Goedemorgen allemaal,
Ik zit met de volgende kwestie en hoop dat jullie mij wat advies of tips kunnen geven.
nutshell versie: het betreft een erfenis van mijn oma waarbij een huis met vruchtgebruik is verkocht. kan dat?
achtergrond:
Nu worden we als kinderen met de erfenis geconfronteerd met een lening waarbij oma een (aflossingsvrije lening van 30 jaar) met de tante heeft afgesloten voor de koop van het huis. Het bedrag van de lening komt niet overeen met het bedrag in het kadaster.
Feitelijk: erven we dus alleen een lening.
Emotioneel: Ik bespaar jullie de geschiedenis, discussies en gespreken tussen de zussen (en koudekant) door de jaren heen. Wij als kinderen denken alleen maar "waar is de gedachtenis van onze moeder in deze discussie gebleven".
Ik zit met de volgende kwestie en hoop dat jullie mij wat advies of tips kunnen geven.
nutshell versie: het betreft een erfenis van mijn oma waarbij een huis met vruchtgebruik is verkocht. kan dat?
achtergrond:
- opa en oma hebben een huis in een klein boeren dorpje dat in ca. 1980 is gesplitst in 2 woningen (tante leeft in een deel opa en oma in het andere deel)
- mijn opa is in 1999 overleden en liet het huis met vruchtgebruik na aan oma en 2 dochters (tante en moeder).
- na overlijden opa, heeft oma (op verzoek van moeder) een testament opgesteld met een executeur testamentair.
- mijn moeder is in 2004 overleden en laat 5 kinderen na (wij worden hiermee erggenaam).
- in 2009 koopt tante de woning van oma zonder ons in te lichten.
- oma overlijd in 2020.
- in dezelfde week blijkt de executeur testamentair ook te zijn overleden.
Nu worden we als kinderen met de erfenis geconfronteerd met een lening waarbij oma een (aflossingsvrije lening van 30 jaar) met de tante heeft afgesloten voor de koop van het huis. Het bedrag van de lening komt niet overeen met het bedrag in het kadaster.
Feitelijk: erven we dus alleen een lening.
Emotioneel: Ik bespaar jullie de geschiedenis, discussies en gespreken tussen de zussen (en koudekant) door de jaren heen. Wij als kinderen denken alleen maar "waar is de gedachtenis van onze moeder in deze discussie gebleven".
- hoe kan een huis waar vruchtgebruik opzit uberhaupt worden verkocht?
- hoe controleren we de verkoop en lening?
- hoe zouden jullie het aanpakken richting tante?