfsprekend maken dat de vrouw haar carriere oppoffert, maar ook de man daartoe in staat stellen. Ook is de arbeidsparticipatie van vrouwen oa hierdoor het OECD minimum.

In die zin in Nederland meetbaar ouderwets, en we zien het nogal over het hoofd juist omdat we onszelf altijd zo enorm modern vinden. Het zou ons tot denken moeten zetten om moment dat Italië het op zulke punten beter doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Brent schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:48:
[...]

Doordat ik academisch onderzoeker ben, heb ik collegae uit zo'n beetje elk Europees land ;)

[...]

Waar het om gaat is dat in NL met afstand de vader het minste verlof krijgt (bijv, ik werk in DE, ik krijg 12 maanden betaald verlof), de opvang dus erg duur is, en dat daardoor de 'logische' keuze is de carriere van de vrouw op te offeren, omdat deze ook de biologische functies uitvoert. Dat is dus precies waar het verbeteren van opvang en verlof op gericht is: het minder vanzelfsprekend maken dat de vrouw haar carriere oppoffert, maar ook de man daartoe in staat stellen. Ook is de arbeidsparticipatie van vrouwen oa hierdoor het OECD minimum.

In die zin in Nederland meetbaar ouderwets, en we zien het nogal over het hoofd juist omdat we onszelf altijd zo enorm modern vinden. Het zou ons tot denken moeten zetten om moment dat Italië het op zulke punten beter doet ;)
Ik ben het met je eens dat het voor een man net zo makkelijk zou moeten zijn om een carriere op te offeren als voor een vrouw ;)

Maar ik ben wel benieuwd, of in landen waar vrouwen meer werken of dat voor hun ook de gewenste situatie is, of dat als ze konden kiezen het misschien liever zouden doen zoals hier (minder werken).

(overigens wordt in sommige scandinavische landen in de eerste jaren van een kind ook niet zoveel aan opvang gedaan, er zijn hele goede verlofregelingen, idd voor man en vrouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:17
Brent schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:59:
[...]

[...]

[...]
Ja de opvang is te duur en de tegemoetkoming werkt naar mijn mening niet.

Ik heb zelf een hoog inkomen (125-150k per jaar) dus we zitten direct in de laagste compensatie. Mijn vrouw heeft een hbo diploma maar wilt enkel part time (24u) werken zodat onze twee kinderen maar twee dagen naar de opvang hoeven. Echter met haar salaris houdt ze eigenlijk vrijwel niets over, alles gaat in principe naar de opvang die we zonder haar werk niet nodig hadden. 24u per week en dan houdt ze 258,- per maand over nadat ze de kinderopvang betaald. Dat is dan dus ongeveer 2,50 per uur netto.

Ik snap niet dat ze naar verzamel inkomen kijken en niet naar laagste inkomen. Dit geeft vrouwen in haar situatie niet de motivatie om te werken en haarzelf te ontwikkelen, het is eigenlijk gewoon vrijwilligers werk op dit moment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-05 13:28

snmght

imho dan he

[...]

Ik zou toch eens met partner, opa of oma in gesprek gaan of een van hen bereid is om een dag minder te gaan werken. Of een halve, of om de week een halve. Dat je op enige wijze een rooster kunt creëren waarbij ook iemand anders de kinderen op kan halen.

Daarnaast is het de vraag wat voor werk je precies zoekt. In sommige parttime functies wordt het juist gewenst dat je dit over veel (korte) dagen uitsmeert in het verband met dagelijkse bezetting of bereikbaarheid.

Wij hebben twee jongens van 13 en 8. Beiden ook zeer hooggevoelig en vooral bij ons op hun gemak. We zijn in januari voor het eerst met BSO gestart voor de jongste. En inmiddels weer gestopt. Het ging hem gewoon niet worden voor hem.

Gelukkig wel door een verhuizing nu mijn moeder dichtbij die regelmatig inspringt (geen vaste dag overigens).

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-05 13:28

snmght

imho dan he

Koptelefoontje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:54:
[...]

Ik snap niet dat ze naar verzamel inkomen kijken en niet naar laagste inkomen. Dit geeft vrouwen in haar situatie niet de motivatie om te werken en haarzelf te ontwikkelen, het is eigenlijk gewoon vrijwilligers werk op dit moment...
Beetje kort door de bocht he; niet werken is ook geen opbouw voor sociale verzekeringen en pensioen. Zeker ook wenselijk als de liefde zou bekoelen op een dag. Lijkt me dus altijd beter in haar schoenen om wel te werken, ook al lijkt dat per maand bekeken netto nutteloos. :)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
snmght schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:00:
[...]

Ik zou toch eens met partner, opa of oma in gesprek gaan of een van hen bereid is om een dag minder te gaan werken. Of een halve, of om de week een halve. Dat je op enige wijze een rooster kunt creëren waarbij ook iemand anders de kinderen op kan halen.

Daarnaast is het de vraag wat voor werk je precies zoekt. In sommige parttime functies wordt het juist gewenst dat je dit over veel (korte) dagen uitsmeert in het verband met dagelijkse bezetting of bereikbaarheid.

Wij hebben twee jongens van 13 en 8. Beiden ook zeer hooggevoelig en vooral bij ons op hun gemak. We zijn in januari voor het eerst met BSO gestart voor de jongste. En inmiddels weer gestopt. Het ging hem gewoon niet worden voor hem.

Gelukkig wel door een verhuizing nu mijn moeder dichtbij die regelmatig inspringt (geen vaste dag overigens).
Goed dat jullie het wel geprobeerd hebben bij de BSO! Ik heb voor nu besloten een dag minder te gaan werken, dus meer tijd voor mezelf. Nog wel in mijn huidige functie thuis, maar wellicht gaat dit voor mezelf al veel brengen. Ik heb ondertussen een leuke functie voorbij zien komen op Indeed, wie weet brengt dit ook nog iets, maar het moet allemaal passend en kloppend zijn. Anders heb ik meer stress van de constructie dan dat ik plezier beleef onder werktijd.

En naar aanleiding van reacties hierboven: wij kiezen er als gezin BEWUST voor dat ik minder werk en me meer over de kinderen bekommer. Ik ben gewoon het type om veel zelf te doen als het gaat om de zorg voor mijn kinderen, los van de hooggevoeligheid en medische achtergrond van mijn kids. En ja, dat heeft gevolgen voor mijn loopbaan, al zie ik dat totaal niet zo want ik run al 9 jaar een bedrijf dat eigenlijk ieder jaar groeit. Ik heb dit jaar zelfs zoveel inkomsten dat ik op de rem trap om te voorkomen dat ik teveel moet inleveren bij de BD. En ja, zelfs als ik stop en weer bij een werkgever zou aankloppen staat dit goed op mijn C.V. Daar ben ik niet bang voor.

[ Voor 19% gewijzigd door GadgetGirl88 op 20-05-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
[...]

Ik heb zelf een hoog inkomen (125-150k per jaar) dus we zitten direct in de laagste compensatie. Mijn vrouw heeft een hbo diploma maar wilt enkel part time (24u) werken zodat onze twee kinderen maar twee dagen naar de opvang hoeven. Echter met haar salaris houdt ze eigenlijk vrijwel niets over, alles gaat in principe naar de opvang die we zonder haar werk niet nodig hadden. 24u per week en dan houdt ze 258,- per maand over nadat ze de kinderopvang betaald. Dat is dan dus ongeveer 2,50 per uur netto.

Maar samen verdienen jullie toch meer dan genoeg om die opvang te betalen? Kinderen neem je samen, dus waarom zou je alleen naar het laagste inkomen kijken? Dan is de enige motivatie dus alleen maar financieel, ja dan zou ik ook niet gaan werken in dat geval.
Theoretisch zou ik ook gewoon thuis kunnen zitten omdat mijn vriendin alleen al meer dan genoeg verdient, maar ik wil graag werken voor mezelf. Niet perse voor het extra geld, alhoewel dat wel handig is natuurlijk, maar ook omdat ik het leuk vindt en als de kinderen ouder zijn niet opnieuw hoef te beginnen in de bedrijfswereld. Het is ook een investering in jezelf voor de toekomst.

Ze krijgt als het goed is ook nog een belastingteruggave van iets van 2500 euro omdat ze werkt (combinatie korting oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ID-College schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:23:
[...]

Moet je baan natuurlijk wel toelaten..
De baan van de man of van de vrouw? Dat zou voor beide partners toch moeten spelen?

Maar je ziet toch vaak: baan van de man laat korter werken niet toe --> man blijft 40 uur werken. Baan van de vrouw laat korter werken niet toe --> vrouw stopt met werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Mfpower schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:53:
[...]

Maar ik ben wel benieuwd, of in landen waar vrouwen meer werken of dat voor hun ook de gewenste situatie is, of dat als ze konden kiezen het misschien liever zouden doen zoals hier (minder werken).
Ik kan je in elk geval vertellen dat de situatie in NL niet is zoals ik het wil (als man). Een van de redenen dat ik liever in het buitenland werk in deze fase ;)
[...]

Dat is het hem inderdaad: op zich logisch om mensen met genoeg geld het zelf te laten betalen, maar tegelijk maakt dat het waarschijnlijker dat de vrouw zich opoffert en niet de man. Dat creeert een cultuur waarin mannen het dus ook veel minder gewoon vinden dat zij een stap terug doen tov de vrouw, en daarmee heb je het grootste culturele verschil met Scandinavie te pakken: daar is dat totaal anders en veel gelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
Mfpower schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:19:
[...]

Tot slot: zoals ik al zei, mijn vrouw is dus ziek en krijgt een kleine arbeidsongeschiktheidsuitkering. Bij de berekeningen voor kinderopvangtoeslag wordt niet het loon uit inkomen gerekend, maar het volledige inkomen (loon+uitkering). Hierdoor krijg je procentueel hetzelfde als iemand die werkt, maar in verhouding moet je meer van het verdiende inkomen inleveren. Toen wij dit gingen berekenen kwamen we er achter dat werken (naast dat het voor haar al lastig is) ook nog eens echt niets oplevert. Bijna alles van wat er meer binnenkomt gaat dan naar de opvang.

Hoe dan ook, mijn take-away en advies aan TS is: breng in kaart wat je waarden zijn en prioriteiten tov. werk en gezin en leef daarnaar, zorg voor jezelf en als het niet werkt, balanceer opnieuw. Kijk niet naar anderen en als je rond kunt komen neem dan de belangen van jezelf en je kinderen in ogenschouw en experimenteer. Mijn buren hebben hun kinderen eerst naar een BSO gedaan en zoals ze het zelf zeiden: "onze kinderen worden er niet gelukkig van" en hebben dat teruggedraaid. Om dat te doen werkt de buurman een dag minder en de buurvrouw alleen nog maar tijdens schooltijden.
Kinderopvang duurt niet eeuwig en inkomen is niet statisch. Mensen die nu voltijd werken verdienen over 20 jaar het dubbele, mensen die nu niet werken (of part-time) zullen niet of zeer gering groeien wat betreft inkomen. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de immateriële aspecten als vrijheid, zelfstandigheid en zelfontplooiing, wat veel lastiger is te ontwikkelen als je volledig leven in het teken staat van kinderen en partner.

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar puntje bij paaltje komt het er toch op neer dat de vrouw vaak minder werkt terwijl dat rationeel gezien absoluut niet nodig is (ook in jouw voorbeeld geldt dat in beperkte, hoewel ik me besef dat ik geen inzicht heb in de ziekte van je vrouw), en dat vind ik ouderwets. Werken is toch geen vies woord.
[...]

Kinderopvang is maar een aantal jaar, jouw vriendin doet maar 40% ervaring op van iemand die full-time werkt en zal daarom ook moeilijker doorstromen naar meer uitdagende functies, terwijl jij dat wel doet. Hiermee houd je het inkomensverschil alleen maar in stand en wordt het alleen maar groter. De levensstijl is natuurlijk ook afhankelijk van het verzamelinkomen, maar dat kan jouw vriendin niet in haar eentje dragen. Hierdoor is ze economisch afhankelijk van jou. Vrijheid en zelfstandigheid vind ik persoonlijk veel belangrijker dan of je onderaan de streep 2,50 of 7,50 per uur netto overhoudt aan werken met kinderopvang.

[ Voor 68% gewijzigd door MarcoC op 20-05-2021 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:19
[...]

Dit probleem hadden wij ook. Uiteindelijk is dit uitermate ongunstig. De vrouw is namelijk al snel degene die eerder geneigd is om parttime te gaan werken, gemiddeld genomen hebben mannen minder moeite met kinderopvang. Komt daar nog eens bij dat gemiddeld genomen het gebruikelijker is dat de man meer verdient dan de vrouw, omdat omgekeerd financieel ongelijke relaties simpelweg minder gebruikelijk zijn, resulteert dit al snel in een scenario waarbij werken voor de vrouw nog nauwelijks loont.

Het feit dat inkomstenderving door eigen bijdrage überhaupt kan resulteren in een netto inkomen ver beneden het minimumloon is natuurlijk gewoon een probleem.

Zeker, je kunt zeggen deze mensen kunnen het betalen, derhalve is dit geen probleem. Maar ontneemt daarin de rol van de vrouw hierin. Ze worden hiermee snel in een afhankelijkheidspositie gedwongen, des te sterker zodra er totaal gestopt wordt met werken omdat het financieel gezien zinloos is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
psychodude schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:06:
[...]

Dit probleem hadden wij ook. Uiteindelijk is dit uitermate ongunstig. De vrouw is namelijk al snel degene die eerder geneigd is om parttime te gaan werken, gemiddeld genomen hebben mannen minder moeite met kinderopvang. Komt daar nog eens bij dat gemiddeld genomen het gebruikelijker is dat de man meer verdient dan de vrouw, omdat omgekeerd financieel ongelijke relaties simpelweg minder gebruikelijk zijn, resulteert dit al snel in een scenario waarbij werken voor de vrouw nog nauwelijks loont.

Het feit dat inkomstenderving door eigen bijdrage überhaupt kan resulteren in een netto inkomen ver beneden het minimumloon is natuurlijk gewoon een probleem.

Zeker, je kunt zeggen deze mensen kunnen het betalen, derhalve is dit geen probleem. Maar ontneemt daarin de rol van de vrouw hierin. Ze worden hiermee snel in een afhankelijkheidspositie gedwongen, des te sterker zodra er totaal gestopt wordt met werken omdat het financieel gezien zinloos is geworden.
Maar hoezo wordt de opvang dan 'betaald' door de vrouw? Als zij besluit te gaan werken dan is dat een gezamenlijke beslissing en de man zou ook kunnen zeggen, dan neem ik 1 dag ouderschapsverlof. De opvang heb je dan zodat je allebei kan werken en moet je in theorie ook de kosten verdelen over beide. Dan houdt de vrouw netto gezien meer over en de man minder.

En als de vrouw gaat werken, dan is ze juist minder afhankelijk. Zoals eerder gezegd is blijven werken als er jonge kinderen zijn ook een lange termijn investering, die zich niet perse direct terug betaald. Maar fulltime voor de kinderen zorgen is maar een relatief klein deel van je leven, als ze vier zijn gaan ze naar school en dan komen er opeens weer een hoop 'vrije' uren beschikbaar.

Belangrijk wel is dat niet alleen de vrouwen hier wat proactiever in kunnen worden (als ze dat willen), maar dat dit ook voor een groot deel aan de mannen(bedrijfs)cultuur ligt. Daar wordt namelijk niet zo makkelijk geaccepteerd dat je minder gaat werken. Terwijl het financieel makkelijk kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

MarcoC schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:38:
[...]
Kinderopvang duurt niet eeuwig en inkomen is niet statisch. Mensen die nu voltijd werken verdienen over 20 jaar het dubbele, mensen die nu niet werken (of part-time) zullen niet of zeer gering groeien wat betreft inkomen. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de immateriële aspecten als vrijheid, zelfstandigheid en zelfontplooiing, wat veel lastiger is te ontwikkelen als je volledig leven in het teken staat van kinderen en partner.

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar puntje bij paaltje komt het er toch op neer dat de vrouw vaak minder werkt terwijl dat rationeel gezien absoluut niet nodig is (ook in jouw voorbeeld geldt dat in beperkte, hoewel ik me besef dat ik geen inzicht heb in de ziekte van je vrouw), en dat vind ik ouderwets. Werken is toch geen vies woord.
[...]
Ik werk alleen omdat het moet. Ik vermaak me prima. Als ik het niet zou hoeven zou ik er meteen mee stoppen. Oh ja, ik ben niet lui, het is alleen jammer dat er een hele enge visie op betaald werk bestaat. Ik heb genoeg zaken in het leven die me interesseren en waar ik voor ga, veelal geintrumpeerd door dat ding waarbij je moet doen wat anderen zeggen: betaald werk. En ja, ik ben hoogopgeleid en heb veel vrijheid in m'n werk maar als het even kon deed ik het toch echt liever niet. Of anders wel ander werk, wat helaas minder betaald. En er zijn er meer, kijk maar naar het financiele onafhankelijkheid topic (iets wat ik nooit ga halen helaas). Ik ben overigens niet werkschuw, ik begrijp dat er gewerkt moet worden. Het is meer dat persoonlijke ontwikkeling allee kan bestaan in het kader van betaald werk, en daar ben ik het niet mee eens.

Wij zijn samen een geheel en dat economische onafhankelijkheid gedoe daar doen wij niet aan. Dat hele afhankelijkheidsdenken leidt tot een individualistische maatschappij waar ik sowieso niet zo blij mee ben. Zelfs als de relatie uitgaat (wat niet gaat gebeuren) ga ik haar onderhouden als dat nodig is. Geen probleem, die commitment heb ik beloofd en houd ik me aan. Afhankelijkheden worden afgekocht middels verzekeringen en leiden tot een maatschappij waar alles om geld draait en we onszelf afhankelijk maken van een onbetrouwbare overheid! (vgl toeslagaffaire).

Het is niet dat mijn vrouw niet wil ontwikkelen of werken, het is dat ze zich nu fantastisch ontwikkelt als moeder en dat is keihard werken. En dat dat als inferieure ontwikkeling t.o.v. werken gezien wordt is vooral mijn ergernis. Misschien moeten ze ons gewoon ook opvangtoeslag betalen, omdat we dat zelf doen. Het is toch idioot dat als we het uitbesteden dat het dan betaald wordt, en nu niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Mfpower op 20-05-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Brent schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:34:
[...]

Ik kan je in elk geval vertellen dat de situatie in NL niet is zoals ik het wil (als man). Een van de redenen dat ik liever in het buitenland werk in deze fase ;)
Ik ben het met je eens dat de man in NL er bekaaid afkomt. Ik ben voor een persoonlijke keuze waarbij het werk zo verdeeld wordt zoals een stel dat goeddunkt, zonder inmenging van de overheid (combinatiekorting bijvoorbeeld) om een prive keuze te stimuleren. Hoe je je kinderen grootbrengt en dat met werk combineert is iets waar je zelf verantwoordelijkheid over draagt en daar zouden externen niet zoveel van moeten zeggen, maar juist de vrijheid mogelijk maken. Inderdaad, in andere landen kan dat beter zijn. Maar als man en vrouw fulltime moeten werken in dat andere land om rond te komen of omdat er geen part-time banen bestaan weet ik niet of dat beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik zal mijn verhaal ook vertellen. Ben er al een tijd mee bezig namelijk. Het is begonnen vlak voor de komst van mijn oudste dochter inmiddels bijna 9. Ik wil graag een gelijkwaardige relatie met mijn vrouw. Voor mij betekend dat ook (bijna) even veel in de opvoeding doen. Kortom we wilde allebei minder werken en voor de kinderen zorgen. Bij mijn toenmalige werkgever wouden ze niet lager dan 4,5 dagen per week. Daarom heb ik toen een nieuwe baan gezocht waar ik 4 dagen per week kon werken. En dochter 3 dagen in de week naar KDV.

Inmiddels hebben we samen 3 kinderen. De jongste is net naar school. In middels hebben we geen KDV of NSO meer nodig. We zijn gezegend met goed betaalde werk. Ik ben zzper en maak normaal gesproken 3500,- (32 uur) over en zij verdient 2600,- (28 uur). We zijn allebei 3 middagen in de week vrij en mijn vrouw ook nog een ochtend voor zichzelf. Ik ben me er goed van bewust dat dit bedragen zijn die niet veel mensen halen. We hebben een tijd gehad waar het allemaal een stuk zwaarder was en we ca. 10k per jaar netto spendeerde aan 2 dagen KDV voor 2 kinderen en 2 dagen NSO voor 1 kind.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Mfpower schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:26:
[...]

Ik ben het met je eens dat de man in NL er bekaaid afkomt. Ik ben voor een persoonlijke keuze waarbij het werk zo verdeeld wordt zoals een stel dat goeddunkt, zonder inmenging van de overheid (combinatiekorting bijvoorbeeld) om een prive keuze te stimuleren. Hoe je je kinderen grootbrengt en dat met werk combineert is iets waar je zelf verantwoordelijkheid over draagt en daar zouden externen niet zoveel van moeten zeggen, maar juist de vrijheid mogelijk maken. Inderdaad, in andere landen kan dat beter zijn. Maar als man en vrouw fulltime moeten werken in dat andere land om rond te komen of omdat er geen part-time banen bestaan weet ik niet of dat beter is.
Bijvoorbeeld in Scandinavië is langdurig oudersschapsverlof van mannen veel gewoner dan in Nederland. Dus dat lijkt de stelling dat hun betere regelgeving een gelijkere zorg van de kinderen inderdaad waarmaakt. /duikelt even wat linkjes op:

1. https://www.ftm.nl/artikelen/kasboekje-vrouwen-financien, enkele cijfers ook hier.
2. https://decorrespondent.n...om/1224795775357-9fc5007f
3. https://decorrespondent.n...en/1198694316633-7df350c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

psychodude schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:06:
[...]

Je kiest er dan bewust voor de kinderopvang weg te strepen tegen het laagste salaris om zo onder het minimumloon uit te komen. Wat als je de kosten wegstreept tegen het hoogste salaris? Dan loont het ineens voor beide wel om te werken ;)
Het is toch echt een eigen keuze om te stoppen met werken. Een beetje makkelijk om de schuld te geven aan de toeslag. Je kan zelf gewoon beslissen hoeveel minder beide partners gaan werken. Als je dan samen besluit dat degene met het laagste salaris minder gaat werken, trek je het verschil in waarde van iemands tijd door in je privésituatie. Daar zou ik nooit aan beginnen.
'Het systeem' is dan niet het probleem, maar hooguit het mechanisme waardoor zichtbaar wordt wat mensen echt belangrijk vinden (geld, blijkbaar).

Het is niet meer dan logisch dan een gezin met een verzamelinkomen van 150k+ (groot + klein salaris) minder toeslag krijgt dan een gezin met twee kleine salarissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:41:
[...]

De baan van de man of van de vrouw? Dat zou voor beide partners toch moeten spelen?

Maar je ziet toch vaak: baan van de man laat korter werken niet toe --> man blijft 40 uur werken. Baan van de vrouw laat korter werken niet toe --> vrouw stopt met werken.
Uiteraard, maar dan kijk je puur naar de variabele uren, terwijl er natuurlijk meer in de mix zit :)
Als ik dat zo redeneer bij mijn vriendin staat volgende week ons huis op Funda want dan komt er simpelweg niet genoeg binnen..
Is dat 'ouderwets'? Tja, het ligt eraan hoe je er naar kijkt. Als ons inkomen exact hetzelfde was dan had je wellicht gelijk, maar omdat dat niet zo is ben je 'verplicht' een keuze te maken. Ik kan er wellicht nog 32 van maken (als ik geluk heb) maar daarna heb ik de keuze tussen 0 uur of 32 uur, want een klant wilt doorgaans liever 40 uur dan 16. Mijn vriendin is wel flexibel qua uren, maar dan kunnen we er weer niet goed van rondkomen. Gevolg: man blijft werken en vrouwlief minder..

Overigens werk ik voor mijzelf dus hoewel ik wel 32/40 uur maak op het moment, kan ik tussen een klus door gewoon 2 maanden vrij pakken.. Op jaarbasis vlakken we elkaar dus wel uit qua totaal aantal uren, maar als je op weekbasis kijkt weer niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:19
kepler schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:22:
[...]

Maar hoezo wordt de opvang dan 'betaald' door de vrouw? Als zij besluit te gaan werken dan is dat een gezamenlijke beslissing en de man zou ook kunnen zeggen, dan neem ik 1 dag ouderschapsverlof. De opvang heb je dan zodat je allebei kan werken en moet je in theorie ook de kosten verdelen over beide. Dan houdt de vrouw netto gezien meer over en de man minder.

En als de vrouw gaat werken, dan is ze juist minder afhankelijk. Zoals eerder gezegd is blijven werken als er jonge kinderen zijn ook een lange termijn investering, die zich niet perse direct terug betaald. Maar fulltime voor de kinderen zorgen is maar een relatief klein deel van je leven, als ze vier zijn gaan ze naar school en dan komen er opeens weer een hoop 'vrije' uren beschikbaar.

Belangrijk wel is dat niet alleen de vrouwen hier wat proactiever in kunnen worden (als ze dat willen), maar dat dit ook voor een groot deel aan de mannen(bedrijfs)cultuur ligt. Daar wordt namelijk niet zo makkelijk geaccepteerd dat je minder gaat werken. Terwijl het financieel makkelijk kan.
Bij een soortgelijk salaris werkt dat, maar bij een discrepant salarisverschil is dat erg ongunstig voor de eigen portemonnee. Zou ik bijvoorbeeld 1 dag minder gaan werken, dan zou mijn vriendin 2 dagen meer moeten gaan werken om het verschil te overbruggen.
Anoniem: 677216 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:31:
Je kiest er dan bewust voor de kinderopvang weg te strepen tegen het laagste salaris om zo onder het minimumloon uit te komen. Wat als je de kosten wegstreept tegen het hoogste salaris? Dan loont het ineens voor beide wel om te werken ;)
Nee. Zo werkt dat natuurlijk niet. Kinderopvang is niet zozeer een luxe product, het is redelijkerwijs een must geworden. Eén van de ouders zal toch echt thuis moeten zijn, indien kinderopvang buiten beschouwing gelaten wordt. En dat juist binnen een maatschappij waarin al lang wordt gestuurd op tweeverdieners, financiële zelfstandigheid voor de vrouw, etc. Sure, je kunt het willen afstrepen tegen het hoogste salaris. Maar dan moet je in het financiële plaatje dus rekenen met het geld dat je inlevert op het moment dat je minder gaat werken om zelf thuis voor het kind te zorgen.

En in het financiële samenspel als gezin, is de netto som onder de streep dan uiteindelijk wat telt.

Als persoon A 4500 netto verdient (40u), persoon B verdient nog geen 1500 netto (28u) en de eigen bijdrage ligt tegen de 1000 euro, kun je natuurlijk zeggen dat in relatie tot de 4500 netto het reuze meevalt. Maar gaat persoon A een dag minder werken en levert daarmee dus ongeveer 20% salaris in, ga je er financieel ongunstig op achteruit als gezin. Waarmee het verlies aan salaris niet in verhouding staat tot wat je wint in de reductie van resterende kosten op het vlak van kinderopvangtoeslag. En dit verlies aan inkomen is naar verhouding voor persoon B niet gering. Je maakt als gezin dan de keuze door persoon A een dag minder te gaan werken, persoon B onder de streep eigenlijk zo'n 20 uur van de 28 uur werkt 'voor niets'.

Indien voor persoon B werk een hobby is, sure, dan is het de moeite waard. Maar indien het gewoon werk is, zoals voor velen toch al snel het geval is. Dan gaat dat toch al snel echt knagen. Je werk levert dan als gezin namelijk gewoon geen extra meer op.

En heb je de huidige balans dus nodig, dan betekend het dat de vrouw nota bene meer moet gaan werken om netto op hetzelfde uit te komen. En is met zelfs 12 uur meer werken dan al niet goed te overbruggen. Nota bene stijgen de kinderopvang kosten dan natuurlijk ook weer.

[ Voor 3% gewijzigd door psychodude op 20-05-2021 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
psychodude schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:03:
[...]

Bij een soortgelijk salaris werkt dat, maar bij een discrepant salarisverschil is dat erg ongunstig voor de eigen portemonnee. Zou ik bijvoorbeeld 1 dag minder gaan werken, dan zou mijn vriendin 2 dagen meer moeten gaan werken om het verschil te overbruggen.

[...]

Nee. Zo werkt dat natuurlijk niet. Kinderopvang is niet zozeer een luxe product, het is redelijkerwijs een must geworden. Eén van de ouders zal toch echt thuis moeten zijn, indien kinderopvang buiten beschouwing gelaten wordt. En dat juist binnen een maatschappij waarin al lang wordt gestuurd op tweeverdieners, financiële zelfstandigheid voor de vrouw, etc. Sure, je kunt het willen afstrepen tegen het hoogste salaris. Maar dan moet je in het financiële plaatje dus rekenen met het geld dat je inlevert op het moment dat je minder gaat werken om zelf thuis voor het kind te zorgen.

En in het financiële samenspel als gezin, is de netto som onder de streep dan uiteindelijk wat telt.

Als persoon A 4500 netto verdient (40u), persoon B verdient nog geen 1500 netto (28u) en de eigen bijdrage ligt tegen de 1000 euro, kun je natuurlijk zeggen dat in relatie tot de 4500 netto het reuze meevalt. Maar gaat persoon A een dag minder werken en levert daarmee dus ongeveer 20% salaris in, ga je er financieel ongunstig op achteruit als gezin. Waarmee het verlies aan salaris niet in verhouding staat tot wat je wint in de reductie van resterende kosten op het vlak van kinderopvangtoeslag. En dit verlies aan inkomen is naar verhouding voor persoon B niet gering. Je maakt als gezin dan de keuze door persoon A een dag minder te gaan werken, persoon B onder de streep eigenlijk zo'n 20 uur van de 28 uur werkt 'voor niets'.

Indien voor persoon B werk een hobby is, sure, dan is het de moeite waard. Maar indien het gewoon werk is, zoals voor velen toch al snel het geval is. Dan gaat dat toch al snel echt knagen. Je werk levert dan als gezin namelijk gewoon geen extra meer op.

En heb je de huidige balans dus nodig, dan betekend het dat de vrouw nota bene meer moet gaan werken om netto op hetzelfde uit te komen. En is met zelfs 12 uur meer werken dan al niet goed te overbruggen. Nota bene stijgen de kinderopvang kosten dan natuurlijk ook weer.
Met de inkomens die hier genoemd werden van >100k per jaar (en ook onze situatie) is minder werk puur een eigen keuze. Mijn vriendin verdiend veel meer dan ik, maar die werkt ook gewoon 1 dag minder. Ja dat is financieel 'ongunstig', maar niet alles draait om geld natuurlijk. Het is niet alsof mensen met dit soort inkomens dan opeens hun huis uit moeten. (Zo ja, dan is dit ook een keus geweest).

En hoe lager je komt met inkomen hoe relevanter/belangrijker dit wordt, maar tegelijkertijd stijgt dan ook weer de toeslag voor de opvang. Tot wel 90 procent voor de lage inkomens volgens mij en dan loont het opeens wel om te gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

[...]

Je hebt in deze situatie prima de ruimte om te kiezen: gaan we voor maximaal geld (met als gevolg dat de een tegen zijn/haar zin fulltime werkt en de ander tegen zijn/haar zin helemaal niet meer werkt) of richten we ons leven in zoals we zelf graag willen (met als gevolg dat er wat minder geld binnenkomt)?

Als jouw persoon A ervoor kiest om een dag in de week thuis te zijn, is het volledige salaris van persoon B van die dag gewoon extra. Het is maar net vanuit welke invalshoek je redeneert (wat kost het vs. wat wil ik). Kosten kinderopvang direct tegenover het salaris van de minstverdienende zetten is een frame die het probleem maar in stand houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
[...]

Ik begrijp deze redenatie echt niet. Je wint er misschien €500 netto mee, maar wat verlies je? (1) Professionele ontwikkeling vriendin loopt duidelijk achter tov jouw ontwikkeling, (2) uitdagende banen voor minder dan 32 uur zijn er vrijwel niet, dus minder baankans en moeilijker groeipad, (3) de levensstijl wordt meestal aangepast op het verzamelinkomen maar jouw vriendin kan dat niet in haar eentje opbrengen waardoor jij in feite haar levensstijl subsidieert wat resulteert in financiële ongelijkheid binnen de relatie, (4) vriendin verliest een groot stuk zelfstandigheid.

Al deze 4 punten zouden voor mij echt veel meer waard zijn dan €500 per maand. Uiteraard wordt het misschien anders als je de €500 heel hard nodig hebt, maar meestal is dat bij twee fulltime werkende ouders niet het geval.
Mfpower schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:23:
[...]

Wij zijn samen een geheel en dat economische onafhankelijkheid gedoe daar doen wij niet aan. Dat hele afhankelijkheidsdenken leidt tot een individualistische maatschappij waar ik sowieso niet zo blij mee ben. Zelfs als de relatie uitgaat (wat niet gaat gebeuren) ga ik haar onderhouden als dat nodig is. Geen probleem, die commitment heb ik beloofd en houd ik me aan. Afhankelijkheden worden afgekocht middels verzekeringen en leiden tot een maatschappij waar alles om geld draait en we onszelf afhankelijk maken van een onbetrouwbare overheid! (vgl toeslagaffaire).
Wellicht is dat een essentieel verschil qua levensbeschouwing. Ik en mijn vriendin zijn, naast dat we samen zijn, ook gewoon individuen. Ik zou me als partner er totaal niet fijn bij voelen als iemand anders mij moet onderhouden.
Het is niet dat mijn vrouw niet wil ontwikkelen of werken, het is dat ze zich nu fantastisch ontwikkelt als moeder en dat is keihard werken. En dat dat als inferieure ontwikkeling t.o.v. werken gezien wordt is vooral mijn ergernis. Misschien moeten ze ons gewoon ook opvangtoeslag betalen, omdat we dat zelf doen. Het is toch idioot dat als we het uitbesteden dat het dan betaald wordt, en nu niet?
Waarom zou iemand die minstens 32u per week werkt geen fantastische moeder kunnen zijn? Ben jij nu geen fantastische vader? Vreemd statement.

[ Voor 38% gewijzigd door MarcoC op 20-05-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

MarcoC schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:02:

[...]
Waarom zou iemand die minstens 32u per week werkt geen fantastische moeder kunnen zijn? Ben jij nu geen fantastische vader? Vreemd statement.
Je draait de redenering om. Ik zeg alleen dat kiezen voor ouderschap inclusief thuisblijven maatschappelijk minder gewaardeerd wordt dan werken.

En ja omdat ik zoveel werk ben ik niet de fantastische vader die ik zou willen zijn. Maar ik heb geen keuze. De hypotheek moet ook betaald worden.
Wellicht is dat een essentieel verschil qua levensbeschouwing. Ik en mijn vriendin zijn, naast dat we samen zijn, ook gewoon individuen. Ik zou me als partner er totaal niet fijn bij voelen als iemand anders mij moet onderhouden.
Daarom zou ouderschap net als kinderopvang gewoon betaald moeten zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Mfpower op 20-05-2021 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-05 16:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mfpower schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:20:
[...]

En ja omdat ik zoveel werk ben ik niet de fantastische vader die ik zou willen zijn. Maar ik heb geen keuze. De hypotheek moet ook betaald worden.
Geen keuze? Vaak is er genoeg keuze, de vraag is alleen of mensen in alle eerlijkheid naar zichzelf die keuze willen maken. Je kan een tophypotheek nemen je kan ook kleiner, of op een B locatie gaan wonen.

Wil je er voor je gezin zijn of is die extra vakantie of gadget ook wat waard, de antwoorden op die vragen kunnen confronterend zijn.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

revolution-nl schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:27:
[...]

Geen keuze? Vaak is er genoeg keuze, de vraag is alleen of mensen in alle eerlijkheid naar zichzelf die keuze willen maken. Je kan een tophypotheek nemen je kan ook kleiner gaan wonen of op een B locatie gaan wonen.

Wil je er voor je gezin zijn of is die extra vakantie of gadget ook wat waard. Die vragen kunnen best confronterend zijn ;)
Had ik al gezegd dat mijn vrouw niet werkt? Er zijn dus al duidelijke keuzes gemaakt. Ik denk dat je ook wel snapt dat op 1 inkomen leven geen vetpot is.

We kunnen ook allebei niet werken natuurlijk maar dat leidt tot iets heel anders.

[ Voor 6% gewijzigd door Mfpower op 20-05-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-05 16:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mfpower schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:28:
[...]

Had ik al gezegd dat mijn vrouw niet werkt? Er zijn dus al duidelijke keuzes gemaakt. Ik denk dat je ook wel snapt dat op 1 inkomen leven geen vetpot is.

We kunnen ook allebei niet werken natuurlijk maar dat leidt tot iets heel anders.
Mijn opmerking was ook meer in algemene zin, ik zie in mijn directe omgeving genoeg voorbeelden van gezinnen die veel te veel hooi op hun vork nemen. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, ook ik zou graag 36 uur willen werken echter werkt mijn vrouw bewust minimaal zodat zij er voor de kinderen kan zijn.

Qua financiële impact en beschikbare uren voor de kids is dat op dit moment de beste keuze.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:16
Ik ben van mening dat je familie op 1 staat en werk etc. op 2. Leuk dat carrière maken, maar als één van de twee ouders minder vaak thuis is en daardoor een minder goede band opbouwt, wat levert het dan op?

Ik woon sinds enkele maanden in Zweden en met Spotify als werkgever en de algemene bedrijfscultuur in Zweden merk je dat ook hier familie op 1 komt. Is je kind ziek en kan je wat minder werken die dag? Geen probleem! Daarnaast is kinderopvang hier vrijwel gratis en is flexitime hier de standaard, waarbij het de werkgever niet uitmaakt of je de 40 uur haalt, zolang je werk maar af is en alles naar tevredenheid is. Voornamelijk deze twee zaken zorgen dat je gewoon veel meer tijd aan je gezin kunt besteden. Ik ben dan ook onwijs blij dat mijn kinderen hier mogen opgroeien, in plaats van in Nederland waar je, zoals hierboven al vaak beschreven, moet kiezen tussen of werk of familie als gezin zijnde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Orangelights23 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:39:
Ik ben van mening dat je familie op 1 staat en werk etc. op 2. Leuk dat carrière maken, maar als één van de twee ouders minder vaak thuis is en daardoor een minder goede band opbouwt, wat levert het dan op?

Ik woon sinds enkele maanden in Zweden en met Spotify als werkgever en de algemene bedrijfscultuur in Zweden merk je dat ook hier familie op 1 komt. Is je kind ziek en kan je wat minder werken die dag? Geen probleem! Daarnaast is kinderopvang hier vrijwel gratis en is flexitime hier de standaard, waarbij het de werkgever niet uitmaakt of je de 40 uur haalt, zolang je werk maar af is en alles naar tevredenheid is. Voornamelijk deze twee zaken zorgen dat je gewoon veel meer tijd aan je gezin kunt besteden. Ik ben dan ook onwijs blij dat mijn kinderen hier mogen opgroeien, in plaats van in Nederland waar je, zoals hierboven al vaak beschreven, moet kiezen tussen of werk of familie als gezin zijnde.
offtopic:
Hebben ze nog vacatures?

Mijn collega heeft in Noorwegen gewerkt, en hij wist me te vertellen dat ie raar werd aangekeken als ie om 16.00 nog op kantoor was terwijl zijn kinderen al thuis waren....

Ook heb je in Scandinavische landen nog ruimte... na Corona maar eens flink gaan nadenken ;) We zijn in NL best workaholics met z'n allen. En ja het kan altijd erger (VS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ID-College schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:41:
[...]

Uiteraard, maar dan kijk je puur naar de variabele uren, terwijl er natuurlijk meer in de mix zit :)
Als ik dat zo redeneer bij mijn vriendin staat volgende week ons huis op Funda want dan komt er simpelweg niet genoeg binnen..
Is dat 'ouderwets'? Tja, het ligt eraan hoe je er naar kijkt. Als ons inkomen exact hetzelfde was dan had je wellicht gelijk, maar omdat dat niet zo is ben je 'verplicht' een keuze te maken. Ik kan er wellicht nog 32 van maken (als ik geluk heb) maar daarna heb ik de keuze tussen 0 uur of 32 uur, want een klant wilt doorgaans liever 40 uur dan 16. Mijn vriendin is wel flexibel qua uren, maar dan kunnen we er weer niet goed van rondkomen. Gevolg: man blijft werken en vrouwlief minder..
Dan heb je dus de situatie dat jij (veel) meer verdient dan je vriendin. Maar hoe komt dat? Is dat toeval? Of is het misschien inderdaad juist wel 'ouderwets'. Want die situatie zie je toch bij veel stellen juist vaak ontstaan als gevolg van een selffulfilling prophecy: al voordat er kinderen zijn, zie je vaak dat de man 'voor de carrière gaat' en dat het bij de vrouw vaak al zo is dat er straks toch wel een gezin komt, dus dat carrière minder belangrijk wordt gevonden. (Best vaak door beiden trouwens.) Misschien niet eens zo heel bewust, dat kan ook subtieler gaan. Dat de man een mooie nieuwe baan in een andere stad kan krijgen en dat er 'dus' verhuisd wordt, bijvoorbeeld. Wat misschien minder snel gedaan zou worden als de vrouw een mooie kans kreeg. Een opeenstapeling van kleine veranderingen en kansen leidt er vaak toe dat de man net wat meer carrièrestappen kan maken dan de vrouw. En dat de man uiteindelijk zo toch de meest verdienende wordt, ook als beiden de zelfde opleiding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-04 23:32

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Het klinkt een beetje als het 1 of het ander verhaal. Je vind de huidige situatie met de kinderen fijn, maar je wil voor jezelf iets anders maar kan dat niet combineren. Ik denk dat je dan toch een keus moet gaan maken. Of je laat het (voor nu) zo tot je wellicht wel een optie heb om het met familie te regelen, of je kiest voor je zelf en moet dan toch na gaan denken over BSO/Nanny.

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:08:
[...]

Dan heb je dus de situatie dat jij (veel) meer verdient dan je vriendin. Maar hoe komt dat? Is dat toeval? Of is het misschien inderdaad juist wel 'ouderwets'. Want die situatie zie je toch bij veel stellen juist vaak ontstaan als gevolg van een selffulfilling prophecy: al voordat er kinderen zijn, zie je vaak dat de man 'voor de carrière gaat' en dat het bij de vrouw vaak al zo is dat er straks toch wel een gezin komt, dus dat carrière minder belangrijk wordt gevonden. (Best vaak door beiden trouwens.) Misschien niet eens zo heel bewust, dat kan ook subtieler gaan. Dat de man een mooie nieuwe baan in een andere stad kan krijgen en dat er 'dus' verhuisd wordt, bijvoorbeeld. Wat misschien minder snel gedaan zou worden als de vrouw een mooie kans kreeg. Een opeenstapeling van kleine veranderingen en kansen leidt er vaak toe dat de man net wat meer carrièrestappen kan maken dan de vrouw. En dat de man uiteindelijk zo toch de meest verdienende wordt, ook als beiden de zelfde opleiding hebben.
Daarom mijn opmerking, dat verschil erg per persoon :) Het is dus niet over 1 kam te scheren. Ik ben ZZP'er en verdien idd een stuk meer dan mijn vriendin, die in loondienst is.

Zij werkt in de zorg, ik werk in de IT. Zij houdt van mensen/kinderen verzorgen, ik totaal niet. Zij ambieert geen carriere, zij vindt haar werk gewoon leuk. Elke keer dat ze promotie/stappen heeft gemaakt, blijkt dat het teveel stress oplevert en ze dagenlang wakker ligt. Niet iedereen kan goed met verantwoordelijkheden omgaan. Ze heeft veel moeilijke jaren gehad afgelopen jaren en nu is nu helemaal in haar element in het werk wat ze doet bij deze werkgever.. Ja, het salaris is daar een stuk minder maar ik omarm dat alleen maar. Ze is gelukkig, heeft leuke collega's en is goed in haar werk. Dat geeft haar rust. En ja, dat komt met een stuk minder salaris..

Ik vind werken alleen maar zonde van mijn tijd :P Ik ZZP omdat ik zo min mogelijk wil werken on the long run, en ja daar staat een riant 'salaris' tegenover tov loondienst. Een 'senior manager' die in loondienst is en veel verantwoordelijkheden heeft omdat ie 'voor zijn carriere is gegaan', zal wss nog minder netto overhouden.. Ieder zijn keuze, so be it.. Voor ons werkt dit en wij zijn gelukkig, dat is het belangrijkste.. Carriere en geld boeit mij allemaal geen reet, ik doe gewoon liever leuke dingen in de tijd die ik heb onder het mom van: "its not the years in your life that count, it is the life in your years that count"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:46
[...]

Als jij zoveel verdient waarom zou je vrouw dan niks overhouden. Ik snap daar eerlijk gezegd niks van. Dan betaal jij toch de kdv en houd je vrouw wat in haar zak? Of hoe moet ik dit zien?
Ze houd niks over omdat jij (zoals ik het lees) haar de kdv laat betalen? Kan me dat maar moeilijk voorstellen eerlijk gezegd?
Ik snap de redenatie natuurlijk wel, maar met zo'n salaris zou ik me daar niet te druk over maken. Als je vrouw zelf niet meer wil werken dan 24 uur is er toch ook niks aan de hand?
Als ze 40 uit gaat werken krijgen jullie ook meer toeslag, dus daar kan het niet aan liggen lijkt me?

Als 1 van beide ouders niet werkt heb je sowieso geen recht op kdv toeslag volgens mij?

Even snel gerekend ontvangen jullie ongeveer 600 euro per maand minder aan toeslagen als je kind 146 uur (=max in jullie situatie met partner die 24uur werkt) per maand dan
iemand die 50k verdient met een partner die 25k verdient en 24 uur werkt. Daar tegenover verdien jij dan wel weer ongeveer 8k per maand meer dan iemand met een inkomen van 50k. Hoe doen die ouders met 2x modaal het vraag je je af... ;)

[ Voor 28% gewijzigd door GeeEs op 20-05-2021 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-04 13:18
Mijn vrouw en ik werken allebei fulltime, waarbij ik altijd in het buitenland ben en zij vanuit thuis werkt. Met een spruit van nu 2jr oud is dat best wel het balletje hooghouden en dat doen wij in de vorm van een nanny (die we helaas binnenkort kwijt gaan raken) en sinds kort ook weer kdv en psz, laatstgenoemde vooral voor de sociale en taalontwikkeling van de kleine (hij word 2-talig opgevoed).

Dat kost een hoop geld bij elkaar, iets onder de 1k per maand, maar eigenlijk hebben wij geen alternatieven en ook wij zijn geen voorstander van fulltime kdv/psz. En voor nu werkt het.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Skyrunner schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:24:
Mijn vrouw en ik werken allebei fulltime, waarbij ik altijd in het buitenland ben en zij vanuit thuis werkt. Met een spruit van nu 2jr oud is dat best wel het balletje hooghouden en dat doen wij in de vorm van een nanny (die we helaas binnenkort kwijt gaan raken) en sinds kort ook weer kdv en psz, laatstgenoemde vooral voor de sociale en taalontwikkeling van de kleine (hij word 2-talig opgevoed).

Dat kost een hoop geld bij elkaar, iets onder de 1k per maand, maar eigenlijk hebben wij geen alternatieven en ook wij zijn geen voorstander van fulltime kdv/psz. En voor nu werkt het.
Dus jullie hebben een "fulltime" nanny voor rond de 1k per maand ??? :o Waar kan ik die regelen? Ik teken ervoor!
2 dagen (per week) dagopvang voor 1 kind kost ongeveer hetzelfde. Met toeslagen ongeveer de helft... Maar dan nog... wow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
GeeEs schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:49:
[...]

Dus jullie hebben een "fulltime" nanny voor rond de 1k per maand ??? :o Waar kan ik die regelen? Ik teken ervoor!
2 dagen (per week) dagopvang voor 1 kind kost ongeveer hetzelfde. Met toeslagen ongeveer de helft... Maar dan nog... wow!
"netwerken" :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
:P Dan nog... Hoeveel uur werkt de nanny voor jullie als ik vragen mag?
Want je betaalt haar (naar NL maatstaven dan) best ver onder het minimumloon bij fulltime? = 38/40 u per week!? Maar goed, je schreef dat je in het buitenland werkt, dus misschien gelden daar andere tarieven natuurlijk...
Zonder gekheid. Ik denk dat jullie het best goed voor elkaar hebben voor dat bedrag per maand. Zoals gezegd, ik zou er voor tekenen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
Onze nanny werkt momenteel 4x8u voor ons, krijgt dan ook kost + inwoning (tijdelijk).

Kinderopvang is simpelweg verschrikkelijk duur in NL. En natuurlijk krijg je daar allerlei zaken voor als gediplomeerde verzorgers, accommodaties die aan allerlei regelgeving moet voldoen etc.. Maar met mijn oudste heb ik wel gezien dat die zaken lang niet altijd op orde zijn, men totaal niet flexibel is (bv je komt eens een keer later ophalen en krijgt dan ook direct een extra rekening) en zich adh een snotterneusje (pre corona) onder de opvangsregeling uit praat.

Ik zou dan eigenlijk ook altijd een gastouder willen aanraden en als je een beetje zoekt is daar best wel veel en betrouwbare keuze in.

PM als je meer wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:17
GeeEs schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:39:
[...]

Als jij zoveel verdient waarom zou je vrouw dan niks overhouden. Ik snap daar eerlijk gezegd niks van. Dan betaal jij toch de kdv en houd je vrouw wat in haar zak? Of hoe moet ik dit zien?
Ik bedoel dan dus dat het verzamel inkomen netto nauwelijks wijzigt. Ik betaal alles.
Ze houd niks over omdat jij (zoals ik het lees) haar de kdv laat betalen? Kan me dat maar moeilijk voorstellen eerlijk gezegd?
Ik snap de redenatie natuurlijk wel, maar met zo'n salaris zou ik me daar niet te druk over maken. Als je vrouw zelf niet meer wil werken dan 24 uur is er toch ook niks aan de hand?
Ik vind het goed voor haar ontwikkeling om te werken + twee daagjes kinderopvang is ook echt goed voor de sociale vaardigheden van mijn kinderen.
Zij stopt niet met werken maar zij voelt zich hierdoor wel nutteloos.
Als ze 40 uit gaat werken krijgen jullie ook meer toeslag, dus daar kan het niet aan liggen lijkt me?
Dan groeit de KDV kosten natuurlijk ook gewoon mee, geen idee wat dan het netto uur salaris zou zijn.
Als 1 van beide ouders niet werkt heb je sowieso geen recht op kdv toeslag volgens mij?
Je krijgt toeslag voor het aantal uren kdv met als
Maximum de werk uren van de minst werkende ouder.
Even snel gerekend ontvangen jullie ongeveer 600 euro per maand minder aan toeslagen als je kind 146 uur (=max in jullie situatie met partner die 24uur werkt) per maand dan
iemand die 50k verdient met een partner die 25k verdient en 24 uur werkt. Daar tegenover verdien jij dan wel weer ongeveer 8k per maand meer dan iemand met een inkomen van 50k. Hoe doen die ouders met 2x modaal het vraag je je af... ;)
Tja klopt ook helemaal hoor. Maar je zou toch verwachten dat ook voor de overheid werkende mensen aantrekkelijker zijn? Als zij stopt met werken zal haar huidige inkomen wegvallen en mogelijk als ze weer gaat werken een lager inkomen == minder belasting. Dat zou je toch beter willen motiveren dan hoe het nu in elkaar zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:19
Ik heb niet het hele topic doorgelezen (sorry, maar ik ben echt lui).

Hoe zitten jullie financieel? Wij zaten namelijk met hetzelfde bij ons eerste kind. Daarom hebben wij toen de keuze gemaakt om 40 / 20 te doen, ik werk 40 mijn vrouw 20. Voordeel was natuurlijk wel dat wij 1 dag familie hadden en ik een werkgever heb met veel opties mbt flexwerken.

Later hebben we dit aangepast naar 1 dag oma en 1 dag BSO, met de 2e willen we dit net zo gaan doen.

Mijn vrouw had er ook geen fijn gevoel bij om de kinderen iedere dag na 5en bij de BSO of oppas op te halen. Voordeel is dat ze zo toch nog veel tijd met de kinderen kan doorbrengen, maar ons inkomen het ook nog toelaat om leuke dingen te doen / sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoLeDiOn
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 11:35
Iedereen moet doen wat het beste voor hun werkt en zeker met kinderen. Het verbaast me altijd hoeveel kinderen van elkaar kunnen verschillen en je weet als ouder vaak het best wat je kind nodig heeft. Je zeurt niet: je geestelijke gezondheid is heel belangrijk om je kinderen de aandacht te kunnen geven die ze verdienen.

Voor ons werkt het best dat we allebei 32 uur werken en onze 2 kinderen 4 dagen naar het KDV gaan. We hebben helaas geen familie in buurt die op de kinderen kunnen passen. Onze kinderen gaan graag naar het KDV (vriendjes en leuke dingen doen). Op deze manier hebben we 3 dagen waarin er ruimte is voor beide partners om iets voor zichzelf te gaan doen of op een doordeweekse dag met z'n allen erop uit te trekken. 1 dag minder KDV zou minder dan 200 EUR netto per maand opleveren en dat is het voor ons niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Koptelefoontje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:30:
[...]

Ik bedoel dan dus dat het verzamel inkomen netto nauwelijks wijzigt. Ik betaal alles.

[...]

Ik vind het goed voor haar ontwikkeling om te werken + twee daagjes kinderopvang is ook echt goed voor de sociale vaardigheden van mijn kinderen.
Zij stopt niet met werken maar zij voelt zich hierdoor wel nutteloos.

[...]

Dan groeit de KDV kosten natuurlijk ook gewoon mee, geen idee wat dan het netto uur salaris zou zijn.

[...]

Je krijgt toeslag voor het aantal uren kdv met als
Maximum de werk uren van de minst werkende ouder.

[...]

Tja klopt ook helemaal hoor. Maar je zou toch verwachten dat ook voor de overheid werkende mensen aantrekkelijker zijn? Als zij stopt met werken zal haar huidige inkomen wegvallen en mogelijk als ze weer gaat werken een lager inkomen == minder belasting. Dat zou je toch beter willen motiveren dan hoe het nu in elkaar zit?
Ik kan me niet helemaal vinden in de stelling dat de overheid (nog meer) bezig moet zijn met het motiveren van jonge ouders om maar meer/zoveel mogelijk te gaan werken. Dat bepaal je als ouders zelf wat mij betreft. Net als dat je er zelf voor kiest om kids te krijgen.
Ik vind het al heel wat dat je geld van de overheid toe krijgt als je de zorg (deels) uitbesteed. Vind het ook niet gek dat het (veel) geld kost om een ander voor m'n kids te laten zorgen. (Ja hier ook kids, en we maken ook gebruik van 2 dagen opvang en de toeslagen die daarbij horen).
Het gevoel van al dan niet nuttig zijn zit echt tussen je oren vind ik. Ik snap het gevoel echter wel en herken het ook, werken + jezelf steeds verder ontwikkelen is absoluut goed ook... Maar... Je vrouw of jijzelf zijn toch ook super nuttig als jullie bijvoorbeeld voor de kids zorgen, stofzuigen of de afwas doen? Waar komt het gevoel vandaan dat je (alleen) nuttig bent als je euro's verdient met werken? Om die euro's vervolgens aan een andere ouder/dagopvang te geven om hun voor jou eigen kids te laten zorgen... 8)7
De balans is key vind ik... En ook die is erg lastig, ook hier, dat geef ik zeker toe...
Pagina: 1 2 Laatste