2K/4K @ 120Hz AV receiver i.c.m. 5.1 surround zoektocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-04 12:55
Beste Tweakers,

Al enige maanden ben ik af en aan bezig met het compleet werkend krijgen van een 2K dan wel 4K bioscoop/game ervaring op 120Hz. Ik weet dat er van alles is met HDMI 2.1 en eARC debacles, maar ik wil de moed niet opgeven.

Voor jullie beeldvorming; op dit moment sluit ik alles direct aan op mij TV en maak ik gebruik van een optische kabel om het geluid naar mijn ouwe trouwe pricewatch: Pioneer VSX-933 Zwart te sturen. Laats echter weer even een modernere AV geleend met ARC en dat was wel een enorme boost met geluid alleen kreeg ik daar 120Hz en 5.1 geluid niet werkend wanneer mijn PC de bron was, met de optische kabel 5.1 overigens ook niet.

Wat is mijn wens?
Media en games afspelen op 4K@120HZ afspelen met 5.1 surround, wanneer 4K niet mogelijk is ben ik ook heel tevreden met 2K (2550*1440), belangrijker vind ik de 120HZ wanneer mijn PC de bron is.

Mijn huidige setup en componenten zijn... Daarbij besef ik mij dat mijn videokaart helaas geen HDMI 2.1 heeft, slechts 2.0b. Maar tja, geraak maar eens aan een RTX 3080 of 3090...

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1TelevisiesLG OLED55C9PLA Zwart€ 1.499,-€ 1.499,-
1SpeakersJamo S 426 HCS 3 (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1SpeakersJamo SUB 210 (Zwart)€ 199,-€ 199,-
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 305,-€ 305,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 175,90€ 175,90
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Wit€ 69,90€ 69,90
1MonitorenSamsung Odyssey G9 49" (G94T) Wit€ 1.484,71€ 1.484,71
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 62,55€ 62,55
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 110,25€ 110,25
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 104,15€ 104,15
1Solid state drivesSamsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 114,99€ 114,99
Totaal€ 2.427,45

Hoe wil ik mijn setup gaan gebruiken?
Voor het kijken van TV, YouTube, Netflix etc wil ik de native apps gebruiken op mijn LG C9 TV. De apps werken erg vlot en net wat makkelijker dan mijn Chromecast, al blijft die ook aangesloten als backup. Tevens wil ik mijn PC koppelen aan de TV dan wel mijn toekomstige AV receiver. Het liefst laat ik mijn PC in de slaapkamer staan wat betekent dat ik een lange HDMI kabel nodig heb, jawel eentje van 10 meter...

Media afkomstig van mijn TV wil ik op de best mogelijke resolutie afspelen (4K) met 5.1 surround, ik geloof dat 120Hz voor films niet relevant is. Content afkomstig van mijn PC (games & films) wil ik op 120Hz, 5.1 surround en afhankelijk van de content 2K (games i.v.m. haalbaarheid FPS) of 4K (films) afspelen.

Waar ben ik naar opzoek?
Advies en hulp met wat een slimme setup is en welke AV receiver daar bij past. Bv...
  • Mijn LG C9 als hub gebruiken, dus native apps, PC en ChromeCast als bron op mijn TV en 5.1 surround via eARC naar de AV receiver sturen. Welke AV werkt?
  • Of juist een combinatie waarbij ik mijn PC aansluit op de AV Receiver en voor TV/Netflix juist weer de native apps gebruiken van mijn TV en audio via eARC te versturen.
  • Zou een adapter van Displayport 1.4 naar HDMI 2.1 (pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.4 to 4K120HZ HDR Active Adapter Zwart) gebruiken om toch 4K@120Hz van mijn PC te kunnen versturen naar mijn TV/AV receiver?
  • Moet ik in de buidel tasten voor een grafische kaart met HDMI 2.1 of zijn de LG C9 HDMI 2.1 chipset problemen niet te verhelpen en kan ik deze wens het beste een paar jaar uitstellen?
  • [i] Of maak ik het allemaal te ingewikkeld en moet ik gewoon...?[i/]
Kortom help 8)7 .

http://speedtest.net/result/2130203198.png

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@joostsozee Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst. Daar kun je ook je 2 topics van een jaar geleden teruglezen. ;)

Advies vervangen Marantz SR-5004 (door aanschaf 4K HDR TV)
AV Receiver: 4K relevant i.c.m. ARC gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 07:28
joostsozee schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 00:31:
1) Al enige maanden ben ik af en aan bezig met het compleet werkend krijgen van een 2K dan wel 4K bioscoop/game ervaring op 120Hz. Ik weet dat er van alles is met HDMI 2.1 en eARC debacles, maar ik wil de moed niet opgeven.

2) Laats echter weer even een modernere AV geleend met ARC en dat was wel een enorme boost met geluid alleen kreeg ik daar 120Hz en 5.1 geluid niet werkend wanneer mijn PC de bron was, met de optische kabel 5.1 overigens ook niet.

Wat is mijn wens?
Media en games afspelen op 4K@120HZ afspelen met 5.1 surround, wanneer 4K niet mogelijk is ben ik ook heel tevreden met 2K (2550*1440), belangrijker vind ik de 120HZ wanneer mijn PC de bron is.

3) Mijn huidige setup en componenten zijn... Daarbij besef ik mij dat mijn videokaart helaas geen HDMI 2.1 heeft, slechts 2.0b. Maar tja, geraak maar eens aan een RTX 3080 of 3090...

Kortom help 8)7 .
Ik heb even wat zaken genummerd om op te antwoorden.
1) Klopt, ik zou daarom ook wachten met het kopen van een HDMI 2.1 receiver.
2) Ik geloof niet dat ARC een beter geluid geeft dan via optisch, aangezien het dezelfde bandbreedte aankan. Het verschil in geluid zal in de instellingen van de receivers hebben gezeten
3) Dus wachten met een HDMI 2.1 receiver. Zonder HDMI 2.1 videokaart, kun je de HDMI 2.1 features niet gebruiken. De hele keten moet HDMI 2.1 compatible zijn.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:15
Voor films is 4K@120hz niet relevant. Die spelen doorgaans op 4K@24hz. Jouw huidige GPU of zelfs een 3080 zal geen 4K@120z kunnen afleveren. Je zou je dus kunnen afvragen of het een zinvolle zoektocht is.

De goedkoopste oplossing is denk ik de PC op de TV aansluiten en via E-ARC naar een simpele E-ARC versterker sturen Duurdere optie is een degelijke receiver met HDMI2.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Hulleman schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:26:
[...]

2) Ik geloof niet dat ARC een beter geluid geeft dan via optisch, aangezien het dezelfde bandbreedte aankan. Het verschil in geluid zal in de instellingen van de receivers hebben gezeten
Ik weet wel zeker dat ARC met de juiste HDMI kabel beter geluid geeft dan via optisch.
Daarom geven veel apps en programma’s geen eens HD audio en/of Atmos meer door via optisch.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-05 21:44
De pc direct op de tv met hdmi, en ook vanaf je gpu met hdmi of displayport to hdmi kabel naar de receiver voor geluid.
Heb een rtx3080 op een cx oled ook zo aangesloten werkt prima, en je hebt dan ook helemaal geen hdmi 2.1 receiver nodig.
Met die club 3d adapter kun je 4k 10bit 60hz rgb full halen, zonder met hdmi 2.0b 4k 8bit 60hz 422 chroma meen ik.
Het beeld is mooier met de adapter maar een echte hdmi 2.1gpu werkt veel beter.

[ Voor 16% gewijzigd door Goofy1978 op 06-04-2021 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:03

FeaR

In GoT we trust

HereIsTom schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:48:
[...]
Ik weet wel zeker dat ARC met de juiste HDMI kabel beter geluid geeft dan via optisch.
Daarom geven veel apps en programma’s geen eens HD audio en/of Atmos meer door via optisch.
In de audio is men wel meer zeker over bepaalde dingen tot men blind gaat testen. Echter is in deze de theorie niet correct. Er is geen verschil in S/PDIF dan wel HDMI ARC. HD Audio kan inderdaad niet over S/PDIF maar ook niet over HDMI ARC, dan moet je eARC hebben. "Atmos" is in deze een loze term. Dolby Atmos is geen track zoals Dolby Digital (of de tegenhanger DTS) dat wel is. Dolby Atmos is meta data die bij een track wordt gevoegd. Zo kan je op basis van Dolby Digital ook Atmos hebben waar geen HDMI eARC voor nodig is, als je Dolby Atmos op basis van Dolby TrueHD wilt hebben dan zit je wel vast aan HDMI eARC (of direct vanaf de bron naar de receiver). Waarbij het verschil horen tussen een gewone Dolby Digital track versus een Dolby TrueHD track (met hetzelfde aantal kanalen) als zeer discutabel is.

Edit:
Let wel dat wat er via S/PDIF dan wel HDMI (e)ARC door wordt gestuurd af hangt van de TV. Zo doet de LG C9 reeks zonder problemen DTS maar de nieuwere versies ondersteunen dit niet. Dergelijke beperkingen/bezuinigingen van de fabrikant tel ik niet mee in bovenstaande theorie.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 06-04-2021 18:57 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@FeaR Je hebt gelijk, ik heb een eARC receiver en de Sony A89 TV geeft alles door, dus o.a. ook DTS.
Maar met SPIDF beperk je jezelf tot normaal gecomprimeerde DD of DTS, DD+, DTS HD, ongecomprimeerd kunnen er niet mee verzonden worden.
Daarom zijn er een aantal streamingsdiensten die niet werken met SPDIF.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:03

FeaR

In GoT we trust

HereIsTom schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:38:
Maar met SPIDF beperk je jezelf tot normaal gecomprimeerde DD of DTS, DD+, DTS HD, ongecomprimeerd kunnen er niet mee verzonden worden.
DTS HD Master Audio en Dolby TrueHD gaan niet over S/PDIF of HDMI ARC. Bandbreedte is te hoog, ook in gecomprimeerde vorm. Ongecomprimeerd klopt, daar gaan S/PDIF en ARC maar tot twee kanalen waar eARC wel surround aan kan. Mogelijk staat je komma niet lekker en bedoel je hetzelfde.
Daarom zijn er een aantal streamingsdiensten die niet werken met SPDIF.
Ik ken zo geen streamingsdiensten met HD Audio maar ik ken ze ook niet allemaal. Populaire diensten gebruiken Dolby Digital Plus, ATMOS gebaseerd op Dolby Digital om ATMOS te kunnen bieden in een zo hoog mogelijke compressie. Dit kan over ARC en S/PDIF, niet elke tv ondersteunt dit. Om apparatuur backwards compatible te laten zijn is de core van de track aanwezig. Stuur je Dolby TrueHD naar een receiver van 25 jaar oud dan zal deze terugvallen op Dolby Digital. Dat streamingsdiensten niet werken met S/PDIF gaat er bij mij niet in, dat zou betekenen dat er een dienst is die qua geluid alleen 5.1 surround en hoger ongecomprimeerd aanbiedt.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 06-04-2021 19:51 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 07:28
HereIsTom schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:48:
[...]
Nee

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Pagina: 1