Toon posts:

[Build] Zelfbouw Flipperkast

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:54
Hierbij een build topic van mijn zelfbouw flipperkast.

Ik kreeg meerdere vragen voor een build topic, en wat feedback of goede idee-en kan ik altijd gebruiken. Reacties dus welkom :+ :*)

*edit*

Ondertussen weer wat stappen verder, zie het eind van het topic voor de laatste vorderingen:

*edit*

Ik ben ondertussen zover dat ik mijn eerste prototype speelveld aan het aansluiten ben, het speelveld is nog niet klaar maar bevat al wel grotendeels de belangrijkste onderdelen, ramps, solenoids en ballguides.

Hier is natuurlijk al behoorlijk wat aan vooraf gegaan, maar zal het voorlopig even houden bij de hoofdlijnen

Het waarom, ik heb meedere flipperkasten gehad en was op zoek naar een project om mezelf bezig te houden en voldoende uit te dagen.

Uiteindelijk kwam ik met het idee om met iets van een arduino en/of raspberry zelf een soort flipperkast te gaan maken, dat uiteindelijk tot dit project heeft geleid.

Het doel is om een volledig werkende flipperkast te maken, tot welk detailniveau ik daarin ga staat nog niet helemaal vast. Ik heb geen richt wanneer de kast klaar moet zijn, in mijn hoofd zie ik het als een 5-jarenproject.

mijn eerste mijlpalen was om tenminste een werkend speelveld te maken, dat is me in ieder geval al gelukt

het doel is niet zozeer het eindresultaat alswel het proces, en het liefst maak ik veel dingen ook zelf.

[Voor 12% gewijzigd door MeesterPieter op 12-04-2022 21:44]

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

• MeesterPieter
Een van de eerste dingen die ik gedaan heb is om een 3D printer te bouwen zodat ik zelf onderdelen kan gaan maken. ik wil niet afhankelijk zijn van standaard onderdelen en heb daarom na een reviewtopic van hier besloten om een Anet A6 in elkaar te knutselen:

ook ben ik op zoek gegaan naar speelveld onderdelen van oude flipperkasten

uiteindelijk een oud simpsons speelveld gevonden wat grotendeels compleet wat, dat gaat als basis dienen.
deze is gestript voor de onderdelen, en ik wilde zelf een nieuw speelveld frezen, en hier in stapjes dingen op gaan maken en werkend krijgen

wat tests gedaan met ws2811 leds en een arduino voor als ik later aan de verlichting ga werken, tevens leek me dit leuk om tzt van een oud speelveld zo een decoratiestuk te kunnen maken

ik heb een berkenplex plaat van 12mm als uitgangspunt genomen voor mijn 1e whitewood prototype
helaas net iets dunner als origineel (13mm) waardoor ik af en toe wat modificaties zal moeten maken aan de onderdelen die erop komen maar dat is wel te overkomen

• MeesterPieter
Het speelveld teken ik in autocad zodat ik een mooi stencil kan printen om te frezen/boren en ik later eventueel een 2e versie kan maken met hetzelfde uitgangspunt om de verschillen te minimaliseren

de layout aan de onderzijde van het speelveld neem ik over van het oude speelveld aangezien dit een goed werkend principe is.

een boorstandaard gekocht en omgedraaid gemonteerd om rechte gaten te kunnen boren, het speelveld gaat immers niet onder een boorkolom passen

voor de sleuven heb ik een simpele bovenfrees gebruikt

vervolgens de eerste onderdelen printen en monteren

• MeesterPieter
Hierna ben ik met de solenoids begonnen, de flipperkasten waar mijn onderdelen vanaf komen werkte oorspronkelijk met een viertal voltages, (circa) 6v 12v 20v en 48v.

de solenoids werken allemaal op 48v, en voor het schakelen ervan worden mosfets in plaats van relais gebruikt. enige afwijkende zijn de flipperspoelen, die werken op zowel 48 als 20v, als je namelijk de flipperknop ingedrukt houdt dan zou continue 48v ervoor zorgen dat de spoel (en/of de mosfet) doorbrandt. om dit te voorkomen zit er een apart circuit ingebouwd dat de flipper na circa 50ms overschakelt van 48v naar 20v om het doorbranden te voorkomen.

mijn doel is om het aantal verschillende stroombronnen zo min mogelijk te houden, maar ik heb in ieder geval 5v nodig voor de schakelaars en de aansturing van de arduino, en 40-50v voor de solenoids

anyways, eerst maar eens een spoel proberen te schakelen met een mosfet, dus getest met 5v vanuit de arduino en 12v om de solenoid aan te sturen, want de trafo had ik nog niet binnen

• MeesterPieter
zodra je dingen begint te monteren aan een speelveld merk je al snel dat je regelmatig aan de bovenkant en dan weer de onderkant moet werken, en vervolgens begint die plaat ook nog snel zwaar te worden met al dat metaal eraan geschroefd, iets sneller als ik gedacht had moet ik dus een rotisserie hebben om het speelveld in te kunnen hangen om er makkelijk aan te werken.

nu zijn die dingen te koop, maar behoorlijk prijzig en nogal groot en log, daarom heb ik bedacht om zelf een demontabel frame te ontwerpen van aluminiumprofielen die je ook wel eens voor 3d printers gebruikt. lekker licht, goedkoop, en als je het langere tijd niet gebruikt mooi compact op te ruimen want zo heel veel extra ruimte heb ik niet in mijn werkplaatsje

kortom, wat aluminium profielen en montagemateriaal gekocht

draaimechanisme bedacht en geprint

al met al was ik een euro of 60-70 kwijt voor de rotisserie, zo blijft het een beetje leuk

• MeesterPieter
mijn eerste doel was een zeer simpel speelveld maken wat ik werkend krijg.
dan kun je een succesje boeken en daarop verder bouwen want dat geeft me weer meer energie om het project draaiend te houden.

Hiervoor ga ik nog even zonder het hele arduino verhaal starten, dus gewoon de switches op 5v en de solenoids op de ondertussen binnengekomen 46v trafo. schakelen doormiddel van een mosfet, maar dus de schakelaars nog niet via de arduino laten lopen.

bedrading gemaakt voor de flippers en de slingshots

als eerste enkel de flippers aangesloten, natuurlijk schroef je de eerste keer nooit alles precies goed, dus daar kom je dan meteen achter dat de bal niet overal tussen past XD

• MeesterPieter
Nouja, project eigenlijk al geslaagd, want ik heb het werkend gekregen, voor mij een belangrijke mijlpaal in ieder geval

daarna verder gegaan met het monteren van de schakelaars voor de baldoorvoer, en de spoelen daarvan aansluiten

al snel had ik een aantal mosfets doorgebrand, gelukkig had ik ook nog een paar zwaardere liggen die bedoeld zijn voor het aansturen van het hittebed van de 3d printer, die heb ik uiteindelijk gebruikt voor de flippers, en voor de rest heb ik wat relais gebruikt om het toch allemaal aangesloten te krijgen nadat ik weer nieuwe spullen besteld heb en daarop wacht

al met al de onderkant van het speelveld werkend, welliswaar moet er nog heel veel veranderen want als ik nu de schakelaars te lang activeer brand de boel door (etc etc :P) maargoed, het begin staat er nu wel echt.

• WillemHteA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:18
Gaaf project👍😀
Mooi dat je ook het speelveld helemaal zelf bouwt.
Ik heb, maar dan wel op basis van een oud speelveld, een beetje hetzelfde gedaan, zie WillemHteA in "Flipperkast bouwen"

Ik ben benieuwd naar het vervolg...🤓

PS Weet je zeker dat de solenoïdes voor 48 volt bedoeld zijn? In mijn kast werkte alles op 24 volt.

[Voor 16% gewijzigd door WillemHteA op 22-04-2021 17:43]

• MeesterPieter
Bedankt :)

ja deze zijn 48volt er zit een aardig verschil tussen Electro Mechanisch (EM) en Solid State (SS) flipperkasten, en ook nog tussen de verschillende fabrikanten. Straks meer

[Voor 26% gewijzigd door MeesterPieter op 22-04-2021 18:12]

• MeesterPieter
Met de onderzijde soort van werkend is de volgende uitdaging de rest van het speelveld te gaan maken.
de vele variaties op de layout van het donor speelveld die ik heb gemaakt zal ik jullie besparen, uiteindelijk heb ik besloten het 1e speelveld toch niet te complex te maken en op hoofdlijnen de layout gelijk te houden

de rotisserie staat nu op een inklapbare werktafel, dat werkt wel fijner

tekenen van het speelveld in autocad

als er per ongeluk iets blijft hangen, of een mosfetje doorbrand dan is er nogal snel het risico dat er een spoel door brandt, dus heb ik voor beide voltages maar een stroomverdeelbord geplaatst zodat ik per groep een zekering kan plaatsen, zodoende brand er eerst een zekering door, dat is wat fijner als een spoel. Ook de trafo's heb ik ook nog maar eens gezekerd, better safe than sorry

goed, vervolgens moet alles weer uit elkaar, want om de nieuwe gaten te frezen moet het speelveld toch weer kaal, maar ik ben er van overtuigd dat ik het tzt wel weer werkend krijg nu ik dat eenmaal voor elkaar heb gekregen

volgende stop, een hoop freeswerk!

een van de lastigere dingen was een nette balgoot maken, maar na een paar proefstukken is dat ook goed gelukt

al met al natuurlijk wel een paar foutjes gemaakt, maar gelukkig weinig wat problemen oplevert, al met al een hoop tijd gekost om alles te frezen maar wel leuk werk wat voldoening geeft als het lukt

• MeesterPieter
met al die gaten kan ik weer aan de slag met het opbouwen van het speelveld

ballguides kan ik veelal hergebruiken, verder de assemblies van de solenoids monteren

3d printer is ook wel leuk hierbij, ook al wat idee-en voor het thema

ook het backboard gemaakt waar de ramp op rust

vervolgens moet de hele bende natuurlijk bedraad worden, op dit moment maak ik alleen nog de bedrading voor de solenoids en de bijbehorende switches, alle switches die niet direct noodzakelijk zijn laat ik nog even voor wat het is.

per unit een kabelboom gemaakt met een connector vlak bij de unit, dat werkt hopelijk een beetje makkelijker straks, wel zo gemaakt dat ik de stekkers niet eenvoudig omwissel tussen verschillende units

vervolgens de lading zwaardere mosfets gemonteerd zodat ik kan gaan beginnen met testen

• MeesterPieter
Ik kon een mooie lege kast krijgen, was eigenlijk van plan om deze zelf te gaan maken maar aangezien ik toch besloten had voor een standaard maat te gaan, en dit ook nog eens veel goedkoper was, toch maar besloten voor een kant en klare kast te gaan, aangezien het resultaat als ik het netjes zelf zou maken hooguit vergelijkbaar is kan ik mn tijd en energie beter in het interessantere deel van het project steken.

ik mis alleen de scharnieren van de kopkast, die wil ik dus zelf uit RVS maken

de rest van de kast heb ik ondertussen bijna compleet, deurtje sierlijsten poten lockbar etc, ik ben er alleen nog niet uit wat ik met de kopkast ga doen, ik heb nog wel een DMD scherm liggen voor een flipperkast, maar misschien is gewoon een LCD scherm o.i.d. eenvoudiger te maken. zien we tegen die tijd wel weer

voor nu laat ik de maverick bedrukking op kast gewoon lekker zitten, ziet er nog redelijk netjes uit en ik ben toch nog lang niet zover dat ik decals ga ontwerpen voor het thema wat ik in gedachten heb

• MeesterPieter

bekabeling voor alle gemonteerde solenoids en switches gemaakt, alle solenoids getest en alle switches getest, dan kunnen we toch weer verder met het aansluiten.

eigenlijk wilde ik het aansluiten via de arduino nog even uitstellen, merk toch wel dat dat programmeren niet zo mijn ding is, maar als kreeg bij de nieuwe solenoids er teveel last van dat de klap van de solenoid de switch weer triggerde of dat de solenoid om een andere reden bleef klapperen, kortom, dit ging hem zo niet worden, die arduino moet ertussen. zowieso heb ik dan veel minder risico dat de boel doorbrandt omdat er iets blijft hangen.

paar keer in mn eentje aan begonnen, wilde niet zo vlotten, uiteindelijk samen met een maatje samen aan gaan zitten en daarmee een heel end vooruit gekomen.

De flippers werken oorspronkelijk wat anders als de andere spoelen in de kast, namelijk met verschillende voltages voor de activatie en de hold functie, in dit geval 48v om de flipper krachtig omhoog te schieten, en 20v om de flipper in de geactiveerde toestand te houden als de flipper langer als 40ms geactiveerd wordt.
Om dit te omzeilen heb ik uitgevonden dat het mogelijk is om een solenoid te pulseren, oftewel inplaats van het voltage verlagen kan je ook de gemiddelde activatieduur verlagen, de spoel pulseert dan in een hoog tempo tussen aan en uit waardoor hij niet op vol vermogen geactiveerd wordt.

Eerst softwarematig bedacht hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen, en daarna zijn we gaan testen wat dit nu in de praktijk opleverde:

uiteindelijk blijkt dus dat je inderdaad het vermogen op deze manier goed kunt reguleren, ik vond het wel een eye opener dat dit blijkbaar gewoon goed werkt als je pulseert met een tiende van een milliseconde, dat is voor mij als leek gewoon zo enorm snel dat ik niet verwacht had dat je dat zo zou kunnen laten werken.
het pulseren leverde wel een wat onwennige toon op voor een flipperkastspoel, maar door te spelen met de snelheid van het pulseren hadden we ook nog invloed op de toonhoogte die daarmee geproduceerd werd. de verhouding 1ms aan 4ms uit leek prima te functioneren, maar wel wat irritant qua toonhoogte, 0.1ms / 0.4ms werd nog erger, en uiteindelijk nu even voor 2ms/8ms gekozen wat een weinig irritant gebrom oplevert.

uiteindelijk is dit een beetje uitvogelen nou ook wel de reden waarom ik eerst zoveel mogelijk zelf wil maken wat zelf kan, en ook erg leuk als het een onverwacht goed resultaat oplevert

• MeesterPieter
flippers test nummer 2

nou dat lijkt voor nu geslaagd, tijd om de volgende solenoids te programmeren en aan te sluiten

als volgende hebben we de 3 turbobumpers aangesloten, om de een of andere reden hadden die meer last van ghosting in de bedrading bij de arduino, uiteindelijk hebben we overal wat weerstandjes tussen de schakelaars gezet en de arduino waarmee het probleem opgelost lijkt te zijn, wellicht niet helemaal de wetenschappelijke aanpak maargoed, het werkt. de bedrading wordt wel al snel een chaos, dus daar moet snel wat aan gebeuren

en na wat geklooi werken de turbobumpers ook:

voordat ik het volgende aan kan gaan sluiten moet er eerst weer wat software geschreven worden, en met de huidige dradenbende is het wel erg fragiel dus ik ga proberen om een simpel printplaatje met wat stekkers en weerstanden te maken om dat wat werkbaarder te maken

[Voor 14% gewijzigd door MeesterPieter op 22-04-2021 22:07]

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:12
Heel gaaf!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeesterPieter
er lopen nu nogal wat draden door elkaar, en moet tussen de schakelaars dus wat weerstandjes plaatsen om spookstroompjes te voorkomen in de arduino. ben maar begonnen om alles wat op 5v werkt qua schakelaars/arduino en mosfet op 1 bordje te bakken met wat stekkers, dan is het in ieder geval iets degelijker en kan ik weer even verder. uiteindelijk is het waarschijnlijk het handigste om alles te combineren op 1 printplaat waar ik de arduino direct op kan pluggen ofzo maar dat zien we tegen die tijd wel weer

nee niet al te netjes maar zolang het werkt vind ik het even prima

dit is voldoende om de flippers werkend te krijgen, binnenkort ook de turbobumpers erbij prikken, daarna is denk ik de balgoot aan de beurt om aan te gaan sluiten

[Voor 8% gewijzigd door MeesterPieter op 23-04-2021 18:35]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MeesterPieter
ook de bumpers nu via de printplaat aangesloten

mooie chaos maar het werkt, en gelukkig wat betrouwbaarder als met een breadboard

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:37
Wat een gaaf project, zelf vaak aan zoiets gedacht, heb nog een stuk of 7 oude kapotte flipperkasten in de opslag, maar ik heb er de tijd gewoon niet voor, helaas.

• MeesterPieter
ja er gaat best wat tijd in zitten,
maargoed met een oude flipperkast kun je er natuurlijk voor kiezen om een hele hoop niet te doen en over te nemen van de oude kast. en zelf kiezen wat je leuk vind om wel zelf te doen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeesterPieter
Wat dingen toegevoegd, de kickback had nog geen schakelaar en bedrading, een startknop toegevoegd, en heel wat extra bekabeling gemaakt. Alle spoelen heb ik aangesloten op het voedingsbord en zijn dan straks per groepje van 2 of 3 gezekerd

voor de kickback moet ik nog een juiste maat plunger hebben, en ik moet alle schakelaars van de droptargets nog voorzien van bedrading.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:37
gaat toch wel kriebelen om ook iets te doen :D

btw, ik zie nu pas dat ik 2 jaar geleden al op je topic op flipperforum.be heb gereageerd. Zulke dingen bouwen kost tijd :D

• MeesterPieter
Ja, ik zie het ook als 5-jaren project ofzo, af en toe ligt het ook een tijd stil hoor
(zo ben ik ondertussen ook nog mn oldtimer aan het restaureren met een maatje van me..)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeesterPieter
verder met de printplaat en bedrading maken

vooralsnog zonder switchmatrix, maar voor de volgende stap zal ik daarmee wel moeten beginnen anders dan kom ik poorten tekort

[Voor 5% gewijzigd door MeesterPieter op 04-05-2021 12:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeesterPieter
Rampflap gemaakt van rvs

ook alweer druk bezig geweest met de bedrading , alle droptargets bekabeld en daarna alles uitgezocht om om de printplaat te kunnen monteren, grotendeels klaar nu dus als ik de software klaar heb kan ik binnenkort gaan testen om de rest van de spoelen aan te sluiten

heel fijn al die draden, en dan te bedenken dat de meeste switches nog geplaatst moeten worden, laat staan verlichting e.d. 8)7 achja, we komen er wel :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:44

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

MeesterPieter schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:10:
heel fijn al die draden, en dan te bedenken dat de meeste switches nog geplaatst moeten worden, laat staan verlichting e.d. 8)7 achja, we komen er wel :P
Had je niet een hoop draden kunnen beperkten door de nul via een massa plaat o.i.d. te laten lopen ?

b.t.w. mbij mijn moeder staat ook een kast maar die is volledig elektromechanisch. Die begint steeds meer kuren te vertonen door slijtage wat niet eenvoudig is op te lossen. Door alles via een raspberry o.i.d. aan te sturen is dan misschien ook nog een optie dus ben erg blij moet je topic voor de inspiratie.

[Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 10-05-2021 19:17]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeesterPieter
DukeBox schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:14:
[...]

Had je niet een hoop draden kunnen beperkten door de nul via een massa plaat o.i.d. te laten lopen ?

b.t.w. mbij mijn moeder staat ook een kast maar die is volledig elektromechanisch. Die begint steeds meer kuren te vertonen door slijtage wat niet eenvoudig is op te lossen. Door alles via een raspberry o.i.d. aan te sturen is dan misschien ook nog een optie dus ben erg blij moet je topic voor de inspiratie.
ik heb nu een massapunt op de printplaat gemaakt, uiteindelijk moet je toch ergens een kabel naartoe maken. zowieso moet straks de bedrading van de switches toch weer anders, omdat ik een switch matrix nodig ga hebben en anders heb ik I/O porten tekort. alles op 1 bord leek me voor nu nog even het handigste, maarja dat is voordat je ziet wat een berg bedrading je hebt... :P

watbetreft die EM kast, er zijn een aantal arduino voorbeelden van EM kasten te vinden, zoals je bij mij ziet is het wel een heel project maar het voordeel is ook dat je mogelijk weer nieuwe functies kunt toevoegen

[Voor 51% gewijzigd door MeesterPieter op 10-05-2021 19:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

MeesterPieter schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:23:
zoals je bij mij ziet is het wel een heel project maar het voordeel is ook dat je mogelijk weer nieuwe functies kunt toevoegen
Ik heb wel wat ervaring met pi's en aansturen van sensoren (massage stoelen) dus ik houd het denk ik daar bij. En ook daar was het leuk om meer functies/programma's te maken dan er eigenlijk nodig was.

Iets dat mij ook leuk leek voor een flipperkast, baltracking toevoegen en zo een auto-play functie te maken voor de show.

[Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 10-05-2021 19:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeesterPieter
DukeBox schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:36:
[...]

Ik heb wel wat ervaring met pi's en aansturen van sensoren (massage stoelen) dus ik houd het denk ik daar bij. En ook daar was het leuk om meer functies/programma's te maken dan er eigenlijk nodig was.

Iets dat mij ook leuk leek voor een flipperkast, baltracking toevoegen en zo een auto-play functie te maken voor de show.
kijk dan vooral ook eens op pinside. als je met een pi gaat werken kun je ook MPF (mission pinball framework) gebruiken. ik verwacht verder in mijn project ook dat ik daarop over ga stappen

[Voor 54% gewijzigd door MeesterPieter op 10-05-2021 19:44]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MeesterPieter
met de printplaat klaar is het tijd om de rest van de spoelen aan te gaan sluiten,

ik kwam al snel wat kleine probleempjes met de printplaat tegen, die waren vrij snel gefixt, maar na 2x de bedrading los en vast koppelen werd de dradenbende steeds groter, dus eerst maar de bedrading wat gefatsoeneerd

na wat proberen werkt een deel van de spoelen nu, alleen de slingshots en de droptargets moet ik nog uitzoeken waarom die niet werken, nog geen tijd voor gehad.
en ik vermoed dat er ergens iets in de bedrading van de upkickers van de groene en gele ramp iets niet klopt, als ik 1 van de sensoren trigger gaan ze nu allebij aan :P

al met al lekker bezig geweest, binnenkort weer verder prullen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MeesterPieter
het foam achter de vaste targets was aan vernieuwing toe, ook had ik wat foam nodig voor het eind van de plastic ramp

hiervoor 5mmx10mm tochtband gebruikt, is dezelfde structuur en de juiste afmeting

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeesterPieter
Daarna bezig geweest om de spinner te monteren, even uitzoeken hoe dat nu precies werkt en moest de verbinding tussen de switch en de spinner namaken want die had ik niet, kwestie van een stuk stevig draad op de juiste lengte maken zodat die er goed tussenpast en je de schakelaar hoort klikken als ie draait

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MeesterPieter
Na het testen van de printplaat werkte ongeveer de helft van de spoelen, nouja kan slechter :P

na wat prullen eigenlijk alles wel werkend gekregen, enkel een paar schakelaars die ik eigenlijk nog niet direct nodig heb heb ik maar even gelaten voor wat het is.

eerste testrondje

en wat meer toelichting voor wie het interessant vind:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeesterPieter
er moeten nog heel wat rubbers en paaltjes geplaatst worden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeesterPieter
kleine stapjes

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MeesterPieter
wat meer paaltjes en rubbers, blijft die bal tenminste dadelijk niet overal meer hangen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeesterPieter
Begint op een speelveld te lijken

[Voor 63% gewijzigd door MeesterPieter op 26-05-2021 20:09]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Video staat nog op prive. Begint er verder mooi uit te zien, leuk dat je hem helemaal zelf aan het bouwen bent.

• MeesterPieter
_ferry_ schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:08:
[...]

Video staat nog op prive. Begint er verder mooi uit te zien, leuk dat je hem helemaal zelf aan het bouwen bent.
Dankje, Gefixt, de preview deed het inderdaad ook niet meteen, logisch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeesterPieter
Met het werkende speelveld kan ik weer een stap verder. Zoals verlichting en verdere aansturing score speldiepgang.

De arduino werkt voor een simpel spel maar voor een complexer spel ga ik het daarmee niet redden. Ik ben me daarom aan het verdiepen in het missionpinball framework. Een open source basis voor flipperkasten. Ik moet de printplaten die hiermee werken nog gaan bestellen maar ondertussen druk bezig om mn flippersysteem alvast digitaal te maken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeesterPieter
om verlichting in het speelveld te maken heb ik wat "inserts" in 3d nagetekend en geprint, binnenkort eens testen of ik deze netjes in kan frezen/lijmen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dearn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-05 23:19

dearn

ArcadeWinkel.nl

Ontzettend gaaf project. Hoop werk maar wat een feest om te volgen (en om te mogen bouwen lijkt mij). Succes!

Houdt zich bezig met arcade projectjes :-) | ArcadeWinkel.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MeesterPieter
dearn schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:37:
Ontzettend gaaf project. Hoop werk maar wat een feest om te volgen (en om te mogen bouwen lijkt mij). Succes!
Dankje :) het zal nog een hele tijd duren voordat ie echt af is maar voorlopig vermaak ik me er prima mee inderdaad :P

[Voor 94% gewijzigd door MeesterPieter op 30-06-2021 21:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeesterPieter
wat proefstukjes gemaakt voor de inserts, gemaakt met 2 verschillende maten forstner boren, voor de andere vormen ben ik nog een beetje aan het uitproberen hoe ik die het best kan maken, met de bovenfrees of de dremel, nog wat andere boortjes besteld wat de rondingen zijn vrij klein

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeesterPieter
test met neopixels onder de inserts

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MeesterPieter
nu ik toch met de verlichting bezig was ook nog maar even met het wand-decoratie speelveld bezig geweest

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MeesterPieter
de licht show is nog heel simpel, en heb een mp3 speler toegevoegd aan de arduino met de originele muziek van de starwars flipperkast waar het veld uit komt, die draait nu gewoon op random. Nog een hoop aan te passen maar het begint echt wel op wat leuks te lijken voor aan de muur

• MeesterPieter
nog wat meer aan het testen met de inserts.

wat meer verschillende modellen gemaakt en geprint

een aantal verschillende manieren getest met frezen, omdat de inserts relatief klein zijn is het aardig priegelwerk, heb een dremel met router opzetstuk getest maar dat ging ook niet lekker. freestjes met kogellager om te kopieren gaat ook niet vanwege de rand die ik erin moet frezen, dus uiteindelijk uitgekomen op 6x6 en 6x4mm frezen, waarbij ik de hals gebruik om tegen de mal te houden.

zo moet zo'n insert er in:

mal:

wat ruimte onder het test plaatje om goed te kunnen frezen, en wat ruimte tussen de mal en de test plaat zodat ik enkel met de hals van de frees tegen de mal kom.

eerst een gat boren want dat vind dat 4mm freesje niet zo leuk om te doen

de 4x6mm gaat volledig door de plaat

dan heb je een mooi gat van 2mm kleiner als de mal

dan de frees wisselen voor 6x6mm en de diepte precies instellen, ongeveer 6mm

en dan ziet het er ongeveer zo uit

met een cnc wordt het natuurlijk veel netter, maar die heb ik niet, al moet ik dat wellicht overwegen voor de definitieve versie. eerst maar eens kijken of het zo gaat lukken zonder al te veel missers

• MeesterPieter
ondertussen wat verder getest met frezen, met een ring op de baseplate werkt het toch wat beter, dus nu een mal maken voor alle inserts die ik wil gebruiken en dan kan ik weer verder

ondertussen is ook mijn nieuwe controller binnengekomen uit de USA, was even spannend bij de douane, die wilden eerst dat ik 4700 euro aan importkosten ging betalen, uiteindelijk opgelost en was het gelukkig maar 21 euro. wel weer een hoop extra tijd en gedoe gekost. Leuk detail is dat ze eerst vrolijk reageren dat je het pakketje gewoon kan ophalen (en dus 4700 euro aftikken) en daarna bezwaar kan maken. Na een aatal keer aandringen begrepen ze toch dat ik geen 5000 euro heb liggen om fouten van postnl op te lossen. achja, foutje bedankt

• MeesterPieter
Helaas is mn speelveld nat geworden door een lekkage in mn hobby hok, met het hout is naast wat verkleuring weinig mis maar de meeste metalen onderdelen moet ik toch demonteren om netjes te maken

hopelijk zijn de trafo's niet beschadigd, die moet ik nog testen.

maargoed, ik wilde eigenlijk nog niet heel het speelveld uit elkaar halen om de inserts te gaan frezen, goed excuus om die dan nu toch in te gaan frezen. en aangezien het speelveld toch al wat beschadigd is nu hoef ik me ook niet te druk te maken dat ik het super netjes wil doen.

dus beetje ontwerp aan het maken waar ik inserts ga plaatsen

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

LE-GEN-DA-RISCH!

Sorry, kon het niet laten. Maar dit is tof. Ik zag de titel van het topic en dacht: zal wel weer een toffe digitale zijn, maar nee, het is een echte! Hulde! Ga zo door! d:)b

• MeesterPieter
CH4OS schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:12:
LE-GEN-DA-RISCH!

Sorry, kon het niet laten. Maar dit is tof. Ik zag de titel van het topic en dacht: zal wel weer een toffe digitale zijn, maar nee, het is een echte! Hulde! Ga zo door! d:)b
thanx 8) , tempo ligt de laatste tijd wat lager maar met kleine stapjes kom ik er ook wel :)

• MeesterPieter
vandaag het speelveld wat ingekort naar de juiste afmetingen.

daarna wat freeswerk voor de inserts gedaan, veel werk maar resultaat ziet er goed uit

• MeesterPieter
omdat ik vond dat ik rechtsonder nog wat miste had ik daar al een gat gemaakt om een scoop bij te plaatsen.

terwijl ik daarmee bezig was bedacht ik me dat ik wellicht ook de scoop kan combineren met de kickout links naast de ramp, dus een ramp gemaakt voor onder het speelveld zodat de bal vanuit de kickout naar de scoop kan rollen

voor wie het interessant vind, de ramp heb ik met de 3dprinter uit 2 stukken gemaakt, en daarna aan de buitenkant aan elkaar "gelast" met een 3d pen. alleen de buitenkant gedaan want dan blijft de binnenzijde mooi recht en glad

• MeesterPieter
ondertussen de mal voor alle inserts af, dus ik kan weer verder met infrezen

• MeesterPieter
wat laatste aanpassingen aan de layout van de inserts en alle buitenafmetingen eerst gefreesd, volgende keer weer verder om de gaten te maken

begint op een echt speelveld te lijken

• MeesterPieter

voor de volgende stap eerst gaten geboord omdat ik een kleinere frees gebruik

• MeesterPieter
na het frezen moeten alle gaten bijgewerkt worden om de randen netjes te krijgen zodat de inserts goed passen en vlak liggen
gewoon een kleine platte vijl werkt daar prima voor

ondertussen alle insert gaten klaar, een paar foutjes gemaakt maar dat moet wel kunnen na 100+ freeshandelingen

grootste misser doordat de mal los schoot heb ik gelukkig op kunnen lossen met een grote vierkante insert in plaats van een rechthoekige. de andere schoonheidsfoutjes moet ik nog wel even fixen met wat plamuur of epoxy.

• MeesterPieter
eerste insert verlijmd met UV epoxy, bij dit gat was de mal ook iets verschoven dus moest deze toch een beetje opvullen. de epoxy lijkt goed te werken hiervoor

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Netjes. Bij zo'n vorm pakken de lijntjes van het printen nog best mooi uit ook :)

• MeesterPieter
_ferry_ schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:20:
Netjes. Bij zo'n vorm pakken de lijntjes van het printen nog best mooi uit ook :)
Dankje,

Het ligt er ook weer aan hoe je ze print, uiteindelijk print ik nu alle inserts met "circular" modus, dat ziet er meestal het mooiste uit

• MeesterPieter
eerst alles passen en daarna nummeren met de juiste orientatie

alles inlijmen en daarna uitharden met uv lamp

eerste batch ingelijmd, later verder met schuren

• MeesterPieter
alles ingelijmd, verder met schuren

• MeesterPieter
Dat schuren is toch wel niet mijn hobby, zeker ook niet gezien de PETG inserts, maargoed vrijwel klaar met schuren nu

• MeesterPieter
voor en achterkant gelakt en nu weer opbouwen

• MeesterPieter
Speelveld weer aan het opbouwen

targets links vervangen voor droptargets

subway en scoop gemonteerd. De mechanismes heb ik wat aan moeten passen om alles passen te krijgen maar het zit nu. de subway zit precies onder een aantal inserts, dus daar moet ik tzt nog wat aan gaan passen om daar toch verlichting onder te kunnen maken. en ik moet nog een schakelaar bij de ingang maken om de bal te registreren bij de ingang van de scoop

het past, maar de volgende keer in het ontwerp toch iets meer ruimte aanhouden voor het plaatsen van de mechanismes aan de onderkant

• MeesterPieter
speelveld weer bijna compleet

sensoren overal aan het monteren, enkel de subway moet nog een 2de sensor voor het gat aan de linkerzijde. verder de oude bekabeling van de arduino ontmanteld zodat ik deze straks op mijn cobrapin controller aan kan gaan sluiten.

de autoshooter laat ik nog even achterwege, gezien het uitlijnen met de plunger en dat ik dan weer wat moet zagen in het speelveld. verder binnenkort wat verlichtingbeugeltjes gaan monteren en bedrading gaan maken aan alle nieuwe sensoren

en als ik mijn werktafel dan opruim dan valt het best mee hoeveel ruimte het in neemt ;)

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:14
Ik volg dit topic al een tijdje, erg gaaf om te zien!
Wat ik me afvraag, hoe komt het speelveld straks uit te zien, en hoe ga je dat aanbrengen, 1 grote sticker oid?

• DukeBox

DukeBox

@Reinder83 Ik denk dat een sticker niet zal werken, dat slijt zo door. Bij mijn moeder staat een kast heb ik ooit moeten bijwerken (wat kale plekken op het speelveld) dit heb ik met de hand bijgewerkt met spuitverf en er vervolgens verdunde parketlak (volgens de verkoper een van de hardste zonder kleur) met een roller overheen.

• MeesterPieter
Reinder83 schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:23:
Ik volg dit topic al een tijdje, erg gaaf om te zien!
Wat ik me afvraag, hoe komt het speelveld straks uit te zien, en hoe ga je dat aanbrengen, 1 grote sticker oid?
Dankje, altijd leuk om te horen :)

Er moet inderdaad nog een print op het speelveld komen, hiervoor heb ik al een simpel concept gemaakt, maar dat moet nog veel verder uitgewerkt worden. ook kan ik die eigenlijk pas afmaken als ik alle spel-modi klaar heb.

er zijn een aantal opties inderdaad om dit te doen, eigenlijk wordt normaal het hout gewoon gedrukt, daarna geboord en daarna gelakt met blanke lak. voor restauratie worden ook wel overlays van bedrukt transparant plastic gebruikt.

Anyways, ik denk dat ik deze gewoon blank laat, en ik tzt een nieuwe definitief speelveld ga maken. hopelijk vind ik in de tussentijd iemand die een beetje gunstig hout kan bedrukken of overlays kan printen.

• MeesterPieter
DukeBox schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:39:
@Reinder83 Ik denk dat een sticker niet zal werken, dat slijt zo door. Bij mijn moeder staat een kast heb ik ooit moeten bijwerken (wat kale plekken op het speelveld) dit heb ik met de hand bijgewerkt met spuitverf en er vervolgens verdunde parketlak (volgens de verkoper een van de hardste zonder kleur) met een roller overheen.
inderdaad, goed afwerken is belangrijk, maar van origine zat er vroeger bijvoorbeeld ook mylar op sommige speelvelden, als je iets dergelijks laat bedrukken dan is dat ook prima.

• DukeBox

DukeBox

@MeesterPieter Van o.a. revell heb je kleine sprayguns. Als je met veel detail en kleuren wilt werken kan dat een optie zijn. Niet goedkoop maar ook niet veel duurder dan allemaal grote potjes/bussen waar je maar een beetje van nodig hebt.

• MeesterPieter
DukeBox schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:11:
@MeesterPieter Van o.a. revell heb je kleine sprayguns. Als je met veel detail en kleuren wilt werken kan dat een optie zijn. Niet goedkoop maar ook niet veel duurder dan allemaal grote potjes/bussen waar je maar een beetje van nodig hebt.
Ik heb wel een airbrush maar wat ik wil maken zal toch deels fotoprint worden, dus zelf spuiten zal waarschijnlijk hooguit de blanke lak worden.

ik heb op dit speelveld gewoon wat simpele vernis gerold aan de voor en achterzijde zodat het hout wat meer beschermd is.

• DukeBox

DukeBox

MeesterPieter schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:21:
ik heb op dit speelveld gewoon wat simpele vernis gerold aan de voor en achterzijde zodat het hout wat meer beschermd is.
Je moet echt wel wat sterkers gebruiken anders heb je binnen de kortste keren slijtsporen en zelfs geulen.

Als hij nu wit vernis is zou je fototransfers kunnen gebruiken met daaroverheen een laklaag.

• MeesterPieter
Dit is maar het prototype voor het uiteindelijke speelveld he ;)

• staefke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 23:54
Heel erg gaaf om te zien, speelde ook al een paar jaar met het idee om er 1 te maken en heb vorige week ook een cobrapin controller besteld, benieuwd of ie een beetje fatsoenlijk door de douane komt ;)

duh ?

• MeesterPieter
Cool, je al een beetje verdiept in missionpinball?

• staefke
MeesterPieter schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:07:
Cool, je al een beetje verdiept in missionpinball?
Mja, nog niet hands-on, maar het lijkt wel logisch in elkaar te zitten en er zijn best wat tutorials te vinden, ook 1 i.c.m. cobrapin (bijvoorbeeld hier) maar die had je vast al gevonden.

duh ?

• MeesterPieter
staefke schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:15:
[...]

Mja, nog niet hands-on, maar het lijkt wel logisch in elkaar te zitten en er zijn best wat tutorials te vinden, ook 1 i.c.m. cobrapin (bijvoorbeeld hier) maar die had je vast al gevonden.
Ja ik ben ook nog meer aan het aanklooien met MPF, is nog best complex maar komt ook omdat ik totaal geen ervaring met dergelijke software.
Binnenkort weer eens wat verder mee gaan als ik de cobrapin aangesloten heb.

Wat ga je verder als basis gebruiken? wellicht leuk om ook een topic aan te maken ;)

• staefke
ik was zo dom geweest onlangs een oude kast te verkopen, die had prima als donor gebruikt kunnen worden, ik had daarnaast een paar jaar terug al een paar playfields op de kop getikt maar de onderdelen zijn niet denderend van kwaliteit, wellicht dat ik nog wat kant en klare assemblies koop of dat ik via pinside wat 2e hands probeer te bemachtigen.

Ik wil een bestaande kast gaan re-themen, voordeel daarvan is denk ik dat er in ieder geval over de flow van het spel is nagedacht. Ben er alleen nog niet uit welke ;)

Een topic starten is misschien zo'n gek idee nog niet, tips & tricks zijn altijd welkom natuurlijk :)

duh ?

• MeesterPieter
staefke schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:53:
ik was zo dom geweest onlangs een oude kast te verkopen, die had prima als donor gebruikt kunnen worden, ik had daarnaast een paar jaar terug al een paar playfields op de kop getikt maar de onderdelen zijn niet denderend van kwaliteit, wellicht dat ik nog wat kant en klare assemblies koop of dat ik via pinside wat 2e hands probeer te bemachtigen.

Ik wil een bestaande kast gaan re-themen, voordeel daarvan is denk ik dat er in ieder geval over de flow van het spel is nagedacht. Ben er alleen nog niet uit welke ;)

Een topic starten is misschien zo'n gek idee nog niet, tips & tricks zijn altijd welkom natuurlijk :)
ja het spel ontwerpen is ook nog een hele klus, dus een bestaande layout scheelt al behoorlijk.

mijn ervaring is dat de meeste assemblies wel prima gebruikt kunnen worden, beetje roestig/krom is vrij makkelijk wel weer op te lossen. ik heb al mijn asssemblies gewoon helemaal gedemonteerd, met de roterende staalborstel kaal gemaakt en dan gewoon een beetje tweaken tot je het zo in elkaar hebt dat het weer goed werkt.

kijk gewoon wat je aan donors hebt staan, probeer iets te vinden wat een beetje aansluit bij het thema wat je in gedachten hebt en gewoon beginnen :*)

• MeesterPieter
weinig vooruitgang laatste tijd, wat druk met andere dingen.

ik had al het een en ander voorbereid in the MPF systeem, vorige week eindelijk eens tijd gemaakt om de cobrapin controller aan te sluiten en te testen.
gewoon simpel 1 schakelaar en spoel aangesloten en wat getest

nu dat dit werkt kan ik mn configuratie in MPF verder uit gaan breiden en ook eens gaan starten met het speelveld verder bedraden en aansluiten op de controller

ook ben ik ondertussen uit het thema

[Voor 9% gewijzigd door MeesterPieter op 21-02-2022 14:40]

• MeesterPieter
eerst test met de nieuwe controller aan het speelveld

stukje bij beetje alles aansluiten

[Voor 6% gewijzigd door MeesterPieter op 12-03-2022 20:19]

• DukeBox

DukeBox

@MeesterPieter Is dat een 48V voeding die ik daar zie link op de een na laatste foto ?

• MeesterPieter
DukeBox schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:35:
@MeesterPieter Is dat een 48V voeding die ik daar zie link op de een na laatste foto ?
Het is een 36V 12A voeding die tussen de ongeveer 29-43 volt kan leveren,
leek me destijds wat handiger om wat meer variabel het vermogen af te kunnen stellen.

ook wel handig gebleken want boven de 30v blies ik de gangbare relais al op, dus die kon ik er ook nog mee gebruiken

heb hem nu volgens mij gewoon op maximaal staan, dus iets vn 42/43 volt.

de andere trafo is 5v 40a ofzo, die staat gewoon op 5v

[Voor 26% gewijzigd door MeesterPieter op 12-03-2022 20:49]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MeesterPieter
alles wat ik bedraad had heb ik nu wel ongeveer aangesloten, meeste daarvan werkt ook al, binnenkort maar weer eens een middagje solderen om bekabeling aan de overige schakelaars en spoelen te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeesterPieter
de rest van de schakelaars aan het solderen geweest

• MeesterPieter
Qua thema wordt het dus beverly hills cop.

Een van de schetsen die ik gemaakt heb wat het idee is qua artwork

Dit sluit al aan bij de inserts die ik in het speelveld geplaatst heb, in het politiebureau moeten dan de modes weergegeven kunnen worden, axel is de ballsaver etc.

ook al bezig geweest om wat geluid en stemmen uit de films te rippen voor de spelmodes.

voor het cabinet heb ik ook al wat schetsen gemaakt qua artwork, maar nog niks waar ik tevreden mee was

Maargoed.. voorlopig eerst verder om het speelveld volledig aan te sluiten en werkend te krijgen, vervolgens de verlichting van de inserts toe gaan voegen, en beginnen met de eerste spelmodussen erin te bouwen.

nieuwe ideeën voor het artwork zijn overigens altijd welkom

• MeesterPieter
weer een hoop nieuwe bekabeling aan het maken

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-05 11:56
Wat een werk! Lekker bezig!

• MeesterPieter
Dankje.
Mooi stap voor stap op t gemak, zal nog wel n tijdje duren maar dat is ook prima.

• MeesterPieter
De string met leds die ik had is prima voor mijn decoratieproject maar voor onder het speelveld vond ik ze wat te onhandig. Binnenkort eens wat andere WS2812 leds testen die ik wat makkelijker met losse connectors aan kan gaan sluiten. kosten 3x niks uit china dus dat is altijd fijn, en met een beugeltje past het makkelijk onder het speelveld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Beugeltjes zelf geprint?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MeesterPieter
Ja inderdaad, zo kan ik ook mooi lange en korte beugeltjes maken afhankelijk waar ik ze plaats.

de 2 opstaande palletjes smelt ik even dicht met de 3d pen en dan zit ie mooi strak vast in de beugel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hans_debruin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 11:17
Gebruik je geen algemene "-" draad (GND / ground plane) voor alle aansluitingen? Ik zie erg veel kabels. Bij flipperkasten zie je meestal een koperdraad op het bord geniet waar alle - draden aan vast zitten. Scheelt de helft aan kabels. Is ook erg handig om andere draden aan vast te solderen.

Knerds rule the world!!!

• MeesterPieter
hans_debruin schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:33:
Gebruik je geen algemene "-" draad (GND / ground plane) voor alle aansluitingen? Ik zie erg veel kabels. Bij flipperkasten zie je meestal een koperdraad op het bord geniet waar alle - draden aan vast zitten. Scheelt de helft aan kabels. Is ook erg handig om andere draden aan vast te solderen.
Nog niet overal nee, met de laatste switches die ik aan het aansluiten ben doe ik dat wel al wat meer maar wist eerst ook nog niet of ik een switch matrix moest gaan gebruiken.

de bedoeling is dat de huidige bedrading straks goed werkt op de draaitafel waar het speelveld nu op zit.

daarna zal ik nog een keer een efficientere en langere kabelboom moeten gaan maken die ook past als het speelveld in de kast hangt.

dan kan ik de aardedraden ook wat efficienter doorlussen inderdaad

voorlopig sluit ik alles zoveel mogelijk aan dat het eenvoudig te wisselen en aan te passen is, dus ook overal connectors tussen. Ik twijfel ook nog of ik de connectors uiteindelijk laat zitten of niet ivm storingsgevoeligheid.

• hans_debruin
Pas heb ik mij een van mn projecten gewoon 2 koperdraden op een plankje geniet. 1 voor GND en 1 voor +5V en dat blijkt erg handig te zijn. Zeker in combi met een draadloze soldeerbout van de Action. Ik kon toen heel makkelijk die 2 lijnen gebruiken voor een paar printjes. En toen ik later 1 printje moest vervangen was dat met die accu-soldeerbout heel simpel te doen (in de meterkast).

Dus ik kan zoiets zeker aanbevelen. Scheelt een hoop gedoe. :)
Ga ik vaker zo doen iig. Kan je niet tegenop met stekkers aanknijpen enzo. Zeker als je in de meterkast er lastig bij kunt komen met een krimptang.
Die soldeerbout kost een tientje ofzo. Maar echt handig.

Knerds rule the world!!!

• MeesterPieter
ach ik heb nu naast mn controller blokjes gezet waar ik alle aarde draden combineer, dat werkt ook prima :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• MeesterPieter
eerste led aansgesloten, werkt in ieder geval. kan ik met de software verder om wat meer lampjes in het systeem te zetten tot ik wat meer onderdelen binnen heb

Acties:
  • +4Henk 'm!

• MeesterPieter
Ondertussen heb ik vrijwel alles mechanisch werkend, alsook score en wat geluid.

er moeten nog wat kleine dingen aan het speelveld aangepast worden en daarna kan ik me wat meer bezig gaan houden met het game-design en de verlichting e.d.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hans_debruin
Leuk zeg! Doet me denken aan een oude flipper waar ik jaren terug eens eenzelfde idee mee had. Dit geeft wel inspiratie om daar weer eens mee verder te gaan.

Knerds rule the world!!!

Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee