targets links vervangen voor droptargets
:strip_exif()/f/image/PTokUYpRQnTMLSRSSJ2jNi18.jpg?f=fotoalbum_large)
subway en scoop gemonteerd. De mechanismes heb ik wat aan moeten passen om alles passen te krijgen maar het zit nu. de subway zit precies onder een aantal inserts, dus daar moet ik tzt nog wat aan gaan passen om daar toch verlichting onder te kunnen maken. en ik moet nog een schakelaar bij de ingang maken om de bal te registreren bij de ingang van de scoop
:strip_exif()/f/image/bCW26qKqzIbxVExtyvauY9aT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5pK3JFZN5gJVXY1TRG2HNREi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MvUqWGMrYy5qkDnuSYjkUNHH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xxQ350yqZojx1xMHqYFzL6NY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i8ekWjaeONcQWWftCY0Tjxoo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KWEfvdw8MQvds7liU6ssGUWP.jpg?f=fotoalbum_large)
het past, maar de volgende keer in het ontwerp toch iets meer ruimte aanhouden voor het plaatsen van de mechanismes aan de onderkant
:strip_exif()/f/image/ieBAbDtmaXKqUl5ls6cQW8lB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JvwZbfKrsgfiFORdaQI6brSM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X9ax4PfgvvpqLB4Zgmjknsdt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VZ6wsldNxic1OHoBkWulK6ZA.jpg?f=fotoalbum_large)
sensoren overal aan het monteren, enkel de subway moet nog een 2de sensor voor het gat aan de linkerzijde. verder de oude bekabeling van de arduino ontmanteld zodat ik deze straks op mijn cobrapin controller aan kan gaan sluiten.
de autoshooter laat ik nog even achterwege, gezien het uitlijnen met de plunger en dat ik dan weer wat moet zagen in het speelveld. verder binnenkort wat verlichtingbeugeltjes gaan monteren en bedrading gaan maken aan alle nieuwe sensoren
:strip_exif()/f/image/WHH3g5qkuJ2yyMNFhIM9rwb4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3IKaR53bPW7kuUD1HzorFhfh.jpg?f=fotoalbum_large)
en als ik mijn werktafel dan opruim dan valt het best mee hoeveel ruimte het in neemt
Wat ik me afvraag, hoe komt het speelveld straks uit te zien, en hoe ga je dat aanbrengen, 1 grote sticker oid?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Dankje, altijd leuk om te horenReinder83 schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:23:
Ik volg dit topic al een tijdje, erg gaaf om te zien!
Wat ik me afvraag, hoe komt het speelveld straks uit te zien, en hoe ga je dat aanbrengen, 1 grote sticker oid?
Er moet inderdaad nog een print op het speelveld komen, hiervoor heb ik al een simpel concept gemaakt, maar dat moet nog veel verder uitgewerkt worden. ook kan ik die eigenlijk pas afmaken als ik alle spel-modi klaar heb.
er zijn een aantal opties inderdaad om dit te doen, eigenlijk wordt normaal het hout gewoon gedrukt, daarna geboord en daarna gelakt met blanke lak. voor restauratie worden ook wel overlays van bedrukt transparant plastic gebruikt.
Anyways, ik denk dat ik deze gewoon blank laat, en ik tzt een nieuwe definitief speelveld ga maken. hopelijk vind ik in de tussentijd iemand die een beetje gunstig hout kan bedrukken of overlays kan printen.
inderdaad, goed afwerken is belangrijk, maar van origine zat er vroeger bijvoorbeeld ook mylar op sommige speelvelden, als je iets dergelijks laat bedrukken dan is dat ook prima.DukeBox schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:39:
@Reinder83 Ik denk dat een sticker niet zal werken, dat slijt zo door. Bij mijn moeder staat een kast heb ik ooit moeten bijwerken (wat kale plekken op het speelveld) dit heb ik met de hand bijgewerkt met spuitverf en er vervolgens verdunde parketlak (volgens de verkoper een van de hardste zonder kleur) met een roller overheen.
Ik heb wel een airbrush maar wat ik wil maken zal toch deels fotoprint worden, dus zelf spuiten zal waarschijnlijk hooguit de blanke lak worden.DukeBox schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:11:
@MeesterPieter Van o.a. revell heb je kleine sprayguns. Als je met veel detail en kleuren wilt werken kan dat een optie zijn. Niet goedkoop maar ook niet veel duurder dan allemaal grote potjes/bussen waar je maar een beetje van nodig hebt.
ik heb op dit speelveld gewoon wat simpele vernis gerold aan de voor en achterzijde zodat het hout wat meer beschermd is.
Je moet echt wel wat sterkers gebruiken anders heb je binnen de kortste keren slijtsporen en zelfs geulen.MeesterPieter schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:21:
ik heb op dit speelveld gewoon wat simpele vernis gerold aan de voor en achterzijde zodat het hout wat meer beschermd is.
Als hij nu wit vernis is zou je fototransfers kunnen gebruiken met daaroverheen een laklaag.
duh ?
Mja, nog niet hands-on, maar het lijkt wel logisch in elkaar te zitten en er zijn best wat tutorials te vinden, ook 1 i.c.m. cobrapin (bijvoorbeeld hier) maar die had je vast al gevonden.MeesterPieter schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:07:
Cool, je al een beetje verdiept in missionpinball?
duh ?
Ja ik ben ook nog meer aan het aanklooien met MPF, is nog best complex maar komt ook omdat ik totaal geen ervaring met dergelijke software.staefke schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:15:
[...]
Mja, nog niet hands-on, maar het lijkt wel logisch in elkaar te zitten en er zijn best wat tutorials te vinden, ook 1 i.c.m. cobrapin (bijvoorbeeld hier) maar die had je vast al gevonden.
Binnenkort weer eens wat verder mee gaan als ik de cobrapin aangesloten heb.
Wat ga je verder als basis gebruiken? wellicht leuk om ook een topic aan te maken
Ik wil een bestaande kast gaan re-themen, voordeel daarvan is denk ik dat er in ieder geval over de flow van het spel is nagedacht. Ben er alleen nog niet uit welke
Een topic starten is misschien zo'n gek idee nog niet, tips & tricks zijn altijd welkom natuurlijk
duh ?
ja het spel ontwerpen is ook nog een hele klus, dus een bestaande layout scheelt al behoorlijk.staefke schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:53:
ik was zo dom geweest onlangs een oude kast te verkopen, die had prima als donor gebruikt kunnen worden, ik had daarnaast een paar jaar terug al een paar playfields op de kop getikt maar de onderdelen zijn niet denderend van kwaliteit, wellicht dat ik nog wat kant en klare assemblies koop of dat ik via pinside wat 2e hands probeer te bemachtigen.
Ik wil een bestaande kast gaan re-themen, voordeel daarvan is denk ik dat er in ieder geval over de flow van het spel is nagedacht. Ben er alleen nog niet uit welke
Een topic starten is misschien zo'n gek idee nog niet, tips & tricks zijn altijd welkom natuurlijk
mijn ervaring is dat de meeste assemblies wel prima gebruikt kunnen worden, beetje roestig/krom is vrij makkelijk wel weer op te lossen. ik heb al mijn asssemblies gewoon helemaal gedemonteerd, met de roterende staalborstel kaal gemaakt en dan gewoon een beetje tweaken tot je het zo in elkaar hebt dat het weer goed werkt.
kijk gewoon wat je aan donors hebt staan, probeer iets te vinden wat een beetje aansluit bij het thema wat je in gedachten hebt en gewoon beginnen
:strip_exif()/f/image/IyTvlZr0qn4q0PkJUalF4VJk.jpg?f=fotoalbum_large)
ik had al het een en ander voorbereid in the MPF systeem, vorige week eindelijk eens tijd gemaakt om de cobrapin controller aan te sluiten en te testen.
gewoon simpel 1 schakelaar en spoel aangesloten en wat getest
nu dat dit werkt kan ik mn configuratie in MPF verder uit gaan breiden en ook eens gaan starten met het speelveld verder bedraden en aansluiten op de controller
ook ben ik ondertussen uit het thema
[ Voor 9% gewijzigd door MeesterPieter op 21-02-2022 14:40 ]
:strip_exif()/f/image/lHXMy0VJIYQZ0IkLKgbqaQho.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RSovyCAlvnMxFiQgNtCN49Fg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZaPjeMwuoIIYAqgKLJNPf4yf.jpg?f=fotoalbum_large)
stukje bij beetje alles aansluiten
[ Voor 6% gewijzigd door MeesterPieter op 12-03-2022 20:19 ]
Het is een 36V 12A voeding die tussen de ongeveer 29-43 volt kan leveren,DukeBox schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:35:
@MeesterPieter Is dat een 48V voeding die ik daar zie link op de een na laatste foto ?
leek me destijds wat handiger om wat meer variabel het vermogen af te kunnen stellen.
ook wel handig gebleken want boven de 30v blies ik de gangbare relais al op, dus die kon ik er ook nog mee gebruiken
heb hem nu volgens mij gewoon op maximaal staan, dus iets vn 42/43 volt.
de andere trafo is 5v 40a ofzo, die staat gewoon op 5v
[ Voor 26% gewijzigd door MeesterPieter op 12-03-2022 20:49 ]
Een van de schetsen die ik gemaakt heb wat het idee is qua artwork
:strip_exif()/f/image/Irmv0OLJqYt3tF3yBIj8apvP.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit sluit al aan bij de inserts die ik in het speelveld geplaatst heb, in het politiebureau moeten dan de modes weergegeven kunnen worden, axel is de ballsaver etc.
ook al bezig geweest om wat geluid en stemmen uit de films te rippen voor de spelmodes.
voor het cabinet heb ik ook al wat schetsen gemaakt qua artwork, maar nog niks waar ik tevreden mee was
Maargoed.. voorlopig eerst verder om het speelveld volledig aan te sluiten en werkend te krijgen, vervolgens de verlichting van de inserts toe gaan voegen, en beginnen met de eerste spelmodussen erin te bouwen.
nieuwe ideeën voor het artwork zijn overigens altijd welkom
Dankje.Mitchelll010 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:24:
Wat een werk! Lekker bezig!
Mooi stap voor stap op t gemak, zal nog wel n tijdje duren maar dat is ook prima.
:strip_exif()/f/image/a1Imkc6u233A2Tz4hhvBuk9y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X2mzSCAb5ZKWSqDMPWhxMspO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NsyRdKnFdSET1YpAbhkusouV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6khZ7MviXiNoSVsIdX4d94Vy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qgkn4efpxdlfkm1RLHEOjJPq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja inderdaad, zo kan ik ook mooi lange en korte beugeltjes maken afhankelijk waar ik ze plaats.DukeBox schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:14:
Beugeltjes zelf geprint?
de 2 opstaande palletjes smelt ik even dicht met de 3d pen en dan zit ie mooi strak vast in de beugel
Knerds rule the world!!!
Nog niet overal nee, met de laatste switches die ik aan het aansluiten ben doe ik dat wel al wat meer maar wist eerst ook nog niet of ik een switch matrix moest gaan gebruiken.hans_debruin schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:33:
Gebruik je geen algemene "-" draad (GND / ground plane) voor alle aansluitingen? Ik zie erg veel kabels. Bij flipperkasten zie je meestal een koperdraad op het bord geniet waar alle - draden aan vast zitten. Scheelt de helft aan kabels. Is ook erg handig om andere draden aan vast te solderen.
de bedoeling is dat de huidige bedrading straks goed werkt op de draaitafel waar het speelveld nu op zit.
daarna zal ik nog een keer een efficientere en langere kabelboom moeten gaan maken die ook past als het speelveld in de kast hangt.
dan kan ik de aardedraden ook wat efficienter doorlussen inderdaad
voorlopig sluit ik alles zoveel mogelijk aan dat het eenvoudig te wisselen en aan te passen is, dus ook overal connectors tussen. Ik twijfel ook nog of ik de connectors uiteindelijk laat zitten of niet ivm storingsgevoeligheid.
Dus ik kan zoiets zeker aanbevelen. Scheelt een hoop gedoe.
Ga ik vaker zo doen iig. Kan je niet tegenop met stekkers aanknijpen enzo. Zeker als je in de meterkast er lastig bij kunt komen met een krimptang.
Die soldeerbout kost een tientje ofzo. Maar echt handig.
Knerds rule the world!!!
er moeten nog wat kleine dingen aan het speelveld aangepast worden en daarna kan ik me wat meer bezig gaan houden met het game-design en de verlichting e.d.
Knerds rule the world!!!
Leuk, daarom post ik het ookhans_debruin schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:43:
Leuk zeg! Doet me denken aan een oude flipper waar ik jaren terug eens eenzelfde idee mee had. Dit geeft wel inspiratie om daar weer eens mee verder te gaan.
Het is nu ook zeker veel makkelijker/haalbaarder geworden als een jaar of 10 geleden
Simpel maar doeltreffend in dit geval. In mijn kast heb ik steek hulsen gebruikt en toen liep ik vast op het gebruik van kleuren. Dezelfde kleur op elkaar is het meest logisch maar dan kom je heel wat kleuren te kort. Uiteindelijk maar zo gemaakt dat massa overal 1 kleur is en de stuurdraden gecodeerd zijn en de kleuren voor zonering gebruikt wordt.MeesterPieter schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:54:
om te voorkomen dat ik de lampjes per ongelijk kort sluit met aansluiten heb ik maar 2 verschillende connectors gepakt.
Ja bedrading blijft een dingetje.DukeBox schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:44:
[...]
Simpel maar doeltreffend in dit geval. In mijn kast heb ik steek hulsen gebruikt en toen liep ik vast op het gebruik van kleuren. Dezelfde kleur op elkaar is het meest logisch maar dan kom je heel wat kleuren te kort. Uiteindelijk maar zo gemaakt dat massa overal 1 kleur is en de stuurdraden gecodeerd zijn en de kleuren voor zonering gebruikt wordt.
ik heb in essentie 10 kleuren draad, en heb dat verdeeld in plus en min paren
dus felrood, pastelrood, paars wit en geel zijn plus,
zwart grijs oranje blauw en groen zijn min.
voor verschillende dingen gebruik ik dan altijd de combi felrood/zwart , pastelrood/grijs, paars/oranje, wit/blauw en geel/groen. dat zoekt al heel wat makkelijker als alles rood/zwart
voor de spoelen gebruik ik 18AWG en voor de rest 22AWG dus dat verschil is ook eenvoudig te zien.
wat ook een goed idee is om de kleuren draad nog een 2de kleur te geven doormiddel van een verf(stift), zo ging dat vroeger ook.
maargoed, voor de leds heb ik maar 3 draden nodig, maar ik zie mezelf als wat bedrading aan elkaar drukken en dan gaat het al snel een keertje ergens fout, een stekker die er maar op 1 manier op past en waar in en uit van elkaar verschilt leek me dus wel handig
:strip_exif()/f/image/Pc9VXqVgJdDrPjFr82zXWf3U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rozM7M3F50LN0LbJjYXIFYcp.jpg?f=fotoalbum_large)
leds voor de middelste drop targets werken nu in de attract mode, een simpele colorwipe ingesteld om de kleuren te testen, maar daar klopt iets nog niet helemaal...
[ Voor 7% gewijzigd door MeesterPieter op 12-05-2022 08:09 ]
Ik moet nog even kijken hoe ik het instel maar de kleurkanalen lijken verkeerd ingesteld voor de leds die ik gebruik
Verder super tof project om te volgen, ik kijk elke keer weer uit naar de volgende update!
Bedankt, leuk om te horen!kuijerlattie schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:05:
Volgens mij kun je in de config van de cobrapin aangeven wat voor leds je gebruikt. Check of die op GRB of RGB staat.
Verder super tof project om te volgen, ik kijk elke keer weer uit naar de volgende update!
Ja waarschijnlijk moet ie van RGB naar GRB, binnenkort even proberen
tsja, ook die dingen beginnen langzaamaan in originele staat geld waard te worden. En als die verder compleet is dan zal het vaak toch nog minder werk zijn om hem gewoon weer origineel werkend te maken als compleet om te bouwen gok ik.DukeBox schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:49:
Wel gaaf zo, ik wou dat ik de tijd had om de kast bij mijn moeder onder handen te nemen. Die zou ik eigenlijk volledig moeten digitaliseren al heeft al dat analoge spul wel zo zijn charme.
als je dan toch zoveel werk er in gaat steken, wellicht opzoek gaan naar een los EM speelveld? die komen nog geregeld compleet voorbij voor leuk geld.
alle bedrading en lampjes etc kan je dan lekker weg doen en je eigen maken, en ben je eenmaal wat verder kun je altijd nog kiezen om eens een retheme te doen met je eigen thema o.i.d.
Op wat kleine gebruiksaanwijzingen na is hij goed werkend. Het enige is dat er wat slijtsporen te zien zijn. Rubbers en lampjes heb ik al regelmatig vervangen, er zijn af en toe wat plastic delen erg broos dus die moet je voorzichtig behandelen. Maar we spelen er ook niet vaak op.MeesterPieter schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:53:
En als die verder compleet is dan zal het vaak toch nog minder werk zijn om hem gewoon weer origineel werkend te maken als compleet om te bouwen gok ik.
Klinkt als even met de airbrush aan de slag en lekker zo latenDukeBox schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:54:
[...]
Op wat kleine gebruiksaanwijzingen na is hij goed werkend. Het enige is dat er wat slijtsporen te zien zijn. Rubbers en lampjes heb ik al regelmatig vervangen, er zijn af en toe wat plastic delen erg broos dus die moet je voorzichtig behandelen. Maar we spelen er ook niet vaak op.
welke kast is het? de laatste jaren worden er steeds meer plastic sets weer gereproduceerd, dus wellicht de moeite om te kijken of die van jou er toevallig ook al zijn
Het is echt in het hout wat uitgesleten bij de launch als bovenaan (plekken waar de bal kan stuiteren). Het levert nu nog geen problemen op voor het spelen, heel soms blijft hij bovenaan liggen dan moet je een klein duwtje geven tegen de kast.MeesterPieter schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:21:
Klinkt als even met de airbrush aan de slag en lekker zo laten
Williams Beat Time (The Bootles) uit 1967welke kast is het?
edit: kwam toevallig ook een filmpje van die kast tegen (niet die bij mijn moeder staat): YouTube: 1967 Williams BEAT TIME Pinball Machine In Action
[ Voor 43% gewijzigd door DukeBox op 14-05-2022 14:46 ]
Gelukkig is het speelveld niet al te complex qua kleuren, maar je zult inderdaad eerst het mulle hout weg moeten halen en opvullen.DukeBox schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:42:
[...]
Het is echt in het hout wat uitgesleten bij de launch als bovenaan (plekken waar de bal kan stuiteren). Het levert nu nog geen problemen op voor het spelen, heel soms blijft hij bovenaan liggen dan moet je een klein duwtje geven tegen de kast.
[...]
Williams Beat Time (The Bootles) uit 1967
edit: kwam toevallig ook een filmpje van die kast tegen (niet die bij mijn moeder staat): YouTube: 1967 Williams BEAT TIME Pinball Machine In Action
Maargoed, wellicht eens marktplaats in de gaten houden voor een oud speelveld?
Je zou kunnen kijken voor plastic folie voor de delen die nu ingesleten zijn. Dan schilder je het eerst weer mooi en dan plak je die folie erover. Dan is het beschermd en je 'smooth' het putje wat meer uit.
Ik vind die oude kasten wel charme hebben. De rust van het spel. Als je dat vergelijkt met Indiana Jones of een andere moderne kast dan is dat wel een circus kwa geluid en licht.
Knerds rule the world!!!
is ook een prima oplossing inderdaad, mylar heet dat spulhans_debruin schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:22:
Zo'n oude kast moet je zeker in originele staat laten! Dit is antiek.
Je zou kunnen kijken voor plastic folie voor de delen die nu ingesleten zijn. Dan schilder je het eerst weer mooi en dan plak je die folie erover. Dan is het beschermd en je 'smooth' het putje wat meer uit.
Ik vind die oude kasten wel charme hebben. De rust van het spel. Als je dat vergelijkt met Indiana Jones of een andere moderne kast dan is dat wel een circus kwa geluid en licht.
:strip_exif()/f/image/DNG0WRknKNrLNAeHEz6DGd22.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FVnSaXkBZJnUDsuYUypwbCtt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 17-05-2022 13:17 ]
De glasplaat kun je er normaal uit schuiven door de lockbar eerst er af te halen. Bij de latere modellen zit daarvoor een hendel rechts achter de muntdeur.DukeBox schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:15:
Ik kreeg geen detail foto voor elkaar (door de glasplaat) van de slijtage dus dat komt wel een keer als ik deze er af kan halen maar hier wel 2 fotos van de binnenkant met al het analoge spul
Meermaals al helemaal uit elkaar gehaald. Ik weet onderhand ook vrijwel elke stand van het draaikontact uit mijn hoofd.
OkDukeBox schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:56:
@MeesterPieter weet ik
Meermaals al helemaal uit elkaar gehaald. Ik weet onderhand ook vrijwel elke stand van het draaikontact uit mijn hoofd.
Zag deze speelvelden toevallig voorbij komen , wellicht kun je n losse vrij complete overnemen?
Lot speelvelden
Bieden
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Ondanks dat ik geen grote werkruimte heb werkt het zo toch vrij goed.
[ Voor 4% gewijzigd door MeesterPieter op 07-06-2022 12:46 ]
wilde het eigenlijk laten laseren, maar dat was allemaal erg duur, dus maar zelf doen
eerst een model van karton gemaakt, dat in autocad getekend en uitgeprint
oud stukkie rvs gevonden van 2mm dik, en dan slijpen, uiteindelijk maar met de dremel gedaan
:strip_exif()/f/image/yCj1n2ZJkLScdUw4zZOsq1nM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ycvPDtMXPez51qeKAptk47ro.jpg?f=fotoalbum_large)
de twee vormen gelijktijdig recht gevijld, zijn ze meteen qua vorm gelijk
:strip_exif()/f/image/YBP7uD5WfXcga8lVRcDyVQeD.jpg?f=fotoalbum_large)
beetje schuren
:strip_exif()/f/image/pkQaLpXE9E1gd6PVSVAyr7sn.jpg?f=fotoalbum_large)
binnenkort buigt een kennis ze even voor me op een hoekbank.
de gaten maak ik als laatste zodat ik ze nog af kan stemmen als het niet precies past
Dankje, hopelijk krijg ik ze een beetje netjes passendDukeBox schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:55:
Ziet er strak uit !
Heb je misschien een soort parts list? of in ieder geval betreffende de flipper, pop-bumper en kicker coils?
Leuk dat mn project een beetje inspireertRobMertens schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:18:
Wow....dit is iets waar ik als kind al van droomde...Zelf een flipperkast bouwen. Ik ben zelf ook langzaam begonnen en ben eerst alle losse onderdelen aan het proberen. Zo heb ik al een stuk software af (Arduino Nano) voor de main loop van de kast, scoreborden en ben nu met de verlichting bezig en de interactie met switches. Flippers waren één van de eerste dingen waar ik naar op zoek ging maar nergens kan ik soort van manual vinden wat je nodig hebt qua spoelen etc. Ik wil alles zoveel mogelijk zelf bouwen maar een coil kan ik beter kopen denk ik.
Heb je misschien een soort parts list? of in ieder geval betreffende de flipper, pop-bumper en kicker coils?
watbetreft onderdelen, vaak kun je onderdeelnummers gewoon uit een handleiding van een specifieke kast opzoeken (te vinden op ipdb.org)
diverse merken hebben afwijkende systemen, check dus of je dus (met name) WPC of Stern pakt.
een makkelijke shop met veel onderdelen is pinball center, typ daar flipper assembly wpc en je vind een linker en een rechter.
pop bumpers moet je even kijken of je de data east (groot rond gat) of wpc/stern(kleiner gat) versie wilt
kicker coils komen niet zo nauw, in een bestaande flipperkast zijn de hoeveelheid wikkelingen belangrijk maar je kunt straks zelf de spanning regelen per coil dus gewoon een hoop dezelfde is het eenvoudigste
neem even de tijd om uit te zoeken wat je wil, uiteindelijk is het ook fijn als je weet wat je kiest en waarom je het kiest. En als je vragen hebt roep gerust
overigens is een arduino mega straks ook wel handig omdat je veel i/o's nodig gaat hebben voor de switches
hou ook even rekening met je trafo, als je je voltage onder de 30v houdt kun je nog met van die simpele relais werken, maar dat is mogelijk wel aan de lage kant voor je flipper respons. als je boven de 30v gaat dan bijv mosfetts.
succes in ieder geval!
Zou een kicker coil ook te gebruiken zijn met kleinere projectielen? 11mm bearings bijvoorbeeld? Ik wil al een tijdje een pachinko kast gaan bouwen, zat alleen in twijfel over hoe ik een launcher in elkaar kon zetten. Misschien dat ik gewoon een kicker van een flipperkast kan gebruiken, voltage instelbaar met een potentiometer en dan een signaal pulseren via een arduino?
Lijkt me geen probleem, maar wellicht wat overkill? weet niet hoe hard/veel van die balletjes je moet wegschieten? Je zou anders ook gewoon wat kleinere solenoids kunnen scoren, wellicht is dat makkelijker, kom je ook beter weg met een lager voltage (12 of 24v bijvoorbeeld)kuijerlattie schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:08:
[...]
Zou een kicker coil ook te gebruiken zijn met kleinere projectielen? 11mm bearings bijvoorbeeld? Ik wil al een tijdje een pachinko kast gaan bouwen, zat alleen in twijfel over hoe ik een launcher in elkaar kon zetten. Misschien dat ik gewoon een kicker van een flipperkast kan gebruiken, voltage instelbaar met een potentiometer en dan een signaal pulseren via een arduino?
zoiets zie ik veel bij kleinere DIY flipperkastjes of 3d brouwsels:

eerst maar eens de houders gemonteerd, kwam er toch nog een stel tekort, binnenkort eens wat extra printen.
de kleur is maar net wat er toevallig in de 3d printer zat op dat moment
:strip_exif()/f/image/MDSyiCndgwbQIkyxzmMgsYWj.jpg?f=fotoalbum_large)
lekker klooien om t spul in groepjes aan elkaar te solderen, en vervolgens een ingaande en uitgaande stekker eruit om kortsluiting te voorkomen
:strip_exif()/f/image/ZwWL7K2poVq0fJ6yTKbqPj3Z.jpg?f=fotoalbum_large)
leds vervolgens vastzetten in de houdertjes met een 3pen
:strip_exif()/f/image/z683QMvJdOuCdBcJoytoLfX0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BIOFNUPtbiEE4ODmEekQq27F.jpg?f=fotoalbum_large)
Nederlands is makkelijker als je denkt
PSN id: NL_SToRM
Precies ook de reden van dit topic, heb je wat foto's van je project?SToRM666 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:13:
Erg cool project. Ik heb vorig jaar zelf een Shuffleton gemaakt met Arduino, maar een flipperkast zou misschien wel een leuke volgende stap kunnen zijn...
Dankjewel,Dennis schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:57:
Super vet project @MeesterPieter! Leuk dat je alles zelf doet. Mocht ie ooit hulp nodig hebben om een printplaatje op maat te maken, laat maar weten!
Ik zit er wel aan te denken dat ik voor de volgende versie(s( liefst een simpelere versie wil hebben in plaats van de WS2812 breakout led plaatjes, zodat ik geen beugeltjes meer nodig heb en ze makkelijker aan elkaar kan verbinden. ben nu veel te veel tijd kwijt met het prutsen aan die LEDs vind ik.
stern gebruikt bijvoorbeeld leds waarbij de printplaat gewoon wat langer is en dus direct mee de houder zijn, maar dat zijn dan weer geen WS2812 leds dus die kan ik niet gebruiken
idee-en zijn welkom
Super gaaf project.
★ What does that mean? ★
Ik vraag me echter af of je de copbrain controller en een pc nodig hebt om de flipperkast te laten werken. of kan dit ook enkel met arduino.
Knerds rule the world!!!
:strip_exif()/f/image/yH4Lo1ujKPvwQoer8ZAm4WMS.jpg?f=fotoalbum_large)
mijn werkplek
:strip_exif()/f/image/sbqmrOlpOfIXx3XjzgYGPNZh.jpg?f=fotoalbum_large)
voor de lampjes had ik gedacht een deel connectors te gebruiken en een deel aan elkaar te solderen, daar heb ik standaard bedrading voor gepakt die bij veel van dit soort leds gebruikt wordt, maar dit bleek achteraf wat minder handig met solderen omdat dit te snel weer af breekt
:strip_exif()/f/image/va3WxS8IBp2iisEcdgx9Wwl5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o3Buh3vAqbDOZLN3ZSp5kQJ1.jpg?f=fotoalbum_large)
altijd fijn als het begint te werken en ergens op gaat lijken
:strip_exif()/f/image/YZCpTEEZcXrLggOs0KHM8XK8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rbdlYa7mpSwddsO1DAsrodv2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/itr3VsgIQ9E3KLiIONOMqtHy.jpg?f=fotoalbum_large)
uiteindelijk gewoon dezelfde siliconen bedrading gebruikt als die ik voor de sensors gebruik, deze gaat niet kapot als ik het rechtstreeks soldeer en werkt ook met de connectors beter. Had ik eerder moeten doen want ik heb veel te lang geklooid met de andere bedrading maargoed
:strip_exif()/f/image/2gqEbTe9m2gKAfYx3gilb83B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MSBFEk33gVDLV9YzBedm5JES.jpg?f=fotoalbum_large)
zo veel mogelijk toch alles met connectors aan elkaar maken, want dat is toch het makkelijkste plaatsen en wisselen, alleen een hele hoop connectortjes krimpen. ondertussen ook daarvoor maar wat fatsoenlijk gereedschap voor gezocht
:strip_exif()/f/image/zIObbWF8EMmzOveIPFDCysIC.jpg?f=fotoalbum_large)
ik gebruik een 3D pen om de printplaatjes mooi vast te smelten aan de houders, zodat ze stevig zitten.
zowieso is zo'n 3d pen dus wel handig om te hebben, je kan er dus eenvoudig dingen mee aan elkaar smelten, zo heb ik de baan onder het speelveld uit meerdere delen geprint, en daarna met de 3D pen aan elkaar gemaakt, daarmee is het super stevig als je het langzaam op laat warmen en goed laat versmelten.
voor wie het interessant vind dacht ik een kleine video te maken hoe ik die printplaatjes op de houders maak.
Handig gebruik ook van zo'n 3D-pen. Die heb ik ook al een tijdje liggen maar had er nog geen goed doel voor. Nu wel. Is wellicht toch net wat steviger/handiger dan hot glue.
Knerds rule the world!!!
Ja ik ben het gewoon eens gaan proberen en werkt dus prima, het helpt vooral om te zorgen dat je de tijd neemt om het "oude" materiaal goed op te laten warmen. ook iets om te helpen om het netjes weer vlak te maken (zoals de platte schroevendraaier in het filmpje) helpt goed om het wat netter te laten afkoelen.hans_debruin schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:24:
Leuk project!
Handig gebruik ook van zo'n 3D-pen. Die heb ik ook al een tijdje liggen maar had er nog geen goed doel voor. Nu wel. Is wellicht toch net wat steviger/handiger dan hot glue.
is trouwens PLA wat ik gebruik, heb het nog niet met ander materiaal getest
de lichtjes worden aangestuurd vanuit de Cobrapin controller, wanneer ze gaan branden kan je zelf in MPF configureren, bijvoorbeeld nadat een bepaalde switch geraakt wordt, of voorgeprogrammeerde shows, zoals bijvoorbeeld de attract show voordat je het spel startsen_v schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:02:
wat gebruik je om de lichtjes aan te laten gaan. Doe je het als je flipper of bumper wordt geactiveerd of heb je aparte sensoren?
dan heb je dus een losse schakelaar en flipperknop.
iedere knop werkt natuurlijk, maar het is ook wel fijn als het als een flipperknop voelt natuurlijk
Echt supergaaf en knapMeesterPieter schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:31:
Nog wat bewegend beeld erbij
[YouTube: Playfield LED Lights Inserts | PnP Pinball #25 | DIY homemade pinball]

(en ook hulde voor je geduld, want ik denk dat een hoop stranden omdat het veel tijd en doorzettingsvermogen vergt)
Dankjewelybos schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:53:
[...]
Echt supergaaf en knap![]()
![]()
(en ook hulde voor je geduld, want ik denk dat een hoop stranden omdat het veel tijd en doorzettingsvermogen vergt)
ja het voordeel is dat ik de ruimte heb om het project gewoon even een paar maanden aan de kant te kunnen zetten en het later weer op te pakken. Verder probeer ik het stukje voor stukje op te bouwen zodat ik mijn eigen succes momentjes ervaar als ik weer een stap verder ben.
Ik vind het daarnaast ook leuk om te zien dat het delen van mijn project weer anderen inspireert om zoiets op te starten
Mooi dat je project nog looptRobMertens schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:08:
Wat gaaf om te zien. Ik ben ook al bijna 2 jaar bezig met een homebrew vanaf 0 maar ben vorige maand geswitched naar een Raspberry Pi4B als "brain". Ik had 3 Arduino Mega's in gedachten maar aangekomen bij het toevoegen van een DMD of monitor en het geluid liep ik toch wel tegen ernstige beperkingen aan. Nu is mijn plan om één Arduino als extern apparaat te gebruiken om alle switches te monitoren. Geweldige hobby en die van jou ziet er al geweldig uit!
hier is het project ondertussen weer erg rustig door gebrek aan tijd