Vraag

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-03 19:28
hallo

Ik heb sinds kort een LG velvet telefoon, en ik zit met een issue. Zodra ik ga bellen valt mijn mobiele data verbinding weg, en zodra ik ophang is mijn verbinding weer weg. Nu gebruik ik nog best weleens de handsfree optie en dus ook onder het bellen internet.

Nu heb ik zelf eerst de hele telefoon doorgepluist qua instellingen, maar ik kwam niet verder. Vodafone gebeld, maar die konden mij ook niet helpen. Daarna mobiel.nl gebeld waar ik de telefoon vandaan heb, en ook hun konden mij niet helpen als dat een mogelijke reset zou kunnen helpen. Aangezien ik aan een reset eigenlijk geen behoefte heb, hoop ik stiekem dat er hier iemand is die er ervaring mee heeft, en mij kan helpen om het op te lossen zonder totale reset.

SImkaart is goed, en het werkt ook gewoon op mijn oude samsung a50.

De optie bellen via wifi kan ik nergens vinden op de telefoon, dus daar kom ik op dit moment ook nog niet verder mee.

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

Alle reacties

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:20
Beginnen we bij het begin.
Je telefoon ondersteunt 4G en 5G, dat is punt 1.
Dit betekend alleen niet dat je telefoon over 4G (ook wel Volte, voice over LTE) beschikt automatisch. De provider en de telefoon fabrikant dienen daar contact over te hebben, de fabrikant (LG) moet het namelijk haar software daarvoor in orde stellen zodat Vodafone dat kan aanzetten.

Heb je die functie bij mobiele netwerk instellingen? Zo niet dan kan dat eventueel dat het bij LG anders is en dat het standaard altijd aanstaat. Dan kan je het anders checken om in je instellingen bij over telefoon te zoeken naar status waar je uiteindelijk bij netwerk uitkomt.
Daar zie je dat je telefoon met 4G verbonden is. Dan moet je testen als je belt of die op 4G blijft of overschakelt naar Edge/2g of gprs/gsm (het oude netwerk) , Vodafone heeft alleen 2, 4 en 5G. 3G hebben ze niet meer sinds 2020). Is dat het geval dan betekend het dat je toestel icm Vodafone geen volte doet en je standaard terugvalt op het nog oudere netwerk voor alleen bellen.

Niet erg natuurlijk, maar je kan dan inderdaad niet internetten. De functies volte en vowifi zijn gepaard, als je volte niet hebt heb je ook geen vowifi.

Ik denk dat dat het probleem is, alleen kan ik dat natuurlijk niet zien.

Het kan kloppen dat jouw oude a50 4g bellen wel ondersteunt en je daar geen last had van het niet gebruiken van internet, die staat ook in het lijstje met ondersteunde toestellen voor 4G bellen en vowifi: https://community.vodafon...-VoLTE-VoWiFi/ba-p/124334

In het algemeen worden toestellen van iPhone, huawei, Samsung, oneplus, oppo of Nokia toch beter ondersteunt voor 4g bellen en vowifi dan LG. Heb je nu niks aan natuurlijk dit antwoord maar het geeft wel wat duidelijkheid.

2 dingen die kan doen zijn is testen en zien of je op 2g belandt (waar ik een beetje vanuit ga), en op dit forum van Vodafone : https://community.vodafon...-VoLTE-VoWiFi/ba-p/124334 vragen of het in de pijplijn zit dat die ondersteuning er komt. Zo niet is de enige optie contact met LG opnemen.
Dan nog is de vraag wanneer het komt en of LG 123 iets gaat doen voor je. Ik zie iemand anders op het forum ook die vraag stellen die net 1 generatie toestel voor jouw LG heeft. Die heeft nogsteeds geen 4G bellen.

Hopelijk heb je er wat aan, geen leuk nieuws misschien maar wel duidelijker denk ik?

[Voor 4% gewijzigd door dutchnltweaker op 24-03-2021 23:40]

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-03 19:28
bedankt. geeft in ieder geval wat duidelijkheid.

nog even uitvogelen hoe ik kan ontdekken waar mijn telefoon naar switcht als ik bel, want het icoontje bovenin valt gewoon helemaal weg.

Ging er gewoon van uit dat een telefoon van 2020 gewoon Volte had, maar dat blijkt dus mogelijk anders te zijn.

Mijn telefoon heeft nu wel via vodafone 4g +, aangezien ik gisteren ook van vodafone bericht kreeg dat 5g geactiveerd was, en een systeem update kwam hoopte ik dat het zou gaan werken, maar helaas.

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:20
huntedjohan schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:44:
bedankt. geeft in ieder geval wat duidelijkheid.

nog even uitvogelen hoe ik kan ontdekken waar mijn telefoon naar switcht als ik bel, want het icoontje bovenin valt gewoon helemaal weg.

Ging er gewoon van uit dat een telefoon van 2020 gewoon Volte had, maar dat blijkt dus mogelijk anders te zijn.

Mijn telefoon heeft nu wel via vodafone 4g +, aangezien ik gisteren ook van vodafone bericht kreeg dat 5g geactiveerd was, en een systeem update kwam hoopte ik dat het zou gaan werken, maar helaas.
Heb het gevonden hoe je het kan checken:
Bij jou is dat systeem

Daarna op over toestel klikken en als het goed is zie je daar status of netwerk staan

Dan zie je als het goed is je provider Vodafone staan en met welk netwerk je bent verbonden (verder heb ik geen plaatjes kunnen vinden).
Ik denk dus dat je geen 4G bellen ondersteuning hebt en terugvalt op 2G.
Tja daar zijn providers zelf ook niet al te duidelijk om helaas, maar toestellen die op de provider haar sites worden verkocht hebben in de meeste gevallen wel. Zoals ik al eerder vertelde zijn er 2 partijen voor verantwoordelijk, maar LG is de gene die met Vodafone aan tafel moet om het via een software update kan laten activeren.
Je bedoelt dat 5G nu niet werkte? of dat je hoopte dat volte ging werken?

Het enigste is wat je kan doen is vragen bij LG of ze met Vodafone aan tafel gaan zitten, voor de rest ben je daarvan afhankelijk.
Of naar mobiel.nl terug met de telefoon gaan (als je nog binnen de periode zit).

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee