RobMertens schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:18:
Wow....dit is iets waar ik als kind al van droomde...Zelf een flipperkast bouwen. Ik ben zelf ook langzaam begonnen en ben eerst alle losse onderdelen aan het proberen. Zo heb ik al een stuk software af (Arduino Nano) voor de main loop van de kast, scoreborden en ben nu met de verlichting bezig en de interactie met switches. Flippers waren één van de eerste dingen waar ik naar op zoek ging maar nergens kan ik soort van manual vinden wat je nodig hebt qua spoelen etc. Ik wil alles zoveel mogelijk zelf bouwen maar een coil kan ik beter kopen denk ik.
Heb je misschien een soort parts list? of in ieder geval betreffende de flipper, pop-bumper en kicker coils?
Leuk dat mn project een beetje inspireert
watbetreft onderdelen, vaak kun je onderdeelnummers gewoon uit een handleiding van een specifieke kast opzoeken (te vinden op ipdb.org)
diverse merken hebben afwijkende systemen, check dus of je dus (met name) WPC of Stern pakt.
een makkelijke shop met veel onderdelen is pinball center, typ daar flipper assembly wpc en je vind een linker en een rechter.
pop bumpers moet je even kijken of je de data east (groot rond gat) of wpc/stern(kleiner gat) versie wilt
kicker coils komen niet zo nauw, in een bestaande flipperkast zijn de hoeveelheid wikkelingen belangrijk maar je kunt straks zelf de spanning regelen per coil dus gewoon een hoop dezelfde is het eenvoudigste
neem even de tijd om uit te zoeken wat je wil, uiteindelijk is het ook fijn als je weet wat je kiest en waarom je het kiest. En als je vragen hebt roep gerust
overigens is een arduino mega straks ook wel handig omdat je veel i/o's nodig gaat hebben voor de switches
hou ook even rekening met je trafo, als je je voltage onder de 30v houdt kun je nog met van die simpele relais werken, maar dat is mogelijk wel aan de lage kant voor je flipper respons. als je boven de 30v gaat dan bijv mosfetts.
succes in ieder geval!