NAS niet zichtbaar onder gedeeld/shared zonder manuele actie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 11:39
Heb momenteel 2 Synology NAS'en in m'n LAN hangen maar beide NAS'en zijn standaard(!) niet zichtbaar in Finder onder GEDEELD/SHARED. AFP is op beiden geactiveerd.

Als ik in Finder->Ga->Verbind met server... selecteer dan kan ik via SMB en AFP connecten dmv het IP of de netwerknaam (afp://192..... ; smb://192.... ; smb://NAS).

Echter, waarom verschijnt mijn NAS zonder deze manuele actie (die vrouwlief en kids niet zo handig vinden) niet gewoon standaard onder GEDEELD/SHARED in finder?

toevoeging: het is vooral lastig voor music/foto's op m'n NAS die op deze manier door iPhoto, Picasa, iTunes, ... niet gevonden wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door catchingfire op 15-10-2013 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mechanic
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-06 06:57
Zonder je topic te willen inpikken; dit zou ik ook graag willen weten.

(gezien ik geen reactie heb op Finder " gedeeld" en NAS )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:18
Ik heb je titel even ontcapped. Ik begrijp dat het zo in de Finder staat, maar dit is iets minder schreeuwerig :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 18:07
Heeft de Synology ook de optie om mDNS of Avahi in te schakelen? En staat die momenteel uit?
Schakel deze dan eens in, dan werkt het ineens wel. Heb ik hier ook gehad met mijn (niet-Synology) NAS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrtA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 11:41

GrtA

TEH

Ik heb ook een Syno NAS + MacBook combi en ook hier komt het voor dat de NAS soms niet meer zichtbaar is in de Finder, wat vrij vervelend is. Op de NAS draaien wel afpd en avahi-daemon. Normaliter herstart ik dan via de DSM (Syno web interface) de Mac File Service maar da's wel omslachtig.

Een herstart van de avahi-daemon middels "/usr/syno/etc/rc.d/S99avahi.sh restart" is een stuk sneller en laat meteen weer de NAS in de finder zien. Dank voor de tip over Avahi. Wellicht kan ik hier wat mee om uit te vinden waarom de NAS soms niet zichtbaar is.

I can hold my breath for ten minutes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Ik heb er al eens vaker op gegoogled, er zijn volgens mij erg veel mensen met dit probleem, maar echt een foolproof oplossing heb ik nog niet kunnen vinden.
Zo las ik ergens dat ik de files in /library/preferences/systempreferences/ zou moeten wissen en daarna rebooten maar ook dat hielp niet. Of de NAS een andere netwerknaam geven, hielp ook niet.

afpd en avahi-daemon processen draaien allebei, zijn wel sleeping volgens de process monitor. Het herstarten van de daemon levert ook niets op helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rawit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2024
Hier op het werk hebben we dit in het verleden ook gehad. Precieze oplossing nooit kunnen vinden, maar bij ons was het opeens opgelost na het updaten van de router (dus misschien router herstarten?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Het herstarten van de router is al dermate vaak gedaan in de tussentijd... zonder relaas. Het gekke is dat op een andere Mac (ook op Lion) in huis het probleem zich niet voordoet. Dus ik durf wel te stellen dat het aan de Macbook in kwestie ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rawit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2024
Probeer eens in Finder naar Voorkeuren te gaan en dan Bonjour apparaten uitvinken. Finder herstarten, Bonjour weer aanvinken. Hielp voorheen bij ons met het zichtbaar maken van de Mac Server.

Hangt het apparaat in een ander subnet, dan is het echt een kwestie van geluk lijkt het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Bounjour suggestie werkt ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-06 05:38
Ik laat automatisch een applescript app draaien die mijn syno mount, misschien heb je er wat aan.

Afhankelijk van of ik thuis ben of onderweg mount het script lokaal of via synology ddns. Toevoegen bij inloggen onder gebruikers en groepen in je systeemvoorkeuren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
delay 8

set SSID to do shell script "/System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport -I | awk '/ SSID: / {print $2}'"

if SSID is "linksys5" or SSID is "linksys" then

try
        mount volume "afp://192.168.192.10/Share" as user name "***" with password "***"
    end try

else

try
        mount volume "afp://xxxxx.synology.me/Share" as user name "***" with password "***"

end if
Pagina: 1