• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:51
Ik heb een raar probleem en kan niet vinden waar het aan ligt.
Zodra ik mijn UDM Pro rechtstreeks aansluit op de NTU en VLAN op 6 zet en PPPoE instel werken veel websites niet.
Google werkt wel. Ik kan zoeken en krijg ook resultaten bij afbeeldingen en videos.
NOS.nl werkt een beetje. Ik zie wel alle tekst maar geen plaatjes.
tweakers.net werkt helemaal niet.
Met de KPN Box 12 ertussen werkt alles wel goed.

Ik heb ondertussen alle vinkjes en opties wel uitgeprobeerd. Wat doe ik fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andriesb435
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-05 11:25
SjigEd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:33:
Zodra ik mijn UDM Pro rechtstreeks aansluit op de NTU en VLAN op 6 zet en PPPoE instel werken veel websites niet.
Google werkt wel. Ik kan zoeken en krijg ook resultaten bij afbeeldingen en videos.

Heb je al naar de MTU gekeken?

• Robbaman
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-04 09:57
SjigEd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:33:

Klinkt ook wel een beetje alsof er een DNS probleem is. Wellicht dat in die hoek iets te vinden is.

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:51
Bedankt, dit zette mij in de juiste richting.
MTU is nergens aan te passen.
Na het instellen van de MSS Clamping op 1452 werkt alles als een zonnetje!

Update: MSS Clamping nu uitgezet. Geen idee waarom het aan stond. Alles werkt nu nog steeds perfect!

[ Voor 14% gewijzigd door SjigEd op 16-09-2022 08:33 ]

• Darksprout
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-02-2024
Hello everyone

After the latest firmware upgrade to 1.12.30 on UDMP I cannot reinstall udm-iptv as it fails with a locked blue screen when it runs the config section.
Running a grep on the processes allows me to kill them, but I cannot then run dpkg-reconfigure -p medium udm-iptv because it isnt fully installed now.
Has anyone else re-run the installer on latest firmware? Any updates needed @fabianishere

Its run flawlessly for almost 12 months and now I get this :(
I hope someone can help as the family will notice the missing KPN TV very quickly
Screenshot below
Many thanks

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzDaC-UgmXnKT510Oy2dYRh_RPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cj4kY9Amp1RZWeDL58QiC4sP.png?f=fotoalbum_large

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:37

Rozz

I'm an Apogian!!

I have also upgraded the firmware, but i just re-created the symlink after copy/pasting the udm-iptv.conf back...so not using the installer.
Sorry i cant help out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Weet er iemand toevallig of de UDM Pro ook BOOTP ondersteund naast DHCP? Ik heb hier een (oude) PLC liggen die alleen via BOOTP een IP adres wil krijgen.

In theorie is een DHCP server ook backwards compatible met BOOTP maar de DHCP server van de UDM lijkt niet te reageren.

Kan hier nergens info over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabianishere
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-03-2024
bartvb schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:31:
Weet er iemand toevallig of de UDM Pro ook BOOTP ondersteund naast DHCP? Ik heb hier een (oude) PLC liggen die alleen via BOOTP een IP adres wil krijgen.

In theorie is een DHCP server ook backwards compatible met BOOTP maar de DHCP server van de UDM lijkt niet te reageren.

Kan hier nergens info over vinden.
De UDM Pro gebruikt dnsmasq als DHCP server (zie /run/dnsmasq.conf.d/ voor de configuratiebestanden). Als ik de man page voor dnsmasq bekijk, valt mij het volgende op:
The DHCP server in dnsmasq will function as a BOOTP server also, provided that the MAC address and IP address for clients are given, either using dhcp-host configurations or in /etc/ethers , and a dhcp-range configuration option is present to activate the DHCP server on a particular network. (Setting --bootp-dynamic removes the need for static address mappings.) The filename parameter in a BOOTP request is matched against netids in dhcp-option configurations, as is the tag "bootp", allowing some control over the options returned to different classes of hosts
Heb je al geprobeerd jouw apparaat een vast IP adres te geven via de UniFi interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Hmm, thanks! Ga ik in duiken.

Vast IP adres net geprobeerd, kan dat IP adres nu niet meer terug vinden in de normale admin :+ Dat adres komt ook niet terug in /etc/* lijkt het. Eens verder op puzzelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:41

Bruzski

watte ??

Weten jullie of er iets veranderd is bij KPN? ik krijg na gisteravond een verbindingsfout met mijn KPN box, ik heb zojuist dpkg-reconfigure -p medium udm-iptv uitgevoerd en alles draait weer uitstekend :)

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:12
Bruzski schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:11:
Weten jullie of er iets veranderd is bij KPN? ik krijg na gisteravond een verbindingsfout met mijn KPN box, ik heb zojuist dpkg-reconfigure -p medium udm-iptv uitgevoerd en alles draait weer uitstekend :)
Hier nog geen probleem gehad 😬

Update
@Bruzski Heb je de UDM Pro pas ge-update? Ik las in een ander forum dat iemand met een UDM SE dezelfde symptomen had na een update met zijn tv kastjes. Hij gaf dezelfde oplossing aan die jij hebt toegepast.

[ Voor 23% gewijzigd door Huub- op 29-11-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

Huub- schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:23:
[...]

Hier nog geen probleem gehad 😬

Update
@Bruzski Heb je de UDM Pro pas ge-update? Ik las in een ander forum dat iemand met een UDM SE dezelfde symptomen had na een update met zijn tv kastjes. Hij gaf dezelfde oplossing aan die jij hebt toegepast.
Nee, geen update toegepast, kpn box werkte gisteravond nog prima, vreemd. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHill
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-03 16:51
Bruzski schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:11:
Ik had hier gisterenavond precies hetzelfde. Foutcode 303. Tot 2x toe de stroom van de KPN box moeten halen, toen bleef het weer werken.

BF1: Karnovski_NL | Canon 50D - Canon 17-55 2.8 - Canon 70-200 F4L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik had vanaf in ieder geval afgelopen zaterdag ook een issue, foutmelding 400 (verbinding verbroken); één seconde beeld/geluid daarna bevriest het en verschijnt de foutmelding. Bij zender wisselen hetzelfde.

Ik heb de configuratie uitgelezen en kreeg te zien dat er geen LAN Interfaces waren geselecteerd (zie hieronder). Het opnieuw runnen van het configuratie-script en het weer selecteren van de juiste LAN Interface (let op waar de asterix staat, selecteren met spatiebalk) loste het probleem op.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
=== Configuration ===
WAN Interface: eth8
WAN VLAN: 4 (dev iptv)
WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG")
WAN Ranges: 213.75.0.0/16  217.166.0.0/16
LAN Interfaces:
IGMP Proxy quickleave disabled: false
IGMP Proxy debug: true

[ Voor 36% gewijzigd door Cocytus op 05-12-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menaze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 07:27
Weet iemand hier of het tv lampje brand op de KPN Box 12 ook al heb je geen tv abonnment?

Na een grote stroomstorig werkt glasvezel via de UDM Pro erg slecht.
Bij het testen of dit ook het geval was bij de Box 12 zag ik het tv lampje branden en aangezien ik juist geen tv had genomen om dat dit voor problemen zorgt bij de UDM Pro vroeg ik me af of dit het probleem kon zijn.

Via de Box 12 was de verbinding wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpardaSpeed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-04 16:51
Hoi,

Allereerst super bedankt voor het script, werkt perfect!
Ik heb enkel alleen nog een vraagje, op de TV-kastjes van kpn staat ook youtube op.
Omdat mijn mobiele telefoons verbonden zijn met een ander Vlan als het TV Vlan kan ik niet een filmpje casten naar het TV-kastje van KPN.
Is hier een mogelijkheid voor dat dit gedeelte wel samen kan werken?

Alvast bedankt.

RuudBoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19
SpardaSpeed schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:44:
Hoi,

Allereerst super bedankt voor het script, werkt perfect!
Ik heb enkel alleen nog een vraagje, op de TV-kastjes van kpn staat ook youtube op.
Omdat mijn mobiele telefoons verbonden zijn met een ander Vlan als het TV Vlan kan ik niet een filmpje casten naar het TV-kastje van KPN.
Is hier een mogelijkheid voor dat dit gedeelte wel samen kan werken?

Alvast bedankt.
Probeer het eens met mDNS.

https://www.reddit.com/r/...erly_setup_printing_with/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpardaSpeed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-04 16:51
Bedankt Jadjong, ik zal dit eens proberen.

Weet iemand toevallig of je de nieuwe kastjes van kpn ook kunt gebruiken zonder problemen? (KPN+)
KPN kastje

RuudBoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
SpardaSpeed schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:02:
Bedankt Jadjong, ik zal dit eens proberen.

Weet iemand toevallig of je de nieuwe kastjes van kpn ook kunt gebruiken zonder problemen? (KPN+)
KPN kastje
Ding werkt over wifi, is dan hopelijk geen multicast en werkt op elke netwerkswitch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 23:19
Dat zou wel erg mooi zijn. Laatst bij mijn ouder Ziggo geinstalleerd, en dat is zoveel makkelijker met die nieuwe Wifi/Ethernet kastje. Modem in bridge, Unifi erachter en elke TV zijn eigen (mini) kastje op dezelfde infrastructuur plug & play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:22
De nieuwe (Android) ontvanger werkt inderdaad zonder vlan-tagging. Ik heb hem hier draaien als test voor hij officieel gelanceerd werd.

Ik neem aan dat we inmiddels informatie hierover mogen delen gezien hij officieel is aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 23:19
En maakt het voor de kwaliteit van het beeld nog uit of hij wel of geen vlan tagging gebruikt? Ik gebruik nu de app (op Google TV) en de ontvanger staat nog in het plastic, maar begreep dat deze oplossing voor KPN betere kwaliteit beeld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
Technisch niet getest, maar wij vinden de beeldkwaliteit van de box beter dan de app's (Samsung Tizen & Philips Android). Ook zijn er minder haperingen voor het laden. Met name op de Android televisie zien wij regelmatig haperingen (hiervoor nog geen oplossing gezocht). Wij hebben de voorkeur voor de box (oud en nieuw).

Disclaimer: Volgens de helpdesk van KPN zou er geen kwaliteitsverschil moeten zijn tussen de oude box en de tv app's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
bes-r schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:37:

Disclaimer: Volgens de helpdesk van KPN zou er geen kwaliteitsverschil moeten zijn tussen de oude box en de tv app's.
Dat is deels waar. De Android gebaseerde unicast player hanteert ongeveer dezelfde bitrates als wanneer je TV kijkt via de multicast feed over ADSL. Bij glasvezel is de bitrate ongeveer 2x zo hoog. Of dit ook beter beeld geeft hangt af van de bronkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:54
bes-r schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:37:
De nieuwe (Android) ontvanger werkt inderdaad zonder vlan-tagging. Ik heb hem hier draaien als test voor hij officieel gelanceerd werd.

Ik neem aan dat we inmiddels informatie hierover mogen delen gezien hij officieel is aangekondigd.
Klinkt als heel goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 15:18
Ik heb de nieuwe kastjes en ben erg tevreden over de beeldkwaliteit en geluid bij het kijken van bv NetFlix of Amazon Prime. Mijn tv ondersteund Dolby Vision, en de Android box ondersteund dat nu ook.
Ook tv beeld is gewoon erg goed (glasvezel).
Alleen even wennen aan de interface.

Ik heb de oude 4k tv kastjes gewoon 1-op-1 vervangen door de nieuwe, en werkte gewoon direct.
(Ik heb de v-lan tagging nog niet weggehaald, maar dat zou dus kennelijk nu mogelijk moeten zijn begrijp ik uit bericht hierboven?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
ollem schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:43:
Ik heb de nieuwe kastjes en ben erg tevreden over de beeldkwaliteit en geluid bij het kijken van bv NetFlix of Amazon Prime. Mijn tv ondersteund Dolby Vision, en de Android box ondersteund dat nu ook.
Ook tv beeld is gewoon erg goed (glasvezel).
Alleen even wennen aan de interface.

Ik heb de oude 4k tv kastjes gewoon 1-op-1 vervangen door de nieuwe, en werkte gewoon direct.
(Ik heb de v-lan tagging nog niet weggehaald, maar dat zou dus kennelijk nu mogelijk moeten zijn begrijp ik uit bericht hierboven?)
Heb je die nieuwe kastjes aangevraagd? Nog extra kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bes-r
ollem schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:43:

Yes, die kunnen weg. Ik heb hem eerst in mijn 'main' netwerk geplaatst zonder de aparte vlan te verwijderen.
Dat adviseer ik jou ook, ik heb een test/beta product en kan dus niet met zekerheid zeggen of het bij het eindproduct ook zo is (al zou het een vreemde zet zijn als je nu wel weer een apart vlan nodig hebt).

Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:02

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Werkt udm-iptv ook (stabiel) met de meest recente UDM Pro firmware (2.4.x branch)?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Net de update gedaan naar 1.12.38, opnieuw opgestart en backup gemaakt, toen update naar 2.4.27.
Na her installatie van script werkt iptv weer als vanouds... de /mnt/persistant directory bestaat niet meer dus config backuppen moet ik nog uitzoeken, nu even geen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:24
Rozz schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:11:
Net de update gedaan naar 1.12.38, opnieuw opgestart en backup gemaakt, toen update naar 2.4.27.
Na her installatie van script werkt iptv weer als vanouds... de /mnt/persistant directory bestaat niet meer dus config backuppen moet ik nog uitzoeken, nu even geen tijd.
Ik heb die directory gewoon aangemaakt, is dat te simpel gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

lijkt me niet natuurlijk.....maar er zijn meer directory`s die niet meer staan waar ze eerst stonden, althans, zo lijkt het voor mij.

[ Voor 64% gewijzigd door Rozz op 26-02-2023 12:28 . Reden: typo en meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-05 19:53
Bij mij blijft het beeld helaas haperen, iemand enig idee?

Verbinding is als volgt:

UDM -> UAP-AC- IW -> KPN ding

Alle instructies gevolgd, er is beeld alleen om de zoveel tijd staat het beeld stil en skipt een aantal frames. De Android TV app (via MiBox4) over dezelfde verbinding werkt prima.

Veel dank voor tips!

NB. Probleem deed zich voor op 1.12.33, .38 en nu ook op 2.4

[ Voor 14% gewijzigd door rft80 op 26-02-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHill
rft80 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:47:
Bij mij blijft het beeld helaas haperen, iemand enig idee?

Verbinding is als volgt:

UDM -> UAP-AC- IW -> KPN ding

Alle instructies gevolgd, er is beeld alleen om de zoveel tijd staat het beeld stil en skipt een aantal frames. De Android TV app (via MiBox4) over dezelfde verbinding werkt prima.

Veel dank voor tips!

NB. Probleem deed zich voor op 1.12.33, .38 en nu ook op 2.4
Zelfde probleem hier sinds een paar dagen. Soms zelfs helemaal uitval met code 303. UDM Pro nog op 1.12.38, ik wil eerst updaten naar 2.4 en er dan wat verder induiken.
Van het weekend ging dat KPN ding trouwens wel updaten, heeft dat er iets mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHill
Ik heb een upgrade gedaan naar 2.4.27. Gisteren ging tv kijken de hele dag zonder storing (tv, Netflix en Youtube). Toen ik 's avonds Prime aan zette kreeg ik na een paar minuten een 300 foutmelding. Na enige tijd ging het weer goed maar niet verder getest. Via het diagnose command zag ik niets vreemds. Weet iemand waar de volledige logs staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerbenp
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:49
Bor schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:08:
Werkt udm-iptv ook (stabiel) met de meest recente UDM Pro firmware (2.4.x branch)?
Ja, draait stabiel met de laatste versie (3.0.1) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

Bor schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:08:
werkt uitstekend op mijn udmp met firmware v2.5.17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndgeurts
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-05 20:16
bes-r schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:37:

Betekent dit dan dat als ik straks deze Android tv kastjes krijg er geen igmp snooping meer nodig is voor de tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
berndgeurts schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 07:44:
[...]

Betekent dit dan dat als ik straks deze Android tv kastjes krijg er geen igmp snooping meer nodig is voor de tv?
Goede vraag! Ik heb het test-kastje inmiddels teruggestuurd. Igmp stond bij mij standaard aan. Ik heb niet veel getest behalve de vlan-tagging. Helaas niet meer aan gedacht om dit te testen :$

Wellicht weet iemand het die het kastje inmiddels officieel in gebruik heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Even een crosspost ivm ruis over wel of geen IGMP/vlantagging. Voor de multicast streams heb je nog steeds IGMP-proxy/vlan4 nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door stormfly op 10-04-2023 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-05 20:49
heb inmiddels een beetje gespeeld met de hdplus toggle in info. als de proxy niet draait werkt de hd
plus toggle niet. na het herinstalleren van de scripting en reboot loopt de proxy weer als voorheen. de kwaliteit is het geklooi mijns inziens wel waard. heb de IPTV toggles aan de netwerk kant van de unifi uitgeschakeld. multicast werkt nog onafhankelijk van het script, viel me meteen op na de installatie van de laatste early access update, dat de tv kwaliteit wat minder was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
In de recente update van de UNIFI network applicatie, versie 7.4.156, hebben ze nu ook support voor IPTV toegevoegd: "Added support for IPTV through IGMP Proxy (requires UXG or a UniFi Gateway Console)."

In mij UDMP zie dat er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rKigJSwmPXOwZrHni1Ast9HlS4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PMFpMRZz4A6EFkPybjHE7meI.png?f=user_large

Heeft iemand hier al (succesvol) mee getest en is het gelukt om dit werkend te krijgen zonder het script van @fabianishere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-05 11:59
Huub- schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:50:
In de recente update van de UNIFI network applicatie, versie 7.4.156, hebben ze nu ook support voor IPTV toegevoegd: "Added support for IPTV through IGMP Proxy (requires UXG or a UniFi Gateway Console)."

In mij UDMP zie dat er als volgt uit:
[Afbeelding]

Heeft iemand hier al (succesvol) mee getest en is het gelukt om dit werkend te krijgen zonder het script van @fabianishere?
Sinds vandaag overgestapt van Ziggo naar KPN.
Setup: Unifi Dream machine (geen pro), unifi 24 switch en 2 unifi AP.
Vanavond eerst alle software/firmware geüpdatet, kennelijk liep ik wat achter.

Het enige dat ik heb gedaan is de KPN BOX met ethernet aangesloten op de WAN poort van de UDM. Vervolgens bij instellingen IPTV aangevinkt. Geen speciale tools van @fabianishere. Geen netwerkinstellingen aangepast.
Alles werkt out of the box met standaard firmware: tv en internet. Een aangename verrassing. Alleen bij tv kijken geen geluid, maar dat ligt mogelijk aan de reciever (ga ik van de week mee aan de slag).

Edit: TV box is aangesloten met ethernet als volgt: TV box-> switch-> unifi switch ->UDM-> KPN box 12.

[ Voor 3% gewijzigd door Menno1234 op 07-06-2023 21:27 ]

Alles van Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
Menno1234 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:26:
[...]

Het enige dat ik heb gedaan is de KPN BOX met ethernet aangesloten op de WAN poort van de UDM. Vervolgens bij instellingen IPTV aangevinkt. Geen speciale tools van @fabianishere. Geen netwerkinstellingen aangepast.
Alles werkt out of the box met standaard firmware: tv en internet. Een aangename verrassing. Alleen bij tv kijken geen geluid, maar dat ligt mogelijk aan de reciever (ga ik van de week mee aan de slag).

Edit: TV box is aangesloten met ethernet als volgt: TV box-> switch-> unifi switch ->UDM-> KPN box 12.
Okay maar dan heb je het modem van KPN er tussen die beide VLANs aankan, ik maak geen gebruik van het KPN modem en haal glas direct naar mijn UDMP, dan is het nog (niet) mogelijk..
Mooi dat het voor jouw werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbaman
Huub- schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:36:
[...]

Okay maar dan heb je het modem van KPN er tussen die beide VLANs aankan, ik maak geen gebruik van het KPN modem en haal glas direct naar mijn UDMP, dan is het nog (niet) mogelijk..
Mooi dat het voor jouw werkt :)
Begrijp ik daaruit dat het nieuwe vinkje waar hierboven over gesproken wordt niet helpt en Fabian z'n tool nog steeds nodig is wanneer je de UDM Pro rechtstreeks op het glas aansluit?

Ik loop wat versies achter omdat ik elke keer bang ben m'n IPTV te slopen en daarmee de woede van de baas op de hals te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
Robbaman schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:01:
[...]

Begrijp ik daaruit dat het nieuwe vinkje waar hierboven over gesproken wordt niet helpt en Fabian z'n tool nog steeds nodig is wanneer je de UDM Pro rechtstreeks op het glas aansluit?
Klopt, script van Fabian is nog steeds nodig, als je geen modem gebruikt van KPN.
Fabian heeft het wel behoorlijk makkelijk gemaakt, dus die heb je er zo op staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 10:47
Kleine nuance...

als je de TV+ box hebt, dan is het niet perse nodig.
Dat doosje zal proberen via VLAN 4 de stream op te starten, lukt dit niet dan valt ie terug op een uni-cast stream (die iets lagere kwaliteit heeft)
Dus sommige mensen rapporteren hier op de verschillende fora dat het allemaal wertk zonder aangepaste instellingen, dat komt dus hierdoor.

Heb je geen TV+ of wil je de hoogste kwaliteit, dan moet je dus op de UDM (PRO) | (PRO SE) het Fabian script draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Menno1234 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:26:
[...]

Je kijkt dan TV via unicast, je kunt een snellere zap ervaring krijgen als je ook de kwaliteit op unicast zet. Als je echt mooi beeld wilt dan moet je de kwaliteit op "automatisch" zetten en zal hij proberen via multicast een stream te starten. Voordat dat beeld geeft dien je wel het script van Fabian geïmplementeerd te hebben.

De vraag is welke kwaliteit en zap snelheid wil je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
hermanh schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:11:
Kleine nuance...

als je de TV+ box hebt, dan is het niet perse nodig.
Dat doosje zal proberen via VLAN 4 de stream op te starten, lukt dit niet dan valt ie terug op een uni-cast stream (die iets lagere kwaliteit heeft)
Dus sommige mensen rapporteren hier op de verschillende fora dat het allemaal wertk zonder aangepaste instellingen, dat komt dus hierdoor.

Heb je geen TV+ of wil je de hoogste kwaliteit, dan moet je dus op de UDM (PRO) | (PRO SE) het Fabian script draaien.
Dat klopt voor TV+ heb je het script niet nodig van Fabian. TV+ is voor nieuwe klanten en komt later ook beschikbaar voor bestaande klanten. Je kunt eventueel ook de KPN app op je SmartTV of nieuwe Google Chromecast installeren, dan kun je ook zonder het script van Fabian (KPN) TV kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 10:47
Huub- schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:28:
[...]

Dat klopt voor TV+ heb je het script niet nodig van Fabian. TV+ is voor nieuwe klanten en komt later ook beschikbaar voor bestaande klanten. Je kunt eventueel ook de KPN app op je SmartTV of nieuwe Google Chromecast installeren, dan kun je ook zonder het script van Fabian (KPN) TV kijken.
Dat klopt je kunt inderdaad gebruik maken van verschillende apps. Echter zie ik toch functionele verschillen.
Als ik de android TV app gebruik op mijn Nvidia shield dan heb ik niet dezelfde replay tv content toegang dan middels de TV+ box.
Dus zit er een wezenlijk verschil in de content. (mogelijk te maken met DRM praktijken van de leveranciers)

Vandaar dat ik in mijn situatie gewoon de UDM Pro SE met Fabian's script hebt gepimpt om vol gebruik te maken van alle diensten. Ik zie op mijn UHD tv ook wel een klein kwaliteits verschil tussen originele streams via VLAN 4 en de mindere unicast streams.

Dat gezegd hebbende de TV+ doos is nog steeds erg beta in usability. Elke dag heb ik nog steeds streams die niet goed op gang komen, of bijvoorbeeld een disney+ app die ineens weigert om streams op te starten.
Zet ik mijn 'old faithfull' shield aan dan gaan alle OTT streams absoluut perfect en loopt ook alle live streams van KPN prima en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
hermanh schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Dat klopt je kunt inderdaad gebruik maken van verschillende apps. Echter zie ik toch functionele verschillen.
Als ik de android TV app gebruik op mijn Nvidia shield dan heb ik niet dezelfde replay tv content toegang dan middels de TV+ box.
Dus zit er een wezenlijk verschil in de content. (mogelijk te maken met DRM praktijken van de leveranciers)

Vandaar dat ik in mijn situatie gewoon de UDM Pro SE met Fabian's script hebt gepimpt om vol gebruik te maken van alle diensten. Ik zie op mijn UHD tv ook wel een klein kwaliteits verschil tussen originele streams via VLAN 4 en de mindere unicast streams.

Dat gezegd hebbende de TV+ doos is nog steeds erg beta in usability. Elke dag heb ik nog steeds streams die niet goed op gang komen, of bijvoorbeeld een disney+ app die ineens weigert om streams op te starten.
Zet ik mijn 'old faithfull' shield aan dan gaan alle OTT streams absoluut perfect en loopt ook alle live streams van KPN prima en stabiel.
Ik moet zeggen dat de nieuwe versie van Chromecast ook stabiel loopt. Natuurlijk is het niet een Nvidia shield, maar ben zeer tevreden. Overigens heb ik nog wel het script draaien van Fabian op mijn UDMP.
De Chromecast draait in mij normale IOT VLAN :) en niet in VLAN4 ((KPN IPTV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksprout
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-02-2024
@fabianishere with latest EA firmware on UDM Pro (UDM Pro v3.1.9) im getting an error. iptv always just reinstalls after each update but this one said:

/tmp/udm-iptv.config.LpIOai: 136: .: cannot open /usr/lib/udm-iptv/profiles/kpn.profile: No such file
udm-iptv failed to preconfigure, with exit status 2
Selecting previously unselected package igmpproxy.
(Reading database ... 103493 files and directories currently installed.)
Preparing to unpack .../igmpproxy_0.3-1_arm64.deb ...
Unpacking igmpproxy (0.3-1) ...
Selecting previously unselected package udm-iptv.
Preparing to unpack .../tmp.MJNyTLsljP/udm-iptv.deb ...
Unpacking udm-iptv (3.0.1) ...
Setting up igmpproxy (0.3-1) ...
Setting up udm-iptv (3.0.1) ...

Error with status check is:

● udm-iptv.service - IPTV support for the UniFi Dream Machine
Loaded: loaded (/lib/systemd/system/udm-iptv.service; enabled; vendor preset: enabled)
Active: activating (auto-restart) (Result: signal) since Thu 2023-06-15 13:13:52 CEST; 3s ago
Process: 1231194 ExecStart=/usr/lib/udm-iptv/udm-iptvd start (code=killed, signal=KILL)
Main PID: 1231194 (code=killed, signal=KILL)
CPU: 169ms

Anyone else struggling with this?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fakeyluke
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-06-2024
Ik overweeg om over te stappen naar KPN. Ik heb momenteel enkel T-Mobile internet glasvezel en daarnaast NLZiet. Qua stabiliteit werkt dat perfect met mijn eenvoudige Unifi-netwerk. Ik heb nog nooit storing ervaren en ik werk altijd thuis.

Ik heb een UDM Pro SE die direct is aangesloten op glasvezel via de SFP+ poort (geen mediaconverter ertussen). De WAN staat ingesteld op VLAN ID 300, omdat bij het nieuwe platform van T-Mobile allemaal (IPTV en internet) over één VLAN loopt.

Ik heb nu een aantal topics gelezen over KPN ervaringen, ook icm Unifi / UDM. Het is mij niet helemaal duidelijk wat de beste optie is qua aansluiting. Ik ben geen netwerk techneut en termen als unicast en multicast zeggen mij niet zoveel. Ik overweeg de onderstaande opties om de boel aan te sluiten en vraag mij af wat in jullie ogen het beste is.

1. Met behulp van een managed switch (of direct op de UDM Pro SE als dat kan) de poorten taggen met de juiste VLANs en dan de tv aansluiten op die switch en enkel internet vlan doorlaten naar udm pro se. Zoiets had ik destijds met het oude T-Mobile platform.

2. De KPN experia box gebruiken. De tv daarop aansluiten en dan gwn de wifi e.d. uitzetten op de kpn box en het internet aansluiten op de udm. Maar dan gebruik je de experia box nog steeds als router dus weet nie of dat lekker werkt

3. De glasvezel (of utp vanuit converter van kpn) direct op de udm aansluiten. De wan poort taggen met vlan 6 en dan het script van fabianishere installeren. Ik snap alleen niet helemaal hoe dat onder water werkt. Zorgt dat script ervoor dat de wan poort met 6 en 4 getagd wordt? Of hoe krijgt dat script IPTV (vlan 4) precies werkend als ik de inkomende poort met vlan 6 getagd heb.

Hopelijk kan iemand mij wat meer toelichting geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:57
Darksprout schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:17:
@fabianishere with latest EA firmware on UDM Pro (UDM Pro v3.1.9) im getting an error. iptv always just reinstalls after each update but this one said:

/tmp/udm-iptv.config.LpIOai: 136: .: cannot open /usr/lib/udm-iptv/profiles/kpn.profile: No such file
udm-iptv failed to preconfigure, with exit status 2
Selecting previously unselected package igmpproxy.
(Reading database ... 103493 files and directories currently installed.)
Preparing to unpack .../igmpproxy_0.3-1_arm64.deb ...
Unpacking igmpproxy (0.3-1) ...
Selecting previously unselected package udm-iptv.
Preparing to unpack .../tmp.MJNyTLsljP/udm-iptv.deb ...
Unpacking udm-iptv (3.0.1) ...
Setting up igmpproxy (0.3-1) ...
Setting up udm-iptv (3.0.1) ...

Error with status check is:

Loaded: loaded (/lib/systemd/system/udm-iptv.service; enabled; vendor preset: enabled)
Active: activating (auto-restart) (Result: signal) since Thu 2023-06-15 13:13:52 CEST; 3s ago
Process: 1231194 ExecStart=/usr/lib/udm-iptv/udm-iptvd start (code=killed, signal=KILL)
Main PID: 1231194 (code=killed, signal=KILL)
CPU: 169ms

Anyone else struggling with this?
I had the same problem on my UDR, but when running
code:
1
udm-iptv reconfigure
it configures just fine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:57
Op 3.1.11 verschijnt een nieuwe error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
root@UDR:~# sh -c "$(curl https://raw.githubusercontent.com/fabianishere/udm-iptv/master/install.sh -sSf)"
Downloading packages...
Installing packages...
Hit:1 http://security.debian.org/debian-security bullseye-security InRelease
Hit:2 http://deb.debian.org/debian bullseye InRelease
Get:3 http://deb.debian.org/debian bullseye-updates InRelease [44.1 kB]
Get:4 http://deb.debian.org/debian bullseye-backports InRelease [49.0 kB]
Err:5 https://apt-release-candidate.artifacts.ui.com bullseye InRelease
  401   [IP: 54.190.16.34 443]
Err:6 https://apt-beta.artifacts.ui.com bullseye InRelease
  401   [IP: 54.190.16.34 443]
Hit:7 https://apt.artifacts.ui.com bullseye InRelease
Reading package lists...
E: Failed to fetch https://apt-release-candidate.artifacts.ui.com/dists/bullseye/InRelease  401   [IP: 54.190.16.34 443]
E: The repository 'https://apt-release-candidate.artifacts.ui.com bullseye InRelease' is no longer signed.
E: Failed to fetch https://apt-beta.artifacts.ui.com/dists/bullseye/InRelease  401   [IP: 54.190.16.34 443]
E: The repository 'https://apt-beta.artifacts.ui.com bullseye InRelease' is no longer signed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
fakeyluke schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:46:

Hopelijk kan iemand mij wat meer toelichting geven :)
Blijf lekker bij T-mobile. Geen pppoe gedoe voor internet en geen multicast routing voor TV benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jadjong schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:39:
[...]

Blijf lekker bij T-mobile. Geen pppoe gedoe voor internet en geen multicast routing voor TV benodigd.
Valide punt, of je stapt over op pfSense met een zelfbouw router of appliance van ze. Dan gaat er ook een wereld van comfort en stabiliteit voor je open. Coole packages, letsencrypt certs, reverse proxy, ups integratie en ga maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
En dan update KPN weer iets waardoor je twee avonden aan het troubleshooten bent terwijl iemand anders zuchtend herhalingen via Netflix op de iPad kijkt. Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet.... Of hang dat Experia ding er tussen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• second2falcon
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-02-2024
Hoe zit het nu eigenlijk met de UDM Pro achter de ExperiaBox in een DMZ? (ExperiaBox ertussen vanwege VDSL aansluiting)

Ik heb deze guide (https://dawnbringer.net/b...uiti-usg-kpn-experia-iptv) gebruikt, en heb het internet op VLAN 100 aan de praat gekregen, maar nu krijg ik IPTV onafhankelijk van wat ik probeer niet aan de praat.

Met factory settings van de UDMP en dan alleen IGMP Snooping en mDNS aan werkt IPTV, maar het internet niet. Zijn er guides die ik kan gebruiken?

Ik heb al geprobeerd
- IPTV via de default LAN te sturen
- Fabians script (ookal is die configuratie gericht op FTTH);

Huidide setup is UDMP achter de ExperiaBox in een DMZ (IPv4) en in de Internet instellingen van de UDMP de static IP die hij in de LAN van de ExperiaBox heeft instellen.

Sorry als dit een beetje een overbodige reactie is, maar ik kom er echt gewoon niet achter wat ik nou moet doen en ik ben ook nog geen expert wat betreft VLANs, maar ik heb geen problemen via SSH dingen in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
second2falcon schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:48:
Hoe zit het nu eigenlijk met de UDM Pro achter de ExperiaBox in een DMZ? (ExperiaBox ertussen vanwege VDSL aansluiting)

Ik heb deze guide (https://dawnbringer.net/b...uiti-usg-kpn-experia-iptv) gebruikt, en heb het internet op VLAN 100 aan de praat gekregen, maar nu krijg ik IPTV onafhankelijk van wat ik probeer niet aan de praat.

Met factory settings van de UDMP en dan alleen IGMP Snooping en mDNS aan werkt IPTV, maar het internet niet. Zijn er guides die ik kan gebruiken?

Ik heb al geprobeerd
- IPTV via de default LAN te sturen
- Fabians script (ookal is die configuratie gericht op FTTH);

Huidide setup is UDMP achter de ExperiaBox in een DMZ (IPv4) en in de Internet instellingen van de UDMP de static IP die hij in de LAN van de ExperiaBox heeft instellen.

Sorry als dit een beetje een overbodige reactie is, maar ik kom er echt gewoon niet achter wat ik nou moet doen en ik ben ook nog geen expert wat betreft VLANs, maar ik heb geen problemen via SSH dingen in te stellen.
In die setup moet je de tv in je experiabox steken.

De overige configuratiescripts gaan niet werken omdat de wan poort van de UDM met vlan 4 tagging in de lan port van je experiabox uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• second2falcon
stormfly schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:37:
[...]

In die setup moet je de tv in je experiabox steken.

De overige configuratiescripts gaan niet werken omdat de wan poort van de UDM met vlan 4 tagging in de lan port van je experiabox uitkomt.
Er is dus echt geen manier met die je IPTV en internet via de UDM zou kunnen laten lopen... |:(
Leikt mij eigenlijk een beetje dom dat het niet kan aangezien ik via de default settings wel IPTV kon krijgen (dan wel met IGMP Snooping en mDNS), en met sommige instellingen internet maar geen IPTV. Dan moet ik eens kijken of dat praktisch überhaupt te doen is. Er zijn hier niet echt mogelijkheden om ethernetkabels/UTP-kabels naar de TV box te trekken. Wij wilden ook een AP boven de TV gaan handen, maar er loopt maar een leiding naar de TV en daar hebben wij net een MoCa adapter op zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
second2falcon schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:54:
[...]

Er is dus echt geen manier met die je IPTV en internet via de UDM zou kunnen laten lopen... |:(
Leikt mij eigenlijk een beetje dom dat het niet kan aangezien ik via de default settings wel IPTV kon krijgen (dan wel met IGMP Snooping en mDNS), en met sommige instellingen internet maar geen IPTV. Dan moet ik eens kijken of dat praktisch überhaupt te doen is. Er zijn hier niet echt mogelijkheden om ethernetkabels/UTP-kabels naar de TV box te trekken. Wij wilden ook een AP boven de TV gaan handen, maar er loopt maar een leiding naar de TV en daar hebben wij net een MoCa adapter op zitten...
Kan misschien wel, moet je vlan 4 ombouwen naar untagged, en dan kan je igmp proxy babbelen met de exoeriabox. Of die box het toelaat dat je een igmp proxy erachter plaatst zal je proefondervindelijke moeten vaststellen. Vergeet niet de igmpproxy upstream interface mee te wijzigen in de nieuwe untagged interface.

Je kan ook twee tplink switches kopen voor samen 50e, en op die manier de kabel splitsen in vlans. Waarbij vlan 1 internet is en de porten van vlan 2 in de EB eindigen.

[ Voor 14% gewijzigd door stormfly op 22-06-2023 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

@fabianishere
Ik heb mn UDM-Pro geupdate van 3.0.20 (werkend iptv) naar 3.1.15 en dan doet iptv het niet.
Even snel gekeken en zag dat de service udm-iptv niet actief was...had geen tijd om verder te troubleshooten en dacht ik zet de 3.0.20 terug...dat lukte maar nog steeds is de service niet actief.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
root@UDM-Pro:~# systemctl status udm-iptv
     Active: activating (auto-restart) (Result: exit-code) since Fri 2023-07-28 10:55:33 CEST; 4s ago
    Process: 26785 ExecStart=/usr/lib/udm-iptv/udm-iptvd start (code=exited, status=255/EXCEPTION)
   Main PID: 26785 (code=exited, status=255/EXCEPTION)
        CPU: 194ms
root@UDM-Pro:~# udm-iptv diagnose
Please share the following output with the developers:
=== Configuration ===
WAN Interface: eth8
WAN VLAN: 4 (dev iptv)
WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG")
WAN Ranges: 213.75.0.0/16  217.166.0.0/16
LAN Interfaces: br4
IGMP Proxy quickleave disabled: false
IGMP Proxy debug: false
=== IP Link and Route ===
=== Service Logs ===
Jul 28 10:56:14 UDM-Pro udm-iptvd[31958]: udhcpc: sending select for 10.230.106.171
Jul 28 10:56:14 UDM-Pro udm-iptvd[31958]: udhcpc: lease of 10.230.106.171 obtained, lease time 3600
Jul 28 10:56:15 UDM-Pro udm-iptvd[31813]: NATing IPTV network ranges (if necessary)
Jul 28 10:56:15 UDM-Pro udm-iptvd[31813]: Creating static routes (if necessary)
Jul 28 10:56:15 UDM-Pro udm-iptvd[31813]: Setting up IGMP Proxy
Jul 28 10:56:15 UDM-Pro udm-iptvd[31813]: Using igmpproxy...
Jul 28 10:56:15 UDM-Pro udm-iptvd[31813]: Starting IGMP Proxy
Jul 28 10:56:15 UDM-Pro igmpproxy[31813]: MC-Router API already in use; Errno(98): Address already in use
Jul 28 10:56:15 UDM-Pro systemd[1]: udm-iptv.service: Main process exited, code=exited, status=255/EXCEPTION
Jul 28 10:56:15 UDM-Pro systemd[1]: udm-iptv.service: Failed with result 'exit-code'.

Na diverse restarts nog steeds niet...terwijl hij voorheen wel gewoon werkte, wat doe ik fout? HELP :?

UPDATE:
Een software reboot werkt dus niet, wat wel werkte is de stekker eruit en er weer in, dan weer alles opstarten.
Voor de volgende die de uprgrade gaat uitvoeren, laat ik bovenstaande staan... :*)
(en ik zit nu nog op 3.0.20 totdat ik meer tijd heb om problemen op te lossen mocht het weer fout na de upgrade)

[ Voor 7% gewijzigd door Rozz op 28-07-2023 11:17 . Reden: opgelost door stekker eruit / erin ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
@Rozz Had je deze ook gezien: https://github.com/fabianishere/udm-iptv/issues/102
en deze: https://github.com/fabianishere/udm-iptv/issues/63

[ Voor 26% gewijzigd door Huub- op 28-07-2023 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Nee niet naar gezocht ook, dank je wel Huub,
Maar ik werd getriggerd door:
code:
1
Jul 28 10:56:15 UDM-Pro igmpproxy[31813]: MC-Router API already in use; Errno(98): Address already in use

en besloot daarom gewoon de stekker eruit te halen....dit was mijn oplossing...bij een "software reboot" gaat dus niet de hele UDMP uit en blijft een address in gebruik/hangen.

UPDATE:
Kon het toch niet laten...wederom de update naar 3.1.15 gedaan, opnieuw udm-iptv geinstalleerd en wederom geen IPTV...maar wederom na stekker eruit / erin werkte alles weer zoals het hoort!

[ Voor 21% gewijzigd door Rozz op 28-07-2023 15:08 . Reden: Update naar 3.1.15 wederom opgelost door stekker eruit / erin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbaman
Rozz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:55:
Nee niet naar gezocht ook, dank je wel Huub,
Maar ik werd getriggerd door:
code:
1

en besloot daarom gewoon de stekker eruit te halen....dit was mijn oplossing...bij een "software reboot" gaat dus niet de hele UDMP uit en blijft een address in gebruik/hangen.

UPDATE:
Kon het toch niet laten...wederom de update naar 3.1.15 gedaan, opnieuw udm-iptv geinstalleerd en wederom geen IPTV...maar wederom na stekker eruit / erin werkte alles weer zoals het hoort!
Dus als ik het goed begrijp kan ik dus de UDM-Pro upgraden naar de laatste versie, opnieuw Fabian z'n script draaien en dan werkt de IPTV gewoon nog goed, mogelijk alleen dus na een volledige 'stekker-eruit' reboot?

Ik ben totaal niet handig met Linux en ben dus als de dood om TV thuis te slopen 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
Robbaman schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:43:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kan ik dus de UDM-Pro upgraden naar de laatste versie, opnieuw Fabian z'n script draaien en dan werkt de IPTV gewoon nog goed, mogelijk alleen dus na een volledige 'stekker-eruit' reboot?

Ik ben totaal niet handig met Linux en ben dus als de dood om TV thuis te slopen 😬
Klopt, of je de stekker eruit moet halen weet ik niet, ik heb dat zelf nog niet meegemaakt. Je kunt het systeem ook uitschakelen via een commando en dan na een minuut of iets langer handmatig starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Dit was voor mij ook de eerste keer dat ik echt fysiek de stekker eruit moest halen, hiervoor was een "software" reboot genoeg.
En ja, @Robbaman precies wat Huub hierboven schrijft....je kan de update uitvoeren en dan script, daarna reboot wel/niet via stekker eruit/erin.

Wat ikzelf altijd doe voordat ik een update doe, eerst een restart/reboot, dan een backup, dan de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbaman
Rozz schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:51:
Dit was voor mij ook de eerste keer dat ik echt fysiek de stekker eruit moest halen, hiervoor was een "software" reboot genoeg.
En ja, @Robbaman precies wat Huub hierboven schrijft....je kan de update uitvoeren en dan script, daarna reboot wel/niet via stekker eruit/erin.

Wat ikzelf altijd doe voordat ik een update doe, eerst een restart/reboot, dan een backup, dan de update.
Bedankt voor de info, ik zal het binnenkort dan toch maar eens wagen. Wat ik overigens wel heb is dat ik altijd trouw eerst een backup maak, maar ik werkelijk geen idee heb hoe ik een backup zou moeten terugdraaien als iets het niet meer doet 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Dan hier linkje:
https://help.ui.com/hc/en...anced-Updating-Techniques

Komt er kort op neer dat je vorige OS versie bestand download en dat via ssh weer installaeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-04 13:06
Rozz schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:51:

Helaas werkte deze optie niet voor mij. Ik blijf dezelfde error houden als ik de diagnose tool start.

MC-Router API already in use; Errno(98): Address already in use

Op github is deze error al gemeld.

Nou is het hier niet zo'n heel groot probleem want kan nog tv kijken via de LG webOS app.

zou kpn iets veranderd hebben kwa ip ranges in zijn iptv netwerk?

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fabianishere
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-03-2024
robertobadjo schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:53:
[...]

Helaas werkte deze optie niet voor mij. Ik blijf dezelfde error houden als ik de diagnose tool start.

MC-Router API already in use; Errno(98): Address already in use

Op github is deze error al gemeld.

Nou is het hier niet zo'n heel groot probleem want kan nog tv kijken via de LG webOS app.

zou kpn iets veranderd hebben kwa ip ranges in zijn iptv netwerk?
Het lijkt erop alsof je IPTV support hebt ingeschakeld in de UniFi interface. Dat werkt niet tegelijkertijd met udm-iptv (zoals je kan lezen in de error)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-04 13:06
fabianishere schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:42:
[...]

Het lijkt erop alsof je IPTV support hebt ingeschakeld in de UniFi interface. Dat werkt niet tegelijkertijd met udm-iptv (zoals je kan lezen in de error)
Je hebt gelijk. Heb die over het hoofd gezien.Het werkt weer.

THX! _/-\o_

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adamnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-02 12:03
Huub- schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:28:
[...]

Bij mij werd er overigens niet moeilijk gedaan toen ik KPN als bestaande klant belde met de vraag om de oude box om te ruilen voor een nieuwe box en zo TV+ te verkrijgen vanwege het niet meer hebben van een internetkabel naar de oude box (de nieuwe ondersteunt Wifi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• second2falcon
Ik heb hier niet echt iets over kunnen vinden, daarom vraag ik het hier (ookal past het niet helemaal in dit topic).

Wij heben sinds een tijdje een UDMP thuis achter een experiabox (ivm vDSL). Internet werkt prima en alles (behalve dat soms midden in de nacht de dream machine voor een paar minuten her internet kwijt raakt).

Nu was de vraag, kan ik IPv6 aan de clients achter de dreammachine geven? Mij is het al gelukt om de DreamMachine zelf een IPv6 adres te geven (een local en een non-local, dus 1 fe80::... en 1 2a02:...). Clients krijgen echter alleen een local-link IPv6 adres (fe80::...).

Iemand een idee of het überhaupt kan en als hoe ik verder moet gaan?

Verdere details:
WAN staat op DHCPv6 met een delegation size van 48.
LAN staat op Type = Prefix Delegation; RA = aan; RA priority = high; DHCPv6 range = ::2 en/tot ::7d1; DNS control = auto.

PS: Als een admin van de unifi-forum.nl dit ziet, ik ben tot heden geblokkeerd vanwegen "verdachte spammer". Er is ook geen contact mogelijkheid wanneer je van het forum bent geblokkeerd en via het contact formulier (die ik in een incognito tab moest invullen) heb ik ook nooit iets terug gehoord. Beetje onnozel.

[ Voor 15% gewijzigd door second2falcon op 30-08-2023 13:19 . Reden: Rant over Unifi-Forum.nl ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Is de aanpak zoals beschreven in dit topic nog nodig of werkt KPN inmiddels ook via de native IGMP proxy in de UDM Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Bor schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:30:
Is de aanpak zoals beschreven in dit topic nog nodig of werkt KPN inmiddels ook via de native IGMP proxy in de UDM Pro?
Heeft iemand hier wellicht nog een antwoord op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bor schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:30:
Native proxy werkt niet. Je kan slechts 1 vlan op het wan configureren. Je hebt er 2 nodig voor TV/Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

stormfly schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:36:
[...]

Native proxy werkt niet. Je kan slechts 1 vlan op het wan configureren. Je hebt er 2 nodig voor TV/Internet
Dank voor de verduidelijking. Dus de oplossing zoals hier besproken is nog steeds nodig begrijp ik. Werkt dat nog steeds stabiel gezien er meerdere (grote) firmware updates zijn geweest. Ik lees wisselende verhalen her en der.

[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 09-10-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
Bor schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:02:
[...]

Dank voor de verduidelijking. Dus de oplossing zoals hier besproken is nog steeds nodig begrijp ik. Werkt dat nog steeds stabiel gezien er meerdere (grote) firmware updates zijn geweest. Ik lees wisselende verhalen her en der.
Op mijn UDM Pro werkt het nog steeds stabiel.
Bij FW upgrades moet je alleen even het script opnieuw draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbaman
Bor schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:02:
[...]

Bij mij werkt het super. Ik was ook wat huiverig om nieuwe firmware-updates te draaien, maar vorige week toch maar gedaan (zowel van de UDM Pro zelf als het netwerk-component), toen deed TV het initieel niet meer (zoals verwacht), maar zodra ik het installatiescript opnieuw draaide ging de TV in de kamer ernaast direct weer afspelen.

Het lastigste van het hele proces is onthouden wat ook alweer m'n SSH wachtwoord is 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashandBurn76
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-04 11:10
Zijn er meer mensen die last hebben met KPN IPTV na de werkzaamheden van KPN van afgelopen nacht? Ik heb al een keer geprobeerd om fabian's script opnieuw te draaien en een hard reboot van mijn UDM Pro SE gedaan en daarna een hard reboot van de TV setup box van KPN, maar IPTV doet het nog steeds niet.

Nevermind. Nogmaals het script gedraaid en nu doet IPTV het wel weer.

[ Voor 11% gewijzigd door CrashandBurn76 op 29-11-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Voor ik eventueel KPN bestel; Zijn er hier ook mensen die meerdere tv boxen gebruiken? Werkt dat standaard met het script? Kan je een TV box ook via WIFI gebruiken met dit script? Wat is daar eventueel nog extra voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
Bor schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:10:
Voor ik eventueel KPN bestel; Zijn er hier ook mensen die meerdere tv boxen gebruiken? Werkt dat standaard met het script? Kan je een TV box ook via WIFI gebruiken met dit script? Wat is daar eventueel nog extra voor nodig?
KPN tvbox werkt met een android app en werkt zelfs op je chromecast, geen problemen mee. wel heb ik alle kastjes bedraad aangesloten, wil geen gezeur met mogelijk haperende verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:17
tijgetje57 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:31:
[...]

KPN tvbox werkt met een android app en werkt zelfs op je chromecast, geen problemen mee. wel heb ik alle kastjes bedraad aangesloten, wil geen gezeur met mogelijk haperende verbindingen.
Oh dit is interessant... ik heb nog de 'oude' (1,5 jaar geleden KPN gekregen) TV kastjes, die zijn alleen maar bedraad aan te sluiten. Als je een kastje hebt die ook via WiFi kan, heb je dan nog steeds dat script nodig (ik vermoed van wel)?

En zou ik achter een UDM Pro/SE dan mijn oude fritzbox (7590) kunnen hangen in client mode om die vervolgens alle WiFi te laten afhandelen (heb al een aardig aantal repeaters van Fritzbox met mesh en dat werkt prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
adamnl schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:36:
[...]

Bij mij werd er overigens niet moeilijk gedaan toen ik KPN als bestaande klant belde met de vraag om de oude box om te ruilen voor een nieuwe box en zo TV+ te verkrijgen vanwege het niet meer hebben van een internetkabel naar de oude box (de nieuwe ondersteunt Wifi)
Vraagje, heb je dan nog steeds dat script nodig? Dus werken die nieuwe kastjes ook met VLAN 4 op de WAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbaman
Zoals ik het begrijp werken die Android kastjes net zoals de Android app op je mobiel of op een Shield, helemaal via standaard internet en niet meer via het speciale VLAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Robbaman schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:07:
Zoals ik het begrijp werken die Android kastjes net zoals de Android app op je mobiel of op een Shield, helemaal via standaard internet en niet meer via het speciale VLAN
Kan iemand dit bevestigen? Wat is er in dat geval veranderd dat het dedicated VLAN niet meer nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbaman
Bor schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:15:
[...]

Kan iemand dit bevestigen? Wat is er in dat geval veranderd dat het dedicated VLAN niet meer nodig is?
De oude mediaboxen maken gebruik van multicast verkeer binnen je huisnetwerk. Daarvoor heb je het script nodig. De app maakt gewoon een directe 1-op-1 verbinding met de server zoals alle moderne streamingapps dit vandaag de dag doen.

100% garantie kan ik je niet geven, ik heb nog 'gewoon' de oude box, maar ik heb het bovenstaande meen ik van het KPN forum, maar kan je de exacte bron niet precies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Robbaman schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:07:
Robbaman schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 00:38:
[...]

De oude mediaboxen maken gebruik van multicast verkeer binnen je huisnetwerk. Daarvoor heb je het script nodig. De app maakt gewoon een directe 1-op-1 verbinding met de server zoals alle moderne streamingapps dit vandaag de dag doen.

100% garantie kan ik je niet geven, ik heb nog 'gewoon' de oude box, maar ik heb het bovenstaande meen ik van het KPN forum, maar kan je de exacte bron niet precies geven.
Ok, dank je wel. Ik ben inmiddels wat verder in de zoektocht. KPN zegt dat TV+ via Wifi alleen werkt via de experiabox 12, maar dat is onzin: ze geven alleen geen support als je het via een ander modem doet.

Tevens zie ik dit staan:
KPN TV+ Box en gebruik van eigen apparatuur
Gebruik je eigen apparatuur, bijvoorbeeld een wifirouter of access points van een andere fabrikant? Zorg er dan voor dat het apparaat in ieder geval IGMP snooping heeft. Ook moet het protocol ‘multicast to unicast’ ondersteund worden.

Dat zou betekenen dat alsog dat script nodig is op UDM Pro. Begrijp echt niet waarom een app als NLziet het wel kan gewoon via internet en KPN niet (of waarom ze voor deze techniek hebben gekozen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
jelleeelco schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:13:

Dat zou betekenen dat alsog dat script nodig is op UDM Pro. Begrijp echt niet waarom een app als NLziet het wel kan gewoon via internet en KPN niet (of waarom ze voor deze techniek hebben gekozen).
Het is geen kwestie van kunnen, maar een kwestie van willen. Multicast TV via vlan4 scheelt gewoon heel veel dataverkeer in het netwerk van de provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
jelleeelco schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:13:
Ok, dank je wel. Ik ben inmiddels wat verder in de zoektocht. KPN zegt dat TV+ via Wifi alleen werkt via de experiabox 12, maar dat is onzin: ze geven alleen geen support als je het via een ander modem doet.

Tevens zie ik dit staan:
KPN TV+ Box en gebruik van eigen apparatuur
Gebruik je eigen apparatuur, bijvoorbeeld een wifirouter of access points van een andere fabrikant? Zorg er dan voor dat het apparaat in ieder geval IGMP snooping heeft. Ook moet het protocol ‘multicast to unicast’ ondersteund worden.

De KPN TV+ Box ondersteunt zowel unicast als multicast. Indien multicast niet beschikbaar is (of niet werkt) valt de box terug op unicast. Je kunt ook instellen dat de box alleen unicast gebruikt.

Multicast geeft wel een hogere kwaliteit van de TV streams, dus als je dat belangrijk vindt is het wel de moeite waard om met het script je netwerk te configureren met de juiste IPTV VLAN, routing en IGMP instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
JungleJim schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:02:
[...]

De KPN TV+ Box ondersteunt zowel unicast als multicast. Indien multicast niet beschikbaar is (of niet werkt) valt de box terug op unicast. Je kunt ook instellen dat de box alleen unicast gebruikt.

Multicast geeft wel een hogere kwaliteit van de TV streams, dus als je dat belangrijk vindt is het wel de moeite waard om met het script je netwerk te configureren met de juiste IPTV VLAN, routing en IGMP instellingen.
Ja, dat had ik inmiddels ook begrepen... kan dus best zijn dat mijn huidige iTV kastjes op unicast werken omdat ik er een switch tussen heb die dat hele IGMP snooping niet ondersteund.. (nooit geweten).

Overigens lees ik dit op de support website van Ubiquity, zeer recentlijk geupdate (1 december 2023):

https://help.ui.com/hc/en...-Gateway-IGMP-Proxy-IPTV-

Of was dit al bekend en werkt dat niet met KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
jelleeelco schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:32:
[...]

Ja, dat had ik inmiddels ook begrepen... kan dus best zijn dat mijn huidige iTV kastjes op unicast werken omdat ik er een switch tussen heb die dat hele IGMP snooping niet ondersteund.. (nooit geweten).

Overigens lees ik dit op de support website van Ubiquity, zeer recentlijk geupdate (1 december 2023):

Je hebt meer nodig dan alleen een IGMP proxy en snooping.

Om multicast goed te laten werken moet je ook een bepaalde routering hebben en een WAN interface op VLAN 4. Beide zijn niet in te stellen via de Unifi UI dus vandaar nog steeds de noodzaak voor het script.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

jelleeelco schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:32:
[...]

Zie stormfly in "UDM Pro met KPN FTTH"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
JungleJim schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:37:
[...]

Je hebt meer nodig dan alleen een IGMP proxy en snooping.

Om multicast goed te laten werken moet je ook een bepaalde routering hebben en een WAN interface op VLAN 4. Beide zijn niet in te stellen via de Unifi UI dus vandaar nog steeds de noodzaak voor het script.
Helder, dank voor je snelle antwoord! En mocht het script nou ooit niet meer werken, of dichtgetimmerd worden door Ubiquity. Zijn dit dan mogelijke oplossingen?

- UDM Pro/Se in DMZ achter de Experiabox, tv kastjes aangesloten op Experiabox
of
https://berthub.eu/articl...nteractieve-tv-zelf-doen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
jelleeelco schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:39:
[...]

Helder, dank voor je snelle antwoord! En mocht het script nou ooit niet meer werken, of dichtgetimmerd worden door Ubiquity. Zijn dit dan mogelijke oplossingen?

- UDM Pro/Se in DMZ achter de Experiabox, tv kastjes aangesloten op Experiabox
of
https://berthub.eu/articl...nteractieve-tv-zelf-doen/
DMZ weet ik niet of dat gaat werken, ik heb zelf de Experiabox nooit gebruikt en zou ook niet weten of de Experiabox in DMZ modus alles doorstuurt of alleen het Internet verkeer (WAN VLAN 6).

Het artikel waar je naar linkt doet eigenlijk precies hetzelfde als het script van fabianishere, met als verschil dat het fabianishere script een handige configuratietool heeft en ook andere IPTV providers dan alleen KPN ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
JungleJim schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:43:
[...]

DMZ weet ik niet of dat gaat werken, ik heb zelf de Experiabox nooit gebruikt en zou ook niet weten of de Experiabox in DMZ modus alles doorstuurt of alleen het Internet verkeer (WAN VLAN 6).

Het artikel waar je naar linkt doet eigenlijk precies hetzelfde als het script van fabianishere, met als verschil dat het fabianishere script een handige configuratietool heeft en ook andere IPTV providers dan alleen KPN ondersteunt.
Dank! Maar wat ik bedoelde is dat mocht het script van Fabian niet meer werken, dat we altijd naar de methode van die RPi kunnen overstappen...toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
jelleeelco schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:33:
Dank! Maar wat ik bedoelde is dat mocht het script van Fabian niet meer werken, dat we altijd naar de methode van die RPi kunnen overstappen...toch?
Ik zou verwachten van wel, in principe zou het met elk router-achtig apparaat kunnen werken zolang dat VLANs, een IGMP proxy en een DHCP client ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijgetje57
Ik heb nog wel dat script draaien, maar maak geen gebruik meer van dat aparte vlan.

De kastjes heb ik ingesteld op unicast in het menu.

Alles werkt perfect al maanden.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste