edit: hierboven is dit dus inmiddels ook al gezegd, maar daar wordt de nieuwe regel voor tijdelijke contracten (toetsing kan tot 6 maanden na afloop) niet genoemd. Dus ik laat onderstaande even staan
Nou, laat ik dan even wat op een rij zetten. Het is volgens mij niet zo simpel als hier wordt gesteld.
We hebben in NL 2 huursectoren, laten we dat sociale huur en vrije huur noemen.
De grens tussen die 2 is niet de prijs die in je contract staat, maar de prijs die een huurder maximaal mag vragen voor een specifieke woonruimte.
Dus het kan best zo zijn dat je een contract hebt getekend van 900 euro, maar dat die woning volgens het puntensysteem maar 700 euro had mogen kosten, en dus onder de sociale huur valt.
In dat geval kan de huurcommissie je aanvangshuur lager vaststellen.
Vroeger was dat simpel: binnen 6 maanden deed je zo'n verzoek aan de huurcommissie. En die deed dan uitspraak.
Tegenwoordig zijn er ook tijdelijke huurcontracten mogelijk, van 1 jaar of 2 jaar. Als iemand dan na 2 maanden naar de huurcommissie stapt, dan verleng je natuurlijk als verhuurder nooit dat contract met diegene.
Dus om de huurder te (blijven) beschermen kan je tegenwoordig, als je een tijdelijk contract hebt, tot 6 maanden na afloop van dat contract naar de huurcommissie stappen om je aanvangshuurprijs te laten toetsen. Volgens mij kan je huur dan met terugwerkende kracht worden verlaagd (maar dat is me niet 100% duidelijk).
Voor TS dus een stappenplan:
1) bereken zelf eerst eens wat de maximale huur volgens het puntensysteem is.
2) zit dat in de vrije sector, dan moet je gewoon verhuizen of niet zeuren
3) zit dat in de sociale sector, dan moet je je een jaartje goed gedragen en netjes de huur betalen, en als je tijdelijke contract dan is afgelopen, of is omgezet in een vast contract, stap je alsnog naar de huurcommissie.
[
Voor 5% gewijzigd door
dj1981 op 08-04-2021 16:35
]