Toon posts:

Op zoek naar electriciteits gebruiker nav data slimme meter

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 14.838 views

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Wij hebben thuis een idioot hoog verbruik (12000kWh), we hebben een verdachte 'slimme' meter , veel fase aansnijdende apparatuur en uiteindelijk via netbeheerder een test (doorfluiten meter, plaatsen meter in serie) laten doen.
Dit heeft niets opgeleverd. Voor en na plaats ik zonnepanelen om het gebruik te compenseren, maar aanpak bij de bron zou beter zijn natuurlijk.

Naast de gebruikelijke gebruikers zie ik voornamelijk (gezin met twee kinderen, thuiswerken) het gebruik overdag met pc's, monitoren als een éxtra 2 to 3 duizend kWh op jaarbasis.

Daarnaast extra is er een constante 1000W aan gebruik wat ik niet geheel thuis kan brengen.

Ik begrijp dat medetweakers geen glazen bol hebben en op afstand kunnen roepen wat we moeten uitzetten, echter het volgende wat ik vandaag (weer) terug zag in ons electriciteitsgebruik blijft mij toch verbazen, wat voor apparaat kan een dergelijk verbruik laten zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzuGLKU0jOW8aat8RLdhjDQj5BM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SFpfhrZHbgalroMxfJHB06Nq.png?f=user_large

(op de verticale as momentaan vermogen slimme meter, positief is gebruik, hor as tijd in dagen (tijdspanne plaatje is 15 minuten))

Ik ben nu dus voornamelijk zeer geinteresseerd welk /wat vor apparaat een dergelijk verbruikspatroon laat zien. Op dit moment was er niets wat we specifiek aan gezet hebben.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Enexis aansluiting (3 fasen, 25A), slimme meter, arduino/wifi logging naar database elke 5 seconden van vermogen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

interpretatie van signalen, frequentie analyse, uitschakelen verdachte apparaten, testen meter door Enexis, meelopen van extra meter gedurende 2 maanden (geen delta binnen nauwkeurigheid meter), vervangen verlichting door leds, vervangen witgoed door zuinige varianten, vervangen routers e.d. door zuinige varianten, zaken (op tijd) uitschakelen, etc etc

Alle reacties

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-12 21:00
Al geprobeerd om 1 voor 1 de verschillende groepen uitzetten en zo inzoomen op 1 groep waar de verdachte zou moeten zitten?

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heb je toevallig een 'warmtepomp' om het huis mee te verwarmen?

12.000 kWh/jaar is ruim 3 keer het 'normale verbruik' voor een gezin van jullie samenstelling :o

[ Voor 52% gewijzigd door Will_M op 19-04-2021 18:30 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt zover, nee, het is geen warmtepomp en nee, ik kan niet groepen uitzetten en meten aangezien ik niet precies weet wanneer het betreffende apparaat z'n ding doet...

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:26
Als je geen groepen kunt uitzetten kun je er wellicht nooit achter komen wat het is. Je moet toch echt wel dingen kunnen uitsluiten daarvoor.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-12 11:32

Fiets

A.K.A. Bambi

Verwijderd schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:40:
Bedankt zover, nee, het is geen warmtepomp en nee, ik kan niet groepen uitzetten en meten aangezien ik niet precies weet wanneer het betreffende apparaat z'n ding doet...
Als het zo vaak voorkomt in 15 minuten gezien het plaatje, lijkt een groep uitzetten toch wel een optie? Of gebeurd het soms ook gewoon uren lang niet?
Mogelijk kun je een ampere tang gebruiken om verschillende leidingen een tijdje te meten en kun je zo de boosdoener vinden.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:18

Blokker_1999

Full steam ahead

Maar die continue kilowatt aan verbruik kan je al wel achterhalen door groepen 1 voor 1 uit te schakelen. Daarnaast zou je eventueel ook een setup met stroomklem kunnen kopen om telkens een dag lang te gaan kijken welke groep er zulke pieken vertoont of een zeer hoog, onverwacht verbruik vertoont

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:40:
Een apparaat dat 'even' tijdelijk ±1kWh uur verbruikt is bijvoorbeeld geen 'klein' ding als een ISP routertje voor thuis gebruik, daar zit een serieus apparaat achter.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00
Drink je veel thee?
Waterkoker?

En gewoon per dag een groep uitzetten. Ff onhandig maar dan weet je het wel.

Is het er ook als je niet thuis bent?

Staat je koelkast op standje vriezen?

Is het alleen overdag?

Kinderen stiekem aan het fortniten of minen op de dual gpu setup?

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOxEl1xotdDQiT9hlMwVEFTiClE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zzPhkE5dipXQ4gl9737QFZ5h.png?f=fotoalbum_large

Het gebruik zal ik inderdaad met een stroomtang / uitschakelen per groep te lijf moeten gaan, dat gaat ook gebeuren. Ik ben nu eigenlijk vooral geinteresseerd naar de vreemde 'pieken. Treden eens in de zoveel dagen op voor zover ik kan nagaan. Ik kan dus ook niet dagenlang groepen uitschakelen. Ik hoop eigenlijk dat iemand deze vreemde 'fingerprint' kan duiden.
In afgelopen dagen is het nu een keer opgetreden, hier ter verduidelijking de logging van de afgelopen 12 dagen

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2021 19:50 ]

• FitTiv
  • Laatst online: 22:00
Toevallig alleen op zonnige dagen?

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:49:
[Afbeelding]

Het gebruik zal ik inderdaad met een stroomtang / uitschakelen per groep te lijf moeten gaan, dat gaat ook gebeuren. Ik ben nu eigenlijk vooral geinteresseerd naar de vreemde 'pieken. Treden eens in de zoveel dagen op voor zover ik kan nagaan. Ik kan dus ook niet dagenlang groepen uitschakelen. Ik hoop eigenlijk dat iemand deze vreemde 'fingerprint' kan duiden.
In afgelopen dagen is het nu een keer opgetreden, hier ter verduidelijking de logging van de afgelopen 12 dagen
Verbouw je plantjes? Of je buurman op jouw kosten?

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
ChinaGeek schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:50:
Verbouw je plantjes? Of je buurman op jouw kosten?
Wat wil je kweken met tig keer per kwartier het licht aan en uit? Een apenboom?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[Afbeelding]

Een compressor die herhaaldelijk aanslaat om z'n ketel(s) weer op druk te kunnen krijgen vanwege een lucht leiding/slang lekkage?

We weten hier niet wat jij allemaal voor een spullen in huis heb dus je zult toch écht even zelf moeten gaan 'zoeken' naar apparatuur welke dit kán veroorzaken/

• ChinaGeek
AllesKan schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:52:
[...]

Wat wil je kweken met tig keer per kwartier het licht aan en uit? Een apenboom?
Groeien die met tig keer per kwartier het licht aan, ja?

• DutchKel
Heb je ergens een elektrische vloerverwarming of iets anders qua elektrische verwarming?

Edit: ik heb met een elektrische auto en warmtepomp zelfs een veel lager verbruik.

Ik denk dat de continue 800W ook voor veel stroom zorgt. Dat stroomverbruik heb ik met de warmtepomp aan.

[ Voor 52% gewijzigd door DutchKel op 19-04-2021 19:57 ]

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-12 11:23
Die permanente kilowatt pak je heel snel door de groepen 1 voor 1 uit te schakelen. Daarnaast zoek je met groepen uitschakelen 1 groep die "het in ieder geval niet is". Dan zet je daarop je vitale thuiswerkapparatuur, eventueel met wat verlengsnoeren, zodat je rustig verder kan zoeker zonder dat iedereen er steeds last van heeft.

Jullie verbruik is inderdaad extreem hoog. Wij hebben ongeveer hetzelfde, maar dat komt door 2 elektrische auto's.

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
CV-pomp? Merk je niks van, maar die verbruikt natuurlijk ook...

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Hebben jullie een Quooker of electrische boiler?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

JohanSavelkoul schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:56:
CV-pomp? Merk je niks van, maar die verbruikt natuurlijk ook...
Daarvan heb ik er hier een 3-tal in m'n CV installatie (vloerverwarming over meerdere units) welke 24/7 draaien gedurende 365 (óf 366) dagen/jaar en daarmee haal je onmogelijk dit soort verbruiksgegevens.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-12 11:14

bonzz.netninja

Niente baffi

Bizar hoog, maar aan de andere kant weten we natuurlijk niks over jouw situatie, dus misschien is het wel extreem laag :)

Het lijkt op iets wat constant aanslaat (en dat wijst dan misschien weer op iets dat stuk is en dus constant aanslaat). Maar goed...joost mag het weten en je kan het beste gewoon met die groepen aan de gang. Eventueel een stroommeter in verdachte apparaten hangen,

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:01

JanB

Het ken rotter !!!

Voel eens aan de automaten in je meterkast of er daar 1 toevallig warmer is.

Daarnaast, je zegt een slimme meter te hebben, geeft deze niet het verbruik per fase weer? Als je weet welke fase dat constante gebruik heeft, kun je al een groot deel uitsluiten.

Tot slot, kijk je enkel naar het verbruik dat je arduino terug geeft, of geeft de meter op zijn eigen display ook dit hoge verbruik? (uitsluiten dat het een meetfout is)

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:24
Dit ziet er uit als mijn koffiezetapparaat met E61 zetgroep. Die heeft een vermogen van wel 1500W en springt steeds aan om de 121 graden celcius in de groep op temperatuur te houden. Het ding is van buiten ook flink heet. Maar die verbruikt dan weer geen 1000W constant :/

Wat een bizarre situatie TS. Kan je iets meer delen over je thuissituatie? Soort huis/wijze van verwarming enzovoort?

[ Voor 36% gewijzigd door fonsoy op 19-04-2021 20:07 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:11

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dat is wel het sleutelwoord inderdaad: als een apparaat 24kWh per dag aan energie gebruikt, dan is dat heel gemakkelijk te vinden, want dat apparaat is gewoon zo heet dat je het voelt stralen.

Ik denk dat je dit verbruik nog niet haalt als je de WC zou doorspoelen met water uit een elektroboiler.
Maar waarschijnlijk net wel met een elektrisch bijzetkacheltje op de zolderverdieping met de thermostaat op maximum en de ramen open.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:16
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:18:
[Afbeelding]

(op de verticale as momentaan vermogen slimme meter, positief is gebruik, hor as tijd in dagen (tijdspanne plaatje is 15 minuten))

Ik ben nu dus voornamelijk zeer geinteresseerd welk /wat vor apparaat een dergelijk verbruikspatroon laat zien.
Weet je zeker dat een verbruiker verantwoordelijk is voor die pieken?

Of kunnen zonnepanelen verantwoordelijk zijn voor de dalen? Je leest immers het totale vermogen af van de slimme meter (dus niet enkel afname)?

In het eerste geval, ben je dus op zoek naar een vast aangesloten apparaat (niet iets wat je zelf bewust bedient), met een vermogen van ~700W, wat zelf in en uitschakelt? Ik zou dan ook richting een boiler of elektrische vloerverwarming denken.

[ Voor 13% gewijzigd door Xander op 19-04-2021 20:43 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-12 13:44
Het lijkt mij ook het meest praktisch om eerst op zoek te gaan naar de bron van de 1000 W "sluimerverbruik" door groep voor groep een half uur uit te zetten.

Toevallig weet ik van mijn afstudeeronderzoek dat het telen van "plantjes" ook een typisch aan/uit patroon laat zien. Dit is echter meer een blokpatroon dan losse pieken dus dit patroon lijkt niet helemaal te kloppen met je grafieken. Als er dan al stiekem door iemand stroom verbruikt wordt zou ik eerder denken aan een bitcoin miner.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Verwijderd

Topicstarter
fonsoy schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:05:
Dit ziet er uit als mijn koffiezetapparaat met E61 zetgroep. Die heeft een vermogen van wel 1500W en springt steeds aan om de 121 graden celcius in de groep op temperatuur te houden. Het ding is van buiten ook flink heet. Maar die verbruikt dan weer geen 1000W constant :/

Wat een bizarre situatie TS. Kan je iets meer delen over je thuissituatie? Soort huis/wijze van verwarming enzovoort?
--> geen plantjes, geen electrische verwarming, geen boiler, geen warmtepomp (wel koelkasten, maar die kan ik heel goed terug zien in de logging )

'fingerprint' van alle grootgebruikers heb ik ondertussen wel in kaart gebracht (fornuis, oven, magnetron, expresso machine, wasmachines, droger, vaatwasser, koelkasten) die zijn het niet

Per fase monitored mijn 'slimme meter' helaas niet

gebruik via meter en logging arduino is geverifieerd (al 7 jaar...)

Woon vrijstaand, geen buren die stroom kunnen aftappen

Verwarming is gasgestookt

Groepen gedurende dagen uitschakelen is geen optie helaas...

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-12 13:12
Dan houdt het op. Gezien het verbruik per jaar is het echt zo gedaan en haal je veel meer winst uiteindelijk.

Maar goed, als jij de groepen niet uit wilt schakelen wordt het gewoon zowat onmogelijk, behalve alle apparaten dan loskoppelen.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-12 23:46

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Zou een koelkast/vrieskast/waterpomp in vijver/veelgebruikte wasdroger kunnen zijn, waarvan het compressortje of motortje niet meer lekker is. Die gaan dan nog wel eens omhoog in verbruik alvorens compleet kapot te gaan.

Ik zou, zoals eerder gezegd, groepen afschakelen en kijken naar de verbruiksmeter. Dat si de enige manier om er makkelijk/duidelijk achter te komen. (Zo check ik het ook altijd bij auto`s)

edit: wordt jouw keuken/badkamer/slaapkamer de hele dag gebruikt? Die zou je al wel af kunnen schakelen tussendoor toch? :?

[ Voor 13% gewijzigd door Michael Knight op 20-04-2021 11:32 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:13

BrZ

Ik ben nu eigenlijk vooral geinteresseerd naar de vreemde 'pieken.
Die pieken zijn imho niet interessant. DIe 1000watt continu gebruik wel, dat is al zo'n 9000 kWh per jaar.

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-12 13:28
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:23:
Maar waarom niet? Je kunt toch prima 1 groep afsluiten en de dingen die écht stroom moeten hebben voorzien via een verlengsnoer? De dagen zijn lang, dus licht ga je ook niet echt missen.

Uitsluiten is de enige manier om uit te vinden waar het vandaan komt.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Puur uit nieuwsgierigheid, waarom niet? Ik snap dat het lastig kan zijn, maar toch niet onoverkomelijk? De apparaten die niet zonder stroom kunnen, zoals een koelkast of een diepvries zou je eventueel met een verlengsnoer tijdelijk op een andere groep kunnen aansluiten, met een slimme meter er tussen zodat je deze ook onder loep hebt. Waar een wil is is een weg.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Je hoeft ze toch ook geen dagen uit te schakelen? Het eerste plaatje wat je laat zien is 15 minuten, dus in die periode is goed te zien of een groep uitschakelen effect heeft. Ik zie geen enkele reden waarom je dat niet zou kunnen doen. Ik tel iets van 80 meetpunten in 15 minuten, dus 5 meetpunten per minuut.

Anders is het elk apparaat opzoeken en uitschakelen om te kijken of het effect heeft en dan weet je nog niet wat er aan verborgen spul in het huis zit (zelf gebouwd of bestaand gekocht?).

[ Voor 30% gewijzigd door Maasluip op 20-04-2021 11:47 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-11 18:52
Een vriezer of koelkast blijft echt wel een uur koud als ie geen stroom heeft. Moet je hem geen 20x open trekken, maar gewoon dicht blijft de inhoud prima. Elektrische ketel zal even moeten opstarten en sommige apparaten moet je even opnieuw inleren. Maar voor 2070 euro (9000 kwh x 23 cent) is dat de moeite.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-12 11:14

bonzz.netninja

Niente baffi

Hoe meet je het uberhaupt. Je schreef al naar je slimme meter gekeken te hebben maar die kan natuurlijk gewoon alsnog stuk zijn, niet goed aangesloten zijn of verkeerde dingen meten.

[ Voor 8% gewijzigd door bonzz.netninja op 20-04-2021 12:06 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• com2,1ghz
  • Laatst online: 04-12 20:32
Zet ook even je zonnepanelen/omvormer uit en kijk dan nogmaals.

• Han
  • Niet online

Han

gebruik via meter en logging arduino is geverifieerd (al 7 jaar...)
Begrijp ik goed dat jouw slimme meter al 7 jaar oud is? Ligt de oorzaak niet bij de slimme meter? Hoe lang heb je al 'last' van een te hoog verbruik? Is dit van de laatste tijd? Laatste jaar? Of al sinds de installatie van de slimme meter? Als het iets van de laatste tijd is, wat is er sindsdien veranderd? Je gaf aan zonnepanelen te hebben, ligt daar wellicht de oorzaak? Sowieso kunnen slimme meters er behoorlijk naast ziten; De Universiteit van Twente deed in maart 2017 onderzoek naar de slimme meters en constateerde toen dat bepaalde elektronische energiemeters een tot wel 582 procent te hoog verbruik kunnen aangeven. De universiteit kwam met een lijst van tien meters die mogelijk meer verbruik meten. (https://radar.avrotros.nl...-die-nu-geplaatst-worden/).

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:42
Jammer dat de fotos hier kapot zijn, lastig snel op te zoeken of je er zoeen hebt hangen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-12 09:53
Dit is wel een zeer bijzonder verbruikspatroon.. zowel de hoogte van het vermogen, maar ook het toenemende piekverbruik wat gedurende grofweg een uur steeds verder toeneemt.

Ik heb zoiets wel eens gezien bij een warmtepomp, die langzaamaan steeds naar een hoger vermogen stuurt.. .maar je had geen warmtepomp zei je..
Dat in/uitschakelen lijkt dan wel iets van pendelen te zijn, of een slechte regeling...

- Heb je ook geen airco ergens in huis/schuur/garage?
- Misschien de eerder genoemde compressor ergens, met een druktank?
- Grondwaterpomp die regelmatig inschakelt om ergens de druk op te houden?
- Elektrisch kacheltje in een schuur die op een anti-vorst stand staat of zo, wat je helemaal vergeten bent?

Verder is het wel interessant om te weten op welk moment van de dag die pieken in het eerste plaatje zich voordoen... Is dat overdag? 'snachts?

Bij dergelijk hoge piekverbruiken zou ik eigenlijk in ieder geval gaan denken met apparaten met
- een compressor erin, of
- een pomp of andere (zware) motor erin, of
- een verwarmingselement erin. (kan dus lucht, water of CV verwarming zijn).

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Verwijderd

Topicstarter
BrZ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:35:
[...]

Die pieken zijn imho niet interessant. DIe 1000watt continu gebruik wel, dat is al zo'n 9000 kWh per jaar.
Weet ik, maar dat is hier de vraag niet. Ik wil graag weten welk apparaat zo'n vreemd gebruik kan laten zien, op het moment dat dit optreed staan aleen de koelkasten, laptop/monitor en CV aan, maar daarvan weet ik (of denk ik te weten) dat ze niet voor dit vreemd gedrag verantwoordelijk zijn.

Verwijderd

Topicstarter
BrainCrash schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:23:
Dit is wel een zeer bijzonder verbruikspatroon.. zowel de hoogte van het vermogen, maar ook het toenemende piekverbruik wat gedurende grofweg een uur steeds verder toeneemt.

Ik heb zoiets wel eens gezien bij een warmtepomp, die langzaamaan steeds naar een hoger vermogen stuurt.. .maar je had geen warmtepomp zei je..
Dat in/uitschakelen lijkt dan wel iets van pendelen te zijn, of een slechte regeling...

- Heb je ook geen airco ergens in huis/schuur/garage?
- Misschien de eerder genoemde compressor ergens, met een druktank?
- Grondwaterpomp die regelmatig inschakelt om ergens de druk op te houden?
- Elektrisch kacheltje in een schuur die op een anti-vorst stand staat of zo, wat je helemaal vergeten bent?

Verder is het wel interessant om te weten op welk moment van de dag die pieken in het eerste plaatje zich voordoen... Is dat overdag? 'snachts?

Bij dergelijk hoge piekverbruiken zou ik eigenlijk in ieder geval gaan denken met apparaten met
- een compressor erin, of
- een pomp of andere (zware) motor erin, of
- een verwarmingselement erin. (kan dus lucht, water of CV verwarming zijn).
Hoi, nee, helaas geen verwarming/compressor/pomp of iets in die zin (of het moet iets van de CV zijn maar het zou mij ernstig verbazen dat een eenvoudige Nefit combi , ook al is het maar momentaan, >200W kan gebruiken. Dan moet er iets heel warm en zwart worden.

Voor de rest geen van de (soort) apparaten die jij noemt.
De signature in het plaatje was rond 9:00 's ochtends.

Verwijderd

Topicstarter
Han schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:12:
[...]

Begrijp ik goed dat jouw slimme meter al 7 jaar oud is? Ligt de oorzaak niet bij de slimme meter? Hoe lang heb je al 'last' van een te hoog verbruik? Is dit van de laatste tijd? Laatste jaar? Of al sinds de installatie van de slimme meter? Als het iets van de laatste tijd is, wat is er sindsdien veranderd? Je gaf aan zonnepanelen te hebben, ligt daar wellicht de oorzaak? Sowieso kunnen slimme meters er behoorlijk naast ziten; De Universiteit van Twente deed in maart 2017 onderzoek naar de slimme meters en constateerde toen dat bepaalde elektronische energiemeters een tot wel 582 procent te hoog verbruik kunnen aangeven. De universiteit kwam met een lijst van tien meters die mogelijk meer verbruik meten. (https://radar.avrotros.nl...-die-nu-geplaatst-worden/).
Afgelopen december/januari heeft Enexis een 'nieuwe'slimme meter ernaast gehangen, gebruik was tot op 0.1 kWh exact gelijk over 2 maanden...

• DutchKel
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:27:
[...]

Weet ik, maar dat is hier de vraag niet. Ik wil graag weten welk apparaat zo'n vreemd gebruik kan laten zien, op het moment dat dit optreed staan aleen de koelkasten, laptop/monitor en CV aan, maar daarvan weet ik (of denk ik te weten) dat ze niet voor dit vreemd gedrag verantwoordelijk zijn.
We kunnen hier wel eeuwig over blijven gokken.

Maar feit is dat zolang jij geen groepen uitzet en dingen uitsluit je helaas nooit achter de veroorzaker(s) zult komen.

Dan kan ik je alleen veel succes wensen met de rekeningen betalen.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:17
Naast alle bovenstaande tips kan je wellicht ook apparaten zelf meten.
Koop één of meerdere tussenstekkers ("smart" of niet maakt niet uit) en zet die op verdachte apparaten voor 1 of meerdere dagen en kijk wat het verbruik is.

Verwijderd

Topicstarter
Plenkske schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:38:
Naast alle bovenstaande tips kan je wellicht ook apparaten zelf meten.
Koop één of meerdere tussenstekkers ("smart" of niet maakt niet uit) en zet die op verdachte apparaten voor 1 of meerdere dagen en kijk wat het verbruik is.
Dank je, dat heb ik voor veel apparaten al gedaan... Ik ben eigenlijk voornamelijk op zoek naar het apparaat met het vreemde gebruik zoala in het eerste plotje gekenmerkt is...

• Plenkske
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:40:
[...]

Dank je, dat heb ik voor veel apparaten al gedaan... Ik ben eigenlijk voornamelijk op zoek naar het apparaat met het vreemde gebruik zoala in het eerste plotje gekenmerkt is...
Dan zou een slimme tussenstekker beter zijn zodat je het verbruik elke minuut hebt en je dus ook zo'n grafiek moet kunnen vangen.

edit:

Er zijn ook wel mogelijkheden om hetzelfde te doen voor een hele groep, misschien is dat beter in dit geval.
Vergt mogelijk wel wat tijd als je veel groepen hebt en het niet elke dag optreed.

[ Voor 19% gewijzigd door Plenkske op 20-04-2021 14:45 ]

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:01

JanB

Het ken rotter !!!

Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:30:
[...]

..... Dan moet er iets heel warm en zwart worden.....
Heb je al even aan de automaten in je meterkast gevoeld of er toevallig 1 een stuk warmer is dan de rest?

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• Plenkske
Beetje een longshot maar ik zag iemand "bitcoin miner" noemen.

@Verwijderd je geeft aan pc's / laptop(s) te hebben. Hoeveel heb je er en zitten er zware "gaming pc's" tussen ?
Misschien een virus die je gpu power gebruikt om bitcoins te minen ?

Ik betwijfel het hoor, want als je zoveel power hebt in je pc's / laptops dan weet je dat doorgaans wel... :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-12 18:25
Je hebt toevalling geen ventilatie type D? Die hebben vaak een verwarmingselement van 1000-2000W om bij vrieskou te vermijden dat de warmtewisselaar vastvriest. Als daar iets mis mee is, kan dat wel zoiets veroorzaken.

En al is dit het niet, het toont nog eens aan dat er vaak veel meer ingeschakeld is dan je denkt, dus ga echt eens groep per groep uitschakelen en zien of dat effect heeft.

IVM die pieken, zie je er enig systeem in? Kan je het eens turven om zo een link te zoeken? Zou het diepvriezer/koelkast kunnen zijn die zichzelf ontdooien?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-12 14:01
naftebakje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:11:
Je hebt toevalling geen ventilatie type D? Die hebben vaak een verwarmingselement van 1000-2000W om bij vrieskou te vermijden dat de warmtewisselaar vastvriest. Als daar iets mis mee is, kan dat wel zoiets veroorzaken.

En al is dit het niet, het toont nog eens aan dat er vaak veel meer ingeschakeld is dan je denkt, dus ga echt eens groep per groep uitschakelen en zien of dat effect heeft.

IVM die pieken, zie je er enig systeem in? Kan je het eens turven om zo een link te zoeken? Zou het diepvriezer/koelkast kunnen zijn die zichzelf ontdooien?
En dat is dus zo gevonden als TS de betreffende groep een uurtje uit had gedaan. ;) Op die manier kan je steeds verder pinpointen welke groep en vervolgens welk apparaat zo bezig is. Voor wat wij weten ligt er ergens een dompelpomp om de kruipruimte droog te houden te draaien voor nop.

@Verwijderd we kunnen hier wel mee gaan zitten raden, maar je zal toch methodisch de boel per groep moeten testen.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 20-04-2021 15:14 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Plenkske
naftebakje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:11:

offtopic, tip voor wie mee leest en ook zo'n ding heeft (die gewoon goed werkt): maak hem eens in de X jaar schoon. afgelopen februari schrokken we wel toen er brandlucht uit kwam omdat alle stof/zooi aan het knisperen was. dat ding gaat normaal echt maar heel zelden aan, als het buiten flink vriest dus.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:33
Edit: nevermind ;)

[ Voor 97% gewijzigd door Valorian op 20-04-2021 15:36 ]

• com2,1ghz
  • Laatst online: 04-12 20:32
Plenkske schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:58:
Beetje een longshot maar ik zag iemand "bitcoin miner" noemen.

@Verwijderd je geeft aan pc's / laptop(s) te hebben. Hoeveel heb je er en zitten er zware "gaming pc's" tussen ?
Misschien een virus die je gpu power gebruikt om bitcoins te minen ?

Ik betwijfel het hoor, want als je zoveel power hebt in je pc's / laptops dan weet je dat doorgaans wel... :)
Nu je dit zegt, dit kan wel eens een probleem zijn. Zo n 8 jaar geleden had ik een virus op mijn PC waar cgminer op zat. Op het moment dat ik een game ging starten begon hij te minen, sloot ik hem af en stopte dat process. Dit was merkbaar toen alle games opeens beroerd gingen werken.

• Han
  • Niet online

Han

@Verwijderd

Heb jij een overzicht van een langere periode beschikbaar? Een overzicht als deze maar dan over meerdere weken? (het liefst vanaf het begin van het hoge verbruik tot aan nu).

Verwijderd

Topicstarter
JanB schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:49:
[...]

Heb je al even aan de automaten in je meterkast gevoeld of er toevallig 1 een stuk warmer is dan de rest?
nee,niets warm daar

Verwijderd

Topicstarter
Renzzie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:35:
[...]

Maar waarom niet? Je kunt toch prima 1 groep afsluiten en de dingen die écht stroom moeten hebben voorzien via een verlengsnoer? De dagen zijn lang, dus licht ga je ook niet echt missen.

Uitsluiten is de enige manier om uit te vinden waar het vandaan komt.
heb eea via home automation aangesloten. Als ik nu door het hele huis met verlengkabels moet gaan rommelen werkt de helft niet, heb ik issues met thuis werken (geen netwerk in kantoor achter huis), boze vrouw (want kabels). Ik zie groepen gedurende langere tijd uitschakelen echt niet als optie met 4 thuiswerkenden/lerenden, en sinds gisteren ook allemaal in quarantaine (alle 4 besmet)

Verwijderd

Topicstarter
com2,1ghz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:34:
[...]

Nu je dit zegt, dit kan wel eens een probleem zijn. Zo n 8 jaar geleden had ik een virus op mijn PC waar cgminer op zat. Op het moment dat ik een game ging starten begon hij te minen, sloot ik hem af en stopte dat process. Dit was merkbaar toen alle games opeens beroerd gingen werken.
Werklaptops vrouw & mijzelf sluit ik voorlopig uit, kan ik ook niet testen vanwege bedrijfspolicies e.d.
Laptop zoon (gaming ding) is al weer 6 jaar oud, leuk genoeg voor hem maar betwijfel of interesant voor mining hacker. Daarnaast gebruikt hij dat ding soms een uur of zo van de stekker, als daar dan op gemined zou worden zou ie wel heel snel leeg zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Plenkske schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:22:
[...]

offtopic, tip voor wie mee leest en ook zo'n ding heeft (die gewoon goed werkt): maak hem eens in de X jaar schoon. afgelopen februari schrokken we wel toen er brandlucht uit kwam omdat alle stof/zooi aan het knisperen was. dat ding gaat normaal echt maar heel zelden aan, als het buiten flink vriest dus.
Nee, geen van dat soort zaken. Oud huis,natuurlijke ventilatie (gewoon ramen open)

Verwijderd

Topicstarter
Han schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:02:
@Verwijderd

Heb jij een overzicht van een langere periode beschikbaar? Een overzicht als deze maar dan over meerdere weken? (het liefst vanaf het begin van het hoge verbruik tot aan nu).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t388cFN2EFwmLbAFybLfKjktGZU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nFfEZTO7ksFEdkYunLbtpDPw.png?f=user_large

dit is alle data beschikbaar, ongeveer sinds 2015 toen ik begonnen ben met loggen. Piek (of plateau eigenlijk) zo rond 800 dagen geleden was een jacuzzi, ok, dan weet je wel waar de energie naartoe gaat. Daling rond laatste dagen zijn de panelen die ik geinstalleerd heb (of extra iig)
Op die schaal ga je natuurlijk geen vreemde niet regelmatige gebruikers zien.

• AllesKan
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:02:
Op die schaal ga je natuurlijk geen vreemde niet regelmatige gebruikers zien.
Jij gaat wel van het ene naar het andere uiterste he. Het is of een grafiek van 15 minuten of 1 van 800 dagen...

Waarom doe je er niet gelijk 1 van een gemiddelde dag, week en maand bij?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:11

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dit kost je honderden euro's per jaar. Dan kun je je gezin toch wel even een paar uurtjes zonder stroom zetten? Laat ze een wandeling gaan maken ofzo dan kun je in alle rust groep voor groep testen en weet je in welke hoek van je woning je moet zijn.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Heb je dat ook geprobeerd in de combimagnetron stand met minder dan 50% van het nominale vermogen?

Ik denk zoiets en dan gecomineerd met dat de software die je gebruikt het verbruik op 3 fasen en terugleveren op 1 fase niet goed omrekent naar 1 verbruikswaarde (in de grafieken).

Wat is het maandbedrag dat je betaalt voor elektriciteit?

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 20-04-2021 19:51 ]

• AllesKan
aawe mwan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:50:
Heb je dat ook geprobeerd in de combimagnetron stand met minder dan 50% van het nominale vermogen?
Dat is inderdaad een hele goede mogelijkheid.

Dat helpt TS absoluut niet van zijn hoge stroomverbruik af (die oorzaak ligt uiteraard bij een baseload van 1000W+), maar zou wel de logdata kunnen verklaren.

[ Voor 32% gewijzigd door AllesKan op 20-04-2021 20:03 ]

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:16
Ik lees mee want ik heb hier ook sinds vorig jaar last van een hoger sluipverbruik. Hier is het constant zonder pieken ('s nachts goed te zien). Ik heb inmiddels overal een slimme stekker tussen gehad maar niks dat eruit springt.

En lol @ stiekeme bitcoin miners die de nieuwe wiettelers zijn. Anno 2021 is dat niet eens een irreële angst :')

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• The Eagle

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je moet idd OF inzoomen op tijdstippen van de pieken en kijken wie wat aan het doen was, OF deterministisch uitschakelen. Je geeft aan dat iedereen nu thuis ziek zit met corona, dus niet werken. Prima, mooi moment om iedere groep een kwartiertje uit en aan te schakelen.
Of om iig na te gaan wat op welke groep zit, want ik weet niet of je dat uberhaupt in kaart hebt (checkvraag, heb je dat?). Ik heb het idee dat iedereen anneemt dat je dat hebt, maar ergens heb ik zelf het idee dat je dat niet hebt.

Verder: ik hoor iets van een kantoortje in de tuin. Zit daar iets? Elektrisch kacheltje ofzo? Airco? Is er een parallel te trekken met het begin van dit gedrag en een verandering in huis?
Als ik bij ons kijk zie ik duidelijk twee pieken in elektraverbruik: waterkoker (kan me voorstellen dat jij of je vrouw om het uur thee zet nu), wasdroger. En in mindere mate een stijltang.

Last: als je grafieken post, zet er dan een schaal bij die voor iedereen inzchtelijk is. Met name de X-as is met zijn schaal nauwelijks leesbaar of interpreteerbaar. Ik zou graag grafiekjes zien per dag over de afgelopen 7 dagen en dan ook nog per uur. Dat je echt het gedrag ziet. Die pieken moeten ergens beginnen en stoppen maar het is nu gokken waar omdat je graphs alle kanten in gaan en er mog niet determinstich gekeken is in welke groep het zit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-12 08:01
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:27:
[...]

Weet ik, maar dat is hier de vraag niet.
Echter is dit wel 1 van de vragen die in je openingspost staan.
Die "paar" pieken zorgen niet voor het idioot hoge verbruik
Dus mogelijk wil je het niet horen maar je zult je toch echt moeten focussen op die 1000W sluipverbruik.
(Ter referentie: Bij mij ligt het sluipverbruik rond de 60w (Op de pieken 140w voor de koelkast+diepvries))

Heb je nog 1 van onderstaande?:
- oude koelkast/diepvriezen
- waterbed
- sauna
- Boiler/Cooker
- Compressor '
- Verwarming d.m.v. gloei-/halogeenlampen ;)

Verder sluit ik me aan bij @The Eagle .
Maak eens een aantal overzichtelijke grafieken van een dag waarop nog waardes uit te lezen zijn.
Het liefst met de zonnepanelen uitgeschakeld, je moet namelijk verbruikspatronen terug zien...
En wat dat betreft brengen de panelen alleen maar vervuiling :p

• The Eagle

The Eagle

zonnepanelen idd even uitzetten, daar heb ik overheen gelezen. Speaking of which: weet je 100% zeker dat de power die je zonnepanelen leveren, op de juiste manier in je telemetrie terecht komt? Het is geen verbruiker, maar wel doorvoer van stroom door de slimme meter. Vraag is denk ik hoe die slimme meter plus je telemetrie daar mee omgaat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:01
Ik zou even een stroomtang met max. hold functie om elke fase van elke groep een etmaal hangen.
Dan ben je er zo achter denk ik :)

800W continu verbruik hoeft trouwens geen gek iets te zijn aangezien ik al de woorden kinderen en home automation hoor. Er zal behoorlijk wat spul continu onder spanning staan wat bij elkaar snel optelt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:46

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ik heb een ventilator kacheltje. Zo'n ding van 2 tientjes van de gamma met een hitte element en ventilator. Als je de schakelaar naar beneden doet ipv boven om hem uit te zetten dan blijft het element aan, maar de ventilator uit.
Dat in combinatie met het thermostatisch element betekent ook dat ik heel lang heb lopen zoeken naar de boosdoener die iedere nacht piekjes van 2000 watt liet zien.

Achteraf makkelijk: het wordt kouder en dat element slaat aan, maar zie het maar eens te vinden.. Heeft me ook wel wat kWhs gekost...

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:17
Je kunt circa de helft van je groepen uitschakelen en prima thuiswerken. Dit zijn verschillende groepjes die ik kan uitschakelen.

- schuur/tuin
- combioven
- oven
- koelkast/vaatwasser
- wasmachine
- droger
- cv/ventilatie

Ik heb 2/3 groepen voor de rest.

Ik heb zelf een meter op mijn meterkast van homewizard. Daarmee heb je via app direct inzicht in huidige verbruik waarmee je ook iedergeval gemakkelijk je hoge nominaal kan ondervangen.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:33

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:18:
Mijn vraag
Wij hebben thuis een idioot hoog verbruik (12000kWh), [...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzuGLKU0jOW8aat8RLdhjDQj5BM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SFpfhrZHbgalroMxfJHB06Nq.png?f=user_large
[...]
Ik trek deze grafiek enorm in twijfel; met zonnepanelen moet je overdag op mooie zonnige dagen een negatief verbruik hebben. Gezien de verbruikslijn nooit onder nul gaat, of er ook niet zelfs in de buurt komt kan ik de grafiek niet voor waarheid aannemen.
Afgelopen weken hebben we best wat zonnige dagen gehad waar je zeker 5 kWh ker kWp op moet kunnen wekken. Dit zou je in je grafiek terug moeten zien.

Wat zegt het telwerk op je meter dat je in een dag/week/jaar verbruikt? Dus expliciet niet het smart gedeelte, maar echt het telwerk dat de energiemaatschappij uitleest; wat verbruik je volgens je energierekening aan stroom?

[ Voor 41% gewijzigd door Theo op 21-04-2021 06:39 ]

7400 Wp op het dak

• DutchKel
Theo schreef op woensdag 21 april 2021 @ 06:37:
[...]

Ik trek deze grafiek enorm in twijfel; met zonnepanelen moet je overdag op mooie zonnige dagen een negatief verbruik hebben. Gezien de verbruikslijn nooit onder nul gaat, of er ook niet zelfs in de buurt komt kan ik de grafiek niet voor waarheid aannemen.
Afgelopen weken hebben we best wat zonnige dagen gehad waar je zeker 5 kWh ker kWp op moet kunnen wekken. Dit zou je in je grafiek terug moeten zien.

Wat zegt het telwerk op je meter dat je in een dag/week/jaar verbruikt? Dus expliciet niet het smart gedeelte, maar echt het telwerk dat de energiemaatschappij uitleest; wat verbruik je volgens je energierekening aan stroom?
Dat ligt er geheel aan wat je meet.

Ik heb ook zonnepanelen en heb ook 1 grafiek waarbij ik alleen het verbruik in heb staan zonder de opwekking van de zonnepanelen. Die komt ook nooit in de - te staan. Deze heeft ook af en toe pieken (van de kookplaat, oven etc).

De grafiek met wat ik teruglever aan de energiemaatschappij staat in de + bij terugleveren en in de - als er energie wordt gevraagd van de energiemaatschappij.

En dan heb ik nog een grafiek met alleen de opbrengst van de zonnepanelen.

Verwijderd

Topicstarter
Beekforel schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:36:
Dit kost je honderden euro's per jaar. Dan kun je je gezin toch wel even een paar uurtjes zonder stroom zetten? Laat ze een wandeling gaan maken ofzo dan kun je in alle rust groep voor groep testen en weet je in welke hoek van je woning je moet zijn.
dit loopt al jaren heb ik uiteraard al (vaker) gedaan. Het is ook miet zomaar dat Enexis met allerhande apparatuur komt om meter te herijken en 2 maanden een extra meterplaatst.
Hoe dan ook, dat heeft nets opgeleverd en als alles weer naar normaal gaat, wij uit locksdown zijn, de kinderen naar school gaan en vrouwlief weer normaal op haar werk kan werken ipv thuis zal ik zeker nogmaals zo'n poging doen al heb ik werkelijk waar geen idee waar verder te kijken. Natuurlijk, al ik alle groepen uitschakel blijft de meter op 0 staan, maar er is geen eenduidige groep die 1000 watt 'rust vermogen' pakt..

Verwijderd

Topicstarter
DutchKel schreef op woensdag 21 april 2021 @ 07:14:
[...]

Dat ligt er geheel aan wat je meet.

Ik heb ook zonnepanelen en heb ook 1 grafiek waarbij ik alleen het verbruik in heb staan zonder de opwekking van de zonnepanelen. Die komt ook nooit in de - te staan. Deze heeft ook af en toe pieken (van de kookplaat, oven etc).

De grafiek met wat ik teruglever aan de energiemaatschappij staat in de + bij terugleveren en in de - als er energie wordt gevraagd van de energiemaatschappij.

En dan heb ik nog een grafiek met alleen de opbrengst van de zonnepanelen.
Dan nodig ik je uit beter te kijken, de grafieken die ik gepost heb hebben zeker ook (sinds de panelen geinstalleerd zijn) negatieve vermogens. Ze mijn tweede(?) post als voorbeeld.

• DutchKel
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:34:
maar er is geen eenduidige groep die 1000 watt 'rust vermogen' pakt..
Dit heb je al getest of is dit een gok?

Edit: Ik vind je verbruik echt absurd veel, alsof er ergens een elektrische kachel continue aan staat waar je geen weet van hebt.

Vergelijkbaar: Wij hebben een verbruik van ongeveer 6500kWh per jaar (dit is nog zonder het opwekken van de zonnepanelen). Maar we zijn gasloos.

We hebben als grootverbruikers: Warmtepomp (huis is ongeveer 200m2), elektrische auto, infrarood sauna, 2 servers die vrijwel continue aan staan. Koken elektrisch via inductie met 2 combi magnetrons.

[ Voor 51% gewijzigd door DutchKel op 21-04-2021 08:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Theo schreef op woensdag 21 april 2021 @ 06:37:
[...]

verbruik volgens opgave greenchoice EN meter EN uitlezing home automation zijn allen gelijk, afgelopen jaar ~11kKwh
De grafiek die jij nu bekijkt is een ingezoomd stuk van het gebruik waar ik graag van wil weten wat voor aparaat dat kan zijn. Deze signatuur komt 1x per twee weken voor, dus ff groepen uitschakelen is geen optie. Tijdstip is rond 9 uur 's ochtends dan leveren mijn panelen (op dit specifieke moment) nog niet zo heel veel op blijkbaar

Verwijderd

Topicstarter
Han schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:02:
@Verwijderd

Ik was wellicht een beetje overijverig met mijn 7 jaren plan. Het hoge gebruik is er altijd geweest, een plotje met enkele dagen staat in post 2

Verwijderd

Topicstarter
aawe mwan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:50:

Ik denk zoiets en dan gecomineerd met dat de software die je gebruikt het verbruik op 3 fasen en terugleveren op 1 fase niet goed omrekent naar 1 verbruikswaarde (in de grafieken).

Wat is het maandbedrag dat je betaalt voor elektriciteit?
Ik begrijp je eerste opmerking niet? (met die combimagnetron)
Wat betreft de gebruikte SW voor het berekenen / eten van gebruik:
Ik lees iedere 4 of 5 seconden (als een datagram binnen komt) het actuele gebruik in Watt, de actuele teruglevering, en de 4 tellerstanden van de meter (hoog/laag en gebruik/teruglevering).
Ja, ik heb een 3 fasen aansluiting, nee, mijn meter geeft geen details per fase terug op de user port.

De grafieken zijn dan simpelweg gebruik(P)-teruglevering(P) en gebruik (hoog+laag)-teruglevering(hoog+laag). Daar kan niet zo veel fout mee gaan...

Oh ja, maandelijkse kosten (incl gas en vastrecht) zal zo rond de 450 zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2021 08:47 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat eerste plaatje met die pieken, is dat een afgeleide? Wat meet je exact, meet je de stand in kWh of meet je de stroom in W?
Ik kan me indenken dat het interval te klein is en dat als je bijvoorbeeld elke 5 seconden meet er een afwijking ontstaat als de meetwaarden bijvoorbeeld (in kWh)
x.100
x.101
x.103
x.104
x.106
x.107
x.109
etc. zijn. Als je daarvan het verbruik afleidt is dat 1, 2, 1, 2, 1, 2 en dan krijg je die gekke grafiek te zien.

Het enige apparaat wat ik me kan indenken dat zo werkt is een inductiekookplaat. Als die niet op vol vermogen staat dan heeft die een dutycycle, gaat aan en uit. Bij mij in een interval van zo'n 5 seconden.

Verder zeg je dat het sluipverbruik van alle groepen af komt, dus dat als je één groep uitzet het sluipverbruik maar een beetje vermindert? Dat is erg vreemd, het enige wat ik me dan kan indenken is een probleem in de meterkast zelf.
Kun je van één groep alle verbruikers uitzetten (en 100% zeker zijn dat er geen verborgen verbruikers zijn) en dan iets testen? Of probeer eens iets te testen als je de draden van die groep (na de zekering) loshaalt.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Stel je zou dit met de helft kunnen reduceren dan bespaar je tussen de 1000e en 1200e per jaar. Ik zou een electricien bellen en afspreken dat hij niet weg mag voor de bron gelokaliseerd is. De meivakantie komt eraan, kinderen + vrouw dagje de hort op en je houdt een heleboel geld in je zak.

Als jij aangeeft dat je zelf fysiek dit niet kunt lokaliseren en alleen een paar grafiekjes hier deelt op een forum, dan gaat dat niet lukken. Je zult al het nodige hebben uitgegeven aan Enexis om hun te laten komen en meter te vervangen etc, waarom dan niet even doorpakken?

[ Voor 32% gewijzigd door Sander op 21-04-2021 09:09 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51
Vreemd topic. Jarenlang een verbruik dat zeker 8000 kWh hoger is dan gebruikelijk voor het soort huishouden, zonder apparatuur die dit kan verklaren. Dit kost je onnodig 2000 euro per jaar.

Het kan gezien de hoge cijfertjes niet anders dan triviaal zijn om dit door het selectief uitschakelen van groepen voor enkele uren, binnen op zijn hoogst dagen en waarschijnlijker binnen hooguit uren uit te vinden in welke groep dit gebeurt. Ook de groep met de koelkast of vriezer kun je prima enkele uren uitschakelen.

Sterker nog, als je een baseline verbruik hebt van bijna 1000 watt, dan kun je dit binnen minuten vaststellen door 1 voor 1 de groepen uit te schakelen en tegelijkertijd op het momentane verbruik te letten op de meter.

Dus, ik snap dit hele topic eigenlijk niet zo goed. Tot nu toe is de samenvatting: ik heb een probleem dat 2000 euro per jaar kost, maar ik wil de meest triviale stappen om te achterhalen waar dit aan kan liggen niet nemen. Ja, wil je het nou oplossen of niet?

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-12 22:34
Je grafieken vind ik erg moeilijk te lezen. Wat is de x-as? Heb je hem ook met werkelijke tijdstippen? Op deze manier kunnen we er niks mee.

Als ik jouw verbruik + patronen hebt, zou ik zowel willen weten wat die pieken veroorzaken en mijn hele continuverbruik willen ontleden. Precies snappen wat hoeveel gebruikt.
Het apparaat weten die die pieken laat zien is leuk, maar daar zit je jaarverbruik absoluut niet in, daar is je basisgebruik debet aan. Ik zo 850-900 watt gemiddeld (zonder pieken), dat is op jaarbasis 8000 kWh. Dan komen al je extra gebruikers daarbij. Je verbruik is echt absurd gezien je berichten, maar vooral je base load.

Je hebt wel kans dat het apparaat dat al die pieken veroorzaakt ook het apparaat is met een mega base load. Ik lees al dat je niet aan je groepen wil zitten.

Wat ik zou doen:

- Weten wat het basis gebruik PER groep is. Dit kun je bijna instant weten, je logt al elke 5 seconde, dus je hoeft een groep maar 10-20 seconden uit te zetten om de terugval te zien. Even groepen doorlopen en de terugval (=basisgebruik) noteren.

- Weten welke apparaten achter elke groep zit. Dit moet je gewoon weten. Schrijf de zones op.

- Trek ALLE stekkers eruit die er even uitkunnen, zonder dat het het werk verstoort van je andere huisgenoten. CV ketel kan er wel uit, mogelijk enkele groepen voor ruimtes/apparaten die niet voor thuiswerken worden gebruikt. Echt bij van alles wat je kan zien stekker eruit. Boilers, cv, tv opstelling, koelkasten, alles. En dan weer naar je monitoring en zien wat dan je gebruik is. Als je gebruik niet zichtbaar gedaald is ... oei.

- Probeer een patroon te herkennen wanneer deze gekke pieken optreden, zodat je het kan voorspellen. Kijk vaak naar je live grafieken en als je het ziet optreden, dan gelijk in actie komen. Groepen even een voor een uit/aan om hem zo te spotten. De thuiswerkers moeten eventjes accepteren dat het stroom eraf gaat en op laptop verder werken ofzo. Of even pause nemen. Ik snap echt niet waarom je zo vasthoudt aan die groepen, waarschijnlijk wil je iets niet delen, dat is prima.

- Kijk of je een P1 meter kan gebruiken op je meter. Dan kan je veel meer details bekijken, zoals verbruik per fase.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sowieso zou ik persoonlijk al heel érg benieuwd zijn naar dat 'sluipverbruik' van een slordige 1000W. Da's per dag 24kWh / ~ €5,- en op jaarbasis dus al ~€1750,-

Ik heb hier behoorlijk veel 'Comfort Verhogende' apparatuur qua slimme verlichting / klimaatregeling en een vrij uitgebreid IP-Netwerk (voor 'thuisgebruik' eigenlijk zwaar OverKill) en ALLES staat hier 24/7 áán of in Stand-By.

Als ik niet thuis ben, en alles dus ogenschijnlijk 'uit' staat, dan heb ik een SLUIP verbruik van ~200W en dát vind ik eigenlijk al aan de hoge kant. Grootverbruikers qua sluipverbruik zijn in mijn geval vooral de twéé koelkasten + de vriezer welke alledrie ~ 20 á 25 jaar oud zijn :+

Bij de TS heb ik het idee dat 'ie echt niet weet wat 'ie waar aangesloten heeft en wát de apparaten vervolgens allemaal doen óf zouden moeten doen....

Grrr.... Dom rekenfoutje in 't voordeel (óf nadeel) van de TS gemaakt en aangepast... 8)7 |:(

Thanks @ beide hieronder :*)

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 21-04-2021 09:54 ]

• padoempats
Will_M schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:34:
Sowieso zou ik persoonlijk al heel érg benieuwd zijn naar dat 'sluipverbruik' van een slordige 1000W. Da's per dag 2,4kWh / ~ €0,50 en op jaarbasis dus al ~€175,-

Ik heb hier behoorlijk veel 'Comfort Verhogende' apparatuur qua slimme verlichting / klimaatregeling en een vrij uitgebreid IP-Netwerk (voor 'thuisgebruik' eigenlijk zwaar OverKill) en ALLES staat hier 24/7 áán of in Stand-By. Als ik niet thuis ben, en alles dus ogenschijnlijk 'uit' staat, dan heb ik een SLUIP verbruik van ~200W en dát vind ik eigenlijk al aan de hoge kant. Grootverbruikers qua sluipverbruik zijn in mijn geval vooral de twéé koelkasten + de vriezer welke alledrie ~ 20 á 25 jaar oud zijn :+
Je bedoelt 24 kWh per dag, 5 euro per dag en bijna 2000 euro per jaar

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51
Will_M schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:34:
Sowieso zou ik persoonlijk al heel érg benieuwd zijn naar dat 'sluipverbruik' van een slordige 1000W. Da's per dag 2,4kWh / ~ €0,50 en op jaarbasis dus al ~€175,- 24 kWh / €5 en op jaarbasis ~€1750
Fixed factortje 10 er in ;)

Grof afgerond (vanwege makkelijk te onthouden getallen), 1000 W continu = €2000/jaar = 8000 kWh/jaar. Dus die baseload is idd zo goed als het hele probleem hier.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

padoempats schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:21:
Je grafieken vind ik erg moeilijk te lezen. Wat is de x-as? Heb je hem ook met werkelijke tijdstippen? Op deze manier kunnen we er niks mee.
Ik denk dat de x-as van de eerste grafiek de dag van 0-1 is. 0.407 is dan 9:46:05, 0.416 is 9:59:02
- Probeer een patroon te herkennen wanneer deze gekke pieken optreden, zodat je het kan voorspellen.
Als je het al direkt logt kun er ook een waarschuwingssignaal op maken. Komt er een piek van meer dan 1 kW? *PIEIEIEIEP*.
Dan hoor je gauw genoeg wanneer het gebeurt en kun je ook makkelijk correleren met gedrag.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wilke schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:38:
[...]

Fixed factortje 10 er in ;)

Grof afgerond (vanwege makkelijk te onthouden getallen), 1000 W continu = €2000/jaar = 8000 kWh/jaar. Dus die baseload is idd zo goed als het hele probleem hier.
Nou las ik ergens in de berichten dat de TS (@Verwijderd ) ook een Jacuzzi in z'n tuin heeft staan. Ik mag hopen dat dát 'badje' niet continue op ~35o gehouden wordt gedurende het hele jaar 8)

• padoempats
oooh is er een jacuzzi in het spel? Uit het bericht haal ik er meer uit dat die er toen was en nu niet meer

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb wel eens gehoord dat iemand een „vorstbeschermer” voor de buitenkraan in gebruik had.
Dat is een verwarmingselement van 300W en voor de zekerheid stond dit het hele jaar rond aan.

Of een lamp op de zolder waar je nooit komt, die je vergeet uit te doen: bij de gloeilamp was dat 100 Watt verbruik voor maximaal 2000 uur. Maar in een spaarlamp gaat op een gegeven moment het opgerolde TL-buisje kapot en geeft hij geen licht meer, maar hij blijft wel gewoon 10.000 uur per jaar stroom gebruiken.

In een reactie hierboven werd al even genoemd dat we het hebben over een extra sluipverbruik van 2000 euro per jaar, waarvoor de meeste mensen in Nederland meer dan een maand moeten werken om dit netto te verdienen. Het is dus erg waarschijnlijk dat er fouten zitten in de gegevens die TS gegeven heeft.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-12 12:20

Tjark

DON'T PANIC

aawe mwan schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:48:
Het is dus erg waarschijnlijk dat er fouten zitten in de gegevens die TS gegeven heeft.
TS lijkt 't toch goed uit te sluiten met:
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:40:
verbruik volgens opgave greenchoice EN meter EN uitlezing home automation zijn allen gelijk, afgelopen jaar ~11kKwh
en
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:31:
Afgelopen december/januari heeft Enexis een 'nieuwe'slimme meter ernaast gehangen, gebruik was tot op 0.1 kWh exact gelijk over 2 maanden...
Afbeeldingslocatie: https://gifimage.net/wp-content/uploads/2017/10/michael-jackson-popcorn-gif-9.gif

[ Voor 6% gewijzigd door Tjark op 21-04-2021 11:02 ]

*insert signature here

• Aiolos
  • Niet online
Zitten al je groepen achter een aardlek? Ik heb ook eens meegemaakt dat er een enorm hoog verbruik bleek te zijn, wat na wat analyse aan de groep van de vaatwasser bleek te liggen. Ook als de stekker van de vaatwasser uit de WCD was, was het verbruik hoog. Ergens was waarschijnlijk ergens een lek naar aarde of een sluiting met hoge weerstand: stroom was laag genoeg om geen zekering te trippen, hoog genoeg om een enorm verbruik te veroorzaken.

Maar ook dat kun je alleen analyseren door groepen uit te schakelen.

(kun je vanalles van vinden dat die groep niet achter een aardlek zat, maar in een huis uit ~1960 niet heel vreemd. Vanwege aanstaande sloop hebben we het niet verder uitgezocht, gewoon de groep niet meer gebruikt)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:12
Volgens mij zijn er een aantal goede oplossingen aangedragen
- groep voor groep uitschakelen
- meten met een stroomtang met loggerfunctie
- elektricien laten komen
- 'slimme' stopcontacten gebruiken

Ik krijg niet de indruk de TS hier wat mee gaat doen. Ik vraag me dan ook af wat nu nog zijn vraag is.

(btw 450 euro GWL per maand... ik zou het wel weten...)

• ChinaGeek
Ik snap ook helemaal niks van TS. Raad vragen, maar alle suggesties wegwuiven.

• Plenkske
Dirickteur schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:13:
Volgens mij zijn er een aantal goede oplossingen aangedragen
- groep voor groep uitschakelen
- meten met een stroomtang met loggerfunctie
- elektricien laten komen
- 'slimme' stopcontacten gebruiken

Ik krijg niet de indruk de TS hier wat mee gaat doen. Ik vraag me dan ook af wat nu nog zijn vraag is.

(btw 450 euro GWL per maand... ik zou het wel weten...)
En dat al jarenlang. Blijkbaar is de nood niet hoog om dat op te lossen.

Quote uit eerste post: "Ik ben nu dus voornamelijk zeer geinteresseerd welk /wat vor apparaat een dergelijk verbruikspatroon laat zien. Op dit moment was er niets wat we specifiek aan gezet hebben."

Volgens mij was de oorspronkelijke vraag dus vooral over de eerste grafiek en of iemand dat verbruik herkent van een apparaat. Er zijn daarin een paar suggesties gegeven. Maar ik denk dat je daarvoor een tijdje wat verdachte apparaten moet meten om zeker te weten dat je de goede hebt gevonden.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-12 14:01
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:40:
[...]

De grafiek die jij nu bekijkt is een ingezoomd stuk van het gebruik waar ik graag van wil weten wat voor aparaat dat kan zijn. Deze signatuur komt 1x per twee weken voor, dus ff groepen uitschakelen is geen optie. Tijdstip is rond 9 uur 's ochtends dan leveren mijn panelen (op dit specifieke moment) nog niet zo heel veel op blijkbaar
Als dit eens in de twee weken voorkomt, heb je niet dat absurde verbruik, want dan zou je 26x per jaar grofweg een halve kWh verbruik hebben in dat kwartiertje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• The Eagle

The Eagle

Plenkske schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:29:
[...]

En dat al jarenlang. Blijkbaar is de nood niet hoog om dat op te lossen.

Quote uit eerste post: "Ik ben nu dus voornamelijk zeer geinteresseerd welk /wat vor apparaat een dergelijk verbruikspatroon laat zien. Op dit moment was er niets wat we specifiek aan gezet hebben."

Volgens mij was de oorspronkelijke vraag dus vooral over de eerste grafiek en of iemand dat verbruik herkent van een apparaat. Er zijn daarin een paar suggesties gegeven. Maar ik denk dat je daarvoor een tijdje wat verdachte apparaten moet meten om zeker te weten dat je de goede hebt gevonden.
Wat dat betreft ben ik ook wel een beetje op zoek naar wat @Verwijderd nou eigenlijk met dit topic wil.
Is je doel uitvinden waar het hoge verbruik vandaan komt en dat verbruik verminderen, of wil je ons gewoon met een glazen bol laten gokken wat er allemaal in je huis wel niet kan staan dat een hoog verbruik heeft :?

Als je het echt wilt weten heb je volgens mij al meer dan genoeg suggesties gehad om dmv uitsluiting de boosdoener te vinden. Als je het niet wilt weten: ook prima, maar stel de vraag dan op een andere manier. Overigens verwacht ik wel dat als je sec de vraag stelt "wat in huis zou een hoog verbruik kunnen hebben" we richting een opsomtopic gaan - en ik geloof niet dat die nog toegestaan waren.

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-12 13:01
mijn bescheiden mening, hang eens een simpele meter achter alle pc's (vooral die van zoonlief van 6 jaar oud) zou me niets verbazen als die dingen 300-500 watt slurpen en zoonlief houd zn pc 24/7 aan

haal dat van de 1000watt af en dan kom je richting de 300-400 watt standby sluip verbruik wat bij de meeste mensen al normaal is.

my money is op de computers die 24/7 aanstaan

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• padoempats
Gezien de openingspost met een joekel van een (basis)verbruik laten zien en dan vragen naar een paar gekke piekjes die op zichzelf niks bijdragen aan het totale jaarverbruik, is zoiets als bij de EHBO binnenlopen met een afhakt been wat al jaren aan het etteren is en vragen waarom je last hebt van een wratje.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Tjark schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:56:
[...]
TS lijkt 't toch goed uit te sluiten met:
Ik bedoel ook niet direct dat die cijfers niet kloppen. Maar zo'n hoog verbruik zou voor een bedrijf juist heel normaal kunnen zijn. (Bijvoorbeeld een draaideur of luchtgordijn, als toegang voor een winkel, gebruikt ook meerdere kilowatten.) Misschien is meneer ZZP'er.

• padoempats
Alle gekheid op een stukje, en het idle gebruik daargelaten, vind ik het ook altijd wel interessant om met patronen te zien welk apparaat dat nou is. Een 'aan-uit' patroon wat dit is kunnen een paar typische apparaten zijn:

- Iets wat werkt obv een thermostaat. Dit is het meest waarschijnlijk. Een boiler bijv die steeds water bijverwarmt. Je hebt net bijv een flinke emmer warmwater gepakt en daarna gaat je boiler weer verwarmen, maar doet dit niet continu maar met korte pulsen. Je hebt dan niet het idee dat je net een apparaat aanzet dus legt de link misschien niet zo snel.
Of elektrische vloerverwarming in de badkamer?

- Een wasdroger of wasmachine die aan het centrifugeren is. Dit patroon zie ik bij mijn droger ook terugkomen. Alleen in jouw grafiek worden de pieken steeds hoger, dat zie ik dan weer niet.

Blijf goed loggen en probeer te herkennen wanneer deze pieken optreden. Hoe vaak per dag? Met welk interval? Ook in de nacht als iedereen slaapt? Kunnen allemaal aanwijzigingen zijn om dingen uit te sluiten of verdachter te maken.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.