Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oost west opstelling welk type omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hzwoferink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06-2023
Mijn vraag
Ik heb een oost west dak opstelling en wil hier 15 zonnepanelen gaan plaatsen. 5 stuks op de oostzijde, komen boven een dakkapel en 10 stuks aan de westkant. Ik heb een 3 fase aansluiting en wil zo'n 4200 kwh gaan opwekken, iets meer of minder is niet erg. Ik heb verder geen schaduwwerking van de dakkapel of andere zaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0IOWwTOtp8mfVYsS8isGX1Z9B4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1bggz2GWLtDQGNrYMLZVhn81.png?f=fotoalbum_large

Ik heb verschillende offertes liggen maar twijfel erg over het type omvormer. Met name omdat de aanbieders elkaar tegenspreken over het te behalen rendement.

Aanbieder 1 Optimizers
15 x Longi 360 Wp Full Black / Monokristalijne halve-celtechnologie
1 x Solaredge SE4k, 3-fase omvormer, incl.:
- Solaredge P505 optimizers (1 optimizer per pv-module)
- monitoring (op pv-module niveau)
- vlamboogdetectie
Prijs incl btw € 7.095,00

Aanbieder 2 Micro omvormers
15 x Longi 360 Wp full black
15 Stuks Enphase I-Q7+ - Micro-omvormer
1 Stuks Enphase - Relais 3 Fase
1 Stuks Enphase ENVOY-STANDARD
Prijs incl btw €6530

Aanbieder 3 SMA omvormer
14 x Bisol BXO 390
SMA Sunny Tripower 5.0
Prijs incl btw €6776,-

Aanbieder 4 Optimizers
15x DENIM DENIM U M1 330 BB 120 H
1x SolarEdge SE3680H - 1-fase - HD-Wave-GSM
15x SolarEdge P370 optimizers
prijs incl btw € 5.676,34

Ik wil graag een zo hoog mogelijk rendement en zo min mogelijk storingen etc. Met welke aanbieder zouden jullie in zee gaan?

Beste antwoord (via hzwoferink op 01-05-2021 14:02)

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:15
Iets 'simpels' als een GoodWe 3600D-NS heeft een startspanning van 120 volt en een MPPT range van 80-550 volt. Daar kan je dus in principe gewoon 5 panelen op zetten. Met twee trackers kan je dan een oost-west opstelling op één omvormer zetten zoals aanbieder 3 heeft. Aanbieder 3 heeft echter een driefase omvormer die pas vanaf 215 volt werkt. Met 5 panelen zit je op ~160 volt dus ik weet niet helemaal hoe ze dat willen gaan doen :?

Solar Bouwmarkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeTAV5-xXBpCGY6C_zJuCvOwAGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i0g6meWNw1uA707pXH8SeXfl.png?f=fotoalbum_large

Micro-omvormers of Solar Edge is dus niet per se nodig. Passen er toevallig panelen van 2x1 meter boven je dakkapel? Dan zit je nog net wat hoger qua spanning (~200 volt), dan moet het helemaal geen problemen geven.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• PeeVv
Iets 'simpels' als een GoodWe 3600D-NS heeft een startspanning van 120 volt en een MPPT range van 80-550 volt. Daar kan je dus in principe gewoon 5 panelen op zetten. Met twee trackers kan je dan een oost-west opstelling op één omvormer zetten zoals aanbieder 3 heeft. Aanbieder 3 heeft echter een driefase omvormer die pas vanaf 215 volt werkt. Met 5 panelen zit je op ~160 volt dus ik weet niet helemaal hoe ze dat willen gaan doen :?

Solar Bouwmarkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeTAV5-xXBpCGY6C_zJuCvOwAGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i0g6meWNw1uA707pXH8SeXfl.png?f=fotoalbum_large

Micro-omvormers of Solar Edge is dus niet per se nodig. Passen er toevallig panelen van 2x1 meter boven je dakkapel? Dan zit je nog net wat hoger qua spanning (~200 volt), dan moet het helemaal geen problemen geven.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
1 heeft goede kans dat het niet optimaal gaat werken: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? met name als de set van 10 uit de zon gaat.
2 is in de basis een duurder system, voor minder... Micro optimizers werken echter altijd optimaal.
3 zou in 2 strings moeten, maar de string van 5 is wel erg klein, de omvormer start pas met 125v
4 zou net goed moeten werken, maar niet 100% zeker. P404 optimizers kosten amper meer en maakt dat de set van 5 minder afhankelijk is van de set van 10 om het laatste beetje spanning voor de omvormer bij elkaar te harken

Grote verschil tussen 1 en 4 is de 1 fase omvormer, die heeft de helft van de string spanning nodig.

Ik denk dat @PeeVv de juiste kant op gaat. Geen schaduw dan ben je beter af met een string omvormer met 2 trackers en lage start spanning voor de string van 5.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• hzwoferink
Bedankt Ronald en PeeVv voor jullie reacties.

Met name de optie van PeeVv bij solar bouwmarkt is nieuw voor mij, goeie tip.

Aanbieder 1 biedt ook een 1 fase omvormer aan. Dat is de Solaredge SE3500H, incl. Solaredge P401 optimizers. Zou dat wel kunnen werken?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Sunnydesignweb komt met een 3.6 kW 1-fase omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1ASU641Hwas1oRXq9qMrCLKJDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFIDoelL2yY2g0QEcnc9dagt.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt me dan ook prima voor je doel.
Optimizers of micro omvormers heb je niet nodig.

Als je zelf makkelijk wilt uitlezen neem je gewoon een SMA.
Je kan die zelf ook loggen met:
- SBFspot
- Node-red (webconnect)
- Node-red (Modbus TCP/IP)

https://snapshot.raintank...5zbWYelP4mKeQk871?orgId=2

En nog even 5+5 jr garantie claimen
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2021 21:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Dan gaat dezelfde opmerking als voor 4 gelden.

Probleem is de maximum spanning die de p370 en p401 kunnen maken. Dat is 60 volt. De omvormer heeft 370v nodig, dus moeten de 10 panelen aan de andere kant voldoende leveren om de 70v aan te vullen, zonder zodanig laag in stroom te gaan dat de 5 panelen in de zon hun ei niet kwijt kunnen.

Voor extreme opstellingen zit die optimizer niet ruim in de jas... p404 kan 85 maken, en kan dus met 5 panelen de string spanning halen van een 1 fase omvormer. Solaredge is geen zwarte magie met vrijbrief voor alles. Wel een krachtige oplossing indien correct gebruikt.

Waarschijnlijk is de 3500w omvormer voldoende.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:33
hzwoferink schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:20:
Bedankt Ronald en PeeVv voor jullie reacties.

Met name de optie van PeeVv bij solar bouwmarkt is nieuw voor mij, goeie tip.

Aanbieder 1 biedt ook een 1 fase omvormer aan. Dat is de Solaredge SE3500H, incl. Solaredge P401 optimizers. Zou dat wel kunnen werken?
Al beter dan met 3 fase SolarEdge maar ook hier verwacht ik een klein beetje teleurstellende performance, @Ronald legt precies uit waarom.
Sowieso zou ik op zo`n dak geen SolarEdge willen, hoe meer electronica je op je dak hebt, hoe meer er kapot kan.
Gewoon een enkelfase string omvormer, zoals @PeeVv of @AUijtdehaag schrijven.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Is 15 panelen echt het maximum wat past op het dak? Hoe meer panelen per kant, hoe beter de omvormers werken over het algemeen. Tot een maximum natuurlijk, maar in elk geval meer dan 5.

Als je zo min mogelijk kans op storingen wil moet je zo min mogelijk elektronica op je dak hebben liggen. Dus helemaal niets, anders dan prachtige panelen ;) En gewoon een string omvormers (zoals genoemd) en geen Enphase of SolarEdge. Dan kan je vast ook wel wat besparen zodat je meer panelen kan doen. Meer Wp op je dak is altijd beter!

Wel heel mooi dat je al oost en west doet, heel fijn voor de spreiding van je opbrengst! En als je een beetje puzzelt met paneel maten en portret / landscape opstellingen kan je vaak nog net een paar panelen extra plaatsen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• hzwoferink
Allemaal hartstikke bedankt. Ik ga contact opnemen met Solar Bouwmarkt en daar de set samen laten stellen.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Even ingaan op de eerste aanbieder, 15 panelen met Solar edge, en de prijzen die daarbij worden opgegeven, het is wel allemaal aan de erg hoge kant. 15 Denim panelen van 360 Wp met Solar edge, en de juiste optimizers, ik kom op 6005 euro incl btw, en geen 7095 euro, en dan ook nog met Longi panelen die goedkoper zijn. Hoe zit dat vraag ik me af. Ik ben bang dat iemand je iets te veel berekent voor dat wat ze leveren.

Ook de set met 15 Denim 330 Wp panelen en Solar edge, toch ook nog vrij hoog in prijs. Deze panelen zijn toch 30 euro per paneel voordeliger dan de Denim 360 Wp panelen.De set in totaal nog 500 euro te hoog in prijs.

Als je zo min mogelijk storing wil zou ik altijd voor de simpelste (minder schakelingen tussen paneel en meterkast is vrijwel altijd beter) oplossing kiezen, wat in jou geval ook de (in mijn ogen, want geen schaduw) enige juiste set is, een string omvormer, SMA, Growatt of iets van een dergelijke kwaliteit en 15 panelen met een goede prijs kwaliteit verhouding, Longi of Denim of iets van dien aard.

Bespaart een hoop geld.

[ Voor 47% gewijzigd door RobertV70 op 01-05-2021 19:46 ]

• bartjeehv
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
Ik heb een vergelijkbare opstelling zelf geïnstalleerd 2 jaar geleden, 310Wp panelen, 6 op oost en 11 op west, zonder schaduw, met solaredge p404 optimisers (ivm korte string op oost) en 1fase 3680W omvormer. Heb SolarEdge gekozen omdat ik graag opbrengst per paneel wilde kunnen zien. Werkt perfect hoor, maar achteraf had ik beter string omvormer met 2 MPPT kunnen pakken, scheelt toch gauw 1000 euro.
Die optimisers kunnen idd alleen maar kapot. Misschien dat uiteindelijk als panelen gaan degraderen die optimisers nog wat goed maken, maar zou het nu niet meer kiezen als ik het opnieuw moest doen.

Ik heb vorige week bij m’n schoonouders 15 375Wp panelen gelegd op oost met een growatt 4600 W omvormer, en dat werkt prima. Het instellen van de Chinese app is even wat gepruts, maar uiteindelijk doet hij gewoon wat hij moet doen en die omvormer kost maar 600 euro.

• hzwoferink
Bedankt voor de reacties weer. Ik heb mijn dak vandaag nog eens opgemeten, totale breedte is 6,20. Zouden er dan 6 panelen op mogen? Of dien je een bepaalde afstand vanaf het dak te houden.

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:14

tijmeng

Panasonic 7J

Als je oost en west gelijk kan houden qua hoeveelheid panelen dan kun je polystring doen en zo een lichtere omvormer gebruiken

• bartjeehv
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
6,20 meter is te weinig voor 6 panelen. Je moet minimaal 20-30 cm van de randen weg blijven. Eventueel zou je de panelen wel landscape kunnen plaatsen en dan 3 naast elkaar als dat beter uitkomt.

• hzwoferink
@Ronald en @Ronald nogmaals ontzettend bedankt voor jullie tips. Heb vandaag de offerte van solar bouwmarkt gehad. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfNA5o-lVvaF4eoBR4332_bswW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3BtBerJ4IOSOhG0HvR3Guqv.jpg?f=fotoalbum_large

Scheelt behoorlijk wat centen met de overige aanbieders.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
hzwoferink schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:25:
@Ronald en @Ronald nogmaals ontzettend bedankt voor jullie tips. Heb vandaag de offerte van solar bouwmarkt gehad. [Afbeelding]

Scheelt behoorlijk wat centen met de overige aanbieders.
Zit wel een bizarre fout in dat dat een 3 fase omvormer is. Valt me dan wel tegen.

• PeeVv
lothar schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:14:
[...]

Zit wel een bizarre fout in dat dat een 3 fase omvormer is. Valt me dan wel tegen.
Jep, zou dat even laten vervangen voor een enkelfase Growatt MIN 3600TL-XE, zie de post van @AUijtdehaag dat een 3600 watt omvormer voldoende is. En eventueel de panelen nog vervangen voor de Longi Solar LR4-60HPB- 360M als dat past (zijn net iets groter). Meer Wp voor €25 per stuk minder. Scheelt nog eens €700 totaal :9

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:39
@hzwoferink
Zijn dit offertes met of zonder installatie?

Heb een vergelijkbare opstelling en optie 3 komt hier bij verschillende aanbieders significant duurder uit.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 22:05
hoevenpe schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:03:
@hzwoferink
Zijn dit offertes met of zonder installatie?

Heb een vergelijkbare opstelling en optie 3 komt hier bij verschillende aanbieders significant duurder uit.
Ik gok dat het incl. installatie is gezien de laatste offerte van Solar-Bouwmarkt.

Voor verschillen tussen (veel) aanbieders kun je ook eens in dit topic kijken: Advies omtrent zonnepanelen incl offertes

Edit: en je hebt natuurlijk al je eigen topic vol tips :)

[ Voor 5% gewijzigd door schumacher op 04-05-2021 08:54 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:39
schumacher schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:53:
Edit: en je hebt natuurlijk al je eigen topic vol tips :)
Dat is de ellende, er is gewoon veel te veel keus... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• hzwoferink
@hoevenpe Alle offertes die ik heb opgevraagd zijn incl installatie.

• hzwoferink
Hopelijk de laatste vraag. Naar aanleiding van @Gerco-M ben ik aan het kijken of ik meer panelen aan de oostkant kwijt kan. Zoals eerder aangegeven krijgen wij een dakkapel. Nu is daar nog ruimte aan de onderkant voor het plaatsen van panelen, zo'n 6 pannen ruimte. Maar nu vraag ik me af of ik daar schaduwwerking van ga krijgen. Onderstaand de tekening, dakkapel is over de volledige breedte van de twee woningen. Ons huis is het rechter huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xANWEv61ZH8wyP-EEgAiyun5QzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kySM0jGxV4nSoHQigaU2HRFW.png?f=fotoalbum_large

Dit is een vergelijkbare situatie elders in de straat, maar die hebben een andere orientatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hQYUIImmxTeFKefyVz4GiC8Y_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wv15QrlrHv8Ac6aBD8TBRGzT.jpg?f=fotoalbum_large

Als er geen schaduwwerking van de dakkapel komt dan zou ik de panelen gelijk kunnen verdelen over oost / west.

Alvast weer bedankt voor de reactie.

[ Voor 20% gewijzigd door hzwoferink op 06-05-2021 13:31 ]

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Vervelend ding hoor zo'n dakkapel ;)
Want als de zon op oost of zuid staat dan heb je wel leuke zon, maar iets meer west en het wordt al schaduw. Dus het rendement van die panelen wordt dan al wel een flink stuk lager dan de oost panelen boven het dakkapel. Ook vanwege de schaduw moet je oppassen met de string, of naar duurdere oplossingen gaan.
Dus als je het maximale uit je dak wil halen kan je het doen, maar het is zeker niet snel rendabel.

Kan je niet ten zuiden van de dakkapel er direct naast wat panelen kwijt? Als daar nog een paar meter dak zit is dat wel weer rendabel. Of zelfs op het dak van de dakkapel. Maar die krijgen wel een andere hellingshoek en moeten daarom wel weer op een aparte omvormer of iets dergelijks.

Anders zou ik gewoon boven de dakkapel alleen wat leggen op oost, en dan natuurlijk west volleggen, tot en met het laatste paneel dat past ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:31
Goededag

[ Voor 97% gewijzigd door Rusl84 op 26-06-2021 20:47 ]

Pagina: 1