kleinelievewolff schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:10:
Ik heb vorige week op vakantie voor het eerst een paar keer padel gespeeld (tennis wel al jaren) met familie die vaker padel spelen. Op zich kon ik goed meekomen, maar toch wel wat dingen die verschillen met tennis en waar ik aan moest wennen:
* topspin heeft geen enkele zin en lukt ook nagenoeg niet.
* je kiest of je links of rechts staat en blijft daar dan ook staan, ook aan het net als jouw partner serveert.
* hard slaan heeft niet veel zin, tenzij je hard naar de grond slaat en de bal de kooi uitstuit.
* goed serveren heeft erg veel voordeel.
Na een tijdje kreeg ik er wat meer vat op, vooral het slaan van sliceballen is effectief. Zowel bij de service als met volleren. Het terugstuiten van de bal via de wand moet je wat feeling voor krijgen, ik verkeek me erop dat de bal best wel ver terugkomt van de wand af.
Leuk t.o.v. tennis vond ik dat je dicht op elkaar staat en daardoor lekker kunt ouwehoeren. Ook dat de niveauverschillen niet zo heel veel invloed hebben en je toch wel redelijke rally's kunt hebben. En uiteraard dat je niet zoveel ballen aan het rapen bent tussen de punten door en de snelheid er daardoor inblijft.
Minder leuk t.o.v. tennis is voor mij dat je minder beweging krijgt (ik vind vooral single leuk, waarbij dan lekker de baan over kunt rennen). Je bent voornamelijk naar voor en achter aan het lopen (het net opzoeken en dan weer afzakken na de lob), veel minder zijwaarts. Smashen is niet mijn sterkste punt en dat heb je best vaak nodig met al die lobs.
Conclusie voor mij is dat het best leuk is om af en toe te doen met vrienden, maar voor mij niet voldoende sprintjes/meters om het tennis vaarwel te zeggen.
En daarnaast speelden we met beginners huurrackets die best zwaar en vooral topzwaar waren, waardoor ik na een uur last van mijn arm kreeg.
Tennis is zeker een andere sport en ook leuk. Snap je punten, maar sommige niet helemaal mee eens (maar dat komt denk ik door je beperkte speelduur)
- Je kan het snel oppakken, zeker met tenniservaring. Maar niveauverschil doet er écht wel toe. Vanaf niveau 7/6 zal een padelspeler je alle hoeken van de baan laten zien

(zelf niet op dat niveau trouwens)
- Goed serveren heeft vooral veel voordeel op lager niveau. Op hoog niveau zie je weinig tot geen aces en zit het voordeel hem vooral in dat je de netpositie hebt. Zelf nog geen hoog niveau maar ik krijg eigenlijk alle type serves wel terug en ook zonder dat iemand hem meteen de kooi uit krijgt.
Op hoger niveau zul je een stuk meer rennen overigens. Niet zoveel zijwaarts (tenzij je partner uit positie is gespeeld om te wisselen) maar ik sta toch regelmatig met een aardig hoge hartslag op de baan. Maar enkel wanneer het hoog niveau is en niet boven mijn kunnen. Ik speel ook regelmatig met vrienden die minder goed spelen en dan zweet ik nauwelijks tot niet.
Maar snap dat Tennis veel mensen meer zal aanspreken. Wat mij vooral aanspreekt tov tennis is dat de rally's véél langer zijn, waar ze bij tennis vaak na een paar slagen al voorbij zijn. Een Padel-rally kan al snel een minuut of langer duren... Dat zie je bij Tennis toch minder IMHO.
Beide is leuk. Mijn tips voor tennissers:
- Positie is héél belangrijk bij padel. Zorg dat je op de juiste plek staat, op het juiste moment tenzij je je graag rot rent.
- Laat de bal via de achterwand gaan. Streefregel voor beginners is, stuit die achter de achterlijn? Via de wand laten gaan!
- Niet smashen! Een Badeja (verdedigend) is vaak veel effectiever omdat de bal laag blijft en veel lastiger terug te spelen is. Padel is minder risico = meer punten over het algemeen.
- Achterin níét volleren. laat maar stuiteren en speel een gecontroleerde lob of bal op de voeten (Chicita).