• giantgiantus
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:28
Generaal Pep schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

Ik heb een Zephyrus G15, maar zoals ik eerder aangaf: Dit zou theoretisch moeten kunnen met vrijwel alle gaming laptops (met hardware erin die snel genoeg is, 3070/3080 videokaart, 8 core ryzen 5000 sku)
Wat is dan jouw werkwijze?

• nattebaksteen
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 19:40
Generaal Pep schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

Ik heb een Zephyrus G15, maar zoals ik eerder aangaf: Dit zou theoretisch moeten kunnen met vrijwel alle gaming laptops (met hardware erin die snel genoeg is, 3070/3080 videokaart, 8 core ryzen 5000 sku)
Via Nvidia whisper mode in GeForce experience? Of zelf cappen?

• Generaal Pep
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 21-09 15:11
GeForce Experience zet ik zoveel mogelijk 'opties' van uit, het enige wat ik daarmee doe is driver updates ophalen en installeren. Ook heb ik alle bloatware uit Windows gesloopt, alle xbox en gamebar dingen eruit gesloopt en alle onnodige services uitgeschakeld

Zelf cappen ja en fans helemaal uit zetten

[Voor 27% gewijzigd door Generaal Pep op 18-08-2021 12:57]

01010000 01100101 01110000 01100101

• dolfff
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 15-09 16:48
Betreft mijn onderwerp:
"Het uitschakelen van Optimus verlaagt mijn CPU-vermogen (PPT) op mijn Tongfang GM7ZG7M!"
Zie deze post en deze.
PTR schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:29:

Nou oké, omdat je het graag wilde maar even snel getest en ik zie hetzelfde op mijn GM5ZG8 met de laatste XMG bios erop.

Wellicht ook een game benchmark doen om te kijken wat het effectieve verschil is?

Ik zou een verklaring kunnen zien in het max opgenomen vermogen van de totale cpu, dus inc interne gpu, is ~80, en ex de gpu in non-optimus stand is het ~65. Minder (onnodig gpu) proc in gebruik=minder watt opgenomen maar wel bij dezelfde cpu perf. En dat CC daar dus geen rekening mee houdt in de settings. Maar dat is maar mijn gissing.

Misschien op de xmg_gg reddit droppen? Daar heb je kans op extra info hierover.
Zeer bedankt! Dat is dan elk geval een bevestiging. Maar het lijkt niemand veel te deren tot nu. Mijzelf trouwens ook niet zo omdat ik geen gamer ben. Maar zolang niemand duidelijk uitsluitsel kan geven hierover beschouw ik het wel als een major bug.

Een gamebenchmark is voor deze test dan eigenlijk alleen zinvol als je er 1 kunt vinden die beslist CPU bound is en dat zal niet meevallen.

Ik begrijp je redenering maar dat kan het niet zijn want ik meet ook lagere klok en 15W lager totaal vermogen vanaf de stekker. CPU gaat dus echt in een lagere stand. Bovendien, als jouw redenering zou kloppen, dan zou ik bij setting van sPPT en fPPT van 60W ook een pakweg 15W lagere PP moeten zien en dat is niet het geval. Er is dus iets wat hem laat throttelen bij 65W en het is bij lange na niet de temp of de totale power.

Trouwens, of de settings van sPPT en fPPT van CC goed worden overgenomen kun je zien in HWiNFO. Daar heten ze CPU Power Limit 1 en 2. En die worden goed overgenomen. Is dus geen CC bug.

Ik heb het ook op Reddit gezet maar niet bij XMG omdat dit geen XMG is. Ik heb het op r/Tongfang gezet:
https://www.reddit.com/r/...s_my_cpu_power_ppt_on_my/
Maar ook hier weinig publiek / interesse.
Nou ja, ik heb mijn best gedaan. O-) :|

Anyway, dank voor het meedenken.

• B34tn1k
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 16:38
Ik vraag me af of dit de reden is dat mijn Timespy CPU score opeens minder is na de laatste bios update.
Ik ga nog eens proberen een run te doen met alleen een externe monitor aangegesloten op de hdmi en optimus aan te laten...

• dolfff
Ik had dit probleem ook al met de originele bios. Heb er toen geen acht op geslagen maar realiseerde me pas later dat het erg gek is en naar mijn gevoel niet klopt.

• champain
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 21-09 08:54
Zojuist BIOS/EC flash probleemloos uitgevoerd; kreeg deze van Frits via de mail:

BIOS N.1.20A07
EC version - 1.26
Build date 6.16.21

Ben benieuwd of de kleine euveltjes eruit zijn.

• champain
Oh en er is een nieuwe CC uit: Control Center 3.9.37.0.

https://www.reddit.com/r/...370_for_xmg_coreneo_2021/

Changelog

3.9.37.0:

Fixed an issue where performance profiles would reset automatically in some situations

These situations included wake from sleep, wake from hibernate and plugging/unplugging chargers

• The Manager
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 21:31
champain schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:05:
Oh en er is een nieuwe CC uit: Control Center 3.9.37.0.

https://www.reddit.com/r/...370_for_xmg_coreneo_2021/

Changelog

3.9.37.0:

Fixed an issue where performance profiles would reset automatically in some situations

These situations included wake from sleep, wake from hibernate and plugging/unplugging chargers
Bedankt voor de info.

• Cyberburn
  • Registratie: juli 2021
  • Laatst online: 12-09 02:04
champain schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:33:
Zojuist BIOS/EC flash probleemloos uitgevoerd; kreeg deze van Frits via de mail:

BIOS N.1.20A07
EC version - 1.26
Build date 6.16.21

hallo, voor welk model?

• jghaanstra
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19-09 17:50
champain schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:33:

BIOS N.1.20A07
EC version - 1.26
Build date 6.16.21

Ik draai deze versie al enkele weken op mijn TongFang GM7ZG7P. Ik heb nog steeds problemen met sleep en hibernate. Soms crasht hij tijdens sleep en/of hibernate en soms wil hij helemaal niet meer wakker worden en moet ik een harde reboot doen. Ik hoop dat de nieuwe versie van Control Center deze problemen oplost aangezien de change log daar wel een soort van melding van maakt. Lijkt niet helemaal mijn scenario te zijn maar wellicht verhelpt dit deze problemen ook.

• champain
jghaanstra schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:26:
[...]

Ik draai deze versie al enkele weken op mijn TongFang GM7ZG7P. Ik heb nog steeds problemen met sleep en hibernate. Soms crasht hij tijdens sleep en/of hibernate en soms wil hij helemaal niet meer wakker worden en moet ik een harde reboot doen. Ik hoop dat de nieuwe versie van Control Center deze problemen oplost aangezien de change log daar wel een soort van melding van maakt. Lijkt niet helemaal mijn scenario te zijn maar wellicht verhelpt dit deze problemen ook.
Jep, ik had gisteravond ook een freeze in sleep mode, ook moeten hard resetten. Hibernation gaat prima bij mij (vooralsnog).

• champain
GM7ZG7P

• Cyberburn
champain schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:11:
[...]

Jep, ik had gisteravond ook een freeze in sleep mode, ook moeten hard resetten. Hibernation gaat prima bij mij (vooralsnog).
de laatste letter ontbreekt. Ik heb een GM7ZG7P

• champain
Cyberburn schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:46:
[...]

de laatste letter ontbreekt. Ik heb een GM7ZG7P
klopt! P dr bij

• jghaanstra
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19-09 17:50
[...]

Zojuist weer is crash na hibernate met Control Panel 3.9.37.0. Heeft het dus niet opgelost helaas.

• champain
Fannproblemen lijken te zijn verholpen. Met als grote verschil dat de fans wel echt een stuk sneller een tandje harder gaan draaien tijdens het gamen dan voorheen. Gezellig op de bank.. Hebben jullie custom profiles aangemaakt in CC?

• B34tn1k
[...]

Ik heb dat ook nog steeds. Erg vervelend... Zou dit een CC probleem kunnen zijn of een bios dingetje?

• B34tn1k
champain schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:01:
Fannproblemen lijken te zijn verholpen. Met als grote verschil dat de fans wel echt een stuk sneller een tandje harder gaan draaien tijdens het gamen dan voorheen. Gezellig op de bank.. Hebben jullie custom profiles aangemaakt in CC?
Ik heb dit ook gemerkt. Mijn cpu fan bleef vaak op 30% steken terwijl de temperatuur rond de 50 graden zat. Nu merk ik dat niet meer. Maar hij lijkt inderdaad wel meer herrie te maken tijdens intensief gebruik.
Ik ga toch maar eens met die fan profielen spelen en zien of ik het daarmee weer wat stiller krijg.

• Cyberburn
champain schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:01:
Hoi,
kun je me vertellen waar ik de update kan krijgen?

• B34tn1k
Cyberburn schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:53:
[...]

Hoi,
kun je me vertellen waar ik de update kan krijgen?
https://download.schenker-tech.de

Wel even je model laptop opzoeken.

• Cyberburn
De xmg is een GM7ZG7S, ik heb de update nodig voor een GM7ZG7P. Dacht dat daar een update voor uitkwam. De toetsenborden zijn verschillend tussen beide visies.

• B34tn1k
Cyberburn schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:45:
[...]

De xmg is een GM7ZG7S, ik heb de update nodig voor een GM7ZG7P. Dacht dat daar een update voor uitkwam. De toetsenborden zijn verschillend tussen beide visies.
Dat zou normaal deze moeten zijn. Ik neem aan dat je laptop een AMD cpu heeft?

Als je geen XMG hebt dan niet hun bios gebruiken. XMG heeft namelijk een iets andere toetsenbord layout.
De rest van hun driveres kan je perfect gebruiken.

• champain
Cyberburn schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:45:
[...]

Frits van Laptoppartsforless mailde mij de BIOS/EC via Wetransfer voor de GM7ZG7P. Bij deze de link: https://wetransfer.com/downloads/04c75e23367e02d7d9d17a58b812338120210909074845/ca045a1c0e92abe717e99a553f33254720210909074919/9251bd

Opmerkingen in de mail mbt het Flashen:

Ik zal de benodigde bestanden sturen via Wetransfer. Deze uitpakken op een FAT32 geformatteerde usb-stick en dan als volgt:

- Secure boot in BIOS op disabled zetten en de BIOS saven.
- Opstarten via de USB-stick (F7) en dan:

1. cd GM7ZG7P (ENTER)
2. cd EC (ENTER)
3. F (ENTER)

De laptop tijdens dit proces met rust laten en de laptop aan de oplader. Nadat de EC ge-update is weer opstarten via de USB-stick en dan:

1. cd GM7ZG7P (ENTER)
2. cd BIOS (ENTER)
3. flashme (ENTER)

De laptop tijdens dit proces met rust laten en de laptop aan de oplader. Nadat de BIOS update voltooid is naar de BIOS gaan en Load Setup Defaults selecteren en de BIOS saven.

Niet het EC bestand uit de map BIOS flashen!

Flashen op eigen risico uiteraard }:O

• champain
B34tn1k schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:23:
[...]

Ik heb dit ook gemerkt. Mijn cpu fan bleef vaak op 30% steken terwijl de temperatuur rond de 50 graden zat. Nu merk ik dat niet meer. Maar hij lijkt inderdaad wel meer herrie te maken tijdens intensief gebruik.
Ik ga toch maar eens met die fan profielen spelen en zien of ik het daarmee weer wat stiller krijg.
Ja precies.. Hoor het graag van je als je een goede preset hebt gemaakt. Screenshots zijn altijd welkom _/-\o_

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21-09 11:26
Ik heb vandaag de GM7ZG8P besteld in het smaakje "Medion Erazer X25" met een 5800H, 32GB 3200Mhz en een RTX3080 met 165w TGP en een 17'' QHD 165hz scherm.

Ik las wel het e.e.a. over het moeten bios-updaten, EC updaten en nog iets voordat de 165w beschikbaar was, iemand dat bekend?

Ik vond de prijs na cashback etc van +-2200 erg goed, hoewel het nog steeds een giga back geld is voor een laptopje natuurlijk.

Woont in Helsinki

• dolfff
Ik heb de nieuwe bios en ec al veel langer op m'n GM7ZG7M draaien maar ook hier zijn de slaapstand problemen niet opgelost. En zelfs al lijkt het wel te werken, hij gaat eigenlijk niet echt in slaapstand. Accu percentage zakt nog steeds heel snel, pakweg hetzelfde als gewoon aan laten staan. Probeer maar es. Bij goed werkende slaapstand moet accuverbruik zeer laag zijn. Ik gebruik alleen nog sluimerstand, dat gaat wel bijna altijd goed.

• laptopplus
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22:36

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
dolfff schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:22:
Ik heb de nieuwe bios en ec al veel langer op m'n GM7ZG7M draaien maar ook hier zijn de slaapstand problemen niet opgelost. En zelfs al lijkt het wel te werken, hij gaat eigenlijk niet echt in slaapstand. Accu percentage zakt nog steeds heel snel, pakweg hetzelfde als gewoon aan laten staan. Probeer maar es. Bij goed werkende slaapstand moet accuverbruik zeer laag zijn. Ik gebruik alleen nog sluimerstand, dat gaat wel bijna altijd goed.
Wellicht goed om eens te bekijken of er een programma is dat in die tijd veel energie verbruikt? Zo is bekiend dat Outlook vaak (icm Exchange) stroom blijft gebruiken en dus het apparaat niet lekker in slaapstand wil.

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21-09 11:26
dolfff schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:22:
Zoals gezegd inderdaad even checken. Daarnaast ook een groot probleem: Bluetooth randapparatuur. Connected standby, of "Modern Standby" zoals ze dat tegenwoordig zo prachtig noemen, laat je netwerkkaart aan staan en daarmee ook bluetooth.

Bij mijn werktlaptop was het uitschakelen van de bluetoothmuis de oplossing. Die bleef blijkbaar het hele zooitje wakker houden.

Woont in Helsinki

• dolfff
Klopt, ik weet dat en heb dat gecheckt door ProcessExplorer grafiek te starten en kijken of die stopt tijdens slaap. Als hij niet echt slaapt, kan ik het scherm weer aanzetten met veeg over touchpad en zie ik dat de ProcessExplorer grafiek is doorgegaan.. Is hij wel in slaap dan moet ik een toets gebruiken, dus daar kan ik het ook aan merken. En dan zie ik dat ProcessExplorer dus ook gestopt was. Datzelfde programma is ook erg handig om alle processen die niet standaard Windows zijn te stoppen. Bij mij zijn dat er niet veel want ik ben toch altijd al heel streng met autostarts. Overigens, als je alle nvidia processen stopt, gaat ie helemaal niet meer in slaap. Verder valt me op dat zelfs toetsenbord verlichting blijft branden en ook powerlampje blijft gewoon branden. Het scherm gaat in alle gevallen wel op zwart maar dat zegt dus niks.

Bluetooth staat bij mij uit.

[Voor 10% gewijzigd door dolfff op 15-09-2021 14:39]

• dolfff
O ja en nog iets. Bovenstaand gaat dan over niet of nauwelijks in slaap gaan. Maar de crashes of helemaal niet meer wakker worden, die problemen doen zich pas voor nadat ie een aantal minuten in slaap is (10?). De timer om uiteindelijk naar sluimer te gaan staat bij mij veel hoger dus daar ligt het niet aan. En ook deze problemen zijn niet consequent. Misschien is er ook verschil hoe die in slaapstand is gebracht. Ik geloof dat ik de problemen vooral heb gezien na slaap door klep.

• B34tn1k
Ik heb soms dat als ik hem dicht doe en na een tijdje weer open dat hij dan gewoon opnieuw opstart ipv uit slaapstand komt.
Wel vervelend. Ik durf hem niet in m'n rugzak te doen zonder de laptop helemaal uit te zetten.
Ze zouden hier toch onderhand wel een oplossing voor mogen hebben.

• dolfff
Precies, dat dus. En ik vermoed dat dat komt omdat ie dan gecrasht is want hij is nergens netjes afgesloten in dat geval.
Wat ik ook soms heb is dat ie niet uit slaap wil komen. Scherm blijft zwart en lampjes branden wel. Ik kan normaal gesproken shutdown geven via kort powerknop (omdat ik dat zo heb ingesteld) en dat werkt dan ook niet. Zodat ik zeker weet dat ie dan in freeze staat. Alleen geforceerd powerdown (knop lang indrukken) werkt dan nog. Waardeloos hoor.

• B34tn1k
dolfff schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:48:
Precies, dat dus. En ik vermoed dat dat komt omdat ie dan gecrasht is want hij is nergens netjes afgesloten in dat geval.
Wat ik ook soms heb is dat ie niet uit slaap wil komen. Scherm blijft zwart en lampjes branden wel. Ik kan normaal gesproken shutdown geven via kort powerknop (omdat ik dat zo heb ingesteld) en dat werkt dan ook niet. Zodat ik zeker weet dat ie dan in freeze staat. Alleen geforceerd powerdown (knop lang indrukken) werkt dan nog. Waardeloos hoor.
Heb ik ook last van. Is eigenlijk het enige echt irritante aan deze laptop. Voor de rest ben ik er toch wel blij mee.
Ik vraag me wel af of XMG, Eluktronics en meer van dat soort merken die dezelfde chassis-lijn verkopen, hier ook last van hebben.

Dit moet wel opgelost worden.

• DrKeksimus
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 20-09 00:16
Hoi jongens,

Sorry voor het hijacken van de thread, maar had een vraagje

Nadat ik mijn GM7TG8P's EC en Bios heb geupdate ( in samenspraak met Frits, wegens paar kleine issues ) merk ik dat de CPU frequentie in 3D Mark serieus downclocked op sommige momenten.

De score is echter wel ietsjes hoger als voorheen, dus ik vermoed dat dit te maken heeft soort van dynamic power allocation; dat hij de power van de CPU naar de GPU stuurt wanneer dat daar meer nodig is ofzo... Een Feature dus, ipv een bug denk (en hoop) ik :)

Maar wouw het hier even vragen om te zien of jullie het normaal vinden of niet ?

[Voor 4% gewijzigd door DrKeksimus op 17-09-2021 14:42]

• B34tn1k
DrKeksimus schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 01:10:
Hoi jongens,

Sorry voor het hijacken van de thread, maar had een vraagje

Nadat ik mijn GM7TG8P's EC en Bios heb geupdate ( in samenspraak met Frits, wegens paar kleine issues ) merk ik dat de CPU frequentie in 3D Mark serieus downclocked op sommige momenten.

De score is echter wel ietsjes hoger als voorheen, dus ik vermoed dat dit te maken heeft soort van dynamic power allocation van CPU nar GPU wanneer de CPU niet zo zwaar belast wordt. Een Feature dus ipv een bug denk ik :)

Maar wouw het hier even vragen om te zien of jullie het normaal vinden of niet ?
Ik heb hetzelfde gemerkt. Sinds de laatste bios is mijn Timespy cpu score ongeveer 1000 punten omlaag gegaan, Mijn GPU is juist omhoog.
Ik vraag me ook af of dat komt door de 165 watt upgrade van de GPU,

• laptopplus
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22:36

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
B34tn1k schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:19:
[...]

Ik heb hetzelfde gemerkt. Sinds de laatste bios is mijn Timespy cpu score ongeveer 1000 punten omlaag gegaan, Mijn GPU is juist omhoog.
Ik vraag me ook af of dat komt door de 165 watt upgrade van de GPU,
Afgezet tegen de max van je adapter is die kans zeer aannemlijk bij volledige belasting van de GPU.

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

• B34tn1k
laptopplus schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:18:
[...]

Afgezet tegen de max van je adapter is die kans zeer aannemlijk bij volledige belasting van de GPU.
Dat zou inderdaad wel het een en ander verklaren....

• DrKeksimus
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 20-09 00:16
In gamen merk ik niks verschil, dus cava.. Er zal wel wat verschil zijn, maja who cares

Komt mss goed uit, ik dacht later mss ooit een externe GPU op de thunderbolt of NVMe poort proberen te zetten

Dan krijgt de CPU ook gelijk een beetje meer Watt's tege dan
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee