ik heb nu een Mechanische Ventilatie(MV) Systeem C (spiro buis 100mm)
op zolder heb ik echter 2 Itodaalderop boxen
1x voor badkamer / keuken
en
1x wc (benenden) en berging
inhoud huis is 350/400m3
alle "nieuwe" ramen zijn voorzien van duco ventilatie roosters (ik zou ze voor 272,- per stuk oid kunnen vervangen door elektrisch gestuurde varianten.)
Alle afzuigpunten liggen tegenover de trap / door een muur gescheiden.
We zouden van zolder naar begane grond een ventilatie buis via de trap paal/pilaar (U-Vormige paal) met een ruimte van ~35cm breed en ~11cm diep een ronde / vierkante buis kunnen aanleggen voor aanvoer ..
voor het systeem D zouden we denken aan bv een WTW DucoBox Energy ding .. of iets met een WP(warmte terugwinning) ingebouwd ..
Het huis is redelijk tot goed geisoleerd (huis uit 1976 voorzien van daken gevel isolatie, hr++ ramen en vloer isolatie.
kosten:
- wtw box 1500 tot 4.000 afhankelijk an het type ..
- 272,- per ventilatie rooster (per raam = 6x) dus 1800,-
- pijpen 25,- per meter . (inclusief kleine rand kosten aanschaf etc ..) 20m --> 500,-
- c02/vocht sensors (dunno de kosten)
dus 4k tot 8k investering. "minimale" verbouwing zover ik kan zien.
ps ik snap dat je me huis niet volledig ziet, en of een "legplan" tja dat is lastig via tekst te beoordelen.
en ik verwacht dat het binnen klimaat wat gezonder word ..
Als we 50 tot 100,- per jaar besparen + een "iets" gezondere leef omgeving vind ik het niet erg nuttig ..
vragen:
- mis ik wat zien we wat over het hoofd ?
- is het een financieel goeie keuze .. ?
en een "stomme" vraag .. ik weet dat je ronde ventilen kan inregelen maar vierkante ? of moet ik meer aan speciale boxen met regelkleppen denken ?
En waar zou ik een goeie "neutrale" advies kunnen krijgen (woonwijzerwinkel is algemeen) ik ben niet gebonden aan Duco maar wel gecharmeerd van hun producten
op zolder heb ik echter 2 Itodaalderop boxen
1x voor badkamer / keuken
en
1x wc (benenden) en berging
inhoud huis is 350/400m3
alle "nieuwe" ramen zijn voorzien van duco ventilatie roosters (ik zou ze voor 272,- per stuk oid kunnen vervangen door elektrisch gestuurde varianten.)
Alle afzuigpunten liggen tegenover de trap / door een muur gescheiden.
We zouden van zolder naar begane grond een ventilatie buis via de trap paal/pilaar (U-Vormige paal) met een ruimte van ~35cm breed en ~11cm diep een ronde / vierkante buis kunnen aanleggen voor aanvoer ..
voor het systeem D zouden we denken aan bv een WTW DucoBox Energy ding .. of iets met een WP(warmte terugwinning) ingebouwd ..
Het huis is redelijk tot goed geisoleerd (huis uit 1976 voorzien van daken gevel isolatie, hr++ ramen en vloer isolatie.
kosten:
- wtw box 1500 tot 4.000 afhankelijk an het type ..
- 272,- per ventilatie rooster (per raam = 6x) dus 1800,-
- pijpen 25,- per meter . (inclusief kleine rand kosten aanschaf etc ..) 20m --> 500,-
- c02/vocht sensors (dunno de kosten)
dus 4k tot 8k investering. "minimale" verbouwing zover ik kan zien.
ps ik snap dat je me huis niet volledig ziet, en of een "legplan" tja dat is lastig via tekst te beoordelen.
en ik verwacht dat het binnen klimaat wat gezonder word ..
Als we 50 tot 100,- per jaar besparen + een "iets" gezondere leef omgeving vind ik het niet erg nuttig ..
vragen:
- mis ik wat zien we wat over het hoofd ?
- is het een financieel goeie keuze .. ?
en een "stomme" vraag .. ik weet dat je ronde ventilen kan inregelen maar vierkante ? of moet ik meer aan speciale boxen met regelkleppen denken ?
En waar zou ik een goeie "neutrale" advies kunnen krijgen (woonwijzerwinkel is algemeen) ik ben niet gebonden aan Duco maar wel gecharmeerd van hun producten
Tja vanalles