Hier ook even mijn Zentimings:
:fill(white):strip_exif()/f/image/1Pz0H8rUDy64l534Dfg0eYXi.png?f=user_large)
Zie onder. Ik heb de test een paar keer gedraaid en valt me op dat als ik hem draai in safe mode de latency wel iets beter is maar hij niet alle values kan aflezendolfff schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:48:
@champain ea, zouden jullie es de memory benchmark van AIDA willen doen?
[ Voor 15% gewijzigd door champain op 08-07-2021 10:10 ]
Klopt, denk ik ook. Goed dat je er zo bent ingedoken. Ik heb mij vooral gericht op true latencies bij de aanschaf van de reepjes. TS @Brightsmith lees jij nog mee?dolfff schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:29:
En ook vreemd: ik was toch in de veronderstelling dat jij HX432S20IBK2/32 had? Ik zie nu een heel ander typenr en als ik dat google levert het nauwelijks info op. Of zou dat weer een subcode zijn oid omdat HX432S20IBK2/32 de naam vd kit is?
Ik zou het wel willen maar zit niet te wachten op de functie toetsen die veranderen.dolfff schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:17:
Heeft iemand zich al gewaagd aan Bios en CC updates die XMG heeft vrijgegeven vorige week?
Control Center 3.9.32.0, BIOS N.1.21A08 + EC 1.26
https://www.reddit.com/r/..._xmg_neo_early_2021_with/
https://download.schenker...-xmg-neo-17-id-xne17ae21/
Daarin dus inderdaad een verhoging van max TGP voor de 3080. Maar zelf ben ik meer geïnteresseerd in de bugfixes.
[ Voor 6% gewijzigd door champain op 11-07-2021 12:12 ]
[ Voor 6% gewijzigd door dolfff op 11-07-2021 18:08 ]
[ Voor 222% gewijzigd door dolfff op 14-07-2021 18:13 ]
Oeh nice, ben benieuwd! Dank voor het delen.dolfff schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:51:Verder kan ik melden dat bios/ec updates vanuit laptopparts4less eraan zitten te komen. Testfase zeg maar.
Ik zie hem niet op onze server staan, kan je contact met support opnemen, wellicht hebben/zien zij meer dan ikdolfff schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:38:
@miena21 , @laptopplus , is er voor de Skikk 17MD7M al een bios/ec update beschikbaar eigenlijk? Zo ja, welke versie?
Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL
Tja, ik zou wel willen maar dat zou niet erg netjes van me zijn aangezien ik geen klant ben bij jullie. Ik vroeg het me gewoon af omdat ik hetzelfde model heb (Tongfang GM7ZG7M). Eluktronics biedt bv voor hun Prometheus xvii met 3080 de TGP 165W upgrade aan waar ook bios update voor nodig is. XMG idemdito voor hun Neo (maar dat is een iets ander model)laptopplus schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:54:
Ik zie hem niet op onze server staan, kan je contact met support opnemen, wellicht hebben/zien zij meer dan ik
[ Voor 4% gewijzigd door dolfff op 16-07-2021 14:04 ]
Ah, ik snap hem inderdaad, maar wat ik aangaf, ik zie hem niet staan, maar wil niet zeggen dus dat hij er niet is.dolfff schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:04:
[...]
Tja, ik zou wel willen maar dat zou niet erg netjes van me zijn aangezien ik geen klant ben bij jullie. Ik vroeg het me gewoon af omdat ik hetzelfde model heb (Tongfang GM7ZG7M). Eluktronics biedt bv voor hun Prometheus xvii met 3080 de TGP 165W upgrade aan waar ook bios update voor nodig is. XMG idemdito voor hun Neo (maar dat is een iets ander model)
Maar @miena21 zou het kunnen navragen.....
nope . Heb besteld bij laptopparts4less
Dat met die powerknop heb ik ook. Is niet heel irritant, maar zou niet zo moeten zijn. Frits gaf aan dit zelf ook te hebben ervaren. Lijkt me iets wat een biosupdate zou moeten verhelpen. Ben benieuwd wat XMG hier aan gedaan heeft. @laptopplus ervaren jullie dit probleem ook met de SKIKK's?B34tn1k schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:47:
Ik ben heel benieuwd of deze bios en ec updates mijn sleep probleem gaan oplossen.
Als ik de laptop dichtdoe gaat hij vaak niet in slaap en start bij het openen soms gewoon opnieuw op. Of hij blijft ergens hangen tijdens de reboot.
Ook moet ik altijd 2 keer op de power knop drukken om hem aan te zetten. De eerste keer reageert de laptop nooit....
Gefeliciteerd! Ga je vast geen spijt van krijgen, mits je de kleine euveltjes (welke je wellcht al browsend door deze thread hebt kunnen lezen) door de vingers kunt zienhfos schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:13:
Heb deze week de GM5ZG7Y bij Laptopparts4less besteld, na enkele weken wikken, wegen en meelezen. Zou over een weekje verstuurd worden, het zal me benieuwen.
Ik ben met name van plan het ding te gebruiken voor Adobe CC (Ps, AE, PPro etc.) en Ableton Live. Speel bijna geen spellen meer maar ik wil die deur wel op een kier houden.
ik denk dat het een meer een ervaring is, als je hem IETS langer inhoudt, zou hij altijd de 1e keer moeten reageren, het is idd wel bekend dat het niet direct een klik+boot is, maar een houdtvast+boot zeg maarchampain schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:33:
[...]
Dat met die powerknop heb ik ook. Is niet heel irritant, maar zou niet zo moeten zijn. Frits gaf aan dit zelf ook te hebben ervaren. Lijkt me iets wat een biosupdate zou moeten verhelpen. Ben benieuwd wat XMG hier aan gedaan heeft. @laptopplus ervaren jullie dit probleem ook met de SKIKK's?
Ik heb mijn laptop zo ingesteld dat hij alleen het scherm uitzet bij dichtklappen. Dus problemen met sleepmode bij dichtklappen heb ik niet ervaren.
[ Voor 97% gewijzigd door laptopplus op 23-07-2021 14:27 ]
Deels waar, maar ik toch is de tijd dat ik moet drukken soms best lang en variabel. Nouja, niets ernstigslaptopplus schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:21:
[...]ik denk dat het een meer een ervaring is, als je hem IETS langer inhoudt, zou hij altijd de 1e keer moeten reageren, het is idd wel bekend dat het niet direct een klik+boot is, maar een houdtvast+boot zeg maar
Werk zelf op de Lynx 3 (intel) en ik houdt hem in tot het lampje brandt, laat hem los en doet het, maar kan zijn dat het bij jullie AMD's wat minder goed werkt wellicht, maar kan ik niet op persoonlijke aard over oordelen.champain schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:48:
[...]
Deels waar, maar ik toch is de tijd dat ik moet drukken soms best lang en variabel. Nouja, niets ernstigs
Ik heb trouwens wel de BIOS update uitgevoerd van XMG Neo 15 op de TongFang GM5ZG8W van Frits. Wij gebruiken namelijk op kantoor per werkplek twee Dell monitoren (P2421 daisy-chained via DisplayPort met Dell P2421DC) en we hadden issues met de USB-C video-uitgang. Deze is met de BIOS update van XMG verholpen. Het is nu mogelijk om beide schermen op 1440p 60Hz te aansturen over de USB-C-USB-C kabel. We moesten voorheen gebruik maken van USB-C-to-DP kabel (voor 2× 1440p 60Hz) waardoor wij de USB-hub van de monitor niet konden gebruiken. Dit laatste is handig met het aansluiten van muis en toetsenbord en het wegwerken van alle kabels. Dat is nu gelukkig verholpen.champain schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:17:
Wel de CC geinstalleerd uiteraard, maar op aanraden van Frits niet de XMG BIOS/EC geflasht. Hij gaf wel aan binnenkort bij hem te checken of er voor ons een nieuwe bios beschikbaar is. Mocht er een nieuwe bios gaan circuleren; graag hier posten uiteraard
[ Voor 16% gewijzigd door Ram-G-maN op 26-07-2021 22:36 . Reden: Update ]
Ah nice! Goed om te horen dat het werkt. Geen rare issues erbij gekregen?Ram-G-maN schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:51:
[...]Ik heb trouwens wel de BIOS update uitgevoerd van XMG Neo 15 op de TongFang GM5ZG8W van Frits.
Het beste lijkt mij om je te wenden naar bij wie je hem gekocht hebt.Cyberburn schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:02:
Hallo, kunt u mij alstublieft helpen.
Ik heb de huidige EC en BIOS nodig voor het model GM7ZG7P.
De reden is dat ik de update van xmg heb overgenomen en er is het model GM7ZG7M. Hoewel ze qua structuur hetzelfde zijn, heb ik het ook gecontroleerd. De toetsenbordindeling is anders en dat heb ik niet vergeleken.
Verder werkt de notebook probleemloos en waren er vooraf kleine fouten. Dat was ook de reden waarom ik op zoek ging naar een update.
Ja dat gaat. Je kan je fan curves aanpassen en dan hoor ik de mijne zo goed als nooit tijdens lichte takenCapstie schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:56:
Is het bij een van de Tongfang laptops in dit topic mogelijk om ervoor te kiezen dat de fan volledig uitgaat bij licht gebruik (Word, Chrome)? Schijnt een zeldzame feature te zijn tegenwoordig
gekocht bij mifcomWaar heb je hem gekocht?
Normaal zou je op de site daar dan (na inloggen) alles moeten kunnen vinden.
Ik had al eerder een xmg bios update gedaan waarbij de Fn key def omgegooid werd. Vorige week de recente bios update van Frits gekregen, maar die zette de Fn definities niet terug en gaf ook niet de 165W GPU optie in CC.Ram-G-maN schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:51:
[...]
Ik heb trouwens wel de BIOS update uitgevoerd van XMG Neo 15 op de TongFang GM5ZG8W van Frits. Wij gebruiken namelijk op kantoor per werkplek twee Dell monitoren (P2421 daisy-chained via DisplayPort met Dell P2421DC) en we hadden issues met de USB-C video-uitgang. Deze is met de BIOS update van XMG verholpen. Het is nu mogelijk om beide schermen op 1440p 60Hz te aansturen over de USB-C-USB-C kabel. We moesten voorheen gebruik maken van USB-C-to-DP kabel (voor 2× 1440p 60Hz) waardoor wij de USB-hub van de monitor niet konden gebruiken. Dit laatste is handig met het aansluiten van muis en toetsenbord en het wegwerken van alle kabels. Dat is nu gelukkig verholpen.
Ik heb als extra ook de BIOS splash screen vervangen door het bedrijfslogo van mijn werkgever.Dit tooltje *direct download* (STACK Mirror) werd ook beschikbaar gesteld door XMG op Reddit. Mijn baas was wel van onder de indruk.
Update 2021/07/26: Ik heb ondekt dat er toch wel een een bug zit. De Fn-keys met de firmware van XMG kloppen niet meer. De Fn-toetsen hebben een andere functie dan wat op het toetsenbord als label staat weergegeven. Ik zou op dit moment toch even wachten met het updaten.
Dit vind ik wel vreemd. Dan zou Frits niet de meest recente bios leveren? Want volgens mij komen die bios versies bij alle verschillende verkopers gewoon bij Tongfang vandaag.PTR schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:28:
[...]
Vorige week de recente bios update van Frits gekregen, maar die zette de Fn definities niet terug en gaf ook niet de 165W GPU optie in CC.
Dat zou je denken, maar er zitten dus wel wat custom opties in. Frits heeft zijn best gedaan met helpen hierin, maar kan ook maar zoveel. Nogmaals, hopelijk wordt bios configtool vrijgegeven, in het verlengde van de tool om het opstartlogo aan te passen.B34tn1k schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:41:
[...]
Dit vind ik wel vreemd. Dan zou Frits niet de meest recente bios leveren? Want volgens mij komen die bios versies bij alle verschillende verkopers gewoon bij Tongfang vandaag.
Of heb ik dat mis?
Als ik de productfoto's van de XMG variant bekijk lijkt het inderdaad op dat ze een andere volgorde gebruiken voor de Fn-toetsen. Lijkt mij niet QWERTZ specifiek.PTR schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:45:
[...]
Dat zou je denken, maar er zitten dus wel wat custom opties in. Frits heeft zijn best gedaan met helpen hierin, maar kan ook maar zoveel. Nogmaals, hopelijk wordt bios configtool vrijgegeven, in het verlengde van de tool om het opstartlogo aan te passen.
[ Voor 6% gewijzigd door Ram-G-maN op 26-07-2021 13:04 ]
Dus als ik het goed begrijp heeft de laatste bios van Frits geen 165 watt gpu upgrade?PTR schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:45:
[...]
Dat zou je denken, maar er zitten dus wel wat custom opties in. Frits heeft zijn best gedaan met helpen hierin, maar kan ook maar zoveel. Nogmaals, hopelijk wordt bios configtool vrijgegeven, in het verlengde van de tool om het opstartlogo aan te passen.
Dat is idd de Fn indeling die ik heb. Kan alleen de keyboard backlight +/- niet terugvinden. En gelukkig geen qwertz indeling :-)Ram-G-maN schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:02:
[...]
Als ik de productfoto's van de XMG variant bekijk lijkt het inderdaad op dat ze een andere volgorde gebruiken voor de Fn-toetsen. Lijkt mij niet QWERTZ specifiek.
[Afbeelding]
Edit: Ze hebben ook een XMG-logo i.p.v. Windows-logo. Gelukkig werkt de toets wel gewoon als een windows toets.
Ik ben geen goede representant aangezien ik op eigen risico al eerder een xmg bios update had gedaan.B34tn1k schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:25:
[...]
Dus als ik het goed begrijp heeft de laatste bios van Frits geen 165 watt gpu upgrade?
Dat vind ik toch wel apart, aangezien de mensen van XMG vertelden dat die upgrade vanuit Tongfang zelf komt.
Ja dat klopt misschien wel. Ik heb net een mailtje naar Frits gestuurd om te horen of hij de update voor me heeft.PTR schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:01:
[...]
Ik ben geen goede representant aangezien ik op eigen risico al eerder een xmg bios update had gedaan.
Hahaa! Voor degene die deze xmg bios weg gaan volgen, de keyboard backlight zit onder: Fn+spatiePTR schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:00:
[...]
Dat is idd de Fn indeling die ik heb. Kan alleen de keyboard backlight +/- niet terugvinden. En gelukkig geen qwertz indeling :-)
Dank je wel!PTR schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:55:
[...]
Hahaa! Voor degene die deze xmg bios weg gaan volgen, de keyboard backlight zit onder: Fn+spatie
Is dit met een XMG bios of met die van Frits?Ram-G-maN schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:00:
[...]
Dank je wel!
Wel ongelooflijk hoe makkelijk de score is gestegen met een BIOS update.
Ik ben van een GPU Time Spy score van 10.759 naar 12.074 gegaan.
Was een kwestie van hokjes aanvinken en de sliders Unlock configurable TGP en Active Dynamic Boost naar rechts trekken.
Frits heeft de GM5ZG8W (15,6", 5900HX, 3080, 32GB-3200MhzC22 Dual channel en Dual Rank) voorzien van liquid metal dus de hoogst gemeten temperaturen tijdens het benchmarken waren volgens HWinfo64:
GPU Hotspot 93,8 °C
GPU 86.8 °C
CPU (liquid metal) Core 95°C
Dit is die van XMG. Ik zou als ik jou was toch wachten op de update van Frits. Aangezien de Fn-keys bij mij niet meer goed werken. En volgens @PTR kun je het ook niet meer terug flashen om de Fn-keys weer werkende te krijgen.B34tn1k schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:20:
[...]
Is dit met een XMG bios of met die van Frits?
mifcom stuurde me een oudere BIOS en EC Vision. Wacht op een meer up-to-date visie om fouten te voorkomen. Misschien is er nog iets anders hier op het forumB34tn1k schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:09:
[...]
Normaal zou je op de site daar dan (na inloggen) alles moeten kunnen vinden.
En als dat niet lukt en ze antwoorden niet op je mail, dan zou ik gewoon de telefoon pakken en even lastig blijven doen
Niet meer goed werken als in, niet, of net als ik de Fn functies anders ala het xmg toetsenbord?Ram-G-maN schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:29:
[...]
Dit is die van XMG. Ik zou als ik jou was toch wachten op de update van Frits. Aangezien de Fn-keys bij mij niet meer goed werken. En volgens @PTR kun je het ook niet meer terug flashen om de Fn-keys weer werkende te krijgen.
Kan je de TGP dan al op 165W zetten? Dat is een van de belangrijkste updates voor het type met een 3080.B34tn1k schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:20:
[...]
Is dit met een XMG bios of met die van Frits?
Ik heb dezelfde laptop en mijn timespy was al bijna 12000 zonder bios update, dus ik ben heel benieuwd hoe dat na de update gaat zijn...
Nee mijn maximum is nog 150 watt. Daar is die Timespy ook mee gedraaid. Met dynamic boost uit.PTR schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:52:
[...]
Kan je de TGP dan al op 165W zetten? Dat is een van de belangrijkste updates voor het type met een 3080.
N.B. als het goed is, kan je nog beter scoren als je de dynamic boost uit zet, dan pas kan de TGP naar full-on 165W
Ik heb soortgelijke problemen met de slaapstand (=stand-by mode, not hibernate). Soms loopt ie zelfs helemaal vast daardoor (met zwart scherm) zodat ik hem geforceerd moet uitschakelen. Deze problemen zijn voor mij de belangrijkste reden om uit te zien naar een werkende bios/ec update.B34tn1k schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:47:
Ik ben heel benieuwd of deze bios en ec updates mijn sleep probleem gaan oplossen.
Als ik de laptop dichtdoe gaat hij vaak niet in slaap en start bij het openen soms gewoon opnieuw op. Of hij blijft ergens hangen tijdens de reboot.
Ook moet ik altijd 2 keer op de power knop drukken om hem aan te zetten. De eerste keer reageert de laptop nooit....
Ik heb iom Frits enkele variaties geprobeerd. De EC van Frits is identiek aan de EC van XMG trouwens. Enige verschil is dat in de XMG updateregel de hele bios wordt geflasht en bij Frits er enkele specifieke blokken. Ik heb ook geprobeerd met een volledige reflash van de Frits bios, maar helaas dus.dolfff schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:55:
@PTR Voor zover ik weet zit de Fn indeling niet in bios maar in de EC flash. Misschien heb je deze van Frits niet geflasht of de verkeerde?
Ik hoop wel dat degenen die XMG bios/ec flashen dit in overleg doen met je leverancier want hiermee zou je je garantie kunnen kwijtraken.
Ben wel benieuwd naar de details hiervan. Als ik mijn bios update commando's vergelijk met die van XMG is het nl precies andersom:PTR schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:18:
Ik heb iom Frits enkele variaties geprobeerd. De EC van Frits is identiek aan de EC van XMG trouwens. Enige verschil is dat in de XMG updateregel de hele bios wordt geflasht en bij Frits er enkele specifieke blokken. Ik heb ook geprobeerd met een volledige reflash van de Frits bios, maar helaas dus.
Zonder die Oemsevtool miste ik inderdaad wel een heel aantal opties die ik normaal wel had. XMG zegt ook dat je na de updates de oemsevtool (die specifiek per model is) moet draaien.dolfff schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:15:
@B34tn1k
Dat bevestigt dus wat ik hierboven al zei over oemsevtool. Echter heeft XMG mijn model niet dus zal ik moeten afwachten waar Frits mee komt.
Maar jij bent nu de eerste die dus 165W kan draaien via een bios/ec van Frits zelf. Dat is heel mooi. En ik neem aan dat je functietoetsen wel normaal werken?
Op naar de 13000 voor TimeSpy.
Je hebt gelijk, verkeerd geïnterpreteerd. ik ging uit van uitzondering bij Frits en default alles. Zonder extra info ga ik ook zeker niet de /k optie proberen. Wellicht dat Frits hierover wat kan uitweiden, bv wat elk block is.dolfff schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:52:
[...]
Ben wel benieuwd naar de details hiervan. Als ik mijn bios update commando's vergelijk met die van XMG is het nl precies andersom:
XMG:
@AfuEfix64.efi GM5ZGxWN121A08.ROM /p /b /r /x /n /l /reboot
Dit betekent: flash alles behalve non-critical blocks (want /k ontbreekt).
Frits:
@AfuEfix64.efi GM5ZGxWN120A07.ROM /p /b /r /x /k2 /k4 /n /l /reboot
Dit betekent: flash alles inclusief non-critical blocks 2 en 4 (de opties /k2 en /k4).
Met andere woorden, de flash van Frits is zelfs uitgebreider dan die van XMG.
Nog completer zou zijn met optie /k wat betekent: flash alle non-critical blocks. Maar ik ga maar niet experimenteren als kip zonder kop.
[ Voor 4% gewijzigd door dolfff op 28-07-2021 14:45 ]
Er zijn zeker instellingen beschikbaar die je omlaag kunt schuiven. Tevens kun je de fans conservatiever instellen (fan settings). Uiteraard gaan hiermee je prestaties wat omlaag. En helemaal stil wordt het natuurlijk niet als je flinke prestaties nodig hebt.giantgiantus schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:00:
Ik ben op zoek naar een laptop die ook met gamen relatief stil is. Zou ik met agressief onderclocken deze laptop relatief stil krijgen!
Nou nu een maand lang al zonder freeze. Toch een brakke driver dus.miena21 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:02:
[...]
Voor nu heb ik alle tips genoteerd. En ga ik ze doorvoeren mochten de problemen weer voorkomen. Ik zal het hier neerzetten. Wel altijd lastig deze problemen. Op mijn vorige Dell Precision had ik het eerste jaar wel eens een BSOD maar dat ging op een gegeven moment over. Toch iets met drivers of wellicht brakke software die Windows in panic mode drukt.
Gelukkig zijn je grootste problemen verholpen!miena21 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:25:
[...]
Nou nu een maand lang al zonder freeze. Toch een brakke driver dus.
Bedankt allen voor de hulp.
Ben erg blij met de laptop (TongFang GM7ZG7P).
Wel watopmerkingen:
- Fans zijn altijd hoorbaar
- Accu is bij normaal gebruik binnen 4 uur leeg (maar eigenlijk had ik dit wel verwacht)
- Na uit standby kopen reageren de fans niet meer op de performance profiles van het control center (3.9.32.0). Reboot nodig
Er is sowieso een CC update beschikbaar op de xmg site, v3.9.34.0. Wellicht helpt die voor deze issues.miena21 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:25:
[...]
Nou nu een maand lang al zonder freeze. Toch een brakke driver dus.
Bedankt allen voor de hulp.
Ben erg blij met de laptop (TongFang GM7ZG7P).
Wel watopmerkingen:
- Fans zijn altijd hoorbaar
- Accu is bij normaal gebruik binnen 4 uur leeg (maar eigenlijk had ik dit wel verwacht)
- Na uit standby kopen reageren de fans niet meer op de performance profiles van het control center (3.9.32.0). Reboot nodig
Intussen heb ik deze al eventjes in gebruik, tot volle tevredenheid. I.v.m. vakantie heb ik nog bepaald niet het onderste uit de kan gehaald maar voor wat casual content creation is hij meer dan OK.hfos schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:13:
Heb deze week de GM5ZG7Y bij Laptopparts4less besteld, na enkele weken wikken, wegen en meelezen. Zou over een weekje verstuurd worden, het zal me benieuwen.
Ik ben met name van plan het ding te gebruiken voor Adobe CC (Ps, AE, PPro etc.) en Ableton Live. Speel bijna geen spellen meer maar ik wil die deur wel op een kier houden.
Check de pic, dit zijn bij de de mm devs. Wat is het hardware ID van het device?hfos schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:14:
[...]
Er is maar 1 dingetje wat ik niet 'opgelost' krijg , in de device manager staat onder 'Other devices' een onbekende 'Multimedia Controller' waar ik geen software/drivers voor gevonden krijg. Volgens Frits van Laptopparts4less zou dit met een Windows Update opgelost zouden moeten kunnen worden maar vooralsnog blijft dit uit (en ik ben echt 100% bij met updates).
Ik heb het ook geprobeerd met wat drivers voor de ietwat vergelijkbare XMG NEO 15, maar dat bood ook geen soelaas. Heeft iemand een idee wat deze 'Multimedia Controller' kan zijn?
[ Voor 6% gewijzigd door PTR op 15-08-2021 17:03 ]
Ja, dat nvidia ding heeft met de memory integratie setting te maken.hfos schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 17:19:
@PTR , bedankt. Het bleek gekoppeld aan de Radeon-software, die ik via Windows Update idd had binnengehaald, maar die is schijnbaar dus niet volledig. Na het ophalen van het pakket op de site van AMD is alles zoals het hoort.
[Afbeelding]
Die NVidia Platform Controllers and Framework lijkt het hier trouwens ook gewoon te doen.
Aangezien niemand op mijn bericht is ingegaan, doe ik het zelf nog maar es. Dit zou met name de gamers toch ontzettend moeten interesseren? Optimus uitschakelen is bedoeld om CPU bound games beter te laten presteren en niet veel machines hebben dit. Dus als dit resulteert in een lagere cpu PP (package power) dan klopt er toch iets niet?dolfff schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:31:
Het uitschakelen van Optimus verlaagt mijn CPU-vermogen (PPT) op mijn Tongfang GM7ZG7M!
Nou oké, omdat je het graag wilde maar even snel getest en ik zie hetzelfde op mijn GM5ZG8 met de laatste XMG bios erop.dolfff schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:49:
[...]
Aangezien niemand op mijn bericht is ingegaan, doe ik het zelf nog maar es. Dit zou met name de gamers toch ontzettend moeten interesseren? Optimus uitschakelen is bedoeld om CPU bound games beter te laten presteren en niet veel machines hebben dit. Dus als dit resulteert in een lagere cpu PP (package power) dan klopt er toch iets niet?
Dus ik hoop toch dat jullie es deze test willen uitvoeren op je laptop. Wel Aida nodig.
Ik heb afgelopen weekend nog wat uitgebreider getest omdat ik zeker wilde weten dat het NIET zou liggen aan het totaal opgenomen vermogen. Hieronder de resultaten. Conclusie: het ligt er inderdaad niet aan. Optimus uitschakelen (schuifje naar rechts) veroorzaakt dus een flinke afname van het max Wattage van de CPU en dus ook van de CPU performance. Op mijn GM7ZG7M althans. Dit kan toch nooit kloppen!?!?
Test condities:
Originele powerbrick aangesloten (230W). Via een verbruiksmeter (en nee dat heeft geen invloed).
Accu 100% geladen (belangrijk).
Aida stresstest alleen CPU en FPU (dus NIET GPU tenzij anders vermeld)
In Aida aflezen: CPU package power, CPU temp, CPU clock (HWiNFO geeft dezelfde resultaten)
Performance mode: Overboost met sPPT en fPPT op 80W.
Fanboost aan (niet heel belangrijk maar geeft gladdere meetresultaten).
Steeds paar minuten getest en gemiddelde waardes afgelezen.
Na reboot eerst 5 min wachten.
Laptop op hogere "pootjes" voor betere koeling (minder last van thermal throttling)
Test 1: Optimus ingeschakeld. CPU en FPU stresstest.
PP (package power) start op ca 80W. Na ca halve minuut wordt thermal throttling bereikt (96) en PP zakt dan naar 76. Keurig en zoals verwacht.
CPU clock gemiddeld: 4000
Totaal opgenomen vermogen op stekker: ca 125W
Test 2: Idem maar nu GPU stresstest ook erbij.
PP ca 60W. Dit klopt wel want:
Totaal opgenomen vermogen op stekker: ca 230W
Het totale vermogen zal nu dus de beperking bij de CPU veroorzaken. Tevens toont dit aan dat powerbrick z'n mannetje staat en niet de oorzaak kan zijn van het probleem in test 3.
Test 3: Optimus UITgeschakeld (schuifje naar rechts en reboot). CPU en FPU stresstest.
PP gemiddeld 64,7W
Totaal opgenomen vermogen op stekker: ca 110W. Dit kan dus nooit de beperking veroorzaken.
CPU temp: 86 (dus geen throttling)
CPU clock: 3940
Ik heb deze test ook nog herhaald bij minimale en maximale settings van TGP (115 en 140) waarbij dynamic boost uit staat. Dit levert EXACT dezelfde resultaten.
Test 4: Idem met GPU stresstest erbij. Resultaten vergelijkbaar met Test 2. Dat klopt allemaal wel.
Het gaat dus echt om de situatie van test 3. Dit vind ik héél raar. Optimus uitschakelen is bedoeld voor CPU bound games dus dit is toch onlogisch. Ik moet toch MINIMAAL dezelfde resultaten krijgen als bij test 1?
[ Voor 26% gewijzigd door jghaanstra op 17-08-2021 10:01 ]
Nu je het zegt zie ik dat de witte verf van mijn A wat aan het loslaten is.. Post eens een foto hoe je toetsenbord er nu uitziet? Netjes van Frits dat hij het toetsenbord wil vervangen. Welk toetsenbord krijg je?jghaanstra schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:28:
Ik heb enkele maanden geleden een TongFang GM7ZG7P laptop gekocht. Ik ben zeker geen enorm zware gebruiker maar ik zie al behoorlijke slijtage van bepaalde keyboard toetsen. Weet iemand of er ergens vervangende keys te koop zijn?
[EDIT]
Schijnt een bekend probleem te zijn bij sommige keyboards. Frits heeft aangeboden hem te vervangen voor een versie die geen last heeft van slijtage.
champain schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:43:
[...]
Nu je het zegt zie ik dat de witte verf van mijn A wat aan het loslaten is.. Post eens een foto hoe je toetsenbord er nu uitziet? Netjes van Frits dat hij het toetsenbord wil vervangen. Welk toetsenbord krijg je?
Welkom in deze thread Meteora! Ik denk dat de meeste van je vragen over de huidige generatie Tongfang laptops zullen beantwoord als je de moeite neemt de 20 pagina's door te spitten. De meeste van ons (waaronder ik) zijn iig zeer tevreden met de aankoop.Meteora schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:23:
Heeft er iemand raad of tips, ervaringen met de Tongfang laptops?
[ Voor 19% gewijzigd door champain op 17-08-2021 23:28 ]
Ah das idd niet best.. dat heb ik iig niet.. anyway fijn dat het wordt verholpen.jghaanstra schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:46:
[...]
[Afbeelding]
Met name de CTRL, Shift, A, D en S keys. En dat terwijl ik niet eens heel veel game en de laptop van begin juni is. Geen idee welke toetsenbord ik krijg, ik neem aan een soort tweede generatie van hetzelfde toetsenbord.
Zou ook BTO en laptopparts4less meenemen in je prijsvergelijking.Meteora schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:23:
Ik weet niet goed of ik best voor de ASUS ga (momenteel uitverkocht op Coolblue) of toch ietsje bijleg en dan een 'eigen build' maak op Skikk of PCS?
Heeft er iemand raad of tips, ervaringen met de Tongfang laptops?
Bedankt voor je reactie! Ik heb al eens door het topic uit gespit maar omdat het toch over aardig wat geld gaat wilde ik toch nog even de vraag stellenchampain schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:22:
[...]
dus als antwoord op je vraag: ja zeker dat het extra geld de Tongfang waard is
Ook bedankt voor je reactie! Ik zal zeker ook eens op die sites kijken.AteGjalt schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:45:
[...]
Zou ook BTO en laptopparts4less meenemen in je prijsvergelijking.
Qua customer support heb ik goede ervaring met SKIKK en Laptopparts4less, niet geheel onbelangrijk, zeker als je een custom build neemt.AteGjalt schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:45:
[...]Zou ook BTO en laptopparts4less meenemen in je prijsvergelijking.
Mijn laptop, een ASUS model, kan ik doodstil maken en alsnog 30 fps spelen. Top wanneer ik GTA in bed lig te spelen en mijn vriendin al ligt te pitten. Dan is het een soort van xbox one, maar dan eentje die helemaal geen geluid maakt, met ingebouwd scherm en met betere graphics.giantgiantus schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:00:
Ik ben op zoek naar een laptop die ook met gamen relatief stil is. Zou ik met agressief onderclocken deze laptop relatief stil krijgen!
01010000 01100101 01110000 01100101
Welke is dat?Generaal Pep schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:46:
[...]
Mijn laptop, een ASUS model, kan ik doodstil maken en alsnog 30 fps spelen. Top wanneer ik GTA in bed lig te spelen en mijn vriendin al ligt te pitten. Dan is het een soort van xbox one, maar dan eentje die helemaal geen geluid maakt, met ingebouwd scherm en met betere graphics.
Ik neem aan dat dit met Tongfang, Lenovo, Dell, ga zo maar verder, ook kan.
Ik heb een Zephyrus G15, maar zoals ik eerder aangaf: Dit zou theoretisch moeten kunnen met vrijwel alle gaming laptops (met hardware erin die snel genoeg is, 3070/3080 videokaart, 8 core ryzen 5000 sku)
01010000 01100101 01110000 01100101
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq