Wat zijn geschikte dolby atmos (inbouw) speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:54
Situatie
Ik woon sinds eind vorig jaar in een huis uit ergens 1910, het heeft een behoorlijk hoog plafond, maar er zit een dubbel plafond in met gipsplaten (en nep balken). Nu vind ik dat allemaal wel prima, want alles zit netjes in het dubbele plafond en het originele balken plafond ziet er echt niet meer uit.

Anyway, nu zit ik sinds ik hier woon al te denken aan dolby atmos inbouwen. Even een gat in twee gipsplaten, kabeltje trekken en klaar (5.1.2). Ik ging op zoek naar inbouw speakers, maar initieel vond ik vooral speakers van 150+ of zelfs meer. Ik snap op zich dat speakers duur (kunnen) zijn, maar was niet direct een dergelijk bedrag uit te geven per speaker. Ik zag echter ook speakers van 20 - 50 euro per stuk. Mijn idee is dat het meer effect speakers zijn, en ze dus niet top notch hoeven te zijn. Ik ben ook niet echt een audiofiel of purist.

Mijn vraag is dus, is het een goed plan om eens te beginnen met wat goedkopere plafondspeakers voor dolby atmos; of moet ik echt de wat duurdere speakers hebben?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Receiver/versterker: Onkyo TX-NR656
5.0 set: Wharfedale Crystal 4
Subwoofer: REL Q200E

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De versterker die ik heb support 'maar' twee atmos kanalen - dat vind ik goed genoeg om mee te beginnen. Begreep dat ik het beste met atmos front kan beginnen.

Ik heb op tweakers (en google) al gezocht, maar vind hoofdzakelijk dingen over atmos speakers die tegen het plafond weerkaatsen. Ik zie niet echt advies over wat geschikt is... alleen dat de goedkopere (20 - 50eu) inbouw plafond speakers vaak voor bijvoorbeeld winkels bedoeld zijn. De inbouw plafond speakers waarbij iets benoemd werd over dolby atmos kostten vaak richting de 200 per stuk.

Beste antwoord (via Erwin537 op 24-08-2020 20:52)

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:21
Je hebt wel eens van die dagen dat slapen niet werkt he ;)

Is het enkel gipsplaat of is het ook gestuct? Hoe groot is de zithoek, je zou misschien een beetje kunnen spelen met de positie zodat je er alsnog 2 extra bij kan plaatsen zonder gipsplaten te verwisselen.

Ik zou iig kijken naar speakers van home cinema merken, dan zit je denk ik gewoon safe. Boot speakers of buitenspeakers is natuurlijk niet nodig.

Ik dacht vanochtend dat jou speakers 600 euro per stuk waren maar dat is voor de hele set ;) dat maakt wel een verschil en ik verwacht niet dat je een echte miskoop kunt doen.

Ik ben niet echt bekend met inbouwspeakers (ik heb zelf 4 boekenplank speakers op zijn kop bevestigd) maar ik zal zo eens even kijken of ik je op weg kan helpen.

Edit: @Erwin537 misschien is dit iets?
https://doublepoint.nl/sp...1650-c-in-ceiling-speaker

Uiteraard nog even op de kleur selecteren, denk dat je hier geen slechte koop mee doet en ze zijn ivm andere merken best betaalbaar (voor zover ik heb kunnen zien)
Verwacht niet dat er veel verschil tussen speakers zit in die price range.

[ Voor 20% gewijzigd door LuisjeNL op 19-08-2020 18:52 ]

Lichtpuntje...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Om mee te beginnen, op deze site vind je alles qua plaatsing en de werking van Dolby atmos:

https://www.dolby.com/abo...head-speaker-setup-guide/

Elke speaker kun je gebruiken als atmos speaker,er hoeft geen labeltje aan te hangen. Hoeft dus zeker niet heel duur te zijn, maar echt goedkope rommel haalt je set wel uit balans natuurlijk. Je zou ook gewoon een boekenplank speaker erin kunnen zetten als je de ruimte hebt.

Eerst goedkope proberen is een prima idee, hou wel rekening met de inbouwmaat, als je dan toch voor duurdere gaat dat het gat niet ineens te groot is.

Denk goed na of je met 2 of 4 speakers wilt, beginnen met 2 kan natuurlijk maar aangezien je gaten in je plafond moet zagen is het wel een redelijk permanente keuze :+

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

typo in de titel gefixt :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
LuisjeNL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 05:51:
Om mee te beginnen, op deze site vind je alles qua plaatsing en de werking van Dolby atmos:

https://www.dolby.com/abo...head-speaker-setup-guide/

Elke speaker kun je gebruiken als atmos speaker,er hoeft geen labeltje aan te hangen. Hoeft dus zeker niet heel duur te zijn, maar echt goedkope rommel haalt je set wel uit balans natuurlijk. Je zou ook gewoon een boekenplank speaker erin kunnen zetten als je de ruimte hebt.

Eerst goedkope proberen is een prima idee, hou wel rekening met de inbouwmaat, als je dan toch voor duurdere gaat dat het gat niet ineens te groot is.

Denk goed na of je met 2 of 4 speakers wilt, beginnen met 2 kan natuurlijk maar aangezien je gaten in je plafond moet zagen is het wel een redelijk permanente keuze :+
Wow wat ben jij er vroeg bij (of laat)

Maar bedankt voor je antwoord. Ik was in de veronderstelling dat x.x.2 vs x.x.4 alleen twee extra speakers betekende, maar vanuit de standaard hebben die dus ook andere posities. Op zich geen ramp denk ik, de gipsplaten zou ik volgens mij makkelijk moeten kunnen vervangen mocht het nodig zijn. Misschien dat er wat kleur verschil zichtbaar is.

Elke speaker is voor atmos te gebruiken, dat begrijp ik.
Maar ik denk dat ik mijn vraagstelling dan iets ga moeten aanpassen:
Is het mogelijk om op basis van de specs een inbouw plafond speaker te selecteren die mijn set niet uit balans haalt? Of misschien anders gezegd: vanaf welke prijs kan ik ongeveer zeggen dat het een goede start is?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL

Is het enkel gipsplaat of is het ook gestuct? Hoe groot is de zithoek, je zou misschien een beetje kunnen spelen met de positie zodat je er alsnog 2 extra bij kan plaatsen zonder gipsplaten te verwisselen.

Ik zou iig kijken naar speakers van home cinema merken, dan zit je denk ik gewoon safe. Boot speakers of buitenspeakers is natuurlijk niet nodig.

Ik dacht vanochtend dat jou speakers 600 euro per stuk waren maar dat is voor de hele set ;) dat maakt wel een verschil en ik verwacht niet dat je een echte miskoop kunt doen.

Ik ben niet echt bekend met inbouwspeakers (ik heb zelf 4 boekenplank speakers op zijn kop bevestigd) maar ik zal zo eens even kijken of ik je op weg kan helpen.

Uiteraard nog even op de kleur selecteren, denk dat je hier geen slechte koop mee doet en ze zijn ivm andere merken best betaalbaar (voor zover ik heb kunnen zien)

[ Voor 20% gewijzigd door LuisjeNL op 19-08-2020 18:52 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
LuisjeNL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:23:

toon volledige bericht
Bedankt voor je antwoord en suggestie! ik had er al naar gekeken, maar het was er nog even niet van gekomen om te antwoorden.

De gipsplaten zijn niet gestuct, alleen geverfd, daardoor zitten ze helemaal vast en moet ik ze allemaal los snijden. Maar de platen zijn in principe gewoon vlak. Ik heb de bank nu tegen de muur aanstaan, en de surround speakers staan (ongeveer op oor hoogte net iets naar achter geplaatst. Ik heb alleen niet genoeg ruimte voor rear speakers en als ik het zo zie moeten de 'derde en vierde' atmos boxen ongeveer op dezelfde plek gezet worden. Voor de atmos speakers heb ik dus eigenlijk alleen plek gelijk aan of voor de zitpositie. Het TV gedeelte is ongeveer 3m breed en 4.40m diep.

Ik ga denk ik de Klipsch die jij suggereert maar eens bestellen. en dan de 5.1.2 opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Klinkt als een wijze beslissing zo :)

Lichtpuntje...

• Erwin537
Ik wilde laatst de Klipsch bestellen, maar bij het afrekenen kwam er zo'n "vaak gekocht in combinatie met" pop-up. Daarin stond een backbox, en toen bedacht ik me opeens dat ik daar e.a. over had gelezen. Nu ben ik bang dat mijn plafond niet helemaal goed dicht is - en daarnaast zit de slaapkamer boven waar de boxen komen.
Het gaat om een oud huis met een balkenplafond en daarop dus gewoon planken (en tapijt). om dus te voorkomen dat je alles in de slaapkamer hoort denk ik dat ik toch een backbox nodig heb.

In hoeverre klopt dit? Is het zo dat als je geen backbox heb je aan de achterkant al het geluid super goed hoort? En moeten die dingen echt zoveel kosten? De kant en klare lijken in de 80 - 100 euro prijsrange te zitten, wat mijn investering zou verdubbelen :P Ik denk dat ik ga kijken of ik ze zelf kan maken, maar moet nog even kijken wat de materiaalkosten dan worden. Als het een wat duurder project word wil ik het misschien toch anders aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
In mijn ervaring is het geluid wat naar boven komt van een inbouw atmos speaker niet storend. Sowieso worden de atmos channels lang niet zoveel gebruikt door de meeste films als bijvoorbeeld je L/R of C speaker.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 03:33
Daanieyel schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 01:59:
In mijn ervaring is het geluid wat naar boven komt van een inbouw atmos speaker niet storend. Sowieso worden de atmos channels lang niet zoveel gebruikt door de meeste films als bijvoorbeeld je L/R of C speaker.
Behalve dan dat versterkers vaak standaard upmixen, kun je uitzetten maar als je de speakers toch hebt...
Pagina: 1