Wat heb ik nodig voor mijn bekabelde thuisnetwerk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Topicstarter
Over een maand ongeveer hoop ik glasvezel in huis te krijgen. Aansluitpunt is er al, nu nog het modem.

Maar, gezien mijn netwerk nu een beetje houwtje-touwtje is en ik door mijn eigen bedrijfje aan huis ook gewoon een wat beter netwerk nodig heb, wil ik het wat serieuzer aanpakken.

Maar2 ik zie door de bomen het bos gewoon niet meer. Patchkasten, switches, soepele kern, stugge kern, RJ45, LSA, keystone, ik heb geen idee wat ik nodig heb.

De situatie:

Dit is een huurhuisje waar ik nog zo'n 5 jaar in hoop te zitten.

Modemrouterding komt in de woonkamer, in de hoek. Waarom? Omdat in de meterkast geen WCD's zitten [jeuj jaren 70 huis] en kabels trekken echt een hell zou worden. Modem is een Genexis 7840 met 4x RJ45 eruit.

Waar wil ik internettouwtjes:
In de eetkamer: liefst met een opbouw WCD met 2 aansluitingen. Daar komen is zo'n 13m aan kabel, maar dan keer twee.

Bij mijn bureau, in de woonkamer, diagonaal van de router. Een enkele patchkabel erheen trekken is voor nu genoeg, maar als ik toch bezig ben lijkt me een WCD met 2 aansluitingen ook prima, kan ik er nog een printer aanhangen ofzo. Dat is een meter of 10 van de modem.

Als ik toch bezig ben: In de zithoek, eigenlijk waar het modem hangt zou ik ook wel 2 punten willen hebben, altijd handig voor als de wifi weer eens aan het klooien is. Hoeft niet persé met een WCD ofzo.

En dan wilt mijn reciever ook nog internet, metertje of 5 van de modem.

Mij lijkt overal CAT6a naar trekken prima, niet te duur en mocht ik gekke dingen willen doen, futureproof genoeg.

Wat ik al wel weet:

Van WCD naar wat internet nodig heeft komt gewoon een patchkabeltje.
WCD's hebben zo'n LSA-strip en daarvoor heb je stugge kabel nodig.
Stugge kabel is niet echt vriendjes met normale RJ-45 connectoren.
Ik wil 7 kabels, mijn modem heeft maar 4 gaatjes.

Dus, dan als ik het goed begrijp, heb ik een switch met bijv. 8 poorten nodig + een patch ding?

Ik zie dat er ook speciale RJ45 connectoren voor stugge kern zijn, gezien ik niet dingen constant in en uit mijn switch ga pluggen neem ik aan dat dat ook wel kan werken?

People as things, that’s where it starts.

Beste antwoord (via RobinHood op 15-04-2021 15:52)

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-10 20:30

Metalfreak

Hoije woh!

RobinHood schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:39:
[...]
Vandaar dus mijn vraag: Heb ik echt een switch + patchkast nodig, of is alleen een switch prima genoeg als ik met speciale connectors in de weer ga?
Met die connectors gaat het ook prima. Sterker nog, en nu schop ik alle Tweakers waarschijnlijk tegen het zere been en gaan ze me met hooivorken het forum afwerken: met gewone stekkertjes zul je er in de praktijk precies 0,0 van merken en werkt het ook gewoon. Nee, het hoort niet, nee, er is geen garantie en wellicht moet je een keer een stekkertje vervangen na 2 jaar als je wel heel lomp bezig bent, maar volgens mij gaat het bij jou gewoon om doodsimpel internet en niet om een 10Gbit/s doorvoer naar een NAS met high speed storage.

Een patchpaneeltje is wat makkelijker monteren, maar is ook weer het makkelijkst te doen met een punchtool. Je kunt ook bijv. op AliExpress wat van die opbouwdoosjes bestellen waarin je de kabel afmonteert, bestel dan ook meteen een punchtool mee ;). Die opbouwdoosjes kun je natuurlijk ook gewoon in je meterkast plaatsen.

Aan de andere kant: een patchpaneel hoeft ook weer niet de wereld te kosten (nogmaals AliExpress ;) ) en zelf heb ik daar ook de voorkeur voor, maar dat is meer een kwestie van overzichtelijkheid dan "omdat het moet"

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:59

lier

MikroTik nerd

In Jip en Janneke taal:

Alle kabels die je ziet: patchkabel (stranded)
Alle kabels die je niet ziet: stugge kabel (solid)
Niet met stekkertjes aan de gang gaan, gewoon fabrieks patchkabels gebruiken
Voor alle plekken waar een solid kabel naar toe gaat: opbouw/inbouw doosjes aanschaffen.

En...niet geheel onbelangrijk...veel lezen:
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

+1 @lier

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Topicstarter
lier schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:02:
In Jip en Janneke taal:

Alle kabels die je ziet: patchkabel (stranded)
Alle kabels die je niet ziet: stugge kabel (solid)
Niet met stekkertjes aan de gang gaan, gewoon fabrieks patchkabels gebruiken
Voor alle plekken waar een solid kabel naar toe gaat: opbouw/inbouw doosjes aanschaffen.

En...niet geheel onbelangrijk...veel lezen:
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels
Ik was uiteraard van plan om gewoon kant en klare patchkabels te kopen.

Maar hoe knoop ik die 7 al dan niet solid kabels aan mijn modem?

Wat ik zelf denk: van die RJ45 connectors gebruiken die wel met solid kabel werken, en die in een switch prikken, switch aan de modem hangen zodat ik genoeg poorten heb.

Kan natuurlijk ook solid kabel -> patchkast -> patchkabeltjes -> switch -> modem gaan, maar dat lijkt me nogal dubbelop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RobinHood schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:56:
[...]

Ik was uiteraard van plan om gewoon kant en klare patchkabels te kopen.

Maar hoe knoop ik die 7 al dan niet solid kabels aan mijn modem?

Wat ik zelf denk: van die RJ45 connectors gebruiken die wel met solid kabel werken, en die in een switch prikken, switch aan de modem hangen zodat ik genoeg poorten heb.

Kan natuurlijk ook solid kabel -> patchkast -> patchkabeltjes -> switch -> modem gaan, maar dat lijkt me nogal dubbelop.
@lier geeft je 2 topics .. als je ze opent en leest gaat er een wereld voor je open .(hoe anderen het doen) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Topicstarter
vso schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:31:
[...]

@lier geeft je 2 topics .. als je ze opent en leest gaat er een wereld voor je open .(hoe anderen het doen) ..
Ik heb daar zeker gekeken, ook al voor ik dit topic opende, maar om bij jouw ondertitel te blijven: Die topics zijn brandkranen, terwijl ik slechts een glaasje water wil.

Plus dat de gemiddelde persoon daar meer internetaansluitingen in zijn huis heeft dan mijn dorp in totaal heeft :P Het is lichtelijke overkill voor mij denk ik.

Vandaar dus mijn vraag: Heb ik echt een switch + patchkast nodig, of is alleen een switch prima genoeg als ik met speciale connectors in de weer ga?

Normaal is een patchkast natuurlijk leuk om dingen netjes weg te werken, maar ik zit in een hoekje van mijn woonkamer te prutsen, hoe minder meuk ik nodig heb, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Ik heb daar zeker gekeken, ook al voor ik dit topic opende, maar om bij jouw ondertitel te blijven: Die topics zijn brandkranen, terwijl ik slechts een glaasje water wil.

Plus dat de gemiddelde persoon daar meer internetaansluitingen in zijn huis heeft dan mijn dorp in totaal heeft :P Het is lichtelijke overkill voor mij denk ik.

Normaal is een patchkast natuurlijk leuk om dingen netjes weg te werken, maar ik zit in een hoekje van mijn woonkamer te prutsen, hoe minder meuk ik nodig heb, hoe beter.
*knip*. Dit botte gedoe is nergens voor nodig.

[ Voor 40% gewijzigd door rens-br op 13-04-2021 08:14 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
RobinHood schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:56:
Persoonlijk zou ik dit dus niet doen. Op termijn gaan die connectoren mogelijk loskomen door frictie e.d. Zeker omdat het maar in een hoekje van je woonkamer zit. Daarnaast is het knijpen van connectoren een stukje moeilijker en foutgevoeliger dan LSA stroken. Ik zou dus persoonlijk wel een patchpaneel gebruiken.

Ik kan me wel voorstellen dat een patchkast voor jou wat te overkill is, hoe mooi ze ook zijn. Dus een desktop patchpaneel is misschien een mooie tussenoplossing. Bijvoorbeeld: pricewatch: Digitus Desktop Patchpanel CAT 6

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-10 20:30

Metalfreak

Hoije woh!

[...]
Met die connectors gaat het ook prima. Sterker nog, en nu schop ik alle Tweakers waarschijnlijk tegen het zere been en gaan ze me met hooivorken het forum afwerken: met gewone stekkertjes zul je er in de praktijk precies 0,0 van merken en werkt het ook gewoon. Nee, het hoort niet, nee, er is geen garantie en wellicht moet je een keer een stekkertje vervangen na 2 jaar als je wel heel lomp bezig bent, maar volgens mij gaat het bij jou gewoon om doodsimpel internet en niet om een 10Gbit/s doorvoer naar een NAS met high speed storage.

Een patchpaneeltje is wat makkelijker monteren, maar is ook weer het makkelijkst te doen met een punchtool. Je kunt ook bijv. op AliExpress wat van die opbouwdoosjes bestellen waarin je de kabel afmonteert, bestel dan ook meteen een punchtool mee ;). Die opbouwdoosjes kun je natuurlijk ook gewoon in je meterkast plaatsen.

Aan de andere kant: een patchpaneel hoeft ook weer niet de wereld te kosten (nogmaals AliExpress ;) ) en zelf heb ik daar ook de voorkeur voor, maar dat is meer een kwestie van overzichtelijkheid dan "omdat het moet"

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-10 21:17
Ik vind de oplossingen in het andere topic heel mooi, maar echt vaak overkill. Ik heb gewoon dit ding gekocht en de benodigde keystones, en dat in de meterkast opgehangen met twee beugels.

Setje korte patchkabels besteld, en die verbonden naar het modem. Relatief simpel, maar redelijk netjes, en vast wat vast moest zitten.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 21:56
@koppie Als je toch al weet hoeveel aansluitingen je nodig hebt dan kan je toch ook prima uit te voeten met een vast patchpaneel zonder keystones? Volgens mij ook nog goedkoper, dus als je dat ding van @rens-br pakt ben je klaar voor twee tientjes. Bovendien kan je zo'n patchpaneel zonder rack beugel ophangen en gaat dat met die plaat voor keystones niet. Hang je er daarna een simpele switch achter met 8 poorten en je bent klaar. @RobinHood Ik zou wel het patchpanel ophangen, dan hoef je gewoon nooit meer aan de vaste bedrading te zitten. Zo'n LSA strook monteert gewoon stuk gemakkelijker en betrouwbaarder af en het kost nu ook niet het einde van de wereld (20 euro en dan nog de kosten voor wat kant en klare patchkabels is geen ramp als je daar nog 5 jaar van gaat genieten :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-10 21:17
@captain007 Misschien niet de meest goedkoopste oplossing, maar ik vond het wel makkelijk met losse keystones zoals deze, die ik rustig kon monteren op normale hoogte, en dan erin klikken in een wat lastigere hoek bovenin de meterkast.

Daarnaast had ik nog twee stalen hoeklijntjes liggen, dus dat was de afweging ook niet.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden :)

Na wat nagedenk toch maar besloten om voor een switch + patchkastje te gaan, toch wat robuuster en waarschijnlijk kan ik de kabels zo wat netter wegwerken.

Alles besteld, kan ik eerdaags alles op mijn gemakje installeren en dan alleen nog wachten tot ik het glasvezelmodem krijg.

Uiteindelijke resultaat wordt vast niet zo mooi als in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 te zien is, maarja, dat krijg je ervan als je meterkast nogal onhandig is.

Pagina: 1