Wat voor geluid moet je dan aan denken? Alleen van de actieve koeling of is er ook nog geluid als gevolg van elektrische schakelingen (brom of zoem)?
Coil whine zou mogelijk kunnen zijn bij "sommige merken".
R Kuipers in "Goodwe GW8000-DT geluidsproductie"
Maar normaal gezien klikt de omvormer een paar keer in de ochtend bij inschakelen en in de avond bij uitschakelen.
Er zijn wel situaties gemeld waarbij dat veel vaker gebeurt dan wenselijk is, bij weinig lichtinval bij "sommige merken"
We hebben een aantal opties. Ik stel me voor dat de DC bekabeling bij voorkeur zo kort mogelijk is?
Nee, DC kabel verliezen zijn kleiner dan AC kabel verliezen, dus lengte is minder van belang. Wel zijn het "hoge DC spanningen" dus moeten ze goed beschermd liggen en beter de draden apart leggen in 2 buizen waar + en - gescheiden liggen van elkaar ivm "mogelijke" vlambogen als de kabels beschadigd raken. (denk aan een lasapparaat)
Of die kabel beschadigd is erg klein, alle dc kabels hebben een dubbele mantel en isolatie is erg stevig. Maar een boormachine boort er wel doorheen.
Ook waarschuwingsstikkers (
linkje) plakken dat de leiding DC bekabeling met hoge spanningen voert.
Ongeveer de helft van de bovenverdieping is nu 'bergruimte', wat daarom in eerste instantie een heel geschikte plek lijkt. Echter komt hier later dit jaar onze grote slaapkamer + badkamer. Om hier dan een kleine technische ruimte voor te reserveren lijkt me niet ideaal en mogelijk ook gehorig. Al maakt hij natuurlijk geen geluid als de zon niet schijnt... Er is ook een kast in gang, maar dit is qua warmte afvoer mogelijk niet handig.
Verder hebben we een wat grote inpandig berging op de begane grond, dit is mogelijk een veel betere plek, echter niet direct vanuit het dak benaderbaar. Zou een stukje door de huidige bergzolder / toekomstige slaapkamer moeten.
De berging is de betere plek. In de zomer kan de omvormer al om 06.00 starten (klikker de klik). Dat hoor je in een slaapkamer.
Bovendien is die ruimte groot genoeg (geen grotere opbouw van warmte)
Zo heb ik in ieder geval aan groepen geen tekort (zal mogelijk eerst ook minder toepassen) en voor de krachtgroepen aardlekautomaten. Daarbij is er ruimte voor automaten voor warmte pomp en boiler element.
Ziet er beide goed uit. ABB indeling is lastiger te ontwerpen met de online software.
Maar ik stel de kasten vaak "los" samen met de onderdelen apart, en pas ze zelf wat aan naar wens.
Stikkervellen zijn los verkrijgbaar voor de codering. Vraag wel of ze de deksels controleren als je losse kasten besteld. Nieuwe deksels hebben een rode balk aan de bovenkant en de oude niet. Bij Sandervunderink doen ze daar niet moeilijk over (hebben deksels liggen)
Vergeet de
verbindingstrip aardrail, bijbehorende schroeven, koppelstuk kasten en inzetstuk niet.
Ik kreeg van het weekend ook nog een nieuwe offerte van EnergyXL, welke erg interessant is (61 ct per Wp met een Goodwe GW12KT_DT). Zij gaven daarbij aan dat de Goodwe omvormer een betere keus zou zijn dan SMA, omdat deze een lager opstart voltage zou hebben, en hierdoor 's ochtends en 's avonds een half uurder eerder zou starten en langer doorgaan met opwekken. Is dat correct?
Het voltage is er vaak meteen
(link) zodra het een beetje licht wordt, dus dat is onzin.
De hoeveelheid licht bepaald of er een stroom gaat lopen, en hiermee bepaalt de omvormer of hij aan gaat of niet. Soms bepaalt "een" omvormer dat te snel en gevolg is dat deze weer uitschakelt.
Firmas die zulke beweringen maken dat het een uur opwek scheelt per "eigen" merk tov een duur duits merk, zou ik links laten liggen.
Dat ruikt teveel naar "koop dit, want vooral ik wordt er beter van als je bij mij koopt"
Vraag ook naar de garantie op de omvormer. SMA biedt
nu 10 jaar garantie op bepaalde modellen.
Meeste fabrikanten geven op de 3-fase omvormers nog maar 5 jaar garantie. (voorheen waren ook alle SMA omvormers maar 5 jaar garantie)
Tot slot:
Welke omvormer je koopt is, naar mijn mening, hoofdzakelijk afhankelijk van de hoeveelheid WP wat je legt.
12 -13 KWp zou ik niet op een SMA 10.0 aansluiten. Niet omdat het niet kan, maar omdat het teveel aftopt op de goede dagen (en daar kan ik niet tegen)
Daar zou gewoon een 12K omvormer veel beter "passen"
< 12 kWp zou ik het weer wel aan durven, dat klein beetje aftoppen is nou ook weer niet heel schokkend op jaarbasis qua verliezen.
Er zijn meer "mindere dagen" dan "goede dagen" qua opwek.
Vandaar dat ik vroeg, waar ga je hem hangen.....
Fronius is "misschien" wat gehoriger met aktieve fan, andere (goedkopere) merken kunnen coil whine hebben.
Mijn keuze zou een SMA 10.0 zijn. (maar je hoort hier een "lichte" voorkeur voor een bepaald merk) En SMA is via webconnect wel heel makkelijk uit te lezen. Maar geen SMA 10.0 met > 12 kWp ivm aftoppen. Dan gewoon de Fronius 12,5K
Keuzes, keuzes....gelukkig is er keuze
[
Voor 6% gewijzigd door
AUijtdehaag op 17-05-2021 07:04
]