Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik vind het nog steeds moeilijk te zeggen, ik geloof best dat SE zeker een voordeel heeft hier, maar of het in de mate is als genoemd is hier lijkt mij een tikje aan de hoge kant. Het is natuurlijk wel mogelijk op zich. Maar of je met praktisch dezelfde opbrengst kiest voor 13 panelen met SE of 16 panelen zonder SE vind ik wel een vrij persoonlijke keuze. Als je argumenten hebt die spreken voor SE buiten de opbrengst om, en toch wel liever een SE systeem hebt, dan gewoon doen hoor!

Want die monitoring per paneel en de betrouwbaarheid van het merk SE is zeker een goed punt op zich.

Normaal gesproken zou ik zeggen meer panelen is altijd beter dan een SE systeem, maar ik heb toch nu het idee dat dit geen "normaal systeem" is met deze schaduw situatie ;)

Ik hoor graag wat @Ronald adviseerd in deze situatie.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:19
Ik heb het al direct aan @cryptapix gezegd.. er is ergens, ik denk in het PV topic, een systeem langs geweest waar panelen achter een grote sierschoorsteen lagen. Staat me bij dat dat systeem pas goed ging draaien met optimizers.

Dit is denk ik niet zo extreem, maar dit systeem is ook zeker geen: het is maar een beetje schaduw, shadefix to the rescue. Erg dynamisch, redelijk veel, en dat is toch iets waar de Goodwe niet enorm sterk mee lijkt te zijn (zie ook recente tests in PV topic... Ik verbaasde me een beetje hoeveel fouten de omvormer maakte in een niet echt lastige situatie.)
SMA zal het ongetwijfeld beter doen.... Maar je maakt met SMA gewoon een grote stap in prijs.

Wellicht is de ruim 15% voordeel die uit de onafhankelijke software komt te hoog - al zijn er in de betaalde hoek indrukwekkend ogende pakketten te krijgen - de meer panelen optie in dit systeem zouden ook de zwaarst beschaduwde panelen zijn, dus de kans dat het zoals gebruikelijk de meest prijsefficiente oplossing is wordt minder duidelijk.

Al met al denk ik dat voor dit dak solaredge zowaar de meest veilige keuze is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik heb nog weinig bewijs gezien van echt grote voordelen van Solar edge t.o.v. string omvormers, het komt op het end van de rit gewoon neer op de volgende vraag:
Waar wordt je blij van? Meer opbrengst op slechte dagen of meer opbrengst op mooie dagen en monitoring per paneel?
Er is geen foute keuze in dit geval. Mijn voorkeur hoeft uiteraard niet de jouwe te zijn.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:55
@Gerco-M Helemaal eens. De grote vraag is en blijft natuurlijk of die cijfers juist zijn. Ik vind het een opvallend groot verschil, maar @Ronald en ik constateerden eerder al dat het voor ons bijna onmogelijk is om dit te controleren. Ik moet daarom maar varen op wat de leverancier zegt en hopen dat hij dat niet enkel in zijn eigen belang zegt :+

Ik geloof dat ook wel grotendeels nadat ik nog eens met de schaduwsimulatie aan de slag ben gegaan en ook zelf even op het dak heb gekeken. En, wat jij en @Ronald ook zeggen, het verschil is mogelijk wat kleiner dan nu wordt geschetst, maar meer panelen levert hier niet per se meer opbrengst.

@Lardman Het lastige is dat er moeilijk bewijs te leveren is van het feit dat SE beter is tov normale stringomvormer. Dan zou je feitelijk deze twee systemen onder identieke omstandigheden moeten kunnen nabootsen. Het alternatief is vertrouwen op merkonafhankelijke software, maar daar heb ik zelf geen toegang toe dus dan is het enige alternatief nog vertrouwen op een leverancier.

Ongetwijfeld zullen 16 panelen op bewolkte/slechtere dagen, waarin je het moet hebben van difuus licht, meer opleveren. Het is lastig in te schatten hoeveel dat doet voor het eigen verbruik tov 13 panelen SE. Als ik naar de graffiek in SE designer kijk, dan heb ik in alle maanden nog ruimte tussen eigen verbruik en opwek. Echter, in de maanden januari en december is die ruimte zeer beperkt. Daar zullen de 16 panelen dus waarschijnlijk wel winst boeken. Dat zou dus in het voordeel van de stringomvormer pleiten (opbrengst min of meer gelijk, maar meer ruimte voor eigen verbruik op slechtere dagen).

Al met al durf ik het door de schaduw die zowel in de ochtend als in de late middag over de dakdelen trekt toch niet aan om het op een stringomvormer te gokken. Daarbij speelt ook nog mee de tests in het PV topic waar @Ronald al aan refereerde.

Next step: offerte definitief maken.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 16-06-2021 09:07 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik ben zeer benieuwd naar wat er uiteindelijk komt en vind het geweldig om je zo te mogen volgen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• cryptapix
Tijd voor een update.

Inmiddels liggen er sinds 8 hele dagen 13x375 Wp panelen op het dak met SolarEdge en is er 133 kWh opgewekt. Dat zit voornamelijk in gisteren en vandaag (47 kWh). Totaal dus 4.875 Wp, omvormer is de SE3680. Volgens SE Designer geeft die weinig aftopping (3 kWh per jaar).

De opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ctn3Vgw/Screenshot-2021-08-25-at-19-20-46.png

Op het onderste dakdeel 5 panelen omdat dat na veel puzzelen toch de meest efficiënte oplossing lijkt. Die 1.5 meter hoogteverschil werpt nogal wat schaduw. En niet alleen dat, ook de gevels aan zowel noord als zuidzijde zorgen voor aardig wat schaduwschuiven ;) Vandaar SolarEdge. Dat zie je mooi terug in de grafiekjes van gisteren en vandaag (2 zonnige dagen met slechts af en toe bewolking zodat het verschil in prestatie echt voornamelijk door schaduw wordt bepaald).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k0R9h9h/Screenshot-2021-08-25-at-19-26-35.png
Elke moment van de dag presteren andere panelen beter/slechter.

Wat ook wel grappig is, is dat aan het einde van de dag alle panelen op enige moment schaduw hebben gezien en uiteindelijk allemaal redelijk rond dezelfde opbrengst uitkomen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ckfX1zp/Screenshot-2021-08-25-at-19-29-11.png

We gaan het zien hoe SolarEdge gaat presteren ;) Als jullie nog specifieke grafieken willen zien, let me know.

Voor de PVOutput tweakers: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=97152

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 25-08-2021 19:41 ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:21
nvm

[ Voor 101% gewijzigd door loewie1984 op 26-08-2021 19:47 ]

discogs

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@loewie1984 Topic kaping wordt (denk ik) niet gewaardeerd.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• cryptapix
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:17:
@loewie1984 Topic kaping wordt (denk ik) niet gewaardeerd.
Inderdaad. Scheer je weg @loewie1984 :+ Nu serieus: ik zou even een nieuw topic starten, dan kun je er ook makkelijker over doorpraten.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:21
he sorry, ik dacht gezien het aantal reacties dat dit dit het algemene draadje was. Maar dan maak ik een apart topic aan. Mybad.

discogs

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:19
@loewie1984 Dat was voornamelijk de complexiteit van de situatie besluiteloosheid van @cryptapix...

En dan hebben jullie allemaal nog het nodige gemist.... De PM bak loopt over ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1 2 Laatste