Mede-tweakers, ik zou graag jullie inzichten krijgen met betrekking tot het aanschaffen van zonnepanelen.
Het gaat om een woning in Gelderland met een plat dak (bestaande uit twee delen) gericht op het zuid-westen. Op het platte dak ligt bitumen en daarop een laag kiezels. Dit is aangebracht bij de bouw van de woning in 2008 en is dus op dit moment circa 13 jaar oud.
In de straat zijn enkele buren met zonnepanelen. Ik zal ook nog proberen enkele daarvan te vragen naar hun ervaringen. Los daarvan wil ik graag jullie input.

Foto van bovenaf:

Foto op het dak. Bovenste deel van foto is bovenste dakdeel, onderste deel van foto is (verrassend) het onderste dakdeel:

Oplossing van buren om idee op te doen (waarbij de linker buren niet dat opstaande muurtje op hun dak hebben):

Edit: extra foto's

Op de een na laatste foto zie je de schaduw op het bovenste dakdeel van vandaag, 18:00 uur goed.
De dakrand bij het onderste dakdeel schat ik op circa 41cm. De dakrand van het bovenste dakdeel is zoals op de foto te te zien minimaal, maar op het bovenste dakdeel staat wel een schuin oplopend muurtje (zie foto) dat (mogelijk?) schaduw op de panelen werpt. Daarachter staat een kleine "schoorsteen" maar die komt niet boven het muurtje uit.
Het kabeltraject lijkt buiten de woning om te moeten omdat ik geen loze leidingen heb (behalve een naar de keuken, maar daar heb ik in dit geval niets aan). Dat betekent dat de kabel via de muur vanaf het dak naar beneden zal moeten lopen en vanuit daar (schuin naar beneden) de kruipruimte in zal moeten (boren door beton/fundering). De kruipruimte is toegankelijk en via daar kan de kabel naar de meterkast.
Leverancier A (lokale) optie 1
9x AEG 360wp
GoodWe 2500-NS
EUR 4.500 incl btw
Leverancier A (lokale) optie 2
9x AEG 360wp
Solaredge 3000H (D?) (optimisers 401)
EUR 5.200 incl btw
Leverancier B
9x SunTech 375Wp
Solaredge 3000 HD (optimisers 401)
EUR 4.950 incl btw
Winkelman optie 1
9x Longi Solar 360Wp
GW3000D-NS, 2 MPPT
EUR 3.575 incl btw
Winkelman optie 2
9x Longi Solar 360Wp
SolarEdge 3000 HD-Wave SE3000H (optimisers 401)
EUR 4.200 incl btw
Partijen als Winkelman en Solar Bouwmarkt lijken incl. installatie nog altijd stukken goedkoper.
Is het verstandig om eerst het bitumen op het dak te vervangen?
Ik vraag dit omdat ik heb begrepen dat er na 15-20 jaar vaak een nieuw laagje bitumen op moet. Het verplaatsen van de zonnepanelen over 2-5 jaar lijkt me niet zo prettig (oa kosten).
Hoeveel en hoe zouden jullie de panelen plaatsen?
Ik kijk zelf naar 9 panelen, maar laat me graag overtuigen om het anders aan te pakken. Mijn idee zou zijn 2x 3 panelen op het onderste dakdeel en 1x 3 pandelen op het bovenste dakdeel. Ik denk namelijk op die manier ervoor te kunnen zorgen dat er geen schaduw op de panelen valt. Zien jullie dit anders?
Heb ik echt optimisers nodig?
Dat het een marketingpraatje is weet ik inmiddels wel. Het voordeel zou volgens verschillende verkopers niet alleen in de betere opbrengst (bij schaduw) liggen, maar ook in evt. extra garantie waardoor je voor 200-300 euro meer zekerheid hebt dat je omvormer 25 jaar meegaat.
Lokale partij?
Een lokale partij heeft mijn voorkeur, maar als het 700-1000 euro scheelt, is de keuze snel gemaakt. Winkelman en Solar-bouwmarkt lijken mij ook prima (en betrouwbare partijen).
Andere suggesties?
Als jullie nog andere inzichten of suggesties hebben, dan hoor ik dat ook graag.
Het gaat om een woning in Gelderland met een plat dak (bestaande uit twee delen) gericht op het zuid-westen. Op het platte dak ligt bitumen en daarop een laag kiezels. Dit is aangebracht bij de bouw van de woning in 2008 en is dus op dit moment circa 13 jaar oud.
In de straat zijn enkele buren met zonnepanelen. Ik zal ook nog proberen enkele daarvan te vragen naar hun ervaringen. Los daarvan wil ik graag jullie input.
Foto's
Foto van de dakdelen (zie ook de zonnepanelen van een van de buren). Het blauw omkaderde dak is dat van ons.:
Foto van bovenaf:

Foto op het dak. Bovenste deel van foto is bovenste dakdeel, onderste deel van foto is (verrassend) het onderste dakdeel:

Oplossing van buren om idee op te doen (waarbij de linker buren niet dat opstaande muurtje op hun dak hebben):

Edit: extra foto's

Op de een na laatste foto zie je de schaduw op het bovenste dakdeel van vandaag, 18:00 uur goed.
Beschikbare (dak)ruimte
Ons platte dak bestaat uit twee delen. Het onderste deel is ca 5,7m bij 4,7m. Het bovenste deel is circa 5,7m bij 5,2m. Het bovenste deel ligt ongeveer 1.5 meter hoger dan het onderste deel. In die 1.5 meter hoge muur zitten twee ramen van circa 50-75cm hoog. Een daarvan is een raam van een meter of 2 breed dat voor licht in ons trappengat zorgt. Het andere raam is het doucheraam dat toegang biedt tot het dak. Ik wil de panelen op het onderste dakdeel dus niet te ver naar achter plaatsen omdat dat dat mogelijk lichtinval in badkamer en trappengat wegneemt, maar belangrijker nog: de toegang tot het dak lastig/onmogelijk kan maken. Het doucheraam gaat weliswaar naar binnen open, maar er moet natuurlijk ook ruimte zijn om het dak op te kruipen.De dakrand bij het onderste dakdeel schat ik op circa 41cm. De dakrand van het bovenste dakdeel is zoals op de foto te te zien minimaal, maar op het bovenste dakdeel staat wel een schuin oplopend muurtje (zie foto) dat (mogelijk?) schaduw op de panelen werpt. Daarachter staat een kleine "schoorsteen" maar die komt niet boven het muurtje uit.
Het kabeltraject lijkt buiten de woning om te moeten omdat ik geen loze leidingen heb (behalve een naar de keuken, maar daar heb ik in dit geval niets aan). Dat betekent dat de kabel via de muur vanaf het dak naar beneden zal moeten lopen en vanuit daar (schuin naar beneden) de kruipruimte in zal moeten (boren door beton/fundering). De kruipruimte is toegankelijk en via daar kan de kabel naar de meterkast.
Jaarverbruik
Wij verbruiken op dit moment circa 2600kWh per jaar, maar dat zal wellicht nog wat meer worden als we een airco aanschaffen (de wens is er).Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A (of 1x40A, dat weet ik niet zeker en op de jaarnota staat het niet).Budget en doel
Er is geen fixed budget, maar ik wil in principe voor de "goedkoopste" oplossing gaan tenzij er goede argumenten zijn om meer te investeren. Ik hoor vaak "het dak vol leggen", ook al wek je dan veel meer op dan je kunt verbruiken. Het doel is puur geld besparen c.q. rendement halen. Het milieuaspect is mooi meegenomen.Wie gaat het project uitvoeren
Ik heb overwogen om het zelf te doen, maar de installatiekosten lijken beperkt. Bij de installatie zit het bekabelingsmateriaal etc., dat al snel enkele honderden euro's kost. Daarbij komt nog het aanschaffen/huren van boren voor de muur en beton. Ik neig daarom nu meer naar uitbesteden. Bij voorkeur aan een lokale partij, maar die lijken tot op heden niet per se de meest aantrekkelijke offertes af te geven.Bijhouden van data
Ik zou het leuk vinden om de data zelf te kunnen loggen in bijvoorbeeld een home assistent system op een PI, maar dat is geen absolute must. Op dit moment heb ik sowieso nog geen HA systeem ingericht (maar ben dat wel van plan).Reeds verkregen offertes
Ik heb de volgende offertes liggen:Leverancier A (lokale) optie 1
9x AEG 360wp
GoodWe 2500-NS
EUR 4.500 incl btw
Leverancier A (lokale) optie 2
9x AEG 360wp
Solaredge 3000H (D?) (optimisers 401)
EUR 5.200 incl btw
Leverancier B
9x SunTech 375Wp
Solaredge 3000 HD (optimisers 401)
EUR 4.950 incl btw
Winkelman optie 1
9x Longi Solar 360Wp
GW3000D-NS, 2 MPPT
EUR 3.575 incl btw
Winkelman optie 2
9x Longi Solar 360Wp
SolarEdge 3000 HD-Wave SE3000H (optimisers 401)
EUR 4.200 incl btw
Partijen als Winkelman en Solar Bouwmarkt lijken incl. installatie nog altijd stukken goedkoper.
Regio
GelderlandVragen
Concreet heb ik de volgende vragen:Is het verstandig om eerst het bitumen op het dak te vervangen?
Ik vraag dit omdat ik heb begrepen dat er na 15-20 jaar vaak een nieuw laagje bitumen op moet. Het verplaatsen van de zonnepanelen over 2-5 jaar lijkt me niet zo prettig (oa kosten).
Hoeveel en hoe zouden jullie de panelen plaatsen?
Ik kijk zelf naar 9 panelen, maar laat me graag overtuigen om het anders aan te pakken. Mijn idee zou zijn 2x 3 panelen op het onderste dakdeel en 1x 3 pandelen op het bovenste dakdeel. Ik denk namelijk op die manier ervoor te kunnen zorgen dat er geen schaduw op de panelen valt. Zien jullie dit anders?
Heb ik echt optimisers nodig?
Dat het een marketingpraatje is weet ik inmiddels wel. Het voordeel zou volgens verschillende verkopers niet alleen in de betere opbrengst (bij schaduw) liggen, maar ook in evt. extra garantie waardoor je voor 200-300 euro meer zekerheid hebt dat je omvormer 25 jaar meegaat.
Lokale partij?
Een lokale partij heeft mijn voorkeur, maar als het 700-1000 euro scheelt, is de keuze snel gemaakt. Winkelman en Solar-bouwmarkt lijken mij ook prima (en betrouwbare partijen).
Andere suggesties?
Als jullie nog andere inzichten of suggesties hebben, dan hoor ik dat ook graag.
[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 05-05-2021 18:59 . Reden: Maten aangepast + foto's toegevoegd. ]

:fill(white):strip_exif()/f/image/LEn21eMBsTlBGoWlQZN4xvel.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/17bmp4UNHlVixD0G1CxyHnsa.png?f=user_large)
/f/image/nCasNVQW4WWZ9ON5WnVVWAMv.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)