Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen - advies

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja ik bedoelde op elk dakdeel 8 panelen. Zoals je het omschrijft kwa legplan denk ik, en dan kom je op een totale maat uit van 420 breed x 360 lang en dat zit ruim binnen de ruimte dus moet kunnen toch. Met onder nog ca 110 cm voor toegang / verfen, en boven nog genoeg ruimte om een stukje uit de buurt van het muurtje te blijven. 16 panelen totaal. Zelfs met wat marge kwa montage materiaal moet het lukken denk ik.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:55
@Gerco-M Brengt me toch nog wel op wat extra vragen.

1. Op het bovenste deel lijk ik maar 250cm te hebben, althans om 18u in avond in mei. Zie de schaduw van het muurtje en de schoorsteen op de toegevoegde foto. Ik denk dat dat overdag zelfs nog wat minder is? Dat past dat niet.
2. Die 1.10m zou voldoende moeten zijn ja, maar dan staan de panelen aan de zuidkant tegen de dakrand van 40cm hoog aan. Dan vallen de eerste 4 panelen aan de zuidkant overdag toch enorm in de schaduw?
3. Wat zou zo een opstelling betekenen voor de omvormer? Kunnen alle Oost panelen op tracker 1 en de west panelen op tracker 2? Of kan dat door het hoogteverschil in de dagdelen bijvoorbeeld niet?
4. Ik heb waarschijnlijk een 1x35A aansluiting. Ik las dat de groep dan afgezekerd zou moeten zijn op 25A. Dat betekent maximaal 5.750 Wp, dus 16 panelen à <359 Wp.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

1. Een beetje schaduw blijf je altijd houden af en toe. Je hebt de minste last van schaduw als je maar een paneel plaatst perfect in het midden van je dak. Maar niet de hoogste jaar opbrengst, dat krijg je met zoveel mogelijk panelen ;) Bedenk ook dat directe zon belangrijk is, maar veel opbrengst heb je ook van diffuus licht, en dan is er per definitie al geen schaduw meer, maar gewoon iets minder licht. Nog genoeg om een leuke opbrengst te hebben hoor.
2. Okee ja er is die dakrand, maar als je daar ca 30 - 50cm uit de buurt kan blijven is ook daar de schaduw al geen groot probleem. Afhankelijk van hoeveel ruimte je aan de andere kant nodig hebt voor je toegang en verfen e.d. Ook trouwens komen de panelen onder een hoek, gemonteerd op een frame. Dus dat verhoogt ze ook al iets wat de schaduw minder maakt. Leg er nog een tegel of 2 extra onder voor wat extra verhoging ;)
3. Ja alle oost op 1 tracker en alle west op de andere. Het hoogte verschil boeit niet, wel moeten ze dezelfde dakhoek en orientatie hebben, maar dat gaat wel lukken toch.
4. 16 panelen met in totaal 5744 Wp kan heel goed op een 4000 watt omvormer of zelfs een 3600 watt zonder veel aftopping. Omdat ze nooit gelijk volle zon hebben en je dus nooit het piekvermogen van 5744 watt gaat zien. En dat lagere omvormer vermogen kan op een 16 A aansluiting toch. Dus zou geen probleem moeten zijn voor je aansluiting. En 25A mag ook inderdaad. Ik ben geen expert in huis elektra maar volgens mij kan dat zo wel. De installateur kan het je vast precies vertellen. Maar de afzekering gaat om het vermogen van de omvormer, niet de panelen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:19
@cryptapix Ik heb het even in Sunny design gezet. 8x360Wp op 135 (nw) en 8x360Wp op -45 graden (zo) in Arnhem, zonder schaduwsimulatie. Max DC 4.2kW geeft 4700kWh/jaar op een 4kW omvormer, 4665 kWh/jaar op een 3.6kW omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ronald schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:35:
@cryptapix Ik heb het even in Sunny design gezet. 8x360Wp op 135 (nw) en 8x360Wp op -45 graden (zo) in Arnhem, zonder schaduwsimulatie. Max DC 4.2kW geeft 4700kWh/jaar op een 4kW omvormer, 4665 kWh/jaar op een 3.6kW omvormer.
Dank! Dat is de data die ik al vermoedde, inderdaad een heel klein verschil tussen beide omvormers toch.
Met welke hellingshoek is dit?

• Ronald
15 graden, wat denk ik tikje te stijl is (Zag net dat Solarstell 13 is) - verschil is nihil.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• cryptapix
Ronald schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:35:
Top! Dank daarvoor. Heb je toevallig een foto/screenshot van hoe de panelen dan liggen?

Ik was ook even met sunny design bezig maar mij lukte het niet zo goed. Kan er ook schaduw berekend worden? Ik heb namelijk geen enkel idee hoe groot de invloed van dat opstaande muurtje is.

• Ronald
@cryptapix Ik vind Sunny design een lastig verhaal voor het echt intekenen. Maar het is heel erg snel en eenvoudig om gewoon orientatie, helling en paneel te configureren, dus ik heb niet zo'n moeite dat even te doen

Voor het tekenen van je huis en schetsen van de paneel ligging is SolarEdge designer (ook gratis) echt veel beter (wat mij betreft) Met wat moeite kun je zelfs je muurtjes intekenen, en hij lijkt rekening te houden met schaduw.

Nu voelt jouw situatie voor mij wel aan als een waar SolarEdge misschien wel een goede optie is, met vrij gecompliceerde schaduwen in het spel. Duidelijker dan mijn situatie in elk geval. (Zoek maar als je nieuwsgierig bent)

Ik zie dat de 2 offertes met SE p401s hebben... op 9 panelen zou ik zeker aandringen op p404s. Die zitten zodanig veel ruimer in de jas dat het vermogen dat SE heeft om problemen te managen al snel 5-10x groter is (Zie teleurstellende performance SolarEdge topic). Ze kosten 1-2 euro meer... maar SE designer wil er niet aan.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ronald schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:18:
@cryptapix Ik vind Sunny design een lastig verhaal voor het echt intekenen. Maar het is heel erg snel en eenvoudig om gewoon orientatie, helling en paneel te configureren, dus ik heb niet zo'n moeite dat even te doen

Voor het tekenen van je huis en schetsen van de paneel ligging is SolarEdge designer (ook gratis) echt veel beter (wat mij betreft) Met wat moeite kun je zelfs je muurtjes intekenen, en hij lijkt rekening te houden met schaduw.

Nu voelt jouw situatie voor mij wel aan als een waar SolarEdge misschien wel een goede optie is, met vrij gecompliceerde schaduwen in het spel. Duidelijker dan mijn situatie in elk geval. (Zoek maar als je nieuwsgierig bent)

Ik zie dat de 2 offertes met SE p401s hebben... op 9 panelen zou ik zeker aandringen op p404s. Die zitten zodanig veel ruimer in de jas dat het vermogen dat SE heeft om problemen te managen al snel 5-10x groter is (Zie teleurstellende performance SolarEdge topic). Ze kosten 1-2 euro meer... maar SE designer wil er niet aan.
Met een SolarEdge systeem kan je ongetwijfeld de jaar opbrengst iets hoger krijgen, maar de toch wel substantiele meerprijs daarvan is die paar kwh per jaar niet waard denk ik hoor. Daar zit toch al snel een TVT in van 20 jaar of zo? Als je dat ook kan simuleren in de software zou het mooi zijn ;)

Als je 16 panelen kan leggen heb je zowiezo al een nette jaaropbrengst denk ik, met of zonder SolarEdge.

• Ronald
@Gerco-M Die bal ga ik oppakken, vanavond... ;-)

• cryptapix
@Gerco-M en @Ronald Ik waardeer jullie hulp enorm en ben uiteraard reuze benieuwd naar de uiteindelijke verschillen in opbrengst/financiële zin.

Wat me nog altijd niet duidelijk wordt is hoe het zit met de schaduw van het muurtje op het bovenste dakdeel. Op de foto zie je dat dat een behoorlijke schaduw werpt. Ik weet niet beter dan dat een serieel systeem zo goed presteert als het slechtst presterende systeem. Betekent dat dan niet dat als er 1 van de 8 panelen op oost of west in de schaduw van dat muurtje komt te liggen, alle panelen op die windrichting slecht presteren? Ik heb geen idee, maar op een of andere manier denk ik dat dat muurtje altijd wel een paneel zal beïnvloeden.

• Ronald
@cryptapix Het is wat genuanceerder dan 'slechtst presterende paneel'.

Zodra de bypass diode(s) actief word(t/en) blokkeert een minder presterend paneel de rest niet.
De winst die micro omvormers en SE optimizers kunnen halen zit hem dus in die overgangsfase van beginnende schaduw tot bypass actief (Ze kunnen niets binnen het paneel zelf verbeteren).

Omvormer kosten Ruwweg voor 16 panelen en 5kW op 1 fase: Goodwe: 700, SMA 1000, SE 1700, Enphase 2000+ (alles incl btw)
De rest van de kosten (panelen, bevestigingssysteem, bekabeling, installatie) zijn ongeveer constant.

Het is dus wel een stevig verschil.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ronald schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:40:
@cryptapix Het is wat genuanceerder dan 'slechtst presterende paneel'.

Zodra de bypass diode(s) actief word(t/en) blokkeert een minder presterend paneel de rest niet.
De winst die micro omvormers en SE optimizers kunnen halen zit hem dus in die overgangsfase van beginnende schaduw tot bypass actief (Ze kunnen niets binnen het paneel zelf verbeteren).

Omvormer kosten Ruwweg voor 16 panelen en 5kW op 1 fase: Goodwe: 700, SMA 1000, SE 1700, Enphase 2000+ (alles incl btw)
De rest van de kosten (panelen, bevestigingssysteem, bekabeling, installatie) zijn ongeveer constant.

Het is dus wel een stevig verschil.
Toen ik mijn systeem aan het samenstellen was begon de installateur ook over SolarEdge natuurlijk en vertelde dat daarmee de opbrengst waarschijnlijk iets hoger was. De kosten waren ook hoger, en daarmee zou de TVT "maar" een jaar langer worden. Van de hele set. Ik denk ja maar als de opbrengst hoger wordt zou dan de TVT niet lager moeten worden?
Dus het klopt niet helemaal om de TVT te bekijken van de hele set, want de meerkosten op zich van de optimizers en de meer opbrengst daarvan moet je op zich berekenen en dan zou voor mijn set de TVT al vele jaren zijn. Ik heb weinig schaduw, dus op een set meer schaduw is ook iets meer rendabel, maar nog steeds is het punt een beetje of je na 5 jaar een goed rendement wilt, of na bv 20 jaar want dan pas hebben die meerkosten zich terugbetaald en gaan eindelijk eens wat verdienen voor je ;)

Ik zie hier op het forum ook vaak genoemd dat SolarEdge met zachte schaduw (bomen) meer rendement heeft dan met harde schaduw van muurtjes. Geen idee of de simulatie dat ook meeneemt maar waarschijnlijk wel toch?

Ik zie de simulatie graag tegemoet! (y)

• Ronald
Kan zijn dat ik de dakmaten niet goed heb begrepen... maar ik krijg er 20 panelen op.. en dan doen we dat gewoon... toch?
De woning en panelen heb ik op 45 graden gezet. Omvormer 1 fase 5kW (meer 'mag' je 'officiëel' niet invoeren op 1 fase)

Simulatie op geheel vlak dak met SolarEdge designer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csITWs5IA68F3o-Bq5NumUKoCGE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LEn21eMBsTlBGoWlQZN4xvel.png?f=user_large
Geïnstalleerd DC vermogen 7,20 kWp
Maximaal te behalen AC vermogen 5,00 kW
Jaarlijkse energieproductie 6,44 MWh
Maximaal DC vermogen 6,35 kW
DC/AC oversizing 127%
Maximaal AC vermogen 5,00 kW
Prestatieverhouding 90%
Prestatie-index 895 kWh/kWp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bPpQ_TtXFA5gqK9WpbQKwoNz9A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/17bmp4UNHlVixD0G1CxyHnsa.png?f=user_large
Geïnstalleerd DC vermogen 7,20 kWp
Maximaal te behalen AC vermogen 5,00 kW
Jaarlijkse energieproductie 5,76 MWh
Maximaal DC vermogen 6,35 kW
DC/AC oversizing 127 %
Maximaal AC vermogen 5,00 kW
Prestatieverhouding 81%
Prestatie-index 800 kWh/kWp

Clipping onder de 10kWh in beide gevallen.

As for Sunny designer...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHI6XWakxs6iFFVfeCALJXyA3-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nCasNVQW4WWZ9ON5WnVVWAMv.png?f=fotoalbum_large
Ik snap steeds beter waarom zoveel bedrijven te pas en te vaak te onpas SolarEdge aanraden.
De SolarEdge tekening had ik in 15 minuten staan. Sunny... Iets meer 8)7 en dan heb ik nog geen half dakje kunnen maken, hij ziet het als 4 strings en polystring is teveel stroom voor een 5kW... Dus hij staat op 2 3kW omvormers

Dit simuleert ook op 800kWh/kWp... maar Appels en Peren wat mij betreft. Het is en andere software, en als 4 strings op 2 omvormers geeft beter schaduwmanagement, maar is duurder.

Goed, geen idee of @cryptapix er wat aan heeft... Voor mij wel leerzaam ;-)
Ik durf in dit geval mijn hand niet in vuur te steken voor een stringomvormeroplossing.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Mooi werk hoor @Ronald :) (y)

20 panelen kan hier net, maar ik ben bang dat het in werkelijkheid wat te krap wordt en ook staat het laatste paneel "de verkeerde kant op" dus daar is het rendement ook al iets lager. Met 16 panelen gaat het iets soepeler en kan het toch wel op een 1 fase omvormer met oost en west beide op een eigen MPPT? Twee aparte omvormers doet misschien iets meer opbrengst maar ook die meerprijs verdiend zichzelf niet terug denk ik. Lekker basic hier en gewoon veel Wp blijft toch het meest efficient hier denk ik, tikje schaduw op sommige uren of niet.

• cryptapix
@Ronald Bedankt! Dat ziet er mooi uit.

Het dak is ongeveer 5.70m breed, dus het zou inderdaad wel eens kunnen dat er 10 panelen op een dakdeel passen. Ik denk niet dat ik op dit moment bereid ben om een investering in 20 panelen te doen op dit moment (ik ging uit van 9 qua investering :+). Maar, het is dan wel een overweging om nu voor 10 panelen op 1 dakdeel te gaan en eventueel later nog 10 op het andere dakdeel. Al heb je dan wel extra kosten voor de omvormer.

Ik vraag me wel af of er nu genoeg ruimte is tussen de panelen en de muur. Nou hoef ik niet heel vaak op het dak te zijn (laten we zeggen 1x per jaar om een keer te kijken of ik de panelen schoon zou moeten maken en de ramen te wassen), maar het moet wel mogelijk zijn. Er is nog wel een andere route (aan de voorkant van de woning is een rand waarop ik een keukentrapje kan plaatsen), maar dat is mij te gevaarlijk. Als het trapje omvalt, lig ik 12 meter lager. De schilder die hier 2 jaar geleden heeft geschilderd had overigens geen enkele vrees wat dat betreft.

Lees ik het nou goed en zijn de opbrengsten als volgt:
Stringomvormer, geen schaduw: 6440 kWh
Stringomvormer, met schaduw: 5.760 kWh

Van de Solaredge lijk je te zeggen dat de opbrengst met 16 panelen gelijk is aan de stringomvormer met 20 panelen (waarschijnlijk nog wat minder omdat dat is berekend met twee omvormers) maar het is geen eerlijke vergelijking omdat er andere software wordt gebruikt voor de berekening?

• Ronald
@Gerco-M Beperkingen van SunnyDesigner ofzo... Dit zou gewoon als een oost en een west string uitgevoerd moeten worden op een 5kW omvormer, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Let op dat ik in de SolarEdge tekening 12 panelen op ZO heb en 8 op NW, das niet ongunstig.
Ik denk dat het wel gepast is om bij keuze voor stringsysteem toch voor SMA te gaan, die schijnt serieus veel vaker de power point tracking uit te voeren dan de chinezen, en dat lijkt me nuttig in dit geval.

@cryptapix SE designer kan alleen met SE omvormers simuleren, Sunny alleen SMA (Wij van WC-Eend).
Sorry dat een en ander toch onduidelijk is. Simulatie in SE designer is uitgevoerd met 20 panelen, in Sunny 16 panelen. Sunny geeft bijna 5000kWh, per paneel dus identiek, maar realiseer je dus dat het appels en peren is.

Als je een SE account heb, kan ik de projecten delen via het account email adres. Sunny is te exporteren als file en te importeren. PM en je krijgt ze.

• cryptapix
@Ronald Dank voor de toelichting. Ik heb een en ander dus omgedraaid. De eerste twee simulaties zijn niet met een stringomvormer, maar juist met SolarEdge. Uit deze twee simulaties zou je conclusie dus zijn dat de optimizers 0 nut hebben? Want net zoveel kWh per paneel? Maar goed, Sunny vertekent omdat het rekent met 2 omvormers en het is andere software dus de vergelijking is per definitie nooit eerlijk.

Een SMA is ook weer een stuk duurder dan een GoodWe oid.

Ik heb een SE account aangemaakt en zal een PM sturen.

• Ronald
Een en ander is al in detail direct aan @cryptapix uitgelegd, maar voor de andere lezers:

Simulaties via Sunny designer en SolarEdge designer zijn best wel niet te vergelijken.
Samengevat:
12x360w ZO + 8x360w NW. SE: 6400kWh, SD: 5900kW op perfect plat dak zonder enige schaduwwerking.
In deze situatie zou SE zo goed als geen voordeel moeten en kunnen geven, dus minimaal 1 van de 2 is fout.

Ingetekend in de situatie van cryptapix (Wat met SE een stuk beter gelukt is): 5700kWh in beiden.
Beide stukken software geven visueel dat schaduw best wel invloed gaat hebben.
Hoeveel... dat kunnen we dus helaas niet beantwoorden.
En hoeveel beter een SE zou presteren... ook zeker niet.
Goede kans dat kwantiteit (zoals vaak bij PV) boven kwaliteit gaat ;)

Ik ben benieuwd welke keuze cryptapix gaat maken, en zou heel mooi zijn om een jaar na aanleg te zien wat het systeem daadwerkelijk gaat opleveren, zodat we iets leren van de simulaties.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Ronald en @Gerco-M
nice, d:)b
goed bezig.

@cryptapix
zijn goede berekeningen maar neem ze met een korreltje zout (+/- 1kilo) ;)
gooi ik mijn set door de berekening, dan krijg ik een 750-770kWh/kWp.
(en dan zonder schaduw van kerk en zonder schaduw van cv pijp + pijp van buren + pijp warmtepomp en zonder bomen)
maar de werkelijke cijfers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
tja na wat geëxperimenteer kreeg ik de lijn wel op 750kWh/kWp.
(en helaas een dipje, door 2 beschadigde panelen)
maar na de grotere ombouw kreeg ik er toch op het zelfde dak een 850-870kWh/kWp uit.

er is helaas een groot verschil tussen theorie en praktijk.
de tools van sma en solaredge zijn helaas wel gemaakt om te verkopen.
ze schatten het vaak net iets te laag in zodat er geen ontevreden klant ontstaat.
(de tools zijn welk beter en beter aan het worden, maar nemen niet alle variabelen echt goed mee.
praktijk is toch iets weerbarstiger. ;) )

voor de rest schaduw, het is altijd last lastig uit te leggen.
maar vaak is het glas 95% en niet 5% leeg.

en of een omvormer goed met schaduw over weg kan, het heeft bijna niets te maken met het merk of ondersteuning van mppscanning, optitrack, pvsweep etc etc.. (leuke marketing termen.)
veel belangrijker is: lever je voldoende Vmpp aan de omvormer ook als je schaduw hebt.
te weinig Vmpp, dan kan hij ook niet terug schakelen of heeft hij erg veel last van het reageren van diodes in een paneel. ;)

neem je een 1fase omvormer (het maakt al bijna geen bal uit of dat een string of solaredge is)
dan heb je deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
ga je dan voor 2x10x3??Wp, dan heb je per string een 10x32Vmpp= 320Vmpp.
maar worden de panelen warm (vreemd hé dat doen ze in de zon. ;) ) dan zakt die Vmpp naar 280V.

kun je dan een paneel krijgen die 36Vmpp doet, dan zit je net iets lekkerder, en kun je ook meer schaduw aan. ;)

(omdat je voor 10 panelen serieel gaat, maakt het bijna niet uit er is toch genoeg ruimte voor schaduw opvang.
dus lees dit meer als voorbeeld. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• cryptapix
@migjes Ik weet niet hoe ik die laatste grafiek moet lezen.

Ik moet me er duidelijk nog wat meer in gaan verdiepen :+ Het verbaast me ook dat er zelfs op het laaggelegen dakdeel nog een behoorlijke schaduwinvloed is. Kennelijk veroorzaakt door de dakrand, maar die had ik echt aanzienlijk minder groot ingeschat.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Nou ik zou me er niet te druk over maken hoor. Je weet pas echt hoe de situtie uitpakt als de panelen er liggen, en je een jaar hebt gedraaid. Met een boel panelen en een goed economisch systeem loopt het zowiezo wel los kwa opbrengst.

Schaduw is pas echt een probleem als je veel schaduw verwacht, dan investeerd in dure dingen, en er dan achter komt dat zelfs die dure dingen van schaduw geen zon maken :9~ ;)

• Ronald
@cryptapix De les van die dakrand is simpel: Even naar de supermarkt, 24 kratjes Heineken scoren... En het hele systeem op de kratjes bouwen.

Dat is iets waar SolarEdge en Sunny het redelijk over eens zijn :)F

• cryptapix
@Gerco-M dat pleit voor een stringoplossing in een oost-west opstelling? ;)

@Ronald Dat is wel zo ongeveer het enige waar Heinekenkratjes goed voor zijn ja })
Maar zonder gekheid, is het een mogelijkheid om het systeem op een verhoging te bouwen (bijvoorbeeld stoeptegels)? Het lijkt mij onmogelijk omdat de wind dan heel eenvoudig grip krijg op de hele installatie. Of zijn daar oplossingen voor? Mijn verzekering moet het ook goed vinden :+

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Er zijn ook regels van de gemeente over welstand en dergelijke over maximale te bebouwen hoogte boven het dak en dergelijke. Daar zit het meer op vast dan hoeveel stoeptegels of kratjes nodig is, want met een paar kratjes, en dan met een boel stoeptegels blijft alles best op zijn plek denk ik.

Praktisch gezien zou ik een stoeptegel of 2 kunnen gebruiken, maar niet te hoog. Het ligt er ook een beetje aan van wat je kan zien vanaf de openbare weg. Wat niet te zien is...

Ook, als je het zelf doet kan je alle kanten op. Als een installateur het doet dan hebben die ook hun normen en regels. En wetten en andere saaie dingen ;)

Ja een simpele string oplossing oost - west. Dat is de meest economische oplossing. Alles wat het duurder maakt leverd iets meer opbrengst op, maar kost een boel meer.
Meer panelen heeft altijd meer rendement. Dus die 16 of zelfs 20.

[ Voor 15% gewijzigd door Gerco-M op 07-05-2021 20:48 ]

• cryptapix
@Gerco-M @Ronald @migjes

Ik heb inmiddels nog een andere lokale partij benaderd en ondanks dat ik expliciet heb uitgesproken dat ik liever meer panelen heb dan een SolarEdge, heb ik toch weer een offerte met SE ontvangen. Het lijkt wel alsof dat gewoon opgedrongen wordt. Misschien omdat ze zo'n makkelijke tool hebben :+

Ik denk eraan om het dan toch zelf te gaan plaatsen (met wat hulp: ik kwam erachter dat een min of meer bevriende elektricien ook zonnepanelen plaatst). Mijn idee is een 2x6 portrait systeem (450wp panelen?).
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/F7hsD1n3/Image-11-05-2021-at-20-23.jpg
Niet de meest efficiënte oplossing, want het dak wordt niet optimaal gebruikt, maar belangrijkste overwegingen zijn dat het kostentechnisch acceptabel is (2x10 wordt toch wat te kostbaar) en het lijkt dat ik daarmee aardig uit de buurt van de schaduw kan blijven. Mogelijk een Tigo op een paneel op het bovenste dakdeel.

De lokale installateur merkte echter op dat ze op mijn hoogte (laagste dakdeel zal circa 7,5m zijn en het bovenste dakdeel 9-9,5m) normaal geen portrait systeem bouwen ivm veiligheid. De wind op die hoogte is sterker en bovendien komen de panelen hoger (want portrait) dus heeft de wind meer grip. Verder zou ook nog relevant zijn dat in een landscape opstelling de panelen wat "beter" aan elkaar vast zitten.

Hebben jullie daar ideeën over?

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja dat is ook een mooi plan! En als je het zelf (met hulp) kan laten leggen is ook zeer economisch en nog steeds een heel mooie opbrengst denk ik hoor. Als je de schaduw een beetje kan vermijden en die portret dakjes kan maken helpt dat ook de opbrengst ook weer natuurlijk. En 12 x 450 is ook al 5400 Wp 😀

Die argumenten over deze opstelling klinken op zich logisch. Maar ik neem aan dat met het juiste montage materiaal en ballast het wel op te lossen is. Eventueel zelfs met "windblockers" aan de zijkanten van de panelen? Hoewel je door de dakrand en de muurtjes toch al veel minder wind hebt, dus ik denk dat het probleem erg gaat meevallen. Maar de installateur gaat natuurlijk uit van de standaard situatie en regels.

• Ronald
Zijplaten lijken mij gewoon verstandig... en ga ik bij mij ook zeker doen...

Al heeft 1 van mijn buren 2x4 portrait zuidgericht onder een graad of 20 staan met te weinig tussen afstand (dak is maar 4.20)... op 8.20 hoog zonder enige vorm van platen.... Of er ligt enorm veel ballast op, of hij heeft mazzel.

@cryptapix heeft nog de beschutting van de kleine muurtjes om het dak... zou zeggen dat het gewoon moet kunnen.

En ja... SolarEdge... De software is erg makkelijk, de ondersteuning vanuit SolarEdge naar installateurs lijkt in de basis heel goed... Ik snap hem wel... Beetje jammer dat ze niet even goed zijn in de training van installateurs... want dat stelt echt niks voor (Ik heb de training gedaan... 3.5 uurtjes, krijg er alleen helaas niet automagisch een installateurs account mee)...

• cryptapix
@Gerco-M Jup. Die 5400wp leveren met SE volgens hun designer 4,53MWh. Zie trouwens dat het plaatje nog met 360wp panelen (4320wp) is, daarmee kom ik op 3,6MWh. Dat zal wel wat minder zijn met gewone stringomvormer, maar prima resultaat.

Wat betreft de opstelling: zijplaten lijken me wel verstandig (en standaard?). Zoals @Ronald zegt heb ik wel wat randen. Die op het lage dakdeel is vrij hoog, 41cm. Het gaat denk ik vooral om het bovenste dakdeel, daar is de rand heel laag (cm werk).

@Ronald Veel ballast zal ongetwijfeld meewerken. De installateur die ik erover sprak, zei overigens wel dat het wel moet kunnen maar dat ze het normaal niet doen. De kans dat er zo’n krachtige wind komt is niet heel groot, maar ik wil het liefst wel verzekerd zijn als er 2x6 panelen van mij door tuinen en ramen en tegen auto's van de buren aan klappen :+ De verzekeraar zegt overigens “als je installeert volgens voorschriften van het systeem ben je verzekerd”. Naast ballast zit daar volgens mij ook een belangrijk stukje afstand tot rand in.

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:46

Pinobigbird

doesn't share food!

cryptapix schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:38:
[...]
Mijn idee is een 2x6 portrait systeem (450wp panelen?).
[...]
Bedenk ook welk montagemateriaal je dan gaat gebruiken met extra grote panelen van 450Wp. Je loopt snel tegen de maximale maten aan kan ik je vertellen. Meestal kom je dan uit op een betonvoet. Met dit legplan dus 16 betonvoeten, dat dan weer relatief duur is. Soms is landscape met kleinere panelen (<178cm) dan weer goedkoper, met 2 maal 4 dakjes.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• cryptapix
@Pinobigbird Goed punt inderdaad. Ik was er nog niet helemaal uit. Het leek erop dat het solarconnect spul die maten aankan, maar dat lijkt toch alleen in landscape te zijn.

Betonvoet is niet per se duurder denk ik? Ik zag voeten voor < € 30 voor landscape. Dat zal voor portrait wel wat duurder zijn, maar nog steeds niet 2x het sollarconnect materiaal (ruim 800e plus nog ballast).

Reden om van landscape af te wijken is dat landscape totaal 360cm breed is en portrait maar 315cm. Dat kan net het verschil maken tussen schaduw of niet.

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:46

Pinobigbird

doesn't share food!

Vergelijk het eens in kosten met 16x385Wp van deze. Dat is 356cm van ZW naar NO.

Ik heb die zelf ook op Solarstell Connect Project, hart-op-hartafstand van 208cm, komt neer op 418cm van NW naar ZO.

Je komt dan op 6160Wp totaal. Die 40cm die dan soms schaduw zou pakken levert misschien wel meer op dan 40cm waar geen panelen liggen

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• cryptapix
@Pinobigbird Ik zou het moeten doorrekenen, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat meer panelen in landscape goedkoper wordt dan minder panelen in portrait.

Het Valkpro+ systeem kan volgens mij wel de grote panelen aan:
https://www.winkelman-zon...-dakje-oost-west-ops.html
https://www.valksolarsyst.../nl-datasheet-valkpro.pdf

• Ronald
https://www.valksolarsyst...-p10-east-west-3600mm.pdf

Lijkt er niet op helaas... Je kunt pro+ zuid dan wel met de hoge kanten tegen elkaar zetten, maar het is geloof ik niet de bedoeling panelen een halve meter te laten overhangen....

Reken het eens door met die Jinko 360Wp's, 16 daarvan kosten evenveel als 12 van die 450 Wp's, en een fractie meer totaal Wp.
Dan wordt je 340cm breed en kan je makkelijk verkrijgbaar landscape O-W spul gebruiken...

En dan wellicht dan 1.5 dakje en 2.5 dakje (2x3 en 2x5 panelen dus) - Dan krijg je een lichte zuid-bias wat denk ik gunstig moet zijn omdat je ZW gericht bent. Halve dakjes kunnen eenvoudig met SolarStell connect.

• cryptapix
@Ronald Dat is de technische tekening van de variant met steekmaat 3600mm. In de datasheet waar ik naar link staan in de tabel ook andere varianten met een grotere steekmaat. Daar passen grotere panelen op.

Doorrekening zal ik nog doen.

• Ronald
@cryptapix Ik zag alleen een 3500 en 3600, hebben ze grotere?

[edit] dat zat verstopt... ja dus... Nu moet je het nog in handen kunnen krijgen .... Zonder de hoofdprijs te moeten betalen.

[ Voor 52% gewijzigd door Ronald op 12-05-2021 11:12 ]

• cryptapix
@Ronald Winkelman heeft het spul en volgens mij is het zelfs goedkoper dan solarstell connect:
https://www.winkelman-zon...-dakje-oost-west-ops.html
Edit: komen denk ik kosten van zijpanelen nog bij. Dan zal de prijs ongeveer gelijk gaan worden schat ik in.

Zie alleen niets over de maten daar.
Edit: lijkt gewoon standaard maat te zijn waar alle panelen op passen? In de montagehandleiding staat er niets over.

[ Voor 41% gewijzigd door cryptapix op 12-05-2021 12:08 ]

• Ronald
Ik denk dat met name de zijplaten het probleem gaan zijn. De draagrails zijn er in vele lengtes en er zijn koppelstukken.

• cryptapix
@Ronald De zijpanelen lijken gewoon leverbaar. Artikelnummers 742532 (links) en 742533 (rechts).

@Verwijderd
Ik heb de berekening gemaakt. Zonder omvormer, kabels etc. Enkel panelen en onderbouwsysteem en incl. btw.

12x495Wp op Valkpro portret:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/XBq35HzV/Screenshot-2021-05-13-at-13-25-42.png
Totaal 5.940 Wp tegen € 3.076,72 dus € 0,52 per Wp.

16x385 op Solarstell connect landscape:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9zQcs0Fv/Screenshot-2021-05-13-at-13-40-54.png Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kDY7CC2D/Screenshot-2021-05-13-at-13-41-30.png
Totaal 6.160 Wp tegen € 2.989,60 dus € 0,49 per Wp.

Het ontloopt elkaar niet heel veel, maar dat is ook met name omdat die 495 Wp panelen relatief duur zijn.

Als ik het zou laten installeren door bijv. Winkelman, maakt zijn de installatiekosten bij 16 panelen € 250,- meer dan bij 12 panelen. Als je dat mee zou rekenen kom je bij die 16 panelen op € 0,53 per Wp.

Edit:
@Ronald ook nog even doorgerekend met 16 Jinko 360 Wp panelen. Dan kom je op € 2.692,60 voor 5.760 Wp en dus € 0,47 per Wp.

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 13-05-2021 17:20 ]

• cryptapix
Heel lang wikken en wegen verder, tijd voor een update. Er zijn niet heel veel opties meer in de race. Het hele dak vol leggen kost me nu in absolute getallen meer dan ik wil uitgeven.

Ik heb alles hieronder doorgerekend obv 375 Wp panelen, maar kwam er al snel achter dat het met grotere (450 Wp) panelen qua kosten niet veel uitmaakt. Qua opbrengst mogelijk wel, afhankelijk van hoeveel schaduw de panelen op het bovenste dakdeel gaan pakken.

De berekeningen zijn SE designer gemaakt en rekenen de schaduw mee. Opties 1 en 2 heb ik ook nog gesimuleerd zonder muurtjes (dus zonder schaduw) en dat levert een verschil van 200-250 kWh per jaar. Dat brengt me direct wel bij de vraag of de volgende stelling dan terecht is:

Van SE wordt gesteld dat het tot 10% beter presteert dan een normale omvormer. Door de schaduwwerking verlies ik volgens SE dus 200-250 kWh. Met een normale stringomvormer (Goodwe?) zal dat dan nog geen 300 kWh zijn (10% meer).

Indien ja, dan verdient SE dus zich niet heel snel terug.

Dan nu de opties:
Optie 1:
12x ZW 375
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/thYwxZ5/optie-1.png
Optie 2:
6x ZW en 6x ZO 375
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2KH9NvK/optie-2.png
Optie 3:
16x OW 375
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hgDS6t2/optie-3.png
Optie 4:
14x ZW 375
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RQfVvSR/optie-4.png

En de cijfertjes en kosten:
Bij optie 4 reken ik 3 Tigo's voor de rij van 3 op het bovenste dakdeel omdat ik dat toch niet helemaal vertrouw.

Opbrengst
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rcLzfbj/opties-opbrengst.png
Dit is dus obv SE designer, met normale stringomvormer is de opbrengst dus minder (maar ja, hoeveel :?)

Kosten
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4fKxmsY/opties-kosten.png
De optie met de 450 Wp panelen is overigens niet helemaal goed doorgerekend. Solar-bouwmarkt levert het onderbouwmateriaal waarop de panelen passen bijvoorbeeld al niet en ook heb ik geen ophoogblokken meegeteld.

Mijn eerste conclusie is dat SMA afvalt. De meerkosten van SE zijn beperkt en voor dat geld is het dan wel leuk om per paneel te kunnen monitoren (nog los van andere voordelen).

Vraag die dan wel resteert is, to SE or not to SE. Ik twijfel heel erg. Als ik het jullie vraag, belanden we dan weer in het cirkeltje "meer WP is altijd beter dan SE"?

En voor de notification: @Gerco-M @Ronald @migjes @Pinobigbird ;)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
gewoon geen tigo, geen solar-edge, goodwe omvormer met shadow MPPT = ON en half-cels panelen. Goed genoeg denk ik.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Ronald
Rationeel gezien is het dus gewoon een ernstig goed onderbouwde conclusie: 'There's no replacement for displacement'.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Het is volgens mij geen cirkel maar al aardig een vaststaand feit dat meer Wp altijd beter is dan meer elektronica ;)

Optie 3 is een heel mooi plan toch! Ik zou daar ook voor gaan hoor. Sterker nog ik heb dat ook gedaan, mijn dak ligt vol met zoveel mogelijk panelen en zo min mogelijk elektronica. 2 stuks string omvormertjes en ik vind het best. En O-W voor spreiding natuurlijk. In mijn geval ZO en NW.

• cryptapix
@Lardman @Gerco-M @Ronald
Dank voor jullie reactie. Ik neig zelf meer naar optie 4 dan optie 3. Reden daarvoor is dat optie 3 400 euro duurder is dan optie 4 (zonder tigo) en slechts 180 kWh per jaar meer doet. Dat komt doordat het bij mij niet echt OW is maar ZO-NW. Al zou ik die 180 kWh volledig kunnen salderen (wat ik niet kan) tegen 22 cent, is dat 40e per jaar en dus een terugverdientijd van 10 jaar. Realistischer is dat ik die 180 kWh tegen 5-6 cent teruglever en dus met een terugverdientijd van 20 jaar zit.

Dan is optie 4 toch “slimmer”?

• Lardman
Als 10 jaar verslaafde met meer dan 60 installaties in het veld waar ik me tegenaanbemoeid heb kan ik je mededelen dat je waarschijnlijk spijt gaat krijgen van optie 4. Rationeel gezien heb je gelijk dat optie 3 de meeste opbrengsten heeft per geinstalleerde euro, maar bij slechte rotdagen heb je die extra panelen heel hard nodig en dan wil je juist zoveel mogelijk opwekken. Kijk dus niet alleen naar de kale nummers maar probeer potentieel beschikbaar vermogen over de dag zo hoog mogelijk te makemn.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Nou het is toch iets genuanceerder en met meer Wp heb je ook iets meer opbrengst bij bewolkt weer in het voorjaar / najaar / winter en dan ligt het eigen gebruik daarvan wel iets hoger denk ik. Dus meer waardevolle Kw uren denk ik. Ik zie in je tabel wel een kopje "eigen gebruik" die hetzelfde is dus ik weet niet hoe die berekent is.

Maar ach optie 3 en 4 zitten inderdaad heel dicht bij elkaar en bij beide komt het helemaal goed denk ik!
De ZW orientatie van optie 4 is ook heel mooi en ZW is ook perfect voor eigen gebruik (middag / avond) dus dat is ook al heel mooi.

• Ronald
Het eigen verbruik is gemodelleerd volgens een profiel in SE designer.

@cryptapix Ga je het toch laten doen dan? Anders moet je de installatiekosten er eigenlijk nog even af halen ;-)

• cryptapix
@Lardman Fair enough. Over de totaalsom gezien maakt het weinig verschil, maar op slechtere dagen wil je het liefst zoveel mogelijk Wp. Toch blijkt uit de eigen verbruik cijfers niet dat de opstelling van optie 3 beter is. Lastig dat ik niet meer panelen op het dak krijg met ZW opstelling. Ander nadeel: eigenlijk zit de 4k al boven het budget dat ik zelf een klein beetje in mijn achterhoofd heb gehouden. 4.4k zit daar nog verder boven ;)

@Gerco-M Eens. Dat ZW ook wel goed is voor eigen verbruik blijkt uit de cijfers. Die komen zoals @ronald zegt rechtstreeks uit SE designer. Uitgangspunt bij die berekening is een ingesteld profiel: thuiswerk/gepensioneerden.

@Ronald Ik neig nu wel meer naar het laten doen ja. De kosten zijn weliswaar substantieel, maar als ik het zelf moet doen kost het me ook aardig wat. Kabels, schakelding voor in de meterkast, traplift huren (de panelen passen waarschijnlijk precies net niet door het badkamerraam), boor kopen/huren (om kabels binnen te krijgen). Ben je zo een paar honderd euro kwijt. Daarnaast moet ik dan nog ballast regelen (lees: een halve dag bezig met marktplaats afspeuren, evt aanhanger huren, ophalen, sjouwen, etc.). Al met al denk ik dat het me netto een euro of 500-700 kost om het te laten doen. Ga ik daar 2-3 vrije dagen voor nemen en er al het zweet instoppen (hoeveel voldoening dat ook geeft nadat het klaar is ;))?

• Lardman
Dit is vast niet het moment om het te zeggen, maar er passen 12 stuks 360 watt Jinko mono per dakvlak op als je de platen volledig plat legt. 2 keer een growatt 3000 toepassen en bij volledig plat zit je aan montagemateriaal erg goedkoop (16 euro per positie). je hebt nog nooit zoveel vermogen per geinvesteerde euro neergelegd gok ik zo. screw schaduw, dat heb je maar nou èn. Voor 4000inc heb je het liggen, veruit het goedkoopst!

En oja, laat de azijnpissers maar zeuren dat je de panelen schoon moet maken, dat valt reuze mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Lardman op 07-06-2021 17:27 ]

• cryptapix
@Lardman Zolang ik nog niets besteld heb is het altijd het moment voor tips ;) De optie met veel meer panelen heb ik overigens wel vaker bekeken (maar dan wel in een OW dakjesconstructie). Ook met @Ronald heb ik vele PMs gewisseld.

Ik zit daarbij met enkele punten:
1. het is veel duurder in aanschaf, want meer panelen. Bij het bedrag wat jij noemt lijkt dat niet te zijn, maar dat zal zonder installatiekosten zijn. Solar-bouwmarkt verkoopt dat platte materiaal ook niet zo te zien. Waar kan ik het vinden?
2. Ik kan het dak beneden niet vol leggen ivm toegang tot het dak (daar zijn in dit topic wel wat posts aan besteedt, ook in mijn OP trouwens).
3. In die setup liggen er wel meer panelen vaker in schaduw door de dakrand en het muurtje. Maar goed, het zou nog steeds interessanter kunnen zijn dan geen panelen ;)

• cryptapix
Ok bedankt @Lardman :+, weer een extra optie bedacht en toegevoegd. Dit lijkt ook te kunnen/passen. Maar, ik hik wel erg tegen de netto investering aan. Dit is ver boven wat ik hoopte.

Optie 5:
16x375 ZW
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fx3S0ZS/optie-5.png

Cijfers:
Productie 5030 kWh
Prestatieverhouding 84%
Prestatie-index 883 kWh/Wp
Eigen verbruik 1170 kWh (22%)

Kosten
€ 4.493,12 (€ 0,75 per Wp).

• Lardman
@cryptapix
1: Montagemateriaal is standaard rails voor schuine daken met standaard klemmen. Vervolgens boor je een 6mm gat in een 30x30 betontegel en doet er een standaard plugje 6 in. Daarna boor je met ijzerboor 5 een gat van boven naar beneden door de rails en dan schroef je de rails met 8cm RVS schroeven vast in de betontegels. Voila, uw doe het zelf geinig voor weinig zit muurvast montagemateriaal.

2: Ik kan niet zo goed lezen, mijn excuses

3: Klopt, je gooit flink wat opwek weg door de schaduw, maar focust op dagen dat de schaduw niet relevant is.
Even omdenken zegmaar.

-----

Ik vind optie 5 erg geslaagd. Gewoon op dezelfde omvormer als optie 3, beetje aftoppen is echt niet erg.
Die investering ben je volgend jaar allang weer vergeten, dus nu een paar honderd euro minder uitgeven is volgend jaar spijt, want geld levert je geen geld op, zonnepanelen geven een extra glimlach op je gezicht als je ziet hoe goed 16 panelen het doen bij slecht weer. Later bijleggen doe je niet, dus desnoods je voorschot voor de energierekening vast naar beneden en daarmee de investering compenseren is wat ik wel zou doen. Ik ken ook e.e.a. aan installateurs en als jij flexibel bent in wanneer ze mogen komen zullen ze heus de hoofdprijs niet vragen voor 2 panelen meer. Ze zijn er toch, dus of ze nou 14 of 16 moeten leggen, die 10 minuten maakt niet veel meer uit.

Enige mogelijke dingetje die ik aan zie komen is dat portret platdak weinig gebruikt wordt (landschap is de norm) kan het zijn dat het montagemateriaal relatief duur is.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja +1 voor optie 5 hoor! Meer panelen is altijd beter en schaduw inderdaad niet te druk om maken. Het is vaak genoeg erg bewolkt in NL en dan is er uberhaupt geen schaduw en is meer panelen altijd beter.
Die extra investering heb je inderdaad nooit spijt van maar wel rendement en veel plezier. En duurzaam bezig! dus vooral doen :)

• cryptapix
@Lardman
1. Dat is dan alleen als je het zelf doet lijkt me. Denk niet dat een professionele installateur snel aan die oplossing meewerkt. Al is het maar omdat het clickspul voor ze veel makkelijker is;

Omvormer Goodwe 4200 bedoel je? Dat kan denk ik wel ja, maar een 5000 is toch ook niet zo heel veel duurder?

De meerprijs van 2 panelen is vaak rond de 50e per stuk (Solar bouwmarkt, winkelman, etc.). Daar valt weinig aan af te dingen ben ik bang ;)

Portret materiaal is niet per se veel duurder. Dat valt reuze mee. Ik begreep echter wel dat niet alle partijen portret op een plat dak op deze hoogte willen leggen ivm wind. De constructie wordt daarmee immers een stuk hoger. Ik vraag me ook wel af in hoeverre optie 5 gaat werken. Als die 5 panelen schaduw op de korte zijde krijgen houdt het ook snel op natuurlijk ;)

@Gerco-M Ik heb de offertes opgevraagd, ik moet het misschien inderdaad maar gewoon doen.

Wat ik me nog wel afvraag is of 16 panelen beter op 1 string kunnen of op 2.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 08-06-2021 21:27 ]

• Lardman
Optie 1 is inderdaad alleen als je het zelf doet.
Keuze voor een 4200 ipv een 5000 omvormer is dat een 4200 keurig op 20 amp af te zekeren valt en de stromen zijn overzichtelijk. Bij 5000 omvormer zit je op 23 amp dus die moet je 25 amp afzekeren en je moet donders goed opletten dat je het netjes en goed aansluit. Mijn ervaringen tot nu toe is dat het relaxter is om dan een 4200 te nemen met 4kwadraat kabel, dan proberen het onderste uit de kan te halen met een 5000 omvormer.

schaduw zie mijn eerdere opmerking.

16 panelen is altijd 2 strings, maar daar kan een DNS van goodwe prima tegen. 16 panelen in 1 string moet je over naar 3 fasen wegens te hoge openklem spanning en als ik goed heb opgelet had je maar 1 fase

• Ronald
14 stuks Longi LR4 zijn nog meer dan 600 Voc bij STC, en meer als het koud is, dus het zal in 2 strings moeten.

Maar dan is er nog de Full load Vmpp om rekening mee te houden.... 210V voor de 4.2, 250V voor de 5.0.
7 panelen komen op 238V bij STC zonder schaduw, waar bij de nodige zonnestanden ruim voldoende van gaat zijn ;)

offtopic:
Ik geloof dat ik SolarEdge beter snap dan strings

• cryptapix
@Lardman waar zit dat “relaxter” in? Ik mag toch hopen dat de installateur het allemaal netjes aansluit?

Het klopt dat ik 1 fase heb (1x35A).

@Ronald betekent dat dat daarmee ook een stukje opbrengst verloren gaat?

Ik sprak de lokale leverancier nog en die gaf aan dat het verschil tussen SE en normale stringomvormer op deze installatie rond de 400-500 kWh zit. Dat is behoorlijk, maar aangezien dattegen 5 cent wordt teruggeleverd rechtvaardigt dat nog niet direct de meerprijs van SE.

• cryptapix
Overigens ook nog wel een interessante ontdekking. De lokale leverancier gebruikt niet merk gerelateerde software en wist te melden dat het bovenste dakdeel 11% schaduwverlies heeft en het onderste dakdeel 17%. Ik zou het andersom verwachten, maar in de ochtend heeft het onderste dakdeel kennelijk toch wel last van die 1.5 meter hoogteverschil. Alleen de voorste rij van 3 panelen zouden de dans ontspringen.

• Ronald
cryptapix schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:41:
@Ronald betekent dat dat daarmee ook een stukje opbrengst verloren gaat?
Misschien. Als de full-output Vmpp niet behaald wordt (door ingeschakelde diodes) dan heb je ook niet max opbrengst uit de panelen. Voor een goed antwoord moet je weten wat hij wel kan, en nu weten we alleen wat hij niet kan ;-)

• Ronald
Dat is overigens een geintje wat ik alleen in de Goodwe specsheets heb zien staan.

• cryptapix
Ik heb van solar bouwmarkt keurig een offerte gekregen voor 16x375 op GW5000. Toen ik vertelde dat ik een 1x35A aansluiting heb (1 fase wisten ze, capaciteit niet) hebben ze zelf de offerte aangepast naar 13x375 op GW4200.

Solar bouwmarkt lijkt geen GW5000 aan te willen sluiten op 1x35A omdat die niet af te zekeren is op 20A. Afzekeren op meer zou niet selectief zijn en dat zou voor de verzekering belangrijk zijn. 16 panelen op de GW4200 zou dermate overkill zijn dat ik zo weinig uit de 3 extra panelen haal dat het niet rendabel is.

Conclusie zou dan zijn, of terug naar 13 panelen, of 2 omvormers (2500-XS?). Dat laatste vraagt wel nog verder oprekken van het budget.

Wat denken jullie? @Ronald @Gerco-M @Lardman @migjes Ik voel een beetje aankomen “altijd meer panelen” :+

• Ronald
@cryptapix Ik zie het zo:

Nu het geld neerleggen voor gegarandeerd overkill (ik ga 7.2kWp neerleggen en ik verbruik nu nog geen 2400kWh) zet je kWh prijs voor een goed deel vast op <5ct/kWh. Hoe meer je neerlegt, hoe meer kWh je tegen die lage prijs verbruikt (je hebt al berekend dat het eigen verbruik steeds iets toeneemt met meer panelen).

Ik ga er ook vanuit dat ik overschot voor > 5ct kwijt kan (Dit jaar heb ik leveringscontract met teruglevering aan 11ct, maar er waren nog een handvol alternatieven boven de 6ct). In het ergste geval leg ik geld op het dak wat evengoed rendeert als me spaar rekening. Maar voorlopig lijkt het richting minimaal 75% kaal leveringstarief te gaan... met een deel volledig gesaldeerd... dikke prima: Beter dan spaarrekening.

Vervolgens ga je je realiseren dat het Chez @cryptapix zomers in huis steeds warmer wordt... Maar je kan die airco lucht/lucht warmtepomp voor.... bijna gratis aan zetten: Je koopt comfort.

En als het in de lente/herfst Chez @cryptapix een beetje fris in huis is, en je dat dure gas zat bent... Kun je met die lucht/lucht warmtepomp steeds duurder gas besparen. Maar jouw kWh prijs staat al jaren laag. Lekker man!

Vervolgens zet je er een lucht-water warmtepomp bij, schopt het gas er uit en betaal je de helft van nu aan energie.

Dus je voelt hem al aankomen:
Overigens pleit het wel voor de bouwmarkt dat ze die 5K niet willen installeren: ze willen het systeem in principe goed aanleggen - ook al kan 5K veilig (doch niet geheel volgens de richtlijnen)

• Lardman
Zucht.
Wanneer leren die lieve installateurs nou eens dat het 3/4 van de tijd niet zonnig is dus dat het verlies enorm meevalt.

https://gathering.tweaker...message/39268294#39268294
Lees de analyse van Anton Boonstra even door.
6000 watt aan panelen op 4200 omvormer is 70% qua vermogens verhouding en kost 2,5% opbrengst t.o.v. een virtuele 6000 watt omvormer.
Meeropbrengst van de extra panelen is 3/16 dus dan weet je het wel denk ik. laten Aftoppen 100 uur per jaar is echt niet erg.
Gewoon installeren met 2*8 op een 4200, vaak ben je te bang.

[ Voor 4% gewijzigd door Lardman op 09-06-2021 20:40 . Reden: Wiskunde is mijn goeiste vak ]

• Ronald
@Lardman datasheet van de Goodwe 4.2 geeft 5400Wp aan; 14 panelen dus.

Mooiste is dat ze bij de bouwmarkt selectief zijn met hun eigen advies:
https://www.solar-bouwmar...elp-mijn-systeem-topt-af/
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

Ik zeg: Zelf aan de slag ;)

• Lardman
Goodwe datasheet kan de boom in. Gewoon zorgen voor een goede ventilatie op de omvormer, ik heb 17* 360 watt op een gw4200 staan, 1*9 zuidoost en 1*8 zuidwest, van 12:40 tot en met 15:40 vol vermogen. Geeft geen krimp verder, werkt gewoon perfect. Tegen de tijd dat een omvormer er mee ophoudt is ie toch allang terugverdiend

[ Voor 4% gewijzigd door Lardman op 09-06-2021 20:57 . Reden: Zpellings moeluks ]

• cryptapix
@Ronald Voor zover je me nog niet overtuigd had van het nut van meer panelen, heb je dat met dit vlammende betoog wel gedaan ;)

Ze gaven trouwens ook al in de e-mail aan dat met enphase wel 15 panelen geplaatst zouden kunnen worden, maar dat systeem is me te duur.

@Lardman Ik zal die analyse eens doorlezen, maar ik zit wel met de vraag of 16 panelen van 375 Wp, dus 6000 Wp, wel passen op een 4200 omvormer met een max DC input van 5460 W (zie datasheet).

Terwijl ik dit typ geef je het antwoord al: ja het past. Volgende vraag: sloop je hiermee je omvormer niet vele malen sneller? En past het ook qua voltages enzo? Lijkt alsof je snel buiten de max range komt?

• Ronald
Het valt gewoon vrij riant binnen de Voc en Isc grenzen. Zie een zonnepaneel als een koe: er komt niet meer melk uit dan je er uit haalt, met een zeker maximum.

• Lardman
@cryptapix ja, dat past allemaal ruim. Ik zou een Tweaker nooit iets adviseren als ik het niet zelf eerst geprobeerd had en er van overtuigd was dat het kon.

En oja, @Ronald is spot on met zijn analyse in dit geval, Kudos!

• Ronald
Of nog een voorbeeld: We sluiten dagelijks elektrische spullen aan op een stroombron die 1000+A* kan leveren.
Toch gaat je koffiezet apparaat niet stuk.

We noemen die stroombron: Het elektriciteitsnet.

* gelukkig zit er een 16/25/35/40A begrenzer tussen

• cryptapix
Ik zal jullie maar gewoon geloven ;) Het lukt mij niet echt om een feeling te krijgen bij het verschil tussen 4200 en 5000. Het klinkt voor mij gewoon wat vreemd, 6000 Wp op een 4200 W omvormer. Dat kan mijns inziens alleen acceptabel zijn als je zelden boven de 4200 W komt. Maar goed, als ik naar de analyse waar @Lardman naar verwees kijk, lijkt dat inderdaad het geval te zijn. Die analyse is op basis van een flink aantal praktijkgegevens en dan zie je inderdaad dat je met een omvormer met 70% van de capaciteit je nog steeds 97,3% van het maximum kunt halen.

Het is ook niet voor niets dat er doorgaans voor een omvormer wordt gekozen van 80% van het maximale Wp vermogen.

Toch nog een onzekerheidsvraagje: die analyse is uit 2012. Er is dus ondertussen niets veranderd waardoor omvormers/panelen anders zouden kunnen reageren dan die 97,3%?

En @Ronald complimenten voor de voorbeelden. Ik kan er wel van genieten. Ik leg zakelijk ook vaak lastige vraagstukken uit met dergelijke simpele vergelijkingen :)

• Ronald
In Duitsland mag je zelfs niet boven de 70% van Wp. (Reden: belasting van het net: Oplossing: Meer panelen (op het tegenoverliggende dak))

En ja de analyse van Anton geld nog steeds, Kun je ook simuleren in Sunnydesign (Je kunt andere omvormer kiezen, of vermogensbegrenzing instellen ;) )

• Lardman
Amen

• cryptapix
@Ronald Slimme Duitsers, zo voorkom je wel de ergste pieken.

Ik heb het nog niet in Sunny gezet, maar had een wel in SE staan. Verschil tussen SE5000H en SE4000H (er staat geen 4200 in SE) is als volgt:

Opbrengst 5300 om 5260 kWh
Prestatie 883 om 877 kWh/kWp

Dat is toch wel een opvallend klein verschil. Veel minder dan de 2,5% die @Lardman noemde.

In Sunny krijg ik het echt niet verwerkt. Wat een rampzalig programma is dat.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Eens met bovenstaande punten.
Aftoppen is helemaal niet erg!

Als je van een parabool het dakje eraf haalt heeft het maar een beperkte breedte en maar een beperkte hoogte. Dus het gaat eigenlijk nergens om. En het gebeurd maar een zeer beperkt aantal dagen ook. Vandaar dat het minder dan 3% verlies is per jaar.
Terwijl die extra panelen 97% van het jaar gewoon hardstikke goed voor jou aan het werk zijn!! ;)

• cryptapix
Inmiddels contact gehad met Solar bouwmarkt. Ze blijven erbij dat ik de 5000 W omvormer niet op 1x35A zou moeten willen aansluiten omdat dat niet selectief kan. Fair enough, daarin volg ik ze.

Ze zijn verder ook bijgedraaid wat betreft onderdimensionering. Waar ze eerst aangaven dat 4200 W omvormer op 6000 Wp niet efficiënt is (ze stelden voor dan 13 panelen te leggen omdat ik anders 2 van de 3 extra panelen voor niets zou leggen), gaven ze nu aan dat het toch wel kan en dat het aftoppen toch wel mee zal vallen. Dus ook daar staat het licht op groen (zoals dat hier ook al was).

Ik heb vervolgens nog opnieuw naar een OW opstelling gekeken met het idee dat ik dan minder vaak zal aftoppen, maar ik krijg er in SE met geen mogelijkheid meer eigen verbruik uit (profiel staat wel op thuiswerk/pensioen).

Blijft er bij mij 1 vraag over. Zijn er nog een reden om juist wel of niet voor 2 omvormers (2xGW2500-XS?) te gaan ipv 1 (GW4200D-NS)? Installatiekosten zijn volgens Solar bouwmarkt gelijk. Blijft over de prijs van de omvormers. 2x 2500-XS is € 818,- en 1x 4200D-NS is € 679,00 + € 49 voor wifi, totaal € 728,-.

• Lardman
Als je niet tegen aftoppen kan dan is 2x een 2500XS een optie, maar persoonlijk zou ik liever 1 omvormer hebben. Goedkoper en bij slecht weer heb je meer opbrengst.

• cryptapix
@Lardman De prijs maakt niet zo gek veel uit, dus dat is voor mij niet echt een argument.

Opbrengst kan wel een goed argument zijn. Denk je dat 1 omvormer gezien de betere opbrengst bij minder weer ondanks het aftoppen efficiënter is dan 2 omvormers?

En is dit nog een argument om voor 2 omvormers te gaan?
2.1.3 Meerdere parallelle strings

Strook schaduw over de korte kant van één paneel bij twee parallelle strings van 10 panelen
Strook schaduw over de korte kant van één paneel bij twee parallelle strings van 10 panelen
Bij grotere systemen worden meerdere strings parallel aangesloten op een string omvormer. De parallelle strings moeten hetzelfde voltage hebben om stroom te kunnen leveren. In dit voorbeeld nemen we twee parallelle strings van 10 panelen. Eén van de strings heeft een paneel met een strook schaduw over de onderkant van de cellen waardoor het paneel 30 procent vermogensverlies heeft. Wat gaat de omvormer nu doen? De voltages in beide strings moeten gelijk blijven. Omdat de diodes in de schaduw string niet kunnen inschakelen moet de stroom omlaag met 70 procent. De goede string doet dan wel 100 procent. Totaal komt dit op slechts 85 procent van het maximum omdat één paneel een strookje schaduw heeft. Als alle panelen optimaal zouden werken zouden 19 panelen 100 procent leveren en één 70 procent (totaal 98,5 procent).
Bron: https://mastersinsolar.nl...p-opbrengst-zonnepanelen/

• Ronald
Daarmee bedoelen ze polystring: 2 strings op 1 MPPT. De grotere SMA's kunnen de dubbele stroomsterkte die dat geeft aan. De Goodwe niet.

Wat jij wil is 2x enkelstring elk op 1 MPPT van de Goodwe (16 panelen kan weer niet vanwege Voc, grens is 13 of 14 voor de Longi-Goodwe combinatie).

8 per MPPT is prima voor de Goodwe.

• Lardman
Bij slecht weer is 2 omvormer met omzet verlies minder efficiënt dan één enkele omvormer. String twee hoeft geen eigen omvormer op te starten, die draait al op nummer 1.

• cryptapix
@Lardman dat begrijp ik, maar weegt dat voordeel op tegen het nadeel van het aftoppen. Bij 2 omvormers heb je dat niet.

Overigens, als ik de datasheet bekijk, heeft de 2500 een start voltage van 40 nodig en de 4200 heeft 120 v nodig.

• Lardman
Ik zei ook niet dat je het niet moest doen, ik zei dat het niet nodig is ;)
Doe wat voor jou goed voelt.

Voordelen DNS
Goedkoper
Voltage blijft in de zomer 1 volt lager
In de winter ietsje meer opbrengst.

Voordelen XS
Zo goed als Geen aftoppen
Makkelijk als je ooit naar 3 fasen wilt

Er is geen foute keuze hier.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Voor het algemene beheer en overzichtelijkheid zou ik toch gaan voor maar een omvormer. Dat zou voor mij opwegen tegen die 3% of nog minder aftopping.
En het scheeld je dus iets in aanschafkosten.

Overigens ze willen niet de 5000 aansluiten vanwege selectiviteit maar 2 x 2500 is geen probleem? Ik ben niet thuis in selectiviteit maar voor een leek lijkt het hetzelfde ;)
Tenzij dan elke eigen omvormer op een eigen groep en op een eigen zekering komt en dergelijke. Op een eigen fase zou ook wel verstandig zijn om toekomstige problemen kwa te hoge fase spanning te voorkomen.

Kwa eerder opstarten heeft maar een omvormer ook mijn voorkeur. Ik heb het "gevoel" dat dit op jaarbasis meer scheeld dan 3%. Essentieel verschil hier is dat de opstart 3% heel nuttige vol tarief stroom is, terwijl 3% aftoppings stroom in de toekomst toch nog maar ca 5 cent per kwh waard is.

Maar inderdaad zit het eigenlijk al heel dicht bij elkaar en zal het bij beide opties wel goed komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gerco-M op 11-06-2021 22:36 ]

• cryptapix
@Lardman oh ja, naar 3 fase gaan is nog wel een argument. Staat niet op de planning, maar sluit het ook niet uit ik de toekomst (airco staat bijv al wel op de wensenlijst).

@Gerco-M bij 2x2500 zou elke omvormer op 16A afgezekwrd worden. Dat is ook selectief. Net als 1x20A (nodig voor 4200W).

Dat eerder opstarten begrijp ik niet. Bij een 2500 moeten 8 panelen 40v leveren om te starten. Bij een 4200 moet 120v worden geleverd. Dan start de 4200 toch altijd later op? Want zelfs met 16 panelen heb je meer licht nodig om 120v te halen dan 8 panelen die 40v moeten halen. Of zit ik jou mis?

• Ronald
De enige reden om voor 2x2500 te gaan is de overgang naar 3 fase aansluiting, dan is een 16A nog 'selectief' (tegen overbelasting dan)

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Okee ik ben niet de expert hierin, maar een tikje elektronica logica leert mij dat spanning alleen nog geen vermogen maakt ;) Met meer panelen heb je eerder voldoende opstart vermogen om effectief en efficient op te starten dan met 2 afzonderlijke omvormers die elk het minimum aan vermogen moeten halen. Want dat verschild bij de 2500 of 4200 niet heel veel denk ik.

Overigens gaat dit ook niet om de hoofdmoot kwa opwek hoeveelheid want die 10 minuten eerder of later per dag opstarten a 100 of 200 watt is ook niet heel veel. Maar ja maal 365 dagen per jaar, als je dan toch de verschillen zoekt hier he ;)

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ook noem je dat de verkopende partij hier heeft genoemd dat de installatiekosten gelijk zijn. Ik geloof dat niet helemaal als het 2 maal zoveel werk is. En elke omvormer een eigen afzekering en ook kabel moet hebben denk ik? Ik heb een beetje het gevoel dat als de monteur ter plekke is die zegt "oh maar die paar ampere kan ook best op een kabeltje en zekering hoor, dat gaat echt wel goed"

Ik lees hier wisselende ervaringen over installateurs dus ik zou het in elk geval even zwart op wit hebben hoe het precies geinstalleerd gaat worden, als je wel gaat voor 2 stuks omvormers.

• cryptapix
@Gerco-M
Het minimum opstartvermogen is toch de startup voltage uit de datasheet? Dat scheelt dus wel behoorlijk. 40v bij de 2500 (40/8=5 volt per paneel) om 120 bij de 4200 (120/16?=7,5v per paneel).

Volgens mij is dat selectief blijven puur veiligheid dat de groep eerder uitvalt van de hoofdschakelaar. 4-5 groepen van 16A achter een 40A schakelaar kan immers ook gewoon.

Ik ga die installatiekosten nog wel zwart op wit krijgen ja. Maar ik denk niet dat de installateur gaat zeggen dat 2x 2500 op een kabeltje met 2,5mm aders afgezekerd op 16A past. Dus ik denk dat ze 2 kabels trekken. Daar had solar bouwmarkt het ook over.

Wellicht nemen ze het kostenverschil voor lief. De automaat in de meterkast is 20 tientjes verkoopwaarde en 2x 2.5mm kabel trekken zal in prijs niet veel uitmaken met de 1x4mm die je nodig hebt voor een 4200w omvormer.

Ik zal nog eens kijken naar de toekomst. We koken al elektrisch, gebruiken de oven regelmatig en hebben een airco op onze wensenlijst staan. Zou zo maar eens kunnen dat we tegen die tijd naar 3 fase over willen/moeten.

• Ronald
@cryptapix Verwar opstart spanning (V) en vermogen niet (W).

Klik even op de links in de signature van @Gerco-M
Zijn setjes kwam vanochtend om 6 uur een indrukwekkende 30+30 watt uit.

Zodra er een heeeeeel klein beetje licht op een paneel valt staat er gewoon Voc over.
Probeer je er vervolgens stroom uit te trekken... sja dat wil niet echt, zo kom je op 60W uit 16kWp.

• cryptapix
Nou forumvrienden :+ @Ronald @Lardman @Gerco-M, weer een update.

Ik neig nu toch weer naar een Solar Edge opstelling. Dezelfde als de optie 5, maar dan dan zonder de voorste rij van 3 panelen op het onderste dakdeel. Er blijven dan dus 13 panelen over. Dit was een idee van een van de bekende solar webwinkels waar ik contact mee had. Deze leverancier zegt gebruik te maken van merkonafhankelijke software en had berekend dat 16 panelen zonder SE 800-900 kWh minder opbrengen dan met SE. Het kwam erop neer dat 13 panelen SE circa 100-200kWh minder doen dan 16 panelen zonder SE. De prijs voor het SE systeem is 100e duurder. Als die cijfers kloppen, dan ga ik liever voor SE. Mijn data gaat dan niet via China, ik heb meer vertrouwen in het merk SE dan Goodwe, het is makkelijker om later evt. nog wat panelen bij te prikken en het monitoren per paneel is ook wel leuk.

Of de cijfers kloppen is voor mij niet te beoordelen. Ik beschik niet over dergelijke merkonafhankelijke software. Maar wat ik wel kan doen, is de schaduw op mijn dak beter in kaart brengen.

Ik heb in SunnyDesign zitten spelen en mijn schaduw is toch wel echt heel dynamisch. In de zomer zie je dat het onderste dakdeel schaduw pakt en in de winter juist het bovenste dakdeel. De schaduw trekt heel onhandig over de panelen, mede door de vorm van de gevels natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9ybWr0P/Screenshot-2021-06-14-at-08-59-25.png Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4KbVGGq/Screenshot-2021-06-14-at-08-59-49.png Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BPJ28CW/Screenshot-2021-06-14-at-09-00-13.png Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PC8JhFf/Screenshot-2021-06-14-at-09-00-29.png

Zomaar wat momenten in het jaar. De tijd lijkt overigens niet helemaal te kloppen. Als ik kijk naar de schaduw in SD kijk en die vergelijk met de werkelijkheid (mijn waarnemingen) dan lijkt SD 1.5u voor te lopen. Je ziet ook bijvoorbeeld dat op het onderste dakdeel de 1.5m hoogteverschil in dakdelen amper schaduw werpt (geveltjes wel) en dat is in de praktijk gewoon echt niet zo. Die 1.5m hoge muur geeft gewoon echt veel schaduw in juni in de ochtend.

Zie bijvoorbeeld deze foto's van het onderste dakdeel:
13/06 om 8:35u13/06 om 9:40u
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zHgBRmf/IMG-1072.png Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KNttq1P/IMG-1079.png

Blijven jullie er ondanks deze screenshots/foto's nog altijd van overtuigd dat SE ook in mijn geval niet zinvol is, of is mijn dak misschien toch de uitzondering?

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik vind het nog steeds moeilijk te zeggen, ik geloof best dat SE zeker een voordeel heeft hier, maar of het in de mate is als genoemd is hier lijkt mij een tikje aan de hoge kant. Het is natuurlijk wel mogelijk op zich. Maar of je met praktisch dezelfde opbrengst kiest voor 13 panelen met SE of 16 panelen zonder SE vind ik wel een vrij persoonlijke keuze. Als je argumenten hebt die spreken voor SE buiten de opbrengst om, en toch wel liever een SE systeem hebt, dan gewoon doen hoor!

Want die monitoring per paneel en de betrouwbaarheid van het merk SE is zeker een goed punt op zich.

Normaal gesproken zou ik zeggen meer panelen is altijd beter dan een SE systeem, maar ik heb toch nu het idee dat dit geen "normaal systeem" is met deze schaduw situatie ;)

Ik hoor graag wat @Ronald adviseerd in deze situatie.

• Ronald
Ik heb het al direct aan @cryptapix gezegd.. er is ergens, ik denk in het PV topic, een systeem langs geweest waar panelen achter een grote sierschoorsteen lagen. Staat me bij dat dat systeem pas goed ging draaien met optimizers.

Dit is denk ik niet zo extreem, maar dit systeem is ook zeker geen: het is maar een beetje schaduw, shadefix to the rescue. Erg dynamisch, redelijk veel, en dat is toch iets waar de Goodwe niet enorm sterk mee lijkt te zijn (zie ook recente tests in PV topic... Ik verbaasde me een beetje hoeveel fouten de omvormer maakte in een niet echt lastige situatie.)
SMA zal het ongetwijfeld beter doen.... Maar je maakt met SMA gewoon een grote stap in prijs.

Wellicht is de ruim 15% voordeel die uit de onafhankelijke software komt te hoog - al zijn er in de betaalde hoek indrukwekkend ogende pakketten te krijgen - de meer panelen optie in dit systeem zouden ook de zwaarst beschaduwde panelen zijn, dus de kans dat het zoals gebruikelijk de meest prijsefficiente oplossing is wordt minder duidelijk.

Al met al denk ik dat voor dit dak solaredge zowaar de meest veilige keuze is.

• Lardman
Ik heb nog weinig bewijs gezien van echt grote voordelen van Solar edge t.o.v. string omvormers, het komt op het end van de rit gewoon neer op de volgende vraag:
Waar wordt je blij van? Meer opbrengst op slechte dagen of meer opbrengst op mooie dagen en monitoring per paneel?
Er is geen foute keuze in dit geval. Mijn voorkeur hoeft uiteraard niet de jouwe te zijn.

• cryptapix
@Gerco-M Helemaal eens. De grote vraag is en blijft natuurlijk of die cijfers juist zijn. Ik vind het een opvallend groot verschil, maar @Ronald en ik constateerden eerder al dat het voor ons bijna onmogelijk is om dit te controleren. Ik moet daarom maar varen op wat de leverancier zegt en hopen dat hij dat niet enkel in zijn eigen belang zegt :+

Ik geloof dat ook wel grotendeels nadat ik nog eens met de schaduwsimulatie aan de slag ben gegaan en ook zelf even op het dak heb gekeken. En, wat jij en @Ronald ook zeggen, het verschil is mogelijk wat kleiner dan nu wordt geschetst, maar meer panelen levert hier niet per se meer opbrengst.

@Lardman Het lastige is dat er moeilijk bewijs te leveren is van het feit dat SE beter is tov normale stringomvormer. Dan zou je feitelijk deze twee systemen onder identieke omstandigheden moeten kunnen nabootsen. Het alternatief is vertrouwen op merkonafhankelijke software, maar daar heb ik zelf geen toegang toe dus dan is het enige alternatief nog vertrouwen op een leverancier.

Ongetwijfeld zullen 16 panelen op bewolkte/slechtere dagen, waarin je het moet hebben van difuus licht, meer opleveren. Het is lastig in te schatten hoeveel dat doet voor het eigen verbruik tov 13 panelen SE. Als ik naar de graffiek in SE designer kijk, dan heb ik in alle maanden nog ruimte tussen eigen verbruik en opwek. Echter, in de maanden januari en december is die ruimte zeer beperkt. Daar zullen de 16 panelen dus waarschijnlijk wel winst boeken. Dat zou dus in het voordeel van de stringomvormer pleiten (opbrengst min of meer gelijk, maar meer ruimte voor eigen verbruik op slechtere dagen).

Al met al durf ik het door de schaduw die zowel in de ochtend als in de late middag over de dakdelen trekt toch niet aan om het op een stringomvormer te gokken. Daarbij speelt ook nog mee de tests in het PV topic waar @Ronald al aan refereerde.

Next step: offerte definitief maken.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 16-06-2021 09:07 ]

• Lardman
Ik ben zeer benieuwd naar wat er uiteindelijk komt en vind het geweldig om je zo te mogen volgen.

• cryptapix
Tijd voor een update.

Inmiddels liggen er sinds 8 hele dagen 13x375 Wp panelen op het dak met SolarEdge en is er 133 kWh opgewekt. Dat zit voornamelijk in gisteren en vandaag (47 kWh). Totaal dus 4.875 Wp, omvormer is de SE3680. Volgens SE Designer geeft die weinig aftopping (3 kWh per jaar).

De opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ctn3Vgw/Screenshot-2021-08-25-at-19-20-46.png

Op het onderste dakdeel 5 panelen omdat dat na veel puzzelen toch de meest efficiënte oplossing lijkt. Die 1.5 meter hoogteverschil werpt nogal wat schaduw. En niet alleen dat, ook de gevels aan zowel noord als zuidzijde zorgen voor aardig wat schaduwschuiven ;) Vandaar SolarEdge. Dat zie je mooi terug in de grafiekjes van gisteren en vandaag (2 zonnige dagen met slechts af en toe bewolking zodat het verschil in prestatie echt voornamelijk door schaduw wordt bepaald).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k0R9h9h/Screenshot-2021-08-25-at-19-26-35.png
Elke moment van de dag presteren andere panelen beter/slechter.

Wat ook wel grappig is, is dat aan het einde van de dag alle panelen op enige moment schaduw hebben gezien en uiteindelijk allemaal redelijk rond dezelfde opbrengst uitkomen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ckfX1zp/Screenshot-2021-08-25-at-19-29-11.png

We gaan het zien hoe SolarEdge gaat presteren ;) Als jullie nog specifieke grafieken willen zien, let me know.

Voor de PVOutput tweakers: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=97152

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 25-08-2021 19:41 ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:21
nvm

[ Voor 101% gewijzigd door loewie1984 op 26-08-2021 19:47 ]

discogs

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@loewie1984 Topic kaping wordt (denk ik) niet gewaardeerd.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• cryptapix
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:17:
@loewie1984 Topic kaping wordt (denk ik) niet gewaardeerd.
Inderdaad. Scheer je weg @loewie1984 :+ Nu serieus: ik zou even een nieuw topic starten, dan kun je er ook makkelijker over doorpraten.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:21
he sorry, ik dacht gezien het aantal reacties dat dit dit het algemene draadje was. Maar dan maak ik een apart topic aan. Mybad.

discogs

• Ronald
@loewie1984 Dat was voornamelijk de complexiteit van de situatie besluiteloosheid van @cryptapix...

En dan hebben jullie allemaal nog het nodige gemist.... De PM bak loopt over ;-)

Pagina: 1 2 Laatste