markklok schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:18:
Man man wat is dat repasten / padden van je laptop een avontuur (in mijn geval legion 7i i9-11980HK)

Ik heb de intel variant (i9) en dacht... m'n moederbord is onlangs vervangen... die kerel propte er maar cool paste op.. dat moet beter kunnen...

Dus zooi gelid extreme gekocht... geliex extreme paste.. en off we go

Van bestaande rode putty had ik een balletje van gemaakt. (soort van fallback) en alle pads opgemeten en vervangen gelid extreme.

Nou het resultaat is om te huilen.. eerste 3x pasten knalde de 12900hk direct naar 96 graden met cinebench. Thermal throtling ging vanaf de 1ste seconden aan..

Uit eindelijk alle pads behalve die van het geheugen weer teruggezet. Van balletje putty weer hoopjes gemaakt en op de juiste plek gelegd.

Het was was inmidels 02:00 's nachts dus was het even beu

Iemand hier met een 7i 2021 variant die ervaring heeft met repadden / pasten.

Ik heb ook k5-pro putty maar die wilde ik even niet gebruiken.. blijft toch wel erg hardnekkig psul

Voor diegene die hem nog niet hebben opgemaakt (cpu / gpu blok). Laat de schroeven vastzitten.
Fabriek paste was echt super. :|
En dat is dus de reden waarom ik hem na vervangen van moederbord niet meer opengemaakt heb althans niet om de pasta te vervangen. Bij mij was die ook slechter dan voor het vervangen van moederbord.

Het kan trouwens ook te maken hebben met de druk dat die niet goed is verdeeld is en 1 kant dus heter wordt.

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 08:11

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

WeAreLegion schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:56:
[...]

En dat is dus de reden waarom ik hem na vervangen van moederbord niet meer opengemaakt heb althans niet om de pasta te vervangen. Bij mij was die ook slechter dan voor het vervangen van moederbord.

Het kan trouwens ook te maken hebben met de druk dat die niet goed is verdeeld is en 1 kant dus heter wordt.
Ja, Maak vooral gebruik van mijn ervaring :) en laat zoals het is

Legion 7i i9 3080 32gb

markklok schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:04:
[...]

Ja, Maak vooral gebruik van mijn ervaring :) en laat zoals het is
Ja ik maak hem niet meer over, dat komt over paar jaar wel. Hij wordt in benchmarks heel heet, maar games valt het mee (rond 80 op performance) het ligt er ook wel beetje aan welk spel. Sommige games gaan in menu bijvoorbeeld in eens naar 100% CPU, en dan zie hem wel de 100 aantikken. Maar goed das maar heel even. De AMD mag op papier 105 graden worden dus er zit nog wat ruimte :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-06 09:05
Excuus als het al eens eerder is gevraag of voorbij is gekomen...
Ik wilde voor mijn legion 7 16" laptop - gekocht eerder dit jaar (augustus meen ik) een laptop tas kopen waar ik volgende items in kwijt kan
  • Spare lader - ook beteld via een tip van iemand hier in dit topic - weet nu niet meer wie of waar precies
  • Mijn Logitech Hero G502 muis
  • Legion 7 16" laptop zelf ook
  • wat spare LAN kabels en wat andere dingen die kunnen van pas komen...
Hebben meerdere mensen met een Legion 7 16" een goede tas weten te vinden ???
Ik kwam zelf deze tegen op Lenovo zelf
B510 tas - https://www.lenovo.com/nl...ack-B510-ROW/p/GX40Q75214
B515 tas - https://www.lenovo.com/nl...15-Black-ROW/p/GX40Q75215

Overige rugtassen - https://www.lenovo.com/nl...t_Type%3AType%3ARugzakken

Of zijn er nog andere mogelijkheden ???

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 21:09

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

mindwarper schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:54:
Ik wilde voor mijn legion 7 16" laptop - gekocht eerder dit jaar (augustus meen ik) een laptop tas kopen waar ik volgende items in kwijt kan
  • Spare lader - ook beteld via een tip van iemand hier in dit topic - weet nu niet meer wie of waar precies

XD Design Bobby Hero XL
Heb deze zelf

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nattebaksteen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-06 12:09
mindwarper schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:54:

Ik heb die b210 rugzak. Daar past alles goed in hoor en de kwaliteit is prima. Of die duurzaam is en lang mee gaat omdat de laptop en lader toch wat aan de zware kant is weet ik niet. Maar ach, voor 14euro mag ik niet klagen.

Hier is mijn review op de lenovo site:
https://network.bazaarvoice.com/r/4UUxnPJhelLvahiF?

Ik hoop dat die werkt en hem laat zien, duurt even met laden op Mn tablet.

[ Voor 3% gewijzigd door nattebaksteen op 28-11-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-06 09:05
@nattebaksteen en @crzyhiphopazn dank voor de informatie
denk dat ik de B210 ga nemen - nu voor minder dan 15 euro te koop

[ Voor 35% gewijzigd door mindwarper op 28-11-2021 21:54 ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crzyhiphopazn

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

mindwarper schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:54:
@nattebaksteen en @crzyhiphopazn dank voor de informatie
denk dat ik de B210 ga nemen - nu voor minder dan 15 euro te koop
Indien die B210 niet bevalt.

Die XD design Bobby Hero XL heb ik denk ik al 2 of 3 jaar en het is niet stuk te krijgen.
Gebruik een iets te kleine regenhoes er over heen en dat werkt naar tevredenheid.

Je hebt ook een extra klittenband accessoirepakke waarmee je extra vakken ofzooo kan creeren.
Heb dat zelf nog niet maar ik kijk er wel naar om het evt uit te breiden

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgardian28
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:09
Ik heb problemen met gamen op een externe monitor.

Heb de Lenovo 5 Pro aangesloten via usb-c op de Lenovo t27hv (1440p, 60hz). Deze kabel geeft ook het toetsenbord en muissignaal door aan de laptop. Gaat prima, alleen tijdens gamen (bv flight simulator) valt de externe monitor soms zwart weg. Gewoon een seconde onderbroken oid, en dit wordt vaak erger. Na een reboot verdwijnt het probleem vaak, dus sommige sessies treedt het probleem helemaal niet op en zonder externe monitor is het ook geen probleem.

Enig idee? Videokaart of toch de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Asgardian28 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:05:
Ik heb problemen met gamen op een externe monitor.

Heb de Lenovo 5 Pro aangesloten via usb-c op de Lenovo t27hv (1440p, 60hz). Deze kabel geeft ook het toetsenbord en muissignaal door aan de laptop. Gaat prima, alleen tijdens gamen (bv flight simulator) valt de externe monitor soms zwart weg. Gewoon een seconde onderbroken oid, en dit wordt vaak erger. Na een reboot verdwijnt het probleem vaak, dus sommige sessies treedt het probleem helemaal niet op en zonder externe monitor is het ook geen probleem.

Enig idee? Videokaart of toch de kabel?
Is het alleen de RTX of zit je op hybride mode? En welke usb c ingang gebruik je (er zijn er namelijk 2), Het klinkt meer als de kabel dan de videokaart. Want dan zou je als je op je laptop scherm speelt ook wel problemen ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-03 10:33
Vraagje. Mijn Legion 7 geeft sinds vorige week constant dit aan in de Vantage software. Ik gok een bepaald compartiment van de SSD ofzo? Zelfs in idle staat die op 100%. Hebben jullie dit ook? Geen idee of het iets kwaad kan.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKhNADlJ0LmHHGkBmJ5hmv1tNs0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lj6ZjnaMRABCEgvuD452eCl5.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjoerd611 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:22:
Vraagje. Mijn Legion 7 geeft sinds vorige week constant dit aan in de Vantage software. Ik gok een bepaald compartiment van de SSD ofzo? Zelfs in idle staat die op 100%. Hebben jullie dit ook? Geen idee of het iets kwaad kan.. [Afbeelding]
Maak je gebruik van Gamepass? If dan zijn het shadow hdd/ssd's daar kan je verder niet zoveel aan doen en kan je negeren. Gamepass maakt per game zo'n ding aan. Het worden er op gegeven moment dus best veel.

[ Voor 6% gewijzigd door WeAreLegion op 01-12-2021 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd611
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-03 10:33
WeAreLegion schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:27:
[...]

Maak je gebruik van Gamepass? If dan zijn het shadow hdd/ssd's daar kan je verder niet zoveel aan doen en kan je negeren. Gamepass maakt per game zo'n ding aan. Het worden er op gegeven moment dus best veel.
Thanks voor de opheldering, niks om me zorgen over te maken dus. Ik heb inderdaad recent het gratis maandje gamepass dat bij de laptop kwam geactiveerd om Foriza Horizon 5 eens te proberen. Toffe game overigens! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjoerd611 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:35:
[...]

Thanks voor de opheldering, niks om me zorgen over te maken dus. Ik heb inderdaad recent het gratis maandje gamepass dat bij de laptop kwam geactiveerd om Foriza Horizon 5 eens te proberen. Toffe game overigens! 8)
Nee kan zekers geen kwaad!

Forza Horizon 5 is zekers een toffe game en draait ook als een zonnetje op de L5P, spel trekt zelfs 4k met 60fps goed (keer aangesloten op mijn tv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:01

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

WeAreLegion schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:49:
[...]

Nee kan zekers geen kwaad!

Forza Horizon 5 is zekers een toffe game en draait ook als een zonnetje op de L5P, spel trekt zelfs 4k met 60fps goed (keer aangesloten op mijn tv).
Ik heb wel met regelmaat grafische glitches maar ik weet niet waar het aan ligt. De laptop of het spel. Het draait als een trein verder.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 02:51
Hi! Heb ook een 5 pro, amd 5800,
Wil dit geheugen erin knallen:
pricewatch: G.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS

Zal die echt op 3200 draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
no_way_today schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:16:
Hi! Heb ook een 5 pro, amd 5800,
Wil dit geheugen erin knallen:
pricewatch: G.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS

Zal die echt op 3200 draaien?
Zover ik weet en gelezen heb, draait dat setje gewoon op 3200mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
WeAreLegion schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:58:
[...]

Top, ik probeer het gewoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-06 10:30
ik heb ineens dat mijn lenovo 5 pro geen wifi-netwerken meer ziet? "No wifi networks found" krijg ik.
Heb laptop al gereboot maar geen effect. wifi netwerken zijn wel in de lucht. bekabeld gaat nog wel..
hebben meer mensen hier last van?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0gSdweJHZd9WOwRn35RMBxlyAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XZHokRNT7D5rn4lNrKLw4zTg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door kuwerti op 04-12-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:35
kuwerti schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:09:
ik heb ineens dat mijn lenovo 5 pro geen wifi-netwerken meer ziet? "No wifi networks found" krijg ik.
Heb laptop al gereboot maar geen effect. wifi netwerken zijn wel in de lucht. bekabeld gaat nog wel..
hebben meer mensen hier last van?
[Afbeelding]
Geen fysiek wifi knopje toch? Nieuwe driver? Istie disabled bij je hardware? Vliegtuigmodes?
Zoveel. Opties.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
NiGeLaToR schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:28:
[...]

Geen fysiek wifi knopje toch? Nieuwe driver? Istie disabled bij je hardware? Vliegtuigmodes?
Zoveel. Opties.
nee, geen fysieke knop.
nieuwe driver: nee
hardware disabled? nee
Vliegtuigmodes: nee

werkelijk geen idee wat er aan de hand kan zijn...... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuwerti
kuwerti schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:35:
[...]

nee, geen fysieke knop.
nieuwe driver: nee
hardware disabled? nee
Vliegtuigmodes: nee

werkelijk geen idee wat er aan de hand kan zijn...... 8)7
En ineens (na uurtje uit) zijn alle netwerken er weer......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
kuwerti schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 19:44:
[...]

En ineens (na uurtje uit) zijn alle netwerken er weer......
Heb met de laatste driver meer succes, maar met die van juli (laatste is augustus meen ik) na standby ook vervelende wifi problemen en packetlos / pingspikes.

Gebruik dus standby maar niet meer, maar hybernate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Toch wel wat problemen met mijn legion 5 pro. nu ineens werkt de bluetooth niet meer. Mijn laptop ziet ineens geen enkele device meer.....
laptop al gereboot. bluetooth uit- en aan, enz. enz. maar laptop ziet geen devices.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
kuwerti schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:49:
Toch wel wat problemen met mijn legion 5 pro. nu ineens werkt de bluetooth niet meer. Mijn laptop ziet ineens geen enkele device meer.....
laptop al gereboot. bluetooth uit- en aan, enz. enz. maar laptop ziet geen devices.....
Soms is bt en wifi dezelfde adapter, geen idee of het kan betekenen dat de antenne of de hele adapter los zit in je laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
NiGeLaToR schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:05:
[...]

Soms is bt en wifi dezelfde adapter, geen idee of het kan betekenen dat de antenne of de hele adapter los zit in je laptop?
net even alles geupdate (waaronder de BIOS) en nu werkt het weer. maar het blijft vreemd dat het ineens niet meer werkte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nattebaksteen
Anders de originele driver uit de “drivers” map op je c schijf nog eens installeren. Kan zijn dat Windows update roet in het eten heeft gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
kuwerti schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:08:
[...]

net even alles geupdate (waaronder de BIOS) en nu werkt het weer. maar het blijft vreemd dat het ineens niet meer werkte
Dan verwacht je geen los contactje inderdaad. Hoop dat het blijft werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zou hem toch eens losschroeven om te kijken of alles goed vast zit, je kan bij die module redelijk makelijk komen. En nog betere optie is bellen dat er een monteur komt kijken. Helemaal in orde is hij niet dat is wel duidelijk.

@LeDutchShepherd

Vraagje, ik zag jouw opmerking langs komen op reddit over die honeywell paste in sheets kan je daar iets meer over vertellen hoe dat precies werkt? Na vervangen van mijn moederboard is temp ook niet meer wat het was.

[ Voor 27% gewijzigd door WeAreLegion op 06-12-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

Als we een group buy gaan doen mbt honeywell. Dan doe ik graag mee :)

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
WeAreLegion schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:58:
[...]

Heb zojuist het geheugen erin geklikt, maar er komt geen beeld. Als ik het oude geheugen er weer in zet wel. Wat gaat er mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
no_way_today schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:20:
[...]

Heb zojuist het geheugen erin geklikt, maar er komt geen beeld. Als ik het oude geheugen er weer in zet wel. Wat gaat er mis?
mmm enige wat ik zo snel kan verzinnen is dat het toch met de timings te maken heeft, werkt 1 oude en 1 nieuwe wel? of werkt dat ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

no_way_today schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:20:
[...]

Staat je geheugen op de QVL.
Ryzen doet soms moeilijk :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
WeAreLegion schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:43:
[...]

mmm enige wat ik zo snel kan verzinnen is dat het toch met de timings te maken heeft, werkt 1 oude en 1 nieuwe wel? of werkt dat ook niet?
Dat werkte wel, maar als ik de 2 oude terugzet werkt dat ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
crzyhiphopazn schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:46:
[...]

Staat je geheugen op de QVL.
Ryzen doet soms moeilijk :-(
Er komt geen bios scherm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Zijn vraag is of je geheugen op de compatibility list staat van AMD voor jouw CPU:

https://www.amd.com/en/processors/ryzen-compatible-memory

Acties:
  • +2 Henk 'm!
no_way_today schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 06:10:
[...]

Dat werkte wel, maar als ik de 2 oude terugzet werkt dat ook niet meer.
Ik heb nog ff op google gekeken maar die reepjes worden wel vaker gebruikt en dat gaat goed. Als je F2 in blijft drukken komt er geen BIOS scherm? (niet dat je daar veel kan instellen trouwens althans niet bij de AMD versie van de laptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
Ik krijg wel een bios als ik 1 reepje erin doe, zodra er 2 komt er niks. Geen beeldsignaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
no_way_today schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:18:
Ik krijg wel een bios als ik 1 reepje erin doe, zodra er 2 komt er niks. Geen beeldsignaal.
En als je het reepje omdraait dus 1 reep in de slot waar je nu de 2e in doet, werkt het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
WeAreLegion schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:19:
[...]

En als je het reepje omdraait dus 1 reep in de slot waar je nu de 2e in doet, werkt het dan wel?
Dat werkt niet. Maar als ik het 2e reepje na opstarten toevoeg wordt deze wel gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
no_way_today schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:31:
[...]

Dat werkt niet. Maar als ik het 2e reepje na opstarten toevoeg wordt deze wel gezien.
Hmmm vind het erg vreemd, dat geheugen zou prima moeten werken als ik het opzoek op google samen met legion 5 pro. Tevens is het ook wel raar dat het orginele geheugen ook niet meer werkt als je ze er beide in doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• no_way_today
WeAreLegion schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:59:
[...]

Hmmm vind het erg vreemd, dat geheugen zou prima moeten werken als ik het opzoek op google samen met legion 5 pro. Tevens is het ook wel raar dat het orginele geheugen ook niet meer werkt als je ze er beide in doet.
Inderdaad, kom zelf niet verder helaas. Gelukkig heb ik extra service gekocht (aan huis) dus Lenovo kan mooi zelf langskomen. Ik stuur m’n laptop met data nooit op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:38
Slechtere ervaring met het scherm L5. Bij een relatief zachte tik op het scherm is het lcd gesprongen (geen schade aan voorplaat zichtbaar).
Reparatie €422,- via officiele lenovo reparateur ivm garantie. Laptop is pas 3 mnd oud.
Uiteraard kennen ze geen consumenten recht dat je mag verwachten dat een scherm hier wel tegen moet kunnen. Gelukkig met Visa betaald en wordt alles vergoed

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 16:34
vanisher schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:59:
Ik ben benieuwd, heb de 7i besteld, levertijd 7 dagen geeft ie aan.

Het was dit, of mijn normale PC upgraden, dan was ik zelfs hoger uitgekomen.
Ondertussen blijft de datum maar schuiven en staat het nu op verzenden 17 december leveren 29 december.
Ik kan dus helaas nog geen ervaringen delen.

[ Voor 5% gewijzigd door vanisher op 09-12-2021 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVr586qqWNxlJzK5Obr_b0oNJkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qyRuihuepDEiaCEuUWoaiXL5.png?f=fotoalbum_large

krijg gewoon de laatste versie niet geinstalleerd op mijn lenovo legion 5 pro.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nattebaksteen
kuwerti schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:15:
[Afbeelding]

krijg gewoon de laatste versie niet geinstalleerd op mijn lenovo legion 5 pro.....
Dat heb ik ook eens gehad. Na een reboot heb ik toen zelf de drivers van de Nvidia website gehaald en deze via die installer erop gezet. Dit werkte wel.

Zal iets met de gforce experience te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
nattebaksteen schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:47:
[...]

Dat heb ik ook eens gehad. Na een reboot heb ik toen zelf de drivers van de Nvidia website gehaald en deze via die installer erop gezet. Dit werkte wel.

Zal iets met de gforce experience te maken hebben.
top-tip. dit werkt inderdaad. dank je! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik merk toch wel dat mijn laptop met sommige games erg warm wordt, vooral met Cyberpunk als ik hem op performance mode zet schiet hij zo naar 95 graden. Maar goed zoals eerder gezegd heb ik ook niet veel behoefte om hem weer helemaal uit elkaar te halen.

Dus tip, repaste je l5p niet of zorg niet dat hij kapot gaat en je moederbord vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nattebaksteen
WeAreLegion schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:37:
Ik merk toch wel dat mijn laptop met sommige games erg warm wordt, vooral met Cyberpunk als ik hem op performance mode zet schiet hij zo naar 95 graden. Maar goed zoals eerder gezegd heb ik ook niet veel behoefte om hem weer helemaal uit elkaar te halen.

Dus tip, repaste je l5p niet of zorg niet dat hij kapot gaat en je moederbord vervangen moet worden.
Ik heb geen cyberpunk om te vergelijken. Is er een gratis benchmark die we beide kunnen runnen? Dan kunnen we vergelijken. Misschien wordt de mijne ook wel net zo warm met een origineel moederbord en de fabrieks-paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nattebaksteen schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 07:17:
[...]

Ik heb geen cyberpunk om te vergelijken. Is er een gratis benchmark die we beide kunnen runnen? Dan kunnen we vergelijken. Misschien wordt de mijne ook wel net zo warm met een origineel moederbord en de fabrieks-paste.
de CPU benchmark van Timespy laatste gedeelte schiet mijn CPU ook naar 100graden dat was ongeveer 85 graden voor de upgrade. Weet niet of je dat spel heb. En Creed Odessy is ook wel een spel waar hij erg warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
kuwerti schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:21:
[...]

[ Voor 43% gewijzigd door kuwerti op 11-12-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
kuwerti schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:21:
[...]

toch wel iets vaags met die drivers. als ik een uninstall wil doen van de geforce drivers, (cia controlpanel - software) dan reboot de laptop ineens (zonder ook maar iets te uninstallen) Hetzelfde gebeurt als ik een oudere versie van de geforce drivers wil installeren. bij de 'initializing install' opeens een reboot en er wordt niets geinstalleerd....

Er lijkt dus iets onstabiels te zitten in de grafische nvidia geforce drivers..... wat te doen??

(misschien een keer een volledige system-reset of helemaal opnieuw windows 11 installeren? hoe doe ik dat trouwens? windows was al geinstalleerd bij de levering. ?)

[ Voor 11% gewijzigd door kuwerti op 11-12-2021 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nattebaksteen
kuwerti schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:31:
[...]

toch wel iets vaags met die drivers. als ik een uninstall wil doen van de geforce drivers, (cia controlpanel - software) dan reboot de laptop ineens (zonder ook maar iets te uninstallen) Hetzelfde gebeurt als ik een oudere versie van de geforce drivers wil installeren. bij de 'initializing install' opeens een reboot en er wordt niets geinstalleerd....

Er lijkt dus iets onstabiels te zitten in de grafische nvidia geforce drivers..... wat te doen??

(misschien een keer een volledige system-reset of helemaal opnieuw windows 11 installeren? hoe doe ik dat trouwens? windows was al geinstalleerd bij de levering. ?)
Probeer eerst eens display driver uninstaller:
https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

Deze gooit in safe mode alles van Nvidia er af. Na een reboot zonder safe mode kun je verse Nvidia drivers en GeForce experience installeren. Misschien lost dit het probleem op.

Is in ieder geval minder werk dan een Windows reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nattebaksteen
WeAreLegion schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:35:
[...]

de CPU benchmark van Timespy laatste gedeelte schiet mijn CPU ook naar 100graden dat was ongeveer 85 graden voor de upgrade. Weet niet of je dat spel heb. En Creed Odessy is ook wel een spel waar hij erg warm wordt.
Ik probeer die timespy cpu benchmark vanavond anders zondag even te doen. Keep you posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Bij mij blijft de wifi niet goed werken. Momenteel wil hij niet meer sneller dan 54mbit verbinden met wifi netwerken op 5Ghz. Ik ben al even zoet geweest met drivers vervangen etc en een poosje hielp een reboot, momenteel krijg ik het met geen mogelijkheid sneller dan 54mbit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
SSID:   
Protocol:   802.11a
Security type:  WPA2-Personal
Network band:   5 GHz
Network channel:    40
Link speed (Receive/Transmit):  54/54 (Mbps)
Link-local IPv6 address:    
IPv4 address:   192.168.1.
IPv4 DNS servers:   192.168.1.
Manufacturer:   Realtek Semiconductor Corp.
Description:    Realtek RTL8852AE WiFi 6 802.11ax PCIe Adapter
Driver version: 6001.0.10.336
Physical address (MAC):

Het is verbonden met een AX netwerk, wellicht zit daar het probleem in. Kan nog kijken wat ik aan de AP's kan doen, maar ook daar al in het topic gezocht naar instellingen en die staan goed - alle andere devices in huis hebben hier dan ook geen last van en dit probleem gaat met mijn laptop mee naar elders.

Edit: na wederom een tijd dingen proberen de kanalen gewijzigd in m'n AP's en nu is dit het resultaat - for the time being:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
SSID:   
Protocol:   Wi-Fi 6 (802.11ax)
Security type:  WPA2-Personal
Network band:   5 GHz
Network channel:    48
Link speed (Receive/Transmit):  1201/1201 (Mbps)
Link-local IPv6 address:    
IPv4 address:   192.168.1.
IPv4 DNS servers:   192.168.1.
Manufacturer:   Realtek Semiconductor Corp.
Description:    Realtek RTL8852AE WiFi 6 802.11ax PCIe Adapter
Driver version: 6001.0.10.336
Physical address (MAC):

[ Voor 21% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-12-2021 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1990BW
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-05 00:08
WeAreLegion schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:35:
[...]

Je zou je heatsink opnieuw los kunnen draaien en weer vastzetten (diagonalen methode). Check ook of de veertjes om de schroeven niet uitsteken langs de kop . 100 graden is niet OK ook niet voor stock. Als het daarna nog steeds gebeurd zit er of te weinig paste op of is je HS krom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nattebaksteen
WeAreLegion schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:37:

Ik heb een complete timespy benchmark gedraaid. Hier zijn de resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Re-39LkifBJ3pGl9JNa4xRR5mqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRdz1gb6RIWsrp7uWf37kY0d.jpg?f=fotoalbum_large

De kamer temperatuur is wel maar 18 graden celcius op het moment van testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1990BW schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:08:
[...]

Je zou je heatsink opnieuw los kunnen draaien en weer vastzetten (diagonalen methode). Check ook of de veertjes om de schroeven niet uitsteken langs de kop . 100 graden is niet OK ook niet voor stock. Als het daarna nog steeds gebeurd zit er of te weinig paste op of is je HS krom.
Ja na plaatsten van nieuw moederboard schoten de temps omhoog, het is neit met alle games maar met sommige is het niet te doen gewoon. Maar goed ik heb hem al eens los gehaald en weer diagonaal vast gemaakt maar er zijn sowieso maar 3 schroeven of ik heb verkeerd gekeken haha.
nattebaksteen schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:15:
[...]

Ik heb een complete timespy benchmark gedraaid. Hier zijn de resultaten:
[Afbeelding]

De kamer temperatuur is wel maar 18 graden celcius op het moment van testen.
Ja zo zag het er voor het vervangen van mijn motherboard ook uit, nu schiet ie naar 104 graden in timespy tis maar 1 sec en dan zakt het heel rap weer omdat test klaar is.

Ik heb wel MX4 liggen maar je leest zoveel dingen voer deze is beter, dan die en die is weer beter dan dat. Ik wordt er beetje kriegel van haha.

[ Voor 38% gewijzigd door WeAreLegion op 12-12-2021 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1990BW
WeAreLegion schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:51:
[...]

Ja na plaatsten van nieuw moederboard schoten de temps omhoog, het is neit met alle games maar met sommige is het niet te doen gewoon. Maar goed ik heb hem al eens los gehaald en weer diagonaal vast gemaakt maar er zijn sowieso maar 3 schroeven of ik heb verkeerd gekeken haha.
[...]

Ja zo zag het er voor het vervangen van mijn motherboard ook uit, nu schiet ie naar 104 graden in timespy tis maar 1 sec en dan zakt het heel rap weer omdat test klaar is.

Ik heb wel MX4 liggen maar je leest zoveel dingen voer deze is beter, dan die en die is weer beter dan dat. Ik wordt er beetje kriegel van haha.
Het zijn 6 schroeven voor het gemak een paar afbeeldingen samengevoegd en wat lijntjes getrokken zodat je kunt zien hoe de druk is verdeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i99_sSylTClsZ06uuVrwjtZIXsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zmQzIYp8AfPKd0f50TqaGAFC.png?f=fotoalbum_large

Cijfers zijn de volgorde van vastzetten hoe ik het heb gedaan 1 = 2 schroeven onderin.
Je kunt ook de cijfers volgen op de heatsink en in driehoeken vastzetten (denk dat dit ook werkt).
Je zult er dan achterkomen dat er een schroef ontbreekt in het midden (nr4 op de HS zelf) :)
Die was niet nodig of misschien hadden ze eerst een andere lay-out in gedachten voor het MB.
Of het beter was dat hij er wel was weet ik niet zeker misschien dat het iets makkelijk zou zijn geweest met het uitlijnen van de HS bij assemblage:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/al59BKj03jT1Ye5Fb_KRZ71wqV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YA9r8Zoag9pEg0TfLmyuZsLz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1990BW schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:07:
[...]

Het zijn 6 schroeven voor het gemak een paar afbeeldingen samengevoegd en wat lijntjes getrokken zodat je kunt zien hoe de druk is verdeeld:

[Afbeelding]

Cijfers zijn de volgorde van vastzetten hoe ik het heb gedaan 1 = 2 schroeven onderin.
Je kunt ook de cijfers volgen op de heatsink en in driehoeken vastzetten (denk dat dit ook werkt).
Je zult er dan achterkomen dat er een schroef ontbreekt in het midden (nr4 op de HS zelf) :)
Die was niet nodig of misschien hadden ze eerst een andere lay-out in gedachten voor het MB.
Of het beter was dat hij er wel was weet ik niet zeker misschien dat het iets makkelijk zou zijn geweest met het uitlijnen van de HS bij assemblage:

[Afbeelding]
Top!

Ik zal hem vandaag of morgen eens open maken en alles los maken en weer vast maken in die volgorde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nattebaksteen
Dan kun je net zo goed ook meteen die mx4 erop knallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nattebaksteen schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:40:
Dan kun je net zo goed ook meteen die mx4 erop knallen :)
Dat probeerde ik, maar ik krijg met geen mogelijkheid die koeler er af. En ik en nauwkeurig te werk gaat dat gaat niet echt samen haha. Heb wel alle schroeven los gemaakt en weer aangedraaid goed. 1 schroef bij 1 die gaat wel wat stroef er in en volgens mij ook niet helemaal.

Qua temp zie je dat hij het lang vol houd en dan springt hij bij CPU test in timespy in eens van 70 naar 94 graden en dan tikt ie door naar 100 en dan pas denken de fans oh ja moet wat doen :D

edit: Heb hem nog keer open gemaakt en gekeken maar krijg ding er echt niet af. Zag wel dat er een thermal pad gewoon onder de koeling vandaan komt. Dat ziet er erg raar uit. Ik mail de gene die me geholpen heeft met vervangen van moederboard wel. En vraag wel of er iemand kan komen want slechter dan dit op performance mode zal het niet worden :D

[ Voor 21% gewijzigd door WeAreLegion op 13-12-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
WeAreLegion schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:05:
[...]

Dat probeerde ik, maar ik krijg met geen mogelijkheid die koeler er af. En ik en nauwkeurig te werk gaat dat gaat niet echt samen haha. Heb wel alle schroeven los gemaakt en weer aangedraaid goed. 1 schroef bij 1 die gaat wel wat stroef er in en volgens mij ook niet helemaal.

Qua temp zie je dat hij het lang vol houd en dan springt hij bij CPU test in timespy in eens van 70 naar 94 graden en dan tikt ie door naar 100 en dan pas denken de fans oh ja moet wat doen :D

edit: Heb hem nog keer open gemaakt en gekeken maar krijg ding er echt niet af. Zag wel dat er een thermal pad gewoon onder de koeling vandaan komt. Dat ziet er erg raar uit. Ik mail de gene die me geholpen heeft met vervangen van moederboard wel. En vraag wel of er iemand kan komen want slechter dan dit op performance mode zal het niet worden :D
Worden alle cores zo heet? Kun je in hwinfo64 uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1990BW schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:56:
[...]

Worden alle cores zo heet? Kun je in hwinfo64 uitlezen
Heb ff gekeken na rondje Timespy en over het algemeen gaan ze allemaal wel over de 90 graden heen. Sommige niet en ander schiet weer om hoog naar bijna 100 graden. CPU (tctl/tdie) staat op max 101C. Maar goed dat is dus wel een seconden, hij schiet daarna met een noodvaart weer naar 50 graden als hij niet meer op full draait. Dus ze warmte kan hij wel kwijt (zo komt het op mij over).

Het kan natuurlijk ook dat me nieuwe CPU gewoon minder wil dan de oude die er in zat :) het is natuurlijk wel heel nieuw moederboard de koeling is het zelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1990BW
WeAreLegion schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:06:
[...]

Heb ff gekeken na rondje Timespy en over het algemeen gaan ze allemaal wel over de 90 graden heen. Sommige niet en ander schiet weer om hoog naar bijna 100 graden. CPU (tctl/tdie) staat op max 101C. Maar goed dat is dus wel een seconden, hij schiet daarna met een noodvaart weer naar 50 graden als hij niet meer op full draait. Dus ze warmte kan hij wel kwijt (zo komt het op mij over).

Het kan natuurlijk ook dat me nieuwe CPU gewoon minder wil dan de oude die er in zat :) het is natuurlijk wel heel nieuw moederboard de koeling is het zelfde.
Je kunt het beter controleren in een CPU benchmark (Prime95/Cinebench etc.) want een 3dmark run is natuurlijk wel erg kort.
Gelijk als je zoiets opstart moet je al kijken wat de temperatuur doet schiet er bijvoorbeeld een core van 50 naar 90 graden na een paar seconden dan is er iets niet goed.
In een normale situatie bouwt de temperatuur zich langzamer op en stijgt de fanspeed mee.
Verschil tussen coretemps zou niet meer dan 3 graden mogen zijn.
Gebruik je ook de stock fancurve?

[ Voor 7% gewijzigd door 1990BW op 13-12-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1990BW schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:25:
[...]

Je kunt het beter controleren in een CPU benchmark (Prime95/Cinebench etc.) want een 3dmark run is natuurlijk wel erg kort.
Gelijk als je zoiets opstart moet je al kijken wat de temperatuur doet schiet er bijvoorbeeld een core van 50 naar 90 graden na een paar seconden dan is er iets niet goed.
In een normale situatie bouwt de temperatuur zich langzamer op en stijgt de fanspeed mee.
Verschil tussen coretemps zou niet meer dan 3 graden mogen zijn.
Gebruik je ook de stock fancurve?
Ik gebruik nu even LegionFanControl, maar buiten datom eigenlijk gewoon level 1 in de bios en dat is het verder heb er niks aan veranderd. Ik zal cinnenbench eens draaien zonder LegionFanControl om te kijken wat er gebeurd. Maar het gaat zonder boost mode goed maar zodra die begint te boosten en de load wordt hoog wordt ie heet :)

edit: hij draait nu bijna 9 minuten cinebech en hij tikt soms de 96 aan maar merk wel dat de fans nu veel meer hun best doen en hij het rond de 92 blijft hangen.

In HWinfo zie ik dat core temps tussen sommige wel 20 graden schelen en bij andere tussen 10 en 15. Er worden er een paar dus stuk warmer. En als hij klaar is zakt de temp echt gelijk naar 45 graden. Dus dat werkt wel goed. Ik heb meer vermoede dat het de CPU zelf is dan de koeling maar goed heb Lenovo gemaild ze komen maar keer kijken. Dat er thermal pads onder de koeling uit komen lijkt me sowieso niet goed gedaan van de monteur.

edit2: Heb maar eens met Lenovo gemaild maar die vonden het verder niet vreemd die tempraturen. Ook dat er thermal pad onder de HS vandaan kwam maakte volgens hun niet heel veel uit. Maar goed kreeg wel toestemming om de paste te vervangen zolang ik niks kapot maak (wat logisch is hehe).

[ Voor 32% gewijzigd door WeAreLegion op 14-12-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
WeAreLegion schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:24:
[...]

Ik gebruik nu even LegionFanControl, maar buiten datom eigenlijk gewoon level 1 in de bios en dat is het verder heb er niks aan veranderd. Ik zal cinnenbench eens draaien zonder LegionFanControl om te kijken wat er gebeurd. Maar het gaat zonder boost mode goed maar zodra die begint te boosten en de load wordt hoog wordt ie heet :)

edit: hij draait nu bijna 9 minuten cinebech en hij tikt soms de 96 aan maar merk wel dat de fans nu veel meer hun best doen en hij het rond de 92 blijft hangen.

In HWinfo zie ik dat core temps tussen sommige wel 20 graden schelen en bij andere tussen 10 en 15. Er worden er een paar dus stuk warmer. En als hij klaar is zakt de temp echt gelijk naar 45 graden. Dus dat werkt wel goed. Ik heb meer vermoede dat het de CPU zelf is dan de koeling maar goed heb Lenovo gemaild ze komen maar keer kijken. Dat er thermal pads onder de koeling uit komen lijkt me sowieso niet goed gedaan van de monteur.

edit2: Heb maar eens met Lenovo gemaild maar die vonden het verder niet vreemd die tempraturen. Ook dat er thermal pad onder de HS vandaan kwam maakte volgens hun niet heel veel uit. Maar goed kreeg wel toestemming om de paste te vervangen zolang ik niks kapot maak (wat logisch is hehe).
Zulke grote verschillen tussen coretemps is onacceptabel.
Waarschijnlijk throttled je CPU om niet te oververhitten en is je Cinebench (R23 gedraaid?) score aan de lage kant.
In een allcore load @performance mode moet de L5 Pro moeiteloos constant 80W trekken @3.8ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1990BW schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:26:
[...]

Zulke grote verschillen tussen coretemps is onacceptabel.
Waarschijnlijk throttled je CPU om niet te oververhitten en is je Cinebench (R23 gedraaid?) score aan de lage kant.
In een allcore load @performance mode moet de L5 Pro moeiteloos constant 80W trekken @3.8ghz.
Nee hij throttled niet (score was 12678 op performance mode dat heb ik opgezocht dat komt overeen met andere). Hij boost erg vaak naar 4200mhz dat valt me wel op en dan schiet de temp echt omhoog.

Oh en de temps op Cinebench R23 zijn ongeveer 91 a 92 graden, maar dat komt omdat cinebench dus niet heel hoog boost.

edit:

heb hem gerepaste, kreeg eindelijk de koeler los, ik had niet helemaal door dat hij met 4 extra schroeven vast zat. Maar goed het was echt een ramp gebied onder de koeler, er zat overal koelpasta. Ik heb het zo goed mogelijk weg proberen te krijgen, maar naast de GPU en APU, zat er veel wat ik niet weg kreeg. Maar goed heb alles er af gehaald en opnieuw er op gedaan en alles weer aangesloten. Ik zie nog steeds dat er een groot verschil tussen de cores zit Maar overal is de temp wel minder voor mijn gevoel. Ik laat het verder maar zo want ik denk dat het uit eindelijk alleen maar erger wordt.

In cyberpunk is de CPU nu ongeveer 75 (dat schoot soms naar 95) en GPU rond de 70 (dat was beetje het zelfde).

Tevens heb ik het vermoede dat 1 van de schroeven wat lam is. Heb Premiumcare gemaild met de vraag of ze zo unit op kunnen sturen. De pasta zit er gewoon netjes op dat is het probleem niet meer en er over de hele APU. Denk toch dat het een kwestie van druk is.

[ Voor 82% gewijzigd door WeAreLegion op 14-12-2021 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Laatst online: 08-06 23:33

McLambo

MTB Junky

Iemand de standaard 1 jaar garantie op de 'sealed battery' uitgebreid bij Lenovo?

Ik heb dit niet gedaan, met de achterliggende gedachte dat over een jaar of 3, als de batterij slecht mocht worden er wel een betaalbaar 3rd party model op de markt is. Geen idee of de batterij makkelijk te vervangen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
McLambo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:53:
Iemand de standaard 1 jaar garantie op de 'sealed battery' uitgebreid bij Lenovo?

Ik heb dit niet gedaan, met de achterliggende gedachte dat over een jaar of 3, als de batterij slecht mocht worden er wel een betaalbaar 3rd party model op de markt is. Geen idee of de batterij makkelijk te vervangen is.
Nee heb ik ook niet gedaan, de battery gaat nog wel even mee en wordt bijna niet gebruikt bij mij (conservative mode staat ook aan).

De batterij zelf is erg makkelijk te vervangen. De achterkant er af. Paar schroefjes er uit en batterij van moederbord los halen. Dat is het verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1990BW
WeAreLegion schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:35:
[...]

Nee hij throttled niet (score was 12678 op performance mode dat heb ik opgezocht dat komt overeen met andere). Hij boost erg vaak naar 4200mhz dat valt me wel op en dan schiet de temp echt omhoog.

Oh en de temps op Cinebench R23 zijn ongeveer 91 a 92 graden, maar dat komt omdat cinebench dus niet heel hoog boost.

edit:

heb hem gerepaste, kreeg eindelijk de koeler los, ik had niet helemaal door dat hij met 4 extra schroeven vast zat. Maar goed het was echt een ramp gebied onder de koeler, er zat overal koelpasta. Ik heb het zo goed mogelijk weg proberen te krijgen, maar naast de GPU en APU, zat er veel wat ik niet weg kreeg. Maar goed heb alles er af gehaald en opnieuw er op gedaan en alles weer aangesloten. Ik zie nog steeds dat er een groot verschil tussen de cores zit Maar overal is de temp wel minder voor mijn gevoel. Ik laat het verder maar zo want ik denk dat het uit eindelijk alleen maar erger wordt.

In cyberpunk is de CPU nu ongeveer 75 (dat schoot soms naar 95) en GPU rond de 70 (dat was beetje het zelfde).

Tevens heb ik het vermoede dat 1 van de schroeven wat lam is. Heb Premiumcare gemaild met de vraag of ze zo unit op kunnen sturen. De pasta zit er gewoon netjes op dat is het probleem niet meer en er over de hele APU. Denk toch dat het een kwestie van druk is.
Heb het nog even gechecked op mijn L5P en idd ik heb ook 2 cores die een graad of 10-15 cooler :+ zijn dan de rest.
Andere cores vallen allemaal binnen de 3 graden marge misschien is dit een AMD quality dingetje.
Grappig dat die van jou naar 4.2GHZ boost (lijkt wel een 5900hx) die van mij blijft in R23 op alle cores steken op 3,9-4,0 Ghz bij 81W (door LM tikt hij PL1 niet aan).
Zo te zien heeft je repaste (en mogelijk herplaatsen HS) tot een grote verbetering geleid.
Denk dat het zo wel is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
1990BW schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:18:
[...]

Heb het nog even gechecked op mijn L5P en idd ik heb ook 2 cores die een graad of 10-15 cooler :+ zijn dan de rest.
Andere cores vallen allemaal binnen de 3 graden marge misschien is dit een AMD quality dingetje.
Grappig dat die van jou naar 4.2GHZ boost (lijkt wel een 5900hx) die van mij blijft in R23 op alle cores steken op 3,9-4,0 Ghz bij 81W (door LM tikt hij PL1 niet aan).
Zo te zien heeft je repaste (en mogelijk herplaatsen HS) tot een grote verbetering geleid.
Denk dat het zo wel is opgelost.
Ja hij boost met R23 tot 4ghz, maar met sommige games (creed vooral gewoon naar 4,2 a 4,4ghz). Maar nu paste er tijdje onder zit lijkt het wel beter te gaan. Ik heb voor de zekerheid ryzen controller aangezet met een temp limit op 90C dan blijft de boost niet gewoon gaan. Keer timespy getest met en zonder en dat scheelde 20 puntjes.

Wat trouwens ook erg goed werkt (als je geen shooters online speelt) is gewoon een limiet op FPS zetten in nvidia control panel.

[ Voor 5% gewijzigd door WeAreLegion op 15-12-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nattebaksteen
Zekers, ik doe dat vooral bij oudere spellen zodat de fps en dus ook de temp en belangrijker het geluid mooi laag blijft.

Behalve als de robotzuiger rond rijdt, dan is alles unlocked :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nattebaksteen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:52:
Zekers, ik doe dat vooral bij oudere spellen zodat de fps en dus ook de temp en belangrijker het geluid mooi laag blijft.

Behalve als de robotzuiger rond rijdt, dan is alles unlocked :)
Ja joh ben boven de 40, het hoeft allemaal niet zo snel meer haha rustig aan.

Werd trouwens wel weer netjes te woord gestaan door Lenovo die premium care was ze geld wel waard.

• 1990BW
WeAreLegion schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:45:
[...]

Ja hij boost met R23 tot 4ghz, maar met sommige games (creed vooral gewoon naar 4,2 a 4,4ghz). Maar nu paste er tijdje onder zit lijkt het wel beter te gaan. Ik heb voor de zekerheid ryzen controller aangezet met een temp limit op 90C dan blijft de boost niet gewoon gaan. Keer timespy getest met en zonder en dat scheelde 20 puntjes.

Wat trouwens ook erg goed werkt (als je geen shooters online speelt) is gewoon een limiet op FPS zetten in nvidia control panel.
Ryzen controller een hele tijd geleden geprobeerd maar volgens mij werkt dat niet omdat de Windows powerplans/vantage het power managent overschrijven
1990BW schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:21:
[...]

Ryzen controller een hele tijd geleden geprobeerd maar volgens mij werkt dat niet omdat de Windows powerplans/vantage het power managent overschrijven
Jawel dat werkt prima hoor. Ik kan het gewoon zien dat hij niet meer boven de 90 graden uitkomt. Wat je moet doen is instellen bij settings dat hij opstart met een preset en dat hij hem om de 30 seconden applied (daar merk je verder niks van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kieft91
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-04 11:48
Mensen hier met een L5p - rtx3070 - 5800H die toevallig Escape from Tarkov spelen?
Als ik via een PM een vraag mag stellen zou top zijn betreft ingame settings :) ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kuwerti
weer iets vreemds: ik heb een sonos-move bluetooth speaker aan mijn legion 5 pro hangen.

speel ik muziek (youtube) af op laptop: geluid via bluetooth speaker (da's goed :-) )
speel ik een game: geen geluid via bluetooth speaker. Zet ik dan de speaker uit dan wel game-geluid via mijn laptop.

Geen idee welke instelling dit is of hoe ik dit op kan lossen........

<update> het lijkt aan het spel te liggen. fortnite doet geluid prima. world-of-tanks niet. ben spel opnieuw aan het installeren..... </update>

<opgelost door herinstallatie van de game.....>>>

[ Voor 20% gewijzigd door kuwerti op 23-12-2021 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Okay er gingen wat geruchten over het internet (vooral reddit en discord) dat nieuwe bios updates voor de L5P er voorzorgde dat de temps stuk hoger waren omdat de power limits verhoogt waren. Maar heb nu 46 getest, 44, 40 en 39 en bij allemaal waren de temps het zelfde, bij 39 misschien net iets lager.

Na de repaste met MX4 zijn de idle temps wel een stuk lager, hij is in idle, in kamer van 20 graden op balanced op 26 graden dat is best netjes (en dan draait er verder niks alleen laptop staat aan).

Tip is toch echt om niet te repasten als het niet nodig is. Het spul wat er in de fabriek opgaat is echt vele malen beter dan welke thermal paste dan ook (is van Honeywell).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nattebaksteen
WeAreLegion schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:01:
Okay er gingen wat geruchten over het internet (vooral reddit en discord) dat nieuwe bios updates voor de L5P er voorzorgde dat de temps stuk hoger waren omdat de power limits verhoogt waren. Maar heb nu 46 getest, 44, 40 en 39 en bij allemaal waren de temps het zelfde, bij 39 misschien net iets lager.

Na de repaste met MX4 zijn de idle temps wel een stuk lager, hij is in idle, in kamer van 20 graden op balanced op 26 graden dat is best netjes (en dan draait er verder niks alleen laptop staat aan).

Tip is toch echt om niet te repasten als het niet nodig is. Het spul wat er in de fabriek opgaat is echt vele malen beter dan welke thermal paste dan ook (is van Honeywell).
Fijn dat die rapaste betere resultaten oplevert. Volgens mij idled die bij mij een stuk hoger hoor, dus dat is zeker netjes!

Bij mij is er trouwens ook 5 graden verschil tussen de koelste- en warmste core. Dus dat moet dan wel normaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nattebaksteen schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:25:
[...]

Fijn dat die rapaste betere resultaten oplevert. Volgens mij idled die bij mij een stuk hoger hoor, dus dat is zeker netjes!

Bij mij is er trouwens ook 5 graden verschil tussen de koelste- en warmste core. Dus dat moet dan wel normaal zijn.
Ja dat zal inderdaad wel normaal zijn, hij wordt eigenlijk alleen nog 100c met timespy dus ik laat het maar gaan haha. Bestel wel keer dat honeywell thermal paste achtig iets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-06 14:37

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
WeAreLegion schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:22:
[...]

Ja dat zal inderdaad wel normaal zijn, hij wordt eigenlijk alleen nog 100c met timespy dus ik laat het maar gaan haha. Bestel wel keer dat honeywell thermal paste achtig iets
Wij hebben, buiten liquid om, de beste ervaring met Noctua NT-H2, wellicht het overwegen ook eens waard (al is het maar om te testen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SKIKK schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:37:
[...]

Wij hebben, buiten liquid om, de beste ervaring met Noctua NT-H2, wellicht het overwegen ook eens waard (al is het maar om te testen :) )
Daar zal ik ook eens naar kijken inderdaad, de monteur van Lenovo heeft er sowieso een zooitje van gemaakt, zal het toch keer schoon moeten maken met ipa.

Dit is wat er standaard gebruikt wordt op de thermal units van de pro en dergelijke

https://www.ebuy7.com/item/658779003752

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-06 14:37

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
WeAreLegion schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:59:
[...]

Daar zal ik ook eens naar kijken inderdaad, de monteur van Lenovo heeft er sowieso een zooitje van gemaakt, zal het toch keer schoon moeten maken met ipa.

Dit is wat er standaard gebruikt wordt op de thermal units van de pro en dergelijke

https://www.ebuy7.com/item/658779003752
Afgaande op de 8.5 W /mk zou ook Kryonaut al beter moeten zijn, mits uiteraard goed aangebracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SKIKK schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:14:
[...]

Afgaande op de 8.5 W /mk zou ook Kryonaut al beter moeten zijn, mits uiteraard goed aangebracht :)
Ja al werkt dit spul echt anders dan thermal paste, het werkt met phase change als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterrobo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-06 01:06
Ik vind het toch wel jammer dat die lenovo legions niet een 17inch scherm optie hebben. Dat weerhoudt mij om er eentje aan te schaffen. Hopen op 2022 dan maar hé 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zakkenjongen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05 20:00
masterrobo schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:35:
Ik vind het toch wel jammer dat die lenovo legions niet een 17inch scherm optie hebben. Dat weerhoudt mij om er eentje aan te schaffen. Hopen op 2022 dan maar hé 😅
Zeker wel!

https://www.lenovo.com/nl...17ACH6H/p/82JYCTO1WWNLNL0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
FHD op 17" voor een laptop is een keuze - de 16" met een QHD scherm heeft op zich een fijnere DPI voor een laptop.

Maar, zo is er dus voor ieder wat wils en met de huidige GPU prijzen is een Lenovo echt snel een goede deal vergeleken met een desktop. Snap de 17" vraag dus wel. Overigens: extern scherm kan ook prima natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterrobo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-06 01:06
Haha ja klopt! Misschien had ik wat specifieker moeten zijn maar wil minstens QHD (die panelen van hun zijn echt super) resolutie en de laatste generatie Intel of AMD (Ryzen 9). En dat heb je alleen in de 16 inch modellen.

[ Voor 4% gewijzigd door masterrobo op 27-12-2021 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1990BW
masterrobo schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:33:
[...]

Haha ja klopt! Misschien had ik wat specifieker moeten zijn maar wil minstens QHD (die panelen van hun zijn echt super) resolutie en de laatste generatie Intel of AMD (Ryzen 9). En dat heb je alleen in de 16 inch modellen.
Ben van 17,3 inch naar 16 inch gegaan en merk in gebruik geen verschil.
De hoogte van beide schermen is namelijk gelijk het is alleen iets minder breed.
Er is volgens mij ook geen 17,3 inch laptop met Gsync en 500 nits brightness.
Zijn zeker wel fijne extra's om op je scherm te hebben :)

• 1990BW
WeAreLegion schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:25:
[...]

Jawel dat werkt prima hoor. Ik kan het gewoon zien dat hij niet meer boven de 90 graden uitkomt. Wat je moet doen is instellen bij settings dat hij opstart met een preset en dat hij hem om de 30 seconden applied (daar merk je verder niks van).
Die functie is denk ik nieuw maar de CPU wordt bij mij niet warmer dan 80C sinds er LM op zit :P
Game vaak ook met turbo disabled dan blijven de fans mooi stil en blijft het in de 60-70C regio.
Je verliest gemiddeld in CPU intensieve games maar 2-3 fps er zijn ook genoeg spellen waar je niets verliest.
Core en cache undervolting zou helemaal super zijn maar dat is iets wat AMD moet vrijgeven.
1990BW schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:48:
[...]

Die functie is denk ik nieuw maar de CPU wordt bij mij niet warmer dan 80C sinds er LM op zit :P
Game vaak ook met turbo disabled dan blijven de fans mooi stil en blijft het in de 60-70C regio.
Je verliest gemiddeld in CPU intensieve games maar 2-3 fps er zijn ook genoeg spellen waar je niets verliest.
Core en cache undervolting zou helemaal super zijn maar dat is iets wat AMD moet vrijgeven.
Ik heb hem nu ook vaak op balanced staan dat is voor de meeste games meer dan genoeg en ik lock toch alles op 60fps meer heb ik niet nodig. De idle temps zijn wel heel veel lager geworden sinds de repaste dus uit eindelijk heeft het wel iets geholpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuwerti
WeAreLegion schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:25:
[...]

Ik zou hem toch eens losschroeven om te kijken of alles goed vast zit, je kan bij die module redelijk makelijk komen. En nog betere optie is bellen dat er een monteur komt kijken. Helemaal in orde is hij niet dat is wel duidelijk.

@LeDutchShepherd

Vraagje, ik zag jouw opmerking langs komen op reddit over die honeywell paste in sheets kan je daar iets meer over vertellen hoe dat precies werkt? Na vervangen van mijn moederboard is temp ook niet meer wat het was.
heb zonet ticket ingeschoten mbt de bluetooth. kijken of ze het kunnen verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 12:50
Wat interessante informatie.
Gewone koelpasta en dan vooral de makkelijke pasta's in de zin van makkelijk te verspreiden degraderen heel snel in laptops door het pump-out effect bij hele hoge temperaturen. Ik gebruik/test momenteel SYY-157 dat meer op een soort klei lijkt en zoek nog een winkel voor Shin-etsu 7921 om in laptops te gebruiken zonder maandenlange levertijd maar misschien toch ook maar wat van deze sheets bestellen.
http://forum.notebookrevi...950-results-tests.837363/
-
https://www.microsi.com/s...hermal-grease-x23-7921-5/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phenos2 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:40:
Wat interessante informatie.
Gewone koelpasta en dan vooral de makkelijke pasta's in de zin van makkelijk te verspreiden degraderen heel snel in laptops door het pump-out effect bij hele hoge temperaturen. Ik gebruik/test momenteel SYY-157 dat meer op een soort klei lijkt en zoek nog een winkel voor Shin-etsu 7921 om in laptops te gebruiken zonder maandenlange levertijd maar misschien toch ook maar wat van deze sheets bestellen.
http://forum.notebookrevi...950-results-tests.837363/
-
https://www.microsi.com/s...hermal-grease-x23-7921-5/
Die sheets schijnen wel aardig te werken, maar er zijn ook genoeg mensen op discord in een legion server. Die slechtere tempraturen na het aanbrengen van die dingen. Het beste advies is toch echt er vanaf te blijven. Maar mocht je het toch doen ben ik wel benieuwd wat de resultaten zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-06 12:12

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Ik zit even in twijfel.
Heb nu Thermal Grizzly Kryonaut in huis én Computer Systems K5-Pro (Thermalpaste welke thermalpads vervangt en volgens test véél beter is).
Maar... moet ik wel aan een repaste beginnen?

Doel: Stiller tijdens normaal gebruik, sneller tijdens belastend gebruik, zuiniger tijdens accu gebruik?

Hieronder de quote hoe de temperaturen zijn.
Cinebench R23 haal ik zo'n 12830 tot 12920 in de multi
Laptop staat tegenwoordig altijd in een standaard bijna verticaal en daardoor is de CPU temp gezakt naar 86gr voor Tdie en Core.
Tijdens CPU bench en stress tests blijft ie strak op 3,97Ghz
En de GPU gezakt naar 72gr (hotspot 80gr)
HellStorm666 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:19:
Ik had de MX4 paste al gepakt om eens een re-paste te doen.
Maar... dacht eerst even een base-line zetten met de stock paste (Legion 7 met 5800H en RTX3080).
CPU test:
Furmark CPU @ performance is 80W CPU load stabiel op 3,97Ghz en een temp van 91gr. max. geen throttling. (iGPU @ 69gr en RTX @ 49gr).

GPU test (1920x1080 8xMSAA @ 81FPS) @ performance is 170W GPU load. temp van 76gr. en hotspot van 83gr.

Gooi ik CPU en GPU stress aan, dan zit ik op: 65W CPU en 150W GPU. 79gr GPU (85 hotspot) en 100gr CPU (core) zonder throttling.

Idle (nouja, normaal desktop gebruik) @ Auto zit ie rond: 36gr CPU en 36gr GPU.

Volgens mij zijn dit hele nette waarden en is een re-paste niet echt nodig, ofwel?

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HellStorm666 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:04:
Ik zit even in twijfel.
Heb nu Thermal Grizzly Kryonaut in huis én Computer Systems K5-Pro (Thermalpaste welke thermalpads vervangt en volgens test véél beter is).
Maar... moet ik wel aan een repaste beginnen?

Doel: Stiller tijdens normaal gebruik, sneller tijdens belastend gebruik, zuiniger tijdens accu gebruik?

Hieronder de quote hoe de temperaturen zijn.
Cinebench R23 haal ik zo'n 12830 tot 12920 in de multi
Laptop staat tegenwoordig altijd in een standaard bijna verticaal en daardoor is de CPU temp gezakt naar 86gr voor Tdie en Core.
Tijdens CPU bench en stress tests blijft ie strak op 3,97Ghz
En de GPU gezakt naar 72gr (hotspot 80gr)

[...]
Dat zijn prima scores voor R23, ik zou het zo laten als het nu is. De temps zijn echt prima namelijk. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van mensen die hem repasten en er slechter van worden (nou ja de laptop dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markklok

markklok

Prima temps.. niks aan doen.. je zal er anders spijt van krijgen

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-06 12:12

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

toch eigenwijs geweest...
Numpad cijfer 7 deed t soms ook niet lekker, dus wilde m toch al openhalen.
Repaste gedaan en die K5-Pro ook toegepast.

Stress temp van de CPU is nu 3gr hoger.. Maar draait nu 4Ghz ipv 3.97 en trekt nu 84W ipv 80W.
Cinebench R23 is gestegen naar 12933.

Stress temp van de GPU is gezakt met 4gr.
Al met al een win naar mijn idee.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-06 21:43
Is er bekend of er in het voorjaar een 2022 model komt?

Heb een 10 jaar oud i7-920k desktop systeem, wat voor kantoor nog heeel prima werkt. En een ultrabook die eigenlijk te traag is.

Zit te denken dit te gaan vervangen door een laptop. Meerdere mensen die het ook gebruiken icm met een VR Quest 1 of 2? Wil er HL Alyx en wat andere VR voor de komende jaren op draaien. (Dan is de GPU misschien toch wat zwak?) (Heb hier een tijdje ShadowPC voor gebruikt, maar dat werd me wat duur per maand en soms haperingen)

Hij zal vooral in desktop modus gebruikt worden, op termijn iets als een snellere externe videokaart om zo toch ook weer 10 jaar vooruit te kunnen (net als mijn i7-920 systeem wat niet kapot te krijgen is)

[ Voor 7% gewijzigd door trekker22 op 06-01-2022 09:28 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 27 Laatste