Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:07
Dit jaar wil ik graag zonnepanelen laten leggen op mijn woning. De woning heeft een plat dak (vernieuwd in 2010). Het huis ligt op het zuid-westen.

Ons huidig verbruik is
2400 kWh normaal tarief
2000 kWh dal tarief

Overigens verwacht ik iets meer te gaan verbruiken i.v.m. installatie airco's binnenkort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vpcumg_poOJW6HwKkxdmrI0E4HE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XggfJR8N8FZ06rzh34BjnkjR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgRNeKVGSf7kaQRiPnGsxCV6ZBc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qZu8zSpuL8Sm7J9cLN9YsibZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOsnIlENDHzdnbjHtOhPpXQQIhc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/T32WGnZGT4uU0pr7jwhDndoD.png?f=fotoalbum_tile

Mijn meterkast (ik heb nog plek om 1 groep toe te voegen, alleen heb ik misschien ook een losse groep nodig voor mijn airco's) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqHqiPPf1YTSJDlDpIX44w68E5I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lLR8TaFgNPjFB9fnTF6OvNQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itI8GHsbt2mV6hUFlDPHKuOlhr4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5NmdX9r4zBEvaDJYzWswlb6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOhIgtVF87Y0cSzApjoWSHhafd8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUyHyfjbfJR2RuppRe25r8Fb.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb meerdere offertes opgevraagd via o.a. zelfstroom, Solar Concept (via V.E.H.), en SunSolar.
Echter zie ik door de bomen het bos niet meer en weet ik niet wat nu de beste offerte is. Hierbij zou ik graag jullie advies willen.

Zelfstroom :
375 Wp zonnepanelen Phono Solar PS375M4-20/UH
panelen aantal 12
wattage per paneel 375
totaal wattage 4500
omvormer Growatt 4200 TL-XE

bruto 4624,43
Prijs /Wp 1,03

SolarConcept (via V.E.H.):
Monokristallijn Fullblack 355Wp Longi Solar LR4-60HPB-355M
panelen aantal 15
wattage per paneel 355
totaal wattage 5325
omvormer GoodWe 1-fase GW5000D-NS SIM

bruto 5222
Prijs /Wp 0,98

SunSolar :
Yingli Solar Mono 345Wp YL345DT-45b
panelen aantal 16
wattage per paneel 345
totaal wattage 5520
omvormer Growatt MIN 5000TL-XE omvormer 2MPPT met wifi

bruto 4891,79
Prijs /Wp 0,89

Zo op het eerste gezicht lijkt SunSolar de beste prijs/kwaliteit verhouding te leveren. Ik weet niet of er nog veel kwaliteitsverschil zit tussen de zonnepanelen en/of omvormers. Hoe zijn jullie ervaringen met deze partijen?

Daarnaast adviseert Zelfstroom om maar 12 panelen te installeren, en deze zo te leggen dat er geen last wordt ondervonden van de schaduw van de schoorsteen. Ze zouden dan tevens in serie gelegd worden. Bij de andere offertes wordt niet gesproken over serie of parallel, maar ik ga ervanuit dat dit in serie wordt gelegd.

SunSolar wil 1 blok van 12 zonnepanelen, en op de voorste rij 4 zonnepanelen op dual betonvoeten plaatsen. Zo zou er geen last zijn van schaduw.

Wat betreft de meterkast de hoofzekering is 1x40 ampere. We hebben wel al vrij veel groepen, en nog maar 1 plek om een groep toe te voegen. SunSolar geeft als voorstel om een 25A aardlekautomaat zekering toe te voegen. Eventueel kan een minigroepenkast 4 slots worden toegevoegd voor 25 euro. Dit lijkt me zo slecht nog niet, maar is mijn meterkast/aansluiting hier op berekend?

Alvast bedankt voor jullie advies.
Mocht er informatie ontbreken laat het vooral weten, dan zal ik dit zo spoedig mogelijk aanvullen. :)

[ Voor 26% gewijzigd door bisselke op 02-05-2021 10:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan je nog eens een fototje maken van de groepenkast met het deksel eraf?

Wat een vreemde combinatie: 3-fase groepenkast (hoofdschakelaar een aardlekautomaten) en een 1-fase slimme meter.

Die 16 van sun solar zou ik anders op een 3-fase omvormer doen, als je 3-fase zou hebben.
Dan kan je op het achterste dak ook nog wat panelen kwijt op de 2e ingang.

Ga je nog elektrisch rijden in de toekomst?

Yingli en betonvoeten is goed te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58RNG_5zmR8gOpNq1KJLGHWHhKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dZvnmGM6XAIXUxJg1eKa8nptmA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/na3HWqHiAvmXHNJ1QAgd2mWX.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2021 11:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Behoorlijk compleet begin :)

Voordat je 5kW op 1 fase gaat injecteren zou ik controleren hoe het met de spanning in de meterkast zit en wat je netimpedantie is. Een omvormer stopt bij meer dan 253 volt en verhoogt zelf de spanning door stroom in te voeden. (Hij gaat er niet stuk van en gaat later weer gewoon verder, maar het kan vervelende effecten geven als de hele wijk gaat knipperen).

De spanning kan je uit de P1 berichten van de digitale meter halen, of steekproefsgewijs meten met een multimeter in een stopcontact op een onbelaste groep.

Het tweede doe je door een bekende grote verbruiker (waterkoker, grillplaat van 2300 watt oid, elektrische auto) aan te sluiten en wederom de spanning te meten.

Als je op een mooie zonnige dag een spanning < 245V hebt, is er niets aan de hand (goede aansluiting of weinig buurtgenoten met PV).
Is die hoger, dan is de netimpedantie interessant. De spanning zakt met een belasting van 2300W net zo veel als hij stijgt met invoeding met 2300W. Dus met meer dan 2V spanningsdaling bij de test ga je met 5000W richting 6-7V opdrijving en kom je richting de risicozone :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Je eigen verbruik is 4400 kWh, dus met die eerste set kom je er zeker niet. Die laatste offerte zou mijn voorkeur hebben al vind ik de prijs nog aan de hoge kant.

Dit stuk tekst kom ik tegen in de algemene voorwaarden van Sunsolar, vraag me af wat dit te betekenen heeft, zoals ik het lees lijkt het er op dat je geen enkele garantie hebt op de installatie en montage van de panelen en omvormer, dus geen garantie op het werk.

"De Koper vrijwaart Sunsolar tegen eventuele aanspraken van derden waaronder begrepen de eigenaar van het pand, verbandhoudende met het installeren van de apparatuur, werking en aanwezigheid van de apparatuur."

Wel een beetje een rare zin, ik zou vooraf wel even aan de partij die je kiest vragen of ze ook garantie op het werk geven, en zo ja, hoe lang deze garantie is.

SolarConcept heeft veel betere algemene voorwaarden, lees deze eens door, kun je ook zien wat het verschil is met andere aanbieders.

[ Voor 7% gewijzigd door RobertV70 op 02-05-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
AUijtdehaag schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:23:
Kan je nog eens een fototje maken van de groepenkast met het deksel eraf?

Wat een vreemde combinatie: 3-fase groepenkast (hoofdschakelaar een aardlekautomaten) en een 1-fase slimme meter.

Die 16 van sun solar zou ik anders op een 3-fase omvormer doen, als je 3-fase zou hebben.
Dan kan je op het achterste dak ook nog wat panelen kwijt op de 2e ingang.

Ga je nog elektrisch rijden in de toekomst?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kYwflLvtyAkfVeysjs6u1wngHk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMbPVvqiTqutSCGa6Xf5iqX1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0DdDfUEn17Ta08xhsdeaxDUmHo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6oAPjeJSt8VUb7evhx9OmC5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2RYdVkTbkXTZc0C7XaGYD8-cuQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHNJV2WbSZKq2g3E80iRzJlG.jpg?f=fotoalbum_tile

Naar mijn weten heb ik een 1 fase aansluiting? Kookplaat zit ook op een normale dubbele groep van 2x 16A.

Elektrisch rijden sluit ik niet uit in de toekomst. Binnenkort mag ik weer een nieuwe leaseauto uitkiezen. Vooralsnog is elektrisch rijden niet goedkoper bij ons ten opzichte van benzine.
Proton_ schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:32:
Behoorlijk compleet begin :)

Voordat je 5kW op 1 fase gaat injecteren zou ik controleren hoe het met de spanning in de meterkast zit en wat je netimpedantie is. Een omvormer stopt bij meer dan 253 volt en verhoogt zelf de spanning door stroom in te voeden. (Hij gaat er niet stuk van en gaat later weer gewoon verder, maar het kan vervelende effecten geven als de hele wijk gaat knipperen).

De spanning kan je uit de P1 berichten van de digitale meter halen, of steekproefsgewijs meten met een multimeter in een stopcontact op een onbelaste groep.

Het tweede doe je door een bekende grote verbruiker (waterkoker, grillplaat van 2300 watt oid, elektrische auto) aan te sluiten en wederom de spanning te meten.

Als je op een mooie zonnige dag een spanning < 245V hebt, is er niets aan de hand (goede aansluiting of weinig buurtgenoten met PV).
Is die hoger, dan is de netimpedantie interessant. De spanning zakt met een belasting van 2300W net zo veel als hij stijgt met invoeding met 2300W. Dus met meer dan 2V spanningsdaling bij de test ga je met 5000W richting 6-7V opdrijving en kom je richting de risicozone :)
Nagenoeg onbelaste groep 223 volt
Groep met zware grill (2000 watt) 218 volt
Groep met zware grill (2000 watt) en waterkoker (2000 watt) (tegelijkertijd op andere groep) aan 214 volt
Geen idee in hoeverre dit nou echt negatief is?
RobertV70 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:21:
Dit stuk tekst kom ik tegen in de algemene voorwaarden van Sunsolar, vraag me af wat dit te betekenen heeft, zoals ik het lees lijkt het er op dat je geen enkele garantie hebt op de installatie en montage van de panelen en omvormer, dus geen garantie op het werk.

"De Koper vrijwaart Sunsolar tegen eventuele aanspraken van derden waaronder begrepen de eigenaar van het pand, verbandhoudende met het installeren van de apparatuur, werking en aanwezigheid van de apparatuur."

Wel een beetje een rare zin, ik zou vooraf wel even aan de partij die je kiest vragen of ze ook garantie op het werk geven, en zo ja, hoe lang deze garantie is.

SolarConcept heeft veel betere algemene voorwaarden, lees deze eens door, kun je ook zien wat het verschil is met andere aanbieders.
Garantie bij SunSolar staat op offerte. Ik heb de voorwaarden nog niet gelezen.

Zonnepanelen :
Fabrieksgarantie Yingli Solar Mono 345Wp full black zonnepanelen : 15 jaar
Fabrieksopbrengstgarantie zonnepanelen: minimaal 90% na 10 jaar en 80% na 25 jaar.
Omvormer :
Fabrieksgarantie Growatt MIN 5000TL-XE omvormer 1 fase : 10 jaar.
Garantie op installatie : 10 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:23

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je plek hebt voor meer panelen, en binnenkort meer stroom gaat gebruiken zou ik toch zeker serieus overwegen om echt meer panelen te leggen.
Als dit niet lukt op 1 fase of daar problemen geeft kwa spanning kan je overwegen om over te schakelen op een 3 fase aansluiting. Dan kan je zonder problemen meer zonnepanelen leggen, 6 x minder snel problemen krijgt kwa spanning, en ook in de toekomst een voldoende goede aansluiting hebt om je airco's ook te voeden.

Wellicht zitten er wat eenmalige aansluitkosten om over te gaan op 3x25A maar de maandelijkse kosten zijn gelijk volgens mij? (weet niet zeker) Maar in jouw situatie is dit de upgrade zeker waard, gezien genoemde voordelen.

Ook, je eigen gebruik opwekken is leuk en voldoende nu met salderen. Maar na salderen heb je alsnog tekort. En denk je, goh zouden we meer kunnen opwekken? En dan wil je alsnog meer panelen leggen wat dan lastig is om nog "even" wat bij te leggen en ook dan relatief zeer duur. Dus doe het gelijk goed! Je bedankt mij over een jaar. Of eerder ;)

Nu extra panelen leggen is zeer goedkoop vanwege de eenmalige installatie kosten en omvormer kosten die je toch al hebt. En saldering die het eigenlijk al snel terugbetaald. Of terugleveren, dat is ook rendabel, alleen duurd een paar langer. En wat dan nog.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Oost/west is beter. Beter spreiding over de dag en meer oppervlakte. Kleinere omvormer daarmee, of meer panelen op dezelfde omvormer :)

En pijpjes inkorten of verwijderen. Sommige PV-installateurs doen dat, even navragen.

Airco komt neem ik aan niet op het dak te staan?

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 02-05-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
bisselke schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:12:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Naar mijn weten heb ik een 1 fase aansluiting? Kookplaat zit ook op een normale dubbele groep van 2x 16A.

Elektrisch rijden sluit ik niet uit in de toekomst. Binnenkort mag ik weer een nieuwe leaseauto uitkiezen. Vooralsnog is elektrisch rijden niet goedkoper bij ons ten opzichte van benzine.
Je hebt een 1-fase aansluiting op een 3-fase groepenkast. (zie de lusjes onder de hoofdschakelaar.

Waarom vraag ik of je elektrisch wilt gaan rijden?
Nou omdat je heel gemakkelijk overstapt naar 3-fase nu met deze kast. Afhankelijk van de auto kun je die ook op 11 kW (3-fase) laden ipv 7,4 kW (1-fase)

MAAR, als je overstapt naar 3-fase, dan is die 1-fase 5000 Watt omvormer, niet handig.
Die is afgezekerd met 25A en je hoofdzekering is dat dan ook. Dus niet selectief.
Theoretisch zou je dus ook nog 50 A kunnen trekken, en dat kan je bedrading in de groepenkast (vaak) niet aan.
DAN is het beter nu meteen de stap te nemen naar 3-fase en een 3-fase omvormer op te hangen. (met 3x 16A)

Die kookgroep zit dan over 2 fases (als ik het bushboard principe die je nu hebt begrijp)
Dus die kan blijven zitten.

Kleine waarschuwing, mocht je toch op 1-fase blijven:
Laat aub je niet afschepen met een aardlekautomaat van Emat. Die neemt maar 1-positie in, maar kan zijn warmte niet kwijt.

Dus liever een kastje ernaast.
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar ik heb gewoon een dubbele kast opgehangen bij mezelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5uUUCZH3Gxh5mERUIQPp67RmEI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMFtfBCzhMaOhYZbXOr7KtNg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g17_XOwKw3FDZrwKKAXku7wS8jY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYAWHTmdMiLeYdkNfyQOUIC8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

bisselke schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:12:
Nagenoeg onbelaste groep 223 volt
Groep met zware grill (2000 watt) 218 volt
Groep met zware grill (2000 watt) en waterkoker (2000 watt) (tegelijkertijd op andere groep) aan 214 volt
Geen idee in hoeverre dit nou echt negatief is?
Impedantie is wat hoog, maar spanning is wat laag :)
Vandaag is niet bijzonder zonnig, afwisselend bewolkt (althans, hier) dus nogal afhankelijk van het moment.
Met 5 kW invoeden kan je dus ca. 10V verhoging verwachten.
Dat kan een probleem worden als de buren twee huizen verder ook uitpakken met PV.
Tot die tijd kan je wel bij 1fase blijven.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
Gerco-M schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:42:
Als je plek hebt voor meer panelen, en binnenkort meer stroom gaat gebruiken zou ik toch zeker serieus overwegen om echt meer panelen te leggen.
Als dit niet lukt op 1 fase of daar problemen geeft kwa spanning kan je overwegen om over te schakelen op een 3 fase aansluiting. Dan kan je zonder problemen meer zonnepanelen leggen, 6 x minder snel problemen krijgt kwa spanning, en ook in de toekomst een voldoende goede aansluiting hebt om je airco's ook te voeden.

Wellicht zitten er wat eenmalige aansluitkosten om over te gaan op 3x25A maar de maandelijkse kosten zijn gelijk volgens mij? (weet niet zeker) Maar in jouw situatie is dit de upgrade zeker waard, gezien genoemde voordelen.

Ook, je eigen gebruik opwekken is leuk en voldoende nu met salderen. Maar na salderen heb je alsnog tekort. En denk je, goh zouden we meer kunnen opwekken? En dan wil je alsnog meer panelen leggen wat dan lastig is om nog "even" wat bij te leggen en ook dan relatief zeer duur. Dus doe het gelijk goed! Je bedankt mij over een jaar. Of eerder ;)

Nu extra panelen leggen is zeer goedkoop vanwege de eenmalige installatie kosten en omvormer kosten die je toch al hebt. En saldering die het eigenlijk al snel terugbetaald. Of terugleveren, dat is ook rendabel, alleen duurd een paar langer. En wat dan nog.
1 fase naar 3 fase aansluiting laten ombouwen kost 216 euro bij Enexis, dat valt me nog reuze mee. Zeker aangezien de groepenkast hier al op voorbereid is. 3x25A is genoeg neem ik aan? ombouwen naar 3x35 is net zo duur, maar ik denk dat ik hiervoor meer vastrecht kosten moet betalen?

Extra panelen aan laten leggen is wellicht verstandig, met eventueel elektrische auto in de toekomst, en gezinsuitbreiding (de kinderen zullen op een gegeven moment ook extra stroom gaan verbruiken). Zeker met de omvormer erbij, kan ik het beter in 1 keer goed doen. Ik had wel begrepen dat hoe meer overcapaciteit je hebt, hoe minder snel je ze terug verdiend?
Dre schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:42:
Oost/west is beter. Beter spreiding over de dag en meer oppervlakte. Kleinere omvormer daarmee, of meer panelen op dezelfde omvormer :)

En pijpjes inkorten of verwijderen. Sommige PV-installateurs doen dat, even navragen.

Airco komt neem ik aan niet op het dak te staan?
Waarom zou ik de pijpjes laten inkorten of verwijderen?
Airco komt inderdaad niet op het dak te staan, maar aan de zijkant van het huis te hangen.
AUijtdehaag schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:10:
[...]

Je hebt een 1-fase aansluiting op een 3-fase groepenkast. (zie de lusjes onder de hoofdschakelaar.

Waarom vraag ik of je elektrisch wilt gaan rijden?
Nou omdat je heel gemakkelijk overstapt naar 3-fase nu met deze kast. Afhankelijk van de auto kun je die ook op 11 kW (3-fase) laden ipv 7,4 kW (1-fase)

MAAR, als je overstapt naar 3-fase, dan is die 1-fase 5000 Watt omvormer, niet handig.
Die is afgezekerd met 25A en je hoofdzekering is dat dan ook. Dus niet selectief.
Theoretisch zou je dus ook nog 50 A kunnen trekken, en dat kan je bedrading in de groepenkast (vaak) niet aan.
DAN is het beter nu meteen de stap te nemen naar 3-fase en een 3-fase omvormer op te hangen. (met 3x 16A)

Die kookgroep zit dan over 2 fases (als ik het bushboard principe die je nu hebt begrijp)
Dus die kan blijven zitten.

Kleine waarschuwing, mocht je toch op 1-fase blijven:
Laat aub je niet afschepen met een aardlekautomaat van Emat. Die neemt maar 1-positie in, maar kan zijn warmte niet kwijt.

Dus liever een kastje ernaast.
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar ik heb gewoon een dubbele kast opgehangen bij mezelf.
[Afbeelding][Afbeelding]
Betekend dat, dat wanneer ik overstap op 3 fase, ik ook meteen 3 groepen/zekeringen nodig heb voor de omvormer van de zonnepanelen? Ik heb er ook 1 nodig voor de airco's, en wil nog ruimte hebben voor uitbreiding in de toekomst. In de keuken is het nu al krap wat betreft stroom, waterkoker, magnetron, grill zitten op 1 groep en zorgen nu al voor problemen. Elektrische auto in de toekomst heeft ook 1 a 2 groepen nodig verwacht ik?

Ik heb met een beetje passen en meten nog wel de mogelijkheid om een dubbele kast op te hangen, iets kleiner zo wel praktischer zijn, maar ik wil wel toekomst bestendig nu zijn.

Ik heb dan ook een extra aardlekschakelaar nodig voor de nieuwe/extra groepen neem ik aan?
Proton_ schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:21:
[...]

Impedantie is wat hoog, maar spanning is wat laag :)
Vandaag is niet bijzonder zonnig, afwisselend bewolkt (althans, hier) dus nogal afhankelijk van het moment.
Met 5 kW invoeden kan je dus ca. 10V verhoging verwachten.
Dat kan een probleem worden als de buren twee huizen verder ook uitpakken met PV.
Tot die tijd kan je wel bij 1fase blijven.
3 buren in de straat hebben al zonnepanelen en aangezien de huizen erg geschikt zijn voor zonnepanelen, verwacht ik dat nog meer buren in de toekomst zonnepanelen gaan nemen. Oftewel gauw over op 3 fasen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met 16 panelen heb je al een prima Vmpp met alle panelen in 1 string voor op een 3-fase omvormer.
Dan hou je nog een ingang over, voor de uitbreiding (op het lagere dak?)
Zo heb je ook een betere spreiding van opwek (handiger in het nasaldeertijdperk)

Ik zou dan een goodwe nemen, als je schaduw hebt, of een SMA met webconnect erop.
Die laatste is duurder, maar biedt ook zeer handige eigen uitleesmogelijkheden en niet alle logging loopt dan altijd via de cloud (waar een fabrikant geld voor kan vragen of de cloud oplossing op gaat doeken)

Als je naar 3-fase gaat, moet er inderdaad een kastje naast omdat je huidige kast vol zit
3-fase omvormer = 3-fase aardlekautomaat (4 posities)
airco = 1-fase groep (1 positie en kan wellicht in je huidige kast, er zitten nu 11 posities en er kunnen er 12)
EV 3-fase autolader = 3-fase aardlekautomaat (4 posities)

Een gedeelde 3-fase aardlekschakelaar met 3-fase zekeringautomaten kan ook, echter neemt dit weer 4 posities extra in. (maar is wellicht goedkoper dan enkel 2 aardlekautomaten)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

bisselke schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:50:
[...]

[...]

Waarom zou ik de pijpjes laten inkorten of verwijderen?
Airco komt inderdaad niet op het dak te staan, maar aan de zijkant van het huis te hangen.

[...]
Op de foto lijkt 1 pijp veel schaduw te geven. Dat betekend minder panelen neerleggen, of dat die panelen minder rendement hebben. Een pijpje van de rioolontluchting hoeft echt niet boven het dak uit te komen. Een pijp van een houtkachel kan wellicht dat wel vereisen.

Persoonlijk zou ik oost/west neerleggen en dan op een 1-fase omvormer. Voor 3-fase kan je het beste een hoge spanning hebben van 660V DC, dan zouden alle panelen richting zuid beter passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
AUijtdehaag schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:12:
Met 16 panelen heb je al een prima Vmpp met alle panelen in 1 string voor op een 3-fase omvormer.
Dan hou je nog een ingang over, voor de uitbreiding (op het lagere dak?)
Zo heb je ook een betere spreiding van opwek (handiger in het nasaldeertijdperk)

Ik zou dan een goodwe nemen, als je schaduw hebt, of een SMA met webconnect erop.
Die laatste is duurder, maar biedt ook zeer handige eigen uitleesmogelijkheden en niet alle logging loopt dan altijd via de cloud (waar een fabrikant geld voor kan vragen of de cloud oplossing op gaat doeken)

Als je naar 3-fase gaat, moet er inderdaad een kastje naast omdat je huidige kast vol zit
3-fase omvormer = 3-fase aardlekautomaat (4 posities)
airco = 1-fase groep (1 positie en kan wellicht in je huidige kast, er zitten nu 11 posities en er kunnen er 12)
EV 3-fase autolader = 3-fase aardlekautomaat (4 posities)

Een gedeelde 3-fase aardlekschakelaar met 3-fase zekeringautomaten kan ook, echter neemt dit weer 4 posities extra in. (maar is wellicht goedkoper dan enkel 2 aardlekautomaten)
Achter een 3 fase aardlekschakelaar, kan dus niet een normale 1 fase groep zitten? Hier kunnen dus alleen de zonnepanelen achter, en eventueel in de toekomst een elektrische auto, waarbij ik dan kan kiezen of ik er een aardlekautomaat naast zet, of 2x 3fase zekeringautomaat neem?

Ik zou denk ik nog wel meer panelen kwijt kunnen op het dak op de 1e verdieping. Buren in de straat hebben er 20 op liggen (echter hebben die geen schoorsteen). Ik weet niet hoeveel gewicht het dak kan hebben van de lagere uitbouw. Ik verwacht dat dit een houtconstructie is...
Dre schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:29:
[...]
Op de foto lijkt 1 pijp veel schaduw te geven. Dat betekend minder panelen neerleggen, of dat die panelen minder rendement hebben. Een pijpje van de rioolontluchting hoeft echt niet boven het dak uit te komen. Een pijp van een houtkachel kan wellicht dat wel vereisen.

Persoonlijk zou ik oost/west neerleggen en dan op een 1-fase omvormer. Voor 3-fase kan je het beste een hoge spanning hebben van 660V DC, dan zouden alle panelen richting zuid beter passen.
Het kleine pijpje links is van de afzuiging van het fornuis, maar pakt bijna geen schaduw, de andere is van de schoorsteen. Die is inderdaad vrij hoog (zeker 1 meter). Wellicht kan die ingekort worden, maar dit zou ik eerst uit moeten zoeken, ik zou dit overigens ook prima zelf kunnen, ik kan vrij gemakkelijk op het dak met een ladder. Anders kan ik eventueel ook op (alleen) de zonnepanelen die potentieel last hebben van schaduw een omvormer/SolarEdge toepassen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

bisselke schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:17:
Achter een 3 fase aardlekschakelaar, kan dus niet een normale 1 fase groep zitten?
Eigenlijk niet, maar dat heb je nu dus al wel :/ Naast dat je te veel groepen op een enkele aardlek hebt (max 4). Helaas door de busboard niet heel makkelijk aan te passen. Dan zou je naar 3x een 1-fase aardlek moeten en het busboard vervangen door de 1-fase 3-split variant. Dat had er eigenlijk moeten zitten. Zit je nog wel met de kookgroep.

Wil je het bij een 1-fase omvormer blijven moet je opletten dat de afzekering van PV + hoofdaansluiting onder de 40A blijft waarop de kast gemaakt is. Nu heb je waarschijnlijk 1x35A dus zou je zonder aanpassingen dus maar 5A PV mogen invoeren. Is het meer, dan zal je of de kast moeten aanpassen naar 63A (kabels + 63A aarleks) of voor alle gebruikers (maar na PV injectie) er een 40A C-karakteristiek automaat bij plaatsen.

[edit]Lees dat je 1x40A hebt, dan heb je dus nu 0A marge op de kast.

Bij 3-fase omvormer is dit minder snel een issue. Dan is de hoofdaansluiting 25A, met 16A PV kom je op 41A wat over het algemeen gedoogd wordt. Dan ben je al goed tot 11kW PV invoer.

Maar wat je ook doet zal de kast dus erg krap zijn. Zelf zou ik naar 3-fase gaan, er een kast bij plaatsen en ook zorgen dat alle gekke dingen die er nu in zitten opgelost zijn. Gaat immers om de veiligheid. Huidige aardleks zou je dan kunnen gebruiken voor PV en kookplaat groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dre schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:29:
[...]
Van 200V stringspanning naar 600V geeft inderdaad een iets hoger omzettingsrendement, zeker 1 of 2 procentpunt :)
Ongeveer dezelfde winst als de mismatchverliezen van een langere string.
Ik zou er niet moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:32

Pinobigbird

doesn't share food!

De kosten die je maakt voor het uitbreiden van je groepenkast kan je meenemen bij het terugvragen van de BTW, zolang het maar t.b.v. de installatie voor de zonnepanelen is. Dus ook een verzwaring naar 3*25A wat rond de €325 incl. BTW kost bij Liander. Zie Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Ik zou dus ook een tweede kast ophangen, dan ben je gelijk voorbereid voor latere uitbreidingen (EV, warmtepomp, airco etc). Heb ik zelf ook gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPzQjJLDK62XmwoonYl698qc3Dc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mZkpMSYJqxciXlZNQ6ou1kd4.jpg?f=user_large.

Oh, en ook gewoon dak vol, 20*385Wp = 7700Wp op oostwestdakjes ZO+NW op een 3-fase Goodwe GW6K-DT van 6600VA

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
Septillion schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:50:
[...]

Eigenlijk niet, maar dat heb je nu dus al wel :/ Naast dat je te veel groepen op een enkele aardlek hebt (max 4). Helaas door de busboard niet heel makkelijk aan te passen. Dan zou je naar 3x een 1-fase aardlek moeten en het busboard vervangen door de 1-fase 3-split variant. Dat had er eigenlijk moeten zitten. Zit je nog wel met de kookgroep.

Wil je het bij een 1-fase omvormer blijven moet je opletten dat de afzekering van PV + hoofdaansluiting onder de 40A blijft waarop de kast gemaakt is. Nu heb je waarschijnlijk 1x35A dus zou je zonder aanpassingen dus maar 5A PV mogen invoeren. Is het meer, dan zal je of de kast moeten aanpassen naar 63A (kabels + 63A aarleks) of voor alle gebruikers (maar na PV injectie) er een 40A C-karakteristiek automaat bij plaatsen.

[edit]Lees dat je 1x40A hebt, dan heb je dus nu 0A marge op de kast.

Bij 3-fase omvormer is dit minder snel een issue. Dan is de hoofdaansluiting 25A, met 16A PV kom je op 41A wat over het algemeen gedoogd wordt. Dan ben je al goed tot 11kW PV invoer.

Maar wat je ook doet zal de kast dus erg krap zijn. Zelf zou ik naar 3-fase gaan, er een kast bij plaatsen en ook zorgen dat alle gekke dingen die er nu in zitten opgelost zijn. Gaat immers om de veiligheid. Huidige aardleks zou je dan kunnen gebruiken voor PV en kookplaat groepen.
Ik heb het even nagekeken bij Enexis, maar ik zit toch op een 35A aansluiting.
Als ik het goed begrijp heb ik nu een 40A 3 fase hoofdschakelaar. 2x3fase aardlekautomaten, en verder gewoon 1fase zekeringen. Wat zo te zien niet aangeraden wordt :
Wikipedia: AardlekschakelaarEr mogen maximaal vier eindgroepen worden beveiligd door één (tweepolige) aardlekschakelaar. Het aansluiten van enkelfasige eindgroepen op een driefasige (vierpolige) aardlekschakelaar van 30 mA wordt afgeraden.[3] De reden is dat lekstromen van de verschillende eindgroepen elkaar kunnen beïnvloeden waardoor een goede werking van de aardlekbeveiliging niet kan worden gegarandeerd.

Huidige situatie nu is volgens mij :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaBTHTvQso5mhjS3KOzlz7BYvQk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MPXe9T2wcRclbaGUkG1fgbwt.png?f=fotoalbum_tile

Nieuwe situatie V1 (met de kookgroep omgezet naar 3 fase, dit vereist ook aanpassing in perilex aansluiting, aansluiting van de kookplaat zelf, en volgens mij lopen er nu 2 keer een 3 aderige kabel naartoe. Dit zou eigenlijk een 5 aderige kabel moeten zijn?). Ik hou hierbij wel ruimte over voor meer 1 fase groepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsIMt7KDG2nDn3N8ZvhYgO0tERU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XWVgulqgNTQy1hxAOoYcPiCu.png?f=fotoalbum_tile

Nieuwe situatie V2, hierbij blijft de kookgroep op 2 losse 1 fase aansluitingen werken. Ik heb dan één 3 fase aardlekschakelaar over, eventueel voor in de toekomst elektrisch laden auto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQfLkZgMY4J5OK6vnXz-Xj2ONAo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JAuXV2yFAlqkofDsdtfaoYU6.png?f=fotoalbum_tile
Pinobigbird schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:38:
De kosten die je maakt voor het uitbreiden van je groepenkast kan je meenemen bij het terugvragen van de BTW, zolang het maar t.b.v. de installatie voor de zonnepanelen is. Dus ook een verzwaring naar 3*25A wat rond de €325 incl. BTW kost bij Liander. Zie Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Ik zou dus ook een tweede kast ophangen, dan ben je gelijk voorbereid voor latere uitbreidingen (EV, warmtepomp, airco etc). Heb ik zelf ook gedaan:
[Afbeelding].

Oh, en ook gewoon dak vol, 20*385Wp = 7700Wp op oostwestdakjes ZO+NW op een 3-fase Goodwe GW6K-DT van 6600VA
Ik ben inderdaad van plan om gewoon het dak vol te plempen, mis er niet te veel last wordt ondervonden van de schoorsteen rvs pijp.

Dien ik voor deze wijzigingen een elektricien te laten komen, of is het het makkelijkste om dit meteen de installateur te laten doen van de zonnepanelen?

[ Voor 17% gewijzigd door bisselke op 03-05-2021 19:36 . Reden: plaatjes in thumbs, plus quote en extra vragen toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

bisselke schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:31:
Wat zo te zien niet aangeraden wordt
Klopt
Huidige situatie nu is volgens mij
De rechter groep 6 is nu een aardlekautomaat en zit niet op het busboard. Deze zit dus niet achter de rechter aardlek maar los. Heel duidelijk later geplaatst.
Nieuwe situatie V1 (met de kookgroep omgezet naar 3 fase [...] Ik hou hierbij wel ruimte over voor meer 1 fase groepen.
Dit is nog niet correct, hier missen nog (3-fase) automaten voor de kookgroep en PV. Hier heb je ze alleen op een aardlek zitten (die beschermd alleen tegen een aardfout) en geen automaat tegen overbelasting en kortsluiting. Daar komt dus nog 2x een 3-fase automaat bij en dat zal je ruimte dan ook opeten. Alternatief is om 3-fase aardlekautomaten (combinatie van aardlek en automaat) te gebruiken. Maar dan gaat het gunstige doorschuiven van de aardleks niet door. Extra kast erbij is waarschijnlijk goedkoper.
dit vereist ook aanpassing in perilex aansluiting, aansluiting van de kookplaat zelf,
Correct
en volgens mij lopen er nu 2 keer een 3 aderige kabel naartoe. Dit zou eigenlijk een 5 aderige kabel moeten zijn?).
Of dit mag weet ik niet 100% zeker. Maar als het niet mocht gold dat ook voor de huidige situatie waarbij het eigenlijk een enkele groep is. Dus volgens mij is dit gewoon toegestaan door van één kabel de N om te kleuren.
Nieuwe situatie V2, hierbij blijft de kookgroep op 2 losse 1 fase aansluitingen werken.
Naast missen van automaten is dit ook ongewenst / niet toegestaan. De bedrijfswaarde van de kookplaat is namelijk hoger (2x 16A = 32A) dan de 25A van de hoofdzekering. Met een flinke kooksessie trek je dus je hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

bisselke schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:50:
[...]

Extra panelen aan laten leggen is wellicht verstandig, met eventueel elektrische auto in de toekomst, en gezinsuitbreiding (de kinderen zullen op een gegeven moment ook extra stroom gaan verbruiken). Zeker met de omvormer erbij, kan ik het beter in 1 keer goed doen. Ik had wel begrepen dat hoe meer overcapaciteit je hebt, hoe minder snel je ze terug verdiend?
Dit is in principe waar ja aangezien als je meer opbrengst hebt dan productie je dan verkoopt tegen wat de energieleverancier je er voor geeft en dat is vaak 5 tot 11 cent per kwh.
Daarentegen de snelste manier om je geld terug te verdienen is om het uberhaupt niet uit te geven. Het doel is toch om op de lange termijn serieus geld te besparen. Dan is het efficienter om meer opwek te hebben, want dan heb je op termijn ook meer productie en meer opbrengst en verdiensten. Het kantel punt duurd wat langer, maar daarna zijn de opbrengsten wel hoger.

Voorbeeldjes:
als je 5000 kwh per jaar verbruik hebt en ook 5000 opwek hebt dan heb je de panelen het snelst terugverdiend nu met salderen, want elke kwh gebruikt kan je wegstrepen tegen een kwh opgewekt. Dus dan verdienen je panelen voor elke Kwh ook 23 cent. Je energie rekening is 0.
Echter na salderen gebruik je van de 5000 opwek bv maar 2000 kwh direct die je kan wegstrepen tegen 23 cent per kwh. De overige 3000 kwh lever je terug en krijg je maar 10 cent voor. En de 3000 kwh die je savonds en in de winter gebruikt moet je alsnog kopen a 23 cent. Dus dan verlies je 13 cent maal 3000 kwh = E 390
Dus je energierekening wordt dan E390

Wek je nou 7000 kwh per jaar op, dan is de eerste 5000 kwh nu met salderen dus 23 cent waard, en de overige 2000 kwh "maar" 10 cent. Dus het terugverdienen van de investering voor die 2000 kwh duurd wat langer zoals je zegt.
Echter na salderen heb je meer opwek als je het nodig hebt, en gebruik je ipv 2000 nu 3000 kwh direct die 23 cent waard is, en krijg je voor de overige 4000 nu 10 cent = E400
Je gebruikt ook nog steeds als je niet opwekt, en dat is nu maar 2000 x 0,23 = E460
Dus dan is je energierekening per jaar maar E60!

Dus met 5000 opwek per jaar wordt zonder salderen je energierekening E390
Met 7000 opwek per jaar maar E60, dus dan bespaar je E330 per jaar!
Op een levensduur van 20 jaar is dit dus E6600, daar kan je dus wel een leuk aantal extra panelen van leggen toch?

De genoemde getallen zijn voorbeelden, in werkelijkheid zal het iets anders zijn maar hopelijk maakt dit het principe wel duidelijk dat meer opwek veel gunstiger is. Als de prijsverschillen voor inkoop en verkoop van stroom nog hoger worden dan komt bovenstaande voorbeeld nog gunstiger uit. Ook als je eigen gebruik omhoog gaat. Want dan is elke Kwh 23 cent waard ipv 10 cent.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-05 19:56
Gerco-M schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:59:
[...]

De genoemde getallen zijn voorbeelden, in werkelijkheid zal het iets anders zijn maar hopelijk maakt dit het principe wel duidelijk dat meer opwek veel gunstiger is. Als de prijsverschillen voor inkoop en verkoop van stroom nog hoger worden dan komt bovenstaande voorbeeld nog gunstiger uit. Ook als je eigen gebruik omhoog gaat. Want dan is elke Kwh 23 cent waard ipv 10 cent.
Allereerst ben ik het helemaal eens met de stelling dat meer=beter, en liever een rekening van 0 euro voor langere tijd dan zsm de investering terug.

Maar je berekening is wel in de veronderstelling dat de salderingsregeling van 100% naar 0% gaat in 1 jaar tijd. Daar gaat in werkelijkheid wel wat meer tijd overheen. Ik had het voor de grap laatst eens uitgerekend om te kijken vanaf wanneer een thuisaccu interessant gaat worden. Maar dat zit er niet in. In het ongunstigste geval van 10% tegenover 30% eigen verbruik met terugleververgoeding van 6 cent scheelde het zo'n 170 euro over 8 jaar, en 50 euro voor elk daaropvolgend jaar. Het beeld wat je schetst is denk ik ook iets te rooskleurig.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

kevineppo schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 00:28:
[...]

Allereerst ben ik het helemaal eens met de stelling dat meer=beter, en liever een rekening van 0 euro voor langere tijd dan zsm de investering terug.

Maar je berekening is wel in de veronderstelling dat de salderingsregeling van 100% naar 0% gaat in 1 jaar tijd. Daar gaat in werkelijkheid wel wat meer tijd overheen. Ik had het voor de grap laatst eens uitgerekend om te kijken vanaf wanneer een thuisaccu interessant gaat worden. Maar dat zit er niet in. In het ongunstigste geval van 10% tegenover 30% eigen verbruik met terugleververgoeding van 6 cent scheelde het zo'n 170 euro over 8 jaar, en 50 euro voor elk daaropvolgend jaar. Het beeld wat je schetst is denk ik ook iets te rooskleurig.
Nou als de saldering blijft dan leverd de 2000 kwh teruglevering jaarlijks E 200 op.
Dus dan wordt de energierekening ipv E 60 een teruggave van E 140!

Ik ging juist uit van een pessimistisch scenario dat de saldering heel snel stopt.
Want hoe langer die blijft hoe beter voor PV eigenaren.

En inderdaad kan je hier ook een boel scenarios doorrekenen maar het principe blijft dat meer PV altijd meer rendement opleverd alleen ga je dan steeds meer richting de terugleververgoeding en de terugverdientijd is daarvan nou eenmaal langer omdat die lager is dan de normale energieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

kevineppo schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 00:28:
[...]

Tenzij we een EV ervoor kunnen gebruiken in de toekomst. Vorm van wissel batterij of extra batterij die over pompt bijv.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
Septillion schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:52:
[...]

Klopt

[...]

De rechter groep 6 is nu een aardlekautomaat en zit niet op het busboard. Deze zit dus niet achter de rechter aardlek maar los. Heel duidelijk later geplaatst.

[...]

Dit is nog niet correct, hier missen nog (3-fase) automaten voor de kookgroep en PV. Hier heb je ze alleen op een aardlek zitten (die beschermd alleen tegen een aardfout) en geen automaat tegen overbelasting en kortsluiting. Daar komt dus nog 2x een 3-fase automaat bij en dat zal je ruimte dan ook opeten. Alternatief is om 3-fase aardlekautomaten (combinatie van aardlek en automaat) te gebruiken. Maar dan gaat het gunstige doorschuiven van de aardleks niet door. Extra kast erbij is waarschijnlijk goedkoper.

[...]

Correct

[...]

Of dit mag weet ik niet 100% zeker. Maar als het niet mocht gold dat ook voor de huidige situatie waarbij het eigenlijk een enkele groep is. Dus volgens mij is dit gewoon toegestaan door van één kabel de N om te kleuren.

[...]

Naast missen van automaten is dit ook ongewenst / niet toegestaan. De bedrijfswaarde van de kookplaat is namelijk hoger (2x 16A = 32A) dan de 25A van de hoofdzekering. Met een flinke kooksessie trek je dus je hoofdzekering.
Bedankt voor de feedback, erg duidelijk. Ik heb de huidige situatie even met een configurator samengesteld, waarbij de aardlekautomaat die buiten het bushboard zit in de configurator 2 plekken breed is (terwijl die bij mij maar 1 breed is).

Het plaatje rechts is de nieuwe config, hierbij heb ik 3 één fase (2polig) aardlekschakelaars toegevoegd, en 1 één fase zekeringsautomaat voor de airco. De 1fase aardlekautomaat schuift in de huidige configuratie automatisch naar beneden, is dit eigenlijk ook de plek waar die hoort?
De 2 drie fase (4polig) aardlekschakelaars schuiven naar de nieuwe kast rechts, (1 hiervan blijft ongebruikt voor de toekomst als ik een elektrische auto ga rijden) Daarboven zitten 2 nieuwe drie fase zekeringsautomaten, 1 voor de pv panelen, 1 voor de kookplaat.

Volgens mij is deze configuratie nu wel volgens de regels en toekomstbestendig, aangezien ik bij de 1fase zekeringsautomaten nog ruimte heb voor 3 extra groepen, en bij de 3fase, kan ik nog 1 krachtgroep toevoegen, eventueel nog 1 extra naast de 3fase aardlekschakelaar, maar dit wil je denk ik niet?

Zijn er daarnaast nog bepaalde onderdelen handig om te hebben in je meterkast? kWh meter, of kan ik die van de meter daaronder gewoon gebruiken? En is een overspanningsbeveiliging wellicht nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKEdRzHAwvMmw1KDFmMAKJt4au0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NXfcXaw5vYDnSLnsCyq5UUxi.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yves704KQJUbMw7UsIyXDvgA3s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qG9rjZlU20PEyTExUs9V428S.png?f=fotoalbum_tile

Ik ga bij SunSolar en bij SolarConcept nieuwe offertes opvragen a.d.h.v. de wijzigingen. Raden jullie aan om de meterkast ook door hun te laten aanpassen, of kan ik hiervoor beter een elektricien laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Dit lijkt me inderdaad aardig :)

Als je de kookgroep omzet naar de 3-fase kan je de oude automaten volgens mij nog gewoon gebruiken. Gewoon de dubbele hendel eraf en je hebt twee losse automaten.

Waar gaat die enkele 1-fase aardlekautomaat nu heen? Is het echt nodig dat die een aardlekautomaat is? Anders kan je hem dus op een van de vrijgekomen groepen drukken. Maar voor iets als een groep voor de tuinverlichting (met verhoogde kans op aardfouten) zou ik hem houden.

Ding waar je ook nog naar zou willen kijken is de verdeling van de groepen over de fases. Nu gaat alles naar een enkele fase dus grote kans dat er nu niet naar is gekeken. Maar als je naar 3-fase gaat is het wel handig om de last wat te delen over de fases. Niet dat bijvoorbeeld de complete keuken achter dezelfde fase zit.

En voor je dus met een 3-fase PV kunt inschakelen zal de netbeheerder al langs geweest moeten zijn. Maar dit zou geen probleem moeten zijn omdat je al een 3-fase hoofdschakelaar hebt. Kookgroep zit dan wel raar maar voor tijdelijk wel prima.

Gezien alle verhalen hier van PV installateur en de elektrische installatie zou ik dit niet door hun laten doen maar door een elektricien. Alles moet uit en los maar onder de streep zou het niet heel veel werk moeten zijn. Wel belangrijk dat er nog goed gekeken wordt naar wat er besteld moet worden omdat je dingen wilt hergebruiken / doorschuiven. In linker kast zou nu een 3x 1-fase busboard moeten (ipv de 2x 3-fase). Je zou kunnen kiezen om deze busboard incl de aardlekschakelaars door te schuiven. Alternatief is om rechts niet voor busboard te kiezen. Maakt dus nog uit voor welke automaten er rechts komen. En even in kaart brengen welke extra aansluitdraden er moeten komen. Zou jij of de elektricien allemaal kunnen doen maar misschien wil een Elektramat of een Sander Vunderink ook wel meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
Septillion schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:06:
Dit lijkt me inderdaad aardig :)

Als je de kookgroep omzet naar de 3-fase kan je de oude automaten volgens mij nog gewoon gebruiken. Gewoon de dubbele hendel eraf en je hebt twee losse automaten.
Dat klopt inderdaad ja :).
Waar gaat die enkele 1-fase aardlekautomaat nu heen? Is het echt nodig dat die een aardlekautomaat is? Anders kan je hem dus op een van de vrijgekomen groepen drukken. Maar voor iets als een groep voor de tuinverlichting (met verhoogde kans op aardfouten) zou ik hem houden.
Die was geinstalleerd door de vorige bewoner voor het opladen van zijn elektrische auto/hybride.
Ding waar je ook nog naar zou willen kijken is de verdeling van de groepen over de fases. Nu gaat alles naar een enkele fase dus grote kans dat er nu niet naar is gekeken. Maar als je naar 3-fase gaat is het wel handig om de last wat te delen over de fases. Niet dat bijvoorbeeld de complete keuken achter dezelfde fase zit.
Dit is inderdaad goed om van tevoren alvast uit te zoeken. Ik weet wel precies wat welke groep al is, maar vooral de keuken moet ik even extra aandacht aan schenken zodat die verdeeld zich over op zijn minst 2 fasen.
En voor je dus met een 3-fase PV kunt inschakelen zal de netbeheerder al langs geweest moeten zijn. Maar dit zou geen probleem moeten zijn omdat je al een 3-fase hoofdschakelaar hebt. Kookgroep zit dan wel raar maar voor tijdelijk wel prima.

Gezien alle verhalen hier van PV installateur en de elektrische installatie zou ik dit niet door hun laten doen maar door een elektricien. Alles moet uit en los maar onder de streep zou het niet heel veel werk moeten zijn. Wel belangrijk dat er nog goed gekeken wordt naar wat er besteld moet worden omdat je dingen wilt hergebruiken / doorschuiven. In linker kast zou nu een 3x 1-fase busboard moeten (ipv de 2x 3-fase). Je zou kunnen kiezen om deze busboard incl de aardlekschakelaars door te schuiven. Alternatief is om rechts niet voor busboard te kiezen. Maakt dus nog uit voor welke automaten er rechts komen. En even in kaart brengen welke extra aansluitdraden er moeten komen. Zou jij of de elektricien allemaal kunnen doen maar misschien wil een Elektramat of een Sander Vunderink ook wel meedenken.
Kan de netbeheerder gewoon langskomen om 3 fasen aan te sluiten, zonder dat ik mijn kast hoef aan te passen? Elektricien ga ik inderdaad regelen, die zou dan kunnen komen nadat de aansluiting 3fase is. De huidige kast kan denk ik het beste doorschuiven inderdaad. En links een nieuwe 3x1 fase bushboard kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:46

twain4me

RobertV70 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:21:
Je eigen verbruik is 4400 kWh, dus met die eerste set kom je er zeker niet. Die laatste offerte zou mijn voorkeur hebben al vind ik de prijs nog aan de hoge kant.

Derde dus iemand anders dan de koper of verkoper. en dat kan in het geval van een huurpand of een VVE de eigenaar van het pand zijn.

Er staat eigenlijk als jij zo dom ben om ons opdracht te geven zonder toestemming te vragen aan verhuurder of VVE is alles wat daar uit volgt jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 13:34
bisselke schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:40:
[...]

Bedankt voor de feedback, erg duidelijk. Ik heb de huidige situatie even met een configurator samengesteld, waarbij de aardlekautomaat die buiten het bushboard zit in de configurator 2 plekken breed is (terwijl die bij mij maar 1 breed is).

Het plaatje rechts is de nieuwe config, hierbij heb ik 3 één fase (2polig) aardlekschakelaars toegevoegd, en 1 één fase zekeringsautomaat voor de airco. De 1fase aardlekautomaat schuift in de huidige configuratie automatisch naar beneden, is dit eigenlijk ook de plek waar die hoort?
De 2 drie fase (4polig) aardlekschakelaars schuiven naar de nieuwe kast rechts, (1 hiervan blijft ongebruikt voor de toekomst als ik een elektrische auto ga rijden) Daarboven zitten 2 nieuwe drie fase zekeringsautomaten, 1 voor de pv panelen, 1 voor de kookplaat.

Volgens mij is deze configuratie nu wel volgens de regels en toekomstbestendig, aangezien ik bij de 1fase zekeringsautomaten nog ruimte heb voor 3 extra groepen, en bij de 3fase, kan ik nog 1 krachtgroep toevoegen, eventueel nog 1 extra naast de 3fase aardlekschakelaar, maar dit wil je denk ik niet?

Zijn er daarnaast nog bepaalde onderdelen handig om te hebben in je meterkast? kWh meter, of kan ik die van de meter daaronder gewoon gebruiken? En is een overspanningsbeveiliging wellicht nodig?

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik ga bij SunSolar en bij SolarConcept nieuwe offertes opvragen a.d.h.v. de wijzigingen. Raden jullie aan om de meterkast ook door hun te laten aanpassen, of kan ik hiervoor beter een elektricien laten komen?
Als je ruimte in je meterkast wilt besparen, Hager heeft een smalle kast (de Vega) die 400mm is ipv 440mm kunnen netzoveel groepen in. Heb ik hier ook net laten plaatsen ivm uitbreiding groepenkast, die van ons was ramvol. De uitbreiding was nodig ivm oost-west plaatsing van 18 panelen. Bij ons valt de hele groepenkast binnen de offerte van de zonnepanelen met een beetje geluk krijgen we dus op de hele groepenkast de btw terug.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
Gisteren ben ik op het dak geweest, en bij nader inspectie kunnen eigenlijk alle pijpjes op het dak ingekort worden tot ong 30 cm. 2 hiervan zijn loze leidingen van waar vroeger de CV zat. Deze lopen helemaal door tot de begane grond, naar het CV/washok, vanwaar ik ook naar de kruipruimte kan. Ideaal dus om de leidingen dadelijk doorheen te leggen, zodat de omvormer in het washok kan, en dan de kabels verder door de kruipruimte, naar de meterkast.

Enige vervelende is dat de schoorsteen niet zomaar in te korten is. Deze heeft namelijk een bepaalde lengte nodig om 'trek' in de schoorsteen te krijgen, waardoor de rooklucht dus naar buiten wordt gezogen, ipv terug de kachel in wordt geblazen, wanneer het hard waait. De schoorsteen is nu 1,7 meter, maar zou ik wellicht kunnen inkorten naar 1,2 meter zonder dat ik teveel inlever wat betreft 'trek' in de schoorsteen.

Vervolgens heb ik bekeken met ShadowCalculator.eu wat de schaduw zou zijn van de schoorsteen, van 1,2 meter, op mijn dak en dus zonnepanelen. Hierbij heb ik gerekend van 10 uur tot 16 uur, van april t/m september. Daarbuiten is de opbrengst sowieso al minder en heeft het weinig zin om daar rekening mee te houden, omdat dit grotendeels goed wordt gemaakt in de zomer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_0VhGFIfH3_zn8d_2-gZltqC2o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GMjDHsu5R0tvETF6EoWmZY4h.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sjt4i3c6M15rlq2Rd19GteXxuQY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GDzJGZnf1REAFCUAhx61QLxJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGnYYK__KLgv60YMDdKcmioq__k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Gif7OieAStnmGd8cMzLa5jMY.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1i425_n8GX2DVR4fUub0UJ0Fek=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KejEJLxQqb7yacaDzwK1ec4m.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlZL-2LJrFuQ2jTmGPShL51O6Sk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/j2StY3rbHHKIYsgOnp2TR6T7.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RihUXIbew6j6Sc3qKrn8RG550E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1mj4Dx9PZ8qEBnz1IyelRXl3.png?f=fotoalbum_tile

Denken jullie dat ik goed zit met mijn theorie? In bovenstaande scenario zou ik dus alles buiten de rode cirkel willen gebruiken voor zonnepanelen, waarbij deze in serie zijn geschakeld. In de ochtend voor 10 uur, heb ik dan wel wat schaduw op mijn panelen in de gunstigste maanden, in de middag helemaal geen last van schaduw. In de wintermaanden heb ik altijd wat schaduw op mijn panelen, voorbeeld van januari :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YcUzUhN6Cr28Sj8bdyfPv_9vW4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2QF7sc3Q5OPhIwp3NczTPLJP.png?f=fotoalbum_tile

Andere optie is natuurlijk Power Optimizers toe te passen en parallel te leggen, ik had begrepen dat dit 100 tot 150 euro per paneel extra kost. Ik verwacht zelf dat het voordeel/opbrengst niet opweegt tegen de extra kosten die ik dan moet maken.

Graag jullie advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
Ik heb een nieuwe offerte gekregen van SunSolard, waarbij er rekening is gehouden met het volleggen van het dak, en met de schaduw van de schoorsteen. Hierbij komen er 20 Trina Solar Vertex 400Wp zonnepanelen op Dual Betonvoeten te liggen. Omvormer is een Growatt MOD 8000TL3-X 2MPPT met wifi.

Dit is volgens mij een 3 fase omvormer, echter vraag ik mij nu af hoe deze aangesloten dient te worden op de meterkasta. Voorstel van SunSolar is om een halve kast bij te plaatsen a 12 modules, 1 rij. En daar 4x 16a aardlekautomaten aan toe te voegen. Ik zou verwachten dat er gewoon 1 drie fase aardlekautomaat, of 1 drie fase aardlekschakelaar, en 1 drie fase zekeringsautomaat gebruikt zouden worden.

Weten jullie waar dit op gebaseerd is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EC2x0b9k2t2-Gfq2qhDf1c-j1A4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RNF6g75rcBRDsl1grDYgZW9F.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bisselke
Nog even terugkoppeling voor diegene die er in geïnteresseerd zijn. Ik ben uiteindelijk uitgekomen totaal 8800 watt, 22 Trina Solar 400wp Vertex panelen. Waarvan 6 voorzien van Tigo TS4-A-O optimizers om het verlies door de schaduw van de schoorsteen te beperken. Daarnaast is de omvormer een GoodWe GW8K-DT G2 geworden, deze heeft 2MPPT's waarbij je schaduw management kan aan/uit zetten. Dit alles zou er toe moeten leiden dat de opbrengt maximaal is voor wat ik op het dak kwijt kan.

Onderstaand een overzicht van mijn berekening in sunnydesignweb. De blauwe panelen worden voorzien van Tigo optimizer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/296hpvLt8Xzh96zZDVNC7jfAzqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRJfvHoZKbrmlr4RIXWTMzmA.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1