Beste Tweakers,
Al enige maanden ben ik af en aan bezig met het compleet werkend krijgen van een 2K dan wel 4K bioscoop/game ervaring op 120Hz. Ik weet dat er van alles is met HDMI 2.1 en eARC debacles, maar ik wil de moed niet opgeven.
Voor jullie beeldvorming; op dit moment sluit ik alles direct aan op mij TV en maak ik gebruik van een optische kabel om het geluid naar mijn ouwe trouwe pricewatch: Pioneer VSX-933 Zwart te sturen. Laats echter weer even een modernere AV geleend met ARC en dat was wel een enorme boost met geluid alleen kreeg ik daar 120Hz en 5.1 geluid niet werkend wanneer mijn PC de bron was, met de optische kabel 5.1 overigens ook niet.
Wat is mijn wens?
Media en games afspelen op 4K@120HZ afspelen met 5.1 surround, wanneer 4K niet mogelijk is ben ik ook heel tevreden met 2K (2550*1440), belangrijker vind ik de 120HZ wanneer mijn PC de bron is.
Mijn huidige setup en componenten zijn... Daarbij besef ik mij dat mijn videokaart helaas geen HDMI 2.1 heeft, slechts 2.0b. Maar tja, geraak maar eens aan een RTX 3080 of 3090...
Hoe wil ik mijn setup gaan gebruiken?
Voor het kijken van TV, YouTube, Netflix etc wil ik de native apps gebruiken op mijn LG C9 TV. De apps werken erg vlot en net wat makkelijker dan mijn Chromecast, al blijft die ook aangesloten als backup. Tevens wil ik mijn PC koppelen aan de TV dan wel mijn toekomstige AV receiver. Het liefst laat ik mijn PC in de slaapkamer staan wat betekent dat ik een lange HDMI kabel nodig heb, jawel eentje van 10 meter...
Media afkomstig van mijn TV wil ik op de best mogelijke resolutie afspelen (4K) met 5.1 surround, ik geloof dat 120Hz voor films niet relevant is. Content afkomstig van mijn PC (games & films) wil ik op 120Hz, 5.1 surround en afhankelijk van de content 2K (games i.v.m. haalbaarheid FPS) of 4K (films) afspelen.
Waar ben ik naar opzoek?
Advies en hulp met wat een slimme setup is en welke AV receiver daar bij past. Bv...
.
Al enige maanden ben ik af en aan bezig met het compleet werkend krijgen van een 2K dan wel 4K bioscoop/game ervaring op 120Hz. Ik weet dat er van alles is met HDMI 2.1 en eARC debacles, maar ik wil de moed niet opgeven.
Voor jullie beeldvorming; op dit moment sluit ik alles direct aan op mij TV en maak ik gebruik van een optische kabel om het geluid naar mijn ouwe trouwe pricewatch: Pioneer VSX-933 Zwart te sturen. Laats echter weer even een modernere AV geleend met ARC en dat was wel een enorme boost met geluid alleen kreeg ik daar 120Hz en 5.1 geluid niet werkend wanneer mijn PC de bron was, met de optische kabel 5.1 overigens ook niet.
Wat is mijn wens?
Media en games afspelen op 4K@120HZ afspelen met 5.1 surround, wanneer 4K niet mogelijk is ben ik ook heel tevreden met 2K (2550*1440), belangrijker vind ik de 120HZ wanneer mijn PC de bron is.
Mijn huidige setup en componenten zijn... Daarbij besef ik mij dat mijn videokaart helaas geen HDMI 2.1 heeft, slechts 2.0b. Maar tja, geraak maar eens aan een RTX 3080 of 3090...
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Televisies | LG OLED55C9PLA Zwart | € 1.499,- | € 1.499,- |
1 | Speakers | Jamo S 426 HCS 3 (Zwart) | € 0,- | € 0,- |
1 | Speakers | Jamo SUB 210 (Zwart) | € 199,- | € 199,- |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed | € 305,- | € 305,- |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 175,90 | € 175,90 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Wit | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Monitoren | Samsung Odyssey G9 49" (G94T) Wit | € 1.484,71 | € 1.484,71 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock 4 | € 62,55 | € 62,55 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 650W | € 110,25 | € 110,25 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 104,15 | € 104,15 |
1 | Solid state drives | Samsung 830 series SSD 256GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 840 EVO 250GB | € 114,99 | € 114,99 |
Totaal | € 2.427,45 |
Hoe wil ik mijn setup gaan gebruiken?
Voor het kijken van TV, YouTube, Netflix etc wil ik de native apps gebruiken op mijn LG C9 TV. De apps werken erg vlot en net wat makkelijker dan mijn Chromecast, al blijft die ook aangesloten als backup. Tevens wil ik mijn PC koppelen aan de TV dan wel mijn toekomstige AV receiver. Het liefst laat ik mijn PC in de slaapkamer staan wat betekent dat ik een lange HDMI kabel nodig heb, jawel eentje van 10 meter...
Media afkomstig van mijn TV wil ik op de best mogelijke resolutie afspelen (4K) met 5.1 surround, ik geloof dat 120Hz voor films niet relevant is. Content afkomstig van mijn PC (games & films) wil ik op 120Hz, 5.1 surround en afhankelijk van de content 2K (games i.v.m. haalbaarheid FPS) of 4K (films) afspelen.
Waar ben ik naar opzoek?
Advies en hulp met wat een slimme setup is en welke AV receiver daar bij past. Bv...
- Mijn LG C9 als hub gebruiken, dus native apps, PC en ChromeCast als bron op mijn TV en 5.1 surround via eARC naar de AV receiver sturen. Welke AV werkt?
- Of juist een combinatie waarbij ik mijn PC aansluit op de AV Receiver en voor TV/Netflix juist weer de native apps gebruiken van mijn TV en audio via eARC te versturen.
- Zou een adapter van Displayport 1.4 naar HDMI 2.1 (pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.4 to 4K120HZ HDR Active Adapter Zwart) gebruiken om toch 4K@120Hz van mijn PC te kunnen versturen naar mijn TV/AV receiver?
- Moet ik in de buidel tasten voor een grafische kaart met HDMI 2.1 of zijn de LG C9 HDMI 2.1 chipset problemen niet te verhelpen en kan ik deze wens het beste een paar jaar uitstellen?
- [i] Of maak ik het allemaal te ingewikkeld en moet ik gewoon...?[i/]

http://speedtest.net/result/2130203198.png