Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-09 16:00
SpardaSpeed schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:52:
Ik moet denk ik nog 1 ding installeren, namelijk de igmpproxy.
Maar hoe installeer ik deze?
Als je de iptv gedeelte van Fabian volgt, komt deze ervanzelf bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:20
Welke gebruik je precies? Zie overal een verschil tussen SM en MM
SM = Single Mode
MM = Multi Mode

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpardaSpeed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-08 15:13
vishal_d schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:43:
[...]

Als je de iptv gedeelte van Fabian volgt, komt deze ervanzelf bij.
sorry maar kom er niet echt aan uit of ik lees er overheen,
Is het gewoon een kwestie van: curl -L https://github.com/pali/igmpproxy.git
en dan: dpkg -i igmpproxy.git

RuudBoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:52
makooy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:07:
[...]

Welke gebruik je precies? Zie overal een verschil tussen SM en MM
SM = Single Mode
MM = Multi Mode
Exact die in mijn post Single Mode dus, aangezien je Simplex van je provider krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Mixpower op 18-08-2021 17:53 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianishere
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-03-2024
SpardaSpeed schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:55:
[...]

sorry maar kom er niet echt aan uit of ik lees er overheen,
Is het gewoon een kwestie van: curl -L https://github.com/pali/igmpproxy.git
en dan: dpkg -i igmpproxy.git
Zie dit gedeelte van de guide: https://github.com/fabian...v.md#configuring-udm-iptv

Je hoeft igmpproxy niet zelf te installeren, dat is allemaal al geregeld in de container die podman automatisch download.

Let op wel dat je deze stappen niet in UniFi OS maar in UbiOS (dus direct na SSH login).

• vishal_d
@SpardaSpeed
Om het even aan te vullen omdat ik het eerst ook niet goed snapte welke command de juiste is...
Gebruik
code:
1
docker pull fabianishere/udm-iptv:1.1
wat je kan terugvinden onder https://hub.docker.com/r/fabianishere/udm-iptv/tags?page=1&ordering=last_updated

@fabianishere
Het lukt mij alleen nog niet om de IPTV werkend te krijgen nadat het kastje een powercycle heeft gehad. De IPTV blijft dan hangen in de provisioning gedeelte op 85% (configuratie ophalen).
Heb jij nog tips hoe je dit hebt weten op te lossen? Ik heb wat gezien over DNS instellingen van KPN die op de experiabox net anders zijn dan het DNS van KPN ?

[ Voor 33% gewijzigd door vishal_d op 19-08-2021 10:54 ]

• fabianishere
vishal_d schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:52:
@SpardaSpeed
Om het even aan te vullen omdat ik het eerst ook niet goed snapte welke command de juiste is...
Gebruik
code:
1
docker pull fabianishere/udm-iptv:1.1
wat je kan terugvinden onder https://hub.docker.com/r/fabianishere/udm-iptv/tags?page=1&ordering=last_updated

@fabianishere
Het lukt mij alleen nog niet om de IPTV werkend te krijgen nadat het kastje een powercycle heeft gehad. De IPTV blijft dan hangen in de provisioning gedeelte op 85% (configuratie ophalen).
Heb jij nog tips hoe je dit hebt weten op te lossen? Ik heb wat gezien over DNS instellingen van KPN die op de experiabox net anders zijn dan het DNS van KPN ?
Dat geeft volgens mij aan dat de NAT regel voor het IPTV netwerk niet werkt.

Wat geven de volgende commands?
code:
1
2
3
podman logs iptv

iptables -t nat -L POSTROUTING

• vishal_d
fabianishere schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:28:
[...]

code:
1
2
3
podman logs iptv

Podman logs iptv zijn er HEEL erg veel aangezien het nu een paar dagen perfect draait. Ik gooi vanavond als ik thuis ben de logs leeg en probeer dan de iptv een powercycle te geven.
IPtables:
code:
1
2
3
4
5
6
# iptables -t nat -L POSTROUTING
Chain POSTROUTING (policy ACCEPT)
target     prot opt source               destination
UBIOS_POSTROUTING_JUMP  all  --  anywhere             anywhere
MASQUERADE  all  --  anywhere             213-75-112-0.dc.kpn.net/21
MASQUERADE  all  --  anywhere             static.kpn.net/16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre PE1PQX
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-03-2024
pjkersten schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:02:

Een paar zaken op een rijtje:
1. KPN heeft drie VLAN's op de WAN interface (RJ45): 4 voor IPTV, 6 voor Internet en nog een voor VoIP (als je die aangevraagd hebt, ik niet)
Nee, KPN heeft VoiP over de zelfde VLAN lopen al internet, n.l. 6.

Zie https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpardaSpeed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-08 15:13
fabianishere schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:28:
[...]

code:
1
2
3
podman logs iptv

Super bedankt!
Command uitgevoerd en een reboot gegeven en toen werkte de tv gelijk.
Heb 2 kastjes en allebei werken ze!
Ben hier echt blij mee, eindelijk die Experiabox de deur uit ;)

RuudBoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
SpardaSpeed schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:31:
[...]
Heb 2 kastjes en allebei werken ze!
Ben hier echt blij mee, eindelijk die Experiabox de deur uit ;)
werkt het ook als de tv kastjes van het stroom haalt en weer opzet? let op dat als het geen verbinding wil maken met opstarten, dat je toch even je experiabox weer uit de doos moet halen..
Ik heb nog geen logs verzameld ivm tijdsnood in me priveleven haha.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fabianishere
Goed nieuws, de nieuwste (beta) firmware voor de UDM/P (versie 1.11.0-14) heeft support voor multicast routing in de stock Linux kernel. Dat betekent dat een custom kernel niet meer nodig is om IGMP Proxy draaiend te krijgen.

Ik heb de IPTV guide inmiddels ook al aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 08:42
fabianishere schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:06:
Goed nieuws, de nieuwste (beta) firmware voor de UDM/P (versie 1.11.0-14) heeft support voor multicast routing in de stock Linux kernel. Dat betekent dat een custom kernel niet meer nodig is om IGMP Proxy draaiend te krijgen.

Ik heb de IPTV guide inmiddels ook al aangepast.
Pagina van ubiquity geeft een 404 :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fabianishere
bvk007 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:57:
[...]

Pagina van ubiquity geeft een 404 :(
Moet je volgens mij voor ingelogd zijn (en mogelijk hebben aangemeld voor hun beta program).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
Degene die de beta willen installeren. Geen idee of je verplicht moet registreren...
https://unifi-forum.nl/on...-machines-1-11-0-14.2311/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlueJag
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-03 21:35
Goed werk Fabian het script. Deze is nu helemaal interactief.

Echter ik moet de FTTP NTU op eth9 aansluiten om een Internet verbinding te krijgen via PPPoE en niet eth8 zoals in jouw beschrijvinh (ik heb XS4All i.p.v. KPN, maar dat zou niet moeten uitmaken). Als ik dan het commando curl -s https://raw.githubusercon...ster/docs/iptv/install.sh | sh start krijg ik de volgende keuze:

1: eth8 [IPv4 Address: None]
2: eth8.6 (VLAN 6) [IPv4 Address: None]
3: eth9 [IPv4 Address: None]
4: ppp0 [IPv4 Address: 61.250.x.xxx] (kruisjes zijn in werkelijkheid cijfers).

Ik zou denken dat je optie 2 moet kiezen. Wat moet ik ingeven? Ik kan intypen wat ik wil, maar er gebeurt daarna niets. Heb ik wellicht geen permissie op het bestand 15-iptv.sh aan te maken in de /mnt/data/on_boot.d/-directory?

[ Voor 20% gewijzigd door TheBlueJag op 03-09-2021 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabianishere
TheBlueJag schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 00:04:
Goed werk Fabian het script. Deze is nu helemaal interactief.

Echter ik moet de FTTP NTU op eth9 aansluiten om een Internet verbinding te krijgen via PPPoE en niet eth8 zoals in jouw beschrijvinh (ik heb XS4All i.p.v. KPN, maar dat zou niet moeten uitmaken). Als ik dan het commando curl -s https://raw.githubusercon...ster/docs/iptv/install.sh | sh start krijg ik de volgende keuze:

1: eth8 [IPv4 Address: None]
2: eth8.6 (VLAN 6) [IPv4 Address: None]
3: eth9 [IPv4 Address: None]
4: ppp0 [IPv4 Address: 61.250.x.xxx] (kruisjes zijn in werkelijkheid cijfers).

Ik zou denken dat je optie 2 moet kiezen. Wat moet ik ingeven? Ik kan intypen wat ik wil, maar er gebeurt daarna niets. Heb ik wellicht geen permissie op het bestand 15-iptv.sh aan te maken in de /mnt/data/on_boot.d/-directory?
Dank voor je bericht! Jouw probleem komt door een probleem in de documentatie met het starten van het installatie script, dat moet nu namelijk als volgt:

code:
1
sh -c "$(curl -s https://raw.githubusercontent.com/fabianishere/udm-kernel-tools/master/docs/iptv/install.sh)"

Ik heb de documentatie meteen aangepast.

Wat betreft de keuzes, in jouw geval moet je het volgende kiezen:
  1. WAN Port: eth9
  2. Is IPTV traffic carried over a separate VLAN? Yes
  3. Enter VLAN ID: 4
  4. Which addresses are used for IPTV traffic? Enter (default)
  5. Which LANs are allowed to receive IPTV traffic? Eigen keuze

[ Voor 11% gewijzigd door fabianishere op 03-09-2021 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-09 21:40

Rozz

I'm an Apogian!!

Gisteren brak op een of ander manier mijn configuratie met custom kernel install nadat het maanden goed gewerkt heeft.
Via DM met Fabian bezig geweest maar lukte nog niet helemaal, deze laaste code aanpassing werkte voor mij ook @fabianishere TOPPER _/-\o_

Meteen ook hier vragen ook voor de rest die met custom kernel aan de gang waren gegaan, moeten we die config/bestanden/kernels nog verwijderen?
Waar dan te beginnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fabianishere
Rozz schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:45:
Gisteren brak op een of ander manier mijn configuratie met custom kernel install nadat het maanden goed gewerkt heeft.
Via DM met Fabian bezig geweest maar lukte nog niet helemaal, deze laaste code aanpassing werkte voor mij ook @fabianishere TOPPER _/-\o_

Meteen ook hier vragen ook voor de rest die met custom kernel aan de gang waren gegaan, moeten we die config/bestanden/kernels nog verwijderen?
Waar dan te beginnen?
Als je het oude bootscript weggooit zou alles in principe goed moeten gaan. Als je wilt kan je ook nog de packages voor de custom kernels verwijderen in UniFi OS:

code:
1
apt remove udm-kernel*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlueJag
Bedankt Fabian, script loopt nu helemaal door. Ik verwarde trouwens port 9 met eth9. Maar port 9 heeft als ID eth8. Ik ben geen netwerkexpert, blijkt maar weer. Ik neem aan dat de LAN met de naam br0, de eerste LAN is? Moet IMGP Snooping bij de LAN instellingen zelf ook aan staan? Ik ga ervan uit, maar zie daar niets over bij de documentatie over de LAN instellingen (Configuring Internal LAN).

Helaas werkt het hier nog niet. Dit weekend maar proberen als iedereen hier op zijn bed ligt. Bij één televisie heb ik trouwens de Ubiquiti UWS Flex Mini. Ben benieuwd of die ook IMGP Snooping ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianishere
TheBlueJag schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:02:
Bedankt Fabian, script loopt nu helemaal door. Ik verwarde trouwens port 9 met eth9. Maar port 9 heeft als ID eth8. Ik ben geen netwerkexpert, blijkt maar weer. Ik neem aan dat de LAN met de naam br0, de eerste LAN is? Moet IMGP Snooping bij de LAN instellingen zelf ook aan staan? Ik ga ervan uit, maar zie daar niets over bij de documentatie over de LAN instellingen (Configuring Internal LAN).

Helaas werkt het hier nog niet. Dit weekend maar proberen als iedereen hier op zijn bed ligt. Bij één televisie heb ik trouwens de Ubiquiti UWS Flex Mini. Ben benieuwd of die ook IMGP Snooping ondersteunt.
Als je IPTV op de default LAN wilt kijken, moet je inderdaad br0 kiezen. Echter raad ik aan om IPTV op een aparte VLAN te zetten, zodat je minder last hebt van netwerk interferentie.

IGMP Snooping moet je ook aanzetten, anders wordt het IPTV verkeer naar alle devices op je LAN gestuurd.

Welke fout krijg je nu bij het kijken van TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlueJag
Alles werkt nu. Het tv-kastje bleef op 85% hangen. Maar ik heb de UDMP herstart na het doen van alle instellingen. Daarna tv-kastje herstart en nu werkt alles. Echt klasse werk Fabian! De Fritz!Box kan uit! Bij één televisie het tv-kastje via de Ubiquiti UWS Flex Mini switch via PoE aangesloten en daarop werkt IPTV ook.

Als ik Internet moet scheiden van IPTV moet ik dan 2 LAN profielen aanmaken:
  • Met VLAN ID 6 voor Internet en IGMP Snooping uit.
  • Met VLAN ID 4 met de instellingen voor IPTV: IPTV, 60, Text, IPTV_RG en Broadcast, 28, IP Address, BROADCAST_ADDRESS en IGMP Snooping aan.
Ieder op zijn eigen subnet? Werken dan alle Internet diensten op het tv-kastje?

[ Voor 31% gewijzigd door TheBlueJag op 03-09-2021 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabianishere
TheBlueJag schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:46:
Alles werkt nu. Het tv-kastje bleef op 85% hangen. Maar ik heb de UDMP herstart na het doen van alle instellingen. Daarna tv-kastje herstart en nu werkt alles. Echt klasse werk Fabian! De Fritz!Box kan uit! Bij één televisie het tv-kastje via de Ubiquiti UWS Flex Mini switch via PoE aangesloten en daarop werkt IPTV ook.

Als ik Internet moet scheiden van IPTV moet ik dan 2 LAN profielen aanmaken:
  • Met VLAN ID 6 voor Internet en IGMP Snooping uit.
  • Met VLAN ID 4 met de instellingen voor IPTV: IPTV, 60, Text, IPTV_RG en Broadcast, 28, IP Address, BROADCAST_ADDRESS en IGMP Snooping aan.
Ieder op zijn eigen subnet? Werken dan alle Internet diensten op het tv-kastje?
Mijn suggestie is om het internet verkeer gewoon te laten gaan over het default LAN netwerk dat UniFi standaard aanmaakt (dus zoals het nu al gaat).

Voor IPTV moet je in de UniFi console dan een apart netwerk aanmaken (In Settings > Networks > Add Network). De VLAN ID of subnet maakt niet uit, zolang je IGMP Snooping aanzet en de DHCP opties instelt.

Vervolgens moet je de poorten die zijn aangesloten aan een decoder instellen op het profiel van je nieuwe IPTV LAN.

Dit gaat enkel om het splitsen van verkeer over meerdere VLAN aan de LAN kant. Beide LANs kunnen gewoon nog bij het internet.

Vergeet trouwens niet de installeer opnieuw te draaien als je besluit een aparte IPTV VLAN aan te maken, zodat je het IPTV verkeer beschikbaar kan maken op de nieuwe VLAN.

[ Voor 5% gewijzigd door fabianishere op 03-09-2021 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickjehh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 09:53
Gisteren de oude situatie (met scripts) vervangen door de nieuwe container en ik moet zeggen dat dit echt vlekkeloos werkt. Complimenten @fabianishere voor de wijze waarop dit allemaal werkt. Nogmaals mijn dank voor alle tijd en energie die je hier in steekt. Ik draai nu de nieuwste (beta) firmware van de UDM-PRO in combinatie met de stock kernel en een aparte IPTV vlan op mijn interne netwerk en dit werkt als een zonnetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul31
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-02-2024
Ik heb een UDM pro SE weten te bemachtigen, Enig idee of deze al inzetbaar is als EB vervanger rechtstreeks aan het NT kastje, of dat de UDM PRO SE nog achter de EB moet worden geplaatst vanwege IPTV en ontbreken van de IGMP proxy installatie mogelijkheid?

[ Voor 15% gewijzigd door Paul31 op 17-09-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-09 21:40

Rozz

I'm an Apogian!!

UDMP is nagenoeg hetzelfde als de UDMP SE….dus ga ervoor!
Met de nieuwe script van Fabian werkt het echt super!
Paul31 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:22:
Ik heb een UDM pro SE weten te bemachtigen, Enig idee of deze al inzetbaar is als EB vervanger rechtstreeks aan het NT kastje, of dat de UDM PRO SE nog achter de EB moet worden geplaatst vanwege IPTV en ontbreken van de IGMP proxy installatie mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul31
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-02-2024
clonen jullie het Mac adres van de EB om met de UDM Pro (SE) om een ppppoe connectie op te zetten met KPN? ik heb beide geprobeerd in de Unifi gui met als user name het Mac adres van de EB xx-xxx-enz@internet en paswd kpn of ppp.
uiteraard gebruik ik van id 6. interface wan port 9 komt even op en lijkt dan geen link te hebben. Als ik het NT kastje uit zet en weer aan blijft de connectie iets langer op (3 sec) en dan valt de link weg.

Wat doe ik verkeerd of werkt de pppoe implementatie op de UDM PRO SE nog niet goed. Via dezelfde port met ipv4 achter de EB komt de link wel op. Ook ben ik benieuwd of iemand het al voorelkaar heeft gekregen om op de SE de IGMP proxy in een container aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronin-1
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-01 15:54
@fabianishere je bent echt een held!!! En ja het script nu de ubnt firmware het in zich heeft is super simpel. Ik zelf had alleen een foutje gemaakt met de DHCP optie door het broadcast adres als txt op te voeren ipv ip adres. Daarna werkt het super makkelijk. Maar.. helaas lijkt het erop dat het mij niet lukt om programma's via "terugkijken" terug te kijken niet. dan komt er een melding in de stb : STB-zap-03 / 40462 - Videoserver niet gevonden. Hebben jullie hier een idee waar ik naar kan kijken of oorzaak??

• TheBlueJag
De melding ‘ STB-zap-03 / 40462 - Videoserver niet gevonden’ had ik ook toen de stroom was uitgevallen en de UDMP opnieuw was opgestart. Op een of andere manier start het het script niet automatisch. Echter het script van Fabian draaien en tv-kastje aan en uit lostte het probleem op. Ik zit nog wel op firmware 1.10.

[ Voor 5% gewijzigd door TheBlueJag op 22-09-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronin-1
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-01 15:54
Ja, bij mij was het juist na een reboot van de UDMP dat hij het wel ging doen.. dus een reboot direct na inrichting was de oplossing.. thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:34
Duurt nog even maar als ik in mei 2022 mn nieuwe woning betrek met fiber is dit het eerste wat ik ga doen met mn udm pro :) helemaal top! thanks

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick1980
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-12-2024
Hoi @fabianishere ,

onder de oude omstandigheden werkte alles geheel naar behoren. Na een stroomstoring ontstond (raadselachtig) het probleem van 400-meldingen. Ik kreeg dit niet opgelost. Daarom uiteindelijk de firmware naar 1.11 geupdatet en het nieuwe script geïnstalleerd. Dat levert verbetering op: na opstarten werkt alles naar behoren! Maarrrrrrrr.....

Na onbepaalde tijd (soms een uur, soms een paar uur, soms een etmaal) gaan de eerste zenders blijven hangen. Andere zenders werken dan nog wel (ook willekeurig welke dat zijn). Op den duur werkt er niets meer. Nadat ik de logging heb ingeschakeld, ontdekte ik in de logs van de IGMP proxy het volgende na het schakelen naar een kanaal dat blijft hangen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Leaving group 224.0.252.140 on interface iptv
can't leave group 224.0.252.140 on interface iptv; Errno(99): Address not available
RECV Membership query   from 192.168.4.1     to 224.0.252.140
The IGMP message was local multicast. Ignoring.
RECV V2 member report   from 192.168.4.131   to 224.0.250.5
Inserted route table entry for 224.0.250.5 on VIF #1
Joining group 224.0.250.5 on interface iptv
can't join group 224.0.250.5 on interface iptv; Errno(19): No such device
RECV Leave message      from 192.168.4.131   to 224.0.0.2
Leaving group 224.0.250.5 on interface iptv
can't leave group 224.0.250.5 on interface iptv; Errno(99): Address not available
RECV Membership query   from 192.168.4.1     to 224.0.250.5
Updated route entry for 224.0.250.5 on VIF #1

Het lijkt wel alsof de interface iptv 'kwijt' is. Maar, "ip link show" laat de device toch echt zien:
code:
1
2
40: iptv@eth8: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default qlen 1000
    link/ether f4:92:bf:88:7a:3a brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

Ik ben echt lost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianishere
dick1980 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:09:
Hoi @fabianishere ,

onder de oude omstandigheden werkte alles geheel naar behoren. Na een stroomstoring ontstond (raadselachtig) het probleem van 400-meldingen. Ik kreeg dit niet opgelost. Daarom uiteindelijk de firmware naar 1.11 geupdatet en het nieuwe script geïnstalleerd. Dat levert verbetering op: na opstarten werkt alles naar behoren! Maarrrrrrrr.....

Na onbepaalde tijd (soms een uur, soms een paar uur, soms een etmaal) gaan de eerste zenders blijven hangen. Andere zenders werken dan nog wel (ook willekeurig welke dat zijn). Op den duur werkt er niets meer. Nadat ik de logging heb ingeschakeld, ontdekte ik in de logs van de IGMP proxy het volgende na het schakelen naar een kanaal dat blijft hangen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Leaving group 224.0.252.140 on interface iptv
can't leave group 224.0.252.140 on interface iptv; Errno(99): Address not available
The IGMP message was local multicast. Ignoring.
Inserted route table entry for 224.0.250.5 on VIF #1
RECV Leave message      from 192.168.4.131   to 224.0.0.2
Leaving group 224.0.250.5 on interface iptv
can't leave group 224.0.250.5 on interface iptv; Errno(99): Address not available
RECV Membership query   from 192.168.4.1     to 224.0.250.5

Het lijkt wel alsof de interface iptv 'kwijt' is. Maar, "ip link show" laat de device toch echt zien:
code:
1
2
40: iptv@eth8: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default qlen 1000
    link/ether f4:92:bf:88:7a:3a brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

Ik ben echt lost...
Wellicht dat de “iptv” interface zijn IP adres verliest of wijzigt. Zie bijvoorbeeld: https://github.com/pali/igmpproxy/issues/60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick1980
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-12-2024
Soms gebeurt het zelfs als de mediabox gewoon aan staat, soms als deze uitstaat. Met het netwerk zelf gebeurt in elk geval he-le-maal niets: alle netwerk-componenten (UDM Pro en switch) staan permanent aan en er wordt geen service of component herstart. Zoals ik al zei is ook de interface gewoon zichtbaar in de lijst.

Als iemand enig idee heeft hoe ik dit kan onderzoeken: graag!

Als (hopelijk tijdelijke) work-around ben ik nog op zoek naar hoe ik het iptv script automatisch elk uur kan uptvoeren (dit lost het probleem tijdelijk op, en de 5 seconden glitch neem ik voor lief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
Hoi @fabianishere ,

Afgelopen week is mijn FTTH verbinding opgeleverd. Ik heb een abbo van glasnet.

Ik heb alles werkend:

- VLAN aangemaakt voor IPTV
- VLAN settings doorgevoerd in switch
- Settop box krijgt ip adres uit het nieuwe IPTV subnet

Op de UDM (non-pro). Heb ik dus 2 br interfaces (br0 (LAN) en br2 (IPTV)

Alleen is er 1 ding wat ik niet helemaal snap. IPTV gaat pas werken als ik in het onboot script, zowel br0 als br2 toesta waar verkeer naar toe mag.

Mijn script ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
IPTV_WAN_INTERFACE="eth4"
IPTV_WAN_RANGES="0.0.0.0/0"
IPTV_WAN_VLAN="37"
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
IPTV_LAN_INTERFACES="br0 br2"

if podman container exists iptv; then
  podman rm -f iptv
fi
podman run --network=host --privileged \
    --name iptv -i -d --restart on-failure:5 \
    -e IPTV_WAN_INTERFACE="$IPTV_WAN_INTERFACE" \
    -e IPTV_WAN_RANGES="$IPTV_WAN_RANGES" \
    -e IPTV_WAN_VLAN="$IPTV_WAN_VLAN" \
    -e IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="$IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS" \
    -e IPTV_LAN_INTERFACES="$IPTV_LAN_INTERFACES" \
    -e IPTV_LAN_RANGES="" \
    fabianishere/udm-iptv

Dus als ik alleen br2 in de IPTV_LAN_INTERFACES variabele zet, werkt het niet. Terwijl dat het enige subnet is waar IPTV naar toe gerouteerd hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianishere
bvk007 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:29:
Hoi @fabianishere ,

Afgelopen week is mijn FTTH verbinding opgeleverd. Ik heb een abbo van glasnet.

Ik heb alles werkend:

- VLAN aangemaakt voor IPTV
- VLAN settings doorgevoerd in switch
- Settop box krijgt ip adres uit het nieuwe IPTV subnet

Op de UDM (non-pro). Heb ik dus 2 br interfaces (br0 (LAN) en br2 (IPTV)

Alleen is er 1 ding wat ik niet helemaal snap. IPTV gaat pas werken als ik in het onboot script, zowel br0 als br2 toesta waar verkeer naar toe mag.

Mijn script ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
IPTV_WAN_RANGES="0.0.0.0/0"
IPTV_WAN_VLAN="37"
IPTV_LAN_INTERFACES="br0 br2"

podman rm -f iptv
fi
    -e IPTV_LAN_RANGES="" \
    fabianishere/udm-iptv

Dus als ik alleen br2 in de IPTV_LAN_INTERFACES variabele zet, werkt het niet. Terwijl dat het enige subnet is waar IPTV naar toe gerouteerd hoeft te worden.
Heb je gecontroleerd of de container een foutmelding geeft in de logs zodra je hem met enkel “br2” in de config start?

Is er trouwens een reden dat de WAN ranges bij jou staan ingesteld op “0.0.0.0/0”? Ik zou het afraden om die range zo ruim in te stellen, aangezien je dan mogelijk je netwerk voor meer dan alleen IPTV openstelt. Ik herinner ook dat IGMP Proxy (dat in de container draait) deze waarde nooit zo leuk vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
fabianishere schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:09:
[...]

Heb je gecontroleerd of de container een foutmelding geeft in de logs zodra je hem met enkel “br2” in de config start?
Nee, nog niet ga ik zometeen checken
Is er trouwens een reden dat de WAN ranges bij jou staan ingesteld op “0.0.0.0/0”? Ik zou het afraden om die range zo ruim in te stellen, aangezien je dan mogelijk je netwerk voor meer dan alleen IPTV openstelt. Ik herinner ook dat IGMP Proxy (dat in de container draait) deze waarde nooit zo leuk vond.
Ik heb simpelweg niet genoeg gegevens gekregen van m'n provider om te weten in welke ranges IPTV valt.

Ze stuurden een screenshot met wat instellingen...maar als ik die overnam werkte het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgaOcKoE_oPNnPpbcdHH2yL_qKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qgq0bXsJ0EiVTHTS82njHbxK.png?f=fotoalbum_large

Ik had dus CIDR 185.24.175.211/31 toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
Ok, nu werkt alleen br2 wel...

Ik ga glasnet nog even bellen voor de WAN range...want "any" ontsluiten is mi niet de oplossing idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
Vandaag dus echt aan het testen (F1 kijken)...wel een paar keer dat het beeld blijft hangen en 1 keer dat ik de proxy moest herstarten.

De foutmelding was (meerdere keren):

Removing MFC: 192.168.2.1 -> 233.89.188.1, InpVIf: 0
MRT_DEL_MFC; Errno(2): No such file or directory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lennartb
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:23
Hier ook zeer regelmatig 400 foutmeldingen (zender niet gevonden). Begint met licht haperen en daarna (kan een paar min later) de melding. Na een hele middag verknald te hebben (en logs uit te spitten) niets gevonden behalve dat ongeveer elk apparaat voorkomt in de proxy. Kwam erachter dat toen ik nagenoeg alle apparaten uit had gezet het wel (blijft) werken.

Uiteindelijk opgelost door de tv ontvanger in zijn eigen vlan te zetten. script aanpassen naar juiste vlan en werkt als een trein! Logs zijn superschoon nu. Zappen lijkt ook sneller maar dat kan aan mij liggen ;) Heb zeker 2 maanden dit probleem gehad…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
Ik had een tplink switch tussen UDM en tv ontvanger zitten...leek er toch op dat de switch roet in het eten gooide die er voor zorgde dat de igmp proxy zichzelf ophing. Ik heb gisteren een aparte kabel getrokken voor de ontvanger en die direct op de 2e poort van de UDM gezet. Tot nu toe lijkt deze stabieler.

@fabianishere , ik heb sinds 2 weken een beperktere ip range gekregen van m'n provider met 1024 adressen. Dus dat is binnen de perken ;)

Ik ondervind nog wel een aantal herstarts van de container...en weet nog niet waarom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk007
Toch weer een aantal keer dat de proxy is gaan hangen en dat ik 'm moest herstarten (Beeld bevriest, en soms hersteld ie zichzelf, soms ook niet en moet ik een handmatige herstart doen)...heeft iemand hier ervaring hoe de igmp proxy container stabieler te krijgen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartb
  • Laatst online: 10:23
bvk007 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:12:
Toch weer een aantal keer dat de proxy is gaan hangen en dat ik 'm moest herstarten (Beeld bevriest, en soms hersteld ie zichzelf, soms ook niet en moet ik een handmatige herstart doen)...heeft iemand hier ervaring hoe de igmp proxy container stabieler te krijgen is?
Wat ik schreef en de oplossing was. TV in eigen vlan hangen. Ik had precies hetzelfde probleem, soms na een kwartier, soms na 5 minuten. Megairritant. Nu kijk ik al 2 weken probleemloos.

Nu je een directe kabel hebt, hoef je helemaal weinig in te stellen.

Probeer eens:
- Nieuw netwerk aanmaken (tv) (bijv 192.168.3.1/24)
- Hier je DHCP options opzetten (broadcast / iptv)
- Je tv ontvanger poort op je UDM op je nieuwe netwerk zetten (netwerkpoort zelf toewijzen aan je nieuwe lan)
- IGMP proxy bridge aanpassen naar die je nieuwe reeks.

Logs zijn megaschoon (enige apparaat is immers die tv ontvanger) en de container is geen 1 keer meer geklapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
Dat is bij mij idd het geval.

Ik had al een tweede netwerk aangemaakt, en deze is toegewezen aan een aparte poort.
Proxy is toegewezen en toch zie ik herstarts (igmp is gisteren herstart)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
# podman logs iptv
udm-iptv: Obtaining IP address for VLAN interface...
udhcpc: started, v1.33.1
udhcpc: sending discover
udhcpc: sending select for 10.11.1.90
udhcpc: lease of 10.11.1.90 obtained, lease time 86400
mv: can't rename '/etc/resolv.conf.18': Resource busy
udm-iptv: NATing IPTV network ranges (if necessary)...
udm-iptv: Setting up igmpproxy..
udm-iptv: Starting igmpproxy..
ifup: interface iptv already configured
#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe firmware (1.11.0-19)? Deze is vannacht bij mij geïnstalleerd...en sindsdien werkt internet niet meer als ik de IGMP proxy draai. Even na een reboot werkt het wel, maar daarna lijkt m'n netwerk over te lopen.

De enige remedie die ik heb is de container stoppen, zorgen dat deze niet meer start bij een Boot. En m'n UDM herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-09 22:54
Hoi @fabianishere, ik ga binnenkort je script gebruik (bij voorbaat dank voor de moeite!) maar heb nog een aantal vragen alvorens ik eraan ga beginnen:
- Bij het opzetten van internet op de WAN poort van de UDM-Pro heb je het over de PPPoE gebruikersnaam van KPN (wij hebben ook KPN). Bedoel je met het MAC adres van de router de geleverd is door KPN of de UDM-Pro?
- De voorbeelden van BROADCAST_ADDRESS voor de DHCP Option snap ik niet helemaal. Ik heb alvast een apart LAN netwerk gemaakt voor IPTV met een Subnet Mask: 192.168.40.1/24. Moet ik dan 192.168.40.255 gebruiken als BROADCAST_ADDRESS bij DHCP Option?
- Hoe kom ik erachter welke LAN_INTERFACES ik moet gebruiken bij de nieuw aangemaakte LAN netwerk of is dit altijd "br0"?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
Cranx schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:19:
Hoi @fabianishere, ik ga binnenkort je script gebruik (bij voorbaat dank voor de moeite!) maar heb nog een aantal vragen alvorens ik eraan ga beginnen:
- Bij het opzetten van internet op de WAN poort van de UDM-Pro heb je het over de PPPoE gebruikersnaam van KPN (wij hebben ook KPN). Bedoel je met het MAC adres van de router de geleverd is door KPN of de UDM-Pro?

Het Mac adres van je experiabox

- De voorbeelden van BROADCAST_ADDRESS voor de DHCP Option snap ik niet helemaal. Ik heb alvast een apart LAN netwerk gemaakt voor IPTV met een Subnet Mask: 192.168.40.1/24. Moet ik dan 192.168.40.255 gebruiken als BROADCAST_ADDRESS bij DHCP Option?

- Klopt :)

- Hoe kom ik erachter welke LAN_INTERFACES ik moet gebruiken bij de nieuw aangemaakte LAN netwerk of is dit altijd "br0"?

Ligt eraan of je een nieuw netwerk hebt aangemaakt voor IPTV, zo ja krijg je een extra interface. Als IPTV over je normale (reguliere) LAN is het het idd br0

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
bvk007 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:17:
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe firmware (1.11.0-19)? Deze is vannacht bij mij geïnstalleerd...en sindsdien werkt internet niet meer als ik de IGMP proxy draai. Even na een reboot werkt het wel, maar daarna lijkt m'n netwerk over te lopen.

De enige remedie die ik heb is de container stoppen, zorgen dat deze niet meer start bij een Boot. En m'n UDM herstarten.
Ik heb m'n UDM teruggezet naar 1.11.0-16, maar dat mocht niet helpen. Bij het starten van de IGMP proxy werkt het internet niet meer...ik zie de proxy wel logging schrijven. Dit is gek, want het heeft gewerkt met deze firmware versie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
IPTV_WAN_RANGES="217.166.224.0/22"
IPTV_WAN_VLAN="37"
IPTV_LAN_INTERFACES="br2"

podman rm -f iptv
fi
    -e IPTV_LAN_RANGES="192.168.2.6/31" \
    fabianishere/udm-iptv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabianishere
bvk007 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:11:
[...]

Ik heb m'n UDM teruggezet naar 1.11.0-16, maar dat mocht niet helpen. Bij het starten van de IGMP proxy werkt het internet niet meer...ik zie de proxy wel logging schrijven. Dit is gek, want het heeft gewerkt met deze firmware versie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
IPTV_WAN_RANGES="217.166.224.0/22"
IPTV_WAN_VLAN="37"

podman rm -f iptv
fi
    -e IPTV_LAN_RANGES="192.168.2.6/31" \
    fabianishere/udm-iptv
Heb je een idee waarom het internet het niet doet?
Werkt DNS niet meer of kun je ook geen extern IP address pingen?

Wellicht zorgt het starten van de container voor een wijziging van de routing table zodanig dat al het uitgaande verkeer over de IPTV VLAN wordt verstuurd (wat natuurlijk niet werkt).

Je zou dat kunnen controleren met behulp van de volgende commando:
code:
1
ip route get 1.1.1.1

Het is dan ook handig om even alle routes te zien:

code:
1
ip route

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
Check! Ik ben mn udm opnieuw aan het opbouwen. Heb zojuist een reset naar factory settings gedaan….

Keep you posted!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk007
@fabianishere , ja je hebt gelijk de Routing table is aangepast na het starten van de container....

Output:

code:
1
2
3
# ip route get 1.1.1.1
1.1.1.1 via 10.11.0.1 dev iptv src 10.11.1.90 uid 0
    cache

code:
1
2
3
4
5
6
# ip route
default via 10.11.0.1 dev iptv metric 383
10.11.0.0/22 dev iptv proto kernel scope link src 10.11.1.90
185.229.52.1 dev ppp0 proto kernel scope link src 185.229.52.178
192.168.1.0/24 dev br0 proto kernel scope link src 192.168.1.1
192.168.10.0/24 dev br10 proto kernel scope link src 192.168.10.1

Na het uitvoeren van:
code:
1
route add default gw 185.229.52.1 ppp0

Werkt het internet weer...maar IPTV werkt niet. De Routing table is dan als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
0.0.0.0         192.168.1.1     255.255.255.0   UG    0      0        0 br0
0.0.0.0         185.229.52.1    0.0.0.0         UG    0      0        0 ppp0
0.0.0.0         10.11.0.1       0.0.0.0         UG    383    0        0 iptv
10.11.0.0       0.0.0.0         255.255.252.0   U     0      0        0 iptv
185.229.52.1    0.0.0.0         255.255.255.255 UH    0      0        0 ppp0
192.168.1.0     0.0.0.0         255.255.255.0   U     0      0        0 br0
192.168.10.0    0.0.0.0         255.255.255.0   U     0      0        0 br10

[ Voor 44% gewijzigd door bvk007 op 06-11-2021 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
Ok, het werkt weer...ik had in de container config een LAN range gedefineerd, by default is deze leeg...en dat schijnt zo te horen.

Thanks dat je me op het goed spoor hebt gezet @fabianishere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGDHUB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-11-2021
Aan wie kan ik de werking ervan uitbesteden tegen betaling?

[ Voor 6% gewijzigd door DGDHUB op 09-11-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:26
DGDHUB schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:27:
Aan wie kan ik de werking ervan uitbesteden tegen betaling?
Ben je er niet uitgekomen mbv het stappenplan? Ik ben dit topic aan het volgen maar heb nog geen UDM omdat ik ook geen techneut ben en me afvraag of ik dit werkend krijg ;)
De USG heb ik werkend gekregen maar daar was meer activiteit in dat topic destijds met updates ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGDHUB
  • Laatst online: 29-11-2021
ZiSE schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:34:
[...]

Ben je er niet uitgekomen mbv het stappenplan? Ik ben dit topic aan het volgen maar heb nog geen UDM omdat ik ook geen techneut ben en me afvraag of ik dit werkend krijg ;)
De USG heb ik werkend gekregen maar daar was meer activiteit in dat topic destijds met updates ed.
Wel nee, heb het werkend met de USG 3P met 1Gbit glas waar ik 180mbit op haal en heb geen zin en tijd meer op het op de UDMP te doen die al sinds aanschaf (6mnd geleden) aan staat niks te doen. Dus paypal, bank, bedrijf whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianishere
ZiSE schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:34:
[...]

Nu de Linux kernel in beta firmware voor de UDM(P) multicast routing ondersteunt, is het configureren van IPTV een stuk makkelijker geworden, aangezien je de kernel niet meer hoeft te vervangen.

Mijn suggestie is om een blik te werpen op de installatie guide (https://github.com/fabianishere/udm-iptv) en kijken of je dat redelijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-07 17:48
Hoe update je (terug van custom kernel of default stock) naar de Early Access 1.11 release? De link op je installatie guide (https://community.ui.com/...f6-41c0-b145-2fbe2db7c278) werkt niet.

Ik wil namelijk nogmaals vanaf scratch beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:26
adamnl schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:08:
Hoe update je (terug van custom kernel of default stock) naar de Early Access 1.11 release? De link op je installatie guide (https://community.ui.com/...f6-41c0-b145-2fbe2db7c278) werkt niet.

Die linkt werkt maar je moet wel ingelogd zijn op ui.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-09 07:12
Kun je met de methode van fabian ook VPN aan het werk krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:47

ChUcKiE

Dus........

Ik wil binnenkort de Dreammachine Pro SE aanschaffen. mijn glas provider is dan Tweak met Canal Digital TV.
Werkt dit dan vergelijkbaar met bovenstaande methode, mof moet ik daar echt wat anders voor configureren?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fabianishere
Huub- schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:50:
Kun je met de methode van fabian ook VPN aan het werk krijgen ?
Bedoel je daarmee IPTV routeren over een VPN? Of wil je gewoon een VPN verbinding opzetten naar jouw UDM(P)?
ChUcKiE schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:57:
Ik wil binnenkort de Dreammachine Pro SE aanschaffen. mijn glas provider is dan Tweak met Canal Digital TV.
Werkt dit dan vergelijkbaar met bovenstaande methode, mof moet ik daar echt wat anders voor configureren?
Ik heb zelf geen Dream Machine Pro SE, maar ik heb even de firmware bekeken en het lijkt erop dat de Dream Machine Pro SE (in tegenstelling tot de niet-SE variant) nog geen support heeft voor multicast routing (als in, de optie IP_MROUTE is niet ingeschakeld in de Linux kernel).

Dat betekent dat het nog niet mogelijk is om igmpproxy te draaien en dus IPTV werkend te krijgen op de Dream Machine Pro SE met de stock kernel. Een custom kernel vereist ook nog wat werk omdat udm-kernel-tools daar op dit moment nog geen support voor heeft.

Ik heb nog een halfbakken in-kernel IGMP proxy implementatie liggen, maar heb dat project in de ijskast gezet nadat Ubiquiti eindelijk multicast routing toevoegde aan de stock kernel van de UDM(P). Wellicht is dat toch nog van waarde voor UDM(P)-SE eigenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
[quote]fabianishere schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:33:
[...]

Bedoel je daarmee IPTV routeren over een VPN? Of wil je gewoon een VPN verbinding opzetten naar jouw UDM(P)?

[...]

Hiermee bedoel ik een VPN opzetten met mijn thuisnetwerk dus met de UDM(P), los van IPTV.
Ik doe dat nu ook via mijn USG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk007
adamnl schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:08:

Je kan je update channel van de UDM op EarlyAccess zetten oid, dan zal de auto-updater die releases ophalen.

Andere mogelijkheid is inloggen op https://community.ui.com met je ubnt account. En daar de firmware file downloaden en installeren met
code:
1
ubnt-upgrade firmware_url
vanuit een shell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
@fabianishere als je een ander vlan hebt voor iot devices waaronder Sonos om dit werkend te krijgen dien je hiervoor ook de IGMP proxy werkende te maken:
https://www.neilgrogan.com/ubnt-sonos/
Hoe pak ik dat aan met jou methode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabianishere
Huub- schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:50:
@fabianishere als je een ander vlan hebt voor iot devices waaronder Sonos om dit werkend te krijgen dien je hiervoor ook de IGMP proxy werkende te maken:
https://www.neilgrogan.com/ubnt-sonos/
Hoe pak ik dat aan met jou methode?
Weet je zeker dat IGMP Proxy daarvoor nodig is? UniFi heeft een mDNS reflector die volgens mij dit verkeer kan bridgen tussen VLANs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
Nee weet dat niet zeker, ik lees alleen overal dat het lastig is om SONOS in een apart VLAN te zetten. Ik heb momenteel nog een USG en zit eraan te denken om een UDM of UDM Pro te kopen en was benieuwd.
Zijn er tweakers die you config draaien met UDM (P) waarbij ze SONOS in een aparte VLAN hebben en waarbij dit werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldTermaat
  • Laatst online: 22-03-2023
Nu loop ik toch tegen een probleempje met de installatie op een UDM pro. Alles leek zo mooi te gaan.

Eerst dacht ik dat onderstaande warnings kwamen omdat ik mijn netwerk ook iptv genoemd had. Maar verwijderd en een nieuwe aangemaakt (hernoemen bracht geen oplossing). Zelfs herstart gedaan maar hielp niet. Gebruik kernel 1.11.0-20

Een ip address wordt ook niet toegekend maar dat zal een relatie hiermee hebben denk ik.

# /mnt/data/on_boot.d/15-iptv.sh
2025a32418bdc574c8e15b3ac769bdede63ad736f389accdc93f4e908c377d5b
WARNING: The same type, major and minor should not be used for multiple devices.
WARNING: The same type, major and minor should not be used for multiple devices.
99431184c180451b0c9586f1590387808acee64eb0245f9d2c5a0c3153380caa
# podman logs iptv
# ip link show dev iptv
37: iptv@eth9: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc noqueue state LOWERLAYERDOWN mode DEFAULT group default qlen 1000
link/ether 24:5a:4c:a2:a0:d2 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

Iemand (@fabianishere) enig idee?. Zit een beetje vast nu en m'n dochter wil over 6 uurtjes de tv aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianishere
RonaldTermaat schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 01:27:
Nu loop ik toch tegen een probleempje met de installatie op een UDM pro. Alles leek zo mooi te gaan.

Eerst dacht ik dat onderstaande warnings kwamen omdat ik mijn netwerk ook iptv genoemd had. Maar verwijderd en een nieuwe aangemaakt (hernoemen bracht geen oplossing). Zelfs herstart gedaan maar hielp niet. Gebruik kernel 1.11.0-20

Een ip address wordt ook niet toegekend maar dat zal een relatie hiermee hebben denk ik.

2025a32418bdc574c8e15b3ac769bdede63ad736f389accdc93f4e908c377d5b
# podman logs iptv
# ip link show dev iptv
37: iptv@eth9: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc noqueue state LOWERLAYERDOWN mode DEFAULT group default qlen 1000
link/ether 24:5a:4c:a2:a0:d2 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

Iemand (@fabianishere) enig idee?. Zit een beetje vast nu en m'n dochter wil over 6 uurtjes de tv aanzetten
Wat is de configuratie die je gebruikt en bij welke ISP zit je?

Wat mij op het eerste ogenblik opvalt is dat je eth9 i.p.v. eth8 gebruikt. Komt dat omdat je gebruik maakt van de SFP+ WAN port op de UDM Pro? Als je de ethernet WAN port gebruikt moet je namelijk eth8 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldTermaat
Inderdaad eth9. Overheen gekeken. Ik heb in eerste instantie de configuratie voor eth9 gemaakt. Maar kreeg die niet aan de gang (AON/GPON dingetje). Daarna veranderd naar 8 via de helper tool.

Ik gebruik KPN glasvezel. De Internetverbinding gaat prima (via UTP op eth8).

Eigen netwerk op eigen vlan voor tv kastje aangemaakt. Het kastje connect ook prima hiermee. IGMP snooping aangezet. Broadcast op.255.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhmd3zVgQYo1Wvu1qNnhYDMlbKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aJUTH8ilqcNB9A2W67S3VfoS.png?f=fotoalbum_large

15-iptv.sh bevat het volgende:
PTV_WAN_INTERFACE="eth8"
IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16 217.166.0.0/16"
IPTV_WAN_VLAN="4"
IPTV_LAN_INTERFACES="br0 br20"
en de rest standaard.

Dus de eerste vraag is waarom er nog eth9 staat ipv eth8. Waarschijnlijk is dus de melding dat iptv@eth8 aangemaakt wil worden maar dat deze al bestaat @eth9 ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldTermaat
En het werkt! (kan weer tv kijken)

ip link handmatig verwijderd en script opnieuw gedraaid.

Maar de Warning blijft nog. Waar zou die van komen? Zou het kunnen omdat ik het script meerdere keren heb gedraaid? En dat ik de update moet doen via "podman pull fabianishere/udm-iptv"ipv het script opnieuw te draaien?!

# ip link delete dev iptv
# ip link show dev iptv
Device "iptv" does not exist.
48cc1f9cf8bfbccf316e6151965220414984754b7f814ef2eec4f5403078d81f
# ip link show dev iptv
43: iptv@eth8: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default qlen 1000
link/ether 24:5a:4c:a2:a0:d1 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

[ Voor 6% gewijzigd door RonaldTermaat op 30-11-2021 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldTermaat
Nog wat info uit de logging die mij opvalt (podman logs iptv).

mv: can't rename '/etc/resolv.conf.22': Resource busy

En behoorlijk wat keren de volgende melding.
The IGMP message was from myself. Ignoring.

En de volgende meldingen zie ik nog (maar dat is wellicht okay):

# podman pull fabianishere/udm-iptv
Trying to pull docker.io/fabianishere/udm-iptv...
Getting image source signatures
Copying blob 33bd0f400de7 skipped: already exists
Copying blob 84d7fbde3fb4 skipped: already exists
Copying blob 08e7c4a167bc skipped: already exists
Copying config 5ae9158b25 done
Writing manifest to image destination
Storing signatures
5ae9158b25574732fc5ca2b64350b2cf784f7b7dfe9f6675aae36e67f9ae1ec6

[ Voor 57% gewijzigd door RonaldTermaat op 30-11-2021 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianishere
RonaldTermaat schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:10:
En het werkt! (kan weer tv kijken)

ip link handmatig verwijderd en script opnieuw gedraaid.

Maar de Warning blijft nog. Waar zou die van komen? Zou het kunnen omdat ik het script meerdere keren heb gedraaid? En dat ik de update moet doen via "podman pull fabianishere/udm-iptv"ipv het script opnieuw te draaien?!

# ip link delete dev iptv
# ip link show dev iptv
Device "iptv" does not exist.
48cc1f9cf8bfbccf316e6151965220414984754b7f814ef2eec4f5403078d81f
# ip link show dev iptv
43: iptv@eth8: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default qlen 1000
link/ether 24:5a:4c:a2:a0:d1 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
De warnings kan je negeren. Dat heeft niks met de IPTV functionaliteit te maken.
Ik raad daarnaast aan om het IPTV verkeer enkel toe te laten op een specifiek ingerichte VLAN. Dit voorkomt dat andere apparaten (zoals een Chromecast) interfereren of zelfs de container laten crashen.

code:
1
IPTV_LAN_INTERFACES="br20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldTermaat
script aangepast naar alleen br20.

Overigens maakt de helper tool de br0 er vanzelf bij.

Nu is even de vraag hoe ik die br0 nu nu stop. Is "podman pull fabianishere/udm-iptv " draaien voldoende? Of een restart van de UDM?

Bedankt voor de snelle respons! Erg gewaardeerd!!

En nu dit draait ga ik opnieuw kijken of ik m'n Sonos op m'n IoT netwerk aan de gang krijg. Werkt 80%. Krijg alleen de Sonos app niet aan de gang (wel Spotify). Maar dat is een andere thread ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Laatst online: 11:48
Beste allemaal, ik heb sinds gisterenavond 18:28 het probleem dat mijn verbinding het niet meer doet. Ik had tot die tijd altijd een werkende setup met een UDM-P die als modem fungeert voor mijn KPN verbinding. Ik heb zelf al uiteraard verschillende dingen gedaan, namelijk:

- KPN gebeld (die zeggen dat ze een werkende verbinding zien en dat ik het modem van KPN moet terug plaatsen voor verdere hulp)
- De UDM-P herstart
- De NTU (of FTU?) herstart, hierop branden de lampjes POWER en LAN, maar het PON lampje knippert langzaam.
- De settings van mijn PPPoE gecontroleerd.

Alles is geconfigureerd zoals hier beschreven: https://github.com/fabian...ng-up-internet-connection en zoals gezegd, het heeft tot en met gisterenavond altijd gewerkt. Ik heb tot die tijd ook niets zitten doen ofzo, als in updates draaien of iets dergelijks.

Wat dus opvalt is dat ik, waar ik normaal een WAN IP kreeg, nu geen WAN ip krijg en dat deze gewoon leeg blijft in de UDM. Ik had best het modem ook terug willen plaatsen, maar ik heb deze al in de verhuisdoos zitten voor het nieuwe huis waar we morgen in trekken. De verbinding bij KPN is echter pas per 2 december voor verhuizen doorgegeven, dus dat zou ook nog niet het probleem mogen zijn (en zelf zeggen ze ook aan de telefoon dat het allemaal nog moet werken).

Ik weet op dit moment echter niet meer wat ik nog meer kan doen om te troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:49
fabianishere schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:33:
[...]

Ik heb zelf geen Dream Machine Pro SE, maar ik heb even de firmware bekeken en het lijkt erop dat de Dream Machine Pro SE (in tegenstelling tot de niet-SE variant) nog geen support heeft voor multicast routing (als in, de optie IP_MROUTE is niet ingeschakeld in de Linux kernel).

Dat betekent dat het nog niet mogelijk is om igmpproxy te draaien en dus IPTV werkend te krijgen op de Dream Machine Pro SE met de stock kernel. Een custom kernel vereist ook nog wat werk omdat udm-kernel-tools daar op dit moment nog geen support voor heeft.
Aangezien ik ook aan het kijken ben richting een UDM PRO SE ff wat rondgevraagd op oa ubiquiti forum en iemand gaf aan dat je via“ zcat /proc/config.gz | grep IP_MROUTE” erachter kan komen of IP_MROUTE aanwezig is.

Vervolgens heeft iemand met een SE dit getest en kreeg als output:

root@J2-RTUDMPSE:~# zcat /proc/config.gz | grep IP_MROUTE
CONFIG_IP_MROUTE_COMMON=y
CONFIG_IP_MROUTE=y
# CONFIG_IP_MROUTE_MULTIPLE_TABLES is not set

Kan ik hieruit de conclusie trekken dat op een SE (met de laatste Beta/EA patch) je net zoals een gewone UDM (PRO) een IGMP proxy kan installeren (zoals in handleiding beschreven is) zonder kernel hack?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fabianishere
pboelhouwer schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:26:
[...]

Aangezien ik ook aan het kijken ben richting een UDM PRO SE ff wat rondgevraagd op oa ubiquiti forum en iemand gaf aan dat je via“ zcat /proc/config.gz | grep IP_MROUTE” erachter kan komen of IP_MROUTE aanwezig is.

Vervolgens heeft iemand met een SE dit getest en kreeg als output:

root@J2-RTUDMPSE:~# zcat /proc/config.gz | grep IP_MROUTE
CONFIG_IP_MROUTE_COMMON=y
CONFIG_IP_MROUTE=y
# CONFIG_IP_MROUTE_MULTIPLE_TABLES is not set

Kan ik hieruit de conclusie trekken dat op een SE (met de laatste Beta/EA patch) je net zoals een gewone UDM (PRO) een IGMP proxy kan installeren (zoals in handleiding beschreven is) zonder kernel hack?
Yes, in dat geval zou IGMP Proxy gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:47

ChUcKiE

Dus........

Mooi dan gaat die de bestelling in binnenkort

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
fabianishere schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:45:
[...]

Yes, in dat geval zou IGMP Proxy gewoon moeten werken.
Bedankt voor de snelle reactie 👍

Nu wachten tot de SE weer in de store is zodat ik hem kan bestellen, dan kan ik het USG —>UDM PRO SE avontuur aangaan. 😁

*edited*
Hij was zojuist in-store in EU EA shop dus maar gelijk een Sinterklaas cadeautje voor mezelf besteld. 🤓

*edited2* Kort daarna weer “Out of Stock”

[ Voor 19% gewijzigd door pboelhouwer op 30-11-2021 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mories76
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-04-2022
Ik ben al een poosje aan het stoeien om het iptv vlan interface te maken op mijn UDM PRO SE.
Maar ik weet nog niet wat nu de juiste richting is.

De SE draait geen containers meer, (podman is wel te installeren)
Dus heb ik ifup geïnstalleerd en een /etc/network/interfaces file aangemaakt
code:
1
apt-get install  --no-install-recommends ifupdown

code:
1
2
3
4
5
6
auto eth8.4 
iface eth8.4 inet manual
    pre-up /sbin/udhcpc -R -b -p /var/run/udhcpc.iptv.pid -i eth8.4 -V IPTV_RG -O staticroutes
    #udhcpc_opts -O staticroutes -V IPTV_RG
    vlan-id 4
    vlan-raw-device eth8

Ik heb nu ifupdown 0.8.19. Die kent de optie udhcp_opts nog niet, pas vanaf versie 0.9
Daarom heb ik pre-up methode geprobeerd, maar nu krijg ik meldingen "network is down"

Als ik met deze stappen handmatig toe "krijg" ik wel een ip adres, alleen met "ip a" vind ik hem niet terug
code:
1
2
3
4
ip link add link eth8 name iptv type vlan id 4
ip link show dev eth8.4
ip link set dev eth8.4 up
udhcpc -i eth8.4 -V IPTV_RG -O staticroutes

Ik heb even geen inspiratie meer, is dit de goeie weg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianishere
mories76 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:23:
Ik ben al een poosje aan het stoeien om het iptv vlan interface te maken op mijn UDM PRO SE.
Maar ik weet nog niet wat nu de juiste richting is.

De SE draait geen containers meer, (podman is wel te installeren)
Dus heb ik ifup geïnstalleerd en een /etc/network/interfaces file aangemaakt
code:
1
apt-get install  --no-install-recommends ifupdown

code:
1
2
3
4
5
6
auto eth8.4 
iface eth8.4 inet manual
    pre-up /sbin/udhcpc -R -b -p /var/run/udhcpc.iptv.pid -i eth8.4 -V IPTV_RG -O staticroutes
    #udhcpc_opts -O staticroutes -V IPTV_RG
    vlan-id 4
    vlan-raw-device eth8

Ik heb nu ifupdown 0.8.19. Die kent de optie udhcp_opts nog niet, pas vanaf versie 0.9
Daarom heb ik pre-up methode geprobeerd, maar nu krijg ik meldingen "network is down"

Als ik met deze stappen handmatig toe "krijg" ik wel een ip adres, alleen met "ip a" vind ik hem niet terug
code:
1
2
3
4
ip link show dev eth8.4
ip link set dev eth8.4 up
udhcpc -i eth8.4 -V IPTV_RG -O staticroutes

Ik heb even geen inspiratie meer, is dit de goeie weg ?
Je moet de VLAN interface niet "eth8.4" noemen, maar een andere naam zoals "iptv". Anders dan wordt de interface verwijderd door de UniFi controller na elke re-configuratie.

code:
1
2
3
4
ip link show dev iptv
ip link set dev iptv up
udhcpc -i iptv -V IPTV_RG -O staticroutes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mories76
Ik heb de naam aangepast omdat ifup het niet leuk vind als de interface iptv heet.
Als ik nu de handmatige actie uitvoer dan krijg ik wel een ip adres, maar die wordt niet aan de interface toegewezen.

resultaat van udhcpc
code:
1
2
3
4
udhcpc (v1.22.1) started
Sending discover...
Sending select for 10.133.231.111...
Lease of 10.133.231.111 obtained, lease time 3600

ip addr show dev iptv
code:
1
2
3
4
78: iptv@eth8: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default qlen 1000
    link/ether 78:45:58:ca:51:e1 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet6 fe80::7a45:58ff:feca:51e1/64 scope link 
       valid_lft forever preferred_lft forever

Ik zal eens kijken of ik eventueel ipv6 uit moet schakelen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mories76
Ok,
Ik heb nu een ip adres op de iptv interface. De udhcpc client ontvangt het ip adres om dit vervolgens door te geven aan een script (standaard /etc/udhcpc/default.script) en dit script is er niet.

Ik heb een voorbeeld script gevonden in de BusyBox repo en geplaatst in /tmp vervolgens de script locatie als parameter meegegeven aans udhcpc

Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yahiko750
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 00:40
Ik kan hierbij bevestigen dat de "Unifi Dream Router" (Niet te verwarren met de UDM/P dus) niet direct compatibel is met deze guide/tooling etc. Ik moet er nog even proberen in te duiken (heb hem net), maar het OS is anders dan op de UDM/P, container is weg en lijkt erop dat hij een vrij standaard debian distro is (unifi-os shell werkt bijv niet meer).

Ik ga knutselen - al schat ik mijn kansen niet heel hoog in xD

[ Voor 11% gewijzigd door Yahiko750 op 02-12-2021 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabianishere
Yahiko750 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:40:
Ik kan hierbij bevestigen dat de "Unifi Dream Router" (Niet te verwarren met de UDM/P dus) niet direct compatibel is met deze guide/tooling etc. Ik moet er nog even proberen in te duiken (heb hem net), maar het OS is anders dan op de UDM/P, container is weg en lijkt erop dat hij een vrij standaard debian distro is (unifi-os shell werkt bijv niet meer).

Ik ga knutselen - al schat ik mijn kansen niet heel hoog in xD
In dat geval kan je wellicht handmatig igmpproxy installeren en configureren. De stappen zijn dan vergelijkbaar met die van mories76 in "UDM Pro met KPN FTTH"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahiko750
fabianishere schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:45:
[...]

In dat geval kan je wellicht handmatig igmpproxy installeren en configureren. De stappen zijn dan vergelijkbaar met die van mories76 in "UDM Pro met KPN FTTH"
Thanks voor de tip! Gaan we proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Glas is afgelopen maandag afgemonteerd en er is een XGSPON converter geplaatst.
Werkt dat ook op deze manier? Van een monteur kreeg ik te horen dat ik de halve buurt lam kan leggen als ik het verkeerd configureer.

( https://www.kpnwebshop.com/xgspon-ont/2?origin=913 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
makooy schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:57:
Glas is afgelopen maandag afgemonteerd en er is een XGSPON converter geplaatst.
Werkt dat ook op deze manier? Van een monteur kreeg ik te horen dat ik de halve buurt lam kan leggen als ik het verkeerd configureer.

( https://www.kpnwebshop.com/xgspon-ont/2?origin=913 )
Ja, en ja. Maar ik snap niet helemaal wat je wilt doen? De xgspon ont waar je naar verwijst is diegene die nu geïnstalleerd is vermoed ik?

Vanaf medio Januari moet KPN de specificaties vrijgeven voor andere ONTs, maar daar gaan we hier offtopic mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
SkyFlyer schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:00:
[...]

Ja, en ja. Maar ik snap niet helemaal wat je wilt doen? De xgspon ont waar je naar verwijst is diegene die nu geïnstalleerd is vermoed ik?

Vanaf medio Januari moet KPN de specificaties vrijgeven voor andere ONTs, maar daar gaan we hier offtopic mee.
Die XGSPON zit al aangesloten.
Wil liever glaspunt direct naar UDM Pro via glas.
Kan wel netwerkkabel in de XGSPON steken en dan in de UDM maar als ik het goed begrijp heb ik daar dan alsnog de Experiabox er tussen nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mories76
Ik heb live tv nu in ieder geval aan de gang op mijn UDM PRO SE.
Maar als ik wil terug kijken dan krijg een een foutmelding "videoserver niet gevonden"
Ik weet niet wat ik nu nog mis. Heeft iemand een suggestie ?
Ik heb udhcpc versie 1.22.1, ik heb igmpproxy 0.1 en 0.3 geprobeerd.

Zit het misschien in de routes ?
ip route show dev iptv
code:
1
2
3
10.133.224.0/19 proto kernel scope link src 10.133.229.223 
213.75.0.0/16 scope link 
217.66.0.0/16 scope link

Zoals in een eerdere post al gezegd heb ik zelf een script geplaatst wat udhcpc gebruikt om het gekregen IP adres toe te passen. Dit script maakt geen routes aan, terwijl ik verwacht dat een UDM PRO dit wel doet.

Zou iemand het script van een UDM PRO kunnen delen ?
code:
1
udhcpc --help
laat mij zien bij optie -s dat het script default staat in /etc/udhcpc/default.script
of misschien /usr/share/udhcpc/default.script

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianishere
mories76 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:12:
Ik heb live tv nu in ieder geval aan de gang op mijn UDM PRO SE.
Maar als ik wil terug kijken dan krijg een een foutmelding "videoserver niet gevonden"
Ik weet niet wat ik nu nog mis. Heeft iemand een suggestie ?
Ik heb udhcpc versie 1.22.1, ik heb igmpproxy 0.1 en 0.3 geprobeerd.

Zit het misschien in de routes ?
ip route show dev iptv
code:
1
2
3
10.133.224.0/19 proto kernel scope link src 10.133.229.223 
213.75.0.0/16 scope link 
217.66.0.0/16 scope link

Zoals in een eerdere post al gezegd heb ik zelf een script geplaatst wat udhcpc gebruikt om het gekregen IP adres toe te passen. Dit script maakt geen routes aan, terwijl ik verwacht dat een UDM PRO dit wel doet.

Zou iemand het script van een UDM PRO kunnen delen ?
code:
1
udhcpc --help
laat mij zien bij optie -s dat het script default staat in /etc/udhcpc/default.script
of misschien /usr/share/udhcpc/default.script
Hier is de default script die Alpine gebruikt: https://git.alpinelinux.o...bccf8a966c0a9cb25d17882a3

Vergeet ook niet om de NAT rules aan te maken voor 213.75.0.0/16 en 217.166.0.0/16. Daarentegen verwacht ik dat de IPTV interface maar een enkele route heeft (die normaal gesproken wordt aangemaakt door het bovenstaande script).

Hier een scriptje om dat voor je te doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
WAN_INTERFACE=eth8
WAN_RANGES="213.75.0.0/16 217.166.0.0/16"

ip a show dev iptv > /dev/null 2>&1 || ip link add link $WAN_INTERFACE name iptv type vlan id 4
ip link set dev iptv up
for range in $WAN_RANGES; do
      if ! iptables -C POSTROUTING -t nat -d "$range" -j MASQUERADE -o $WAN_INTERFACE >/dev/null 2>&1; then
          iptables -A POSTROUTING -t nat -d "$range" -j MASQUERADE -o $WAN_INTERFACE
      fi
done

udhcpc -i iptv -V IPTV_RG -O staticroutes

Mogelijk overschrijft udhcpc resolv.conf waardoor DNS resolutie niet meer werkt. Als dat een probleem is, moet je de functie resolvconf in het script dat ik heb gelinkt leeg maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mories76
Dank voor je reactie !

De NAT regels heb ik inderdaad ook aangemaakt.

Met jouw script draai je natuurlijk udhcps in de container, dus alpine. En dat script wat je gelinkt hebt vangt inderdaad de command line optie "staticroutes" af.
resolv.conf was inderdaad gesloopt, maar snel weer gefixed.

Maar ik zag dat er nu een podman beschikbaar is voor de SE. https://github.com/boostc...s/actions/runs/1535590997

Ik moest wel eerst even de cni drivers toevoegen
code:
1
sh -c "$(curl -s https://raw.githubusercontent.com/boostchicken/udm-utilities/master/cni-plugins/05-install-cni-plugins.sh)"

"podman info" doet het in ieder geval.
Dan kan ik daarmee verder prutsen en misschien wel gewoon met jouw container aan de gang, in plaats van mij lokale OS te slopen ;-)

Geen idee trouwens wat er overeind blijft na een reboot of upgrade.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mories76
Het werkt ! :)
Reproduceerbaar ? Dat nog niet helemaal.

Ik gebruik nu de container van @fabianishere.
Het was een beetje een gedoe om podman aan de praat te krijgen. Het kwam neer op podman downloaden via bovengenoemde url. Verder via trial en error 4 config files bij elkaar gekopieerd en geplakt in /etc/containers

Daarna de container gestart met
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    -e IPTV_LAN_RANGES="" \
    fabianishere/udm-iptv $IPTV_IGMPPROXY_ARGS

Eerst even gezorgd dat iptv interface, routing en nat allemaal opgeruimd waren.
Live TV werkt, terugkijken ook.

Ik meen te hebben gezien dat je nu met een SE van een container direct een systemd service kan maken, dus dan zou on-boot-script misschien niet meer nodig zijn.
Morgenochtend kijk ik nog eens verder. :z ;w

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mories76
Ik heb beschreven wat ik heb gedaan om tot een werkende podman te komen op de UDM PRO SE.
https://github.com/mories76/udmprose-iptv

Reviews, opmerkingen en commentaar zijn van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahiko750
mories76 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:51:
Ik heb beschreven wat ik heb gedaan om tot een werkende podman te komen op de UDM PRO SE.
https://github.com/mories76/udmprose-iptv

Reviews, opmerkingen en commentaar zijn van harte welkom.
Ik ga dit morgen op een UDR uitproberen, in principe hetzelfde OS en zal bijdragen aan eventuele documentatie edits/additions :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mories76
Ik ga dit morgen op een UDR uitproberen, in principe hetzelfde OS en zal bijdragen aan eventuele documentatie edits/additions :).
Helemaal goed, ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahiko750
mories76 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:25:
[...]

Helemaal goed, ik ben benieuwd.
Werkend op de UDR! :) Ik heb paar kleine toevoegingen, die zal je tegemoet zien komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yahiko750
Semi-Offtopic maar mischien wel nuttige info. Inmiddels IPv6 ook werkend op de UDR, wel icm XS4all:
Inmiddels IPv6 ook werkend met XS4ALL op de UDR:

1: Op je WAN stel je in:
* IPv6 Connection: DHCPv6
* Prefix Delegation Size: 48

2: Op je LAN waar je IPv6 wil hebben:
* IPv6 Interface Type: Prefix Delegation
* IPv6 RA: Enabled
* IPv6 RA Priority: High
* DHCPv6 Range: Default values van UI
* DHCPv6/RDNSS DNS Control: Auto

3: Reboot je UDR, na de volle reboot log in met SSH en voer commando uit:
Bash:
1
ip -6 route add default dev ppp0 metric 1

4: Enjoy! Op je UDR kan je vrijwel meteen een ping doen
code:
1
ping6 tweakers.net

5: Commando toevoegen aan je crontab -e (For whatever reason pleurt ie de route af en toe weg, hiermee heb je max 1 uur geen ipv6)
code:
1
0 * * * * ip -6 route add default dev ppp0 metric 1 > /dev/null 2>&1

Op je PC ff een ipconfig /release en /renew doen, of rebooten.

Ps: Ik kan dit niet testen op KPN, misschien dat iemand met KPN het kan testen :)

Edit: Oeps dubbelpost, ik was in de veronderstelling dat het forum zou mergen! Mijn excuses!
Edit 2: Confirmed dat het op KPN werkt.

[ Voor 28% gewijzigd door Yahiko750 op 10-12-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
De UDM-Pro-SE gister geïnstalleerd i.p.v. USG3p, CK2pro en 8poort 60w Switch (ruimt lekker op in de meterkast) :) .

Internet inderdaad snel werkend: WAN op PPPoe,VLAN6, inlognaam en wachtwoord (volgens mij mag je hier alles invullen, als er maar wat staat. voor zekerheid het mac adres van EB@internet met ppp gedaan).

Omdat ik schoon wil beginnen niet de config van de CK2pro ingeladen maar alles weer handmatig opnieuw ingesteld. Ik had alles gedocumenteerd en gescreenshot. Ook niet heel spannend.

*Netwerken aangemaakt:*
- LAN 192.168.2.254/24 DHCP *.50 - *.245 (apparaatisolatie, IGMP en autoscale uit) geen VLAN ID.
- LAN-IPTV 192.168.3.1/24 DHCP *.50 - *.250 (apparaatisolatie, en autoscale uit, IGMP AAN) VLAN ID 2
- Guest 192.168.200.1/22 DHCP *.10 - *.203.250 (IGMP en autoscale uit, apparaatisolatie AAN) VLAN ID 200
- Kids 192.168.100.1/24 DHCP *.10 - *.250 (apparaatisolatie, IGMP en autoscale uit) VLAN ID 100 (die gaat uit tussen 19:30 en 7:30)
- (en ik ga nog een IOT netwerk aanmaken)

*WIFI aangemaakt:* (alle AP's zenden alle netwerken uit)
- Standaard -> LAN
- Kids -> Kids (vlan 100)
- Gast -> Guest (vlan 200)
- (en later IOT -> IOT (vlan ?)

Verder niks spannends ingesteld.

Geprobeerd IPTV werkend te krijgen middels https://github.com/mories76/udmprose-iptv
IPTV kastje boot netjes naar 100% maar na zeg 20 seconden krijg ik blauw scherm met de 400 melding.

Als ik kijk met "systemctl status iptv" zie ik dat hij up is en als ik kijk naar "/etc/systemd/system/iptv.service"
zie ik ook:

IPTV_WAN_INTERFACE="eth8"
IPTV_WAN_VLAN="4"
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
IPTV_LAN_RANGES=""
IPTV_IGMPPROXY_ARGS=""

"podman container list -a" geeft

CONTAINER ID IMAGE COMMAND CREATED STATUS PORTS NAMES
74210fe4a45d docker.io/fabianishere/udm-iptv:latest 8 hours ago Up 2 hours ago iptv

De poort profielen goed gezet (uplinks als zijnde Trunk verbinding aan beide kanten en naar AP's op all laten staan, alle normale poorten op lan gezet en de 2 IPTV poorten op lan-iptv).

IPv6 en IOT wil ik pas doen als IPTV goed werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door pboelhouwer op 07-12-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianishere
pboelhouwer schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:26:
De UDM-Pro-SE gister geïnstalleerd i.p.v. USG3p, CK2pro en 8poort 60w Switch (ruimt lekker op in de meterkast) :) .

Internet inderdaad snel werkend: WAN op PPPoe,VLAN6, inlognaam en wachtwoord (volgens mij mag je hier alles invullen, als er maar wat staat. voor zekerheid het mac adres van EB@internet met ppp gedaan).

Omdat ik schoon wil beginnen niet de config van de CK2pro ingeladen maar alles weer handmatig opnieuw ingesteld. Ik had alles gedocumenteerd en gescreenshot. Ook niet heel spannend.

*Netwerken aangemaakt:*
- LAN 192.168.2.254/24 DHCP *.50 - *.245 (apparaatisolatie, IGMP en autoscale uit) geen VLAN ID.
- LAN-IPTV 192.168.3.1/24 DHCP *.50 - *.250 (apparaatisolatie, en autoscale uit, IGMP AAN) VLAN ID 2
- Guest 192.168.200.1/22 DHCP *.10 - *.203.250 (IGMP en autoscale uit, apparaatisolatie AAN) VLAN ID 200
- Kids 192.168.100.1/24 DHCP *.10 - *.250 (apparaatisolatie, IGMP en autoscale uit) VLAN ID 100 (die gaat uit tussen 19:30 en 7:30)
- (en ik ga nog een IOT netwerk aanmaken)

*WIFI aangemaakt:* (alle AP's zenden alle netwerken uit)
- Standaard -> LAN
- Kids -> Kids (vlan 100)
- Gast -> Guest (vlan 200)
- (en later IOT -> IOT (vlan ?)

Verder niks spannends ingesteld.

Geprobeerd IPTV werkend te krijgen middels https://github.com/mories76/udmprose-iptv
IPTV kastje boot netjes naar 100% maar na zeg 20 seconden krijg ik blauw scherm met de 400 melding.

Als ik kijk met "systemctl status iptv" zie ik dat hij up is en als ik kijk naar "/etc/systemd/system/iptv.service"
zie ik ook:

IPTV_WAN_VLAN="4"
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
IPTV_LAN_RANGES=""
IPTV_IGMPPROXY_ARGS=""

"podman container list -a" geeft

CONTAINER ID IMAGE COMMAND CREATED STATUS PORTS NAMES
74210fe4a45d docker.io/fabianishere/udm-iptv:latest 8 hours ago Up 2 hours ago iptv

Ik heb wel op alle switch poorten "All" netwerk staan.
Is het niet beter dat ik op de 3 poorten waar de AP's op zitten en de uplink poorten dit laat staan en op de gewone poorten LAN zet en op de 2 poorten waar IPTV kastje op zit LAN-IPTV zet?

IPv6 en IOT wil ik pas doen als IPTV goed werkt.
De WAN interface of de UDM Pro SE moet volgens mij eth8 (Poort 9, RJ-45) of eth9 (Poort 10, SFP+) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
fabianishere schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:12:
[...]

De WAN interface of de UDM Pro SE moet volgens mij eth8 (Poort 9, RJ-45) of eth9 (Poort 10, SFP+) zijn.
je hebt gelijk en ik heb ook idd eth8 staan (zag dat ik verkeerde vanuit handleiding heb gekopieerd naar mijn post. in de SE staat idd netjes eth8.
Excuus voor de verwarring.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste