Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik speel nu zo'n 2 jaar padel en ik denk dat Tweakers een grote padel topic verdiend.

Wat is Padel: men zegt meestal dat het een combinatie is van tennis en squash. Ik vind echter dat dat te makkelijk gezegd is. Het heeft wel de puntentelling van tennis, maar het racket is anders, de baan is heel anders en zelfs de bal is anders ondanks dat het wel erg op een tennisbal lijkt.

Website Nederlands bond KNLTB NLpadel.nl Via deze link vind je een uitleg over padel en de regels.

Waarom speel ik (en waarschijnlijk anderen) padel?: als pc gamer en IT-er als beroep en al wat ouder (in 1970 geboren) wilde ik toch iets meer doen dan de hele dag achter de pc te zitten. En verder werk ik in een sportief bedrijf, dus ik werd door m'n collega's een aantal jaar geleden uitgenodigd om een keer te tennissen, tennisles genomen maar tennis is best lastig te leren als je nooit echt balsporten gedaan hebt. Heel technisch en als je geen basis hebt is niet gemakkelijk om leuke potten te spelen. Toen kwam in 2019 bij mijn tennisvereniging stemmen op om padel banen aan te leggen, ter oriëntatie een keer padel gespeeld bij een vereniging in de buurt en het beviel me gelijk!
Want:
- opslag is gewoon onderhands en simpel, bij tennis is een goede/redelijke opslag heel belangrijk.
- het racket is veel korter dan een tennisracket en zelfs squashracket, dat maakt het gemakkelijker de bal te raken (want je moet wennen aan de lengte van een racket)
- je hebt geen harde slag nodig
- ooit gehoord van topspin in tennis? Wordt zo goed als niet gebruikt in padel, wel slice, maar vlak slaan is gebruikelijk en wordt veel gedaan, dus beginnen is gemakkelijk
- een langere rally spelen doe je al heel snel, wat het veel leuker maakt om met deze sport te beginnen
- baan is veel kleiner dan een tennisbaan en met die wanden hoef je meestal minder ver te lopen om die bal op te halen :X
- het is altijd (behoudens corona maatregelen) een dubbel, maar je kunt gewoon mixen, dus vrouw/vrouw vs man/man (incl. alle mogelijk combinaties) kan gewoon.

Padel is blijkbaar de snelst groeiende sport op het moment! Dus waarschijnlijk heeft een tennisclub bij jou in de buurt ook padel banen of zijn van plan die aan te leggen. (zie link hierboven, onderin de pagina kun je zoeken naar verenigingen met padel banen in jouw buurt).

Padel is ook een leuke kijksport, de World Padel Tour zend toernooien uit via Youtube:
Youtube kanaal WorldPadelTour

Wie speelt er nog meer padel? Waarom ben jij er mee begonnen en wat vind jij nu leuk eraan? Welk racket gebruik je en waarom? Hoeveel banen heeft jouw club en hoeveel moeten er eigenlijk nog bij komen? Want doordat het een nieuwe sport is, is de baandruk bijna overal wel erg hoog. En dat is voor mij het enige nadeel.

Op Youtube zijn er een aantal kanalen met padel lessen, hieronder een aantal voorbeelden:
Otro Nivel Padel (NL)
The Padel School (EN)
Simon Padel (NL) (Dank Kazuka)
Hello Padel Academy (EN)

[ Voor 6% gewijzigd door Quantor op 07-02-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik had er voor TikTok nog nooit van gehoord en er kwam laatst een item op Op1 voorbij maar hier is er sinds kort pas een baan geopend naast de squash hal nabij voetbalclub Almere City; voor zover ik weet de eerste in Stad(?):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhGQeFvIjm7Oxex59S4x3Edwqyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QI3W3tuKIkGf70Of60iKEE8d.jpg?f=fotoalbum_large

Werd aangelegd door een paar Spanjaarden in ieder geval en inmiddels al in gebruik genomen.
Eerder waren er al twee banen in Almere Haven aldus:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Nu ook padelbanen in Almere

Hoort het zo'n zandbak te zijn? :D Dit en het niveau wat ik tot nu toe gezien heb op de nieuwe banen en in dit filmpje nodigen iig niet direkt uit .... Van tennis af zou ik de 'overstap' wel snappen maar van squash en badminton hooguit als iets incidenteels ernaast, al ligt dat op recreatief niveau heel anders natuurlijk (net zo goed voor tennis overigens).

[ Voor 8% gewijzigd door apis29 op 20-04-2021 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
Ik ben natuurlijk geen technisch expert van padel speelvelden, maar ook op die van mijn vereniging ligt veel zand. Niet zoveel als in het filmpje, maar ik verwacht dat het daar nog wat dieper in de mat moet zakken omdat het een nieuwe baan is. Dat zou de levensduur van de mat (kunstgras) ten goede moeten komen.

Je zult merken dat het niveau veel sneller zal stijgen als je even speelt, dan bij tennis, tenminste dat is mijn ervaring. Ik kan dat niet met squash vergelijken, daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:19
Leuk, een padel topic! :*)

Ik ben er een jaar of 5 geleden mee begonnen, en doe het nu helaas nog maar sporadisch. Komt voornamelijk doordat het voor mij een sport ernaast is en ik door kinderen niet al teveel vrije tijd heb. Neemt niet weg dat ik het ontzettend leuk vind. Het is makkelijk op te pakken, en je kunt er zonder enige ervaring met racketsporten relatief snel beter in worden.

Wat mij betreft een aanrader voor iedereen, jong en oud. :Y

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Quantor schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:02:
Ik ben natuurlijk geen technisch expert van padel speelvelden, maar ook op die van mijn vereniging ligt veel zand. Niet zoveel als in het filmpje, maar ik verwacht dat het daar nog wat dieper in de mat moet zakken omdat het een nieuwe baan is. Dat zou de levensduur van de mat (kunstgras) ten goede moeten komen.

Je zult merken dat het niveau veel sneller zal stijgen als je even speelt, dan bij tennis, tenminste dat is mijn ervaring. Ik kan dat niet met squash vergelijken, daar heb ik geen ervaring mee.
Bij de net aangelegde banen kon ik geen zand ontdekken (in ieder geval niet zoals het bij die andere locatie in het filmpje te zien is), ziet zag er echt strak blauw uit van een afstandje (15-20 meter).
Maar ik zie nu dat ze een aparte website hebben opgezet en hier zie je idd dat er inmiddels al gestrooid is: https://almerepadel.nl/ Wel wat krap voor die acties van buiten de baan/kooi :P O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RX-YuTUH6_HOFd0b05E9BuBpNkc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MtqvLBwnlzqiMASkSju2qQoM.jpg?f=user_large

Hier het item op tv onlangs, bij 'Beau' ipv Op1 (met Ronald de Boer en John v Lottum)
[Video: https://www.facebook.com/Sq.Almere/videos/vb.215064091950860/5267845289955968/?type=2&theater]

[ Voor 9% gewijzigd door apis29 op 21-04-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
In ieder geval nog ruimte genoeg voor meer kooien!

Zie ook dat het een commerciële organisatie is, dat is ook nieuw voor mij, waarschijnlijk beter te vergelijken met squash centra, die banen verhuren.

Ik speel bij een tennis vereniging die door padel weer groeit in leden aantal. Je betaald daar natuurlijk contributie, maar in principe kun je net zoveel spelen als je wilt, mits er plek is. Door de grote baandruk (aantal mensen die willen spelen vs aantal beschikbare banen in de tijd) kun je bij ons maar 1 tot 2x in de week spelen. Je kunt bijv. alleen een baan reserveren als je geen bestaande reservering hebt staan. En je kunt pas 3 dagen van te voren een baan reserveringen. Zoals in topic start aangehaald is dat op dit moment voor mij het grootste nadeel.

[ Voor 87% gewijzigd door Quantor op 21-04-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
@Quantor Dat klopt idd, de squashal wordt ook gewoon commercieël geëxploiteerd al is het ook de thuisbasis van een squashvereniging. Voorlopig in ieder geval nog te koud om het uit te proberen O-) (en zo te lezen zitten ze nog in een testfase en is alleen nog toegankelijk voor leden van de squashvereniging)

Wel apart om in het tv item te zien dat er ook veel voetballers bij betrokken zijn, ook in Zweden met Zlatan. Al was er altijd eigenlijk al een connectie met tennis en voetbal dus padel zal een kleine stap zijn. Wist wel dat er in het noorden aardig wat ijshockeyers aan badminton doen buiten het seizoen om ...

[ Voor 55% gewijzigd door apis29 op 22-04-2021 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefPT
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-07-2022
Er is jammer genoeg ook een keerzijde van de medaille. De buren... https://padeloverlast.boards.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
Tja, ik kan me voorstellen dat als zo'n baan naast je huis gebouwd wordt, dat je daar niet blij van wordt. Daar ligt natuurlijk wel een verantwoordelijkheid van de vereniging of exploitatie houder, want het contact bal en racket kan wel wat luider zijn dan bij tennis. Gelukkig is mijn vereniging op een sportpark gelegen, ver genoeg van de woningen om niet tot last te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:28
Hier ook begonnen met padel. Nog niet veel gespeeld, want doe het met mijn partner en hebben 2 jonge kinderen....

Hier slechts 2 banen. En die zijn savonds altijd vol. Best een uitdaging. Lessen zitten ook stampvol.

Ze denken aan uitbreiden. En ik verwacht dat als ze niet snel bij bouwen dat ze klanten/spelers kwijtraken....

Best jammer. Ze hinken hier duidelijk op 2 gedachten. Het is populair, moeten we investeren? En waar is ruimte? Maar aan de andere kant: er is geen ladder competitie opgezet, want "niet genoeg animo". Ook geen tossochtenden/avonden.

En wat is de meest gehoorde klacht van veel spelers? "Het is lastig mensen te vinden om tegen te spelen".

Duidelijk nog in de beginfase hier ;-)

Wel heel leuk trouwens. Snel op te pakken inderdaad. Vooral omdat de nadruk meer ligt op nauwkeurig slaan, wat door de kortere afstanden als bij tennis ook mogelijk is. En waar ik bij squash na een kwartier al gesloopt bent (omdat je als enige loopt) is dat met dubbelen met padel toch minder. Als zal dat op hoger niveau al minder het geval zijn denk ik.

Miss Waah heeft helaas wel snel.last van haar arm. Typische tenniselleboog-klachten. Niet vreemd want op het werk hebben ze een tafeltennis tafel gekregen... En daar spelen ze soms 3 uur achtereen... Tja dan krijg je wel last als ongetraind persoon. Dus hopelijk is de schade niet te erg.... En nu speelt ze met mate.

[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 12-09-2021 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik twijfel soms ook om met Padel te beginnen. Ik heb 14 jaar getennist en ben uiteindelijk met speelsterkte 3 gestopt omdat het vriendenteam uit elkaar viel. Jammer, maar ik kon de kracht in een nieuw team niet vinden om door te gaan + werk + gezin. Je kent het wel :P

M'n maatje is tennisleraar geweest (speelsterkte 2 en ik maak geen schijn van kans tegen hem :D), die speelt het nu ook en zei vorig jaar tegen me: joh, ga lekker Padel spelen, balgevoel heb je wel, volleren ging je goed af, is echt wat voor jou. En nu kriebelt het nog steeds, maar collega's / tennissers zeggen tegen me; zonde van je tennis speelsterkte, waarom zou je niet weer gaan tennissen?

Nou ja... met 40 jaar en een gezin (3 kinderen) verwacht ik niet ik dat ik snel weer op m'n oude niveau terug kom zegmaar :+
Met tennis vond ik vooral dubbel leuk omdat mijn kracht in het service - volley spel lag, en dat is volgens mij toch ook precies wat je veel ziet met Padel, volleren?

Anyway, loop wel een beetje tegen hetzelfde probleem aan denk ik, mensen om mee te spelen. De banen zijn ook niet zo rijkelijk bedeeld als normale tennisbanen. Er zitten er wel 3 in de buurt hier op een tennisvereniging, maar die zitten goed vol begreep ik al :X

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@Denman hrbben ze geen introductie-lessen? Hier kan je 5 of 10 intro lessen doen, zonder meteen een jaar lidmaatschap te nemen. Wel kan je gedurende die tijd gebruik maken van de banen ook buiten de les.

Wij hebben nog 5 lessen te gaan en beslissen dan wel of en wanneer we verder gaan. Dat kan best zijn als ze de competitie starten.

We hebben nu 1x een "beginners toernooi" gedaan. En daar werd je per wedstrijd met vreemden ingedeeld. Daar leer je wel mensen kennen als je wat sociaal bent ingesteld. Helaas geld dat niet voor mij... Maar zelfs dan hebben we al 3 koppels die wel willen spelen. Dus nu ligt de bal meer bij "ons" om tijd vrij te maken.

Kwa zonde van je tennisniveau: plezier is toch het belangrijkst? Ik ben zelf geen tennisser. Maar ik vind padel gewoon een leuker spelletje door de (veel) langere rally's, minder wachttijd met ballen halen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
Waah schreef op zondag 12 september 2021 @ 00:39:

En wat is de meest gehoorde klacht van veel spelers? "Het is lastig mensen te vinden om tegen te spelen".
Wij hebben verschillende Whatsapp groepen gebaseerd op je "speelsterkte" door de vereniging beheerd, dat helpt al iets. Wat je wel veel ziet is dat er dan groepjes gevormd worden, daar moet je dan inderdaad tussen zien te komen.

Ik heb een eigen competitie team, dat maakt het al gemakkelijker om af te spreken.

@Denman : informeer eens welke club al plannen heeft om uit te breiden, mijn vereniging gaat waarschijnlijk dit jaar nog van 2 naar 6 banen, afhankelijk van een ALV morgenavond.

[ Voor 14% gewijzigd door Quantor op 13-09-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Vorige week ingeschreven voor 8 introductielessen in Den Bosch en gisteren de 2e les gehad. Moet zeggen dat ik het erg leuk vind tot nu toe. Heb een jaar of 5 recreatief ge-squashed totdat Corona om de hoek kwam kijken.

Een aantal aspecten daarvan zie ik ook wel terug bij Padel en dat maakt e.e.a makkelijker tijdens de lessen maar het is toch verder ook wel z'n eigen ding. Wel al een paar keer in het luchtledige geslagen omdat ik de lengte van het squash racket nog steeds in m'n hoofd heb zitten :+

Denk wel dat ik na de 8 lessen er mee doorga. Nog even bedenken of ik er speciale schoenen voor ga halen, op m'n huidige hardloopschoenen gaat het eigenlijk wel prima, en wat een goed starters racket is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
Zou toch tennisschoenen halen met zo'n visgraat zool, veel meer grip op het kunstgras! En om te beginnen heb je nog geen heel duur racket nodig! Ga in ieder geval bij de sponsor van je club kijken en zeg dat je bij de club speelt, geeft hen ook meer reden om te blijven sponsoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 10:55

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Quantor schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:44:
Waarom speel ik (en waarschijnlijk anderen) padel?: als pc gamer en IT-er als beroep en al wat ouder (in 1970 geboren) wilde ik toch iets meer doen dan de hele dag achter de pc te zitten.
Ik loop ook alweer richting de 50 en achter-de-pc-hangende ITer en toevallig voor het eerst in 2 jaar weer eens gepadeld. Voorheen ooit een paar keer gespeeld met echte beginners, dus dat is best saai, maar dit keer met mijn tennismaatjes (zelf ben ik nog steeds een 4tje) en vond het echt weer leuk!

Als je allemaal aardig competitief kan tennissen zijn de rally's in padel direct hard en snel. Als het goed is krijgt onze club ook een paar padelbanen binnen nu en 2 jaar. Dus ik ga het zeker regelmatig spelen! Hoop alleen niet dat het lastig is te combineren. Op mijn werk tafeltennis ik veel en als ik dan in de avond een tennisracket vasthoud is dat toch best anders ineens.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
FunkyTrip schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Hoop alleen niet dat het lastig is te combineren. Op mijn werk tafeltennis ik veel en als ik dan in de avond een tennisracket vasthoud is dat toch best anders ineens.
Van tennissers hoor ik wel soms dat het combineren van tennis en padel lastig kan zijn, ken eigenlijk geen tafeltennissers die ook padel spelen, maar een tafeltennis bat is wel meer te vergelijken met een padel racket, dan een tennisracket!

Door de lockdown speel ik maar weinig tegenwoordig, merk het gelijk aan m'n gewicht, die neemt toe ook dankzij de feestdagen. Hopelijk kunnen we snel weer de baan op met z'n vieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Quantor schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:10:
[...]

Van tennissers hoor ik wel soms dat het combineren van tennis en padel lastig kan zijn, ken eigenlijk geen tafeltennissers die ook padel spelen, maar een tafeltennis bat is wel meer te vergelijken met een padel racket, dan een tennisracket!

Door de lockdown speel ik maar weinig tegenwoordig, merk het gelijk aan m'n gewicht, die neemt toe ook dankzij de feestdagen. Hopelijk kunnen we snel weer de baan op met z'n vieren.
Op de club waar ik speelde hield men zich niet echt aan de regels. Het was er ook aardig druk haha.

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

SimonSPORT heeft een aantal basis Padel lessen op Youtube geplaatst (de personen in het filmpje zijn toevallig ook onze les instructeur/trice :P ), wellicht ook handig voor de startpost voor de beginners onder ons?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Les 1 Fore en backhand

[ Voor 50% gewijzigd door kazuka op 14-02-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Interessant topic.

Als goed is komen er dit jaar een aantal padel banen bij ons op de club.
Het lijkt mij heel leuk om te doen met vrienden en familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Heb volgende week een toernooitje :)
Geen idee welk niveau we moesten inschrijven, dus we hebben maar 'gemiddeld' gekozen als tennis 4-tje en iemand die al wat langer padelt en vroeger 5 was.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastman2
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-02-2022
Aanbiedingen van Head Padel rackets nu bij ibood, lijkt redelijk goedkoop te zijn

link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik speel nog altijd met het beginners racket wat ik bij de introductie trainingen kreeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgPMjMV52IggKJrcRU26pjaBedU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BQ5m20f7PMVAtFkX0sdWbPzY.jpg?f=user_large

Ik ben wel benieuwd of er echt een groot verschil zit tussen de duurdere en goedkopere padel rackets. Komt het dan neer op gewichtsverschil of hoeveel kracht je moet zetten om een bal harder te slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Zal me niks verbazen als je op eBay gewoon modellen uit dezelfde fabriek kan kopen. Had ooit contact met iemand uit Taiwan die z'n eigen merk squashracket gewoon van een OEM had en precies hetzelfde model werd hier onder de naam van een of andere speler als merk neergezet. 200 euro voor een padel racket als recreant lijkt me toch wel zwaar overdreven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bennieeee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-05 07:17
Mega groot toernooi in Amsterdam bezig momenteel. Vandaag de halve finales en morgen de finales. Te zien bij het sportkanaal van Ziggo.

Ik vind het persoonlijk enorm vermakelijk om te zien. De combinatie van squash en tennis is echt leuk. Ben er wel achter gekomen dat het spelletje een stuk lastiger is vergeleken met hoe het er soms uit ziet.
Nu heb ik ook geen tennis of squash achtergrond maar een badminton achtergrond. Het enige wat je daarmee kan vergelijken is de snelheid af en toe. Verder compleet ander type sport.

[ Voor 20% gewijzigd door bennieeee op 01-10-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Heeft iemand een account op playtomic? Ik ben 4 in tennisdubbel en heb geen idee op welk niveau ik op playtomic zou inschuiven. Als ik de questionnaire invul zit ik op 1.5. Maar als dit veel te laag is het natuurlijk niet leuk als ik me eens inschrijf bij randoms van dat niveau.

Is dat te laag? Padel inmiddels 1x per week.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:16

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Ik heb in 2 jaar tijd 10 keer een baan gereserveerd met Playtomic, niveau 1,7. Geen idee waar dit vandaan komt. Uitslagen voer ik niet in.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:39
Gister 2 uur durende workshop padel gedaan met collega's.
Normaal ben ik helemaal niet van de balsporten maar dit smaakte zeker naar meer. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Willem30 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:10:
Gister 2 uur durende workshop padel gedaan met collega's.
Normaal ben ik helemaal niet van de balsporten maar dit smaakte zeker naar meer. :9
Padel inmiddels 2x per week. Superleuk. Eindelijk mijn eerste les gehad ook. Playtomic inmiddels opgewerkt tot 3.5; dat zijn leuke potjes!

Tenniscompetitie is ook weer begonnen, dat is wel schipperen. 2x padel en 2x tennis per week.

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Hier zijn 2 banen toegevoegd, voor totaal 4. Dat is echt veel fijner met reserveren (want 1 is altijd bezet s'avonds voor les) dus ga nu een stuk vaker. Ik probeer nu 2x per week te spelen, soms vaker.

Het juiste niveau vinden is best lastig. Maar hebben nu 2 tegenspelers waarbij we eigenlijk standaard 6/8 eindigen in de sets. En dat zorgt ook voor goede rally's. Moet eigenlijk ook weer les nemen (1x 10 lessen gehad) maar les is lastig met een partner die onregelmatig werkt, en dus niet altijd kan. En dan is het zonde als je 4 van de 10 lessen mist. Daar is het net te duur voor.

Gisteren ook leuk gespeeld. Wel met 2 echte beginnersdames en 1 gevorderde. Maar ook dan kan je het leuk maken, maar de echt lange rally's blijven dan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:39
FunkyTrip schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:16:
[...]

Padel inmiddels 2x per week. Superleuk. Eindelijk mijn eerste les gehad ook. Playtomic inmiddels opgewerkt tot 3.5; dat zijn leuke potjes!

Tenniscompetitie is ook weer begonnen, dat is wel schipperen. 2x padel en 2x tennis per week.
Ik zal me eens verdiepen in dat Playtomic. Via Playtomic kan je samen spelen met onbekenden of zo?
Padelbaan bij mij in de stad lijkt niet mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
Heb net even snel gekeken naar Playtomic en het lijkt erop dat je daar naast padelbanen ook tegenstanders kunt zoeken. Is een Spaans iets en in NL nog niet zo verspreid. Je kan het vergelijken met https://meetandplay.nl/ wat door de KNTLB opgezet is, alleen je kunt daar geen tegenstanders zoeken, wel banen huren. Onze vereniging is daar mee bezig om de koppeling mee op te zetten, als lid van de ICT commissie krijg ik wel mee dat dat niet zo gemakkelijk is, want je moet natuurlijk je park toegang regelen voor de huurders via dat systeem. Verder beperken we dat ook weer omdat we onze banen niet willen verhuren tijdens prime-time. Wij hebben daardoor ook nu een padel ledenstop ingesteld, de baandruk is gewoon te hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Willem30 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:33:
[...]

Ik zal me eens verdiepen in dat Playtomic. Via Playtomic kan je samen spelen met onbekenden of zo?
Padelbaan bij mij in de stad lijkt niet mee te doen.
Ja, bij elke padelbaantoko die staat ingeschreven kun je banen reserveren. Je kunt open wedstrijden organiseren waar iedereen zichzelf kan toevoegen e.d of je prive-wedstrijd delen in je whatsapp groep of volgersgroep op playtomic. Goed verdienmodel, gezien ze een eurootje ofzo afsnoepen bij elke baanreservering en wellicht ook nog wel geld vangen van alle verenigingen. En dat wereldwijd.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-05 23:07
Hier een frequent gebruiker van Playtomic. 55 potjes gespeeld, rating 4,53. Ik vind het ideaal als je het kunt koppelen aan grote gebruikersgroepen. Hier in de regio zijn meerdere 'clubs' (eigenlijk private uitbuiters van padelbanen) waarbij je via Playtomic een baan kan reserveren, en per club zijn er dan verschillende whatsappgroepen (denk aan beginners, gevorderden, experts en top-20). Een baantje op het gewenste niveau is dan snel gevonden.

Ik heb zelfs al even gekeken of er in de zomervakantie nog een padelbaantje te boeken is via Playtomic, en op 1 bestemming zit er een baan op loopafstand. Dat wordt gewoon lekker padellen op vakantie :9

Toevallig vorige week ook lid geworden bij een tennisclub met 5 padelbanen (6e is in aantocht). Maar daar zijn de gebruikersgroepen toch een stuk kleiner en moet je dus zelf meer gaan leuren om de baan gevuld te krijgen. Maar via die club kan je dan wel weer KLTNB competitie spelen, dat kan weer niet via die private uitbuiters.

[ Voor 11% gewijzigd door Ebbao op 21-04-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milanboot
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-02 19:38
Ha mede padellers,

Hier een relatief nieuw persoon tot padel. Regelmatig gespeeld maar wil het nu echt gaan oppakken. Ik zal veel gaan spelen (2x per week minimaal) en ben redelijk verdedigende speler.

Iemand een aanrader voor een racket? Of mooie aanbieding gezien? Ik hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helemaalmee
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06-11-2023
Beginners zou ik zeker een ronde racket aanraden met een grotere sweetspot waarbij de balans vrij laag is. Bij een diamant of druppelvorm is de sweetspot veel kleiner en zijn mindere slagen veel minder vergevingsgezind. Ook zeker geen te zware racket nemen als je snel last hebt van (pols)blessures of tennisellenboog.

Verder is het natuurlijk ook interessant om op de hoogte te blijven van de meest gebruikte padeltermen en padelslagen. Hier is een handig overzicht: https://www.helemaalmee.be/padelslagen-en-padeltermen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:27
Momenteel speel ik met de Babolat Air Vertuo. Prima racket, maar ik heb toch twijfels.

Misschien iemand van jullie tips?

Naast padel tennis ik ook. Opzich is het niet heel handig dat ik padel met een racket waar de sweetspot hoger ligt.

Aan de andere kant heb ik wel een aardig niveau, dus een rond racket zou wel echt een stap terug zijn.
Hybrid (bv de Babolat Vertuo counter) zou misschien iets zijn, maar dat past weer niet echt bij mijn aanvallende speelstijl.

En dan komt er nog bij dat ik blessuregevoelig ben.

Ik vind het lastig wat nu een slimme keuze is. In de sportzaken hier hebben ze er te weinig verstand van.

En heeft iemand wellicht ervaring met Noene grips?

https://www.padelcasa.com...UR&variant=40020220837976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
Ik heb ook helaas last van een tennis arm gekregen, sinds vorige week een hesacore grip op mijn racket gezet en dat lijkt wel iets te helpen. Zie deze Noene grips voor het eerst, zal ook siliconen inzitten. Misschien voor spelers met kleine handen een optie, met zo'n hesacore wordt de grip toch wel een stuk dikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-05 17:24
Over wat voor gewicht praten jullie dan?

Ik wil padel weer oppakken en denk nu aan de volgende (degelijke) rackets als beginner (maar met wens wel 1x in de week te gaan spelen);

https://www.decathlon.nl/...4255-ba4e-a2e300a27d53_c9

https://www.decathlon.nl/...d-53c3447afe02_c1&c=ZWART

Mij lijkt die groene een degelijk racket en heb daar heb ik al eens mee gespeeld (geloof ik). Echter als die zwarte toch echt (minimaal) iets beter is, dan heb ik daarvoor dat beetje extra wel over. Ik zie er alleen niets qua gewicht bij staan..

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
Dat zijn glasvezel rackets, natuurlijk werkt dat wel, maar je kunt beter kijken naar een carbon (of carbon/glasvezel combo) racket:

Kuikma (eigen merk Decathlon) voor ongeveer hetzelfde budget:
https://www.decathlon.nl/...300397?mc=8772244&c=ZWART

Ik speel zelf al 2 jaar vol plezier met een Dunlop Aerostar, pas vernieuwd: ander kleurtje (goud ipv rood), maar die oude types zijn nog goed verkrijgbaar voor ongeveer 100 euro, was boven de 200. Die van mij houdt het goed, slechts wat chips uit de rand, maar blad blijft goed. In tegenstelling tot sommige goedkope rackets die sneller een gedeelte uit het blad verliezen en dan moet het racket al eigenlijk vervangen worden.

Bijv. https://justpadel.nl/coll...products/dunlop-aero-star

[ Voor 37% gewijzigd door Quantor op 21-07-2023 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
DennisZ88 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:43:
Over wat voor gewicht praten jullie dan?

Ik wil padel weer oppakken en denk nu aan de volgende (degelijke) rackets als beginner (maar met wens wel 1x in de week te gaan spelen);

https://www.decathlon.nl/...4255-ba4e-a2e300a27d53_c9

https://www.decathlon.nl/...d-53c3447afe02_c1&c=ZWART

Mij lijkt die groene een degelijk racket en heb daar heb ik al eens mee gespeeld (geloof ik). Echter als die zwarte toch echt (minimaal) iets beter is, dan heb ik daarvoor dat beetje extra wel over. Ik zie er alleen niets qua gewicht bij staan..

Wat zouden jullie doen?
Ik zou voor zoiets gaan:
https://www.bol.com/nl/nl...-racket/9300000022606549/
Dit zijn ook de rackets die bij ons als leenracket worden gebruikt: voldoende kwaliteit en geschikt voor beginners vanwege de grote sweetspot.

Ik heb zelf 3 rackets:
- Kuikma 590 362gr/druppel/glasvezel/Black Soft EVA - hiermee begonnen en dat beviel heel goed.
- Nox MP10: Lichter racket voor veel controle, 3k carbon
- Nox AT10: Zwaar aanvalsracket met 18k carbon

PS: Mocht je een "merkracket" willen kopen: Justpadel heeft een hele selectie met modeljaar 2022 te koop: https://justpadel.nl/collections/sale. Vaak _veel_ goedkoper dan hetzelfde racket uit 2023. Het verschil is meestal alleen de kleur :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
2 jaar geleden begonnen, jaartje tussenuit geweest (kleine kinderen is lastig combineren als je samen speelt) maar nu weer wat serieuzer bezig sinds enkele maanden. Helaas nog geen les (begint september weer) naast de 10 lessen die we hebben gehad.

Nu eerste keer toernooi spelen. Heb al zeker 15 jaar niet meer competitief gesport (meeste wat ik sport is voor de lol, snowboarden/wakeboarden onder andere). Maar was even vergeten dat ik nogal slecht tegen mijn verlies kan :+ En dan tot nu toe alle vier partijen verliezen terwijl je er zeker 2 had moeten winnen en 2 had kúnnen winnen helpt dan zeker niet :+

Toch is het een fantastisch spelletje. Moet zeggen dat tijdens het toernooi (heren dubbel 8 en gemengd dubbel 8) het niveau echt dicht bij elkaar ligt. En dat maakt het écht leuk omdat de rally's dan een stuk langer zijn dan wanneer je onder of boven je niveau speelt. En speel meestal tegen mensen onder mijn niveau en daar leer je toch veel minder van en de rally's duren dan vrij kort.

Hopelijk nog wel één wedstrijd winnen... vanavond móéten we winnen want dan spelen we tegen mensen waar we regelmatig mee spelen... en als mijn partner en ik daar normaal tegen spelen vegen we ze van de baan (voor de lol wisselen we vaak af met wie we spelen per set). Dus als dat nu niet zo is moet ik denk ik een nieuw racket kopen O-)

Wanneer kopen jullie trouwens een nieuw racket of nieuwe ballen? Racket heb ik al sinds het begin en speelt op zich prima. Maar nooit echt nagedacht over vervangingstermijn.

Ballen had ik Head Padel Pro (nu zeer goedkoop te krijgen via https://nl.pepper.com/aan...ballen-3x-3-ballen-284082) maar die werden vrij snel zacht en stuiteren dan ook slecht. Toen las ik hoe slecht tennisballen eigenlijk zijn voor het milieu door slechte mogelijkheden tot recyclen en daarom zo'n drukhouder (Pascal Box) gekocht voor de padelballen. Daarmee wist ik 2 van de 4 ballen weer op druk te krijgen en stuitte ze weer duidelijk beter dan de ballen die níét meer te redden waren. Maar nu heb ik nieuwe ballen er in en houd ik die buiten het spelen op druk. Kijken of ze dan inderdaad veel langer mee gaan dan de 3/4 matches die er officieel voor staan :X

Sinds een aantal weken ook echte padelschoenen ipv de gymschoenen die altijd aan had :+ op zich best fijn, maar ik merk toch dat ik nog wel eens wegglijd. Ben een vrij snelle speler die snel kan accelereren (leuk voor de dropshots) maar merk toch dat ik snel wegglijd. Mensen nog tips hoe dat te voorkomen met de huidige schoenen of schoenen die méér grip hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Grip ligt ook erg aan de hoeveelheid zand op de baan. Dat kan nogal per club verschillen. Soms kom je ergens en dan ligt er een half strand op de baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helemaalmee
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06-11-2023
Padel krijgt tegenwoordig ook concurrentie van ‘pickleball’. Kennen jullie deze sport al en wordt pickleball het nieuwe padel? Het is een mix van pingpong, badminton en tennis én momenteel de snelst groeiende sport in Amerika. Benieuwd hoe ziet dit eruit ziet?

Dit valt onder reclame maken

[ Voor 18% gewijzigd door Outerspace op 27-10-2023 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

helemaalmee schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:53:
Padel krijgt tegenwoordig ook concurrentie van ‘pickleball’. Kennen jullie deze sport al en wordt pickleball het nieuwe padel? Het is een mix van pingpong, badminton en tennis én momenteel de snelst groeiende sport in Amerika. Benieuwd hoe ziet dit eruit ziet?

<knip>
Pickleball is echt een recreantensport en gaat nooit echt professionele status bereiken. Hooguit alleen in de VS . In de rest van de wereld leeft het niet. Een paar proftennissers zoals Jack Sock zijn voor de grap mee gaan doen en direct de wereldtop bereikt.Dat kan met padel echt niet.

Het is wel een hele goedkope sport tov padel of tennis, dus het kan op basis daarvan wel aan populariteit winnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 27-10-2023 13:37 . Reden: Quote aangepast ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
Ik ken pickleball eigenlijk bijna ook alleen maar van wat Youtube clips, ziet er leuk uit, maar ik ondersteun FunkyTrip in zijn conclusie dat het meer recreatie is dan een sport. Het lijkt veel minder dynamisch dan padel.

Ik heb bij een padel hal in Noord Limburg pickleball banen zien liggen, maar ze waren op dat moment niet in gebruik terwijl de padel banen vol waren. Dat wil natuurlijk niet veel zeggen.

Ik heb bij ons op de club al gezegd dat we plek hebben voor een paar pickleball banen, maar (nog?) niet op bestuursniveau. Kan altijd een leuke toevoeging zijn aan een tennis padel club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:12

JB

Cédric roelt!

Quantor schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:03:

Ik heb bij een padel hal in Noord Limburg pickleball banen zien liggen, maar ze waren op dat moment niet in gebruik terwijl de padel banen vol waren. Dat wil natuurlijk niet veel zeggen.
Venray? Sporadisch inderdaad :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:07
Waah schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:19:
Ballen had ik Head Padel Pro (nu zeer goedkoop te krijgen via https://nl.pepper.com/aan...ballen-3x-3-ballen-284082) maar die werden vrij snel zacht en stuiteren dan ook slecht. Toen las ik hoe slecht tennisballen eigenlijk zijn voor het milieu door slechte mogelijkheden tot recyclen en daarom zo'n drukhouder (Pascal Box) gekocht voor de padelballen. Daarmee wist ik 2 van de 4 ballen weer op druk te krijgen en stuitte ze weer duidelijk beter dan de ballen die níét meer te redden waren. Maar nu heb ik nieuwe ballen er in en houd ik die buiten het spelen op druk. Kijken of ze dan inderdaad veel langer mee gaan dan de 3/4 matches die er officieel voor staan :X
Precies dezelfde situatie hier. Heb ook een sloot nieuwe ballen gekocht en kwam er toen achter dat ballen slecht te recyclen zijn, ook zo'n pressurizer overwogen maar uiteindelijk niets gekocht, hoe bevalt de pascal box??
Waah schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:19:
Sinds een aantal weken ook echte padelschoenen ipv de gymschoenen die altijd aan had :+ op zich best fijn, maar ik merk toch dat ik nog wel eens wegglijd. Ben een vrij snelle speler die snel kan accelereren (leuk voor de dropshots) maar merk toch dat ik snel wegglijd. Mensen nog tips hoe dat te voorkomen met de huidige schoenen of schoenen die méér grip hebben?
Afhankelijk van de baan en profiel. Ik had hardloop schoenen en toen schoenen met een visgraat zool gekocht. Dit was te veel grip (speelde toen voornamelijk op ex WPT banen zonder zand aan oppervlak). Toen een schoen met gemengde zool gekocht en dat speelde perfect. Soms net iets te weinig wanneer ik op een natte baan speel met zand aan de oppervlakte. Idealiter zou ik daar dan een visgraat schoen gebruiken.

ps. Ik speel voornamelijk in Horst / Venray. Als er mensen uit de buurt zijn die eens zin hebben een balletje te slaan hoor ik het graag. Speel zelf een paar maanden en niveau zal 7 of 8 zijn oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-05 16:58
Wel vreemd gezien de populariteit van de sport het niet echt een hard lopend topic is hier op tweakers.

Speel inmiddels iets meer dan een jaar, vroeger ooit eens getennist maar dat mag eigenlijk geen naam heben.
Dit winterseizoen begonnen aan de eerste competitie samen met een buurman. Recreatief niveau zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Goed bezig @iRobert, hoe bevalt de competitie??

Ik heb twee weken terug een klein toernooitje gespeeld, was erg leuk!

Helaas nog altijd moeite om 4 man bij elkaar te krijgen, zelfs met een 'vaste' avond lukt het niet altijd. Ik ga voortaan ook alleen als er niemand kan/wil. Dan maar lekker wat drillen en slagen oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRobert
Card Nox schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:47:
Goed bezig @iRobert, hoe bevalt de competitie??

Ik heb twee weken terug een klein toernooitje gespeeld, was erg leuk!

Helaas nog altijd moeite om 4 man bij elkaar te krijgen, zelfs met een 'vaste' avond lukt het niet altijd. Ik ga voortaan ook alleen als er niemand kan/wil. Dan maar lekker wat drillen en slagen oefenen.
Bevalt goed, is een clubladder dus je stijgt of daalt naar gelang je wedstrijdresultaten. In theorie zou je dus op niveau moeten spelen, maar je ziet toch dat mensen zichzelf te hoog of te laag inschalen waardoor je nu in het begin van de competitie nogal wat ruime uitslagen krijgt.

Ook hier veel moeite om tot 4 personen te komen hoor, iedereen is druk en de banen zijn ook veel/snel bezet. Maar aangezien iedereen het leuk vindt zie je dat mensen toch meer moeite nemen om zichzelf vrij te plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Dat is bij ons door de populariteit wel anders. Je moet goed de appgroepjes in de gaten houden, want als iemand wat organiseert, op welk tijdstip dan ook, dan zit het binnen 5 minuten vol. In Delft, Den Haag e.o. zijn alle padelbanen na 6u tot 3 weken in de toekomst 100% bezet.

Afgelopen vrijdag voor het eerst competitie gespeeld (1e klasse). Leuk!

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roppedop

Roppedop

Helaas nog altijd moeite om 4 man bij elkaar te krijgen, zelfs met een 'vaste' avond lukt het niet altijd.
Playtomic gebruiken en open wedstrijden joinen of zelf een open wedstrijd beginnen,

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-05 15:13
In Utrecht ook hoor. Je kan elke dag spelen via de Peakz app.

Heb zelf met wat vrienden/kennissen een appje lopen en dat loopt ook heel goed. Gewoon wat gelijkzinden in een app gooien en de baantjes vullen zich vanzelf :)

[ Voor 11% gewijzigd door Beavbusi op 27-11-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
iRobert schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:22:
[...]
maar je ziet toch dat mensen zichzelf te hoog of te laag inschalen waardoor je nu in het begin van de competitie nogal wat ruime uitslagen krijgt.

Ook hier veel moeite om tot 4 personen te komen hoor, iedereen is druk en de banen zijn ook veel/snel bezet. Maar aangezien iedereen het leuk vindt zie je dat mensen toch meer moeite nemen om zichzelf vrij te plannen.
Inschatten is ook lastig vooral aangezien het nog relatief klein is, maar naar verloop van tijd levelt zich dat wel uit.
Banen (waardoor regelmatig het buitenland), kinderen (met hobbies) etc en er gewoon niet voldoende prio aan geven uiteraard. Iedereen heeft evenveel tijd, het is een kwestie van prioriteit.
FunkyTrip schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:38:
[...]In Delft, Den Haag e.o. zijn alle padelbanen na 6u tot 3 weken in de toekomst 100% bezet.
Banen worden inderdaad steeds vroeger geboekt, we moeten een goede week van te voren boeken, dan is er meestal nog wel wat vrij. Zit in 2 groepen maar helaas beide niet erg actief.
Roppedop schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:08:
[...]Playtomic gebruiken en open wedstrijden joinen of zelf een open wedstrijd beginnen,
Heb ik maar wordt niet gebruikt hier in de buurt.
Beavbusi schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:22:
In Utrecht ook hoor. Je kan elke dag spelen via de Peakz app.

Heb zelf met wat vrienden/kennissen een appje lopen en dat loopt ook heel goed. Gewoon wat gelijkzinden in een app gooien en de baantjes vullen zich vanzelf :)
Peakz ken ik nog niet, wellicht eens checken.

De meeste banen hier zijn commercieel, vind het daarom wel een prijze hobby als je 2x per week 1,5u wilt gaan. Hebben nu bij de lokale tennisvereniging ook 2 padelbanen buiten, maar buiten met dit weer is een dikke no go :(
https://www.youtube.com/shorts/AhcGM8CKxts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:20
Hey leuk een padel topic.
Ik ben zelf pas een paar maanden bezig maar door elke week 2x te spelen en af en toe een georganiseerd toernooi in de regio Rotterdam (Bandeja padel op Instagram) mee te pakken gaat het niveau rap omhoog!
Dat banen lastig te reserveren zijn herken ik inderdaad, de club waar ik elke week 1x speel kan je gewoon onbeperkt doorboeken aan de balie als je maar direct betaald, erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Heeft een van jullie ervaring met een drukkoker om ballen langer mee te laten gaan? (Zie bijv. https://www.decathlon.nl/...allen-pp-500/_/R-p-310474 ) Bevalt dat?

(Ik bedacht me gister om deze vraag hier te stellen, dus leuk te zien dat er wat leven in dit topic zit.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@erwn, dat vroeg ik vorige week ook toevallig, ben er zelf ook wel in geinteresseerd. Ik weet dat @Waah de Pascalbox gebruikt, geen idee naar zijn ervaring hiermee (hint hint ;)).

Staan overigens wel een hoop reviews op Decathlon.

[ Voor 12% gewijzigd door Card Nox op 27-11-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Card Nox schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:51:
De meeste banen hier zijn commercieel, vind het daarom wel een prijze hobby als je 2x per week 1,5u wilt gaan. Hebben nu bij de lokale tennisvereniging ook 2 padelbanen buiten, maar buiten met dit weer is een dikke no go :(
https://www.youtube.com/shorts/AhcGM8CKxts
Een prijzige hobby is het wel ja! Ik ben wel 1500 euro per jaar kwijt aan banen, ballen en rackets. Duurder dan golf :')

Allemaal dankzij de belachelijke hoge baanhuur. Maar goed, zolang de vraag >>> aanbod blijft dat zo.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

FunkyTrip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:35:
[...]

Een prijzige hobby is het wel ja! Ik ben wel 1500 euro per jaar kwijt aan banen, ballen en rackets. Duurder dan golf :')

Allemaal dankzij de belachelijke hoge baanhuur. Maar goed, zolang de vraag >>> aanbod blijft dat zo.
Bij onze tennis/padel vereniging betalen wij €200 per jaar lidmaatschap en dan kun je in principe onbeperkt spelen.

Ballen en rackets gaan wel rap inderdaad, wij kopen met z’n 4e een grote doos met ballen als deze ergens in de aanbieding zijn.

Inmiddels aan de 3e competitie bezig.

[ Voor 11% gewijzigd door Dj-sannieboy op 28-11-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:46:
[...]

Bij onze tennis/padel vereniging betalen wij €200 per jaar lidmaatschap en dan kun je in principe onbeperkt spelen.

Inmiddels aan de 3e competitie bezig.
Jaloers! Helemaal als het ook binnenbanen zijn. Commercieel in Den Haag e.o. betaal je via playtomic ongeveer 15E pp per anderhalf uur. Lessen zijn ong. 80E per uur (20E als je met 4 bent dus).
Competitie was geloof ik 140E voor 6 of 7 competitiedagen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
Bij ons (in het oosten) op de commerciele baan zit het op 39 euro per anderhalf uur per baan. Overdag is het 30 euro.

Clubladder/competitie was 150 euro per team van twee, voor 12 wedstrijden. Let wel, competitie is bijna alleen maar in te vullen in de goedkopere / minder populaire uren.
Lessen zitten hier op 70-80 euro per uur, dus redelijk gelijk.

Vanavond weer een wedstrijd spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

FunkyTrip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:50:
[...]

Jaloers! Helemaal als het ook binnenbanen zijn. Commercieel in Den Haag e.o. betaal je via playtomic ongeveer 15E pp per anderhalf uur. Lessen zijn ong. 80E per uur (20E als je met 4 bent dus).
Competitie was geloof ik 140E voor 6 of 7 competitiedagen.
Helaas geen binnenbanen. Uiteraard betalen wij ook nog competitiebijdrage, maar dat is bij tennis niet anders.

Les hebben wij nog niet gehad, maar ik wil in het voorjaar wel les gaan nemen.

Wij zijn trouwens ook begonnen met het huren van banen bij commerciële clubs, dat loopt qua kosten snel op zeker als je daarna nog wat drankjes nuttigt.

[ Voor 12% gewijzigd door Dj-sannieboy op 28-11-2023 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:11:
[...]

Helaas geen binnenbanen. Uiteraard betalen wij ook nog competitiebijdrage, maar dat is bij tennis niet anders.
Jamaar jamaar bij tennis kost het competitiegeld 30E pp ofzo ;)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
iRobert schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:09:

Vanavond weer een wedstrijd spelen.
24-3 voor ons, niet echt een leuke pot om te spelen. Onze verliespunten waren ook meer omdat we zelf aan het aanklooien waren en de concentratie minder werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Card Nox schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:41:
@erwn, dat vroeg ik vorige week ook toevallig, ben er zelf ook wel in geinteresseerd. Ik weet dat @Waah de Pascalbox gebruikt, geen idee naar zijn ervaring hiermee (hint hint ;)).

Staan overigens wel een hoop reviews op Decathlon.
Ik heb de laatste tijd te weinig gespeeld om echt een goed oordeel te kunnen vellen. Maar heb wel het idee dat het werkt en de ballen een stuk langer mee kunnen. Al krijg je door het vervilten toch wel dat je de ballen moet vervangen.

En natte ballen is zeer onhandig :+ dus dan mag een ander zijn ballen gebruiken O-)

Padel hier contributie is ±90 euro en dan kan je de baan 2x per week reserveren in de drukke uren (18:00 tot 22:00). Is wel eens lastig tussen te komen maar als je op tijd bent lukt dat wel. kan een week van tevoren reserveren. Les is hier ±350 euro dacht ik voor 18 lessen.

Daarmee is het best betaalbaar als ik hier zo meelees O-)

[ Voor 20% gewijzigd door Waah op 05-12-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:02

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ah leuk! Een padel topic.

Speel zelf nu ongeveer een jaar. 8 weken lang een uurtje les gehad en nu staat ze teller op 35 potjes.

Nooit iets van balsport gedaan, dus geen balgevoel. Maar kom nu wel op het punt dat het echt tactisch spelen is, omdat ze met hard slaan niet meer scoort. Er zitten bijvoorbeeld tempowisselingen in de rallies enz, zodat je vooraf niet goed kunt inschatten wat er gaat komen. Maakt het wel leuk.

Overgestapt op een nieuw control racket met 18k carbon, maar toch een lange balans. In het begin regelmatig ballen tegen het glas. Dat afgeleerd, maar de ballen die eerst tegen het glas gingen, gaan het net in.

Ene bal is geniaal, andere bal is een dikke zeperd.

Komt wel met vlieguren maken. Zit er zelfs over te denken om een keer een ballenmachine te huren voor padel. Uiteindelijk moet je een slag 1000x doen om het je eigen te maken. Als ik met zo'n machine in een uur 100x een bandeja kan oefenen, dan helpt dat wel denk ik.

Lesje kan natuurlijk ook, maar dan zit je meteen op 80 euro voor 1 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@AndereKoekoek, Anders gewoon een keer 1 op 1 met iemand die ook wil oefenen doen. Zie vaker 'drills' voorbij komen om bepaalde slagen te oefenen.

Eerste voorbeeldje van TPS.

YouTube: 5 Padel Drills - Exercises for 2 PLAYERS

Zou zelf zoiets best eens willen doen maar voor mijn gevoel ben ik de enige. Doe wel eens alleen trainen op een baan, al kost dat met overheads wel veel tijd (lees moet veel lopen en ballen rapen).

Maar zoals je al aangeeft het gaat om consistency. Film jezelf anders een keer en kijk wat je goed doet en wat er beter kan. Was voor mij op sommige punten echt een eye opener.

[ Voor 15% gewijzigd door Card Nox op 25-12-2023 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:20
Ik heb gisteren via bandeja padel een toernooi gespeeld in Capelle aan de ijssel. Ingeschreven bij de beginners want dat zijn mijn maat en ik. We spelen sinds september van dit jaar. Na een makkelijke groepsfase flink moeten bikkelen in de halve finale en finale. Uiteindelijk de finale gewonnen met 5-3! Volgende keer gaan we met de intermediates meedoen, uiteindelijk gaat dat helpen ons niveau te verbeteren denk ik.
Inschrijven voor dit toernooi kost 20 euro per persoon en je speelt dan minimaal 3x20 minuten. Leuke sfeer en weer nieuwe contacten opgedaan voor wedstrijden.

Helaas wel in de loop van de dag een extreem pijnlijke hiel opgelopen. De Google dokter zegt een slijmbeurs ontsteking, even afwachten hoe lang ik hiermee zoet ben :(

[ Voor 12% gewijzigd door wokkelz op 25-12-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 01:47
Ik tennis en padel bij TVZ750 in Zwolle. Ben vanaf een jaar of 7 begonnen met tennis en tussen mijn 16e en 30e jaar (ben nu 42) heb ik andere sporten gedaan als basketbal, voetbal en Jiu-Jitsu.
Nu train ik elke week tennis en daaromheen padel ik af en toe met collega's en met clubleden die in onze padelWhatsapp zitten (140 leden).
Onze club was van origine een tennisclub, maar het ledenaantal is geëxplodeerd met padellers. We zijn in iets van 5 jaar van 0 naar 4 banen gegaan en er worden nu nog 2 of 3 banen bijgebouwd.
Er zijn daarvoor 3 tennisbanen opgeofferd.
Wat we wel zien is dat de weerstand om nog verder uit te bouwen met padelbanen vanuit de tennissers groter wordt. Dit gaat namelijk ten koste van tennisbanen.

Verder is padel een sport opzich. Het is niet te vergelijken met tennis of squash. Eigen regels, eigen taktiek en dynamiek.
Erg leuk om te doen en zeer toegankelijk.

Ik zal nog regelmatig op de padelbaan te vinden zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roppedop

Roppedop

Ik ben van mening dat tennisclubs worden gered door het bouwen van padelbanen. Overal waar ik speel zie ik lege tennisbanen en bomvolle padelbanen.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Bij ons in Horst (Noord Limburg) is het toch echt tennis wat heerst. Padel banen worden slechts zelden geboekt. Banen liggen er pas 2 maanden dus kan nog veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Hier in Tilburg hebben ze bij de tennisclub 2-3 jaar wachttijd voor het padellen. Woon zelf in Goirle, tegen Tilburg aan, en ook daar 2 banen gebouwd bij de tennisclub. Binnen 1 maand hadden zij ook een ledenstop.

Het is hartstikke populair hier. Ook de banen waar je met 1/1,5 uur moeten betalen zitten in de avond binnen 1 minuut vol. Boek mijn baan met de creditcard omdat het sneller gaat. Werd met Ideal soms uit de betaling gegooid en greep ik mis.

Heb nu iedere dinsdag en donderdag van 20.00-21.30 een baan.

@Card Nox
Die drills doen wij hier al soms met 2 man. Beetje het voorbeeld gevolgd van onze padellessen. Alleen consequent dezelfde ballen slaan is toch wel lastig eigenlijk. Al is dat ook gewoon een kwestie van oefenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Roppedop schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:24:
Ik ben van mening dat tennisclubs worden gered door het bouwen van padelbanen. Overal waar ik speel zie ik lege tennisbanen en bomvolle padelbanen.
Weet dat er hier bij TCT ook een discussie gaande is. Er zijn mensen in het bestuur die 2 tennisbanen willen opofferen voor 3 padelbanen. Omdat zij padel wel echt beetje zien als de toekomst. Andere leden zijn meer van de tradities etc en willen vasthouden aan tennisbanen. Ondanks dat daar modner vraag naar is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

AndereKoekoek schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:39:

Komt wel met vlieguren maken. Zit er zelfs over te denken om een keer een ballenmachine te huren voor padel. Uiteindelijk moet je een slag 1000x doen om het je eigen te maken. Als ik met zo'n machine in een uur 100x een bandeja kan oefenen, dan helpt dat wel denk ik.

Lesje kan natuurlijk ook, maar dan zit je meteen op 80 euro voor 1 uur.
Ik heb aan de zijkant van mijn appartementencomplex een enorme blinde muur en de zijwand van een ander complex. Ik zou zo lekker kunnen oefenen en er een stuk of 100 slaan inderdaad. Maar ik ben een man van 50, dat voelt toch wel wat raar :')

Inmiddels opgewerkt tot playtomic rating 4, bij ons de enige manier om te kunnen padellen. Doe het nu een jaar en het is echt zo verslavend.

[ Voor 9% gewijzigd door FunkyTrip op 25-12-2023 22:36 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop

Roppedop

Ik heb zowat elke dag een herinnering aan staan om een baan te reserveren met Playtomic. Voor over 2 of 3 weken.
‘s Avonds is het echt bijna onmogelijk om een binnenbaan te reserveren. In de zomer gaat het iets makkelijker.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Met wat voor rackets spelen jullie eigenlijk?

Heb zelf een Control II 18k van By VP. In principe wel een mooi racket, maar het 18k carbon is hard voor mijn gevoel onverbiddelijk. Het is voor mij lastig om met het racket goed de slagkracht te doseren en een balans te vinden tussen tegen het net of tegen het glas.

Iemand van de club waar ik speel had het racket gratis gekregen toen ze promoveerde naar de hoofdklasse. Vond het niet fijn en het racket aan mij gegeven, omdat ik met een racket speelde van 4 tientjes. Enige reden dat ik het racket heb..

Wil voor mijn volgende racket wel echt geen kijken voor een zachter racket. Zodat de marge tussen te hard of te zacht een stuk ruimer is.

[ Voor 6% gewijzigd door AndereKoekoek op 26-12-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@AndereKoekoek,

BullPadel Kitter X Series
Control series. Rond. Lage balans. 360-370gr. 38mm dik. Carbon frame. Glasvezel oppervlak. Soft Eva.

BullPadel K2 Power 23
Power series. Diamond. Hoge balans. 360-370gr. 38mm dik. Carbon frame. Glasvezel oppervlak. Soft Eva.

Ik merk wel verschil tussen de rackets (al is mijn Kitter ook al 8 maanden oud) en de K2 voelt iets krachtiger waarschijnlijk door de hogere balans.

Er is altijd ERG veel misinformatie bij de websites en in reviews, let daar op. Ik kijk het liefst naar foto's van het racket zelf en probeer daar de info vanaf te lezen.

Ik ben zelf een verdedigende speler en merk dat ik bij de diamond shape niet altijd lekker op de sweetspot raak. Volgend racket wordt rond met een harder oppervlak iets als de BullPadel Ionic Control of de Hack CTR oid.

[ Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 26-12-2023 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:12
Nou ik mag mij ook toevoegen aan dit topic. Met een verjaardag na een paar wijntjes eindelijk toegezegd om een keer mee te gaan padellen. Vandaag was de dag en kom dus net terug van mijn eerste 1,5 uur. En tot mijn verbazing ging het mij niet eens heel slecht af!

Ik zal dus wel vaker een balletje gaan slaan en misschien ooit eens een beginnerscursusje doen. Vandaag kon ik een racket lenen van een vriend, maar toch eens kijken naar een eigen. Zouden jullie een beginnersracket aanraden of meteen voor een goede? Mijn vriendengroep spelen met een wat minder glad racket ten behoeve van spin.. Enige tips die mij verder op weg kunnen helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
Mijn advies zou zijn kijk naar aanbiedingen bij de verschillende leveranciers, ik zou niet voor een goedkoop racket gaan behalve als je echt nog niet weet of het een sport voor jezelf is. Ik zie zelfs bij de Action Siux rackets voor heel weinig, geen idee hoe goed die modellen zijn. Maar bijv https://justpadel.com/collections/sell-out heb je oudere modellen. Ik speel bijv met de Dunlop Aero-Star, die daar voor 120 euro te kopen is, was ruim 200 toen ik hem kocht 2 jaar geleden. Dit racket heeft relief op het oppervlak, dat helpt wel een beetje.

[ Voor 6% gewijzigd door Quantor op 05-01-2024 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
@crimby, welkom welkom en dat je nog maar vele uurtjes op de baan mag besteden.

Mbt racket koop geen top of the line! Dit zijn rackets voor pro's en dat speelt niet lekker voor een beginner. Voor een euro of 60 heb je al een leuk beginners rackets waar je een tijd mee vooruit kunt. Voor padel (net als voor vele andere hobbies) geld dat de speler 95% van het spel bepaald, het racket 5%.

Ik heb voor mezelf een kleine write-up gemaakt, die post ik hieronder.

In een notendop:
Koop een rond racket (grotere sweetspot), met lage balans (makkelijker te hanteren en betere controle), carbon frame (duurzaam), glasvezel oppervlak (wat zachter en meer controle) met soft EVA kern (minder trilling / meer controle).

Tip: Kijk ook naar de modellen van vorig jaar, die zijn vaak met een leuke korting te koop.

Point in case: Heb mezelf (weer) een nieuw racket gegeven: Bullpadel Ionic Control 2023. Iets stugger/meer power tov van mijn Bullpadel Kitter maar niet zo aggressief als mijn Bullpadel K2 Power.
Bladvorm
Rond = veel comfort weinig power, grote sweetspot (beginner)
Druppel = balans comfort en power (meest populair)
Diamant = veel power, minder controle (gevorderd)

Sweetspot
Rond = groot
Diamant = klein
Druppel = middenweg

Balans
Laag = meer controle (beginner)
Hoog = meer power (gevorderd)
Midden = balans

Gewicht
Lichaamsgewicht in kg Racket gewicht in g
50-70 360-365
70-80 370-375
80-90 380-390
>90 390

Dikte
Dunner (36mm) = beter manouvreren en controle (meer beginner)
Dikker (38mm) = meer kracht (gevorderde)

Materiaal
Goedkopere rackets : frame van glasvezel niet zo sterk
Duurdere rackets: frame van carbon, koolstof of grafiet.

Kernmateriaal
Polyethyleen (zacht materiaal, veel comfort maar minder power)
EVA (soft / multi, iets meer power en duurzamer. Minder prettig bij lage temperaturen)
Hybride (Combinatie van EVA en Polyethyleen)

Type speler
Aanvallend op links, aggressief racket meer controle
Verdedigend op rechts, minder aggresief racket

Advies
Normale spelers kijken naar een rond racket tussen 365 g en 370 g, of een druppelvormig racket tot 370 g, met een dikte van 36 mm of 38 mm, afhankelijk van de voorkeur van de speler.

Gatenpatroon
Parallel holes voor beginnende padelspeler
V-holes patroon voor de aanvallende speler
Custom holes voor de gevorderde speler
toon volledige bericht

[ Voor 12% gewijzigd door Card Nox op 05-01-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
@Quantor @Card Nox thanks voor de uitvoerige reacties! Much appreciated!
Hoe kan ik zien of een racket dat relief heeft? Is daar een bepaalde term voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@crimby, Bullpadel noemt het 3D Grain of Topspin (afhankelijk van welk relief er op zit), ik zou me daar echter niet te druk over maken, de impact is minimaal als ik de reviewers mag geloven, al helemaal voor de niet pro spelers.

YouTube: Does a rough surface REALLY make a difference?

[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 05-01-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Edit: opgelost

[ Voor 129% gewijzigd door crimby op 15-01-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Laatst online: 06-05 22:58
Kwam dit topic tegen omdat ik nu een paar keer padel gespeeld heb met leen rackets. Nu zal ik niet al te vaak spelen maar zo nu en dan met wat vrienden/collega's zal vast wel vaker voorkomen als ik zie hoe populair het is en blijft. Dus ik wil ook wel een racket aanschaffen.

Ik ben redelijk sportief (hardlopen, fitness en futsal) maar heb geen tennis ervaring, wel een tijd squash gespeeld. Maar dat is ook alweer 10 jaar geleden (mompelt iets met kinderen en te weinig tijd en teveel hobbies ;) )
Ben een man van 44 jaar, weeg 63/64 kilo bij 1 meter 70 en ben denk ik een aanvallendere speler alhoewel me dat niet altijd goed afgaat. Het tactische wachten is nog wel een verbeterpunt :D

Had de lijst van @Card Nox gezien erg fijn maar zie door de vele rackets het bos niet meer.....
Heb de volgende wel gevonden bij de Decathlon en volgens mij zijn die allemaal wel goed voor een beginnende speler. Iemand bekend met deze rackets of andere opties in de prijsrange tot 80 euro?

Deze is gemengd dus geen carbon denk ik? https://www.decathlon.nl/...f-bcc4-17e282cb399f_c5.c1

Deze zijn allememaal carbon en redelijke balans en sweetspot voor een beginner ondanks het soms voor een gevorderde speler bij staat.

https://www.decathlon.nl/...1b02e27293e_c135&c=ORANJE
https://www.decathlon.nl/...c-ba867ecf3d43_c1&c=ZWART
https://www.decathlon.nl/...83d99638ea_c1.c20&c=ZWART
https://www.decathlon.nl/...e06bf1107229_c130&c=GROEN
de kuikema van Decathlon schijnt ook goed te zijn deze is glasvezel https://www.decathlon.nl/...300383?mc=8487609&c=BLAUW logisch voor een beginners racket maar dan neig ik voor iets meer geld naar zoiets https://www.decathlon.nl/...t/_/R-p-300397?mc=8772244 ondanks dat dit een racket voor gevordeden is lijkt me carbon dan duurzamer.

Op Justpaddel.com deze gevonden via de keuzehulp maar lijken me 2 uitersten te zijn.
De Head is best zwaar en gevorderd en op kracht gericht maar denk wel carbon??
https://justpadel.com/pro...22?variant=46824576418115
En de Adidas is een licht beginners racket....https://justpadel.com/pro...32?variant=44088199053482

Decathlon zit in de buurt hier dus kan er zo naar toe en een racket vast houden maar dat is toch anders dan op een baan maar denk wel dat ik dat doe maar dan vallen de online modellen af helaas tenzij iemand hier de gouden tip heeft ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
@xray79, welkom :) Je linkt een hoop rackets, hieronder mijn blik na een snelle scan.
Justpadel heeft weinig info bij de rackets.

Je hebt squash gedaan en dat gaat om hard slaan (aanname: nooit squash echt gespeeld, thnx @jbdeiman) , padel gaat meer om zacht(er) maar precies slaan. Ik zou dus niet te snel naar een aanvallend racket gaan (diamond vorm, hoge balans, harde kern, hard oppervlak) maar juist meer naar een beginners vriendelijk racket (ronde vorm, lage balans, zachte kern, zachter oppervlak). Dit forceert je al iets wat rustiger te spelen. Dit is iets waar veel tennisers 'last' van hebben. Controle en consistency over power.

Die ik persoonlijk zou af laten vallen:
  • Padelracket adidas Match 3.2 = Diamond shape (-)en frame van glasvezel (-) = no go.
  • BULLPADEL Padelracket X-Compact 2 LTD Green = Glasvezel frame (-), Rond (+), kop balans (-), normaal gewicht (+), soft eva schuim (+) = No go vanwege frame en kopbalans
Niet genoeg info / twijfel
  • Padelracket Radogar Ctrl Orange = Rond, zie verder geen info dus kan er niet te veel over zeggen.
  • Bullpadel INDIGA Power 22 padel racket = Druppel (=), Frame carbon (+), normaal gewicht (+), Evalastic rubber.. ik gok soft eva (+). Het racket zit in de 'power' serie dus iets minder controle dan een beginners racket.
  • KUIKMA Padel racket PR 560 blauw/geel = Laag gewicht (wendbaar, maar wel iets minder power), neutrale balans (=+) , Soft EVA (+), frame lijkt carbon (+)?
Aanraders uit je lijst
  • Adidas Padelracket AXL Pro CTRL = Rond (+), Frame Carbon (+). normaal gewicht (+), zachte kern (+), blad materiaal onbekend. Tickt veel boxes aan
  • KUIKMA Padelracket voor volwassenen PR 990 PRECISION SOFT = Rond (+), gemiddeld gewicht (+), Lage balans (+), Soft EVA kern (+), oppervlak is combi glasvezel en carbon (=+), carbon frame (+)
De keuze is reuze... Met welk racket speel je nu en wat bevalt je daar goed of juist minder goed aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:17
Card Nox schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:33:
@xray79, welkom :) Je linkt een hoop rackets, hieronder mijn blik na een snelle scan.
Justpadel heeft weinig info bij de rackets.

Je hebt squash gedaan en dat gaat om hard slaan, padel gaat meer om zacht maar precies slaan. Ik zou dus niet te snel naar een aanvallend racket gaan (diamond vorm, hoge balans, harde kern, hard oppervlak) maar juist meer naar een beginners vriendelijk racket (ronde vorm, lage balans, zachte kern, zachter oppervlak). Dit forceert je al iets wat rustiger te spelen.
Dit lijkt me wel een hele overdreven weergave van de verschillen tussen beide sporten :+ . Ik heb zelf een tijd getennist, daarna een tijd squash gedaan en speel nu zo af en toe een paar potjes Padel.
Ik vind quash en Padel meer op elkaar lijken dan je uit jouw reactie zou vermoeden. Beide sporten zijn heel tactisch van aard, waarbij je toch harde/ strakke ballen afwisselt met hoge ballen en/ of zachte ballen, om je tegenstander uit positie te laten komen, dat doe je met Squash eigenlijk ook.
Het klopt wel dat je (gemiddeld genomen) bij Squash meer 'hard' moet slaan omdat de bal anders niet eens warm wordt en terug komt van de muur, maar ook daar tik je wel eens een bal zacht, of juist langs een muur (of probeer je m tegen de achterwand aan te krijgen zonder dat die ver terugkomt het veld in).
Het is vooral 'kijken' wat je tegenstander doed en daarnaar handelen. Een goede reactie is handig en 'echt uithalen' is er maar nauwelijks bij tenzij de bal echt voor een lekkere smash komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

@xray79 Heb zelf een racket gekocht vorig jaar en eentje voor kerstmis gekregen.
Van mijn vrouw heb ik een Adidas RX Carbon racket gekregen en die past niet zo bij mijn speelstijl.

Het is een zacht en vergevingsgezind racket met 3k carbon en een grote sweetspot. Heb er zelf denk ik 3x een half uur mee gespeeld om te zien welke van de twee ik fijner vind. Maar blijf toch bij mijn andere racket die ik fijner vind. Ook aangeraden door Everything padel voor beginners en intermediate spelers.

Is een racket van 115 euro, maar je mag 'm van mij overnemen evt voor 75 euro incl verzendkosten.

Heb zelf een Adipower Ctrl 3.2. racket nu die beter bij mijn speelstijl past.

extra: woon zelf in de omgeving Tilburg. Als je in de buurt woont, kun je het racket evt wel komen testen.

[ Voor 9% gewijzigd door AndereKoekoek op 29-01-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
AndereKoekoek schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:23:
Van mijn vrouw heb ik een Adidas RX Carbon racket gekregen en die past niet zo bij mijn speelstijl.

Het is een zacht en vergevingsgezind racket met 3k carbon en een grote sweetspot. Heb er zelf denk ik 3x een half uur mee gespeeld om te zien welke van de twee ik fijner vind. Maar blijf toch bij mijn andere racket die ik fijner vind. Ook aangeraden door Everything padel voor beginners en intermediate spelers.
Ter info het racket door Everything Padel.
YouTube: The BEST Padel Racket For Intermediate Players 2023!

Een racket is erg persoonlijk. Het is natuurlijk hoe beter je bent hoe beter je in staat bent de verschillen te merken.

Toeval.

YouTube: Padel Training Vlog: BACK GLASS With a Squash Player | ThePadelSchoo...

[ Voor 12% gewijzigd door Card Nox op 29-01-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Laatst online: 06-05 22:58
Dank voor de snelle en uitgebreide reacties. Ga eens bij de Decathlon langs om wat rackets vast te houden en evt proberen daar? Ga denk ik voor de Adidas Padelracket AXL Pro CTRL of kuikma PR990 of soortgelijk racket.
@AndereKoekoek woon in Eindhoven dus Tilburg is in de buurt als de rackets niks zijn laat ik het weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@xray79, koop meteen wat overgrips (mits nodig, je bent niet de grootste las ik) en protectors voor je racket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Bij Decathlon hebben ze de Wilson pro overgrip(witte). Dat zijn persoonlijk mijn favoriete.
Heb altijd wat klamme handen en die overgrips zijn wat stroef. Dus dan heb ik een betere grip.

Andere mensen hebben dan weer liever van die gladdere Head overgrips.

Heb zelf ook x-grips op mijn rackets zitten. Dat is dan weer een ondergrip van rubber voor ene betere grip en ook demping. Zit ook eentje op die Rx carbon trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:37
Leuk! Een Padel topic!

Ik ben vorig jaar gestopt met squash nadat 10+ jaar te hebben gedaan. Niet dat ik spelletje zat was, maar meer omdat mijn squashpartner oogproblemen heeft en dus door de snelheid van het spel niet langer lekker kon spelen. En heb inmiddels padel ontdekt..na één keer spelen was ik - zoals velen - verkocht.. 8)

Op mijn werk wordt met enige regelmaat padeltoernooien georganiseerd. Probeer daar dan ook elke keer bij te zijn. Balgevoel heb ik wel, dus ondanks dat ik een beginner ben kon ik al aardig meekomen met de gevorderde spelers. Twee weken geleden hadden we maar liefst 12 teams en hebben we King of the Court gespeeld. Dat was voor mij ook voor het eerst. Bij King of the Court speel je meerdere padelwedstrijden achter elkaar. Om het kwartier wordt er gewisseld. Sta je na 15 minuten op voorsprong? Dan schuif je een baan omhoog. Als je een wedstrijd verliest, ga je een baan omlaag. Door het doorschuifsysteem komen de meest aan elkaar gewaagde teams automatisch tegenover elkaar te staan. De twee teams die de laatste overblijven spelen nog een ‘grande finale’. Uiteindelijk heb ik het geschopt tot aan de finale, maar helaas net aan verloren. Maar goed het heeft mijn enthousiasme nog meer aangewakkerd.. :+

Ben vrij sportief verder en loop wekelijks 2/3 keer hard, zowel verhard als trails. Ook sta ik elke zondag op de Elliptigo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4C9geBnH7zIj1yZT32VuFHoe8Rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEETeV3yqL7ZEWKvBMtGIIdH.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het slaan van een balletje kan ik niet missen, dus nu aan het oriënteren voor een vereniging waar ik lid kan worden. Daarnaast veel aan het kijken van filmpjes op YT onder andere om meer te leren over het spel.

Ook aan het kijken wat er allemaal komt kijken bij het spelletje. Ik lees van alles over type ballen en het feit dat je ze op druk kan houden met bijvoorbeeld een pascalbox. Omdat ballen blijkbaar na een paar keer spelen minder stuiteren? Gaat weer een wereld voor me open.. :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvsteyn
Afgelopen week mijzelf aangemeld bij een vereniging in een dorp in de buurt. Ik ken daar wat mensen en er zijn plannen om naast de bestaande buitenbanen ook binnenbanen te realiseren. Voor 170 euro onbeperkt tennissen/padellen is een mooi bedrag in mijn optiek.

Dankzij @AndereKoekoek nu ook in het bezit van een mooi racket.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3aLai8275jnfM6fAyxeOXHzwHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAUovlqSEapNrX02lsGtbXwk.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom heb zin om een balletje te gaan slaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
Lijkt bijna een dagboek hier.. :+

Afgelopen woensdag (1 uur) en zaterdag (2 uur) op de baan gestaan. Heerlijk gespeeld al hoewel mijn squash slag me nog behoorlijk in de weg zit. Moet mijn racket dichter bij mijn lijf houden in ieder geval.. maar goed dat komt wel.

Wel afgelopen woensdag op mijn hardloopschoenen flink uitgegleden op de baan. Dus mijn rechter enkelbanden hebben een stretch test gehad.. ;( . Dag erna enkel wat dik en gevoelig, maar zaterdag gelukkig geen last van gehad. Was voor mij wel een teken dat ik andere schoenen moet hebben.

Dus afgelopen zaterdagavond een paar Asics padel schoenen besteld en wat padelballen. Kunnen we even vooruit.

Hier verder nog mensen op de baan gestaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
ik regelmatig en eigenlijk nog niet genoeg, woensdag les, vrijdag competitie of vrijspelen, zondagmorgen (8:30-10) vrijspelen.

Goede (tennis/padel) schoenen zijn wel een must, zoals je merkt met hardloopschoenen kun je je flink bezeren. Het is eigenlijk niet de bedoeling dat je glijdt, zoals op gravelbanen bij het tennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRobert
Ik speel samen met een buurman in een lokale clubladder. Gaat best goed. Vanavond weer een wedstrijd spelen.

Gisteren hebben we tegen een ander team (hoger geplaatst) uit de ladder gespeeld voor de fun, maar daar gingen we helaas er af met 6-3,6-2, 6-4. We maken nog teveel fouten, zeker wanneer de tegenstander beter is.

Deze week weer een wedstrijd voor de ladder en nog een potje voor de fun in de planning.

Hoe lang doen jullie met een racket?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
bvsteyn schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:42:
Daarnaast veel aan het kijken van filmpjes op YT onder andere om meer te leren over het spel.
https://www.youtube.com/@ThePadelSchool

Inderdaad goede schoenen zijn essentieel. Zelf ook eerst met hardloop schoenen gedaan, stond continue te malen bij het aanzetten. Toen TS960 Artengo schoenen gekocht bij Decathlon maar die hadden me iets te veel grip (compleet herringbone/visgraat schoenen). Toen bewust voor een schoen met iets minder grip gekozen: Asics Swift FF Padel en erg happy mee. Toen gingen we echter buiten spelen (locale tennisclub kreeg padelbanen) en gleed daar toch af en toe eens uit, vooral als het wat nat was. Heb daarna Asics Gel-Game 9 Padel gekocht die ik buiten gebruik.

4 Feb toernooitje gedaan in Venray bij de gemiddelde categorie. Was erg leuk en leerzaam. 2 (terecht) gewonnen 1 (terecht) verloren was erg leuk!

@iRobert, ik heb nu mijn 2de racket maar niet omdat mijn eerste kapot was. Ligt veel aan hoe veel je speelt, speelstijl (sla je hard of niet) en de omgeving (buiten zijn ballen vaak nat en zwaarder).

Met ballen spelen we denk ik een uur of 5 (afhankelijk van weer etc) en racket poeh... ik gok dat ik er nu zo'n 100u mee heb gespeeld?

[ Voor 12% gewijzigd door Card Nox op 12-02-2024 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
Een racket kan best lang mee gaan, maar je kunt ook pech hebben door de glaswand/hek verkeerd te raken of het racket van je partner te raken. Van goedkopere rackets kan ook het oppervlak sneller kapot gaan. Pas ook op vocht, droog je racket goed af en laat die luchten/drogen als je in de regen hebt gespeeld, het foam in het racket wil je niet lang nat laten. Misschien zelfs beter je oude racket (als je die hebt) in de regen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Quantor schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:54:
ik regelmatig en eigenlijk nog niet genoeg, woensdag les, vrijdag competitie of vrijspelen, zondagmorgen (8:30-10) vrijspelen.

Goede (tennis/padel) schoenen zijn wel een must, zoals je merkt met hardloopschoenen kun je je flink bezeren. Het is eigenlijk niet de bedoeling dat je glijdt, zoals op gravelbanen bij het tennis.
Ja, hardloopschoenen zijn glad heb ik gemerkt. Het was helaas het enige wat ik had staan..of ik had trailschoenen aan moeten doen.. ;)
Ach..weer een ervaring rijker zal ik maar zeggen.

Ik ben -nu ik lid ben van een vereniging- gelijk ook toegevoegd aan whatsapp groepen en zou in theorie bijna elke dag wel hebben kunnen spelen sinds vorige week woensdag. Het is dan ik ook andere verplichtingen heb... 8)
Maar idd...het is eigenlijk niet genoeg. Ik overweeg om een tijdje les te volgen en/of een clinic te doen. Eens kijken wat hierin de opties zijn in de omgeving.
Card Nox schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:53:
[...]

https://www.youtube.com/@ThePadelSchool

Inderdaad goede schoenen zijn essentieel. Zelf ook eerst met hardloop schoenen gedaan, stond continue te malen bij het aanzetten. Toen TS960 Artengo schoenen gekocht bij Decathlon maar die hadden me iets te veel grip (compleet herringbone/visgraat schoenen). Toen bewust voor een schoen met iets minder grip gekozen: Asics Swift FF Padel en erg happy mee. Toen gingen we echter buiten spelen (locale tennisclub kreeg padelbanen) en gleed daar toch af en toe eens uit, vooral als het wat nat was. Heb daarna Asics Gel-Game 9 Padel gekocht die ik buiten gebruik.

4 Feb toernooitje gedaan in Venray bij de gemiddelde categorie. Was erg leuk en leerzaam. 2 (terecht) gewonnen 1 (terecht) verloren was erg leuk!

@iRobert, ik heb nu mijn 2de racket maar niet omdat mijn eerste kapot was. Ligt veel aan hoe veel je speelt, speelstijl (sla je hard of niet) en de omgeving (buiten zijn ballen vaak nat en zwaarder).

Met ballen spelen we denk ik een uur of 5 (afhankelijk van weer etc) en racket poeh... ik gok dat ik er nu zo'n 100u mee heb gespeeld?
toon volledige bericht
Asics is volgens mij een veel gebruikt merk op de baan. Heb eerst ff gekeken wat men zoal droeg op de baan en de meeste hebben idd asics. Heb in de winkel ook nog schoenen van babolat aangehad. Maar ik vond die totaal niet lekker zitten. De zool van de voorvoet is in zones gedeeld voor de flexibiliteit, maar het voelde niet lekker. Dus uiteindelijk is het nu de Asics Gel Challenger 14 geworden.

Zag dat ik me kan opgeven voor de king of the spring toernooi bij mijn vereniging. Dus denk dat ik dat ook maar ga proberen.

Heb bij mijn schoenbestelling ook twee kokers ballen besteld, want die had ik zelf nog niet. Ben nu nog aan het kijken naar zo'n pascalbox of wellicht dit apparaat:

https://pressurebox.com/p...ox-padel-ball-pressurizer

Als ik daarmee langer met mijn ballen kan doen dat is dat meegenomen en beter voor het milieu. Als tweaker zijnde is die laatste wel een leuke gadget.. :+
Pagina: 1 2 Laatste