Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-07-2021
hallo,

Ik zit met een steeds terugkerend "schermvirus" op de mac, gsm's (en zelfs in een vorm op windows pc). het lijkt of mijn scherm grauw is en ruis-achtige tintelingen vertoond en pulseert , wat dan weer hoofdpijn en agitatie veroorzaakt bij gebruik, zelfs na even op de computer te werken. (het lijkt of je psychisch geterroriseerd word na wat werken op de laptop tril ik snacht in mijn rug)
Dit deprimerend effect heeft het al een jaar op iedereen hier in het huishouden.

Het originele virus probleem op de mac zou van een gedownloade torrent map komen (U of Bit torrent wel wat jaren geleden) die bij opening plots een verandering in het scherm teweeg bracht en bij mijn weten wel niet veel anders deed dan dat. het openen Van die map die op een externe schijf stond heeft ook het scherm van de windows pc aangetast, de symptomen daar zijn uitgesprokener dan op de apple computer(rozige gloed en zeer branderig fel licht en pulsaties)
In die torrent map zat ook een .txt file waarin iets zwaars stond van: "you now belong to (naam?groepering hacker?).

Ook waren alle gsm's iPhone, Android, en een oud model gsm die via usb of een geïnfecteerde simkaart gekoppeld waren , aangetast met de pulsaties en een roodachtige felle gloed.
(ik had een nieuwe iPhone XR gekocht en durfde de oude simkaart niet gebruiken 4 weken lang wat goed ging en uiteindelijk toch gedurfd de oude simkaart te plaatsen en het scherm veranderde opnieuw in het felle rode licht)

Bij proberen het virus te wissen op de mac via recovery mode en herinstallatie van osx worden niet alle symptomen verwijderd???
ook na booten naar een propere ssd met een osx op blijft het probleem zich voor doen. Niet in de Osx dan? (of dit omdat het virus zich op alles verspreid wat gekoppeld word?)

Verschillende antivirus programma's : clamxav, malwarebytes en bitdefender leveren niks op.
in de systeemlog zou wel wat raars te zien zijn maar apple heeft daar nooit naar gekeken!!!

De mac is ook op aanraden al 3 X binnen gedaan bij de apple Genius Bar en getest op hardware defecten(zonder resultaat) en ook volledig gewist.
na 1 jaar van binnen doen voor reparaties (scherm& toetsenbord) en blijven aandringen bij apple hebben ze dan toch maar een vervang toestel opgestuurd (zij beweren een "ongewoon" hardware defect)

de nieuwe MacBook Pro nu werkte prima tot ik mijn oude externe display (apple HD Cinema Display)aansluite, en het scherm terug wazig en raar werd en ik voelde dat er terug iets niet juist zat. ik heb toen de NVRAM gereset waardoor de waas weg is maar de ruis en pulsaties meer zichtbaar zijn

ik heb nu de mac volledig gewist en geherinstalleerd via recovery mode en geen apple id of backup's terug geplaatst. doch word ik het probleem terug gewaar .

de nieuwe windows pc is gekoppeld aan het oude samsung scherm van de vorige, dat er nu nog helemaal raar uitziet ( blauw roze kleur en pulsaties) maar iets minder onaangenaam is om op te werken als ervoor.
Ik hoop dat het scherm stuk is en het virus dus nu ook niet terug op de nieuwe pc is verspreid :(

Ik heb reeds wat licht opzoekwerk gedaan , en meestal word gezegd dat virussen niet zomaar op firmware kunnen zitten of op simkaarten daar dat allemaal verschillende fabrikanten zijn.

Dit is voor mij een aanhoudend kwellend raadsel dat me al bloed, zweet, bijna tranen al enkel duizenden euro's heeft gekost.

Ik richt mij een beetje tot het Tweakers forum in de hoop ergens toch een lichtpunt te vinden, mss dat hier iemand is die weet wat ik kan doen om dit op te lossen ?wat voor ding dit zou kunnen zijn of waar ik moet zoeken? windows en mac?

Ik kan een paar foto's tonen van de schermen ook video van de ruis in het scherm maar meestal door gecomprimeerde video files is het soms niet goed duidelijk wat er allemaal mis is. opnemen van een scherm met een gsm vertoond ook nog ander "abnormale" dingen die normaal zijn ook. :s
moet dan eerst terug de apple id en iCloud terugzetten.

Alvast oneindig bedankt voor alle mogelijk advies hierin! _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Sisyfus op 05-04-2021 23:02 . Reden: ontbreken text ]

Alle reacties

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:44

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Jeetje. Ik ben geen expert, maar dat één virus zich op alle apparaten met verschillende OS-en kan manifesteren heb ik nog nooit gehoord.

Niet om vervelend te zijn, maar weet je zeker dat het aan de apparaten ligt en niet aan jezelf? Het klinkt allemaal een beetje... vergezocht zeg maar.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Het is ongeloofwaardig dat het 1/een virus

Appel pcs
Windows pc's
Appel telefoons
Android telefoons

Allemaal tegelijkertijd pakt.

Daarnaast is het ongeloofwaardig dat een nieuwe telefoon 4 weken goed blijft... Tot het moment dat je een oude simkaart plaatst...

En MacBook die goed is, tot je een monitor aansluit die reeds in huis was.

Sorry... Maar ik zou eens naar de huisarts gaan, en laten controleren of alles okee is met jouw ogen...aan de andere kant denk ik aan een slechte verlate 1 april grap...

[ Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 06-04-2021 10:36 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Het is zeer onwaarschijnlijk dat al je apparaten, inclusief zelfs schermen, geïnfecteerd raken met hetzelfde virus.

Niet onmogelijk, maar wel _zeer_ onwaarschijnlijk, tenzij je een heel interessant persoon bent voor zeer capabele groeperingen. Het zou een zeer grote investering vragen om zoiets te bouwen. (denk niveau stuxnet)

Dan het waarom. De tijd dat virussen met je scherm klooide en vervelend deden ligt lang achter ons. Malware tegenwoordig heeft er baat bij zo lang mogelijk onopgemerkt te blijven en bijvoorbeeld gegevens te stelen (bv cc, banking trojans etc) of resources te gebruiken (bv mining, botnet, netwerk proxy etc).
Het verstoren van je scherm past niet echt in de manier waarop malware werkt.

Ik zou malware dan ook uitsluiten op basis van wat je schetst.

Kun je de videos / fotos die je aanhaalt hier delen?
Kun je ook een duidelijk lijstje maken met welke hardware welke symptomen vertoond?

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heb je al eens iemand anders gevraagd of die hetzelfde zien? Klinkt alsof je gewoon een afwijking hebt in je ogen ofzo, komt best veel voor en kan in theorie veroorzaakt worden door fel kunstlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
Hallo ,

Dank voor jullie antwoord .
Ja ik begrijp dat het wat ongeloofwaardig lijkt/is . Hier posten is een beetje hopen dat iemand hier raad mee weet , daar ikzelf de moed wat verloren ben .
Dat het aan mijn ogen licht , of een overgevoeligheid aan scherm licht heb ik ook reeds afgevraagd . Ik heb al wat macs vergeleken met die ik heb en daar had ik dezelfde gewaarwording niet bij , een bijna identieke macbook die ik een volledig weekend heb geleend was veel rustiger en aangenamer van indruk.
Ook de iphone 6s en een samsung smartphone met nieuwe simkaarten hier nu thuis vertonen het probleem bij mij niet .
Als ik een paar dagen mijn mac vermijd en hem dan terug open word ik direct gewaar dat er echt iets niet pluis is :(
Dat het op de simkaart zat ben ik echt wel zeker het scherm ( en printer)is het enige dat van vroeger in contact is geweest

Het is mij een raadsel wat en hoe .

Toch bedankt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sisyfus
Ik ga ook eens op vizite bij de dokter voor mijn ogen! just in case dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
Ik post morgen wat foto’s en videos van de geinfecteerde toestellen .

Bedankt alvast !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Sisyfus schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:38:
Ik ga ook eens op vizite bij de dokter voor mijn ogen! just in case dan
Ja ik zou daar niet binnenstappen met de opmerking “ik heb misschien last van mijn ogen” maar eerder met de omschrijving “ik zie misschien dingen die er niet zijn”... waanbeelden zijn niet iets om luchtig over te doen. Software lijkt uitgesloten te zijn wegens zeer onwaarschijnlijk en technisch erg ingewikkeld, hardware al helemaal wegens technisch niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:37
Maar je zegt dat de hele familie het ziet? Met de hele familie naar de dokter lijkt me wat overdreven ;)

Maar ik ben heel benieuwd naar foto's / video's.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Ramon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 00:00:
Maar je zegt dat de hele familie het ziet? Met de hele familie naar de dokter lijkt me wat overdreven ;)

Maar ik ben heel benieuwd naar foto's / video's.
Die opmerking had ik even gemist! Dat maakt waanbeelden alweer minder waarschijnlijk... Gezien de opmerkingen over CO hieronder zouden dit alsnog waanbeelden kunnen zijn! Meter ophangen dus!

[ Voor 13% gewijzigd door Icephase op 06-04-2021 09:25 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:05

weebl

YARR!

Klinkt misschien gek, maar koop eens een CO-meter...

Van teveel CO ga je rare dingen zien. Misschien lekt de CV-ketel oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:45
*knip*

[ Voor 72% gewijzigd door F_J_K op 06-04-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Icephase schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 00:05:
[...]

Die opmerking had ik even gemist! Dat maakt waanbeelden alweer minder waarschijnlijk...
Ik kan niet vinden waar TS dat zegt, maar dan nog is het waarschijnlijker dan dat al deze apparaten ineens hetzelfde hardwaredefect vertonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Oon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 00:48:
[...]

Ik kan niet vinden waar TS dat zegt, maar dan nog is het waarschijnlijker dan dat al deze apparaten ineens hetzelfde hardwaredefect vertonen
Deze bedoel je?
Sisyfus schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:58:

Dit deprimerend effect heeft het al een jaar op iedereen hier in het huishouden.
De verschijnselen doen me overigens aan een vorm van migraine denken. Als iedereen in het huishouden er last van heeft dan lijkt een controle op CO (koolmonoxide) me ook een goed idee.

Maar eerlijk gezegd klinkt het allemaal nogal onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

downtime schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 01:17:
[...]

Deze bedoel je?

[...]

De verschijnselen doen me overigens aan een vorm van migraine denken. Als iedereen in het huishouden er last van heeft dan lijkt een controle op CO (koolmonoxide) me ook een goed idee.

Maar eerlijk gezegd klinkt het allemaal nogal onwaarschijnlijk.
Ah, dus inderdaad meerdere mensen, maar hetzelfde huishouden. Helaas sluit dat niet uit of iemand buiten het huishouden het ook ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:50
Ik ben ook benieuwd of je dit symptoom alleen in een bepaalde ruimte ervaart of b.v. ook buiten?

Heb je het probleeem.bij bepaalde verlichting die aan is (LED verlichting)?

Is het probleem ook zichtbaar als je je telefoon en macbook bij iemand anders gebruikt?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Er is eerder een “onverklaarbaar” iets met waanbeelden/geluiden op het forum geweest.
CO was het probleem. Koop voor de zekerheid een melder. En als deze continu blijft afgaan, denk dan niet dat deze defect is zoals de persoon in dat topic 😉

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
tilburgs82 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 07:59:
Er is eerder een “onverklaarbaar” iets met waanbeelden/geluiden op het forum geweest.
CO was het probleem. Koop voor de zekerheid een melder. En als deze continu blijft afgaan, denk dan niet dat deze defect is zoals de persoon in dat topic 😉
Ik zat me net af te vragen: er is in dit soort topics altijd wel iemand die naar CO wijst, maar is het hier ooit al effectief CO geweest? Blijkbaar wel! Weet jij toevallig welk topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Kheos schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:04:
[...]

Ik zat me net af te vragen: er is in dit soort topics altijd wel iemand die naar CO wijst, maar is het hier ooit al effectief CO geweest? Blijkbaar wel! Weet jij toevallig welk topic?
Hier op Tweakers kan ik 'm zo snel niet vinden, maar er was wel iemand op Reddit die in een update bevestigde dat dat het inderdaad was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Oon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:09:
[...]

Hier op Tweakers kan ik 'm zo snel niet vinden, maar er was wel iemand op Reddit die in een update bevestigde dat dat het inderdaad was
Deze bedoel ik ja

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
[...]

Die kende ik al, maar toch bedankt 😉.
Ik vroeg mezelf af hoe frequent het voorkomt versus hoeveel keer het wordt geopperd als oplossing.
Als het enkel die ene Reddit is, is de score niet zo geweldig. Maar als het hier ook al eens is voorgekomen komt het imho best wel 'frequent' voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Kheos schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:12:
[...]

Die kende ik al, maar toch bedankt 😉.
Ik vroeg mezelf af hoe frequent het voorkomt versus hoeveel keer het wordt geopperd als oplossing.
Als het enkel die ene Reddit is, is de score niet zo geweldig. Maar als het hier ook al eens is voorgekomen komt het imho best wel 'frequent' voor.
Het blijkt wel vaker de oorzaak te zijn van bijv. veel hoofdpijn en slecht slapen, maar op het moment dat je echt een soort van psychose hebt dan is er meer aan de hand dan een beetje slechte ventilatie. Maar aangezien het 10-15 euro kost om zo'n meter op te hangen is het wel iets dat heel makkelijk uit te sluiten is en daarom in bijna alle gevallen van onverklaarbare gebeurtenissen wel een relevante suggestie.

Ben wel benieuwd inderdaad hoeveel gevallen van dat niveau daadwerkelijk gebeuren, maar de meeste mensen laten het niet zover komen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Gegarandeerd dat dit geen virus is. Via een SIM kaart naar je iPhone XS en naar een oude non-smartphone door het USB kabeltje met als enige doel om jou leven mild oncomfortabel te maken is absoluut totaal onzinnig tenzij je een hoogstaand nuclear onderzoek verricht :+

Waarbij je zeerzeker nu niet op dit forum terecht zou komen maar bij je veiligheidsdiensten.

De doktor is inderdaad het beste advies - maar niet voor je ogen. Een psychose met hallucinaties en waanideen kan door vanalles opgeroepen worden en hoeft niet persee gevaarlijk te zijn, maar je moet er absoluut mee aan de slag.

Ik kan deze pagina aanraden om door te lezen:
https://www.parnassiagroe...ychose/symptomen-psychose

Aan het einde kan je ook een "psychose zelftest" vinden hoewel dat volgens mij weinig effectief is. Hoe eerder je bij de huisarts komt met dit verhaal, hoe beter. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-07 15:05
Zie het maar eens te fotograferen, maar dit lijkt me meer een issue aan jouw kant (mentaal/fysiek) ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

[...]

Dat is precies het verhaal waar ik aan moest denken :)

Los van de waanbeelden, hoofdpijn en agitatie (allemaal symptomen van CO vergiftiging) is het ook nog eens levensgevaarlijk. Ergens hoop ik voor TS dat dit het niet is, want het kan dan zomaar eens je laatste nacht op deze planeet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

CO is eker een optie als ik dit zo lees, ik zou echter ook verlichting zeer zeker niet uitsluiten.
Zoweet ik bijvoorbeeld dat een defect aan onze led verlichting een paar maanden terug heel vervelend samenspeelde met de schermen van onze apparatuur.
Naast de CO meter zou ik zeker ook eens wat spelenmet de verlichtingop de plekken waar het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael van S
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-07 21:43

Ik kan een paar foto's tonen van de schermen ook video van de ruis in het scherm maar meestal door gecomprimeerde video files is het soms niet goed duidelijk wat er allemaal mis is. opnemen van een scherm met een gsm vertoond ook nog ander "abnormale" dingen die normaal zijn ook. :s
moet dan eerst terug de apple id en iCloud terugzetten.
Kan je wat met ons delen?

Kan je ook eens een dagboek bijhouden? Wanneer beginnen deze virussen zich te laten zien en wanneer eindigen ze? Vergeet ook niet de tijden erbij te zetten. Dit kan ook handig zijn voor als je naar de huisarts gaat.

Ook zou ik even wat CO melder(s) ophangen. Kan geen kwaad dit even te checken. Fireangel heeft goede melders.

[ Voor 25% gewijzigd door Michael van S op 06-04-2021 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 08:53
Niet om vervelend te doen hoor maar toevallig een verleden met psychische problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Heb je dit alleen thuis of ook op andere plekken waar je langdurig verblijft?

Alleen thuis => CO meter ophangen!!
Ook op andere plekken => Naar huisarts vanwege rare waanbeelden

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

AW_Bos schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:56:
Heb je dit alleen thuis of ook op andere plekken waar je langdurig verblijft?

Alleen thuis => CO meter ophangen!!
Ook op andere plekken => Naar huisarts vanwege rare waanbeelden
Las ergens dat het een maand kan duren voor het uit je bloed is... Dus zou best kunnen dat je buiten de deur er ook last van hebt, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 16:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

weebl schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:02:
[...]

Las ergens dat het een maand kan duren voor het uit je bloed is... Dus zou best kunnen dat je buiten de deur er ook last van hebt, denk ik.
Mijn intentie was dat wat frisse lucht vaak wel helpt om je hersenen even te 'resetten' als ze op hol slaan.

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 06-04-2021 10:05 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

AW_Bos schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:04:
[...]

Mijn intentie was dat wat frisse lucht vaak wel helpt om je hersenen even te 'resetten' als ze op hol slaan.
Dat is sowieso waar :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 310408

hallo,
Ik zit met een steeds terugkerend "schermvirus" op de mac, gsm's (en zelfs in een vorm op windows pc)
Beste Sisyfus,

neem me een wat direct advies niet kwalijk, maar wat je beschrijft is eenvoudig onmogelijk op diverse punten. Eenvoudig uitgesloten als de stappen die je beschrijft uitgevoerd zijn. Ik geloof best dat jij iets ziet (of denkt te zien) maar zet het idee dat het een virus is meteen uit je hoofd. Er bestaat geen virus dat er op uit is jouw familie het leven op deze manier zuur te maken. Hoe langer je daarvan uit blijft gaan, hoe langer je met het probleem zult moeten omgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Oon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:15:
[...]

Het blijkt wel vaker de oorzaak te zijn van bijv. veel hoofdpijn en slecht slapen, maar op het moment dat je echt een soort van psychose hebt dan is er meer aan de hand dan een beetje slechte ventilatie.
Volgens mij haal je dingen door elkaar. Koolmonoxide (CO) is wat anders en een stuk gevaarlijker dan kooldioxide (CO2). Te hoge CO2 waarden kunnen gevolg zijn van slechte ventilatie maar CO heeft een concrete technische oorzaak (vaak defecte CV-ketel) waarbij slechte ventilatie hooguit ervoor zorgt dat het sneller dodelijk afloopt.

CO zorgt niet voor slecht slapen. Je wordt juist slaperig van hoge CO waarden. Het risico bestaat alleen dat je niet meer wakker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
Hallo!

bedankt voor de vele reacties.
na gisteren nacht en deze morgen proberen alles te herinstalleren en videos te maken en terug te vinden van de devices, is het scherm gedoe echt een marteling voor me.
Ik vrees een beetje dat uit de filmpjes (waarop de tintelingen en de grauwheid van het scherm wel wat zichtbaar zijn hier thuis) mss bij jullie niet dezelfde kwaliteit gaat hebben ? en dus niet hetzelfde gaat zijn als hier :(
ik post ze toch hieronder.

beteffend de CO vergiftiging , ik denk van niet. ik heb wel centrale verwarming maar de net nieuwe ketel staat op zolder. als ook word het huis zeer regelmatig verlucht :)

Ikzelf rook niet en softdrugs is geleden van mijn studenten tijd , beweeg ook dagelijks in de natuur wandelend of fietsend. ik eet ook zeer gezond.
ik draag geen bril en kan nog steeds de kleinste lettertjes van redelijk veraf lezen op verpakkingen :)
38jaar oud

dat ik nu plots gevoelig zou zijn aan het licht van allerlei schermen lijkt me ergens wat raar. ik werk al jaren op computers mac/windows en er is mij nooit iets vreemds opgevallen. behalve dan net na die torrent files te openen en sinds dien altijd een geplaagd negatief gevoel telkens ik op de computer werk,
en altijd ergens bewust in mijn achterhoofd dat er toch iets niet klopt. (maar het is idd niet overduidelijk zichtbaar bij eerste zicht)

denk ook niet dat ik een psychose of hallucinaties onderga , ik hoor of zie ook geen dingen die andere niet ook waarnemen. wel word ik gek van langdurig op het scherm te werken . koppijn en branderig gevoel in ogen en achterhoofd en kruin. agitatie en rusteloos in bed liggen en soms nog trillingen voor de ogen zien wanneer ik de ogen sluit na s avonds achter de computer te hebben gezeten. het slaagt ook op mijn darmen. dit alles verdwijnt als ik een dag of twee niet achter de mac heb gezeten. (ik gebruik dan nog wel de 2 cleane smartphones en televisie ) ook computers bij andere thuis geven een veel rustiger en aangenamere indruk dan mijne.

Ik hoor bij vrienden of iemand een tijdje op mijn mac wil werken om te zien of hij ook ergens deze ervaring heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlmMfDY7q8qhA2swHLUgc1b_0gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rStyFjly5H9Picj2T14A5rVj.jpg?f=fotoalbum_large

Het geïnfecteerde samsung scherm nu aan de nieuwe windows pc. op de oude pc zag het vooral zeer fel en eenrood roze gloed. nu met de nieuwe is het minder onaangenaam maar is hij paarser geworden.
dit zou een hardware defect kunnen zijn . en zoek een goedkoop tweedehands scherm om eens te testen daar ik geen 400€ ga uitgeven als dat ook geïnfecteerd zou kunnen geraken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:38
Welke regio woon je? Misschien een tweaker in de buurt die even en schermpje kan uitlenen? Ik heb er namelijk ook nog wel eentje staan. Kun je meteen kijken of iemand anders ook de problemen ziet, ter bevestiging. Of een vriend idd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Sisyfus schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:33:
[Afbeelding]

Het geïnfecteerde samsung scherm nu aan de nieuwe windows pc. op de oude pc zag het vooral zeer fel en eenrood roze gloed. nu met de nieuwe is het minder onaangenaam maar is hij paarser geworden.
dit zou een hardware defect kunnen zijn . en zoek een goedkoop tweedehands scherm om eens te testen daar ik geen 400€ ga uitgeven als dat ook geïnfecteerd zou kunnen geraken
Nou ik zie in ieder geval de paarse kleur ook, dus dat scheelt weer ;) Maar heb je het scherm al eens teruggezet naar fabrieksinstellingen? Eventuele "virussen" zouden dan weg moeten gaan.

Maar hebben verder al je schermen deze paarse gloed? Of verschilt het per apparaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 06-04-2021 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Sisyfus schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:25:
denk ook niet dat ik een psychose of hallucinaties onderga , ik hoor of zie ook geen dingen die andere niet ook waarnemen. wel word ik gek van langdurig op het scherm te werken . koppijn en branderig gevoel in ogen en achterhoofd en kruin. agitatie en rusteloos in bed liggen en soms nog trillingen voor de ogen zien wanneer ik de ogen sluit na s avonds achter de computer te hebben gezeten. het slaagt ook op mijn darmen. dit alles verdwijnt als ik een dag of twee niet achter de mac heb gezeten. (ik gebruik dan nog wel de 2 cleane smartphones en televisie ) ook computers bij andere thuis geven een veel rustiger en aangenamere indruk dan mijne.
Dit is absoluut niet gezond. Beetje moeie ogen na een dagje computeren okee, maar dit gaat heel veel verder.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
een wedtransfer link naar 4 filmpjes van het grauwe scherm met ruis en tintelingen in.

hopelijk zijn deze niet te gecomprimeerd

link verwijderd en filmpjes op you tube

[ Voor 21% gewijzigd door Sisyfus op 06-04-2021 13:49 . Reden: fout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-07 14:41
Zeker niet best dit;

Je bent blijkbaar niet (meer) in staat om lang achter een scherm te zitten. Een virus kan je wel uitsluiten met hetgeen wat je zelf omschrijft. Ik ben programmeur, maak dagelijks 9 tot 12 uur qua schermtijd en dan denk ik niet dat ik alles heb. Naast sporten en andere non-digitale bezigheden kijk ik ook TV etc.

Hoe gaat dat bij jou met TV kijken?

Ps; voordat je heel tweakers toch infecteert met het super virus; is Youtube niet een beter alternatief om een video up-te-loaden ? :X

[ Voor 15% gewijzigd door gekke-gerrit op 06-04-2021 13:43 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 18:25
Hallo!

bedankt voor de vele reacties.
na gisteren nacht en deze morgen proberen alles te herinstalleren en videos te maken en terug te vinden van de devices, is het scherm gedoe echt een marteling voor me.
Ik vrees een beetje dat uit de filmpjes (waarop de tintelingen en de grauwheid van het scherm wel wat zichtbaar zijn hier thuis) mss bij jullie niet dezelfde kwaliteit gaat hebben ? en dus niet hetzelfde gaat zijn als hier :(
ik post ze toch hieronder.

beteffend de CO vergiftiging , ik denk van niet. ik heb wel centrale verwarming maar de net nieuwe ketel staat op zolder. als ook word het huis zeer regelmatig verlucht :)

Ikzelf rook niet en softdrugs is geleden van mijn studenten tijd , beweeg ook dagelijks in de natuur wandelend of fietsend. ik eet ook zeer gezond.
ik draag geen bril en kan nog steeds de kleinste lettertjes van redelijk veraf lezen op verpakkingen :)
38jaar oud

dat ik nu plots gevoelig zou zijn aan het licht van allerlei schermen lijkt me ergens wat raar. ik werk al jaren op computers mac/windows en er is mij nooit iets vreemds opgevallen. behalve dan net na die torrent files te openen en sinds dien altijd een geplaagd negatief gevoel telkens ik op de computer werk,
en altijd ergens bewust in mijn achterhoofd dat er toch iets niet klopt. (maar het is idd niet overduidelijk zichtbaar bij eerste zicht)

Ik hoor bij vrienden of iemand een tijdje op mijn mac wil werken om te zien of hij ook ergens deze ervaring heeft.
Vind het een heel erg vreemd verhaal hoor. Is het een idee om een korte video van een aantal minuten te maken, en deze op bijvoorbeeld youtube te zetten. Hiermee laat je dan je "clean devices" zien ( het scherm dus ) en vervolgens laat je de "geïnfecteerde devices" zien. Open dan ook een schermpje op bijvoorbeeld je mac/windows PC of bijvoorbeeld de tweakers pagina ik heb niks gezegd haha. Overigens weet ik bij sommige filmpjes nou niet of het aan je camera en inzoom werk ligt of aan het beeldscherm zelf. Mij lijkt het mooist als je toch bovenstaande even doet. Dus zonder te spelen met zoom op de camera een overzicht te maken en al je devices even langs te gaan en te laten zien

De foto die je gemaakt hebt is inderdaad gewoon heel erg paars, en het lijkt me niet fijna om daarmee te werken. Maar alle klachten die je opneemt zijn wel heel erg fors

[ Voor 4% gewijzigd door hollandnick op 06-04-2021 13:45 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 16:52

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Is het hetzelfde scherm gedeeld over de devices? Zo ja, wellicht eens testen direct op een laptop scherm. Misschien een langzaam stuk gaande monitor. Ik heb er 1 met geel beeld en een ander niet geaard met trillend beeld. Daar wil je inderdaad geen dag mee werken.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Sisyfus schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:40:
een wedtransfer link naar 4 filmpjes van het grauwe scherm met ruis en tintelingen in.

https://we.tl/t-PNZWpQTcja

Even snel wat bekeken en er is niets op te zien.

Het lijkt me sterk dat alle schermen ineens een hardware defect hebben.
Een virus sluit je eenvoudig uit: Factory reset je mac en doe een internet recovery en je hebt geen virus.

Je kunt uiteraard bij iemand een monitor lenen om te kijken of er een hardware probleem met het scherm is en werkt een ander scherm beter, maar ik denk dat het geen apparaat probleem is helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:39:
[...]

Dit is absoluut niet gezond. Beetje moeie ogen na een dagje computeren okee, maar dit gaat heel veel verder.
nee , het heeft me echt al diep doen gaan omdat ik toch een oplossing wou zoeken . ook de besmetting via gsm's en dan simkaart weer hebben me echt moedeloos gemaakt. uiteindelijk de nieuwe mac in februari maar nu begint alles weer opnieuw door koppelen aan het oude display. wat ik als enigste oorzaak weet.
heb alles nieuw gekocht ! externe schijven , nieuwe gsm's en simkaarten , pc, zelfs de gps(weet niet of het erop zat of niet)

echt teneinde raad en een bankrekening nu met nog weinig spaargeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
Sisyfus schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:46:
[...]

nee , het heeft me echt al diep doen gaan omdat ik toch een oplossing wou zoeken . ook de besmetting via gsm's en dan simkaart weer hebben me echt moedeloos gemaakt. uiteindelijk de nieuwe mac in februari maar nu begint alles weer opnieuw door koppelen aan het oude display. wat ik als enigste oorzaak weet.
heb alles nieuw gekocht ! externe schijven , nieuwe gsm's en simkaarten , pc, zelfs de gps(weet niet of het erop zat of niet)

echt teneinde raad en een bankrekening nu met nog weinig spaargeld
Misschien moet je eerst een Tweaker er naar laten kijken voordat je nog meer geld uitgeeft want zoals velen hier al zeggen kan een virus eigenlijk niet van het ene naar het andere besturingssysteem overspringen, ook monitoren en simkaarten infecteren heb ik nog nooit van gehoord.

Maar hoe zit het nou met je huisgenoten, hebben die inderdaad dezelfde ervaringen/klachten als jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Bij het filmpje IMG_0674 zie ik wel degelijk duidelijk storing in beeld in de schaduwen. Het lijkt wel compressie of analoog-signaal.

[ Voor 50% gewijzigd door Cheesy op 06-04-2021 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:46

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als ik dit lees, denk ik toch meer aan (oculair) migraine o.i.d.
Sisyfus schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:33:
[Afbeelding]

Ik zie vooral veel moiré (logisch bij een foto van een scherm), en het ziet er inderdaad vrij paars uit. Maar dat laatste kan makkelijk beïnvloed worden door de witbalans van de foto.

Op basis hiervan zou je een paar dingen kunnen proberen:

- Maak eens een foto waarbij de achtergrond er bijop staat (om de witbalans van het scherm met de omgeving te kunnen vergelijken)
- Zit het ook in een screenshot?

Vergeet in elk geval dat verhaal over een virus. Dat is de minst waarschijnlijke optie van alle.

Aan je filmpjes zie ik dan weer niets bijzonders.

Cheesy schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:54:
[...]
Bij het filmpje IMG_0674 zie ik wel degelijk duidelijk storing in beeld in de schaduwen. Het lijkt wel compressie of analoog-signaal.
Lijkt me gewoon ruis (van de camera) eigenlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Compizfox op 06-04-2021 14:01 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
Ik woon een straat verder dan mijn ouders , dus met huisgenoten bedoel ik mijn ouders, daar ik terug vrijgezel ben en met corona situatie dan al een jaar hier regelmatig zit (tuin , gezelschap, goed eten). zo heb ik de boel ook hier geïnfecteerd dus :(

mijn vader die dagelijks op de computer zit, heeft regelmatig agitaties en snel kwaad reageren nadien waarvoor geen reden is . hij krijgt ook hoofdpijn van de schermen en darmklachten juist op dezelfde manier als ik. de onrustigheid en de opgejaagdheid weet hij niet te verklaren. net zoals als ik in het begin van de issue op de computer dacht dat ik het zelf was.

een vriend van me die technologie productontwikkelaar is , is eens komen proberen de mac te resetten , hij merkte ook het branderig gevoel en de onrust . toen hadden we het scherm nog niet proberen te filmen en hoopte dat de reset het zou oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
ik zet de filmpjes op you tube . mijn excuses , ik vreesde dat de kwaliteit op you tube nog minder zou zijn

ik maak ook nog een filmpje zoals jullie aanraden

bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-07 23:48
Cheesy schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:54:
[...]

Ja, maar hou maar eens je eigen camera voor je beeldscherm, dat ziet er altijd vaag uit. Denk niet dat je een fatsoenlijke opname ervan kunt maken.

Een virus dat zoiets veroorzaakt kan ik me ook niet indenken, zoiets zie je alleen maar in films.

Dat het in zo veel verschillende apparaten zich voordoet is echt bijzonder. Helemaal bijzonder dat de nieuwe Macbook een tijdje goed werkt, maar na het aansluiten op een extern beeldscherm ook problemen gaat geven. Ik lees nu in de nieuwste reactie dat iemand anders het ook heeft ervaren.. Zou er iets met de stroomtoevoer mis kunnen zijn? Dat is toch het enige dat al die apparaten gemeen hebben.. Al zou je bij mobiele apparaten verwachten dat die lader/accu nog wel een buffer is voor problemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sisyfus schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:03:
Ik woon een straat verder dan mijn ouders , dus met huisgenoten bedoel ik mijn ouders, daar ik terug vrijgezel ben en met corona situatie dan al een jaar hier regelmatig zit (tuin , gezelschap, goed eten). zo heb ik de boel ook hier geïnfecteerd dus :(

mijn vader die dagelijks op de computer zit, heeft regelmatig agitaties en snel kwaad reageren nadien waarvoor geen reden is . hij krijgt ook hoofdpijn van de schermen en darmklachten juist op dezelfde manier als ik. de onrustigheid en de opgejaagdheid weet hij niet te verklaren. net zoals als ik in het begin van de issue op de computer dacht dat ik het zelf was.

een vriend van me die technologie productontwikkelaar is , is eens komen proberen de mac te resetten , hij merkte ook het branderig gevoel en de onrust . toen hadden we het scherm nog niet proberen te filmen en hoopte dat de reset het zou oplossen.
Ik blijf terug komen bij koolmonoxide. Chronische koolmonoxide vergiftiging kan gepaard gaan met karakterveranderingen:

https://www.rivm.nl/ggd-r...-koolmonoxidevergiftiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
Ramon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:39:
[...]

Nou ik zie in ieder geval de paarse kleur ook, dus dat scheelt weer ;) Maar heb je het scherm al eens teruggezet naar fabrieksinstellingen? Eventuele "virussen" zouden dan weg moeten gaan.

Maar hebben verder al je schermen deze paarse gloed? Of verschilt het per apparaat?
de rode gloed die nu paars is op de nieuwe pc en impulsen, is alleen zichtbaar op windows. op Mac computer is het eerder ruis en grauw beeld met impulsen.

(ik wil het niet nog gekker maken maar ik heb ook een oudere windows laptop die geïnfecteerd is geraakt door de externe SSd die alleen 1X aan de mac was gekoppeld geweest. ) ik probeer dit scherm ook nog te fotograferen .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 08:53
Ik betwijfel serieus of dit met je computers / telefoons te maken heeft. (Sterker nog, ik durf er best geld op in te zetten dat dat absoluut niet het geval is)

Virussen gaan ZEER ZELDZAAM over van computer naar telefoon en via een SIM kaart is al helemaal onmogelijk. Daarnaast is een virus die slechts een vertekening in het beeld geeft, maar nul andere symptomen wel erg vreemd.

Ik vermoed dat je het moet zoeken OF in het psychische of wellicht is de luchtkwaliteit in huis erg slecht (dit verklaart ook waarom andere mensen er last van hebben), misschien wel door een kapotte boiler of CV ketel.

Wat ook nog mogelijk zou zijn (maar die kans acht ik aanzienlijk kleiner) is de invloed van sterke magnetische velden of hoogspanningskabels.
Lang niet iedereen heeft hier last van, maar ook hier speelt het psychische weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Sisyfus schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:06:
ik zet de filmpjes op you tube . mijn excuses , ik vreesde dat de kwaliteit op you tube nog minder zou zijn

ik maak ook nog een filmpje zoals jullie aanraden

bedankt!
De filmpjes via WeTransfer waren prima hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael van S
Sisyfus schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:13:
[...]

de rode gloed die nu paars is op de nieuwe pc en impulsen, is alleen zichtbaar op windows. op Mac computer is het eerder ruis en grauw beeld met impulsen.

(ik wil het niet nog gekker maken maar ik heb ook een oudere windows laptop die geïnfecteerd is geraakt door de externe SSd die alleen 1X aan de mac was gekoppeld geweest. ) ik probeer dit scherm ook nog te fotograferen .
Waar woon je eigenlijk? Ik wil anders best wel even langskomen om het e.e.a. te checken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
ikzelf woon in België regio Kontich-Lier.
weet niet of er een bereidwillige tweaker in de buurt woont? die mag zeker, mits mondmasker wel, mee komen kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael van S
Ik woon in Waalwijk in Nederland, dus moet dan de grens over. Volgens mij mag dat niet voor niet essentiële verplaatsingen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-07 08:49

OmeJoyo

This is me

Wat wel gezegd mag worden, hulde aan @Sisyfus dat hij ondanks de enorme hoeveelheid twijfels die er aan hem worden gesteld wel in het topic blijft en updates geeft.

Het is dat ik de grens van België niet over kwam, ik heb de beschikking vanuit werk over allerhande meters voor luchtkwaliteit, straling, electromagnetische straling enz. dus zou veel uit kunnen sluiten. Hopelijk is er een Tweaker in zijn buurt.

Want ja, ik moet me helaas wel aansluiten bij het feit dat het volledig onwaarschijnljik is dat we het hier over een virus hebben, als de symptonen op de hardware echt zijn, dan neig ik ernaar dat je iemand heel boos hebt gemaakt en dat het een bewuste aanval is die nog steeds bezig is, geen virus.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 13:58
Sisyfus schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:16:
ikzelf woon in België regio Kontich-Lier.
weet niet of er een bereidwillige tweaker in de buurt woont? die mag zeker, mits mondmasker wel, mee komen kijken!
Niet helemaal naast de deur, maar ik wil altijd wel eens een kijkje komen nemen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:36
Ik ben nu wel erg benieuwd naar het volgende.

Ga met je mac (of windows laptop, welke je ook maar het meeste nodig hebt, zei het voor werk of prive) en ga een kleine week bij iemand logeren. Het liefst ergens waar je weinig stress zult ervaren en je erg op je gemak bent. Ik vermoed, net als andere tweakers, dat dit meer psychologisch / lichamelijk is dan dat het aan je hardware gaat liggen. Deze test zal ook meteen uitwijzen of het komt door de omgeving (slechte lucht, CO problemen etc.) of door jezelf.

Ik kan mij voorstellen dat je mentaal wat onstabiel bent, omdat je al zo lang met dit probleem zit. Als je hard genoeg gelooft in iets, kun je dingen zien die er niet perse zijn (betekent niet dat je schizophrenia oid hebt, heeft meer met de hersenen te maken en je gedachte gang). Denk hierbij aan een simpel voorbeeld, een stoel met kleding dat opeens transformeerd in een persoon in de nacht. Het is geen persoon, maar je gelooft dat er een persoon staat omdat je dit immers ziet. Dit kan ook het geval zijn met je beeldschermen, je haalt een nieuw product, en je ziet dat de kleuren normaal en rustig overkomen (want je gelooft dat een nieuw product je problemen weg halen) - maar zodra jij je oude apperatuur erop gooit geloof jij dat dit het weer erger zal maken, en dit gebeurt dan vervolgens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
YouTube: IMG 0674 : video link naar wat ik als ruis ervaar in het heelbeeldscherm en onrustige indruk geeft.

YouTube: IMG 0668 : ruis en grauwe look in MacBook scherm.

YouTube: IMG 0694 : link vergelijking 3 computers tegenover natuurlijk licht. windows laptop vertoond origineel rood roze glimmende wazige filter van het virus op windows

YouTube: IMG 0696 : close up windows laptop met rozige glimmende gloed

hopelijk is de kwaliteit ok want hoe minder details hoe minder het duidelijk is.

bij een screenshot is het niet zichtbaar;

wat kees-B ziet is is denk ik wat ik ook wat ervaar als de statische onrustige ruis in het scherm. het gebeurd ook op zo'n gedetailleerd minuscuul niveau dat je er gemakkelijk voorbij loopt , maar wel gewaar van bent.
idd lastig om het op video vast te leggen . wat het nog erger maakt |:(

het samsung scherm is waarschijnlijk wel versleten idd, heb samsung gecontacteerd om deze te resetten maar blijkbaar gaan zij daar niet op in . (gaven alleen een kortingscode om bij hun een nieuwe te kopen) heb de drivers zelf geïnstalleerd maar dat deed niet veel.

ook apple heeft, na een jaar telefoneren en e-mailen ook zijn handen er niet aan vuil gemaakt, zij hadden eerst beloofd de systeem log te bekijken en allerlei programma's te laten lopen maar wanneer ik moest terug bellen voor een afspraak werd gezegd dat ik hem maar terug moest binnen doen terwijl ze het probleem dan achteraf wel herkennen en uiteindelijk een vervangtoestel hebben opgestuurd.

Er mag van mij iemand de MacBook en windows laptop even lenen voor een tijdje ( mits iets van waarde als onderpand dan :)) om te zien of zij dit ook ervaren .

de electrisiteits bedrading en verlichting heb ik ook al bekeken . in een geaard stopcontact en ook buiten bij natuurlijk licht word ik het gewaar. buiten merk je psychologisch ongemak het veroorzaakt nog harder. ik woon vrij ver van hoogspanningskabels wel 500 meter van een spoorlijn ?maar ook ergens anders (bij vrienden , bij ouders , apple store) ik herken het ondertussen ook direct.

idd zoals joeri zei begin je op den duur spoken te zien.
daarom had ik donderdag de mac volledig gewist via recovery mode (geen internet recovery wel) en heb geen enkel device aangeraakt tot gisteren maandag avond 17uur. om echt neutraal te kunnen beoordelen of er iets mis was. na nog maar een glimps toen voelde ik al dat er echt iets in het scherm gebeurt. hoe langer je er op werkt hoe groter de klachten
Ik ga nu even proberen te ontspannen want ik ben echt opgejaagd. 8)7

alvast bedankt allemaal toch voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jax1285
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:31
Is het bij de Samsung monitor niet de "kleurtemperatuur / stijl" die ingesteld staat? Als deze op "warme" kleuren staat worden er meer rood tinten aan het beeld toegevoegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:15

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Sisyfus schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:37:
YouTube: IMG 0694 : link vergelijking 3 computers tegenover natuurlijk licht. windows laptop vertoond origineel rood roze glimmende wazige filter van het virus op windows
Modbreak:Ik heb de filmpjes gezien en zie de ruis en rode gloed, maar het is me compleet onduidelijk waarom je denkt dat dit door een virus wordt veroorzaakt. Ook anderen hierboven hebben al uitgelegd is dat het zeer onwaarschijnlijk is dat een virus er voor kan zorgen dat je verschillende issues ziet met de weergave op allerlei verschillende devices. Daarnaast geef je aan dat verschillende virusscanners geen virus hebben gevonden.

Het lijkt me beter om de discussie eerst verder te voeren in Videokaarten & Beeldschermen, ik verhuis je topic daar ook even heen. Zaken als die ruis en een rode gloed moeten daar prima behandeld kunnen worden, misschien is het beter om de issues op je mobiele devices even te laten rusten of als je er in parallel mee bezig wilt, daar een duidelijk topic voor aanmaken in het juiste deel van het forum.

Succes, hoop dat je er verder mee komt!

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverSoft
Nogmaals: er is niet zoiets als een scherm virus. (Nee, echt niet!)

Daarnaast ziet 674 er echt uit als camera ruis / compression artifacts, niet als iets wat je daadwerkelijk op je scherm ziet (maar dat is natuurlijk lastig te beoordelen als je het niet in het echt ziet).
Wat ik me nog zou kunnen voorstellen is dat dit scherm is aangesloten via VGA (welke ook dit soort analoge ruis kent), maar aangezien je nieuwe apparatuur hebt lijkt me dat sterk.

Voor 668: ik zie echt niet wat je bedoeld.

Voor 694: Die Samsung is DUIDELIJK verkeerd afgesteld overigens, dat is gewoon een verkeerde kleurinstelling welke je waarschijnlijk via het menu redelijk goed kan instellen.

Voor 696: ik zie niet wat je bedoeld.

Ik denk dat je (buiten de Samsung die duidelijk verkeerd is afgesteld) je nogal wat inbeeld. Sorry dat ik het zo moet zeggen, maar ik denk dat de fout hier tussen het scherm en de stoel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
En als je de speakers weghaal bij de schermen?
Misschien dat die voor storing zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
YouTube: IMG 0674 : video link naar wat ik als ruis ervaar in het heelbeeldscherm en onrustige indruk geeft.

YouTube: IMG 0668 : ruis en grauwe look in MacBook scherm.

YouTube: IMG 0696 : close up windows laptop met rozige glimmende gloed

hopelijk is de kwaliteit ok want hoe minder details hoe minder het duidelijk is.

bij een screenshot is het niet zichtbaar;

wat kees-B ziet is is denk ik wat ik ook wat ervaar als de statische onrustige ruis in het scherm. het gebeurd ook op zo'n gedetailleerd minuscuul niveau dat je er gemakkelijk voorbij loopt , maar wel gewaar van bent.
idd lastig om het op video vast te leggen . wat het nog erger maakt |:(

het samsung scherm is waarschijnlijk wel versleten idd, heb samsung gecontacteerd om deze te resetten maar blijkbaar gaan zij daar niet op in . (gaven alleen een kortingscode om bij hun een nieuwe te kopen) heb de drivers zelf geïnstalleerd maar dat deed niet veel.

ook apple heeft, na een jaar telefoneren en e-mailen ook zijn handen er niet aan vuil gemaakt, zij hadden eerst beloofd de systeem log te bekijken en allerlei programma's te laten lopen maar wanneer ik moest terug bellen voor een afspraak werd gezegd dat ik hem maar terug moest binnen doen terwijl ze het probleem dan achteraf wel herkennen en uiteindelijk een vervangtoestel hebben opgestuurd.

Er mag van mij iemand de MacBook en windows laptop even lenen voor een tijdje ( mits iets van waarde als onderpand dan :)) om te zien of zij dit ook ervaren .

de electrisiteits bedrading en verlichting heb ik ook al bekeken . in een geaard stopcontact en ook buiten bij natuurlijk licht word ik het gewaar. buiten merk je psychologisch ongemak het veroorzaakt nog harder. ik woon vrij ver van hoogspanningskabels wel 500 meter van een spoorlijn ?maar ook ergens anders (bij vrienden , bij ouders , apple store) ik herken het ondertussen ook direct.

idd zoals joeri zei begin je op den duur spoken te zien.
daarom had ik donderdag de mac volledig gewist via recovery mode (geen internet recovery wel) en heb geen enkel device aangeraakt tot gisteren maandag avond 17uur. om echt neutraal te kunnen beoordelen of er iets mis was. na nog maar een glimps toen voelde ik al dat er echt iets in het scherm gebeurt. hoe langer je er op werkt hoe groter de klachten
Ik ga nu even proberen te ontspannen want ik ben echt opgejaagd. 8)7

alvast bedankt allemaal toch voor de hulp!
Over 't Samsung scherm, herstel naar fabrieksinstellingen doe je gewoon dmv de knopjes rechtsonder in het menu van de monitor, daar heb je Samsung support niet voor nodig.
Crxtreem schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:48:
En als je de speakers weghaal bij de schermen?
Misschien dat die voor storing zorgen?
Het lijken wel computerspeakers te zijn, die zijn eigenlijk altijd afgeschermd. Maar proberen en testen kan geen kwaad in deze...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Inderdaad,geef eens aan hoe eea is aangesloten, dus:
Welke kab;es tussen device en scherm, is het issue ook zochtbaar (voor de laptops) indien alleen op accu, heb je bedraad of wifi netwerk (kortom, kun je *alle* kabels verwijderen en is het issue nog zichtbaar??

Heb je scaling aanstaan, of gebruikk je de native display resolutie?

Kun je je scherm delen (via teams oid, of beter met een VNC achtig iets) met een collega/tweaker hier die verstand van displays adapters e.d. heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
Anoniem: 511810 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:56:
...

Heb je scaling aanstaan, of gebruikk je de native display resolutie?

...
Dat is een goeie, MacBooks scalen standaard text en dan krijg je scaling artifacts. (Kleurtjes en blokjes om "scherpe" text)
Als je naar je beeldscherm instellingen gaat, en je selecteert "Geschaald" en dan "Meer ruimte" dan wordt er niets gescaled. (Ja, ik weet ook niet hoe Apple dit bedacht heeft, maar ik gooi het maar even op "te hoge resolutie, maar niet hoog genoeg voor perfecte 2x scaling)

Dit doen ze ook op externe monitoren.

Niet dat dat is wat jij ziet, maar wellicht helpt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmenn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-06 11:02
Ik zie op je kanaal ook een filmpje van je iPhone XR, is dat ook de problematiek die je ervaart waarover je spreekt in je eerste post?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zeg, kan het niet zo zijn dat er bij dat Samsung-scherm een bepaald filter voor het scherm zit dat in ieder geval die paarse gloed kan verklaren? Als ik met een gepolariseerde zonnebril naar bepaalde oppervlakten kijk, zie ik soms ook vreemde artifacts.

Verder zijn er al veel andere dingen over je probleem geschreven. Vind het mooi om te lezen dat verschillende mensen hier hebben aangeboden om een kijkje te komen nemen. Kudos hiervoor! @Sisyfus hier zou ik zeker gebruik van maken. Ik denk niet dat je er in je eentje uit gaat komen.

Overigens kan stress ook gekke klachten veroorzaken, dus bespreek het met de huisarts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
https://imgs.xkcd.com/comics/virus_venn_diagram.png

is hier ook wel van toepassing :)

oh, en stomme vraag, maar ik moet ze wel stellen: als jij filmpjes / foto's maakt van jouw probeem, bekijk je die dan op een van die 'kapot schermen' of op een 'niet-kapot' scherm?
En als je ze op een 'niet-kapot' scherm bekijkt, hoe ziet het er dan uit voor jou?
Dezelfde problemen of toch ok?

[ Voor 63% gewijzigd door Kheos op 06-04-2021 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
de oude windows pc was altijd via dvi kabel aangesloten op de samsung monitor.
nu via hdmi kabel (sharkoon 20€) van de nvidea grafische 1650Ti kaart naar het scherm .
ik heb al wat zitten rondkijken in de instellingen op het scherm. de huidige instelling gaf het witste licht. ik probeer ook even te vinden om hem te resetten met de knopjes . volgens samsung moest ik hem even uit het stopcontact houden . (wat het precies erger maakte)

de speakers zijn echte computer speakers van bose maar ik verwijder ze even :)

ik test even met verschillende bedradingen op de laptop de komende uren. alsook internet.
op dit moment zie ik alles wat vliegen :)

heb de mac terug op geschaald ,meer ruimte gezet. hij stond zo voor het recent wissen . True Tone ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 13:58
YouTube: IMG 0674 : video link naar wat ik als ruis ervaar in bij een screenshot is het niet zichtbaar;
Dat wijst erop dat de kans dat het softwarematig is, bijzonder klein is. Die monitor lijkt mij sowieso gewoon slecht te zijn. Als je wilt mag je er van mij 1 lenen om het verschil eens te bekijken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furcifier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 09:41
Heel apart iets, denk alleen niet dat t virus gerelateerd is (meerdere devices, OS'en, etc.) maar er zal zeer zeker een oorzaak zijn.

Over een andere boeg, lopen er bij toeval hoogspanningskabels over/langs je huis, zijn er bepaalde zendmasten die er op vrij korte afstand staan? Het komt niet veel voor, maar kan zeer zeker issues opleveren en er zijn absoluut mensen die daar overgevoelig voor zijn.

i5 10600k @ ML360R AIO | Z490-P | 32GB HyperX 3200 | MSI RTX 3070 Ventus 3X OC | Sharkoon TG5 Pro | Corsair RM650X | 2TB m.2 SSD | 1TB SATA HDD | Edifier 1280T | Sennheiser HD599 | 2x Iiyama G2466HSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
Blokker_1999 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:22:
[...]

Dat wijst erop dat de kans dat het softwarematig is, bijzonder klein is. Die monitor lijkt mij sowieso gewoon slecht te zijn. Als je wilt mag je er van mij 1 lenen om het verschil eens te bekijken.
hallo, bedankt voor je aanbod voor te komen kijken en om je scherm te lenen.ik zag dat je in Kasterlee woont maar ikzelf heb geen auto.
ik kijk even rond of ik iets tweedehands vind en eventueel kan laten bezorgen . en zo kan vergelijken.

indien je het echt niet erg vind mag je altijd eens naar de mac komen kijken , ik vergoed je graag de verplaatsingskosten!!!

bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
Furcifier schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:26:
Heel apart iets, denk alleen niet dat t virus gerelateerd is (meerdere devices, OS'en, etc.) maar er zal zeer zeker een oorzaak zijn.

Over een andere boeg, lopen er bij toeval hoogspanningskabels over/langs je huis, zijn er bepaalde zendmasten die er op vrij korte afstand staan? Het komt niet veel voor, maar kan zeer zeker issues opleveren en er zijn absoluut mensen die daar overgevoelig voor zijn.
eigenlijk staat honderd meter verder dit wel. maar dan is het raar dat de twee cleane smartphones niks merkbaars vertonen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVEjACNDr-eEpmi0yCmpdaWjmx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HePQCPOvz7KaIZicGROgSCZR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Sisyfus op 06-04-2021 17:34 . Reden: onvolledig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Sisyfus schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:32:
[...]
eigenlijk staat honderd meter verder dit wel. maar dan is het raar dat de twee cleane smartphones niks merkbaars vertonen.

[Afbeelding]
wat bedoel je met clean? zonder virus?
dat zijn al je apparaten. er is geen virus dat dit doet. Dit is al een paar keer duidelijk gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
Tijmenn schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:09:
Ik zie op je kanaal ook een filmpje van je iPhone XR, is dat ook de problematiek die je ervaart waarover je spreekt in je eerste post?
hallo, het filmpje over de Xr met bewegende pixels was bij opnemen in slowmotion recent op de iPhone . toen wou ik een filmpje maken over het scherm maar zag dat er in de iPhone ook al vanalles bewoog. wat me deed twijfelen of het daadwerkelijk het probleem was dat waarneembaar was en het niet electronica met electronica. na de update 14.4.2 denk ik dat het is weggegaan , het was echt erg toen dacht dat hij stuk was. het is nu niet meer zichtbaar.

ik ga het idd allemaal wat rust ga geven (en eventueel een kleine laptop koop voor de dagdagelijkse taken en deze alvast niet in contact laat komen met iets wat nog maar ergens "geïnfecteerd" kan zijn. en dan zie ik wat ik met de mac en de rest verder ga doen).
idd mss ergens toch psychische klachten door covid , familiale situatie nu e.d.

ik probeer nog wél een ander scherm voor de windows pc dan :)

toch bedankt voor jullie hulp allemaal!!!!!

vriendelijke groet!

[ Voor 10% gewijzigd door Sisyfus op 06-04-2021 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sisyfus schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:21:
de oude windows pc was altijd via dvi kabel aangesloten op de samsung monitor.
nu via hdmi kabel (sharkoon 20€) van de nvidea grafische 1650Ti kaart naar het scherm .
ik heb al wat zitten rondkijken in de instellingen op het scherm. de huidige instelling gaf het witste licht. ik probeer ook even te vinden om hem te resetten met de knopjes . volgens samsung moest ik hem even uit het stopcontact houden . (wat het precies erger maakte)

de speakers zijn echte computer speakers van bose maar ik verwijder ze even :)

ik test even met verschillende bedradingen op de laptop de komende uren. alsook internet.
op dit moment zie ik alles wat vliegen :)

heb de mac terug op geschaald ,meer ruimte gezet. hij stond zo voor het recent wissen . True Tone ook uit.
terug opgeschaald: moet ik dit lezen als: ik heb dat zojuist gedaan en ik moet de resultaten nog beoordelen, of ???

mbt DVI, dat kan zowel analoog als digitaal zijn, maak voor de kenners anders eens een foto van de connector? Een 160Ti heeft toch geen dvi uitgang meer??

Wat betreft die samsung monitor, ik weet niet hoe technisch je bent, maar 99% dat je te maken hebt met slechte elco's in de voeding als ik alles bij elkaar optel. Kun je zelf makkelijk herstellen (als je een soldeerbout en wat geduld hebt)

Die zendmast en de laptops, daar geloof ik net zo weinig van als dat virus. Ben wel benieuwd naar de test van de laptops op alleen accu, zonder enige kabel en met alle scaling/beeldverbeteraars andere ongein uit. Mocht je dan nog steeds niet overtuigd zijn dat het in je sw zit zou ik een willekeurige linux disc/stick gebruiken en daarmee opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Ik heb deze vraag nog niet voorbij zien komen maar : Ervaren de buren soortgelijke klachten of storingen aan hun schermen?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:37
Kabels van schermen te hard geknikt? Analoog DVI signaal is ook niet geweldig en als je nog VGA gebruikt...

Ik kan uit de filmpjes niets bijzonders oordelen. Behalve dat een enkel scherm gewoon in slechte staat is.

Uiteraard direct op CO testen. Ruik je niet en levensgevaarlijk.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
Allereerst wat vervelend van je klachten. Al mijn eventuele inhoudelijke input is zo’n beetje wel al gezegd. Het viel me alleen wel op dat er heel veel persoonlijke info, zoals naam, bank waar je bankiert, badkamer verbouwing etc te zien is in je filmpjes.

Hoewel ik helemaal op de lijn van “dit kan geen virus zijn” is dit wel een schat aan info voor eventuele social engineering...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sisyfus
Anoniem: 511810 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:56:
[...]

terug opgeschaald: moet ik dit lezen als: ik heb dat zojuist gedaan en ik moet de resultaten nog beoordelen, of ???

mbt DVI, dat kan zowel analoog als digitaal zijn, maak voor de kenners anders eens een foto van de connector? Een 160Ti heeft toch geen dvi uitgang meer??

Wat betreft die samsung monitor, ik weet niet hoe technisch je bent, maar 99% dat je te maken hebt met slechte elco's in de voeding als ik alles bij elkaar optel. Kun je zelf makkelijk herstellen (als je een soldeerbout en wat geduld hebt)

Die zendmast en de laptops, daar geloof ik net zo weinig van als dat virus. Ben wel benieuwd naar de test van de laptops op alleen accu, zonder enige kabel en met alle scaling/beeldverbeteraars andere ongein uit. Mocht je dan nog steeds niet overtuigd zijn dat het in je sw zit zou ik een willekeurige linux disc/stick gebruiken en daarmee opstarten.
hallo, De mac is ingesteld op "meer ruimte" True Tone uit , zonder internet kabel of wifi, geen bluetooth, en op de accu. en ik merk nog altijd de lichte impulsen en bewind in het scherm :(

De samsung monitor heb ik terug gereset. en lijkt nu beter te zijn het overdreven blauwe is nu weg. hoogstwaarschijnlijk was het af en toe aankoppelen van de oude pc via dvi kabel dan de oorzaak. ik heb hem niet telkens weer gereset nadien 8)7
het scherm is via Hdmi van de nvidea 1650 Ti naar hdmi in de monitor aangesloten het lijkt nu beter op de windows pc alvast.

de linux stick ga ik zeker proberen . ik zou hem dan precies liefst via een andere computer aanmaken of kan je deze ook aankopen online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
Sitelabs schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:41:
Allereerst wat vervelend van je klachten. Al mijn eventuele inhoudelijke input is zo’n beetje wel al gezegd. Het viel me alleen wel op dat er heel veel persoonlijke info, zoals naam, bank waar je bankiert, badkamer verbouwing etc te zien is in je filmpjes.

Hoewel ik helemaal op de lijn van “dit kan geen virus zijn” is dit wel een schat aan info voor eventuele social engineering...
Dank voor de attentie daarop ik verwijder alvast de filmpjes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sisyfus schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:16:
[...]

hallo, De mac is ingesteld op "meer ruimte" True Tone uit , zonder internet kabel of wifi, geen bluetooth, en op de accu. en ik merk nog altijd de lichte impulsen en bewind in het scherm :(

De samsung monitor heb ik terug gereset. en lijkt nu beter te zijn het overdreven blauwe is nu weg. hoogstwaarschijnlijk was het af en toe aankoppelen van de oude pc via dvi kabel dan de oorzaak. ik heb hem niet telkens weer gereset nadien 8)7
het scherm is via Hdmi van de nvidea 1650 Ti naar hdmi in de monitor aangesloten het lijkt nu beter op de windows pc alvast.

de linux stick ga ik zeker proberen . ik zou hem dan precies liefst via een andere computer aanmaken of kan je deze ook aankopen online?
Je kunt het bij een buur oid downloaden en op een stickje zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
ok bedankt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Furcifier schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:26:
[citation needed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
hallo terug ,

ik zit nu even op de windows computer bij mijn ouders nog, en heb het nu echt zichtbaar wat de pulsaties in het scherm zijn voor mij . hetzelfde ik ervaar in de mac .
Dit zou idd mss van een storing kunnen komen en vraag het ook aan de buurman . maar het is alleszins een deel van wat ik als onaangenaam ervaar. het is ook geen interactie van electronica want ik zie dit met het blote oog ook :)
ik heb nogmaals 2 filmpjes(normaal en slowmotion) gemaakt van het scherm waar duidelijk in het witte gedeelte van de adressenbalie de flikkeringen pulsatie zichtbaar zijn .

ik kijk morgen eens goed of ik dit ook zo waarneem op de apple Cinema Display bij mij thuis

YouTube: display pulsation normale snelheid filmpje
YouTube: screen pulsation slow speed. slowmotion

hopelijk levert dit iets op in een richting

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OverSoft
Dat is je dimmende achtergrond verlichting. Die wordt gedimd doormiddel van PWM (snel pulseren van de achtergrond verlichting).
Probeer het scherm eens op volledige helderheid te zetten, waarschijnlijk heb je er dan geen last van.

(Het scherm is dan natuurlijk te fel, maar dan heb je wel de bron van het probleem te pakken)

Dat is geen virus, dat is een feature. :P
Helaas is het een feature waar een klein percentage van de bevolking last van heeft. Dit is ook de reden dat er mensen tegen LED en CCFL verlichting waren (die dimmen namelijk ook d.m.v. PWM).

De enige oplossing hiervoor is: of je helderheid helemaal omhoog zetten, of een OLED scherm gebruiken.

[ Voor 57% gewijzigd door OverSoft op 06-04-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zover ik begrijp dus een geheel andere locatie en computer met een (voor jou) ogenschijnlijk zelfde probleem ?

Het lastige is dat met storende frequenties je zowel interferentie op het signaal kan hebben maar ook optisch door dingen als led/tl verlichting i.c.m. de verversingsfrequentie van het scherm. Ook schermen met led-backlight kunnen dit effect vertonen.

Je zou eens kunnen kijken of het effect ook zo is met een ouderwetse gloeilamp of alleen met daglicht (dus geen kunstmatige verlichting aan).

Kijk ook of op het scherm dingen als dynamisch contrast / helderheid uitstaat en kijk eens of een andere frequentie helpt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:37
Sisyfus schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:45:
hallo terug ,

ik zit nu even op de windows computer bij mijn ouders nog, en heb het nu echt zichtbaar wat de pulsaties in het scherm zijn voor mij . hetzelfde ik ervaar in de mac .
Dit zou idd mss van een storing kunnen komen en vraag het ook aan de buurman . maar het is alleszins een deel van wat ik als onaangenaam ervaar. het is ook geen interactie van electronica want ik zie dit met het blote oog ook :)
ik heb nogmaals 2 filmpjes(normaal en slowmotion) gemaakt van het scherm waar duidelijk in het witte gedeelte van de adressenbalie de flikkeringen pulsatie zichtbaar zijn .

ik kijk morgen eens goed of ik dit ook zo waarneem op de apple Cinema Display bij mij thuis

YouTube: display pulsation normale snelheid filmpje
YouTube: screen pulsation slow speed. slowmotion

hopelijk levert dit iets op in een richting
In slow motion zie je alleen het PWM (pulse width modulation) effect. Google dat maar eens.

Tijd voor een ander scherm? Ik zie nogmaals niets geks.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Laatst online: 07:39
Naar mijn idee is in deze twee video's in ieder geval een probleem zichtbaar.
Opvallend dat ik het geknippper ook goed kan waarnemen in de normale video met 60fps.
@OverSoft is het niet zo dat LCD's (over het algemeen) "flikkeren" op 60hz waardoor het dus synchroon zou moeten zijn met de framerate van de video en daardoor voor ons onzichtbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
heb die monitor op maximum brightnes gezet ,alsook sharpness e.d. . (waar hij eigenlijk al opstond )

dat dimmen van de achtergrond verlichting blijft dat continu? of gebeurt dat maar af en toe per uur of zo? want het trilt heel de tijd. nu moet ik zeggen dat ik idd geen voorstander ben van led-verlichting daar ik dat ook altijd merk trillen .

daar hou ik rekening mee bij aankoop van een nieuw scherm, bedankt

ik probeer ook eens de drivers voor grafische kaart enzo te verwijderen via veilige modus en te herinstalleren?
blijkbaar raad windows dit aan voor flikkeringen

ik merkte ook dat veel beeldscherm instelling op de windows pc op standaard stonden en niet op de nvidea grafische kaart instelling. dat veranderen gaf ook weer een mooier en gedetailleerder beeld.

veranderen van de frequentie naar 59 of50hz doet niet veel.

beide opnames van de MacBook en windows pc waren in hetzelfde huis , wel kamer ernaast. ook allebeide gefilmd met daglicht en lampen uit.
waarom ik de appelen en peren altijd vergelijk is omdat ik ook last had op de vorige windows pc met hetzelfde scherm als de nieuwe nu . en dit alleen maar kon verklaren doordat ik de slechte torrent files toen daar ook heb op open gedaan, dat dat dan daadwerkelijk de oorzaak was weet ik niet!

nu na een dag op de laptop trilt zowat alles voor mijn ogen en voel ik me eigenlijk wel slecht, opgejaagd en warm in het hoofd .

bedankt alvast hoor , ik laat meer weten als ik de rest ook heb kunnen testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OverSoft
cctl01 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:08:
@OverSoft is het niet zo dat LCD's (over het algemeen) "flikkeren" op 60hz waardoor het dus synchroon zou moeten zijn met de framerate van de video en daardoor voor ons onzichtbaar?
LCD’s flikkeren niet. Ze refreshen met 60hz maar dat wil niet zeggen dat ze knipperen, het zijn geen beeldbuizen.
Het is puur de achtergrondverlichting die hier knippert omdat deze gedimd is.

Aan de OT: dit is niet software matig. Hou nou eens op over virussen, drivers, etc, dat gaat je gewoon niet helpen. Ook refreshrates maken niet uit. LCD panels knipperen niet, dat doet de verlichting.
Hoe een scherm dimt hangt van het scherm af, daar kan ik je geen zinnig antwoord op geven. Normaliter knippert hij niet als ie op volledige helderheid staat.

[ Voor 27% gewijzigd door OverSoft op 06-04-2021 23:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

OverSoft schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:06:
De enige oplossing hiervoor is: of je helderheid helemaal omhoog zetten, of een OLED scherm gebruiken.
OLED is echt niet de enige optie als je dit probleem wilt vermijden. Gelukkig hebben lang niet alle LCD-schermen (merkbare) PWM-dimming; genoeg goede schermen dimmen de backlight op zulke hoge frequenties dat het niet zichtbaar is, of gebruiken andere manieren voor het dimmen. In reviews wordt dit vaak benoemd.

cctl01 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:08:
Naar mijn idee is in deze twee video's in ieder geval een probleem zichtbaar.
Opvallend dat ik het geknippper ook goed kan waarnemen in de normale video met 60fps.
Nee, LCDs (als in de panelen zelf) flikkeren niet (zoals bijvoorbeeld CRTs). LCDs doen sample-and-hold. De backlight kan wel knipperen door PWM-dimming, maar als een scherm daar last van heeft gebeurt dat op veel hogere frequenties dan 60 Hz.

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 07-04-2021 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Er zijn in het verleden wel degelijk schermen geweest die last hadden van backlight flickering, iemand kan zich wellicht nog de issues bij de 4e (of was het de 5e??) generatie MS surface pro herinneren? Dat was heel vermoeiend voor de ogen. Echter zoiets ga je nooit recht toe recht aan kunnen filmen met een smartphone en zeker niet met een stuk daglicht wit op de achtergrond. (heeft te maken met de instellingen, shutterspeed en allerhande andere zaken die juist proberen deze effecten weg te halen).
Ik geloof zeker dat er een probleem is, de samsung monitor is gewoon gaar zoals al eerder door velen (en door mijzelf geopperd is, waarschijnlijk kapotte elco's. Kan niet uitsluiten dat dat in andere apparaten niet ook het geval is.

Hoe nu hier een definitieve analyse??
Een aantal mogelijke issues met elk hun eigen detectie mogelijkheid:
a) beeldverbeteraars. Er was al geopperd om alle instellingen die iets kunnen aanpassen uit te zetten, nu lees ik dat je image sharpening aan hebt staan. Doe dat nu eens niet. Echt al die prut uit!

b) scaling. Heb je uitstaan, houden zo tot er een oplossing/oorzaak gevonden is

c) issues met backlight. Monitoren: oud, (te) warm geworden, elcos uitgedroogd, kapot. Laten repareren of weggooien.

d) het zit dieper, er wordt daadwerkelijk iets 'vreemds' naar je scherm gestuurd/het staat vreemd in je framebuffer --> share je scherm dmv vnc of betere oplossing met iemand en laat controleren

e) (ook) op je laptops flikkert je scherm, je hebt een enorme storingsbron in de omgeving die allerhande ellende in je electronica veroorzaakt... Wat ik persoonlijk zou doen, scherm in verduisterde omgeving zetten met wit/blauw/groen (etc) scherm, op verschillende helderheids instellingen, en met fotodiode en scoop meten of er daadwerkelijk een helderheidsvariatie te zien /meten is. En dan vanuit freq. doorzoeken wat de oorzaak kan zijn.

maar eerst: zet alle beeldverbeteraars uit, en zekerdingen als sharpening op je (externe) beeldschermen. Dat is vragen om issues op een statisch beeld, zeker in combinatie met scaling en bepaalde 'soft' fonts. Echt als eerste doen en daarna afblijven!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisyfus
Hallo,

bedankt toch voor jullie blijvende resonse,

ik test bovengenoemde punten eerstdaags . ik probeer het solderen van de elco's en op te zoeken hoe dit gaat . ben wel handig genoeg daarvoor. anders een andere tweedehands testscherm...
Alvast komt iemand van tweakers morgen eens langs bij mij om naar die mac en windows laptop te kijken.Waarvoor veel dank @Blokker_1999
(de windows pc staat dan wel bij mijn ouders +75j en daar gaat hij ni binnen mogen met corona situatie)

Indien iemand wil meekijken met het scherm met VMC (windows of mac) graag, weet wel niet hoe dit moet!

punt e) als laatste dan.

ik laat snel iets weten bedankt

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ep667
  • Laatst online: 05-07 13:09

ep667

It doesn't hurt to help

Als ik dit lees, krijg ik het gevoel dat het heel erg tussen de oren zit. Niet direct een psychische aandoening, maar wel iets dat veroorzaakt kan worden door een (1) defect beeldscherm maar daarna in het hoofd van TS een eigen leven is gaan leiden.

- Werk je dagelijks op het Samsung beeldscherm waar alle ellende mee begonnen is? Zo ja, hoe lang werk je al dagelijks op dit scherm?
- Wanneer zijn je klachten nu exact begonnen? Misschien dat ik dit over het hoofd heb gezien, maar kon het niet vinden.

Sommige mensen zijn gevoeliger voor trillingen op een statisch scherm dan anderen, zeker met PWM op LCD-schermen kan dit een issue zijn. Zelf heb ik van dat laatste ook gewoon "last". Als ik de hele dag naar een gedimd scherm met PWM kijk, heb ik 's avonds migraine. En ik heb het gevoel dat dit bij TS ook speelt. De klachten die hij omschrijft komen over als een zeer zware migraine-aanval.

Het scherm lijkt me bovendien gewoon defect. Als ik hier alles zie en lees.

Stel nu dat je zoveel last krijgt van een scherm dat net niet lekker is. Dan zijn je ogen vermoeid en je hersens ook. Dan ga je als vanzelf dezelfde flikkeringen of pulsaties waarnemen op een ander scherm. Opnieuw: als ik de hele dag naar een raar scherm kijk, krijg ik dat ook op mijn smartphone of tv. Ik weet dan waar het door komt, dus heb er verder geen last van. De dag erna is het verdwenen.

Maar stel dat je denkt dat het komt door een geniaal virus. Dan kun je het niet van je af zetten. Dan is iedere flikkering op een ander scherm een bewijs van wat je al dacht. Your mind is playing tricks with you. Dus zie je die flikkeringen op ieder scherm. Al is het maar omdat je er extra op let. Dit verklaart voor mij ook dat je weken geen last hebt van dit issue op een nieuwe telefoon, totdat je er de simkaart in plaatst waardoor je denkt dat het komt.

Zoals de wens de vader van je gedachte kan zijn, kan de vrees dat ook zijn. Ik denk toch dat dit hier gebeurt. Als je ergens bang voor bent, zoeken je hersens vanzelf bewijs dat je bang moet zijn. Zo is de mens geprogrammeerd. Ik heb het ook wel eens gehad hoor, met een nieuw beeldscherm. Dat was op mijn bureau toch even groter dan ik had gedacht. Ik dacht direct: hier krijg ik hoofdpijn van. En dat was ook zo. Maar na een paar dagen wennen was het over.

Eerste wat ik in het geval van TS zou doen: vervang je beeldscherm. Zo snel mogelijk, want dat ding lijkt me defect. Maak gebruik van het aanbod van een mede-tweaker hier en zorg dat je een tijdje op een ander scherm kunt werken. Bij voorkeur ook nog op een andere locatie. Ik denk echt dat een fatsoenlijk beeldscherm met goede kleurenweergave en liefst zonder PWM dimming heel erg kan helpen bij dit probleem. Even wat rust creëren voor je ogen en eigenlijk ook voor je hersenen.

Blijft het probleem dan nog bestaan? Dan ben je er vermoedelijk toch te veel op gefixeerd. Ik zou dan gaan denken aan psychosomatische klachten. Goed om in zo'n geval contact op te nemen met de huisarts en zo goed mogelijk te vertellen wat er is gebeurd. Dus de trillingen, lichamelijke klachten, etcetera. Doe dat zo open mogelijk, zodat je via de huisarts doorverwezen kunt worden naar de juiste personen. Misschien is er wel iets met je ogen, maar er is ook een duidelijke psychische component.

De denkpiste rondom een te hoge CO-waarde in huis vind ik trouwens best een interessante. Ik zie hem als secundair, maar het kan wel dezelfde klachten veroorzaken. Misschien versterkt het elkaar wel. Een CO-meter is niet zo duur, dus ik zou deze toch maar snel 1 of 2 kopen. Wie weet spoor je er iets mee op.

TL;DR: Te lang achter een pulserende monitor zitten kan migraineklachten geven, die kunnen door je hoofd worden uitvergroot zodat je er altijd last van hebt.

EP

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.