AV Receiver: 4K relevant i.c.m. ARC gebruik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 16:45
Ha Tweakers, vandaag wil ik in de wereld van audio duiken. Het is tijd voor een nieuwe AV Receiver vanwege de aanschaf van een pricewatch: LG OLED55C9PLA Zwart.

De hamvraag voor mij is: Maken de video specificaties van een AV reciver (4K of 3D etc) nog wat uit, wanneer je gebruikt maakt van ARC?

Ik zoek een?
Een AV receiver met minimaal 5.1 surround, maar liever 7.2 voor eventuele uitbreiding.

Wat is je budget?
Vind ik minder relevant, maar zou het graag onder de €400 houden

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ok, hier wordt het interessant. Ik wil de AV receiver gebruikt i.cm. met mijn pricewatch: LG OLED55C9PLA Zwart en mijn PC. Omdat mijn PC en TV 4K kunnen aanleveren op minimaal 120Hz wil ik niet meer mijn AV receiver als verzamelpunt gaan gebruiken, maar mijn TV. Kortom alle input signalen komen via apps of via een HDMI kabel vanaf mijn PC de TV binnen, vervolgens gaat mijn TV de signalen verdelen. Via ARC wil ik de audio naar mijn AV Receiver sturen voor op dit moment 5.1 surround maar in de toekomst wellicht 7.2.

Omdat ik voor audio gebruik ga maken van ARC, maakt het dan nog uit of mijn AV receiver 4K aankan/upscaling/Hrz? Mijn gevoel zegt van niet, want het enige dat de AV receiver nog binnen krijgt is geluid.

Wat heb je zelf al gevonden?
pricewatch: Pioneer VSX-933 Zwart

Als mijn hamvraag/aanname klopt, betekent dit dan...
Dat ik mijn huidige pricewatch: Pioneer VSX-520-K kan blijven gebruiken via Audio Digitaal (S/PDIF) vanaf mijn TV naar mijn AV Receiver

http://speedtest.net/result/2130203198.png

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Je pc heeft geen HDMI 2.1 dus 4k @120hz gaat niet lukken, binnenkort komt een displayport 1.4 naar HDMI 2.1 uit als het goed is dan werkt het wel.
Een c9 kan max 1440p @120 hz 4k word max 60 hz of dat moet met een firmwareupdate opgelost zijn.
Ik denk het niet dan is er geen reden tot aanschaf van de nieuwe cx modellen die dat wel kunnen.
Ik zou de tv aansluiten met HDMI en mocht je nog een HDMI uitgang over hebben op je gpu, die gebruiken voor geluid naar de receiver.
Of een displayport naar HDMI gebruiken voor het geluid naar de receiver te krijgen.
Arc werkt niet met hd audio misschien earc wel dat weet ik niet zeker.
Een mooie receiver is de denon x1600, maar als je apart beeld en geluid uitstuurt is upgraden niet nodig denk ik.

[ Voor 22% gewijzigd door Goofy1978 op 11-04-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:48
Een Sony STR-DN1080 moet net binnen je budget passen en is voor dat geld echt een hele goede receiver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
Goofy1978 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:28:
Je pc heeft geen HDMI 2.1 dus 4k @120hz gaat niet lukken, binnenkort komt een displayport 1.4 naar HDMI 2.1 uit als het goed is dan werkt het wel.
Een c9 kan max 1440p @120 hz 4k word max 60 hz of dat moet met een firmwareupdate opgelost zijn.
Ik denk het niet dan is er geen reden tot aanschaf van de nieuwe cx modellen die dat wel kunnen.
Ik zou de tv aansluiten met HDMI en mocht je nog een HDMI uitgang over hebben op je gpu, die gebruiken voor geluid naar de receiver.
Of een displayport naar HDMI gebruiken voor het geluid naar de receiver te krijgen.
Arc werkt niet met hd audio misschien earc wel dat weet ik niet zeker.
Een mooie receiver is de denon x1600, maar als je apart beeld en geluid uitstuurt is upgraden niet nodig denk ik.
Dank voor je uitgebreide reactie. Je hebt inderdaad gelijk w.b.t. 4K vanaf mijn PC via HDMI. Mijn pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G heeft wel displayport 1.4, maar ik game eigenlijk 1440p/QHD.

Om even je laatste zin er uit te lichten. Wanneer ik mijn TV als hub gebruik en daar geluid/beeld splits, dan maakt de receiver feitelijk minder uit toch? Ik heb vandaag een audio optical kabel gekocht en dat lijkt te werken :D. Ik kan alleen geen 7.1 of hoger surround mee afspelen, maar daarvoor zou ik toch eerst moeten verhuizen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45

FeaR

In GoT we trust

joostsozee schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 23:37:
[...]

Ik heb vandaag een audio optical kabel gekocht en dat lijkt te werken :D. Ik kan alleen geen 7.1 of hoger surround mee afspelen, maar daarvoor zou ik toch eerst moeten verhuizen :)
Ook HD Audio (DTS HD Master Audio en Dolby TrueHD) ga je niet over S/PDIF krijgen. S/PDIF tot tot twee kanalen (stereo) uncompressed en tot DTS dan wel DD 5.1. Voor alles hoger, dus niet alleen qua kanalen maar ook bitrate, moet je naar HDMI.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
Nou S/PDIF is inderdaad niet veel soeps. Ik merk het verschil in kwaliteit en 5.1 surround is ook verleden tijd.

Ik ga maar eens kijken naar jullie tips en zien wat er op V&A staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45

FeaR

In GoT we trust

joostsozee schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:05:
....en 5.1 surround is ook verleden tijd.
In games? Dan moet je inderdaad een geluidskaart of moederbord hebben met Dolby Digital Live dan wel DTS Connec om on the fly 5.1 surround te maken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1