Advies omtrent zonnepanelen incl offertes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 09:07
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u53n8e2eZp0NdXXO4cPKOQbVBH0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TE1j2cfsLcv69PCeZjtL9bJO.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Erg groot dak, min of meer recht op het zuiden. Ook verder vrij van schaduw, ongeveer 45 graden.
Jaarverbruik
We wonen er nog niet, maar schatten in dat dit, na installatie warmtepomp en gasloos dit tussen 5000 en 6000 kWh gaat zijn.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 Fase meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJpFsQksjw4HjWEllRTRMpqZg3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxUQpnMr0DYhL8sv3waj7Pas.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XQzg3VRasvuFQA7L_vjm10Oi1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVrM4fDFRkkngsKx0L59ru86.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2S0YiwFUk8KYm7rE9K-7SP7fau8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rDKxnNPsAcXKbTQovQ5HilfE.jpg?f=user_large
Budget en doel
Rond de 7000, doel is om mooie investering te doen in een duurzame energie oplossing, einddoel (na verdere isolatie) is gasloos wonen. Wanneer er van salderen weinig overblijft willen we graag verdiepen in home-accu en ander vormen van energieopslag.
Wie gaat het project uitvoeren
De installateur.
Bijhouden van data
We willen graag real time info over opbrengst kunnen zien. Leuke grafiekjes per uur / dag etc.
Reeds verkregen offertes
We hebben nu 4 offertes gehad, ik ben vooral benieuwd wat jullie hiervan vinden. De verschillende panelen en omvormers lijken heel uitwisselbaar voor mij, maar wellicht zijn er ervaringen en meningen die ik kan meenemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0Umz7i8hVLK8de4yMQTtZanyk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k52rP2diF9Hfw1UL7Oa6jJ0E.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens nog 2 offertes van Dijkman:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTNCFD_bbOS6fntjxQ6EtGIrLbU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mEHX7j8WmNF5DrfZOsipOZZo.jpg?f=user_large
Regio
Salland / zuid-west Overijssel.

[ Voor 7% gewijzigd door lredev op 30-04-2021 12:50 . Reden: offertes gewijzigd naar excl. btw + extra ]

Beste antwoord (via lredev op 17-05-2021 16:09)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat voor geluid moet je dan aan denken? Alleen van de actieve koeling of is er ook nog geluid als gevolg van elektrische schakelingen (brom of zoem)?
Coil whine zou mogelijk kunnen zijn bij "sommige merken".
R Kuipers in "Goodwe GW8000-DT geluidsproductie"
Maar normaal gezien klikt de omvormer een paar keer in de ochtend bij inschakelen en in de avond bij uitschakelen.
Er zijn wel situaties gemeld waarbij dat veel vaker gebeurt dan wenselijk is, bij weinig lichtinval bij "sommige merken"
We hebben een aantal opties. Ik stel me voor dat de DC bekabeling bij voorkeur zo kort mogelijk is?
Nee, DC kabel verliezen zijn kleiner dan AC kabel verliezen, dus lengte is minder van belang. Wel zijn het "hoge DC spanningen" dus moeten ze goed beschermd liggen en beter de draden apart leggen in 2 buizen waar + en - gescheiden liggen van elkaar ivm "mogelijke" vlambogen als de kabels beschadigd raken. (denk aan een lasapparaat)
Of die kabel beschadigd is erg klein, alle dc kabels hebben een dubbele mantel en isolatie is erg stevig. Maar een boormachine boort er wel doorheen.
Ook waarschuwingsstikkers (linkje) plakken dat de leiding DC bekabeling met hoge spanningen voert.
Ongeveer de helft van de bovenverdieping is nu 'bergruimte', wat daarom in eerste instantie een heel geschikte plek lijkt. Echter komt hier later dit jaar onze grote slaapkamer + badkamer. Om hier dan een kleine technische ruimte voor te reserveren lijkt me niet ideaal en mogelijk ook gehorig. Al maakt hij natuurlijk geen geluid als de zon niet schijnt... Er is ook een kast in gang, maar dit is qua warmte afvoer mogelijk niet handig.

Verder hebben we een wat grote inpandig berging op de begane grond, dit is mogelijk een veel betere plek, echter niet direct vanuit het dak benaderbaar. Zou een stukje door de huidige bergzolder / toekomstige slaapkamer moeten.
De berging is de betere plek. In de zomer kan de omvormer al om 06.00 starten (klikker de klik). Dat hoor je in een slaapkamer.
Bovendien is die ruimte groot genoeg (geen grotere opbouw van warmte)
Zo heb ik in ieder geval aan groepen geen tekort (zal mogelijk eerst ook minder toepassen) en voor de krachtgroepen aardlekautomaten. Daarbij is er ruimte voor automaten voor warmte pomp en boiler element.
Ziet er beide goed uit. ABB indeling is lastiger te ontwerpen met de online software.
Maar ik stel de kasten vaak "los" samen met de onderdelen apart, en pas ze zelf wat aan naar wens.
Stikkervellen zijn los verkrijgbaar voor de codering. Vraag wel of ze de deksels controleren als je losse kasten besteld. Nieuwe deksels hebben een rode balk aan de bovenkant en de oude niet. Bij Sandervunderink doen ze daar niet moeilijk over (hebben deksels liggen)
Vergeet de verbindingstrip aardrail, bijbehorende schroeven, koppelstuk kasten en inzetstuk niet.
Ik kreeg van het weekend ook nog een nieuwe offerte van EnergyXL, welke erg interessant is (61 ct per Wp met een Goodwe GW12KT_DT). Zij gaven daarbij aan dat de Goodwe omvormer een betere keus zou zijn dan SMA, omdat deze een lager opstart voltage zou hebben, en hierdoor 's ochtends en 's avonds een half uurder eerder zou starten en langer doorgaan met opwekken. Is dat correct?
Het voltage is er vaak meteen (link) zodra het een beetje licht wordt, dus dat is onzin.
De hoeveelheid licht bepaald of er een stroom gaat lopen, en hiermee bepaalt de omvormer of hij aan gaat of niet. Soms bepaalt "een" omvormer dat te snel en gevolg is dat deze weer uitschakelt.
Firmas die zulke beweringen maken dat het een uur opwek scheelt per "eigen" merk tov een duur duits merk, zou ik links laten liggen.
Dat ruikt teveel naar "koop dit, want vooral ik wordt er beter van als je bij mij koopt"
Vraag ook naar de garantie op de omvormer. SMA biedt nu 10 jaar garantie op bepaalde modellen.
Meeste fabrikanten geven op de 3-fase omvormers nog maar 5 jaar garantie. (voorheen waren ook alle SMA omvormers maar 5 jaar garantie)

Tot slot:
Welke omvormer je koopt is, naar mijn mening, hoofdzakelijk afhankelijk van de hoeveelheid WP wat je legt.
12 -13 KWp zou ik niet op een SMA 10.0 aansluiten. Niet omdat het niet kan, maar omdat het teveel aftopt op de goede dagen (en daar kan ik niet tegen)
Daar zou gewoon een 12K omvormer veel beter "passen"
< 12 kWp zou ik het weer wel aan durven, dat klein beetje aftoppen is nou ook weer niet heel schokkend op jaarbasis qua verliezen.
Er zijn meer "mindere dagen" dan "goede dagen" qua opwek.

Vandaar dat ik vroeg, waar ga je hem hangen.....
Fronius is "misschien" wat gehoriger met aktieve fan, andere (goedkopere) merken kunnen coil whine hebben.
Mijn keuze zou een SMA 10.0 zijn. (maar je hoort hier een "lichte" voorkeur voor een bepaald merk) En SMA is via webconnect wel heel makkelijk uit te lezen. Maar geen SMA 10.0 met > 12 kWp ivm aftoppen. Dan gewoon de Fronius 12,5K

Keuzes, keuzes....gelukkig is er keuze ;)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2021 07:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 21:49
De kosten rekenen we meestal ex btw, aangezien je de btw terug kan krijgen. Ik zou dat gewoon zelf proberen trouwens, 2 formulieren invullen en het is klaar.

Wat is je legplan? Gewoon 2 rijen van 10? Wil je graag zwarte panelen of maakt dat niet uit. Die energie ontrol lijkt prima!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjwtNufECrUl4vkExzaRNo0aOuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxEQ5032D8cUx8FXO6S1gHsJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door lothar op 30-04-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
2 keer een rij van 10 inderdaad. Qua omvormer is het allemaal vergelijkbaar? Jij geeft in je selectie een Growatt 7000TL3-X is dat een bewuste keuze?

Viel me ook op dat de offertes bijna allemaal een 6000W offreren terwijl ze allemaal een piekvermogen ruim daarboven hebben

Qua BTW goed punt, zal dat even updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
lredev schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:30:
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 Fase meterkast.
Als je dan toch serieus bezig gaat zou ik op zijn minst de aardlek vervangen door nieuwe. Kan het niet 100% zien maar lijken me nog type AC ipv A. Daarnaast heb je er één te weinig (max 4 groepen op 1 aardlek). Maar überhaupt een overhaul van de complete meterkast lijkt me op zijn plaats.

En wat zit er nu op de (heftige C karakteristiek) 3-fase automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als het dak voldoende hoog is, waarom niet die Longi 450ers. Kost slechts 330+50(zwaardere omvormer) ex btw extra voor 1500Wp ten opzichte van de suggestie van @lothar

Dat beetje extra investering win je zo terug met de extra verkoop aan de energieleverancier.

@lredev Omvormer kan doorgaans onder de Wp van de panelen blijven omdat de panelen hun theoretische waardes in Nederland eigenlijk nooit halen.

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 30-04-2021 11:49 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Dit zijn details shots van de diverse automaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phSR7np9NZMbQEX2Mcq4aH1JiVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nle6Fsb67XN6vDJzwhkNnTE3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4mKSdxO-3SRpyi-wXID9Uazekg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLI6myJvKyBTzoAdHOuuK52Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cy8XNPNHc8kWFveskB9UInQ8Dlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngumXmjwvlfSvZw6NVRiQYB6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsWoholMFKv0u0qBys7yunMHros=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtzwxGOOmcK4vq4QLMfTlXKQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzX6fb9Sxk8zH2sPA6nrYlQ6cDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UGBwRXgCDwIHefWMzaewY9l.jpg?f=fotoalbum_large

En ik heb ook nog offerte van Dijkman gekregen, de enige die ook een aanbod doet met een niet-chinese omvormer. mag je hier ook nog wat van vinden? Of maakt dat niet zoveeluit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTNCFD_bbOS6fntjxQ6EtGIrLbU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mEHX7j8WmNF5DrfZOsipOZZo.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De 3-fase aardlek is in ieder geval van het oude type AC. De 1-fase aardlek kan ik zo snel geen info over vinden. Geldt eigenlijk voor alle Holec automaten dus dat geeft al aan dat ze wel op leeftijd zijn. Nu je toch daar serieus bezig gaat zou ik alle aardlekautomaten en de 1-fase automaten vernieuwen. Het gaat toch om de veiligheid. Zou je moeten puzzelen of het in de huidige kast past en/of dat het voordeliger is een nieuwe kast te plaatsen.

De Hager 3-fase automaat is wel wat nieuwer, waar gaat deze heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-06 19:48

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zie de maten niet van het dak, maar hoeveel panelen kan je eigenlijk kwijt op je dak?
Ik zou in elk geval gewoon het dak helemaal volleggen, dan ben je gelijk klaar en heb je ook genoeg opbrengst als je het nodig hebt later na salderen.
En zoals de afbouw salderings plannen er nu liggen, met meer opwek kan je nog meer jaren je gebruik wegsalderen dan als je precies je gebruik als opwek hebt.

Je hoeft nog niet eens een veel duurdere omvormer te nemen, want zoals genoemd is dat het geld meestal niet waard want dat komt niet vaak genoeg voor om zichzelf terug te betalen. Dus het omvormer vermogen mag best 80% of nog iets lager zijn dan het paneel Wp totaal.

Monitoring hebben praktisch alle omvormer types wel, en als je iets meer data wil en ook je slimme meter wil uitlezen zodat je weet wanneer je terugleverd en dergelijke kan ik je de Youless aanraden, in combinatie met Kwh meter in de meterkast voor je PV kan je dan alle data uitlezen in Enelogic over je opwekking, gebruik, en teruglevering. Kost samen wel iets extra, maar dan kan je elke (goedkopere) omvormer nemen die je wil.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ik denk dat er mogelijk wel 40 panelen op kunnen, maar dat is beetje buiten budget nu. Iets grote kan vast, dus dat is wel een goede optie denk ik.

GoodWe Growatt Sofar SMA maakt dus allemaal niet zoveel uit?

En net zo voor de panelen? JA Solar / Trina / DMECG / Longi allemaal vergelijkbaar? Viel me ook op dat de geoffreerde Wp's nogal uit elkaar liggen.

De 3 fase aansluiting gaat naar de garage, waar een aansluiting zit voor de bronpomp voor beregening van het weiland.

Meterkast vernieuwing ga ik naar kijken, er moet ook nog een aansluiting voor de inductieplaat bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
40 panelen is prima mogelijk voor je budget, maar dan moet je wat concessies doen.
- geen zwarte panelen, die zijn iets duurder. (maar valt eigenlijk ook wel mee)
- geen "allernieuwste" modellen. Vaak zijn die nog wat aan de prijs, maar qua Wp/m2 maakt het niet zoveel uit, want ze zijn ook groter.
- een chinese omvormer
- zelf doen, en een steigertje huren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_YMd23QVwNMDwXOdiLLaSeUMQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GPdYkYWUVdVOnWqDM3jkreE.jpg?f=fotoalbum_large

Persoonlijk zie ik ook liever zwarte panelen met een SMA omvormer, maar dat valt dan buiten budget misschien.

20 panelen en naderhand uitbreiden naar 40, dat is vaak lastig:
- je vind (bijna) nooit meer dezelfde panelen na een jaar. (qua zicht wordt het dan lelijk)
- je kunt maar 1x in de 3 jaar btw teruggave aanvragen.
- dan moet je de omvormer nu al geschikt nemen voor 40 panelen (dat kan, geen probleem, je hebt 2 mppt ingangen)

Groepenkast ook zeker meteen even updaten, heb je lang plezier van, vooral als je all-electric wilt gaan.
Hier een fototje van mijn voor en na situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrwkSzQ8njd1UOV_A5e4cUJ_JJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GStnozmJINq9rrBekwbZUapI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g17_XOwKw3FDZrwKKAXku7wS8jY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYAWHTmdMiLeYdkNfyQOUIC8.jpg?f=fotoalbum_tile
GoodWe Growatt Sofar SMA maakt dus allemaal niet zoveel uit?

En net zo voor de panelen? JA Solar / Trina / DMECG / Longi allemaal vergelijkbaar? Viel me ook op dat de geoffreerde Wp's nogal uit elkaar liggen.
Omvormers doen allemaal hetzelfde.
De verschillen ertussen zitten vaak in het schaduwmanagement, beheersing van instelmogelijkheden, (eigen) uitlezing, en land van afkomst :o
Goodwe, Growatt, Sofar zijn chinese omvormers, SMA is duitse fabrikant.

JA Solar / Trina / DMECG / Longi is ook allemaal vergelijkbaar en made in china.
De een ziet er wat mooier uit dan de andere, maar ze doen het allemaal.

Naar opslag zit eigenlijk nog niemand serieus te kijken, zolang we mogen salderen.
Als je het uitrekent ben je net zo veel geld kwijt aan vervanging van de batterij als wat het oplevert.
Maar er zijn wel mogelijkheden uiteraard.
https://www.photovoltaik4all.de/speicher/lg-ess-home-10

Maar opslag is niet afhankelijk van een merk (enkel leuk om het te zien in 1 portal)
Opslag meet je van uit je groepenkast en is niet afhankelijk van je zonnepanelen merk omvormer.
Dus je kan gerust merk A combineren met merk B

Ik maak nu van overtollige zonne energie warm water, dmv een elektrisch element in een buffervat.
Google maar eens op aton power to heat.
Een warmtepomp kan dat efficienter, maar een element is perfect regelbaar met de pieken van de zon.

Kijk ook even naar de lengte van de voedingskabel en de dikte van de aders.
Tegenwoordig komt er steeds meer PV bij, en kan de netspanning hoger worden.
De netpanning is "soms" uit te lezen uit de slimme meter (DSMR 5)

Bij 253 Vac (bij de omvormer) slaat die af. Als je netspanning al hoog is, is de kans bij een te kleine diameter en te grote lengte kabel al hoog.
Sommige omvormers kunnen hierop aansturen ipv af vallen.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-05-2021 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Met zelf doen kan een hoop bespaart worden. Maar dat zit er nu niet in.

Qua btw denk in niet dat we binnen 3 jaar al zouden uitbreiden. Daarmee denk ik ook dat er over 3 jaar vast weer wat beters te koop is.

Optisch is het wel mooi om de twee geplande rijen wel vol te leggen, dan kan evt. een nieuwe rij in de toekomst eronder. Dat dit dan anders ogende panelen zijn is dan minder erg.

Ik zal eens exact opmeten en kijken wat er dan past. Zoals er nu naar uitziet is mijn shortlist greenchoice, energiecontrol en dijkman met de sma omvormer. Svea Solar (ikea) is iig veel te duur.

Dat warmte overschot in de boiler is erg interessant. Wij hebben nog even wat isolatie slagen te maken, maar plan is begin 2022 een warmtepomp te plaatsen en all electric te gaan.

Qua meterkast denk ik dat hier mogelijk wat off topic is, maar wat heb ik dan nodig? Zo'n standaard unit voor 3 fase met 10 groepen, kookgroep, bel trafo en dan nog een aparte kast voor de krachtgroepen (denk slim om gelijk daar ook twee groepen voor te maken) ? Welke voorbereiding voor solar moet ik daar dan in meenemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp, leg je dan nu 20 panelen en over xx jaar nog 10 panelen erbij.
Wat denk je dat die 10 panelen + 1-fase omvormer + installatie gaat kosten tov nu meteen 10 panelen extra leggen op een 3-fase omvormer?

En er komt een 1-fase omvormer bij (voor 10 panelen), wat ook niet handig is.
Extra automaat op een verdelingskast (pv verdeler) of een aparte voedingskabel trekken met ethernet.
Ook allemaal niet gratis.
Er zijn honderden wegen naar Rome, maar je kan beter meteen de beste/kortste kiezen. (en daarmee benzine besparen op de langere termijn ;) )

Over de groepenkast....
Die je linkt heeft een kookgroep. Dat is niet toegestaan in een 3-fase groepenkast en ik snap ook niet waarom ze dat verkopen. 2x 16A op 1-fase = 32 Amp, en je hoofdzekering is 25A

Dus zonder die kookgroep kopen, maar wel 3 aardlekautomaten, dus de kast is verder prima.
De aparte kast voor de krachtgroep bevat (bij mij)
3-fase aardlekautomaat 3x 16 voor de omvormer(s) in het schuurtje (heeft nog een verdeelkast)
3-fase aardlekautomaat 3x 16 voor de kookplaat (7,4 kW -2x 16A aangesloten op 2 fases dus)
3-fase aardlekautomaat 3x 16 voor de 11 kW doorstroomverwarmer (ik heb hygienespiraal in het vat, en daarachter een Wijas 11 kW)
Wat kWh meters omdat ik van cijfertjes houdt.
Als je ooit een EV gaat kopen is het handig nog een (modbus)kWh meter in te bouwen voor de loadbalancing. Dus alvast wat extra ruimte is wel zo handig.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-05-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier een voorbeeldje met 30 full black 365 Wp panelen. (10.950 Wp)
(ik zou die 2199 euro in mijn zak houden, maar goed, ieder zijn redenen)

Die 30 kan je aansluiten als 2x 15 op 1 mppt ingang bij de SMA 10.0, dan kan je naderhand "eventueel" nog 10 andere panelen aan toevoegen op de 2e mppt ingang - gaat wel flink aftoppen dan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAXyFRCz6t8ZoreiK2qD3B0F0Ls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhlvCOKzzJ8WVzgFaBlzJw70.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lb9SifdhK4BVp9yQ2gt30g9Vj0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPTEZ6oliH2vTljmBDIIcnPo.jpg?f=fotoalbum_large

Dat polystring kan enkel bij de SMA ivm 20/30A ingang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Voor installatie nu en als je genoeg plek op je dak hebt, dan telt eigenlijk alleen hoeveel Wp kan je krijgen voor hoeveel euro. Alle merken en types zijn praktisch gelijk tegenwoordig en zit heel heel weinig verschil in.
Als je dan "all black" wil is dat inderdaad wel mooier, maar met een meerprijs zoals genoemd.

Later bij leggen kan je wel rekening mee houden kwa plek en omvormer, maar zoals genoemd krijg je dan natuurlijk niet meer exact dezelfde panelen. Waarschijnlijk iets betere panelen, misschien zelfs een andere maat die dan gebruikelijk is.
Wel kan je nu nog volledig salderen, en dat wordt natuurlijk minder in de toekomst. Dus ik denk zelf dat over 3 jaar netto de situatie niet beter is. Als je nu legt kan je er natuurlijk al wel al 3 jaar gebruik van maken! Want hoe meer Wp op je dak, hoe meer opbrengst je in de winter hebt voor eigen gebruik. In de zomer heeft iedereen wel meer opbrengst dan nodig, en is het gebruik ook laag dus dat boeit niet echt. Hoewel nu voor saldering nog wel natuurlijk. Maar ja wat is 5 jaar en saldering op een levensduur van 20 jaar en meer voor zonnepanelen toch?

Natuurlijk ligt allemaal een beetje aan je budget en financiele mogelijkheden, maar het is in elk geval een goede investering, nu de rente zeer laag staat en je op lange termijn praktisch altijd wel je geld terugverdiend met zonnepanelen. En duurzaam bezig bent!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:27:
Hier een voorbeeldje met 30 full black 365 Wp panelen. (10.950 Wp)
(ik zou die 2199 euro in mijn zak houden, maar goed, ieder zijn redenen)

Die 30 kan je aansluiten als 2x 15 op 1 mppt ingang bij de SMA 10.0, dan kan je naderhand "eventueel" nog 10 andere panelen aan toevoegen op de 2e mppt ingang - gaat wel flink aftoppen dan)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat polystring kan enkel bij de SMA ivm 20/30A ingang
Aftoppen is eigenlijk een lelijk woord en moeten we toch wel omschrijven als "een meer stabiele opbrengst" want met een bepaald omvormer vermogen of huis aansluiting maximum in gedachten krijg je in de winter een 2 keer zo hoge opbrengst als je 2 keer zoveel Wp op je dak legt. Het polystring principe is daar een prachtige methode voor om dit mogelijk te maken zonder kwa string voltages en dergelijke in de problemen te komen. Voor zover ik het begrepen heb.

Met bovenstaand punt in gedachten is meer Wp op je dak altijd goed en hoeft niet perse superduur te zijn als je graag een meer stabiele opbrengst prefeerd en "aftopping" helemaal geen punt vind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ik heb even met dat sunnydesign de oppervlakte van mijn dak proberen vol te leggen. Dat is ongeveer 13 meter bij 5,6 meter. Met het paneel uit het voorbeeld van Auijtdehaag passen er dan max 36 op. Daarvoor wordt de investering nu gewoon te fors.

Ik denk dat we nu voor 24 panelen gaan, zodat we in ieder geval de breedte mooi evenwijdig dicht leggen.Of we gaan uitbreiden in de toekomst weet ik niet. We hebben ook nog een aardig schuurdak, die is wellicht ook nog kandidaat, later, maar daarvoor zullen we moeten sparen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AG8gvHv6GHvAImyQ0ewttp9BMlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q00lMYWqkjU60aVFDmUo609m.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al wel gezien dat ik nog even moet doorgaan qua offertes, want duidelijk is in ieder geval zo veel mogelijk wp voor het beschikbare budget (+/- 7k excl btw) te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
lredev schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:56:
Ik heb even met dat sunnydesign de oppervlakte van mijn dak proberen vol te leggen. Dat is ongeveer 13 meter bij 5,6 meter. Met het paneel uit het voorbeeld van Auijtdehaag passen er dan max 36 op. Daarvoor wordt de investering nu gewoon te fors.

Ik denk dat we nu voor 24 panelen gaan, zodat we in ieder geval de breedte mooi evenwijdig dicht leggen.Of we gaan uitbreiden in de toekomst weet ik niet. We hebben ook nog een aardig schuurdak, die is wellicht ook nog kandidaat, later, maar daarvoor zullen we moeten sparen.

[Afbeelding]

Ik heb al wel gezien dat ik nog even moet doorgaan qua offertes, want duidelijk is in ieder geval zo veel mogelijk wp voor het beschikbare budget (+/- 7k excl btw) te krijgen.
Volgens mij moet je met dat budget ook wel een vol dak kunnen krijgen, als je er een geschikt paneel bij zoekt met een goede prijs/WP. Besef je dat zodra het eenmaal draait je last van het PV-virus gaat krijgen, en als je dan dat naakte dak ziet liggen, dan ga je denken "had ik maar..."

Je hebt een ideaal dak zonder schaduw en kan goedkoop extra WP's bij leggen, ik zou echt gebruik maken van die mogelijkheid, ook aangezien je al een mooi budget hebt waar je mee uit de voeten kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
//zeurmodus
24 is geen mooie combi
24 in 1 string is te hoge stringspanning
2x12 is laag en kost je wat omvormer rendement.

36 daarentegen is perfect
2x18 is prima Vmpp voor de omvormer.
//einde zeurmodus

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
Je geeft aan dat je tussen de 5 en 8K wil gaan opbrengen met de zonnepanelen wil gaan opbrengen, maar heb je ook berekend hoeveel stroom de warmtepomp gaat gebruiken? Dit kun je berekenen door het gasverbruik in m3 maal 9 te doen, en vervolgens te delen door 3,5 of 4 (COP van warmtepomp). het getal wat daar uitkomt is het kWh wat de warmtepomp ongeveer gaat verbruiken. Tel daarbij op je eigen stroomverbruik en dan heb je het totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Huidig gasverbruik (ander, maar ook vrijstaand huis) is 1500m3. Dus dat zou 3400 kWh zijn.

Ik begin overtuigd te raken van het concept gelijk het dak vol. Kijk ik naar iets zoals onderstaand met 36 panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paDo7xOMpWckKkh8z1qryZ6yES8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8VK56AkPmlqXeagKv8BnbzZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zj9sSsoaSlvORX5_O2i2V4azrH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJaLUw6hDWupTjb9RVXdpaqC.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat wel meer dan we hadden bedacht, maar het is wel zinnige investering tegen 2% rente. Ik heb diverse aanbieders ook gevraagd om nieuwe offerte's. Ben benieuwd. Ik ga straks nog even verder kijken of een ander paneel niet slimmer is.

@AUijtdehaag kan ik dat makkelijker checken / uitrekenen wat goede combi's zijn? Valt me op dat in sunny design veel panelen 1500V of 1000V hebben staan, terwijl ik dat dan niet bij bijv, solar bouwmarkt terug zien bij het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die 1500 of 1000V maakt niets uit. Paneel doet hetzelfde.
Maar er zijn veel verschillende uitvoeringen soms, dat geef ik toe.
Achter het paneel, als je de indeling gemaakt hebt staat een "i", die zou je kunnen vergelijken met de datasheet, veelal wel te vinden op de website van de verkopende partij.

375 Wp paneel is weer wat groter paneel, houdt daar ook rekening mee in je dak indeling.
Sommige installateurs willen een no-go zone aanhouden bij de randen. Vaak minimaal 1 pan.

Houdt ook de prijzen in de gaten van de SMA.
Elders al snel goedkoper dan bij solar-bouwmarkt (ergens zijn de prijzen van de SMA daar te hoog, al lijkt het wel bij te trekken)
https://www.mg-solar-shop...nverter-with-display.html

De 15.000 TL-30 heeft geen webconnect met eigen server, zoals we dat bij de andere nieuwe modellen kennen, maar het (iets) ouderwetse besturingsysteem. Maar is ook prima uitleesbaar.
Ik heb deze bij een vriend hangen met 45 panelen. Er is er een verkrijgbaar met en zonder display. Met is toch wel fijner.
https://pvoutput.org/aggr...d=58411&sid=52124&v=0&t=m

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nm6gkiD4_IOZsRKE0tCN04yLt8Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnl8gttMXpBRyV207qkpyPHY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XobhgGo-eROnwtzrnMzfLLljUQ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJRPcqYBsAeTR16xP1vKxz0m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPoyc5EqgvBZI5POYcTGFH3uVIc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mRGt4mQDyWkIw4pJr0RIwp6.jpg?f=fotoalbum_tile

Misschien nog een tip
kaasmakert in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Dat is zeker een mooie tip, via https://www.3dbag.nl/en/viewer ook de helling van mijn dak kunnen benaderen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sw2qgjmIRroaLxQwkfF77SwbEX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHbiVgg2yySggPVPZUKPOguL.jpg?f=fotoalbum_large

De 45 graden waar ik van uit ging was dus wel ok. Ik zou natuurlijk ook een Goodwe omvormer kunnen toepassen. Is ook een stuk goedkoper.

Makkelijk toegankelijk data vind ik wel prettig. Heb je daar dan die Sunny Home Manager voor nodig? Die is nog wel aardig prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nee die heb je niet nodig.
Zelf uitlezen kan op deze manier:
AUijtdehaag in "Advies aanleg zonnenpanelen"

Goodwe is dan weer de meest lastige om zelf uit te lezen.

Plaatje van mijn home assistant (ik gebruik een odroid ervoor)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1T0P7O-bAVGtilo11XRuQIMHTj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mW0peYUwpxjnZzlhR2Tu2MVm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2021 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ik heb nog wat aanbiedingen binnen. We zijn definitief om naar het dak vol leggen. Nog zo goed mogelijk de maten benaderd van het dak. 13,3 x 6,40 is sowieso beschikbaar. Rondom dan 30 cm afstand genomen en dan kan ik van de meeste panelen 36 kwijt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Baw2-gBvuaSx0n6QAdYJ0-8bRBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEQEUkpcvo6dkSJyEqEHnyuN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vv29rQkpo8U9GfxaTVla2pK2aHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8e5Qlq4RN3y84M7GHA67k02g.jpg?f=fotoalbum_large
  • zowel IJsselEnergie als EnergieControl bieden voor deze set-ups wat onderbemeten omvormers aan.
  • Feenstra mocht niet meer dan 10.000 Wp aanbieden.
  • VEBA biedt een installatie aan met optimizers. Mogelijk omdat hij de panelen over dak en schuur verdeeld.
  • Solar-bouwmarkt opgenomen voor de vergelijk
  • opvallen hoe de ingeschatte opbrengst vs wattpiek uiteenloopt. Sommige heel rooskleurig, andere conservatiever..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Let nog even op de regels bij > 10000 Wp en het forfait
https://www.zonnefabriek.nl/btw-teruggave-zonnepanelen/

Ik hoorde wel eens de tip over 2 aparte rekeningen waar de panelen opgesplitst waren :o

Opvallende keuzes inderdaad van de aanbieders.
Lastig kiezen zo.

De sma 15000 tl-30 biedt nog ruimte voor meer panelen met een polystring van 2x18 op 1 ingang, maar ik wil het ook niet verder pushen dan nodig. Dus enkel een “weetje”.

Ook landscape zou nog kunnen, bij een gewenst rechthoekig vlak.
7 panelen breed en 4 rijen geeft 28 panelen.
355 Wp x 28 = 9940 Wp
Maar dan is er nog ruimte genoeg.

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2021 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ik blijf nog even doorpuzelen en heb ook nog eens bij Winkelman mijn mandje zelf gevuld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAICje-SnwTNWVuZbgHtlfBCn5I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yP5wlSf2sDlPirEOgkiLl80H.jpg?f=user_large

De meest interessante set misschien wel zover. Kan ook met 36 x de JAM60S, scheelt niet veel maar dan heb je wel 3 panelen meer. Verder ook wel aardige offerte's van Zonneplan en EnergyXL.

(opbrengstfactor die ik bij winkelman toepas is een gemiddelde van alle aanbieders, het loopt nogal uiteen)

Boven de 10000 wattpiek lijkt niet direct een issue, het is alleen wat meer werk, want je moet je daadwerkelijk verbruik en opbrengst meenemen: https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ij_fYzHQFlMdHpJzi-eJfZDvb3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTntIXoP5sQobiMX5z6dCAcF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door lredev op 05-05-2021 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lredev
Mijn shortlist is nu de volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Optb40o00M4QuwKnpNHso9765_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgIGfwoUNTG3412Bla5tFJpn.jpg?f=fotoalbum_large

Rendement / opbrengst na kosten is heel grof gerekend over 30 jaar, met afbouw van saldering, 20% eigen verbruik, 21 ct prijs en vergoeding tot 2kWh van 8 ct en daarboven van 6,75 ct. Niet zozeer als absoluut getal, maar als vergelijkingsindicator.

Twijfel hierbij dus vooral over de omvormer. Winkelman heeft de SMA 15000 versie niet, alleen 10 of 20. Fronius leek me ook een degelijk merk, en goed uitgerust. Goodwe komt in nagenoeg ieder aanbieding wel terug. Voor het prijs verschil kan je er ook een tweede kopen.

Zonneplan levert een 'eigen' omvormer waar ik niet zoveel over kan vinden. Wel zijn zij de enige 'grote' partij die een beetje een concurrende offerte neerzetten. Zijn hier ervaringen met Zonneplan?

[ Voor 7% gewijzigd door lredev op 13-05-2021 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:12
lredev schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 00:18:
Mijn shortlist is nu de volgende:

[Afbeelding]

Rendement / opbrengst na kosten is heel grof gerekend over 30 jaar, met afbouw van saldering, 20% eigen verbruik, 21 ct prijs en vergoeding tot 2kWh van 8 ct en daarboven van 6,75 ct. Niet zozeer als absoluut getal, maar als vergelijkingsindicator.

Twijfel hierbij dus vooral over de omvormer. Winkelman heeft de SMA 15000 versie niet, alleen 10 of 20. Fronius leek me ook een degelijk merk, en goed uitgerust. Goodwe komt in nagenoeg ieder aanbieding wel terug. Voor het prijs verschil kan je er ook een tweede kopen.

Zonneplan levert een 'eigen' omvormer waar ik niet zoveel over kan vinden. Wel zijn zij de enige 'grote' partij die een beetje een concurrende offerte neerzetten. Zijn hier ervaringen met Zonneplan?
Wellicht een idee om 450wp panelen te pakken? Bij bv. solarbouwmarkt kan je 30x450 pakken ipv 36x375; zelfde vermogen maar toch €147 goedkoper. (prijzen van de webshop)

Panelen zijn wel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Allright, zal daar nog eens mee puzzelen. Ik ben ondertussen ook naar vervanging van de meterkast aan het kijken zoals hier aangeraden. Begrijp ik goed dat de opzet bijv. zoals onderstaand kan zijn;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3p_tz-48q9NY5vNN7jCAzr0O80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4iw4obJp5pAyKnz4cOaEkkX.jpg?f=fotoalbum_large

Hoofdschakelaar 40 A
⌊_Krachtstroom Aardlek 40 A
| ⌊_Krachtgroep 1 16 A: fornuis
| ⌊_Krachtgroep 2 16 A: garage / beregeningspomp
| ⌊_Krachtgroep 3 16 A: Invoeding zonnepanelen
|
⌊_Aardlek 1 40 A
| ⌊_Groep 1
| ⌊_Groep 2
| ⌊_Groep 3
|
⌊_Aardlek 2 40 A
| ⌊_Groep 4
| ⌊_Groep 5
| ⌊_Groep 6
|
⌊_Aardlek 3 40 A
| ⌊_Groep 7
| ⌊_Groep 8
| ⌊_Groep 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vervang de aardlek schakelaar en zekeringautomaat van het fornuis voor een 3-fase aardlekautomaat.
Dan heb je bovenin alle 1-fase groepen op een busboard.
https://www.sandervunderi...laars-2-polig-120313.html
Ik zou voor alle 3 fases aardlekautomaten toepassen.
Dan gaat er nooit meer dan 40a door de bedrading en is alles gescheiden.

Vervang de aardlekschakelaars 40A/30mA voor aardlekautmaten B40A/30ma. Zo kan er nooit meer dan 40A lopen naar je 1-fase groepen.
https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html

Het kastje beneden is 220 x 110?
Houdt er rekening mee dat dat erg krap is, om automaten te bedraden.
Of is het 220 x 220?

Kan je geen extra kast ernaast kwijt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JifqTxTWgFdms480Q6FASf40VM4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D1g2XP064cVndTYDmgU1dVM1.png?f=user_large

Linkje

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Mogelijk kan ik wel twee kasten naast elkaar kwijt, vergt wat meer inrichting. Dat is zeker wel wat comfortabeler. Ik zou denk ik ook wel wat kWh meters er tussen willen. Wanneer je (na einde saldering) maximaal zelf wil gebruiken, moet je natuurlijk goed weten wat je op elke fase afneemt om dat goed in balans te kunnen brengen.

Qua panelen heb ik winkelman gevraag wat zij van de onderstaande combi vinden:

• Fronius SYMO 12.5 (SMA bieden ze niet aan in passend vermogen)
• 33 * Trina Solar Trina Solar Vertex TSM-385

En wat de installatie dan kost (in het standaard lijstje gaat het tot 32 panelen) en welke termijn ze kunnen.

Alternatief is met 36 * JAM60S21-365/MR. Dan heb ik 4 panelen meer, wat misschien qua string voltage beter is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utr3tzUdpkUBZjRcuaUJsqCzZWE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n5XM0E7SaoicK6ztnnPTOKKE.jpg?f=user_large
(eerste JA, tweede Trina Solar)

Beide panelen zijn mooi zwart, wat toch ook wel leuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
33 of 36 maakt qua string voltage niet zo veel uit.
Dit heeft wat effect op de efficiency van de omvormer, maar dat gaat om hele kleine verschillen.

Houdt je ook rekening mee, waar de omvormer komt te hangen ivm warmte en geluid?
Een SMA tripower 15000 TL-30 kan best warm worden. De fan's gaan bij 72 graden pas aan.
zie: https://pvoutput.org/intr...411&sid=52124&dt=20210507

Een Fronius heeft ook een aktieve fan geloof ik.

Een SMA 10.0 heeft ook een fan, maar die zit inwendig en is dan wel stuk stiller vermoed ik.
Maar te klein voor je plannen. (aftoppen)

Zowel Fronius als Sma zijn prima zelf uit te lezen. (home assistant, modbus tcp, nodered)
Fronius heeft ook een directe koppeling met pvoutput mogelijk.
Maar met SMA kan het ook naar pvoutput als je hem zelf uitleest.
Dus een eigen kWh zie ik eigenlijk niet zo als noodzaak.

Een goedkopere P1 homewizard wifi energy kun je ook gebruiken om de slimme meter uit te lezen.

Ik heb 2x 3-fase kWh meters erin zitten voor opwek en verbruik. maar eerlijk gezegd kijk ik hier niet meer op.

Ik meet/lees direct vanuit de omvormer(s) en de P1 poort
En ook nog via de Technische Alternative EZ3, die mijn buffervat op 58 graden houd met overschot. (heeft ook 3 stroomklemmen op de hoofdschakelaar en regelt zichzelf)

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Wat voor geluid moet je dan aan denken? Alleen van de actieve koeling of is er ook nog geluid als gevolg van elektrische schakelingen (brom of zoem)?

We hebben een aantal opties. Ik stel me voor dat de DC bekabeling bij voorkeur zo kort mogelijk is?

Ongeveer de helft van de bovenverdieping is nu 'bergruimte', wat daarom in eerste instantie een heel geschikte plek lijkt. Echter komt hier later dit jaar onze grote slaapkamer + badkamer. Om hier dan een kleine technische ruimte voor te reserveren lijkt me niet ideaal en mogelijk ook gehorig. Al maakt hij natuurlijk geen geluid als de zon niet schijnt... Er is ook een kast in gang, maar dit is qua warmte afvoer mogelijk niet handig.

Verder hebben we een wat grote inpandig berging op de begane grond, dit is mogelijk een veel betere plek, echter niet direct vanuit het dak benaderbaar. Zou een stukje door de huidige bergzolder / toekomstige slaapkamer moeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOasLiXr9co45I7hOvwlJWfpcFg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxDcuQ1EIfiBogjyg8T4xLIj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kj46xMptQI37y5_AB5zTHN0fEqA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCuB20J3j3W3bQGREtJxNdZu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozSBlQNDXmP634rceqgzbUdGIMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBqwmpEhfuPrJfuiH5CMrNaa.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Wanneer ik het alarmsysteem verplaats, wat denk ik wel moet kunnen. Ontstaat er ruimte voor 2 kasten. Ik heb voor een ander type gekozen omdat hier de indeling wat logischer opgezet en toch een goede 400 euro minder dan de ABB variant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS9KpLiAnftL47bcfaZN2a-riP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uE84poMr17Db9iP2qxKhPsuf.jpg?f=fotoalbum_large

Toch ook maar even de ABB geconfigureerd om een beeld te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wp0GQeTt7ETaCtp-Poq1nlQulg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esjQhrSR9dzoxjAsGd6cDq8a.jpg?f=fotoalbum_large

Zo heb ik in ieder geval aan groepen geen tekort (zal mogelijk eerst ook minder toepassen) en voor de krachtgroepen aardlekautomaten. Daarbij is er ruimte voor automaten voor warmte pomp en boiler element.

Ik kreeg van het weekend ook nog een nieuwe offerte van EnergyXL, welke erg interessant is (61 ct per Wp met een Goodwe GW12KT_DT). Zij gaven daarbij aan dat de Goodwe omvormer een betere keus zou zijn dan SMA, omdat deze een lager opstart voltage zou hebben, en hierdoor 's ochtends en 's avonds een half uurder eerder zou starten en langer doorgaan met opwekken. Is dat correct?

[ Voor 15% gewijzigd door lredev op 16-05-2021 22:30 . Reden: abb toevoegen ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Coil whine zou mogelijk kunnen zijn bij "sommige merken".
R Kuipers in "Goodwe GW8000-DT geluidsproductie"
Maar normaal gezien klikt de omvormer een paar keer in de ochtend bij inschakelen en in de avond bij uitschakelen.
Er zijn wel situaties gemeld waarbij dat veel vaker gebeurt dan wenselijk is, bij weinig lichtinval bij "sommige merken"
Nee, DC kabel verliezen zijn kleiner dan AC kabel verliezen, dus lengte is minder van belang. Wel zijn het "hoge DC spanningen" dus moeten ze goed beschermd liggen en beter de draden apart leggen in 2 buizen waar + en - gescheiden liggen van elkaar ivm "mogelijke" vlambogen als de kabels beschadigd raken. (denk aan een lasapparaat)
Of die kabel beschadigd is erg klein, alle dc kabels hebben een dubbele mantel en isolatie is erg stevig. Maar een boormachine boort er wel doorheen.
Ook waarschuwingsstikkers (linkje) plakken dat de leiding DC bekabeling met hoge spanningen voert.

De berging is de betere plek. In de zomer kan de omvormer al om 06.00 starten (klikker de klik). Dat hoor je in een slaapkamer.
Bovendien is die ruimte groot genoeg (geen grotere opbouw van warmte)
Ziet er beide goed uit. ABB indeling is lastiger te ontwerpen met de online software.
Maar ik stel de kasten vaak "los" samen met de onderdelen apart, en pas ze zelf wat aan naar wens.
Stikkervellen zijn los verkrijgbaar voor de codering. Vraag wel of ze de deksels controleren als je losse kasten besteld. Nieuwe deksels hebben een rode balk aan de bovenkant en de oude niet. Bij Sandervunderink doen ze daar niet moeilijk over (hebben deksels liggen)
Vergeet de verbindingstrip aardrail, bijbehorende schroeven, koppelstuk kasten en inzetstuk niet.
Het voltage is er vaak meteen (link) zodra het een beetje licht wordt, dus dat is onzin.
De hoeveelheid licht bepaald of er een stroom gaat lopen, en hiermee bepaalt de omvormer of hij aan gaat of niet. Soms bepaalt "een" omvormer dat te snel en gevolg is dat deze weer uitschakelt.
Firmas die zulke beweringen maken dat het een uur opwek scheelt per "eigen" merk tov een duur duits merk, zou ik links laten liggen.
Dat ruikt teveel naar "koop dit, want vooral ik wordt er beter van als je bij mij koopt"
Vraag ook naar de garantie op de omvormer. SMA biedt nu 10 jaar garantie op bepaalde modellen.
Meeste fabrikanten geven op de 3-fase omvormers nog maar 5 jaar garantie. (voorheen waren ook alle SMA omvormers maar 5 jaar garantie)

Tot slot:
Welke omvormer je koopt is, naar mijn mening, hoofdzakelijk afhankelijk van de hoeveelheid WP wat je legt.
12 -13 KWp zou ik niet op een SMA 10.0 aansluiten. Niet omdat het niet kan, maar omdat het teveel aftopt op de goede dagen (en daar kan ik niet tegen)
Daar zou gewoon een 12K omvormer veel beter "passen"
< 12 kWp zou ik het weer wel aan durven, dat klein beetje aftoppen is nou ook weer niet heel schokkend op jaarbasis qua verliezen.
Er zijn meer "mindere dagen" dan "goede dagen" qua opwek.

Vandaar dat ik vroeg, waar ga je hem hangen.....
Fronius is "misschien" wat gehoriger met aktieve fan, andere (goedkopere) merken kunnen coil whine hebben.
Mijn keuze zou een SMA 10.0 zijn. (maar je hoort hier een "lichte" voorkeur voor een bepaald merk) En SMA is via webconnect wel heel makkelijk uit te lezen. Maar geen SMA 10.0 met > 12 kWp ivm aftoppen. Dan gewoon de Fronius 12,5K

Keuzes, keuzes....gelukkig is er keuze ;)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2021 07:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lredev
We zijn voor de volgende setup gegaan:

• 36 x JA Solar JA Solar JAM60S-21-365-MR Mono Full Black Halve Cellen 365Wp
• 1 x Fronius Fronius SYMO 12.5-3 M 2x MPP inclusief Wlan, Lan en Webserver
• 3 x Clickfit EVO Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 12 panelen
• Levering en installatie door Winkelman in Hengelo

Dank voor alle goede adviezen alhier! Dat is enorm van waarde geweest. Voor de geinteresseerden, gaan we ook de meterkast updaten naar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZGWVYkHW-hL0_FufDlagbSwDuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpGtEK7GgZe8EGScwMC64xyX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lredev
Om het verhaal even rond te maken. De installatie is afgelopen woensdag opgeleverd. Dak lag al een week langer vol, maar helaas was de omvormer er niet. Uiteindelijk dus gekozen voor aanschaf Winkelman in Hengelo, welke ze heeft laten plaatsen door Zagers Dubo, eveneens uit Hengelo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuPm_g_pzB-hchECXGqHjfI_xGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u388Av78EPBRgRpixOBxc4uc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5xQtOPKC1bAMGyIbJ9Bfup1KoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ih5e5WuTjJx5GVLI26EPA8sg.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de 11.8 kW al even aangetikt: https://pvoutput.org/intr...101&sid=84738&dt=20210626

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlMLi6JQ3Rg73s34cSyqePxm80U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41OTOvEhmmZRfNtJP6bbbbOf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lredev
Met de terugleververgoedingen die we nu ontvangen, ontstaat er wat budget om ook een tweede dak (schuur) vol te leggen. Ik moet e.e.a. thuis nog afstemmen, maar ben al wel beetje aan t rekenen om een beeld te krijgen.

De schuur is 10 bij 7 breed / diep en 2,6 dakrand, 5,4 nok.

Dit keer wil ik het zelf gaan doen (enige optie als het snel moet). En heb onderstaande lijstje samengesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyT5ToGI7KrmWa43QeGotkTp5aw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGfg0H3b7b3w5LUOGTW51woI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNOk_fBtEhH8Vsk8OMRtm83ELH4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaHPpFSHiqqjLCC8XzLcG0Z5.jpg?f=fotoalbum_tile

Komt op 7300, komt dan nog aardlek automaat, aardedraad en YMVK van omvormer naar meterkast bij. Zeg 7500 voor 8000 Wp, is dan met 94 ct flink duurder dan mijn vorige installatie. (Als speelt natuurlijk mee dat ik nu geen btw terugkrijg.) Zoals je kan zien is het qua panelen krap aan. Tot nu toe vind ik alleen andere variaties waarmee ik op 2 x 8 portrait kom. Zo rond de 6500 Wp. Ziet iemand nog andere, slimmere combinaties?

[ Voor 4% gewijzigd door lredev op 18-07-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Even opletten dat je niet over de 17-18kW heen gaat... Anders wordt het tricky met je hoofdzekeringen.

Die SolarEdge omvormer kan niet zonder optimizers. Maar je kunt waarschijnlijk prima werken met een string omvormer ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Dat is wel een goede, dat had ik moeten weten.

Ik begreep dat de hoofdzekeringen best een tijdje hoger belast mogen worden (heb wel schakelaars). Mijn huidige 13140 Wattpiek set heeft op als piek een keer 12,672 kW DC geleverd, AC is dat nog een stuk lager dacht ik. De 8000 Wp op een Sunny 6kW omvormer, zou ook moeten werken denk ik, die gaat tot 9000 Wp. volgens de datasheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ik gooi hem in de groep, maar denk niet dat het de goedkoopste optie is;

De Kostal vervangen voor een 20kW SMA en home manager. Dan zou je de schuur in 1 of 2 strings naar je huis moeten hebben ... De SMA kan dynamisch op basis van verbruik vermogen beperken, toch @AUijtdehaag ?

Geen idee of Kostal door eventueel met meerdere omvormers kan... Ook iets om uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ik heb niet een kostal maar een Fronius in het woonhuis. Dat was al niet een goedkope. Nou is dat een 12.5 kW omvormer, en heb ik 13140 wp op het dak liggen. Ik dacht daarmee hem een klein beetje ondergedimensioneerd te hebben, maar zie dat de documentatie van de Fronius Symo 12.5 zegt dat max kWpeak 18,8k is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3-fjqPnc_jCjSARjDUgR52fhSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpTmshWqqTRSE5XUsGvCMZ3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zitten er dus 36 panelen op 2 strings, dus denk dat het niet zomaar gedaan is daar nog 5000 Wp bij aan te lussen.

Klopt mijn aanname wel dat ik dus moet kijken voor DC Watt piek VA max i.p.v. AC VA max?
Pagina: 1