Toon posts:

Op zoek naar electriciteits gebruiker nav data slimme meter

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 14.838 views

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:59:
Dat eerste plaatje met die pieken, is dat een afgeleide? Wat meet je exact, meet je de stand in kWh of meet je de stroom in W?
Ik kan me indenken dat het interval te klein is en dat als je bijvoorbeeld elke 5 seconden meet er een afwijking ontstaat als de meetwaarden bijvoorbeeld (in kWh)
x.100
x.101
x.103
x.104
x.106
x.107
x.109
etc. zijn. Als je daarvan het verbruik afleidt is dat 1, 2, 1, 2, 1, 2 en dan krijg je die gekke grafiek te zien.

Het enige apparaat wat ik me kan indenken dat zo werkt is een inductiekookplaat. Als die niet op vol vermogen staat dan heeft die een dutycycle, gaat aan en uit. Bij mij in een interval van zo'n 5 seconden.

Verder zeg je dat het sluipverbruik van alle groepen af komt, dus dat als je één groep uitzet het sluipverbruik maar een beetje vermindert? Dat is erg vreemd, het enige wat ik me dan kan indenken is een probleem in de meterkast zelf.
Kun je van één groep alle verbruikers uitzetten (en 100% zeker zijn dat er geen verborgen verbruikers zijn) en dan iets testen? Of probeer eens iets te testen als je de draden van die groep (na de zekering) loshaalt.
Nee, ik differentieer niets, dat doet de meter zelf

mbt meterkast zelf, die is recentelijk opnieuw bedraad incl nieuwe automaten etc.
Goede tip mbt gebruiker , echter op dat tijdstip stond inductie niet aan. De indictieplaat heeft overigens een andere signatuur (in ieder geval die van ons) die haal ik er zo uit.

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:14:
Vreemd topic. Jarenlang een verbruik dat zeker 8000 kWh hoger is dan gebruikelijk voor het soort huishouden, zonder apparatuur die dit kan verklaren. Dit kost je onnodig 2000 euro per jaar.

Het kan gezien de hoge cijfertjes niet anders dan triviaal zijn om dit door het selectief uitschakelen van groepen voor enkele uren, binnen op zijn hoogst dagen en waarschijnlijker binnen hooguit uren uit te vinden in welke groep dit gebeurt. Ook de groep met de koelkast of vriezer kun je prima enkele uren uitschakelen.

Sterker nog, als je een baseline verbruik hebt van bijna 1000 watt, dan kun je dit binnen minuten vaststellen door 1 voor 1 de groepen uit te schakelen en tegelijkertijd op het momentane verbruik te letten op de meter.

Dus, ik snap dit hele topic eigenlijk niet zo goed. Tot nu toe is de samenvatting: ik heb een probleem dat 2000 euro per jaar kost, maar ik wil de meest triviale stappen om te achterhalen waar dit aan kan liggen niet nemen. Ja, wil je het nou oplossen of niet?
Ik snap de opmerking en ja natuurlijk wil ik dit (hoge gebruik) ook oplossen, het topic en de vraag echter hebben betrekking op de 'vreemde'gebruiker die ik in de eerste post heb laten zien.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-12 14:01
Stijltang, föhn, van alles met een thermostaat kan dat patroontje veroorzaken. Maar dan nog, het zijn de kosten niet t.o.v. het basisverbruik. Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar is het niet iemand die na het haren wassen haar haar gaat föhnen? Komt dit al tijden voor of juist recent?

Overigens als de MK opnieuw bedraad is, dan kan het huis dus wel eventjes zonder stroom. Kan je gelijk testen welke groep dit veroorzaakt. :P

Ter vergelijk: in 'rust' was ons huis (1992) ongeveer 210 W, onlangs gereduceerd met een vloerverwarmingspompschekalaar die de baseline met ~50W liet dalen naar ca 165 W overdag op het laagste punt. Ook vrijstaand, ca 200 m2.
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:45:
[...]

Ik snap de opmerking en ja natuurlijk wil ik dit (hoge gebruik) ook oplossen, het topic en de vraag echter hebben betrekking op de 'vreemde'gebruiker die ik in de eerste post heb laten zien.
Ah, dan vertroebelt je andere vraag dit topic natuurlijk enorm.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:26
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:45:
Ik heb even een hele serieuze vraag voor je, misschien een domme vraag maar ik stel hem toch.

Is dit echt wat je wilt weten?

Want alle antwoorden leiden nog steeds naar hetzelfde: om erachter te komen dien je dingen te meten en uit te sluiten. Dit geldt voor het hoge sluipverbruik alsmede het apparaat wat het rare patroon veroorzaakt. Alleen bij die laatste dien je zoals al is gezegd dit meten en uitsluiten te doen zodra het optreed, dus je dient een pieper of iets dergelijks te maken als je verbruik bv hoger is dan 1000W.

Er is niemand hier die een glazen bol heeft en je daarom direct het antwoord kan geven.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Verwijderd

Topicstarter
padoempats schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:21:
Je grafieken vind ik erg moeilijk te lezen. Wat is de x-as? Heb je hem ook met werkelijke tijdstippen? Op deze manier kunnen we er niks mee.

Als ik jouw verbruik + patronen hebt, zou ik zowel willen weten wat die pieken veroorzaken en mijn hele continuverbruik willen ontleden. Precies snappen wat hoeveel gebruikt.
Het apparaat weten die die pieken laat zien is leuk, maar daar zit je jaarverbruik absoluut niet in, daar is je basisgebruik debet aan. Ik zo 850-900 watt gemiddeld (zonder pieken), dat is op jaarbasis 8000 kWh. Dan komen al je extra gebruikers daarbij. Je verbruik is echt absurd gezien je berichten, maar vooral je base load.

Je hebt wel kans dat het apparaat dat al die pieken veroorzaakt ook het apparaat is met een mega base load. Ik lees al dat je niet aan je groepen wil zitten.

Wat ik zou doen:

- Weten wat het basis gebruik PER groep is. Dit kun je bijna instant weten, je logt al elke 5 seconde, dus je hoeft een groep maar 10-20 seconden uit te zetten om de terugval te zien. Even groepen doorlopen en de terugval (=basisgebruik) noteren.

- Weten welke apparaten achter elke groep zit. Dit moet je gewoon weten. Schrijf de zones op.

- Trek ALLE stekkers eruit die er even uitkunnen, zonder dat het het werk verstoort van je andere huisgenoten. CV ketel kan er wel uit, mogelijk enkele groepen voor ruimtes/apparaten die niet voor thuiswerken worden gebruikt. Echt bij van alles wat je kan zien stekker eruit. Boilers, cv, tv opstelling, koelkasten, alles. En dan weer naar je monitoring en zien wat dan je gebruik is. Als je gebruik niet zichtbaar gedaald is ... oei.

- Probeer een patroon te herkennen wanneer deze gekke pieken optreden, zodat je het kan voorspellen. Kijk vaak naar je live grafieken en als je het ziet optreden, dan gelijk in actie komen. Groepen even een voor een uit/aan om hem zo te spotten. De thuiswerkers moeten eventjes accepteren dat het stroom eraf gaat en op laptop verder werken ofzo. Of even pause nemen. Ik snap echt niet waarom je zo vasthoudt aan die groepen, waarschijnlijk wil je iets niet delen, dat is prima.

- Kijk of je een P1 meter kan gebruiken op je meter. Dan kan je veel meer details bekijken, zoals verbruik per fase.
x as is tijd, eenheid dagen (dus '1' is 24 uur).
mbt depatronen en het gebruik, ook al is het niet direct de braag van dit topic vind ik het natuurlijk wel fijn dat mensen meedenken.
Om een idee te geven van het bizarre van wat zich hier afspeelt nog wat recente data (van deze nacht, toen iedereen in bed lag...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eZTveB6In9Xs1JnTFI2F9aJ7Hg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bfs5xQAsApz3WByLM4k34et6.png?f=user_large
0 op de x as is hedenochtend 0:00. Ik heb werkelijk waar geen idee wat de twee pieken en de stijle 'drop' om kwart voor 3 deze ochtend geweest zijn. Ook werkelijk geen begin van een vermoeden waarom de 'baseline' nu 1500 W hoger is als afgelopen dagen... Nogmaals, geen warmtepomp, en zover ik weet kan er geen apparaat uernlang 1000W verstoken zonder dat je dit toch echt moet merken. de drop van ongeveer 800 W was binnen een sample, dus binnen 5 seconden, iedereen lag allang te slapen...

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:44:
[...]

Het echte besparen zit echter in je absurd hoge sluipverbruik, daarom gaat iedereen daar op in.

En dat sluipverbruik is waarschijnlijk ook super snel op te sporen omdat je niet hoeft te wachten tot je "apparaat" aangaat.

Je laatste grafiekje....1400w is absurd als sluip en 2200w ook....

Aangezien je zo goed als "real-time" kan meten kan je door groepen te schakelen binnen een paar minuten achterhalen waar dat sluip verbruik blijft. Waarschijnlijk is je enorme sluipverbruiker tevens verantwoordelijk voor je enorme pieken en dalen.

Overigens, link je slimme meter is aan bijv. Enelogic, dan zijn de grafiekjes ook meteen een stuk duidelijker ;)

[ Voor 12% gewijzigd door nooberke op 21-04-2021 13:00 ]

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:04
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:53:
[Afbeelding]
0 op de x as is hedenochtend 0:00. Ik heb werkelijk waar geen idee wat de twee pieken en de stijle 'drop' om kwart voor 3 deze ochtend geweest zijn. Ook werkelijk geen begin van een vermoeden waarom de 'baseline' nu 1500 W hoger is als afgelopen dagen... Nogmaals, geen warmtepomp, en zover ik weet kan er geen apparaat uernlang 1000W verstoken zonder dat je dit toch echt moet merken. de drop van ongeveer 800 W was binnen een sample, dus binnen 5 seconden, iedereen lag allang te slapen...
Oke dus om 3 uur snachts is er een grote drop, maar wanneer knalt ie dan weer omhoog? Zie je dat ook terug?

Geen idee hoe je precies woont, maar zou het kunnen dat iemand stroom jat? Klinkt bizar, maar het gebeurd echt :D
Verder tja zijn er oude apparaten in gebruik zoals vriezer(s), koelkasten etc.

Overigens snap ik niet waarom je niet gewoon stappenplan wat al vaak geopperd is volgt, breng je groepen in kaart en schakel uit/in per groep, dan moet je er toch echt zo achter zijn welke groep die hoge baseload veroorzaakt. Als ik 2000 euro per jaar aan sluipverbruik zou hebben, dan ging nu meteen alle stroom eraf om te gaan zoeken. Thuis werken of niet, dit is toch gewoon bizar verbruikt. Daarnaast kun je dit natuurlijk ook gewoon in het weekend op een dag doen.

Overigens over pieken, wat bij ons duidelijk pieken geeft is bijvoorbeeld de waterkoker :)
Je kan zo zien wanneer precies thee gedronken wordt op een dag :P
En ook de inductieplaat pik je er zo tussenuit :) vaatwasser idem.

[ Voor 23% gewijzigd door Martinusz op 21-04-2021 13:11 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Señor Sjon
Hoe laat ben je naar bed gegaan? Ik zou bijna zeggen ~2.15 aangezien dan TV, verlichting, etc uitgeschakeld worden, maar verlichting in badkamer ingeschakeld (de piekjes).

Je hebt niet toevallig een tropisch aquarium?

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-12 22:34
Automatische bewatering in de tuin? Een waterpomp gebruikt zo'n 800 watt namelijk

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
nooberke schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:58:
[...]

Het echte besparen zit echter in je absurd hoge sluipverbruik, daarom gaat iedereen daar op in.

En dat sluipverbruik is waarschijnlijk ook super snel op te sporen omdat je niet hoeft te wachten tot je "apparaat" aangaat.

Je laatste grafiekje....1400w is absurd als sluip en 2200w ook....

Aangezien je zo goed als "real-time" kan meten kan je door groepen te schakelen binnen een paar minuten achterhalen waar dat sluip verbruik blijft. Waarschijnlijk is je enorme sluipverbruiker tevens verantwoordelijk voor je enorme pieken en dalen.
Helemaal mee eens, je kan je focussen op een piek van 4000W van 5 minuten die 12 x per dag voorkomt, dan heb je het over 4kwh, dus 80 cent aan stroom.
Terwijl 24 uur lang 1000W extra sluipverbruik 4,80 kost diezelfde dag.
ff makkelijk gerekend met 20 cent per kWh.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:33

Theo

moederbord

Vijvertje in de tuin waarvan je niet wist dat er verwarming in zit? Of een grote waterval/fontein? Of een electrische verwarming onder de oprit om deze sneeuw en ijsvrij te houden? Electrisch kacheltje op zolder/kelder/garage/kruipruimte?

7400 Wp op het dak

• Señor Sjon
padoempats schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:09:
Automatische bewatering in de tuin? Een waterpomp gebruikt zo'n 800 watt namelijk
Dan heeft ie inmiddels een grote vijver. :+

En halogeen spotjes in de kruipruimte
En verwarmde dakgoten

's avonds de groepen uitzetten en dan kijken bij welke buurman het licht uitgaat is ook nog een oplossing.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

mbt depatronen en het gebruik, ook al is het niet direct de braag van dit topic vind ik het natuurlijk wel fijn dat mensen meedenken.
Om een idee te geven van het bizarre van wat zich hier afspeelt nog wat recente data (van deze nacht, toen iedereen in bed lag...)

[Afbeelding]
Nogmaals: zet op de X-as nou eens gewoon de tijd ipv dat in je comments te vermelden. Scheelt iedereen een hoop lezen / interpretatie :)
En doe eens een grafiekje over 2 dagen. Dan zien we ook weer wanneer het begint.

Verder: heb je toevallig ergens electrische vloerverwarming, in bijvoorbeeld de badkamer? Of de ramp naar een ondergrondse garage?

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 21-04-2021 13:12 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:24
Lijkt meer op een troll dit topic. Iedereen draagt ideeën aan (wat werkelijk elk apparaat kan zijn dat er bestaat wat stroom verbruikt) terwijl het echte probleem gewoon op te lossen is met groepen uitschakelen.
En precies daar gaat TS al pagina's lang niet op in. Volgens mij is dit topic niet serieus dus kan iedereen nog 10 pagina's vullen met ideeën maar zit TS gewoon achter zijn bureau te lachen :P

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00
Is je kabel vanuit je slimme meter wel in orde?
Zoals hierboven ook al vermeld: doe eens analoog uitlezen vs je domoticz plot. Komt dat overeen?

Verwijderd

Topicstarter
ID-College schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:14:
Lijkt meer op een troll dit topic. Iedereen draagt ideeën aan (wat werkelijk elk apparaat kan zijn dat er bestaat wat stroom verbruikt) terwijl het echte probleem gewoon op te lossen is met groepen uitschakelen.
En precies daar gaat TS al pagina's lang niet op in. Volgens mij is dit topic niet serieus dus kan iedereen nog 10 pagina's vullen met ideeën maar zit TS gewoon achter zijn bureau te lachen :P
Flauw...
Ik probeer aan te geven dat ik geen (maar dan ook geen) resistieve warmte apparaten heb, geen pompen, geen airco, geen compressor, niets nada van dat alles.

En nee, ik zit niet te trollern maar ik probeer aan te geven dat het gebruik zo ontzettend random is dat het geen zin heeft om ff een paar groepen uit te schakelen. Is reeds gebeurt, heb ik niets van geleerd. Wanneer is de belasting van 800W gisteren aangegaan? Ergens overdag, 'verstopt' in de pieken en dalen van de zonnepanelen die (helaas) door de bewolking ook nogal wat dynamica in de data gestopt hebben...

Dus voor de absolute duidelijkheid, komend weekend, als iedereen hier NIET hoeft te 'teamsen'of google meeten ga ik eker weer een rondje groepen uitschakelen doen. Maar ook dan zie ik niet hoe ik een apparaat wat als iedereen al lang ligt te slapen besluit om aan of uit te gaan terwijl ik bij mijn beste weten niet zo'n gebruiker in huis heb.

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-12 13:01
[...]

[Afbeelding]
staan alle computers ook uit of blijven die aanstaan, of gaan ze bv in standby na x uur (lees na te gaan slapen die dingen erna ook uit terwijl je dus lag te ''slapen') ?

edit : overigens 1200+watt verbruik als je gaat slapen.. wacht ff tot iedereen in bed ligt en ram dan eens groepen uit tot er opeens 800watt wegvalt (want dat is blijkbaar je sluiper die opeens uitgaat)

een drop van 800watt ga je dan wel zien bij een van de groepen.

kan je gelijk gericht zoeken wat er op die groep staat

edit 2 :

''vroeger'' toen ik en mijn broertje nog thuis woonde waren we fervente gamers die altijd 24/7 de computers aanhielden, nu 8 jaar later dezelfde desktop in eigen huis staan en dat ding slurpt stiekem gewoon 550watt.. oud ding snel zat nog maar de nieuwe pc die inmiddels gekomen is verbruikt idle max 80-100 watt en onder load max 300... flink verschil

[ Voor 21% gewijzigd door AjDuLion op 21-04-2021 13:27 ]

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:05

Kheos

FP ProMod
dus wat is dan het probleem om alle groepen op je diepvries / koelkast /arduino na 's nachts uit te schakelen?
ik ga er van uit dat er niemand 's nachts werkt, dus wat is precies het probleem?

dan zie je meteen of het gedrag blijft (dan weet je dus al in welke groep het zit). Zie je geen raar gedrag, dan zet je volgende nacht een extra groep niet uit. En de volgende nacht alle groepen behalve 3 enzovoort, tot je weet op welke groep het probleem zit.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:21:
[...]
Wanneer is de belasting van 800W gisteren aangegaan? Ergens overdag, 'verstopt' in de pieken en dalen van de zonnepanelen die (helaas) door de bewolking ook nogal wat dynamica in de data gestopt hebben...
Zet dan gewoon nu de omvormer uit. Dan kun je in ieder geval een gebruikspatroon genereren dat niet door zon en bewolking wordt beinvloed. Heeft niemand last van, behalve die paar kWh die je gaat missen. Maar zodra je weet wat het is, verdien je die dubbel en dwars terug.
Dus voor de absolute duidelijkheid, komend weekend, als iedereen hier NIET hoeft te 'teamsen'of google meeten ga ik eker weer een rondje groepen uitschakelen doen. Maar ook dan zie ik niet hoe ik een apparaat wat als iedereen al lang ligt te slapen besluit om aan of uit te gaan terwijl ik bij mijn beste weten niet zo'n gebruiker in huis heb.
Ook 's nachts kun je groepen uitzetten, bijvoorbeeld oven, inductie, boiler, wasmachine, etc. Heeft ook niemand last van.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Verwijderd

Topicstarter
FitTiv schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:17:
Is je kabel vanuit je slimme meter wel in orde?
Zoals hierboven ook al vermeld: doe eens analoog uitlezen vs je domoticz plot. Komt dat overeen?
Ik tijfel niet aan de uitlezing uit de slimme meter. Ik lees de datagrammen en de meegestuurde checksum uit en log de data dan via een SQL insert in een database. De standen in de database en op de meter komen al jaaaren exact overeen en zoals eerder aangegeven is de meter doorgefloten door Enexis.

Alhoewel bijv de CV ;s nachts niet zou mogen aanslaan ga ik die wel analoog loggen komend weekend. ANdere apparaten heb ik zo 123 nog niet op het oog hiervoor. Is ook een kwestie van volume, welk apparaat is groot genoeg om niet uit te fikken en toch 100én watt te gebruiken... Daarnaast was er een opmerking een pagina of 2 terug mbt virussen en mining. De enige apparaten met een discrete GPU zijn mijn 1 jaar oude MSI en mijn zoons 7 jaar oude ASUS.Beide voedingen kunnen (op basis van hetgeen op het typeplaatje aangegeven is) niet meer gebruiken als 200W. Lijktme toch echt onmogelijk dat een virus hier 100 Wat uit een laptop GPU staat te trekken of is dat op de een of andere bizarre manier toch mogelijk? :?

Verwijderd

Topicstarter
Kheos schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:24:
dus wat is dan het probleem om alle groepen op je diepvries / koelkast /arduino na 's nachts uit te schakelen?
ik ga er van uit dat er niemand 's nachts werkt, dus wat is precies het probleem?

dan zie je meteen of het gedrag blijft (dan weet je dus al in welke groep het zit). Zie je geen raar gedrag, dan zet je volgende nacht een extra groep niet uit. En de volgende nacht alle groepen behalve 3 enzovoort, tot je weet op welke groep het probleem zit.
Dit ga ik vannacht dus doen.. Was machine, droger, plaat ovenen CV uitzetten...

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-12 16:10
Kapotte diepvries vreet ook waanzinnig stroom, evenals een (oude) vloer verwarming(pomp).

Ik denk dat je je moet focussen op het "sluip" verbruik, daar zitten de grootste deel van de kosten. Die pieken niet.

Zonder iets uit te sluiten zal je daar niet achter komen. En dat betekend toch mogelijk (tijdelijk) groepen 1 voor 1 uitschakelen. Dan zou je het konstante verbruik moeten zien dalen en kom je vanzelf mogelijk een groep tegen die de grootste verbruikers heeft. en dan kan je daar gaan uitzoeken wat je daarop hebt.

Er is niets wat niet een uur uit kan. dus tenzij je heel veel groepen hebt zou je dit al binnen een dag makkelijk inzichtelijk moeten kunnen hebben. Zeker met behulp van de slimme meter.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:30:
[...]

wat ga je precies doen? de apparaten uitzetten? de stekker uittrekken? de groep afzetten?
en doe je dat van alle groepen (behalve wat je echt nodig hebt zoals diepvries en arduino loggeer) of ga je gewoon in het wilde weg een aantal stekkers uittrekken?

Verwijderd

Topicstarter
(RSH) schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:31:
Kapotte diepvries vreet ook waanzinnig stroom, evenals een (oude) vloer verwarming(pomp).

Ik denk dat je je moet focussen op het "sluip" verbruik, daar zitten de grootste deel van de kosten. Die pieken niet.

Zonder iets uit te sluiten zal je daar niet achter komen. En dat betekend toch mogelijk (tijdelijk) groepen 1 voor 1 uitschakelen. Dan zou je het konstante verbruik moeten zien dalen en kom je vanzelf mogelijk een groep tegen die de grootste verbruikers heeft. en dan kan je daar gaan uitzoeken wat je daarop hebt.

Er is niets wat niet een uur uit kan. dus tenzij je heel veel groepen hebt zou je dit al binnen een dag makkelijk inzichtelijk moeten kunnen hebben. Zeker met behulp van de slimme meter.
pompen e.d. kan ik uitsluiten, die worden door HA geschakeld en kwam qua tijd niet overeen. CV en koelkast zijn nu voor mij belangrijkste aanwijzingen, CV gaat uit vannacht, koelkast ga ik van het weekend loggen.

Verwijderd

Topicstarter
Kheos schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:32:
[...]

wat ga je precies doen? de apparaten uitzetten? de stekker uittrekken? de groep afzetten?
en doe je dat van alle groepen (behalve wat je echt nodig hebt zoals diepvries en arduino loggeer) of ga je gewoon in het wilde weg een aantal stekkers uittrekken?
wasmachine, droger plaat en oven hebben eigen groep dus die gaan op groepniveau uit. CV zal stekker worden.

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-12 16:10
structuur......
zeker als je niet weet wat je op welke groep hebt zitten.....
eerst een groep uitzetten, checken wat dat met je konstant verbruik doet. groep weer aan. andere groep uit, checken wat dat met je konstant verbruik doet. eat sleep repeat....

Mocht je een interessante groep tegenkomen, dan pas apparatuur uitsluiten (die op die groep zit)

Sorry, maar hoe moeilijk kan het zijn.

Tenzij iemand het constante verbruik normaal vind... maar dan zou er niet een issue zijn om uit te zoeken.

in het wilde weg gaan trekken heeft geen enkele zin.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:35:
[...]

wasmachine, droger plaat en oven hebben eigen groep dus die gaan op groepniveau uit. CV zal stekker worden.
maar waarom niet alles?
Waarom heb je 's nachts licht nodig in je keuken?
Waarom moeten de stopcontacten in je berghok 's nachts werken?
Waarom doe je hard je best om het probleem niet te lokaliseren?

• AjDuLion
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXaEaBo4Xy9zDLhP3G6LfLgKkJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j6TI1ByEJL7uOdbZ19cfVJWh.png?f=fotoalbum_large

even als voorbeeld als ik hiernaar kijk dan zou ik toch echt gewoon even stekkers gaan lostrekken van apparaten die nu niet voor werk noodzakelijk zijn en kijken hoever je het sluipverbruik kan terugbrengen.

ik ging dus doordat er wat usb stekkers in de muur stonden van 400watt idle naar 200-180watt idle (200 als de pomp van de koelkast aanslaat 180 bij idle) naarmate het meer daglicht geeft geven de panelen meer stroom en ga ik dus op een gegeven moment terugleveren.. waardoor de logging dus scheef gaat lopen om te meten..

ik zou inderdaad wat de rest roept eens de omvormer stopzetten en goed zoeken naar sluipverbruik.

dit op basis van dat jou slimme meter opbrengst en verbruik niet apart van elkaar ziet als ik naar je summiere grafieken kijk..

• aazwart
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-09 10:19
dit topic is wel heel bijzonder. Begin mij bijna af te vragen of ts iets te verbergen heeft over het hoge verbruik.

Ook nu, 's nachts de stekkers eruit trekken. Waarom niet gewoon als je thuis bent. Stekker eruit en kijken wat je verbruik doet. Is er geen grote verandering dan weet je dat dat het niet is en dan doe je de stekker er weer in. Koelkast stond 2 minuten uit maar dat overleefd die wel.

Zelfde voor de groepen. Schakelaar omzetten even energie verbruik checken en groep weer inschakelen. Dan weet je binnen een half uur op welke groep het zit. Kan zelfs goed zijn dat die spikes ook veroorzaakt worden door het apparaat wat zorgt voor het hoge energieverbruik.
Kan mij niet voorstellen die iemand nu al 3x4,5 euro (duur van dit topic) uit het raam gooit voor iets dat je binnen 30 minuten kan achterhalen (of in ieder geval weet op welke groep het probleem zit)

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-12 22:34
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:21:
[...]

Flauw...
Ik probeer aan te geven dat ik geen (maar dan ook geen) resistieve warmte apparaten heb, geen pompen, geen airco, geen compressor, niets nada van dat alles.

En nee, ik zit niet te trollern maar ik probeer aan te geven dat het gebruik zo ontzettend random is dat het geen zin heeft om ff een paar groepen uit te schakelen. Is reeds gebeurt, heb ik niets van geleerd. Wanneer is de belasting van 800W gisteren aangegaan? Ergens overdag, 'verstopt' in de pieken en dalen van de zonnepanelen die (helaas) door de bewolking ook nogal wat dynamica in de data gestopt hebben...

Het heeft ook geen zin om groepen UIT te zetten op het moment dat je verbruik zoals in je grafiek omlaag gaat. Dan ga je niks zien. Je moet het juist doen als die omhoog gaat.

Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op hoe vaak het per dag voorkomt. Hoe vaak zie je die pieken. Elk kwartier? Elk uur? 1x per week?
En hoe ziet je groepenkast eruit? Heb je maar 3 groepen? Of 18?

En nu heb je een heel ander gedrag wat je laat zien en ook ineens wil weten, namelijk de drop van 800 watt. Dat is totaal wat anders dan de piekjes die je over een kwartier had. Je vragen gaan alle kanten op. Volgens mij wil je uiteindelijk weten: wat doen mijn apparaten.

Ik zou dan top-down aanpakken. Dus eerst onderscheid maken per groep. Kijken naar je realtime meter, groep uit, wat is de drop, groep weer aan, dan gaan apparaten ook weer ingeschakeld worden en zal je ook interessant gedrag zien. Is die hoger dan ervoor? Zo kan je echt supergoed spotten waar je verbruikers liggen. Heb je eenmaal een groep te pakken waar > 600 watt op zit. Dan moet je die gaan ontleden. Groep voor de tuin? Dan daar alles afkoppelen, en een voor 1 aanzetten en blijven kijken naar je live grafiek.

Maar diegene die zit te teamsen heeft maar 2 groepen nodig. De groep waar je wifi/modem opzit, en waar de pc op zit. Als het een laptop betreft is dat ook niet relevant. Alle andere groepen kan je toch moeiteloos schakelen zonder dat iemand er last van heeft? Of ben je bang per ongeluk eentje te pakken waar iemand last van heeft?

En vlak voor het slapen gaan. Trek bij alles wat je kan maar de stekkers eruit. Volgende ochtend weer erin. Zowel alles weer aanzetten kan interessante grafieken opleveren en ook het gebruik over de nacht, Is het dan wel laag? En met laag bedoel ik dan < 100 watt als echt ALLE stekkers eruit zijn. Dus ook je mechanische ventilatie en CV eruit

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:34:
[...]

pompen e.d. kan ik uitsluiten, die worden door HA geschakeld en kwam qua tijd niet overeen. CV en koelkast zijn nu voor mij belangrijkste aanwijzingen, CV gaat uit vannacht, koelkast ga ik van het weekend loggen.
Er werd hierboven ook nog gesuggereerd dat er misschien ergens in je huis elektrische vloerverwarming aanwezig kán zijn (vaak in de badkamer)... Dat is misschien ook nog wel een 'leuk' iets om even zéker te weten of dat je dát niet per-ongeluk hebt. Als zo'n element de vloer blijft verwarmen dan merk je dat ook aan de het verbruik van kWh's.

Ik heb een paar jaar geleden m'n badkamer volledig opnieuw laten zetten en daarbij kwam de aannemer achteraf ook met zo'n installatie op de factuur aan. Bleek dat de werklui die mat er op eigen initiatief / per-ongeluk ingelegd hadden terwijl dat dat niet afgesproken was (was bedoeld voor een andere klant, diezelfde dag). Aannemer dácht daarmee de hogere factuurprijs voor mij te kunnen verklaren én te rechtvaardigen....

Haal die mat er maar weer uit, dan.... Ik heb er NIET om gevraagd, ook niet tegen bruto kostprijs 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-12 14:00
Ik had ook een vrij hoog verbruik met elke 5 minuten pieken naar 600/700 watt. Enigste wat hielp was groep voor groep uitzetten 10 minuten per groep en na een half uur had ik de dader te pakken.
Een elektrische handdoeken radiator die vol open stond. |:(

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-12 20:45

McMiGHtY

- burp -

*snip* hou het ontopic :)

[ Voor 91% gewijzigd door Señor Sjon op 21-04-2021 14:06 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

*snip* hou het ontopic :)

[ Voor 91% gewijzigd door Señor Sjon op 21-04-2021 14:07 ]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:17
aazwart schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:38:
dit topic is wel heel bijzonder. Begin mij bijna af te vragen of ts iets te verbergen heeft over het hoge verbruik.

Ook nu, 's nachts de stekkers eruit trekken. Waarom niet gewoon als je thuis bent. Stekker eruit en kijken wat je verbruik doet. Is er geen grote verandering dan weet je dat dat het niet is en dan doe je de stekker er weer in. Koelkast stond 2 minuten uit maar dat overleefd die wel.

Zelfde voor de groepen. Schakelaar omzetten even energie verbruik checken en groep weer inschakelen. Dan weet je binnen een half uur op welke groep het zit. Kan zelfs goed zijn dat die spikes ook veroorzaakt worden door het apparaat wat zorgt voor het hoge energieverbruik.
Kan mij niet voorstellen die iemand nu al 3x4,5 euro (duur van dit topic) uit het raam gooit voor iets dat je binnen 30 minuten kan achterhalen (of in ieder geval weet op welke groep het probleem zit)
Eens, één toevoeging:
Qua koelkast en andere keuken apparatuur is het soms wel iets meer werk dan "even stekker eruit", als het namelijk netjes is ingebouwd en je dus niet makkelijk bij de stekker kan.
padoempats schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:38:
[...]

Het heeft ook geen zin om groepen UIT te zetten op het moment dat je verbruik zoals in je grafiek omlaag gaat. Dan ga je niks zien. Je moet het juist doen als die omhoog gaat.
Dit is het belangrijkste en voor zover ik begrepen heb ook het lastigste van TS. Het hoge sluipverbruik is altijd aanwezig maar de pieken/dalen zijn volgens hem meer random. Je kan dus dat localiseren pas gaan uitvoeren als de piek optreed.

Verder nog een vraag aan TS: je hebt een paar keer "home automation" genoemd maar wat heb je precies allemaal dan ? Het is namelijk nogal een breed begrip en kan uiteenlopen van een domoticz server met wat draadloze sensoren op batterij, tot het hele huis bekabeld wat met PLC('s) aangestuurd wordt.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Als hij net zoveel zooi heeft draaien als Femme dan valt het eigenlijk nog best mee...

• Señor Sjon
Maar goed, dan zou je wel de groep hebben met de verbruikers erop. De baseline van 1.4-2.2 kW alleen al 'snachts is meer dan hoog genoeg om zaken te kunnen vinden.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

*snip* dit was al ontkend...

[ Voor 78% gewijzigd door Señor Sjon op 21-04-2021 14:50 ]

• AjDuLion
Señor Sjon schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:08:
Maar goed, dan zou je wel de groep hebben met de verbruikers erop. De baseline van 1.4-2.2 kW alleen al 'snachts is meer dan hoog genoeg om zaken te kunnen vinden.
exact dit.. zoek die hoge sluipverbruikers, en grote kans dat je de pieken ook gaat vinden.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

McMiGHtY schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:08:
Als hij net zoveel zooi heeft draaien als Femme dan valt het eigenlijk nog best mee...
Persoonlijk denk ik dat @Femme wel bijna exact weet wáár iedere kWh aan verbruik in z'n huis aan op gesoupeerd wordt :P

• Plenkske
Señor Sjon schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:08:
Ja eens. Die moet je kunnen localiseren ten alle tijde.
De enige die je dan wellicht nog niet kan vinden is die in de laatste grafiek voor tijdelijke piekjes en flinke drop zorgde.

Al met al wel heel bijzonder, zeker omdat het ook al jaren loopt (en bekend is door de logging). Als ik het zelf niet had gevonden dan had ik er eigenlijk allang een elektricien bijgehaalt, die verdient zich zo terug.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Will_M schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:12:
[...]

Persoonlijk denk ik dat @Femme wel bijna exact weet wáár iedere kWh aan verbruik in z'n huis aan op gesoupeerd wordt :P
Dat weet ik wel zeker :) Misschien kan die een keer iets tonen hoe hij meet en welke groepen die uit kan zetten.

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:30:
Als je meter een P1 uitgang heeft zou ik dit bestellen.

Dan kun je gewoon met je telefoon in de hand binnen een kwartier (want data ververst elke seconde) 1 voor 1 even alle stekkers kortstondig eruit halen om te zien waar je bottleneck(s) zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door AllesKan op 21-04-2021 14:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
padoempats schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:38:
[...]

Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op hoe vaak het per dag voorkomt. Hoe vaak zie je die pieken. Elk kwartier? Elk uur? 1x per week?
En hoe ziet je groepenkast eruit? Heb je maar 3 groepen? Of 18?

En nu heb je een heel ander gedrag wat je laat zien en ook ineens wil weten, namelijk de drop van 800 watt. Dat is totaal wat anders dan de piekjes die je over een kwartier had. Je vragen gaan alle kanten op. Volgens mij wil je uiteindelijk weten: wat doen mijn apparaten.

Ik zou dan top-down aanpakken. Dus eerst onderscheid maken per groep. Kijken naar je realtime meter, groep uit, wat is de drop, groep weer aan, dan gaan apparaten ook weer ingeschakeld worden en zal je ook interessant gedrag zien. Is die hoger dan ervoor? Zo kan je echt supergoed spotten waar je verbruikers liggen. Heb je eenmaal een groep te pakken waar > 600 watt op zit. Dan moet je die gaan ontleden. Groep voor de tuin? Dan daar alles afkoppelen, en een voor 1 aanzetten en blijven kijken naar je live grafiek.

Maar diegene die zit te teamsen heeft maar 2 groepen nodig. De groep waar je wifi/modem opzit, en waar de pc op zit. Als het een laptop betreft is dat ook niet relevant. Alle andere groepen kan je toch moeiteloos schakelen zonder dat iemand er last van heeft? Of ben je bang per ongeluk eentje te pakken waar iemand last van heeft?

En vlak voor het slapen gaan. Trek bij alles wat je kan maar de stekkers eruit. Volgende ochtend weer erin. Zowel alles weer aanzetten kan interessante grafieken opleveren en ook het gebruik over de nacht, Is het dan wel laag? En met laag bedoel ik dan < 100 watt als echt ALLE stekkers eruit zijn. Dus ook je mechanische ventilatie en CV eruit
Nee, zo eenvoudig is het niet, helaas.
Kinderen werken op hun eigen kamer, vrouw en ikzelf werken in een aparte ruimte los van het huis, om alleen al inetrnet achter te krijgen, zonder extra kabels te gaan trekken, heb ik 3 switches nodig die elk toevallig op een iegen groep zitten. Dus nee, ik heb niet slechts een groep nodig om te kunnen werken...

\Niet ieder huis is hetzelfde.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Wifi..zegt je dat iets?

En dan iets specifieker.. een wifi bridge? Zo van je huis naar het aparte gebouwtje

En kids..stuur die is lekker naar buiten, het is woensdagmiddag, kan al die netjes afgesloten worden, en als je het probleem dan oplost houd je nog geld over om een ijsje voor ze te kopen.

[ Voor 111% gewijzigd door McMiGHtY op 21-04-2021 14:30 ]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Onuitstaanbaar irritant dit. Zou bijna zeggen; TS, zoek het lekker uit.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:22
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:26:
[...]

Kinderen werken op hun eigen kamer, vrouw en ikzelf werken in een aparte ruimte los van het huis, om alleen al inetrnet achter te krijgen, zonder extra kabels te gaan trekken, heb ik 3 switches nodig die elk toevallig op een iegen groep zitten. Dus nee, ik heb niet slechts een groep nodig om te kunnen werken...

En als je gezinsleden last hebben van het testen, beloof ze dan een gezinsvakantie van 2000 EUR.

Beetje ongemak kunnen ze toch wel verdragen, om de oorzaak te vinden?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• AjDuLion
[...]

kinderen ''werken'' ? schop ze een half uurtje naar buiten :) kan jij die groepen testen.

3 switches gaan plaatsen om ervoor te zorgen dat men door kan werken ? 8)7

I mean.. goed voor de dedication hoor maar laat de kinderen in de tuin spelen/buiten spelen.

geef vrouwlief een kop thee en laat haar even lunchen.. en ga testen.. zoek je grootste drop..

en voor de lol als de kids naar buiten gaan kijk dan eens voor de grap naar je verbruik..

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Wij hadden hier laatst gewoon een internetstoring, kon er ook niet gewerkt worden. Gewoon even tijd maken.

En qua kids.. het is woensdag middag he!

• Señor Sjon
[...]

Voor 2k/jaar besparing kunnen ze wel een halfuurtje op 4G vooruit. Dit grapje heeft al meer dan 10k gekost...

Verwijderd

Topicstarter
McMiGHtY schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:27:
Wifi..zegt je dat iets?

En dan iets specifieker.. een wifi bridge? Zo van je huis naar het aparte gebouwtje
Wifi bridge is niet mijn preferred solution, ook de afstanden zijn te groot daarvoor.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Joris748 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:30:
[...]

En als je gezinsleden last hebben van het testen, beloof ze dan een gezinsvakantie van 2000 EUR.

Beetje ongemak kunnen ze toch wel verdragen, om de oorzaak te vinden?
Weet je wat het kost zo'n vakantie!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:32:
[...]

Wifi bridge is niet mijn preferred solution, ook de afstanden zijn te groot daarvoor.
I call that bullshit, wifi bridges gaan over kilometers. Je kan groot wonen, maar zo groot woon je ook weer niet.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:19
McMiGHtY schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:32:
[...]

2000 Euro! :D

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant

• AjDuLion
Señor Sjon schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:31:
[...]

Voor 2k/jaar besparing kunnen ze wel een halfuurtje op 4G vooruit. Dit grapje heeft al meer dan 10k gekost...
nee is niet veilig genoeg waarschijnlijk toch die 3 switches op ups aansluiten en dan 100m utp in het huis rondtreken..

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Op z'n minst! (als die thuis niet alles uitzet word het een stukje duurder!)

Verwijderd

Topicstarter
Will_M schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:42:
[...]

Er werd hierboven ook nog gesuggereerd dat er misschien ergens in je huis elektrische vloerverwarming aanwezig kán zijn (vaak in de badkamer)... Dat is misschien ook nog wel een 'leuk' iets om even zéker te weten of dat je dát niet per-ongeluk hebt. Als zo'n element de vloer blijft verwarmen dan merk je dat ook aan de het verbruik van kWh's.

Ik heb een paar jaar geleden m'n badkamer volledig opnieuw laten zetten en daarbij kwam de aannemer achteraf ook met zo'n installatie op de factuur aan. Bleek dat de werklui die mat er op eigen initiatief / per-ongeluk ingelegd hadden terwijl dat dat niet afgesproken was (was bedoeld voor een andere klant, diezelfde dag). Aannemer dácht daarmee de hogere factuurprijs voor mij te kunnen verklaren én te rechtvaardigen....

Haal die mat er maar weer uit, dan.... Ik heb er NIET om gevraagd, ook niet tegen bruto kostprijs 8)
woon hier nu al 16 jaar zou me verbazen als ik nu nog zoiets tegen ga komen... Daarnaast, gezien het prutswerk van de vorige bewoner mbt electra was ik met een electrische vloerverwarming nu niet meer hier om dit te typen...

• Plenkske
AjDuLion schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:30:
[...]

kinderen ''werken'' ? schop ze een half uurtje naar buiten :) kan jij die groepen testen.

3 switches gaan plaatsen om ervoor te zorgen dat men door kan werken ? 8)7

I mean.. goed voor de dedication hoor maar laat de kinderen in de tuin spelen/buiten spelen.

geef vrouwlief een kop thee en laat haar even lunchen.. en ga testen.. zoek je grootste drop..

en voor de lol als de kids naar buiten gaan kijk dan eens voor de grap naar je verbruik..
Misschien zijn de kinderen wel 20 en werken ze thuis ?

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

AjDuLion schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:33:
[...]

nee is niet veilig genoeg waarschijnlijk toch die 3 switches op ups aansluiten en dan 100m utp in het huis rondtreken..
Pas je op dat je dan niet een spoel krijgt, daar krijg je qua elektra ook gedoe mee

• Joris748
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:32:
[...]

Sorry, hoor maar je bent echt problemen aan het zoeken bij oplossingen. 8)7 |:(

Hoe moeilijk is het om tegen de kinderen en vrouwlief te zeggen: "Jongens er is iets mis in huis wat ons 2000 euro per jaar kost. Morgen tussen 13.00 en 15.00u geen internet en geen stroom." Wedden dat ze dat overleven? >:)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

En anders start je een GoFundMe

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Joris748 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:34:
[...]

Sorry, hoor maar je bent echt problemen aan het zoeken bij oplossingen. 8)7 |:(

Hoe moeilijk is het om tegen de kinderen en vrouwlief te zeggen: "Jongens er is iets mis in huis wat ons 2000 euro per jaar kost. Morgen tussen 13.00 en 15.00u geen internet en geen stroom." Wedden dat ze dat overleven? >:)
"Pappa gooit ff het Internet uit, maak maar een hotspot"

• AjDuLion
Plenkske schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:34:
[...]

''zet je eigen betaalde 4g tethering op je telefoon even aan zodat je op je laptop een half uurtje daarmee kan werken''

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

AjDuLion schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:36:
[...]

''zet je eigen betaalde 4g tethering op je telefoon even aan zodat je op je laptop een half uurtje daarmee kan werken''
Dat zeg ik!

• Joris748
McMiGHtY schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:35:
[...]

"Pappa gooit ff het Internet uit, maak maar een hotspot"
Precies, en tegen het einde van de maand hebben ze maar een paar dagen geen 4G, als ze hun bundel er doorheen blazen.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Plenkske schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:34:
[...]

Dan stel ik voor dat ze kost en inwoning gaan betalen als ze dat al niet doen.

Verwijderd

Topicstarter
McMiGHtY schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:32:
[...]

Dames/Heren, heel fijn dat jullie meedenken maar kom op zeg, we gaan toch zeker niet verwachten dat ik mijn hele ifra overhoop ga gooien om NU een groep uit te kunnen uitschakelen?

Daarnaast, ik woon precies onder een wifi straalzender die, toen we hier slechts 3 mbit ADSL hadden, 'snel'internet aanbood... Moet al sowieso heel erg mijn best doen om uberhaupt wat signaal te krijgen van mijn accespoints...

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:02
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:34:
[...]

woon hier nu al 16 jaar zou me verbazen als ik nu nog zoiets tegen ga komen... Daarnaast, gezien het prutswerk van de vorige bewoner mbt electra was ik met een electrische vloerverwarming nu niet meer hier om dit te typen...
Als je hier 16 jaar woont: is het verbruik al jaren op dit niveau, of de laatste jaren opgelopen?

Hoe lang heeft je buurman al een electrische auto en hobby kwekerij op zolder? Valt dat toevallig samen met jouw hogere verbruik?

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:04
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:34:
[...]

Cruciale vraag: is je verbruik al 16 jaar zo dramatisch hoog?
Indien nee: wanneer is dit begonnen?
-> wat is er toen veranderd?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:38:
[...]

Dames/Heren, heel fijn dat jullie meedenken maar kom op zeg, we gaan toch zeker niet verwachten dat ik mijn hele ifra overhoop ga gooien om NU een groep uit te kunnen uitschakelen?

Daarnaast, ik woon precies onder een wifi straalzender die, toen we hier slechts 3 mbit ADSL hadden, 'snel'internet aanbood... Moet al sowieso heel erg mijn best doen om uberhaupt wat signaal te krijgen van mijn accespoints...
Het speelt toch al een tijdje, dat je nu pas d'r over na gaat denken om een groep uit te schakelen komt bij mij over alsof je al een tijdje je geld weg gooit (als je daar straks nog een mooi doel voor nodig hebt, je mag mij altijd sponsoren voor de HomeRide) en het je eigenlijk niet veel kan schelen dat je met een paar simpele testjes al een stuk verder kan komen.

Alsof je schoonmmoeder belt met de melding dat het internet stuk is, en je van alles gaat doen in datacenters en wijkcentrales maar je maar niet de router bij d'r wilt herstarten

[ Voor 23% gewijzigd door McMiGHtY op 21-04-2021 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
peter13579 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:38:
[...]

Als je hier 16 jaar woont: is het verbruik al jaren op dit niveau, of de laatste jaren opgelopen?

Hoe lang heeft je buurman al een electrische auto en hobby kwekerij op zolder? Valt dat toevallig samen met jouw hogere verbruik?
Is altijd hoog geweest maar lijkt wel langzaam toe te nemen. En nee, ik heb geen buren (woont > 100 m verderop), dus ook geen verlengkabeltje...

• Joris748
[...]

Waarom zou je je infra overhoop halen? Als je de stroom er weer op zet, komt je infra weer gewoon in de lucht.

Doe het over een uur. Kunnen ze even aan het idee wennen :O
Totaal irrelevant voor het probleem

• AjDuLion
[...]

nee dat klopt, we zeggen dan ook dat je helemaal niks met je infra moet doen maar gewoon iedereen even een uurtje lekker in de zon moet laten zitten terwijl jij even wat groepen uit gaat zetten en kijken wie er 1200+watt aan stroom aan het verbruiken is.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:48
[...]

En wat weerhoudt je er van om in het weekend of 's avonds te gaan testen? Daarnaast kun je natuurlijk altijd makkelijk wel op 1 groep werken. Dan werk je maar een keertje wat dichter bij elkaar of leg je wat verlengsnoeren neer.
Hetzelfde geldt voor een koelkast/vriezen en andere elektrische apparatuur welke je makkelijk kunt uitsluiten door ze simpelweg uit te zetten.

Maar even heel simpel gerekend met je continue 1kW die je niet thuis kunt brengen: 1kW*24uur*365= 8760kWh wat je verstookt op een jaar. Is dat dus niet simpelweg al je gehele probleem? Want zonder dat verbruik zit je op een redelijk standaard 4000kWh jaarverbruik.

[removed]

Verwijderd

Topicstarter
McMiGHtY schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:39:
[...]

Het speelt toch al een tijdje, dat je nu pas d'r over na gaat denken om een groep uit te schakelen. En eeuhm..onder een wifi straalzender, welk merk alu folie gebruik je?
hahaha wat een humor:

https://www.toren7.nl/

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:48
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:40:
[...]
Is altijd hoog geweest maar lijkt wel langzaam toe te nemen. En nee, ik heb geen buren (woont > 100 m verderop), dus ook geen verlengkabeltje...
Ik neem aan dat je kinderen ouder worden en momenteel zal er ook meer thuis worden gewerkt. Dus dat het langzaam toeneemt lijkt me niet zo heel gek.

[removed]

Verwijderd

Topicstarter
redwing schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:41:
[...]

En wat weerhoudt je er van om in het weekend of 's avonds te gaan testen? Daarnaast kun je natuurlijk altijd makkelijk wel op 1 groep werken. Dan werk je maar een keertje wat dichter bij elkaar of leg je wat verlengsnoeren neer.
Hetzelfde geldt voor een koelkast/vriezen en andere elektrische apparatuur welke je makkelijk kunt uitsluiten door ze simpelweg uit te zetten.

Maar even heel simpel gerekend met je continue 1kW die je niet thuis kunt brengen: 1kW*24uur*365= 8760kWh wat je verstookt op een jaar. Is dat dus niet simpelweg al je gehele probleem? Want zonder dat verbruik zit je op een redelijk standaard 4000kWh jaarverbruik.
ja, dat zeg ik dus, komend weekend maar weer eens een rondje maken, vanavond zolas hierboven al aangegeven wat niet essentiele groepen uit ...

• Plenkske
McMiGHtY schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:38:
[...]

Dan stel ik voor dat ze kost en inwoning gaan betalen als ze dat al niet doen.
Ja dat zal het hoge verbruik wel doen verdwijnen.

Tenzij natuurlijk de kinderen stiekem verbruik hebben, en denken de "kost en inwoning" te doen verlagen bij het verminderen van dat verbruik :)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ga eerst maar even een groep uitzetten en meten voordat je probeert grappig te doen.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:22
Zeg even he.

Ik weet niet wat er al die energie verbruikt. Maar, het kan bijna niet anders dan dat er iets heel warm wordt. Zoals opgemerkt zou dit bijvoorbeeld kunnen overeen komen met electrische vloerverwarming of zo. Niet dat het dat is - maar je moet wel bedenken dat hier een ruimte, of een vloer, of een muur merkbaar warm gaat worden.

Het kan ook zijn dat er zo veel koeling is dat je het niet merkt. Maar, dan maakt er dus iets navenant kabaal. Dit is niet iets wat je passief kan koelen zonder te kunnen merken dat er iets warm wordt...

Voor de grap kun je natuurlijk ook de CV tijdelijk uit zetten, en kijken wat er zo warm wordt, precies.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Señor Sjon
Het is eerder de hoge baseline die mensen hier triggert en niet die krul-of stijltang die een paar piekjes heeft eens in de twee weken.

Maar goed, als je 100m van je dichtstbijzijnde buren woont, dan zit je ergens landelijk. Welke verlichting heb je? Heb je loodsen? Is het een soort boerenbedrijf? Heb je een elektrisch hek? Hangt er ergens een halogeen breedstraler (=zomaar 1.000 W, wat gelijk die nachtelijke verbruiker zou verklaren). Zijn je kinderen aan het minen? Je bent zo summier met valide informatie dat wij er ook niet veel chocolade van kunnen maken, vandaar ook de reacties. Als je echt je hutje op de hei ergens op het achtererf als kantoor hebt, dan kan er ook weleens een thermisch lint in zitten voor CV- of waterleiding.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:19
Waar krijgt die wifi toren eigenlijk zijn stroom vandaan? Ben je die niet gewoon al jaren aan het sponsoren?

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant

• AjDuLion
Acidrain schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:49:
Waar krijgt die wifi toren eigenlijk zijn stroom vandaan? Ben je die niet gewoon al jaren aan het sponsoren?
zou wel mooi zijn dat ie door zn eigenwijsheid en het ''ik heb altijd internet nodig'' die toren aanhoud en daar alle stroom heengaat

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Als je dan alleen die laatste switch even uitzet, valt dan je Internet ook weg?

Verwijderd

Topicstarter
McMiGHtY schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:43:
[...]

Ga eerst maar even een groep uitzetten en meten voordat je probeert grappig te doen.
nee jij met je alu hoedje.. Ik kom hier met een serieuze vraag, luitjes zoals jij menen grappis en nnerbuigend te moeten doen, ik geef aan dat er wel degelijk dingen als wifi straalzenders bestaan en ik woon toevallig net in de schaduw van een van de torens en ja, daardoor heb ik nogal wat meite om fatsoendelijke wifi ontvangst te realiseren thuis. (en nee, voordat iemand anders lollig probeert te doen, er staat geen 1000W wifi zender).

Ik geloof niet dat ik een serieus antwoord kan verwachten hier, het blijft een herhaling van zetten, ik ga de cv eens aan een goed onderzoek blootstellen, dat is zover ik kan zien het enige apparaat wat zoveel vermogen kan gebruiken zonder actief (door ons) geschakeld te worden en het kan ook dewarmte kwijt.

Voor de rest is er niets in huis wat dit kan doen zonder brand of andere ellende te veroorzaken.

Alle serieuze personen bedankt voor het meedenken, wat mij betreft mag het slotje erop, met dank aan figuren als McMighty

Verwijderd

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:47:
Het is eerder de hoge baseline die mensen hier triggert en niet die krul-of stijltang die een paar piekjes heeft eens in de twee weken.

Maar goed, als je 100m van je dichtstbijzijnde buren woont, dan zit je ergens landelijk. Welke verlichting heb je? Heb je loodsen? Is het een soort boerenbedrijf? Heb je een elektrisch hek? Hangt er ergens een halogeen breedstraler (=zomaar 1.000 W, wat gelijk die nachtelijke verbruiker zou verklaren). Zijn je kinderen aan het minen? Je bent zo summier met valide informatie dat wij er ook niet veel chocolade van kunnen maken, vandaar ook de reacties. Als je echt je hutje op de hei ergens op het achtererf als kantoor hebt, dan kan er ook weleens een thermisch lint in zitten voor CV- of waterleiding.
Alles wat je vraagt is reeds 10x door me beantwoord...

• soeppie
  • Laatst online: 20:42
Heb je toevallig een of meerdere ouderwetse vrieskisten / koelkasten (of die koelkasten van de camping). Die zuipen ook enorm veel energie continue zonder onderbrekingen.

• Plenkske
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:53:
[...]

nee jij met je alu hoedje.. Ik kom hier met een serieuze vraag, luitjes zoals jij menen grappis en nnerbuigend te moeten doen, ik geef aan dat er wel degelijk dingen als wifi straalzenders bestaan en ik woon toevallig net in de schaduw van een van de torens en ja, daardoor heb ik nogal wat meite om fatsoendelijke wifi ontvangst te realiseren thuis. (en nee, voordat iemand anders lollig probeert te doen, er staat geen 1000W wifi zender).

Ik geloof niet dat ik een serieus antwoord kan verwachten hier, het blijft een herhaling van zetten, ik ga de cv eens aan een goed onderzoek blootstellen, dat is zover ik kan zien het enige apparaat wat zoveel vermogen kan gebruiken zonder actief (door ons) geschakeld te worden en het kan ook dewarmte kwijt.

Voor de rest is er niets in huis wat dit kan doen zonder brand of andere ellende te veroorzaken.

Alle serieuze personen bedankt voor het meedenken, wat mij betreft mag het slotje erop, met dank aan figuren als McMighty
Kijk dat maakt al iets duidelijk: die straalzender wordt dus niet door jou zelf gebruikt maar zorgt wel voor storing in je wifi.

Er zijn vele mensen die hier serieuze vragen hebben gesteld en hebben meegedacht, maar je geeft selectieve antwoorden. Dat maakt het lastiger te volgen.

Voor wat betreft de niet serieuze mensen had ook op rapporteer kunnen drukken of een moderator een berichtje kunnen sturen.

Succes ermee verder.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Als je de volgende keer een probleem hebt, denk even hier aan:

"Alsof je schoonmmoeder belt met de melding dat het internet stuk is, en je van alles gaat doen in datacenters en wijkcentrales maar je maar niet de router bij d'r wilt herstarten"

Begin met dingen uit te sluiten, je huisgenoten kunnen echt wel even zonder stroom of internet, zeker als het je flink geld kost. En begin met simpele dingen:

"Jongens, even alle pc's en tv's uit, pappa wil even kijken of er ergens nu wat veranderd"

Heel sim-pel en heel snel te doen, wellicht heb je daar de volgende keer bij een probleem wat aan. Zie dit als een leer momentje.

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:54:
[...]

Alles wat je vraagt is reeds 10x door me beantwoord...
Je geeft elke keer excuses om de meest simpele handelingen lang uit te stellen, maar geen antwoorden. :) Aan de andere kant kan ik je gezin inmiddels ook wel begrijpen dat als het al 16 jaar sluimert, ze niet opeens inzien dat er nu noodzaak is om het acuut op te lossen en zich niet los kunnen trekken van hun laptops om die reden.

• thijsderkx
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:11
Nog iets wat nog niet is vermeld in dit draadje.

Heeft TS misschien tuinverlichting onder de grond ??

Als er draden bloot liggen kan het misschien zo zijn dat er geen direkt kortsluiting veroorzaakt maar het zou kunnen dan de grond genoeg weerstand heeft om de stroom te begrenzen. Je bent dan de grond aan het verwarmen. Zou misschien zichtbaar moeten zijn toen er veel sneeuw was gevallen en 1 bepaalde plek in de tuin sneeuwvrij zou zijn ivm met de warme grond.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-12 20:43
Dat je de antwoorden niet leuk vindt zegt niet dat het niet de juiste antwoorden zijn...

Om nog wat goede afsluiting te geven aan de mensen hier heb ik wel even een groep in mijn meterkast uitgezet.

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:13
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:53:
[...]

Die herhaling van zetten veroorzaak je zelf.
Ik vind het echt frappant dat je niet even vanavond alles kunt uitzetten en 1 voor 1 weer kunt uitzetten zoals door velen hier geopperd, om zodoende systematisch de grootverbruiker te vinden.
Er wordt 8/9 uur per dag gewerkt, en door de kinderen geleerd, dat maakt volgens mij dat je na 20.00 's avonds gewoon even een uurtje kan schakelen. En volgens mij kan een laptop op accu en het internet via 4G dus allebei even geen stroom nodig...Wil/kun je dat niet dan blijf je zitten met die sluipverbruiker, maar dat doe je dan gewoon zelf!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Señor Sjon schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:57:
[...]

Je geeft elke keer excuses om de meest simpele handelingen lang uit te stellen, maar geen antwoorden. :) Aan de andere kant kan ik je gezin inmiddels ook wel begrijpen dat als het al 16 jaar sluimert, ze niet opeens inzien dat er nu noodzaak is om het acuut op te lossen en zich niet los kunnen trekken van hun laptops om die reden.
Met je eerste punt ben ik het helemaal mee eens, nono heeft nu z'n aandacht gehad en kan vanavond gewoon met een goed gevoel gaan slapen.

Met het tweede punt, ben ik het absoluut niet eens, met de bedragen die genoemd zijn hebben ze maar even te slikken dat er even "ongemak" is voor ze en dat er een paar zaken getest gaan worden.

• Plenkske
thijsderkx schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:58:
Nog iets wat nog niet is vermeld in dit draadje.

Heeft TS misschien tuinverlichting onder de grond ??

Als er draden bloot liggen kan het misschien zo zijn dat er geen direkt kortsluiting veroorzaakt maar het zou kunnen dan de grond genoeg weerstand heeft om de stroom te begrenzen. Je bent dan de grond aan het verwarmen. Zou misschien zichtbaar moeten zijn toen er veel sneeuw was gevallen en 1 bepaalde plek in de tuin sneeuwvrij zou zijn ivm met de warme grond.
Dat is best een interessante. In dat geval wordt er ook niks warm in je meterkast, toch ? Maar wat er aan de andere kant is aangesloten op die kabel zal niet werken lijkt me ?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Señor Sjon schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:57:
[...]

Je haalde daarstraks een post (én mijn reactie daarop) weg aangaande iets wat niet ter zaken deed. Ik denk persoonlijk dat juist die factor wél eens de doorslag kan geven bij de rest van het gezin (tenzij de TS en z'n gezin écht in de situatie zitten waarbij het geld tussen de plinten omhoog klotst ). :+

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-12 15:15
[...]

Je kunt toch van je telefoon een hotspot maken en daarmee aan de slag? In combinatie met een opgeladen laptop kun je gewoon 2-3h remote werken zonder gedoe. Bij t-mobile koop je unlimited data voor een dag voor 3,50 euro, dus ook databundel is geen argument, dat heb je dezelfde dag dus weer terugverdiend.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:12

Agent47

I always close my contracts.

Jemig wat een veel te hoog verbruik joh. Is al vaker genoemd hier, maar oude apparatuur? Of heeft je koter de föhn elke dag aan? Kijk die game pc van je andere kind is na? Meet die maar eens uit qua stroom?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Agent47 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:05:
Jemig wat een veel te hoog verbruik joh. Is al vaker genoemd hier, maar oude apparatuur? Of heeft je koter de föhn elke dag aan? Kijk die game pc van je andere kind is na? Meet die maar eens uit qua stroom?
Kan niet! Groepen kunnen ook niet uit!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Agent47 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:05:
Kijk die game pc van je andere kind is na? Meet die maar eens uit qua stroom?
maar dat wil @Verwijderd dus niet, want dan moet hij zijn infrastructuur overhoop halen ofzo.
Of die apparaten hebben een sticker die zegt da ze niet zoveel stroom verbruiken dus die kunnen het probleem niet zijn.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.