Dank voor je uitvoerige antwoord, @
BrennuS! Ik zal puntsgewijs op jouw opmerkingen ingaan.
Splitsingakte
Voorzover ik kan achterhalen in de familieannalen is het huis wel gesplitst (twee adreesen gekregen), maar heeft er geen verkoop plaatstgevonden. Dus van 1980 tot 2009 waren woningen A en B bezit van Oma. In de verkoopakte van de woning (verkregen via het kadaster en notaris) is dit vooraf aan de verkoop ook gecontroleerd en lijkt dit te kloppen. In de periode van 1980 tot 2000 was de huur vergoeding 0, na overlijden van opa is dit gecorrigeerd (en gecompenseerd naar mijn moeder via een vordering in het testamanet). In de periode 2000 tot 2009 is het mij onduidelijk of tante inderdaad huur heeft betaald, maar in de periode 2009 tot 2020 is door oma wel huur betaald aan tante ivm de verkoop en terug huur (staat in de akte en zie ik in de bankafschriften).
Andersom gezegd: begrijp ik het dan goed dat jouw tante dus een schuld had aan oma, bij wijze van achterstallige huur?
vruchtgebruik
Klopt, wat ik heb gequoot is de passage van de aangifte van successie in 2000
In het testament (1999) staat een aparte passage vruchtgebruik "D. Mede ter voldoening aan mijn verzorgingsplicht ten aanzien van mij echtgenote legateer ik aan haar het vruchtgebruik van gemelde vorderingen wegens overbedeling van ieder van mijn overige erfgenamen, zulks met vrijstelling van verplichting tot zekerheidsstelling, welk vruchtgebruik eindigt bij het opeisbaar worden der vorderingen"... (helaas geen OCR dus moest dit even overtikken van een oude foto scan).
Ah, ja dit is volgens mij een voorbeeld van een klassiek vruchtgebruiktestament en ik weet het niet zeker, maar het klinkt alsof opa en oma onder huwelijkse voorwaarden met uitsluiting van gemeenschap van goederen waren getrouwd. Dit zou als het goed is ook ergens in het testament vermeld moeten staan.
Het kan echter ook zijn dat ze wel in gemeenschap van goederen waren gehuwd, maar dat zou de verkooptransacties weer in een ander licht zetten. Later daarover meer.
Bij overlijden van opa hebben tante en jouw moeder dan het bloot eigendom van de huizen geërfd, maar werd aan oma het bewoningsrecht (vruchtgebruik) van de woning gelegateerd.
Als antwoord op je twee opmerkingen
- nee, het betreft de verkoop van beide woningen van oma aan tante
- op het moment van de transactie was mijn moeder al overleden (2004), bijkomend heeft er op dat moment wel een check plaatsgevonden op de verkoopbaarheid van de woning door notaris( Dit is in zijn geheel vastgelegd in de verkoopakte). Er was ook geen vruchtgebruik geregistreert op de woning bij het kadaster. het eigenaarschap blijkt dus formeel bij oma te liggen en zij mocht het verkopen. Ik moet zelfs zeggen dat de verkoopakte er erg netjes uitziet, het zit hem vooral in de leningsakte waar alle nekharen overeind gaan.
Ik heb het even opgezocht bij het
Kadaster, voor zover ik begrijp moet de notaris een akte van vruchtgebruik opmaken en dit indienen bij het Kadaster. Het formele eigendom ligt dan gewoon bij de erfgenamen, maar het kadaster weet wel dat er iemand anders in woont.
Maar eerlijk gezegd snap ik er steeds minder van. Met de wetenschap van het bovenstaande lijkt het nóg gekker dat oma destijds iets verkocht heeft aan tante, terwijl zij daar helemaal geen eigenaar van was. Maar dat is in de situatie dat opa & oma onder huwelijkse voorwaarden waren getrouwd en het huis 100% eigendom was van opa. In dat geval is het bij zijn overlijden overgegaan naar jouw moeder en tante.
Iets wat ik dankzij dit topic heb geleerd is dat de vruchtgebruiker
indien dat in het testament is vastgelegd het recht heeft om het huis te verkopen.
Dat vond ik op deze site (halverwege de pagina). Dus dat is mogelijk de verklaring voor het e.e.a.
Maar alsnog had het oma gesierd als zij ook de erfgenamen van jouw moeder (jij en broers/zussen) had ingelicht van de plannen tot verkoop aan tante. Maar zo lagen de familiebetrekkingen kennelijk helaas niet.
Ter aanvulling het is in onze beleving altijd zo geweest dat tante de eerste optie op het huis had en dat lag ook vast in oma haar testament. het heeft alleen eerder plaatst gevonden, waardoor het nu uit de inboedel weg is.
Aahh ja dat verklaart een hoop.
Met betrekking tot de "metterwoon" (weer een geweldige term geleerd) een dergelijks iets is er inderdaad opgenomen.
Uit het testament van opa (de slechte scan). bepalingen en bedingen staat een subparagraaf. de vorderingen zullen echter onmiddelijk opeisbaar zijn in geval van "f. blijfende intrek van haar in een bejaardenoord of haar - naar het orodeel van de behandelend geneesheer blijvende - opname in een verpleeginrichting.
dit is er natuurlijk een voor de juristen. het huis was op dat moment al gewisseld van eigenaar en maakt geen onderdeel meer uit van de inboedel, maar oma betaalde nog wel huur voor haar woning en deed giften.
---------------
Ik vermoed dat er door de al gestelde vragen "eieren voor het geld wordt gekozen" bij tante. Ik denk dat als we gaan graven er heel veel punten in ons voordeel uitvallen, maar wat heb ik (en mijn broers en zussen) eraan?
Ja, de laatste zin is idd de kern hier. Potentieel heb je nog recht op (een deel) van de erfenis van opa en/of oma. Alleen omdat het op dit punt nog allemaal vrij troebel is weet je nog niet waarvoor je "strijdt". En ik kan me heel goed voorstellen dat dat een lastige afweging is en je je afvraagt of het het allemaal wel waard is.
Maar wat bedoel je met "eieren voor het geld" bij tante. Geeft ze ergens in toe o.i.d.?
In de OP gaf ik al aan dat het ons niet om het geld gaat maar over de nagedachtenis van onze moeder en erkenning voor haar leven. Ons is door mijn moeder verteld dat het na een lange discussies en ruzies met tante allemaal geregeld was, maar na haar dood blijken er acties zijn uitgevoerd die al die afspraken ondermijnen. Dat doet pijn.
Mijn motto is altijd "met de beste intenties kun je de grootste schade doen" dat gaat hier ook op. Ik geloof echt niet dat er meteen kwade opzet/wil is. Het is allemaal alleen zo knullig dat je je gaat afvraagt of ze iets van de grote boze wereld icm consequenties van acties heeft meegekregen.
Het is smeuïg verhaal, ik wens het niemand toe en hoop dat mensen ervan leren. Dit kost veel energie en gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee dingen.

Het lijkt mij inderdaad naar om nog
over het graf van jouw moeder te moeten strijden voor rechtvaardigheid.
Maar inderdaad, waarschijnlijk hebben je opa en oma altijd met de allerbeste intenties hun zaakjes proberen te regelen voor jouw tante, moeder en jij en je broers en zussen. Alleen moet ik toegeven dat het er in mijn optiek ook wel op lijkt alsof tante wellicht kansen heeft gezien en erop heeft gestuurd bepaalde zaken in haar voordeel te laten uitvallen.
Ik wens je nogmaals veel sterkte en wijsheid toe en hoop dat je ons hier in dit topic een beetje op de hoogte wilt houden