Dit jaar wil ik graag zonnepanelen laten leggen op mijn woning. De woning heeft een plat dak (vernieuwd in 2010). Het huis ligt op het zuid-westen.
Ons huidig verbruik is
2400 kWh normaal tarief
2000 kWh dal tarief
Overigens verwacht ik iets meer te gaan verbruiken i.v.m. installatie airco's binnenkort.
Mijn meterkast (ik heb nog plek om 1 groep toe te voegen, alleen heb ik misschien ook een losse groep nodig voor mijn airco's) :
Ik heb meerdere offertes opgevraagd via o.a. zelfstroom, Solar Concept (via V.E.H.), en SunSolar.
Echter zie ik door de bomen het bos niet meer en weet ik niet wat nu de beste offerte is. Hierbij zou ik graag jullie advies willen.
Zelfstroom :
375 Wp zonnepanelen Phono Solar PS375M4-20/UH
panelen aantal 12
wattage per paneel 375
totaal wattage 4500
omvormer Growatt 4200 TL-XE
bruto 4624,43
Prijs /Wp 1,03
SolarConcept (via V.E.H.):
Monokristallijn Fullblack 355Wp Longi Solar LR4-60HPB-355M
panelen aantal 15
wattage per paneel 355
totaal wattage 5325
omvormer GoodWe 1-fase GW5000D-NS SIM
bruto 5222
Prijs /Wp 0,98
SunSolar :
Yingli Solar Mono 345Wp YL345DT-45b
panelen aantal 16
wattage per paneel 345
totaal wattage 5520
omvormer Growatt MIN 5000TL-XE omvormer 2MPPT met wifi
bruto 4891,79
Prijs /Wp 0,89
Zo op het eerste gezicht lijkt SunSolar de beste prijs/kwaliteit verhouding te leveren. Ik weet niet of er nog veel kwaliteitsverschil zit tussen de zonnepanelen en/of omvormers. Hoe zijn jullie ervaringen met deze partijen?
Daarnaast adviseert Zelfstroom om maar 12 panelen te installeren, en deze zo te leggen dat er geen last wordt ondervonden van de schaduw van de schoorsteen. Ze zouden dan tevens in serie gelegd worden. Bij de andere offertes wordt niet gesproken over serie of parallel, maar ik ga ervanuit dat dit in serie wordt gelegd.
SunSolar wil 1 blok van 12 zonnepanelen, en op de voorste rij 4 zonnepanelen op dual betonvoeten plaatsen. Zo zou er geen last zijn van schaduw.
Wat betreft de meterkast de hoofzekering is 1x40 ampere. We hebben wel al vrij veel groepen, en nog maar 1 plek om een groep toe te voegen. SunSolar geeft als voorstel om een 25A aardlekautomaat zekering toe te voegen. Eventueel kan een minigroepenkast 4 slots worden toegevoegd voor 25 euro. Dit lijkt me zo slecht nog niet, maar is mijn meterkast/aansluiting hier op berekend?
Alvast bedankt voor jullie advies.
Mocht er informatie ontbreken laat het vooral weten, dan zal ik dit zo spoedig mogelijk aanvullen.
Ons huidig verbruik is
2400 kWh normaal tarief
2000 kWh dal tarief
Overigens verwacht ik iets meer te gaan verbruiken i.v.m. installatie airco's binnenkort.
![]() | ![]() | ![]() |
Mijn meterkast (ik heb nog plek om 1 groep toe te voegen, alleen heb ik misschien ook een losse groep nodig voor mijn airco's) :
![]() | ![]() | ![]() |
Ik heb meerdere offertes opgevraagd via o.a. zelfstroom, Solar Concept (via V.E.H.), en SunSolar.
Echter zie ik door de bomen het bos niet meer en weet ik niet wat nu de beste offerte is. Hierbij zou ik graag jullie advies willen.
Zelfstroom :
375 Wp zonnepanelen Phono Solar PS375M4-20/UH
panelen aantal 12
wattage per paneel 375
totaal wattage 4500
omvormer Growatt 4200 TL-XE
bruto 4624,43
Prijs /Wp 1,03
SolarConcept (via V.E.H.):
Monokristallijn Fullblack 355Wp Longi Solar LR4-60HPB-355M
panelen aantal 15
wattage per paneel 355
totaal wattage 5325
omvormer GoodWe 1-fase GW5000D-NS SIM
bruto 5222
Prijs /Wp 0,98
SunSolar :
Yingli Solar Mono 345Wp YL345DT-45b
panelen aantal 16
wattage per paneel 345
totaal wattage 5520
omvormer Growatt MIN 5000TL-XE omvormer 2MPPT met wifi
bruto 4891,79
Prijs /Wp 0,89
Zo op het eerste gezicht lijkt SunSolar de beste prijs/kwaliteit verhouding te leveren. Ik weet niet of er nog veel kwaliteitsverschil zit tussen de zonnepanelen en/of omvormers. Hoe zijn jullie ervaringen met deze partijen?
Daarnaast adviseert Zelfstroom om maar 12 panelen te installeren, en deze zo te leggen dat er geen last wordt ondervonden van de schaduw van de schoorsteen. Ze zouden dan tevens in serie gelegd worden. Bij de andere offertes wordt niet gesproken over serie of parallel, maar ik ga ervanuit dat dit in serie wordt gelegd.
SunSolar wil 1 blok van 12 zonnepanelen, en op de voorste rij 4 zonnepanelen op dual betonvoeten plaatsen. Zo zou er geen last zijn van schaduw.
Wat betreft de meterkast de hoofzekering is 1x40 ampere. We hebben wel al vrij veel groepen, en nog maar 1 plek om een groep toe te voegen. SunSolar geeft als voorstel om een 25A aardlekautomaat zekering toe te voegen. Eventueel kan een minigroepenkast 4 slots worden toegevoegd voor 25 euro. Dit lijkt me zo slecht nog niet, maar is mijn meterkast/aansluiting hier op berekend?
Alvast bedankt voor jullie advies.
Mocht er informatie ontbreken laat het vooral weten, dan zal ik dit zo spoedig mogelijk aanvullen.
[ Voor 26% gewijzigd door bisselke op 02-05-2021 10:44 ]