"nieuwe" huurwoning, vrijesector (huurverlaging aanvragen)..

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 12.927 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColtCZT
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-05 11:16
Beste mensen,

Ik heb een nieuwe huurwoning gekregen, in de vrije sector markt. Stel ik kom met de verhuurder er niet uit om een huurverlaging te krijgen. Wat zijn dan mijn opties? Ik woon er nu 2 weken. Maar ben toch van mening dat ik echt te veel betaal...

€ 1450,- voor 88m2 en nee, niet in het centrum..

[ Voor 21% gewijzigd door ColtCZT op 07-04-2021 23:06 ]

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:08

BrZ

Je opties? Na een jaar naar een andere woning verhuizen. Waarom zouden ze de huur na 2 weken willen verlagen? Je was er toch echt zelf bij toen je het contract ondertekende.

[ Voor 22% gewijzigd door BrZ op 07-04-2021 23:08 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Artifax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-05 11:24
Ik quote van de volgende pagina: https://www.huurcommissie...s-bij-een-nieuw-contract/

Huurt u een woning in de vrije sector? Ook dan kunnen wij de aanvangshuurprijs beoordelen. Als blijkt dat de huurprijs eigenlijk lager moet zijn dan de zogenoemde liberalisatiegrens, voor 2020 is dat € 737,14, dan kunnen we uw huurprijs verlagen. Blijft de huurprijs daarboven, dan mag de Huurcommissie geen uitspraak doen.

M.a.w. is het vrij kansloos om huurverlaging te vragen. Je bent toch zelf akkoord gegaan met € 1450,-?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Je kunt hier even kijken

https://www.rijksoverheid...k-huurverlaging-aanvragen

Maarre, op welke grond is de huur die 2 weken geleden akkoord was nu niet meer ok?
Onderhoudsgebrek lijkt zelfs geen optie in de vrije sector

[ Voor 17% gewijzigd door J2pc op 07-04-2021 23:21 . Reden: Verkeerd gelezen ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
ColtCZT schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:05:
Beste mensen,

Ik heb een nieuwe huurwoning gekregen, in de vrije sector markt. Stel ik kom met de verhuurder er niet uit om een huurverlaging te krijgen. Wat zijn dan mijn opties? Ik woon er nu 2 weken. Maar ben toch van mening dat ik echt te veel betaal...

€ 1450,- voor 88m2 en nee, niet in het centrum..
Ik zou gewoon de helft overmaken met de mededeling dat je dat wel ruimschoots genoeg vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:08

BrZ

Artifax schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:14:
Ik quote van de volgende pagina: https://www.huurcommissie...s-bij-een-nieuw-contract/

Huurt u een woning in de vrije sector? Ook dan kunnen wij de aanvangshuurprijs beoordelen. Als blijkt dat de huurprijs eigenlijk lager moet zijn dan de zogenoemde liberalisatiegrens, voor 2020 is dat € 737,14, dan kunnen we uw huurprijs verlagen. Blijft de huurprijs daarboven, dan mag de Huurcommissie geen uitspraak doen.

M.a.w. is het vrij kansloos om huurverlaging te vragen. Je bent toch zelf akkoord gegaan met € 1450,-?
Als ze die uitspraak bij een vrije sector woning doen is het niet bindend:
De procedure in de vrije sector eindigt niet met een uitspraak, maar met een advies van de Huurcommissie. In dat advies staat hoe huurder en verhuurder hun conflict het beste kunnen oplossen. Of beide partijen zich aan dit advies moeten houden, spreken huurder en verhuurder zelf onderling af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColtCZT
J2pc schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:15:
Je kunt hier even kijken

https://www.rijksoverheid...k-huurverlaging-aanvragen

Maarre, op welke grond is de huur die 2 weken geleden akkoord was nu niet meer ok?
Onderhoudsgebrek lijkt de enige echte optie....
Onderhoudsgebrek en krappe woningmarkt, ik reageer 12+ jaar en dit is voor het eerst dat ik een woning heb gekregen. Huurbedrag is ook 50% van mijn salaris, het is belachelijk hoog.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• ChinaGeek
ColtCZT schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:22:
[...]

Onderhoudsgebrek en krappe woningmarkt, ik reageer 12+ jaar en dit is voor het eerst dat ik een woning heb gekregen. Huurbedrag is ook 50% van mijn salaris, het is belachelijk hoog.
Je had ook nee kunnen zeggen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Onderhoudsgebrek lijkt ook geen optie in de vrije sector, dat had ik verkeerd gelezen.

Heeft de nieuwe woning een gebrek?
Maar dan nog, die prijs wist te toch toen je tekende?

Het voelt een beetje alsof er een voorgeschiedenis is? Is dit een vervagende woning of iets dergelijks?

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Het lijkt er trouwens op dat je de beginhuur wel kunt laten toetsen, maar dat de huur dan eigenlijk onder de grens zou moeten liggen om t af te kunnen dwingen
Beginhuur woning controleren

De huur voor sociale huurwoningen kan de Huurcommissie altijd controleren.

Huurt u een vrijesectorwoning 6 maanden of korter? Dan kan de Huurcommissie voor u controleren of de (begin)huur redelijk is.

Blijkt de beginhuur te hoog? Dan verlaagt de Huurcommissie die. De beginhuur moet dan wel op of onder de liberalisatiegrens liggen. De grens ligt in 2020 op € 737,14. in 2021 op € 752,33. Ligt de huur om goede redenen daarboven? Dan verandert er niets.
(eerder aangehaalde pagina rijksoverheid)

En dan ga ik ervanuit dat de aangehaalde beginhuur die onder de grens de vastgestelde beginhuur is, niet de oude/contractuele

[ Voor 8% gewijzigd door J2pc op 07-04-2021 23:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:55
Mensen zo moeilijk is dit niet: het antwoord is hier boven ook al gegeven. De TS heeft het recht om de huur te laten toetsen die de huur commissie. Als deze dan lager blijkt te moeten zijn dan € 737,14 dan doen ze bindende uitspraak, als deze hoger ligt dan volgt er geen uitspraak.
Zeggen dat de TS niet mag zeuren is flauw, hij heeft hier gewoon recht op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColtCZT
J2pc schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:25:
Onderhoudsgebrek lijkt ook geen optie in de vrije sector, dat had ik verkeerd gelezen.

Heeft de nieuwe woning een gebrek?
Maar dan nog, die prijs wist te toch toen je tekende?

Het voelt een beetje alsof er een voorgeschiedenis is? Is dit een vervagende woning of iets dergelijks?
Ik wist de huurprijs toen ik tekende, maar het is gewoon een belachelijke hoge huurprijs.
De vorige huurdster betaalde maar € 705,- EUR. Dit is gewoon een te groot verschil daarnaast in deze krappe woningmarkt mag je al blij zijn als je een woning aangeboden krijgt, helamaal na 12 jaar zoeken...

Ja gebreken zeker, ik moet plafond verven door eerdere lekkage dat verholpen is.
Schutting is gevallen en mag ik zelf maken.
Ze hebben kasten gelaten, tapijt, behang aan muur die ik allemaal zelf mag weghalen etc.

[ Voor 13% gewijzigd door ColtCZT op 07-04-2021 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColtCZT
croxz schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:31:
Mensen zo moeilijk is dit niet: het antwoord is hier boven ook al gegeven. De TS heeft het recht om de huur te laten toetsen die de huur commissie. Als deze dan lager blijkt te moeten zijn dan € 737,14 dan doen ze bindende uitspraak, als deze hoger ligt dan volgt er geen uitspraak.
Dank je, ik wil gewoon weten of ik nu niet te veel betaal, ook al krijg ik geen sociale huurprijs terug.
Als huurcommissie zegt dat woning geen € 1450,- waard is maar € 800,- dan heb ik iets om aan te vechten en kan ik mogelijk met verhuurder compromisen naar € 1000,- etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
croxz schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:31:
Nou nee. Er volgt slechts een advies. Geen uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Misschien een stomme vraag: staat die 1400 euro nou in je contract wat je getekend hebt, of is dat de eerste betaling die je hebt moeten doen? Zit daar niet iets van borg bij ofzo?

Als het in je contract staat... Dat heb je toch zelf kunnen lezen voor je tekende dus ik snap dit niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-05 23:33

Sebastiaan

....

Vul de puntenlijst eens in en kijk op welk bedrag je uitkomt. Komt dat in de vrije sector dan kan je altijd proberen het gesprek aan te gaan, maar twee weken na tekenen lijkt het mij allemaal vrij kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColtCZT
toimoi schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:36:
Misschien een stomme vraag: staat die 1400 euro nou in je contract wat je getekend hebt, of is dat de eerste betaling die je hebt moeten doen? Zit daar niet iets van borg bij ofzo?

Als het in je contract staat... Dat heb je toch zelf kunnen lezen voor je tekende dus ik snap dit niet?
€ 1438,- in contract zal ik per maand moeten betalen.
€ service kosten is 12 EUR per maand.

Borg moest ik 2x betalen. Heb totaal 3 maanden huur betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColtCZT
Sebastiaan schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:37:
Vul de puntenlijst eens in en kijk op welk bedrag je uitkomt. Komt dat in de vrije sector dan kan je altijd proberen het gesprek aan te gaan, maar twee weken na tekenen lijkt het mij allemaal vrij kansloos.
Heb je een url voor mij? Ik zie alleen die van sociale huurwoning..
Dank je wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:55
ChinaGeek schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:36:
[...]

Nou nee. Er volgt slechts een advies. Geen uitspraak.
Niet correct, bij huur onder die 730 euro volgt een dwingende uitspraak. De woning valt dan feitelijk onder sociale huur en niet vrije huur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

ColtCZT schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:32:
[...]

Ik wist de huurprijs toen ik tekende, maar het is gewoon een belachelijke hoge huurprijs.
De vorige huurdster betaalde maar € 705,- EUR. Dit is gewoon een te groot verschil daarnaast in deze krappe woningmarkt mag je al blij zijn als je een woning aangeboden krijgt, helamaal na 12 jaar zoeken...

Ja gebreken zeker, ik moet plafond verven door eerdere lekkage dat verholpen is.
Schutting is gevallen en mag ik zelf maken.
Ze hebben kasten gelaten, tapijt, behang aan muur die ik allemaal zelf mag weghalen etc.
Klinkt als een private verhuurder (huisjesmelker) die geld ruikt.

Sec genomen had je mogelijk de woning niet moeten accepteren in die staat, maarja, de markt idd.

Kan me voorstellen dat je t wilt laten toetsen, en dat is te goed recht en zo te lezen misschien best wel een goed idee.

Het komt alleen beetje flauw over zonder context :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

ColtCZT schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:39:
[...]

Dank je wel
Ik denk dat dat dezelfde is. Wat ik me ervan herinner bepaald die de sociale huurprijs, alles erboven is vrije sector

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Hou er trouwens wel rekening mee dat je geen vrienden gaat maken met de verhuurder als dit lukt. Heb je een jaarcontract?

Dit ivm eventueel werk wat je erin steekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
croxz schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:42:
[...]

Niet correct, bij huur onder die 730 euro volgt een dwingende uitspraak. De woning valt dan feitelijk onder sociale huur en niet vrije huur.
Ah, de disclaimer dat ze geen bindende uitspraak mogen doen over de vrije sector is in het geval van een huur onder de 730 euro niet van toepassing dus.
In dat geval sowieso voorleggen aan de huurcommissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:58
Hou er ook rekening mee dat je huurbaas hierdoor je minder lief gaat vinden. Eerst de huur accepteren en daarna moeilijkheden maken. Ik weet niet hoelang je er wilt gaan wonen maar wellicht iets om ook rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColtCZT
J2pc schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:47:
Hou er trouwens wel rekening mee dat je geen vrienden gaat maken met de verhuurder als dit lukt. Heb je een jaarcontract?

Dit ivm eventueel werk wat je erin steekt :)
Dank je, ik heb voor nu een jaar contract en dat zal stilzwijgend verlengd worden na één jaar.
Als ik gewoon mijn huur netjes betaal, geen overlast veroorzaak etc, kunnen ze me toch niet eruit trappen zomaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColtCZT
dylan111111 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:54:
Hou er ook rekening mee dat je huurbaas hierdoor je minder lief gaat vinden. Eerst de huur accepteren en daarna moeilijkheden maken. Ik weet niet hoelang je er wilt gaan wonen maar wellicht iets om ook rekening mee te houden.
Ja, maar 1450,- is ook enorm veel geld, ik moet wat..
Ik heb jaar contract en daarna wordt het verlengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-05 23:33

Sebastiaan

....

ColtCZT schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:39:
[...]

Dank je wel
via de site van de huurcommissie: https://www.huurcommissie...k-zelfstandige-woonruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
ColtCZT schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:06:
[...]

Dank je, ik heb voor nu een jaar contract en dat zal stilzwijgend verlengd worden na één jaar.
Als ik gewoon mijn huur netjes betaal, geen overlast veroorzaak etc, kunnen ze me toch niet eruit trappen zomaar?
Dat klopt, dat kan inderdaad niet. Feitelijk betekent dat jaarcontract dat jij hem in principe minstens een jaar moet huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:49
ColtCZT schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:06:
Bij een jaarcontract (na een jaar), opzegtermijn in acht genomen, wel:

https://www.juridischloke...opzeggen-door-verhuurder/

https://www.rijksoverheid...er-kan-ik-tijdelijk-huren

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.D78 op 08-04-2021 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColtCZT
ChinaGeek schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:10:
[...]

Dat klopt, dat kan inderdaad niet. Feitelijk betekent dat jaarcontract dat jij hem in principe minstens een jaar moet huren.
Ik hoop gewoon op het beste, in deze coronacrisis helpt alle beetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:39
ChinaGeek schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:10:
[...]

Nee, het is precies andersom. Huurder mag iedere maand opzeggen en de verhuurder alleen per einddatum contract. Doet de verhuurder dit niet, dan wordt het na 1 jaar automatisch een contract voor onbepaalde tijd.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColtCZT
Naast al die redenen, is dat toch vrij onrechtvaardig? Het lijkt wel alsof mensen in een vrijesector woning geen poot hebben om op te staan, terwijl ze wel volle lap mogen betalen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Pfff 1450 netto. Ik vond 900 voor buitenwijk Rotterdam a 130m2 al veel in 2013...

Met de huidige rentestanden komt 1450 netto ongeveer overeen met een hypotheek van een half miljoen... De markt is......

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 08-04-2021 00:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChinaGeek
Morpheusk schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:13:
[...]

Nee, het is precies andersom. Huurder mag iedere maand opzeggen en de verhuurder alleen per einddatum contract. Doet de verhuurder dit niet, dan wordt het na 1 jaar automatisch een contract voor onbepaalde tijd.
https://www.wooninfo.nl/vraagbaak/huren/nieuwe-huurwoning/
Hier staat exact het tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColtCZT
FreakNL schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:19:
Pfff 1450 netto. Ik vond 900 voor buitenwijk Rotterdam a 130m2 al veel in 2013...

Met de huidige rentestanden komt 1450 netto ongeveer overeen met een hypotheek van een half miljoen... De markt is......
Ik zou graag willen kopen, maar als je geen buffer hebt van 25/30K en geen vrouwtje/vriendinnetje hebt, wordt het vrij lastig allemaal.

Ik heb ook nooit geluk in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Tijdelijke contract zelfstandige woonruimte beschrijft mijn uitleg. Nu ik de Posts terug lees is het mij niet helemaal duidelijk welke contract de Ts heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColtCZT
Morpheusk schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:25:
[...]

Tijdelijke contract zelfstandige woonruimte beschrijft mijn uitleg. Nu ik de Posts terug lees is het mij niet helemaal duidelijk welke contract de Ts heeft.
Ik heb een contract van 1 jaar en er staat dat het daarna stilzwijgend wordt verlengd voor onbepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
ColtCZT schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:27:
[...]

Ik heb een contract van 1 jaar en er staat dat het daarna stilzwijgend wordt verlengd voor onbepaalde tijd.
Okay, Dan heeft @ChinaGeek het bij het rechte eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat jij moet doen is dit:
https://www.huurcommissie...s-bij-een-nieuw-contract/

Als de huur boven de 730 blijft, is het advies, maar blijkt met het puntensysteem dat je eronder duikt (wat niet zo snel gaat, of je moet in een oud huis zitten), dan kan het bindend worden.

Gooi in ieder geval de woning door het puntsysteem, dan weet je waar je aan toe bent en of het uberhaubt zin heeft, als het over die 730 zit.. dan mag men vragen wat men wilt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-06 20:44
Ter aanvulling op de rest: in 2021 is de sociale huurgrens 752,33 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:23
ColtCZT schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:27:
[...]

Maar, staat er nergens in het contract dat de verhuurder je jaarcontract ook kan beëindigen als hij dit op tijd aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-06 16:04
De huur vind ik zelf ook wel erg hoog maar zit er nog iets bij inbegrepen? GWL, internet? Etc.

Edit: En in welke stad?

[ Voor 12% gewijzigd door Milo85 op 08-04-2021 08:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
ColtCZT schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:23:
[...]

Ik zou graag willen kopen, maar als je geen buffer hebt van 25/30K en geen vrouwtje/vriendinnetje hebt, wordt het vrij lastig allemaal.

Velen leven in een soort strafkamp dankzij hun partner die hun leven dicteert, misschien heb je juist wel geluk ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
ColtCZT schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:07:
[...]

Ja, maar 1450,- is ook enorm veel geld, ik moet wat..
Ik heb jaar contract en daarna wordt het verlengd.
Dan had je niet moeten tekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Crotchy schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:24:
[...]

Dan had je niet moeten tekenen.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen als je na 12 jaar nog geen eigen (huur) huisje hebt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:46

Rmg

[...]

Wat waren je woonkosten hiervoor dan?

Je hebt een inkomen van 3k netto per maand volgens eigen zeggen (want dit huis is 50% van je loon zeg je) en blijkbaar wel 6000 euro om 3 maanden borg + eerste maand huur te betalen.

Dan had je net zo goed een appartement van 200k/250k kunnen zoeken.. zeker nu de overdrachtsbelasting 0% is voor < 35 jaar.

Dan kan je roepen dat je nooit "geluk" hebt maar dit is toch echt een gevalletje eigen keuzes..

[ Voor 11% gewijzigd door Rmg op 08-04-2021 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
souljah1h schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:29:
[...]

Een kat in het nauw maakt rare sprongen als je na 12 jaar nog geen eigen (huur) huisje hebt.
Er zijn simpelweg niet genoeg woningen voor iedereen, voor hem 100 anderen die wel gewoon de marktwaarde willen betalen.
Dus nee, contract getekend = akkoord met de prijs.
In het ergste geval kun je aansturen op ontbinden, maar om een 50% prijsverlaging erdoorheen proberen te drukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 15:32
[...]

Als je een contract aangaat voor het huren van een woning (van €1450!) heb je ongetwijfeld een aantal dagen om na te denken over het contract. Dat je na 2 weken al denkt dat dit veel te duur is, dan had je bij het aangaan van het contract niet moeten tekenen. Daarmee geef je namelijk aan dat je het eens bent om dat bedrag te betalen.

Los van het feit dat je geen rechtsgronden hebt om op te staan (je zal nooit onder die €750 komen), moet je niet verwachten dat verhuurders sociale instellingen zijn. Bij hen moet de schoorsteen ook (onnodig intens) roken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Nou wil ik niet zeuren, maar als 1450 netto huur de helft van je maandsalaris is.... hoe komt het dan dat je na 12 jaar (OK, kan me voorstellen dat je dat bedrag niet al 12 jaar lang ontvangt) nog niet in staat bent om ergens iets te kopen? Ik kan me eigenlijk maar 1 reden voorstellen: je woont in de duurste regio van het land en kunt om "redenen" niet verhuizen naar een iets betaalbaardere regio?

Daarnaast ben je zo te lezen alleen. Had je dan niet beter naar een wat kleiner appartement kunnen kijken? 88 vierkante meter voor 1 persoon is best enorm. Wij zijn begonnen in een (koop) appartement in Utrecht van 80 vierkante meter. Ik had dat appartement gekocht en een paar maanden daarna is mijn vriendin bij me ingetrokken. Die 80 vierkante meter was zelfs voor 2 personen al bijzonder riant.

Om een klein startersappartementje te kunnen kopen heb je overigens geen 25k of 30k extra spaargeld nodig hoor. Dat is alleen maar in de allerduurste regio's nodig. Je zult alleen moeten kijken naar een regio waar op appartementen van bijv. 55 vierkante meter niet 20k overboden wordt. Vroeger was het makkelijker, vooral omdat je toen je kosten koper nog mee kon financieren (die waren toen ook veel hoger, want de overdrachtsbelasting was toen 6% i.p.v. 0% nu voor starters). Maar ook toen moesten de meeste mensen starten in een woning die ze eigenlijk niet "goed genoeg" vonden op een plek waar ze "liever niet" zouden willen wonen. Maar het is wel de eerste stap die je moet zetten om later door te kunnen stromen naar iets beters.

Hoeveel huur betaalde je voor je vorige woning?

Ik vind het lastig om harde uitspraken te doen over "hoeveel te duur" 1450 euro per maand is, zonder te weten waar het appartement staat. Laat ik het er maar op houden dat ik het er niet aan uit zou geven, ongeacht de locatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-04-2021 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:37
Samenvatting:

Ja het is een hoge prijs

Ja je kunt een toets doen zelf aan de hand van hoeveel punten de woning scoort en of dit dan onder de grens blijft voor sociale huur

Ja je kunt de huurcommissie vragen om een advies, maar alleen als daar uit komt dat het onder de grens van 751 euro mag kosten is hun uitspraak bindend.

De kans op zo'n uitspraak acht ik klein, maar check vooral zelf even hoeveel punten je woning scoort.

Andere opties voor huurverlaging bedingen zijn compleet kansloos, zeker twee weken na tekenen contract. De vrije sector is exact dat, vrij. Dus zolang je niet de minimumeisen schendt kun je als eigenaar een bedrag vragen en als een huurder dan akkoord is moet je dat betalen. Dat is je overeenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Stel je koopt een Mercedes omdat je auto stuk is en dan na 2 weken klagen dat een Fiat van de dealer ernaast goedkoper is en je geld terug wil. Ik snap dat je wat moet als je al lang zoekt, maar je bent zelf akkoord gegaan met de prijs.

Ene al 12 jaar opzoek? Moest je nu ergens uit? Als je nog thuis woont had je wel kunnen sparen lijkt me.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vind het ook een beetje raar om te tekenen en dan na twee weken te klagen. Ik had gewoon niet getekend :)

Maar grote kans dat je wel onder die punten zit, ik heb het eens ingevuld voor mijn rijtjeswoning van 120m2 en dan zit ik er ook niet heel veel boven (al heb ik het wel snel ingevuld met m2 zoals die in mijn hoofd zitten, ik kan wel hier en daar een foutje hebben gemaakt :p )

Ik zou alleen even uitzoeken of hij je na een jaar als het contract afloopt dan niet op straat kan zetten (met opzegtermijn). Hij kan bijvoorbeeld ook zeggen dat hij zelf in de woning wil gaan wonen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:06
Waarom huur je niet wat kleiners als je alleen woont kun je het ook met 50m² af.
Met 88m² heb je nu waarschijnlijk 1 of 2 kamers over? Zoek een huisgenoot of zoek iets kleiners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:31
[...]
Sorry hoor, maar waar was je, toen je het contract tekende ?

Snelste oplossing...verhuizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Edit: members only tag toegevoegd

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 08-04-2021 10:01 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:04

Saven

Administrator

ColtCZT schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:17:
[...]

Naast al die redenen, is dat toch vrij onrechtvaardig? Het lijkt wel alsof mensen in een vrijesector woning geen poot hebben om op te staan, terwijl ze wel volle lap mogen betalen...
Onrechtvaardig? Omdat je zelf akkoord gaat oen :D Lang leve kapitalisme. Niemand dwingt je om daar te huren. Je kunt ook gewoon verhuizen naar een andere gemeente waar je wel voor een stroopwafel en een lolly een penthouse hebt.

Je hebt vier opties
1. Zoek een man, vrouw of non-binaire transgender-eenhoorn als partner die bij je intrekt. Want inderdaad, een huis is niet meer te betalen in je eentje.
2. Ga harder/meer werken en verdien meer geld. Misschien is Onlyfans is voor je? :+
3. Schrijf je in voor een sociale huurwoning
4. Terug naar je ouders op zolder _O_
[...]

Geluk bepaal je zelf. Als je dit soort keuzes maakt dan ga je het niet redden nee. Zoek een huis waar je voor de helft van het geld kan huren, dan kun je in een paar jaar een mooi bedrag sparen en alsnog iets bescheiden kopen.

"Ja maar ik wil niet nog kleiner of naar een andere gemeente". Dan ook niet zeuren ;) Assertief zijn en doorpakken bepaalt of je iets wel of niet bereikt. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColtCZT
`Wat een kinderachtige reacties lees ik soms, 0 empathie.
Alsof jullie allemaal zelf huurbazen zijn (lees: huisjesmelker).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

RaZ schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:51:
***members only***

Edit: members only tag toegevoegd
Die 4,5x het inkomen als max. hypotheek (gebaseerd op enkel het inkomen, taxatiewaarde van de woning is hier minstens net zo belangrijk tegenwoordig) kan met de huidige rentestand misschien nog wel iets hoger ook. Maar als je met 4,5x rekent, zit je zeker safe.

Locatie is het toverwoord. Je moet op zoek naar een plek waarvan je verwacht dat deze toekomstperspectief heeft, niet naar een plek waar iedereen nu al heel graag zou willen wonen. Destijds heb ik zo'n buurtje gevonden in Utrecht. Vlakbij Kanaleneiland en veel appartementen in het bezit van vastgoedondernemers waarvan er 1 zijn appartementen aan het verkopen was om dat kapitaal weer ergens anders te investeren in een nieuwbouwproject. De ligging was, even afgezien van het stukje "vlakbij Kanaleneiland" echt ideaal. Relatief dicht bij het centrum, veel voorzieningen op loopafstand, toch nog redelijk wat groen in de buurt waaronder 1 heel groot en een paar wat kleinere parken....
ColtCZT schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:06:
Jij hebt niets aan empathie. Sorry dat ik het zeg, maar ik denk dat het tijd is om te realiseren dat deze stap geen hele verstandige keuze is geweest en dat je op zoek moet naar een andere oplossing. Stap uit je comfort zone en ga op zoek naar kansen. Je moet nú investeren (als in concessies doen in je wooneisen) om daar de komende decennia de vruchten van te kunnen plukken. Je wil nu geen mooi huis. Je wil nu even bot gezegd een pauperkeet in een buurt met potentie. Dan kun je én zelf waarde toevoegen door stilletjesaan dingen op te knappen tegen laag budget én profiteren van waardevermeerdering door een opkomende buurt. Dan ben jij over 6 (?) jaar spekkoper.

Misschien een rare tip, maar ga vooral eens kijken naar koopappartementen waarvan je in eerste instantie zou zeggen "geen interesse". Mijn eerste woning heb ik puur geselecteerd op toekomstperspectief. Mijn tweede woning zijn we pas gaan bekijken na een off-the-record advies van een verre kennis die makelaar is. We hadden het huis op basis van Funda foto's helemaal onderaan ons interesse lijstje staan onder het mom "als we ons vervelen kunnen we daar ook nog wel even gaan kijken". Geen dag spijt van gehad.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-04-2021 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:01
Zonder context geen empathie Colt... De enige info die we hebben is dat je vrijwillig getekent hebt voor 1450 € per maand, en achteraf spijt hebt. Had je in die 10 jaar geen spaargeld opgebouwd zodat je een apaprtement kon kopen ? Met 2900 netto/maand zou dat moeten lukken..
Nee, ik ben geen huisjesmelker, maar de markt is verrot tot aan de bodem.. OPlossing : spaar 30.000 euro en ga dan wat kopen, ben je ineens 700 euro kwijt/mnd voor een appartement van 200.000 in het gooi.
Dat heb ik 10 jaar geleden gedaan. Toen was het voor mij een enorm hoge hypotheek,maar toch die stap genomen.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

[...]

Een alleenstaande kat in het nauw heeft geen 88m2 nodig.

Iets met blaren en zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-06 21:54
Ik snap jouw frustratie, maar je kunt natuurlijk wat weerstand verwachten met een dergelijke vraag. Ik denk wel dat er ook wat nuttige tussen staan. Een in mijn ogen belangrijke onbeantwoorde vraag is de volgende:
Milo85 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:03:
De huur vind ik zelf ook wel erg hoog maar zit er nog iets bij inbegrepen? GWL, internet? Etc.

Edit: En in welke stad?
Kun je wat meer info geven? Ik vind namelijk de huurprijs nog niet zo gek, gezien de omstandigheden. Als het een pand is van €325K is de hypotheek al €1100+ en moet er natuurlijk wat op verdiend worden. Dat de vorige bewoonster veel minder betaalde is dan zo, maar hee, dat is marktwerking toch? Dus, kun je wat meer info delen? Dan kunnen we je ook beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Nu online
Je geeft geen enkele verklaring. Je hebt het over 12 jaar zoeken. Waar heb je hiervoor gewoond dan, en wat betaalde je daar ? Wat was daar mis dan, dat je moest verhuizen ?Waarom moest je nu perse dan dit huis aannemen ? Waarom waren er geen andere opties, je lijkt een meer dan modaal salaris te hebben ?

En als laatste vraag. Waarom heb je in godsnaam getekend ?

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColtCZT
PhaeTom schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:21:
[...]

Ik snap jouw frustratie, maar je kunt natuurlijk wat weerstand verwachten met een dergelijke vraag. Ik denk wel dat er ook wat nuttige tussen staan. Een in mijn ogen belangrijke onbeantwoorde vraag is de volgende:

[...]

Kun je wat meer info geven? Ik vind namelijk de huurprijs nog niet zo gek, gezien de omstandigheden. Als het een pand is van €325K is de hypotheek al €1100+ en moet er natuurlijk wat op verdiend worden. Dat de vorige bewoonster veel minder betaalde is dan zo, maar hee, dat is marktwerking toch? Dus, kun je wat meer info delen? Dan kunnen we je ook beter helpen.
Woning is zonder gas, water of licht, ook geen internet, geen zonnepanelen.
Het is een tussenwoning in Uithoorn, op WOZwaardeloket staat voor 2020 dat woning een waarde heeft van 330K.

Ik verdien netto €2920,- en werk pas 9 maanden dus in die tijd weinig kunnen sparen. (vandaar ook de hoge borg die ik 2x moest betalen) Overige antwoorden, ik huurde een studio in Utrecht voor 850,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColtCZT
Skybullet schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:23:
[...]

Je geeft geen enkele verklaring. Je hebt het over 12 jaar zoeken. Waar heb je hiervoor gewoond dan, en wat betaalde je daar ? Wat was daar mis dan, dat je moest verhuizen ?Waarom moest je nu perse dan dit huis aannemen ? Waarom waren er geen andere opties, je lijkt een meer dan modaal salaris te hebben ?

En als laatste vraag. Waarom heb je in godsnaam getekend ?
Zie reactie bovenin, als ik hem niet teken dan neemt een ander hem.
Ik moest verhuizen omdat contract van 5 jaar bijna af liep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:32

itarix

404 soul not found

Ik zou het toch wel bizar vinden als je als huisbaas je privé woning privaat verhuurd voor een in een contract vastgelegd bedrag. Om vervolgens van een externe toko te horen dat je huis niet zoveel waard is dus dat je dan maar je huur moet halveren.

Ik denk toch dat je beste oplossing is om naar iets goedkopers te verhuizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

ColtCZT schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:25:
[...]

Het is een tussenwoning in Uithoorn, op WOZwaardeloket staat voor 2020 dat woning een waarde heeft van 330K.

Ik verdien netto €2920,- en werk pas 9 maanden dus in die tijd weinig kunnen sparen. (vandaar ook de hoge borg die ik 2x moest betalen) Overige antwoorden, ik huurde een studio in Utrecht voor 850,-
En nu kan je helemaal niet meer sparen. Je had gewoon 2 jaar met dat inkomen in die studio moeten blijven zitten, had je 600 euro kunnen sparen. De tering naar de nering zetten.

Jij hebt daar dus niet over nagedacht. want 24x 600 euro = 14.400 euro aan spaargeld wat je over 2 jaar kon hebben.

Denk dat je gewoon veels te impulsief bent geweest op een eengezinswoning te gaan huren.

Edit:
Je had met jouw inkomen een 3 kamer maissionette in Nieuwegein kunnen kopen, en dan 4.500 euro aan kosten koper kunnen betalen (1 maand huur +2 maanden huur aan borg). Dan zou je minder hypotheek betalen dan een studio'tje huren in Utrecht. Heb je ook ±80m2.

Goed, dan had je al meer gehad dan een studio, en geen 600 euro kunnen sparen, maar zoals de huizenprijzen nu nog steeds als een malle stijgen, hou je er geld aan over als je je maissionette zou verkopen om een eengezinswoning te kopen.

Ik zou eens met een financieel adviseur gaan praten, want je hebt je eigen glazen in gegooid. En nooit geschoten is altijd mis, maar hier heb je jezelf vol in je eigen voet geschoten.

[ Voor 27% gewijzigd door RaZ op 08-04-2021 11:06 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-06 10:56
Vervelend dat je weg moest uit je studio, het was een tijd terug al in het nieuws dat die tijdelijke huurcontracten ooit geintroduceerd zijn om de situatie van huurders te verbeteren maar ze met name de situatie van verhuurders verbeteren.

Voor je huidige problemen, je zit een beetje vast nu gezien je het contract hebt getekend en de kans buitengewoon gering is dat de huurcommissie wat voor je kan betekenen. Je kunt het direct aan de verhuurder vragen, maar de kans op succes zal gering zijn.

Je grootste kans op een verlaging van de huur is het zoeken van een huisgenoot verwacht ik. Huur opzeggen ben je ook de lul als je binnen de minimale termijn (een jaar toch?) verhuisd, gezien je dan waarschijnlijk een significante boete krijgt.

[ Voor 71% gewijzigd door Bastard op 08-04-2021 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 512943

Je mag nog van geluk spreken dat je het kan huren met zo'n inkomen. Meeste verhuurders willen wel iets meer dan 2x huurinkomen als salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-06 21:05
Huurverlaging vragen is in ieder geval kansloos, dat is een ding wat zeker is. Maar met een jaar salaris van 50k+ moet je toch wel ergens een koop-appartement van ~250k kunnen vinden? Dan ben je 700-800 euro in de maand kwijt ipv 1450.

Deze bijvoorbeeld in Uithoorn: https://www.funda.nl/koop...87723457-zilverschoon-72/

Maar aangezien je toch al vanuit Utrecht naar Uithoorn ben verhuisd kan je ook naar allerlei andere plaatsen in de buurt kijken. Of er moet een reden zijn waarom je perse in Uithoorn wil wonen. Kijk ook eens naar Amstelveen, Hoofddorp, Nieuw-Vennep als je graag in de buurt van Amsterdam wil wonen.

Overigens is 705 wat de vorige bewoner betaalde wel erg laag, wij betaalde 6 jaar geleden al 750 euro per maand voor een appartementje van 55m2 in een dorp in de bollenstreek.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Een buffer heeft niet alleen met geluk in het leven te maken. Je geeft aan dat die huur 50 procent van je loon is, dus je verdient boven modaal en je wacht al 12 jaar. Dus je hebt al 12 jaar niet die te hoge huur.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
ColtCZT schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:27:
[...]Zie reactie bovenin, als ik hem niet teken dan neemt een ander hem.
Ach arme ziel..... dwingen ze je toch maar mooi om te tekenen. En zo'n einddatum zag je natuurlijk ook helemaal niet aankomen.

Maar zoals al gezegd, je bent kansloos. Achteraf zeuren heeft geen zin.
Blijft over dat je iets anders/goedkopers zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:46
Ik zou eerst kijken wat mijn koopmogelijkheden zijn en kijken of je iets van huizen ziet op Funda die je aan zouden kunnen spreken.
Zo ja, dan zou ik de huurbaas benaderen en kijken of je een huurverlaging kan krijgen.
Zo niet -> Dan heb je bijna een jaar de tijd om een koophuis te vinden
Zo wel -> Dan heb je een lagere huur maar waarschijnlijk gooit hij je na een jaar eruit en moet je alsnog op zoek

Kortom, ik zou of geen actie ondernemen of gewoon kijken om iets te gaan kopen.
Of ondertussen zoeken naar een nieuwe huurwoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-06 16:04
ColtCZT schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:25:
[...]

Misschien niet de eerste optie waar je aan denkt maar gezien je er een jaar aan vast zit is een huisgenoot misschien een optie. Overleg eens met de huurbaas en zoek een huisgenoot, dat is goed te doen op 88 m2. Zo deel je je kosten door de helft (huur, GWL, Internet, gemeentelijke belastingen etc) en kan je een beetje sparen om een woning te kopen.

Met een goede huisgenoot lijkt het mij een prima oplossing voor het komende jaar (of wellicht jaren als het goed bevalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
FreakNL schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:19:

Dus een woning van 330K, verhuurhypotheek dus een stukje duurder dan normaal, 1200 euro hypotheek? (natte vingerwerk hier) , stukje aparthouden voor onderhoud, en dan nog een klein stukje winst over.

Dan lijkt het me best redelijk. Ligt uiteraard volledig aan de woning.

[ Voor 9% gewijzigd door hexta op 08-04-2021 11:03 ]

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
hexta schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:58:
[...]

Dus een woning van 330K, verhuurhypotheek dus een stukje duurder dan normaal, 1200 euro hypotheek? (natte vingerwerk hier) , stukje aparthouden voor onderhoud, en dan nog een klein stukje winst over.

Als je 1200 euro betaalt voor je verhuur hypotheek is 1450 echt veel te laag om er iets aan te verdienen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBlokkertje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:42
hexta schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:58:
[...]

Dan vergeet je denk ik dat bij een recente hypotheek 80% van de hypotheek bestaat uit aflossing. ;)

Het is waarschijnlijker dat de verhuurder dit pand al langer verhuurd gezien het melden van de huurprijs van de vorige huurder. Deze huurprijs is natuurlijk niet meer relevant maar geeft wel aan hoeveel de verhuurder ongeveer aan dit pand verdient en of er eventueel wat lucht zit om een gesprek aan te gaan.

Ik snap het gevoel van de TS maar dit is gewoon de markt. Voor jou 10 anderen. Als je geen huurverlaging kan afdwingen middels de huurcommissie ( dus via puntentelling moet je op sociaal uitkomen) dan heb je gewoon de huurprijs waarvoor je akkoord bent gegaan. Daarnaast zit de verhuurder natuurlijk niet te wachten op een huurder welke 2w na het tekenen van het contract de prijs aanvecht danwel ter discussie stelt. Deze verhuurder ga je misschien nog vaak nodig hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door CBlokkertje op 08-04-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
CBlokkertje schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:11:
[...]

Dan vergeet je denk ik dat 80% van de hypotheek bestaat uit aflossing. ;)

Ik snap het gevoel van de TS maar dit is gewoon de markt. Voor jou 10 anderen. Als je geen huurverlaging kan afdwingen middels de huurcommissie ( dus via puntentelling moet je op sociaal uitkomen) dan heb je gewoon de huurprijs waarvoor je akkoord bent gegaan. Daarnaast zit de verhuurder natuurlijk niet te wachten op een huurder welke 2w na het tekenen van het contract de prijs aanvecht danwel ter discussie stelt. Deze verhuurder ga je misschien nog vaak nodig hebben.
Ik denk dat weinig verhuurders er op bijleggen als appeltje voor de dorst. Maar misschien zit ik daar in fout.

Overigens, als het huis idd omlaag moet naar sociale huur, TS verdient te veel voor sociale huur, wordt hij er dan niet sowieso uitgegooid?

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

hexta schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:14:
[...]

Ik denk dat weinig verhuurders er op bijleggen als appeltje voor de dorst. Maar misschien zit ik daar in fout.

Overigens, als het huis idd omlaag moet naar sociale huur, TS verdient te veel voor sociale huur, wordt hij er dan niet sowieso uitgegooid?
Nee, de huur wordt gewoon niet aangepast. Immers, TS heeft een loonstrookje aan de verhuurder moeten overhandigen, en kan dat blijkbaar prima betalen. En het startsalaris wat de TS nu heeft gaat komende jaren vast nog wel veel meer worden :Y

Als je 9 maanden pas werkt, sta je aan het begin van je carriere. En met zo'n hoog startsalaris, ben je niet een ongeschoold iemand zonder doorgroei mogelijkheden. En dat heeft niks met geluk te maken waar die het eerder over had. ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 11:51
hexta schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:14:
[...]

Als je eenmaal woont in een sociale huurwoning, hoef je er niet uit. Je relatie met de huisbaas zal er echter niet op vooruit gaan (immers, hij zal naast de waardestijging graag ook de hypotheek betaald willen hebben door de huurder) en die zal - binnen de regels - het waarschijnlijk minder aantrekkelijk houden om er te blijven wonen :P

@ColtCZT punten berekenen, als dit onder de grens komt voor sociale huur maak je een kans, met als risico dat de huisbaas je niet meer mag.
Waarschijnlijk lukt dit niet.

Je hebt hiervoor getekend. De woningmarkt is zwaar, zwaar onrechtvaardig en veel Tweakers in dit topic lijken dat niet te beseffen, maar uiteindelijk hebben ze wel een punt: je hebt hier zelf voor getekend.

Er bestaat wel degelijk goedkoper vrije sector aanbod, ook in de regio die jij zoekt. Die vind je echter niet bij particulieren, meer bij verhuurorganisaties zoals MVGM en Vesteda. Met enig geduld is dat haalbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 08-04-2021 11:35 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
RaZ schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:28:
En het startsalaris wat de TS nu heeft gaat komende jaren vast nog wel veel meer worden :Y

Als je 9 maanden pas werkt, sta je aan het begin van je carriere. En met zo'n hoog startsalaris, ben je niet een ongeschoold iemand zonder doorgroei mogelijkheden.
In de nasleep van covid-19? Loonstijgingen zullen de komende jaren niet heel denderend zijn. Hell: hij zit aan een tijdelijk contract, wat zelfs nog niet verlengd kan worden.
Daarnaast is ~3k afhankelijk van de sector, al een redelijk hoog salaris. Bovenmodaal ;) Ruim voldoende functies die niet verder dan dat stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Anoniem: 512943 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:44:
Je mag nog van geluk spreken dat je het kan huren met zo'n inkomen. Meeste verhuurders willen wel iets meer dan 2x huurinkomen als salaris.
Ze kijken normaal naar je bruto salaris. Normaal vragen ze een bruto salaris van 3 tot 4x de huurprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
wat een harde reacties weer. ja, hij weet waar hij voor heeft getekend. maar het is toch mooi meegenomen als hij wat korting kan krijgen? man man

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
Saven schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:53:
[...]

Onrechtvaardig? Omdat je zelf akkoord gaat oen :D Lang leve kapitalisme. Niemand dwingt je om daar te huren. Je kunt ook gewoon verhuizen naar een andere gemeente waar je wel voor een stroopwafel en een lolly een penthouse hebt.

Je hebt vier opties
1. Zoek een man, vrouw of non-binaire transgender-eenhoorn als partner die bij je intrekt. Want inderdaad, een huis is niet meer te betalen in je eentje.
2. Ga harder/meer werken en verdien meer geld. Misschien is Onlyfans is voor je? :+
3. Schrijf je in voor een sociale huurwoning
4. Terug naar je ouders op zolder _O_
  1. Zolang je geen samenlevingscontract hebt met de eenhoorn gaan hypotheekverstrekkers en vele verhuurders, daar niet mee akkoord.
  2. TS verdient bovenmodaal en zal daar ongetwijfeld 'gewoon' 40 uur voor werken. Meer dan dat werken op contract wordt door verhuurders veelal niet geaccepteerd. Overigens liggen contracten in deze tijd niet voor het oprapen. Met een beetje bijbeunen / Onlyfans kan je geen hypotheek of huurcontract afsluiten; dit is geen vast inkomen waar een verhuurder op let.
  3. Maakt TS geen kans op, want hij verdient daar teveel voor. Nog los van de jarenlange wachtlijst (ja, ook in Drenthe).
  4. Is inderdaad de conclusie, het aantal 'boomerangjongeren' / thuiswonende 30ers is de laatste 5 jaar exponentieel toegenomen. Echter: niet iedereen heeft nog ouders en/of een goede verstandshouding met ze, en niet iedere ouder heeft een zolder.
Geluk bepaal je zelf. Als je dit soort keuzes maakt dan ga je het niet redden nee. Zoek een huis waar je voor de helft van het geld kan huren, dan kun je in een paar jaar een mooi bedrag sparen en alsnog iets bescheiden kopen.
Huren onder de vrije sector grens? Dat bestaat in Nederland vrijwel niet, zelfs in noord-oost Groningen is dat een uitdaging. Kijk voor de grap eens wat een 10m2 studentenkamer tegenwoordig kost... (om precies deze reden: veel dertigers wonen nog in hun studentenkamer en/of betrekken samen met vrienden een studentenhuis. Dat is wel daadwerkelijk een oplossing: ga wonen op kamers. Naai je de studenten wel mee, die kunnen geen kamer meer betalen door dit cirkeltje, maar ja...).

Gut, TS mag echt wel een beetje hand in eigen boezem steken, dat ben ik volledig met je eens. Ja, ook in de grote steden bestaan goedkopere huurwoningen.
Maar ik geloof niet dat je beseft hoe de woningmarkt in Nederland er nu uit ziet en hoe weinig sense je redelijk aanvallende comment eigenlijk maakt. Het is geen 2000 meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 08-04-2021 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:32
De enige manier om boomers terug te pakken is op salaris. Je bent zelf namelijk een 'rare commodity'.

Meer dan €5000 bruto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:57
[...]

nou ja je heb een huisje ( waar je schijnbaar te veel voor betaalt maar goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ColtCZT schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:27:
[...]

Zie reactie bovenin, als ik hem niet teken dan neemt een ander hem.
Keihard met je rug tegen een muur noemen we dat ook wel.

Je schrijft dat het om een tussenwoning gaat, enig idee wat je buren betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Ozzie schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:47:
Huurverlaging vragen is in ieder geval kansloos, dat is een ding wat zeker is. Maar met een jaar salaris van 50k+ moet je toch wel ergens een koop-appartement van ~250k kunnen vinden? Dan ben je 700-800 euro in de maand kwijt ipv 1450.

Deze bijvoorbeeld in Uithoorn: https://www.funda.nl/koop...87723457-zilverschoon-72/
Buiten dat dat appartement waarschijnlijk tussen de 30k en 60k wordt overboden (wat veelal niet volledig mee te financieren is omdat het boven de 'taxatiewaarde' (whatever that is in deze wereld) komt: je moet het dan van je spaarrekening halen, welke waarschijnlijk niet met een dergelijk bedrag gevuld is?) - vergeet je de 221 euro aan VVE-kosten die je maandelijks mag overmaken.

Koopappartementen in steden zijn roofgoed voor beleggers. Komen vaak niet de markt op (onderhands verkocht), en als ze er al komen, is bezichtigen alleen al een uitdaging als je geen aankoopmakelaar hebt.

Maar mocht het lukken: je zit dan al snel op een maandlast van 1100-1200 euro, exclusief elektra, water en gas (om op te koken).

Ja: als de woningprijzen verder stijgen, dan heb je een topdeal: je lost immers af.

Maar stel dat (bijvoorbeeld) ergens in die 30 jaar de rente is gestegen op het moment dat je zou willen verhuizen. Dat zal effect hebben op de leenruimte en daarmee de huizenprijzen. Dan ontstaat er een restschuld, terwijl het te lenen bedrag gedrukt zal worden. Een koopwoning in deze markt kopen, en al helemaal een appartement waar je wellicht niet voor de rest van je leven wilt wonen, is hoe dan ook een risico. Dat moet wel passen in je toekomstbeeld :)
Als de aandelenmarkt 5 jaar lang 10% per jaar stijgt, spreken we over een bubbel.

Die 200 euro dat TS z'n eigen woning 'te duur' is, daarmee koop je dit risico af. Tegelijkertijd: als de prijzen alleen maar verder stijgen, dan wordt je dubbel genaaid d:)b

Desalniettemin zou ik als alleenstaande TS inderdaad wel degelijk overwegen om te kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 08-04-2021 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:57
eigenlijk bizar vond een keer oude bankafschriften terug.toen ik voor het eerst ging samenwonen met mijn vriendin (nou vrouw/kamer olifantje ) betaalde ik 175 gulden voor een flatje met drie slaapkamers 34 jaar geleden dan toen verdiende ik 1600 gulden :+ ( 3 ploegendienst)

huren is geen pretje meer tegenwoordig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
Woning markt is natuurlijk volledig verrot in NL.
Het is misschien het enige land waar consumenten juichen als een product continu waanzinnig veel duurder wordt.

Er is nu een grote groep die geen keus heeft, behalve heel duur huren.

TS heeft een tijdelijk contract en is alleenverdiener, dan zou ik ook niet kopen.

Mogelijke opties (voor zover je niet al 1 jaar vast zit):
huren van een leegstandswoning, is max 1 a 2 jaar en soms leuke deals te sluiten (kijk naar hoe lang het al op de markt is)
verder van je werk af gaan wonen, in minder gewilde locaties. zeker als je werk thuiswerken toestaat is dat een goede optie. Locatie is dan minder (of helemaal niet) belangrijk vwb afstand tot werk.

(huur zelf vanaf 1989 dus heb wel enige ervaring met huren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Farabi schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:39:
wat een harde reacties weer. ja, hij weet waar hij voor heeft getekend. maar het is toch mooi meegenomen als hij wat korting kan krijgen? man man
Natuurlijk vind ik het kut voor de TS. Maar hij heeft wel meer opties dan iemand in de sociale huur. Hij kan na dat jaar gewoon verhuizen naar iets anders, waar je in de sociale huur gewoon jaren voor moet wachten.

Natuurlijk moet hij gaan proberen om wat aan de huur te gaan doen, enkel geef ik hem weinig kans.

Mijn advies zou zijn: Maak het huis leefbaar, en zet je zinnen op iets goedkopers, bijvoorbeeld een appartement in de vrije sector. Dat is al een stuk goedkoper. Hou je meer geld over om te sparen.

Ik doe even een wilde gok, de TS is wat laat geweest met vervangende woonruimte zoeken, en heeft dit geaccepteerd om niet dakloos te worden. Maar in de vrije sector zit je niet honkvast zoals in de sociale sector.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColtCZT
Harm_H schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:50:
De enige manier om boomers terug te pakken is op salaris. Je bent zelf namelijk een 'rare commodity'.

Meer dan €5000 bruto.
Waarom hebben we het over een bruto bedrag? Netto krijg ik op mijn salaris gestort.
Wat de belasting neemt aan bruto bedrag zie ik nooit meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColtCZT
TMDC schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:56:
[...]

Keihard met je rug tegen een muur noemen we dat ook wel.

Je schrijft dat het om een tussenwoning gaat, enig idee wat je buren betalen?
Buurvrouw betaalt €42 minder en buurman heeft koopwoning ongv. zelfde waarde als de mijne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:50
ColtCZT schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:44:
[...]

Waarom hebben we het over een bruto bedrag? Netto krijg ik op mijn salaris gestort.
Klopt maar met een bruto salaris van 5000+ betekent dat je ergens tussen de 65 en 70k verdiend. Dat zal goed zijn voor een hypotheek van 350k? Nu kan je helaas overbieden niet altijd volledig mee financieren en zal je rond de 10k minimaal nodig hebben, en waarschijnlijk meer richting de 20k om veilig te zitten.

Voor 350k kan je genoeg vinden, ook in deze tijd. Zoek iets leuks voor rond de 300k zodat je genoeg ruimte overhoud. Veel beter dan 1450 euro verbranden en nooit meer terug zien

Ik heb overigens zelf in een lastigere markt gezeten met een max hypotheek van 221k. En ook ik heb een woning kunnen vinden laatst, en huurwoningen zijn ook redelijk te doen. Je moet alleen niet teveel eisen stellen ( genoeg studio's die beschikbaar komen of anti kraak )

[ Voor 15% gewijzigd door hollandnick op 08-04-2021 12:54 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:34
Ik zie eerlijk gezegd geen basis om een huurverlaging te realiseren. Ja de prijs is stevig, maar een andere huurder zou dit er ook voor betalen omdat er veel vraag is en weinig aanbod.

Je kunt denk ik wel eisen dat de verhuurder het pand goed onderhoudt. Dat is tenslotte een plicht van de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Je hebt nu de keuze gemaakt, maar onderstaande wordt sinds 8 weken aangeboden, waarom heb je die niet gedaan?

https://www.funda.nl/huur...van-der-steenstraat-38-a/

(filter gebruikt: https://www.funda.nl/huur...1km/sorteer-huurprijs-op/ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

[...]

De reden dat er over bruto wordt gesproken is het volgende: De hele woningmarkt, zowel huur als koop, kijkt naar het bruto loon.

Wil je een woning huren in de vrije sector, moet je bruto salaris 4 tot 5 keer de huur zijn.
Wil je een woning huren in de sociale sector, mag je bruto salaris niet hoger zijn dan €40k.
Wil je een woning kopen, krijg je een hypotheek van maximaal 5 keer je bruto salaris.

Dat jij het bruto salaris niet relevant vindt en enkel richt op het netto salaris, betekent niet dat het niet relevant is.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
[...]

Omdat bruto salarissen veel makkelijker te vergelijken zijn, over het algemeen praat iedereen altijd over bruto salarissen. Ook banken rekenen met je bruto salaris voor een hypotheek.

Dat het verschil tussen netto-bruto naar de belastingdienst gaat betekent niet dat dat niet meetelt als salaris. Zo was het modale salaris over 2020: 36.500. Dat komt uit op bruto 2815,- per maand. Netto komt dat uit op 2291,- euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-06 13:17
Dit dus,in België is het zo dat als je een jaarcontract tekent als huurder, dan zit je eraan vast voor een jaar. In Nederland niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Saven schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:53:
[...]

Aldus dus COO uit Blaricum met hoogstwaarschijnlijk een Wetenschappelijke Opleiding en een dikbetaalde baan en dure horloge-verzamelhobby.

Just sayin.

[ Voor 4% gewijzigd door armageddon_2k1 op 08-04-2021 13:13 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:06
BrockOlee schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:07:
[...]

Dit dus,in België is het zo dat als je een jaarcontract tekent als huurder, dan zit je eraan vast voor een jaar. In Nederland niet.
ehmm... ook in Nederland zit je dan gewoon vast hoor? (na aflopen bedenktijd dan)
[...]Vrijwel alle huurcontracten werden tot voor kort voor 1 jaar afgesloten. Na het eerste jaar wordt het contract stilzwijgend verlengd. Een veel gehoord misverstand is dat het om een tijdelijk contract van 1 jaar gaat waarbij de huurder moet hopen dat het contract na 1 jaar wordt verlengd. Dit is niet juist. Het betekent precies het tegenovergestelde. Het gaat hier om een ingewikkelde juridische formulering die niets anders betekent dan dat u de woning tenminste 1 jaar moet huren. Met andere woorden u heeft een vast contract en u kunt het eerste jaar niet opzeggen. Dit is bedoeld om te voorkomen dat de verhuurder om de paar maanden weer een nieuwe huurder moet vinden. Overigens kunt u toch wel opzeggen in deze eerste periode als u een dringende reden heeft, zie Einde huur, zelf opzeggen.[...]
En de dringende reden is niet "ik vond het te duur". Zelfs "ik kan het niet betalen" moet je goede bewijzen voor aanleveren. (Al zal de verhuurder snel genoeg van je af willen in dat geval).
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.