Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:54
Mijn vraag
Ik heb onlangs 2 kinderrekeningen geopend onder mijn eigen ING account (kinderen zijn 4 en 6). Daar heb ik een mooi bedrag op gezet. Een collega attendeerde mij er echter op dat dit wordt gezien als schenking. Ik heb hier nooit rekening mee gehouden en begin hem nu een beetje te knijpen omdat me dit wel eens veel geld kan kosten aan schenkbelasting. Ik zou het graag weer terugdraaien en voortaan goed letten op de limiet. Ik kan het geld eenvoudig weer terugstoren, maar is het nu al te laat? Wordt het door de belastingdienst al gezien als schenking ongeacht of ik het weer terugdraai?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Geen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zie dat ik boven de jaarlijkse limiet ben gekomen als het inderdaad als schenking wordt gezien. Ik kan niet goed vinden of ik het kan herstellen en/of wat mijn mogelijkheden zijn hierin?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als je het teveel als lening administreert, dan mag het wel. Gewoon even een briefje maken met uitleg en handtekeningen. Dan schenk je de rest gewoon de volgende jaren.

[ Voor 92% gewijzigd door KabouterSuper op 19-04-2021 09:31 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-05 20:11
Hoelang staat het bedrag erop? Daar zit ook een verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
KabouterSuper schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:26:
Als je het teveel als lening administreert, dan mag het wel. Gewoon even een briefje maken met uitleg en handtekeningen. Dan schenk je de rest gewoon de volgende jaren.
Bedankt voor je reactie. Wat bedoel met een briefje? En de handtekening van mij? Want mijn kinderen zijn pas 4 en 6, dus hebben nog geen handtekening.

In hoeverre is het verstandig (of niet) om het geld terug te storten en anders te administreren (gewoon op mijn eigen spaarrekening onder een ander potje)? En de kinderrekeningen gewoon weer opzeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door bsmpower op 19-04-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
corporalnl schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:26:
Hoelang staat het bedrag erop? Daar zit ook een verschil in.
Minder dan een week nu.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-05 09:17
Is er überhaupt sprake van een schenking bij deze leeftijden? Ik maak elke maand geld over naar de spaarrekening van mijn kinderen (4 en 6), maar als het gaat om de belastingaangifte is dat gewoon 'mijn' geld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-05 21:35
Ik weet het niet zeker hoor.. maar bij je belastingaangifte tellen ze óók de spaarrekeningen van je minderjarige kinderen bij je vermogen op.. het lijkt mij dus best bijzonder dat ze dat óók nog als schenking zullen aanslaan.

Ik denk als je het nu direct terugstort er geen haan naar kraait hoor.. tenzij het op 31-12-2020 al op die rekeningetjes stond.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:48
Bij minderjarige kinderen speelt dit toch helemaal niet?
Het geld op kun rekeningen wordt gewoon gezien als jouw eigen vermogen

https://www.abnamro.nl/nl...en-aan-minderjarigen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
bsmpower schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:28:
[...]

Bedankt voor je reactie. Wat bedoel met een briefje? En de handtekening van mij? Want mijn kinderen zijn pas 4 en 6, dus hebben nog geen handtekening.

In hoeverre is het verstandig (of niet) om het geld terug te storten en anders te administreren (gewoon op mijn eigen spaarrekening onder een ander potje)? En de kinderrekeningen gewoon weer opzeggen.
Stel dat je 10.000 euro gestort hebt. De grens voor belastingvrije schenking is dit jaar 6604,-. Je maakt een overeenkomst waarin je zegt een lening te verstrekken van 10000-6604=3396,- tegen een rente van 1%. Volgend jaar schenk je (op papier) 3396+33,96=3429.96. Je hoeft niet naar de notaris hiervoor, maar het loont om het er netjes uit te laten zien (voor het geval de belastingdienst hier om vraagt). Vandaar de handtekeningen, maar ik snap dat dat voor jouw kinderen wat lastiger is.

Acties:
  • +82 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou de TS adviseren om tegen z'n collega te zeggen dat ie dom aan het lullen is, en over gaan tot de orde van de dag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-05 21:35
RaZ schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:33:
Ik zou de TS adviseren om tegen z'n collega te zeggen dat ie dom aan het lullen is, en over gaan tot de orde van de dag :P
_/-\o_

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:13
Je kunt het op dwaling gooien en direct terugboeken.

Anders kan eigenlijk niet omdat je niet tegen het belang van je kinderen mag handelen als ouder/voogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 19-05 20:11
@bsmpower Wat @KNed zegt is het antwoord.

Omdat je kinderen onder de 18 zijn valt dit onder eigen vermogen en geen schenking.

Toch onjuist, dit is puur vermogen belasting.

[ Voor 17% gewijzigd door corporalnl op 19-04-2021 09:40 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rukapul
RaZ schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:33:
Niets doms aan.

Een rekening op naam van een kind is van dat kind. Geld erop storten is een schenking.

Dat het in box3 meetelt zegt niets over schenkingsbelasting en vrijstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Rukapul schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:33:
Je kunt het op dwaling gooien en direct terugboeken.

Anders kan eigenlijk niet omdat je niet tegen het belang van je kinderen mag handelen als ouder/voogd.
Dit is wmb de beste optie: gewoon terugboeken zodat je op het Max bedrag zit

Mbt het vermogen stuk wat wordt aangehaald: ondanks dat je qua belasting verantwoordelijk bent voor het vermogen van je kinderen, als je een rekening voor je kinderen op naam van de je kind hebt staan is het toch echt een schenking :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bsmpower
Net de belastingtelefoon aan de lijn gehad en die geven aan dat het als schenking wordt gezien, ook als ze minderjarig zijn. Daarnaast gaven ze aan dat terugstorten misschien ook niet zo handig is omdat dit ook weer als een schenking wordt gezien, en zit ik straks met kosten over 2 schenkingen... Pfff, wordt hier wel wat zenuwachtig van hoor...

Belastingdienst gaf aan dat ik het beste een formulier kon invullen voor "Verzoek vooroverleg inzake schenkbelasting". Mijn case voorleggen en dat een inspecteur dit dan gaat onderzoeken.

De lening scenario klinkt misschien nog het beste, maar weet niet zo goed hoe ik dit moet doen met mijn kinderen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:35:
[...]

Niets doms aan.

Een rekening op naam van een kind is van dat kind. Geld erop storten is een schenking.

Dat het in box3 meetelt zegt niets over schenkingsbelasting en vrijstellingen.
Maar het kind en het vermogen van het kind valt onder pa en ma.
Is het dan niet gewoon verdeling/verplaatsing van vermogen wat onder box 3 valt?

Serieuze vraag. Ik heb bewust geen kids. Maar vroeg me dit gewoon af.

Edit.
Aan de andere kant is het logisch dat het als schenking gezien zal worden.
Als ik 1 miljoen miljard heb, en ik stort de helft daar alvast naar mijn kind op 12 jarige leeftijd, dan hoeft hij bij het aanvaarden van de erfenis minder belasting te betalen.

[ Voor 20% gewijzigd door jack zomer op 19-04-2021 09:42 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Het wordt pas een schenking als de kinderen erbij kunnen. Tot die tijd is het gewoon jouw geld en kun je ermee doen wat je wilt. Op het moment dat ze meerderjarig zijn zal je moeten denken over welk bedrag ter beschikking komt.

Foutje, ligt eraan of het op naam staat. Dit had ik verkeerd begrepen.

[ Voor 15% gewijzigd door Kixtart op 19-04-2021 10:05 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
bsmpower schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:40:
De lening scenario klinkt misschien nog het beste, maar weet niet zo goed hoe ik dit moet doen met mijn kinderen dan...
Hier een voorbeeldovereenkomst: https://financieel.infonu...ds-lenen-aan-uw-kind.html

De voorbeeldovereenkomst is wat over de top voor jouw geval, maar het is wel lekker officieel als je het zo doet. Als je maar het totaalbedrag specificeert met de (fictieve) rente en het terugbetalingsschema (met de opmerking dat de hoofdsom en rente via jaarlijkse schenkingen betaald worden), dan zit je goed. Handtekening zou ik me niet zo druk om maken, desnoods zet je er bij dat je leningnemer niet in staat is een handtekening te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-05 14:07
Kixtart schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:47:
Het wordt pas een schenking als de kinderen erbij kunnen. Tot die tijd is het gewoon jouw geld en kun je ermee doen wat je wilt. Op het moment dat ze meerderjarig zijn zal je moeten denken over welk bedrag ter beschikking komt.
Dat klopt dus niet, het is direct al een schenking. Ik had dit ook verkeerd begrepen.
Maar je mag tot 18 jaar € 5000 per jaar schenken, zolang je daaronder blijft is er niets aan de hand.
Oftewel niet grote bedragen in één keer storten, maar kleinere stortingen uitsmeren over meerdere jaren.

Het wordt overigens wel bij je vermogensbelasting meegerekend, maar dat staat dus los van de schenkingsbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
DeMolT. schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:50:
[...]

Dat klopt dus niet, het is direct al een schenking. Ik had dit ook verkeerd begrepen.
Maar je mag tot 18 jaar € 5000 per jaar schenken, zolang je daaronder blijft is er niets aan de hand.
Oftewel niet grote bedragen in één keer storten, maar kleinere stortingen uitsmeren over meerdere jaren.

Het wordt overigens wel bij je vermogensbelasting meegerekend, maar dat staat dus los van de schenkingsbelasting.
Ja dat is mijn probleem, het zit daarboven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38
bsmpower schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:52:
[...]

Ja dat is mijn probleem, het zit daarboven...
toetsingsdatum is 1-1 van elk jaar.

wat er tussen tijd met het geld gebeurt is niet van belang (even illegale praktijken uitgesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

[...]

Maar dat ligt er toch aan of het direct op de naam van de kinderen staat, wat hier niet het geval is? De kinderen kunnen hier als ze meerderjarig zijn niks mee. Je kunt altijd een potje maken en als hier 'vakantie' had gestaan was er geen probleem? :)

Ohw wacht, ik had het helemaal verkeerd begrepen: https://www.ing.nl/partic...kinderrekening/index.html

[ Voor 7% gewijzigd door Kixtart op 19-04-2021 09:56 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:24

Haan

dotnetter

badboyqxy schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:54:
[...]

toetsingsdatum is 1-1 van elk jaar.

wat er tussen tijd met het geld gebeurt is niet van belang (even illegale praktijken uitgesloten)
Dat is niet waar, dat geldt voor de hoogte voor je box3 vermogen, maar niet voor een schenking.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Incorrect.

Als het op naam van de kinderen staat is het van het kind en is de storting een schenking.

Je mag er als ouder ook maar beperkt wat mee, want je wordt geacht het in het belang van het kind te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Als het trouwens echt ver boven de jaarlijkse grens is, heb je ook nog de eenmalige vrijstelling van 26k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-05 14:07
Kixtart schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:55:
[...]

Maar dat ligt er toch aan of het direct op de naam van de kinderen staat, wat hier niet het geval is? De kinderen kunnen hier als ze meerderjarig zijn niks mee. Je kunt altijd een potje maken en als hier 'vakantie' had gestaan was er geen probleem? :)

Ohw wacht, ik had het helemaal verkeerd begrepen: https://www.ing.nl/partic...kinderrekening/index.html
Helaas zijn het kinderrekeningen, die staan op naam van de kinderen. Ookal vallen ze onder het account van de ouders, dit heb ik zelf ook bij de SNS bijvoorbeeld.
bsmpower schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:18:
Mijn vraag
Ik heb onlangs 2 kinderrekeningen geopend onder mijn eigen ING account (kinderen zijn 4 en 6).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:28

FreakNL

Well do ya punk?

Natuurlijk niet. Dan zou iedereen zijn kind nog even 500.000 mee kunnen geven een dag voor ze 18 worden.

Het lijkt me volkomen logisch dat dit een schenking is.

Dat gezegd hebbende;
Ik denk dat je beter de belastingdienst NIET had kunnen bellen. Als je het gewoon teruggeboekt had was er geen haan die ernaar kraaide.. Zeker niet als als deze boekingen na 1-1-2021 zouden zijn geweest. Daar is verder ook weinig illegaals aan, het is gewoon dwaling.

Nog een tip (beetje offtopic);
Wij en opa/oma (mijn vader/moeder, die van de andere kant doen niks) sparen ook op een Rabo Regenboogrekening, maar ook gewoon apart op een andere rekening die op mijn naam staat (wel specifiek bedoeld voor kind). Als het geld op die Regenboogrekening (of welke naam de bank het ook geeft) komt namelijk vrij op hun 18e en je weet niet of het dan binnen een week wellicht op is ;)

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 19-04-2021 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Post is inmiddels aangepast, foutje. Ik dacht dat het een potje was binnen de rekening van de TS, dus niet op naam. Dan is het anders ja.

[ Voor 7% gewijzigd door Kixtart op 19-04-2021 09:59 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Kan je het niet bestempelen als een onverschuldigde betaling en het geld terug boeken? Ik heb geen idee of de BD dit ook zo ziet natuurlijk.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-05 13:56
Rukapul schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:56:
[...]

Incorrect.

Als het op naam van de kinderen staat is het van het kind en is de storting een schenking.

Je mag er als ouder ook maar beperkt wat mee, want je wordt geacht het in het belang van het kind te beheren.
Dit. Van tevoren dan ook altijd afvragen, wat wil je als ouder. Kind vrij te besteden geld geven. Dan is een rekening als dit handig. Of enige inspraak, dan kun je er beter voor kiezen om per kind later jaarlijks (maximaal) te schenken. Wat handig is, zal nota bene ook afhangen van de hoeveelheid dat geschonken wordt. Maar bijvoorbeeld 40k in één klap op je 18e ter beschikking zal niet altijd door iedereen even handig mee omgesprongen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Los van dit, realiseer je kan ook dat je dit gedoe dus ook kan krijgen als je ooit eens geld nodig hebt en het even van de rekeningen van de kinderen haalt.

Als je rekeningen op hun naam zet is het ook van hun, ook al zijn het ukkies.

Daarom heb ik er bewust voor gekozen om wel rekeningen te openen voor ze om bv geld van hun verjaardag op te zetten en hun zakgeld. Zodat ze wel leren om met geld om te gaan.

Maar vermogen voor studie /later etc bouw ik gewoon onder eigen beheer op.

Je kan namelijk niet meer terug, als ze wel de kolder in hun kop krijgen kunnen ze als ze willen hun hele potje op zuipen, snuiven, uitgeven aan een auto en je kan er dan niets aan doen.

Nu zijn mijn kinderen schatjes hoor. Maar toch. Als ze het ooit nodig hebben kan ik ze een aanzienlijk bedrag schenken voor een dure studie of (hopelijk) de jubel ton voor een huis.

Het betalen voor een studie vanwege een natuurlijke verbintenis wordt toch ook niet gezien als schenking dus ik snap nooit zo goed waarom mensen dit doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wil je delen over hoeveel geld het gaat?

Als dat onder de 10K is had ik het gewoon teruggestort..

Boven de 10K KAN er ergens een vlaggetje omhoog gaan.. Dat is overigens ook niet zeker hoor, vooral niet als het tussen "eigen" rekeningen is...

Ik had het eigenlijk wel aangedurft om de boel gewoon terug te boeken, zeker als dat binnen een redelijke tijdsspanne is.. Als je slim bent had je exact hetzelfde bedrag teruggeboekt en dan naar een EIGEN spaarrekening binnen hetzelfde bankpakket doorgeboekt.. Dan had je een prima verhaal gehad bij de inspecteur; "Ja, dat geld moest naar rekening X maar ik heb het per ongeluk naar rekening Y overgemaakt"...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bsmpower
FreakNL schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:58:
[...]

Natuurlijk niet. Dan zou iedereen zijn kind nog even 500.000 mee kunnen geven een dag voor ze 18 worden.

Het lijkt me volkomen logisch dat dit een schenking is.

Dat gezegd hebbende;
Ik denk dat je beter de belastingdienst NIET had kunnen bellen. Als je het gewoon teruggeboekt had was er geen haan die ernaar kraaide.. Zeker niet als als deze boekingen na 1-1-2021 zouden zijn geweest. Daar is verder ook weinig illegaals aan, het is gewoon dwaling.

Nog een tip (beetje offtopic);
Wij en opa/oma (mijn vader/moeder, die van de andere kant doen niks) sparen ook op een Rabo Regenboogrekening, maar ook gewoon apart op een andere rekening die op mijn naam staat (wel specifiek bedoeld voor kind). Als het geld op die Regenboogrekening (of welke naam de bank het ook geeft) komt namelijk vrij op hun 18e en je weet niet of het dan binnen een week wellicht op is ;)
Ze hebben mijn BSN niet gevraagd dus waarschijnlijk (hopelijk) anoniem gebeld. Inmiddels ook contact gehad met een kennis die werkt bij de belastingdienst (andere afdeling) en die geeft aan dat nagenoeg direct terugstorten met een beschrijving (terugdraaien foutieve storting) waarschijnlijk valt onder de noemer "menselijke maat".

Inmiddels de boel teruggedraaid en hopelijk hoor ik er niks meer van. Anders kan ik het gooien op foutieve storting die ik heb teruggedraaid. En in het ergste geval betaal ik onnodig veel belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Neem mijn tip FreakNL in "Schenking terugdraaien?" nog even mee, stort hetzelfde bedrag (ik hoop dat je je kindrekening helemaal leegehaald hebt) even door naar een spaarreking van jezelf.. Dan sta je helemaal sterk in je "vergissing".

Bij de belastingtelefoon is het ook maar net wie je aan de lijn krijgt... Ik heb weleens gebeld omdat ik een (legale) schenking had gekregen en toen vergeten was het formulier in te vullen.. Belde anderhalf jaar later, reactie (tussen de regels door); "waarom belt u daar eigenlijk voor?" Ging om een bedrag van 25k.... Formulier alsnog (te laat) ingevuld en verstuurd, nooit meer wat van gehoord.

[ Voor 57% gewijzigd door FreakNL op 19-04-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
FreakNL schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:07:
Wil je delen over hoeveel geld het gaat?

Als dat onder de 10K is had ik het gewoon teruggestort..

Boven de 10K KAN er ergens een vlaggetje omhoog gaan.. Dat is overigens ook niet zeker hoor, vooral niet als het tussen "eigen" rekeningen is...

Ik had het eigenlijk wel aangedurft om de boel gewoon terug te boeken, zeker als dat binnen een redelijke tijdsspanne is.. Als je slim bent had je exact hetzelfde bedrag teruggeboekt en dan naar een EIGEN spaarrekening binnen hetzelfde bankpakket doorgeboekt.. Dan had je een prima verhaal gehad bij de inspecteur; "Ja, dat geld moest naar rekening X maar ik heb het per ongeluk naar rekening Y overgemaakt"...
Ik heb het nu teruggestort in precies dezelfde delen als ik het had gestort. Dus bv 3x een bepaald bedrag. Ik heb nu een spaarpotje aangemaakt onder mijn eigen rekening waar ik die bedragen heen wil storten. Voor mezelf handig qua administratie, en inderdaad gelijk een beter verhaal als er iemand om vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:05:
Nu zijn mijn kinderen schatjes hoor. Maar toch. Als ze het ooit nodig hebben kan ik ze een aanzienlijk bedrag schenken voor een dure studie of (hopelijk) de jubel ton voor een huis.

Het betalen voor een studie vanwege een natuurlijke verbintenis wordt toch ook niet gezien als schenking dus ik snap nooit zo goed waarom mensen dit doen.
Wellicht omdat je tegen die tijd al overleden bent. In dat geval was je beter af geweest door jaarlijks belastingvrij te schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

KabouterSuper schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:09:
[...]

Wellicht omdat je tegen die tijd al overleden bent. In dat geval was je beter af geweest door jaarlijks belastingvrij te schenken.
Ik hoop en verwacht dat ik over 16 jaar nog leef.. Maar inderdaad, je hebt een punt.. Daarom doen wij het ook beiden, 1 deel wat direct vrijkomt bij 18e verjaardag (ik verwacht zo'n 45k) en 1 deel wat bij ons in beheer blijft (zo'n 60/70K).. Lijkt veel maar met inflatie erbij is het eigenlijk peanuts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De belastingsite is daar best duidelijk in..

Tot het moment dat je kind 18 wordt, mag je jaarlijks 6.604 euro belastingvrij schenken.
Dus stort niet meer op de kinderrekening en doet dat ieder jaar.

Na zijn of haar 18de tot en met de 40ste verjaardagsdag mag je eenmalig belastingvrij schenken. De drempel is afhankelijk van het doel. Staat op de site.

[ Voor 6% gewijzigd door robertpNL op 19-04-2021 10:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Beetje off topic, maar met nul rente en >10 jaar inflatie maak je een hoop verlies. Ik zou het beleggen en later 100k schenken voor hun eerste woning.

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
FreakNL schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:08:
Neem mijn tip FreakNL in "Schenking terugdraaien?" nog even mee, stort hetzelfde bedrag (ik hoop dat je je kindrekening helemaal leegehaald hebt) even door naar een spaarreking van jezelf.. Dan sta je helemaal sterk in je "vergissing".

Bij de belastingtelefoon is het ook maar net wie je aan de lijn krijgt... Ik heb weleens gebeld omdat ik een (legale) schenking had gekregen en toen vergeten was het formulier in te vullen.. Belde anderhalf jaar later, reactie (tussen de regels door); "waarom belt u daar eigenlijk voor?" Ging om een bedrag van 25k.... Formulier alsnog (te laat) ingevuld en verstuurd, nooit meer wat van gehoord.
Nog even ter verduidelijk mijn case:

- Ik maak elke maand een kleine bedrag over naar de 2 kindrekeningen
- Afgelopen week in 3 delen aan beide kinderen (dus 6 boekingen) een groter bedrag overgemaakt (in totaal boven belastingvrije schenking bedrag)
- Die 6 stortingen heb ik teruggestort met de beschrijving "Terugboeken foutieve storting"
- Ik heb een ING spaarpotje aangemaakt met naam "Kinderen sparen"
- Daar heb ik die 6 delen heen geboekt
- Geld wat al op de kinderrekeningen stond heb ik gewoon gelaten (klein bedrag, ruim onder belastingvrije schenking deel)

Daarmee laat ik zien (en is trouwens ook gewoon de waarheid) dat ik het per ongeluk op de kinderrekening heb gestort. Binnen een week dat mijn fout hersteld. Hopelijk valt het onder de noemer "menselijke maat" in het geval van een eventuele inspectie. Ik heb het hersteld en niemand is er beter of slechter van geworden aangezien ik precies dezelfde bedragen heb teruggestort.

Pfff wat een stress joh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat komt wel goed, zeker als het geen grote bedragen zijn (<10K).

@Inge801
Opa en Oma zijn wat ouderwets.

Voor die andere rekening ben ik daar nu wel over aan het nadenken.

[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 19-04-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
FreakNL schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:25:
Dat komt wel goed, zeker als het geen grote bedragen zijn (<10K).

@Inge801
Opa en Oma zijn wat ouderwets.

Voor die andere rekening ben ik daar nu wel over aan het nadenken.
Wel een bedrag daarboven... Los niet, totaal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Kleine tip, deze vind ik zelf ook interessant: https://www.dela.nl/verzekeringen/spaarverzekering
Let wel op dat deze niet in de standaard deposito garantie zit.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 16:28
jack zomer schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:40:
[...]

Als ik 1 miljoen miljard heb, en ik stort de helft daar alvast naar mijn kind op 12 jarige leeftijd, dan hoeft hij bij het aanvaarden van de erfenis minder belasting te betalen.
Ik hou van je papa Jack _/-\o_

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 16:01
Daarom heb ik gewoon 2 extra spaarpotjes binnen mijn eigen rekening. Dit om 3 redenen.

1: Ik spek de staat al meer dan genoeg, dus wil liever geen schenkingbelasting overmoeten maken :x ;
2: Het geld is bedoelt voor hun studie, zodat ze geen studie kosten hebben als ze bv aan de HBO beginnen.. Alle rekeningen worden dan van mijn bank betaald, uit deze potjes.
3: Als je kind16 wordt, dan zal een spaarrekening wat op zijn/haar naam staat eigendom zijn. Dat betekend dat zij bepalen wat ermee gedaan wordt. En dat is niet de bedoeling hier.

Als zij hun studie hebben afgerond dan is de rest vrij te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Unknown Alien schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:32:
Daarom heb ik gewoon 2 extra spaarpotjes binnen mijn eigen rekening. Dit om 3 redenen.

1: Ik spek de staat al meer dan genoeg, dus wil liever geen schenkingbelasting overmoeten maken :x ;
2: Het geld is bedoelt voor hun studie, zodat ze geen studie kosten hebben als ze bv aan de HBO beginnen.. Alle rekeningen worden dan van mijn bank betaald, uit deze potjes.
3: Als je kind16 wordt, dan zal een spaarrekening wat op zijn/haar naam staat eigendom zijn. Dat betekend dat zij bepalen wat ermee gedaan wordt. En dat is niet de bedoeling hier.

Ja zo doe ik het nu ook. Had gewoon nooit beseft dat een eigen rekening (onder mijn account) onder schenking valt. Dat heb ik niet goed uitgezocht, stom. Hopelijk loopt het goed af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-05 18:31

LankHoar

Langharig tuig

Inge801 schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:18:
Beetje off topic, maar met nul rente en >10 jaar inflatie maak je een hoop verlies. Ik zou het beleggen en later 100k schenken voor hun eerste woning.
Dit was ook mijn eerste gedachte. Hoe goed die gedachte ook is, het voelt een beetje alsof je een splinternieuwe auto aanschaft nu en over 18 jaar als eerste auto gaat geven. Dan is het nog steeds een splinternieuwe (nuja onbereden) wagen, maar zeker niet meer zoveel waard en handig in dagelijks gebruik als nu..

Lekker beleggen, en bijhouden. Dan kun je je kids er ook nog wat over leren. Financiële wijsheid is echt een ondergeschoven kindje in het onderwijs dus win-win.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Nu online
robertpNL schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:18:
De belastingsite is daar best duidelijk in..

Tot het moment dat je kind 18 wordt, mag je jaarlijks 6.604 euro belastingvrij schenken.
Dus sort niet meer op de kinderrekening en doet dat ieder jaar.

Na zijn of haar 18de tot en met de 40ste verjaardagdag mag je nog eenmalig belastingvrij schenken. De drempen is afhankelijk van het doel. Staat op de site.
Wat je zegt komt niet helemaal overeen met wat op de site staat. Er is nergens een leeftijdsgrens van onder de 18 jaar aangegeven. Je mag gewoon aan je kinderen belastingvrij schenken als het onder de limiet zit.
Alleen bij de eenmalig verhoogde vrijstelling is de leeftijd van belang, maar hier moet het ontvangende kind boven de 18 en onder 40 zijn.

🇺🇦

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Ik heb het even nagevraagd bij iemand die er veel verstand van heeft.

Je hoeft een schenking niet aan te nemen, je mag deze ook weigeren. Aangezien je als ouder beschikt over de rekening van het minderjarige kind, kun je het terugboeken zien als een vorm van weigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Nycrea schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:41:
[...]

Wat je zegt komt niet helemaal overeen met wat op de site staat. Er is nergens een leeftijdsgrens van onder de 18 jaar aangegeven. Je mag gewoon aan je kinderen belastingvrij schenken als het onder de limiet zit.
Alleen bij de eenmalig verhoogde vrijstelling is de leeftijd van belang, maar hier moet het ontvangende kind boven de 18 en onder 40 zijn.
Ja je hebt gelijk. Pas ik aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Haan schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:46:
Ik heb het even nagevraagd bij iemand die er veel verstand van heeft.

Je hoeft een schenking niet aan te nemen, je mag deze ook weigeren. Aangezien je als ouder beschikt over de rekening van het minderjarige kind, kun je het terugboeken zien als een vorm van weigeren.
Laten we hopen dat het met een sisser afloopt dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:02

Herman

FP ProMod
KabouterSuper schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:26:
Geen idee hoe oud de kinderen van TS zijn, maar ik zie het al voor me om met een overeenkomst naar de wieg te lopen om je baby een handtekening te laten zetten onder deze overeenkomst 8)7

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Geen kinderen waar ik weet van heb had ik moeten schrijven .
Hoi zoon..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-05 10:36
Herman schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:03:
[...]

Geen idee hoe oud de kinderen van TS zijn, maar ik zie het al voor me om met een overeenkomst naar de wieg te lopen om je baby een handtekening te laten zetten onder deze overeenkomst 8)7
pfff eerste zin uit de TS 8)7 :
(kinderen zijn 4 en 6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
3ssen schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:24:
[...]

pfff eerste zin uit de TS 8)7 :
[...]
Principe blijft hetzelfde. ;) Het lijkt me lastig om met kleuters een geldleningsOVK af te sluiten :P

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bsmpower
Bedankt iedereen voor het meedenken en reageren op mijn vraag! Ik heb nu gekozen voor de terugstort oplossing. Mocht ik vragen krijgen kan ik het op 2 manieren proberen uit te leggen:
- Menselijk fout. Naar de verkeerde rekening/potje overgemaakt. Hersteld binnen 1 week na ontdekken fout.
- Kind heeft de schenking niet aangenomen. Ik kan dat namens mijn kind bepalen ivm minderjarig.

Moet ik me nog steeds zorgen maken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
bsmpower schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:29:
(...)
Zou ik niet doen :)
Je hebt het hersteld. Ik vermoed niet dat een inspecteur hier moeilijk over gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:54
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

KabouterSuper schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:09:
[...]

Uh hoop het iets langer vol te houden, ik moet nog een jaartje of 40 mee. En ik ga nu geen 6k per jaar schenken. Ik voer mijn eigen vermogensbeheer en als ik 6k per jaar op hun spaarrekening zet groeit het niet maar neemt het in waarde af, wegens prut rente en inflatie.

Ik heb van mijn ouders een mooi besef van de waarde van geld meegekregen door er voor te moeten werken.

Daardoor heb ik besloten dit ook zo voor mijn kinderen te doen. Ik zal ervoor zorgen dat ze netjes gekleed, wel doorvoed en met een knappe opleiding afgeleverd worden op kosten van hun ouders (zoals mijn ouders dit ook voor mij gedaan hebben), maar voor de luxe zullen ze zelf voor moeten zorgen/sparen. Ik had rond mijn 20e ook mijn eerste 20k (guldens) al op mijn rekening maar die waren zelf bij elkaar gespaard en dat geeft toch anders uit.

Daarom wil ik ze niet met >40k op de bank rekening loslaten op hun 18e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IIIIIIIIIIII
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-04 08:31
Je zegt dat je onlangs een rekening hebt geopend voor je kinderen, ik ga er dus van uit dat dit gaat over schenking in 2021. Ik raad je aan om naar de foto te kijken die ik net heb geüpload, wellicht dat het je helpt: https://imgur.com/a/jbVwTgB
Je kan dus meer dan een ton schenken aan je kinderen (mits bedoeld voor het verschaffen van een eigen woning) en meer dan 25k voor een algemeen doel (beiden belasting vrij). Wellicht niet van toepassing nu, maar zeker handig om het in je achterhoofd te houden.

Tevens zou ik zelf het bedrag terugstorten en het zo laten. Je hebt een schenking gedaan en als je het weer terugstort is er per saldo niks gebeurd. Dan is het feitelijk gezien niet eens een schenking maar meer een kortlopende lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De schenkbelasting is 10%, als je er een paar duizend euro overheen zit dan gaat het om een paar honderd euro aan schenkbelasting die misgelopen wordt, geen schrikbarend bedrag voor de belastingdienst. Daarnaast blijft het vermogen binnen een enkel huishouden en wordt er nog steeds keuring belasting over het vermogen betaalt en kan je dit uitleggen als aannemelijke vergissing.
Ik kan me niet voorstellen dat de belastingdienst hier überhaupt tijd in gaat steken eigenlijk, het is niet alsof je onterecht een toeslag krijgt :+
IIIIIIIIIIII schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:40:
Wellicht niet van toepassing nu, maar zeker handig om het in je achterhoofd te houden.
Het gaat om kinderen onder de 18.

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 19-04-2021 11:47 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Nu online
Bedankt iedereen voor het meedenken en reageren op mijn vraag! Ik heb nu gekozen voor de terugstort oplossing. Mocht ik vragen krijgen kan ik het op 2 manieren proberen uit te leggen:
- Menselijk fout. Naar de verkeerde rekening/potje overgemaakt. Hersteld binnen 1 week na ontdekken fout.
- Kind heeft de schenking niet aangenomen. Ik kan dat namens mijn kind bepalen ivm minderjarig.

Geen zorgen over maken, hier gaat niemand moeilijk over doen en als ze het wel doen heb je een prima wettelijke verklaring denk ik zo.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
IIIIIIIIIIII schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:40:
Je zegt dat je onlangs een rekening hebt geopend voor je kinderen, ik ga er dus van uit dat dit gaat over schenking in 2021. Ik raad je aan om naar de foto te kijken die ik net heb geüpload, wellicht dat het je helpt: https://imgur.com/a/jbVwTgB
Je kan dus meer dan een ton schenken aan je kinderen (mits bedoeld voor het verschaffen van een eigen woning) en meer dan 25k voor een algemeen doel (beiden belasting vrij). Wellicht niet van toepassing nu, maar zeker handig om het in je achterhoofd te houden.

Tevens zou ik zelf het bedrag terugstorten en het zo laten. Je hebt een schenking gedaan en als je het weer terugstort is er per saldo niks gebeurd. Dan is het feitelijk gezien niet eens een schenking maar meer een kortlopende lening.
Ja inmiddels, door mijn "fout", is me veel duidelijk hoe schenkingen werken en je plaatje is zeker handig om bij de hand te hebben. Ik hoop dat het zo goed is en er niks meer over hoor. Maar volgens mij kan de belastingdienst nog binnen 3 jaar na vandaag aankloppen... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bsmpower schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:46:
[...]

Ja inmiddels, door mijn "fout", is me veel duidelijk hoe schenkingen werken en je plaatje is zeker handig om bij de hand te hebben. Ik hoop dat het zo goed is en er niks meer over hoor. Maar volgens mij kan de belastingdienst nog binnen 3 jaar na vandaag aankloppen... :/
Je geeft aan dat je per abuis meer dan het belastingvrije bedrag had geschonken en dat je, namens de kinderen, de schenking hebt geweigerd. Vervolgens heb je een schenking gemaakt ten hoogte van het bedrag dat belastingvrij geschonken kan worden.

Dat lijkt me geen enkel probleem. In het aller ergste geval moet je schenkbelasting afdragen over het bedrag boven de vrijstellingsgrens, dat is ook niet het einde van de wereld. Maar ik kan me niet voorstellen dat het zo ver komt, dan moet de belastingdienst gaan beargumenteren dat een schenking niet een week later geweigerd mag worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online

Ik zou me hier echt geen zorgen over maken.

Dat zou wat zijn zeg: elke keer als iemand per ongeluk naar de verkeerde rekening of teveel overmaakt en teruggestort krijgt dat de belastingdienst daar van profiteert. Kan de belastingdienst wel willen, maar daar zie ik een rechter echt niet in mee gaan. (Er van uitgaande dat je je fout snel corrigeert en niet wacht tot de aanslag op de mat ligt natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:57

Honesty

kattenneus!

Nooit bij stil gestaan maar wij parkeren ook weleens geld op de rekening van de kinderen(zodat zij nog een beetje rente ontvangen) maar nooit aan gedacht dat je dan aan het schenken en terug schenken bent.
eyeopener omdat je voor die paar euro rente(gaat bij ons om max 10k) niet het risico wil lopen op discussies met de belastingdienst.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Voor de reacties hierboven over weigeren: dat is zwak. In dit geval kraait er geen haan maar als de kantonrechter voor een kind zoiets moet beslissen dan weigert hij dat resoluut (wat ook ngeveer de norm voor ouders aangeeft.)

Dwaling/vergissing is gewoon het meest juist.
Honesty schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:00:
Nooit bij stil gestaan maar wij parkeren ook weleens geld op de rekening van de kinderen(zodat zij nog een beetje rente ontvangen) maar nooit aan gedacht dat je dan aan het schenken en terug schenken bent.
eyeopener omdat je voor die paar euro rente(gaat bij ons om max 10k) niet het risico wil lopen op discussies met de belastingdienst.
Dat is helemaal geen schenken. Dat is niet je intentie en blijkt ook uit het terugstorten. Gewoon een zakelijke transactie.

Wat je doet is uitlenen. Als je slim bent gebruik je dat ook bij de overschrijving. En nooit leningen en giften mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rukapul schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:50:
Voor de reacties hierboven over weigeren: dat is zwak. In dit geval kraait er geen haan maar als de kantonrechter voor een kind zoiets moet beslissen dan weigert hij dat resoluut (wat ook ngeveer de norm voor ouders aangeeft.)
Waarom is dat zwak? Waarom mag een kind geen schenking weigeren als achteraf blijkt dat hij er belasting over zou moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:27
Omdat het kind zelfs met belasting er per saldo op vooruit zou gaan. Je ontneemt het kind dus iets door een schenking te weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 12:18
Wij maken ook maandelijks over naar kind en blijven onder de grens per jaar, met als reden dat ik het liever nu "gratis" doe dan dat ik er mogelijk later dus schenkbelasting over moet betalen. Ja, het geld is dan van het kind na de 18e verjaardag, dat is de keerzijde. Goed opvoeden dus :)

Denk dat het wel goed komt zoals je gehandeld hebt. Ben benieuwd wat je als nieuwe aanpak gaat kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-05 15:52
Denk dat het wel duidelijk is wat TS moet doen maar nog als aanvulling:

Een overeenkomst aangaan met je kind is juridisch niet mogelijk wanneer deze minderjarig is. Daarvoor zou je eerst naar de kantonrechter moeten gaan.

In dit soort gevallen: De soep wordt niet zo heet gegeten als die wordt opgediend. Ja in theorie zit je met schenkbelasting. Tweemaal zelfs als je het geld terugstort. In de praktijk kraait er geen haan naar. Gewoon het teveel gestorte bedrag terugstorten en het jaar erop weer terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33272

Unknown Alien schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:32:

Ik hoop dat je begrijpt dat 2 gewoon een schenking is, en ook zo gezien wordt door de BD. Als hiermee je doel punt 1 is dan is het gewoon belastingontduiking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15
Je kunt jezelf vanuit je kinderen een onherroepelijke machtiging verlenen. Ik zou dit even met een estate planner opnemen, die kan je de juiste info geven hoe je successierechten het best vermijdt, want daar gaat dit uiteindelijk toch om.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower
Skynick schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:21:
Denk dat het wel duidelijk is wat TS moet doen maar nog als aanvulling:

Een overeenkomst aangaan met je kind is juridisch niet mogelijk wanneer deze minderjarig is. Daarvoor zou je eerst naar de kantonrechter moeten gaan.

In dit soort gevallen: De soep wordt niet zo heet gegeten als die wordt opgediend. Ja in theorie zit je met schenkbelasting. Tweemaal zelfs als je het geld terugstort. In de praktijk kraait er geen haan naar. Gewoon het teveel gestorte bedrag terugstorten en het jaar erop weer terugzetten.
Ik hoop op scenario "In de praktijk kraait er geen haan naar". Anders wordt het een dure les. Doe er nu niks meer aan, hopelijk blijft het gewoon hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Los van of het gezien wordt als een schenking: Heb je ook al nagedacht dat als het op naam van de kinderen staat, zij straks ook mogen doen wat ze willen met het geld?
Stel je laat het geld op die rekeningen staan (of je schenkt het de komende jaren) dan hebben zij op hun 18e een goed gevulde bankrekening. Vind jij 18 jaar oud (en wijs) genoeg om over dat gespaarde bedrag te beschikken?

Wij sparen ook voor onze kinderen (via de Zilvervlootrekening; max 600 euro per jaar en 10% rente*) en beseffen ons ook, dat op hun 18e verjaardag een bedrag van minimaal 12.000 euro zullen ontvangen. De weken voor hun 18e zullen wij de keuze maken om de rekening in stand te houden, of deze op te heffen.
Blijkt dat ze voor hun 18e niet met geld om kunnen gaan, of dat zij bepaalde keuzes maken die niet passen bij de normen en waarden die wij ze mee geven, dan hebben ze pech! Hebben wij het idee dat ze er wel verantwoord mee om kunnen gaan, dan hebben ze hopelijk een leuk zakcentje. En nee, voor degene die er niet mee om kan betekend het niet, dat ze het geld nooit zullen krijgen. Alleen krijgen ze het wellicht een paar jaartjes later, wanneer ze wel verstandig met geld om kunnen gaan.

Uiteraard sparen wij (op een spaarrekening vernoemd naar de kinderen, maar wel op onze naam) ook nog een maandelijks bedrag. Dit geld is bestemd voor de kinderen, maar wel in ons "beheer". Mochten we over een paar jaar (onverwacht) geld nodig hebben, dan is het nog wel "ons" geld, ook al was het bestemd voor de kinderen. Ik hoop dus dat we onze kinderen meer mee kunnen geven dan alleen de Zilvervloot rekening.

*Toelichting van de SNS op de 10% rente:
Je kind krijgt een bonus op zijn of haar 18e verjaardag. Voor elk volledig spaarjaar krijgt je kind 1% over de inleg die dan nog op de rekening staat. De bonus kan oplopen tot 10% van de inleg die nog op de rekening staat.
Hoe hoog is de bonus?
Stel dat je Zilvervloot Sparen opent op de dag dat je kind wordt geboren en je spaart 18 jaar het maximale bedrag van € 600. Je neemt tussendoor geen geld op. Dan heb je na 18 jaar € 10.800 ingelegd. Je kind krijgt hierover de maximale bonus van 10%. Dat is € 1.080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

offtopic:
@BastaRhymez Die 10% rente is effectief dus minder dan 1% op jaar basis, lekker misleidend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

BastaRhymez schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:01:
Los van of het gezien wordt als een schenking: Heb je ook al nagedacht dat als het op naam van de kinderen staat, zij straks ook mogen doen wat ze willen met het geld?
Stel je laat het geld op die rekeningen staan (of je schenkt het de komende jaren) dan hebben zij op hun 18e een goed gevulde bankrekening. Vind jij 18 jaar oud (en wijs) genoeg om over dat gespaarde bedrag te beschikken?

Wij sparen ook voor onze kinderen (via de Zilvervlootrekening; max 600 euro per jaar en 10% rente*) en beseffen ons ook, dat op hun 18e verjaardag een bedrag van minimaal 12.000 euro zullen ontvangen. De weken voor hun 18e zullen wij de keuze maken om de rekening in stand te houden, of deze op te heffen.
Blijkt dat ze voor hun 18e niet met geld om kunnen gaan, of dat zij bepaalde keuzes maken die niet passen bij de normen en waarden die wij ze mee geven, dan hebben ze pech! Hebben wij het idee dat ze er wel verantwoord mee om kunnen gaan, dan hebben ze hopelijk een leuk zakcentje. En nee, voor degene die er niet mee om kan betekend het niet, dat ze het geld nooit zullen krijgen. Alleen krijgen ze het wellicht een paar jaartjes later, wanneer ze wel verstandig met geld om kunnen gaan.

Uiteraard sparen wij (op een spaarrekening vernoemd naar de kinderen, maar wel op onze naam) ook nog een maandelijks bedrag. Dit geld is bestemd voor de kinderen, maar wel in ons "beheer". Mochten we over een paar jaar (onverwacht) geld nodig hebben, dan is het nog wel "ons" geld, ook al was het bestemd voor de kinderen. Ik hoop dus dat we onze kinderen meer mee kunnen geven dan alleen de Zilvervloot rekening.

*Toelichting van de SNS op de 10% rente:
Je kind krijgt een bonus op zijn of haar 18e verjaardag. Voor elk volledig spaarjaar krijgt je kind 1% over de inleg die dan nog op de rekening staat. De bonus kan oplopen tot 10% van de inleg die nog op de rekening staat.
Hoe hoog is de bonus?
Stel dat je Zilvervloot Sparen opent op de dag dat je kind wordt geboren en je spaart 18 jaar het maximale bedrag van € 600. Je neemt tussendoor geen geld op. Dan heb je na 18 jaar € 10.800 ingelegd. Je kind krijgt hierover de maximale bonus van 10%. Dat is € 1.080.
Dat deel dat je ze hun geld kan onthouden als ze nog geen 18 zijn is een gevaarlijke stelling. Je kan het ze niet ontzeggen, het is namelijk geld op hun naam. Of heb je het laten vastleggen als een herroepelijke schenking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Haan schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:10:
offtopic:
@BastaRhymez Die 10% rente is effectief dus minder dan 1% op jaar basis, lekker misleidend..
Naast de "bonusrente" krijg je ook nog de "gewone" rente. Momenteel iets van 0,2%. Alleen over de rente krijg je dan niet die 10% rente. Onder aan de streep levert het dus meer op, dan gewoon op een spaarrekening te zetten.
Barrycade schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:44:
[...]

Dat deel dat je ze hun geld kan onthouden als ze nog geen 18 zijn is een gevaarlijke stelling. Je kan het ze niet ontzeggen, het is namelijk geld op hun naam. Of heb je het laten vastleggen als een herroepelijke schenking?
Tot hun 18e ben ik financieel verantwoordelijk voor ze en mag ik de financiële keuzes maken. Een rekening opheffen hoort daar ook bij.
En waar ze geen weet van hebben, kunnen ze ook geen aanspraak op maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
BastaRhymez schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:24:
[...]

Naast de "bonusrente" krijg je ook nog de "gewone" rente. Momenteel iets van 0,2%. Alleen over de rente krijg je dan niet die 10% rente. Onder aan de streep levert het dus meer op, dan gewoon op een spaarrekening te zetten.

[...]

Tot hun 18e ben ik financieel verantwoordelijk voor ze en mag ik de financiële keuzes maken. Een rekening opheffen hoort daar ook bij.
Je moet in hun beste belang handelen. En een hoop geld naar jezelf overmaken valt daar niet onder. Of er ooit iemand achter komt is een tweede natuurlijk, maar in principe is dat gewoon een goede reden om geen grote geldbedragen op naam van je kinderen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:26
BastaRhymez schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:01:
Blijkt dat ze voor hun 18e niet met geld om kunnen gaan, of dat zij bepaalde keuzes maken die niet passen bij de normen en waarden die wij ze mee geven, dan hebben ze pech! Hebben wij het idee dat ze er wel verantwoord mee om kunnen gaan, dan hebben ze hopelijk een leuk zakcentje.
Dat gaat niet werken. Als jij het op naam van je kind aan het storten bent dan kun je niet 1 week voor de 18e verjaardag die 12.000 euro naar jezelf overboeken. Dan ben je effectief van je eigen kind aan het stelen én is de transactie groot genoeg om wat vlaggen af te laten gaan. Natuurlijk ben je als ouder bewindvoerder van je kind, maar je moet als bewind voerder wel in het belang van dat kind handelen. Arbitraire zaken als normen en waardes en bepaalde keuzes gaan die diefstal niet goedpraten. Uberhaupt wordt je als rekening eigenaar gewoon op de hoogte gehouden. Dus mocht je denken dat je die keuze om ineens dat geld op te nemen voor je kind verborgen kunt houden dan gaat ook dat niet door tenzij je vooraf systematisch alle post/mail verkeer gaat onderscheppen. Maar dat lijkt me geen goede insteek voor de relatie met je kind ;).

Als jij wilt kunnen bepalen of je kind wel of geen geld krijgt en wanneer dan moet je het geld op eigen naam sparen en dan schenken. Ja dan krijg je te maken met schenkbelasting.

Los daarvan schrik ik wel een beetje van je plan. Geld gaan gebruiken als dwangmiddel om voor jou wenselijk gedrag te veroordelen is pedagogisch gezien alles behalve verstandig voor iemand die net bezig is zijn of haar eigen persoon te worden. Je zou maar van je eigen vader te horen krijgen dat hij jou zo'n mislukking vind dat hij het geld dat hij de laatste 18 jaar voor je heeft gespaard wil afnemen. In een situatie die blijkbaar al niet naar je zin loopt gaat dat niks beter maken.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
sdk1985 schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:47:
[...]
Los daarvan schrik ik wel een beetje van je plan. Geld gaan gebruiken als dwangmiddel om voor jou wenselijk gedrag te veroordelen is pedagogisch gezien alles behalve verstandig voor iemand die net bezig is zijn of haar eigen persoon te worden. Je zou maar van je eigen vader te horen krijgen dat hij jou zo'n mislukking vind dat hij het geld dat hij de laatste 18 jaar voor je heeft gespaard wil afnemen. In een situatie die blijkbaar al niet naar je zin loopt gaat dat niks beter maken.
Mwuah, die mening deel ik toch niet geheel. Noa bene kan @BastaRhymez prima tegen de tijd dat ze bijvoorbeeld 25 zijn geworden tot de conclusie gekomen zijn dat het geld wel een bestemming krijgt dat zinnig is. Ik ken ook mensen die op hun 18e in één klap een groot bedrag gekregen hebben. Er bijvoorbeeld een dure auto van gekocht hebben, met een dikke BMW voorrijden in VWO 6, wie wil dat nu niet. Om naarmate ze ouder waren hier ontzettend veel spijt van gehad te hebben. Het achteraf bijvoorbeeld veel liever gebruikt zouden hebben om hun woonkosten tijdens studie mee te voorzien, hun studieschuld mee af te hebben kunnen betalen, etc. In plaats van op 18-jarige leeftijd vrij nutteloos een eigen BMW te hebben gehad.

Met achttienjarige leeftijd ben je gewoonweg niet direct goed voorbereid om met grote bedragen aan geld om te gaan. Enige bescherming daarin hoeft helemaal geen kwaad te kunnen.

En is voor mij dan ook de reden dat ik geen rekening op naam er op nahoudt voor mijn kinderen. Op basis van schenkingen zullen ze jaarlijks gewoon een leuk bedrag krijgen. Daarmee ook gewoon zelf met geld om kunnen leren gaan en fouten kunnen leren maken. Zonder dat in één keer alles verloren raakt. En juist met persoonlijke rekening op naam ontneem je je kind als je het mij vraagt daarin de kans om te leren van fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 16:01
Anoniem: 33272 schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:23:
[...]

Ik hoop dat je begrijpt dat 2 gewoon een schenking is, en ook zo gezien wordt door de BD. Als hiermee je doel punt 1 is dan is het gewoon belastingontduiking.
Hhmmm tbh.. nee. Ik zie dit als het hebben van een luxe dat wij als ouders de mogelijkheid hebben om onze kids, zonder schuld te kunnen laten studeren. Sterker nog, ik vind mezelf dat als ouder zelfs verplicht om daar voor te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Jaarlijkse studiekosten overschrijden de schenkvrijstelling niet. Dus dit is gewoon prima te doen. Op dit moment mag je 6604 euro belastingvrij schenken aan je kinderen op jaarbasis. Daar kun je het collegegeld in Nederland prima mee bekostigen.

Daarnaast beschrijft @Unknown Alien twee potjes binnen de eigen spaarrekening. Daarmee telt het dus gewoon bij het eigen vermogen en wordt er ook gewoon eigen vermogensbelasting over betaald. Er is geen enkele vorm van ontduiking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
[...]

Dat is niet waar. Net zo min dat eten kopen voor je kinderen een schenking is, is het betalen van de studie geen schenking. Als ouder heb je de plicht om je kinderen te onderhouden, en daar horen kosten tot onderwijs/studie ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

psychodude schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:15:
[...]

Jaarlijkse studiekosten overschrijden de schenkvrijstelling niet. Dus dit is gewoon prima te doen. Op dit moment mag je 6604 euro belastingvrij schenken aan je kinderen op jaarbasis. Daar kun je het collegegeld in Nederland prima mee bekostigen.

Daarnaast beschrijft @Unknown Alien twee potjes binnen de eigen spaarrekening. Daarmee telt het dus gewoon bij het eigen vermogen en wordt er ook gewoon eigen vermogensbelasting over betaald. Er is geen enkele vorm van ontduiking.
In jouw voorbeeld is het geen probleem. Maar 'studiekosten' kunnen breder/meer zijn dan dat (denk aan niet noodzakelijke dingen).

Als iemand voor mij een auto koopt is dat net zo zeer een schenking waar (eventueel) schenkbelasting over betaald dient te worden als dat iemand mij geld geeft om een auto te kopen.

Dus: dat er dingen betaald worden vanuit pa's rekening i.p.v. kind's rekening maakt niet dat hetgene dat betaald wordt opeens geen schenking is.
Hielko schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:21:
[...]

Dat is niet waar. Net zo min dat eten kopen voor je kinderen een schenking is, is het betalen van de studie geen schenking. Als ouder heb je de plicht om je kinderen te onderhouden, en daar horen kosten tot onderwijs/studie ook bij.
Even ter verduidelijking, de quote die ik eruit gepikt heb gaat over "alle rekeningen", ik ga ervanuit dat dit meer behelst dan de dingen zoals Hielko hierboven noemt.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 33272 op 19-04-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Anoniem: 33272 schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:36:
[...]

In jouw voorbeeld is het geen probleem. Maar 'studiekosten' kunnen breder/meer zijn dan dat (denk aan niet noodzakelijke dingen).

Als iemand voor mij een auto koopt is dat net zo zeer een schenking waar (eventueel) schenkbelasting over betaald dient te worden als dat iemand mij geld geeft om een auto te kopen.

Dus: dat er dingen betaald worden vanuit pa's rekening i.p.v. kind's rekening maakt niet dat hetgene dat betaald wordt opeens geen schenking is.
Dat begrijp ik. Maar @Unknown Alien geeft toch niet aan dat hij van plan is er bijvoorbeeld een auto van te kopen? :p

Hij schreef:
Dan klopt dit toch niet?
"Ik hoop dat je begrijpt dat 2 gewoon een schenking is, en ook zo gezien wordt door de BD. Als hiermee je doel punt 1 is dan is het gewoon belastingontduiking."

Ik vermoed dat het meer een beetje de eigen interpretatie is van studiekosten. Maar voor mij zou dat dus zijn collegegeld en studieboeken. Ik vermoed dat dit voor toch de meesten eigenlijk wel zo zal gelden. Ik denk niet dat de meeste mensen een auto als studiekosten zouden zien. Correct me if I'm wrong :9.

Kosten voor woonruimte is zelfs al over te bediscussiëren of je dit als studiekosten ziet of niet. Maar met 6.6k per jaar kun je daartoe nog een flinke toegift doen om dit mee te helpen financieren. Sowieso valt de eerste studie < 21 al buiten hetgeen dat schenkbelasting over betaald dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

psychodude schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:47:
[...]

Dat begrijp ik. Maar @Unknown Alien geeft toch niet aan dat hij van plan is er bijvoorbeeld een auto van te kopen? :p

Hij schreef:

[...]

Dan klopt dit toch niet?
"Ik hoop dat je begrijpt dat 2 gewoon een schenking is, en ook zo gezien wordt door de BD. Als hiermee je doel punt 1 is dan is het gewoon belastingontduiking."

Ik vermoed dat het meer een beetje de eigen interpretatie is van studiekosten. Maar voor mij zou dat dus zijn collegegeld en studieboeken. Ik vermoed dat dit voor toch de meesten eigenlijk wel zo zal gelden. Ik denk niet dat de meeste mensen een auto als studiekosten zouden zien. Correct me if I'm wrong :9.

Kosten voor woonruimte is zelfs al over te bediscussiëren of je dit als studiekosten ziet of niet. Maar met 6.6k per jaar kun je daartoe nog een flinke toegift doen om dit mee te helpen financieren. Sowieso valt de eerste studie < 21 al buiten hetgeen dat schenkbelasting over betaald dient te worden.
Ja volgens mij denken we er 100% hetzelfde over. Ik interpreteer dit inderdaad een stuk breder dan wat jij aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Anoniem: 33272 schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:51:
[...]

Ja volgens mij denken we er 100% hetzelfde over. Ik interpreteer dit inderdaad een stuk breder dan wat jij aangeeft.
Zelfs dan heb je niet echt gelijk. Kosten van woonruimte, kosten van vervoer en andere kosten van levensonderhoud ben je als ouder ook verantwoordelijk voor, en mag en kan je ook gewoon betalen zonder dat het een schenking is. Allereerst ben je als ouder min of meer wettelijk verplicht om bij te dragen bij de studiekosten en levenskosten (tot een leeftijd van 21 jaar?). En als jij vind dat je kind in een penthouse in Amsterdam mag studeren en met de Ferrari naar de universiteit gaat, dan is dat je goed recht. En zelfs als de wettelijke verplichting er niet meer is, is het ook voldoende als er sprake is van een natuurlijke verbintenis omdat je je moreel verplicht voelt om je kind te helpen studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Hielko schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:29:
[...]

Zelfs dan heb je niet echt gelijk. Kosten van woonruimte, kosten van vervoer en andere kosten van levensonderhoud ben je als ouder ook verantwoordelijk voor, en mag en kan je ook gewoon betalen zonder dat het een schenking is. Allereerst ben je als ouder min of meer wettelijk verplicht om bij te dragen bij de studiekosten en levenskosten (tot een leeftijd van 21 jaar?). En als jij vind dat je kind in een penthouse in Amsterdam mag studeren en met de Ferrari naar de universiteit gaat, dan is dat je goed recht. En zelfs als de wettelijke verplichting er niet meer is, is het ook voldoende als er sprake is van een natuurlijke verbintenis omdat je je moreel verplicht voelt om je kind te helpen studeren.
Maar veel van dat is niet schenkingsvrij.

[ Voor 31% gewijzigd door psychodude op 19-04-2021 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Wellicht dat de Belastingdienst het niet eens is met de Ferrari, maar het gaat 100% zeker over zowel directe studiekosten als reguliere kosten voor het levensonderhoud. De meest recente bron met autoriteit is het antwoord van de Staatssecretaris van Financiën in 2016. Zie o.a. dit artikel erover: https://accountantweek.nl...ijke-bijdrage-studie-kind
Het maakt daarbij niet uit of de ouder het kind geld geeft waarmee hij of zij de studiekosten of kosten van levensonderhoud zelf betaalt, of dat de ouder de studiekosten of kosten van levensonderhoud van het kind rechtstreeks betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-05 22:10
sdk1985 schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:47:
[...]
Wel sparen met een rekening voor je kind, maar vervolgens een paar weken voordat het vrij komt gaan bekijken of hij het wel of niet krijgt. En daarnaast als je zegt, nee je krijgt het niet gaat ie zich één jaar goed gedragen en koopt ie daarna alsnog wat ie wilt.

Daarnaast zie ik er geen problemen in als mijn kind zijn geld aan weet ik veel wat uit zou geven, ik heb tussen mijn 18e en 23e een veelvoud van het hierboven besproken bedrag uitgegeven aan alles met wielen. Ik heb de leukste 5 jaar van mijn leven gehad, mijn ouders hebben helemaal niks met auto's, motoren, brommers dus die begrepen het ook niet, maar stonden gewoon achter mijn keuzes.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Hielko schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:44:
Wellicht dat de Belastingdienst het niet eens is met de Ferrari, maar het gaat 100% zeker over zowel directe studiekosten als reguliere kosten voor het levensonderhoud. De meest recente bron met autoriteit is het antwoord van de Staatssecretaris van Financiën in 2016. Zie o.a. dit artikel erover: https://accountantweek.nl...ijke-bijdrage-studie-kind

[...]
Maar zal een max aanzitten in dat geval zou je denken. Woonruimte is levensonderhoud ja, maar rijke ouders mogen ongetwijfeld geen koopwoning van 4 ton belastingvrij schenken aan hun studerende kids. Geeft dan in ieder geval wel nog steeds meer ruimte die je potentieel kunt schenken, belastingvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
psychodude schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:07:
[...]

Mwuah, die mening deel ik toch niet geheel. Noa bene kan @BastaRhymez prima tegen de tijd dat ze bijvoorbeeld 25 zijn geworden tot de conclusie gekomen zijn dat het geld wel een bestemming krijgt dat zinnig is.
Later geld aan je kinderen schenken voor een bepaalde situatie (lees inboedel eerste woning) kan altijd en staat mijns inziens volledig los van hetgeen werd geopperd; in naam van je kind sparen en vervolgens het bedrag aan jezelf uitkeren. Als je slim bent houd je dat uberhaupt geld achter de hand voor een scenario als de eerste meubels. Dan kan het alleen maar meevallen als blijkt dat je kind zijn geld er niet meteen doorheen jaagt cq een eigen inkomen heeft ;).
Ik ken ook mensen die op hun 18e in één klap een groot bedrag gekregen hebben. Er bijvoorbeeld een dure auto van gekocht hebben, met een dikke BMW voorrijden in VWO 6, wie wil dat nu niet. Om naarmate ze ouder waren hier ontzettend veel spijt van gehad te hebben. Het achteraf bijvoorbeeld veel liever gebruikt zouden hebben om hun woonkosten tijdens studie mee te voorzien, hun studieschuld mee af te hebben kunnen betalen, etc. In plaats van op 18-jarige leeftijd vrij nutteloos een eigen BMW te hebben gehad.
Ik kan me hier weinig bij voorstellen. Een studieschuld is in Nederland een lachertje. Als jij geen geld hebt dan hoef je letterlijk niet te betalen tot het punt dat de heel boel uiteindelijk kwijt kan worden gescholden.

Bij mij werd er altijd op gehamerd geld niet te verbrassen. Eindresultaat is dat mijn vader ondertussen is overleden en ik dat geld eigenlijk nooit echt heb gebruikt. Als ik terug in de tijd kon en mijzelf advies kon geven dan zou ik mijzelf adviseren dat geld lekker uit te geven. Juist tussen de 18 en 25 kan dat geld een grote positieve impact hebben. Wat dat betreft denk ik ook niet dat je het vooraf goed kunt inschatten wat de juiste methode is. Iedereen is anders en wat voor de één werkt kan voor de ander niks opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
SgtElPotato schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:51:
[...]

Wel sparen met een rekening voor je kind, maar vervolgens een paar weken voordat het vrij komt gaan bekijken of hij het wel of niet krijgt. En daarnaast als je zegt, nee je krijgt het niet gaat ie zich één jaar goed gedragen en koopt ie daarna alsnog wat ie wilt.

Daarnaast zie ik er geen problemen in als mijn kind zijn geld aan weet ik veel wat uit zou geven, ik heb tussen mijn 18e en 23e een veelvoud van het hierboven besproken bedrag uitgegeven aan alles met wielen. Ik heb de leukste 5 jaar van mijn leven gehad, mijn ouders hebben helemaal niks met auto's, motoren, brommers dus die begrepen het ook niet, maar stonden gewoon achter mijn keuzes.
Vanuit mijn jeugd ken ik er twee die een rijbewijs kregen als ze niet zouden roken. Ironisch genoeg zijn ze beiden stiekem gaan roken. Daarvan rookt er één vandaag de dag nog steeds (nou ja vapen want ondertussen zelf vader). Geld gebruiken om gedrag bij je kind af te dwingen is geen garantie voor succes. Sterker nog in beide gevallen heeft het stiekeme gedrag ervoor gezorgd dat de ouders lange tijd van niets wisten en dus ook niet konden bijsturen. Hierdoor werkte deze prikkel averechts.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 19-04-2021 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
[...]

[...]

Nee dat hoort er niet bij:
Bewind
Ouders hebben het bewind over het geld van hun minderjarige kinderen. Dat betekent dat een minderjarig kind dus niet zelfstandig het geld mag besteden. Bewind wil zeggen dat de ouders het spaargeld moeten beheren in het belang van het kind. Ze kunnen het geld dus niet zomaar aan iets anders besteden waar het kind geen belang bij heeft.

Als de rekening op naam van het kind staat, dan is het geld eigendom van het kind. De ouders kunnen dan het geld niet zomaar van de rekening halen. Zij moeten het geld beheren in het belang van het kind. De stortingen die zij gedaan hebben, kan je zien als schenkingen. Als de ouders het geld dus van de rekening halen en het op een eigen rekening zetten, handelen ze niet in het belang van het kind. Dan zijn ze verplicht om een schadevergoeding aan het kind te betalen.
Nog 1tje:
SALDO OPNEMEN.
Ouders mogen het vermogen van hun kinderen in beginsel niet aanwenden voor kosten van verzorging en opvoeding van deze kinderen. Ook niet voor de algemene kosten van het gezin en al helemaal niet voor zichzelf. Het zijn immers de ouders die onderhoudsplichtig zijn voor de kinderen. Zij moeten de kinderen in beginsel uit eigen vermogen of inkomen onderhouden.

In bijzondere gevallen wil een ouder toch beschikken over het vermogen van de minderjarige anders dan in het kader van normaal beheer. De ouder kan in dit geval de kantonrechter om een machtiging daartoe verzoeken. Dit geldt voor het (tijdelijk) “lenen” van geld van de kinderen, maar ook voor het aanspreken van een nalatenschap van een minderjarige ten behoeve van het levensonderhoud van deze minderjarige.

ONBEHOORLIJK BEWIND
Wanneer een ouder saldo opneemt van de kinderspaarrekening zonder een dergelijke machtiging, kan de rechter tot de conclusie komen dat sprake is van onbehoorlijk bewind. Bij onbehoorlijk bewind is de ouder jegens de kinderen aansprakelijk voor de daaraan te wijten schade. In het algemeen is de hoogte van de schade gelijk aan de per saldo onttrokken bedragen. Een en ander voor zover de onttrokken bedragen niet kunnen worden aangemerkt als vruchten van het vermogen.
TLDR: Spaar je in naam van je kind dan moet je van het geld afblijven.
Hoe ga je dat verborgen houden dan? Elke brief van de betreffende bank met naam van je kind erop onderscheppen? Een eigen email adres ingeven bij de bank?

[ Voor 30% gewijzigd door sdk1985 op 19-04-2021 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Laatst online: 15-05 19:22
sdk1985 schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:21:
[...]

Vanuit mijn jeugd ken ik er twee die een rijbewijs kregen als ze niet zouden roken. Ironisch genoeg zijn ze beiden stiekem gaan roken. Daarvan rookt er één vandaag de dag nog steeds (nou ja vapen want ondertussen zelf vader). Geld gebruiken om gedrag bij je kind af te dwingen is geen garantie voor succes. Sterker nog in beide gevallen heeft het stiekeme gedrag ervoor gezorgd dat de ouders lange tijd van niets wisten en dus ook niet konden bijsturen. Hierdoor werkte deze prikkel averechts.
Ik heb het wel netjes gevolgd. Naast het feit dat mijn moeder een neus heeft die menige herdershond jaloers maakt en bijvoorbeeld direct wist dat mijn neven rookten binnen de eerste minuut dat ze binnen kwamen (kwamen zelf uit een rokershuishouden en hadden vrienden die rookten, maar hielden vol dat ze het niet deden).

Kreeg mijn rijbewijs, heb daar veelvuldig gebruik van gemaakt, sociaal en qua baantjes. Heb na mijn 18e 2 sigaretten gehad een beetje gekloot met wat groeners en drink maandelijks 1 a 2 keer iets.

Dus eerlijkheid kan een les zijn, middels deze voorwaarden. Heb bijvoorbeeld wel op mijn 13e gevraagd nagelang de afspraak: is blowen ook roken? Dat was trouwens een duidelijk ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:54

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Om te mogen beschikking over het geld dat op rekening van je minderjarige kinderen staat, heb je een machtiging van de rechter nodig. Zonder die machtiging is het dus feitelijk diefstal. Maar, het kan wel in het belang van het kind zijn om het geld te gebruiken. Dus eigenlijk is er geen eenduidig antwoord op.

Voor wie geïnteresseerd is: https://www.wsnp-periodie...oads/2012-02-Volledig.pdf

Hoofdstuk 14, pagina 21.

[ Voor 19% gewijzigd door Ardana op 19-04-2021 18:57 ]

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-05 22:10
sdk1985 schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:21:
[...]

Ik ken dat ja, ben zelf ook gewoon gaan roken en uiteindelijk toch een rijbewijs gekregen.

Belonen kan een prima incentive zijn, maar het is inderdaad geen garantie. Het kan juist eerder averechts werken omdat het wel interessant kan zijn, want waarom mag het niet?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
psychodude schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:58:
[...]

Maar zal een max aanzitten in dat geval zou je denken. Woonruimte is levensonderhoud ja, maar rijke ouders mogen ongetwijfeld geen koopwoning van 4 ton belastingvrij schenken aan hun studerende kids. Geeft dan in ieder geval wel nog steeds meer ruimte die je potentieel kunt schenken, belastingvrij.
Ik heb niet gezegd dat je een woning kan schenken, weet niet of die casus ooit voor de rechter is geweest, maar je kan er in ieder geval vanuit gaan dat de belastingdienst daar niet meer akkoord gaat. En ansich terrecht, het bezit van een woning zelf zijn geen kosten van levensonderhoud. Maar als je een woning koopt en je kind of kinderen daar gedurende hun studie gratis laat wonen is dat natuurlijk wel een vorm van financiële ondersteuning die vele malen meer waard is dan de drempel van de schenkbelasting. En dat mag gewoon, want het is geen schenking. En dat is ook logisch dat het mag. Je hoeft ook geen schenkbelasting te betalen over de slaapkamer die je kinderen 18 jaar gratis mogen gebruiken ;)
Pagina: 1 2 Laatste