Verschilt per coin. Bij een "fair launch" zie je vaak een opwaartse trend, daarna een dip, nog een piek net onder de eerdere ATH, en vervolgens een dikke dip.... En dan is het afwachten of die doodbloed, of alsnog moon gaat.
Presale is nogal afhankelijk van hoe men de presale op zet. Als de munten in de presale meer waard zijn als bij de launch, zie je vaak een dump van pre-sales (vaak door bots). Vaak kopen de mensen die als eerst dumpen dan goedkoop in de dip, zodat die stijgt en mensen met FOMO instappen.
Maar er zijn ook presales waarbij de presale duurder is als bij launch. Waarom dan bij presale kopen? Omdat de kans dat jij als eerste 10 mensen koopt, en daardoor die lage prijs kan kopen, ontzettend klein is. Daarmee voorkom je een directe dump vanaf presale.
Maar elke token is anders, dus garanties zijn er nooit. Wat mij wel opvalt is dat men niet meer wacht met verkopen tot het x10 of x20 is. Voorheen zag je een groei van x10 voordat je even een korte dip zag, om vervolgens sideways te gaan of direct door te stijgen. Tegenwoordig denkt men bij X2 al: Sell!
Er moet nog wat meer Fomo en greed komen denk ik. Tenzij de token veel animo heeft. en Rainbow is daar wel een voorbeeld van.
Dus mijn voorspelling (geen financieel advies): Rainbow dumpt na launch, vervolgens dip, en dan gaat die omhoog tot x4 vanaf launchprijs.... En dan zie je weer een verkoop gevolgd door een stijging en daarna een dump met sideways... Tot CMC