Gisteravond de derde platinum gehaald en ook alle overige achievements gehaald (dat is met name de 3x Insanity).
Even een lijst met mijn bevindingen:
- Mass Effect 1 is ernstig verouderd, maar je hebt het verhaal nodig voor deel 2 en 3. Ik weet niet of ik ME 1 opnieuw zou spelen. Gameplay is matig, de wapens zijn stat sticks en ook het upgraden van skills voelt niet erg impactvol. De side-quests zijn ernstige filler, maar het hoofdverhaal is wel echt van hoge kwaliteit.
spoiler:Wel kan ik mijn schok nog herinneren van jaren geleden herinneren dat je moet kiezen tussen Ashley en Kaidan. Die schok was er nu niet meer, maar het blijft een gedurfd moment van de makers.
- Mass Effect 2 is verrweg het beste gedeelte uit de reeks en een van mijn favoriete spellen allertijden. Je keuzes doen er hier echt toe. Zowel in het verhaal als in de gameplay. De kritiek dat het skill systeem simpeler is gemaakt deel ik niet. Juist hier moet je belangrijke afwegingen maken en tactisch je teamgenoten kiezen om je eigen zwaktes op te vangen (lees: Miranda is wel erg belangrijk en Zaeed heeft de beste skills). Doordat je zoveel teamgenoten hebt, voelt het alsof je constant met iemand kan praten en wat nieuws kan leren. Door de lange cooldowns van skills en het feit dat vrijwel elke vijand shields/armor/barrier heeft, moet je de gevechten tactisch benaderen. Dit maakt wel dat biotic skills wat underpowered zijn op Insanity, maar alsnog kan je een eind komen. Het einde van het spel blijft ongelooflijk sterk.
- Mass Effect 3 viel me misschien nog wel het meeste tegen. Doordat de cooldowns van skills laag zijn en vijanden veel meer bescherming hebben, is het meer een shooter dan een RPG. Je spamt maar constant je skills en er zijn constant tech/biotic combo's die afgaan. Zelfs op Insanity blaas je hele kamers tegelijk op. Singularity van Liara op ~2 sec cooldown is veel te sterk. Doordat je lvl 60 vrij makkelijk haalt, hoef je ook geen keuzes te maken in welke skill je niet wilt gebruiken en je kan ook nog eens elk wapen vrijelijk gebruiken.
- Mass effect 3 heeft redelijk wat filler missies. Maps die duidelijk voor multiplayer bedoeld zijn met wat waves aan vijanden. Soms opgeleukt doordat een teammate uit deel 2 erin verwoven zit, maar meestal gewoon generieke omgevingen met generieke vijanden. Dat had niet gehoeven. Zeker omdat je veel minder teamgenoten hebt die ook nog eens veel minder te zeggen hebben. De Normandy voelt een stuk doodser in deel 3. Zeker als je weet dat Javik ook nog eens DLC is, maar eigenlijk niks toevoegt aan het geheel en een gemiste kans is om Protheans wat interessanter te maken. Maar dat is nu ook makkelijk praten omdat er enorme DLC missies aan toegevoegd zijn, met name Omega en Citadel duren zijn uitgebreid. Citadel was eigenlijk ook de enige plek waarop het spel enigszins moeilijk werd.
- Over het einde van ME3 is al veel geschreven. Nog iets meer:
spoiler:Als einde van een science fiction verhaal over de eeuwige strijd tussen organic en synthetic is het geweldig goed gedaan en zijn de keuzes ook relevant. Maar dat voelt niet als het hoofdthema van het spel, wat juist om samenwerking draait (geth-quarian, EDI, krogan-turian-salarian, cerberus-mensheid, asari-de rest). De keuzes komen dus enigszins uit het niets en dat voelt raar. Ook omdat het niet past in wat ME 1 en ME 2 hebben gedaan, namelijk dat de keuzes die je eerder maakte invloed hebben op de uiteindelijke uitkomst. Ik waardeer de richting die ze op zijn gegaan, maar het is gewoon niet lekker uitgewerkt. Een soort GoT effect.
- Ik kan de Indoctrination Theory toch niet helemaal loslaten.
Zelfs als het niet zo bedoeld is, is dit een van de beste fan fictions ooit.
- Qua science fiction blijven er een paar suffe dingen inzitten. Aliens die het hebben over dagen en jaren, alsof dat geen aardse begrippen zijn. Enorme ruimtes in de Normandy voor ouderwetse wc's. Zwaartekracht die overal hetzelfde is. Vooral grappig.
- EDIT: ik bedacht me nog wat. De Pyromaniac achievement in ME 3 triggerde maar niet op mijn Sentinel. Pas toen ik Inferno grenade ging spammen in de arena kreeg ik hem. Ook de upgrade weapon naar level 10 achievement hadden ze eruit moeten halen, want het dwingt je een NG+ te beginnen en het stuk t/m Mars opnieuw te spelen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Lapras op 01-08-2021 10:39
]