Meerdere UTP kabels trekken of switch op zolder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo66
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-05 18:14
Goedendag,
Ik wil binnenkort een bedraad internet-netwerk aanleggen binnenshuis. Helaas blijft na vijf uur tutorials en forums nog de volgende vragen over. Alvast bedankt voor je input.

Mijn vragen:
1. Op zolder wil ik drie PC’s en een netwerk-printer aansluiten. Moet ik dan vier draden naar zolder trekken? Of kan ik ook volstaan met één draad en boven een switch installeren om alle vier apparaten te bedienen? Het trekken van één draad lijkt mij namelijk veel simpeler. Wat zijn de voor- en nadelen van beide opties (vier draden vs één draad plus switch)

2. Ik heb het volgende schema in gedachten. Kan er nog iets aan worden verbetert?

Vanuit de meterkast:
Modem – router – switch - patchpaneel->
1. NAS
2. Huiskamer opbouwdoos 1
3. Huiskamer opbouwdoos 2
4. Huiskamer opbouwdoos 3
5. Zolder

Dan op zolder:
Keystone – patchkabel – switch – patchkabels – patchpaneel, dan met stugge draden naar vier opbouwdozen.

Natuurlijk zou ik ook direct vanuit de switch naar de apparaten kunnen gaan, maar ik vind het werken met opbouwdozen mooier en ik heb begrepen dat je die alleen met een stugge draad kunt aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik zou 4 draden trekken.

Scheelt een apparaat dat stuk kan gaan waardoor niks meer werkt.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zou één kabel trekken naar zolder en hier een switch ophangen. Een simpele pricewatch: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) van 25€ voldoet prima. Theoritisch kun je dan maximaal 1Gbit up/down van zolder naar de meterkast halen, maar in de praktijk ga je daar niet aan zitten met één device laat staan meerdere.

NB. meerdere kabels trekken door een loze leiding kan wel, maar is beduidend moeilijker dan ééntje.

M.b.t. stugge kabels. Opbouwdozen kun je ook met een niet stugge kabel aansluiten énkel krijg je een stugge kabel niet mooi met (een tuple en) een RJ45 connector verbonden. Daarom worden stugge kabels meestal van patch > patch gebruikt of patch > opbouwdoos.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:59
Ik zou twee kabels trekken en die netjes afmonteren op 1 doos. Dan kun je op 1 je switch aansluiten en heb je een reserve poortje.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:00
chaoscontrol schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:56:
Ik zou twee kabels trekken en die netjes afmonteren op 1 doos. Dan kun je op 1 je switch aansluiten en heb je een reserve poortje.
Idd deze. Dan heb je een reserve voor als de 1e kabel defect gaat oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 21:26
4 kabels is inderdaad overdreven. En 1 kabel is een niet-redundant. 2 is een goede optie, zoals @chaoscontrol schrijft.

Je kunt prima op zolder nog een switch plaatsen als 2 poortjes niet genoeg is.

Kies wel een goede kabel, zodat je toekomstig naar 2,5 Gb of 5Gb of 10Gb kunt.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo66
Super al deze snelle reacties. Met deze vier reacties durf ik er wel vanuit te gaan dat het idee van een switch op zolder niet heel raar is. Het risico van dat er een keer een switch kapotgaat durf ik wel te nemen. Bedankt voor de tip van een reserve draad, ga ik zeker overwegen. En ja ik kan de keystone vervangen door een wand contactdoos dat is mooier.
Als er nog meer reacties zijn hoor ik ze graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 05:31

lordsnow

I know nothing

4 netwerkkabels is inderdaad overbodig. Twee netwerkkabels is wel een leuk idee maar niet per se nodig. Als je wel twee netwerkkabels trekt heb je die als reserve, of je kan bv (in de toekomst) iets aansluiten wat dan buiten de rest van je netwerk valt.

Zoals hierboven aangegeven, ik zou wel voor een redelijke netwerkkabel gaan ivm toekomstige snelheden. Cat-5E is ok voor de huidige 1Gbps poorten op routers en switches, maar de verwachting is dat we binnen een paar jaar naar 2,5Gbps of mischien wel 5Gbps gaan.

Ik heb even gekeken op AlleKabels voor prijzen:
Cat-5E kabel - voor 1Gbps LAN (<100m) - prijs ong 12 euro voor de 25m variant
Cat-6 kabel - voor 10Gbps LAN (officieel alleen indien kabel <55m is) - prijs ong 15 euro voor de 25m variant
Cat-6A kabel - voor 10Gbps LAN (<100m) - prijs ong 19 euro voor de 30m variant.

Indien je onderlinge afstand niet langer is dan 55m, tussen modem/switch en switch/PC, kan je dus uit de voeten met Cat-6.

Ik heb destijds Cat-kabel op de rol gekocht. Ik heb een wcd geplaatst in de meterkast en in de woonkamer, waar de Cat-kabel dan tussen loopt. Installatie e.d. is redelijk goed te doen. Mijn switch is dan weer 'gewoon' ingeplugd in de wcd in de woonkamer.

[ Voor 24% gewijzigd door lordsnow op 30-04-2021 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 23:19
Pas op voor slechte/inferieure kabels ;)
Lang verhaal kort: Als je niet oplet, loop je de kans om netwerkkabel te kopen die van binnen aluminium is met een dun laatje koper erop ipv voladerig koper.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo66
Bedankt voor de input.
Ik verwacht dat het heel wat werk gaat zijn om de kabels te trekken (door kruipruimte en ongebruikt schoorsteenkanaal) daarom geef ik liever een paar tientjes meer uit voor de kabels. Ik wil het de eerst komende 10 jaar niet opnieuw hoeven doen. Daarom ga ik ook het liefst meteen voor cat 7. Er is veel informatie te vinden op het internet over slechte kabels, maar minder over goede kabels.

Mag ik er nu van uitgaan dat als een kabel goede specificaties heeft (100% koper, juiste dikte, afscherming, Low Smoke Zero Halogen) het ook een goede kabel is?
deze bijvoorbeeld

Of kan ik beter voor een vertrouwd merk kiezen. Ik op dit forum:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1839747
dat goede merken zijn: TE (Tyco Electronics), AMP, Belden. Maar kan deze aanbeveling nergens anders op het internet bevestigd zien.
Iemand eigen (meet) ervaring met één van deze merken of de genoemde optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:54
lordsnow schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:58:
Ik heb even gekeken op AlleKabels voor prijzen:
Cat-5E kabel - voor 1Gbps LAN (<100m) - prijs ong 12 euro voor de 25m variant
Cat-6 kabel - voor 10Gbps LAN (officieel alleen indien kabel <55m is) - prijs ong 15 euro voor de 25m variant
Cat-6A kabel - voor 10Gbps LAN (<100m) - prijs ong 19 euro voor de 30m variant.
Cat-5E - voor 10Gbps LAN ( < 45m).

Voor alle overige informatie: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Leonardo66 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:21:
Bedankt voor de input.
Ik verwacht dat het heel wat werk gaat zijn om de kabels te trekken (door kruipruimte en ongebruikt schoorsteenkanaal) daarom geef ik liever een paar tientjes meer uit voor de kabels. Ik wil het de eerst komende 10 jaar niet opnieuw hoeven doen. Daarom ga ik ook het liefst meteen voor cat 7. Er is veel informatie te vinden op het internet over slechte kabels, maar minder over goede kabels.

Mag ik er nu van uitgaan dat als een kabel goede specificaties heeft (100% koper, juiste dikte, afscherming, Low Smoke Zero Halogen) het ook een goede kabel is?
deze bijvoorbeeld

Of kan ik beter voor een vertrouwd merk kiezen. Ik op dit forum:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1839747
dat goede merken zijn: TE (Tyco Electronics), AMP, Belden. Maar kan deze aanbeveling nergens anders op het internet bevestigd zien.
Iemand eigen (meet) ervaring met één van deze merken of de genoemde optie?
Cat7 is geen officiële standaard, kijk maar even in de link hier boven inderdaad, cat6a zou ik adviseren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Cat6A is inderdaad prima....

ik zou in de kruipruimte wel de kabel tegen het plafond vastmaken in vaste 19mm pijp
ondanks dat je cat6A grote kans een shield heeft (want vele cat6A's zijn F/UTP) ,wil je zeker zijn, en dus kabel niet in het water
indien je geen zin hebt in pijp vastboren in de kruipruimte, trek er een grote flexibel over (pak een 25mm om wat gemakkelijk doen.. 16mm past maar 1 kabel in, en 19mm flex is trekken en duwen om er 2 in te krijgen)
Afbeeldingslocatie: https://hikvisionss.com/wp-content/uploads/2020/08/Flex-Conduit-25mm-scaled-1.jpg

ik heb ongeveer elk merk wat je kan bedenken al is mee gewerkt , zolang je bij de A brands blijft zit je goed
ook zeker geen probleem om bv een overschot haspeltje Draka/siemon/AMP oid van marktplaats te plukken

[ Voor 15% gewijzigd door ijske op 30-04-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 05:31

lordsnow

I know nothing

Ik wil het de eerst komende 10 jaar niet opnieuw hoeven doen. Daarom ga ik ook het liefst meteen voor cat 7.
Van wat ik begrepen heb is er weinig meerwaarde om Cat-7 te gebruiken (thuis). Na Cat-6A zou Cat-8 de volgende stap zijn. Ik zou het gewoon houden bij Cat-6A.
CurlyMo schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:27:
Cat-5E - voor 10Gbps LAN ( < 45m).
Jup, was mij bekend. En had ik eigenlijk moeten noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo66
ijske schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:47:
Cat6A is inderdaad prima....
.......

ik heb ongeveer elk merk wat je kan bedenken al is mee gewerkt , zolang je bij de A brands blijft zit je goed
ook zeker geen probleem om bv een overschot haspeltje Draka/siemon/AMP oid van marktplaats te plukken
Wat zijn dan volgens jou de A brands? Ik heb daar namelijk geen enkel idee van. Je noemt al Draka/siemon/AMP. Nog meer? Ik zat dus te denken over 'Danicom', maar het viel mij op dat dit merk maar door één aanbieder (met verschillende winkels) verkocht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Leonardo66 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:27:
[...]

Wat zijn dan volgens jou de A brands? Ik heb daar namelijk geen enkel idee van. Je noemt al Draka/siemon/AMP. Nog meer? Ik zat dus te denken over 'Danicom', maar het viel mij op dat dit merk maar door één aanbieder (met verschillende winkels) verkocht wordt.
Draka, Brandrex , Siemon, Nexans , Panduit , AMP, 3M , Legrand , Belden ...

Danicom is volgens mij iemand die zijn sticker op een universeel product plakt
merken die ik noemde hebben bijna allen een gans assortiment aan afwerkmaterialen , zodat alle performance cijfertjes "gegarandeerd" zijn

merken zoals Ubiquiti hebben ook bv eigen kabel , wat ingekocht is bij iemand, maar wel naar eigen specificaties besteld , die zijn nog wel ok

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bedankt voor de input.

deze bijvoorbeeld
Naast dat het Cat7 is - waar al genoeg over geroepen is - is het ook nog eens S/FTP. Tenzij je enorme bundels kabels naast elkaar en/of industriele apparaten met draaistroommotoren hebt is dat totaal niet zinnig. Het kost je meer, maar het levert vooral een moeilijker hanteerbare, dikkere kabel op. Bovendien komen er extra zaken om de hoek kijken (ene kant wel aarden via patchpanel met aarding, andere kant nadrukkelijk niet aarden) om ook maar enige theoretische meerwaarde te hebben.

Cat6 U/UTP is prima voor komende 10 jaar (of Cat6A als je meer dan 55m moet overbruggen, maar nog steeds U/UTP). De twists in de paren ("TP" in UTP) voorkomen namelijk al dat common mode interference invloed heeft op je dataoverdracht.

Voorbij 10 jaar kun je simpelweg niet kijken, maar als je bedenkt dat het 20 jaar geduurd heeft tussen eerste Gigabit netwerkadapters voor consumentengebruik en eerste 2.5Gb adapters, zit je IMHO met kabel dat bestaande standaarden tot 10Gbps ondertsteunt meer dan goed. Er bestaan wel snellere Ethernetstandaarden over koper (25Gbase-T en 40Gbase-T), maar los van feit dat ze monsterdikke Cat8 vereisen, slurpen ze ook veel meer stroom dan voor thuisgebruik acceptabel is. Ik durf dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te voorspellen dat wat dan ook voor thusgebruik voorbij de 10Gbps gaat over een jaar of 15, het niet op basis van die twee standaarden of kabels gaat zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardo66
dion_b schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:51:
[...]

Naast dat het Cat7 is - waar al genoeg over geroepen is - is het ook nog eens S/FTP. Tenzij je enorme bundels kabels naast elkaar en/of industriele apparaten met draaistroommotoren hebt is dat totaal niet zinnig. Het kost je meer, maar het levert vooral een moeilijker hanteerbare, dikkere kabel op. Bovendien komen er extra zaken om de hoek kijken (ene kant wel aarden via patchpanel met aarding, andere kant nadrukkelijk niet aarden) om ook maar enige theoretische meerwaarde te hebben.

Cat6 U/UTP is prima voor komende 10 jaar (of Cat6A als je meer dan 55m moet overbruggen, maar nog steeds U/UTP). De twists in de paren ("TP" in UTP) voorkomen namelijk al dat common mode interference invloed heeft op je dataoverdracht.

Voorbij 10 jaar kun je simpelweg niet kijken, maar als je bedenkt dat het 20 jaar geduurd heeft tussen eerste Gigabit netwerkadapters voor consumentengebruik en eerste 2.5Gb adapters, zit je IMHO met kabel dat bestaande standaarden tot 10Gbps ondertsteunt meer dan goed. Er bestaan wel snellere Ethernetstandaarden over koper (25Gbase-T en 40Gbase-T), maar los van feit dat ze monsterdikke Cat8 vereisen, slurpen ze ook veel meer stroom dan voor thuisgebruik acceptabel is. Ik durf dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te voorspellen dat wat dan ook voor thusgebruik voorbij de 10Gbps gaat over een jaar of 15, het niet op basis van die twee standaarden of kabels gaat zijn.
Je betoog over in de toekomst kijken is overtuigend. Het wel/niet afgeschermd is nog wel iets om over na te denken. De kabel gaat door een leeg schoorsteenkanaal van 19 cm breed. Daardoorheen loopt ook de C.V. leiding en een dikke grijze kabel. Van die laatste weet ik niet wat het precies is. Ik vermoed dat het een geaarde electrakabel is die later (maar voordat ik het huis kocht) is aangelegd. Ook willen we op termijn wel zonnepanelen en dan lijkt dat lege schoorsteenkanaal de aangewezen route om ook die kabels door heen te leggen. Mijn plan is overigens wel om een gele pvc buis door het kanaal te leggen om de kabels te beschermen en op hun plek te houden. In deze situatie lijkt afschermde kabels mij toch wel een veilige optie.........?

Zou jij of iemand anders nog nader kunnen toelichten wat er qua aansluiten extra bij komt kijken als je met afgeschermde kabels werkt?
Bedoel je de folie in contact brengen met een aarde aan de ene kant en aan de andere kant juist niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:28
Afgeschermde kabel is nutteloos in een thuissituatie en maakt de kabel alleen maar lastiger te leggen.
Plus dat je dan goed moet opletten met aarding van de afscherming, want als je dat fout doet kun je last krijgen van aardlussen en common mode spanningen.

De twist in een cat6 kabel voorkomt echt elke invloed van buitenaf.

Afgeschermde kabel heeft enkel enig nut als er meerdere netwerkkabels in bijvoorbeeld een goot bij elkaar liggen.
Omdat die allemaal in precies hetzelfde frequentie bereik liggen kunnen die elkaar gaan beïnvloedden via de zogenaamde Alien Next storing.
Daar kun je overigens pas last van krijgen bij hogere freqenties, dus bij 10Gb gebruik.
Dit kan dus alleen maar tussen netwerk kabels onderling optreden in bundels (dus niet 2 of 3 kabels).

Alle andere bronnen kunnen echt niet storen op een utp cat 6 kabel.

En afscherming van een netwerkkabel heeft niets met de aarding van elektra kabel te maken, dat zijn twee verschillende dingen met verschillende doelen.
Bij elektra wordt aarding gebruikt om bij storingen zoals kabelbreuk een stroom naar aarde te laten lopen waardoor de aardlek schakelaar eruit vliegt en de zaak spanningsloos gemaakt wordt.
Daarom moet een metalen behuizing aan aarde gelegd worden zodat die niet onder spanning kan komen te liggen.
Bij elektrakabel vind je alleen kabels met aardscherm die voor grondkabel bedoelt is, dat zorgt ervoor dat als je bijvoorbeeld een schop door de kabel steekt, de aardlek schakelaar eruit vliegt.
Heeft dus niets met afscherming zoals bij een netwerkkabel te maken.

[ Voor 35% gewijzigd door Ben(V) op 02-05-2021 14:58 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:51
chaoscontrol schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:56:
Precies wat ik wilde posten, 1 kabel is geen kabel zeg ik altijd. En als er 1 gelegd kan worden, dan lukt 2 ook meestal wel. Beter 1 keer de boel moeten slopen en op zijn kop onder je vloer oid moeten dan over een jaar weer :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leonardo66 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:10:
[...]

Je betoog over in de toekomst kijken is overtuigend. Het wel/niet afgeschermd is nog wel iets om over na te denken. De kabel gaat door een leeg schoorsteenkanaal van 19 cm breed. Daardoorheen loopt ook de C.V. leiding en een dikke grijze kabel. Van die laatste weet ik niet wat het precies is. Ik vermoed dat het een geaarde electrakabel is die later (maar voordat ik het huis kocht) is aangelegd. Ook willen we op termijn wel zonnepanelen en dan lijkt dat lege schoorsteenkanaal de aangewezen route om ook die kabels door heen te leggen. Mijn plan is overigens wel om een gele pvc buis door het kanaal te leggen om de kabels te beschermen en op hun plek te houden. In deze situatie lijkt afschermde kabels mij toch wel een veilige optie.........?
Wederom totaal niet nodig. Electra is 50Hz, Gigabit Ethernet werkt met 125Mhz, en de twists vangen dit soort interferentie op. Inductiestromen kunnen wel een ding zijn, maar een enkele stroomkabel waar max 16A door gaat, gaat niets significants induceren in een kabel ernaast.

In zo'n situatie alsnog bundels met folie in een kabel met folie is vrij exact alsof je sex met een dame hebt met drie condooms over elkaar. Kost onnodig veel, levert geen extra veiligheid en verhoogt wel aanzienlijk de kans dat je iets verkeerd doet, waardoor je slechter uit bent dan met een enkele. Plus het installeren is echt niet prettig...
Zou jij of iemand anders nog nader kunnen toelichten wat er qua aansluiten extra bij komt kijken als je met afgeschermde kabels werkt?
Bedoel je de folie in contact brengen met een aarde aan de ene kant en aan de andere kant juist niet?
Het gaat om de Shielded varianten (dus S/FTP of S/UTP). Om die shielding enig effect te laten heben moet je het aarden, maar mag je nadrukkelijk geen aardlussen daarbij scheppen. Dus aarding moet op een enkel punt gebeuren. Normaliter gaat dat via de patchpanel in de meterkast. Als het geschikt is voor shielded kabels, sluit je de aanwezige aardepunt erop aan op de hoofdaarderail. Dat is het makkelijke stuk. Dan moet je zorgen dat:
- de shielding (folie om gehele kabel) van iedere kabel bij installatie in de meterkast wel in contact komt met het metaal van de patchpanel.
- de shielding nergens anders in contact komt met welke geleider dan ook.
- specifiek: dat bij FTP de folie om de individuele bundels nergens in contact komt met de shielding om de kabel.
Verder moet je rekening houden met dikkere kabel die moeilijker door bochten te krijgen is.

En dat alles voor... exact niets. Enige reden dat mensen dit doen is omdat ze niet snappen hoe twisted pair werkt en aannemen dat zwaarder en dikker altijd beter is. Nope. Veruit grootste oorzaak van problemen bij bedrade netwerken is fouten bij installatie. Des te zwaarder je de kabels maakt, des te groter de kans op fouten. Dus S/FTP raad ik om die reden nadrukkelijk af. De uitzondering is al genoemd: waar grote bundels Ethernetkabels bij elkar liggen. Dan is ondanks twists overspraak mogelijk op de 125MHz frequenties waarop ze communiceren. In die situaties wil je FTP, evt zelfs S/FTP. Jij hebt het over een enkele kabel. Al zou je er vier doen zonder switch is het nog geen "grotere bundel". Als je die hele schoorsteen vol wilde gooien met tientallen kabels, ja, dan wil je S/FTP - maar dan hebben we het niet meer over een normale thuissituatie.

Mbt veiligheid vs elektra: dat moet je daar waar de gevaarlijke spanningen zijn - dus aan de kant van de elektra - regelen. Zie NEN1010 voor richtlijnen. Kort door de bocht: als je elektra en data in aparte PVC buizen legt zit je wat dat betreft prima, in ieder geval voor het stuk door schoorsteen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leonardo66
Bedankt Ben(V) en dion_b !
Ik redeneer met mijn leken verstand inderdaad hoe dikker(e specificaties) hoe beter. Maar ik geloof dat ik daar toch van terug moet komen. Ik zou mij dus een hoop complexiteit kunnen besparen door voor een folieloze variant te gaan.

En in de eventueel toekomstige zonnepaneel leiding zien jullie ook geen storingsfactor?

Anderen nog een andere mening toegedaan? Het is tenslotte een discussieforum.

Geweldig. Dit is geloof ik zo ongeveer de eerste keer dat ik echt een eigen topic start in plaats van alleen maar lezen, maar dit is zo behulpzaam.
Pagina: 1