@Number10 ja precies
Anoniem: 1441478
Amazon beweert te zijn nagekomen en bezorger beweert afgeleverd te hebben op zijn huisadres. Wat jij stelt - dat Amazon niks is nagekomen - klopt dus niet. De slotsom is wel hetzelfde, TS zit met lege handen. Maar aangezien dat pakketje verdwenen is, is er dus wel sprake van een strafbaar feit?StevenK schreef op zondag 18 april 2021 @ 07:00:
[...]
Wat mij betreft is het fundamenteel onjuist aangifte te doen. Aangifte doe je van een - vermoeden van een - strafbaar feit. Hier gaat het om het niet nakomen van een overeenkomst en dat is niet strafbaar.
Amaxon komt niet na en dan kan TS kiezen wat hij wil nakoming of ontbinding. En beiden kan hij via de rechter afdwingen.
Dat Amazon procedures heeft en aannames doet, maakt dat niet anders. Dat Amazon denkt een aangifte nodig te hebben ook niet.
TS heeft het pakket niet ontvangen, dus Amazon is niet nagekomen. Dat stukje is juridisch eenvoudig.Anoniem: 1441478 schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:39:
[...]
Amazon beweert te zijn nagekomen en bezorger beweert afgeleverd te hebben op zijn huisadres. Wat jij stelt - dat Amazon niks is nagekomen - klopt dus niet. De slotsom is wel hetzelfde, TS zit met lege handen. Maar aangezien dat pakketje verdwenen is, is er dus wel sprake van een strafbaar feit?
Er kan sprake zijn van een strafbaar feit, als iemand zich het pakket bewust heeft toegeëigend, maar aangezien het pakket geen eigendom van TS is, kan TS daarvan niet met succes aangifte doen.
Het echter ook goed mogelijk dat de bezorger het pakket elders afgeleverd heeft en dat die ontvanger zich dat niet gerealiseerd heeft. Dan is er geen sprake van een strafbaar feit.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Het kan ook zijn dat TS liegt en de telefoon wel heeft ontvangen. Kortom aan aannames hebben we helaas niets. Feit is dat Amazon niet direct gelooft dat het pakket niet is ontvangen. Volgens hun controle is die namelijk wel afgeleverd. Ze willen dan alleen extra zekerheid dat TS zelf niet Amazon aan het oplichten is. Iemand die zelf een pakket zo achterhoud zal niet zo snel aangifte doen is de redenatie hierin.StevenK schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:40:
[...]
TS heeft het pakket niet ontvangen, dus Amazon is niet nagekomen. Dat stukje is juridisch eenvoudig.
Er kan sprake zijn van een strafbaar feit, als iemand zich het pakket bewust heeft toegeëigend, maar aangezien het pakket geen eigendom van TS is, kan TS daarvan niet met succes aangifte doen.
Het echter ook goed mogelijk dat de bezorger het pakket elders afgeleverd heeft en dat die ontvanger zich dat niet gerealiseerd heeft. Dan is er geen sprake van een strafbaar feit.
Corona helpt tegenwoordig ook niet mee omdat er geen handtekening meer wordt gezet. Ik heb meer dan 100 pakketten ontvangen het afgelopen jaar en hoefde er maar bij 1 zelf te tekenen (toevallig kwam die afgelopen vrijdag, dat was ook een wat duurder pakket). Er zijn in totaal 2 pakketten bij mij vermist geraakt in die tijd waarvan 1 van Amazon.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
DutchKel schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:52:
[...]
Het kan ook zijn dat TS liegt en de telefoon wel heeft ontvangen. Kortom aan aannames hebben we helaas niets. Feit is dat Amazon niet direct gelooft dat het pakket niet is ontvangen. Volgens hun controle is die namelijk wel afgeleverd. Ze willen dan alleen extra zekerheid dat TS zelf niet Amazon aan het oplichten is.
Iemand die zelf een pakket zo achterhoud zal niet zo snel aangifte doen is de redenatie hierin. Corona helpt tegenwoordig ook niet mee omdat er geen handtekening meer wordt gezet. Ik heb meer dan 100 pakketten ontvangen het afgelopen jaar en hoefde er maar bij 1 zelf te tekenen (toevallig kwam die afgelopen vrijdag, dat was ook een wat duurder pakket). Er zijn in totaal 2 pakketten bij mij vermist geraakt in die tijd waarvan 1 van Amazon.
Iemand die een pakket achterhoudt zal ook niet zo snel naar een rechtbank stappen waar hij onder ede wordt ondervraagtIemand die zelf een pakket zo achterhoud zal niet zo snel aangifte doen is de redenatie hierin.

[ Voor 7% gewijzigd door Kratos56 op 18-04-2021 16:22 ]
Imo, is het enige waardoor je het voordeel van de twijfel (van TS die liegt over het niet ontvangen hebben) hierover aan Amazon kan geven, is dat TS blijkbaar geld terug wil ipv het product opnieuw ontvangen (omdat ie 'm wel al heeft). Normaal gesproken wil je je bestelling gewoon ontvangen namelijk.DutchKel schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:52:
[...]
Het kan ook zijn dat TS liegt en de telefoon wel heeft ontvangen. Kortom aan aannames hebben we helaas niets. Feit is dat Amazon niet direct gelooft dat het pakket niet is ontvangen. Volgens hun controle is die namelijk wel afgeleverd. Ze willen dan alleen extra zekerheid dat TS zelf niet Amazon aan het oplichten is. Iemand die zelf een pakket zo achterhoud zal niet zo snel aangifte doen is de redenatie hierin.
Corona helpt tegenwoordig ook niet mee omdat er geen handtekening meer wordt gezet. Ik heb meer dan 100 pakketten ontvangen het afgelopen jaar en hoefde er maar bij 1 zelf te tekenen (toevallig kwam die afgelopen vrijdag, dat was ook een wat duurder pakket). Er zijn in totaal 2 pakketten bij mij vermist geraakt in die tijd waarvan 1 van Amazon.
In mijn brief naar Amazon heb ik ze 2 opties geven, of je levert gewoon waar ik recht op heb of ik wil mijn geld terug. Dat was destijds nog een keurige oplossing, toen deed Amazon ook niet zo moeilijk. Nu houden ze vol dat ze wel geleverd hebben en dus in feite maken ze mij uit voor leugenaar, dan ga ik inderdaad geen zaken meer doen met een bedrijf die mij indirect voor leugenaar uitmaakt. Dan koop ik het wel bij een andere winkel waar ze met PostNL versturen. (Zij controleren immers op je ID!) Best begrijpelijk toch dat je geen zaken wil doen met een winkel die jou zo behandelde?henri86 schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:23:
[...]
Imo, is het enige waardoor je het voordeel van de twijfel (van TS die liegt over het niet ontvangen hebben) hierover aan Amazon kan geven, is dat TS blijkbaar geld terug wil ipv het product opnieuw ontvangen (omdat ie 'm wel al heeft). Normaal gesproken wil je je bestelling gewoon ontvangen namelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Kratos56 op 18-04-2021 16:29 ]
Update: Net met Amazon gesproken via de telefoon. Krijg ik te horen als er geen aangifte wordt gedaan dan wordt deze zaak gedeponeerd. Met andere woorden, geen aangifte geen product/geld terug. Dan is dat duidelijke taal. Nu moet ik helaas toch de gerechtelijke procedure gaan volgen. Zeer spijtig dat Amazon hier zo handelt. Ik moet nu wachten op de 14 dagen die ik Amazon heb gegeven bij mijn ingebrekestelling en dan stel ik ze in verzuim. Nu weet ik ook zeker waar ik nooit meer iets zal bestellen.
Ik zal ook juridisch advies vragen voor mijn juridische stappen. Ik hou iedereen up to date mochten er toch wijzigingen plaatsvinden.
Ik zal ook juridisch advies vragen voor mijn juridische stappen. Ik hou iedereen up to date mochten er toch wijzigingen plaatsvinden.
[ Voor 12% gewijzigd door Kratos56 op 18-04-2021 17:18 ]
Jammer, maar wel goed dat je bij je standpunt blijft.Kratos56 schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:16:
Update: Net met Amazon gesproken via de telefoon. Krijg ik te horen als er geen aangifte wordt gedaan dan wordt deze zaak gedeponeerd. Met andere woorden, geen aangifte geen product/geld terug. Dan is dat duidelijke taal. Nu moet ik helaas toch de gerechtelijke procedure gaan volgen. Zeer spijtig dat Amazon hier zo handelt. Ik moet nu wachten op de 14 dagen die ik Amazon heb gegeven bij mijn ingebrekestelling en dan stel ik ze in verzuim. Nu weet ik ook zeker waar ik nooit meer iets zal bestellen.
Verder ben ik van mening dat je je niet tegenover medeTweakers hoeft te verdedigen, wij kunnen de schuldvraag sowieso niet beantwoorden, dat is aan de rechter.
Succes en ik zie de updates graag tegemoet.
Mijn reviews al gezien?
Je kan natuurlijk ook even snel een aangifte doen. En dat je dit onder dwang van Amazon moet doen om je geld terug te krijgen. En daarna een melding bij ACM hun handelswijzen melden.Kratos56 schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:16:
Dit ene keer dat ze voor een rechter zullen staan voor dit soort zaken. Zullen ze niets veranderen. Maken genoeg mensen melding en ACM geeft ze een dikke vette boeten dan zal dat ze sneller leren.
Nee, ik weiger om te doen wat Amazon wil. De regels en wetten zijn duidelijk en Amazon denkt die even te kunnen negeren. Natuurlijk is het makkelijk om aangifte te doen, vooral online. Maar dit is nu een principekwestie geworden. Ik zal ze voor het gerecht brengen en dan mogen zij mooi uitleggen en bewijzen dat ze geleverd hebben. En mocht het zo zijn dat ze in het ongelijk worden gesteld (Waar ik van uit ga) dan is er mooi jurisprudentie en kan iedereen met een soortgelijke casus, deze (eventuele) rechtszaak aanhalen. Dan mogen ze (eventueel) ook mijn proceskosten betalen (eventueel ook de kosten van de advocaat, ook al is dat niet verplicht bij een kantonzaak). Het moet klaar zijn dat Amazon hun wil op anderen gaat forceren.loki504 schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:58:
[...]
Je kan natuurlijk ook even snel een aangifte doen. En dat je dit onder dwang van Amazon moet doen om je geld terug te krijgen. En daarna een melding bij ACM hun handelswijzen melden.
Dit ene keer dat ze voor een rechter zullen staan voor dit soort zaken. Zullen ze niets veranderen. Maken genoeg mensen melding en ACM geeft ze een dikke vette boeten dan zal dat ze sneller leren.
Maar melding doen bij het ACM ga ik ook proberen te doen, dank voor de tip.
[ Voor 3% gewijzigd door Kratos56 op 18-04-2021 18:18 ]
Zover ik weet hoef je niet te wachten want ze hebben gemeld dat ze er niets mee gaan doen. Dan kan je direct beginnen.
Kan idd waardevolle inzichten opleveren. Maar wat ik me afvraag vanuit een leveranciers perspectief: wat is dan WEL een sluitend bewijs van levering? Een selfie van de bezorger met happy @Kratos56 en het pakketje? Je zal natuurlijk er ook medemensen tussen hebben die glashard ontkennen dat ze het pakketje voor de deur hebben opgeraapt...Kratos56 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:24:
[...]
Komt goed! Ik zal updates plaatsen.
Mensen, mochten jullie ook problemen hebben met Amazon of andere verkoper (binnen de EU) omtrent levering niet ontvangen. Nooit doen wat zij willen, geen aangifte doen nadanoppes. Zij zijn verantwoordelijk en moeten bewijzen dat er geleverd is, geen handtekening betekend dat er geen levering plaats heeft gevonden. Track&trace, gewicht van een pakket, geolocatie zijn allemaal GEEN bewijs van levering. Ken uw rechten!
En bedankt voor de hulpvolle berichten
Haha een selfie hoeft nietsuperduper schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:19:
[...]
Kan idd waardevolle inzichten opleveren. Maar wat ik me afvraag vanuit een leveranciers perspectief: wat is dan WEL een sluitend bewijs van levering? Een selfie van de bezorger met happy @Kratos56 en het pakketje? Je zal natuurlijk er ook medemensen tussen hebben die glashard ontkennen dat ze het pakketje voor de deur hebben opgeraapt...
[ Voor 11% gewijzigd door Kratos56 op 18-04-2021 18:22 ]
Je hoeft niemand 'in verzuim te stellen'. Het verzuim treedt in na verloop van de termijn die je bij de ingebrekestelling hebt gegeven *of* wanneer duidelijk is dat er niet nagekomen gaat worden.Kratos56 schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:16:
Ik moet nu wachten op de 14 dagen die ik Amazon heb gegeven bij mijn ingebrekestelling en dan stel ik ze in verzuim. Nu weet ik ook zeker waar ik nooit meer iets zal bestellen.
Ik zou zelf - hoewel ik het het er principieel niet mee eens ben - proberen online aangifte te doen van diefstal omdat dat de kortste weg is om Amazon te bewegen tot actie.
Oeps, foutje aan mijn kant inderdaad. Dank voor de correctie.StevenK schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:29:
[...]
Je hoeft niemand 'in verzuim te stellen'. Het verzuim treedt in na verloop van de termijn die je bij de ingebrekestelling hebt gegeven *of* wanneer duidelijk is dat er niet nagekomen gaat worden.
Ik zou zelf - hoewel ik het het er principieel niet mee eens ben - proberen online aangifte te doen van diefstal omdat dat de kortste weg is om Amazon te bewegen tot actie.
Ik snap dat u aangifte zou doen, dat is immers de snelste manier maar dan accepteer ik Amazon' gedrag. Dat zij zich zo opstellen is niet te accepteren. Ze moeten maar eens van de rechter horen dat hun gang van zaken totaal niet deugd!
Is dat zo? Heb je daar misschien een bron voor? Ik zou dan nu direct stappen willen nemen maar ik wil niet opeens bericht krijgen dat mijn zaak niet wordt behandeld omdat ik niet aan de 14 dagen heb gehouden van mijn ingebrekestellingloki504 schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:19:
Zover ik weet hoef je niet te wachten want ze hebben gemeld dat ze er niets mee gaan doen. Dan kan je direct beginnen.
Misschien stomme vraag, maar mocht het niet lukken je geld terug te krijgen...Heb je met Creditcard je bestelling betaald?Kratos56 schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:31:
[...]
Oeps, foutje aan mijn kant inderdaad. Dank voor de correctie.
Ik snap dat u aangifte zou doen, dat is immers de snelste manier maar dan accepteer ik Amazon' gedrag. Dat zij zich zo opstellen is niet te accepteren. Ze moeten maar eens van de rechter horen dat hun gang van zaken totaal niet deugd!
Als ik met een creditcard had betaald dan was dit allang opgelostNewb678 schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:56:
[...]
Misschien stomme vraag, maar mocht het niet lukken je geld terug te krijgen...Heb je met Creditcard je bestelling betaald?
Ja dat is zo, maar tenzij je dat gesprek opgenomen hebt, kun je er geen gebruik van maken. Aan de andere kant: binnen die veertien dagen heb jij je dagvaarding toch nog niet af. Overigens: mogelijk kun je gebruik maken van het Europees betalingsbevel ipv een dagvaarding.Kratos56 schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:52:
[...]
Is dat zo? Heb je daar misschien een bron voor? Ik zou dan nu direct stappen willen nemen maar ik wil niet opeens bericht krijgen dat mijn zaak niet wordt behandeld omdat ik niet aan de 14 dagen heb gehouden van mijn ingebrekestelling
[ Voor 8% gewijzigd door StevenK op 18-04-2021 19:20 ]
En anders voor in de toekomst zorgen dat telefoongesprekken automatisch worden opgenomenStevenK schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:19:
[...]
Ja dat is zo, maar tenzij je dat gesprek opgenomen hebt, kun je er geen gebruik van maken. Aan de andere kant: binnen die veertien dagen heb jij je dagvaarding toch nog niet af. Overigens: mogelijk kun je gebruik maken van het Europees betalingsbevel ipv een dagvaarding.
Mijn reviews al gezien?
Mijn telefoongesprekken worden automatisch opgenomen alleen heeft mijn callrecorder net op dat moment niks opgenomenStevenK schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:19:
[...]
Ja dat is zo, maar tenzij je dat gesprek opgenomen hebt, kun je er geen gebruik van maken. Aan de andere kant: binnen die veertien dagen heb jij je dagvaarding toch nog niet af. Overigens: mogelijk kun je gebruik maken van het Europees betalingsbevel ipv een dagvaarding.

[ Voor 45% gewijzigd door Kratos56 op 18-04-2021 19:35 ]
Maar dan zou er toch hetzelfde gebeuren als bij een aangifte?Kratos56 schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:01:
[...]
Als ik met een creditcard had betaald dan was dit allang opgelostIk heb helaas vooruit met iDeal betaald.
Waarom zou dat dan wel oké zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door Smobbo op 18-04-2021 19:36 ]
Nee dan had ik direct bij Mastercard/VISA aangeklopt van dat er niet geleverd is.Smobbo schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:36:
[...]
Maar dan zou er toch hetzelfde gebeuren als bij een aangifte?
Vanwege de aankoopverzekering die je krijgt bij creditcards die via ICS Cards lopen. https://www.icscards.nl/k...rkt-de-aankoopverzekeringSmobbo schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:36:
[...]
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Wat raar, ik heb het vorderingsformulier voor een EGPV procedure ingevuld maar daar geven ze aan dat een andere rechtbank bevoegd is ( die desbetreffende rechtbank zit in het zelfde arrondissement ). De kantonrechter is bevoegd, nou er is hier in mijn woonplaats een rechtbank sector kanton, raar dat ik dan een adres krijg van een rechtbank van een andere locatie. Ik bel morgen wel de rechtbank hierover
[ Voor 6% gewijzigd door Kratos56 op 18-04-2021 20:01 ]
Dan zou hij zijn geld terug hebben kunnen krijgen bij zijn creditcardmaatschappij en zou Amazon hem moeten dagen willen ze geld zien voor de telefoon die volgens hen wel is geleverd.Smobbo schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:36:
[...]
Dat staat er nog los van. Als @Kratos56 had betaald via een creditcard kon hij door aan te geven dat er niet geleverd is al zijn geld terug kunnen krijgen, want van verlies, diefstal of beschadiging is voor zover hem bekend is geen sprake.Yorinn schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:41:
[...]
Vanwege de aankoopverzekering die je krijgt bij creditcards die via ICS Cards lopen. https://www.icscards.nl/k...rkt-de-aankoopverzekering
Ik bedoelde aan te geven dat als hij aangifte doet en dit met Amazon deelt ze hoogstwaarschijnlijk daarna 'gewoon' zijn geld terug geven.sampoo schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:42:
[...]
Dan zou hij zijn geld terug hebben kunnen krijgen bij zijn creditcardmaatschappij en zou Amazon hem moeten dagen willen ze geld zien voor de telefoon die volgens hen wel is geleverd.
Net als dat zou gebeuren als je via je creditcard maatschappij je geld terug kan krijgen.
In beide gevallen zou je dan geen 'strijd met amazon over hun ongelijk' voeren.
Waarom is het dan wel een optie om het via de creditcard maatschappij te doen, maar niet om het via Amazon te doen?
Overigens vind ik het interessant om te lezen wat hier uit gaat komen, alleen ik weet gewoon nog niet of dit David vs. Goliath is of Don Quichot vs de windmolens
Ik denk dat ook dan niet gegarandeerd is dat Amazon hem het geld teruggeeft. Het enige wat ze met een aangifte zullen doen is er opnieuw naar kijken. Ik vermoed dat ze dan iemand die juridisch beter onderlegd is er naar zullen laten kijken en dan kan het zijn dat die besluit om toch tot restitutie over te gaan.Smobbo schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:28:
[...]
Ik bedoelde aan te geven dat als hij aangifte doet en dit met Amazon deelt ze hoogstwaarschijnlijk daarna 'gewoon' zijn geld terug geven.
De creditcard maatschappij geven je in principe het geld terug zonder al te veel vragen. Zeker als je niet bekend staat als iemand die om de haverklap betalingen terugdraait. Vervolgens ligt de bal bij Amazon. Nu kan de TS als Amazon niet mee wil werken zo maar meer dan 1 jaar op zijn geld wachten. Als het via de creditcard gespeeld wordt kan Amazon meer dan 1 jaar wachten, als ze al gelijk krijgen.In beide gevallen zou je dan geen 'strijd met amazon over hun ongelijk' voeren.
Waarom is het dan wel een optie om het via de creditcard maatschappij te doen, maar niet om het via Amazon te doen?
Als het daadwerkelijk een krediet betreft, dan vraag ik me al een tijdje af of een creditkaart issuer zelfs niet verplicht is om terug te betalen bij de ontbinding van een overeenkomst in geval van uitblijvende nakoming bijvoorbeeld.sampoo schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:25:
De creditcard maatschappij geven je in principe het geld terug zonder al te veel vragen.
Dat zou je wellicht kunnen afleiden uit de CCD als een creditkaartbetaling als 'gelieerd krediet' wordt beschouwd. De rente ben je dan vermoedelijk wel kwijt en een teruggave door een issuer op grond van hun eigen beleid zonder je te hoeven beroepen op dergelijke regelgeving is uiteraard makkelijker.
Zie bijvoorbeeld overweging 37 op p. 5 (maar pin me er niet op vast
https://wetten.overheid.n...g=2021-04-19&z=2021-04-19
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Update: gesprek met advocaat gehad. Hij gaat hier een zaak van maken en stuurt Amazon een brief als laatste kans. Mocht Amazon toch zwichten dan moeten zij nu ook mijn buitengerechtelijke incassokosten betalen (advocaatkosten). Mochten ze niet zwichten dan gaat het naar de kantonrechter en mogen ze al mijn kosten betalen.(mits ik gelijk krijg van de rechter)
Mooi, en inderdaad je advocaatkosten niet vergeten, maar die heb je al. Succes en bedankt voor de updateKratos56 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:21:
Update: gesprek met advocaat gehad. Hij gaat hier een zaak van maken en stuurt Amazon een brief als laatste kans. Mocht Amazon toch zwichten dan moeten zij nu ook mijn buitengerechtelijke incassokosten betalen (advocaatkosten). Mochten ze niet zwichten dan gaat het naar de kantonrechter en mogen ze al mijn kosten betalen.(mits ik gelijk krijg van de rechter)
Mijn reviews al gezien?
Komt dat laatste deel ook van je advocaat?
Gelijk krijgen zit meestal wel een prijsje aan. Ik snap dat Amazon je kosten mag betalen, of ze dat ook moeten is aan de rechter en kostenveroordeling is niet vanzelfsprekend (en vaak niet dekkend: liquidatietarief).
En nu zal dat tegen Amazon wel snor zitten, maar een vonnis hebben liggen waarin staat dat de tegenpartij vanalles moet betekent niet dat ze dat dan ook doen.
Gelijk krijgen zit meestal wel een prijsje aan. Ik snap dat Amazon je kosten mag betalen, of ze dat ook moeten is aan de rechter en kostenveroordeling is niet vanzelfsprekend (en vaak niet dekkend: liquidatietarief).
En nu zal dat tegen Amazon wel snor zitten, maar een vonnis hebben liggen waarin staat dat de tegenpartij vanalles moet betekent niet dat ze dat dan ook doen.
[ Voor 23% gewijzigd door Raymond P op 21-04-2021 14:56 ]
- knip -
Jawel, in het algemeen worden je proceskosten ook vergoed (dan moet je dit wel vorderen natuurlijk en je moet gelijk krijgen van de rechter). Denk aan griffiekosten en mijn advocaatskosten, die moet de wederpartij dan ook vergoeden als ik gelijk krijg van de rechter. Maar zover zijn we nog niet, misschien gaat Amazon toch eieren voor hun geld kiezen wanneer ze de brief van een advocatenkantoor krijgen. Natuurlijk maken ze nu meer kosten dan voorheen immers, moeten zij nu ook mijn advocaatkosten betalen maar dat is nog steeds minder dan als ze ook nog griffiekosten moeten betalen.Raymond P schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:53:
Komt dat laatste deel ook van je advocaat?
En natuurlijk, mocht de rechter mijn vordering toewijzen dan moet Amazon handelen, doen ze dat niet (wat mogelijk is) kan ik beslag leggen op Amazon' bezittingen want zo'n rechtelijke uitspraak in dit soort zaken zijn direct uitvoerbaar. Dan moet ik de Duitse (Misschien de Nederlandse deurwaarder want Amazon heeft het volgens de aankoopbon vanuit een Nederlandse vestiging verkocht) deurwaarder inschakelen en die leggen dan beslag op hun bezittingen. Zo ver zal het niet komen denk ik.
[ Voor 17% gewijzigd door Kratos56 op 21-04-2021 16:47 ]
Vergeet ik uiteraard nietPeacekeeperNL schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:40:
[...]
Mooi, en inderdaad je advocaatkosten niet vergeten, maar die heb je al. Succes en bedankt voor de update
Oh verassing
ECC heeft mij net een bericht gestuurd dat zij bereid zijn om gratis te bemiddelen. Steun van alle kanten zie ik
[ Voor 3% gewijzigd door Kratos56 op 21-04-2021 16:08 ]
In praktijk loop je hier tegenaan: https://www.advocaten.nl/proceskosten-veroordeling/
Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar de melding die je bij de politie gedaan hebt, heb je daarin benoemd dat je geen pakketje aangenomen hebt en het niet in je bezit hebt?
Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat Amazon de eerste brief ziet als voldoende 'bewijs' om aan te nemen dat jij het pakketje niet hebt. Maar ik denk niet dat ze erg happig zullen zijn om de kosten voor die brief te betalen.Tarief I
Dit tarief geldt met betrekking tot zaken van een geldswaarde beneden € 10.000 in hoofdsom. In dit tarief wordt ieder punt gewaardeerd op € 478 met een maximum van 5 punten.
Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar de melding die je bij de politie gedaan hebt, heb je daarin benoemd dat je geen pakketje aangenomen hebt en het niet in je bezit hebt?
- knip -
Nahja dat ze niet erg happig zullen zijn maakt mij niet uit. Ik ga gewoon mijn buitengerechtelijke kosten vorderen, voldoen ze daar niet aan dan vorder ik het via de kantonrechter.Raymond P schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:23:
In praktijk loop je hier tegenaan: https://www.advocaten.nl/proceskosten-veroordeling/
[...]
Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat Amazon de eerste brief ziet als voldoende 'bewijs' om aan te nemen dat jij het pakketje niet hebt. Maar ik denk niet dat ze erg happig zullen zijn om de kosten voor die brief te betalen.
En ja ik heb inderdaad in de politiemelding geschreven dat ik geen pakketje heb maar daar is niks mee gedaan (natuurlijk). Die hebben wel betere dingen te doen. Melding bij de politie is niet genoeg voor Amazon, zij willen perse een aangifte. Daar haak ik af. Ik ga niet iets doen omdat Amazon het zo maar wil hebben.
"klopt niet wat ik eerder schreef
"
[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 21-04-2021 17:33 ]
Ik dacht dat je helemaal niks mbt politie had gedaan. Blijkbaar heb je wel een melding gemaakt.
Persoonlijk vind ik het fijn om te lezen dat TS zich niet zomaar laat afbluffen door Amazon. Dit soort partijjen proberen maar al te vaak weg te komen met dit soort geintjes en schuiven maar wat graag verantwoordelijkheid af.
Door dit eventueel te laten voorkomen bij een rechter wordt jurisprudentie geschapen die weer erg nuttig kan zijn voor anderen die in hetzelfde schuitje terecht komen.
Ik ben heel benieuwd hoe het verder loopt
Door dit eventueel te laten voorkomen bij een rechter wordt jurisprudentie geschapen die weer erg nuttig kan zijn voor anderen die in hetzelfde schuitje terecht komen.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Dank voor je aardige woordenFelyrion schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:38:
Persoonlijk vind ik het fijn om te lezen dat TS zich niet zomaar laat afbluffen door Amazon. Dit soort partijjen proberen maar al te vaak weg te komen met dit soort geintjes en schuiven maar wat graag verantwoordelijkheid af.
Ik hoop stiekem dat dit ook voor de rechter komt precies om jurisprudentie te creëren als ik eerlijk mag zijn
Helaas komen dit soort zaken nooit voor de rechter. Er wordt voor zover ik weet altijd uiteindelijk alsnog een schikking getroffen.Felyrion schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:38:
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Daar ga ik ergens ook wel vanuit, maar ook dan is het nuttig om te zien welke stappen zin hebben om tot dat resultaat te komen.DutchKel schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:45:
[...]
Helaas komen dit soort zaken nooit voor de rechter. Er wordt voor zover ik weet altijd uiteindelijk alsnog een schikking getroffen.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Anoniem: 1271350
Precies... Zodra er een jurist van Amazon ernaar kijkt weten ze dat ze nat gaan. De topic starter is simpelweg nog niet door de eerstelijns klantenserviceafhandeling.DutchKel schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:45:
[...]
Helaas komen dit soort zaken nooit voor de rechter. Er wordt voor zover ik weet altijd uiteindelijk alsnog een schikking getroffen.
Toch denk ik dat als ze vermoeden dat de klant de boel probeert te belazeren dat ze een gang naar de rechter niet zullen schuwen. Daarmee frustreren ze als ze gelijk hebben een kwaadwillende klant en ze krijgen tevens nuttige informatie over wat ze moeten veranderen om een soortgelijke situatie de volgende keer te voorkomen. Ze nemen daarmee wel het risico om een klant het leven zuur te maken die niets te verwijten valt, maar aangezien het om € 1.200 gaat zouden ze kunnen besluiten om dat risico voor lief te nemen.Anoniem: 1271350 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:02:
[...]
Precies... Zodra er een jurist van Amazon ernaar kijkt weten ze dat ze nat gaan. De topic starter is simpelweg nog niet door de eerstelijns klantenserviceafhandeling.
Je kan altijd een schikking niet accepteren en het gewoon voor laten komen.DutchKel schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:45:
[...]
7400 Wp op het dak
Anoniem: 454358
een brief van een advocaat of notaris zullen ze -denk ik- net zo behandelen als een aangifte. Iemand die echt iets wil beduvelen zal dat namelijk niet snel doen.Kratos56 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:21:
Update: gesprek met advocaat gehad. Hij gaat hier een zaak van maken en stuurt Amazon een brief als laatste kans...
Ik verwacht dan ook dat je straks gewoon je geld terug krijgt.
@Theo
De rechter kan geen schikking afdwingen. Maar als de schikking aan al je eisen tegemoet komt dan is de noodzaak voor de uitspraak zo'n beetje 0*. Een 100% kostenveroordeling kan je dan denk ik wel helemaal vergeten.
Als je doel niet is om een ingelijste David vs Goliath aan je schoorsteenmantel te hangen dan lijkt mij de keuze simpel, advocaten betaal je liever niet zelf...
*precedent scheppen buiten beschouwing gelaten.
De rechter kan geen schikking afdwingen. Maar als de schikking aan al je eisen tegemoet komt dan is de noodzaak voor de uitspraak zo'n beetje 0*. Een 100% kostenveroordeling kan je dan denk ik wel helemaal vergeten.
Als je doel niet is om een ingelijste David vs Goliath aan je schoorsteenmantel te hangen dan lijkt mij de keuze simpel, advocaten betaal je liever niet zelf...
*precedent scheppen buiten beschouwing gelaten.
- knip -
mwa.. als ze een dagvaarding (/concept) ontvangen dan weten ze ook dat het menens is. Ze weten ook dat rechters niet blij zijn met 100% kant en klare caseses. En dan niet mild is met veroordelen tot extra gemaakte kosten. Amazon gaat geen zaak aan als ze weten dat ze het gaan verliezen. Aangenomen natuurlijk dat het verhaal van de TS niet gekleurd is, als ze denken sterk te staan voor en rechter is het een ander verhaal.sampoo schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:55:
[...]
Toch denk ik dat als ze vermoeden dat de klant de boel probeert te belazeren dat ze een gang naar de rechter niet zullen schuwen. Daarmee frustreren ze als ze gelijk hebben een kwaadwillende klant en ze krijgen tevens nuttige informatie over wat ze moeten veranderen om een soortgelijke situatie de volgende keer te voorkomen. Ze nemen daarmee wel het risico om een klant het leven zuur te maken die niets te verwijten valt, maar aangezien het om € 1.200 gaat zouden ze kunnen besluiten om dat risico voor lief te nemen.
Overigens moet de TS Amazone wel de kans geven dit te onderzoeken (en terugbetaling staat ook wat tijd voor). Binnen 2 weken een dagvaarding komt bij een rechter ook anders over dan na 2 maanden en uitgebreid veel contactmomenten.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1271350 op 22-04-2021 11:48 ]
Amazon zei via de telefoon dat ze mijn zaak zullen deponeren als ik geen aangifte doen. Dan ga ik niet meer wachten en neem ik direct stappen, dat zal de rechter ook wel begrijpen.Anoniem: 1271350 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:45:
[...]
mwa.. als ze een dagvaarding (/concept) ontvangen dan weten ze ook dat het menens is. Ze weten ook dat rechters niet blij zijn met 100% kant en klare caseses. En dan niet mild is met veroordelen tot extra gemaakte kosten. Amazon gaat geen zaak aan als ze weten dat ze het gaan verliezen. Aangenomen natuurlijk dat het verhaal van de TS niet gekleurd is, als ze denken sterk te staan voor en rechter is het een ander verhaal.
Overigens moet de TS Amazone wel de kans geven dit te onderzoeken (en terugbetaling staat ook wat tijd voor). Binnen 2 weken een dagvaarding komt bij een rechter ook anders over dan na 2 maanden en uitgebreid veel contactmomenten.
Met alle respect welke kosten verwacht je dat TS gaat maken waardoor Amazon met knikkende knieën bij de rechter staat? Al ging het om tienduizenden euro's (wat onwaarschijnlijk is) dan kan het voor hun het nog waard zijn voor de informatie om dit voortaan te voorkomen. Zo kunnen ze hun eigen procedures voor duurdere bestellingen aanpassen.Anoniem: 1271350 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:45:
[...]
mwa.. als ze een dagvaarding (/concept) ontvangen dan weten ze ook dat het menens is. Ze weten ook dat rechters niet blij zijn met 100% kant en klare caseses. En dan niet mild is met veroordelen tot extra gemaakte kosten.
Daar verschillen we dus van mening. Het staat overigens niet vast dat Amazon denkt dit te gaan verliezen en we weten ook niet wat voor ander bewijs achterhouden. Ik zeg enkel dat ook als ze weten dat ze weinig kans maken er voordelen zijn om hun huid duur te betalen. Namelijk de precedentwerking voor de klanten die het wel te doen is om een gratis telefoon en de jurisprudentie over wat ze wel moeten verzamelen om een rechtszaak wel te winnen.Amazon gaat geen zaak aan als ze weten dat ze het gaan verliezen. Aangenomen natuurlijk dat het verhaal van de TS niet gekleurd is, als ze denken sterk te staan voor en rechter is het een ander verhaal.
Amazon heeft al aangegeven geen verder onderzoek te verrichten zonder dat TS aangifte doet van diefstal/vermissing doet. Daarmee hoeft TS ook niet langer te wachten voor vervolgstappen.Overigens moet de TS Amazone wel de kans geven dit te onderzoeken (en terugbetaling staat ook wat tijd voor). Binnen 2 weken een dagvaarding komt bij een rechter ook anders over dan na 2 maanden en uitgebreid veel contactmomenten.
mwa.. knikkende knieen niet, het zal nooit om echt grote bedragen gaan, maar een rechter kan er zo maar een paar honderd euro advocaatkosten bij opgooien ter compensatie van de TS. Maar hun eigen juristen zijn ook niet gratis. Hebben vast ook wel targets en gaan echt geen kansloze zaak starten. Precedentwerking zou alleen maar tegen hun gaan als ze de zaak verliezen... het kan best voor hun een soort proefproces zijn om te kijken hoeveel ze aan moeten leveren om zo'n zaak te gaan winnen... maar dan hebben ze zelf aanvullend bewijs etc. en denken ze dus zelf niet bij voorbaad kansloos te zijn.sampoo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:14:
[...]
Met alle respect welke kosten verwacht je dat TS gaat maken waardoor Amazon met knikkende knieën bij de rechter staat? Al ging het om tienduizenden euro's (wat onwaarschijnlijk is) dan kan het voor hun het nog waard zijn voor de informatie om dit voortaan te voorkomen. Zo kunnen ze hun eigen procedures voor duurdere bestellingen aanpassen.
[...]
Daar verschillen we dus van mening. Het staat overigens niet vast dat Amazon denkt dit te gaan verliezen en we weten ook niet wat voor ander bewijs achterhouden. Ik zeg enkel dat ook als ze weten dat ze weinig kans maken er voordelen zijn om hun huid duur te betalen. Namelijk de precedentwerking voor de klanten die het wel te doen is om een gratis telefoon en de jurisprudentie over wat ze wel moeten verzamelen om een rechtszaak wel te winnen.
[...]
Amazon heeft al aangegeven geen verder onderzoek te verrichten zonder dat TS aangifte doet van diefstal/vermissing doet. Daarmee hoeft TS ook niet langer te wachten voor vervolgstappen.
BAM, tis besmettelijk. Pakketje is om 19.20 aan mij persoonlijk overhandigt aldus DHL. Nou nee hoor, ook geen briefje, niks.
Was maar 19nogwat euro maar een artikel dat nu niet meer naar Nederland verzonden wordt en ik even geluk dacht te hebben toen ik hem in warehouse vond (en dus wel naar Nederland verzonden kan worden).
Was maar 19nogwat euro maar een artikel dat nu niet meer naar Nederland verzonden wordt en ik even geluk dacht te hebben toen ik hem in warehouse vond (en dus wel naar Nederland verzonden kan worden).
Komt omdat je hier hebt gelezen en gereageerd erover... ik durf nu niet meer bij Amazon te bestellen, of iets via DHL te laten bezorgenAnoniem: 1441478 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:35:
BAM, tis besmettelijk. Pakketje is om 19.20 aan mij persoonlijk overhandigt aldus DHL. Nou nee hoor, ook geen briefje, niks.

Maar knap vervelend, zeker aangezien het dus niet naar NL wordt verzonden. Wellicht via zo'n shipping company? Betaal je wel helaas extra kosten, maar wellicht is dat wat.
Mijn reviews al gezien?
Ja dat zal het wel zijn ja.PeacekeeperNL schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:25:
[...]
Komt omdat je hier hebt gelezen en gereageerd erover... ik durf nu niet meer bij Amazon te bestellen, of iets via DHL te laten bezorgenhaha
![]()
Maar knap vervelend, zeker aangezien het dus niet naar NL wordt verzonden. Wellicht via zo'n shipping company? Betaal je wel helaas extra kosten, maar wellicht is dat wat.
Heb wel zojuist weer iets totaal anders van 20 euro besteld.
Even een update van mijn kant:ikmattie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:51:
Ik heb ongeveer zelfde verhaal. Pakje van ING rentepunten, bezorgd met DHL.
Zou op vrijdag bezorgd worden, niks gehoord, wordt volgens website volgende dag bezorgd.
Prima
Dag later: website geeft aan dat hij omgestickerd is en geeft aan dat hij later op de dag bezorgd zal worden.
Tegen einde middag zie ik een DHL bezorgbus de straat inrijden, ha , het pakketje! paar minuten gewacht, rijdt hij weer weg! en verolgens krijg ik mail binnen dat pakketje bezorgd is. Huh.
Busje was verderop gestopt, ik ben ernaartoe gelopen en gevraagd hoe dat zat: Vaag verhaal: hun baas had gezegd dat hij gisteren al bezorgd was en dat zij (waren met z'n 2-en) alleen de bon hoefden te scannen.
Ik kon verder niet veel doen behalve zeggen dat ik het een vaag verhaal vond en dat ik ging bellen/mailen.
In het kort: Bellen DHL: --> u moet contact opnemen met ING --> bellen ING, we gaan er werk van maken -- > inmiddels een 'declaration for insurance claims en disputes' moeten ondertekenen dat ik het niet had ontvangen (van DHL, gemaild gekregen van ING)
Maar: nog steeds geen pakketje of mijn geld terug
Omdat het allemaal wat lang duurde ING gebeld, zij vonden dat het ook lang duurde en hebben mij direct de bestelling nogmaals opgestuurd.
Zij gaan nu verder bakkeleien met DHL over wie hier voor op gaat draaien. (en ik hoor hier waarschijnlijk niks meer van) .
Zoals het dus hoort...
en gelukkig niet zoals Amazon TS behandelt. Succes er mee!
Amazon hoeft geen bestellingen meer te verwachten van mij, en ik ga proberen DHL ook zoveel mogelijk links te laten liggen. Helaas heb je dat laatste niet altijd in de hand.
Mijn Flickr; Sony A7iii
Het is niet Amazon schuld, en jouw bezorger van DHL met zijn kutmentaliteit kan zo ontslagen worden en bij jouw lievelingsbezorgdienst gaan werken en dan ben jij ook niet meer blij met die bezorgdienst.ikmattie schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:03:
[...]
Amazon hoeft geen bestellingen meer te verwachten van mij, en ik ga proberen DHL ook zoveel mogelijk links te laten liggen. Helaas heb je dat laatste niet altijd in de hand.
Ik heb de afgelopen jaren nooit problemen gehad met DHL en nu de laatste tijd wel maar dat komt omdat ik een compleet nieuwe bezorger heb die de kantjes ervan af loopt. Het is wachten totdat hij ontslagen wordt en ik weer een goede bezorger krijgt en ondertussen zit het wel snor bij Amazon omdat ik altijd mijn geld of een vervanging heb gekregen (al ging dat niet altijd even soepel: .de handelt het beter af dan .nl)
Het is misschien niet Amazon's schuld, maar het is wel Amazon's probleem en zij moeten het dus ook oplossen.Anoniem: 1441478 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:41:
[...]
Het is niet Amazon schuld, en jouw bezorger van DHL met zijn kutmentaliteit kan zo ontslagen worden en bij jouw lievelingsbezorgdienst gaan werken en dan ben jij ook niet meer blij met die bezorgdienst.
Ik heb de afgelopen jaren nooit problemen gehad met DHL en nu de laatste tijd wel maar dat komt omdat ik een compleet nieuwe bezorger heb die de kantjes ervan af loopt. Het is wachten totdat hij ontslagen wordt en ik weer een goede bezorger krijgt en ondertussen zit het wel snor bij Amazon omdat ik altijd mijn geld of een vervanging heb gekregen (al ging dat niet altijd even soepel: .de handelt het beter af dan .nl)
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Dan doen ze over het algemeen toch ook?Ozzie schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:15:
[...]
Het is misschien niet Amazon's schuld, maar het is wel Amazon's probleem en zij moeten het dus ook oplossen.
Zojuist hier aangebeld (niet door DHL maar een bewoner), pakketje was dus bij (verre) buren met 1 andere getal in de huisnummer geleverd.PeacekeeperNL schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:25:
[...]
Komt omdat je hier hebt gelezen en gereageerd erover... ik durf nu niet meer bij Amazon te bestellen, of iets via DHL te laten bezorgenhaha
![]()

Het zotte is dat de 2e getal in mijn geval hetzelfde is als de 1e getal maar hij heeft het tweede en derde getal wel goed gelezen. Voorbeeldje ik woon op 774 en het is aan 674 gegeven. En nee, pakketje was niet (deels) onleesbaar of zo.

Een fout maken kan wel eens gebeuren natuurlijk, zeker gezien de huidige werkdruk. Het is in ieder geval geen opzet en mits de buur er niet mee aan de haal gaat is het een fout die zonder gevolgen blijft.Anoniem: 1441478 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:19:
[...]
Zojuist hier aangebeld (niet door DHL maar een bewoner), pakketje was dus bij (verre) buren met 1 andere getal in de huisnummer geleverd.![]()
Het zotte is dat de 2e getal in mijn geval hetzelfde is als de 1e getal maar hij heeft het tweede en derde getal wel goed gelezen. Voorbeeldje ik woon op 774 en het is aan 674 gegeven. En nee, pakketje was niet (deels) onleesbaar of zo.
Houdt het leven spannend
Mijn reviews al gezien?
Update: Brief is naar Amazon gestuurd vanuit mijn advocaat.
Is zo'n brief niet ontzettend duur of moet Amazon dat straks vergoeden?Kratos56 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:43:
Update: Brief is naar Amazon gestuurd vanuit mijn advocaat.
[ Voor 12% gewijzigd door Morpheusk op 04-05-2021 14:52 ]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Dat kost inderdaad redelijk wat centjes maar die moet Amazon ook vergoeden als ze dit niet voor de rechter willen hebben. Als ze weigeren dan stap ik naar de rechter en eis ik ook vergoeding voor mijn gerechtelijke kosten (griffiekosten) en buitengerechtelijke kosten (advocaatkosten). Moet ik wel gelijk krijgen natuurlijk maar ook mijn advocaat heeft deze casus goed doorgenomen en zegt dat ik in mijn recht sta.Morpheusk schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:51:
[...]
Is zo'n brief niet ontzettend duur of moet Amazon dat straks vergoeden?
[ Voor 3% gewijzigd door Kratos56 op 04-05-2021 15:04 ]
Update: Net bericht gekregen vanuit het ECC (gratis juridisch ondersteuning) en Amazon gaat het volledige bedrag terug doen binnen 10 werkdagen. Wauw
Geweldig nieuws! Alleen ben nu wel benieuwd wie gaat dokken voor mijn juridische kosten
Ff contact nemen met mijn advocaat. Zo zie je maar dat gratis juridische bijstand ook gewoon goed werkt 

@PeacekeeperNL @Anoniem: 1441478 @Felyrion Aangezien jullie voor een update vroegen, tag ik jullie zodat jullie dit kunnen zien.Geachte heer xxxxxxxxxxxxx
Graag geven wij u een update in uw klacht. Wij hebben van onze collega's in de Luxemburg het volgende bericht ontvangen.
De ondernemer heeft laten weten het volledige bedrag aan u terug te betalen. Het kan ongeveer 10 werkdagen duren voordat u het bedrag op uw rekening ziet.
Wilt u ons informeren zodra u de betaling heeft ontvangen?
Met vriendelijke groet,
Mw. mr. xxxxxxxxxxxxxxxxx
Legal Advisor
-
Europees Consumenten Centrum
Postbus 487 | 3500 AL Utrecht | T +31 (0)30 232 64 40
www.eccnederland.nl
[ Voor 86% gewijzigd door Kratos56 op 06-05-2021 17:36 ]
Op 21 april heeft het ECC aangeboden om te bemiddelen en het is nu op 6 mei al opgelost met hulp van het ECC. Mijn advocaat zijn brief is nog niet eens ontvangen door Amazon en het is al gelukt. Wat ben ik blijKratos56 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:04:
Oh verassingECC heeft mij net een bericht gestuurd dat zij bereid zijn om gratis te bemiddelen. Steun van alle kanten zie ik
Ik denk dat je voor de juridische kosten alsnog een hoop werk moet verzetten, maar goed dat je in ieder geval de belangrijkste horde hebt kunnen overwinnen en je betaling aan Amazon terug hebt gekregen. Nu de rest nog, ik ben benieuwd.Kratos56 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:33:
Update: Net bericht gekregen vanuit het ECC ( gratis juridische ondersteuning) en Amazon gaat het volledige bedrag terug doen binnen 10 werkdagen. WauwGeweldig nieuws! Alleen ben nu wel benieuwd wie gaat dokken voor mijn juridische kosten
Ff contact nemen met mijn advocaat. Zo zie je maar dat gratis juridische bijstand ook gewoon goed werkt
[...]
Ik ben bang dat je mogelijk die kosten van de advocaat zelf moet betalen, gezien je niet op uitslag van de ECC hebt gewacht. Natuurlijk hoop ik voor je dat het niet zo is, maar ik ben zeker benieuwd wat daaruit komt!Kratos56 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:33:
Update: Net bericht gekregen vanuit het ECC ( gratis juridische ondersteuning) en Amazon gaat het volledige bedrag terug doen binnen 10 werkdagen. WauwGeweldig nieuws! Alleen ben nu wel benieuwd wie gaat dokken voor mijn juridische kosten
[...]
Ik heb eerst een advocaat ingeschakeld voordat het ECC aanbod om te bemiddelenMuismat1991 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:28:
[...]
Ik ben bang dat je mogelijk die kosten van de advocaat zelf moet betalen, gezien je niet op uitslag van de ECC hebt gewacht. Natuurlijk hoop ik voor je dat het niet zo is, maar ik ben zeker benieuwd wat daaruit komt!
Maar goed net ff Amazon gebeld en gezegd dat ik hun aansprakelijk hou voor de juridische kosten en zij houden contact.
Aah, dat verandert de situatie dan wel weer! Ik had het topic een tijdje geleden gelezen en wist even niet alle details meer. Misschien een idee om bij het ECC aan te kloppen om hun vonnis aan te laten passen om alle rechtskosten mee te laten nemen?Kratos56 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:31:
[...]
Ik heb eerst een advocaat ingeschakeld voordat het ECC aanbod om te bemiddelenIk heb Amazon ook voldoende tijd gegeven om toch overboord te komen en dat hebben zij nagelaten. Het ECC bood ook bemiddeling aan en dat was gratis en dat heb ik ook maar aangenomen, waarom niet hé als het gratis is?
![]()
Maar goed net ff Amazon gebeld en gezegd dat ik hun aansprakelijk hou voor de juridische kosten en zij houden contact.
Het ECC doet geen vonnis. Ze zijn een soort Juridisch Loket maar dan op het gebied van Europees consumentenrecht. Zij geven advies en bemiddelen. Ik heb contact met Amazon, die juridische kosten worden ook vergoed tenzij ze willen dat er een gerechtelijke procedure wordt gestart voor de buitengerechtelijke kostenMuismat1991 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:34:
[...]
Aah, dat verandert de situatie dan wel weer! Ik had het topic een tijdje geleden gelezen en wist even niet alle details meer. Misschien een idee om bij het ECC aan te kloppen om hun vonnis aan te laten passen om alle rechtskosten mee te laten nemen?

Ik zou de case sluiten l. Je hebt gewonnen that's it. Juridisch kosten op dit moment zijn toch echt voor jou. Je hebt niet meer dan een eerste aanmaning gestuurd. (Dit had je allemaal zonder advocaat ook zelf gekund)
Mwah dit had inderdaad zonder advocaat gekund maar zij nemen mij als burger/klant niet serieus. Zij zijn technisch gezien in verzuim. Ze hebben langer dan 2 weken gewacht die ik ze heb gegeven om toch nog te presteren of mijn geldbedrag terug te storten. Ik heb recht op vergoeding van mijn juridische kosten. Ik heb ze zelf gewaarschuwd dat als ze niet zouden presteren binnen de 2 weken na mijn ingebrekestelling, dat ik buitengerechtelijke stappen zou nemen (incassokosten/juridische kosten) en dat die kosten op hun verhaald zullen worden.Anoniem: 1271350 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:37:
Ik zou de case sluiten l. Je hebt gewonnen that's it. Juridisch kosten op dit moment zijn toch echt voor jou. Je hebt niet meer dan een eerste aanmaning gestuurd. (Dit had je allemaal zonder advocaat ook zelf gekund)
Mwa.. De vraag geldt hier echt of je daar recht op hebt. In de basis zijn proceskosten voor jezelf.. Binnen een maand na het incident is de case opgelost, lijkt me al met al redelijk snel.Kratos56 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:43:
[...]
Mwah dit had inderdaad zonder advocaat gekund maar zij nemen mij als burger/klant niet serieus. Zij zijn technisch gezien in verzuim. Ze hebben langer dan 2 weken gewacht die ik ze heb gegeven om toch nog te presteren of mijn geldbedrag terug te storten. Ik heb recht op vergoeding van mijn juridische kosten. Ik heb ze zelf gewaarschuwd dat als ze niet zouden presteren binnen de 2 weken na mijn ingebrekestelling, dat ik buitengerechtelijke stappen zou nemen (incassokosten/juridische kosten) en dat die kosten op hun verhaald zullen worden.
Nahja we zullen zienAnoniem: 1271350 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:32:
[...]
Mwa.. De vraag geldt hier echt of je daar recht op hebt. In de basis zijn proceskosten voor jezelf.. Binnen een maand na het incident is de case opgelost, lijkt me al met al redelijk snel.
Ik kan me aan beide kanten inleven. TS heeft wel duidelijk aangegeven wat de termijn was en wat de voorwaarden waren die daaraan verbonden waren. Amazon heeft daarin wel verzuimd , TS op kosten gejaagd en schuld bekend.Anoniem: 1271350 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:32:
[...]
Mwa.. De vraag geldt hier echt of je daar recht op hebt. In de basis zijn proceskosten voor jezelf.. Binnen een maand na het incident is de case opgelost, lijkt me al met al redelijk snel.
Aan de andere kant zijn juridische kosten voor jezelf tenzij je natuurlijk de rechtszaak wint.
Maar weer, Amazon heeft schuld bekend voordat het hierop aankwam maar nadat TS kosten heeft gemaakt. Ben benieuwd wat de advocaat zegt.
Exact, ze konden gewoon binnen de gegeven 2 weken handelen, hebben ze niet gedaan ondanks meerdere mails en telefoontjes van mijn kant waarin ik waarschuw dat er juridische kosten verbonden zijn als Amazon niet wil meewerken. Nadat ook het ECC zich ermee begon te bemoeien begonnen ze volgens mij te snappen dat het een kansloze zaak was voor hun. Ik heb een e-mail ontvangen dat ik de factuur door moet sturen naar een afdeling. Dus ik denk dat het ook vergoed zal worden door Amazon, tenminste die indruk krijg ikMuismat1991 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:38:
[...]
Ik kan me aan beide kanten inleven. TS heeft wel duidelijk aangegeven wat de termijn was en wat de voorwaarden waren die daaraan verbonden waren. Amazon heeft daarin wel verzuimd , TS op kosten gejaagd en schuld bekend.
Aan de andere kant zijn juridische kosten voor jezelf tenzij je natuurlijk de rechtszaak wint.
Maar weer, Amazon heeft schuld bekend voordat het hierop aankwam maar nadat TS kosten heeft gemaakt. Ben benieuwd wat de advocaat zegt.
Maar de juridische kosten die ts gemaakt heeft zijn niet verbonden aan wat tot de oplossing heeft geleid. Dat was een gratis proces.Muismat1991 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:38:
[...]
Als je overal geld kan gaan rondstrooien, terwijl dat eigenlijk niet nodig is, en dat verhalen, zou ook weer raar zijn natuurlijk ergens.
Je doet nu alsof je eerst ECC weg moet nemen. Maar dat is niet zo. ECC is 1 van de wegen die TS heeft gekozen. Maar ook zijn advocaat. Amazon(waarom mag deze shop aan nog wel steeds genoemd worden?). Koos er zelf voor om laks te zijn. En zie dan ook geen reden om die kosten niet deels vergoed te krijgen. Of TS voor die kosten een advocaat moet inschakelen en dagvaarden is een andere vraag.henri86 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:13:
[...]
Maar de juridische kosten die ts gemaakt heeft zijn niet verbonden aan wat tot de oplossing heeft geleid. Dat was een gratis proces.
Als je overal geld kan gaan rondstrooien, terwijl dat eigenlijk niet nodig is, en dat verhalen, zou ook weer raar zijn natuurlijk ergens.
Dat maakt niet uit. Ik heb al juridische stappen ondernomen voordat het ECC een optie gaf om te bemiddelen + dat ik ook meerdere malen heb gezegd tegen Amazon dat ik juridische stappen zou ondernemen en dat ik jullie aansprakelijk hou voor die kosten. Ze zijn ook in verzuim want ze hebben later gehandeld dan de ingebrekestelling de tijd aan Amazon gaf.henri86 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:13:
[...]
Maar de juridische kosten die ts gemaakt heeft zijn niet verbonden aan wat tot de oplossing heeft geleid. Dat was een gratis proces.
Ik heb mijn advocaat niet op pauze gezet want Amazon geeft zelf aan via hun website dat zij niet meedoen aan bemiddelingsprocessen/geschillencommissies. Dat bleek dus een vette bluf vanuit Amazon
[ Voor 11% gewijzigd door Kratos56 op 07-05-2021 15:08 ]
Ik weet niet hoe het zit, maar vind het wel interessant:Kratos56 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:00:
[...]
Dat maakt niet uit. Ik heb al juridische stappen ondernomen voordat het ECC een optie gaf om te bemiddelen + dat ik ook meerdere malen heb gezegd tegen Amazon dat ik juridische stappen zou ondernemen en dat ik jullie aansprakelijk hou voor die kosten. Ze zijn ook in verzuim want ze hebben later gehandeld dan de ingebrekestelling de tijd aan Amazon gaf.
Ik heb mijn advocaat niet op pauze gezet want Amazon geeft zelf aan via hun website dat zij niet meedoen aan bemiddelingsprocessen/geschillencommissies. Dat bleek dus een vette bluf vanuit Amazon
Als je meerdere wegen bewandelt om je gelijk te halen, en je krijgt dat gelijk, moeten dan de kosten van AL die wegen vergoedt worden? Of enkel de kosten van de weg die tot de oplossing geleid heeft?
Zie het zo, die juridische kosten zijn kosten die voorkomen hadden kunnen worden door Amazon door op tijd te handelen, dat hebben ze nagelaten en daardoor zijn ze in verzuim.henri86 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:37:
[...]
Ik weet niet hoe het zit, maar vind het wel interessant:
Als je meerdere wegen bewandelt om je gelijk te halen, en je krijgt dat gelijk, moeten dan de kosten van AL die wegen vergoedt worden? Of enkel de kosten van de weg die tot de oplossing geleid heeft?
Ik denk dat je in redelijkheid en billijkheid moet zien. En ja het is vreemd om 3 verschillende advocaten alle 3 het zelfde te laten doen. Maar 1 advocaat e een eventuele gratis optie vind ik zelf niet vreemd.henri86 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:37:
[...]
Ik weet niet hoe het zit, maar vind het wel interessant:
Laatste update: Amazon heeft besloten na een gesprek met mij mijn juridische kosten te vergoeden. Dit doen ze uit "coulance" jaja het had alleen een paar keer dreigen met een rechtszaak voor nodig 😂. Het is afgehandeld. Ik had stiekem toch gehoopt dat er geen schikking zou komen en dat dit voor de rechter zou komen. Maar ja, ik kan niet klagen.
Zeker waar. Mag aannemen dat je wel verder blij bent met de uitkomst?Kratos56 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 03:20:
Laatste update: Amazon heeft besloten na een gesprek met mij mijn juridische kosten te vergoeden. Dit doen ze uit "coulance" jaja het had alleen een paar keer dreigen met een rechtszaak voor nodig 😂. Het is afgehandeld. Ik had stiekem toch gehoopt dat er geen schikking zou komen en dat dit voor de rechter zou komen. Maar ja, ik kan niet klagen.
Mijn reviews al gezien?
Palthe
:strip_exif()/u/58919/crop5a5b90b288164_cropped.gif?f=community)
Fijn dat het is opgelost, gefeliciteerd! Het ontgaat me even dat je een rechtszaak wel had zien zitten, maar dat terzijde.Kratos56 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 03:20:
Oké even resuméKratos56 schreef op woensda 12 mei 2021 @ 03:20:
Je hebt geld voor een telefoon van 1200 euro, maar hebt geen geld voor een advocaat, maar had wel gehoopt dat het voor de rechter kwam, zodat die 'gratis' advocaat nog harder voor je had moeten werken...
Fout. Dan heb je het topic niet goed gelezen418O2 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 07:39:
[...]
Oké even resumé
Je hebt geld voor een telefoon van 1200 euro, maar hebt geen geld voor een advocaat, maar had wel gehoopt dat het voor de rechter kwam, zodat die 'gratis' advocaat nog harder voor je had moeten werken...
Hij had zelf een advocaat (betaald, vandaar de kosten) ingeschakeld. Via het gratis traject, later gestart, is nu uiteindelijk eruit gekomen dat hij het geld retour kreeg. Echter had hij inmiddels ook al buitengerechtelijke kosten gemaakt door de advocaat, en die kosten wilde TS ook graag vergoed. Dat is nu uiteindelijk gelukt.
Mijn reviews al gezien?
Je kan met een camera bewijzen dat iemand heeft aangebeld en wellicht een pakketje heeft afgeleverd, maar je kunt niet bewijzen dat hij niet is langs geweest en het pakketje niet is afgeleverd......Kratos56 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:04:
Wordt inderdaad ook tijd om een deurbelcamera aan te schaffen, dan kan je direct bewijzen of iemand is langs is geweest.

@newtastyland Idd!
Zelfde soort absurditeiten heb ik ook wel eens meegemaakt bij een nooit-aangekomen bestelling via AE.
Dan vragen ze om een foto van het missende artikel?!? WTF.
Dan merk je duidelijk dat je met een niet-zo-snuggere AI in gesprek bent. Vervolgens stuur je dan maar een blanko foto op --> en wordt ineens je claim gehonoreerd!
Zelfde soort absurditeiten heb ik ook wel eens meegemaakt bij een nooit-aangekomen bestelling via AE.
Dan vragen ze om een foto van het missende artikel?!? WTF.

Dan merk je duidelijk dat je met een niet-zo-snuggere AI in gesprek bent. Vervolgens stuur je dan maar een blanko foto op --> en wordt ineens je claim gehonoreerd!

Natuurlijk doen ze dat vanuit coulance.Kratos56 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 03:20:
Als ze je verwittigen dat je inderdaad gelijk had, en recht op vergoeding van juridische kosten - dan zou jouw casus zomaar kunnen worden aangevoerd door een klein legertje andere klanten. Eénmalig en onverplicht, zoals dat heet
Intussen kan men bij Amazon volhouden dat hun voorwaarden, of de wet, of beide, ze niet kunnen verplichten de kosten te vergoeden. En jij hebt geen enkele aanleiding om dat via de rechter uit te laten zoeken. Sterker nog, ik denk dat je in het kader van de Nederlandse wet niet ontvankelijk zou zijn wanneer ze alvast uit coulance een vergoeding hebben aangeboden - maar de Duitse situatie ken ik niet.
Maar goed toch goed te horen dat Amazon tot zijn zinnen is gebracht.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ik heb exact hetzelfde en ga even nog een keer lezen wat te doen.
afgelopen zaterdag... dit heb ik weer :
Om 14:10 ging de deurbel van de beneden deur.
Ik heb de deur open gedaan en ben op de 4e bij mijn voordeur staan wachten.
Helaas niemand gezien. Mijn dochter is naar beneden gegaan; ook niemand.
Daarnaast heeft ze de woningen afgelopen op de 2 verdiepingen en daar
lag geen pakket.
Nu staat er in de melding "afgeleverd bij buren op 90".
Die zijn niet thuis en daarnaast had ik dat gezien want ik stond in de
deur opening van 92 (mijn woning)
---
Klacht ingediend en Amazon start een onderzoek. Nu krijg ik dit :
Based on our investigations, we aren't able to provide a replacement or refund for this order at this time.
You may wish to contact your local police authorities to pursue this matter further.
If the issue isn't resolved after contacting local law enforcement and the carrier, please contact us back during the business hours of the related police department with the police report number or a police report PDF/file that shows the following information:
- The police report number regarding this incident.
- The name of the related police station.
- The crime reference number / URL of report.
- If reported to the police online, provide a copy of the acknowledgment receipt email or reference number.
- If reported to the police over the phone, provide the name of the police department, name and badge number of the reporting officer, and phone contact details of the department.
-
Nu een klacht bij de ECC ingediend
afgelopen zaterdag... dit heb ik weer :
Om 14:10 ging de deurbel van de beneden deur.
Ik heb de deur open gedaan en ben op de 4e bij mijn voordeur staan wachten.
Helaas niemand gezien. Mijn dochter is naar beneden gegaan; ook niemand.
Daarnaast heeft ze de woningen afgelopen op de 2 verdiepingen en daar
lag geen pakket.
Nu staat er in de melding "afgeleverd bij buren op 90".
Die zijn niet thuis en daarnaast had ik dat gezien want ik stond in de
deur opening van 92 (mijn woning)
---
Klacht ingediend en Amazon start een onderzoek. Nu krijg ik dit :
Based on our investigations, we aren't able to provide a replacement or refund for this order at this time.
You may wish to contact your local police authorities to pursue this matter further.
If the issue isn't resolved after contacting local law enforcement and the carrier, please contact us back during the business hours of the related police department with the police report number or a police report PDF/file that shows the following information:
- The police report number regarding this incident.
- The name of the related police station.
- The crime reference number / URL of report.
- If reported to the police online, provide a copy of the acknowledgment receipt email or reference number.
- If reported to the police over the phone, provide the name of the police department, name and badge number of the reporting officer, and phone contact details of the department.
-
Nu een klacht bij de ECC ingediend
[ Voor 40% gewijzigd door kevertje1977 op 05-07-2022 13:55 ]
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Dit topic is gesloten.