Mechanische ventilatie aanleggen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
In mijn jaren 30 woning wil ik mechanische ventilatie gaan aanleggen.
Systeem D in ieder geval.
Natte ruimtes afzuigen en droge ruimtes inblazen.
Dit is voor mij helemaal nieuw, maar ik ben niet onhandig zullen we maar zeggen.

Ik heb diverse zoektermen gebruikt hier, maar ik zie door de bomen het bos niet meer en mijn vrij simpele vragen worden er niet mee beantwoord.

1. Kan ik (ruimtes liggen onder / tegen elkaar aan) keuken, washok, toilet en badkamer op 1 aanzuig buis zetten? En dan per ruimte (laten) inregelen d.m.v. de roosters/ventielen verder open of dicht te zetten?

2. Ik dacht er aan om toilet en badkamer verlichting op 1 groep te zetten, kan ik dan vanuit ieders centraaldoos een buis aanleggen richting ventilatiebox om hem aan te sturen met het licht?
Dus op toilet licht aan is stand 2, en op badkamer licht aan is stand 3 bijvoorbeeld?

3. Of hoe stuur je zo'n box aan?
Ik lees over vochtsensoren, ik lees over perilex/euro stekkers, 3-standenschakelaars..
Liefst heb ik nergens extra schakelaars, dus liefst aansturing zoals in vraag 2, via een extra schakeldraad vanuit betreffende ruimtes, of natuurlijk vochtsensoren, maar dan is de vraag weer, waar zitten die sensoren?

4. Behoeft de keuken wel een afzuigpunt, aangezien daar ook een afzuigkap zal zitten?

5. Is het aan te raden / een mogelijkheid om in de badkamer bijvoorbeeld 2 ventielen te plaatsen?
Dus dat de buis vanaf zolder in het plafond van badkamer zich opsplits in 2 buizen, ieder in een uiteinde van de badkamer?

Mij gaat het er in ieder geval om dat de badkamer echt goed "droog" gehouden word tijdens het douchen, aangezien ik lang douche produceert dat natuurlijk een hoop vocht.

6. Hoe zit het met vocht in het buizenwerk?
Dus als een vochtige badkamer afgezogen word, wat gebeurt er dan met dat vocht? Blijft dat niet in de buis achter?
Buizen juist wel of juist niet isoleren hierdoor?

Beste antwoord (via JohanSavelkoul op 07-04-2021 21:16)

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Je moet beginnen met veel halve waarheden die soms worden gepost te negeren en het gewoon zelf goed uit te zoeken :-). Ik snap ook niet zo goed waar al die onwaarheden vandaan komen, zo moeilijk is het principe van ventilatie niet....

Maar om wat basics te beantwoorden...

Combineren van verschillende ventielen in ruimtes op 1 kanaal kan prima. Waar je dan natuurlijk wel rekening mee moet houden is de capaciteit. Idealiter wil je buizen met een grote diameter om windgeruis te voorkomen. Idem met de ventielen. Aleen is het wel zo dat bij meerdere ventielen op 1 buis degenen die als eerste vanaf de ventilatie unit worden bereikt ook de meeste aanvoer/afvoer zullen hebben. Je kunt je ventielen inregelen voor een bepaalde luchtstroom maar erg knijpen is ook weer niet lekker voor het geluid. Ik zou zelf kanalen op verschillende verdiepingen of waar grote afstanden tussen de ventielen zitten proberen te scheiden. Meerdere ventielen op dezelfde buis dichtbij elkaar (bijvoorbeeld meerdere in de woonkamer en/of keuken en badkamer) zijn zo'n beetje standaard. De gewenste capaciteit bepaald dat. In een badmaker is het niet persé nodig er meer dan 1 te plaatsen, veel hangt af can de plaatsing en het debiet en hoe de luchtstroom loopt (waar je aanvoer bijvoorbeeld vandaan komt). En je hebt ventielen in verschillende capaciteiten....

Je ventilatie schakelen met lichtschakelaars is een slecht idee, het heeft weinig met elkaar te maken. In principe heeft een goed ingesteld ventilatiesysteem weinig schakelmomenten nodig. Zelfs een normale douchebeurt in je badkamer is redelijk snel weer gecompenseerd. Maar sommige units schakelen zelf als ze een verhoogde luchtvochtigheid in de afzuiging constateren of er zijn losse sensoren voor vochtigheid en/of CO2. Die laatste is in sommige verblijfsruimtes ook wel handig. Maar als je goed inregelt zou je gewoon voldoende moeten hebben voor de normale hoeveelheid personen in woonkamer en slaapkamers.

Afzuiging in de keuken is altijd een wat lastigere.... veel hangt af hoe je kookt. Gas vereist meer afzuiging dan inductie bijvoorbeeld. Ideaal in alle situaties is een separate afzuiging naar buiten maar dan zul je iets met een extra toevoer moeten regelen (zoals een keukenraampje dat open kan) als je flink gaat afzuigen. Gebruik je een recirculatie systeem dan is het zaak om je afzuiging (van de mechanische ventilatie) met een fatsoenlijk debiet in te richten. De richtlijn van 75m3 in een keuken is erg aan de krappe kant, sommige onderzoeken gaan bij koken op gas richting een veelvoud. En die afzuiging moet dan natuurlijk wel in balans zijn met de aanvoer ventielen in de buurt.....

Isoleren van buizen doe je alleen tussen ventilatie unit en buiten. De gedachte is dat je kanalen verder in een verwarmd huis lopen dus je kanalen zullen niet veel warmte verliezen. De WTW haalt in de unit de warmte uit de afvoerlucht maar je wil niet dat de buizen van en naar buiten die ruimte flink afkoelt vandaar de isolatie.

En vergeet niet dempers na je ventilatieunit op de kanalen te plaatsen. Liefst geen flexibele en hoe langer hoe beter. En afhankelijk van de plaatsing en inregelen zul je vaak ook een luchtstroom van/naar verschillende ruimtes moeten faciliteren, bijvoorbeeld door kieren onder je deuren. Ook niet onbelangrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Yowzawood op 07-04-2021 10:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-05 09:51
Als je toch vanaf nul gaat aanleggen dan zou je de vervolgstap kunnen overwegen en meteen voor balansventilatie kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-05 22:06
Edit: vraag verkeerd gelezen, nm.

[ Voor 100% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 05-04-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
D-dark schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:36:
Als je toch vanaf nul gaat aanleggen dan zou je de vervolgstap kunnen overwegen en meteen voor balansventilatie kunnen gaan.
Dat wil ik ook inderdaad.
Systeem D.
Afzuigen uit de natte ruimtes, en inblazen in de droge ruimtes.

Tenminste, dat is wat je bedoelt met balansventilatie, ga ik van uit.
Zal het even toevoegen in de start-post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-05 09:51
JohanSavelkoul schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:05:
[...]

Dat wil ik ook inderdaad.
Systeem D.
Afzuigen uit de natte ruimtes, en inblazen in de droge ruimtes.

Tenminste, dat is wat je bedoelt met balansventilatie, ga ik van uit.
Zal het even toevoegen in de start-post.
Correct, combineren met een WTW unit en verse lucht van buiten aanzuigen zodat je geen roosters in de ramen meer nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05 21:15

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

D-dark schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:32:
[...]

Correct, combineren met een WTW unit en verse lucht van buiten aanzuigen zodat je geen roosters in de ramen meer nodig hebt.
Let op @JohanSavelkoul, bovenstaande kan dus alleen als je elke ruimte ook individueel afzuigt.

Mooie tussenoplossing: Vanuit badkamer, toilet, washok en misschien woonkamer afzuigen, en op een of twee centrale punten verse lucht inblazen.

Vooropgesteld: in de ideale wereld wordt elke ruimte die geventileerd moet worden gedekt door het WTW systeem, inclusief slaapkamers. In de realiteit vergt dat best wat meer gedoe dan alleen natte ruimtes ventileren. En of het het waard is kan alleen jij besluiten :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:42
Ik heb een Ducobox die aangesloten is aan de driestandenschakelaar, en in de badkamer een afstandsbediening naast de lichtschakelaar. Hierdoor kan je de ventilator 15 minuten laten draaien op een hogere stand.
Stel dat je net je nest in gaat en je beseft dat je de 3standenschakelaar van de keuken op 3 bent vergeten, dan druk ik in de badkamer op 1, en blijft hij op 1.
Als je hem zou aansluiten op de lichtschakelaar dan betekent dat als je hem uitzet, de afzuiging ook zou stoppen. Tenzij je een timer achtig iets hebt. Ook dat lijkt me niet wenselijk.

Soms na een lekkere kapsalon gaan wel eens de stikstofmetingen van het RIVM helemaal in het rood als je een drol gedraaid hebt. Ook dan is het handig om even de afzuiging aan te zetten zodat je huis nog bewoonbaar blijft na je toiletbezoekje.
Dus ik raad een afstandsbediening aan in de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:05

decramy

root@birdie:~#

het voordeel van mechanische ventilatie is dat hij altijd aan staat (standje 1) en dat daardoor de badkamer leeg getrokken wordt hoe lang je ook douchet.

Ik heb bij ventilatieland.nl een adviesrapport laten opstellen. Zij gaven aan hoeveel debiet ik per kamer nodig heb en welke unit zij daarbij aanraden.

Tegenwoordig zitten er in de WTW-units genoeg sensoren om de luchtvochtigheid zelf te detecteren en daarom zelf op een harder standje te gaan. Ik heb bij mijn unit ook 1 afstandsbediening gekregen die ik toch in de badkamer heb gelegd. Even op standje 'klokje': kwartier (of 2x) vol vermogen daarna lekker rustig.

Keuken ook zeker afzuigen, al dat kookvocht moet weg. Maar met een afzuigkap trek je de balansventilatie in onbelans, waardoor de geurtjes uit het toilet mogelijk je keuken in getrokken wordt. Daarom hebben wij gekozen voor een recirculatie-kap.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Goudvis schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:44:
[...]

Let op @JohanSavelkoul, bovenstaande kan dus alleen als je elke ruimte ook individueel afzuigt.

Mooie tussenoplossing: Vanuit badkamer, toilet, washok en misschien woonkamer afzuigen, en op een of twee centrale punten verse lucht inblazen.

Vooropgesteld: in de ideale wereld wordt elke ruimte die geventileerd moet worden gedekt door het WTW systeem, inclusief slaapkamers. In de realiteit vergt dat best wat meer gedoe dan alleen natte ruimtes ventileren. En of het het waard is kan alleen jij besluiten :)
Maar, ik ga dus nog alles volledig aanleggen.
Is het niet de bedoeling dat ik de natte ruimtes afzuig, en de droge ruimte inblaas?
Dus 2 slaapkamers, woonkamer en eventueel hal of zolder inblazen.
Badkamer, toilet, washok en keuken afzuigen.
Het inblazen en afzuigen dus met een WTW-unit.

Dus ik wil geen tussenoplossing maar een volledige installatie aanleggen.
Op dit moment zit er nog niks, ga alles strippen dus kan alles nog doen.
Absoluut waard in mijn optiek, aangezien het toch nog aangelegd moet worden en het dan beter zo goed mogelijk gedaan kan worden.

De berekening via Ventilatieland wou ik inderdaad ook laten doen en dan daar de hele rommel aanschaffen.

Wat ik tot nu toegeleerd heb uit de antwoorden:

Afstandsbediening voor kort extra ventileren is handig.
Sensoren zitten niet ergens los in een ruimte of buis, maar gewoon in de unit, mits de juiste unit natuurlijk.
Ruimtes kunnen aan elkaar op 1 buis, mits buis juiste dikte, ventiel regelt het daarna wel.
Afzuigpunt in de keuken is goed idee, recirculatiekap is een goeie om in overweging te nemen.

Komen er wel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Recirculatiekap is af te raden vanwege de hoge fijnstof gehaltes. Vooral bij open keuken erg onwenselijk omdat je dan de hele avond in de fijnstof zit.

Balansventilatie betekent ook dat je een vrijwel luchtdicht huis moet hebben voor goed functioneren. Dus alle kieren dicht maken.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

decramy schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:21:
Maar met een afzuigkap trek je de balansventilatie in onbelans, waardoor de geurtjes uit het toilet mogelijk je keuken in getrokken wordt. Daarom hebben wij gekozen voor een recirculatie-kap.
Tijdens koken dient daarom een raampje ergens in huis open gezet te worden. Of mooier : een afsluitbaar kanaal.

Tenzij je huis zo lek als een mandje is. Dan komt de lucht prima via de kieren binnen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 15:27
Goudvis schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:44:
[...]Let op @JohanSavelkoul, bovenstaande kan dus alleen als je elke ruimte ook individueel afzuigt....
Nee hoor, je moet in elke gebruiksruimte ventilatie hebben (gang en trap mag je negeren dus), maar dat moet niet overal afzuiging zijn. En het is ook mogelijk om doorgangsventilatie te rekenen, vb aan de gang is je slaapkamer met een dressing, als je toevoegt in de dressing en kan garanderen dat de lucht via slaapkamer naar gang gaat (en dan in badkamer wordt opgezogen vb), dan heb je geen ventielen in de slaapkamer nodig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zie MV systeem C naar D ombouwen (kan dit?)

Let vooral op de poster Theo zijn reactie ! maar andere posters hebben ook nuttige info .. er is een groot mechanisch ventilatie topic .. die kan je ook doorspitten maar mijn post is wat minder leesvoer :) om mee te starten

ps ik ga ondanks het advies toch buizen aanleggen voor lucht van zolder naar 1ste en begane grond .. zoiezo omdat ik de ruimte heb en toch in de verbouwing zit .. als ik later een wtw of zo op zolder wil hebben hoef ik niet het hele huis open te breken ..

Tja vanalles

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +4 Henk 'm!

• Yowzawood
Je moet beginnen met veel halve waarheden die soms worden gepost te negeren en het gewoon zelf goed uit te zoeken :-). Ik snap ook niet zo goed waar al die onwaarheden vandaan komen, zo moeilijk is het principe van ventilatie niet....

Maar om wat basics te beantwoorden...

Combineren van verschillende ventielen in ruimtes op 1 kanaal kan prima. Waar je dan natuurlijk wel rekening mee moet houden is de capaciteit. Idealiter wil je buizen met een grote diameter om windgeruis te voorkomen. Idem met de ventielen. Aleen is het wel zo dat bij meerdere ventielen op 1 buis degenen die als eerste vanaf de ventilatie unit worden bereikt ook de meeste aanvoer/afvoer zullen hebben. Je kunt je ventielen inregelen voor een bepaalde luchtstroom maar erg knijpen is ook weer niet lekker voor het geluid. Ik zou zelf kanalen op verschillende verdiepingen of waar grote afstanden tussen de ventielen zitten proberen te scheiden. Meerdere ventielen op dezelfde buis dichtbij elkaar (bijvoorbeeld meerdere in de woonkamer en/of keuken en badkamer) zijn zo'n beetje standaard. De gewenste capaciteit bepaald dat. In een badmaker is het niet persé nodig er meer dan 1 te plaatsen, veel hangt af can de plaatsing en het debiet en hoe de luchtstroom loopt (waar je aanvoer bijvoorbeeld vandaan komt). En je hebt ventielen in verschillende capaciteiten....

Je ventilatie schakelen met lichtschakelaars is een slecht idee, het heeft weinig met elkaar te maken. In principe heeft een goed ingesteld ventilatiesysteem weinig schakelmomenten nodig. Zelfs een normale douchebeurt in je badkamer is redelijk snel weer gecompenseerd. Maar sommige units schakelen zelf als ze een verhoogde luchtvochtigheid in de afzuiging constateren of er zijn losse sensoren voor vochtigheid en/of CO2. Die laatste is in sommige verblijfsruimtes ook wel handig. Maar als je goed inregelt zou je gewoon voldoende moeten hebben voor de normale hoeveelheid personen in woonkamer en slaapkamers.

Afzuiging in de keuken is altijd een wat lastigere.... veel hangt af hoe je kookt. Gas vereist meer afzuiging dan inductie bijvoorbeeld. Ideaal in alle situaties is een separate afzuiging naar buiten maar dan zul je iets met een extra toevoer moeten regelen (zoals een keukenraampje dat open kan) als je flink gaat afzuigen. Gebruik je een recirculatie systeem dan is het zaak om je afzuiging (van de mechanische ventilatie) met een fatsoenlijk debiet in te richten. De richtlijn van 75m3 in een keuken is erg aan de krappe kant, sommige onderzoeken gaan bij koken op gas richting een veelvoud. En die afzuiging moet dan natuurlijk wel in balans zijn met de aanvoer ventielen in de buurt.....

Isoleren van buizen doe je alleen tussen ventilatie unit en buiten. De gedachte is dat je kanalen verder in een verwarmd huis lopen dus je kanalen zullen niet veel warmte verliezen. De WTW haalt in de unit de warmte uit de afvoerlucht maar je wil niet dat de buizen van en naar buiten die ruimte flink afkoelt vandaar de isolatie.

En vergeet niet dempers na je ventilatieunit op de kanalen te plaatsen. Liefst geen flexibele en hoe langer hoe beter. En afhankelijk van de plaatsing en inregelen zul je vaak ook een luchtstroom van/naar verschillende ruimtes moeten faciliteren, bijvoorbeeld door kieren onder je deuren. Ook niet onbelangrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Yowzawood op 07-04-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Om voldoende afstand te creëren tussen inkomende en uitgaande lucht, (+/- 6 meter afstand) wil ik helemaal links en helemaal rechts van het huis een dakdoorvoer maken.
Beide doorvoeren wil ik sowieso aan de achterzijde van het huis hebben, maar dat terzijde.

Nu heb ik hierover 2 vragen.

Vraag 1:
Nu heb ik 2 opties, beide sowieso achter het "knieschot" dus in beide gevallen netjes weggewerkt.

1. De unit in het midden van de zolder plaatsen en de buizen naar beide dakdoorvoeren zijn even lang.

2. De unit links, of rechts, en dan is 1 van de buizen naar een dakdoorvoer zo'n 6 meter langer.

Als optie 2, welke buis (inkomend of uitgaand) zal ik dan het kortst houden en waarom?

Dus even voor de duidelijkheid, bovenstaande vraag gaat over de buizen die van buiten de woning komen naar de unit toe.

Vraag 2:

Welke buis vanuit de woning naar de unit toe, zal ik zo kort mogelijk houden?
De "natte" afzuigende buis uit o.a. badkamer en toilet?
Of toch liever de inblazende buis, naar o.a. slaapkamers en woonkamer?

Of maakt bovenstaande allemaal geen ruk uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 15:27
Als ik me niet vergis, is het "lastiger" om lucht door een buis te blazen, dan evenveel lucht er door te zuigen. Dus de aanzuigbuizen het kortst houden zou dan de verliezen door leidingsweerstand moeten beperken (geen id of dat ook impact heeft op geluid; of het moet zijn dat het verschil bepaald wordt door hetzelfde maximaal toegelaten stromingsgeluid).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
Op zich maakt het allemaal niet zoveel uit.... de lengte van je buizen in het huis zal een stuk langer zijn. Als uitgangspunt zou het principe moeten gelden je buislengten zo kort mogelijk te houden met zo min mogelijk scherpe bochten, maar de praktijk is natuurlijk wat weerbarstiger.

Maar 6m afstand tussen een aan- en afvoerpunt naar buiten is op zich wel een tikje overdreven :-). Nog belangrijker bij dit soort lengtes is dan dat je deze buizen goed gaat isoleren.

Bij de plaatsing van je unit is het zinvoller om naar een praktische plaatsing te kijken. Ook één waar je lange dempers op de aansluitingen naar je huis kan plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:26

Tazzios

..

JohanSavelkoul schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:42:
Om voldoende afstand te creëren tussen inkomende en uitgaande lucht, (+/- 6 meter afstand) wil ik helemaal links en helemaal rechts van het huis een dakdoorvoer maken.
Beide doorvoeren wil ik sowieso aan de achterzijde van het huis hebben, maar dat terzijde.

Nu heb ik hierover 2 vragen.

Vraag 1:
Nu heb ik 2 opties, beide sowieso achter het "knieschot" dus in beide gevallen netjes weggewerkt.

1. De unit in het midden van de zolder plaatsen en de buizen naar beide dakdoorvoeren zijn even lang.

2. De unit links, of rechts, en dan is 1 van de buizen naar een dakdoorvoer zo'n 6 meter langer.

Als optie 2, welke buis (inkomend of uitgaand) zal ik dan het kortst houden en waarom?

Dus even voor de duidelijkheid, bovenstaande vraag gaat over de buizen die van buiten de woning komen naar de unit toe.

..
Minder buis is minder weerstand, Misschien je je de mogelijkheid om de aanvoer door een muur te doen. Door de andere lokatie zal je dan ook minder last hebben van valse aanvoer.
https://www.wtcb.be/homep...ches&pag=42&art=6&lang=nl
Afb. 5 (disclaimer oude en Belgisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-03 11:09
Yowzawood schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:20:
Combineren van verschillende ventielen in ruimtes op 1 kanaal kan prima. Waar je dan natuurlijk wel rekening mee moet houden is de capaciteit. Idealiter wil je buizen met een grote diameter om windgeruis te voorkomen. Idem met de ventielen. Aleen is het wel zo dat bij meerdere ventielen op 1 buis degenen die als eerste vanaf de ventilatie unit worden bereikt ook de meeste aanvoer/afvoer zullen hebben. Je kunt je ventielen inregelen voor een bepaalde luchtstroom maar erg knijpen is ook weer niet lekker voor het geluid.
Zoekende naar een antwoord op mijn vraag, dat ik niet kan vinden, stuitte ik wel op dit antwoord, en misschien weet jij wel het antwoord.

Ik wil 4 ventielen in de woonkamer plaatsen, die allemaal op 1 spirobuis naar de woonkamer komen. Voor de duidelijkheid, 125mm t-stukken voor de ventielen en daar direct het ventiel in.
Waar ik maar niet uitkom is, of de spirobuis na elk t-stuk dient te worden vernauwd, of juist niet. Je ziet het wel vaker bij utiliteitsbouw namelijk.

De luchtsnelheid daalt natuurlijk na elk ventiel, als je de buis dezelfde diameter houdt. Als je vernauwt en daarmee de snelheid ongeveer hetzelfde houdt, dan lijkt het me juist dat de druk (snelheid=druk) er juist voor zorgt dat de eerste ventiel(en) nóg meer lucht te verduren krijgen, omdat dat de makkelijkste weg is, en je ze nog dichten moet draaien, wat je niet wil.
Misschien geef ik zelf al het antwoord: Niet vernauwen, want je wil minder druk na een ventiel voor de volgende, maar met die gedachte kan je zelfs zeggen, vergroten na elk ventiel. :)

Wát is nu het juiste om te doen volgens jou? Kan luchtsnelheid ook té laag worden? Zijn er voordelen aan dezelfde (buis)snelheid houden voor deze ventielen? De instroomsnelheid wordt toch door het ventiel + debiet bepaald, maar ik kan me voorstellen dat wanneer de luchtsnelheid erg laag is, er niet voldoende druk is om door het ventiel te gaan, en het liever door het voorgaande ventiel gaat. (ik begrijp volkomen dat dit twee tegenstrijdige stellingen zijn, daarom ben ik ook in de war).

Praktische gegevens:
- 200m3/u (standje hoog) (180mm buis? = 2,18m/s, zat eerst aan 160 te denken, maar de ventielen komen er direct op, dus leek me 2,18m/s wel zat)
- daarmee 4 ventielen
- komen langs de muur, dus misschien met 1/3 airblockers voor de muur
- Vent-Axia heeft toevoerventielen waar ze bij claimen 75m3/u te kunnen toevoeren bij max 25dB, ik zat dus aan die te denken, met die airblockers, en daarmee alsnog 4 x 50m3/u te kunnen doen zonder tegen de muur te blazen. (https://www.ventilatielan...2QXAJrEAQYASABEgLAFfD_BwE)

Ik weet dat dit antwoord een tijd terug is, maar ik hoop dat jij, of ieder ander, mij een zinnig antwoord kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ro123 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:18:
[...]

Zoekende naar een antwoord op mijn vraag, dat ik niet kan vinden, stuitte ik wel op dit antwoord, en misschien weet jij wel het antwoord.

Ik wil 4 ventielen in de woonkamer plaatsen, die allemaal op 1 spirobuis naar de woonkamer komen. Voor de duidelijkheid, 125mm t-stukken voor de ventielen en daar direct het ventiel in.
Waar ik maar niet uitkom is, of de spirobuis na elk t-stuk dient te worden vernauwd, of juist niet. Je ziet het wel vaker bij utiliteitsbouw namelijk.

De luchtsnelheid daalt natuurlijk na elk ventiel, als je de buis dezelfde diameter houdt. Als je vernauwt en daarmee de snelheid ongeveer hetzelfde houdt, dan lijkt het me juist dat de druk (snelheid=druk) er juist voor zorgt dat de eerste ventiel(en) nóg meer lucht te verduren krijgen, omdat dat de makkelijkste weg is, en je ze nog dichten moet draaien, wat je niet wil.
Misschien geef ik zelf al het antwoord: Niet vernauwen, want je wil minder druk na een ventiel voor de volgende, maar met die gedachte kan je zelfs zeggen, vergroten na elk ventiel. :)

Wát is nu het juiste om te doen volgens jou? Kan luchtsnelheid ook té laag worden? Zijn er voordelen aan dezelfde (buis)snelheid houden voor deze ventielen? De instroomsnelheid wordt toch door het ventiel + debiet bepaald, maar ik kan me voorstellen dat wanneer de luchtsnelheid erg laag is, er niet voldoende druk is om door het ventiel te gaan, en het liever door het voorgaande ventiel gaat. (ik begrijp volkomen dat dit twee tegenstrijdige stellingen zijn, daarom ben ik ook in de war).

Praktische gegevens:
- 200m3/u (standje hoog) (180mm buis? = 2,18m/s, zat eerst aan 160 te denken, maar de ventielen komen er direct op, dus leek me 2,18m/s wel zat)
- daarmee 4 ventielen
- komen langs de muur, dus misschien met 1/3 airblockers voor de muur
- Vent-Axia heeft toevoerventielen waar ze bij claimen 75m3/u te kunnen toevoeren bij max 25dB, ik zat dus aan die te denken, met die airblockers, en daarmee alsnog 4 x 50m3/u te kunnen doen zonder tegen de muur te blazen. (https://www.ventilatielan...2QXAJrEAQYASABEgLAFfD_BwE)

Ik weet dat dit antwoord een tijd terug is, maar ik hoop dat jij, of ieder ander, mij een zinnig antwoord kan geven.
Ik denk dat je beter in Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic op zoek kunt gaan naar info. Hier staat heel veel in over leiding aanleg.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-03 11:09
Hi, ja, 188 pagina's. Ik ben niet lui, ik heb nu gezocht in dat topic, maar ook geen antwoord gevonden. Ik ga dezelfde vraag daar wel stellen, bedankt voor de link!
Pagina: 1