Server niet zichtbaar in sidebar Finder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
In mijn thuisnetwerk bevinden zich een Mac Mini Server en een NAS die op FreeNAS draait. Een aantal versies van macOS (vermoedelijk toen nog OS X) geleden heb ik een keer per ongeluk de Mac Mini uit de sidebar van de Finder op mijn Macbook Pro gesleept en sindsdien is het me niet meer gelukt om deze weer zichtbaar te krijgen wanneer deze niet gemount is. Ik heb inmiddels van alles geprobeerd (zie hieronder), maar niets heeft geholpen. Inmiddels zit ik op Big Sur, waar nu nog een complicatie bijgekomen is: wanneer deze niet is gemount, laat de NAS in de sidebar het verkeerde icoon zien.

Weet iemand hier hoe ik de default status van de sidebar kan herstellen, zodat beide servers ook zichtbaar zijn wanneer zij niet zijn gemount en ook het juiste icoon laten zien?

Om e.e.a. te verhelderen hier enkele screenshots.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlVnxLkCgY_cV5vtL5hPK1zDi8k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gz2LGJCMfE2G7zVXGHWFSAXI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dFDxBrTTF7f8FTjXrSIswAbtHI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/guyeqqd1p0LmHo5qH1V3CgD7.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOAFk6ZegOMEndYxwtwrB2sMSOg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2HECE75cgIq9Ui7vwWLcuLD1.png?f=fotoalbum_tile

Het eerste screenshot toont de sidebar van de Finder op mijn MBP wanneer geen van beide servers is gemount. De NAS heeft het verkeerde icoon en de Mac Mini is niet te zien.

Het tweede screenshot toont de sidebar van de Finder op mijn MBP wanneer beide servers zijn gemount. Je kunt ze allebei zien met het juiste icoon.

Het derde screenshot toont de sidebar van de Finder op mijn (nog op Catalina draaiende) Macbook Air, waarin beide servers juist worden weergegeven, ook als ze niet gemount zijn.

Wat heb ik al geprobeerd?
  • De servers terug naar "Locations" slepen. Dit wordt ook gesuggereerd in een elf jaar oud topic hier op GoT. Dat kan echter helaas niet meer, aangezien die functionaliteit uit de Finder lijkt te zijn verwijderd.
  • Alle instellingen van de Finder resetten door in ~/Library/Preferences de bestanden com.apple.finder.plist en com.apple.siderbarlists.plist te verwijderen. Dit reset wel een aantal instellingen in de Finder, maar niet wat er onder "Locations" in de sidebar te zien is. Het lijkt erop dat bepaalde instellingen zijn verhuisd naar elders [edit: naar ~/Library/Application Support/com.apple.sharedfilelist waarin een hoop .sfl-bestanden staan] en daar in binair formaat worden opgeslagen, zodat je ze niet handmatig kunt editten.
  • De optie om Bonjour-servers te laten zien in de sidebar uitvinken, de Finder opnieuw starten en dan weer aanvinken. Als ik dat doe, krijg ik weer een sidebar met alleen mijn NAS en het verkeerde icoon.
  • Allerlei zoektermen in Google invoeren en hier op GoT zoeken. Dat heeft tot nu toe alleen de voorgaande punten opgeleverd.
Omdat mijn MBA wel gewoon de servers toont, lijkt het niet aan mijn netwerkinstellingen te liggen maar specifiek aan mijn MBP. Heeft iemand nog andere suggesties?

[ Voor 1% gewijzigd door fondacio op 10-05-2021 21:10 . Reden: kleine aanvulling ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@fondacio Ga is vanuit Finder naar je NAS en sleep dan 1 van de Mappen van de NAS naar de "Favourites" sectie.

Zo heb ik het in ieder geval gedaan en werkt al jaren zonder problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 10-05-2021 18:31 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Greatsword schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:30:
@fondacio Ga is vanuit Finder naar je NAS en sleep dan 1 van de Mappen van de NAS naar de "Favourites" sectie.

Zo heb ik het in ieder geval gedaan en werkt al jaren zonder problemen.
Dank voor je reactie, maar dat lost het probleem niet op. Ik kan wel bepaalde shares naar mijn Favourites slepen, maar dan verschijnt de Mac Mini nog steeds alleen maar onder Locations als die gemount is. Wat ik juist wil, is dat beide servers onder Locations verschijnen wanneer ze beschikbaar zijn, ook wanneer ze niet gemount zijn.