Vraag

• Erwin537
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 01:54
Recentelijk heb ik eindelijk inbouw speakers gekocht voor mijn woonkamer 'home cinema'. Nu ben ik niet perse een purist en is de ruimte bij de tv ietwat krap i.v.m een doorloop naar de keuken waardoor de linker front misschien wat te dicht bij de muur staat. Dat even om duidelijk te maken dat het van mij niet 'perfect' hoeft.

Echter nu ik de inbouw speakers heb, ben ik nog wat beter aan het kijken naar de plaatsing in het plafond. Het is een nep balkenplafond met gipsplaten er tussen. Als ik de specificaties van dolby bekijk voor 5.1.2, zie ik dat de plafondspeakers in dezelfde lijn moeten als de fronts. Jullie raden het waarschijnlijk al: de 'ideale' plek voor de speakers overlapt met de (nep)balken van het plafond.

Mijn vraag
Wat is nou het beste alternatief voor het plaatsen van de speakers? Zie hieronder de situatieschets.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Plafond speakers: B&W CCM632
Fronts, center + surrounds: Wharfedale Crystal 4
Subwoofer REL Q200E
Versterker: Onkyo TZ-NR656 E7011E

Foto's ter situatieschets (gemaakt met groothoeklens om de situatie wat beter aan te duiden, ziet er niet uit):

offtopic:
(negeer even de deurtjes zonder scharnieren)

De speakers lijken niet in één lijn te staan op de foto, maar dat ligt aan mijn fotografeer skills. Je ziet hier boven ook de 'balken' van het plafond.

De rode lijnen zijn als het ware vanaf de fronts naar de achtermuur getrokken. Uiteraard wil ik de speakers ook niet tegen de balken aan plaatsen, maar wel een beetje van de randen zodat het er niet raar uit ziet als de speaker grill er op zit (zijn ook wit, dus vallen op zich waarschijnlijk niet heel veel op).
Nu was ik dus aan het twijfelen of ik het beste (als je van links naar rechts de banen nummert) de speakers kan plaatsen in baan 1 en 3 of 1 en 4, of misschien zelfs wel nog iets anders.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De dolby spec er op nagekeken, verder zou ik eigenlijk niet weten waar ik het antwoord kan vinden.

Alle reacties

• Erwin537
Even om een update te plaatsten.

Ik heb de boxjes geplaatst. Uiteindelijk ben ik de correcte afstanden van mijn fronts gaan berekenen met de Dolby spec. Wat wiskunde van vroeger opgerakeld met tangens en even uitgetekend. Hierbij kwam ik op het volgende:

Zo kwam ik uit op in foto's van OP baan 1 en baan 4. Alles aangesloten en het werkt. In eerste instantie wat gezeur (dolby vision werkte niet en netflix geluid ook niet). Alles opnieuw aansluiten en herstarten (misschien zat er een stekkertje niet goed?) verhielp het dolby vision probleem.

Met dank aan het Nvidia shield topic kwam ik er achter dat 'dolby processing' uit moest om op Netflix dolby atmos te laten werken.

Eerste reactie:
Ik weet nog niet of ik het de investering echt waard vind. Je hoort het volgens mij wel maar als je het echt zeker wilt weten moet je je oren bij de boxen houden om er zeker van te weten dat het het doet. Over het algemeen wel heel tevreden. Het moet natuurlijk eigenlijk ook niet heel aanwezig zijn, want dat doet af aan de ervaring waar het om gaat. Het moet natuurlijk aanvoelen en met de content die ik tot nu toe heb gekeken heb ik het gevoel dat dat zo is.

• LuisjeNL
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 15:28
Helaas deze niet eerder gezien, leuk optrekje zo!
Netflix en armos content is een beetje muah...

Wil je een beter gevoel krijgen bij de bubbel van geluid die het kan creëren dan moet je eens een Dolby Atmos demo bestand downloaden. Prima af te spelen met je shield.

Uiteindelijk zal de calibratie alles juist inregelen en is de Dolby labs kaart als 'perfecte' voorbeeld. Welke apparatuur heb je?

(1 en 4 zou ik ook gekozen hebben)

Lichtpuntje... (xbone: LuisjeNL)

• Erwin537
LuisjeNL schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:33:
Helaas deze niet eerder gezien, leuk optrekje zo!
Thanks! :)
Wil je een beter gevoel krijgen bij de bubbel van geluid die het kan creëren dan moet je eens een Dolby Atmos demo bestand downloaden. Prima af te spelen met je shield.
Daar heb ik er inderdaad een aantal van. Maar wil nog wat verder zoeken en wat andere proberen. Ik heb er één die duidelijk atmos heeft, maar die heeft dan weer geen Dolby Vision; en dan nog één maar juist precies andersom. Ik vind de combinatie in ieder geval super :9~. Het voelt wel echt als een thuisbioscoopje.
Uiteindelijk zal de calibratie alles juist inregelen en is de Dolby labs kaart als 'perfecte' voorbeeld. Welke apparatuur heb je?
Nu je het zegt! Ik heb de versterker nog helemaal niet laten kalibreren/inregelen met de microfoon. Maar volgens mij doet dat niets behalve de afstanden van speakers naar luisterpositie aanpassen. Dat heb ik als het goed is al goed staan :) Maar het kan denk ik geen kwaad om te kijken wat de receiver er zelf van vind.

De versterker is een Onkyo TZ-NR656.

Voor de plafond speakers ben ik dus uiteindelijk voor de B&Ws gegaan omdat ik te lang had gewacht en wat jij eerder geadviseerd had niet meer beschikbaar was. Na wat langer gewacht te hebben en een financiële tegenvaller gevolgd door weer een financiële meevaller later heb ik mijn budget wat opgerekt :)

Wat betreft content.. Ja netflix heeft op zich al best wat moet ik zeggen, maar ik denk dat bij maar een beperkt aantal films/series het iets toe voegt en goed uitgevoerd is. Ben nog een beetje aan het googlen naar leuke films en dan kijken of ik echt bluray kwaliteit kan afspelen en niet van een gecomprimeerde stream.

• LuisjeNL
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 15:28
Accueq calibratie doen en dan luisteren, dat veranderde afstanden/levels/eq van je speakers.

Zou sowieso een standaard voor 15 euro kopen om de microfoon op de plek van je oren te hangen.

En als je de atmos effecten beter wilt horen dan kun je altijd die levels omhoog zetten. Zelf vind ik dat je het het meeste mist als je ze uit zet, het is een subtiele geluidsbubbel. Donder en bliksem hoor je natuurlijk hard, maar om nu een vliegje als een Chinook boven je te horen :+

Kijktip, de eerste race van 'ready player one' dat is een zeer dynamisch stuk die ik altijd gebruik voor testen.

Lichtpuntje... (xbone: LuisjeNL)

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee