Wat is dan jouw werkwijze?Generaal Pep schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:34:
[...]
Ik heb een Zephyrus G15, maar zoals ik eerder aangaf: Dit zou theoretisch moeten kunnen met vrijwel alle gaming laptops (met hardware erin die snel genoeg is, 3070/3080 videokaart, 8 core ryzen 5000 sku)
Via Nvidia whisper mode in GeForce experience? Of zelf cappen?Generaal Pep schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:34:
[...]
Ik heb een Zephyrus G15, maar zoals ik eerder aangaf: Dit zou theoretisch moeten kunnen met vrijwel alle gaming laptops (met hardware erin die snel genoeg is, 3070/3080 videokaart, 8 core ryzen 5000 sku)
GeForce Experience zet ik zoveel mogelijk 'opties' van uit, het enige wat ik daarmee doe is driver updates ophalen en installeren. Ook heb ik alle bloatware uit Windows gesloopt, alle xbox en gamebar dingen eruit gesloopt en alle onnodige services uitgeschakeld
Zelf cappen ja en fans helemaal uit zetten
Zelf cappen ja en fans helemaal uit zetten
[ Voor 27% gewijzigd door Generaal Pep op 18-08-2021 12:57 ]
01010000 01100101 01110000 01100101
Betreft mijn onderwerp:
"Het uitschakelen van Optimus verlaagt mijn CPU-vermogen (PPT) op mijn Tongfang GM7ZG7M!"
Zie deze post en deze.
Een gamebenchmark is voor deze test dan eigenlijk alleen zinvol als je er 1 kunt vinden die beslist CPU bound is en dat zal niet meevallen.
Ik begrijp je redenering maar dat kan het niet zijn want ik meet ook lagere klok en 15W lager totaal vermogen vanaf de stekker. CPU gaat dus echt in een lagere stand. Bovendien, als jouw redenering zou kloppen, dan zou ik bij setting van sPPT en fPPT van 60W ook een pakweg 15W lagere PP moeten zien en dat is niet het geval. Er is dus iets wat hem laat throttelen bij 65W en het is bij lange na niet de temp of de totale power.
Trouwens, of de settings van sPPT en fPPT van CC goed worden overgenomen kun je zien in HWiNFO. Daar heten ze CPU Power Limit 1 en 2. En die worden goed overgenomen. Is dus geen CC bug.
Ik heb het ook op Reddit gezet maar niet bij XMG omdat dit geen XMG is. Ik heb het op r/Tongfang gezet:
https://www.reddit.com/r/...s_my_cpu_power_ppt_on_my/
Maar ook hier weinig publiek / interesse.
Nou ja, ik heb mijn best gedaan.
Anyway, dank voor het meedenken.
"Het uitschakelen van Optimus verlaagt mijn CPU-vermogen (PPT) op mijn Tongfang GM7ZG7M!"
Zie deze post en deze.
Zeer bedankt! Dat is dan elk geval een bevestiging. Maar het lijkt niemand veel te deren tot nu. Mijzelf trouwens ook niet zo omdat ik geen gamer ben. Maar zolang niemand duidelijk uitsluitsel kan geven hierover beschouw ik het wel als een major bug.PTR schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:29:
Nou oké, omdat je het graag wilde maar even snel getest en ik zie hetzelfde op mijn GM5ZG8 met de laatste XMG bios erop.
Wellicht ook een game benchmark doen om te kijken wat het effectieve verschil is?
Ik zou een verklaring kunnen zien in het max opgenomen vermogen van de totale cpu, dus inc interne gpu, is ~80, en ex de gpu in non-optimus stand is het ~65. Minder (onnodig gpu) proc in gebruik=minder watt opgenomen maar wel bij dezelfde cpu perf. En dat CC daar dus geen rekening mee houdt in de settings. Maar dat is maar mijn gissing.
Misschien op de xmg_gg reddit droppen? Daar heb je kans op extra info hierover.
Een gamebenchmark is voor deze test dan eigenlijk alleen zinvol als je er 1 kunt vinden die beslist CPU bound is en dat zal niet meevallen.
Ik begrijp je redenering maar dat kan het niet zijn want ik meet ook lagere klok en 15W lager totaal vermogen vanaf de stekker. CPU gaat dus echt in een lagere stand. Bovendien, als jouw redenering zou kloppen, dan zou ik bij setting van sPPT en fPPT van 60W ook een pakweg 15W lagere PP moeten zien en dat is niet het geval. Er is dus iets wat hem laat throttelen bij 65W en het is bij lange na niet de temp of de totale power.
Trouwens, of de settings van sPPT en fPPT van CC goed worden overgenomen kun je zien in HWiNFO. Daar heten ze CPU Power Limit 1 en 2. En die worden goed overgenomen. Is dus geen CC bug.
Ik heb het ook op Reddit gezet maar niet bij XMG omdat dit geen XMG is. Ik heb het op r/Tongfang gezet:
https://www.reddit.com/r/...s_my_cpu_power_ppt_on_my/
Maar ook hier weinig publiek / interesse.
Nou ja, ik heb mijn best gedaan.

Anyway, dank voor het meedenken.
Ik vraag me af of dit de reden is dat mijn Timespy CPU score opeens minder is na de laatste bios update.
Ik ga nog eens proberen een run te doen met alleen een externe monitor aangegesloten op de hdmi en optimus aan te laten...
Ik ga nog eens proberen een run te doen met alleen een externe monitor aangegesloten op de hdmi en optimus aan te laten...
Ik had dit probleem ook al met de originele bios. Heb er toen geen acht op geslagen maar realiseerde me pas later dat het erg gek is en naar mijn gevoel niet klopt.
Zojuist BIOS/EC flash probleemloos uitgevoerd; kreeg deze van Frits via de mail:
BIOS N.1.20A07
EC version - 1.26
Build date 6.16.21
Ben benieuwd of de kleine euveltjes eruit zijn.
BIOS N.1.20A07
EC version - 1.26
Build date 6.16.21
Oh en er is een nieuwe CC uit: Control Center 3.9.37.0.
https://www.reddit.com/r/...370_for_xmg_coreneo_2021/
Changelog
3.9.37.0:
Fixed an issue where performance profiles would reset automatically in some situations
These situations included wake from sleep, wake from hibernate and plugging/unplugging chargers
Changelog
3.9.37.0:
Fixed an issue where performance profiles would reset automatically in some situations
These situations included wake from sleep, wake from hibernate and plugging/unplugging chargers
Bedankt voor de info.champain schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:05:
Oh en er is een nieuwe CC uit: Control Center 3.9.37.0.
Changelog
3.9.37.0:
hallo, voor welk model?champain schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:33:
Zojuist BIOS/EC flash probleemloos uitgevoerd; kreeg deze van Frits via de mail:
BIOS N.1.20A07
EC version - 1.26
Build date 6.16.21
Ik draai deze versie al enkele weken op mijn TongFang GM7ZG7P. Ik heb nog steeds problemen met sleep en hibernate. Soms crasht hij tijdens sleep en/of hibernate en soms wil hij helemaal niet meer wakker worden en moet ik een harde reboot doen. Ik hoop dat de nieuwe versie van Control Center deze problemen oplost aangezien de change log daar wel een soort van melding van maakt. Lijkt niet helemaal mijn scenario te zijn maar wellicht verhelpt dit deze problemen ook.champain schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:33:
BIOS N.1.20A07
EC version - 1.26
Build date 6.16.21
Jep, ik had gisteravond ook een freeze in sleep mode, ook moeten hard resetten. Hibernation gaat prima bij mij (vooralsnog).jghaanstra schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:26:
[...]
Ik draai deze versie al enkele weken op mijn TongFang GM7ZG7P. Ik heb nog steeds problemen met sleep en hibernate. Soms crasht hij tijdens sleep en/of hibernate en soms wil hij helemaal niet meer wakker worden en moet ik een harde reboot doen. Ik hoop dat de nieuwe versie van Control Center deze problemen oplost aangezien de change log daar wel een soort van melding van maakt. Lijkt niet helemaal mijn scenario te zijn maar wellicht verhelpt dit deze problemen ook.
de laatste letter ontbreekt. Ik heb een GM7ZG7Pchampain schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:11:
[...]
Jep, ik had gisteravond ook een freeze in sleep mode, ook moeten hard resetten. Hibernation gaat prima bij mij (vooralsnog).
klopt! P dr bijCyberburn schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:46:
[...]
de laatste letter ontbreekt. Ik heb een GM7ZG7P
Zojuist weer is crash na hibernate met Control Panel 3.9.37.0. Heeft het dus niet opgelost helaas.jghaanstra schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:26:
[...]
Ik draai deze versie al enkele weken op mijn TongFang GM7ZG7P. Ik heb nog steeds problemen met sleep en hibernate. Soms crasht hij tijdens sleep en/of hibernate en soms wil hij helemaal niet meer wakker worden en moet ik een harde reboot doen. Ik hoop dat de nieuwe versie van Control Center deze problemen oplost aangezien de change log daar wel een soort van melding van maakt. Lijkt niet helemaal mijn scenario te zijn maar wellicht verhelpt dit deze problemen ook.
Fannproblemen lijken te zijn verholpen. Met als grote verschil dat de fans wel echt een stuk sneller een tandje harder gaan draaien tijdens het gamen dan voorheen. Gezellig op de bank.. Hebben jullie custom profiles aangemaakt in CC?
Ik heb dat ook nog steeds. Erg vervelend... Zou dit een CC probleem kunnen zijn of een bios dingetje?jghaanstra schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:26:
[...]
Ik heb dit ook gemerkt. Mijn cpu fan bleef vaak op 30% steken terwijl de temperatuur rond de 50 graden zat. Nu merk ik dat niet meer. Maar hij lijkt inderdaad wel meer herrie te maken tijdens intensief gebruik.champain schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:01:
Fannproblemen lijken te zijn verholpen. Met als grote verschil dat de fans wel echt een stuk sneller een tandje harder gaan draaien tijdens het gamen dan voorheen. Gezellig op de bank.. Hebben jullie custom profiles aangemaakt in CC?
Ik ga toch maar eens met die fan profielen spelen en zien of ik het daarmee weer wat stiller krijg.
Hoi,champain schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:01:
kun je me vertellen waar ik de update kan krijgen?
https://download.schenker-tech.deCyberburn schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:53:
[...]
Hoi,
kun je me vertellen waar ik de update kan krijgen?
Wel even je model laptop opzoeken.
De xmg is een GM7ZG7S, ik heb de update nodig voor een GM7ZG7P. Dacht dat daar een update voor uitkwam. De toetsenborden zijn verschillend tussen beide visies.B34tn1k schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:13:
[...]
https://download.schenker-tech.de
Wel even je model laptop opzoeken.
Dat zou normaal deze moeten zijn. Ik neem aan dat je laptop een AMD cpu heeft?Cyberburn schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:45:
[...]
De xmg is een GM7ZG7S, ik heb de update nodig voor een GM7ZG7P. Dacht dat daar een update voor uitkwam. De toetsenborden zijn verschillend tussen beide visies.
Als je geen XMG hebt dan niet hun bios gebruiken. XMG heeft namelijk een iets andere toetsenbord layout.
De rest van hun driveres kan je perfect gebruiken.
Frits van Laptoppartsforless mailde mij de BIOS/EC via Wetransfer voor de GM7ZG7P. Bij deze de link: https://wetransfer.com/downloads/04c75e23367e02d7d9d17a58b812338120210909074845/ca045a1c0e92abe717e99a553f33254720210909074919/9251bdCyberburn schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:45:
[...]
De xmg is een GM7ZG7S, ik heb de update nodig voor een GM7ZG7P. Dacht dat daar een update voor uitkwam. De toetsenborden zijn verschillend tussen beide visies.
Opmerkingen in de mail mbt het Flashen:
Ik zal de benodigde bestanden sturen via Wetransfer. Deze uitpakken op een FAT32 geformatteerde usb-stick en dan als volgt:
- Secure boot in BIOS op disabled zetten en de BIOS saven.
- Opstarten via de USB-stick (F7) en dan:
1. cd GM7ZG7P (ENTER)
2. cd EC (ENTER)
3. F (ENTER)
De laptop tijdens dit proces met rust laten en de laptop aan de oplader. Nadat de EC ge-update is weer opstarten via de USB-stick en dan:
1. cd GM7ZG7P (ENTER)
2. cd BIOS (ENTER)
3. flashme (ENTER)
De laptop tijdens dit proces met rust laten en de laptop aan de oplader. Nadat de BIOS update voltooid is naar de BIOS gaan en Load Setup Defaults selecteren en de BIOS saven.
Niet het EC bestand uit de map BIOS flashen!
Flashen op eigen risico uiteraard
Ja precies.. Hoor het graag van je als je een goede preset hebt gemaakt. Screenshots zijn altijd welkomB34tn1k schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:23:
[...]
Ik heb dit ook gemerkt. Mijn cpu fan bleef vaak op 30% steken terwijl de temperatuur rond de 50 graden zat. Nu merk ik dat niet meer. Maar hij lijkt inderdaad wel meer herrie te maken tijdens intensief gebruik.
Ik ga toch maar eens met die fan profielen spelen en zien of ik het daarmee weer wat stiller krijg.
Anoniem: 472287
Ik heb vandaag de GM7ZG8P besteld in het smaakje "Medion Erazer X25" met een 5800H, 32GB 3200Mhz en een RTX3080 met 165w TGP en een 17'' QHD 165hz scherm.
Ik las wel het e.e.a. over het moeten bios-updaten, EC updaten en nog iets voordat de 165w beschikbaar was, iemand dat bekend?
Ik vond de prijs na cashback etc van +-2200 erg goed, hoewel het nog steeds een giga back geld is voor een laptopje natuurlijk.
Ik las wel het e.e.a. over het moeten bios-updaten, EC updaten en nog iets voordat de 165w beschikbaar was, iemand dat bekend?
Ik vond de prijs na cashback etc van +-2200 erg goed, hoewel het nog steeds een giga back geld is voor een laptopje natuurlijk.
Ik heb de nieuwe bios en ec al veel langer op m'n GM7ZG7M draaien maar ook hier zijn de slaapstand problemen niet opgelost. En zelfs al lijkt het wel te werken, hij gaat eigenlijk niet echt in slaapstand. Accu percentage zakt nog steeds heel snel, pakweg hetzelfde als gewoon aan laten staan. Probeer maar es. Bij goed werkende slaapstand moet accuverbruik zeer laag zijn. Ik gebruik alleen nog sluimerstand, dat gaat wel bijna altijd goed.
Wellicht goed om eens te bekijken of er een programma is dat in die tijd veel energie verbruikt? Zo is bekiend dat Outlook vaak (icm Exchange) stroom blijft gebruiken en dus het apparaat niet lekker in slaapstand wil.dolfff schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:22:
Ik heb de nieuwe bios en ec al veel langer op m'n GM7ZG7M draaien maar ook hier zijn de slaapstand problemen niet opgelost. En zelfs al lijkt het wel te werken, hij gaat eigenlijk niet echt in slaapstand. Accu percentage zakt nog steeds heel snel, pakweg hetzelfde als gewoon aan laten staan. Probeer maar es. Bij goed werkende slaapstand moet accuverbruik zeer laag zijn. Ik gebruik alleen nog sluimerstand, dat gaat wel bijna altijd goed.
Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL
Zoals gezegd inderdaad even checken. Daarnaast ook een groot probleem: Bluetooth randapparatuur. Connected standby, of "Modern Standby" zoals ze dat tegenwoordig zo prachtig noemen, laat je netwerkkaart aan staan en daarmee ook bluetooth.dolfff schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:22:
Bij mijn werktlaptop was het uitschakelen van de bluetoothmuis de oplossing. Die bleef blijkbaar het hele zooitje wakker houden.
Klopt, ik weet dat en heb dat gecheckt door ProcessExplorer grafiek te starten en kijken of die stopt tijdens slaap. Als hij niet echt slaapt, kan ik het scherm weer aanzetten met veeg over touchpad en zie ik dat de ProcessExplorer grafiek is doorgegaan.. Is hij wel in slaap dan moet ik een toets gebruiken, dus daar kan ik het ook aan merken. En dan zie ik dat ProcessExplorer dus ook gestopt was. Datzelfde programma is ook erg handig om alle processen die niet standaard Windows zijn te stoppen. Bij mij zijn dat er niet veel want ik ben toch altijd al heel streng met autostarts. Overigens, als je alle nvidia processen stopt, gaat ie helemaal niet meer in slaap. Verder valt me op dat zelfs toetsenbord verlichting blijft branden en ook powerlampje blijft gewoon branden. Het scherm gaat in alle gevallen wel op zwart maar dat zegt dus niks.
Bluetooth staat bij mij uit.
Bluetooth staat bij mij uit.
[ Voor 10% gewijzigd door dolfff op 15-09-2021 14:39 ]
O ja en nog iets. Bovenstaand gaat dan over niet of nauwelijks in slaap gaan. Maar de crashes of helemaal niet meer wakker worden, die problemen doen zich pas voor nadat ie een aantal minuten in slaap is (10?). De timer om uiteindelijk naar sluimer te gaan staat bij mij veel hoger dus daar ligt het niet aan. En ook deze problemen zijn niet consequent. Misschien is er ook verschil hoe die in slaapstand is gebracht. Ik geloof dat ik de problemen vooral heb gezien na slaap door klep.
Ik heb soms dat als ik hem dicht doe en na een tijdje weer open dat hij dan gewoon opnieuw opstart ipv uit slaapstand komt.
Wel vervelend. Ik durf hem niet in m'n rugzak te doen zonder de laptop helemaal uit te zetten.
Ze zouden hier toch onderhand wel een oplossing voor mogen hebben.
Wel vervelend. Ik durf hem niet in m'n rugzak te doen zonder de laptop helemaal uit te zetten.
Ze zouden hier toch onderhand wel een oplossing voor mogen hebben.
Precies, dat dus. En ik vermoed dat dat komt omdat ie dan gecrasht is want hij is nergens netjes afgesloten in dat geval.
Wat ik ook soms heb is dat ie niet uit slaap wil komen. Scherm blijft zwart en lampjes branden wel. Ik kan normaal gesproken shutdown geven via kort powerknop (omdat ik dat zo heb ingesteld) en dat werkt dan ook niet. Zodat ik zeker weet dat ie dan in freeze staat. Alleen geforceerd powerdown (knop lang indrukken) werkt dan nog. Waardeloos hoor.
Wat ik ook soms heb is dat ie niet uit slaap wil komen. Scherm blijft zwart en lampjes branden wel. Ik kan normaal gesproken shutdown geven via kort powerknop (omdat ik dat zo heb ingesteld) en dat werkt dan ook niet. Zodat ik zeker weet dat ie dan in freeze staat. Alleen geforceerd powerdown (knop lang indrukken) werkt dan nog. Waardeloos hoor.
Heb ik ook last van. Is eigenlijk het enige echt irritante aan deze laptop. Voor de rest ben ik er toch wel blij mee.dolfff schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:48:
Precies, dat dus. En ik vermoed dat dat komt omdat ie dan gecrasht is want hij is nergens netjes afgesloten in dat geval.
Ik vraag me wel af of XMG, Eluktronics en meer van dat soort merken die dezelfde chassis-lijn verkopen, hier ook last van hebben.
Dit moet wel opgelost worden.
Hoi jongens,
Sorry voor het hijacken van de thread, maar had een vraagje
Nadat ik mijn GM7TG8P's EC en Bios heb geupdate ( in samenspraak met Frits, wegens paar kleine issues ) merk ik dat de CPU frequentie in 3D Mark serieus downclocked op sommige momenten.
De score is echter wel ietsjes hoger als voorheen, dus ik vermoed dat dit te maken heeft soort van dynamic power allocation; dat hij de power van de CPU naar de GPU stuurt wanneer dat daar meer nodig is ofzo... Een Feature dus, ipv een bug denk (en hoop) ik
Maar wouw het hier even vragen om te zien of jullie het normaal vinden of niet ?
Nadat ik mijn GM7TG8P's EC en Bios heb geupdate ( in samenspraak met Frits, wegens paar kleine issues ) merk ik dat de CPU frequentie in 3D Mark serieus downclocked op sommige momenten.
De score is echter wel ietsjes hoger als voorheen, dus ik vermoed dat dit te maken heeft soort van dynamic power allocation; dat hij de power van de CPU naar de GPU stuurt wanneer dat daar meer nodig is ofzo... Een Feature dus, ipv een bug denk (en hoop) ik
Maar wouw het hier even vragen om te zien of jullie het normaal vinden of niet ?
:strip_exif()/f/image/ZG7lOFQBvEnFZw8YCkSMhwet.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door DrKeksimus op 17-09-2021 14:42 ]
Ik heb hetzelfde gemerkt. Sinds de laatste bios is mijn Timespy cpu score ongeveer 1000 punten omlaag gegaan, Mijn GPU is juist omhoog.DrKeksimus schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 01:10:
Hoi jongens,
De score is echter wel ietsjes hoger als voorheen, dus ik vermoed dat dit te maken heeft soort van dynamic power allocation van CPU nar GPU wanneer de CPU niet zo zwaar belast wordt. Een Feature dus ipv een bug denk ik
Ik vraag me ook af of dat komt door de 165 watt upgrade van de GPU,
Afgezet tegen de max van je adapter is die kans zeer aannemlijk bij volledige belasting van de GPU.B34tn1k schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:19:
[...]
Ik heb hetzelfde gemerkt. Sinds de laatste bios is mijn Timespy cpu score ongeveer 1000 punten omlaag gegaan, Mijn GPU is juist omhoog.
Ik vraag me ook af of dat komt door de 165 watt upgrade van de GPU,
Dat zou inderdaad wel het een en ander verklaren....laptopplus schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:18:
[...]
Afgezet tegen de max van je adapter is die kans zeer aannemlijk bij volledige belasting van de GPU.
In gamen merk ik niks verschil, dus cava.. Er zal wel wat verschil zijn, maja who cares
Komt mss goed uit, ik dacht later mss ooit een externe GPU op de thunderbolt of NVMe poort proberen te zetten
Dan krijgt de CPU ook gelijk een beetje meer Watt's tege dan
Komt mss goed uit, ik dacht later mss ooit een externe GPU op de thunderbolt of NVMe poort proberen te zetten
Dan krijgt de CPU ook gelijk een beetje meer Watt's tege dan
Zijn er hier mensen die toevallig gebruik maken van een USB-C dock i.c.m. hun TongFang?
En welke USB-C dock gebruiken jullie dan?
Heb een tijd een Dell Dock gebruikt (niet voor opladen) via mijn werk, maar daar merk ik toch een hevig input lag.
En welke USB-C dock gebruiken jullie dan?
Heb een tijd een Dell Dock gebruikt (niet voor opladen) via mijn werk, maar daar merk ik toch een hevig input lag.
Ik had dit probleem met mijn Skikk ook, ik heb het probleem verholpen door de AMD Drivers (chipset) opnieuw te installeren. Daardoor was het probleem verholpen. Als de laptop nu in slaapstand gaat of in hibernate gaat, komt hij zonder crash (en problemen) weer op.jghaanstra schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:26:
[...]
[ Voor 63% gewijzigd door Nemean op 23-09-2021 11:29 ]
Ik had dit probleem met mijn Skikk ook, ik heb het probleem verholpen door de AMD Drivers (chipset) opnieuw te installeren. Daardoor was het probleem verholpen. Als de laptop nu in slaapstand gaat of in hibernate gaat, komt hij zonder crash (en problemen) weer op.
[/quote]
Ik heb dat ook al geprobeerd maar geen succes bij mij. Echt heel irritant vind ik het...
[/quote]
Ik heb dat ook al geprobeerd maar geen succes bij mij. Echt heel irritant vind ik het...
Bij mij lost dit het ook niet op. Althans, ik heb nog een ander probleem en dat is dat Windows Update de driver van de AMD chipset telkens overschrijft. Hierdoor is vervolgens de AMD Radeon Software ook niet meer te openen. Het is een bekend probleem dat hier staat beschreven maar zelf het uitschakelen van apparaat updates in Windows Update voorkomt dit probleem niet. Als iemand hier een oplossing voor heeft hoor ik het ook graag.B34tn1k schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:18:
Ik had dit probleem met mijn Skikk ook, ik heb het probleem verholpen door de AMD Drivers (chipset) opnieuw te installeren. Daardoor was het probleem verholpen. Als de laptop nu in slaapstand gaat of in hibernate gaat, komt hij zonder crash (en problemen) weer op.
Ik zal AMD Radeon Software nog een keer opnieuw installeren en even Windows Update helemaal uitschakelen en dan kijken of het probleem is verholpen.
Ik had dit probleem ook op mijn tongfang GM7ZG7M.jghaanstra schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:32:
[...]
Bij mij lost dit het ook niet op. Althans, ik heb nog een ander probleem en dat is dat Windows Update de driver van de AMD chipset telkens overschrijft. Hierdoor is vervolgens de AMD Radeon Software ook niet meer te openen. Het is een bekend probleem dat hier staat beschreven maar zelf het uitschakelen van apparaat updates in Windows Update voorkomt dit probleem niet. Als iemand hier een oplossing voor heeft hoor ik het ook graag.
Ik zal AMD Radeon Software nog een keer opnieuw installeren en even Windows Update helemaal uitschakelen en dan kijken of het probleem is verholpen.
Ik heb het als volgt weten op te lossen.
AMD laten kijken wat voor systeem ik heb via Auto-Detect van AMD. Vervolgens alles laten update.
Bij de volgende update van windows werd alles weer overschreven.
Toen via installaties van updates ongedaan maken (Ga naar windows update, kies geschiedenis van updates weergeven, daarna installaties van updates ongedaan maken) de laatste update verwijderd.
Daarna was het probleem opgelost.
Hopelijk werkt het bij jouw ook zo.
Mijjn Radeon software blijft gewoon geinstalleerd. Net nog een update gedaan, maar het probleem is helaas niet verdwenen. Laatste driver update van Windows voor AMD is bij mij in juli geweest...
GM5ZG8W by the way
GM5ZG8W by the way
[ Voor 20% gewijzigd door B34tn1k op 24-09-2021 19:28 ]
Ben toch wel blij dat ik deze laptop in the end niet heb gekocht. Vrij basale ellende met software…
Ik heb lang getwijfeld, maar ben er wel blij mee. Dat slaap dingetje is het enige probleem wat ik heb. En daar komt vast wel een oplossing voor.giantgiantus schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:27:
Ben toch wel blij dat ik deze laptop in the end niet heb gekocht. Vrij basale ellende met software…
Verder is het echt een prima, erg krachtige laptop.
Ik heb dit al eens geprobeerd maar in het lijstje van updates die ongedaan gemaakt kunnen worden staan nu in ieder geval geen driver updates meer vermeld. Ik zou dus niet weten hoe ik de update ongedaan kan maken.The Manager schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:18:
[...]
Toen via installaties van updates ongedaan maken (Ga naar windows update, kies geschiedenis van updates weergeven, daarna installaties van updates ongedaan maken) de laatste update verwijderd.
Daarna was het probleem opgelost.
Hopelijk werkt het bij jouw ook zo.
Nope, ook met de laatste drivers van AMD zelf blijft dit een issue ...jghaanstra schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:32:
[...]
Bij mij lost dit het ook niet op. Althans, ik heb nog een ander probleem en dat is dat Windows Update de driver van de AMD chipset telkens overschrijft. Hierdoor is vervolgens de AMD Radeon Software ook niet meer te openen. Het is een bekend probleem dat hier staat beschreven maar zelf het uitschakelen van apparaat updates in Windows Update voorkomt dit probleem niet. Als iemand hier een oplossing voor heeft hoor ik het ook graag.
Ik heb het slaap probleem nog eens aan Frits voorgelegd en hij vertelde me dat er zeer binnenkort een nieuwe bios en ec aankomen en dat die hopelijk het probleem zouden moeten verhelpen.
Dank voor de update. Voor mij kleine euveltjes voor een verder echt fantastische laptop.B34tn1k schreef op zondag 26 september 2021 @ 09:56:
Ik heb het slaap probleem nog eens aan Frits voorgelegd en hij vertelde me dat er zeer binnenkort een nieuwe bios en ec aankomen en dat die hopelijk het probleem zouden moeten verhelpen.
Op dit moment draai ik de laatste bios van XMG, N1.24A10 met EC_1.30 dd 09-10, en heb geen sleep issue, enkel met hibernate.B34tn1k schreef op zondag 26 september 2021 @ 09:56:
Als 'ie in hibernate is en ik start 'm op, gaat de laptop even aan tot windows boot vermoed ik, ik zie geen balletjes maar wel de hele bios init, maar gaat dan weer uit. Vervolgens start ik de laptop weer en start 'ie op alsof de laptop helemaal uit was.
Geen biggie, voor de rest werkt dit beest als een tierelier.
Ik kwam net dit tegen... Ik heb toevallig 970 drives en ga het straks eens proberen...
Misschien verhelpt dit het slaap probleem.
Interessant... ik had al de 3.3 nvme driver draaien, maar heb de storage controller teruggezet naar de standaard nvme driver van microsoft. En wat schets in ieder geval mijn verbazing, hibernate werkt! En sleep natuurlijk ook even gecheckt en dat gaat ook goed.B34tn1k schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:36:
Ik kwam net dit tegen... Ik heb toevallig 970 drives en ga het straks eens proberen...
Performance op de random iops is wel wat lager volgens de samsung magician benchmark.
Ik heb 980 drives waar deze oplossing blijkbaar niet voor van toepassing is. Echter sinds ik de Windows drivers voor de AMD chipset heb vervangen door de AMD drivers via de AMD Radeon Software (en de Windows updates heb stopgezet om te voorkomen dat Windows hem weer overschrijft) heb ik nog meer één crash na hibernate gehad. Het lijkt dus voor een flinke verbetering te hebben gezorgd.
Same here, ik heb ook mbv de AMD-tool de drivers vernieuwd. Ben benieuwd!jghaanstra schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:55:
Ik heb 980 drives waar deze oplossing blijkbaar niet voor van toepassing is.
Bij mij hielpen de AMD drivers niet. Maar nu heb ik die nieuwe Samsung drivers geïnstalleerd en ben die aan het testen. Tot nu toe lijkt het goed te gaan, maar ik durf nog niet te juichen.
Ik overweeg de aanschaf van een BTO XBOOK 15X1183 gebaseerd op de Tongfang GM5TG0Y. In dit geval met RTX3070. Is alleen niet makkelijk om reviews en details hierover te vinden, mede door de karige specs pagina van BTO. Kan iemand iets zeggen over de volgende zaken?
1. Gebruikt dit model (advanced?) optimus? Ja, maar geen advanced
2. Zo ja, is schakelen tussen optimus en discrete graphics mogelijk? Ja
3. Wordt freesync ondersteunt in Optimus? Nee
4. Wordt G-Sync ondersteund over de USB-C uitgang? Nee, Deze heeft 1 usb-c / TB4 aansluiting en deze ondersteunt geen Gsync over usb-c. Gsync op het interne display is er zo te zien ook niet
5. Haalt dit model netjes het geadverteerde TGP i.c.m. nette temperaturen? Voor deze formfactor prima temps en performance
6. Zijn er bekende software of hardware issues? Niet kunnen vinden
7. USB charging zit niet op dit model. Weet iemand of een oplossing zoals dit gaat werken?. Ik snap dat dit niet voldoende juice is voor gaming, gaat er even om dat ongeveer 80+ watt gehaald kan worden om office werk ermee te doen met een lichte lader (bijv GAN charger)
1. Gebruikt dit model (advanced?) optimus? Ja, maar geen advanced
2. Zo ja, is schakelen tussen optimus en discrete graphics mogelijk? Ja
3. Wordt freesync ondersteunt in Optimus? Nee
4. Wordt G-Sync ondersteund over de USB-C uitgang? Nee, Deze heeft 1 usb-c / TB4 aansluiting en deze ondersteunt geen Gsync over usb-c. Gsync op het interne display is er zo te zien ook niet
5. Haalt dit model netjes het geadverteerde TGP i.c.m. nette temperaturen? Voor deze formfactor prima temps en performance
6. Zijn er bekende software of hardware issues? Niet kunnen vinden
7. USB charging zit niet op dit model. Weet iemand of een oplossing zoals dit gaat werken?. Ik snap dat dit niet voldoende juice is voor gaming, gaat er even om dat ongeveer 80+ watt gehaald kan worden om office werk ermee te doen met een lichte lader (bijv GAN charger)
[ Voor 27% gewijzigd door mark235 op 01-10-2021 15:55 ]
Nee, de usb-c ontvangt uberhaupt geen stroom, is niet aangesloten als dusdanig.mark235 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:11:
Ik overweeg de aanschaf van een BTO XBOOK 15X1183 gebaseerd op de Tongfang GM5TG0Y. In dit geval met RTX3070. Is alleen niet makkelijk om reviews en details hierover te vinden, mede door de karige specs pagina van BTO. Kan iemand iets zeggen over de volgende zaken?
Nadat ik een studie Tongfang modelnummers had gedaan werd e.e.a. wat duidelijker, en heb ik m'n eigen vragen kunnen beantwoorden. Over het 2021 model zijn niet veel reviews te vinden online, maar wel genoeg over het 2020 model. Dus heb naast de specs nu een idee over de thermals/performance. Jammer dat er geen Gsync optie is, maar met de 165hz refreshrate zal het met de screen tearing wel meevallen, en zal de Vsync input lag ook wel beperkt zijn
Er zit normaal free sync op als ik het goed heb. En als je een externe monitor met gsync aansluit werkt dat ook primamark235 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:01:
Nadat ik een studie Tongfang modelnummers had gedaan werd e.e.a. wat duidelijker, en heb ik m'n eigen vragen kunnen beantwoorden. Over het 2021 model zijn niet veel reviews te vinden online, maar wel genoeg over het 2020 model. Dus heb naast de specs nu een idee over de thermals/performance. Jammer dat er geen Gsync optie is, maar met de 165hz refreshrate zal het met de screen tearing wel meevallen, en zal de Vsync input lag ook wel beperkt zijn
Dat zou mooi zijn, maar als ik de gelinkte post van notebookreview lees, dan vraag ik het me af. Wellicht dat die persoon getest had met de laptop in iGPU (optimus) ipv DiscreteB34tn1k schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:53:
[...]
Er zit normaal free sync op als ik het goed heb. En als je een externe monitor met gsync aansluit werkt dat ook prima
Het idee van de voorgestelde en gelinkte oplossing is dat je de stroom aansluiting omzet naar USB-C. Er wordt in dit scenario geen gebruik gemaakt van de USB-C aansluiting op de laptop zelflaptopplus schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:43:
[...]
Nee, de usb-c ontvangt uberhaupt geen stroom, is niet aangesloten als dusdanig.
Ah, zien het nu inderdaad. Dus je neemt een usbc uit een docking station en plugt hem dan in de normale oplader van de laptop? Welk scenario nodigt daartoe uit?mark235 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:49:
[...]
Het idee van de voorgestelde en gelinkte oplossing is dat je de stroom aansluiting omzet naar USB-C. Er wordt in dit scenario geen gebruik gemaakt van de USB-C aansluiting op de laptop zelf
Nee, je gebruikt een verloopje om van de laptop power aansluiting naar usb c te gaan. Het idee is dat je dan de zware oplader thuis kan laten en een lichtere lader kan meenemen als je onderweg bent. 100w is prima voor office werk op kantoor. Thuis voor gaming gebruik je dan de zwaardere lader. Er zijn tegenwoordig 2e generatie 100w Gan chargers van 200g (kickstarter) en dat scheelt nogal met de 900g standaard lader.
Eigenlijk is dit nog wat beter, een rechtstreekse kabel. Maar geen idee welke power connector size er op de GM5TG7Y zit.
Om daar even op in te haken - waar je naar op zoek bent dan, is een USB-C PD trigger. Die geeft de USB-C lader het "idee" dat er een 100w usb c pd apparaat aan hangt, terwijl dat gewoon een powerplugje is.mark235 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:57:
Nee, je gebruikt een verloopje om van de laptop power aansluiting naar usb c te gaan. Het idee is dat je dan de zware oplader thuis kan laten en een lichtere lader kan meenemen als je onderweg bent. 100w is prima voor office werk op kantoor. Thuis voor gaming gebruik je dan de zwaardere lader. Er zijn tegenwoordig 2e generatie 100w Gan chargers van 200g (kickstarter) en dat scheelt nogal met de 900g standaard lader.
Ik gebruik dat op andere apparaten en werkt prima
Kan iemand mij aangeven waar je het beste een TongFang laptop kan kopen. Had namelijk bij Coolblue de Erazer gekocht echter met dode Pixels en 5800H. Deze is ook inmiddels terug gestuurd.
Maar zoek een goede vervanging. Nu las ik hier dat de service en garantie goed was van SKIKK. Iemand hier ervaring mee.
Wat ik zoek is een goede desktop vervanging 17 Inch. Budget is tussen de €2000 a €2500,-
Maar zoek een goede vervanging. Nu las ik hier dat de service en garantie goed was van SKIKK. Iemand hier ervaring mee.
Wat ik zoek is een goede desktop vervanging 17 Inch. Budget is tussen de €2000 a €2500,-
Als deze thread goed doorleest zul je verschillende goede bedrijven en typenummers tegenkomen en zal je vraag zijn beantwoord. Er zijn verschillende diktes in chasis in omloop welke elk hun eigen functie / voor- en nadelen kennen. Qua shops zit je sowieso goed bij Frits van laptopparts4less en SKIKK.Mr Mike schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 06:30:
Kan iemand mij aangeven waar je het beste een TongFang laptop kan kopen. Had namelijk bij Coolblue de Erazer gekocht echter met dode Pixels en 5800H. Deze is ook inmiddels terug gestuurd.
Weet iemand of de GM7TG7P (17". Intel 11800H, RTX3070), ondersteuning heeft voor 3200Mhz CAS 16 ram modules zoals deze?. En dan bedoel ik of ze op de maximale snelheid kunnen werken, of naar beneden geklokt worden. Het zijn 1.2v modules, dus het lijkt me dat het zou moeten kunnen?
1.2v zou gewoon moeten werken, wij leveren de Gskill standaard momenteel, kan geen redenen bedenken waarom het niet werkt.mark235 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:25:
Weet iemand of de GM7TG7P (17". Intel 11800H, RTX3070), ondersteuning heeft voor 3200Mhz CAS 16 ram modules zoals deze?. En dan bedoel ik of ze op de maximale snelheid kunnen werken, of naar beneden geklokt worden. Het zijn 1.2v modules, dus het lijkt me dat het zou moeten kunnen?
[ Voor 9% gewijzigd door laptopplus op 09-10-2021 00:13 ]
Denk dat de vraag eerder is of CAS16 behaald kan worden in die intel config. 1.2V 3200hmz zal het probleem niet zijn. In mijn Ryzenbak is de ondergrens CAS22, deze ondersteund dan ook geen XMP profielen. Ik gok zo dat die mobile intel 11th gen's dit wel doen en dus cas16 moeten kunnen halen?laptopplus schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 00:11:
[...]
1.2v zou gewoon moeten werken, wij leveren de Gskill standaard momenteel, kan geen redenen bedenken waarom het niet werkt.
Wat betekent het als het geheugen gedownclocked is voor een Skikk/Tongfang laptop? Dat hij minder presteert is duidelijk, maar waarom deze keuze?
Voorbeeld:
- Geheugen: 32GB G.Skill Ripjaws 3200MHz downclocked as 2933Mhz (1 x 32GB)
Als je een tongfang/skikk laptop zou willen aansluiten op meerdere monitoren, zouden deze aansluitingen afdoende zijn?
Aantal USB 3.2 poorten (Gen1, 5Gb/s): 2
Aantal USB 3.2 poorten (Gen2, 10Gb/s): 1
Aantal USB-C poorten (Gen1, 5Gb/s): Geen
Aantal USB-C poorten (Gen2, 10Gb/s): 1
Aantal Thunderbolt poorten: Geen Thunderbolt
Aantal Mini DisplayPort poorten: Geen
Hoogste DisplayPort versie: DisplayPort 1.4
DisplayPort via USB-C en/of Thunderbolt: USB-C displaypoort
Display via USB-C Dockingstation: Display via SKIKK USB-C dockingstation
Aantal HDMI poorten: 1xHDMI
Hoogste HDMI versie: HDMI 2.0 (HDCP 2.2)
Als ik het goed lees heeft hij een displayport via USB-c aansluiting? Dus drie USB aansluitingen, één USB-C poort en één HDMI poort.
En vinden jullie HDMI 2.0 aanvaardbaar of zouden jullie liever HDMI 2.1 hebben?
Voorbeeld:
Als je een tongfang/skikk laptop zou willen aansluiten op meerdere monitoren, zouden deze aansluitingen afdoende zijn?
Als ik het goed lees heeft hij een displayport via USB-c aansluiting? Dus drie USB aansluitingen, één USB-C poort en één HDMI poort.
Dat zijn vragen die alleen beantwoord kunnen worden als je ook je doel vermeld. Dus, wat wil je met de laptop?Memocrat schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:39:
Wat betekent het als het geheugen gedownclocked is voor een Skikk/Tongfang laptop? Dat hij minder presteert is duidelijk, maar waarom deze keuze?
Voorbeeld:
Voor mij is bv een kapotte hdmi poort al aanvaardbaar want ik gebruik hem nooit.
Moderne schermen gaan allemaal over DisplayPort, al dan niet via USB-C. Nieuwe high-end TV's zijn eigenlijk de enige waar HDMI 2.1 op gebruikt wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 10-10-2021 15:52 ]
Aansluiten van monitoren voor hoofdzakelijk grafisch werk (3d modellen en photoshop-achtige programma's) en eventueel aansluiten op een televisie voor afspelen van films. Misschien een spelletje, maar is slecht voor mijn ogen.Anoniem: 472287 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:51:
[...]
Dat zijn vragen die alleen beantwoord kunnen worden als je ook je doel vermeld. Dus, wat wil je met de laptop?
Voor mij is bv een kapotte hdmi poort al aanvaardbaar want ik gebruik hem nooit.
Je had het trouwens ook over een cashback in één van je andere posts. Is dat nog ergens te vinden in Nederland voor Skikk/Tongfang?
Voor de cashback zou je even op shopbuddies.nl kunnen kijken, geen ervaring met SKIKK. Ik had het gepost voor Medion.nlMemocrat schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:56:
[...]
Aansluiten van monitoren voor hoofdzakelijk grafisch werk (3d modellen en photoshop-achtige programma's) en eventueel aansluiten op een televisie voor afspelen van films. Misschien een spelletje, maar is slecht voor mijn ogen.
Je had het trouwens ook over een cashback in één van je andere posts. Is dat nog ergens te vinden in Nederland voor Skikk/Tongfang?
Voor de genoemde doelen zou ik USB-C gebruiken. HDMI gaat overigens ook prima, je hebt alleen baat bij HDMI 2.1 als je 120hz op een extern 4K scherm oid wilt gebruiken. Daar heb je voornamelijk baat bij bij gamen, en dat doe je meestal weer op een scherm dat je zowiezo via USB-C aansluit...
Hi all, sinds een weekje ervaar ik problemen met het toetsenbord. Op random momenten worden specifieke letters aan de linkerzijde van het tobo niet geregistreerd. Andere soms dubbel. Is waarschijnlijk geen windows driver probleem omdat mijn beide partities met eigen windows install hetzelfde probleeem vertonen. Vanuit het niets doen de letters het weer tot na een tijdje het probleem weer terug is.
Hebben jullie dit ook? Zal het een bios-cing kunnen zijn of moet ik me zorgen maken dat het tobo begint af te takelen?
Hebben jullie dit ook? Zal het een bios-cing kunnen zijn of moet ik me zorgen maken dat het tobo begint af te takelen?
Anoniem: 1088381
Goedemiddag! Ik stond op het punt een Lenovo Legion 5 Pro te kopen, maar kwam ook de PCSpecialist Ionico 17.3 tegen met de volgende specs:
Is dit systeem een aanrader? Wat zijn de minpunten?
Hoe is de cooling en performance tov de Lenovo Legion 5 Pro?
Zijn er eventueel componenten die ik het best kan wijzigen?
Lenovo heeft Vantage voor drivers en performance modus. Wat heeft dit systeem?
Bij voorbaat 1000x dank voor de reacties!
- Ionico-serie: 17,3" mat QHD 165 Hz sRGB 100 % led-breedbeeldscherm (2560x1440)
- AMD Ryzen™ 9 8 Core 5900HX (3,3 GHz, 4,6 GHz Turbo)
- 32 GB Corsair 3200 MHz SODIMM DDR4 (2 x 16 GB)
- NVIDIA® GeForce® RTX 3070 - 8,0 GB GDDR6
- 500 GB SAMSUNG 970 EVO PLUS M.2, PCIe NVMe
- Geïntegreerde Micro-SD-geheugenkaartlezer
- 230W-oplader
- Ionico Series geïntegreerde 91WH lithiumionbatterij
- ARCTIC MX-4 VERBINDING MET EXTREME THERMISCHE GELEIDBAARHEID
- GIGABIT LAN & DRAADLOOS INTEL® Wi-Fi 6 AX200 (2,4 Gbps) + BT 5.0
Is dit systeem een aanrader? Wat zijn de minpunten?
Hoe is de cooling en performance tov de Lenovo Legion 5 Pro?
Zijn er eventueel componenten die ik het best kan wijzigen?
Lenovo heeft Vantage voor drivers en performance modus. Wat heeft dit systeem?
Bij voorbaat 1000x dank voor de reacties!
Met Lenovo heb ik geen ervaring, maar wel met deze Tongfang barebone. Het systeem dat jij beschrijft komt volgens mij overeen met deze: https://www.skikk.eu/laptops/lynx-4-17-amd . Die is nog € 145,- goedkoper en heeft een 1 TB SSD i.p.v. 500 GB.
Ik heb zelf sinds half augustus de SKIKK Lynx-3 17" (in dezelfde behuizing), met een Intel i7 10875H en RTX 3070. Ik heb nog geen minpunten kunnen ontdekken, hoogstens misschien het numeriek toetsenbord dat een wat beperkte layout heeft.
Of dit systeem voor jou een aanrader is, hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat voor eisen je eraan stelt.
Wat mij vooral aanspreekt is het mooie QHD-scherm, het prettige stevige toetsenbord en het slanke/lichte/sterke magnesium chassis. De videokaart heb ik nodig i.v.m. fotobewerking, en als Lightroom een paar honderd foto's staat te exporteren dan kan de temperatuur oplopen tot een graad of 70-80 en is de ventilator goed hoorbaar, maar bij "normaal" gebruik (Excel, Teams, mail, internet/Youtube) is hij muisstil en blijft de temperatuur netjes binnen de perken.
Bij dit systeem krijg je het 'Control Center' waarmee je diverse zaken kunt instellen (o.a. performance profiles, custom fan settings, battery charging profiles, keyboard backlight).
Ik heb zelf sinds half augustus de SKIKK Lynx-3 17" (in dezelfde behuizing), met een Intel i7 10875H en RTX 3070. Ik heb nog geen minpunten kunnen ontdekken, hoogstens misschien het numeriek toetsenbord dat een wat beperkte layout heeft.
Of dit systeem voor jou een aanrader is, hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat voor eisen je eraan stelt.
Wat mij vooral aanspreekt is het mooie QHD-scherm, het prettige stevige toetsenbord en het slanke/lichte/sterke magnesium chassis. De videokaart heb ik nodig i.v.m. fotobewerking, en als Lightroom een paar honderd foto's staat te exporteren dan kan de temperatuur oplopen tot een graad of 70-80 en is de ventilator goed hoorbaar, maar bij "normaal" gebruik (Excel, Teams, mail, internet/Youtube) is hij muisstil en blijft de temperatuur netjes binnen de perken.
Bij dit systeem krijg je het 'Control Center' waarmee je diverse zaken kunt instellen (o.a. performance profiles, custom fan settings, battery charging profiles, keyboard backlight).
Let wel op dat deze versie 1x 32GB heeft ipv de 2x16gb in dual channel bij PCSpecialist @Anoniem: 1088381Andrejan schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:47:
Met Lenovo heb ik geen ervaring, maar wel met deze Tongfang barebone. Het systeem dat jij beschrijft komt volgens mij overeen met deze: https://www.skikk.eu/laptops/lynx-4-17-amd . Die is nog € 145,- goedkoper en heeft een 1 TB SSD i.p.v. 500 GB.
Anoniem: 1088381
Ah, dat is idd een goede opmerking. Ga even kijken. Dank!Marcic schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:34:
[...]
Let wel op dat deze versie 1x 32GB heeft ipv de 2x16gb in dual channel bij PCSpecialist @Anoniem: 1088381
Iemand nog laptop tips met Intel 11e generatie i.c.m. GTX3080 165Watt?
Ik zat enorm te twijfelen over de Medion Erazer X25 maar door PCIe 3.0 voor NVMe niet gedaan.
Snap sowieso niet helemaal waarom een 5800H of 5900HX volgens mij wel PCIe 4.0 voor de 3070/3080 hebben maar de NVMe M.2 op 3.0 bus is aangesloten o.i.d.
Of zijn die 3070/3080 ook PCIe 3.0?
Aan de snelheden van Tongfang/Legion/Medion/MSI/etcetera kan je helaas ook zien dat het PCIe 3.0 is. In bijvoorbeeld deze Medion Erazer Beast X25 (Tongfang GM7ZG8P) zit een Samsung PM9A1 MZVL22T0HBLB die in plaats van de beloofde 7000/5200MB/s slechts een schamele 3500MB/s haalt.
Voor gewoon kantoor werk en games heb je dat niet nodig maar met meerdere zware VM is die PCIe 4.0 snelheid zeker goed merkbaar.
En ook is het fijn voor de toekomst als bijvoorbeeld 4 of 8TB eindelijk goedkoper wordt dat je daar dan ook wel de beloofde snelheden krijgt.
Ik zat enorm te twijfelen over de Medion Erazer X25 maar door PCIe 3.0 voor NVMe niet gedaan.
Snap sowieso niet helemaal waarom een 5800H of 5900HX volgens mij wel PCIe 4.0 voor de 3070/3080 hebben maar de NVMe M.2 op 3.0 bus is aangesloten o.i.d.
Of zijn die 3070/3080 ook PCIe 3.0?
Aan de snelheden van Tongfang/Legion/Medion/MSI/etcetera kan je helaas ook zien dat het PCIe 3.0 is. In bijvoorbeeld deze Medion Erazer Beast X25 (Tongfang GM7ZG8P) zit een Samsung PM9A1 MZVL22T0HBLB die in plaats van de beloofde 7000/5200MB/s slechts een schamele 3500MB/s haalt.
Voor gewoon kantoor werk en games heb je dat niet nodig maar met meerdere zware VM is die PCIe 4.0 snelheid zeker goed merkbaar.
En ook is het fijn voor de toekomst als bijvoorbeeld 4 of 8TB eindelijk goedkoper wordt dat je daar dan ook wel de beloofde snelheden krijgt.
Dank je. Zeer interessant. Neem ik mee in mijn overweging.evert1982 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:28:
De TongFang GM7TN8P ondersteunt PCIe 4.0
Leverbaar bij Skikk als de 17MT8P.
Na mailverkeer en telefonisch contact heeft Alternate Duitsland de Intel XMG NEO 17 (10505869) niet meer en komt ook niet meer.
Skikk variant wordt (nog) niet geleverd, zie reactie van LaptopPlus hieronder.
Dank voor snelle antwoord @laptopplus !
De TongFang variant is TongFang GM7TG8S is. @Brightsmith kan jij deze TongFang GM7TG8S aan de start-post toevoegen?
Navraag bij LaptopParts4Less gedaan.
Prijsverschil GM7TN8P/17MT8P versus GM7TG8S/XMG NEO 17 zit hem in de bouwkwaliteit en grootte.
Mijn configuratie zou zijn 32GB (2x16), 1TB Samsung 980 Pro of OEM PM9A1 1TB, wifi6 AX is genoeg (niet perse 6E nodig) en korting voor zonder OS is ook mooi.
LaptopParts4Less doet nog wel steeds liquid paste voor Intel CPU maar niet meer voor AMD. Dat is voor mij wel een plusje ten opzichte van bijvoorbeeld Alternate of Skikk.
Goedkopere GM7TN8P heeft 91Wh en duurdere GM7TG8S heeft 62Wh accu. Samen met de Iris Xe hoop ik dat ondanks dat het gaming laptops zijn de batterij duur nog acceptabel blijft.
Die TongFang GM7TN8P / SKIKK 17MT8P is gebaseerd op Medion Erazer Beast X20, zie <klik>.
Snap niet welke waarschijnlijk dezelfde oelewapper ontwerper zowel bij deze als die TongFang GM7TG8S / XMG NEO 17 die lange Enter knop heeft bedacht! Daarboven hoort het pipe (en backslash) teken te zitten dus ga ik geheid foutjes mee maken... Zie o.a. https://www.notebookcheck...er_Beast_X20_Ansicht4.jpg en https://d11m57zb51lyt1.cl...x/m/xmg-neo-17-m21-09.png
De foto's bij Skikk 17MT8P kloppen niet, zou fijn zijn als ze die corrigeren.
Ook in Skikk (die ook gewoon TongFang zijn) zit een kleine linker SHIFT toets en een grote ENTER toets.
Bovenop die nadelen zag ik ook nog dat Alternate.de QWERTZ lay-out hebben dus valt ook die voor mij af.
Die GM7TG8S/NEO17 is degelijker en luxer.
De behuizing van de GM7TG8S is dikker en alleen de deksel is van aluminium.
Of dat mechanische toetsenbord net zo goed is als Alienware is afwachten maar beter in elk geval dan membraam van die GM7TN8P/17MT8P/X20 vermoed ik.
Ik heb ook gekeken naar Alienware en XPS maar daar is de RTX3080 voorlopig niet op voorraad. Via je werkgever kan je 10% extra korting (ook als consument) krijgen via de Dell Advantage.
Ander alternatief is de MSI GE76 Raider 11UH-061NL bijvoorbeeld via Coolblue. Die MSI bij Coolblue heeft helaas een FHD scherm en zou graag QHD hebben. Ook is het een gewoon toetsenbord en niet mechanisch zoals bijvoorbeeld in Alienware en XMG NEO 17/GM7TG8S. De SSD is de OEM PM9A1 2TB.
De MSI GE66 11UH-203NL heeft alles maar valt voor mij af door kleinere 15,6 scherm en geen numeriek gedeelte.
Coolblue heeft dan nog een Lenovo Legion 7 16ITHG6 82K6008UMH alleen die staat al meer dan een week op "Binnenkort leverbaar". Via Twitter gevraagd wanneer die leverbaar is. Als die inderdaad € 2.099,- kost houdt ik ook nog wat geld over voor andere dingen. Hij is als het goed is over 2 tot 3 weken weer op voorraad.
Alles afwegend wacht ik daarom eerst op die Legion 7, dat is voor mij de beste prijs/kwaliteit/prestatie verhouding.
Update 17-11, hij is weer op voorraad. Echter de prijs is met 900 euro (!) gestegen van € 2.099,- naar 2.999,-. Aangezien er naast veel positieve ook vele negatieve reviews van bouwkwaliteit e.d. zijn, vind ik dat een (veel) te hoog bedrage voor deze Legion 7.
Mijn zoektocht gaat dus nog verder...
In alle merken die ik hier noem zit een RTX3080 met 16GB en 165Watt boost.
[ Voor 109% gewijzigd door PatrickvH op 17-11-2021 12:04 ]
Voeren wij (nog) niet.PatrickvH schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:58:
[...]
Als ik uitgevonden heb welke Skikk variant overeenkomt met deze XMG dan kan wellicht de start-post hiermee aangepast worden?
Uit het verschil van de LED strip aan de voorkant bij het toetsenbord en bij Skikk andere fan openingen aan de achterkant maak ik op dat het niet de SKIKK 17MT8P is.
Weten jullie @laptopplus toevallig welk type dit is?
Van TongFang lijkt het dat dit de TongFang GM7TG8S is.
Ik ga waarschijnlijk een GM5TG8W (Intel 11800H, GTX 3080) bestellen en er Pop_Os! op installeren. Iemand al ervaring met Pop_Os! hierop? Wat werkt er wel/niet out of the box?
Heeft iemand van jullie al geprobeerd de laptop te laden via usb-c? Wellicht via een powered dock oid?
Welk model specifiek?champain schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:34:
Heeft iemand van jullie al geprobeerd de laptop te laden via usb-c? Wellicht via een powered dock oid?
Je kan hem zowiezo nooit voldoende prik geven om te gamen (100w over USB-C maximaal) en de meeste van de barebones ondersteunen zowiezo geen laden via USB C.champain schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:34:
Ik zie een hoop laptops voorbij komen maar je mist nog de Medion Beast X25, die is voor 2199 met een 5800h en een 16GB RTX3080 165w ook niet verkeerdPatrickvH schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:58:
[...]
Dank je. Zeer interessant. Neem ik mee in mijn overweging.
Na mailverkeer en telefonisch contact heeft Alternate Duitsland de Intel XMG NEO 17 (10505869) niet meer en komt ook niet meer.
Skikk variant wordt (nog) niet geleverd, zie reactie van LaptopPlus hieronder.
Dank voor snelle antwoord @laptopplus !
De TongFang variant is TongFang GM7TG8S is. @Brightsmith kan jij deze TongFang GM7TG8S aan de start-post toevoegen?
Navraag bij LaptopParts4Less gedaan.
Prijsverschil GM7TN8P/17MT8P versus GM7TG8S/XMG NEO 17 zit hem in de bouwkwaliteit en grootte.
Mijn configuratie zou zijn 32GB (2x16), 1TB Samsung 980 Pro of OEM PM9A1 1TB, wifi6 AX is genoeg (niet perse 6E nodig) en korting voor zonder OS is ook mooi.
LaptopParts4Less doet nog wel steeds liquid paste voor Intel CPU maar niet meer voor AMD. Dat is voor mij wel een plusje ten opzichte van bijvoorbeeld Alternate of Skikk.
Goedkopere GM7TN8P heeft 91Wh en duurdere GM7TG8S heeft 62Wh accu. Samen met de Iris Xe hoop ik dat ondanks dat het gaming laptops zijn de batterij duur nog acceptabel blijft.
Die TongFang GM7TN8P / SKIKK 17MT8P is gebaseerd op Medion Erazer Beast X20, zie <klik>.
Snap niet welke waarschijnlijk dezelfde oelewapper ontwerper zowel bij deze als die TongFang GM7TG8S / XMG NEO 17 die lange Enter knop heeft bedacht! Daarboven hoort het pipe (en backslash) teken te zitten dus ga ik geheid foutjes mee maken... Zie o.a. https://www.notebookcheck...er_Beast_X20_Ansicht4.jpg en https://d11m57zb51lyt1.cl...x/m/xmg-neo-17-m21-09.png
De foto's bij Skikk 17MT8P kloppen niet, zou fijn zijn als ze die corrigeren.
Ook in Skikk (die ook gewoon TongFang zijn) zit een kleine linker SHIFT toets en een grote ENTER toets.
Bovenop die nadelen zag ik ook nog dat Alternate.de QWERTZ lay-out hebben dus valt ook die voor mij af.
Die GM7TG8S/NEO17 is degelijker en luxer.
De behuizing van de GM7TG8S is dikker en alleen de deksel is van aluminium.
Of dat mechanische toetsenbord net zo goed is als Alienware is afwachten maar beter in elk geval dan membraam van die GM7TN8P/17MT8P/X20 vermoed ik.
Ik heb ook gekeken naar Alienware en XPS maar daar is de RTX3080 voorlopig niet op voorraad. Via je werkgever kan je 10% extra korting (ook als consument) krijgen via de Dell Advantage.
Ander alternatief is de MSI GE76 Raider 11UH-061NL bijvoorbeeld via Coolblue. Die MSI bij Coolblue heeft helaas een FHD scherm en zou graag QHD hebben. Ook is het een gewoon toetsenbord en niet mechanisch zoals bijvoorbeeld in Alienware en XMG NEO 17/GM7TG8S. De SSD is de OEM PM9A1 2TB.
De MSI GE66 11UH-203NL heeft alles maar valt voor mij af door kleinere 15,6 scherm en geen numeriek gedeelte.
Coolblue heeft dan nog een Lenovo Legion 7 16ITHG6 82K6008UMH alleen die staat al meer dan een week op "Binnenkort leverbaar". Via Twitter gevraagd wanneer die leverbaar is. Als die inderdaad € 2.099,- kost houdt ik ook nog wat geld over voor andere dingen. Hij is als het goed is over 2 tot 3 weken weer op voorraad.
Alles afwegend wacht ik daarom eerst op die Legion 7, dat is voor mij de beste prijs/kwaliteit/prestatie verhouding.
Update 17-11, hij is weer op voorraad. Echter de prijs is met 900 euro (!) gestegen van € 2.099,- naar 2.999,-. Aangezien er naast veel positieve ook vele negatieve reviews van bouwkwaliteit e.d. zijn, vind ik dat een (veel) te hoog bedrage voor deze Legion 7.
Mijn zoektocht gaat dus nog verder...
In alle merken die ik hier noem zit een RTX3080 met 16GB en 165Watt boost.
https://www.medion.com/nl/shop/search?text=x25
Dat is bewust, zie ook mijn eerdere postAnoniem: 472287 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:33:
[...]
Ik zie een hoop laptops voorbij komen maar je mist nog de Medion Beast X25, die is voor 2199 met een 5800h en een 16GB RTX3080 165w ook niet verkeerd
https://www.medion.com/nl/shop/search?text=x25
Die is zeker leuk geprijsd maar heeft een AMD CPU en daarmee helaas maar PCIe 3.0.
En daardoor weer helaas slechtere maximale disk I/O snelheden.
Aangezien ik veel met virtuele machines werk merk ik wel degelijk een groot verschil tussen mijn oude laptop NVMe 3500MB/s en PC 7000MB/s. Ook de IOPS en cache is van een PCIe Gen4 NVMe zoals de Samsung 980 Pro beter als de non-Pro versies, bijvoorbeeld.
Plus, als je dan toch zo een groot bedrag gaat uitgeven, dan zou ik persoonlijk bijna altijd de Intel kiezen met bijvoorbeeld ook Thunderbolt en (inderdaad beperkt) laden via USB-C.
Niet altijd want er zijn zeker ook situaties te bedenken waarom je voor de AMD variant zou willen gaan.
Chip is niet ingebouwd, 100w usb-c voor een 230w verbruik is niet handig.
Helaas, dank voor de check!laptopplus schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:16:
[...]
Chip is niet ingebouwd, 100w usb-c voor een 230w verbruik is niet handig.
Nog mensen problemen met touchpad aan de praat te krijgen op combinatie TongFang & Ubuntu?
Niets in lshw of hwinfo lijkt ook maar van ver op een touchpad, en hij reageert dus ook niet. Lampje brandt wel heel even bij opstarten, dus ik ga er van uit dat hij wel correct is aangesloten.
Niets in lshw of hwinfo lijkt ook maar van ver op een touchpad, en hij reageert dus ook niet. Lampje brandt wel heel even bij opstarten, dus ik ga er van uit dat hij wel correct is aangesloten.
Kan iemand bevestigen dat het mogelijk is om via een adapter (USB/C of TB) een Display Port 1.4 of hoger te verkrijgen met de Tongfang GM7TN8P of GM7TG8S, waarbij deze gerouted word vanaf de RTX 3070 / 3080? Dus niet van een build-in GPU van de intel CPU. En zijn hier misschien dan ook ervaringen mee?
Ik weet niet precies welke barebone van Tongfang er in mijn Medion Erazer X25 met 3080 zit, maar voor mij werkt dat iig prima. DP via USB-C dock, gebruik voor gaming dus werkt zeker via de 3080.MrOizo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:34:
Kan iemand bevestigen dat het mogelijk is om via een adapter (USB/C of TB) een Display Port 1.4 of hoger te verkrijgen met de Tongfang GM7TN8P of GM7TG8S, waarbij deze gerouted word vanaf de RTX 3070 / 3080? Dus niet van een GPU van de intel CPU. En zijn hier misschien dan ook ervaringen mee?
Ah, oké. Ben eigenlijk wel benieuwd of het ook werkt in de praktijk met bijvoorbeeld een VR Reverb G2 set, zonder performance loss of andere problemenAnoniem: 472287 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:39:
[...]
Ik weet niet precies welke barebone van Tongfang er in mijn Medion Erazer X25 met 3080 zit, maar voor mij werkt dat iig prima. DP via USB-C dock, gebruik voor gaming dus werkt zeker via de 3080.
Als je mij een Reverb opstuurt wil ik het gerust voor je testenMrOizo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:47:
[...]
Ah, oké. Ben eigenlijk wel benieuwd of het ook werkt in de praktijk met bijvoorbeeld een VR Reverb G2 set, zonder performance loss of andere problemen
Even opgezocht, het is de Tongfang GM7ZG8P trouwens
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 15-12-2021 10:55 ]
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:52:
[...]
Als je mij een Reverb opstuurt wil ik het gerust voor je testen
Even opgezocht, het is de Tongfang GM7ZG8P trouwens
Ik gebruik sinds deze week deze usb-c to dp kabel (ipv hdmi): https://www.amazon.nl/gp/...itle_o00_s00?ie=UTF8&th=1MrOizo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:34:
Kan iemand bevestigen dat het mogelijk is om via een adapter (USB/C of TB) een Display Port 1.4 of hoger te verkrijgen met de Tongfang GM7TN8P of GM7TG8S, waarbij deze gerouted word vanaf de RTX 3070 / 3080? Dus niet van een build-in GPU van de intel CPU. En zijn hier misschien dan ook ervaringen mee?
Werkt prima met mijn Tongfang TongFang GM7ZG7P met een RTX3070 icm mijn alphabetsoup MSI Optix MAG274QRF-QD @ 2K 165hz.