Kabel vragen voor renovatie 2021

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakBoter
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-01-2023
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om het netwerk in mijn renovatie woning zelf aan te leggen en dus heb ik een aantal vragen.

Vragen :
1. Welke CAT kabel wordt er tegenwoordig aangeraden? Ik dacht aan CAT6 omdat dit tot 37-55 meter 10 Gbps zou aankunnen?
2. De kabels worden samen met de elektriciteitskabels gelegd, heb ik hier dan een Shielded kabel nodig zoja wat wordt er aangeraden dan?
3. Weet er iemand een goede website voor de kabels aan te kopen? Aangezien ik hier echt wel kwaliteit wil, dus volledig koper.
4. Wordt het aangeraden om de kabels per 2 te trekken en dus 2 aansluitingen aan de wand te voorzien of is dit overkill?
5. Ik vermoed dat het patchpaneel en de wandozen dezelfde CAT moeten zijn als de kabel?

Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

1) Dan dien je ook de hardware te hebben....
2) wat bedoel je met samen? In 1 pvc pijp? Probeer het mij in te beelden maar dan komt je utp in stopcontacten en in de groepenkast uit dat lijkt mij sterk. Bij mij zit het in een apart pvc buis. Hier wat meer foto's. Of andere inspiratie fotos
3) gewoon merk kopen (belden bijvoorbeeld) oa te koop bij netwerkwinkel.com
4) ik heb bij de tv 2x 2 utp punten kortom 4 stuks en zitten alle 4 vol (versterker, chromecast ultra, tv kastje en wifi met uplink naar tv dus heb er eigenlijk 5 nodig als ik alles direct aan had willen sluiten en dan is er nog geen pc of console...). Ga je dat in de wc of badkamer maken dan is het overkill. Dus bedenk hoeveel je zeker nodig hebt op welke plek.
5) cat6 kabel, en dan Cat5 paneel dat zou zonde zijn dus alles cat6 pakken of 7 net wat je wilt.

[ Voor 21% gewijzigd door RobbyTown op 12-05-2021 00:06 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 09:58

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
1.) CAT6 lijkt me een logische keuze als je een beetje toekomst bestendig wilt zijn
2.) Inderdaad, definieer samen. Ze mogen niet in dezelfde buis als de elektra liggen als je dat bedoelt.
3.) Vooral even zoeken of het niet CCA rotzooi is. Staat er niet full copper ofzo bij dan is het waarschijnlijk CCA.
4.) Tja, als je nu toch al bezig gaat is het meerwerk en meerprijs laag. Zou het lekker doen dus. En naar plekken waar (eventueel) AV komt misschien zelfs 4.
5.) Zelfde of hoger ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Denk niet alleen na over je bekabelde netwerk maar ook over wifi. Persoonlijk zou ik voor een op POE gebaseerd netwerk gaan en in de kamers In wall's gebruiken die wifi en kabel combineren. Als kabel zou ik gewoon goede kabel gebruiken (als je al een installateur hebt bestel het via hem) op kabels komen kortingen tot wel 70% voor. En hij weet wat goed is.
Je netwerk kabels moeten echt in eigen buizen, het wordt niet alleen een rommeltje maar de punten liggen verschillend en het is een ander netwerk principe.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.